[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 444 ... 479 Laatste
Acties:

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:14
webber87 schreef op maandag 7 april 2025 @ 23:09:
Bij onze aanbouw (HSB) ben ik vandaag bezig geweest met het plaatsen van de (holle)wand inbouwdoosjes.
Merk dan ook gelijk wat tocht bij de gaten, ik ben immers ook door het dampremmende folie gegaan. (volgens mij dampopen, de rode zegmaar). Wat ik begrijp is het goed dat weer dicht te maken met bv. een luchtdichte tape? Maar het is lastig te plakken in zo;n klein gat? Heb wel inbouwdoosjes van 76mm, dus dat maakt het welllicht wat handiger..

Ik heb in de schuur ook nog een rol folie liggen - een blauwe (is dat een damp open?) liggen. Kan daarmee misschien een patch maken (vierkant eruit knippen en dat met wat kit erop plakken ofzo). Maar weet het geschikt is en of het werkbaar is.

Hoe doen andere klussers zoiets?
Zoiets moet je hebben:
https://www.sandervunderi...dsdempend-luchtdicht.html

NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 19:59
newz schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 18:22:
We wonen nu 1,5 jaar in onze nieuwbouwwoning, maar eigenlijk sinds de oplevering piept de schuifdeur bij openen en sluiten. Het onderste rubber maakt geen geluid, maar alleen de bovenste. Als je de deur met veel snelheid opent/sluit heb je het niet.

Op internet kom ik oplossingen tegen als babypoeder en verschillende oliën. Babypoeder werkt, maar na 4x openen/sluiten heb je het gepiep weer. Olie durf ik niet zo goed, omdat ik ook veel lees dat je dat vooral niet moet doen.

Iemand enig idee wat ik kan doen om het voor goed te verhelpen? Hieronder wat foto’s van de situatie:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Voor rubber kan je een product gebruiken dat ook voor deurrubbers van auto's gebruikt wordt. Tast het rubber niet aan en houdt het soepel maar of het piepen daarmee opgelost wordt weet ik niet.

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:11

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Er ligt hier al een dik jaar een vuren stam, omgehaald uit de tuin na een blikseminslag, in de weg te liggen in mijn werkplaats. Ik zag ook wat gaatjes van een of ander beestje zitten, dus tijd om van het ding af te komen - het moet een tuinmeubel worden - maar dan moet ik hem eerst verzagen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dg6W9087MvpQgDMgVLo61KDQ0o8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xUk1noGUYuPZyESLaaJCxAk3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_RJ5_yQcju8bPGqeIentm3kzJVQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8Cn8XRuXnlFYU1UArQhu9lyE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_rgwtePTnoEnkslad_Gf9b-pzac=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wFOxTymJHvHk4sEmQv5THTfa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Xcx37DXUweXn96N6geoQ5Behh0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dfiWaRnxkwUzYHtso9debPNY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U9uH5d5sR5JvxTRHV-3xkONSYgU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wFEBp46G5WgZc6u9mKrQg0PD.jpg?f=fotoalbum_large

En 100 jaar na dato zaagt dat gietijzeren kreng nog loodrecht. Van al mijn oude machines blijft dit de meest indrukwekkende en de enige waar ik echt niet zonder zou kunnen.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Bovenóp de stam die ik zojuist verzaagd heb tot een soortement biels, stond een 'elleboogje' - een stuk stam waar een hele dikke tak uit kwam. Nooit echt een helder idee gehad wat ik ermee moest, maar er begint me iets te dagen.

Moet ik het ding wel splijten, maar 60cm... dat slikt zelfs mijn grote lintzaag niet. Dus ja...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AnsE2vMGxY1VY-CS3gYPC7EHOhA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AxKOYMWEK2ux3GA8UIMucAtP.jpg?f=fotoalbum_large

Stukje ingezaagd en daarna rammen maar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/crlDPcezZ2LWHzqpyQdY6jW7zMs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rVY8PEReJ1VHyexLaumXzgqu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2hI0NfBC_90SK1MU-H3-SHSlzyY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O5QpTITiAD87eu2bFNyP44xe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RLvHe8tVoXRgQh4GZ80KglmKmd4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iMXJAsxyduRdAT49Y5B0Ol2d.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6pfDhBgekgegHQvgyL9PvZV_jbw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N694pNoykt9CvnWgekkzXdyA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/imuH5PDtbZiV1t3z1nSOnX9v7yM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UHzHKpEztHQO8HB7lfz8q0uQ.jpg?f=fotoalbum_large

die binnenkant netjes maken met een grote schaaf en dan heb ik wel een idee hoe dit in elkaar moet komen.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ziet er uit als twee mooie staanders voor een (tuin)bankje :)

Enne: wat nou als je winkelhaak scheef blijkt? :P

* The Eagle rent

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22:19
Ik wil deze losgekomen balk terug vastzetten op het kunststof. Welke lijm kan ik hiervoor het best gebruiken en hoe krijg ik dit aangebracht in deze nauwe opening? Klemmen lukt niet echt, iemand daar nog een tip voor?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F_m_6tpGSKGJOjum3Vepi7Oty2M=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/lh36u0L9xoudf54ims0iKPHC.jpg?f=user_large

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:06
rockerpoet schreef op woensdag 9 april 2025 @ 17:57:
Ik wil deze losgekomen balk terug vastzetten op het kunststof. Welke lijm kan ik hiervoor het best gebruiken en hoe krijg ik dit aangebracht in deze nauwe opening? Klemmen lukt niet echt, iemand daar nog een tip voor?

[Afbeelding]
Balk? ik zie een stuk multiplex en een stuk trespa? Is het voor buiten of wat ga je ermee doen? met hightack plak je alles aan elkaar. Permanent.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-12 10:03

JT

VETAK y0

twain4me schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 20:25:
[...]

cement krijgt vooral moeite om te mengen omdat vocht naar het cement trekt in de loop der tijd. Als ik meer nodig heb gooi ik zoon halve zak er gerust bij in de beton molen en dan eerst mengen met het water voordat je de rest erbij mikt, maar alleen dat gebruiken zou ik niet snel doen. en hoe dan ook niet voor constructieve doeleinden.

wat bedoel je met kolen in een houder? bedoel je een brikettenstarter starter? dat ding staat hier altijd op een losse beton tegel 30x30, dus daar kan beton wel tegen :P
Dank. Dan kijk ik wel even wat ik met die halve zak doe. Ik heb 1,5 zak nodig per zonnepaneelsteun, die ook nog een ladder op moet dus het moet wel stevig zijn. Voor onder die oven wordt gewoon een bak. Maar dat is bij lange na niet zoveel dat ik de oude zak 1:2 kan mengen met een nieuwe ofzo. En verder ga ik die bak wel gewoon proberen, als het barst jammer van de tijd en zo niet, mooi. Hoe dan ook gaan we iets proefondervindelijk uitvinden.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• JT
  • Laatst online: 22-12 10:03

JT

VETAK y0

newz schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 18:22:
We wonen nu 1,5 jaar in onze nieuwbouwwoning, maar eigenlijk sinds de oplevering piept de schuifdeur bij openen en sluiten. Het onderste rubber maakt geen geluid, maar alleen de bovenste. Als je de deur met veel snelheid opent/sluit heb je het niet.

Op internet kom ik oplossingen tegen als babypoeder en verschillende oliën. Babypoeder werkt, maar na 4x openen/sluiten heb je het gepiep weer. Olie durf ik niet zo goed, omdat ik ook veel lees dat je dat vooral niet moet doen.

Iemand enig idee wat ik kan doen om het voor goed te verhelpen? Hieronder wat foto’s van de situatie:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
DasNieNix schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 22:48:
[...]

Voor rubber kan je een product gebruiken dat ook voor deurrubbers van auto's gebruikt wordt. Tast het rubber niet aan en houdt het soepel maar of het piepen daarmee opgelost wordt weet ik niet.
Ik gebruik voor de auto Autoglym vinyl & rubber care, fijn spul. Doe maar een dm als je eens wat wil proberen.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18:00
HTT-Thalan schreef op woensdag 9 april 2025 @ 15:48:

[Afbeelding]

En 100 jaar na dato zaagt dat gietijzeren kreng nog loodrecht. Van al mijn oude machines blijft dit de meest indrukwekkende en de enige waar ik echt niet zonder zou kunnen.
Prachtig! Zie je niet vaak!

• TalkingCarrot
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14-12 08:10
Wij zijn bezig met onze verbouwingsplannen en staan voor een dilemma. We gaan in de uitbouw in het midden een mooie glazen pui plaatsen. Hier gaan we een schuifpui inplaatsen (4 delig) of openslaande deuren (met links en rechts nog een stuk raamwerk).

Wij gebruiken de achterdeur dagelijks, 365x per jaar. Onze fietsen staan daar (daarmee gaan we regelmatig naar werk), de extra koelkast en ik BBQ het hele jaar door. De deur wordt dus met grote regelmaat geopend. Ons oorspronkelijk voorkeur was om een hefschuifpui te plaatsen. Onze aannemer vindt dit prima, maar adviseert toch om openslaande deuren te gebruiken. Dit vanwege versnelde slijtage, waardoor hij verwacht dat we over 10 jaar de rails moeten vervangen. Het is een vakman die we vertrouwen, dus nemen dan deze potentiële slijtage voor lief als we wel voor de pui kiezen.

Nu ben ik benieuwd of mensen hier een schuifpui hebben en deze ook dagelijks gebruiken. Herkennen jullie je hierin? En werkt een schuifpui fijn om regelmatig open en dicht te doen als je zo vaak naar binnen/buiten gaat op een dag?

De reden dat we niet zeker zijn over openslaande deuren is dat we de ruimte in de tuin liever beschikbaar houden voor plantenpotten etc.

• Millie-ano
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
TalkingCarrot schreef op donderdag 10 april 2025 @ 13:19:
Wij zijn bezig met onze verbouwingsplannen en staan voor een dilemma. We gaan in de uitbouw in het midden een mooie glazen pui plaatsen. Hier gaan we een schuifpui inplaatsen (4 delig) of openslaande deuren (met links en rechts nog een stuk raamwerk).

Wij gebruiken de achterdeur dagelijks, 365x per jaar. Onze fietsen staan daar (daarmee gaan we regelmatig naar werk), de extra koelkast en ik BBQ het hele jaar door. De deur wordt dus met grote regelmaat geopend. Ons oorspronkelijk voorkeur was om een hefschuifpui te plaatsen. Onze aannemer vindt dit prima, maar adviseert toch om openslaande deuren te gebruiken. Dit vanwege versnelde slijtage, waardoor hij verwacht dat we over 10 jaar de rails moeten vervangen. Het is een vakman die we vertrouwen, dus nemen dan deze potentiële slijtage voor lief als we wel voor de pui kiezen.

Nu ben ik benieuwd of mensen hier een schuifpui hebben en deze ook dagelijks gebruiken. Herkennen jullie je hierin? En werkt een schuifpui fijn om regelmatig open en dicht te doen als je zo vaak naar binnen/buiten gaat op een dag?

De reden dat we niet zeker zijn over openslaande deuren is dat we de ruimte in de tuin liever beschikbaar houden voor plantenpotten etc.
Gewoon een brainfart. Is dit en optie? (al dan niet in die richting) zomers lekker die schuifpui open. Maar in de winter het gemak/snelheid/minder zwaar van een deur?

Afbeeldingslocatie: https://www.alufox.nl/wp-content/uploads/2019/10/Alufox-Schuifpui-Harmonica.jpg

• TalkingCarrot
Millie-ano schreef op donderdag 10 april 2025 @ 13:42:
[...]

Gewoon een brainfart. Is dit en optie? (al dan niet in die richting) zomers lekker die schuifpui open. Maar in de winter het gemak/snelheid/minder zwaar van een deur?

[Afbeelding]
Over nagedacht, maar past niet in ons tuin lay-out. Thanks voor de suggestie

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:37

Een schuifpui doe je echt veel minder prettig open dan een gewone deur. Wij hebben precies om deze reden een gewone loopdeur naast onze schuifpui geplaatst. Bij ons gaat het om een breedte van zo'n 4 meter, waarvan nu 1 meter de loopdeur is, en 3 meter de schuifpui.

Hou er ook rekening mee dat een schuifpui met triple glas best zwaar is. Ondanks dat een hefschuifpui soepel loopt, het is nog steeds een goeie 150kg die je moet verplaatsen...

• newz
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14:51

Wij hebben een hefschuifpui, maar zoals ik een paar post terug al schreef piept deze bij openen/sluiten. Los daarvan is het best wel zwaar om deze te openen en sluiten en kun je deze niet met twee handen vol openen wat bij een normale deur en ellebogen nog wel zou lukken :P . Wat ik nog graag zou willen is een hor voor in de zomermaanden, maar dat is ook weer niet zo makkelijk te realiseren geloof ik...

Of ik het weer zou nemen? Weet ik niet, zolang je er niet doorheen hoeft ziet het er wel een stuk mooier uit door de grote raampartijen.

Marstek Venus 5.12KWh V148 - Shelly Pro 3EM (B2500 geëmuleerd)

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22-12 23:33
TalkingCarrot schreef op donderdag 10 april 2025 @ 13:48:
[...]

Over nagedacht, maar past niet in ons tuin lay-out. Thanks voor de suggestie
Waarom zou dit niet in de tuin lay-out passen, maar een schuifpui wel?
De deurkant kan je naar overal brengen. Zo'n harmonicasysteem (waar je vooral enkel de deur van gebruikt) neemt echt niet veel plaats in. En dat voor waarschijnlijk de 5x dat je het helemaal open zet.

• TalkingCarrot
bottom line schreef op donderdag 10 april 2025 @ 16:11:
[...]

Waarom zou dit niet in de tuin lay-out passen, maar een schuifpui wel?
De deurkant kan je naar overal brengen. Zo'n harmonicasysteem (waar je vooral enkel de deur van gebruikt) neemt echt niet veel plaats in. En dat voor waarschijnlijk de 5x dat je het helemaal open zet.
Een boom die binnenkort geplaatst wordt en hoe de bestrating loopt. Die loopt vanuit het midden de breedte in. Voor de plek waar de deur zou komen is dus plantenbak.

[ Voor 15% gewijzigd door TalkingCarrot op 10-04-2025 16:19 ]

• TheJVH
Wij hadden inderdaad ook geen plek voor de harmonicadeur, omdat er bij ons een tuintafel tegen de raampartij staat. Daardoor waren bij ons ook openslaande deuren niet handig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7qSosfMyn6vymR6kYZvXUR-Ycmo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wxsBeSk5MZovAOpvxgdSalfZ.jpg?f=fotoalbum_large

Openslaande deuren zorgt denk ik wel voor een mooier geheel, zeker als het allemaal symmetrisch is, maar dat was bij ons ook niet mogelijk.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Ik liet eerder zien dat ik een stam heb herzaagd en een andere stam heb gespleten. Wel, dat plan kwam vandaag bij elkaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wdiwhbuSI04ClB3_pl1VfRUYF0Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gcfIlsT6FO9c3wh5oHQmTFpZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9tzHFtlSlhFvrCvSoj2dh3FmOSo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UuyOaVv9ND5ITAwYsYkIsNHz.jpg?f=fotoalbum_large

Is nog niet af - constructief wel maar ben er nog niet over uit of en hoe ik het wil afwerken.

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:54
Je kent het wel.
Je moet afentoe een stuk staal buigen of een lager persen dus je zoekt een werkplaats pers.
Maar die zijn best prijzig en best lomp dus nemen veel ruimte in beslag.
Wat doe je dan.
Je ontwerpt er een op de pc in sketchup.
Je bakt em aan elkaar met het lasapparaat, van stukken staal die je besteld op internet, spuit de boel blauw en propt er een 20 ton's potkrik in en klaar is tie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x7_9KFMT0moy5yj8mT_scSgxFKc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G1IT0OhOLKOsyAHg4iot5JRj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L1wNshfayYeKMGifYD-SeZINrj4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f5xjvp5uBz9YHvEoLdIG4XdN.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door 3dmazter op 10-04-2025 18:47 ]

• b.akkes
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20:03
TheJVH schreef op donderdag 10 april 2025 @ 16:33:
Wij hadden inderdaad ook geen plek voor de harmonicadeur, omdat er bij ons een tuintafel tegen de raampartij staat. Daardoor waren bij ons ook openslaande deuren niet handig.

[Afbeelding]

Openslaande deuren zorgt denk ik wel voor een mooier geheel, zeker als het allemaal symmetrisch is, maar dat was bij ons ook niet mogelijk.
Mag ik vragen waar je deze pui vandaan hebt en wat het ongeveer kostte? Wij zijn precies naar zoiets op zoek, maar zie niet vaak een schuifpui met aangrenzende loopdeur.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

3dmazter schreef op donderdag 10 april 2025 @ 18:46:
Je kent het wel.
Je moet afentoe een stuk staal buigen of een lager persen dus je zoekt een werkplaats pers.
Maar die zijn best prijzig en best lomp dus nemen veel ruimte in beslag.
Wat doe je dan.
Je ontwerpt er een op de pc in sketchup.
Je bakt em aan elkaar met het lasapparaat, van stukken staal die je besteld op internet, spuit de boel blauw en propt er een 20 ton's potkrik in en klaar is tie.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Gaaf gedaan! Maar zo duur zijn die persen toch niet? Minder dan 200 op Amazon geloof ik destijds, heb zo'n vloerstaand model.

• rockerpoet
No Hands schreef op woensdag 9 april 2025 @ 18:07:
[...]
Balk? ik zie een stuk multiplex en een stuk trespa? Is het voor buiten of wat ga je ermee doen? met hightack plak je alles aan elkaar. Permanent.
Het is een kunststof hefdak van een camper voorzien van houten balkjes aan de binnenzijde waar een tentdoek tegenaan geniet wordt. Ik neig naar epoxy, maar daar in die spleet aanbrengen wordt nog een uitdaging. Misschien met een lijmspuit.

• No Hands
rockerpoet schreef op donderdag 10 april 2025 @ 19:21:
[...]

Het is een kunststof hefdak van een camper voorzien van houten balkjes aan de binnenzijde waar een tentdoek tegenaan geniet wordt. Ik neig naar epoxy, maar daar in die spleet aanbrengen wordt nog een uitdaging. Misschien met een lijmspuit.
Je kunt toch gewoon hightack kit op dat plankje doen en het dan op zijn plek duwen? dat komt nooit meer los.

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:54
HTT-Thalan schreef op donderdag 10 april 2025 @ 18:55:
[...]

Gaaf gedaan! Maar zo duur zijn die persen toch niet? Minder dan 200 op Amazon geloof ik destijds, heb zo'n vloerstaand model.
Klopt maar die zijn weer veel te groot.
Deze is 50cm breed 10cm dik (zonder pootjes) en 60cm hoog.
En hij kan evengoed 20 ton persen.

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 19:59
HTT-Thalan schreef op woensdag 9 april 2025 @ 16:29:

Moet ik het ding wel splijten, maar 60cm... dat slikt zelfs mijn grote lintzaag niet.
Zie ik hier een alibi voor een grotere lintzaag 8)

Dat bankje is wel heel leuk geworden zo.

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22-12 10:21
Millie-ano schreef op donderdag 10 april 2025 @ 13:42:
[...]

[Afbeelding]
Wij hadden ook de wens om een harmonica deur te laten plaatsen maar krijgen tot 5x toe bij de gerenommeerdere kozijn leveranciers (hier van het kozijnen topic) te horen dat ze deze niet meer leveren en plaatsen.
Reden werd gegeven dat het teveel klachten oplevert. bij 75-80% moesten ze na een tijdje weer terugkomen omdat de boel niet meer goed sloot.
Daarnaast waren de kosten exorbitant hoog.

PSN: Flix20-NL

• Millie-ano
  • Niet online
Flix20 schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 08:45:
[...]

Wij hadden ook de wens om een harmonica deur te laten plaatsen maar krijgen tot 5x toe bij de gerenommeerdere kozijn leveranciers (hier van het kozijnen topic) te horen dat ze deze niet meer leveren en plaatsen.
Reden werd gegeven dat het teveel klachten oplevert. bij 75-80% moesten ze na een tijdje weer terugkomen omdat de boel niet meer goed sloot.
Daarnaast waren de kosten exorbitant hoog.
Ja zag het pas later op plaatje dat het om een harmonica deur ging.
Het was eigenlijk het idee om een losse deur naast de schuifpui te plaatsen (als dat bestaat?) ipv een los raamdeel wat niet open kan.

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:52

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

rockerpoet schreef op woensdag 9 april 2025 @ 17:57:

[Afbeelding]
Die foto is niet echt duidelijk maar in een nauwe ruimte kun je klemmen met wiggen of bijvoorbeeld een balg die je kunt opblazen. Ik heb er 2 om makkelijk deuren uit, en weer in, de scharnieren te krijgen of kozijnen te klemmen voor montage.

Zo'n ding heet een montagekussen.

Afbeeldingslocatie: https://media.hornbach.nl/hb/packshot/as.46579199.jpg?dvid=8

Wat ook nog kan is je lijmklemmen omdraaien, zodat ze spreiden ipv klemmen, maar ik betwijfel of je daar de ruimte voor hebt gezien je vraag/verhaal. Hiervoor moet je lijmklem wel net die functie bieden natuurlijk maat een setje goedkope liggen wel in de bouwmarkt, die functie is inmiddels wel een beetje gemeengoed en niet meer voorbehouden aan kneiterdure Bessy's.

Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/817wutSkWKL.jpg

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• TalkingCarrot
Millie-ano schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 09:09:
[...]

Ja zag het pas later op plaatje dat het om een harmonica deur ging.
Het was eigenlijk het idee om een losse deur naast de schuifpui te plaatsen (als dat bestaat?) ipv een los raamdeel wat niet open kan.
Een aannemer kan dat sowieso plaatsen. Die van ons suggereerde dat ook als optie, maar dat had niet onze voorkeur.

• Xavier
  • Niet online
Toch even mijn bedenkingen hier plaatsen van wat werkzaamheden die onze buurvrouw zonder aankondiging liep uitvoeren.
Beide huizen hebben een uitbouw (ons huis en die van haar). Onze dakbedekking is nog keurig, maar die van haar is laatste jaren al provisorisch gerepareerd (beunhazen werk). Maar nu heeft ze toch eens iemand het hele dak laten bedekken. Om 7 uur stond er dus een mannetje op haar dak het zink los te trekken en was die even later aan het branden. Prima natuurlijk. Maar na 2 uur was die man weg met het volgende als gevolg:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tnQYeCDwmF9cTSEgH1f3LlfW5j4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xszRAZlYTQtkBkboDTCdvsxN.jpg?f=fotoalbum_large

De zwarte "plakkaten" zijn tijdelijk volgens deze man, hij komt binnenkort terug omdat hij van te voren niet wist hoe groot de stukken zink moesten zijn. Deze stukken gaan hier weer overheen zodat het aanzicht hetzelfde blijft.
Ook heeft hij voor het gemak wat parkers door het zink geschroeft want volgens hem lag het allemaal los. Ik woon hier al + 10 jaar maar dit heeft nog nooit los liggen trillen.
Mijn bedenkingen zijn met name over hoe dit eruit gaat zien. Volgens hem kan hij niet het oude zink repareren, want oud zink was niet te solderen volgens hem.
Maar ook de parkers heb ik mijn bedenkingen. Er is nu een kuilvorming in deze stukken waardoor daar water blijft staan. Ik mag dus hopen dat die parkers met rubberen ringen het een 20 jaar gaan volhouden.

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online

Wij hebben een hefschuifpui aan de achterkant, die word door ons ook meerdere keren per dag gebruikt: fietsen, spelen, eten in de tuinkamer... Inmiddels bijna 2 jaar in gebruik en nog geen moment spijt van gehad. Openslaande deuren nemen gewoon veel ruimte in beslag. Vervangen van rails zal best, maar een huis is sowieso niet onderhoudsvrij.
Wij hebben gekozen voor aluminium kozijnen; het meeste glas en het minste onderhoud.
Zie hier inspiratietopic

Zo'n vouwsysteem hebben wij ook wel naar gekeken, maar ik vind dat eigenlijk maar een halve oplossing. Een schuifpui open zetten creëert een opening van zo'n 2 meter, dat is écht wel genoeg. Zo'n vouwsysteem zie ik eigenlijk alleen zakelijk (horeca o.i.d.) als 'beter'.

Aanvulling: ik lees reacties over dat het zwaar zou zijn, ik krijg die van ons met één pink open, en dat met triple glas. Een gewone deur openen én sluiten met je elleboog is lastiger dan zo'n hefschuifpui openen én sluiten. Mocht je in de regio Zwolle/Vechtdal zijn en eens willen testen dan moet je maar even DM sturen, dan kijken we even wat mogelijk is.

Een klamboe is nog wel mogelijk volgens de verkoper, maar die zit dan aan de buitenzijde (klemsysteem), en dan moet je dus eigenlijk 2x een deur openen. De extra profielen aan de buitenzijde zag ik niet zitten, dus hier hebben wij niet voor gekozen.

[ Voor 12% gewijzigd door Tehh op 11-04-2025 11:46 ]

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10:29
@TalkingCarrot Hier ook een hefschuifpui (>10 jaar) en gebruik hem ook meerdere keren per dag.
Geen problemen mee.
Het heffen kost even wat kracht, maar mijn dochter van 3 lukt het ook. Daarna rolt de deur als een zonnetje over de rail.
In het aankooptraject is ons vooral verteld dat een hefschuifpui minder slijtage/onderhoud heeft dan een 'gewone' schuifpui.

Geen openslaande deuren gekozen vanwege de ruimte die je kwijt bent op het terras buiten en met de schuifpui heb je meer glas.

Naderhand hebben we kozijnen laten vervangen en hier zaten ook horren bij. Toen hebben we voor de schuifpui een hor besteld. Deze klik je in het bestaande kozijn. Werkt wel prettig en zo laten we de pui vaker openstaan op warme zomeravonden, zonder last te krijgen van muggen.

[ Voor 58% gewijzigd door CappieL op 11-04-2025 12:02 ]

• Samoht93
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:21
Waar had je die hor besteld? Ben nog opzoek naar een kwalitatief goede die zonder te schroeven te monteren is.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/APY7zzWG5cO5wrQev3vOoueG09s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l0xcIu69UnvgLi7R6uRM1cQY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4VQzpMSm8bce8qaaDj0Mz-sQ-28=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t5zeUNoQNJz4Y6BPhATcYpAp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZulrsbMNOoSSARKE4n2Jq_3aPyU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KWMIBts6KjUoBGlGrbmMZTST.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Y9Gg_hxJMlSMepamUFwYS5BlBY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uEinOAosNlMHL3HSeYo0WzMw.jpg?f=fotoalbum_large

Nou, we noemen hem af. Zodra de beits droog is gaat hij naar zijn definitieve plek bij het kampvuur.

• rockerpoet
No Hands schreef op donderdag 10 april 2025 @ 19:49:
[...]

Je kunt toch gewoon hightack kit op dat plankje doen en het dan op zijn plek duwen? dat komt nooit meer los.
De foto laat dit niet zien, maar dat plankje zit klem tussen twee andere plankjes en krijg ik niet van zijn plek zeg maar. Ik ga het wat naar voren wiggen en met een lijm injecteren

• No Hands
rockerpoet schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 19:43:
[...]

De foto laat dit niet zien, maar dat plankje zit klem tussen twee andere plankjes en krijg ik niet van zijn plek zeg maar. Ik ga het wat naar voren wiggen en met een lijm injecteren
Mijn posts laten het niet zien maar het is handig als je de situatie of beter beschrijft of beter op de foto zet, dan hoeven we er geen drie posts aan te wijden d:)b

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

HTT-Thalan schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 15:36:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nou, we noemen hem af. Zodra de beits droog is gaat hij naar zijn definitieve plek bij het kampvuur.
Leuk gedaan! Het zwarte is mijn smaak niet (ik vind het wel tof dat je de nerf nog kunt zien en dat lijkt nu niet zo). Maar hoe heb je de verbinding gemaakt van de zijkant met de rug en zitgedeelte ? Zou ik leuk vinden om iets over te lezen !

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Waypoint schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 20:44:
[...]

Leuk gedaan! Het zwarte is mijn smaak niet (ik vind het wel tof dat je de nerf nog kunt zien en dat lijkt nu niet zo). Maar hoe heb je de verbinding gemaakt van de zijkant met de rug en zitgedeelte ? Zou ik leuk vinden om iets over te lezen !
Die stam was echt niet mooi genoeg meer om nog nerf te zien :P. Bevestiging heel simpel - verzonken schroeven langs de buitenzijde (een paar centimeter de stam in) en dan houten proppen/pluggen erin geslagen. Het zwart verbergt dat.

• No Hands
Xavier schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 11:05:
Toch even mijn bedenkingen hier plaatsen van wat werkzaamheden die onze buurvrouw zonder aankondiging liep uitvoeren.
Beide huizen hebben een uitbouw (ons huis en die van haar). Onze dakbedekking is nog keurig, maar die van haar is laatste jaren al provisorisch gerepareerd (beunhazen werk). Maar nu heeft ze toch eens iemand het hele dak laten bedekken. Om 7 uur stond er dus een mannetje op haar dak het zink los te trekken en was die even later aan het branden. Prima natuurlijk. Maar na 2 uur was die man weg met het volgende als gevolg:
[Afbeelding]

De zwarte "plakkaten" zijn tijdelijk volgens deze man, hij komt binnenkort terug omdat hij van te voren niet wist hoe groot de stukken zink moesten zijn. Deze stukken gaan hier weer overheen zodat het aanzicht hetzelfde blijft.
Ook heeft hij voor het gemak wat parkers door het zink geschroeft want volgens hem lag het allemaal los. Ik woon hier al + 10 jaar maar dit heeft nog nooit los liggen trillen.
Mijn bedenkingen zijn met name over hoe dit eruit gaat zien. Volgens hem kan hij niet het oude zink repareren, want oud zink was niet te solderen volgens hem.
Maar ook de parkers heb ik mijn bedenkingen. Er is nu een kuilvorming in deze stukken waardoor daar water blijft staan. Ik mag dus hopen dat die parkers met rubberen ringen het een 20 jaar gaan volhouden.
als dat gezamenlijk zink is zou ik die parkers niet accepteren, zink is prima te monteren zonder parkers.

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Vraagje; wat is gebruikelijk bij het afschot voor een hemelwaterafvoer op een plat dak? Loopt het afschot altijd naar de voor of achterkant van een woning of kan het water ook naar alle 4 de hoeken worden geleid van het dak (dus in het midden hoger)?

• Jannibal23
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:52
Gebruikelijk is naar 1 kant. Je hebt bijvoorbeeld speciale afschotisolatie die schuin naar 1 kant afloopt, om dit makkelijk voor elkaar te krijgen.

• TheGhostInc
  • Niet online
Ferra schreef op zondag 13 april 2025 @ 08:05:
Vraagje; wat is gebruikelijk bij het afschot voor een hemelwaterafvoer op een plat dak? Loopt het afschot altijd naar de voor of achterkant van een woning of kan het water ook naar alle 4 de hoeken worden geleid van het dak (dus in het midden hoger)?
Ik vermoed dat ze in zo'n geval een afschot naar voor en achter maken. En daarna maak je de dakgoot ook in 2 richtingen op afschot.
Het hele dak in een punt is niet te doen.

Maar dan heb je het wel over grotere daken. Een garage dakje heeft meestal afschot naar 1 kant en dan 1 afvoer.

Met PIR afschot platen maak je dat eenvoudig & geïsoleerd.

• Ferra
  • Niet online
TheGhostInc schreef op zondag 13 april 2025 @ 10:24:
[...]

Ik vermoed dat ze in zo'n geval een afschot naar voor en achter maken. En daarna maak je de dakgoot ook in 2 richtingen op afschot.
Het hele dak in een punt is niet te doen.

Maar dan heb je het wel over grotere daken. Een garage dakje heeft meestal afschot naar 1 kant en dan 1 afvoer.

Met PIR afschot platen maak je dat eenvoudig & geïsoleerd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2AlMMhgWyNymYG45SX4jdbMn8oQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b7kdCx6jlyKUPF77yhzu7n7J.jpg?f=fotoalbum_large

Ik vond deze foto. Het omcirkelde gedeelte lijkt me de HWA aansluiting. Maar hier lijkt hij in de zijkant van de spouw te lopen; is dat gebruikelijk? Van buiten aan de achter- en voorkant zie ik geen HWA.

• Ferra
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DbkOpqc-QDFFxssa7ka7yGgUOn0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fiR1sPIBloVYRafhFfM2SFPz.jpg?f=fotoalbum_large

Hier de koof van binnen waar de HWA lijkt te lopen naast de WTW pijpen. Is dat gebruikelijk?

[ Voor 37% gewijzigd door Ferra op 13-04-2025 10:55 ]

• Bezulba
  • Nu online

Bezulba

Formerly known as Eendje

Dat zou in je bouwtekeningen moeten staan of je HWA inpandig zit.

Je hebt last van staand water oid dat je wil weten waar ze zitten?

[ Voor 180% gewijzigd door Bezulba op 13-04-2025 11:06 ]

blup

• imoul
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:28
Bij het vervangen van gevelbekleding op ons schuurtje kom ik bij de deur niet helemaal lekker uit.
Ik plaats hier verticaal blokhutprofiel douglas maar heb nu dus een strook van enkele cm's.
Aan de bovenkant kan ik de volledige breedte van de plank gebruiken, met een invalzaag zaag ik de strook eraf.
Hoe kan ik het smalle gedeelte het beste bevestigen? Met schroeven ben ik bang dat het zal barsten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QjlaicKsygSOHe696xQrSp-1y_o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VKW1JIr1LXVzguiuhIs2CvQq.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eFDdab6f2_jCnUDUCDFP8Pv2ZAg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rpHc5Wt7J8O3OhBOk7qdw055.jpg?f=fotoalbum_tile

• Ferra
  • Niet online
Bezulba schreef op zondag 13 april 2025 @ 11:04:
Dat zou in je bouwtekeningen moeten staan of je HWA inpandig zit.

Je hebt last van staand water oid dat je wil weten waar ze zitten?
Wil weten waar ze zitten ivm doorboren van een muur van buiten naar binnen. Bouwtekeningen geven niks aan.

• Jannibal23
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:52
imoul schreef op zondag 13 april 2025 @ 11:29:
Bij het vervangen van gevelbekleding op ons schuurtje kom ik bij de deur niet helemaal lekker uit.
Ik plaats hier verticaal blokhutprofiel douglas maar heb nu dus een strook van enkele cm's.
Aan de bovenkant kan ik de volledige breedte van de plank gebruiken, met een invalzaag zaag ik de strook eraf.
Hoe kan ik het smalle gedeelte het beste bevestigen? Met schroeven ben ik bang dat het zal barsten.
[Afbeelding][Afbeelding]
Voorboren of met nagels

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ferra schreef op zondag 13 april 2025 @ 10:42:
[...]

[Afbeelding]

Ik vond deze foto. Het omcirkelde gedeelte lijkt me de HWA aansluiting. Maar hier lijkt hij in de zijkant van de spouw te lopen; is dat gebruikelijk? Van buiten en voor zie ik geen HWA.
hwa mag ook inpandig lopen. de regels rond hwa beperken zich met name tot de capaciteit (kort door de bocht: hoeveel m2 dak erop mag lozen) in theorie mag het 1 buis ziijn, in de praktijkis een 2e voorzieing al snel gewenst als capaciteit of als overloop.maar het kan en mag nog steeds. De buis lijkt overegens bij je scheidingsmuur te lopen en niet door je gevel? Je kan eventueel op je dak gaan kijken, dan weet je al snel meer horizontale verslepingen zijn redelijk ongewoon voor inpandige hwa, maar ze komen wel voor.

• Ferra
  • Niet online
twain4me schreef op zondag 13 april 2025 @ 11:41:
[...]

hwa mag ook inpandig lopen. de regels rond hwa beperken zich met name tot de capaciteit (kort door de bocht: hoeveel m2 dak erop mag lozen) in theorie mag het 1 buis ziijn, in de praktijkis een 2e voorzieing al snel gewenst als capaciteit of als overloop.maar het kan en mag nog steeds. De buis lijkt overegens bij je scheidingsmuur te lopen en niet door je gevel? Je kan eventueel op je dak gaan kijken, dan weet je al snel meer horizontale verslepingen zijn redelijk ongewoon voor inpandige hwa, maar ze komen wel voor.

[ Voor 10% gewijzigd door Ferra op 13-04-2025 12:40 ]

• Ferra
  • Niet online
Er loopt hier een grote koof door de gehele woning waar ook de WTW buizen door heen lopen. Dus is inpandig. Dus dan zal hij verticaal lopen met een afschot naar die koof vermoed ik. Ik kom helaas niet makkelijk op het dak. Is 4 verdiepingen hoog.

[ Voor 19% gewijzigd door Ferra op 13-04-2025 12:39 ]

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
rockerpoet schreef op donderdag 10 april 2025 @ 19:21:
[...]

Daar zijn handiger truukjes voor.
Om te voorkomen dat de epoxy er als water weer uitloopt zou ik de epoxy in een beker mengen met wat vulmiddel, microballoons of katoenvezels, tot je een beetje Nutella/satesaus achtige dikte bereikt hebt hebt.
Vervolgens lepel je die muk in een plastic spuitzak die je aan de bovenkant dichtdraait zodat je een strakke kegelvormige zak verdikte epoxy hebt, daarna knip je aan de onderkant er een puntje af waar je de epoxy gedoseerd uit kan persen door de zak verder dicht te draaien of leeg te duwen.
Met die epoxypasta zou ik eerst het losgekomen balkje vastzetten aan het dak en dan de uitgeperste epoxy icm een spuitzak en een ijslolliehoutje gebruiken om de overgang tussen dak en balk van een mooie fillet te voorzien, dan gaat het iig nooit meer los.

[ Voor 10% gewijzigd door PalingDrone op 13-04-2025 13:16 ]

• copykat
  • Laatst online: 21:29

copykat

Good copy isn't bad

Ik denk dat hij bedoeld de horizontale gedeeltes tussen de verticale valpijpen naar je riool. Dus de stukken die de verticale lijnen onderbreken. Met HWA is lange horizontale stukken in je pijpen vragen om dicht slippen.
Dakpangruis, of ander organische prut gaat tijdens de water transporten als sediment hechten aan de pijp.
Veel regenpijpen die van achter naar voren lozen hebben een vuilkolk onder in of een schroefdop om door te spuiten bij verstopping.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• imoul
Ik denk dat ik alweer te moeilijk dacht (as usual...). Heb gewoon bovenin een gevelschroef gedaan en naar beneden toe met houtlijm gedaan.
Qua werking van het hout is op zo'n klein oppervlak natuurlijk geen probleem.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hf_Jy70O7HAjQ0K8fMY_HdwiOVY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nMgCgZPyoJ6PtIcSyEVyWZie.jpg?f=fotoalbum_large

• Tommy The Cat
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-12 10:44
Binnenkort ga ik zelf een schutting maken. Als grondpaal gebruik ik 7x7 Azobe hardhouten palen.

Ik heb ervaring met Rotadrill hardhoutschroeven icm Azobe, maar met wisselend succes.

Gezien het aantal bevestigingen dat ik moet schroeven win ik tijd als ik niet hoef voor te boren. Heeft iemand hier goede ervaringen met meteen schroeven in Azobe? Welke combinatie heb je daarvoor gebruikt, met name de schroeven?

[ Voor 16% gewijzigd door Tommy The Cat op 13-04-2025 15:02 ]

• TheJVH
Tommy The Cat schreef op zondag 13 april 2025 @ 14:59:
Binnenkort ga ik zelf een schutting maken. Als grondpaal gebruik ik 7x7 Azobe hardhouten palen.

Ik heb ervaring met Rotadrill hardhoutschroeven icm Azobe, maar met wisselend succes.

Gezien het aantal bevestigingen dat ik moet schroeven win ik tijd als ik niet hoef voor te boren. Heeft iemand hier goede ervaringen met meteen schroeven in Azobe? Welke combinatie heb je daarvoor gebruikt, met name de schroeven?
Dat soort hardhout zal je altijd moeten voorboren, anders breken de RVS schroeven af.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:43
Ferra schreef op zondag 13 april 2025 @ 10:52:
Hier de koof van binnen waar de HWA lijkt te lopen naast de WTW pijpen. Is dat gebruikelijk?
Als dat inderdaad je HWA is, dan loopt die binnen de geïsoleerde schil. Dat is erg bijzonder en een enorme koudebrug. Zoiets ben ik nog nooit tegen gekomen.
Weet je zeker dat dit de HWA is? Loopt de buis niet gewoon buitenom, of desnoods half in de buitenmuur?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:47
Tommy The Cat schreef op zondag 13 april 2025 @ 14:59:

Azobe is bijna zo hard als steen. Denk dat niet voorboren haast onmogelijk is.

Wat makkelijker maakt is twee accuboormachines gebruiken. Ook hoef je niet de hele diepte voor te boren. Maar 3/4 is wel nodig.

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:49
Vraag.

Mijn keuken gaat worden verbouwd.
Ik heb daar 30 jaar geleden grote tegels over kleine tegels gelegd die ong 187 jaar daarvoor (of zoiets) in cement zijn gelegd.
Kan ik beter de grote laag eerst losmaken met hamer en beitel en dan met de sds sloophamer de kleintjes er onder? Of gelijk door 2 lagen met de sds?

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:02

Dotje high tack en dat komt nooit meer los. :P
maartend schreef op zondag 13 april 2025 @ 16:47:
Vraag.

Mijn keuken gaat worden verbouwd.
Ik heb daar 30 jaar geleden grote tegels over kleine tegels gelegd die ong 187 jaar daarvoor (of zoiets) in cement zijn gelegd.
Kan ik beter de grote laag eerst losmaken met hamer en beitel en dan met de sds sloophamer de kleintjes er onder? Of gelijk door 2 lagen met de sds?
Dat ligt er maar net aan hoe vast het allemaal zit. Als je geluk hebt trek je de twee lagen er in één keer uit. Eerst ergens een opening maken en dan 'onder' de onderste laag proberen te komen met zo'n mooie platte beitel.

[ Voor 55% gewijzigd door Bobmeister op 13-04-2025 17:16 ]

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:49
Bobmeister schreef op zondag 13 april 2025 @ 17:13:
[...]

Dat ligt er maar net aan hoe vast het allemaal zit. Als je geluk hebt trek je de twee lagen er in één keer uit. Eerst ergens een opening maken en dan 'onder' de onderste laag proberen te komen met zo'n mooie platte beitel.
Grote tegels, dus de door mij gelegde tegels komen redelijk goed los. Liggen in lijm, kan er goed onder met platte,brede beitel.
De kleine tegels liggen in cement en ik kom daar niet echt onder. Je hakt gewoon steeds stukken weg. Of eigenlijk stukjes.

Ik zit dus te denken om eerst de toplaag te verwijderen, want dan hoop ik minder rommel te hebben. Zou prut zijn als die ook in kleine stukjes gaat

• nokiaan958GB
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]

Ik vond deze foto. Het omcirkelde gedeelte lijkt me de HWA aansluiting. Maar hier lijkt hij in de zijkant van de spouw te lopen; is dat gebruikelijk? Van buiten aan de achter- en voorkant zie ik geen HWA.
Riolering/hwa in de spouw zou ik niet akkoord mee gaat als dat niet expliciet is afgesproken.

Bij mij zie ik dat de riolering in de koof op een gegeven moment als rioolontluchting op het dak is geeindigd.

• Xavier
  • Niet online
imoul schreef op zondag 13 april 2025 @ 14:03:
[...]

Ik denk dat ik alweer te moeilijk dacht (as usual...). Heb gewoon bovenin een gevelschroef gedaan en naar beneden toe met houtlijm gedaan.
Qua werking van het hout is op zo'n klein oppervlak natuurlijk geen probleem.
[Afbeelding]
Wat zijn dat voor schroeven? Hier is de gevelbekleding met gewone houtschroeven gedaan en dat ziet er eigenlijk niet zo heel mooi uit. Is ook niet voorgeboord, dus het ziet er eigenlijk heel lelijk uit...

• imoul
Xavier schreef op maandag 14 april 2025 @ 08:41:
[...]

Wat zijn dat voor schroeven? Hier is de gevelbekleding met gewone houtschroeven gedaan en dat ziet er eigenlijk niet zo heel mooi uit. Is ook niet voorgeboord, dus het ziet er eigenlijk heel lelijk uit...
Dat zijn deze:
https://www.schroeven-onl...e-zwarte-kop-ck-200-stuks

• loeberce
  • Laatst online: 21:00
[...]

[Afbeelding]

Weet je zeker dat dit HWA is? De leiding ernaast sowieso niet, want daar zitten allerlei afvoeren op. Als ik bij de buren kijk komen ze samen op dezelfde plek, op dezelfde manier omhoog.

• Gummiebeer
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 20:06
Vandaag een halve dag vrij genomen om alvast de trap te ontdoen van tapijt.
Iets waarvan ik dacht weken over te doen is in een halve dag klaar.
Tapijt verwijderen ging erg makkelijk, waarschijnlijk door ouderdom. 2 keer geschuurd van grof naar fijne korrel.
Offerte de deur uit voor traprenovatie want dat ga ik niet zelf doen. Wil er ook graag led bij in, gestuurd door een bewegings sensor. Even uitvogelen hoe ik dat ga waarmaken.
Sowieso allemaal nieuw voor mij, nog nooit echt rigoureus geklust in huis! :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mIb3r9McsJrlV24AiF8iOl41NFI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H1U0Vte3V1cB8s1tf3cghg6W.jpg?f=fotoalbum_large

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

We hebben t er al eens eerder over gehad.
Schroeven.
Spaanplaat schroeven, ik heb nu rotadrill gekocht. Omdat rvs niet handig is met scharnieren.
Ik heb van alles wat,
Spax, , hornbach huismerk, enz.
Dynaplus binnen, buiten.

Beetje een vraagje:
Wat kopen jullie voor gewone klusjes, ( de spaanplaat standaardschroef)
De roestvast klusjes, rvs of de dynaplus buiten gecoat?
De extra grip en sterke schroeven,( die met een extra diepe spoed met gekartelde snijrand.
Ik heb een warboel aan merken in m'n schroeven lades en zit eigenlijk een beetje te denken aan drie niveaus van kwaliteit.
1 De pak en grabbel meuk voor simpele dingen. Spaanplaat en bouwschroef.
2 dingen voor buiten en netjes.
3 extra trekkracht schroeven met stevige kop. Die ook roest vast zijn.

Welke merken zijn jullie "pak van de plank"?
En nog belangrijker welke laten jullie staan omdat ze te slecht zijn?

[ Voor 5% gewijzigd door copykat op 14-04-2025 21:03 ]

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• twain4me
  • Nu online

twain4me

copykat schreef op maandag 14 april 2025 @ 20:41:
Schroeven.
Spaanplaat schroeven, ik heb nu rotadrill gekocht. Omdat rvs niet handig is met scharnieren.
Ik heb van alles wat,
Dynaplus binnen, buiten.

Beetje een vraagje:
De extra grip en sterke schroeven,( die met een extra diepe spoed met gekartelde snijrand.
Ik heb een warboel aan merken in m'n schroeven lades en zit eigenlijk een beetje te denken aan drie niveaus van kwaliteit.

Er bestaat wel echt slecht spul, maar meestal kan je dat niet kopen bij de bekende winkels. (een enkele keer in de euro bak ofzo)

Woodies en beter is wat ik doorgaans gebruik (heco, pax etc) Eigenlijk altijd met een boortip en meestal half draads maar ik heb ze ook zonder boortip en volledraad, dat is net wat je nodig hebt.
Ik heb ook planken vol met derfix van ecotools en ik heb zo het vermoeden dat het een whitelabel is van een goede fabriek, die zijn voor de prijs gewoon heel goed.

RVS gebruik ik als het nodig is (bv schroeven in eiken) of voor buiten als ik geen roest wil. qua sterkte maakt het niet zo heel veel uit, voordat een goede verzinkte schroef doorgerot is ben je meestal velen jaren veder en goed plamuren kan doorgaans ook prima. ik heb ook woodies en derfix rvs potdeksel schroeven en als ik eerlijk ben is er eigenlijk geen verschil, inmiddels zit het er alweer even op.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Schroeven.
Ik heb van alles wat,
Dynaplus binnen, buiten.

Beetje een vraagje:

Ik koop alles nu van Spax, gewoon op internet. Als ik ad hoc wat nodig heb rijd ik 8 minuten naar de Bauhaus en haal daar Spax uit het schap. Waarom? Kwalitatief fijne schroef met goede punt en kop, online te koop voor prijzen waar je bij de Gamma Chinesium voor koopt. Woodies kan ook maar vind ik minder fijne punten hebben, Geco is ook prima maar koop ik eigenlijk nooit.
Als het kan koop ik met T10 of T20 aandrijving, die bits zitten standaard op de machines. De "bakstenen" met schroeven liggen in een doos op zolder, en ik heb een tweetal assortimentsdoos-systainer in mijn klushok. 1 met de gewone schroeven (10x3 tm 80x5 oid en 1 doosje met RVS) , en de ander met houtdraadbouten, spijkers, pluggen, meer RVS, schroefhaakjes etc.
Afbeeldingslocatie: https://cdn.myonlinestore.eu/93ee8a75-6be1-11e9-a722-44a8421b9960/image/cache/full/7824a8e026f12a6c3763985851e72009e98d8649.jpg?20250403135749
Die systainers zijn puur grijpvoorraad.

Pozidriv probeer ik gewoon niet te gebruiken, behalve bij bandschroeven. RVS gebruik ik voor buiten, verder is het vrij duur en zijn ze niet magnetisch... dat is onhandig met schroeven.
Bitjes waren altijd WERA maar ik ga naar PB toe.

Waarom geen goedkopere schroeven? Die dingen van Bauhaus en Hornbach zijn best aardig. Klopt, maar ik vind het fijn alles hetzelfde te hebben en alles van A-merk. Ik schroef ook geen duizenden schroeven per jaar weg, dus echt pijn doet het allemaal niet.

[ Voor 9% gewijzigd door Boudewijn op 15-04-2025 13:51 ]

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Woodies dat merk kende ik niet. Ziet er best interessant uit als "klusschroef". Net even "slimmer" dan de default spaanplaat snelschroef.
Heco koop ik ook vaak als iets betere schroeven.
Zwarte 120mm bij wovar voor m'n pir op gipsplaten.

Overigens wat een zoektocht naar spijkertjes voor tochtstrip... vind maar eens 1.4x 20/25 met platte flinke kop om te voorkomen dat ze door de voorgevormde gaatjes heenschieten. Uiteindelijk bij de gamma in blisterdoosje te duur uiteraard maar wel wat ik nodig had.

Woodies die onthoud ik.

Wat betreft torx en Philips. Als je torx dicht schildert krijg je bijna niet meer t schoon om los te draaien terwijl Philips kruiskop gewoon tikkie met een puntig ding en ploeg je verf is uit de kop. Dus ik gebruik torx vooral als t zichtbaar blijft of nooit meer los hoeft.
Spax, blijft goed, soms wat moeite met vinden.
😅

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:17

Septillion

@copykat Hoho, meneer Philips heeft er helemaal niets mee van doen. Misschien meneer Phillips, maar die zitten eigenlijk alleen op de snelbouwschroeven, juist zodat het bitje er makkelijk uit vliegt. Maar alle andere zijn Pozidrive en dat moet je echt niet verwarren met Phillips :) Zowel niet qua hoe goed het werkt en al helemaal niet qua bitje :+

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Sorry meneer @Septillion . _/-\o_
Autocorrectie wil wel eens aan de haal gaan met woorden. :+
Pozidrive juist. Die bedoel ik.
En bitjes, ik was bij toolstation/max één vd twee, in de buurt en die had dezeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RLbq-cf_0X9nQQMicd7mO4hrepo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3TDISJlRvyNXD30PdjxVcn5d.jpg?f=fotoalbum_large
Fijne bitjes. Maar vooral handig aan je riemlus te hangen.

Net ff gekeken, JDplus dresselhaus doosjes.hornbach huismerk. ( vooral als voedsel voor m'n assortie doosjes grabbelbakken in allerlei soorten lengtes en diktes. Om niet mis te grijpen.)
Heco, spax paar doosjes ( vooral rvs)
En nu dus dynaplus binnen en die rotadrill.
Maar inderdaad m'n zwarte gips schroeven pardon, snelbouwschroeven, zijn Philips.phillips
PH 2 of 3

Doen jullie veel online kopen?
Ik wil altijd effe kijken of t is wat ik zoek en de verzendkosten zorgen er voor dat je altijd meerdere doosjes moet afnemen om de verzendkosten te drukken.

[ Voor 8% gewijzigd door copykat op 14-04-2025 23:31 ]

• pauldaytona
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21-12 23:24
Wat me bij Spax opviel is dat de bitjes die erbij zaten, tegen de tijd dat ik een doos leegeschroefd had, de bitjes ook rond waren. Viel wat tegen. .

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
pauldaytona schreef op maandag 14 april 2025 @ 23:33:
Wat me bij Spax opviel is dat de bitjes die erbij zaten, tegen de tijd dat ik een doos leegeschroefd had, de bitjes ook rond waren. Viel wat tegen. .
Zelfde probleem bij Woodies, die halen het einde van de doos niet.

• Slapabeardon
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13:11
copykat schreef op maandag 14 april 2025 @ 23:25:
Sorry meneer @Septillion . _/-\o_
Autocorrectie wil wel eens aan de haal gaan met woorden. :+
Pozidrive juist. Die bedoel ik.
En bitjes, ik was bij toolstation/max één vd twee, in de buurt en die had deze[Afbeelding]
Fijne bitjes. Maar vooral handig aan je riemlus te hangen.
die zijn fijn inderdaad! Heb hem gecombineerd met een wiha zeskant setje en een wera ratel bithouder altijd bij me, zeer prettig

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

pauldaytona schreef op maandag 14 april 2025 @ 23:33:
het zijn krijgertjes. Die gaan in een apart bakje, als ik een keer mensen help en die zien voor het eerst een torx schroef krijgen ze mooi een bitje ;) overigens koop ik geote dozen spaxen en daar zitten geen bitjes in. Meeste koop ik online bij schroevenonline oid en grappig genoeg Amazon.

(Anders is het ook zo lullig als je iets ophangt en mensen krijgen het nooit meer los omdat ze geen torx hebben).

• sailor_dg
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 14:01
Ik ben groot fan van de ecotools schroeven. Verschil met typische bouwmarkt chinesium is groot. Voor mij zeer goede prijs kwaliteit verhouding.

All-electric | Deye 12KSG04LP3 met 2x Yixiang V2, 32x MB31 314 Ah | Panasonic Aquarea J 5kW | Tesla MY, SmartEVSE | 8,8 kWp PV | Proxmox met HomeAssistant, Docker host, PfSense, TrueNas & Mailcow

• GodDamage
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:05
Ik ben wel fan van Rotadrill schroeven (die bij de grote bouwmarkten liggen). Van de RVS-410 heb ik onlangs 900 stuks in azobe palen geschroefd en er is er niet één afgebroken. Ook niet bij het eruit draaien dus ideaal las je later nog iets moet aanpassen. Z'n meerprijs ten opzichte van normale schroeven zeker waard dus.

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 18:38
Septillion schreef op maandag 14 april 2025 @ 22:46:
@copykat Hoho, meneer Philips heeft er helemaal niets mee van doen. Misschien meneer Phillips, maar die zitten eigenlijk alleen op de snelbouwschroeven, juist zodat het bitje er makkelijk uit vliegt. Maar alle andere zijn Pozidrive en dat moet je echt niet verwarren met Phillips :) Zowel niet qua hoe goed het werkt en al helemaal niet qua bitje :+
Laatst ging mijn schoonmoeder mijn vrouw meehelpen een kastje in elkaar zetten (zo'n VidaXL ding dus niet teveel van verwachten)

De enkele schroefjes die erin moesten gingen half naast een plankje.

Toen ik vroeg of ze een Philips bitje of pozidrive had zei ze: "het is gewoon een kruisbitje"
Ik 2 bitjes naast elkaar houden, zegt ze: "ik zie het verschil niet duidelijk hoor"

:X

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:17
Schroeven.
Ik heb van alles wat,
Dynaplus binnen, buiten.

Beetje een vraagje:

Hierboven al een hoop opties genoemd.
Heb laatst nog wat spaanplaatschroeven van de parkside/lidl gekocht. Voor 3 euro 500/600 schroeven met torx. Echt prima schroeven voor het geld.
Ook de Fischer schroeven bij de Action komen goed uit de test: https://www.action.com/nl...cher-spaanplaatschroeven/

Beide winkels die in mega-hoeveelheden schroeven bestellen en dus goede prijs/kwaliteit kunnen leveren.

Maar vergeet ook niet goede bitjes te kopen.
Zelf heb ik al 20 jaar een setje van PB-swiss tools: https://www.vanopzeelandt...-swiss-tools/pb-bits.html

Onverwoestbaar en passen erg goed in schroeven.

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:23
Ik werk om b.v. deze reden daarom altijd vanuit midden naar buiten.. Dan kom je op de 'lastigere' delen altijd goed uit, en aan de zijkant kan je makkelijk inkorten :) Je kan dan ook een beetje spelen met breedtes aan beide kanten..

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 19:43

Rzaan

Altijd zoekende

Gummiebeer schreef op maandag 14 april 2025 @ 18:16:
Wil er ook graag led bij in, gestuurd door een bewegings sensor. Even uitvogelen hoe ik dat ga waarmaken.
Sowieso allemaal nieuw voor mij, nog nooit echt rigoureus geklust in huis! :P
Ik heb ledverlichting in de trapleuning en die heb ik aangestuurd met een bewegingssensor setje van Aliexpress.

[ Voor 50% gewijzigd door Septillion op 15-04-2025 10:14 . Reden: Link cleanup ]

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 19:43

Rzaan

Altijd zoekende

copykat schreef op maandag 14 april 2025 @ 22:36:
Woodies dat merk kende ik niet.
Bouwmaat heeft dit.

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:28
Ik haal mijn spaanplaatschroeven bij wovar (online). Stuk goedkoper dan bovenstaande opties, veel keuze, en nog nooit klachten gehad (al gebruik ik het in vurenhout). Inmiddels enkele duizenden schroeven verder.

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 22-12 11:28
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-hUEHbe1HwleaninwclomG9KhJo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bhiygkAgTx41J5K332kNzkjs.png?f=fotoalbum_large

Iemand advies?
Ik heb een architraf van 12x44mm glad afgewerkt. Plaats ik de rechterzijde ter hoogte van de rode lijn, ter hoogte van de groene lijn of wellicht juist 1 of 2 cm van de rode/groene lijn af?

• pauldaytona
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21-12 23:24
BaBoK schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 11:50:

Iemand advies?
Ik heb een architraf van 12x44mm glad afgewerkt. Plaats ik de rechterzijde ter hoogte van de rode lijn, ter hoogte van de groene lijn of wellicht juist 1 of 2 cm van de rode/groene lijn af?
rode lijn

• nokiaan958GB
  • Niet online
Ik koop tegenwoordig vrijwel alleen RVS torx spaanplaatschroeven van 3,5mm. Voordeel is dat hout vrijwel niet splijt.
Heb alle lengtes van 12 t/m 60mm op voorraad.
Een merkvoorkeur heb ik niet.

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:10
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8VHiPuuGDoi3YeawsFcg5eWzAlc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iAqSUR8waE2DzATVLlza6rr4.jpg?f=fotoalbum_large

Nieuw huis (2018) met deze platen op zolder, wat voor verf kun je hier het beste op toepassen? Gewoon lakverf? Of muurverf? Of?

Float like a butterfly, sting like a bee.

• Prins32
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 20-12 14:05
Martinusz schreef op woensdag 16 april 2025 @ 07:50:
[Afbeelding]

Nieuw huis (2018) met deze platen op zolder, wat voor verf kun je hier het beste op toepassen? Gewoon lakverf? Of muurverf? Of?
Eerst goed primen en dan latex verf, lijkt mij.

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
copykat schreef op maandag 14 april 2025 @ 22:36:
Woodies dat merk kende ik niet. Ziet er best interessant uit als "klusschroef". Net even "slimmer" dan de default spaanplaat snelschroef.
Heco koop ik ook vaak als iets betere schroeven.
Zwarte 120mm bij wovar voor m'n pir op gipsplaten.

Overigens wat een zoektocht naar spijkertjes voor tochtstrip... vind maar eens 1.4x 20/25 met platte flinke kop om te voorkomen dat ze door de voorgevormde gaatjes heenschieten. Uiteindelijk bij de gamma in blisterdoosje te duur uiteraard maar wel wat ik nodig had.

Woodies die onthoud ik.

Wat betreft torx en Philips. Als je torx dicht schildert krijg je bijna niet meer t schoon om los te draaien terwijl Philips kruiskop gewoon tikkie met een puntig ding en ploeg je verf is uit de kop. Dus ik gebruik torx vooral als t zichtbaar blijft of nooit meer los hoeft.
Spax, blijft goed, soms wat moeite met vinden.
😅
De dichtstbijzijnde 'kluswinkel' is een Bouwcenter, dus mijn schroeven zijn bijna allemaal van het merk 'Woodies'.
Torx schroeven kan je prima dichtsmeren met plamuur en dan aflakken, als je het los wilt krijgen kan je gewoon met kracht een bitje van één maat kleiner (dus t20 in een t25 schroef) in de schroef tikken; dan komt de schroef probleemloos los. Bij een kruiskop vind ik dat maar gepruts.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Voor de verandering een vraag van mijn kant: ik wil een grondkabel die in de tuin ligt aansluiten in mijn schuur, maar dit zo onopvallend mogelijk doen.

De grondkabel ligt in de grond (ja echt) en het liefst zou ik van binnen naar buiten schuin omlaag boren in de bakstenen muur en dan onder het maaiveld uitkomen, buisje erdoor, kabel door het gat en een dot siliconenkit erin. Kan dit ivm eventueel water en vriezen, of is het een slecht idee? Ik wil max 10cm onder grondniveau uitkomen.

Gaatje boven het maaiveld en de kabel in een stukje pijp kan ook maar is beduidend minder mooi.

[ Voor 5% gewijzigd door Boudewijn op 16-04-2025 09:44 ]

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:57

TGEN

Hmmmx_

Ik zou het met iets als rubberseal doen.

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

• TheGhostInc
  • Niet online
@Boudewijn, je bent het aan het overdenken.

Gewoon boren en de kabel erdoor jassen, een buisje is leuk, maar vaak niet eens nodig. En afdichten is meer voor het idee, je boort schuin naar beneden, dus het water stroomt er niet in en de grond sluit het ook al redelijk luchtdicht af.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

TheGhostInc schreef op woensdag 16 april 2025 @ 10:42:
@Boudewijn, je bent het aan het overdenken.

Gewoon boren en de kabel erdoor jassen, een buisje is leuk, maar vaak niet eens nodig. En afdichten is meer voor het idee, je boort schuin naar beneden, dus het water stroomt er niet in en de grond sluit het ook al redelijk luchtdicht af.
Sounds like me he :P

Dank, ook aan @TGEN

• Tommy The Cat
Zojuist geëxperimenteerd met schroeven in Azobe, zodat ik straks met het juiste gereedschap begin aan de schutting.

- Als schroeven overweeg ik de Woodies Ultimate 5.0×50 Shield te gebruiken, vanwege de sterkte en coating.
- Als boor overweeg ik HSS-G metaalboren te gebruiken.

Omdat ik Rotadrill schroeven voor hardhout heb liggen (5x70) heb ik gaten geboord van 3,5, 4 en 4,5mm. Ik boor ongeveer 2/3 voor. Zowel bij 3,5 als bij 4mm knapt de schroef als ik deze er weer uitschroef, bij 4,5mm gebeurt dat niet. Daarom overweeg ik met 4,5mm te gaan voorboren.

Punt is wel dat ik de schroef er met 4,5mm voorboren vrij gemakkelijk met de hand indraai, behalve dan het laatste niet voorgeboorde stuk. Oftewel alleen dat gedeelte biedt stevigheid.

Mogelijk dat de Woodies beter zijn, maar wat is wijsheid? 4,5mm voorboren of kleiner? Stevigheid, ook op de langere termijn, is natuurlijk belangrijk.

• Wolly
  • Niet online
Tommy The Cat schreef op woensdag 16 april 2025 @ 18:47:
Zojuist geëxperimenteerd met schroeven in Azobe, zodat ik straks met het juiste gereedschap begin aan de schutting.

- Als schroeven overweeg ik de Woodies Ultimate 5.0×50 Shield te gebruiken, vanwege de sterkte en coating.

Omdat ik Rotadrill schroeven voor hardhout heb liggen (5x70) heb ik gaten geboord van 3,5, 4 en 4,5mm. Ik boor ongeveer 2/3 voor. Zowel bij 3,5 als bij 4mm knapt de schroef als ik deze er weer uitschroef, bij 4,5mm gebeurt dat niet. Daarom overweeg ik met 4,5mm te gaan voorboren.

Punt is wel dat ik de schroef er met 4,5mm voorboren vrij gemakkelijk met de hand indraai, behalve dan het laatste niet voorgeboorde stuk. Oftewel alleen dat gedeelte biedt stevigheid.

Mogelijk dat de Woodies beter zijn, maar wat is wijsheid? 4,5mm voorboren of kleiner? Stevigheid, ook op de langere termijn, is natuurlijk belangrijk.
Doe je ook een tufje vaseline op de schroef of draai je er deze rauw in?

• Tommy The Cat
Deze heb ik er zonder smeermiddel ingeschroefd. Er zit wel smeermiddel op de snijpunt van de schroef.

• Wolly
  • Niet online
Tommy The Cat schreef op woensdag 16 april 2025 @ 18:55:
Deze heb ik er zonder smeermiddel ingeschroefd. Er zit wel smeermiddel op de snijpunt van de schroef.
Ik zou de test nogmaals doen met vaseline.

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Tommy The Cat schreef op woensdag 16 april 2025 @ 18:47:

welkom in de wereld van Azobe ruim en diep voorboren het heeft de knel kracht om alles te laten breken. eigenlijk maak je met je schroef gewoon net iets meer dan alleen schroefdraad
je kan zonder weinig problemen voorboren tot d1 (plaatje van een ander merk) als dan de schroef nog wat los lijkt te zitten, wacht even een dag, grote kans dat het daarna wel vast zit. Afbeeldingslocatie: https://media.gyzs.nl/catalog/product/cache/467474c45bc6bbdd022412eab50143a4/1/0/109987_0.jpg
Pagina: 1 ... 444 ... 479 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/