3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
:strip_exif()/f/image/m1aapbQhsBPtuodyuv4uG7Ef.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/EDRmXZ4wOtNn4IOo6ubdoAiH.jpg?f=fotoalbum_large)
Bovenkasten zijn verwijderd en ik heb alle tegels van de muur gehaald. Deze keuken wordt een kantoorruimte en wordt gestuct. Het huidige stucwerk zit op sommige plekken los. Was is handig, al het stucwerk er afhalen? Of enkel het losse stucwerk?
Daarnaast zit ik met het gat in de muur voor de afzuiging:
:strip_exif()/f/image/DhCJnN2cEu4XBHWfWdOK5eNJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Hoe pak ik dit het beste aan zodat dit ook netjes gestuct kan worden? Gewoon dicht purren? Of wordt dat lelijk met stucen?
Morgen of volgend weekend ga ik de rest slopen, ik wil het liefst de keuken er zo lang mogelijk in laten zitten, maar volgende week zondag moet de keuken er uit zijn, dat weekend heb ik ook alleen zondag tijd om te slopen, dus misschien is het een risico om tot dan te wachten en kan ik beter morgen starten. Met name de kraan en zo lijkt me een dingetje, want de hoofdkraan zal dicht moeten. Onder de wasbak heb ik geen kraan om alleen de kraan af te sluiten:
:strip_exif()/f/image/i1gNDYn8q8R9etXiWFcMYZuq.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/C8AcQzgZw2uvlMLgs4iTVs2X.jpg?f=fotoalbum_large)
Of moet er dan ergens anders een kraan zijn om alleen het water naar de keuken af te sluiten? Of is er een mogelijkheid om een tijdelijk kraantje te installeren of om de kraan af te doppen?
I haven’t slept for three days, because that would be too long.
Hier hetzelfde gedaan, keuken naar de nieuwe aanbouw gebracht. Alleen het loszittende stucwerk moet eraf, de rest maakt de stukadoor wel netjes glad. Gat kun je dicht purren inderdaad, zorg voor een centimeter of 3 dat over blijft, dan wordt dat ook weer netjes dicht gestuct. Kraan heb ik hier helemaal eruit laten halen vanaf de waterleiding in de kelder, hoofdkraan dichtzetten, snijden waar je snijden wilt en vervolgens afdoppen of die leiding ergens anders heen leggen.miicker schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 21:23:
Eerste stappen zijn gezet voor het slopen van de keuken:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Bovenkasten zijn verwijderd en ik heb alle tegels van de muur gehaald. Deze keuken wordt een kantoorruimte en wordt gestuct. Het huidige stucwerk zit op sommige plekken los. Was is handig, al het stucwerk er afhalen? Of enkel het losse stucwerk?
[Afbeelding]
Hoe pak ik dit het beste aan zodat dit ook netjes gestuct kan worden? Gewoon dicht purren? Of wordt dat lelijk met stucen?
Morgen of volgend weekend ga ik de rest slopen, ik wil het liefst de keuken er zo lang mogelijk in laten zitten, maar volgende week zondag moet de keuken er uit zijn, dat weekend heb ik ook alleen zondag tijd om te slopen, dus misschien is het een risico om tot dan te wachten en kan ik beter morgen starten. Met name de kraan en zo lijkt me een dingetje, want de hoofdkraan zal dicht moeten. Onder de wasbak heb ik geen kraan om alleen de kraan af te sluiten:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Of moet er dan ergens anders een kraan zijn om alleen het water naar de keuken af te sluiten? Of is er een mogelijkheid om een tijdelijk kraantje te installeren of om de kraan af te doppen?
https://www.elektramat.nl...g_source_id=&gad_source=1
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lD2JcXzH4b8SSzJayuk1hkPA.jpg?f=user_large)
Dat ging verdacht makkelijk:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/eypp8GZ7fM4cfm7VjTcyNNZD.jpg?f=user_large)
Ik heb het idee dat er enkel lijm is gebruikt en geen kit zoals zou moeten. Verklaart ook wel waarom het water er tussendoor en langs liep en het hout er onder continue nat was.

De plek waar de oude stadsuitloop op de dakbedekking gelijmd zat ziet er niet al te best uit, daar heeft 3 jaar lang vuil opgehoopt:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/T2Nyl4Qs22IubaWIdfDYPCY4.jpg?f=user_large)
Daar kan ik geen nieuwe stadsuitloop overheen plakken. Hoewel ik wel de juiste kit heb die daar voor nodig is zal dat zo geen succes worden.
Hopelijk goed schoonmaken met zeep voldoende om het vuil er allemaal af te krijgen. Maar het verwijden van de lijmresten is nog wel een uitdaging.
Het EPDM op het dak zelf zit ook niet goed vast. Was bijna zonder enige kracht los te trekken van het dak.
Ik zie ook enkel lijmresten op het EPDM langs de dakrand. De rest is nog schoon:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XX0DaNbCdIGZvBzhySvsWjUz.jpg?f=user_large)
De planken op het dak zit wel een rubberachtig laagje op, de oude lijm ongetwijfeld die totaal niet op de EPDM heeft gepakt. Mogelijk heeft de lijm te kort of juist te lang gedroogd bij de aanleg.
Maar hoe lijm ik dit EPDM nu weer op het dak vast?
Het EPDM schoonmaken en ontvetten zal hopelijk genoeg zijn maar ik vermoed dat de lijmresten op de planken er wel af moeten. Of is het mogelijk hier gewoon een nieuwe lijmlaag overheen te doen?
En zo niet, hoe is die oude lijmlaag van die planken af te krijgen?
Schuren gaat ‘m waarschijnlijk niet worden, dan maar krabben.
Lijmverwijderaar en anders een lakfreesVliegvlug schreef op zondag 1 september 2024 @ 00:43:
En zo niet, hoe is die oude lijmlaag van die planken af te krijgen?
Schuren gaat ‘m waarschijnlijk niet worden, dan maar krabben.
https://www.klium.nl/blog/metabo-lakfrees/
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Voor EPDM lijmen moet het dak goed vlak zijn en de planken onbeweeglijk. Hout moet ook kurkdroog zijn anders lijmt het niet.
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Die Metabo lakfrees ken ik wel maar heb die niet liggen.Fraggert schreef op zondag 1 september 2024 @ 04:19:
[...]
Lijmverwijderaar en anders een lakfrees
https://www.klium.nl/blog/metabo-lakfrees/
Lijmverwijderaar trouwens ook niet maar gezien het feit dat hieronder wordt gezegd dat het hout goed droog moet zijn vraag ik me af hoe handig dat is.
Mijn ervaringen met lijnverwijderaar zijn ook niet al te positief, werd een plakkende bende.
Heb een excenter liggen en ook schuurpapier 40, dat ga ik eens proberen.
Het dak is niet al te best aangelegd maar dat geldt voor de hele overkapping. De gast die het heeft aangelegd had er niet bepaald talent voor laten we maar zeggen.Voor EPDM lijmen moet het dak goed vlak zijn en de planken onbeweeglijk. Hout moet ook kurkdroog zijn anders lijmt het niet.

Zijn van die mes-groef planken maar liggen nergen echt goed tegen elkaar waardoor er dus spleten tussen zitten. Hoe bewegelijk het is weet ik niet maar is niet iets waar ik nu wat aan kan doen helaas.
Droog is het hout gelukkig wel nu.
Eigenlijk zouden alle planken van het dak moeten en de dwarsbalken waar ze op liggen ook.
Dan het frame stellen via de draadbouten waar het op staat om het zo haaks en recht mogelijk te krijgen als haalbaar is met de manier waarop het frame nu in elkaar zit.
En dan de dwarsbalken terug en nieuwe dakplanken goed erop waarbij er wel rekening wordt gehouden met afschot, dat is nu namelijk totaal niet gedaan waardoor er altijd water op blijft liggen. Zie mijn eerdere post.
Dat is een klus waar ik nu geen tijd voor heb, noch zin.
Probeer het voor nu zo goed mogelijk provisorisch te fixen als ik kan.
Die frees is ook hier en daar te huur.Vliegvlug schreef op zondag 1 september 2024 @ 10:07:
[...]
Die Metabo lakfrees ken ik wel maar heb die niet liggen.
Lijmverwijderaar trouwens ook niet maar gezien het feit dat hieronder wordt gezegd dat het hout goed droog moet zijn vraag ik me af hoe handig dat is.
Mijn ervaringen met lijnverwijderaar zijn ook niet al te positief, werd een plakkende bende.
Lijmverwijderaar is een beetje hit and miss, afhankelijk van de te verwijderen lijm. Na inwerken schraap en krab je de boel schoon dus ik snap je opmerking over het droog moeten zijjn niet zo, dan geef je hettoch even de tijd om te drogen?
Laatste tip; probeer eens met wat aceton, dat kan voor veel soorten plakzooi nog wel eens de oplossing zijn. Verdampt als een dolle dus drogen doet het wel.
Hoe krijg ik beweging in de andere drie kranen? Ik heb al WD40 er op gespoten, maar er is echt geen beweging in te krijgen, ook niet met een tang. Ik heb niet m'n volledige kracht gebruikt, ben bang dat ik het dan sloop. Iemand die tips heeft?
Dit zijn de kranen die ik met geen mogelijkheid dicht krijg:
:strip_exif()/f/image/rx7YkryB4VwCCSWYyrOPOfV8.jpg?f=fotoalbum_large)
Deze krijg ik wel dicht:
:strip_exif()/f/image/R44azVDtNqj9GyhPf8CQzlmV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/J3wG82NVrqF8XDJQkbKZblAW.jpg?f=fotoalbum_large)
Zou 2mm ruimte afdoende zijn, of zou ik beter voor 60mm kunnen kiezen (en vervolgens de boel dicht te purren).
Niet dichtdraaien, kans is groot dat ze niet meer afsluiten en daarna gaan lekken.miicker schreef op zondag 1 september 2024 @ 12:24:
Ik probeer het water naar de keuken af te sluiten. Ik heb een hoop kranen in de kelder zitten, maar slechts 1 kraan (en de hoofdkraan) krijg ik dicht, en dat is helaas niet de kraan voor de keuken.
Hoe krijg ik beweging in de andere drie kranen? Ik heb al WD40 er op gespoten, maar er is echt geen beweging in te krijgen, ook niet met een tang. Ik heb niet m'n volledige kracht gebruikt, ben bang dat ik het dan sloop. Iemand die tips heeft?
[Afbeelding]
Deze krijg ik wel dicht:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Als je echt delen apart wil kunnen afsluiten dan deze er tussen uit halen en kogelkranen plaatsen.
Please state the nature of the technical emergency
Kranen die bijna nooit gebruikt worden gaan wel eens stuk. Maar deze zien er wel uit als kraantjes waarvan het binnenwerk te vervangen is, grote moer los draaien. Ik zou dit niet op zondag doen, maar op maandag langs de Warmteservice ermee.miicker schreef op zondag 1 september 2024 @ 12:24:
Ik probeer het water naar de keuken af te sluiten. Ik heb een hoop kranen in de kelder zitten, maar slechts 1 kraan (en de hoofdkraan) krijg ik dicht, en dat is helaas niet de kraan voor de keuken.
[Afbeelding]
Deze krijg ik wel dicht:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Bijv https://www.warmteservice...gclsrc=aw.ds&gad_source=1
[ Voor 4% gewijzigd door MJV op 01-09-2024 12:47 ]
Nu wil ik dus toch maar de hoofdkraan afsluiten en gaan voor zo'n knel/einddop. Hoe werkt dat? Kan ik die buis zagen met een metaalzaag? En die dop, is dat een kwestie van er op schroeven, dan zou ik denken dat die er toch zo van los komt als ik de hoofdkraan weer open zet?
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Dit zijn nog ouderwetse kranen en die kun je demonteren met een grote sleutel.
Wat je kunt doen is de hoofdkraan dichtzetten en proberen de bovenzijde eraf te draaien.
Als je de kranen weer gangbaar hebt en weer inbedrijf neemt dan helemaal open draaien en daarna een halve/hele slag terug.
Volgens mij lees ik hierboven dat @miicker dat al heeft geprobeerd:habbekrats schreef op zondag 1 september 2024 @ 14:18:
@miicker
Wat je kunt doen is de hoofdkraan dichtzetten en proberen de bovenzijde eraf te draaien.
ik krijg die ring wel los, maar de kraan (of het binnenwerk) krijg ik er met geen mogelijkheid uit
habbekrats schreef op zondag 1 september 2024 @ 14:18:
@miicker
Als je de kranen weer gangbaar hebt en weer inbedrijf neemt dan helemaal open draaien en daarna een halve/hele slag terug.
:strip_exif()/f/image/5IGQmisWqmlNffaaUyVi2HPa.jpg?f=fotoalbum_large)
Geen super duidelijke foto, maar hier had ik dit los gedraaid, maar het binnenwerk kwam er niet uit.
In principe hoeft de toevoer naar de keuken maar een paar dagen dicht. Volgende week zondag moet het dicht. De maandag daarna komen ze de aanbouw plaatsen. De leidingen van de bestaande keuken worden doorgetrokken naar de nieuwe keuken, dus ik verwacht dat ze dan sowieso wel de hoofdkraan dicht draaien. Maar ik weet niet precies welke dag ze dat gaan doen, tot die tijd is het wel fijn als we gewoon kunnen douchen en het toilet kunnen gebruiken.
Voor binnenwerk moet je de vierkante moer gaan draaien (hele deksel). Gezien leeftijd van kranen zou ik eraf blijven, tenzij je ze toch al wil vervangen door kogelkranen. Kans dat het je lukt om die goed te reviseren schat ik klein in als je er geen ervaring mee hebt.miicker schreef op zondag 1 september 2024 @ 14:41:
[...]
[Afbeelding]
Geen super duidelijke foto, maar hier had ik dit los gedraaid, maar het binnenwerk kwam er niet uit.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Flinke tang kraanhuis vast houden, baco op bovenstuk.
Maar als het flink vast zit, beter eerst nieuwe spullen halen.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gePFEA2JubTsURfaWMLa1Jmk.jpg?f=user_large)
Plakkerige zooi hoopt zich op aan de rand van het schuurpapier en vormt daar een ring waardoor het schuren steeds minder effectief wordt.
@Fraggert De lakfrees suggestie bracht me wel op het idee om mijn frees te pakken met een bitje met ondersnijders en die heb ik ingesteld op ~0,3 mm en dat ging een stuk beter.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1dvXe1bxgaRJjuiesACVgSAD.jpg?f=user_large)
Eindresultaat met de bovenfrees:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/t3DL2QmMT03hMARf6NpHYsjP.jpg?f=user_large)
Niet alles is eraf want de planken zijn wat bol en bij de randen kom je niet helemaal maar dat gaat vast lukken met de excenter en een nieuw stukje K40 schuurpapier.
Daarna het EPDM schoonmaken en ontvetten met wat ammoniak en kan er gelijmd worden!
De lijmresten op de rand van het EPDM zal ik er daarmee niet afkrijgen maar ik hoop maar dat het vast genoeg zit en anders klemmen de daklijsten het nog wel vast.
[ Voor 5% gewijzigd door Vliegvlug op 01-09-2024 15:07 ]
Slim van die bovenfrees
Lijm is echt gewoon kut, schuurpapier loopt er helemaal op vol, een bandschuur gaat nog door een groter oppervlakte van de schuurband maar ook dat houdt een keer op.
Geen idee of een electrische schaaf die randen nog kan opschonen maar ik denk dat je het zo goed genoeg krijgt om te fiksen
Ik heb bij een maatje geholpen met zijn motorberging en dat dak had hij ook zo bedacht met die messinggroef blokhut profiel, hij had dat spul al binnen en bleef ermee zitten anders werd het ook een platen plafond…maar goed….you live, you learn.
Succes met de laatste loodjes.
Je kan inderdaad een leiding doorzagen met een metaalzaag. Dan vaak met een vijl nog even de braam weghalen, eventueel kaal schuren als er verf op de leiding zit, dan knelmoer + knelring er op, en dan met twee sleutels vastdraaien.miicker schreef op zondag 1 september 2024 @ 13:09:
@MJV ik was eigenwijs en heb het toch geprobeerd, ik krijg die ring wel los, maar de kraan (of het binnenwerk) krijg ik er met geen mogelijkheid uit.
Nu wil ik dus toch maar de hoofdkraan afsluiten en gaan voor zo'n knel/einddop. Hoe werkt dat? Kan ik die buis zagen met een metaalzaag? En die dop, is dat een kwestie van er op schroeven, dan zou ik denken dat die er toch zo van los komt als ik de hoofdkraan weer open zet?
Of inderdaad de iets makkelijkere manier: een bestaande knelkoppeling losdraaien en daar zo'n dop op zetten, of een afsluitdop in een bestaande knelkoppeling draaien.
Als je het nog niet voor je ziet, kan ik aanraden om een filmpje op YouTube te zoeken.
Waarvan akte.nokiaan958GB schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 22:46:
[...]
Ik heb geen ervaring met EPDM maar mijn dakdekker wilde alleen bitumen in combinatie met loden uitlopen gebruiken
Op het bedrijf van mn vrouw jaren geleden een houten kantinegebouw gebouwd en er moest natuurlijk wel afzuiging op.
Net als dat ik vrijwillig daar, doet schoonpa dat ook en die had bedacht om de overlappende delen om de afzuigschoorsteen met polymaxx vast te zetten. Dat liet na een paar buitjes en weken keurig weer los.
Enfin kon alle resten polymax eraf gaan staan peuteren en een soort grijze smurrie daarvoor in de plaats en dat zit tot op heden keurig dicht nog.
Adjust non olet, plerumque...
Je spreekt jezelf tegen. Het gaat toch om de stadsuitloop goed vast te plakken/ kitten zonder er doorheen te hoeven schroeven.No Hands schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 14:41:
[...]
Tixophalte is volgens mij alleen meer afdichten dan plakken. Je wil hier juist plakken, afdichten is ondergeschikt. Tixophalte is mega kleverig en plakt zelfs onderwater.
Klopt, je wil dat het blijft zitten, dat is exact wat high tack doet. Afdichten is hier niet van toepassing want dat doet het EPDM en het bij de EPDM horende lijm/kit.scofield schreef op zondag 1 september 2024 @ 20:59:
[...]
Je spreekt jezelf tegen. Het gaat toch om de stadsuitloop goed vast te plakken/ kitten zonder er doorheen te hoeven schroeven.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Mijn ervaring is dat 2mm speling erg weinig is en nauwelijks manoevreerruimte oplevert bij een 28cm dikke spouwmuur.Mvd1981 schreef op zondag 1 september 2024 @ 12:37:
Even een snelle check, ik sta op het punt om een 52mm diameter diamantboor te huren (420mm lang) om een gat te boren door de muur voor een mantelbuis met buitenmaat 50mm. Ik zou dus 2mm speling hebben om de mantelbuis door het gat naar binnen te brengen.
Zou 2mm ruimte afdoende zijn, of zou ik beter voor 60mm kunnen kiezen (en vervolgens de boel dicht te purren).
Toen bleek dat mijn WP-installateur voor de 32mm dikke leidingen dikkere isolatie in gedachten had en minder scherpe bochten wilde maken zijn het gaten van 100mm geworden
Check, dan toch maar met 60 aan de slag, gaat hopelijk nog net lukken, 100 is helaas geen ruimte voor… (gaat om 2x YMVK5x6mm2 en 1x CAT5e UTP kabel naar de meterkast, de laadpaal komt ruim 25 meter verderop).nokiaan958GB schreef op zondag 1 september 2024 @ 21:18:
[...]
Mijn ervaring is dat 2mm speling erg weinig is en nauwelijks manoevreerruimte oplevert bij een 28cm dikke spouwmuur.
Toen bleek dat mijn WP-installateur voor de 32mm dikke leidingen dikkere isolatie in gedachten had en minder scherpe bochten wilde maken zijn het gaten van 100mm geworden
Kun je hem niet hergebruiken voor je nieuwe afzuiging?miicker schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 21:23:
[Afbeelding]
Anders een beetje dichtmetselen. Beetje beunhazerij om zo'n gat te gaan purren.
Epoxy krimpt dus dan is je doosje inderdaad meegekrompen. In principe is dat spul waterdicht genoeg, maar het dekseltje is natuurlijk wel weer extra bescherming tegen beschadiging van de epoxy.Vipertje schreef op zondag 1 september 2024 @ 17:19:
Heb vandaag een gietmof gebruikt om een grond kabel af te splitsen. Nu dacht ik, het is goed weer ik doe het dekseltje er straks wel op. Doosje is tot de rand gevuld en nu gaat dat dekseltje er niet meer op. Hoe problematisch is zo'n gietmof zonder deksel. De hars is uitgehard en de kabels zijn niet zichtbaar. Is dat dekseltje cosmetisch of voegt het nog wat toe aan de levensduur/waterdichtheid?
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
De nieuwe keuken komt in een andere ruimte.Zwartoog schreef op zondag 1 september 2024 @ 22:05:
[...]
Kun je hem niet hergebruiken voor je nieuwe afzuiging?
Anders een beetje dichtmetselen. Beetje beunhazerij om zo'n gat te gaan purren.
Met het werk dat dit kost was je onderhand beter af geweest er gewoon een nieuw dak op te leggen denk ikVliegvlug schreef op zondag 1 september 2024 @ 15:04:
Ben begonnen met te proberen de EPDM lijm van de planken af te schuren met korrel 40.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Met het vooruitzicht op de aanschaf van een andere auto (gezinsauto) heb ik onlangs geprobeerd om een bredere auto in onze garage te krijgen. Omdat de garagebox in een hoek zit en er een muur schuin langs afloopt moet de auto er ook schuin ingestoken worden.
Zo wordt de breedte van 240cm snel opgeslokt waardoor de auto zonder spiegels ( 185cm breed) al heel krap wordt.
Oplossing: De twee kolommen links en rechts smaller maken, maar nu komt de vraag:
Mag dat vergunningvrij?
Ik heb gebruikt gemaakt van het omgevingsloket maar ik vind het onduidelijk welke optie ik moet aanvinken aangezien mijn specifieke optie (‘garagedeur verbreden’) er niet bij staat.
Ga ik bijvoorbeeld:
- de gevel aanpassen (gevelpanelen vervangen of andere werkzaamheden) dan is er een vergunning nodig.
- de niet dragende constructie aanpassen dan is er geen vergunning nodig
* Het dak wordt gedragen door houten balken van 4,5cmx14 die op de scheidingsmuur en aan de andere kant de spouwmuur ligt.
Ik heb al contact opgenomen met de gemeente en wacht op antwoord.
Ik ben benieuwd of iemand van jullie hier ervaring mee heeft.
meestal hebben dat soort "kolomen" een stabiliserende functieBuur_van_Huubke schreef op maandag 2 september 2024 @ 10:35:
Goedenmorgen allemaal,
Met het vooruitzicht op de aanschaf van een andere auto (gezinsauto) heb ik onlangs geprobeerd om een bredere auto in onze garage te krijgen. Omdat de garagebox in een hoek zit en er een muur schuin langs afloopt moet de auto er ook schuin ingestoken worden.
Zo wordt de breedte van 240cm snel opgeslokt waardoor de auto zonder spiegels ( 185cm breed) al heel krap wordt.
Oplossing: De twee kolommen links en rechts smaller maken, maar nu komt de vraag:
Mag dat vergunningvrij?
Ik heb gebruikt gemaakt van het omgevingsloket maar ik vind het onduidelijk welke optie ik moet aanvinken aangezien mijn specifieke optie (‘garagedeur verbreden’) er niet bij staat.
Ga ik bijvoorbeeld:
- de gevel aanpassen (gevelpanelen vervangen of andere werkzaamheden) dan is er een vergunning nodig.
* Het dak wordt gedragen door houten balken van 4,5cmx14 die op de scheidingsmuur en aan de andere kant de spouwmuur ligt.
***members only***
In basis is alles vergunningsplichtig met uitzondering van dingen die aangewezen verunningsvrij zijn. of het vergunnings vrij kan wordt met name bepaald door de ligging van je garage en veel minder door de werkzaamheden. en dat is slecht te bepalen vanaf je foto.
Dus als ik je goed begrijp kan dat afhankelijk van de gemeente zijn waar je in woont.twain4me schreef op maandag 2 september 2024 @ 11:04:
[...]
meestal hebben dat soort "kolomen" een stabiliserende functie
In basis is alles vergunningsplichtig met uitzondering van dingen die aangewezen verunningsvrij zijn. of het vergunnings vrij kan wordt met name bepaald door de ligging van je garage en veel minder door de werkzaamheden. en dat is slecht te bepalen vanaf je foto.
Mocht ik antwoord van de gemeente krijgen zal die daar als het goed is uitsluitsel over kunnen geven.
Ik vond via het omgevingsloket dat ik een concept aanvraag ik kan dienen (mocht een vergunning nodig zijn) Hierbij moeten dan ook tekeningen van een constructeur toegevoegd worden. Allemaal geen probleem natuurlijk, als het moet dan moet het.
Bedankt voor je antwoord, over de ‘stabiliserende functie’ had ik nog niet nagedacht.
Dan lijkt het mij al een stuk waarschijnlijker dat er een vergunning nodig zal zijn mits het volgens een constructeur te maken is.
Bespaar je de moeite.Buur_van_Huubke schreef op maandag 2 september 2024 @ 10:35:
Met het vooruitzicht op de aanschaf van een andere auto (gezinsauto)
Je gaat met je kind(eren) echt niet elke keer de auto nog naar binnen rijden. Binnen de kinderen erin/uit zal ook lastig worden zonder lakschade. Parkeer je auto buiten en zet al het speelgoed in de garage
Verder lijkt me inderdaad niet dat er genoeg stevigheid overblijft aan de constructie.
Als je toch zo bezig bent met de EPDM en nieuwe daktrim moet zetten, overweeg dan om in plaats van de trim met plastisol kappen te werken. Ziet er 10x beter uit en omdat ze de bovenkant afsluiten ook beter waterdicht.Vliegvlug schreef op zondag 1 september 2024 @ 15:04:
Ben begonnen met te proberen de EPDM lijm van de planken af te schuren met korrel 40. Dat was helaas niet echt een succes, @habbekrats :
[Afbeelding: EPDM lijm van planken afschuren met korrel 40]
Plakkerige zooi hoopt zich op aan de rand van het schuurpapier en vormt daar een ring waardoor het schuren steeds minder effectief wordt.
@Fraggert De lakfrees suggestie bracht me wel op het idee om mijn frees te pakken met een bitje met ondersnijders en die heb ik ingesteld op ~0,3 mm en dat ging een stuk beter.
[Afbeelding: EPDM lijm verwijderen met een bovenfrees]
Eindresultaat met de bovenfrees:
[Afbeelding: EPDM lijm verwijderd met bovenfrees]
Niet alles is eraf want de planken zijn wat bol en bij de randen kom je niet helemaal maar dat gaat vast lukken met de excenter en een nieuw stukje K40 schuurpapier.
Daarna het EPDM schoonmaken en ontvetten met wat ammoniak en kan er gelijmd worden!
De lijmresten op de rand van het EPDM zal ik er daarmee niet afkrijgen maar ik hoop maar dat het vast genoeg zit en anders klemmen de daklijsten het nog wel vast.
[ Voor 10% gewijzigd door sweetdude op 02-09-2024 11:29 ]
Dat is een gedeelde muur met in ieder geval de garage naast je, wellicht dat die het ook niet tof vind als je er in gaat zagen.Buur_van_Huubke schreef op maandag 2 september 2024 @ 10:35:
Goedenmorgen allemaal,
Mag dat vergunningvrij?
Ga ik bijvoorbeeld:
***members only***
En als je die auto er dan in hebt, kunnen er dan überhaupt nog deuren open om in en uit te stappen|?
Dit soort garageboxen zijn helemala niet gemaakt voor moderne brede auto's.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
post 1
post 2
post 3
post 4
post 5

Alles gebeitst, binnen en buiten.

En inmiddels zijn er een paar kippen ingetrokken die het volgens mij prima naar hun zin hebben
Let niet op de bende buiten de ren

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect
Hoe groot is het kippenhok/hoeveel m2 heb je nodig voor 4 kippen?Harrie_ schreef op maandag 2 september 2024 @ 11:57:
In navolging van mijn kippenhok posts voorlopig de laatste update...
post 1
post 2
post 3
post 4
post 5
[Afbeelding]
Alles gebeitst, binnen en buiten.
[Afbeelding]
En inmiddels zijn er een paar kippen ingetrokken die het volgens mij prima naar hun zin hebben
Let niet op de bende buiten de ren
Ziet er echt wel tof uit!
Thanks
Het nachthok is ongeveer 0,7m² (70cm * 100cm) en de ren ongeveer 3m² (2m * 1,5m). Geen idee verder hoeveel je officeel 'nodig' hebt maar dit lijkt me ruim zatperspectivebass schreef op maandag 2 september 2024 @ 12:03:
[...]
Hoe groot is het kippenhok/hoeveel m2 heb je nodig voor 4 kippen?
4 kippen op 3m2. is echt te weinig. Vuistregel is 1-1,5m2. per kip, vrije uitloopruimte en 0,5m2. per kip nachthokruimte.Harrie_ schreef op maandag 2 september 2024 @ 12:06:
[...]
Thanks![]()
[...]
Het nachthok is ongeveer 0,7m² (70cm * 100cm) en de ren ongeveer 3m² (2m * 1,5m). Geen idee verder hoeveel je officeel 'nodig' hebt maar dit lijkt me ruim zat
Het zijn krielen. Zelf even snel gegoogled en dan lees ik het volgende:Analamoebe schreef op maandag 2 september 2024 @ 12:20:
[...]
4 kippen op 3m2. is echt te weinig. Vuistregel is 1-1,5m2. per kip, vrije uitloopruimte en 0,5m2. per kip nachthokruimte.
Als ik de tochtgang van het nachthok meereken dan kom het wel uitDe minimale oppervlakte van het nachthok voor krielkippen is 0,25m² en voor de ren 0,50m² per krielkip.
Bron: kippenhuis.nl
Heb je de auto vooruit of achteruit de garagebox in gereden?Buur_van_Huubke schreef op maandag 2 september 2024 @ 10:35:
Goedenmorgen allemaal,
Mag dat vergunningvrij?
Ga ik bijvoorbeeld:
***members only***
Voor dit soort manoeuvres is het doorgaans makkelijker om er achteruit in te rijden.
"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."
Heb je wel eens het verschil gezien tussen een Chabo en een Brahma kriel?Harrie_ schreef op maandag 2 september 2024 @ 12:22:
[...]
Het zijn krielen. Zelf even snel gegoogled en dan lees ik het volgende:
Beide zijn krielen, maar een Chabo past wel 5x in een Brahma kriel.
Mij maakt het verder niet uit hoor, het zijn niet mijn kippen.
Ik heb hier een weide van 500m2. met 9 kippen
:strip_exif()/f/image/O1tCdD2kkDMcmoTe1QjpuxfG.jpg?f=fotoalbum_large)
Nachthok voldoet al gauw hoor, gewoon 30cm zitstok aanhouden per kip. Dat deel is ook alleen maar voor de nacht ja, iets anders dan slapen doen ze er toch niet.[...]
Als ik de tochtgang van het nachthok meereken dan kom het wel uit
Helaas heb ik geen 500m² vrij (dat is bijna mijn hele perceel inclusief huisAnalamoebe schreef op maandag 2 september 2024 @ 13:11:
[...]
Heb je wel eens het verschil gezien tussen een Chabo en een Brahma kriel?
Beide zijn krielen, maar een Chabo past wel 5x in een Brahma kriel.
Mij maakt het verder niet uit hoor, het zijn niet mijn kippen.
Ik heb hier een weide van 500m2. met 9 kippen
[Afbeelding]
[...]
Nachthok voldoet al gauw hoor, gewoon 30cm zitstok aanhouden per kip. Dat deel is ook alleen maar voor de nacht ja, iets anders dan slapen doen ze er toch niet.
We hebben nu gekozen voor Wyandotte krielen met het idee om ze goed tam te maken zodat ze (als we zelf thuis zijn) ook door de achtertuin kunnen scharrelen.
Het zou voornamelijk voor het laden van de auto zijn (volgens de verzekeraar zou binnen laden geen probleem zijn.Miyamoto schreef op maandag 2 september 2024 @ 11:28:
[...]
Bespaar je de moeite.
Je gaat met je kind(eren) echt niet elke keer de auto nog naar binnen rijden. Binnen de kinderen erin/uit zal ook lastig worden zonder lakschade. Parkeer je auto buiten en zet al het speelgoed in de garage
Verder lijkt me inderdaad niet dat er genoeg stevigheid overblijft aan de constructie.
Wat jullie niet kunnen zien @No Hands is dat de garagebox 60m2+ groot is
Overigens zou ik de buren er natuurlijk van op de hoogte stellen en vragen of zij hier problemen mee hebben.
@SpongeRob , achteruit uiteraard
@twain4me , Ik heb al antwoord van de gemeente gehad, als het geen draagconstructie is, dan heb ik geen vergunning nodig en omdat de garage uit het zicht van de openbare weg is zou het verbreden ook geen problemen opleveren.
Maar je hebt me wel doen twijfelen over de constructie.
Ik wil de volgende stappen gaan ondernemen:
- Contact opnemen met de box buren en vragen wat zij ervan zouden vinden als dit constructie technisch mogelijk is
- Een constructeur hieraan laten rekenen, mocht deze alsnog het als een draagconstructie zien ->
- dan een vergunning aanvragen
Onder onze ramen hebben wij een "nepraam" zitten, wat uit een ander materiaal bestaat.
Nu willen we hier een kattenluik in plaatsen, zodat de achterdeur niet altijd open hoeft te staan..
Enkel hebben we geen idee wat voor materiaal dit precies is:
:strip_exif()/f/image/WnHoy8h1lzhS3Uh3VXhzYAwQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JWVuee8yqqRVuYJdhg0uxnMP.jpg?f=fotoalbum_large)
We hadden het idee om deze te nemen:
https://www.kattenluiken....p-gestuurd-kattenlui.html
https://www.kattenluiken....ik-montageadapter-vo.html
Heb dus contact gehad met een paar partijen en allemaal zeggen ze, het is geen glas en daarom kunnen niets bieden. Op zich goed dat ze het aangeven, maar daar hebben we niets aan
Wie-o-wie heeft een idee.
-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8
Dit lijkt me een Colorbel paneel (gehard glas met een kleur coating aan de binnenkant). Dan zit er vaak aan de binnenkant nog een stukje isolatie en een multiplex plaatje.Ankh schreef op maandag 2 september 2024 @ 16:49:
Aangezien meerdere partijen mij niet direct kunnen helpen, stel ik de vraag toch even hier.
Onder onze ramen hebben wij een "nepraam" zitten, wat uit een ander materiaal bestaat.
Nu willen we hier een kattenluik in plaatsen, zodat de achterdeur niet altijd open hoeft te staan..
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Heb dus contact gehad met een paar partijen en allemaal zeggen ze, het is geen glas en daarom kunnen niets bieden. Op zich goed dat ze het aangeven, maar daar hebben we niets aan![]()
Inderdaad...
Het maakt toch niet uit wat het is? Als je dit per se wilt maak je er een gat in, en als dat mislukt dan plaats je hout voor in terug (met je kattenluik)?Ankh schreef op maandag 2 september 2024 @ 16:49:
Aangezien meerdere partijen mij niet direct kunnen helpen, stel ik de vraag toch even hier.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Heb dus contact gehad met een paar partijen en allemaal zeggen ze, het is geen glas en daarom kunnen niets bieden. Op zich goed dat ze het aangeven, maar daar hebben we niets aan![]()
Het is een soort acryl/plastic aan de buitenkant en hout aan de binnenkant. Als je het zelf wilt plaatsen is even een mal maken voor een kattenluik en dan met kopieerring freesbitje en er doorheen gaan. Dat moet wel lukken.Ankh schreef op maandag 2 september 2024 @ 16:49:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
beton
isolatie
dekvloer
...moeten liggen. Maar de isolatie (piepschuim) ligt natuurlijk onder het beton

Nu mag ik echter een centimeter of 8 gewapend beton slopen. Zijn hier nog tips & tricks voor? Ik ga een sloophamer huren, maar welke? Meteen 30kg, of is 18kg handzamer?
Verder moet ik ook de vloer onder de (houten) trap slopen, hoe kan ik die het beste stutten? En ik maak met wat zorgen rondom een aantal grote schuifpuien en kozijnen, maar die zouden moeten blijven hangen op de bevestiging aan de muur, correct?
Bij wat nokpannen is het cement eruit of zit het los.
Nu kan ik er zelf makkelijk bij maar als vonken-trekker geen verstand van cement e.d.
Internet wil niet echt meehelpen in het vinden van het juiste spul... Behalve kant en klare mortel voor een vermogen en dat zijn die 4 golfjes waar het los zit en de ene plek waar het uit is niet waard.
Ik vind iets over 4 in 1 mortel....
Iemand ervaring met het repareren van dit soort klusjes. De nok ligt voor de rest stevig vast.
Ik zie jullie reacties met belangstelling tegemoet.
Nu is vloerisolatie natuurlijk de minst bijdragende isolatie. Hoeveel piepschuim/Rd ligt er?MJV schreef op maandag 2 september 2024 @ 19:45:
Kleine tegenvaller op dag 1 verbouwing, volgens bouwtekening zou er:
beton
isolatie
dekvloer
...moeten liggen. Maar de isolatie (piepschuim) ligt natuurlijk onder het beton. Waar ik eerst van plan was (en de ruimte had) om op het beton een dikke laag PIR te leggen, moet dat nu anders. Het lijkt me zonde om op basis van Rc van dat piepschuim en wat beton verder te gaan, en ook voor het leidingwerk (onder beton, niet vlak naast vloerverwarming) lijkt het me beter om het maar gewoon goed aan te pakken.
Nu mag ik echter een centimeter of 8 gewapend beton slopen. Zijn hier nog tips & tricks voor? Ik ga een sloophamer huren, maar welke? Meteen 30kg, of is 18kg handzamer?
Verder moet ik ook de vloer onder de (houten) trap slopen, hoe kan ik die het beste stutten? En ik maak met wat zorgen rondom een aantal grote schuifpuien en kozijnen, maar die zouden moeten blijven hangen op de bevestiging aan de muur, correct?
Voordeel van een dikke betonlaag op isolatie icm vloerverwarming, is dat je met een WP op goedkope tijdstippen de massa kunt warmstoken, en dus in de dure uren de WP uit kunt zetten.
Een
Twee
Drie
Vier
Vijf
De plek waar de nieuwe stadsuitloop moet komen moest nog wat aangepast worden.
Er zat een 45° uitloop in en die heb ik ook weer aangeschaft ook al is het een rechte rand, want het EPDM staat zo strak dat het niet mogelijk is het recht langs de rand te krijgen.
Maar om de flap van de uitloop goed te kunnen kitten is het wel nodig om stevig aan te drukken dus vandaar de houten balkjes links en rechts die het 45° maken.
En daarnaast een RVS strip in de rand gefreesd, enerzijds om de uitloop vast te klemmen en anderzijds om de balk te verstevigen ter compensatie voor de extra diepe inkeping.
Wel schroeven van 12cm gebruikt omdat het anders geen zin heeft want dan breekt het blokje hout rechts van de inkeping gewoon af als er teveel kracht op komt:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LoAepQHWCAGr6KR18ABZVq5Z.jpg?f=user_large)
Hier had ik de gaten nog niet gemaakt in de strip.
Gisterenavond de hoek die ik los had gemaakt om de oude stadsuitloop te vervangen weer vast geplakt:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GmyJ6y92RYDASQ4wsJIO3Q0d.jpg?f=user_large)
Vervolgens de stadsuitloop vastgezet met EPDM kit:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/oAudWiJClvhesIvZJRHLQlEq.jpg?f=user_large)
Linksonder is net na kitten en rechts in de middag nadat het redelijk uitgehard is.
Het klemmen met de rvs strip werkt erg goed, de stadsuitloop zit echt stevig vast:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ySwO5xSCRm0jXzAO5WoZUv8L.jpg?f=user_large)
De plek onder de uitloop waar het lekte met de oude is nog goed zichtbaar.
Zou nu (hopelijk) niet meer moeten lekken.
Goed punt. Ik heb niet zover door gesloopt, maar verwacht tussen de 8 en 10cm. Dus Rd rond de 2. Isolatiebeton (20cm) zit qua isolatiewaarde wel meteen boven de 4.Zwartoog schreef op maandag 2 september 2024 @ 22:21:
[...]
Nu is vloerisolatie natuurlijk de minst bijdragende isolatie. Hoeveel piepschuim/Rd ligt er?
Voordeel van een dikke betonlaag op isolatie icm vloerverwarming, is dat je met een WP op goedkope tijdstippen de massa kunt warmstoken, en dus in de dure uren de WP uit kunt zetten.
Bijkomend probleem is wel het leidingwerk, bijv voor kookeiland zou ik de routering van vloerverwarming aan moeten passen, en dan alsnog een sleuf moeten maken in de betonvloer.
Maar eerlijk gezegd weet ik ook even niet zo goed wat nu wijsheid is.
Denk dat het vooral de vraag is hoeveel werk je ervan wilt makenMJV schreef op maandag 2 september 2024 @ 22:26:
[...]
Goed punt. Ik heb niet zover door gesloopt, maar verwacht tussen de 8 en 10cm. Dus Rd rond de 2. Isolatiebeton (20cm) zit qua isolatiewaarde wel meteen boven de 4.
Bijkomend probleem is wel het leidingwerk, bijv voor kookeiland zou ik de routering van vloerverwarming aan moeten passen, en dan alsnog een sleuf moeten maken in de betonvloer.
Maar eerlijk gezegd weet ik ook even niet zo goed wat nu wijsheid is.
Als je leidingwerk moet leggen, en er ligt nog geen vloerverwarming, dan hoef je in principe maar een paar diepe sleuven te maken, dus dat lijkt me het probleem niet.
Maar sleuven frezen voor de VVW is natuurlijk meer werk dan meestorten in een nieuwe laag.
Qua isolatie: ik durf niet te zeggen wat effectief het verschil is tussen 2 en 4. Veel zal ook afhangen van evt. koudebruggen (dus beton doorgestort tegen de buitenmuren e.d.).
Misschien gewoon een stukje proberen. 8 cm is niet enorm dik, dus wie weet bik je het er makkelijk uit. Je zult iig een tijdje niet naar de sportschool hoeven
Als ik niet alleen die hoek had gedaan maar het hele dak van nieuw EDPM had voorzien had ik het hele dak van lijm moeten ontdoen.assje schreef op maandag 2 september 2024 @ 10:01:
[...]
Met het werk dat dit kost was je onderhand beter af geweest er gewoon een nieuw dak op te leggen denk ik
Of allemaal nieuwe planken, maar dat is zeker weten meer werk.
Thanks voor het meedenkenZwartoog schreef op maandag 2 september 2024 @ 22:34:
[...]
Denk dat het vooral de vraag is hoeveel werk je ervan wilt maken
Als je leidingwerk moet leggen, en er ligt nog geen vloerverwarming, dan hoef je in principe maar een paar diepe sleuven te maken, dus dat lijkt me het probleem niet.
Maar sleuven frezen voor de VVW is natuurlijk meer werk dan meestorten in een nieuwe laag.
Qua isolatie: ik durf niet te zeggen wat effectief het verschil is tussen 2 en 4. Veel zal ook afhangen van evt. koudebruggen (dus beton doorgestort tegen de buitenmuren e.d.).
Misschien gewoon een stukje proberen. 8 cm is niet enorm dik, dus wie weet bik je het er makkelijk uit. Je zult iig een tijdje niet naar de sportschool hoeven
Vloerverwarming ligt er nu, maar die blijft dus sowieso niet heel. Dat was in het oorspronkelijke plan meegenomen.
Dit is wel een beetje het huis "voor altijd" dus dan is een stuk extra werk (en géén spijt achteraf) waarschijnlijk het beste.
Met de 11kg ging het nog best oké voor een stuk, hoewel het beton natuurlijk veel harder is dan cement. Denk dat we met de 18/30 kilo een heel eind komen in een paar dagen.
Kende het spul niet maar je kan het in veel vormen krijgen zie ik. Lijkt me een kwestie van smaak wat je mooier vindt.sweetdude schreef op maandag 2 september 2024 @ 11:29:
[...]
Als je toch zo bezig bent met de EPDM en nieuwe daktrim moet zetten, overweeg dan om in plaats van de trim met plastisol kappen te werken. Ziet er 10x beter uit en omdat ze de bovenkant afsluiten ook beter waterdicht.
Vraag me af of het afsluiten van de bovenkant echt wat doet voor de waterdichtheid, het is het EPDM wat daar voor zorgt, is wel beter beschermd dan inderdaad .
Zagen/slijpen is ook een optie.MJV schreef op maandag 2 september 2024 @ 19:45:
Zoiets:
https://www.hbm-machines....zaag-watergekoeld-2600w-1
Je hebt ook de benzine variant, maar dat is binnen niet te doen.
Of gewoon met de haakse slijper en het juiste blad. Tuinslang erbij om alles nat te houden en alle PBM's op.
Sowieso zou ik bij spannende plaatsen de vloer inslijpen (kozijnen/deuren). Je wilt voorkomen dat je meer kapot hakt dan nodig.
Het voordeel van slijpen is dat het redelijk licht werk is. Ga je hakken.... ik zou de 30 halen, een te zware breekhamer heb je niet snel.
Kun je de trap hangen? Bijvoorbeeld met een set spanbanden, eventueel een balk over het trapgat?MJV schreef op maandag 2 september 2024 @ 19:45:
Qua puien denk ik eerlijk gezegd niet dat dat goed gaat. Je gaat het volledige gewicht van de pui hangen aan de hoek verbindingen aan de onderkant, dat is daar niet op gemaakt. Daar moet je het beton onder laten zitten. Als je bang bent voor een koude brug moet je stukje voor stukje vervangen voor foamglas.
Als je de pui kunt ontmantelen en het glas of de vleugels eruit kunt halen, dan blijft het kozijn waarschijnlijk wel heel (hoewel je nog steeds flink gaat lopen hakken).
Heb een 230mm haakse slijper klaar liggen hiervoor, dus ga kijken of dat lukt.TheGhostInc schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 00:33:
Kun je de trap hangen? Bijvoorbeeld met een set spanbanden, eventueel een balk over het trapgat?
Qua puien denk ik eerlijk gezegd niet dat dat goed gaat. Je gaat het volledige gewicht van de pui hangen aan de hoek verbindingen aan de onderkant, dat is daar niet op gemaakt. Daar moet je het beton onder laten zitten. Als je bang bent voor een koude brug moet je stukje voor stukje vervangen voor foamglas.
Als je de pui kunt ontmantelen en het glas of de vleugels eruit kunt halen, dan blijft het kozijn waarschijnlijk wel heel (hoewel je nog steeds flink gaat lopen hakken).
In dat geval zal ik het beton onder de puien laten zitten. Zou ik nog een stuk extra moeten pakken zodat het gewicht beter verdeeld wordt? Dus bijv een halve meter er vandaan blijven?
Tip, Koop de sloophamer van de Lidl. deze kost 139,- en is beresterk!MJV schreef op maandag 2 september 2024 @ 19:45:
[ Voor 51% gewijzigd door BlueSS50 op 03-09-2024 07:35 ]
Bij de eerste pui bij 1 hoek er strak langs voor 10-20cm zodat je de opbouw goed ziet.MJV schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 06:30:
[...]
Heb een 230mm haakse slijper klaar liggen hiervoor, dus ga kijken of dat lukt.
In dat geval zal ik het beton onder de puien laten zitten. Zou ik nog een stuk extra moeten pakken zodat het gewicht beter verdeeld wordt? Dus bijv een halve meter er vandaan blijven?
Als er isolatie onder je pui zit zul je dat (+ je beton) waarschijnlijk moeten vervangen voor foamglas. Anders staat je pui op 10cm breed beton met daaronder isolatie, da's niet heel stabiel. Maar waarschijnlijk ligt je beton op je binnenmuur zonder isolatie of ligt het beton zelfs tot aan de pui en er niet onder.
Maar daarvoor moet je er 1 vrij kappen op een stukje.
[ Voor 3% gewijzigd door TRD07 op 03-09-2024 08:33 ]
loewie1984 schreef op maandag 2 september 2024 @ 16:55:
[...]
Het is een soort acryl/plastic aan de buitenkant en hout aan de binnenkant. Als je het zelf wilt plaatsen is even een mal maken voor een kattenluik en dan met kopieerring freesbitje en er doorheen gaan. Dat moet wel lukken.
Ah! Als ik google dan lijkt me dit wel te kloppen. Nou gehard + kattenluik is een NoGo...Roy schreef op maandag 2 september 2024 @ 16:54:
[...]
Dit lijkt me een Colorbel paneel (gehard glas met een kleur coating aan de binnenkant). Dan zit er vaak aan de binnenkant nog een stukje isolatie en een multiplex plaatje.
Kan allicht de bouwer nog eens mailen of ze weten wat ze hebben gebruikt.. maar project is 6 jaar geleden opgeleverd...
Het is een best stuk en deze platen zitten onder 6 ramen.. dus als ik er 1 moet vervangen dan moet ik ze allemaal vervangen ;-)ID-College schreef op maandag 2 september 2024 @ 16:54:
[...]
Het maakt toch niet uit wat het is? Als je dit per se wilt maak je er een gat in, en als dat mislukt dan plaats je hout voor in terug (met je kattenluik)?
-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8
Persoonlijk zou ik, als het echt problematisch is zonder quick fix, de baksteen eruit halen en opnieuw plaatsen. Maar je zegt dat het stroompunt erin zit... een foto zou fijn zijn. Of zoals mijn handige vader altijd zei: "ik kan alles oplossen maar moet het wel eerst zien".TRD07 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 08:32:
Op de achtergevel willen we een up-down lamp plaatsen. De baksteen waarin het lichtpunt zit (en zo meteen dus de lamp tegenaan geplaatst moet worden) is echter schuin geplaatst t.o.v. de andere stenen. Kan ik die ene baksteen op een nette manier "schuren" zodat ie net zo vlak is als de andere bakstenenen en dus de lamp strak tegen de muur aan hangt? Hoe kan ik dat het beste doen? Gaat om maximaal een halve cm denk ik.
The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.
Ik heb die rand gewoon gekit?Beekforel schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 18:23:
[...]
Nice, ik wist niet dat dit bestond. Eens kijken of ik dit voor m'n AEG kan vinden.
Ik heb een lekkende buitenkraan. Als er iets druk op staat (tuinslang) dan komt het water er door de sleutel uit. Gewoon een gieter vullen gaat wel, maar toch ook wel handig als er een tuinslang aan kan. Ik heb 'm een tijdje geleden al eens los gemaakt, maar kon niet echt iets ontdekken. Rubbertje dat erin zat leek nog prima. Dus ik weet eigenlijk niet waar ik het moet zoeken. Iemand een idee?
![]() | ![]() |
Grote Enphase topic • IQ Gateway uitlezen • PVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023
Gewoon een blindplaat een optie? Steekt paar mm uit maar wel netjes en herbruikbaar.miicker schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 11:56:
Wat kan ik het beste doen met een inbouwdoos (en kabels) waar een stopcontact zat die dicht moet? Op de kabels zit een lasklem. Kan daar zo overheen gestuct worden, of moet er een soort dop op of iets dergelijks?
Nee wil het gewoon dicht hebben, gaat om een stopcontact dat haast tegen het plafond aan zit (ruimte is de oude keuken waar een afzuigkap zat, maar wordt een kantoorruimte). Stopcontact ga ik daar dus nooit meer nodig hebben.Rukapul schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 11:57:
[...]
Gewoon een blindplaat een optie? Steekt paar mm uit maar wel netjes en herbruikbaar.
In principe mag je geen onbereikbare verbindingen hebben.miicker schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 12:03:
[...]
Nee wil het gewoon dicht hebben, gaat om een stopcontact dat haast tegen het plafond aan zit (ruimte is de oude keuken waar een afzuigkap zat, maar wordt een kantoorruimte). Stopcontact ga ik daar dus nooit meer nodig hebben.
De interpretatie is natuurlijk altijd iets anders.
Als dit een 'laatste' stopcontact is van de kring, dan zoek je waar de kabels vandaan komen, en koppel je ze af in dat stopcontact. Dan kan je de kabels er uit trekken en alles gewoon dicht stucen.
En anders... goede verbinders maken, plaatje over het doosje en dicht stucen. Kans dat een keurder dat ooit vindt is even groot als een groot lot uit de loterij...
Sony A7 iv en wat recycled glas
[ Voor 93% gewijzigd door arievz op 03-09-2024 12:20 ]
Plaatje groen gipsplaat regelen en klemmend in t gat plaatsen.miicker schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 11:56:
Wat kan ik het beste doen met een inbouwdoos (en kabels) waar een stopcontact zat die dicht moet? Op de kabels zit een lasklem. Kan daar zo overheen gestuct worden, of moet er een soort dop op of iets dergelijks?
Beetje grotegatenvuller kit gebruiken om t beetje vast te "lijmen" en fotootje maken nadat je met potlood! De horizontale maat van een muur en de hoogte hebt geschreven om t later terug te vinden.
Je stucadoor doet de rest.
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Dit idd. Ik doe dan meestal een foto van een meetbandje vanaf muur, plus nog 1 vanaf de grond. Dan heb je beide assen ;-)copykat schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 12:21:
[...]
Plaatje groen gipsplaat regelen en klemmend in t gat plaatsen.
Beetje grotegatenvuller kit gebruiken om t beetje vast te "lijmen" en fotootje maken nadat je met potlood! De horizontale maat van een muur en de hoogte hebt geschreven om t later terug te vinden.
Je stucadoor doet de rest.
Dat heb ik overwogen maar twijfel of ik dat mooi krijg. Heb je een foto van het resultaat?
Beekforel schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 12:27:
[...]
Dat heb ik overwogen maar twijfel of ik dat mooi krijg. Heb je een foto van het resultaat?
:strip_exif()/f/image/rpdgaEQKh252pS2gwnTjBJ5m.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier was het geheel nog niet af - maar de plaat zit erin - met kitrandje. Is niet zo heel ingewikkeld. Zou wel siliconenkit doen. Maakt wat makkelijker schoon en is wat duurzamer dacht ik. Heb wel voor een zuurvrije kit gekozen vanwege natuursteen.
[ Voor 17% gewijzigd door webber87 op 03-09-2024 13:48 ]
Hiervoor moet ik dus een raveelbalk leggen die meerdere staartbalken overbrugt. Is er een manier om te berekenen hoeveel staartbalken geoorloofd zijn om te overbruggen?
Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.
Projector. Accesspoint. Brandmeldermiicker schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 12:03:
[...]
Nee wil het gewoon dicht hebben, gaat om een stopcontact dat haast tegen het plafond aan zit (ruimte is de oude keuken waar een afzuigkap zat, maar wordt een kantoorruimte). Stopcontact ga ik daar dus nooit meer nodig hebben.
Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)
Mogelijkheid 1: 2mm naadje aanhouden en dicht kitten met anti-crack oid.Thijsmans schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 14:47:
Hoe voorkom ik zo goed als kan dat er scheurvorming op de overgang gaat plaatsvinden?
***members only***
Mogelijkheid 2: Flex corner in duwen bij het afsmeren.
Mogelijkheid 3: Geen gips in zetten maar fancy houten plankjes er in zetten. Fotolijstje, plantje er op en t is een feature.
[ Voor 15% gewijzigd door big bang op 03-09-2024 14:52 ]
It's time to play the music, it's time to light the lights
Heel Tweaker-waardige oplossing: it's not a bug, it's a featurebig bang schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 14:51:
Mogelijkheid 3: Geen gips in zetten maar fancy houten plankjes er in zetten. Fotolijstje, plantje er op en t is een feature.
:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QkzNaD7fiJe8nogc8kBo4sbp.webp?f=user_large)
Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.
Bevindingen:
- Kozijnen staan gewoon op een soort onderdorpel.
- Muren staan netjes los, beton is makkelijk te breken zonder de muur in gevaar te brengen.
- Granieten plavuizen makkelijkst (ofja snelst) te verwijderen met de 11kg. Grote beitel tussen de tegels rammen, vliegen ze er in z'n geheel uit, inclusief wat bonus zandcement aan de onderkant. Zo in de kruiwagen en de container in.
- Op deze manier ging het veel sneller dan ze met een puntbeitel kapot rammen en dan opscheppen.
- Omdat ik na een ochtend hakken de 30kg hamer amper nog opgetild kreeg toen ik hem ging huren, en het feit dat het om 8cm beton gaaat ook met de 11kg al wel los kwam toch maar voor de 18kg gekozen.
- Dat hakt misschien iets minder heftig, maar uiteindelijk zal de meeste tijd toch op gaan aan scheppen.
![]() | ![]() | ![]() |
Morgen nog een constructie bedenken voor de trap (kan met leggers tussen twee muren), en dan verder met de rest van de dekvloer en het beton
En even kijken hoe het zit rond de poeren, voorzichtig slopen daar rondom.
[ Voor 3% gewijzigd door MJV op 03-09-2024 19:38 ]
Wat zul jij lekker slapen vannacht 😁 maar misschien is een preventief paracetamolletje wel een goed idee.MJV schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 19:36:
@Zwartoog @TheGhostInc nogmaals dank voor al het advies. Vandaag hard gewerkt (fijne temperatuur ook). Maar wel flink opgeschoten. Toch een 11 kuubs container voor drie vijfde zo'n beetje vol.
Bevindingen:
- Muren staan netjes los, beton is makkelijk te breken zonder de muur in gevaar te brengen.
- Granieten plavuizen makkelijkst (ofja snelst) te verwijderen met de 11kg. Grote beitel tussen de tegels rammen, vliegen ze er in z'n geheel uit, inclusief wat bonus zandcement aan de onderkant. Zo in de kruiwagen en de container in.
- Op deze manier ging het veel sneller dan ze met een puntbeitel kapot rammen en dan opscheppen.
- Omdat ik na een ochtend hakken de 30kg hamer amper nog opgetild kreeg toen ik hem ging huren, en het feit dat het om 8cm beton gaaat ook met de 11kg al wel los kwam toch maar voor de 18kg gekozen.
- Dat hakt misschien iets minder heftig, maar uiteindelijk zal de meeste tijd toch op gaan aan scheppen.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Morgen nog een constructie bedenken voor de trap (kan met leggers tussen twee muren), en dan verder met de rest van de dekvloer en het beton.
The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.
Anders zat ik zelf te denken om het met Knauf stucprimer voor te strijken. Wij hebben zelf stucpasta gekocht om patronen te maken in het stucwerk met lijnen en aangezien de pasta dun is, is het voor ons doeleinde goed verwerkbaar.
Hebben het nu op MDF gedaan, maar officieel kan je niet stucen op gegrond MDF
[ Voor 5% gewijzigd door ViezeVis op 03-09-2024 22:28 ]
Lekker bezig! Als het makkelijk gaat, loont het zeker om het zo te doen dat het naar je zin is.MJV schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 19:36:
@Zwartoog @TheGhostInc nogmaals dank voor al het advies. Vandaag hard gewerkt (fijne temperatuur ook). Maar wel flink opgeschoten. Toch een 11 kuubs container voor drie vijfde zo'n beetje vol.
Bevindingen:
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Morgen nog een constructie bedenken voor de trap (kan met leggers tussen twee muren), en dan verder met de rest van de dekvloer en het beton.
Uit de omschrijving van Qboard:ViezeVis schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 22:28:
Ik lees wisselende verhalen op internet of je direct kunt stucen op qboard/wedi. Iemand daar ervaring mee? Ik wil gaan stucen op een qboard 4mm dik om daar vervolgens muurdecoratie van te maken. Kreeg de tip om dat op dit soort platen of evt. trespa te doen maar deze qboards zijn geschikt voor stuc.
Anders zat ik zelf te denken om het met Knauf stucprimer voor te strijken. Wij hebben zelf stucpasta gekocht om patronen te maken in het stucwerk met lijnen en aangezien de pasta dun is, is het voor ons doeleinde goed verwerkbaar.
Hebben het nu op MDF gedaan, maar officieel kan je niet stucen op gegrond MDF.
Qboard basiq biedt grenzeloze vormgevingsmogelijkheden bij de badkamerrenovatie. Voor wanden, vloeren, badombouwen of meubelconstructies. Het stabiele bouwelement kan heel eenvoudig worden verwerkt en vervolgens direct worden afgewerkt met tegels, plamuur of pleister. Ontwerp uw badkamer geheel naar uw eigen wens.
Waterdichte kern van polystyreen-hardschuim, ideaal voor natte ruimtes.
Mortellaag aan beide zijden hierdoor kan je direct betegelen, plamuren of bepleisteren
Drukvast en buigstijf
Thermisch isolerend, ook geschikt voor binnen isolatie.
Why not?ViezeVis schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 22:28:
Ik lees wisselende verhalen op internet of je direct kunt stucen op qboard/wedi. Iemand daar ervaring mee? Ik wil gaan stucen op een qboard 4mm dik om daar vervolgens muurdecoratie van te maken. Kreeg de tip om dat op dit soort platen of evt. trespa te doen maar deze qboards zijn geschikt voor stuc.
Hebben het nu op MDF gedaan, maar officieel kan je niet stucen op gegrond MDF.
Als je er overheen kan tegelen met tegellijm, kan er ook stuc tegenaan. Of je moet primeren weet ik niet zeker, maar het kan natuurlijk nooit kwaad om even een laag stucprimer er tegenaan te zetten.
:strip_exif()/f/image/r67VSRhanos94WXGuLsZ6wh6.jpg?f=fotoalbum_large)
Tijdens het graven in de tuin ben ik deze pijp/buis tegen gekomen op ongeveer 20cm diepte. Het lijkt een soort porselein. Dit is op het uiterste randje van mijn achtertuin gegraven.
Kan iemand mij vertellen wat dit is?
Ik moet nog de afwatering van mijn overkapping aansluiten op het riool. Kan ik dat op deze buis doen?
Dat lijkt op een afvoerbuis ja, om zeker te zijn zou je moeten weten of die nog ergens aangesloten zit...Toekan schreef op woensdag 4 september 2024 @ 14:33:
[Afbeelding]
Tijdens het graven in de tuin ben ik deze pijp/buis tegen gekomen op ongeveer 20cm diepte. Het lijkt een soort porselein. Dit is op het uiterste randje van mijn achtertuin gegraven.
Kan iemand mij vertellen wat dit is?
Ik moet nog de afwatering van mijn overkapping aansluiten op het riool. Kan ik dat op deze buis doen?
Is er een makkelijke manier om dat uit te zoeken? Of gaat dat graven worden?Tommie12 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 14:34:
[...]
Dat lijkt op een afvoerbuis ja, om zeker te zijn zou je moeten weten of die nog ergens aangesloten zit...
ChatGPT kwam trouwens hiermee:
De buis die je hebt gevonden lijkt op een oude keramische of stenen rioolbuis, die vaak werd gebruikt in oudere rioleringssystemen. Dergelijke buizen werden tot in de jaren '70 of '80 veel gebruikt voor het transport van afvalwater, voordat ze werden vervangen door modernere materialen zoals PVC.
En sluit die overkapping nou niet aan op het riool, die hebben het al zo moeilijk bij overvloedige regen.
[ Voor 24% gewijzigd door Gramser op 04-09-2024 14:40 ]
Die buis ligt er al een tijd, waarschijnlijk meer dan 30 jaar, dus je bent niet zeker of er tussentijds wat veranderd is.Toekan schreef op woensdag 4 september 2024 @ 14:36:
[...]
Is er een makkelijke manier om dat uit te zoeken? Of gaat dat graven worden?
ChatGPT kwam trouwens hiermee:
De buis die je hebt gevonden lijkt op een oude keramische of stenen rioolbuis, die vaak werd gebruikt in oudere rioleringssystemen. Dergelijke buizen werden tot in de jaren '70 of '80 veel gebruikt voor het transport van afvalwater, voordat ze werden vervangen door modernere materialen zoals PVC.
Je kan er een gaatje in boren en kijken of er nog water door loopt als je bv de WC doortrekt of in de keuken of badkamer water laat weg lopen, dan wel of er water van het dak door gaat.
Als de buis helemaal droog is en blijft, dan weet je niet of ze nog aangesloten is op de afvoer ergens.
Ik heb er een gaatje in geboord en de buis was nat aan de binnenkant.
Heeft een regenton dan de voorkeur? Of zijn er andere oplossingen?Gramser schreef op woensdag 4 september 2024 @ 14:39:
"Gresbuis". En ja, dat wordt graven. Wij vonden ze ook in onze tuin toen we een terras gingen aanleggen, en ze liepen richting bezinkputten. Waren niet meer in gebruik.
En sluit die overkapping nou niet aan op het riool, die hebben het al zo moeilijk bij overvloedige regen.
[ Voor 59% gewijzigd door Toekan op 04-09-2024 15:33 ]
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5
Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/