De afwatering van mijn overkapping is altijd slecht geweest:
Er staat eigenlijk altijd water op. Linksonder is de afvoer maar die ligt zodanig veel hoger dat wat er nu ligt er niet af stroomt.
En als er maar een paar blaadjes voor de afvoer liggen dan loopt het rechts op de foto gewoon de rand over.
Maar nu was het tijd en weer om er wat aan te doen.
De oude stadsuitloop was niet allen te hoog maar ook nog zodanig slecht gemonteerd dat het water er ook omheen lekte naar het hout eronder wat daardoor altijd nat was. Daarom deze gedemonteerd (had de omlijsting er al afgehaald en de afvoer losgeschroefd voor ik de foto's maakte):
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/sYUfj3oQ0zTchmGNx7YHeN66.jpg?f=user_large)
De uitloop zat ook enkel vast met twee schroeven door het plastic gejast wat daardoor is gaan scheuren en nog extra lekte.
En de flap die normaal aan de bovenkant van de uitloop zit was simpelweg afgeknipt waardoor regen er gewoon lang kon lopen naar het hout.
Het EPDM is ook zodanig slecht gelijmd dat het makkelijk los kwam. In dit geval wel handig.
Wil er een nieuwe stadsuitloop in zetten maar dan lager en niet lekkend.
Daarvoor begonnen met de huidige inkeping in de balk lager te maken en het gebied daar achter uit te frezen ter grootte van de EPDM flap van de uitloop. Omdat anders de overgang van het dak naar de flap te hoog wordt en er alsnog veel water blijft staan
De planken op het dak zijn 2cm dik dus ik haal er nu ongeveer 1cm af wat hopelijk laag genoeg is
Als ik er nog meer af wil halen zou ik de planken daar weg moeten halen en dat deel van de planken wat lager monteren. Maar dat ziet er minder mooi uit, zie laatste foto van de binnenkant waar de uitloop boven zit. Gast om de eerste drie planken in de hoek gezien vanaf de achterwand.
Waar ik nu even mee zit is hoe de stadsuitloop vast te zetten?
In elk geval niet door er weer schroeven doorheen te draaien.
De buis van de uitloop is 5,8cm hoog en de inkeping in de draagbalk van de overkapping nu ongeveer 4cm, dus hij steekt een kleine 2 cm boven de balk uit.
Als ik de uitloop volledig in de balk laat vallen zou ik deze met een rvs lat boven op de balk kunnen vastklemmen.
Weet alleen niet of 6cm inkeping in de balk die 19cm hoog is nog acceptabel is voor de sterkte.
En als de uitloop zo laag zit moet ik de dakplanken bij de uitloop sowieso verlagen wat er niet zo mooi uitziet van binnen.
Hoor graag goede ideeën of oplossingen hoe de stadsuitloop vast te zetten wanneer deze boven de balk uit steekt zonder dat dit tot lekkage leidt.
Of dat helemaal verzinken van de uitloop in de balk toch beter is ondanks dat het er minder mooi uitziet van binnen.
[
Voor 3% gewijzigd door
Vliegvlug op 29-08-2024 10:58
]