Kabels + waterleiding door de grond buiten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sdop
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21-09 22:30
Hallo,

Ik wil een sleuf gaan graven om het volgende doorheen te leggen:
- Waterleiding
- Elektra (1 groep)
- En als ik toch bezig ben een internetkabel

Totale lengte van de kabels/leidingen zal ongeveer 50m zijn.

Ik wil ze denk ik deels in een mantelbuis leggen, zodat ik later nog flexibel ben. Wat kan ik bij elkaar in een mantelbuis doen? En wat hoeft niet per se in een mantelbuis?

En wat voor type leidingen/kabels zal ik trekken?

Ik hoor graag jullie meningen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Erikje_
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:31

_Erikje_

Tweaker in Spanje

2 groepen elektriciteit? Meer is altijd beter. Of een extra geïsoleerde waterleiding als je misschien warm water wil in de toekomst.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:30
Warm water kan je beter op locatie opwekken, niet in je huis en dan 50m verslepen.

Zorg dat de diepte genoeg is, vorstschade aan waterleiding is geen pretje.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:07
sdop schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 11:50:
Hallo,

Ik wil een sleuf gaan graven om het volgende doorheen te leggen:
- Waterleiding
- Elektra (1 groep)
- En als ik toch bezig ben een internetkabel

Totale lengte van de kabels/leidingen zal ongeveer 50m zijn.

Ik wil ze denk ik deels in een mantelbuis leggen, zodat ik later nog flexibel ben. Wat kan ik bij elkaar in een mantelbuis doen? En wat hoeft niet per se in een mantelbuis?

En wat voor type leidingen/kabels zal ik trekken?

Ik hoor graag jullie meningen! :)
Ik zou electra en utp door een dikke mantelbuis doen, en dan water apart er naast. De reden is dat het met een stugge waterleiding er bij in lastiger word nog eens iets door die dikke mantelbuis te trekken. Als je t toch los hebt kan je die beter er naast leggen. En minimaal 60cm diep ivm vorst.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjes
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17:24
Toevallig komt er bij mij soort gelijke klus aan. Ik heb een 40mm mantelbuis voor elekctra en utp. Water doe ik los ernaast. Ik ben alleen nog opzoek een goede manier om naar buiten te gaan vanuit de meterkast.

[ Voor 21% gewijzigd door sjorsjes op 09-07-2020 14:17 ]

Home-Assistant.io | Home-Assistant config | Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cavalera125
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:56
Heb hier koud water (25 mm tyleen), stroom (xmvk 3x2.5mm) en netwerk door een 80mm mantelbuis van de meterkast naar buiten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:12
Je doet jezelf het meest plezier met een harde stevige ruime wachtbuis: een PCV afvoerbuis van 110mm; en nergens bochten van 90° gebruiken, maar bochten van 45°. Daar duw je met gemak een meerlagenbuis door voor je waterleiding.
Electriciteit en netwerkkabel kan er bij, kan zelfs in preflex als je liever wat extra afstand hebt tussen netwerk en stroom (maar dat is niet noodzakelijk).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdop
Thanks! Water (25mm tyleen bijv.) kan gewoon bij de rest in zo'n grote mantelbuis?
Hebben jullie ook nog tips voor het leeg laten lopen van de waterleiding? Hij komt namelijk uit in een open overdekte ruimte. Het laagste punt komt dus ergens onder de grond te liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maubaan
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 13:05
Pak een "dikke" buis en trek de kabels hier door heen. in de "dikke" buis trek je een pvc buis voor je ethernet kabel zodat deze niet stoort met je stroomnet. doordat je een dikkere buis hebt kan je makkelijk nieuwe kabels er in trekken in de toekomst dit kost wel wat meer maar je hebt er later wel voordeel aan

I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:44

AMDFreak

Intel is zo..

Tot op welke diepte moet je die buizen/leidingen plaatsen?

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdop
Ik ga minimaal 60cm diep zodat het vorstvrij komt te liggen.
Ik denk dat ik zo'n rode mantelbuis ga leggen: https://www.elektramat.nl...mantelbuis-met-trekdraad/
Met 1x YMVK-AS (2.5mm²), 1x UTP CAT6 grondkabel en 1x 25mm tyleen waterleiding.
Welke diameter mantelbuis kan ik van die link dan het beste pakken? Ik wil het er wel makkelijk doorheen krijgen en ook nog wat ruimte over houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:30
Señor Sjon schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 12:23:
Warm water kan je beter op locatie opwekken, niet in je huis en dan 50m verslepen.

Zorg dat de diepte genoeg is, vorstschade aan waterleiding is geen pretje.
Mits TS warm water wil op locatie. Dat had die nog niet gezegd. Warm water mag sowieso niet door Tyleen :).

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:15
Denk dat je (mits je de groep volledig wilt kunnen belasten) wellicht niet volstaat met 2,5mm2. Staan tools op internet om diameter kabel te berekenen.

Ryzen 5 7500F - ASUS TUF Gaming B650-PLUS - Gigabyte 9070XT - 32GB Kingston Fury Beast 6000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
@sdop ik zou nooit geen mantelbuis meer gebruiken maar gewoon hard PVC.
Tip voor iedereen trouwens. Bochten van 90 graden vermijden maar dan krijg je er later gegarandeerd nog wat doorheen.
Ik had 3 mantelbuizen van 50mm maar ik heb er 2 op 2 plaatsen op moeten graven en open moeten maken ondanks dat het een recht traject was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdop
Warm water niet nodig. Eventueel later met een boilertje.
En voor de stroomkabel heb ik op internet gevonden dat 2,5mm² nog volstaat tot 50m. Dat ga ik redden. De kans dat de groep volledig belast gaat worden is ook klein.
GeeMoney schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 10:27:
Tip voor iedereen trouwens. Bochten van 90 graden vermijden maar dan krijg je er later gegarandeerd nog wat doorheen.
Ik had 3 mantelbuizen van 50mm maar ik heb er 2 op 2 plaatsen op moeten graven en open moeten maken ondanks dat het een recht traject was.
Ai, en waardoor kwam dit?
Welke diameter zou je aanraden voor wat ik ermee wil doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
sdop schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 10:41:
Warm water niet nodig. Eventueel later met een boilertje.
En voor de stroomkabel heb ik op internet gevonden dat 2,5mm² nog volstaat tot 50m. Dat ga ik redden. De kans dat de groep volledig belast gaat worden is ook klein.

[...]

Ai, en waardoor kwam dit?
Welke diameter zou je aanraden voor wat ik ermee wil doen?
De mantelbuis is gewoon te slap. Er is zand overheen gegaan en daarna straatwerk maar toch op 2 plekken met geen mogelijkheid iets er doorheen te krijgen. Aan de hand van een trekveer bepaalt waar hij vast zat en open getrokken en vanaf dat opengetrokken stuk door geprobeert te trekken maar wederom vast. Uiteindelijk dus gelukt maar ik gebruik ze niet weer.
Ik zou gewoon iets van 80 rond pakken ofzo daar krijg je alles doorheen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
Nogmaals: doe jezelf een plezier en gebruik hard PVC afvoerbuis van 110mm diameter, en enkel bochten van 45°; en allerliefst enkel een doorlopend recht stuk.
sdop schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 12:32:
Thanks! Water (25mm tyleen bijv.) kan gewoon bij de rest in zo'n grote mantelbuis?
Hebben jullie ook nog tips voor het leeg laten lopen van de waterleiding? Hij komt namelijk uit in een open overdekte ruimte. Het laagste punt komt dus ergens onder de grond te liggen.
Ivm aflaten water: 60cm diep zal het niet bevriezen, dus een restje in het laagste punt is geen probleem, je moet het stuk erboven wegkrijgen.
- Ik weet niet of de de buis in de (kruip)kelder kan laten uitkomen (dan heb je al één bocht minder in je buis), dan kan je daar een aflaatkraantje plaatsen.
- Als je een compressor hebt, kan je het water uit de buis blazen (wordt vaak gedaan bij tuinberegening).
- Er bestaan ook specifieke kleppen voor, die opengaan bij drukval. Als je zo eentje op een laag punt kan aankoppelen, is het maar de toevoer afsluiten en even kraantje openzetten.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
sdop schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 12:32:
Ik heb zelf een VHS kogelafsluiter gebruikt, zie hieronder. Dat zwarte kraantje aan de zijkant kan je gebruiken om het water uit de leiding te laten lopen. Dan zet je de afsluiter dicht, het kleine kraantje aan de zijkant open en de kraan aan de andere kant van de leiding ook open. Met perslucht kan je leiding dan grotendeels leeg blazen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2AO1RBKTYbjgUpo4uBZw_JiCzV8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fK0ncfbloLCqyTsOxkj2foEh.png?f=fotoalbum_large

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdop
naftebakje schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 12:28:
Nogmaals: doe jezelf een plezier en gebruik hard PVC afvoerbuis van 110mm diameter, en enkel bochten van 45°; en allerliefst enkel een doorlopend recht stuk.

[...]
Ivm aflaten water: 60cm diep zal het niet bevriezen, dus een restje in het laagste punt is geen probleem, je moet het stuk erboven wegkrijgen.
- Ik weet niet of de de buis in de (kruip)kelder kan laten uitkomen (dan heb je al één bocht minder in je buis), dan kan je daar een aflaatkraantje plaatsen.
- Als je een compressor hebt, kan je het water uit de buis blazen (wordt vaak gedaan bij tuinberegening).
- Er bestaan ook specifieke kleppen voor, die opengaan bij drukval. Als je zo eentje op een laag punt kan aankoppelen, is het maar de toevoer afsluiten en even kraantje openzetten.
Welke wanddikte moet die afvoerbuis hebben? Ik kom verschillende diktes tegen.
En ze lijmen of met manchet?

Aan de kant van het huis zal de buis in de kruipruimte uitkomen. Aan de andere kant komt hij uit bij een open schuurtje. Ik wil hier denk ik een soort putje maken van een 315mm buis van 1m lang met een afdekkap gelijmd onderop en los bovenop. Hier kan dan in principe een aftapkraan in komen, maar daar kan het water niet weglopen. Dus hoe zou ik dat op kunnen lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 05-10 09:57
@sdop geen kap onderin maar gewoon een laag grind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:58
sdop schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 10:19:
Ik ga minimaal 60cm diep zodat het vorstvrij komt te liggen.
Ik denk dat ik zo'n rode mantelbuis ga leggen: https://www.elektramat.nl...mantelbuis-met-trekdraad/
Met 1x YMVK-AS (2.5mm²), 1x UTP CAT6 grondkabel en 1x 25mm tyleen waterleiding.
Welke diameter mantelbuis kan ik van die link dan het beste pakken? Ik wil het er wel makkelijk doorheen krijgen en ook nog wat ruimte over houden.
Ik kan je vertellen dat het met een 50mm mantelbuis een nog een hels karwei is om 2 kabels er doorheen te krijgen is. Heb t zelf moeten doen over 25m buis lag redelijk recht zonder bochten, maar na 10m zat de stroom en utp kabel muurvast, daarna knapte ook nog de trekdraad in de mantelbuis :(.
Ik zou de kabels er aldoorheen doen voordat ie de grond ingaat en dicht legt. Heb nu elke 10m de buis moeten openmaken de draden erdoorheen moeten trekken ondanks dat ik een professionele trekveer had geleend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Idd, op het gras uitleggen, lijmen, koppelen, dan draden er doorheen. En op 50meter geen moeite doen met een warm water leiding, ook vanwege kans op stilstaand water.

Lekker een klein boilertje op locatie aanleggen daar. ;) En denk ook aan een UTP kabel als je wilt.

Met zo een verzameling kabel kun je er ook voor kiezen om een drainagepijp te gebruiken, en er is ook draad in flex buis voorbereid. Kan allemaal. :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 04-10 21:59
Ik zou een wat dikkere 5-aderige stroomkabel gebruiken ipv 3 aders. Dan kan je daar in de toekomst nog alle kanten mee op (bijv. batterij ophangen oid).

Verder trek ik zelf altijd 2 netwerkkabels. Is weinig meerwerk/-kosten, terwijl dit achteraf best wel weer een werkje is om los te doen.

Tot slot, ik lees hier op GoT dat men doorgaans aanraadt om glas te trekken ipv utp als je naar een schuur toe moet ivm blikseminslag. Dat lees ik hier niet? Maakt dat in deze casus uit?

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:40
maubaan schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 12:37:
Pak een "dikke" buis en trek de kabels hier door heen. in de "dikke" buis trek je een pvc buis voor je ethernet kabel zodat deze niet stoort met je stroomnet. doordat je een dikkere buis hebt kan je makkelijk nieuwe kabels er in trekken in de toekomst dit kost wel wat meer maar je hebt er later wel voordeel aan
PVC buis beschermt de UTP niet tegen het magnetische veld van eventuele kabels :N Creert hoogstens wat afstand. Gewoon (S)FTP trekken :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
GeeMoney schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 10:27:
Zeker geen zoekveer + kabeltrekkous gebruikt?
Zie ook;
kabeltjekabel in "Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
Jawel maar de buizen waren toch teveel geknakt door het straatwerk erboven. Ik moet ook zeggen dat ik ze nou niet echt super degelijk vondt en de ribbels maken het ook niet makkelijker. Gewoon dikwandig pvc moet je het echt heel bruut maken willen die knakken dus als je de vrijheid hebt zou ik dat altijd prefereren boven een mantelbuis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rednax70
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Ga je machinaal graven? Denk er dan wel aan dat je dat bij het kadaster moet melden: https://www.kadaster.nl/situaties/woning/graven
Bij handmatig graven hoeft dat niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdop
Joopieboy schreef op maandag 20 juli 2020 @ 15:29:
Idd, op het gras uitleggen, lijmen, koppelen, dan draden er doorheen.
Dit was ook inderdaad mijn plan, maar ik lees dat je onder de grond eigenlijk PVC met manchet moet gebruiken. Is en blijft dat 100% waterdicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Een manchet is vaak wat flexibeler, kan ook, maar lijmen zoals vaak met een afvoer ook wordt gedaan kan ook prima. :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

@sdop ik heb zelf 3 kabels naar de schuur gelegd met 1x netwerk. zie vso in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6" voor de afwerking.
- ja ik heb grondkabels in een "rioolbuis" gelegd. met UTP erbij. de buis is bescherming tegen overmoedig graafwerk

1 voor verlichting, 1 voor "apparatuur" en 1x loos (voor PV in de toekomst) .. netwerk verdeel ik daar wel .. (2x UTP was beter geweest maar ach .. de kans dat ik meer nodig heb is er niet echt. en zowel "pech" .

Water niet in de buis maar ernaast (tyleen)

Verlijmen is niet nodig, maar wel handig(er) scheelt water in de buis. . als je bv een buis erin legt voor UTP zou ik die wel verlijmen

en doe jezelf een lol waar je buis uitkomt in huis/kruipruimte .. voordat je het "afdopt" .. doe er wat glaswol in .. zo krijg je geen ongewenste ventilatie stroom ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 03-10 23:03
Joopieboy schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 09:11:
Een manchet is vaak wat flexibeler, kan ook, maar lijmen zoals vaak met een afvoer ook wordt gedaan kan ook prima. :)
Doe maar niet lijmen, dat gaat vroeg of laat breken/scheuren als je dat in de grond steekt. Nu je het als wachtbuis gebruikt niet zo'n probleem maar dan kun je nog gaan graven. Dus mocht je de keuze nog hebben, neem de buizen met rubbers :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

_Piwi_ schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 11:13:
[...]

Doe maar niet lijmen, dat gaat vroeg of laat breken/scheuren als je dat in de grond steekt. Nu je het als wachtbuis gebruikt niet zo'n probleem maar dan kun je nog gaan graven. Dus mocht je de keuze nog hebben, neem de buizen met rubbers :)
breken is alleen erg als open verbindingen hebt .. (kroonsteentjes oid) ik hoop wel dat hij van A -->B een gehele kabel neerlegt. De kans van breken is klein

De reden v.d buis (verlijmen) is dat je minimaal kans op water in de buis wilt hebben..

Als je slim bent graaf je 80cm diep .. en leg je "worsten" van grind/steen gewikkeld in geo-doek onder de buis laagje zand en dan pas de buis .. liefst nog eromheen dergelijke "worsten" .. je vergroot daarmee de infiltratie van de tuin (minder plassen in de tuin) en je buis ligt stabieler. om te breken heb je een hoogte verschil nodig dat zie ik niet snel gebeuren..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 03-10 23:03
vso schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 11:25:
[...]

breken is alleen erg als open verbindingen hebt .. (kroonsteentjes oid) ik hoop wel dat hij van A -->B een gehele kabel neerlegt. De kans van breken is klein

De reden v.d buis (verlijmen) is dat je minimaal kans op water in de buis wilt hebben..

Als je slim bent graaf je 80cm diep .. en leg je "worsten" van grind/steen gewikkeld in geo-doek onder de buis laagje zand en dan pas de buis .. liefst nog eromheen dergelijke "worsten" .. je vergroot daarmee de infiltratie van de tuin (minder plassen in de tuin) en je buis ligt stabieler. om te breken heb je een hoogte verschil nodig dat zie ik niet snel gebeuren..
Wellicht heb ik jou bericht verkeerd geïnterpreteerd maar ik heb het over de PVC buis. Die moet je niet verlijmen als je ze in de grond legt maar de variant gebruiken waar rubbers bij verbinden wordt gebruikt. Ook daar kan geen water doorheen, anders zouden ze niet als rioolbuis gebruikt kunnen worden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

_Piwi_ schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 11:44:
[...]

Wellicht heb ik jou bericht verkeerd geïnterpreteerd maar ik heb het over de PVC buis. Die moet je niet verlijmen als je ze in de grond legt maar de variant gebruiken waar rubbers bij verbinden wordt gebruikt. Ook daar kan geen water doorheen, anders zouden ze niet als rioolbuis gebruikt kunnen worden ;)
koekies/kakies .. moeten is een keuze denk ik in deze .. waterdicht is wellicht beter voor de levensduur van je kabel maar je praat wellicht over jaren dat dit effect heeft. Maar voorkom water die niet weg kan .. bv drainage punt oid

Grondwater ligt vaak op 1m onder de je maaiveld oid ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
In de hele wereld worden mantelbuizen gebruikt, en nu zouden ze ineens niet meer voldoen ;)
  • Electra: 50 mm mantelbuis waar je een grondkabel doorheen trekt. Liefst YMVK-as, met een flinke doorsnede. Met die lengte kun je met een 4x 4mm2 altijd uit de voeten. Ook voor grote verbruikers.
  • Ethernet: 50 mm mantelbuis met een netwerk grondkabel (of glasvezel)
  • Water: 25 mm tyleenslang op minimaal 60 cm diepte

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdop
Oké samenvattend denk ik dat het het volgende gaat worden:
  • Mantelbuis 110mm PVC afvoerbuis met manchetten, ongeveer 25m op minstens 60cm diep. Deze loopt vanuit de kruipruimte tot in een verticale 315mm PVC buis van 800-1000mm lang. Onderin deze 315mm buis komt grind. De waterleiding komt onderin deze buis en is daar op z'n laagste punt. Hier wil ik dan ook een afsluiter plaatsen met aftapmogelijkheid.
  • 1x Waterleiding 25mm tyleen, 40-50m (in de mantelbuis)
  • 2x S/FTP buitenkabel, waarschijnlijk deze (in de mantelbuis)
  • 2x stroomkabel YMVK-as, 3-draads, 2.5mm², 40-50m (in de mantelbuis)
De lengte van de mantelbuis is korter dan van de leiding/kabels, want die moeten nog richting de meterkast.

Ik hoor het graag als er toch nog iemand iets anders aanraadt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:44

JT

VETAK y0

Joris748 schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 12:23:
In de hele wereld worden mantelbuizen gebruikt, en nu zouden ze ineens niet meer voldoen ;)
  • Electra: 50 mm mantelbuis waar je een grondkabel doorheen trekt. Liefst YMVK-as, met een flinke doorsnede. Met die lengte kun je met een 4x 4mm2 altijd uit de voeten. Ook voor grote verbruikers.
  • Ethernet: 50 mm mantelbuis met een netwerk grondkabel (of glasvezel)
  • Water: 25 mm tyleenslang op minimaal 60 cm diepte
Waarom zou je een YMVK-as kabel nog door een mantelbuis doen?

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
JT schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 15:23:
[...]

Waarom zou je een YMVK-as kabel nog door een mantelbuis doen?
Waarom niet? Ik kan niet garanderen dat zo'n mantelbuis vrij blijft van vocht etc.

Zie een mantelbuis meer als een voorziening om geen tweede keer te hoeven graven als je iets wilt veranderen.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Joris748 schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 15:48:
[...]

Waarom niet? Ik kan niet garanderen dat zo'n mantelbuis vrij blijft van vocht etc.

Zie een mantelbuis meer als een voorziening om geen tweede keer te hoeven graven als je iets wilt veranderen.
Ik bedoel het andersom, je kunt een YMVK-as toch zonder mantelbuis leggen?

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
JT schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 16:09:
[...]

Ik bedoel het andersom, je kunt een YMVK-as toch zonder mantelbuis leggen?
Klopt, die zijn bedoelt als grondkabel om zonder mantelbuis te kunnen leggen.

(Maar gaat prima door een 50 mm mantelbuis).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Joris748 schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 16:13:
[...]

Klopt, die zijn bedoelt als grondkabel om zonder mantelbuis te kunnen leggen.

(Maar gaat prima door een 50 mm mantelbuis).
Maar waarom zou je dan apart voor die YMVK-as-kabel een mantelbuis leggen?

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amauer
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:02
JT schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 18:13:
[...]

Maar waarom zou je dan apart voor die YMVK-as-kabel een mantelbuis leggen?
Ik denk dat hij dezelfde 50mm mantelbuis bedoelt. Dus elektra en utp in dezelfde mantelbuis ;)
Ik moest zelf ook even twee keer lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-02 17:24
Als je voor de toekomst flexibel wil zijn, zou ik de kabels los leggen en een lege pvc buis (evt met een vliegertouwtje erin) er bij leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdop
Wat kan ik het beste doen als ik de lampen/boiler wil schakelen vanuit huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 04-10 21:59
Je kan ofwel een 5-aderige kabel trekken, en dan van de 3 fase draden er 2 als schakeldraad gebruiken. Maar, wat je ook kan overwegen is iets domotica-achtigs, bijvoorbeeld z-wave. Voordeel is ook dat je niet in de woonkamer (ofzo) nog weer moet gaan gleuven zagen om de elektra langs de schakelaar om te leiden.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amauer
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:02
Je kan er ook voor kiezen om een Wifi schakelaar ertussen te zetten zoals de BlitzWolf BW SHP2 of de TP-link HS100.

Of wellicht een klik-aan-klik-uit schakelaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Het beste lijkt mij idd 5-aderige kabel, werkt een wifi/kaku toepassing dan niet als gewenst zit je niet vast.

Als je wifi sturing wil, zou ik voor de lampen een shelly gebruiken, binnen een drukknop, buiten parallel een drukknop, shelly bij de lamp. Knop werkt altijd, ook al heb je je gsm niet bij of werkt wifi niet mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SLeddert
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12-09 17:30

SLeddert

SLeddert

Widow schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 12:51:
[...]

Ik heb zelf een VHS kogelafsluiter gebruikt, zie hieronder. Dat zwarte kraantje aan de zijkant kan je gebruiken om het water uit de leiding te laten lopen. Dan zet je de afsluiter dicht, het kleine kraantje aan de zijkant open en de kraan aan de andere kant van de leiding ook open. Met perslucht kan je leiding dan grotendeels leeg blazen.

[Afbeelding]
Ik heb ook een tuinhuis waar eentyleenleiding naar toe loopt.
Het laagste punt zit ook bij mij diep onder de grond ( laag aftappen is dus niet mogelijk ) en ik zoek een manier om de buis voor de wintermaanden leeg te blazen.

Begrijp ik het goed dat je de compressor aansluit op het gat van het kleine zwarte kraantje en daar de lucht in blaast, zodat het water aan de andere kant van de leiding uit de openstaande kraan stroomt?

[ Voor 3% gewijzigd door SLeddert op 29-06-2023 11:44 ]

Karsten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
SLeddert schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 11:43:
[...]Het laagste punt zit ook bij mij diep onder de grond ( laag aftappen is dus niet mogelijk ) ...
Je kan een leegloopventiel gebruiken: https://irritech.nl/rainb...Tpm0y73ekVM8aAmJnEALw_wcB
Maar leegblazen met perslucht is idd ook een optie, als er nog een beetje water overblijft is dat geen probleem (zit enerzijds in diepste stuk, en het moet wel een erg strenge winter zijn om dieper dan 30cm te vriezen; en anderzijds is een laagje water onder de helft van de leidingdiameter geen probleem bij bevriezen want het kan omhoog bij uitzetten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16:32
Gewoon de Tyleen en de YMVK-as koud in de grond vijfaderig voor de flexibiliteit. Mantelbuis leeg erbij voor de flexibiliteit. Als je al direct UTP doet, dan dit in de mantelbuis. Hoe leger je de mantelbuis houdt, hoe flexibeler je bent. Glasvezel o.i.d. kan je dan altijd nog trekken.

Vorst hangt in NL sterk af van je regio. Als je in West Nederland woont, dan zou ik het met 60 cm gronddekking wel aandurven.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agitri
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 05-10 17:11
Extra ongevraagd advies:

Elektra kabel niet in een mantelbuis leggen, dat is slecht voor de warmte ontwikkeling die ontstaat zodra je de kabel gaat belasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 10:30
Ik snap je idee om alles door de mantelbuis te gooien om het mooi gebundeld te houden, maar in principe zijn zowel de YMVK kabel als de tyleen slang al geschikt om zo de grond in te gaan. Het is ook wat waard om je mantelbuis zo leeg mogelijk te houden (gooi er wel een stevig trekkoord doorheen!) om in de toekomst iets toe te kunnen voegen. Je kan er ook voor kiezen om de YMVK en tyleen slang direct naast je PVC buis te houden en ze er eventueel aan vast te tie-wrappen.

Pro-tip: Trek iedere keer als je iets toevoegt in de buis met je bestaande trekkoord, direct een nieuw trekkoord mee. Je krijgt er anders nooit meer iets doorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PotatoChip
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 19:47
alki schreef op maandag 20 juli 2020 @ 15:26:
[...]

Ik kan je vertellen dat het met een 50mm mantelbuis een nog een hels karwei is om 2 kabels er doorheen te krijgen is. Heb t zelf moeten doen over 25m buis lag redelijk recht zonder bochten, maar na 10m zat de stroom en utp kabel muurvast, daarna knapte ook nog de trekdraad in de mantelbuis :(.
Ik zou de kabels er aldoorheen doen voordat ie de grond ingaat en dicht legt. Heb nu elke 10m de buis moeten openmaken de draden erdoorheen moeten trekken ondanks dat ik een professionele trekveer had geleend.
Een daarom knoop je een stevige trekveer aan dat trektouwtje. Bij voorkeur met 2 man werken waarbij eentje invoert en de ander aan de andere kant spanning houdt op de trekveer. En mocht het echt niet meer willen kan je altijd nog een bult kabelglijmiddel bij de buis in gooien.
frennek schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 14:03:
Ik snap je idee om alles door de mantelbuis te gooien om het mooi gebundeld te houden, maar in principe zijn zowel de YMVK kabel als de tyleen slang al geschikt om zo de grond in te gaan.
Tyleen kan je zo op 60cm in de grond gooien. Mocht je dat met kabels doen gebruik dan wel een YMVK-as i.v.m. eventueel een fanatieke tuinman.

[ Voor 19% gewijzigd door PotatoChip op 30-06-2023 18:01 ]

Pagina: 1