J_star schreef op zondag 15 december 2024 @ 15:20:
We zijn begonnen met alle wandcontactdozen naar 30 a 35 cm te brengen. Maar in ons jaren 70 woning dachten ze grappig te zijn en vooral niet altijd de centraal dozen te gebruiken in de betreffende ruimte, buizen in de spouwmuur te leggen of vond de timmerman (werk uitgevoerd voor we de woning hadden aangekocht) die het dak heeft geïsoleerd het super slim om de centraaldoos ergens achter de 30m2 plafond af te timmeren.
Mijn vraag is dan ook, wat is:
1. De gouden tip om snel uit te vinden waar de stroom kabels naartoe lopen? Zo heb ik geen aarde boven, maar wil ik die wel naar boven brengen. Maar geen idee waar alles uitkomt.
2. Hoe kan ik een centraaldoos het beste vinden als hij weg getimmerd is?
Stap 1 alle groepen uit en 1 voor 1 eentje aan.
Vervolgens met een veldmeter je bekende stopcontacten en licht punten/schakelaars afgaan.
Opschrijven welke groep wat bediend.
Stap twee. Als je aan een
tracer kunt komen om te lenen dan ben je blij.
Let op niet aan een actieve groep hangen! Misschien kan de gene die de tracer heeft je helpen.
Indien niet een tracer te bemachtigen. Is een gevoelige veld meter en een stofzuiger of ouderwetse 100watt gloeilamp ook een optie.
Door een flinke hoeveelheid ampere te laten lopen creëer je een electrisch veld in de stroomkabel/draad en die kan je door een wand meten./sweepen.
https://www.bol.com/nl/nl...0ggSa8EAQYCCABEgL_qvD_BwE
(of deze goed is weet ik niet zomaar een voorbeeld. Even reviews googlen voor je keuze.)
Deze kunnen je een hoop problemen voorkomen met boren in muurtjes of met het zichtbaar maken van een leiding.
Andere vraag:
We willen spotjes monteren in het verlaagd plafond:
1. Is er een nadeel aan een spotje met ingebouwde transformator?
Je bedoelt een ledspot die op 230vac aangesloten kan worden?
Nee, das beter dan een losse omvormer boven je plafond proppen.
2. Wat voor kabels raden jullie aan om naar de lamp te brengen? De standaard kabel of een mantel kabeltjes met dun koper?
Een electricien zegt in pijp met een doos achter je spotje(er boven) en geen kroonsteentje gebruiken.
Of een montage box. Klein doosje waar je connector/stekers in zitten.
Leds spots hebben weinig vermogen dus flexibel draad kan best. Zolang de connectie naar vddraad, (hardekern) maar in een centraaldoos samen komen zodat je er bij kan. Er zijn lasdoppen die speciaal voor hard en flex gezamelijk in te steken.
3. Hoe ga je ermee om dat je niet meer bij de las kan komen die je boven iedere lamp maakt? Even aanname dat je met 8 plus lampen deze in 'serie' legt.
Niet dus, ja moet er altijd bij kunnen. Anders doe je t zelfde als waar je over loopt te "klagen" dat de vorige bewoner....😊
Als je in serie legt is er dus snoer in .......lasdoos, aansluiting spotje en snoer uit .
Zo'n lasdoos mag best los op je gips liggen zodat je het via je gat voor je spot naar je toe kan halen.
Gebruik electra pijp om van a naar b naar c naar d te gaan. Mocht je een probleem hebben kan je met oude snoer het nieuwe in trekken.
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....