Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GritX
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 26-04 06:41
Mijn vraag
.Is met polyetheleen geïsoleerde alpex buis 32mm die nog eens extra met pvc tape beschermd is, bestand tegen vloeibaar Methylendifenyldiisocyanaat (MDI)?
Mijn zoon heeft namelijk een volledige tube Tangit M3000 in de muurdoorvoer ingebracht zonder de mengtuit te gebruiken. Zonder de mengtuit hard het product niet uit en blijft vloeibaar.
Verwijderen is helaas onmogelijk. Nu maak ik mij uiteraard zorgen of het vloeibaar MDI op lange termijn de pvc tape en het isolatiemateriaal zou kunnen opeten.
En dan spreken we nog niet over de alpex buis zelf.
Hopelijk wordt dit geen horror verhaal want de geplaatste alpex leidingen zijn de leidingen tussen de binnen unit en de buitenunit van de warmtepomp.
Moet ik mij zorgen maken en is er helemaal niets om mij zorgen om te maken?

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-04 10:17

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Spuit er wat "goed gemengde" tangit bij zou ik zeggen.

Je kunt er toch niks meer aan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GritX
AtomicShockwave schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 20:15:
Spuit er wat "goed gemengde" tangit bij zou ik zeggen.

Je kunt er toch niks meer aan doen.
Heb ik uiteraard meteen gedaan. De muurdoorvoer moest immers afgedicht worden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:54

The Eagle

I wear my sunglasses at night

@JumpStart is dit iets wat jij toevallig kunt beoordelen?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

The Eagle schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 20:20:
@JumpStart is dit iets wat jij toevallig kunt beoordelen?
Nope, hier schiet het stuk "scheikunde" dat onderdeel is van Technische Materiaalwetenschappen tekort voor een definitief antwoord, helaas.

Zo met de ingenieurs-onderbuik dit inschattende: dit spul,
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/2a/4%2C4%27-methylene_diphenyl_diisocyanate.svg
oogt niet als zeer sterk oplossend, dus ik zou niet verwachten dat dit in PVC zou kunnen doordringen / aantasten.

Maar beter dat je een afgestudeerd MSc Chemistry (een scheikundige dus) dit voorlegt. Ik durf dit niet met absolute zekerheid te stellen.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:16
Ik zou me eerder zorgen maken over je gezondheid dan over je buis. MDI is verdacht kankerverwekkend.
PE en PVC zijn bestand tegen MDI.

[ Voor 11% gewijzigd door Masimo op 08-03-2025 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Masimo schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 23:29:
Ik zou me eerder zorgen maken over je gezondheid dan over je buis. MDI is verdacht kankerverwekkend.
PE en PVC zijn bestand tegen MDI.
Hier is geen sprake van directe blootstelling. Hier is het purschuim (nou ja, de twee componenten die samen purschuim zouden moeten vormen) gewoon gebruikt zoals voorgeschreven*: als opvulling van een loze ruimte tussen gat en buis.

* = Behalve dan dat de speciale mengtuit er niet op zat en dat het MDI en de harder dus onvoldoende gemengd zijn.

Het spul zit buiten bereik van direct contact in een muur (en/of spouwmuur?) en dus is het risico op kanker niet anders dan bij correct toegestaan gebruik.

[/als ik de situatie goed begrepen heb tenminste.]

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GritX
JumpStart schreef op zondag 9 maart 2025 @ 12:20:
[...]

Hier is geen sprake van directe blootstelling. Hier is het purschuim (nou ja, de twee componenten die samen purschuim zouden moeten vormen) gewoon gebruikt zoals voorgeschreven*: als opvulling van een loze ruimte tussen gat en buis.

* = Behalve dan dat de speciale mengtuit er niet op zat en dat het MDI en de harder dus onvoldoende gemengd zijn.

Het spul zit buiten bereik van direct contact in een muur (en/of spouwmuur?) en dus is het risico op kanker niet anders dan bij correct toegestaan gebruik.

Helaas zijn mijn handen ook in contact gekomen met het spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

GritX schreef op zondag 9 maart 2025 @ 12:39:
[...]

Helaas zijn mijn handen ook in contact gekomen met het spul.
Daar heb je je productvoorschriften voor, in geval van directe blootstelling.

Zolang je je handen direct goed hebt schoongemaakt is er geen probleem te verwachten.

Volgens de fabrikant:
ALGEMENE RICHTLIJNEN
4,4’-methyleendifenyldiisocyanaat (MDI). Aanwijzingen van de fabrikant in acht nemen. Bij klachten arts consulteren.

Inademen: verse lucht.

Huidcontact:

Vers schuim: De aangetaste huid onmiddellijk met een propere doek reinigenen
produktresten met plantaardige olie verwijderen. Verzachtende zalf aanbrengen.

Uitgehard schuim kan enkel mechanisch verwijderd worden.
Volgens het Data Sheet: https://library.walraven....-M-4082-data-sheet-NL.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:16
JumpStart schreef op zondag 9 maart 2025 @ 12:20:
[...]

MDI is een erg giftige stof en schadelijk als je ermee in aanraking komt via inademing (!!!).
Door herhaaldelijke of langdurige blootstelling kan de betroffen persoon er astma door ontwikkelen. In het geval van MDI zal een gesensitiseerd persoon een astma-aanval kunnen krijgen bij blootstelling aan MDI concentraties van onder de 1 ppb (parts per billion; 0.0000001%). Het is niet voor niks dat mensen die tegenwoordig professioneel met diisocyanaten werken een speciale training moeten volgen voordat ze er mee mogen werken.

Nu wil ik niemand onnodig op stang jagen, maar ik (als organisch chemicus) zou allicht proberen dat spul op een of andere manier te verwijderen of te laten uitharden (reageren tot PUR).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachoman
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 27-04 10:38
Hier kun je chemische resistentie bekijken.

https://www.gfps.com/int/.../chemical-resistance.html
Pagina: 1