[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 414 ... 466 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
De railsystemen met Spots zijn meestal 3 a 4 cm breed. Het stroompunt waar het systeem overheen moet komen, is echter breder dan dit. Is een strak gestuct plafond. Hoe zouden jullie dit oplossen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@hpmkruit aha op die manier. Dus recht trekken en als het recht wordt deurspanners monteren. Is inderdaad de makkelijkere methode die mijn voorkeur zou hebben vergeleken met 2 nieuwe deuren maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:49

copykat

Good copy isn't bad

Ik ben bezig met de afwerking vd nieuwe garage deuren en twijfel een beetje wat beter/effectiever/meer werkt.
Ik heb keuze uit:
de klassieke deurvastzetter waar bij een vanger op de steenkolom zit en een haak op de deur.
(goedkoopste maar vergt omloop actie en heeft geen zwaai door de wind demping.)
De garage deur vastzetter. Simpel design effectief, 1 stand lock. Geen demping in design maar wel met een veer toevoegen te maken.
Als laatste de frictie schaar.
Deur kan je op elke positie laten staan. En vol uit (gestrekt) is de begrenzing.
Frictie is instelbaar maar er is volgens mij geen vol open lock zodat dan de wind niet door de frictie heen kan drukken. (dat zou je kunnen oplossen met een simpele schuurdeur haak. die je als je langer de deur open wilt houden hem op de haak zet.

Een combinatie van frictie en standlock op uiterste stand lijkt me ideaal.
Iemand nog Ideeën ?

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:24
Edit ; 1-fase, typenummer meter ; iskra am550 ed1

Omdat we niet weten of eea gebrugd is er achter (de mogelijke 3 fasen dus) of zlefs illegaal doorgelust, gaat die vriend een lektricien laten komen

Vraag bij een vriend van me.

Bezig met verbouwing, morgen komt keuken, dacht even zekeringkast te vervangen, heeft 1 fase zekeringkast aangeschaft op basis van zijn meter, nl 1 fase meter.

Hij trekt zijn zekeringkast open en treft het onderstaande aan, het lijkt wel alsof er (niet lettend op de kleuren) 3 fasen aankomen op de zekeringen. Zie de 3 buine draden. Maar hoe kan dit?

Zekeringkast
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2IwjIWEc_icEcLHNZr5UmyAUalg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z4hCSxLS6OOGfhMl3pRK6SCX.jpg?f=fotoalbum_large

Meter, iskra am550 ed1, 1 fase meter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7CNuVFHbVkeaSybYiymrEt66Uqo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GSCdOXqLNP0MwwxkZ1Rfs11b.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door maartend op 13-10-2024 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Door de vorige bewoners achtergelaten, maar ik kan me maar niet bedenken waarvoor dit setje dient. Iemand hier toevallig een idee? Iets met een kraan? De blauwe twee zou iets van een "straalregelaar" of "beluchtingssleutel" zijn? Van de oude CV wellicht?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FfHAT-rf75zHX8MjeEocqyXBdpE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EQmMNFsolnc7sYYggb8bYuln.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door JBS op 13-10-2024 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:39
JBS schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 13:08:
Door de vorige bewoners achtergelaten, maar ik kan me maar niet bedenken waarvoor dit setje dient. Iemand hier toevallig een idee? Iets met een kraan? De blauwe twee zou iets van een "straalregelaar" of "beluchtingssleutel" zijn? Van de oude CV wellicht?

[Afbeelding]
Toilet vlotter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online

[Afbeelding]
Dat schijfje met gat in het midden... Via Google picture search
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TjMpugRIVO1taITIjW5YGGAWXRI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DiEbjpvJsXKdsg2PafHQNY66.jpg?f=fotoalbum_large

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 16:31
Het witte ding is waarschijnlijk een dopsleutel om een moer aan te draaien op een lang draadeind, dit zie je vaak bij een kraan of wc-bril. Handig bij vervangen. Vooral kranen zijn met conventioneel gereedschap vaak lastig bereikbaar.
De grote zwarte ringen zijn de knelringen van witte afvoerbuizen (zoals onder een aanrecht of wastafel). Niet heel nuttig om te bewaren, want als de originele rubbers vergaan zijn, zijn deze net zo oud.
De kleine zwarte ringen lijken niet heel specifiek.
Google vertelt me dat een straalregelaar een perlator is, mogelijk dus een sleuteltje om het zeefje in de uitloop van een kraan te kunnen losmaken (en daarna schoonmaken/ontkalken).

Voor de rest geen idee - het hoeft natuurlijk niet bij elkaar te horen. Ik zou het in een doosje in een technische ruimte zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online

[Afbeelding]
Die blauwe sleutel gebruik je om de beluchter uit de kraan te schroeven.

Dus alles bij elkaar optellend, behorende bij badkamerinstallatie.

Ps. Leuke zondagmiddagpuzzel 😁
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xchbrUhljgrXYuVolI-jnuitqhI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s1eIadKKcalG0Mi0pJXsMcjH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Boeryepes op 13-10-2024 13:38 ]

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

maartend schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 12:38:
Vraag bij een vrioned van me.

Bezig met verbouwing, morgen komt keuken, dacht even zekeringkast te vervangen, heeft 1 fase zekereingkast aangeschaft op basis van zijn meter, nl 1 fase meter.

Hij trekt zijn zekeringkast open en treft het onderstaande aan, het lijkt wel alsof er (niet lettend op de kleuren) 3 fasen aankomen op de zekeringen. Zie de 3 buine draden. Maar hoe kan dit?

Zekeringkast
[Afbeelding]

Meter (duidelijk 1-fase)
[Afbeelding]
Meet eens de spanning tussen de bruine draden. Toen ik het zag dacht ik: ah joh gewoon 3 fasen, maar inderdaad het is een 1-fasige meter. Ik denk eigenlijk dat dit gewoon alsnog 1-fasig is en iemand hier lekker aan het beunen is geweest ;)

edit: I stand corrected, het kan ook een 3-fase meter zijn. Hier op t.net heeft iemand hem ook:
3 fase energiemeting via P1 poort

[ Voor 6% gewijzigd door Boudewijn op 13-10-2024 13:48 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08:44

Pixeltje

Woo-woohoo!

Vraag bij een vrioned van me.

Bezig met verbouwing, morgen komt keuken, dacht even zekeringkast te vervangen, heeft 1 fase zekereingkast aangeschaft op basis van zijn meter, nl 1 fase meter.

Zekeringkast
[Afbeelding]

Meter (duidelijk 1-fase)
[Afbeelding]
Het lijkt inderdaad alsof er wel degelijk 3 fasen binnen komen. Ik weet niet waarom je de meter ‘duidelijk een fase’ vind, maar ik kan niet ontdekken waarom dat zo zou zijn. Mijn meter (ander merk) geeft 3x230V aan met de print op de voorkant, maar weet niet of dat universeel is. De aardlekautomaat geeft ook wel wat weg zo te zien.

Ik weet natuurlijk niet hoe bedreven je hierin bent maar als je twijfelt zou ik er niet aan beginnen. Het lijkt erop alsof die hoofdschakelaar alles erboven spanningsvrij maakt, dus als je wel weet waar je aan begint kún je veilig werken.

[ Voor 3% gewijzigd door Pixeltje op 13-10-2024 13:49 ]

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 16:31

Misschien heeft het pand ooit een 3-fasenaansluiting gehad, dan zit er nu vermoedelijk een brug tussen de 3 fasen op het meterbord (achter de meter).
Ik zou deze vraag nog eens stellen in het grote elektra-topic op het DEI-forum. Daar zitten de elektra-experts.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Pixeltje schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 13:47:
[...]

Het lijkt inderdaad alsof er wel degelijk 3 fasen binnen komen. Ik weet niet waarom je de meter ‘duidelijk een fase’ vind, maar ik kan niet ontdekken waarom dat zo zou zijn. Mijn meter (ander merk) geeft 3x230V aan met de print op de voorkant, maar weet niet of dat universeel is. De aardlekautomaat geeft ook wel wat weg zo te zien.

Ik weet natuurlijk niet hoe bedreven je hierin bent maar als je twijfelt zou ik er niet aan beginnen. Het lijkt erop alsof die hoofdschakelaar alles erboven spanningsvrij maakt, dus als je wel weet waar je aan begint kún je veilig werken.
Ff spanning tussen de bruine draden meten lijkt me geen heel gevaarlijke activiteit, mits degelijke multimeter en niet ff met een handje in de meterkast afsteunen. Dan weet je iig of je 3 of 1 fasen hebt.

@maartend de maat van je kan het ook op zijn electrarekening zien als het goed is ;)

Overigens groot gelijk om dit te laten reviseren. Moderne(re) inrichting is fijn, je kunt een stuk meer spullen kwijt op een modern DIN-rail :)

[ Voor 6% gewijzigd door Boudewijn op 13-10-2024 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Boudewijn schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 13:54:
[...]

Ff spanning tussen de bruine draden meten lijkt me geen heel gevaarlijke activiteit, mits degelijke multimeter en niet ff met een handje in de meterkast afsteunen. Dan weet je iig of je 3 of 1 fasen hebt.

@maartend de maat van je kan het ook op zijn electrarekening zien als het goed is ;)
Voor mij, hoeveel volt moet er tussen 2 bruinen draden zitten bij 3 fasen? Is st bij 1 fase 0 Volt?

Electra rekening i sook goede tip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
maartend schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 13:57:
[...]

Voor mij, hoeveel volt moet er tussen 2 bruinen draden zitten bij 3 fasen? Is st bij 1 fase 0 Volt?

Tussen de blauwe en elke bruine 230 a 240
Tussen de bruinen 380 a 400

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

maartend schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 13:57:
[...]

Bij een 1-fasige aansluiting staat er 0V tussen de draden, het is immers dezelfde fase.
Bij een 3-fasige aansluiting staat er 400V tussen de draden, het zijn immers verschillende fasen.

Zorg er aub wel voor dat de draden van je multimeter netjes zijn, en er geen gaten oid inzitten. Ik vind dit allemaal prima en leuk, maar bedenk wel dat dit gewoon een dodelijk verhaal is als je dit verknoeit. Wees je bewust van de risico's en zorg dat je even goed focust hierop. Twijfel je? Niet doen, je bent iemand met weinig ervaring (niet lullig bedoeld) en dit is gewoon serieus spul. Ik wil niet betuttelen maar zou het lullig vinden als je jezelf bezeert of erger.

[ Voor 34% gewijzigd door Boudewijn op 13-10-2024 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:40
Ze gaan die dingen over een paar jaar in nieuwbouwwoningen niet voor niets verzegelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Caelorum schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 14:08:
Ze gaan die dingen over een paar jaar in nieuwbouwwoningen niet voor niets verzegelen.
Primair om extra geld te verdienen... net zoals bij de ketelwet.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Pixeltje schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 13:47:
[...]

Het lijkt inderdaad alsof er wel degelijk 3 fasen binnen komen. Ik weet niet waarom je de meter ‘duidelijk een fase’ vind, maar ik kan niet ontdekken waarom dat zo zou zijn.
Typenummer ; iskra am550 ed1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

maartend schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 14:17:
[...]

Typenummer ; iskra am550 ed1
Indeed, de ed1 is dus zo te zien eenfasig, er zijn kennelijk andere am550 versies die 3-fasig zijn.
Was mijn eerste ingeving toch goed.

[ Voor 6% gewijzigd door Boudewijn op 13-10-2024 14:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:50
Ik heb wel eens meerdere draden vanuit het meterbord gezien omdat de netbeheerder (vroeger) een TF-gestuurde boilerschakelaar voorzag. De ene draad was dan geschakeld, de ander uiteraard niet.

Het had kunnen zijn dat de extra draden vroeger geschakeld worden, maar dat hij sinds het TF-signaal niet meer bestaat en de meter is vervangen, ongeschakeld is gemaakt. Op die manier hoeft de netbeheerder niet aan de klantinstallatie te zitten.

Maar goed, je meet 400V, dus duidelijk verhaal. Drie fasen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
@allen die antwoord gaf;

Het is 1 fase meter, typenummer meter is ; iskra am550 ed1

Voor de zekerheid laat hij hier een elektricien naar kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
marcop23 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 14:20:
Maar goed, je meet 400V, dus duidelijk verhaal. Drie fasen.
Nee, er is nog niet gemeten, niet nodig ook meer. Meter is 1-fasig ; iskra am550 ed1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Cyberpope schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 14:11:
[...]
Primair om extra geld te verdienen... net zoals bij de ketelwet.
De verzekering ziet wel graag de peuters niet in de groepenkast zitten.
De elektricien die er vervolgens naderhand ook in moet zitten ziet graag ook geen vage constructies.

Dus vanuit veiligheid is er echt wel wat te zeggen voor het alleen toestaan van wijzigingen door mensen die enigszins bewezen hebben het te kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Nu online
Ketelwet sloeg idd wel door
Ik had hier een monteur die meer dan 25 jaar in het vak zat die door de nieuwe regelgeving geen installaties meer mocht doen en alleen maar onderhoud. Dit omdat hij een certificaatje miste
De rookafvoer mocht hij al niet eens meer beugelen en moest een collega voor komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Caelorum schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 14:31:
[...]

Dat neem ik ook aan. Maar ik heb ook alle elektra zelf aangelegd in huis. Groepenkast samen met een vriend. Vooral voor mijn eigen gemoedsrust heb ik een NEN 1010-keuring laten uitvoeren toen alles klaar was (op een hele verbouwing is die paar honderd euro toch peanuts).

Met keuringsrapport (en complimenten van de elektricien :P) in de hand ben ik naar mijn verzekering gegaan. "Willen jullie dit rapport hebben voor het dossier?" -"Nee hoor, dat is niet nodig." Dus het lijkt ze weinig te boeien.

Ik lees, als het om elektra gaat, ook vaak dat verzekering niet zou uitkeren als het misgaat. Dit is volgens mij meer een onderbuikgevoel; ik heb nog nooit gelezen dat dit daadwerkelijk gebeurt.

Dat gezegd hebbende wil je brand of andere problemen door een foutieve elektrische installatie uiteraard voorkomen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Caelorum schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 14:31:
[...]

De elektricien die er vervolgens naderhand ook in moet zitten ziet graag ook geen vage constructies.

Dus vanuit veiligheid is er echt wel wat te zeggen voor het alleen toestaan van wijzigingen door mensen die enigszins bewezen hebben het te kunnen doen.
Snap ik. Maar als het gaat om onveiligheid, is dit wel een hele lage risicofactor. Hoeveel doden per jaar??
Overigens ben ik ook prutswerk "van vakmannen" tegengekomen, dus waar zit de garantie?

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
De garantie zit bij de verzekering van die "vakmensen".
@sOid als jij een nen 1010 keuring laat doen en die groepenkast is goed bevonden zal er vast nog wel een zegel vanaf kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moatiej
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:01
Ik ben voornemens om een metalstud wandje te maken op de zolder. Echter hoe langer ik ernaar kijk hoe ingewikkelder de dakvlakken ogen om er een rechte muur te maken en strak af te werken.
Wat is wijsheid, voor of na deze balken de wand op te trekken? Hoe om te gaan met de verschillende hoeken en dakvlakken?
Betreft dus één rechte wand dwars over met deur ter hoogte van de tape streep.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lmxVZrekwMfkOXqTs8W-KwdDzw0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5RZpZGxfua0EHoZtumQL2ycG.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-PwYgtnhyntcygXzggY98DlV204=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ur1BB7ByCz7715AjT92yhrJw.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ptqMZKsD7W2q3mEHEjCFlV4CFDA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zXC8XhIUJyfqU6F5hKMMfEPX.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:44
moatiej schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 20:06:
Ik ben voornemens om een metalstud wandje te maken op de zolder. Echter hoe langer ik ernaar kijk hoe ingewikkelder de dakvlakken ogen om er een rechte muur te maken en strak af te werken.
Wat is wijsheid, voor of na deze balken de wand op te trekken? Hoe om te gaan met de verschillende hoeken en dakvlakken?
Betreft dus één rechte wand dwars over met deur ter hoogte van de tape streep.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Voor de balken. Voordat je met metal studs begint kun je overwegen om eerst met houten latten een frame langs de balken te maken. Bovenprofiel maak je hier aan vast. Dan heb je meer plaatsen voor bevestiging. Zolang dat parallel aan elkaar is, kun je van boven naar beneden werken. Het vloerprofiel maak je als laatste vast om zo wandje waterpas te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samoht93
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:43
Vraagje over het verfen van metaal en kunstof met dezelfde verf.
Wil mijn trap renoveren, het frame is van metaal en de tredes van hardhout. Vorge bewoners hebben alles wit geverft. Ga de tredes kaal maken en blank aflakken.

Afgelopen weekend het metaal kaal gemaakt zaten vrij veel slechte stukken tussen en erg dik dus maar besloten wat extra tijd eraan te besteden en helemaal kaal :)

Nu zitten er tussen de tredehouders van metaal soort van kunstof bussen zodat je de tredes kan draaien.

Zou het frame graag mat zwart verfen, maar wat is de beste optie qua verf over metaal en kunstof.
Kan geen metaal verf vinden die mat is en op beiden mag.
Verfmenger.nl raad hammerite aan maar dat kan niet direct op de stukken kunstof lijkt me?
Andere optie zou zijn metaal eerst met een metaal primer dan een normale primer en dan aflakken met een normale verf die ook op kunstof mag.

Bestaan er ook primers die op kunstof kunnen en waar daarna metaalverf over mag?

Edit foto toegevoegd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HrZz9SyIbKeitCgorCotQ-TjGts=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p0IPJ5SZYpqjjgpxqqqRepfL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door Samoht93 op 13-10-2024 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_star
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14-09 21:57
We gaan binnenkort starten met het leggen van de isolatie. Helaas heb ik dit nog nooit eerder gedaan en worstel ik een beetje met de tactiek van het leggen van de PE Folie.

Veel van de voor de hand zijnde informatie is gericht op het isoleren van een kruipruimte maar niet voor op een isolatie op een zandbed.

Heeft iemand nog tips voor het leggen van deze folie? Zijn er nog goede filmpjes die je kan aanraden? Hoe ga je om met de slangen/riool/stroom/gas leidingen die niet strak tegen de muur liggen? Hoe voorkom je dat de folie niet gaat scheuren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15:58
J_star schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 22:29:
We gaan binnenkort starten met het leggen van de isolatie. Helaas heb ik dit nog nooit eerder gedaan en worstel ik een beetje met de tactiek van het leggen van de PE Folie.

Veel van de voor de hand zijnde informatie is gericht op het isoleren van een kruipruimte maar niet voor op een isolatie op een zandbed.

Heeft iemand nog tips voor het leggen van deze folie? Zijn er nog goede filmpjes die je kan aanraden? Hoe ga je om met de slangen/riool/stroom/gas leidingen die niet strak tegen de muur liggen? Hoe voorkom je dat de folie niet gaat scheuren?
Er is een heel topic over vloer/kruipkelder isolatie, daar weten ze het vast wel :)
Linkie: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1497335

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• venneke
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14:42
Wat raden jullie aan voor materiaal om bakstenen te repareren van een buitengevel? Het gaat om een wand waar een overkapping tegenaan is gezet, de vorige bewoners hebben er diverse gaten in geboord, maar er zijn ook stenen waar een flink hap uit is. Doel is om de muur uiteindelijk ook te schilderen, dus kleur is minder aan de orde. Ik heb nog wat blokkenlijm poeder over, als ik dit aanmaak met wat gruis van een van de bakstenen, zou dat een goede oplossing zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Samoht93 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 22:14:
Wil mijn trap renoveren, het frame is van metaal en de tredes van hardhout. Vorge bewoners hebben alles wit geverft. Ga de tredes kaal maken en blank aflakken.
Ik heb een vrijwel gelijke metalen trap, met verticale spijlen nog per trede omhoog voor steun aan de leuning.
Alles is lelijk... Heel dik grijs geverfd, en de leuning is "goedkoop" zwart plastic - basisschoolgevoel.

Dit staat ook al langer op mijn wensenlijstje. Als je tegen zaken aanloopt, wil je ze delen?

Mijn idee was. Alles uit elkaar. Metaal schuren, spuiten, hout laten schuren en blanke lak + anti slip (ik heb nu lelijke tapijtstukken), en de leuning vervangen voor een houten bocht. Die zal ben ik bang speciaal gemaakt moeten worden.

Ik vermoed trouwens dat de trap ook geheel uit elkaar kan. Ik zie overal kleine inbussen.
Uit elkaar halen, zandstralen en laten spuiten lijkt dus ook een optie. Maar of het een goed idee is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smithkj
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10-04 13:45
Ik ga zelf onze oprit bestraten. dus plan voor afschot, afrijen etc. is er al.

één praktische vraag: mijn eerste gevoel zegt dat je de klinkers van de garage naar de stoep legt (met het afschot mee). maar de klinkers liggen straks op de stoep, is het eigenlijk niet logischer om bij de stoep te beginnen? (zodat je niet op je zandbed hoeft te lopen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Smithkj schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 09:30:

één praktische vraag: mijn eerste gevoel zegt dat je de klinkers van de garage naar de stoep legt (met het afschot mee). maar de klinkers liggen straks op de stoep, is het eigenlijk niet logischer om bij de stoep te beginnen? (zodat je niet op je zandbed hoeft te lopen
Wil je hele stenen aan de huiszijde of aan de stoepzijde? Bij huiszijde, begin bij het huis, bij stoepzijde, begin bij de stoep. Als je zandbed heel strak en op de juiste hoogte is, kan het wel makkelijker zijn om vanaf de stoep te beginnen, kun je alles leggen zonder dat je op het zandbed hoeft te komen. Maar dat lukt mij nooit om het zo strak te krijgen, dus ik zit toch op het zandbed te klieren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

orf

Afgelopen weekend het metaal kaal gemaakt zaten vrij veel slechte stukken tussen en erg dik dus maar besloten wat extra tijd eraan te besteden en helemaal kaal :)

Nu zitten er tussen de tredehouders van metaal soort van kunstof bussen zodat je de tredes kan draaien.

Zou het frame graag mat zwart verfen, maar wat is de beste optie qua verf over metaal en kunstof.
Verfmenger.nl raad hammerite aan maar dat kan niet direct op de stukken kunstof lijkt me?
Andere optie zou zijn metaal eerst met een metaal primer dan een normale primer en dan aflakken met een normale verf die ook op kunstof mag.

Bestaan er ook primers die op kunstof kunnen en waar daarna metaalverf over mag?

Edit foto toegevoegd:
[Afbeelding]
Ik ben wel fan van Allgrund van Sudwest. Dat is een hechtprimer die op kunststof en metaal hecht. Daarna kun je deze overschilderen met alle soorten lak. Deze primer moet je heel dun opbrengen voor de beste hechting. Het is vrij grof van structuur. Dat kun je er eventueel uit schuren voordat je gaat lakken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 15:42
Smithkj schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 09:30:

Je werkt normaal gesproken van stoep naar huis (omhoog)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smithkj
Dank! ga ik dat ook doen. hoef ik idd niet op het zandbed te zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Samoht93
Blomminator schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 09:29:
[...]

Ik heb een vrijwel gelijke metalen trap, met verticale spijlen nog per trede omhoog voor steun aan de leuning.
Alles is lelijk... Heel dik grijs geverfd, en de leuning is "goedkoop" zwart plastic - basisschoolgevoel.

Dit staat ook al langer op mijn wensenlijstje. Als je tegen zaken aanloopt, wil je ze delen?

Mijn idee was. Alles uit elkaar. Metaal schuren, spuiten, hout laten schuren en blanke lak + anti slip (ik heb nu lelijke tapijtstukken), en de leuning vervangen voor een houten bocht. Die zal ben ik bang speciaal gemaakt moeten worden.

Ik vermoed trouwens dat de trap ook geheel uit elkaar kan. Ik zie overal kleine inbussen.
Uit elkaar halen, zandstralen en laten spuiten lijkt dus ook een optie. Maar of het een goed idee is..
Trap kan in mijn geval niet uit elkaar, de inbus boutjes zijn om de tredes vast te zetten. Om hem uit elkaar te halen moet de bovensteplaat eraf en daar staat de trap naar de 2de verdieping op :X
Helaas hebben de vorige bewoners ook de meeste van die inbussjes dol gedraaid.

Qua kaal maken heb ik het meeste met een driehoekje geschraapt en de tredes met afbijtmiddel gedaan. En opgelet dat afbijtmiddel niet op kunstof komt. Had een poging met verfbrander gedaan maar dat werkt niet.

Tredes schuur ik gewoon kaal, heb de helft al gedaan. Maar je zou die ook naar een zandstraler kunnen brengen. Scheelt je een hoop werk.
Kanten zijn erg lelijk dus daar frees ik nieuwe hoeken aan. En misschien dat ik een sleufje in de tredes frees om daar een rubberen strip in te leggen als anti slip.

Heb de tredes eerder al voorzien van rampamoeren, oude houtschroeven kwamen continu los. En dat hoor je door het hele rijtje aan huizen terug.

Leuningen zijn in mijn geval van hardhout dus die houd ik. Zijn wel deels rond dus wordt met de hand schuren denk ik. Of toch ook even langs zandstraler brengen.

Schuren van de laatse laag verf van het metaal geeft wel een gruwelijke bende en fijnstof. Heb het afgelopen weekend gedaan omdat er deze week gespackt wordt en wou die troep dan niet meer hebben.
Voorbijgangers keken wel op toen ze iemand de muren zagen stofzuigen _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-09 20:25

Metalfreak

Hoije woh!

Even een simpel vraagje: voor mijn nieuwe keuken heb ik onlangs een koof gemaakt aan één muur, deze is nu gestuct en kan ik aan het einde van de week gaan schilderen. Maar zouden jullie de koof qua kleur bij het plafond of bij de muur trekken?

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Horla
  • Laatst online: 11:08
venneke schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 07:22:
Wat raden jullie aan voor materiaal om bakstenen te repareren van een buitengevel? Het gaat om een wand waar een overkapping tegenaan is gezet, de vorige bewoners hebben er diverse gaten in geboord, maar er zijn ook stenen waar een flink hap uit is. Doel is om de muur uiteindelijk ook te schilderen, dus kleur is minder aan de orde. Ik heb nog wat blokkenlijm poeder over, als ik dit aanmaak met wat gruis van een van de bakstenen, zou dat een goede oplossing zijn?
Ik heb zeer poreuze gevelstenen waar hele stukken uit kapot vriezen (denk aan stenen die tot de helft van de diepte volledig uit elkaar vallen :X ). Aangezien ik deze stenen binnen dit en x-jaar toch ga verbergen met isolatie + crepi, heb ik op verschillende plaatsten weber reparatiebetonmortel gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Analamoebe
Metalfreak schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 11:27:
Even een simpel vraagje: voor mijn nieuwe keuken heb ik onlangs een koof gemaakt aan één muur, deze is nu gestuct en kan ik aan het einde van de week gaan schilderen. Maar zouden jullie de koof qua kleur bij het plafond of bij de muur trekken?
Dat ligt helemaal aan de situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Metalfreak schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 11:27:
Meestal de muurkleur, anders trek je je plafond optisch naar beneden maar zoals gezegd door @Analamoebe is het wel heel erg afhankelijk van de situatie.

kun je een foto posten?

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

Fraggert schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 12:48:
[...]

Meestal de muurkleur, anders trek je je plafond optisch naar beneden maar zoals gezegd door @Analamoebe is het wel heel erg afhankelijk van de situatie.

kun je een foto posten?
Ja, dit is de situatie (inmiddels is het stucwerk overigens al flink wat meer opgedroogd by the way)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ibAPn7T5xuudzGuygY6stcGzHNg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HQc55lW7T5N4OZOnQZouA8SC.png?f=fotoalbum_large

Ik twijfel zelf nog een beetje.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Analamoebe
Metalfreak schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 12:53:
[...]

Ja, dit is de situatie (inmiddels is het stucwerk overigens al flink wat meer opgedroogd by the way)

[Afbeelding]

Welke kleuren had je in gedachten? Als je wit op het plafond neemt en een kleurtje op de muur zou ik er eerst voor kiezen om het in de plafondkleur te maken. Mocht je dit toch niet mooi vinden, kun je de koof altijd nog op kleur maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

Analamoebe schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 12:58:
[...]

Welke kleuren had je in gedachten? Als je wit op het plafond neemt en een kleurtje op de muur zou ik er eerst voor kiezen om het in de plafondkleur te maken. Mocht je dit toch niet mooi vinden, kun je de koof altijd nog op kleur maken.
Nou ja, de kleur van de keuken wordt al zandkleurig, dus ik dacht aan een heel lichtgrijs voor de muur. En ik heb echt een schijthekel aan verven, dus eenmaal geverfd ga ik het echt niet nog een keer doen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smithkj
@Metalfreak wat komt eronder de Koof te staan? kastenwand? of aanrecht?

Mijn eerste idee is dekleur van de muur. omdat je ook een verticaal vlak hebt. het is gek om dat af te laten wijken van de andere muren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Metalfreak schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 13:00:
[...]

Nou ja, de kleur van de keuken wordt al zandkleurig, dus ik dacht aan een heel lichtgrijs voor de muur. En ik heb echt een schijthekel aan verven, dus eenmaal geverfd ga ik het echt niet nog een keer doen :+
ik zou gaan voor de muurkleur.

maar die optie van @Analamoebe is wel een goede, het is maar een klein vlakje wat je opnieuw zou moeten doen :)

maar ik heb dezelfde aversie voor verven dus ik begrijp je reactie maar al te goed ;)

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Analamoebe
Metalfreak schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 13:00:
[...]

Dus als je het in de muurkleur hebt gemaakt en je vindt het toch niet mooi, laat je het gewoon zo zitten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

Smithkj schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 13:29:
@Metalfreak wat komt eronder de Koof te staan? kastenwand? of aanrecht?

Mijn eerste idee is dekleur van de muur. omdat je ook een verticaal vlak hebt. het is gek om dat af te laten wijken van de andere muren.
Een aanrecht, dit is de kant van de kookplaat en de afzuigkap.

Ik vind de kleur van de muur ook makkelijker, dus denk dat ik dat maar ga doen.
Analamoebe schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 13:39:
[...]

Dus als je het in de muurkleur hebt gemaakt en je vindt het toch niet mooi, laat je het gewoon zo zitten?
Grote kans van wel ja :Y

[ Voor 21% gewijzigd door Metalfreak op 14-10-2024 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Analamoebe
Metalfreak schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 13:39:
[...]

[...]

Grote kans van wel ja :Y
_O- _O- _O-
Gelukkig ben ik wat flexibeler en draai m'n hand niet om voor een beetje schilderwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuuhhh
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 17:42
De tochtstrips bij onze voordeur zijn volgens mij verkeerd om gemonteerd.
Klopt toch wat ik zeg? De flap moet naar buiten wijzen dacht ik?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L08Jldl2VsNgMBMm63bOEYSsG48=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GhYKbZMTEel1ZLTUe2L9SypN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0SFvD6KyJlNf1-2egTGl0hMXIUM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b6mx2UTR1dHgQe06UVBdLTGX.jpg?f=fotoalbum_large
Verlies je hier veel warmte mee?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueSS50
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16:08
Ze horen in principe andersom te zitten. is ook mooier....

Als ze maar goed aansluiten dan maakt het qua warmteverlies niet uit. Hij kan alleen gaan opstropen bij de scharnierkant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdwinC
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 09:00
sOid schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 16:36:
[...]

Dat neem ik ook aan. Maar ik heb ook alle elektra zelf aangelegd in huis. Groepenkast samen met een vriend. Vooral voor mijn eigen gemoedsrust heb ik een NEN 1010-keuring laten uitvoeren toen alles klaar was (op een hele verbouwing is die paar honderd euro toch peanuts).

Met keuringsrapport (en complimenten van de elektricien :P) in de hand ben ik naar mijn verzekering gegaan. "Willen jullie dit rapport hebben voor het dossier?" -"Nee hoor, dat is niet nodig." Dus het lijkt ze weinig te boeien.

Ik lees, als het om elektra gaat, ook vaak dat verzekering niet zou uitkeren als het misgaat. Dit is volgens mij meer een onderbuikgevoel; ik heb nog nooit gelezen dat dit daadwerkelijk gebeurt.

Dat gezegd hebbende wil je brand of andere problemen door een foutieve elektrische installatie uiteraard voorkomen ;)
Ik heb geen ervaring met uitkeren na brandschade als gevolg van zelf elektra aangelegd te hebben. Maar ik heb recent een kabelbreuk gehad onder mijn oprit van een kabel die ik zelf had gelegd. Als gevolg van de breuk ontstond een zwevende nul en die veroorzaakte toch voor een aardig bedrag aan schade.

Alles wordt netjes vergoed door de verzekeraar ze zijn nog niet eens langs gekomen om de situatie op te komen nemen.

48x 315WP (oost-west orientatie), 9kw Pana Bi-bloc, All-electric

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:48
basjuuhhh schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 16:41:
De tochtstrips bij onze voordeur zijn volgens mij verkeerd om gemonteerd.
Klopt toch wat ik zeg? De flap moet naar buiten wijzen dacht ik?
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Verlies je hier veel warmte mee?

Alvast bedankt.
Andersom omdat nu bij winddruk op de deur de tocht naar binnen kan.
Als ze andersom zitten drukken ze door wind harder tegen de deur of raam aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 3dmazter
Metalfreak schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 12:53:
[...]

[Afbeelding]

Koof in muurkleur.
Anders is het net of he plavond daar lager is.
Muurkleur valt hij ook minder op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingSizeBas
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13-09 20:14
Goedemorgen allemaal,
We hebben er al 11 jaar last van (huis is gebouwd in 2012, een jaar leeg gestaan toen wij hier kwamen wonen), maar gezien de stadsverwarming er niet goedkoper op wordt, ben ik een beetje op zoek naar een oplossing.
Onze voordeur loopt scheef (of het kozijn...). Zodra het een beetje waait hoor je de wint daar suizen en behoorlijk ook. Dit hoor je aan de bovenkant. Aan de onderkant hoor je niet veel, behalve dat mieren daar ergens door naar binnenkomen in de zomer. Dat is dan weer snel opgelost door een mierenlokdoosje daar te plaatsen.

Ik heb al geprobeerd er iets van tochtstrippen te plaatsen, maar daar gaat de deur bijna niet meer van dicht.

Andere optie waar we over nagedacht hebben is daar een gordijn te plaatsen, maar dat neemt de oorzaak niet echt weg.

Op de foto zie je niet echt dat er een gat zit, maar als de zon vanmiddag goed staat, dan zie je er zonlicht door heen komt.

voordeur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TyYEv6polLpk5QlOwisZPIrkedE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xKXYhAtw632a3T59xhcPhjiJ.jpg?f=fotoalbum_large

foto van de bovenkant van de voordeur
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/grTsRGSjSgSIlw2Xk2dy45_GrG4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XRUgc6w3U6bCYrqHDm15QmEv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmazter
KingSizeBas schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 09:50:
Goedemorgen allemaal,
We hebben er al 11 jaar last van (huis is gebouwd in 2012, een jaar leeg gestaan toen wij hier kwamen wonen), maar gezien de stadsverwarming er niet goedkoper op wordt, ben ik een beetje op zoek naar een oplossing.
Onze voordeur loopt scheef (of het kozijn...). Zodra het een beetje waait hoor je de wint daar suizen en behoorlijk ook. Dit hoor je aan de bovenkant. Aan de onderkant hoor je niet veel, behalve dat mieren daar ergens door naar binnenkomen in de zomer. Dat is dan weer snel opgelost door een mierenlokdoosje daar te plaatsen.

Ik heb al geprobeerd er iets van tochtstrippen te plaatsen, maar daar gaat de deur bijna niet meer van dicht.

Andere optie waar we over nagedacht hebben is daar een gordijn te plaatsen, maar dat neemt de oorzaak niet echt weg.

Op de foto zie je niet echt dat er een gat zit, maar als de zon vanmiddag goed staat, dan zie je er zonlicht door heen komt.

voordeur:
[Afbeelding]

foto van de bovenkant van de voordeur
[Afbeelding]
Wat zit er nu op het kozijn voor soort tochtstrip?
Doe eens een foto daarvan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingSizeBas
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13-09 20:14
3dmazter schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 09:55:
[...]

Wat zit er nu op het kozijn voor soort tochtstrip?
Doe eens een foto daarvan?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Aq1hxTFFQmNVCp9Ox_AX33CQBZQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FZnAXOLeqWQEJoLzfCiyGmaL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-49qpoAoBM_nh9CTjAz8LbhgXsc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k3VsTk1rIGBxj1tomvTnZC6J.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zzJGcS_1hLvsAgRPSeUFk94nlcM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jn32ERkKgn6SLVWp9QCiWoah.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmazter
misschien de oude tochtstrip verwijderen en deze monteren.
https://www.mijnijzerware...-230cm-8711286260270.html

Al is de bestaande strip wel een vreemd model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joove
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:42
KingSizeBas schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 09:50:
Onze voordeur loopt scheef (of het kozijn...).

voordeur:
[Afbeelding]
Het lijkt er op dat je deur doorhangt (kieren
lopen van smal naar wijder), dus hang je deur recht tov het kozijn. Als er ook een afwijking in de diepte zit probeer deze over het geheel zoveel mogelijk gelijk te krijgen.
Vervolgens de rubbers vervangen, op de foto’s lijken deze ook niet het beste meer te zijn. Kies dan voor rubbers die passen bij de kier en diepte die je dan nog hebt.

[ Voor 5% gewijzigd door Joove op 15-10-2024 10:29 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ben2513
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 15-08 14:31
ben2513 schreef op zondag 24 juli 2022 @ 10:14:
[...]

Dank iedereen voor de tips, @Youri X @PaT @Flix20 @Jfwiet . Vooral aan @reductio voor de tip met Knauf fill & Finish. Gekocht bij Bauhaus voor €35 per 20kg emmer en met ca 0.5l water verdund. Eerst de Knauf Stuc Primer aangebracht uiteraard. Schuren moet nog, maar een klein deeltje gedaan en het ziet er erg goed uit. In totaal 30kg verbruikt voor de ruimte op de foto, aantal vierkante meter ben ik even kwijt.

Hier wat impressies. De hele kamer is klaar, maar nog geen foto gemaakt.

[Afbeelding][Afbeelding]
En hier gaan wij weer! Offerte van de stukadoor was zo gek (wel de beste in de regio) dan ik het weer zelf doe.

Stuc-primer, laagje fill & finish, goed schuren (zowel nekschuurmachine als alles nog een keer manueel nalopen), primer, latex. Voila.

Gele vlekken is de primer die er op bepaalde plekken doorschijnt, want de muren waren niet vlak. Nu wel, maar ik zal niet nog een laagje finishen. Vorige keer ook gewoon meteen voorgestreken en dan latex erop. Resultaat was heerlijk

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0ZI7Vft6FneuxCkbz2KdhWRu3CU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ihTcRmMNXLaR1j5UlvLF0YR6.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EneNn9dGeVaaKWnMuhm0k47y0qA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1DVCzI09Vq6sz63Hc3kkpeoi.jpg?f=fotoalbum_tile

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ambianz
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:38
Heeft iemand een tip om onderstaande kabels netjes weg te werken? Gaat om een verlaging van het plafond, pijp komt uit het verticale deel (geen doos oid).

Ik wil de kabels wegwerken, maar een afdekplaatje bijv. is te groot.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ioEwAMEfHxa157IV82C50oIXOgA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EiIQYReMcw4gUM1iQf7CASgZ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fxL41UswwkH7_R7PVphOK6DzvHI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZJAYKghCa5iDEnxDHmUhE66E.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:32
Ff tussendoor een nieuwe schutting geplaatst. De buurman kan niks, dat weet hij zelf ook (was wel grappig, hij wilde met de handgrondboor een gat maken voor de extra paal die hij wilde voor een boompje, na 5x draaien: het lukt niet.. nee nogal wiedes, je moet hem ook omhoog halen om de grond uit de boor te halen :+ ).

We wonen hier nog niet zo lang en gingen de hydera wegsnoeien, bleek de schutting op alle palen weggerot.. de buurman toen gebeld dat hij om ging vallen als ik niet snel wat planken er tegenaan had geschroeft, eerst zei hij nog, huh scheef? Weet je dat wel zeker? Tot hij hier kwam kijken uiteraard ;)

Enfin, hij heeft vooral hier en daar wat vast gehouden en wortels verwijderd.

Het is niet perfect recht maar dat komt doordat een deel schutting is aangelengd wat lager ligt omdat de boel afloopt naar achteren (op zand wonen tegen een duin) maar dit gaat in elk geval niet omvallen :-) voor 250,- de neus is dit prima én met hardhouten palen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KB9oHFGrxzLpVEHOOIVjdxC2I48=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ng2rXOUjt5iNs3A039fSBkbK.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/98IEfZ0mEzQkIT4cGmcbBEw_9AA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8PI7CubSnyVyc1TywrPgJuxj.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fmO_kJaUPi3_1IlSzxiqvIOE4J8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IL69uZ4XywYhM79UyWhnv3bJ.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y4vVgWUQivPQUl1UCTGE4qpwwSU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s9xb388m7Z9hG09lHgOyxLz6.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cuXehvwBtobtUXWhzKe3qNe5bp4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8133Dpa5lN9MCxrcp3aIW9LV.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UQKg67mOy8sjyq6v9AOPaiXApro=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mhqix78axlZmHEnxJIvcR6GW.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mrvQ0mi6egS25mCH1tyFe9vo4ns=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RjZ2mBvKQYwPHNOky7HzeYcz.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lv-IMkeVS8Jnl2f_WoQMhCNUQCU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ru7XLbvgZTmqnLfIfSs0Jyl5.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1qlSXmWSyJ0QrVh2TcBPD-eK15Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BPXtLwWlmdd1ri2XhYSil6Ct.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KTJgABsnIr_H_igh9fyd1gTAUGg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AhwCJXjJjffDO6dBdgV9qOnX.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 3% gewijzigd door 1nsane op 15-10-2024 18:21 ]

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Laatst online: 16:49

copykat

Good copy isn't bad

Ambianz schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 17:46:
Heeft iemand een tip om onderstaande kabels netjes weg te werken? Gaat om een verlaging van het plafond, pijp komt uit het verticale deel (geen doos oid).

Ik wil de kabels wegwerken, maar een afdekplaatje bijv. is te groot.

[Afbeelding][Afbeelding]
Stukje balk even breed als de balk hoogte naar behoefte van ruimte.
Infrezen/boren, tot je bijna er doorheen bent. En aan vier zijdes stukje laten zitten.
In de lengte vd de balk een glooiende lijn om hoog en andere kant weer naar beneden.
Dus een houten bakje maken die je er overheen zet als een "napoleonhoedje"
In deholte maak je de las en je laat alleen de bedrading voor de lamp er uit komen.
2 mooie rvs schroeven om op de balk te bevestigen. En hop je hebt een afwerking die niet opvalt
Je hebt van die boortjes waar je mee kan uit hollen schacht met een ronde disk en 4 snij punten.
Lijkt een beetje op deze
https://www.hornbach.nl/p...ner-boor-o-40-mm/7567901/
Werkt beter dan een speedboor omdat die een te lange punt heeft.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wokkelz
In ons nieuw aangekochte huis zit de electra enz in een beetje een zielig kastje met een zielig deurtje..
Heeft iemand tips hoe ik het beste hier een fatsoenlijke deur van kan maken?
Mijn idee was om het huidige weg te slopen en dan een kozijn incl deur te kopen en dan een muurtje (links) te maken.
Een aantal vragen;
Maak je het muurtje van cellenbeton of metalstud met gipsplaten er tegenaan?
Wat is een goed merk kozijn/deur die ook weer niet de hoofdprijs kost?
Hoe bevestig je een kozijn tegen de muur/het wandje?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y6ypI9xHibGpNxIU92TG_0p8bpY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/X9szU6eEWbZrQ1zC7skSYrIC.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:51

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
wokkelz schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 18:19:
In ons nieuw aangekochte huis zit de electra enz in een beetje een zielig kastje met een zielig deurtje..
Mijn idee was om het huidige weg te slopen en dan een kozijn incl deur te kopen en dan een muurtje (links) te maken.
Een aantal vragen;

[Afbeelding]
Ik heb jaren een server aan zoon deurtje gehangen gehad, zo zielig zijn ze niet :P

Je kan er van maken wat je wil, hout met een gipsplaat zien sommige mensen als een zielige muur en willen persee "metselen" . Hoe het kozijn te bevestigen hangt van je kozijn af, sommige zal je moeten klemmen andere juist schroeven. Binnendeuren die niet van karton zijn (honingraad binnenkant) kosten de hoofdprijs. en als ik eerlijk ben is je huidige deur voor de toepassing dan eigenlijk beter. is een nieuw kleurtje ofzo geen optie?

Vergeet trouwens niet naar je overige deuren te kijken. deels opdek en deels stomp in dezelfde ruimte kan er wat bijzonder uitzien. marktplaats is wel een toffe plek voor deuren, maar dan heb je er niet altijd een kozijn bij. :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:48

Bezulba

Formerly known as Eendje

Een aantal vragen;

[Afbeelding]
Waarom uberhaupt wat aan doen? Wil je de kroonjuwelen er achter leggen?

blup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wokkelz
Bezulba schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 19:55:
[...]

Waarom uberhaupt wat aan doen? Wil je de kroonjuwelen er achter leggen?
Het zal wel aan mij liggen dan maar ik vind het niet echt mooi ogen. Het is een houten kastje waar je tegenaan kijkt als je binnen loopt. Misschien omdat ik nu in een stuk moderner huis woon waar de meterkast gewoon een deur heeft net als alle anderen in huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:48

Bezulba

Formerly known as Eendje

wokkelz schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 19:58:
[...]

Het zal wel aan mij liggen dan maar ik vind het niet echt mooi ogen. Het is een houten kastje waar je tegenaan kijkt als je binnen loopt. Misschien omdat ik nu in een stuk moderner huis woon waar de meterkast gewoon een deur heeft net als alle anderen in huis.
Ik ken het niet anders dan dat het zo gedaan wordt. Beetje meterkast is ook helemaal niet de breedte van een normale deur. Naar mijn idee zou het er nog gekker uitzien, een oversized deur voor een meterkasthok?

blup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
Een aantal vragen;

[Afbeelding]
Een idee om over de volle breedte dus incl schoenenrek 2 schuifdeuren te plaatsen? Dat geeft wel een wat chiquere uitstraling en vergt geen echt constructiewerk. Dan kan de kapstok er ook achter een uit het zicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thejman1989
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13-09 18:31

[Afbeelding]
Misschien dat het er ook al een stuk beter voor je uit ziet als je er degelijk beslag (klink / hendel) op zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:29

Damian

Insane Obtrusion

-verkeerd topic-

[ Voor 95% gewijzigd door Damian op 17-10-2024 08:55 ]

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Ik kan mij haast niet voorstellen dat dit geen afkeur zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:14
Een aantal vragen;

[Afbeelding]
Ik snap dat de meningen verdeeld zijn, maar het lijkt me duidelijk dat daar prima iets mooiers van te maken is!

Zit er trouwens ook een gasaansluiting? Let er dan op dat er wel voldoende ventilatie boven en onder de (nieuwe) deur blijft. Die kier onder je huidige deur zit er niet voor niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasClay
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
Ik wil een molenaarstrap met een stang aan een wand bevestigen om op mijn vide te kunnen komen, dit idee:

Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/47685/files/369247965/642x642x2/houten-zoldertrap-beuken-meubelmakerstrap.jpg

De wand is gips met OSB erachter. De stang heeft 4 gaten voor schroeven (2 aan elk uiteinde). De meegeleverde houtdraadbouten zijn M8 en langer dan gips + OSB.

Ik kan hem aan 1 kant in een staander draaien, maar de twee schroeven aan de andere kant vallen dan tussen 2 staanders. Is gips + OSB stevig genoeg om hem daar gewoon in te draaien, of moet ik met iets van een hollewandanker aan de slag?

Foto van bovenaf vide genomen waarop gips + OSB + meegeleverde houtdraadbout te zien zijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CoOXwCN8QtaPWKCUB6iaF_TCmmU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/blQPlZbPuMT3zMJgB3wUVMm9.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: als dit spannend wordt, kan ik eventueel ook even een langere buis zoeken. Dan kan ik de bevestigingspunten op 80cm uit elkaar zetten en allebei in een staander draaien (die staan 40cm uit elkaar).

Edit 2: kom er nou achter dat de stang die ik (zwaar overpriced) met de trap had meebesteld ook maar een stuk steigerbuis met twee losse bevestigingen is... kan ze gewoon losdraaien en er even een langer stuk buis inzetten zodat hij in 2 staanders kan. Dat lijkt me de beste weg?

[ Voor 17% gewijzigd door ThomasClay op 17-10-2024 11:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:29

Damian

Insane Obtrusion

ThomasClay schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 10:19:
Ik wil een molenaarstrap met een stang aan een wand bevestigen om op mijn vide te kunnen komen, dit idee:

[Afbeelding]

De wand is gips met OSB erachter. De stang heeft 4 gaten voor schroeven (2 aan elk uiteinde). De meegeleverde houtdraadbouten zijn M8 en langer dan gips + OSB.

Ik kan hem aan 1 kant in een staander draaien, maar de twee schroeven aan de andere kant vallen dan tussen 2 staanders. Is gips + OSB stevig genoeg om hem daar gewoon in te draaien, of moet ik met iets van een hollewandanker aan de slag?

Foto van bovenaf vide genomen waarop gips + OSB + meegeleverde houtdraadbout te zien zijn:

[Afbeelding]
Gaat dat gips niet scheuren als je er gewicht op zet? Welicht niet meteen door de bouten die je er in draait, maar als je de trap op loopt neem ik aan dat die OSB plaat wellicht nog wat meegeeft...

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wokkelz
Thejman1989 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 08:28:
[...]

Misschien dat het er ook al een stuk beter voor je uit ziet als je er degelijk beslag (klink / hendel) op zet.
Ja dat zou ook kunnen inderdaad.
Ik heb dadelijk de mogelijkheid om er iets aan te doen voordat de nieuwe vloer erin gaat, maar aan de andere kant doet een likje verf en inderdaad een mooie klink ook al wonderen.
Ik ga er nog even op broeden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-09 19:16

Aight!

'A toy robot...'

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Edit: als dit spannend wordt, kan ik eventueel ook even een langere buis zoeken. Dan kan ik de bevestigingspunten op 80cm uit elkaar zetten en allebei in een staander draaien (die staan 40cm uit elkaar).

Edit 2: kom er nou achter dat de stang die ik (zwaar overpriced) met de trap had meebesteld ook maar een stuk steigerbuis met twee losse bevestigingen is... kan ze gewoon losdraaien en er even een langer stuk buis inzetten zodat hij in 2 staanders kan. Dat lijkt me de beste weg?
Je zou toch ook gewoon zo een holle plaat plug kunnen gebruiken voor die 2 gaten waar je een staander mist?

Tja je kan ook gewoon langere buis kopen en monteren in de staanders. Dan zit ie helemaal vast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 12:38

3_s

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Als je er nog aan kan, zou ik aan de achterzijde een extra strook multiplex voorzien, zodat heel de bout verzonken zit.
Maar stevig zal dat wel zijn, de belasting trekt die bout er niet uit, maar naar beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterX333
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13:49
Zou iemand mij kunnen helpen? Ik heb lekkage in de keuken en ben er inmiddels achter dat het in de hoekregelkraan zit, deze druppelt water. Nu heb ik een nieuwe gekocht maar ik krijg de oude met geen mogelijkheid losgedraaid, zit muurvast. Nu zou de lekkage ook eventueel uit de warm water slang kunnen komen die er op zit. Iemand een idee waar het meest waarschijnlijk de oorzaak zit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SYQobLc8m2U13TWcyVmnfZmWnzQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E5fnNFOijCzuEtHdNEeGkjbF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:00

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik had ook zoiets. Ik heb toen een 18mm plank die ik nog had liggen (maar het kan gewoon multiplex zijn, of dikker dan 18mm) op de staanders bevestigd ter hoogte van de buis. Dan kun je de buis op elk punt op die plank bevestigen. Welliswaar met kortere bouten, maar die zijn zo lang omdat ze verwachten dat je het geheel aan een stenen muur bevestigd. Je moet dan wel even kijken hoe je dat mooi afwerkt.

Het mooiste is natuurlijk als die plank achter het gips zit, maar dan moet je dat weer open maken en fixen.

[ Voor 9% gewijzigd door zonoskar op 17-10-2024 17:09 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dollyking
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:58

dollyking

duck tape

MisterX333 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 16:56:
Zou iemand mij kunnen helpen? Ik heb lekkage in de keuken en ben er inmiddels achter dat het in de hoekregelkraan zit, deze druppelt water. Nu heb ik een nieuwe gekocht maar ik krijg de oude met geen mogelijkheid losgedraaid, zit muurvast. Nu zou de lekkage ook eventueel uit de warm water slang kunnen komen die er op zit. Iemand een idee waar het meest waarschijnlijk de oorzaak zit?

[Afbeelding]
mijn vermoeden is dat er een beetje weinig teflontape is gebruikt om het kraantje voor in het muurstuk en daarom extra hard hebben aangedraaid (wat niet helpt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samoht93

Edit foto toegevoegd:
[Afbeelding]
Even terugkomend op dit onderwerp en type verf. Beetje zitten zoeken en kom als primer voor het metaal en kunstof uit op:
Koopmans Multiprimer Aqua
Voor de aflak dan:
Sikkens Rubbol BL Rezisto Mat
Zou tussen de primer en aflak nog een laag SikkensRubbol BL Rezisto Primer nodig zijn?

Voor de tredes van hardhout zat ik te kijken naar:
Drenth DPU Aqua Parketlak mat (transparant)

Iemand ervaring met die Drenth DPU op hardhout? Denk dat mat het mooiste wordt.
Eventueel bestel ik eerst een klein blik en doe ik eerst even de onderkant van de eerste trede die zie je toch nooit weer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Samoht93 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 20:47:[...]Even terugkomend op dit onderwerp en type verf.
Voor de tredes van hardhout zat ik te kijken naar:
Drenth DPU Aqua Parketlak mat (transparant)
Iemand ervaring met die Drenth DPU op hardhout? Denk dat mat het mooiste wordt.
Eventueel bestel ik eerst een klein blik en doe ik eerst even de onderkant van de eerste trede die zie je toch nooit weer :)
Hou je er rekening mee dat je hardhout alleen maar mag lakken met terpentine gedragen lak/verf?
En maak 'm niet te glad, je zal niet de eerste zijn die op kousenvoeten ineens een paar tredes mist.
Eventueel kun je de hardhouten tredes ook oliën, is makkelijker dan verven, maar dit moet je wel eens in de zoveel tijd herhalen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:33
Yaksa schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 21:00:
[...]

Hou je er rekening mee dat je hardhout alleen maar mag lakken met terpentine gedragen lak/verf?
En maak 'm niet te glad, je zal niet de eerste zijn die op kousenvoeten ineens een paar tredes mist.
Eventueel kun je de hardhouten tredes ook oliën, is makkelijker dan verven, maar dit moet je wel eens in de zoveel tijd herhalen.
Daar heb ik nog nooit van gehoord. Ik kan mij dat ook niet helemaal voorstellen. Waarom zou dat bij hardhout niet kunnen, en bij naaldhout wel? Wat betreft dat niet te glad maken, kan je trapverf gebruiken. Blijft ruw.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samoht93
Yaksa schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 21:00:
[...]

Bloedend hout is idd wel een risico met waterbasis verf en hardhout, verfmenger raadde deze verf aan icm hardhout maar misschien is de terpentine variant wel beter in dat geval.
Qua anti slip zou de matte variant wat stroever moeten zijn.
En mogelijk dat ik een slot in de trede frees en een antislip strip erin leg.
Oude verf was ook erg glade verf en nooit problemen mee gehad. Ben er natuurlijk aan gewend voor bezoek kan het wel onverwachts zijn als het erg glad is.

Olien had ik nog niet serieus over nagedacht, zal even kijken wat de opties daarvoor zijn voor een trap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:37

MJV

Ik heb in mijn huis ontluchting dmv bovendakse ventilatie. De toeter die boven het dak uitstak is alleen komen te vervallen door plaatsen van dakkapel, en de buis (131mm) zit binnen ook lekker in de weg.

De ventilatie is aangesloten: in cv hok, toilet beneden, bijkeuken en keuken. Nu leek het me beter om ipv gewoon een buis boven het dak een (kleine) mechanische ventilatie-unit te plaatsen. Eerst dacht ik op zolder, maar bij nader inzien is het cv-hok misschien wel een stuk beter, ook vanwege het geluid. Dat scheelt ook weer het opnieuw (laten) realiseren van een dakdoorvoer.

Maar, is het dit vervangen van 'natuurlijke ventilatie' door mechanische ventilatie überhaupt wel een slim idee? Ik zou op het bestaande circuit ook in het cv-hok een doorvoer kunnen maken en daar natuurlijke ventilatie toe kunnen passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
simon schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 21:15:
[...]Daar heb ik nog nooit van gehoord. Ik kan mij dat ook niet helemaal voorstellen. Waarom zou dat bij hardhout niet kunnen, en bij naaldhout wel? Wat betreft dat niet te glad maken, kan je trapverf gebruiken. Blijft ruw.
Omdat de meeste soorten hardhout meer olie bevatten dan zachtere houtsoorten hecht watergedragen lak/verf minder goed op die soorten hardhout. Wanneer je dan terpentine gedragen lak/verf gebruikt is de hechting hoger. Overigens bevat watergedragen verf ook oplosmiddelen, alleen een stuk minder dan terpentine gedragen verf.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSHG8897
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 08:08
Ik ben bezig met de tuin en specifiek met het wegwerken van de afwatering i.c.m. een stukje drainage.
Voor het uitbouwtje wil ik een drainagebuis leggen die uiteindelijk uitkomt bij het meertje waar onze tuin op uitkomt.

Idealiter wil ik hier ook de HWA van het dak op aansluiten. Kan ik de HWA aansluiten op de drainagebuis die vervolgens weer overgaat in een PVC-buis richting het einde van de tuin? Of zitten er risico's aan vast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo
  • Nu online

Bravo

Second Best

Omdat de douchekraan steeds heter moet worden gezet om een fijne temperatuur eruit te krijgen, dacht ik vandaag even de mengthermostaat te gaan reinigen. Op basis van onderstaand filmpje aan de slag gegaan, maar nu loop ik vast.

Huidige stand:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i6IWKX653dM2A_XOjWGx6U4gVxU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oUoOiUXNsnhubqUS8Aa2B49f.jpg?f=fotoalbum_large

Ik krijg dat zwarte blok (ik neem aan de thermostaatbehuizing) er niet uit. Draaien kan een paar graden, verder niet. Ook naar rechts trekken lukt niet.
Heb ik een schroefje gemist? Of ben ik niet lomp genoeg?

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:33
Yaksa schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 21:32:
[...]

Omdat de meeste soorten hardhout meer olie bevatten dan zachtere houtsoorten hecht watergedragen lak/verf minder goed op die soorten hardhout. Wanneer je dan terpentine gedragen lak/verf gebruikt is de hechting hoger. Overigens bevat watergedragen verf ook oplosmiddelen, alleen een stuk minder dan terpentine gedragen verf.
Hardhout is niet per definitie harder dan naaldhout, best wat hardhouten soorten zijn zachter dan naaldhout en/of bevatten minder oliën dan naaldhout. Hardhout zegt niets over de hardheid van het hout, enkel het feit dat een loofboom is. Ik heb met watergedragen verf nog nooit problemen gehad met hardhout. Eerder met harsen in naaldhout.

Watergedragen lakken zoals Skylt zijn juist top voor hardhout, goede bescherming, mooi mat. Bij zachter naaldhout is het risico op het breken van de lak groter. Terpentine basis lakken blijven langer flexibel, en zijn daarom prettiger bij het zachtere naaldhout (vuren, douglas etc).

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jfwiet
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:47
Bravo schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 09:23:
Omdat de douchekraan steeds heter moet worden gezet om een fijne temperatuur eruit te krijgen, dacht ik vandaag even de mengthermostaat te gaan reinigen. Op basis van onderstaand filmpje aan de slag gegaan, maar nu loop ik vast.
[YouTube: Instructie reinigen bad douche thermostaatkraan van Varono]

Huidige stand:
[Afbeelding]

Ik krijg dat zwarte blok (ik neem aan de thermostaatbehuizing) er niet uit. Draaien kan een paar graden, verder niet. Ook naar rechts trekken lukt niet.
Heb ik een schroefje gemist? Of ben ik niet lomp genoeg?
Als ik naar het filmpje kijk en mijn ervaring met onze Grohe kranen. Dan moet je gewoon het hele zwarte meng deel er nu uit kunnen trekken. Zal wel stroef gaan ivm kalk aanslag.

Voor het terug plaatsen had Grohe soort van vet meegeleverd, even googlen en ik zie dat Grohe armaturenvet/kranenvet verkoopt. Dit voor de levensduur van je rubber ringen.

Edit;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ysAxFZovlSLA9L6eS9FLNhlBoa4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ukoHIjAFEfuKNKEksw5EXa0o.jpg?f=user_large

Op jouw foto is het messing deel het witte deel? Je foto is zo donker, je hebt de borg moer ook al los? Of is dat het messing deel?

[ Voor 12% gewijzigd door Jfwiet op 18-10-2024 14:17 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bravo
  • Nu online

Bravo

Second Best

Jfwiet schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 14:14:
[...]

Als ik naar het filmpje kijk en mijn ervaring met onze Grohe kranen. Dan moet je gewoon het hele zwarte meng deel er nu uit kunnen trekken. Zal wel stroef gaan ivm kalk aanslag.

Voor het terug plaatsen had Grohe soort van vet meegeleverd, even googlen en ik zie dat Grohe armaturenvet/kranenvet verkoopt. Dit voor de levensduur van je rubber ringen.

Edit;

[Afbeelding]

Op jouw foto is het messing deel het witte deel? Je foto is zo donker, je hebt de borg moer ook al los? Of is dat het messing deel?
Het messing deel is de borgmoer, dat witte stuk plastic de 38 graden beveiliging.

Met wat meer geweld kwam hij er wel uit. Maar niet zoals bedoeld blijkt achteraf...
Er zat aan de onderkant nog een boutje, die met een imbus losgedraaid had moeten worden. Die klemde het plastic in de grote behuizing. Nu maar even schoonmaken, hopelijk lekt hij straks niet bij het terugzetten :X

edit: hij lekt niet :D

[ Voor 4% gewijzigd door Bravo op 18-10-2024 17:56 ]

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-09 16:59
MisterX333 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 16:56:

[Afbeelding]
Wat is een hoekregelkraan? :? Ik denk ook een gebrek aan afdichting op draad. Al teflon / locticte achtige oplossingen geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-09 16:59
Jfwiet schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 14:14:
[...]

Edit;

[Afbeelding]

Grootste onzin lijkt mij speciaal grohe vet te bestellen lijkt mij. Al is het wel goed om even te verdiepen in de wondere wereld van smeer- beschermende vetten. Maar misschien is het wel topvet voor een topprijs..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17:24
webber87 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 23:31:
[...]

Wat is een hoekregelkraan? :? Ik denk ook een gebrek aan afdichting op draad. Al teflon / locticte achtige oplossingen geprobeerd?
Schell hoekregelkranen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
Een aantal vragen;

[Afbeelding]
In plaats van vervangen zou je indien het je smaak is en het past van die “woodupp” panelen (genoeg andere aanbieders inmiddels tegenaan kunnen monteren. Inclusief links de hoek (waar het ventilatie gat zit) en rechts achter de kapstok. Dan op de deur nog een mooie spiegel ophangen en klaar is kees. Nette oplossing zonder breek werk. ;)

Maar het moet wel je ding en smaak zijn.

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone 15 Pro Natural Titanium  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Pagina: 1 ... 414 ... 466 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/