[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 425 ... 453 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toekie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-06 19:58
Antonl91 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 20:24:
Gister een pvc afvoer gemaakt, voldoende lijm gebruikt overal dacht ik. Gister na het een halve dag laten drogen ook getest met de tuinslang en geen lek kunnen vinden. Vandaag toch een druppeltje tegen gekomen, nu heb ik er nog wat extra lijm op gesmeerd maar ik kan natuurlijk nooit overal goed bij. Ik lees ook weer van alles online, maar mijn vraag is of er misschien bepaalde lijm soorten zijn die ik over de verbindingen kan smeren als extra stevigheid. Is in feite een sifon, maar echt druk komt er niet op te staan.

Ik las online iets van epoxy, maar ook seconde lijm en vulcaniserende tape. Maar dat lijkt mij niet iets wat het nog bij wijze van nog zeker 10 jaar gaat volhouden.
Niet gaan klooien met epoxy. PVC lijm is speciaal bedoelt om pvc te lijmen als het lekt is het ergens in het process niet goed gegaan. Kan de beste overkomen heb het ook weleens gehad, daarom test je alles ook naderhand zoals je gedaan hebt.
Zoals @Zwartoog al zegt. Het voorbereiden van de stukken is belangrijker. Vooral bij de afvoeren.

Heb je beide uiteindes, de mof en de pijp ingesmeerd met lijm? Dat samen met schuren verzekerd een goede waterdichte hechting.

Weet niet welke lijm je hebt gebruikt, sommige zijn 'bewerktbaar' doordat de lijm weer zocht wordt als je hem licht verhit. Staat op de verpakking dus bekijk dat even en dan de verbinding opnieuw doen. Dat is beter dan achteraf spul erbij gaan smeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:50

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Antonl91 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 20:24:
Gister een pvc afvoer gemaakt, voldoende lijm gebruikt overal dacht ik. Gister na het een halve dag laten drogen ook getest met de tuinslang en geen lek kunnen vinden. Vandaag toch een druppeltje tegen gekomen, nu heb ik er nog wat extra lijm op gesmeerd maar ik kan natuurlijk nooit overal goed bij. Ik lees ook weer van alles online, maar mijn vraag is of er misschien bepaalde lijm soorten zijn die ik over de verbindingen kan smeren als extra stevigheid. Is in feite een sifon, maar echt druk komt er niet op te staan.

Ik las online iets van epoxy, maar ook seconde lijm en vulcaniserende tape. Maar dat lijkt mij niet iets wat het nog bij wijze van nog zeker 10 jaar gaat volhouden.
Even een open deur: was het wel pvc en lijmbaar? die vergissing heb ik namelijk ook ooit gemaakt met een witte "pvc" buis. die ging ook ineens lekken :+

ik zou veder niet gaan klooien en gewoon de verbinding opnieuw maken.

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 13-12-2024 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric H
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:04
Vraagje,

Wij (lees:de vrouw) wil deur en deurkozijn zwart geverfd hebben.
Deurkozijn is metaal, deur is standaard houten deur.

De vraag gaat in dit geval om het kozijn:
Nou zegt de ene opschuren met scotchbrite en ontvetten met St. Marc's
De ander zegt, niet zo overdreven doen, licht opschuren met een lichte korrel en ontvetten met ammoniak is goed genoeg.

Het lichte schuurpapier en de ammoniak heb ik in huis, de scotchbrite en St. Marc's zou ik specifiek alleen voor deze ene klus in huis moeten gaan halen.

Wat is jullie mening?

Eric, Signing off !!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06-06 16:20
Eric H schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 13:30:
Vraagje,

Wij (lees:de vrouw) wil deur en deurkozijn zwart geverfd hebben.
Deurkozijn is metaal, deur is standaard houten deur.

De vraag gaat in dit geval om het kozijn:
Nou zegt de ene opschuren met scotchbrite en ontvetten met St. Marc's
De ander zegt, niet zo overdreven doen, licht opschuren met een lichte korrel en ontvetten met ammoniak is goed genoeg.

Het lichte schuurpapier en de ammoniak heb ik in huis, de scotchbrite en St. Marc's zou ik specifiek alleen voor deze ene klus in huis moeten gaan halen.

Wat is jullie mening?
Ontvetten sowieso doen voordat je gaat schuren. Ik heb het altijd met ammonia gedaan zonder problemen, maar St Marc's is wel fijner om te gebruiken. Schuurpapier vs Scotchbrite maakt niet zoveel uit volgens mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:48

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Hangt van de huidige staat van het kozijn af en de hoeveelheid verf die er al op zit.

Even opruwen en ontvetten zou prima moeten zijn. Ik zou dat ontvetten niet met ammoniak doen, St. Marc is wat prettiger voor jezelf en je omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric H
Beekforel schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 13:47:
Hangt van de huidige staat van het kozijn af en de hoeveelheid verf die er al op zit.

Even opruwen en ontvetten zou prima moeten zijn. Ik zou dat ontvetten niet met ammoniak doen, St. Marc is wat prettiger voor jezelf en je omgeving.
Kozijn zit nog in de orginele eerste laklaag vanaf de bouw.
Ontvetten met ammoniak heb ik geen problemen mee. (heb vroeger katten gehad dus die lucht ken ik wel van het verschonen van de kattenbak ;) )

Eric, Signing off !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Eric H schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 13:50:
[...]

Kozijn zit nog in de orginele eerste laklaag vanaf de bouw.
Ontvetten met ammoniak heb ik geen problemen mee. (heb vroeger katten gehad dus die lucht ken ik wel van het verschonen van de kattenbak ;) )
Ik ben er een keer bijna knock-out door gegaan, sindsdien altijd voorzichtig mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 11:59

A13X

Dude

St. Marc erna nog wel even goed wegspoelen/vegen met een natte doek. Dat laat zelf ook nog een lichte film na.

Awesome

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Ammoniak is wat sterker en ontvet wat beter. Het stinkt wel meer :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:43
Wat @loeberce zegt. Eerst ontvetten, dan schuren. Na het schuren stofvrij maken met een zachte borstel en eventueel nog een iets vochtige doek.

St marc en amoniak doen hetzelfde, alleen amoniak stinkt meer. En schuren is schuren, of dat nu met een schuurpapiertje gedaan wordt of met scotbrite gedaan wordt maakt niet uit.

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eric H
Top dank voor jullie snelle reacties!

Ga dus gewoon gebruik maken van de materialen die ik al in huis heb (schuurpapier en ammoniak)
Leerpuntje is het ontvetten vóór het schuren; dit wist ik dus niet.

Eric, Signing off !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:52
twain4me schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 12:51:
[...]

Even een open deur: was het wel pvc en lijmbaar? die vergissing heb ik namelijk ook ooit gemaakt met een witte "pvc" buis. die ging ook ineens lekken :+

ik zou veder niet gaan klooien en gewoon de verbinding opnieuw maken.
Pvc was wel lijmbaar en geen oude lijm (diezelfde dag gekocht bij praxis).

Maar alle verbindingen opnieuw gemaakt en gebruik gemaakt van flexibele afvoer. Niet zo'n geribbelde witte, maar zo'n slang:

https://martensgroep.eu/nl/nieuws/nieuw-tuboscaflex

Eerst alles verlijmt en daarna intensief als afvoer getest, vervolgens alle connecties nog eens met epoxy ingesmeerd en nu heb ik er wel meer vertrouwen in. Het is de afvoer van de wtw en die heb ik inmiddels weer een paar uurtjes aan staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woohooo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:36

Woohooo

Smilie, James Smilie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QTHbHHJqapwXCjehaNTpZSig1_I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OJmgTfiEoVDJcMvR6d9iBdCB.jpg?f=fotoalbum_large

Heeft er iemand een idee hoe ik mn gescheurde vriezerbak kan fixen? Zou je dat kunnen lijmen of plastic aan elkaar kunnen smelten op 1 of andere manier?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Woohooo schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 16:17:
[Afbeelding]

Heeft er iemand een idee hoe ik mn gescheurde vriezerbak kan fixen? Zou je dat kunnen lijmen of plastic aan elkaar kunnen smelten op 1 of andere manier?
Ik zou het proberen met een verfbrander met een kleine mond. Lijmen lijkt me niet echt ideaal gezien de temperatuur. Wellicht pvc lijm?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:10
[Afbeelding]

Goed proper maken en beetje opschuren en dan met een (2-componenten) epoxylijm, maar dan zo dat er nog een verdikking achter de scheur blijft zitten.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
[Afbeelding]

Als het abs is kan je het met Mek en LEGO lijmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UUDIBUUDI
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
[Afbeelding]

Naast het lijmen kun je wat gaatjes boren en de delen met blanke tie-wraps "hechten". Evt iets als een verflatje (een plastic variant is wellicht wat schoner) onder de greep verstopt monteren om er verband in te krijgen. Misschien niet de mooiste optie, maar als het er gerepareerd uitziet dan doe je er automatisch wat voorzichtiger mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Laatst online: 11:07

FreakNL

Well do ya punk?

Hier weer een klus-noob vraag.

Ik heb een paar van deze voor een projectje:
https://www.gamma.nl/asso...28x44-mm-210-cm/p/B538720

Ik ging eigenlijk voor ongegronde latten maar deze lagen in de koopjeshoek bij de Gamma voor 10 per stuk. Scheelt me weer een busje grondverf.

Maar als deze ga aflakken moet ik denk ik eerst wel nog schuren? Of kan ik direct de verf aanbrengen?

Ik heb deze verf:
https://www.praxis.nl/ver...s-muisgrijs-375ml/5584773

In totaal moet ik 340 cm van die latten vierzijdig schilderen. Dus ik verwacht wel genoeg verf te hebben.

Het word een wasrek wat in/boven het trapgat hangt vandaar dat ik het vierzijdig moet schilderen (ik maak een soort kozijn van die latten , 100 bij 70cm). Zal het resultaat hier posten uiteraard als het allemaal lukt ;) ik ben niet zo’n schilder maar al doende leert men en dit hoeft niet superstrak.

[ Voor 4% gewijzigd door FreakNL op 13-12-2024 19:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-06 15:34
[Afbeelding]

Als het niet lukt, dan zijn er winkels online die dergelijke lades hebben ;)
https://www.mijnonderdele...ast/laden-frontjes/laden/

[ Voor 9% gewijzigd door Loft op 13-12-2024 23:00 ]

If I agreed with you, we'd both be wrong.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thejman1989
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:38
[Afbeelding]

Toevallig gaat bij ons wel eens het klepje van de vriezer stuk op het scharnier punt, ik lijm het dan met seconde lijm en hier en daar wat overgebleven stukjes plastic erbij. Wel handschoenen aan doen :0 Dan gaat het zo een jaar goed. Ik denk dat je bij jouw bak daar ook een heel eind mee gaat komen aangezien het geen scharnier punt is, en dus aan veel minder kracht onderhevig. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

[Afbeelding]

Secondenlijm met bakpoeder. Het bakpoeder gebruik je als vulmiddel en reageert met de lijm, zo creëer je meer stevigheid.

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woohooo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:36

Woohooo

Smilie, James Smilie

Thanks, ik ga morgen proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:43
FreakNL schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 19:42:
Hier weer een klus-noob vraag.

Ik heb een paar van deze voor een projectje:
https://www.gamma.nl/asso...28x44-mm-210-cm/p/B538720

Ik ging eigenlijk voor ongegronde latten maar deze lagen in de koopjeshoek bij de Gamma voor 10 per stuk. Scheelt me weer een busje grondverf.

Maar als deze ga aflakken moet ik denk ik eerst wel nog schuren? Of kan ik direct de verf aanbrengen?

Ik heb deze verf:
https://www.praxis.nl/ver...s-muisgrijs-375ml/5584773

In totaal moet ik 340 cm van die latten vierzijdig schilderen. Dus ik verwacht wel genoeg verf te hebben.

Het word een wasrek wat in/boven het trapgat hangt vandaar dat ik het vierzijdig moet schilderen (ik maak een soort kozijn van die latten , 100 bij 70cm). Zal het resultaat hier posten uiteraard als het allemaal lukt ;) ik ben niet zo’n schilder maar al doende leert men en dit hoeft niet superstrak.
Voor de zekerheid even ontvetten met st Marc o.i.d. daarna licht opschuren met p200 of hoger, stofvrij maken (borstel en daarna eenlicht vochtige doek) en dan aflakken. Je kan overwegen om het twee keer in de lak te zetten, maar dan wel tussendoor nog een keer schuren en stofvrij maken. Maar dat is voornamelijk afhankelijk van de kleur die je gebruikt. Als het dekt, is het prima.

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10:07
theduke1989 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 20:57:
Zo heb bijna onze nieuwe badkamer klaar.
Nog een glaswand mist. En de kranen en douch.

Alles van Hansgrohe, was niet goedkoop. Vooral niet in de kleur (bronze brushed) anders past niet.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
_O_

Nice! Dat is weer een groot deel van het project afgerond.
Ik moest lachen om de mini-wc naast de grote. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okasha
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ons huis is heel geschikt voor aanleg van een WTW zonder teveel gedoe, behalve op 1 plaats: de betonnen badkamer vloer. Nu heb ik, omdat ik niet zeker de leidingen wist, hier voorzichtig een gat gemaakt en er blijkt een waterleiding te lopen.. 2 keer bijna doorheen geboord, maar het is gelukkig goedgekomen. Nu is de vraag: Wat is dit voor leiding? Dat wil ik vanmiddag gaan uitzoeken. Onder de vloer zit de keuken, op de vloer de badkamer. De warmwater leiding vanaf CV naar keuken gebruik ik niet meer, dus dat kan ik niet testen. De heetwater van de badkamer is het niet, want hij wordt niet warm als ik die aanzet.

Ik wil zo nog gaan proberen door langdurig de koude kraan aan te zetten en te kijken wat er gebeurd maar anders is het vermoedelijk een loze leiding. 2 vragen voor nu:

- Zijn er nog andere technieken om zo'n leiding te achterhalen dan dit ik hier nu geef?
- Wat zou een geschikte tape oid zijn om te voorkomen dat de beschadigingen toch gaan lekken? Vulcaniserende tape oid?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G9_Z8KfVaHHHvbWh3bk6WvhxiCg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j4QuYtDhUvewTBYTIPZb7XYx.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door Okasha op 14-12-2024 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 13:31

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik zou gezien de diameter eerder verwachten dat het de afvoer van een bad, douche of wastafel is

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okasha
  • Niet online
Ik denk dat je verkeerd kijkt, of in de foto onhandig heb genomen en de cirkel niet duidelijk gezet. Het is een leiding van koper 12mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:46
Okasha schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 15:17:
Ik denk dat je verkeerd kijkt, of in de foto onhandig heb genomen en de cirkel niet duidelijk gezet. Het is een leiding van koper 12mm
Bedoel je dit dingetje? Zo nee dan heb je echt een slechte foto geupload :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OxMMsbyMpG-MToa9k5JRRDx8Aic=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GqjaAAqDsSrQiFpElwyeV7zz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okasha
  • Niet online
Ja die koperleiding 12mm. Met de hypothese dat het een loze leiding is, omdat ik geen temperatuur verschillen voel bij gebruik van de kranen, ga ik heb morgen doorzagen, knel kogelkraan ertussen en dan kijken wat er gebeurd.. tenzij iemand een beter idee heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:59

copykat

Good copy isn't bad

Zwartoog schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 10:20:
[...]

Had je het uiteinde ook opgeschuurd, afgeschuind, gereinigd en niet te oude PVC lijm gebruikt? Vooral schuren is essentiëel.

Beste is natuurlijk om de boel uit elkaar te halen en nog een keer te doen.
Opschuren is eigenlijk niet even ratsrats maar goed mat trekken en iets verder dan de lijm.
Reinigen bedoel je als er al water doorheen gegaan is of altijd met alcohol ontvetten?
Afschuinen vooral scherpe randjes buiten en binnen. Kleine haakjes binnenzijde kan haren en zo achter blijven haken wat verstopping oplevert. Buitenzijde om te voorkomen dat je met lijmen opeens niet vergenoeg komt.

Ik koop meestal elke keer nieuw klein potje. Die paar euro gaat je budget niet ploffen.
Niks is zo irritant als deksel los en ontdekken dat t bijna pasta is inplaats van vloeibare gel terwijl alles klaar ligt.
:)
Koel bewaren helpt wel.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Okasha schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 16:28:
Ja die koperleiding 12mm. Met de hypothese dat het een loze leiding is, omdat ik geen temperatuur verschillen voel bij gebruik van de kranen, ga ik heb morgen doorzagen, knel kogelkraan ertussen en dan kijken wat er gebeurd.. tenzij iemand een beter idee heeft
Toch vrij apart dat ze een koperen leiding zonder mantel in je vloer gestort hebben.
Misschien wel ómdat het een loze leiding is. Te lui om weg te halen.
(Al zou je zeggen dat koper geld op brengt dus....)

Koper is lastig te volgen door je vloer heen. Ja door er stroom heen te laten lopen en t veld zoeken maar dat zou ik afraden....😅

Lastig.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07:43
In oude woningen niet zo vreemd toch? Zelfs in een flat gebouwd in 2005 wisten ze twee waterleidingen te raken die binnen 10 cm van een muur kaal ingegoten waren in de vloer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Okasha schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 16:28:
"Wacht niet tot later.... want als later eerder komt, ben je te laat" :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Caelorum schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 16:45:
In oude woningen niet zo vreemd toch? Zelfs in een flat gebouwd in 2005 wisten ze twee waterleidingen te raken die binnen 10 cm van een muur kaal ingegoten waren in de vloer :)
Nouja koper instucen schijnt verkleuring te geven door oxidatie.
Maar je hebt gelijk zo'n flexibele mantel er omheen schuiven is extra kosten en werk... Waarom zou je tegen de tijd dat iemand dat opmerkt is de garantie al verlopen...😂

En als in Duitsland vmvk gewoon in de muur en smeren maar. Niks buis of zo.
Als je iets moet vervangen ruk je t maar uit de muur en stuc je opnieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Wat anders, hoe heet die rubberen? "Rondtouw" die je in een hoek van de tegels drukt om de diepte op te vullen voor t kitten. En hoe bepaal je de maat? Of is er maar 1 maat?

Ik kom rugvulling tegen. (googlen op kit vulling bracht dit op.)
Strookjes van 1m lang klopt dat? Of moet ik iets anders hebben?
En welke maat is de juiste?
Dikte van je tegel plus 2mm ? (dat leek mij logisch omdat ideaal getegeld dat ongeveer de ruimte is die er achter zit.
Ik heb met snijden/zagen ongeveer 2mm hoek 2mm voeg aan gehouden dan heb je ongeveer 3 a 4mm "gab" tussen de tegels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMatthijsV
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 04-06 12:00
Iemand dit wel eens gehad? Het T stuk lekt niet bij de knelkoppelingen, maar bij het middenstuk. Ik heb daar de verstelbare moersleutel opgezet om de knelkoppeling aan te draaien, ik denk dat er toen een lek is ontstaan. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W2uaOLqjJuJMrtXDQ9fKq0j9UgQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iIkmW6MCxpZucauLIN5OrYT7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

thijsco19

KTM 990 SMT

Vaak kan je goed zien waar het lekt als je het filmt.
Droog maken, en filmen.

Kan voorkomen dat de koppeling zelf niet goed is en er nu een scheurtje in zit.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-06 22:28
@MMatthijsV Op je foto is geen lekkage te zien.
Tip: Bij het aandraaien van een knelkoppeling wil je zo min mogelijk wrijving op de schroefdraad (zodat je met zo min mogelijk koppel een zo groot mogelijke klemkracht op de knelring krijgt.
Vet daarom de schroefdraad voor het aandraaien in met vaseline. Dan hoef je veel minder kracht te zetten bij het aandraaien (en krijg je bovenstaande problemen ook niet).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MMatthijsV
thijsco19 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 21:31:
Vaak kan je goed zien waar het lekt als je het filmt.
Droog maken, en filmen.

Kan voorkomen dat de koppeling zelf niet goed is en er nu een scheurtje in zit.
Andrehj schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 21:38:
@MMatthijsV Op je foto is geen lekkage te zien.
Tip: Bij het aandraaien van een knelkoppeling wil je zo min mogelijk wrijving op de schroefdraad (zodat je met zo min mogelijk koppel een zo groot mogelijke klemkracht op de knelring krijgt.
Vet daarom de schroefdraad voor het aandraaien in met vaseline. Dan hoef je veel minder kracht te zetten bij het aandraaien (en krijg je bovenstaande problemen ook niet).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i1vYleobZ69SuECNE3M1azhpiHQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/tZbkNBSe9MBrELuGU0IXrPIn.gif?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Birkin
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08:08
Onderstaande boorklem heb ik tweedehands gekregen.
Ik zou hem graag naar nieuwstaat terugbrengen.
Hoe kan ik hem het beste 'ontroesten'?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZXeSsBs0sIeMwJ0jgNs2M1fHfjE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p7aff4TevTkNxwix8YKi33ZD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Nu online

thijsco19

KTM 990 SMT

Als je zeker weet dat het rond de moer droog is dan is de koppeling zeker gescheurd of er zit een gaatje in.
Helaas dus tijd om de koppeling te vervangen.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMatthijsV
thijsco19 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 21:47:
[...]

Als je zeker weet dat het rond de moer droog is dan is de koppeling zeker gescheurd of er zit een gaatje in.
Helaas dus tijd om de koppeling te vervangen.
Moer is droog aan de onderkant en ook de knelring is nog heel. Heb het evengoed vervangen. Er zit een scheurtje in het middenstuk van het t stuk.

Bedankt voor de reacties, maar ik zoek geen oplossing. Ik moet het t stuk vervangen. Vond het alleen bijzonder want ik had dit niet eerder gezien en wilde dat delen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 13:31

The Eagle

I wear my sunglasses at night

copykat schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 21:08:
Wat anders, hoe heet die rubberen? "Rondtouw" die je in een hoek van de tegels drukt om de diepte op te vullen voor t kitten. En hoe bepaal je de maat? Of is er maar 1 maat?

Ik kom rugvulling tegen. (googlen op kit vulling bracht dit op.)
Strookjes van 1m lang klopt dat? Of moet ik iets anders hebben?
En welke maat is de juiste?
Dikte van je tegel plus 2mm ? (dat leek mij logisch omdat ideaal getegeld dat ongeveer de ruimte is die er achter zit.
Ik heb met snijden/zagen ongeveer 2mm hoek 2mm voeg aan gehouden dan heb je ongeveer 3 a 4mm "gab" tussen de tegels.
Kitrug :)

Wat ook werkt is isolatie voor verwarmingsbuizen op maat snijden. Maar je moet even goed weten dat je het juiste materiaal hebt (PE of PU) voor de toepassing. Hier meer info: https://www.kittenenlijme...ingsmateriaal/rugvulling/

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okasha
  • Niet online
nokiaan958GB schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 20:24:
[...]

"Wacht niet tot later.... want als later eerder komt, ben je te laat" :+
Heb hem nog even geïnspecteerd zojuist *O*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thijsco19
  • Nu online

thijsco19

KTM 990 SMT

MMatthijsV schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 21:54:
[...]

Moer is droog aan de onderkant en ook de knelring is nog heel. Heb het evengoed vervangen. Er zit een scheurtje in het middenstuk van het t stuk.

Bedankt voor de reacties, maar ik zoek geen oplossing. Ik moet het t stuk vervangen. Vond het alleen bijzonder want ik had dit niet eerder gezien en wilde dat delen.
Het komt weleens voor. Kan of gescheurd zijn bij / door montage, of door oxidatie. Er kan ook een gaatje zijn ontstaan vanwege een imperfectie in het materiaal, bijvoorbeeld bij een gietgal.

Ik heb al een aantal keer meegemaakt dat een koppeling kapot is en lekte. Meestal door ouderdom en oxidatie (niet altijd van buiten te zien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Birkin schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 21:45:

[Afbeelding]
ik zou de spindel eruit halen en een beetje citroenzuurpoeder in water oplossen. Dat met beleid doen (geen enorme concentratie, niet een week erin laten zitten), als alles klaar is met een borstel even afborstelen en daarna lichtjes invetten. Geen siliconenspray gebruiken, maar bijvoorbeeld kamilleolie.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burning_Tyre
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-06 16:31

[Afbeelding]
Dit lijkt op een werkstuk wat ik ooit op de MBO werktuigbouwkunde heb moeten maken.

Ik zou zeggen scotchbrite en daarna in een olie film zetten.

12xIQ7+ ZO (125) + 3xIQ7+ NW (310) +3xIQ7+ ZW (214) PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eijsbeer
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 14:16
Ik wil in de kerstvakantie verder gaan met het wegwerken van het kattenluik in de buitendeur. Aan de buitenkant heb ik dit gedaan met een houten plaat op de deur, afgelakt en afgekit. Binnen hoop ik dat het wat subtieler kan, maar heb ik als plan B nog achter de hand.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SVZm-Oag3ExDI2QvlxxN3PTIps8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/byg9VTPfuNzYTT9zMZLbOiRl.jpg?f=fotoalbum_large

De triplex plaat die er nu zit is net niet op maat, zit wel goed vast. Mijn eerste idee is het opvullen van de gaten met houtvuller, maar blijft dat goed zitten? Er wordt nog wel eens met deze deur geslagen door de kinderen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

@Eijsbeer dat blijft wel zitten hoor. Wellicht de grote gaten in een paar keer opvullen.

Denk dat je met een bovenfrees die horizontale lijnen er ook nog wel in kunt zetten. Likje verf en je ziet er niks meer van.

[ Voor 10% gewijzigd door Beekforel op 15-12-2024 10:16 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online

[Afbeelding]
Nooit zuur gebruiken om roest te verwijderen, dat vreet in op het materiaal waardoor ook het goede deel wordt aangetast.
Koop een langwerpige (bloem)bak, neem een plat stuk ijzer, boor daar een gat in en draai er een lange bout in.
Vervolgens vul je de bak met water en soda. Leg het stuk ijzer in de bak.
Neem een ouderwetse acculader en zet de rode pool op de bout van het stuk ijzer.
Maak iets wat stroom geleidt aan de klem vast en leg de klem in de bak tegenover het platte stuk ijzer.
Verbind de klem met de zwarte pool van de acculader en zet de acculader aan.
Er gaat nu een stroom lopen tussen het platte stuk ijzer en de klem wat zich uit doordat er belletjes ontstaan.
Het roest wordt deels verwijderd, deels omgezet en, belangrijker, het blanke metaal wordt niet aangetast.
Af en toe controleren in hoeverre het roest er af is. De zwarte laag die ontstaat kun je met een messing borstel (geen staalborstel gebruiken, geeft krassen) onder de kraan er af borstelen.
Dit is in het kort het 'elektrolyse' proces wat in o.a. in musea ook wel eens gebruikt wordt.
Na afspoelen, schoon- en droogmaken het voorwerp inwrijven met microkristallijne wax zodat het niet weer gaat roesten. De delen die oorspronkelijk geblauwd waren kun je zelf weer zwart maken met een bruineringsgel waar een heel laag percentage salpeterzuur in zit. Ook weer goed afspoelen en in de wax zetten.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
Klopt, maar een Tweaker doet het graag zelf met middelen die hij/zij (waarschijnlijk) toch al in huis heeft.
Bovendien werken de middelen die je noemt nogal traag en bij grote voorwerpen ben je een kapitaal kwijt aan vloeistof. Een bak met water, wat soda en een acculader zijn goedkoper en werken 10x sneller.
offtopic:
Ik restaureer oud gereedschap, en de door mij beschreven methode werkt voor mij het beste

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 05-06 15:09
Okasha schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 13:38:
Ons huis is heel geschikt voor aanleg van een WTW zonder teveel gedoe, behalve op 1 plaats: de betonnen badkamer vloer. Nu heb ik, omdat ik niet zeker de leidingen wist, hier voorzichtig een gat gemaakt en er blijkt een waterleiding te lopen.. 2 keer bijna doorheen geboord, maar het is gelukkig goedgekomen. Nu is de vraag: Wat is dit voor leiding? Dat wil ik vanmiddag gaan uitzoeken. Onder de vloer zit de keuken, op de vloer de badkamer. De warmwater leiding vanaf CV naar keuken gebruik ik niet meer, dus dat kan ik niet testen. De heetwater van de badkamer is het niet, want hij wordt niet warm als ik die aanzet.

Ik wil zo nog gaan proberen door langdurig de koude kraan aan te zetten en te kijken wat er gebeurd maar anders is het vermoedelijk een loze leiding. 2 vragen voor nu:

- Zijn er nog andere technieken om zo'n leiding te achterhalen dan dit ik hier nu geef?
- Wat zou een geschikte tape oid zijn om te voorkomen dat de beschadigingen toch gaan lekken? Vulcaniserende tape oid?

[Afbeelding]
Schroevedraaier op de leiding zetten en je oor tegen het handvat drukken. Dan ergens een kraan (of verschillende) open draaien. Als deze zit aangesloten op het leidingwerk, dan zou je het duidelijk moeten horen suizen.

Indien je verder gaat: zorg dat je direct kunt afdoppen. Dus hoofdkraan dicht, evt klein gaatje boren of direct door midden. Komt er bij het aanzetten van de hoofdkraan geen water uit, dan is het inderdaad een loze leiding.

Zoniet, dan moet je hem afdoppen. Danwel tijdelijk (knelfitting - mag je niet instorten), danwel definitief (solderen, persen). Beter is het om de aftakking te vinden en daar af te koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_star
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10:30
We zijn begonnen met alle wandcontactdozen naar 30 a 35 cm te brengen. Maar in ons jaren 70 woning dachten ze grappig te zijn en vooral niet altijd de centraal dozen te gebruiken in de betreffende ruimte, buizen in de spouwmuur te leggen of vond de timmerman (werk uitgevoerd voor we de woning hadden aangekocht) die het dak heeft geïsoleerd het super slim om de centraaldoos ergens achter de 30m2 plafond af te timmeren.

Mijn vraag is dan ook, wat is:
1. De gouden tip om snel uit te vinden waar de stroom kabels naartoe lopen? Zo heb ik geen aarde boven, maar wil ik die wel naar boven brengen. Maar geen idee waar alles uitkomt.
2. Hoe kan ik een centraaldoos het beste vinden als hij weg getimmerd is?

Andere vraag:
We willen spotjes monteren in het verlaagd plafond:
1. Is er een nadeel aan een spotje met ingebouwde transformator?
2. Wat voor kabels raden jullie aan om naar de lamp te brengen? De standaard kabel of een mantel kabeltjes met dun koper?
3. Hoe ga je ermee om dat je niet meer bij de las kan komen die je boven iedere lamp maakt? Even aanname dat je met 8 plus lampen deze in 'serie' legt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwartoog
copykat schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 16:29:
[...]

Opschuren is eigenlijk niet even ratsrats maar goed mat trekken en iets verder dan de lijm.
Reinigen bedoel je als er al water doorheen gegaan is of altijd met alcohol ontvetten?
Afschuinen vooral scherpe randjes buiten en binnen. Kleine haakjes binnenzijde kan haren en zo achter blijven haken wat verstopping oplevert. Buitenzijde om te voorkomen dat je met lijmen opeens niet vergenoeg komt.

Ik koop meestal elke keer nieuw klein potje. Die paar euro gaat je budget niet ploffen.
Niks is zo irritant als deksel los en ontdekken dat t bijna pasta is inplaats van vloeibare gel terwijl alles klaar ligt.
Koel bewaren helpt wel.
Helemaal eens met wat jij doet. Alleen schoonmaken doe ik wel met PVC-ontvetter. Misschien niet nodig met nieuw PVC, maar je kunt het maar beter goed doen. Idem met nieuw potje lijm per klus periode.

Kost je 2 tientjes extra per klus, maar het scheelt bakken tijd en gedoe achteraf als het niet goed gaat.

Meer tips, door schade en schande geleerd:
- mof en buis beiden insmeren, dan insteken en 10 graden draaien
- een kleine lijmkraag is teken dat je voldoende lijm hebt gebruikt
- teveel aan lijm wegvegen (ziet er niet uit anders)
- verbindingen geruime tijd laten uitharden voor je er kracht op zet (bv volgend deel monteren), uithardtijd zie lijmpot. Dus of een serie direct achter elkaar, of tijd ertussen nemen.
- dunne leidingen (zoals elektra) alleen de buis verlijmen, niet in de mof smeren (die loopt te makkelijk dicht/bramen).

Volg mij voor meer tips...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Burning_Tyre schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 22:14:
[...]

Dit lijkt op een werkstuk wat ik ooit op de MBO werktuigbouwkunde heb moeten maken.

Ik zou zeggen scotchbrite en daarna in een olie film zetten.
Dat was ook mijn eerste ingeving alleen dat was de LTS.
Mooie werkstukjes waren dat.
Stoommachine
Aftekentafel
Perforator

Toen moesten we nog echt dingen maken.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MMatthijsV
Vandaag het T stuk met scheur vervangen, geen lek meer!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6eZ9LlDQadBHnMDSFVgdVYAa9bo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TpI98L8RVZus5SkuzVyyKBU6.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RamngNUKYbJC-F7V1sFNS20qt0k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4ToscM4wvCQRVzEWr7YUAkSW.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafs
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
MMatthijsV schreef op zondag 15 december 2024 @ 18:20:
[...]

Vandaag het T stuk met scheur vervangen, geen lek meer!
[Afbeelding][Afbeelding]
Lijkt alsof iemand daar iets te fanatiek bezig is geweest met een baco oid..

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Okasha
  • Niet online
Zwartoog schreef op zondag 15 december 2024 @ 10:50:
[...]

Schroevedraaier op de leiding zetten en je oor tegen het handvat drukken. Dan ergens een kraan (of verschillende) open draaien. Als deze zit aangesloten op het leidingwerk, dan zou je het duidelijk moeten horen suizen.

Indien je verder gaat: zorg dat je direct kunt afdoppen. Dus hoofdkraan dicht, evt klein gaatje boren of direct door midden. Komt er bij het aanzetten van de hoofdkraan geen water uit, dan is het inderdaad een loze leiding.

Zoniet, dan moet je hem afdoppen. Danwel tijdelijk (knelfitting - mag je niet instorten), danwel definitief (solderen, persen). Beter is het om de aftakking te vinden en daar af te koppelen.
Goeie tips!

Met enig schaamrood op de kaken kom ik hier terug O+ Vandaag de wapening weggehaald en vervolgens voorbereidingen getroffen voor het doorhalen van de waterleiding. PVC buis vastgemaakt met Ductape, kon water via de buis zo de gootsteen in. Water dichtgezet, etc. Begonnen met zagen, langer zagen... holy fuck het is gewoon ook een wapeningsstaaf, maar dan een gladde :+ :+ :+

Nou ja leuk verhaal voor verjaardagen zullen we maar zeggen :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwartoog
Okasha schreef op zondag 15 december 2024 @ 21:00:
[...]

Goeie tips!

Met enig schaamrood op de kaken kom ik hier terug O+ Vandaag de wapening weggehaald en vervolgens voorbereidingen getroffen voor het doorhalen van de waterleiding. PVC buis vastgemaakt met Ductape, kon water via de buis zo de gootsteen in. Water dichtgezet, etc. Begonnen met zagen, langer zagen... holy fuck het is gewoon ook een wapeningsstaaf, maar dan een gladde :+ :+ :+

Nou ja leuk verhaal voor verjaardagen zullen we maar zeggen :X
Lol _O-

Volgende keer even een magneet erbij houden :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Zwartoog schreef op zondag 15 december 2024 @ 16:16:
[...]

Helemaal eens met wat jij doet. Alleen schoonmaken doe ik wel met PVC-ontvetter. Misschien niet nodig met nieuw PVC, maar je kunt het maar beter goed doen. Idem met nieuw potje lijm per klus periode.

Kost je 2 tientjes extra per klus, maar het scheelt bakken tijd en gedoe achteraf als het niet goed gaat.

Meer tips, door schade en schande geleerd:
- mof en buis beiden insmeren, dan insteken en 10 graden draaien
- een kleine lijmkraag is teken dat je voldoende lijm hebt gebruikt
- teveel aan lijm wegvegen (ziet er niet uit anders)
- verbindingen geruime tijd laten uitharden voor je er kracht op zet (bv volgend deel monteren), uithardtijd zie lijmpot. Dus of een serie direct achter elkaar, of tijd ertussen nemen.
- dunne leidingen (zoals elektra) alleen de buis verlijmen, niet in de mof smeren (die loopt te makkelijk dicht/bramen).

Volg mij voor meer tips...
1 tip die ik ook altijd moet doen omdat ik anders tot de conclusie kom dat het niet past. En het zit zo snel vast dat even nastellen niet lukt. :X
Dus na t schuren nog 1 keer in elkaar zetten en:
Met een marker na t passen alles kruizen.
Lengte streep voor de pashoek van een bocht over beide delen heen
Dwarsstreep langs de buiten mof om de insteekdiepte te controleren.
Dan heb je met inlijmen en op zn plek zetten 2 lijnen om los van elkaar de diepte en hoek goed te zetten
Owh en geen babyijzerzaagje gebruiken maar een verstekzaag en bak om scheef trekken tegen te gaan.

Met mofjes van electra doe ik meestal klein randje op de kop aan de binnenzijde, en met een draaiende beweging de pijp er in. Je voelt hem klemmen. Tweede pijp buitenzijde en steken (niks zo irritant als je een bocht gebogen hebt die precies past en je draaiende beweging stopt te vroeg......)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Yaksa schreef op zondag 15 december 2024 @ 10:48:
[...]

Klopt, maar een Tweaker doet het graag zelf met middelen die hij/zij (waarschijnlijk) toch al in huis heeft.
Bovendien werken de middelen die je noemt nogal traag en bij grote voorwerpen ben je een kapitaal kwijt aan vloeistof. Een bak met water, wat soda en een acculader zijn goedkoper en werken 10x sneller.
offtopic:
Ik restaureer oud gereedschap, en de door mij beschreven methode werkt voor mij het beste
* copykat gaat deze methode natuurlijk vergeten maar wel op zoek naar een acculader op marktplaats. :)
Ik gebruik meestal van dat wetschuurpapier met zo'n polijst pasta er in.
Wat ellebogen grease en dan in poetsen met gun olie.balistol(?)
Jou methode is een stuk luier.... 😁

Ik heb wat oude koolstofijzer gereedschap en giet ijzeren nr28? Stanley sponning schaven die ik vroeger in lijnolie zette maar dat is wel wat lelijker dan balistol gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

J_star schreef op zondag 15 december 2024 @ 15:20:
We zijn begonnen met alle wandcontactdozen naar 30 a 35 cm te brengen. Maar in ons jaren 70 woning dachten ze grappig te zijn en vooral niet altijd de centraal dozen te gebruiken in de betreffende ruimte, buizen in de spouwmuur te leggen of vond de timmerman (werk uitgevoerd voor we de woning hadden aangekocht) die het dak heeft geïsoleerd het super slim om de centraaldoos ergens achter de 30m2 plafond af te timmeren.

Mijn vraag is dan ook, wat is:
1. De gouden tip om snel uit te vinden waar de stroom kabels naartoe lopen? Zo heb ik geen aarde boven, maar wil ik die wel naar boven brengen. Maar geen idee waar alles uitkomt.
2. Hoe kan ik een centraaldoos het beste vinden als hij weg getimmerd is?
Stap 1 alle groepen uit en 1 voor 1 eentje aan.
Vervolgens met een veldmeter je bekende stopcontacten en licht punten/schakelaars afgaan.
Opschrijven welke groep wat bediend.

Stap twee. Als je aan een tracer kunt komen om te lenen dan ben je blij.
Let op niet aan een actieve groep hangen! Misschien kan de gene die de tracer heeft je helpen.
Indien niet een tracer te bemachtigen. Is een gevoelige veld meter en een stofzuiger of ouderwetse 100watt gloeilamp ook een optie.
Door een flinke hoeveelheid ampere te laten lopen creëer je een electrisch veld in de stroomkabel/draad en die kan je door een wand meten./sweepen.
https://www.bol.com/nl/nl...0ggSa8EAQYCCABEgL_qvD_BwE
(of deze goed is weet ik niet zomaar een voorbeeld. Even reviews googlen voor je keuze.)
Deze kunnen je een hoop problemen voorkomen met boren in muurtjes of met het zichtbaar maken van een leiding.
Andere vraag:
We willen spotjes monteren in het verlaagd plafond:
1. Is er een nadeel aan een spotje met ingebouwde transformator?
Je bedoelt een ledspot die op 230vac aangesloten kan worden?
Nee, das beter dan een losse omvormer boven je plafond proppen.
2. Wat voor kabels raden jullie aan om naar de lamp te brengen? De standaard kabel of een mantel kabeltjes met dun koper?
Een electricien zegt in pijp met een doos achter je spotje(er boven) en geen kroonsteentje gebruiken.
Of een montage box. Klein doosje waar je connector/stekers in zitten.
Leds spots hebben weinig vermogen dus flexibel draad kan best. Zolang de connectie naar vddraad, (hardekern) maar in een centraaldoos samen komen zodat je er bij kan. Er zijn lasdoppen die speciaal voor hard en flex gezamelijk in te steken.
3. Hoe ga je ermee om dat je niet meer bij de las kan komen die je boven iedere lamp maakt? Even aanname dat je met 8 plus lampen deze in 'serie' legt.
Niet dus, ja moet er altijd bij kunnen. Anders doe je t zelfde als waar je over loopt te "klagen" dat de vorige bewoner....😊

Als je in serie legt is er dus snoer in .......lasdoos, aansluiting spotje en snoer uit .
Zo'n lasdoos mag best los op je gips liggen zodat je het via je gat voor je spot naar je toe kan halen.
Gebruik electra pijp om van a naar b naar c naar d te gaan. Mocht je een probleem hebben kan je met oude snoer het nieuwe in trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-06 12:26
Wij hebben een betonnen gevlinderd terras van 70m2. Dat wordt na enige tijd natuurlijk groen, zeker in het huidige weer. Gisteren heb ik het terras weer geschrobt met groene zeep, maar dat is wel zwaar werk en ik moet het eigenlijk elke 2 maanden doen. En gisteren kreeg ik niet eens alle plekken goed weggeschrobt dus ik moet het nog eens doen.

Ik zoek eigenlijk een betaalbare oplossing (max 100 eur) voor een roterende schrobborstel, bij wijze van spreken een opzetborstel voor een boormachine zou al wat kunnen zijn, dan bind ik de boor op een stok en gooi water met zeep op de grond, maar dan is het webschrobben van hardnekkige plekken niet meer zo zwaar en kan ik het ook gemakkelijker vaker doen.

Maar ik kan niks vinden (alleen borstel met een diameter van 10cm), of dure schrobmachine-oplossingen van minimaal 700 euro.
Het zou wel een borstel met een diameter van 20-30cm moeten zijn.

Ik heb een hogedrukspuit, maar die wil ik niet gebruiken omdat dat het beton alleen maar poreus maakt.

Karcher heeft dit
https://www.kaercher.com/...oppervlaktereiniger&gQT=1
Maar dat werkt eigenlijk ook voornamelijk als hogedrukspuit.

Deze heb ik besteld
https://www.amazon.nl/dp/B09TRQX1X8
maar ik realiseerde me later (heb m nog niet binnen) dat dit waarschijnlijk een zachte borstel is, dus niet geschikt om te schrobben

Iemand een idee?

[ Voor 6% gewijzigd door Stefke op 16-12-2024 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:23
Okasha schreef op zondag 15 december 2024 @ 21:00:
[...]

Goeie tips!

Haha, typisch :P

Ik wil je niet bang maken, maar ik vraag me (als leek) alleen wel af: als je een gladde wapeningsstaaf van 12 mm diameter hebt, tussen de andere "gewone" wapening, kan dat dan niet een trekstaaf voor het een of ander zijn? Kan het kwaad om die na storten van het beton door te zagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the___butcher
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:16
copykat schreef op zondag 15 december 2024 @ 22:35:
[...]

Als je in serie legt is er dus snoer in .......lasdoos, aansluiting spotje en snoer uit .
Zo'n lasdoos mag best los op je gips liggen zodat je het via je gat voor je spot naar je toe kan halen.
Gebruik electra pijp om van a naar b naar c naar d te gaan. Mocht je een probleem hebben kan je met oude snoer het nieuwe in trekken.
Wat is het voordeel van een los lasdoosje dat je naar buiten kan halen door het gat? Klinkt alsof daarin dus losse kabels/draden gaan? Hier liggen de kabels en lasklemmen los op het plafond, naar de spots lopen allemaal flexibele kabels (in serie). Ter plekke van de spots zijn die verbonden met dit soort lasklemmen:
https://www.hornbach.nl/p...21-413-12-stuks/10593116/.
Deze kun je altijd naar buiten halen door de overlengte van de kabels tussen de verschillende spotjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Stefke schreef op maandag 16 december 2024 @ 10:26:
Wij hebben een betonnen gevlinderd terras van 70m2. Dat wordt na enige tijd natuurlijk groen, zeker in het huidige weer. Gisteren heb ik het terras weer geschrobt met groene zeep, maar dat is wel zwaar werk en ik moet het eigenlijk elke 2 maanden doen. En gisteren kreeg ik niet eens alle plekken goed weggeschrobt dus ik moet het nog eens doen.
[...]
Iemand een idee?
Je schrobt nu de aanslag eraf, maar er blijven sporen achter waardoor het ook snel weer terug groeit. Heb je al eens gedacht aan een middel om dat laatste beetje er ook af te krijgen? Bijv. met 12.5 of 15% natriumhypochloriet. Wel met mondkap en oude kleding uiteraard.

[ Voor 4% gewijzigd door Caelorum op 16-12-2024 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Caelorum schreef op maandag 16 december 2024 @ 10:58:
[...]

Je schrobt nu de aanslag eraf, maar er blijven sporen achter waardoor het ook snel weer terug groeit. Heb je al eens gedacht aan een middel om dat laatste beetje er ook af te krijgen? Bijv. met 12.5 of 15% natriumhypochloriet. Wel met mondkap en oude kleding uiteraard.
Ik lees dat bleekmiddel eigenlijk hetzelfde is, dus gewoon dat over je tegels heen smeren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:10
Wolly schreef op maandag 16 december 2024 @ 11:38:
[...]

Ik lees dat bleekmiddel eigenlijk hetzelfde is, dus gewoon dat over je tegels heen smeren.
Bleekmiddel werkt zeker, maar zorg dat je niet te veel gebruikt, het is zelfs beter om het gewoon wat 'nat te maken' met verdunde bleek, en dan net zo veel gebruiken dat het amper weg loopt naar je afvoer.

Bleek is zo goedkoop dat je het meer dan 1 keer kan doen zonder ineens failliet te zijn...

Maar als je daar 3 bussen van 5 liter op giet, dan ga naar de milieuhel en moet je in het hiernamaals hele dagen bleek drinken en mestoverschotten eten. _/-\o_

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ruuds
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-06 19:51
Eijsbeer schreef op zondag 15 december 2024 @ 10:04:
Ik wil in de kerstvakantie verder gaan met het wegwerken van het kattenluik in de buitendeur. Aan de buitenkant heb ik dit gedaan met een houten plaat op de deur, afgelakt en afgekit. Binnen hoop ik dat het wat subtieler kan, maar heb ik als plan B nog achter de hand.

[Afbeelding]

De triplex plaat die er nu zit is net niet op maat, zit wel goed vast. Mijn eerste idee is het opvullen van de gaten met houtvuller, maar blijft dat goed zitten? Er wordt nog wel eens met deze deur geslagen door de kinderen…
Ik heb ook ooit een kattenluik weggewerkt door van hardhout die 'stapelbalken' in de deur na te maken zodat ook het profiel weer doorliep. Ik kon ze er daarna dmv houtrotvuller inlijmen. Vervolgens nog hier en daar wat plamuren en bijschuren, en tot op heden is het alleen te zien als je met je neus er bovenop zit.

Lijkt me dat als alles goed droog is gooien met de deur geen probleem is. Eventueel schuin vanuit de deurkant deuvels er in boren/lijmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickkert94
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 18-05 20:16
Sinds enkele maanden eigenaar van een huis. Poh, toch net wat meer werk dan een appartement :)
Het dak wil ik gaan isoleren, liefst van binnenuit zodat ik het zelf kan doen en kosten kan minimaliseren.
Maar natuurlijk wel zonder al teveel risico op vochtproblemen...

Nu wil ik het in Ubakus invoeren, maar kan ik wel wat hulp gebruiken met het identificeren van de lagen.
Het is mij onbekend wanneer deze isolatie is aangebracht, het gaat volgens mij al eventjes mee, het huis komt uit de jaren 70. Volgens het energierapport heeft het dak een Rc van 0,86

Op basis van de foto's, en de laagdiktes in het ventilatiegat worden de lagen volgens mij:
- (Na renovatie) afwerkingslaag van gipsplaten en gips
- 2CM Spaan plaat?
- 3CM Pur plaat
- 5CM Luchtspouw (niet geventileerd)
- Betonnen dakpannen

Gezien de kleur en broosheid denk ik dat hier een PUR plaat vast zit tegen de spaanplaat? Wat kan ik dan invoeren, PUR harde persing, gealucasseerd? Wel opvallend dat ik dan met alle lagen op een Rc uitkom van 1,69, meer dan het dubbele van mijn energierapport.

Moet ik nog iets met de houten latten die je ziet op de foto? Waar zou ik die invoeren gezien deze deels gelijk lopen met de isolatielaag?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hEaEq_y27d8t83NkHxoqw_cLtho=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WTnnZhvSgOPDiY64edU81kun.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/237Zxl659l0SH7LCl1YqLrrSEQM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xj13lsUAkanGmpQDlvm1Kook.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sxj_K3__9xwkmII4R_SQxi8OL1k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BzcDEdV9k6aV5xaP4LGQ9tey.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HXP-XiHZqW7NjU9E9M_ioC2z5zE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wFfcxFpz9YJIEB9PyCvEqoiM.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door rickkert94 op 16-12-2024 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:46
@Stefke Ik zie dat Kaercher ook deze in het assortiment heeft: https://www.kaercher.com/...ger-t-racer-26432140.html Wellicht is dit een optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
walletje-w schreef op maandag 16 december 2024 @ 12:23:
@Stefke Ik zie dat Kaercher ook deze in het assortiment heeft: https://www.kaercher.com/...ger-t-racer-26432140.html Wellicht is dit een optie.
Bedankt voor de tip. Zal dat eens bekijken
Blijkbaar is dit de nieuwe versie
https://www.amazon.nl/K-C...dp-B0854ZMP/dp/B0854ZMPVP

Ik vermoed dat dat meer een soort hogedrukspuit met een kap erover is, en hogedrukspuiten wil ik dus niet. (Ik al een dergelijk ding - hogedrukspuit met kap erover - , mogelijk een zeer vroege voorouder van dit apparaat)
Caelorum schreef op maandag 16 december 2024 @ 10:58:
[...]

Lijkt me iets te giftig om zo te gebruiken en in het kader van milieu vind ik bleekmiddelen ook niet echt top. Daarbij loopt mijn terras af richting het gras, en ik wil liefst geen bruine zone romdom het terras omdat daar al het gras kapot gaat.
Ik heb biologische anti-groen, maar dat werkt het beste bij droge perioden en is ook best prijzig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NRJ020
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:15
@rickert94 Volgens mij is dit Opstalan plaat. Je kan denk ik beter hier even zoeken.

Itho Amber 95 + WPV-H 240L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:44
NRJ020 schreef op maandag 16 december 2024 @ 13:14:
@rickert94 Volgens mij is dit Opstalan plaat. Je kan denk ik beter hier even zoeken.
@rickkert94
Wilde precies hetzelfde zeggen idd, deze had ik ook op mijn jaren 70 woning. Waren bij mij Opstalan PU25, dat wil zeggen polyurethaan 25mm dik (dus PUR, geen PIR). Heeft sowieso wel enige dampremming maar echt dampdicht zal het ook niet zijn.

Bij mijn woning ik heb ik gewoon met dampremmend folie afgewerkt binnen, als je op zeker wil gaan kan je klimaatfolie pakken. Vooral belangrijk om het nauwkeurig aan te brengen.

[ Voor 41% gewijzigd door assje op 16-12-2024 13:23 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

the___butcher schreef op maandag 16 december 2024 @ 10:56:
[...]

Wat is het voordeel van een los lasdoosje dat je naar buiten kan halen door het gat? Klinkt alsof daarin dus losse kabels/draden gaan? Hier liggen de kabels en lasklemmen los op het plafond, naar de spots lopen allemaal flexibele kabels (in serie). Ter plekke van de spots zijn die verbonden met dit soort lasklemmen:
https://www.hornbach.nl/p...21-413-12-stuks/10593116/.
Deze kun je altijd naar buiten halen door de overlengte van de kabels tussen de verschillende spotjes.
Vocht bijvoorbeeld.
En losse stekerslasdoppen mag je niet zo open en bloot laten liggen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Laatst online: 13:44
rickkert94 schreef op maandag 16 december 2024 @ 11:59:
Op basis van de foto's, en de laagdiktes in het ventilatiegat worden de lagen volgens mij:
- (Na renovatie) afwerkingslaag van gipsplaten en gips
- 2CM Spaan plaat?
- 3CM Pur plaat
- 5CM Luchtspouw (niet geventileerd)
- Betonnen dakpannen
Die luchtspouw onder je dakpannen is sowieso wel geventileerd (met buitenlucht).

Referentie, bij mij geeft de 25mm PUR een U van 1.0:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X3OvQaPByK6Lqdv9v6Va5zGs-WI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SfrVKf9OpeZMKAXQukCVZGN2.jpg?f=fotoalbum_large

Idealiter plaats je het (klimaat)folie onder de rachels zodat er nog een luchtspouw is onder de afwerking (en ruimte voor eventuele elektra).

Post uit het eerder genoemde topic met meer informatie over de Opstalan platen:
route99 in "(Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek?"

[ Voor 47% gewijzigd door assje op 16-12-2024 13:39 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:24

dragonhaertt

@_'.'

copykat schreef op maandag 16 december 2024 @ 13:23:
[...]

Vocht bijvoorbeeld.
En losse stekerslasdoppen mag je niet zo open en bloot laten liggen. :)
Geldt dat ook voor ELV of alleen voor 230v?

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
Wolly schreef op maandag 16 december 2024 @ 11:38:
[...]
Bleekmiddel bevat hypochloriet, maar ook een hoop andere zooi om het doorgaans dikker te maken. Hypochloriet spuiten en wachten tot het uitgewerkt is en dan ruim spoelen. Dan blijft het wel een paar maanden langer schoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procaliber
  • Registratie: Maart 2023
  • Nu online
Stefke schreef op maandag 16 december 2024 @ 10:26:

Ik zoek eigenlijk een betaalbare oplossing (max 100 eur) voor een roterende schrobborstel, bij wijze van spreken een opzetborstel voor een boormachine zou al wat kunnen zijn, dan bind ik de boor op een stok en gooi water met zeep op de grond, maar dan is het webschrobben van hardnekkige plekken niet meer zo zwaar en kan ik het ook gemakkelijker vaker doen.

Maar ik kan niks vinden (alleen borstel met een diameter van 10cm), of dure schrobmachine-oplossingen van minimaal 700 euro.
Het zou wel een borstel met een diameter van 20-30cm moeten zijn.

Ik heb een hogedrukspuit, maar die wil ik niet gebruiken omdat dat het beton alleen maar poreus maakt.

Karcher heeft dit
https://www.kaercher.com/...oppervlaktereiniger&gQT=1
Maar dat werkt eigenlijk ook voornamelijk als hogedrukspuit.

Deze heb ik besteld
https://www.amazon.nl/dp/B09TRQX1X8
maar ik realiseerde me later (heb m nog niet binnen) dat dit waarschijnlijk een zachte borstel is, dus niet geschikt om te schrobben

Iemand een idee?
Waarom die je er geen coating op?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Okasha
  • Niet online
marcop23 schreef op maandag 16 december 2024 @ 10:55:
[...]

Haha, typisch :P

Ik wil je niet bang maken, maar ik vraag me (als leek) alleen wel af: als je een gladde wapeningsstaaf van 12 mm diameter hebt, tussen de andere "gewone" wapening, kan dat dan niet een trekstaaf voor het een of ander zijn? Kan het kwaad om die na storten van het beton door te zagen?
Ha ja, dat heb ik mij ook afgevraagd: wat is het? Ik ben zelf van huis uit ingenieur in de betonbouw (doe er al heel lang niets meer mee) maar het is gewoon een old-skool in het werk gestortte betonvloer, voorspanning lijkt mij dus heel onwaarschijnlijk. Zelfs al was het voorspanning dan is het dwars op de balk vlakbij het steunpunt. Over het algemeen is het sowieso niet een zwaarbelastte vloer.

Wat ik mij wel bedacht: Aardingsleiding. Maar daar lijkt hij mij dan wel heel dik voor 12mm aarding??

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caelorum
Stefke schreef op maandag 16 december 2024 @ 13:06:
[...]

Lijkt me iets te giftig om zo te gebruiken en in het kader van milieu vind ik bleekmiddelen ook niet echt top. Daarbij loopt mijn terras af richting het gras, en ik wil liefst geen bruine zone romdom het terras omdat daar al het gras kapot gaat.
Ik heb biologische anti-groen, maar dat werkt het beste bij droge perioden en is ook best prijzig.
Hypochloriet is niet schadelijk voor het milieu. Dat wil zeggen, als je insprayed en dan een half uur wacht is het uit elkaar gevallen in wat zout en water. Het is totdat het uit elkaar valt echter bijzonder goed in het doden van alles wat leeft, dus ja, de mieren tussen de tegels gaan ook wel dood. Daaronder niet, want zoveel tijd heeft het niet om diep door te dringen. Dus vandaar insprayen, wachten en dan goed naspoelen. Zolang jij niet teveel spuit en te dicht op je gras is er niets aan de hand.

[ Voor 0% gewijzigd door Caelorum op 16-12-2024 15:53 . Reden: stomme autocorrect die niet werkt.. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Caelorum schreef op maandag 16 december 2024 @ 15:37:
[...]

Hypochloriet is niet schadelijk voor het milieu. Dat wil zeggen, als je insprayed en dan een half uur wacht is het uit elkaar gevallen in wat zout en water. Het is totdat het uit elkaar valt echter bijzonder goed in het doden van alles wat leeft, dus ja, de mieren tussen de tegels gaan ook wel dood. Daaronder niet, want zoveel tijd heeft het niet om diep door te dringen. Dus vandaar insprayen, wachten en dan goed naspoelen. Zolang jij niet teveel spuit en te dicht op je gras is er niets aan de hand.
Is het schadelijk voor het beton of het oppervlak van het beton?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickkert94
Ah, het lijkt inderdaad opstalan. Als ik de andere posts daarover zo lees kan ik daar in Ubakus het beste Hartschaum, PUR voor gebruiken icm spaanplaat.
assje schreef op maandag 16 december 2024 @ 13:25:
[...]

Die luchtspouw onder je dakpannen is sowieso wel geventileerd (met buitenlucht).

Referentie, bij mij geeft de 25mm PUR een U van 1.0:
[Afbeelding]

Idealiter plaats je het (klimaat)folie onder de rachels zodat er nog een luchtspouw is onder de afwerking (en ruimte voor eventuele elektra).

Post uit het eerder genoemde topic met meer informatie over de Opstalan platen:
route99 in "(Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek?"
Super, hier kan ik wat mee. Thanks!
Ik ga even een opzetje verwerken en in het isolatie topic plaatsen.

Waarom ben je voor 4,9 gegaan en niet 6,3 of hoger?

[ Voor 7% gewijzigd door rickkert94 op 16-12-2024 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:06

MJV

Hoe zou ik dit het beste kunnen repareren? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kY3czjMVz0euf8JSQiCPIfIjfsg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/gh3zIobrqlpiKMkPSH7B8zVw.jpg?f=user_large

"Onstoppingspunt" Verstoppingspunt, gecreerd in beheer van vorige eigenaar. Gat van zeg 50mm in rioleringsbuis waar een half stukje buis op was gelegd (niet verlijmd). Dat vinden planten op zoek naar water best fijn, mensen die hun wc willen doorspoelen wat minder.

Ik neig naar heel goed schoon maken, en half stuk PVC erop lijmen, maar ben een beetje huiverig gezien het matige succes van de vorige oplossing...

Dan ga ik nu voor de derde keer mijn handen wassen na het verwijderen van de verstopping...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
MJV schreef op maandag 16 december 2024 @ 16:20:
Hoe zou ik dit het beste kunnen repareren? [Afbeelding]

"Onstoppingspunt" Verstoppingspunt, gecreerd in beheer van vorige eigenaar. Gat van zeg 50mm in rioleringsbuis waar een half stukje buis op was gelegd (niet verlijmd). Dat vinden planten op zoek naar water best fijn, mensen die hun wc willen doorspoelen wat minder.

Ik neig naar heel goed schoon maken, en half stuk PVC erop lijmen, maar ben een beetje huiverig gezien het matige succes van de vorige oplossing...

Dan ga ik nu voor de derde keer mijn handen wassen na het verwijderen van de verstopping...
Ik zou er een ontstoppingsstuk tussen zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 30-05 22:02

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
Onlangs thuis ook aan de knutsel geweest, Zolder was al wel geïsoleerd maar nooit afgetimmerd of in gebruik,
Ja, als opslag...

Van:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ol59o3Lop-u480ZtwoBSKF12_Mg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/CzybyezjMZzXB8bdH4TKBWfS.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lo2TXoAFxM8z94ksphBmKLU4GG0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ZFPT8PIMdsAdVjMr0u55FKwc.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rCIAM0MKT6A-csWKLEv0Pu5G5jk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/HKBOqi8Y15HuZcnghU08zUdH.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jzumNvtqasFlCbrlelUwgUVbPrw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ZhXcYbz1NhSzTAkCXRD9qzme.jpg?f=user_large

Vanavond de elektra erin, en dan eens op zoek naar wat ledstrips...

Er komt een bureautje te staan met een deskbuild, Ook wil ik na 10 jaar de modelbouw hier weer na 10 jaar stilstand op gaan pakken,

Wat betreft die ledstrips, ik zoek een modulair systeem, maar iets wat modulair is, ik wil het horizontale deel van het plafond iets verlagen en hier een ledstrip in verwerken als indirecte verlichting, maar zoiets wil ik ook aan de wand, en waarschijnlijk ook langs de overloop.

het moet fysiek te schakelen zijn, als in aan en uit, gewoon warmwit, evt rgb mag wel via een app iemand bekend met een mooi systeem?

[ Voor 84% gewijzigd door Jelte,89 op 16-12-2024 16:57 ]

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ben even op zoek naar wat inzicht van mede-klussers. Ik heb 2 inbouwdozen boven m'n bed om een nachtlampje op te monteren. Nu heb ik nachtlampjes gekocht, waarbij er een plaatje gemonteerd moet worden op de inbouwdoos. Echter is deze maar minimaal groter dan de inbouwdoos, dus de plek waar de schroeven moeten komen, zit op het randje van de inbouwdoos. Als ik dus ga boren om een plug te plaatsen, breekt hij open naar de inbouwdoos verwacht ik. Het plaatje kan maar op 1 manier bevestigd worden, dus ik kan helaas ook niet draaien om de gaten naar de schroefgaten van de inbouwdoos te krijgen. In metaal boren is ook geen optie.

Heeft 1 van jullie de tip om dit probleem op te lossen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12:22
@Ferra Foto's van het plaatje en de inbouwdoos zijn bijzonder behulpzaam bij deze vraag.

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mjier
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 14:25

Kun je er een klemzadel op klikken en lijmen? En een schroefbare eindkap erop voor het geval van verstopping in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Stefke schreef op maandag 16 december 2024 @ 16:07:
[...]

Is het schadelijk voor het beton of het oppervlak van het beton?
Geen idee, maar ik kan het me niet voorstellen eerlijk gezegd. De wapening in je beton mogelijk wel, maar ook daar zou het niet toe moeten doordringen.
Dit spul wordt ook in stallen gebruikt voor desinfecteren en die zijn veelal van beton.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
Caelorum schreef op maandag 16 december 2024 @ 17:17:[...]Geen idee, maar ik kan het me niet voorstellen eerlijk gezegd. De wapening in je beton mogelijk wel, maar ook daar zou het niet toe moeten doordringen.
Dit spul wordt ook in stallen gebruikt voor desinfecteren en die zijn veelal van beton.
Sorry, maar het gebruik van hypochloriet door particulieren op paden en terrassen is wettelijk verboden.
Zie hiero.
Het gevaar bestaat namelijk dat er toch een hoeveelheid van de werkzame stof in het oppervlakte/grondwater terecht en aangezien het middel zeer giftig is voor bodem- en waterleven is het alleen toegestaan voor gebruik op plaatsen zoals wettelijk omschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinootje1
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 24-02 10:12
Goed avond,

Ik ben opzoek daar dit laminaat. Is niet te vinden.

Mvg,

Martijn

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/POB7uzPVrZvCSJicurVw59_N0Tg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YYraBK6vFoERydDMmXuaeXLK.jpg?f=fotoalbum_large

Mod comment:
Welkom op Tweakers, maar probeer de volgende keer wel wat meer inzet te tonen.

[ Voor 10% gewijzigd door tweakduke op 16-12-2024 19:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doktervictor
  • Laatst online: 08:27
martinootje1 schreef op maandag 16 december 2024 @ 17:43:
Goed avond,

Ik ben opzoek daar dit laminaat. Is niet te vinden.

Mvg,

Martijn

[Afbeelding]
1e hit google ?

https://camsanparke.com/en/urunler/rustik-mese/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickkert94
Jelte,89 schreef op maandag 16 december 2024 @ 16:48:

Wat betreft die ledstrips, ik zoek een modulair systeem, maar iets wat modulair is, ik wil het horizontale deel van het plafond iets verlagen en hier een ledstrip in verwerken als indirecte verlichting, maar zoiets wil ik ook aan de wand, en waarschijnlijk ook langs de overloop.

het moet fysiek te schakelen zijn, als in aan en uit, gewoon warmwit, evt rgb mag wel via een app iemand bekend met een mooi systeem?
Mooi plan! Ben benieuwd hoe het eruit gaat zien voor mij komt ook nog een zolderisolatie klus aan. Wellicht ga ik dit ook doen.

Ik heb in de keuken ooit een systeem gebruikt van de ledstrip koning, die bieden ledstrips in allerlei vormen en maten, en een controller die compatible is met Philips Hue. Zo had ik in de keuken met een hue sensor alles automatisch geschakeld op beweging, kleur wanneer ik wilde (praktisch nooit), maar vooral verschil in de felheid en de warmte van het wit obv de tijd.

Denk dat je dit soort controllers ook prima van andere sites kan kopen, allemaal china spul. Wel even goed opletten dat het degelijk door de reviews komt. Het werkte bij mij in 95% van de gevallen goed, maar iedere zo nu en dan merk je wel dat het niet net zo feilloos is als het echte hue werk. Denk dan aan late reactie, of hij gaat in de verkeerde modus aan en je moet alsnog even via een fysieke schakeling (of de app) overriden.

Wat dat betreft heb ik nog geen enkel alternatief gevonden dat net zo stabiel is als hue. Maarja, het kost ook wel een flink centje meer, zeker als je met led-strips gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

dragonhaertt schreef op maandag 16 december 2024 @ 14:01:
[...]

Geldt dat ook voor ELV of alleen voor 230v?
Nou in 230vac grijpen of sluiting door muizen en vocht sowieso.
ELV denk ik niet perse. 12volt 2,0A kan vervelend zijn maar omdat zeker te weten kan je die vraag hier stellen
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2

In dit topic zijn "kroonsteentjes" vloeken in de kerk.😊
Net als solderen met zachtsolder van flex koperen draad tegen het uitwaaieren. Dat moet met een hulsje.

Maar lasdoppen open bloot laten liggen omdat er alleen leds op zitten kan lang goed gaan maar t gaat een keer fout.
Dus of parallel alles naar een centraaldoos en daarin in lasdoppen steken of de lasdop in een doosje monteren. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

https://www.totalprotex.n...3Bzhj3EAQYBSABEgJ-6vD_BwE

Ok je krijgt zweet klauwen maar das je eigen zweet😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Yaksa schreef op maandag 16 december 2024 @ 17:29:
[...]

Sorry, maar het gebruik van hypochloriet door particulieren op paden en terrassen is wettelijk verboden.
Zie hiero.
Het gevaar bestaat namelijk dat er toch een hoeveelheid van de werkzame stof in het oppervlakte/grondwater terecht en aangezien het middel zeer giftig is voor bodem- en waterleven is het alleen toegestaan voor gebruik op plaatsen zoals wettelijk omschreven.
Ik vermoedde al zoiets, er is een reden dat ik sta te schrobben. Bleekmiddel had ik zelf ook al verzonnen maar ik wil het een beetje milieuvriendelijk houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:06

MJV

Die bestel ik vast voor de volgende keer. Een setje blauwe handschoentjes had best gekund, die had ik natuurlijk best liggen.

Ik ben overigens nog best benieuwd of mijn problematiek die ik met de afvoer van de vaatwasser (wilde niet afpompen, toen aangepast met sifon en extra pijp; ook hier gepost) eigenlijk niet gewoon hierdoor werd veroorzaakt. Maargoed dat zullen we waarschijnlijk nooit weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Yaksa schreef op maandag 16 december 2024 @ 17:29:
[...]

Zie hiero.
Die wet is niet meer geldig. Er is er wel een andere die bepaald dat je alleen middelen die specifiek aangeduid zijn voor buitengebruik mag gebruiken voor je terras. Driemaal raden wat groene zeep, welke hij ook gebruikt, niet is? Of azijn wat veel mensen gebruiken.
Daarnaast vervalt het snel, sneller dan groene zeep en moet je wel echt een godsgruwelijke hoeveelheid op je terras dumpen wil het een probleem worden in het oppervlaktewater. (Grondwater is helemaal kansloos, want dan heb je echt een tankwagen nodig).
Pagina: 1 ... 425 ... 453 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/