Magneetstrips is wellicht nog een optie?
Hee Mede-tweakers! Ik ben op zoek voor wat tips voor aankomende verbouwingen/klussen:
1. Moet spouwmuurisolatie vóór het vervangen van ramen/kozijnen, of is dit onafhankelijk van elkaar?
2. Is het handig om een bepaalde volgorde aan te houden als je een badkamer inclusief tegels laat verbouwen en de ramen en/of kozijnen moet vervangen?
3. Is het voor centrale mechanische ventilatie belangrijk dat de lucht in elke kamer zo ver mogelijk van de deur de kamer 'in'-geblaast wordt? Of maakt de locatie tov de deur weinig uit?
4. Hoe kom ik er achter hoe de leidingen van water/stroom lopen door de muren en vloeren?
5. We hebben kunststof kozijnen en dubbelglas ramen uit 1985-1988. Is het nodig om de kozijnen ook te laten vervangen als we HR++ plaatsen ivm isolatie? Of is dat maar een klein verschil?
1. Moet spouwmuurisolatie vóór het vervangen van ramen/kozijnen, of is dit onafhankelijk van elkaar?
2. Is het handig om een bepaalde volgorde aan te houden als je een badkamer inclusief tegels laat verbouwen en de ramen en/of kozijnen moet vervangen?
3. Is het voor centrale mechanische ventilatie belangrijk dat de lucht in elke kamer zo ver mogelijk van de deur de kamer 'in'-geblaast wordt? Of maakt de locatie tov de deur weinig uit?
4. Hoe kom ik er achter hoe de leidingen van water/stroom lopen door de muren en vloeren?
5. We hebben kunststof kozijnen en dubbelglas ramen uit 1985-1988. Is het nodig om de kozijnen ook te laten vervangen als we HR++ plaatsen ivm isolatie? Of is dat maar een klein verschil?
@Pindakaas @Waypoint en @Plempie, dank voor de aanvullende tips. Ik ga eens goed zoeken naar een juiste opbergdoos voor de boren van 3 tot 10mm en de grotere boren doe ik dan in een PVC buis.
Mocht de opbergdoos niet bevallen, dan doe ik alle boren in PVC buisjes en koop ik zo’n diameter meetgeval.
Mocht de opbergdoos niet bevallen, dan doe ik alle boren in PVC buisjes en koop ik zo’n diameter meetgeval.
Nibe S2125-12, VVMS320 / Home Assistant (MinisForum U700; CONBEE II; RF-LINK)
Hoe kijken jullie hier tegenaan?
Mijn vriendin is bezig om een muurschilderij te maken met 7mm dik MDF en stucpasta van Knauf. Hiervoor hebben we een 7mm MDF-plaat gekocht en deze met een decoupeerzaag rondgemaakt. Vervolgens in de grondverf gezet zodat er niet zoveel vocht meer intrekt. Als de stuc opgedroogd is, willen we het gaan sauzen.
Nu wordt het afgeraden om te stucen op MDF omdat dit mogelijk nog wat kan gaan werken. Bovendien neemt het vocht op waardoor de plaat kan vervormen. Maar voor decoratiedoeleinden: zou je het dan ook niet aanraden? Gipsplaten is een alternatief, maar zijn vaak 60 breed en dikker dan 7mm. Het is vooral even de techniek oefenen op de plaat. Voor een definitief product zijn dus dus op zoek naar een materiaal van max 7mm dik waar je ook goed op kunt stucen. (diameter 80mm en 60mm ws)
Iemand ervaringen mee?
Mijn vriendin is bezig om een muurschilderij te maken met 7mm dik MDF en stucpasta van Knauf. Hiervoor hebben we een 7mm MDF-plaat gekocht en deze met een decoupeerzaag rondgemaakt. Vervolgens in de grondverf gezet zodat er niet zoveel vocht meer intrekt. Als de stuc opgedroogd is, willen we het gaan sauzen.
Nu wordt het afgeraden om te stucen op MDF omdat dit mogelijk nog wat kan gaan werken. Bovendien neemt het vocht op waardoor de plaat kan vervormen. Maar voor decoratiedoeleinden: zou je het dan ook niet aanraden? Gipsplaten is een alternatief, maar zijn vaak 60 breed en dikker dan 7mm. Het is vooral even de techniek oefenen op de plaat. Voor een definitief product zijn dus dus op zoek naar een materiaal van max 7mm dik waar je ook goed op kunt stucen. (diameter 80mm en 60mm ws)
Iemand ervaringen mee?
Uiteraard! Overige panelen nu besteld. Gaan idd met spacers de boel naar voren halen. Ws iets langere bouten nodig dan maar daar komen we wel uit.Ethiron schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 13:30:
[...]
Ik heb nog even gekeken, maar kan het exacte type beugel niet achterhalen. Althans niet zonder dat kreng van de muur te halen...
Succes! Deel je het resultaat?
Nee en stucen op mdf lijkt me idd geen goed idee. Maar misschien een rare vraag… waarom überhaupt op mdf stucen? Waarom niet gewoon het mdf beschilderen na het gegrond te hebben?ViezeVis schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 14:06:
Iemand ervaringen mee?
Watervast multiplex?ViezeVis schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 14:06:
Iemand ervaringen mee?
The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.
Ik kwam een interessante isolatie manier tegen van binnenmuren om koudebruggen tegen te gaan. Hierbij zijn stroken gezaagd van van verlijmde PIR met OSB. Deze gebruikt hij als geraamte om de glaswol te plaatsen. Soort hybride oplossing van ademend maar met minimale koudebruggen.
YouTube: The Best Internal Wall Insulation for Old Properties?
https://www.swipiwi.co.uk/products/internal-wall-insulation/
Lijkt me eenvoudig om deze studs zelf te maken met een invalzaag en PIR+OSB platen.
YouTube: The Best Internal Wall Insulation for Old Properties?
https://www.swipiwi.co.uk/products/internal-wall-insulation/
Lijkt me eenvoudig om deze studs zelf te maken met een invalzaag en PIR+OSB platen.
Omdat we met stuc het patroon kunnen maken wat we willen?einz schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 14:25:
[...]
Nee en stucen op mdf lijkt me idd geen goed idee. Maar misschien een rare vraag… waarom überhaupt op mdf stucen? Waarom niet gewoon het mdf beschilderen na het gegrond te hebben?
Ik denk dat dat voor de watervastheid dan beter is, maar over het algemeen zal het niet meer of minder werken dan MDF denk ik. Het blijft een houtsoort, en dat is dus een beetje de vraag wat alternatieven (naast multiplex, mdf, osb oid wel een goed alternatief kan zijn)
Als het echt niet mag werken, maar wel bewerkbaar moet zijn... Trespa?ViezeVis schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 14:06:
Iemand ervaringen mee?
Hmm, dat zou idd een alternatief kunnen zijn. Dat werkt iig niet. Kan je daar op stucen? Ik kan dat niet zo snel vinden. Ik zou de plaat goed kunnen opschuren en vervolgens een goede hechtprimer aanbrengen.Boudewijn schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 14:39:
[...]
Als het echt niet mag werken, maar wel bewerkbaar moet zijn... Trespa?
Nog nooit geprobeerd. Standaard is het glad, maar korrel40 verhelpt dat ...
Ik zou het wel ff testen met een proefstukje.
Ik zou het wel ff testen met een proefstukje.
[ Voor 24% gewijzigd door Boudewijn op 24-08-2024 15:01 ]
Stuc blijft niet plakken op zowel hout als trespa.
Ik zou er kippengaas op vastnieten en daarna een laag stuc. Zo doen ze dat ook bij huizen waarvan de muren met EPS worden opgebouwd.
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Wat doet die bijl daar?Raymond schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 08:13:
[Afbeelding]
Druk doende mn bbq meubel af te bouwen. Hebben jullie tips voor de toplaag? En vooral hoe die af te werken? Olie, beits, remmers?
Ik ga het niet gebruiken als snijplank oid, uiteraard. Maar er gaat natuurlijk heel wat vet en koolsappen op terecht komen. En het zou fijn zijn als dat niet meteen in het hout trekt
"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."
Trespa werkt flink. Een centimeter per meter. Daarom moet het geschroefd worden met ruime gaten. En Trespa is lastig bewerken en je kunt er niet op stuccen.Boudewijn schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 14:39:
[...]
Als het echt niet mag werken, maar wel bewerkbaar moet zijn... Trespa?
Ik zou Wedi of qboard gebruiken. Daar kun je direct op stuccen.
[ Voor 7% gewijzigd door orf op 24-08-2024 18:14 ]
Wedi en Qboard zijn er ook in minimale diktes. Dit is je beste oplossing. Kan je gewoon bij de hornbach kopen.orf schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 18:14:
[...]
Trespa werkt flink. Een centimeter per meter. Daarom moet het geschroefd worden met ruime gaten. En Trespa is lastig bewerken en je kunt er niet op stuccen.
Wow, ik wist dat niet. Goeie aanvulling!orf schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 18:14:
[...]
Trespa werkt flink. Een centimeter per meter. Daarom moet het geschroefd worden met ruime gaten. En Trespa is lastig bewerken en je kunt er niet op stuccen.
Een kleine blooper; ik ben een groen blokje kwijtgeraakt tijdens het aansluiten van mijn Tech EU-L-9R controller. Het is blokje van 3 voor de communicatie met de warmtepomp, ik heb veel groene blokjes over, maar niet een van drie. Als google kom ik uit op een drie polige schroefklem, is dit universeel en kan ik deze gebruiken?
:strip_exif()/f/image/5FAnq4D8p0g49svpaTOw7O9V.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 20% gewijzigd door Pieter2 op 24-08-2024 19:29 ]
Volgens mij zijn dit connectoren van het merk Phoenix. Daar heb je de nodige varianten van, je moet in ieder geval de pitch tussen de contacten bepalen.Pieter2 schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 19:22:
Een kleine blooper; ik ben een groen blokje kwijtgeraakt tijdens het aansluiten van mijn Tech EU-L-9R controller. Het is blokje van 3 voor de communicatie met de warmtepomp, ik heb veel groene blokjes over, maar niet een van drie. Als google kom ik uit op een drie polige schroefklem, is dit universeel en kan ik deze gebruiken?
[Afbeelding]
Bij RS Online of wellicht Conrad kun je ze denk ik wel bestellen.
Nibe S2125-12, VVMS320 / Home Assistant (MinisForum U700; CONBEE II; RF-LINK)
1 erna! dan sluit het beter eropaan. Het is de juiste volgorde, maar zorg ook dat de kozijnen lucht/dampdicht geplaatst worden aan de binnenzijde en wind/waterdicht aan de buitenkant. Dit doen kozijnboeren vaak niet.adjepatatje2 schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 10:03:
Hee Mede-tweakers! Ik ben op zoek voor wat tips voor aankomende verbouwingen/klussen:
2 kozijnen eerst. Anders krijg je de afwerking nooit mooi.
3 maakt vrij weinig uit, uitgebreid getest.
4 tekeningen en leidingzoekers
5 beneden zou ikhet vervangen en voor hr+++ /tripple glas gaan, zonder roosters
Boven zullen de oude het prima doen, als dat vlgns de glaszetter kan
diskeltische lurker
Sinds kort in een 100 jaar oud eiken borenkistje....Luchtenburger schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 20:37:
Hoe bewaren jullie de boortjes?
Ik heb allerlei metaal, steen en hout boren. Meeste zaten origineel in een setje waar de helft al van stuk is en het doosje is intussen ook niet meer helemaal jofel.
Over het algemeen zijn de boren dus tussen de 3 en 10 mm, maar ik heb ook een aantal SDS betonboren die dikker en vooral langer zijn.
Al die half gevulde doosjes en losse boren vind ik maar een rommeltje, maar ik weet ook niet zo goed hoe ik het wel moet opslaan.
Ik heb al wat gegoogled en youtube afgezocht, maar ik heb daar de ideale oplossing nog niet gezien.
Doordat ik ook nog wel eens een klusje bij familie doe, ben ik wel op zoek naar een “mobiele” opslag.
:strip_exif()/f/image/hHPtE780if9sarPlYyVjR3mr.jpg?f=fotoalbum_large)
Iets serieuzer:
Sds gewoon bij mn hamerboor in de koffer.
Setje nieuw of reserve 5mm bijv. Of er bij of in de la met "nieuwe" spullen.
Speedboren heb ik een hex setje in bijbehorende kistje netjes oplopend, en mn gewone speedboren die ik verzameld heb in een jawel houten sigarenkistje. Allemaal even met motorolie behandeld (toen had ik nog niet gehoord van "wapen olie", ben nu even de naam kwijt. Die beter werkt en voedsel vriendelijk is.)
Staalboren, HSS, jn een dubbelstack doosje, die vul ik bij met nieuwe uit het borenkistje
Deze zijn scherp en niet beschadigd.
Nog een doosje(houten kistje) met staalboren die opnieuw geslepen zijn en of al wat loopschade gehad hebben.
Zijkanten zijn niet meer zo snijscherp. Prima voor hout of plastic maar niet voor staal.
Houtboren, met puntje, in een ronde cilinder. Grab and go.
(zijn niet te slijpen met een standaard borenslijper.)
Straks is mn eiken kistje mn aanvul voorraad.
In mn koffer van mn schroeftol zit ook altijd een setje , voorboren schroefjes. Dus 2mm tot 6mm of zo.
Plat stalen case.
Twee doosjes verzink boortjes eentje die altijd halfleeg is omdat die in mn schroeftolkoffer leven en 1 doosje die wel geheel compleet is als terugval.
Oude steen boortjes in een kistje op een hoop. Tot ze op zijn.
Ik probeer de uitgebreide doosjes altijd gevuld en scherp te hebben. De grab and go zeg maar.
Die compacte beperkte serie zwerven vaak in de gereedschapkoffer of schroeftolkoffer.
De nieuwe en out of the ordenairy in een kistje. Ligt het daar niet heb ik het niet.
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Vast allemaal al gezegt.ViezeVis schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 14:45:
[...]
Hmm, dat zou idd een alternatief kunnen zijn. Dat werkt iig niet. Kan je daar op stucen? Ik kan dat niet zo snel vinden. Ik zou de plaat goed kunnen opschuren en vervolgens een goede hechtprimer aanbrengen.
Trespa is vooral handig omdat het redelijk goed tegen weersomstandigheden kan.
Warmte kou zorgt er wel voor dat het flink in maat veranderd, (ik geloof daarom max 2meter) en speciale schroeven met ruimte om de schroef.
Tis ook erg glad. Dus stucen lijkt me lastig zelfs met betoncontact als primer.
QBOARD is twee stucklare zwarte platen met roze pir er tussen. In verschillende diktes te krijgen en makkelijk bewerkbaar..
Als je er ietsomheen maakt, lijstje, zie je niks van de structuur.
Houtproducten en stuc lijkt me niet handig. Werking, vocht .
Gips, watervaste versie zou kunnen maar is wel kwetsbaar.
Dun plaatje Qboard 4mm op een multiplex lijmen zou ook kunnen.
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Je bedoelt dan een bepaalde textuur oid? Dat is me niet echt helder wanneer je het over een ‘kunstwerk’ hebt. Als je enkel vormen uit wil laten komen kan het wellicht wel enkel met mdf. Je hoeft niet te stucen om het op je gestucte muur te laten lijken.ViezeVis schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 14:37:
[...]
Omdat we met stuc het patroon kunnen maken wat we willen?
Maar goed je hebt voldoende input zag ik. Succes.
Ik moet de onderste glaslat vervangen omdat ie rot is, nu zie ik dat op de oude aan de achterkant raamband (of compressband) zit. Is dat noodzakelijk?
Gezien elke glaszetter het gebruikt zal het wel zo zijn toch?procaliber schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 08:45:
Ik moet de onderste glaslat vervangen omdat ie rot is, nu zie ik dat op de oude aan de achterkant raamband (of compressband) zit. Is dat noodzakelijk?
https://www.tinytronics.n...schroefterminal-3p-3.81mmPieter2 schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 19:22:
[Afbeelding]
Passen deze?
Ja,dat foam vangt de werking van je raamhout op en voorkomt dat er teveel druk op je glas komt dat in het ergste geval glasbreuk kan veroorzaken. Daarnaast is het rugvulling voor je kit.procaliber schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 08:45:
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
Thanks! Helder verhaal zo, dan moet k ff een rolletje halenPaT schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 10:17:
[...]
Ja,dat foam vangt de werking van je raamhout op en voorkomt dat er teveel druk op je glas komt dat in het ergste geval glasbreuk kan veroorzaken. Daarnaast is het rugvulling voor je kit.
Wat is het idee van deze muur schildering, je geeft aan dat je de MDF rond hebt gemaakt. Ga je deze ergens met schroeven op bevestigen of juist ophangen?ViezeVis schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 14:06:
Iemand ervaringen mee?
Als het los komt te hangen dan maakt het werken van de ondergrond niet zo heel veel uit. Al zou ik voor de stevigheid juist niet voor MDF of OSB gaan, maar eerder underlayment pakken (Multiplex kan ook maar is veel duurder). Vergeet ook niet dat er behoorlijk wat knauf op komt dat ook een behoorlijk gewicht heeft.
Deze vooraf goed insauzen met goede grondverf desnoods 2 lagen.
Even een vraagje. Kan ik tijdelijk een cv-buis 16mm verzinkt staal ook met een goedkope koperen persfitting afdoppen? Daar heb ik een Rems M pers-kop voor anders moet ik een TH of V aanschaffen. Of zijn er meer koppelingen met de Rems mini M pers te gebruiken?
Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | MacOs Sonoma | https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262
Was effe mn bitjes, boren, enz aan het comprimeren. Beetje verdelen over de koffers.
En alle overdaad bij elkaar in t kistje.
En in de gamma kist van mn vader zat behalve de normale ronde schacht boortjes ook staal, hout, en steen in hex .
https://www.gamma.nl/asso...BEgKkyfD_BwE&gclsrc=aw.ds
Ik zit me te bedenken.
Als je zo'n hex steen boor in een slagschroevendraaier doet heb je dan niet een klopboor functie?
* copykat had toen dat setje combi zonder klopboor functie gekocht en dacht later ai, koste me een gratis accu 5ah en soms is klopfunctie best handig op accu.
Die accu is achteraf geen probleem. Ik heb er zat. 3x 5Ah en 2x 1,2Ah.
En alle overdaad bij elkaar in t kistje.
En in de gamma kist van mn vader zat behalve de normale ronde schacht boortjes ook staal, hout, en steen in hex .
https://www.gamma.nl/asso...BEgKkyfD_BwE&gclsrc=aw.ds
Ik zit me te bedenken.
Als je zo'n hex steen boor in een slagschroevendraaier doet heb je dan niet een klopboor functie?
* copykat had toen dat setje combi zonder klopboor functie gekocht en dacht later ai, koste me een gratis accu 5ah en soms is klopfunctie best handig op accu.
Die accu is achteraf geen probleem. Ik heb er zat. 3x 5Ah en 2x 1,2Ah.
[ Voor 4% gewijzigd door copykat op 25-08-2024 16:08 ]
@Luchtenburger @DoeEensGek Dank voor de tips.Die van Tinytronics lijkt identiek, ik ga het bestellen!
Ja ik bestel steeds vaker bij deze jongens of hun concurrenten. Tis iets duurder als china maar gemak en voorzieningen is een pre. Conrad laat ik tegenwoordig gewoon links liggen.Pieter2 schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 16:17:
[...]
@Luchtenburger @DoeEensGek Dank voor de tips.Die van Tinytronics lijkt identiek, ik ga het bestellen!
Komt te hangen aan de muursweetdude schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 12:42:
[...]
Wat is het idee van deze muur schildering, je geeft aan dat je de MDF rond hebt gemaakt. Ga je deze ergens met schroeven op bevestigen of juist ophangen?
Als het los komt te hangen dan maakt het werken van de ondergrond niet zo heel veel uit. Al zou ik voor de stevigheid juist niet voor MDF of OSB gaan, maar eerder underlayment pakken (Multiplex kan ook maar is veel duurder). Vergeet ook niet dat er behoorlijk wat knauf op komt dat ook een behoorlijk gewicht heeft.
Deze vooraf goed insauzen met goede grondverf desnoods 2 lagen.
Nee, een hamerboor hamert in de lengterichting van de boor, een slagschroevendraaier hamert in de rotatierichting.copykat schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 16:03:
Ik zit me te bedenken.
Ah totaal zinloos op een boor dus.Slonzo schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 18:26:
[...]
Nee, een hamerboor hamert in de lengterichting van de boor, een slagschroevendraaier hamert in de rotatierichting.
om beton te boren wel, er zijn al veel producten waarbij je met een slagschroevendraaier in andere materialen kan boren. Het grote voordeel is dan meestal dat je polsen het leuker vinden.
Maargoed de hamerboor is eigenlijk ook gewoon de vreemde eend, eigenlijk heeft het weinig met boren te maken het is eerder gecontroleerd hakken.
Voor verzinkt staal is 16 mm geen (gebruikelijke?) maat, je zal denk ik 15 mm bedoelen.pc_slopert schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 14:40:
Even een vraagje. Kan ik tijdelijk een cv-buis 16mm verzinkt staal ook met een goedkope koperen persfitting afdoppen? Daar heb ik een Rems M pers-kop voor anders moet ik een TH of V aanschaffen. Of zijn er meer koppelingen met de Rems mini M pers te gebruiken?
Dat terzijde: waarom zou je niet gewoon een knelkoppeling gebruiken? Kan je gewoon bij de gemiddelde bouwmarkt halen (of iets goedkoper: bij de Toolstation). Het enige gereedschap wat je hiervoor nodig hebt is een (verstelbare) sleutel aka bahco.
Ik zou in ieder geval geen nieuwe persbek kopen speciaal voor dit klusje.
Dat gezegd hebbende: de koperen persfittingen van Bonfix kan je inderdaad met een M-profiel persen, zie b.v. hier de productbeschrijving.
Ik probeer te bedenken hoe ik mijn DEM4 doorstroomboiler moet aansluiten op een z.g.n. ziekenhuiskraan (2x 3/4 draad) in de garage.
Er komt straks 16mm tyleen binnen. Dat wil ik met een verloop omzetten naar 15mm koper. Dan heb ik daarna een T-stuk nodig. Een aftakking via 15mm koper naar een muurplaat van 1/2" (groter is er niet), dan een verloop draad 1/2" naar 3/4".
Andere aftakking van T-stuk van 15mm middels een puntstuk (of knel), met knietje zodat ie uit de muur steekt en dan een 3/8" flex-slang naar de boiler.
Heetwater vanaf boiler middels 3/8" flex naar een 15mm koper, met daar tussen een knietje en verloopstuk van 3/8" naar 15mm.
Dat is in ieder geval het plan als ik de leidingen in de muur wil frezen, zodat ik daarna het nog kan tegelen. Toch voelt het allemaal wat ingewikkeld met wat veel verloopjes/koppelingen, dus misschien zie ik wat over het hoofd? Sowieso zal ik een deel van de koppelingen moeten solderen want knel kan/mag niet in de muur.
Alternatief is om het gewoon met opbouw te doen, bergje knelfittingen en multiplex voorzetwandje ervoor.
Ideën hierover?
Uit de installatiehandleiding, is dus met andere kraan.
Er komt straks 16mm tyleen binnen. Dat wil ik met een verloop omzetten naar 15mm koper. Dan heb ik daarna een T-stuk nodig. Een aftakking via 15mm koper naar een muurplaat van 1/2" (groter is er niet), dan een verloop draad 1/2" naar 3/4".
Andere aftakking van T-stuk van 15mm middels een puntstuk (of knel), met knietje zodat ie uit de muur steekt en dan een 3/8" flex-slang naar de boiler.
Heetwater vanaf boiler middels 3/8" flex naar een 15mm koper, met daar tussen een knietje en verloopstuk van 3/8" naar 15mm.
Dat is in ieder geval het plan als ik de leidingen in de muur wil frezen, zodat ik daarna het nog kan tegelen. Toch voelt het allemaal wat ingewikkeld met wat veel verloopjes/koppelingen, dus misschien zie ik wat over het hoofd? Sowieso zal ik een deel van de koppelingen moeten solderen want knel kan/mag niet in de muur.
Alternatief is om het gewoon met opbouw te doen, bergje knelfittingen en multiplex voorzetwandje ervoor.
Ideën hierover?

Waar ik op doelde is de (zachte) baksteen. Voor harde baksteen zou ik sowieso een hamerboor pakken.twain4me schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 19:17:
[...]
om beton te boren wel, er zijn al veel producten waarbij je met een slagschroevendraaier in andere materialen kan boren. Het grote voordeel is dan meestal dat je polsen het leuker vinden.
Maargoed de hamerboor is eigenlijk ook gewoon de vreemde eend, eigenlijk heeft het weinig met boren te maken het is eerder gecontroleerd hakken.
Minder risicio op wandelen vd boor en op een grotere plug uit te komen dan dat je bedoelt had.
Een klopboor is letterlijk draaien en een beetje op en neer bewegen door een excentrische nok in tandwiel van de kop. Geen echte slag/klop op de achterzijde vd boor..
Ik heb het idee dat de slag van een slagschroevendraaier meer energie genereert dan de "klop" van een klopboor.
Vandaar mn idee dat zo'n hex steenboortje misschien een mooi alternatief is ten opzichte van een steen boor laten "graven" in een schroefboormachine.
Ik begrijp dat je een koperen pijp wilt in stucen/smeren in een wand?MJV schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 20:30:
Ik probeer te bedenken hoe ik mijn DEM4 doorstroomboiler moet aansluiten op een z.g.n. ziekenhuiskraan (2x 3/4 draad) in de garage.
Ideën hierover?
[Afbeelding]
mag ik aannemen dat je tyleen uit de vloer komt?
Sowieso is het handig om je koper te beschermen. Met een mantelbuis.
Schuif je om de koperen pijp/buis heen en dat stuc je dicht.
En ik denk dat het handig is om gewoon op een muurplaat te eindigen dan een stopkraan met aflaat, (als t kan vriezen in je garage tenminste)en daar achter pas een t-stuk.
goedkoop wasbakkastje waar je doorstroom boiler in past. Klaar.
Op die manier kan je gewoon bij alle koppelingen indien nodig.
Die boilers gaan tussen de 5 en 15 jaar kapot. (das de reden dat ik geen eentje in mn keuken heb geplaatst.
Ze gaan lekken en je bschadigen daardoor je keuken of krijgen sluiting door het lekken. En de vervanging elke 5-7 jaar kost vermoedelijk meer dan de besparing op heet water van uit je CV. (zeker als je een waterkoker gebruikt voor kleine hoeveelheden warmwater.)
Garage is in spouw gebouwd dus ik ga er vanuit dat het niet gaat vriezen daar?. Ik zit nu te kijken naar ommantelde zachtkoperen buis, en die dan in de muur wegwerken met soldeerkoppelingen. Misschien is een extra stopkraantje geen overbodige luxe.copykat schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 21:31:
[...]
Ik begrijp dat je een koperen pijp wilt in stucen/smeren in een wand?
mag ik aannemen dat je tyleen uit de vloer komt?
Sowieso is het handig om je koper te beschermen. Met een mantelbuis.
Schuif je om de koperen pijp/buis heen en dat stuc je dicht.
En ik denk dat het handig is om gewoon op een muurplaat te eindigen dan een stopkraan met aflaat, (als t kan vriezen in je garage tenminste)en daar achter pas een t-stuk.
goedkoop wasbakkastje waar je doorstroom boiler in past. Klaar.
Op die manier kan je gewoon bij alle koppelingen indien nodig.
Die boilers gaan tussen de 5 en 15 jaar kapot. (das de reden dat ik geen eentje in mn keuken heb geplaatst.
Ze gaan lekken en je bschadigen daardoor je keuken of krijgen sluiting door het lekken. En de vervanging elke 5-7 jaar kost vermoedelijk meer dan de besparing op heet water van uit je CV. (zeker als je een waterkoker gebruikt voor kleine hoeveelheden warmwater.)
Dus dan solderen en de doorstroomboiler dan via zo'n flexslang op de 'onderste' muurplaat aansluiten. Dan is ie inderdaad makkelijk te vervangen wanneer dat nodig is. En dan deze beugel inc. 2x muurplaat zodat hart-op-hart afstand meteen klopt.
Tyleen zal denk ik uit de vloer moeten komen, nog niet uitgedacht. Muur is makkelijker, maar dan gaat ie waarschijnlijk kapot vriezen. Dus dan maar 60cm diep leggen en via de vloer naar binnen brengen?
[ Voor 10% gewijzigd door MJV op 25-08-2024 21:47 ]
geen idee als er geen verwarming is, en het is koud zal een spouw uiteindelijk ook niet genoeg zijn. simpel op te lossen met een antivorst electrisch kacheltje overigens.MJV schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 21:45:
[...]
Garage is in spouw gebouwd dus ik ga er vanuit dat het niet gaat vriezen daar?.
Niet vergeten die soldeerkoppelingen in te tapen met fittingstape voordat je het in de muur wegwerkt (pvctape heet dat geloof ik.) geen ductape die verpulvert op den duur.Ik zit nu te kijken naar ommantelde zachtkoperen buis, en die dan in de muur wegwerken met soldeerkoppelingen. Misschien is een extra stopkraantje geen overbodige luxe.
Als de aanvoer van koud water buiten ligt moet je of aftappen in de winter of isoleren anders knappen er leidingen of koppelingen net wat zwakker is als er ijsvorming ontstaat in je leidingDus dan solderen en de doorstroomboiler dan via zo'n flexslang op de 'onderste' muurplaat aansluiten. Dan is ie inderdaad makkelijk te vervangen wanneer dat nodig is. En dan deze beugel inc. 2x muurplaat zodat hart-op-hart afstand meteen klopt.
Tyleen zal denk ik uit de vloer moeten komen, nog niet uitgedacht. Muur is makkelijker, maar dan gaat ie waarschijnlijk kapot vriezen. Dus dan maar 60cm diep leggen en via de vloer naar binnen brengen?
Ik had op basis van Kabels + waterleiding door de grond buiten aangenomen dat ik dat probleem niet zou hebben als ik de tyleen maar voldoende diep zou leggen, maar die conclusie is misschien niet juist.copykat schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 22:03:
Als de aanvoer van koud water buiten ligt moet je of aftappen in de winter of isoleren anders knappen er leidingen of koppelingen net wat zwakker is als er ijsvorming ontstaat in je leiding
ja 60cm in de grond is ook isolatie. Niet in Siberië of hoog in Noorwegen want dan is de grond wel iets dieper van 40cm bevroren maar in ons land is 60cm genoeg. ( meeste watermeter putten zijn ook 50cm want anders kan je ze niet aflezen zonder in het gat te hangen met je hoofd naar beneden.)MJV schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 22:12:
[...]
Ik had op basis van Kabels + waterleiding door de grond buiten aangenomen dat ik dat probleem niet zou hebben als ik de tyleen maar voldoende diep zou leggen, maar die conclusie is misschien niet juist.
Je kan als je omhoog komt uit de grond een 50mm ( of iets dikker als je aan de safe zijde wilt zijn en vol purren ( dan zit het wel "vast" )) pvc pijp gebruiken en dan wat van die buisisolatie om je tyleen doen en daar die pvc overheen schuiven. das meestal genoeg om onze vorst te weerstaan
voor onder je fundering door te steken zijn er "getrokken bochten" dat zijn pvc buizen met een grote radius bocht om leidingen van buiten naar je meterkast te krijgen.
Ik wil mijn huidige kruipluik vervangen omdat deze asbesthoudend is.
Nu kwam ik dit kruipluik van cementplaat tegen bij bouwbestel:
:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KlwgDxyH36BFxQCYyu02HtpM.webp?f=user_large)
Is wel wat te groot want mijn huidige luik is 86,5 x 48,3 cm, maar na navraag bij hun geven ze aan dat het cempanel is wat je eenvoudig zelf kan zagen:
”Hiervoor heeft u een fijntandig zaagblad of (gebruikt) diamantblad nodig om nette zaagsnedes te maken ivm cempanel (cement- hout plaat).”
Ik heb een 48-tands blad voor mijn cirkelzaag wat hopelijk fijn genoeg is.
Maar de dikte van het huidige luik is 18mm en deze is 22mm.
Is het met dit materiaal ook makkelijk mogelijk om de kantenfrees langs de rand te halen om deze daar 4mm dunner te maken zodat hij wel netjes gelijk met de vloer komt?
:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KlwgDxyH36BFxQCYyu02HtpM.webp?f=user_large)
Is wel wat te groot want mijn huidige luik is 86,5 x 48,3 cm, maar na navraag bij hun geven ze aan dat het cempanel is wat je eenvoudig zelf kan zagen:
”Hiervoor heeft u een fijntandig zaagblad of (gebruikt) diamantblad nodig om nette zaagsnedes te maken ivm cempanel (cement- hout plaat).”
Is het met dit materiaal ook makkelijk mogelijk om de kantenfrees langs de rand te halen om deze daar 4mm dunner te maken zodat hij wel netjes gelijk met de vloer komt?
Als je alleen aan de kanten 4mm er af haalt dan blijft het midden wel 4mm hoger, en dat hoogteverschil merk je echt wel als je er op loopt.
Ik raad echt aan om door te zoeken naar een luik van 18mm dik.
Ik raad echt aan om door te zoeken naar een luik van 18mm dik.
Speel ook Balls Connect en Repeat
@Onbekend ik vermoed dat hij doelt op aan de onderkant afhalen, zodat het luik dieper in het gat ligt.
Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd of dat lukt. Moet hem hier ook nog vervangen.
Dit kun je NIET met houtgereedschap bewerken?Vliegvlug schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 23:30:
Ik wil mijn huidige kruipluik vervangen omdat deze asbesthoudend is.
[Afbeelding: Kruipluik cempanel]
Dus niet zagen en frezen.
Je moet het bewerken alsof het steen is.
Dus diamant slijpblad in haakse slijper.
Aan de onderkant inderdaad zodat het dieper ligt.Caelorum schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 23:49:
@Onbekend ik vermoed dat hij doelt op aan de onderkant afhalen, zodat het luik dieper in het gat ligt.
Vanwaar het vraagteken? Je weet het ook niet zeker?3dmazter schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 23:50:
[...]
Dit kun je NIET met houtgereedschap bewerken?
Ik ben n.a.v. jou reactie gaan zoeken en kwam dit tegen: Cempanel B1 bewerkingsadviezenDus niet zagen en frezen.
Je moet het bewerken alsof het steen is.
Dus diamant slijpblad in haakse slijper.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ww9vw347EdFWcqhYBC92lWuo.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/71LqipBafX3pnliaeqqVPAq8.jpg?f=user_large)
Daar lees ik toch dat je het met de gebruikelijke houtbewekingsmachines kan bewerken.
Hoewel ze itt het advies wat bouwbestel me gaf juist aangeven dat het een grof getand zaagblad moet zijn. Minimaal 10cm tussen de tanden. En ik zag dat diamandbladen inderdaad juist veel afstand tussen de tanden hebben.
Frezen zou dus ook moeten kunnen.
Maar omdat er ook cement in die platen zit maak ik me wel zorgen om extra slijtage van het zaagblad en de frees.
Hopelijk gaat minder snel laten draaien dat bij hout dit tegen.
EDIT
Bij hout handel online staat bij Cempanel het volgende:
“Deze platen hoeven niet voorgeboord te worden en kunnen eenvoudig bewerkt worden zoals zagen, boren, frezen, slijpen en schaven.”
Zelfde idee dus.
Ze noemen het daar “cementgebonden vezelplaat”
Is dat mogelijk wat anders dan “Vezelcement platen” want daar kom ik dan soms wel weer tegen dat het beter met diamandzagen kan, o.a. voor (Eternit) golfplaten.
[ Voor 14% gewijzigd door Vliegvlug op 26-08-2024 00:39 ]
Ook al kan het, dan zou ik het met een goedkope of oude cirkelzaag doen.
Als je eerst cement met houtvezel gaat zagen en daarna weer netjes hout wil zagen, dan ben ik bang dat het er niet uit ziet. Dat cement zal hem mooi bot maken.
Zelf gieten wil je niet? Wat vloeibaar zandcement met vezels gieten en je hebt direct de juiste maat. Stuk goedkoper
Als je eerst cement met houtvezel gaat zagen en daarna weer netjes hout wil zagen, dan ben ik bang dat het er niet uit ziet. Dat cement zal hem mooi bot maken.
Zelf gieten wil je niet? Wat vloeibaar zandcement met vezels gieten en je hebt direct de juiste maat. Stuk goedkoper
[ Voor 20% gewijzigd door LED-Maniak op 26-08-2024 00:36 ]
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Daar ben ik wel een beetje bang voor inderdaad, dat het zaagblad daarna weg kan.LED-Maniak schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 00:33:
Ook al kan het, dan zou ik het met een goedkope of oude cirkelzaag doen.
Wist niet dat dat kon, heb wel zandcement vloertjes gedaan maar dat brokkelt heel erg. Zie niet hoe daar een plaat van nog geen 2cm mee te maken is zonder dat die uit elkaar brokkelt. De anhydriet dekvloer die hier in huis gestort is had ook vezels erin maar brokkelt net zo goed.Zelf gieten wil je niet? Wat vloeibaar zandcement met vezels gieten en je hebt direct de juiste maat. Stuk goedkoper
En dan moet je er ook nog isolatie onder plakken en een ring op zetten.
Leek me meer gedoe dan een bestaande plaat wat bijzagen.
Alleen dat frezen zie ik eigenlijk niet zitten. De isolatie zal daarbij ook in de weg zitten wat het een flink gedoe maakt.
[ Voor 4% gewijzigd door Vliegvlug op 26-08-2024 08:10 ]
Even een checkvraag, ben bezig met een inbouw wc en bij de meegeleverde aansluitset is het afvoerstuk zonder af te korten al net 2mm te kort. Dus als ik de afvoer (de aanvoer is dan weer lang zat) in de pot stop en zou aansluiten komt ie net niet tegen het binnenste randje van de buis die vast zit in het geberit reservoir.
Hij zit dus wel een heel eind en volgens mij moet het door de manchetverbinding ook prima waterdicht blijven. Is het belangrijk dat die buis echt vol tegen de rand in de mond komt? Kan mij voorstellen dat het echt millimeter nauwkeurig afzagen moet zijn om dat te realiseren.
Hij zit dus wel een heel eind en volgens mij moet het door de manchetverbinding ook prima waterdicht blijven. Is het belangrijk dat die buis echt vol tegen de rand in de mond komt? Kan mij voorstellen dat het echt millimeter nauwkeurig afzagen moet zijn om dat te realiseren.
Mijn intuïtie zegt dat de pijp eigenlijk juist ietsje te kort zou moeten zijn, omdat ie anders onder spanning zou komen te staan als je je pot ophangt. 2mm lijkt me dan een heel mooie marge.thezs schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 08:36:
Even een checkvraag, ben bezig met een inbouw wc en bij de meegeleverde aansluitset is het afvoerstuk zonder af te korten al net 2mm te kort. Dus als ik de afvoer (de aanvoer is dan weer lang zat) in de pot stop en zou aansluiten komt ie net niet tegen het binnenste randje van de buis die vast zit in het geberit reservoir.
@Vliegvlug deze ook gezien? https://www.bouwbestel.nl/kruipluik-vloerluik-op-maat.html
Als je wel gaat bewerken dan zou ik even een goedkope handzaag bij Action halen, of een setje diamantschijven voor de haakse slijper. Je 'goede' gereedschap ga je flink verslijten hierop denk ik.
Als je wel gaat bewerken dan zou ik even een goedkope handzaag bij Action halen, of een setje diamantschijven voor de haakse slijper. Je 'goede' gereedschap ga je flink verslijten hierop denk ik.
Ik zou het wel doen, je wilt daar geen vocht hebben en het ziet er beter uit als je het kit en schildert.Blune schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 10:06:
Onlangs zijn hier nieuwe ruiten geplaatst. Nu wil ik de boel buiten gaan afschilderen maar zie hier en daar nog wat spleten bij de glaslatten en tussen het kozijn. Zou dit afgekit moeten worden?
[Afbeelding]
Behalve bij de glaslatten aan de onderkant van het raam, daar moet vocht juist weg kunnen lopen.Wolly schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 10:09:
[...]
Ik zou het wel doen, je wilt daar geen vocht hebben en het ziet er beter uit als je het kit en schildert.
Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan
Goeie, maar dat zijn (bij mij althans) van die ventilatielatten waar de 'gleuf' wel iets groter is dan hier.Saint2Saint schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 10:34:
[...]
Behalve bij de glaslatten aan de onderkant van het raam, daar moet vocht juist weg kunnen lopen.
Het muurtje is gesloopt. Het viel aardig mee gelukkig. Al heeft de regenpijp het met zijn leven moeten bekopenmiicker schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 22:55:
[...]
Update: nog niet begonnen met slopen, maar wel alvast met de haakse slijper en diamantschijf de muur ingeslepen:
[Afbeelding]
Wat een zooi geeft het inderdaad, niet normaal. Ik begon zonder mondkap, na 2 seconden heb ik deze gepakt die ik toevallig had liggen:
[Afbeelding]
Dat werkte perfect. Na 10 minuten ongeveer was ik klaar. Of ja, 2 seconden voordat ik de slijper uit wilde zetten gaf die de geestIk denk dat die ook graag een stofmasker had willen hebben. Maar goed, gelukkig de oude haakse slijper van de action gebruikt en niet m'n nieuwe Makita.
Binnenkort ga ik slopen, ik denk dat het wel goed komt zo. Als het aan de linkerkant van de garage lelijk wordt maakt dat niet echt uit, want daar komt dus de aanbouw tegenaan te staan. Zolang het vooraanzicht maar netjes is en het slijpen is best goed gelukt.
:strip_exif()/f/image/jwkQmOW9i72hiwfyopSAbrPj.jpg?f=fotoalbum_large)
Paste allemaal maar net op een aanhanger (het muurtje dan). De overige stenen heb ik opgestapeld, die wilde de buurman wel hebben, dus prima. Scheelt me weer 1-2 ritten naar de milieustraat.
De tegels vielen wel erg tegen. Het was 29,5 graden en we stonden vol in de zon toen we de tegels weg aan het halen waren. Ook al zijn ze niet erg groot, toch waren ze best zwaar. Blij dat dit er nu op zit. Alleen nog even voor de plaatsing van de aanbouw het paadje weghalen.
I haven’t slept for three days, because that would be too long.
@Blune Ik ben erg fan van neuslatten in plaats van ventilatielatten.Wolly schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 10:35:
[...]
Goeie, maar dat zijn (bij mij althans) van die ventilatielatten waar de 'gleuf' wel iets groter is dan hier.
Bij neuslatten druppelt het vocht van je ramen over je kozijn heen en kruipt t niet terug onder je ventilatielat bij verkeerde wind. En minder standwater op je onderste kozijn legger En ik vind t mooier, afgewerkter staan.
* copykat heeft bij zn huis overal neuslatten laten plaatsen waar t kon. (zelfs als er een ventilatielat zat.)
Geef toe heb je nu niks aan😋
maar als je ooit weer glas vervangt....
Neuslat is gewoon een ventilatielat die schuin is voor de afwatering toch?
zoals al genoemd is dit gaas te grof. Je had gewoon 10x10mm (dubbeltjesgaas) moeten nemen.Harrie_ schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 18:45:
In navolging van mijn kippenhok posts weer een kleine update
post 1
post 2
post 3
post 4
[Afbeelding]
Vandaag de laatste hand gelegd aan het opspannen van het gaas. Ik denk wel het meest kl*te karwei van dit hele project. Onderaan zit het gaas om een dikke lat heen die vervolgens met High Tack aan de klinkers eronder zit vastgekit. Tijdelijk een paar stukken hout erin om de boel op te klemmen en morgen nog een mooie lat zagen als afwerking aan de voorkant.
Voor de rest, mooi kippenhok!
Iemand enig idee of werkblad fineer op rol te koop is?
Ik wil een keukenblad vervangen, maar de uitdaging is dat hij naar de 14e verdieping moet en niet in de lift past. Dus dat wordt of 400 euro betalen voor een kraan.. of iets anders verzinnen.
Ik wil een keukenblad vervangen, maar de uitdaging is dat hij naar de 14e verdieping moet en niet in de lift past. Dus dat wordt of 400 euro betalen voor een kraan.. of iets anders verzinnen.
Heb je geen trappenhuis met een schalmgat waar hij door past?LED-Maniak schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 13:19:
Iemand enig idee of werkblad fineer op rol te koop is?
Dat ging voor de vensterbank nog wel, maar die moest 1.5 meter buiten de flat uitsteken om de laatste hoek om te gaan. Keukenblad is een meervoud in gewicht.Analamoebe schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 13:22:
[...]
Heb je geen trappenhuis met een schalmgat waar hij door past?
Ik kwam al wel dit tegen:
https://www.wrapline.nl/bakery/resum-beech-wood-3101/
Geen idee hoe goed dat is
Of iets van een overzetdeel gemaakt van HPL wat over het huidige blad kan, dat kan nog wel qua gewicht omhoog.
[ Voor 24% gewijzigd door LED-Maniak op 26-08-2024 13:30 ]
Die regenpijp zit nu op een ideale hoogte om een regenton op aan te sluiten. Als je toch bezig bent.....miicker schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 10:36:
[...]
Het muurtje is gesloopt. Het viel aardig mee gelukkig. Al heeft de regenpijp het met zijn leven moeten bekopen
[Afbeelding]
Paste allemaal maar net op een aanhanger (het muurtje dan). De overige stenen heb ik opgestapeld, die wilde de buurman wel hebben, dus prima. Scheelt me weer 1-2 ritten naar de milieustraat.
De tegels vielen wel erg tegen. Het was 29,5 graden en we stonden vol in de zon toen we de tegels weg aan het halen waren. Ook al zijn ze niet erg groot, toch waren ze best zwaar. Blij dat dit er nu op zit. Alleen nog even voor de plaatsing van de aanbouw het paadje weghalen.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Thanks! Ik snap nog steeds niet helemaal waarom dit gaas te grof zou zijn. Het is natuurlijk prima om dat te vinden maar het wordt als een feit gepresenteerdAnalamoebe schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 13:02:
[...]
zoals al genoemd is dit gaas te grof. Je had gewoon 10x10mm (dubbeltjesgaas) moeten nemen.
Voor de rest, mooi kippenhok!
Hoeder van het Noord-Meierijse dialect
Hier staat t goed uitgelegd.Caelorum schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 12:44:
Neuslat is gewoon een ventilatielat die schuin is voor de afwatering toch?
https://www.ijsselglas.nl/blog/neuslatten/
Zoals eerder gezegd kunnen kippen hier met hun kop door, maar ook ratten, steenmarters en ander gespuis wat je zover mogelijk bij je kippen vandaan wil hebben.Harrie_ schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 13:54:
[...]
Thanks! Ik snap nog steeds niet helemaal waarom dit gaas te grof zou zijn. Het is natuurlijk prima om dat te vinden maar het wordt als een feit gepresenteerdIk had vroeger mesthanen achter hetzelfde gaas zitten en dat ging gewoon prima...
Ik heb al een aantal jaren kippen en zit in verschillende kippengroepen, maar ik heb nog niemand gezien die een hok heeft met dergelijk gaas wat jij hebt gebruikt.
Ik zie trouwens dat je een schemerschakeling gaat maken, is dit voor de kippen 's nachts?
Ah, check. Ja die heb ik hier ook vrijwel overal op zitten. Ik dacht dat het vrij standaard was, maar blijkbaar is dit niet overal toegepast in het verleden.copykat schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 14:17:
[...]
Hier staat t goed uitgelegd.
https://www.ijsselglas.nl/blog/neuslatten/
Ik ga het wel zien, als het totaal mis gaat dan kan ik er altijd nog kleiner gaas in zetten maar voor nu geloof ik het welAnalamoebe schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 14:24:
[...]
Zoals eerder gezegd kunnen kippen hier met hun kop door, maar ook ratten, steenmarters en ander gespuis wat je zover mogelijk bij je kippen vandaan wil hebben.
Ik heb al een aantal jaren kippen en zit in verschillende kippengroepen, maar ik heb nog niemand gezien die een hok heeft met dergelijk gaas wat jij hebt gebruikt.
Ik zie trouwens dat je een schemerschakeling gaat maken, is dit voor de kippen 's nachts?
Die schemerschakelaar is om de verlichting onder het afdak te schakelen waar het binnenhok onder zit. Onder dat afdak heb ik onder andere tuingereedschap en fietsen staan en op het moment een hele lading aan gereedschap en hout en andere bende. Als ik de laatste dingen heb afgewerkt en alle bende onder dat afdak heb verwijderd zal ik daar ook een keer een foto van schieten.
Hoeder van het Noord-Meierijse dialect
Ah zo, ik dacht voor de kippen en dat zou zinloos zijn.Harrie_ schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 14:29:
[...]
Die schemerschakelaar is om de verlichting onder het afdak te schakelen waar het binnenhok onder zit. Onder dat afdak heb ik onder andere tuingereedschap en fietsen staan en op het moment een hele lading aan gereedschap en hout en andere bende. Als ik de laatste dingen heb afgewerkt en alle bende onder dat afdak heb verwijderd zal ik daar ook een keer een foto van schieten.
Ja zeker!
Heb ik bij ze nagevraagd en dat was bijna €150 duurder, €229 totaal.
Dat werd me iets te gortig.
Denk dat ze die reactie vaker krijgen en dat ze er om die reden er gelijk bij zetten dat je het ook zelf op maat kan maken met een cirkelzaag.
Dan hebben tenminste nog de verkoop van het luik zelf.
Dat is waarschijnlijk wel een beter idee dan jaAls je wel gaat bewerken dan zou ik even een goedkope handzaag bij Action halen, of een setje diamantschijven voor de haakse slijper. Je 'goede' gereedschap ga je flink verslijten hierop denk ik.
Ik heb nog wel een diamant slijpschijf voor tegels liggen, die is helemaal rond zonder inkepingen en ook nog een voor beton waar wel van die inkepingen in zitten waardoor je dus een soort grote tanden krijgt.
Welke zou beter geschikt zijn voor Cempanel?
Is opzich ook nog wel met de slijpschijf te doen.Vliegvlug schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 14:54:
Het 4mm minder dik maken van de plaat aan de randen blijft dan nog wel een uitdaging.
Zou ik dan ook met de slijpschijf moeten doen of een freesbit opofferen...
De haakse slijper zo vast klemmen jn een workmate dat de onderkant vd schijf jou gewenste afstand/dikte heeft tussen de schijf en je workmate en waterpas is.
Blokje hout en een stuk band bijv.
En dan je plaat er langs halen door het op je workmate te leggen en dan er rustig langs duwen.
Stukje hout als afstand houder zodat je niet te ver infreest.
(wel beschermkap boven houden en schijf naar beneden want als er iets afschiet wil je het niet in je gezicht hebben)
Andersom is een stuk lastiger te handelen.
Zal wel een stoffige bende worden vrees ik.
Misschien niet aangedacht maar kan je niet gewoon je afleg rand iets verdiepen?
Die kan je dan weer stellen met een afwerkstrip om vlak te eindigen.
Bijv. Het rubber van een splinterstrip van een cirkelzaag lineaal.
Of gewoon hout? Misschien maakt @Vliegvlug het ook wel ingewikkelder dan nodig. Hier is het gewoon een multiplex houten plaat met daaronder piepschuim gelijmd.martois schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 16:20:
Of een betonplex plaat gebruiken, er een ring infrezen en pir onder plakken?
Haal de juiste dikte, zaag hem op maat. Haal een blok piepschuim, zaag die op de juiste maat. Plak de piepschuim tegen je plaat aan, boor een gaatje zodat je hem kan optillen en klaar
Ik heb zelf op de randen (waar de plaat in valt) nog compriband geplakt (voor afdichting) en dan ben je zo goed als klaar.. Klein klusje en kost niet veel
Voor de vakantie (juni) een deel van de kozijnen buiten in de aflak gezet (Sikkens hoogglans). Enkele, op het zuiden gelegen, kozijnen hebben last van kleine haarscheurtjes op de aansluiting tussen de staander en de ligger, zie bijgevoegde foto. Dit blijft terug komen en is al aanwezig zolang ik hier woon (4+ jaar).
Wat is wijsheid? Zo laten of een klein streepje kit? Ik had eigenlijk gehoopt dat het met de aflak vol zou lopen maar dat is niet het geval.
Wat is wijsheid? Zo laten of een klein streepje kit? Ik had eigenlijk gehoopt dat het met de aflak vol zou lopen maar dat is niet het geval.
:strip_exif()/f/image/cS1VY6zejB8Ol7nlX3WA81r1.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door koentjuh op 26-08-2024 17:06 ]
Dat moet je sowieso dicht gaan zetten, voor zowel kit als welk ander reparatie spul, is het wel handig als er meer ruimte is om in te hechten.koentjuh schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 17:02:
Voor de vakantie (juni) een deel van de kozijnen buiten in de aflak gezet (Sikkens hoogglans). Enkele, op het zuiden gelegen, kozijnen hebben last van kleine haarscheurtjes op de aansluiting tussen de staander en de ligger, zie bijgevoegde foto. Dit blijft terug komen en is al aanwezig zolang ik hier woon (4+ jaar).
[Afbeelding]
[ Voor 5% gewijzigd door Farrell op 26-08-2024 17:29 ]
Ik ben geen schilder, sterker nog ik heb een hekel aan schilderen.Farrell schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 17:27:
[...]
Dat moet je sowieso dicht gaan zetten, voor zowel kit als welk ander reparatie spul, is het wel handig als er meer ruimte is om in te hechten.
Naja meer aan het laatste stukje, het aflakken. Het word mij nooit mooi genoeg.(kan het blijkbaar niet goed genoeg of heb er geen geduld genoeg voor.
Schuren en plamuren/kitten gronden vind ik nog best leuk. Je ziet het opknappen.
Ik heb altijd een beetje van wat is nu de beste methode bij kozijnen(en deuren) die iets meer werken dan bedoelt?
Kieren injecteren met houtlijm of constructielijm/ bruislijm en met plamuurmes er in smeren en dan vlakschuren en gronden en schilderen?
Die opening komt door werking van liggende vezels (dorpel) en staande vezels kozijn staander in die connectie. Dus het blijft wringen met temepratuurs wisselingen en vochtigheids wisselingen in t hout.
(tuindeuren van goedkopere merbau /merantie? Hebben heel vaak in herfst en natte winter klemmende periodes omdat het borsthout en de verticale deurendelen krimpen en uitzetten en kiervorming krijgen waarbij de regen dus in de hoeken van de deur kruipen.
Dus je zou verwachten dat de houtlijm die kierwerking wat tegenhoud.
Bruislijm kan ook vocht opsluiten als het niet geheel vullend is toegepast en dus tegengesteld kan werken als bedoeld.
Kopshout js gevoeliger voor vocht dan de lengte van een kozijnprofiel.(omdat dat de natuurlijke vocht verplaatsing oorspronkelijk was toen de boom nog leefde vermoedelijk)
Dan maar met(flex bljjvende) schilders kit aan de gang.
Maarja die hard op den duur ook uit. En moet je die dan na de grondverf en voor aflak plaatsen of juist op kaal hout? En haal je die helemaal weg bij een verversingsschilderbeurt of schilder je er gewoon elke keer overheen?
(ik deed altijd op kaal hout gronden, gronden, kitrand, gronden, aflakken en nog een keer nalakken.)
Siliconen is taboe want de siliconenbesmetting is de schrik van (hobby)schilders.
Stukje loodflap was vroeger soms een oplossing.
Op neut hoogte een groef waar een loodflap in geklemd , geklopt, werd en dan net een stukje over de naad laten vallen. Beetje zoals de slobschoen. Om regenwater erlangs te laten lopen.
De luxe paard oplossing is een hardstenen neut en onderdorpel zodat je geen stand water hebt.
En tegenwoordig de kunststof versie. (ik heb die besteld voor mn garagekozijn omdat die op koud beton gezet word en dan heb je minder optrekkend vocht in je kozijn.
Terugkomend op de verf, ik zie vaak (schilders) kitrandje, vinger er langs, en aflakken als t een dagje gedroogd heeft. Maar of dat nu de beste methode is?
Plamuur en lak plamuur op boeidelen van een goot is met de zuidzon problematisch. Krimpen en uitzetten is te verschillend en het laat dus los op den duur. Daar heb ik met schilders kit (acrylaatkit) en lichte kleuren, ral 9010, toch de beste resultaten.
Ik zat precies de andere kant op te denken, de plaat fixeren en daar dan de slijpschijf langs halen maar andersom is waarschijnlijk makkelijker inderdaad omdat je dan niet met de lengte van de plaat zit die je lastig vast kan zetten in een workmate zodat je er in 1x met de haakse slijper langs kan.copykat schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 15:15:
[...]
Is opzich ook nog wel met de slijpschijf te doen.
De haakse slijper zo vast klemmen jn een workmate dat de onderkant vd schijf jou gewenste afstand/dikte heeft tussen de schijf en je workmate en waterpas is.
Blokje hout en een stuk band bijv.
En dan je plaat er langs halen door het op je workmate te leggen en dan er rustig langs duwen.
Stukje hout als afstand houder zodat je niet te ver infreest.
(wel beschermkap boven houden en schijf naar beneden want als er iets afschiet wil je het niet in je gezicht hebben)
Andersom is een stuk lastiger te handelen.
Voelt op de een of andere manier wel onnatuurlijk om niet het gereedschap maar het materiaal wat je bewerkt te bewegen, ik heb dan ook geen zaagtafel.
Ben ik ook bang voor ja.Zal wel een stoffige bende worden vrees ik.

Het is een stalen profiel in het beton van de vloer vastgezet, da’s niet makkelijk even 4mm naar beneden te verplaatsen helaas.Misschien niet aangedacht maar kan je niet gewoon je afleg rand iets verdiepen?
Om een stalen balk met gips te bekleden, kan ik ipv roze gipsplaat 2x gips of 2x stucplaat doen? (Voor brandwerendheid)
Ik denk idd dat ik eerst naar eens een dun laagje kit probeer. Het is vol op het zuiden dus vullen met plamuur heb ik elders geprobeerd maar na een winter scheurt het toch weer open.copykat schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 19:51:
[...]
…..
Terugkomend op de verf, ik zie vaak (schilders) kitrandje, vinger er langs, en aflakken als t een dagje gedroogd heeft. Maar of dat nu de beste methode is?
Plamuur en lak plamuur op boeidelen van een goot is met de zuidzon problematisch. Krimpen en uitzetten is te verschillend en het laat dus los op den duur. Daar heb ik met schilders kit (acrylaatkit) en lichte kleuren, ral 9010, toch de beste resultaten.
En anders maar bij neerleggen dat ik het jaarlijks bijwerk. Opzich is even goed schoonmaken, ligt opschuren en even een kwast erover ook niet zo ingewikkeld.
edit:
Het ziet er overigens erger uit door de closeup dan dat het in werkelijkheid is, maargoed, er zal wel wat vocht doorheen kunnen dus een potentieel risico dat de hardhouten kozijnen gaan rotten. De onderkant van het kozijn is overigens niet dicht gekit aan de muur dus het vocht kan er wel weer uit trekken volgens mij.
Het ziet er overigens erger uit door de closeup dan dat het in werkelijkheid is, maargoed, er zal wel wat vocht doorheen kunnen dus een potentieel risico dat de hardhouten kozijnen gaan rotten. De onderkant van het kozijn is overigens niet dicht gekit aan de muur dus het vocht kan er wel weer uit trekken volgens mij.
[ Voor 15% gewijzigd door koentjuh op 26-08-2024 20:24 ]
Dat is waarmee ik gestart ben voor een ander kruipluik, want ik had voor dat gat, wat kleiner is, nog een groot genoeg stuk hardhout betonplex over van een eerdere klus.martois schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 16:20:
Of een betonplex plaat gebruiken, er een ring infrezen en pir onder plakken?
Dat blijkt echter niet zonder meer geschikt te zijn voor een kruipluik:
De kern van een betonplex plaat bestaat uit meerdere fineerlagen (multiplex) en kan samengesteld zijn uit hardhout of uit berk. Hoewel hardhout van nature beter bestand is tegen vocht dan berk, is dat bij betonplex niet het geval. Een betonplex met berkenhouten kern is vaak stabieler, vlakker en vochtbestendiger dan een betonplex met hardhouten kern. De reden daarvoor ligt bij de samenstelling (en de verlijming) van de plaat. Berken betonplex bestaat uit meer en dunnere lagen die vochtwerend werden verlijmd, terwijl betonplex hardhout bestaat uit dikkere (en dus minder) lagen van verschillende soorten hardhout, vaak ook met een gewone verlijming.
Bron
Kortom, berken betonplex is veel beter geschikt als kruipluik dan hardhout betonplex.
En kwam inderdaad verschillende verhalen tegen van mensen het laatste soort betonplex hadden gebruikt waarbij het luik na een paar jaar kapot was.
Om dat te voorkomen heb ik die plaat van mij in de beits gezet, één laag maar moet de tweede nog doen.
Het infrezen van de ring voor het kruipluik was ook best wat werk. Is dit model:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ANfpinKhlM5aU83EQ7bPKlzv.jpg?f=user_large)
Wilde er eigenlijk 2 per luik gebruiken maar na het uitfrezen van één besloten het maar bij één te houden, gezien de tijd en moeite die het kostte.
Had er overigens al wel 4 gekocht met het idee dat andere luik ook van 2 ringen te voorzien.
Naar de isolatie aan de onderkant had ik verder nog niet echt gekeken, maar waar haal je een relatief klein stukje piepschuim of PIR vandaan en daarnaast moet je ook nog de geschikte lijm kopen waar je maar heel weinig van nodig hebt.
Al met al leek het me een stuk makkelijker om voor het grotere luik gewoon iets kant en klaars te kopen maar helaas is dat dus geen standaard maat.
Een randje afzagen is nog wel oké maar dat dunner maken van de rand bij dat Cempanel van bouwbestel gaat me nu ik er goed over nadenk te veel moeite kosten.
Kan ik waarschijnlijk nog beter zelf iets maken van berken multiplex zodat ik niet hoef te beitsen.
Of een kant en klaar kruipluik van 18mm dik vinden waar ik hoogstens nog wat vanaf moet zagen zou nog beter zijn.
Waarschijnlijk maak ik het te ingewikkeld inderdaadID-College schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 16:37:
[...]
Of gewoon hout? Misschien maakt @Vliegvlug het ook wel ingewikkelder dan nodig. Hier is het gewoon een multiplex houten plaat met daaronder piepschuim gelijmd.
Haal de juiste dikte, zaag hem op maat. Haal een blok piepschuim, zaag die op de juiste maat. Plak de piepschuim tegen je plaat aan, boor een gaatje zodat je hem kan optillen en klaar
Een gat ipv een luikring en niet beitsen was een stuk eenvoudiger geweest maar wil het dan ook gelijk goed doen dat het lang mee gaat en er ook nog een beetje mooi uit ziet.
Compriband op de rand had ik niet aan gedacht, goede tip!Ik heb zelf op de randen (waar de plaat in valt) nog compriband geplakt (voor afdichting) en dan ben je zo goed als klaar.. Klein klusje en kost niet veel
Heb dat spul volgens mij nog ergens hier liggen na het zetten van een ruit.
:strip_exif()/f/image/l3QsIcjBoRIdnnvadBMeBYbW.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat raden jullie aan als alternatief voor grenen? Bovenste traptrede moet worden opgehoogd ivm fermacell platen. Ik kan bij de houthandel een plank krijgen voor ca 100€, maar dat vind ik wat duur voor iets wat toch in kleur wordt geschilderd...
Edit: en ja, bovenste plank ook frezen en gevaarlijke lap vloerbedekking inkorten
[ Voor 6% gewijzigd door SimonBR39 op 26-08-2024 20:40 ]
Goed doen is natuurlijk relatief. Ligt er een mat overheen? Hier gewoon 2 platen op elkaar gelegd om op te hogen.Vliegvlug schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 20:36:
[...]
Waarschijnlijk maak ik het te ingewikkeld inderdaad. Zie mijn post hierboven.
Een gat ipv een luikring en niet beitsen was een stuk eenvoudiger geweest maar wil het dan ook gelijk goed doen dat het lang mee gaat en er ook nog een beetje mooi uit ziet.
[...]
Compriband op de rand had ik niet aan gedacht, goede tip!
Heb dat spul volgens mij nog ergens hier liggen na het zetten van een ruit.
Inloopmat eroverheen en je ziet er niets meer van.
Met compriband kan je nog iets ophogen eventueel. Meer dan prima, doet al jaren zijn werk
Niet heel veel progressie afgelopen dagen maar de zijkant is dicht en balken liggen nu rondom.Ronald.42 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 15:29:
[...]
Zo vandaag een leuk stukje gedaan.
Wie niet sterk is of alleen is moet creatief met takels en krikjes zijn![]()
Nu eerst tijd voor een biertje het is wel mooi geweest morgen maar verder.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Vandaag wand en dakisolatie besteld plus brandrollen en een dakuitloop.
De staander staat nu op een paar klosjes maar daar komt nog een betonnen drempel onder.
Die wordt dan even hoog als de betonvloer in de schuur.
In principe draagt hij ook niet heel veel, de lange balk van het dak komt aan de schuur vast met draadstangen en chemische ankers.
Het plan is om een rolluik te gaan gebruiken als roldeur.
En het korte stukje op de zijkant richting schuur komt een gewone loopdeur.
En de bestrating zal uiteindelijk weer aangepast moeten worden om op hoogte van de bovenkant nieuwe betondrempel uit te komen.
Dan sluit alles uiteindelijk op dezelfde hoogte aan als de huidige ingang van de schuur.
Helaas is de vakantie weer voorbij dus dan schiet het niet echt meer op....
:strip_exif()/f/image/RB0I5U6Skomc8O74512Bps2l.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/LEFAmCJy8UMPrua1xz5gSu5X.jpg?f=fotoalbum_large)
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Ik heb wel de sterke neiging te over engineren of het te mooi te willen doen
Ligt inderdaad een mat overheen dus het luik zie je sowieso niet meer maar wil er ook niet opeens doorheen zakken omdat hij verrot is geraakt. Wat je niet door hebt juist omdat je het niet ziet.Ligt er een mat overheen? Hier gewoon 2 platen op elkaar gelegd om op te hogen.
Inloopmat eroverheen en je ziet er niets meer van.
Met compriband kan je nog iets ophogen eventueel. Meer dan prima, doet al jaren zijn werk
En 4mm is een te groot verschil om door de mat op te vangen, maar iets verschil zal inderdaad niet echt uitmaken .
Het rot echt niet 1,2,3 weg hoor.. deze plaat ligt er in sinds de oplevering, das al ruim 40 jaar oud. Los van wat kleurverschil is de plaat nog hetzelfde als toen.. je kan hem eventueel schilderen als je bang bent dat ie gaat rotten (heb ik ook gedaan)..Vliegvlug schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 21:00:
[...]
Ik heb wel de sterke neiging te over engineren of het te mooi te willen doen![]()
[...]
Ligt inderdaad een mat overheen dus het luik zie je sowieso niet meer maar wil er ook niet opeens doorheen zakken omdat hij verrot is geraakt. Wat je niet door hebt juist omdat je het niet ziet.
En 4mm is een te groot verschil om door de mat op te vangen, maar iets verschil zal inderdaad niet echt uitmaken .
Is misschien pvc plaat een optie?Vliegvlug schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 21:00:
[...]
Ik heb wel de sterke neiging te over engineren of het te mooi te willen doen![]()
[...]
Ligt inderdaad een mat overheen dus het luik zie je sowieso niet meer maar wil er ook niet opeens doorheen zakken omdat hij verrot is geraakt. Wat je niet door hebt juist omdat je het niet ziet.
https://www.s-polytec.nl/kunststof-platen/pvc-platen.html
Je kan geheel pvc doen of 4mm en de rest multiplex.
Of laagjes pvc lijmen met pvclijm zal vast sterker zijn.
En een plaat PIR is vaak bij een bouwmarkt nog wel te krijgen. Flex purschuimbus om t vast te lijmen.
Je grootste probleem met de haakse slijper is een continuïteit te handhaven in diepte, vertikaal én horizontaal en slijp hoek over de gehele randen vd plaat. In de hand lijkt me dat een onmogelijke opgave.
Vandaar de reversed methode. Waarbij ik echt wel zeggen test het goed uit hoe vast die slijptol zit voordat je hem aanzet....😬
Ah, die zat dus bij het huis en is dan specifiek als kruipluik bedoelt en van daarvoor geschikt materiaal gemaakt. Dan heb ik er ook wel vertrouwen in.ID-College schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 21:15:
[...]
Het rot echt niet 1,2,3 weg hoor.. deze plaat ligt er in sinds de oplevering, das al ruim 40 jaar oud. Los van wat kleurverschil is de plaat nog hetzelfde als toen..
Kreeg de indruk dat je het kruipluik zelf had gemaakt van een stuk betonplex wat je nog had staan.
Dat is mijn situatie namelijk met een stukje van de bouwmarkt en daar heb ik stuk minder vertrouwen in.
Dat is dus wat ik gedaan heb.je kan hem eventueel schilderen als je bang bent dat ie gaat rotten (heb ik ook gedaan)..
Vraag me af of massief pvc sterk genoeg is.copykat schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 22:20:
[...]
Is misschien pvc plaat een optie?
https://www.s-polytec.nl/kunststof-platen/pvc-platen.html
Je kan geheel pvc doen of 4mm en de rest multiplex.
Of laagjes pvc lijmen met pvclijm zal vast sterker zijn.
En zelf iets gaan verlijmen lijkt me wat te veel gedoe eigenlijk.
Zal daar eens naar gaan kijkenEn een plaat PIR is vaak bij een bouwmarkt nog wel te krijgen. Flex purschuimbus om t vast te lijmen.
Dat lijkt mij ook maar daarvoor heb ik een invalstofkap, de Metabo CED 125 PlusJe grootste probleem met de haakse slijper is een continuïteit te handhaven in diepte, vertikaal én horizontaal en slijp hoek over de gehele randen vd plaat. In de hand lijkt me dat een onmogelijke opgave.
zie:
Vliegvlug in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 4"
Dat is wel een vereiste ja!Vandaar de reversed methode. Waarbij ik echt wel zeggen test het goed uit hoe vast die slijptol zit voordat je hem aanzet....😬
<knip> Eén keer posten is genoeg
[ Voor 100% gewijzigd door Septillion op 27-08-2024 07:13 ]
Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5
Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5
Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/