Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Oké, hier komt mijn eerste teen in het grote (weldadige?) bad van de L/L warmtepompen.
Wij gaan dit jaar ons huis verbouwen en hierbij wil ik ook een L/L warmtepomp meenemen. De verbouwing gaat m.n. om het verhogen van de QoL.
Ik hoop de airco m.n. te gebruiken in de maanden waarin de zon schijnt (maart - oktober), maar ik sluit niet uit dat in de praktijk de meeste uren in het verwarmen gaan zitten door wellicht ook 's winters de CV op 17 te zetten en overdag bij te stoken met de airco's.

Even een situatieschets van ons huis.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JIuzrbt6GbVvbmL0yMwPMMtkBu8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qdFN5gheXTajsMN6f2KrqcAw.jpg?f=fotoalbum_large
Bovenkant is westen, links dus het zuiden.

De keukenuitbouw wordt gesloopt en komt dus niet meer terug. De 'slaapkamer' wordt dan de keuken. De muur van de woonkamer en nieuwe keuken (gericht op respectievelijk het westen en zuiden) worden volledig van HR+++ glas met zonwering. Er is ruimte in de (nieuwe) keuken en woonkamer voor de plaatsing van een binnenunit rondom de plek waar nu de doorgang getekend is.
O.b.v. 'de formule' kom ik uit op circa 6.800 kW aan benodigd vermogen (60 m³ keuken + 110m³ woonkamer) o.b.v. 'goed geïsoleerd/meerdere warmtebronnen'. Doel is dus om buiten de wintermaanden om te verwarmen en 's zomers de scherpe randjes van de hitte er af te halen. Geluid is hierbij een hele belangrijke factor, zowel buiten als binnen.

Vragen waar ik nog mee zit:
  1. Zou o.b.v. bovenstaande een 4 kW buitenunit i.c.m. 2x 2,5 kW voldoende zijn? Of moet je op zijn minst richting 5 kW buitenunit i.c.m. 2x 3,5 kW binnenunit?
  2. Hoe bereken je het vermogen als je ook nog op de zolder of overloop een unit wil plaatsen? Qua leidingwerk zit dat allemaal nog op <5 meter van de buitenunit. Maar dan krijg je dus de situatie dat je over dat m.n. de 2 units beneden gebruikt en 's avonds de unit boven. Nog steeds bijv. een 5 kW buitenunit i.c.m. 1x 3,5 kW + 2x 2.5 kW binnenunit? Of kan je dan beter boven een single split gebruiken?
  3. Kan ik mij nog een buil vallen aan een Daikin/MHI of zit ik daarmee wel prima? Geluid, degelijkheid, zuinigheid zijn belangrijkste eisen (en mogen dus ten koste van aanschafprijs gaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:58

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Qua vermogen heb je misschien iets aan Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic icm het historisch gasverbruik of een warmteverliesberekening.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Niet online
Ah, ik heb ergens in de L/L FAQ gemist dat dergelijke specifieke vragen een eigen topic verdienden.
Belangrijke aanvulling is echter wel dat het vooralsnog niet de bedoeling is om met deze L/L warmtepompen van het gas af te gaan! De initiële gedachte voor aanschaf was m.n. het koelen, het verwarmen is (bijzonder nuttige) bijvangst.
T.z.t. zal ik de hele verbouwing - die natuurlijk op zijn minst een beetje controversieel is vanwege het verkleinen van het woonoppervlakte - ook nog wel posten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:10
Als je gaat verbouwen, waarom dan niet voor een veel meer comfortabele optie kiezen en vloerverwarming leggen en die voeden met een lucht/water warmtepomp :?

Voor koelen kun je dan alsnog een splitje ophangen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 27-04 23:02
ThinkPad schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 15:22:
Als je gaat verbouwen, waarom dan niet voor een veel meer comfortabele optie kiezen en vloerverwarming leggen en die voeden met een lucht/water warmtepomp :?

Voor koelen kun je dan alsnog een splitje ophangen
Dat was mijn eerste idee ook toen ik Qol in de openingspost zag. Met lucht/water en vloerverwarming is de verwarming geluidloos, zonder veel pieken en dalen en je hebt een lekkere warme vloer. Ik heb 2 buiten units en 4 binnenunits hangen, die prima werken, maar je moet er meer aandacht aan besteden dan aan een standaard CV-ketel met vloerverwarming (wat we hadden) en hebt ook toch eerder koude voeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Niet online
@ThinkPad @Frij5fd
We hebben beneden al vloerverwarming; 5 groepen in de woonkamer en er komen er 2 of 3 in de toekomstige keuken.
Het systeem is aangelegd als een HTV, maar zelfs met een aanvoertemperatuur van 40 graden in CV, waarbij er dus 25 - 27 graden de vloer in gaat, krijgen we het prima comfortabel op termperatuur 's winters. L/W warmtepomp is dus zeker een optie, maar staat voor 2023 niet op de agenda.

Het gaat dus inderdaad hoofdzakelijk om het koelen met 'een splitje', het verwarmen zou bijvangst zijn.

Juist bovenstaande maakt dan ook dat ik het lastig vind om het vermogen te bepalen.
Een kleine unit maakt (doorgaans) minder geluid, en ik heb het vermogen dus ook niet nodig om te verwarmen aangezien de L/L warmtepomp de 'secundaire' verwarming zou zijn (of juist de booster om het snel op temperatuur te krijgen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 27-04 23:02
In Nederland heb je voor koelen minder vermogen nodig dan voor verwarmen. Het temperatuurverschil tussen binnen en buiten is in de winter veel groter. Daarom zou ik dimensioneren op koelen. De verwarmingsfunctie is dan dus ook echt secundair en voldoet aan de bijvangst-functie.
Ik kan je verder niet helpen met het bepalen van een koelvermogen, sorry.

M.b.t. vraag 2: de experts in het forum adviseren om in een situatie waarbij een multisplit twee of meer binnenunits aanstuurt die niet allemaal tegelijkertijd warmte leveren met single splits te gaan werken. Wij hebben 2 multisplit buitenunits en 4 binnenunits, maar zonder dat ik het getoetst heb op efficiency. Ik wilde geen 4 buitenunits.

Wij hebben zowel Daikin als MHI. Daikin heeft een betere afstandsbediening en een betere app, vind ik. Bij Daikin kun je verwarmen vanaf 10 graden, bij MHI formeel vanaf 18 graden, maar is er nachtverlaging en setpointverlaging mogelijk. Voor andere huisgenoten zijn dat echter complicerende factoren. Qua geluid vind ik Daikin wat rustiger (wij hebben 2 Performa binnenunits)

[ Voor 50% gewijzigd door Frij5fd op 25-01-2023 22:53 ]

Pagina: 1