Toon posts:

Verbouwen met minder m² als resultaat

Pagina: 1
Acties:

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
De titel bedenken is een van de meest lastige zaken. Wordt het een clickbait titel, een dikke spoiler of een saaie werkelijkheid?

Goed, hier en daar was al eens wat gepost door mij over onze verbouwplannen die op het eerste gezicht door de meesten als onconventioneel zullen worden gezien. Tot op heden zijn de meeste aangehaakte 'experts' het er wel over eens: het is een goede beslissing.

Wat gaan we doen?
Verbouwen! Of eigenlijk: afbreken! Of: de tuin groter verbouwen zonder het perceel te vergroten. Misschien is dat wel het meest correct.
Iets met een plaatje en duizend woorden, dit is ons huis. Gebouwd ergens begin jaren 70, gekocht van de eerste bewoners. De laatste 10 jaar verwaarloosd en o.a. daardoor heeft het ook bijna 6 jaar te koop gestaan.

Het westen zit boven

We wonen hier ondertussen al langer dan 5 jaar en hebben in de loop der jaren bijna alles aangepakt / aan moeten pakken. We wonen hier bijzonder tevreden met zijn drieën en hebben geen plannen om te vertrekken. Ik wil hier niet per sé doodgaan, maar aan de andere kant zijn er zat mindere plekken om dood te gaan.
De op de tekening hierboven ruimte welke omschreven is als slaapkamer was eigenlijk een bijkeuken. Hier stonden onze fietsen lekker warm en mijn vrouw hobby'de er wel eens. Al met al nutteloze vierkante meters. Als ik ergens niet tegen kan dan is het wel inefficiëntie (ik lunch terwijl ik dit typ) dus ik stoorde mij wel eens aan het niet in gebruik zijn van deze ruimte. Een ander ding waar ik mij aan kon storen was de keuken. Net te klein om met zijn tweeën aan het werk te zijn, hij stond eigenlijk op het mooiste (zonnigste) plekje van de tuin, zorgde voor minder licht in de keuken én was ongeveer zo goed geïsoleerd als de toren van Pisa. Naast de vloerverwarming had je 's winters nog ongeveer 1kW aan elektrische (COP1) verwarming nodig om het op temperatuur te houden.
En dus ging ik broeden op plannen. Mijn eerste idee (vrij standaard):

Keuken naar de voorkant van het huis, woningbrede uitbouw met glazen pui richting tuin én lichtstraat.

Dat idee werd nog sneller uit de lucht geschoten dan een Chinese weerballon boven de USA. De keuken aan de voorkant was niet goed, de woonkamer werd te groot.

Er zaten ook wat praktische nadelen aan, en wat moesten we dan met de 'slaapkamer'?

Het finale plan:
De oude keuken wordt weer tuin. De slaapkamer wordt keuken. Woonkamer én keuken krijgen een glazen pui.

Voortgang:
Inmiddels is de keuken besteld (lijkt hier op, ik heb even geen definitieve plaatjes bij de hand), deze week worden hopelijk de glazen schuifpuien besteld. Vloer is besteld. En qua elektra zijn al een aantal stappen gedaan. Constructieve berekening en afmeting schuifpuien zijn bekend.

Ons plan is om eerst de nieuwe keuken te plaatsen voordat de oude keuken gesloopt wordt. Het grote voordeel is dat de doorlooptijd van de verbouwing dan wat minder uit maakt, het nadeel is dat o.a. stucadoor en vloerverwarming-infrees-expert twee keer langs moeten komen.
Alternatief is keuken circa 8 weken uit te stellen, strakke planning maken en gedurende 1 - 2 maand koken op een campinggasplaat / BBQ.

Openstaande punten:
- Wel / geen airco. Indien wel: hoeveel vermogen, welk merk? Onze installateur kent een mannetje die vaak airco's van het merk 'General' installeert, o.b.v. 5 minuten Tweakers ging mijn voorkeur uit naar MHI/Daikin.
- Vloer van de oude badkamer. Het is onduidelijk of deze geïsoleerd is of niet. Volgens de bouwtekening wél (Rc 1.3 zelfs), maar bij een proefboring komt geen isolatiemateriaal naar boven. Idealiter hebben we hier natuurlijk een geïsoleerde vloer met vloerverwarming. De ruimte wordt niet dagelijks gebruikt, dus bij ongeïsoleerde vloer zouden IR panelen een optie zijn. Of toch de vloer er uit halen, isoleren en weer opnieuw storten.

Risico's:
- Toegang tot de kruipruimten was via de oude keuken. Er moeten dus nieuwe openingen gemaakt worden in de fundering tussen woonhuis en nieuwe keuken. Bij de voordeur is nog een luik, maar hier zit een muurtje omheen. Die zal dus ook weg moeten en de leidingen/meters die in dit luik zitten zullen verplaatst moeten worden.
- Planning. Diverse partijen moeten 2x langskomen, en ook in een bepaalde volgorde. Dat wordt nog leuk. Helaas is het geen 2014 dus mogelijk zitten we wat langer in de verbouwing dan gepland.
- Aanhelen huidige vloer woonkamer na plaatsing schuifpui. In principe winnen we enkele centimeters vloer als de schuifpui geplaatst wordt. We zullen moeten kijken hoe we dit mooi kunnen afwerken. Idealiter de oude pvc deels weghalen, dan met egaline het 'nieuwe' deel gelijk trekken en dan weer aanhelen met iets langere stukken pvc. We hebben nog enkele stroken pvc liggen, dus dat komt wel goed. Maar het weghalen van de oude pvc + aanhelen van de vloer is nog wel lastig.
- De lus vloerverwarming van de huidige /oude keuken verwarmt ook een stuk van de woonkamer. We zullen die lus dus moeten doorknippen en met een knelkoppeling weer moeten dichten. Er zal dus in de woonkamer een gat in de vloer gemaakt moeten worden om dit te realiseren, en dat moet ook weer netjes afgewerkt worden.

Planning:
Tussen nu en week 15: div. elektra, dan stucadoor, eerste helft vloerverwarming infrezen
Week 16 plaatsing nieuwe keuken
Week 20 start verbouwing / gat opvullen met zand en regelmatig aantrillen
Week 24-26 stucadoor & tweede helft vloerverwarming infrezen + vloer leggen & terras aanhelen.

Budget:
Zo'n 80k. I.v.m. complexiteit heb ik geen vaste prijzen kunnen krijgen. Kozijnen zullen bij bestelling vaste prijs hebben. Keuken en vloer natuurlijk ook.

[Voor 6% gewijzigd door Tehh op 02-03-2023 16:46]

• Tehh
  • Niet online
Gereserveerd voor het geval het huis in stort ofzo.

• Tehh
  • Niet online
Update over het openstaande punt van de vloer van de oude badkamer:
We hebben een stukje vloer er uit gebikt, en na zo'n 15 cm cement/beton kwamen we uit bij zwarte aarde.

Op de tekening is te zien dat de badkamer eigenlijk op de plek van de oude schuur staat. Een andere tekening toont dat de vloer geïsoleerd is, maar dat is dus definitief niet het geval. Klein lichtpuntje; de bovenste ±6 cm is redelijk makkelijk los te bikken, daar onder zit de oorspronkelijke vloer van de berging. De vraag is dan alleen of die 6 cm genoeg is om de vloer te isoleren én vloerverwarming aan te leggen.
3 CM PIR >> betonmat + vloerverwarmingsbuizen >> dekvloer
Eventueel kunnen we de vloer in deze ruimte nog wat hoger maken dan de vloer in de keuken, maar ik wil liever niet meer dan 2 cm hoogteverschil. Dus dan zou je 4 cm PIR + 4 cm vloer met vloerverwarming krijgen (effectief dus <30mm dekvloer boven de leidingen).
De rest van het huis heeft overigens de vloerverwarming ingefreesd, daar zitten de leidingen dus <1 cm onder de vloerbedekking (pvc).

Zou je bij zo'n dunne dekvloer nog steeds kunnen werken met zandcement? Of zou je dan een vezelversterkte cementsoort moeten gebruiken?

Alternatief alternatief is om ook de oude garagevloer er uit te halen. Dan is 6 cm PIR + 6 cm zandcement makkelijk haalbaar.

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Leuk project! Veel succes gewenst in ieder geval.

Zandcement ongeveer 30mm kan wel ook met vloerverwarming.

Iedere buis moet minimaal 25mm dekking hebben, maar dan moet het wel vezelversterkt zijn.
Voordeel is wel dat als je de tegels erop lijmt de tegels meegerekend kunnen worden als dekking. Dus dan kom je best prima uit.

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:32
Ik zou lekker een vezelversterkte egaline pakken (op cementbasis, niet op gipsbasis). Zandcement 30mm zit je aan de onderkant van de minimale laagdikte. Egaline is wel duurder, zeker een vezelversterkte.

Je badkamer is ca. 7m2? Dan heb je voor een goede egaline ca 13-15 zakken nodig a 25-35 euro het stuk.

[Voor 20% gewijzigd door FitTiv op 18-02-2023 12:26]

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:44
Als die vloer maar 15cm is op zwarte aarde, dan huur zo’n zware breekhamer en een puincontainer en sloop alles eruit. Vervolgens uitgraven, flink isolatie erin om aan huidige eisen. Bouwfolie, betonnetten op blokjes en 10cm beton storten maar. Als je het nu aanpakt, dan doe het goed. 3cm pir is rd 1,35. Doet iets, maar nog weinig comfort en veel stoken voor de pieren.

Dan kun je vervolgens vloerverwarming daarop leggen op netten, en dekvloer erover storten. Evt kun je dit grotendeels zelf doen, met begeleiding van een aannemer/bouwer die weet wat ie doet.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:13
15cm op zwarte aarde? Als dat een berging van oorsprong is geweest gok ik dat het 8cm geweest is waar iemand later gewoon nog wat bovenop heeft gestort om de verzakking te compenseren. Bij mij was dit ook het geval, probleem was dat de verzakking nog altijd door ging en met dubbeldikke vloer 2x zo hard ging (van 8cm zakken in 30 jaar naar 10cm in 8 jaar).

Vloer er helemaal uit, zorgen voor stabiele ondergrond, isoleren en nieuw vloertje van 8cm en daarbovenop vloerverwarming.
In mijn geval ben ik gegaan voor 16cm PIR en 12cm beton met vloerverwarming erin, ik had geen zin in uitgraven en wilde maximaal isoleren. Wel ligt de vloer nu op 6 palen die steunen op de zandplaat 90cm diep waar ook het huis op staat.

• Tehh
  • Niet online
De hefschuifpuien zijn besteld. In totaal ruim 18m² aan triple glas.
Het glas is van binnen naar buiten: 6 - 10 - 4 - 12 - 6 met een U-waarde van 0.7 W/m2K.

Over de garage/hobbykamer zijn we nog niet uit. Ik wil eerst zeker weten dat de palen die op de tekening staan er in de werkelijkheid ook echt zijn zodat de bestaande vloer er uit kan m.u.v. het deel onder de spouwmuur wat dan als ringbalk gaat fungeren. Het bijzonder makkelijke alternatief is om vloerverwarming in deze ruimte over te slaan en gewoon een radiator op te hangen. De ruimte zal hoe dan ook niet veel gebruikt worden (hooguit enkele uurtjes per week) en zal i.v.m. de ligging naast de keuken en de geringe hoeveelheid licht (de zuidzijde heeft circa 0,75m² glas, that's it) eerder een bijrol krijgen als bijkeuken dan als volwaardig kantoor.

Ook de risico's nog even bijgewerkt, die was ik nog vergeten de vorige keer.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:12

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

_JGC_ schreef op zondag 19 februari 2023 @ 10:39:
15cm op zwarte aarde? Als dat een berging van oorsprong is geweest gok ik dat het 8cm geweest is waar iemand later gewoon nog wat bovenop heeft gestort om de verzakking te compenseren. Bij mij was dit ook het geval, probleem was dat de verzakking nog altijd door ging en met dubbeldikke vloer 2x zo hard ging (van 8cm zakken in 30 jaar naar 10cm in 8 jaar).

Vloer er helemaal uit, zorgen voor stabiele ondergrond, isoleren en nieuw vloertje van 8cm en daarbovenop vloerverwarming.
In mijn geval ben ik gegaan voor 16cm PIR en 12cm beton met vloerverwarming erin, ik had geen zin in uitgraven en wilde maximaal isoleren. Wel ligt de vloer nu op 6 palen die steunen op de zandplaat 90cm diep waar ook het huis op staat.
Precies mijn gedachte. Op zandgrond kom je er nog wel mee weg. Op aarde zul je zien dat de drempel steeds hoger wordt.

Ik zou het ook gelijk goed aanpakken, bikken, uitgraven, een paar schroefpalen erin, isoleren en opnieuw storten.

• Tehh
  • Niet online
MikeyMan schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 16:47:
[...]

Precies mijn gedachte. Op zandgrond kom je er nog wel mee weg. Op aarde zul je zien dat de drempel steeds hoger wordt.

Ik zou het ook gelijk goed aanpakken, bikken, uitgraven, een paar schroefpalen erin, isoleren en opnieuw storten.
Ook @_JGC_.
Het was oorspronkelijk inderdaad een vrijstaande garage. Volgens de bouwtekening mét betonnen palen op de hoeken en op het lange stuk nog 2 extra. Van verzakken is dus ook geen sprake. In 1991 is de vloer opgehoogd tot het niveau van de uitbouw die in dat jaar gemaakt werd. Geen scheuren of hoogteverschil aanwezig.

Hart en verstand zijn er hier nog niet helemaal uit. De ruimte zal altijd met schoenen aan betreden worden (er worden haren geknipt / gekleurd). Dus dat, i.c.m. met de zeer geringe tijd (max 4 uur per week) doet mij nog altijd twijfelen of ik hier een paar duizend euro + een lange dag werken voor over heb.

[Voor 11% gewijzigd door Tehh op 02-03-2023 20:39]

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Tehh
  • Niet online
We zijn inmiddels 2 weken verder sinds de laatste update. Elektra- en waterleidingen zijn aangelegd en de muren waar geen schuifpui komt kunnen nu gestuukt worden.
De keuze tussen wel/niet de vloer van de 'hobbykamer' er uit te slopen was een lastige. Echt een keuze tussen hart (lekker laten zitten) en verstand (dik isoleren). Uiteindelijk hebben we besloten om de huidige vloer te laten zitten en hier gewoon een radiator te plaatsen. De ruimte is i.v.m. grootte, ligging, daglichttoetreding etc. toch niet geschikt om lang te verblijven. De kans dat dit over 10 jaar gewoon een bijkeuken/opslagruimte/'boilerroom' is is aanzienlijk.

Het is nu een beetje wachten op de stukadoor en vloerverwarmingsinfreesman. Over ruim een maand komt dan de keuken.

Hoogste tijd voor een foto, maar dan moet ik eerst weer een rondje naar de stort. :P

• Tehh
  • Niet online
De toekomstige keuken:

En de toekomstige hobbykamer:

Beide zijn inmiddels voorgestreken.

• Tehh
  • Niet online
Input gevraagd m.b.t. het lichtplan.

De ruimte heeft 4 meter / 8m² glas op het zuiden, en onder de carport op het oosten zit nog een vrij groot raam maar de lichtinval vanuit die hoek is verwaarloosbaar. Richting de woonkamer zit een deur met glas.

Maar hoeveel inbouwspots en waar te plaatsen?
Pro paint skills impressie:

Als iemand zich wil uitleven op een blanco canvas (klikbaar):

• Sleepoog
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 20:56
Ik zou nog een spot links van de kookplaat plaatsen. In ieder geval dichterbij dan degene die nu linksboven is ingetekend. Tijdens het koken sta je met je rug naar het licht, dus wil je licht van boven.

Als je de spotjes in de open ruimte behoudt, dan zou ik die loskoppelen (qua bediening) van de lampen boven je aanrecht.

Je schrijft in je eerste post dat je houdt van effciëntie. Mogelijk dan ook van alles recht uitlijnen. Wat als die zes spotjes in de open ruimte en je eettafel niet netjes uitlijnen... dan had je liever voor één grote lamp in het midden gekozen ;-)

• Tehh
  • Niet online
Sleepoog schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 20:06:
Ik zou nog een spot links van de kookplaat plaatsen. In ieder geval dichterbij dan degene die nu linksboven is ingetekend. Tijdens het koken sta je met je rug naar het licht, dus wil je licht van boven.

Als je de spotjes in de open ruimte behoudt, dan zou ik die loskoppelen (qua bediening) van de lampen boven je aanrecht.

Je schrijft in je eerste post dat je houdt van effciëntie. Mogelijk dan ook van alles recht uitlijnen. Wat als die zes spotjes in de open ruimte en je eettafel niet netjes uitlijnen... dan had je liever voor één grote lamp in het midden gekozen ;-)
Boven de kookplaat hangt sowieso nog een afzuigkap (verticaal wandmodel) welke ook een lamp heeft.

Spots in de open ruimte krijgen inderdaad een aparte bediening, goede tip ;)

De eettafel komt niet in deze ruimte maar in de woonkamer, mogelijk nog wel een ontbijttafeltje bij de glazen pui, maar dat zit dan wel redelijk bij de spot die er nu zit.

Het huidige plan heeft ook niet bepaald hoge ogen gegooid bij de vrouw des huizes, de uitlijning was inderdaad niet mooi genoeg. Met een beter plan komen, ho maar. Wel mooi: "wat vinden ze er op het internet van?"

Voor de scherpe kijkers onder ons, de lichtkoepel gaat er ook uit. Dus daar hoeven we qua uitlijning geen rekening mee te houden.

[Voor 4% gewijzigd door Tehh op 21-03-2023 20:21]

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Ik heb 1 spot per 60 cm aanrecht. Heerlijk om ruim voldoende licht te hebben met koken en schoonmaken.

In het korte stukje links met spoelbak dus 3 stuks, net als het stukje met de kookplaat.

• Sleepoog
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 20:56
Tehh schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 20:20:
[...]
de uitlijning was inderdaad niet mooi genoeg.
Zolang je blijft uitlijnen met Paint gaat het ook niet beter worden ;-)
"wat vinden ze er op het internet van?"
Internet zegt 'prima', dus dooorrrrrr

On a more serious note: ga je de spots bedienen vanaf drie plekken? Bij de deur van de carport, rechts als je binnenkomt, vanaf de woonkamer links tussen de deur en pui en nog één helemaal links? Afhankelijk van hoe vaak je welke deur gebruikt, kan je je er aan gaan ergeren als je het niet hebt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

FirePuma142 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 20:31:
Ik heb 1 spot per 60 cm aanrecht. Heerlijk om ruim voldoende licht te hebben met koken en schoonmaken.

In het korte stukje links met spoelbak dus 3 stuks, net als het stukje met de kookplaat.
Het scheelt ook veel wat voor een spots je gebruikt. Ik heb hier een 7-tal GU10 HUE Color spots in m'n plafond op ongeveer een gelijke oppervlakte qua keuken als dat de TS heeft en die gaan nooit op '100%'. Nadeeltje van die GU10 HUE Color spots is dat je extra inbouwdiepte nodig hebt.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Will_M schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 20:44:
[...]

Het scheelt ook veel wat voor een spots je gebruikt. Ik heb hier een 7-tal GU10 HUE Color spots in m'n plafond op ongeveer een gelijke oppervlakte qua keuken als dat de TS heeft en die gaan nooit op '100%'. Nadeeltje van die GU10 HUE Color spots is dat je extra inbouwdiepte nodig hebt.
Ik heb dezelfde spots, en die gaan nooit op 100% inderdaad. Voordeel is ook dat ze verder dimmen dan bijvoorbeeld Ikea GU10.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Tehh
  • Niet online
@Sleepoog spots worden alleen bediend vanaf het stuk muur tussen de deur naar de woonkamer en de schuifpui. Die zicht dicht genoeg bij de carport en de deur helemaal links zullen we niet vaak gebruiken. In de toekomst gaat toch alles via wifi...

@FirePuma142 onze huidige keuken heeft op het stuk bij de spoelbak - wat nagenoeg even breed is - ook 3 spots. Zojuist even de middelste afgedekt en ik denk inderdaad dat ik dat wel ga missen. Dimmen kan altijd nog.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:31

septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
3 spots boven het hele aanrecht als primaire aanrecht verlichting lijkt mij zwaar onderbemeten. Op een werkblad kan je eigenlijk geen licht te veel hebben en geen schaduw te weinig. Zou denk ik voor het dubbele aantal spots gaan + afzuigkap.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee