Oké, hier komt mijn eerste teen in het grote (weldadige?) bad van de L/L warmtepompen.
Wij gaan dit jaar ons huis verbouwen en hierbij wil ik ook een L/L warmtepomp meenemen. De verbouwing gaat m.n. om het verhogen van de QoL.
Ik hoop de airco m.n. te gebruiken in de maanden waarin de zon schijnt (maart - oktober), maar ik sluit niet uit dat in de praktijk de meeste uren in het verwarmen gaan zitten door wellicht ook 's winters de CV op 17 te zetten en overdag bij te stoken met de airco's.
Even een situatieschets van ons huis.
:strip_exif()/f/image/qdFN5gheXTajsMN6f2KrqcAw.jpg?f=fotoalbum_large)
Bovenkant is westen, links dus het zuiden.
De keukenuitbouw wordt gesloopt en komt dus niet meer terug. De 'slaapkamer' wordt dan de keuken. De muur van de woonkamer en nieuwe keuken (gericht op respectievelijk het westen en zuiden) worden volledig van HR+++ glas met zonwering. Er is ruimte in de (nieuwe) keuken en woonkamer voor de plaatsing van een binnenunit rondom de plek waar nu de doorgang getekend is.
O.b.v. 'de formule' kom ik uit op circa 6.800 kW aan benodigd vermogen (60 m³ keuken + 110m³ woonkamer) o.b.v. 'goed geïsoleerd/meerdere warmtebronnen'. Doel is dus om buiten de wintermaanden om te verwarmen en 's zomers de scherpe randjes van de hitte er af te halen. Geluid is hierbij een hele belangrijke factor, zowel buiten als binnen.
Vragen waar ik nog mee zit:
Wij gaan dit jaar ons huis verbouwen en hierbij wil ik ook een L/L warmtepomp meenemen. De verbouwing gaat m.n. om het verhogen van de QoL.
Ik hoop de airco m.n. te gebruiken in de maanden waarin de zon schijnt (maart - oktober), maar ik sluit niet uit dat in de praktijk de meeste uren in het verwarmen gaan zitten door wellicht ook 's winters de CV op 17 te zetten en overdag bij te stoken met de airco's.
Even een situatieschets van ons huis.
:strip_exif()/f/image/qdFN5gheXTajsMN6f2KrqcAw.jpg?f=fotoalbum_large)
Bovenkant is westen, links dus het zuiden.
De keukenuitbouw wordt gesloopt en komt dus niet meer terug. De 'slaapkamer' wordt dan de keuken. De muur van de woonkamer en nieuwe keuken (gericht op respectievelijk het westen en zuiden) worden volledig van HR+++ glas met zonwering. Er is ruimte in de (nieuwe) keuken en woonkamer voor de plaatsing van een binnenunit rondom de plek waar nu de doorgang getekend is.
O.b.v. 'de formule' kom ik uit op circa 6.800 kW aan benodigd vermogen (60 m³ keuken + 110m³ woonkamer) o.b.v. 'goed geïsoleerd/meerdere warmtebronnen'. Doel is dus om buiten de wintermaanden om te verwarmen en 's zomers de scherpe randjes van de hitte er af te halen. Geluid is hierbij een hele belangrijke factor, zowel buiten als binnen.
Vragen waar ik nog mee zit:
- Zou o.b.v. bovenstaande een 4 kW buitenunit i.c.m. 2x 2,5 kW voldoende zijn? Of moet je op zijn minst richting 5 kW buitenunit i.c.m. 2x 3,5 kW binnenunit?
- Hoe bereken je het vermogen als je ook nog op de zolder of overloop een unit wil plaatsen? Qua leidingwerk zit dat allemaal nog op <5 meter van de buitenunit. Maar dan krijg je dus de situatie dat je over dat m.n. de 2 units beneden gebruikt en 's avonds de unit boven. Nog steeds bijv. een 5 kW buitenunit i.c.m. 1x 3,5 kW + 2x 2.5 kW binnenunit? Of kan je dan beter boven een single split gebruiken?
- Kan ik mij nog een buil vallen aan een Daikin/MHI of zit ik daarmee wel prima? Geluid, degelijkheid, zuinigheid zijn belangrijkste eisen (en mogen dus ten koste van aanschafprijs gaan).