Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
@ToekanLED-Maniak schreef op woensdag 4 september 2024 @ 15:37:
[...]
Regenton of gat in de grond met wat kiezenstenen en daar je afvoerbuis in steken. Dan eindigt het niet in het riool, maar in je tuin.
Een regenton heeft alleen zin als je dat water ook regelmatig gaat gebruiken, want een volle regenton doet niks.
En afvoeren op de grond is prima als je grond goed doorlaatbaar is. Op kleigronden lukt dat niet.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Zie hieronder. Bij de eerste afbeelding zie je duidelijk het verschil met de andere bakstenen. Als die ene steen rechts van het lichtpunt nou wat vlakker zou zijn dan kan de wandarmatuur strak tegen de stenen aan.Boeryepes schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 08:43:
[...]
Persoonlijk zou ik, als het echt problematisch is zonder quick fix, de baksteen eruit halen en opnieuw plaatsen. Maar je zegt dat het stroompunt erin zit... een foto zou fijn zijn. Of zoals mijn handige vader altijd zei: "ik kan alles oplossen maar moet het wel eerst zien".
Het liefst haal ik de baksteen niet eruit (is al een keer gedaan door de aannemer en dus niet goed teruggeplaatst (wijzigingsverzoek is niet meer mogelijk)), maar geen idee wat voor opties ik dan nog heb.
:strip_exif()/f/image/Wps1MYvHPHNukExZ64cBDgCV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ygyJQLVUCAOUMruYmT5nat2K.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lFzL89dXQS9wNkU54w8iChA4.jpg?f=fotoalbum_large)
Hoeveel water wil je afvoeren (hoeveel dakoppervlak?).Toekan schreef op woensdag 4 september 2024 @ 15:32:
Ik gok dat deze gresbuis in gebruik is voor de afvoer van het regenwater van onze schuur.
Ik heb er een gaatje in geboord en de buis was nat aan de binnenkant.
[...]
Heeft een regenton dan de voorkeur? Of zijn er andere oplossingen?
Je gemeente heeft regels daarvoor, voor infiltratiekratten.
Mijn persoonlijke ervaring:
https://irritech.nl/infil...afvoer-karmat-ri.502.202/
Die voldoet 90% vd tijd voor de afvoer van het water van mn overkapping van 18m2. Ik heb een gat geboord (machine gehuurd) van 50cm diamter en 1m50 diep. Geotextiel erin, buis erin en volgestort met grind.
Met die stortbui van afgelopen maandag kwam'ie te kort, maar verder nog nooit gezien dat'ie overstroomde.
De rest van huis zit op kratten, met een totale capaciteit van 4 kuub. Keurig volgens de norm van mijn gemeente (die vereist 6cm capaciteit, meeste gemeenten iets van 2-3).
De enige goede oplossing mi. is steen eruit en er weer goed in. Het is zo los. Enigste uitdaging is de juiste kleur voeg.TRD07 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 15:47:
[...]
Zie hieronder. Bij de eerste afbeelding zie je duidelijk het verschil met de andere bakstenen. Als die ene steen rechts van het lichtpunt nou wat vlakker zou zijn dan kan de wandarmatuur strak tegen de stenen aan.
Het liefst haal ik de baksteen niet eruit (is al een keer gedaan door de aannemer en dus niet goed teruggeplaatst (wijzigingsverzoek is niet meer mogelijk)), maar geen idee wat voor opties ik dan nog heb.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Voor een metselaar is dit een uurtje werk.
Doe je het zelf dan wat meer (afh. van handigheid en gereedschap) plus de tijd van en naar de bouwmarkt maar dan heb je wel de eer en goede gevoel van het zelf hebben gedaan.
Elke andere oplossing blijf je zien, kost ook tijd (incl. zoeken naar een oplossing) en je blijft het weten dat het beter kon.
The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.
Welke tools gebruikt een metselaar om die steen er zonder breuk uit te halen?Boeryepes schreef op woensdag 4 september 2024 @ 18:09:
[...]
De enige goede oplossing mi. is steen eruit en er weer goed in. Het is zo los. Enigste uitdaging is de juiste kleur voeg.
Voor een metselaar is dit een uurtje werk.
Doe je het zelf dan wat meer (afh. van handigheid en gereedschap) plus de tijd van en naar de bouwmarkt maar dan heb je wel de eer en goede gevoel van het zelf hebben gedaan.
Elke andere oplossing blijf je zien, kost ook tijd (incl. zoeken naar een oplossing) en je blijft het weten dat het beter kon.
Het binnenwerk zal toch wel defect zijn anders piest het niet uit de sleutel tijdens een beetje weerstand. Btw wat is mora voor habbiwabbie merk? Is toch van kroketten en frikandellen?Pazo schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 10:22:
Hallo klussers,
Ik heb een lekkende buitenkraan. Als er iets druk op staat (tuinslang) dan komt het water er door de sleutel uit. Gewoon een gieter vullen gaat wel, maar toch ook wel handig als er een tuinslang aan kan. Ik heb 'm een tijdje geleden al eens los gemaakt, maar kon niet echt iets ontdekken. Rubbertje dat erin zat leek nog prima. Dus ik weet eigenlijk niet waar ik het moet zoeken. Iemand een idee?
[Afbeelding] [Afbeelding]
Gewoon klein plaatje erachter , in de vorm van de lamp en je ziet er toch niks meer van? Ik heb hier een jaren 30 huis waar dit ook overal is. Neem bijv een plaatje van trespa (afval stukje) of multiplex die je even behandeld van te voren.TRD07 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 15:47:
[...]
Zie hieronder. Bij de eerste afbeelding zie je duidelijk het verschil met de andere bakstenen. Als die ene steen rechts van het lichtpunt nou wat vlakker zou zijn dan kan de wandarmatuur strak tegen de stenen aan.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Sorry hoor maar jongens om daar nou de steen weer voor uit te halen, voegen etc lijkt mij echt een tweakers oplossing (maak het niet groter dan het is 😉). Je krijgt kleur verschil en t wordt er niet beter van. en veel succes met zoeken naar een metselaar voor 1 steen.
Geen die, zit erin vanaf de bouw. Als ik op internet kijk lijken het vrij dure kranen. Inmiddels ook een handleiding met onderdelenlijst gevonden. Dus ik ga 'm binnenkort toch nog maar eens losmaken en kijken of wat te vinden is.scofield schreef op woensdag 4 september 2024 @ 19:36:
[...]
Het binnenwerk zal toch wel defect zijn anders piest het niet uit de sleutel tijdens een beetje weerstand. Btw wat is mora voor habbiwabbie merk? Is toch van kroketten en frikandellen?
Grote Enphase topic • IQ Gateway uitlezen • PVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023
Met een komschijf op een haakse slijper is een halve cm zo weg. Mss wel een beetje uitkijken voor je elektra...TRD07 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 15:47:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En ik heb het ook weleens gedaan met een smalle beitel en een hamer (en eerst voorgeboord). Had geen zin voor 1 steen een slijper te kopen.Slimbo schreef op woensdag 4 september 2024 @ 20:04:
[...]
Met een komschijf op een haakse slijper is een halve cm zo weg. Mss wel een beetje uitkijken voor je elektra...
The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.
Ik dacht dat wel even te fixen. Zag een klein gaatje boven de klink. Daar geprobeerd met een dun inbussleutel in te gaan, in de hoop dat ik dan iets los kon draaien en de klink eraf zou gaan. Helaas werkt dit niet zo. Ik heb twee inbussleutels die erin passen. Van heel dun (1.5mm, tot 2mm) maar bij beide voel ik niet iets waar hij invalt.
Weten jullie hoe dit werkt en hoe deze klink eraf krijg, zodat ik het slot kan gaan vervangen?
:strip_exif()/f/image/TGxGTzw7y2fydlN6Re8eRut6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/D8rispWBDBAYOrWM37Hd9Ble.jpg?f=fotoalbum_large)
Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.
https://www.hoppe.com/nl-...oppe-snelstiftverbinding/
Kleine platte schroevendraaier zou dan moeten werken
Als ik die filmpjes bekijk doen ze daar aan beide kanten een grotere inbus gebruiken. Ik zie ze niet iets doen met een platte schroevendraaier.Beekforel schreef op donderdag 5 september 2024 @ 19:30:
@GAEvakYD Hoppe Snelstift misschien?
https://www.hoppe.com/nl-...oppe-snelstiftverbinding/
Kleine platte schroevendraaier zou dan moeten werken
Die klinken met grote inbus heb ik op een paar andere deuren zitten, maar deze deur is een speciaal geval. Omdat het hout gedeelte van de deur niet zo breed was en er daarom geen normaal beslag op paste hebben ze dit deurbeslag erop gezet.
Na de bouw kregen we van aannemer een heel klein sleuteltje en volgens mij was dat een heel dun inbussleutel. Dat is nu vele jaren geleden en dat kleine ding is natuurlijk nergens meer te vinden. Bij de HORNBACH daarom een setje hele dunne inbussleutels gehaald. Maar daar krijg ik dus geen gevoel of grip mee als ik ermee in het kleine gaatje ga.
Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.
Wat je omschrijft klinkt als Hoppe Snelstift. Niet alles wat op een inbussleutel (of een ikea sleuteltje) lijkt is dat ook. Op de korte kant is het gewoon een platte schroevendraaier, vrij klein.GAEvakYD schreef op donderdag 5 september 2024 @ 19:39:
[...]
Als ik die filmpjes bekijk doen ze daar aan beide kanten een grotere inbus gebruiken. Ik zie ze niet iets doen met een platte schroevendraaier.
Die klinken met grote inbus heb ik op een paar andere deuren zitten, maar deze deur is een speciaal geval. Omdat het hout gedeelte van de deur niet zo breed was en er daarom geen normaal beslag op paste hebben ze dit deurbeslag erop gezet.
Na de bouw kregen we van aannemer een heel klein sleuteltje en volgens mij was dat een heel dun inbussleutel. Dat is nu vele jaren geleden en dat kleine ding is natuurlijk nergens meer te vinden. Bij de HORNBACH daarom een setje hele dunne inbussleutels gehaald. Maar daar krijg ik dus geen gevoel of grip mee als ik ermee in het kleine gaatje ga.
Ik heb het hier ook en ook een deurkruk die ik los wil hebben maar dat lukt ook niet omdat hij niet pakt helaas.
[ Voor 5% gewijzigd door Beekforel op 05-09-2024 19:43 ]
Net even zitten pielen met een heel klein plat schroevendraaiertje. Maar helaas gebeurd er niets en ik voel ook geen beweging of iets.Beekforel schreef op donderdag 5 september 2024 @ 19:42:
[...]
Wat je omschrijft klinkt als Hoppe Snelstift. Niet alles wat op een inbussleutel (of een ikea sleuteltje) lijkt is dat ook. Op de korte kant is het gewoon een platte schroevendraaier, vrij klein.
Ik heb het hier ook en ook een deurkruk die ik los wil hebben maar dat lukt ook niet omdat hij niet pakt helaas.
Nog even wat foto's van binnen het gaatje te maken. Het lijkt inderdaad wel alsof je met een plat schroevendraaier iets moet kunnen indrukken, maar dat lukt helaas niet.
:strip_exif()/f/image/8ZQ6AdbCBxXhmPAAVjklzNDh.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/FjjqckldmxyaU3UpjHYcaURf.jpg?f=fotoalbum_large)
Morgen ga ik maar proberen of ik de oude aannemer nog te pakken kan krijgen. Of anders daarna even bij een ijzerwinkel ofzo.
Ik heb uiteindelijk de oude klink eraf gezaagd
Dit heb je nodig: https://www.onlinedeurbes...f-PiywyEhtVxoC_x8QAvD_BwEGAEvakYD schreef op donderdag 5 september 2024 @ 21:03:
[...]
Net even zitten pielen met een heel klein plat schroevendraaiertje. Maar helaas gebeurd er niets en ik voel ook geen beweging of iets.
Nog even wat foto's van binnen het gaatje te maken. Het lijkt inderdaad wel alsof je met een plat schroevendraaier iets moet kunnen indrukken, maar dat lukt helaas niet.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Morgen ga ik maar proberen of ik de oude aannemer nog te pakken kan krijgen. Of anders daarna even bij een ijzerwinkel ofzo.
En hier uitleg hoe je dit moet gebruiken vanaf 1:13:
YouTube: Schroefloze montage – SnelstiftPlus voor standaard rozetgarnituren
Zelf heb ik ook deur klinken van hoppe en je moet even de slag te pakken krijgen maar als je het eenmaal door het is het zo los!
Oeps. Ik heb ook al even aan het scenario slijptol zitten denken, maar dat is wel echt als ik echt niets meer lukt. Als ik hier wel op uit kom dan koop ik wel een nieuwe klink die iets meer standaard is.UUDIBUUDI schreef op donderdag 5 september 2024 @ 21:39:
@GAEvakYD ik heb ditzelfde een jaar of anderhalf geleden gehad. Magnetisch slot kaduuk, onder garantie een nieuwe gekregen van deurengigant (jouw deur zou daar ook weg kunnen komen als ik het zo zie). Er zat een soort klikmechanisme in wat je in kon drukken en dat was ofwel reeds gesloopt, ofwel heb ik het zelf gesloopt omdat ik er teveel in heb zitten peuren toen ik hem niet loskreeg. Ten tijde van het slopen was ik alweer vergeten hoe ik dat ding had vastgezet, het bavianengeduld deed de rest. Heb het idee dat ze deze sloten niet meer leveren, dus wellicht waren ze kwalitatief aan de matige kant.
Ik heb uiteindelijk de oude klink eraf gezaagd. Er is dus een plan B en mijn suggestie is dus om brute kracht te vermijden omdat je dan alsnog bij plan B uit kan komen.
Thanks, dit ziet er wel simpel uit zo. Dat zou dan toch ook moeten werken met een plat schroevendraaiertje? Ik ga zo nog een keertje pielen en kijken of ik zo'n draaiende beweging kan maken.corneej schreef op donderdag 5 september 2024 @ 21:45:
[...]
Dit heb je nodig: https://www.onlinedeurbes...f-PiywyEhtVxoC_x8QAvD_BwE
En hier uitleg hoe je dit moet gebruiken vanaf 1:13:
YouTube: Schroefloze montage – SnelstiftPlus voor standaard rozetgarnituren
Zelf heb ik ook deur klinken van hoppe en je moet even de slag te pakken krijgen maar als je het eenmaal door het is het zo los!
Voor de overgang van stadsuitloop naar regenpijp vind ik een dergelijke vergaarbak mooi:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/X6jU6DQdcnL3UvcMd1snz2r0.jpg?f=user_large)
Maar die kom ik eigenlijk alleen in zink tegen waar dan vaak bij staat dat er ook een zinken buis op moet.
Heeft vermoedelijk te maken met verschil van uitzetten bij koude en warmte tussen zink en pvc maar zou dat echt fout gaan?
Of is er een alternatief in pvc?
Liefst antraciet maar zwart kan ook wel.
ligt aan het metaal van je poort, ik vond die zelftappers niet heel fijn. Zelfse ervaring.peligro2k schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 09:52:
Ik ben een tuinpoort (deur) aan het maken met een gegalvaniseerd frame en Zweeds rabat. Om het rabat te bevestigen heb ik deze schroeven aangeschaft. Mijn idee was dat ik deze gisteravond na het werk er wel even in zou jassen. Helaas krijg ik de schroeven met geen mogelijkheid door het frame. Zal ik dan toch moeten voorboren met een scherp staalboortje? Zou ik na het voorboren 'normale' (zwarte) gevelschroeven kunnen gebruiken?
Heb het destijds opgelost door met een klein boortje toch even voor te boren in het staal van de poort.
Overgang zink PVC geen ervaring mee, maar denk dat rek/krimp niet problematisch is. Zou meer de esthetiek zijn waar ik over val.Vliegvlug schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 09:57:
Ik heb de stadsuitloop van mijn overkapping recent vervangen en nu wil ik er graag een PVC regenpijp van 80mm op aansluiten welke antraciet van kleur is en ik al heb liggen.
Of is er een alternatief in pvc?
Liefst antraciet maar zwart kan ook wel.
Kijk eens hier:
https://www.wildkamp.nl/z...&PageNumber=0&PageSize=20
Ik zou deze schroeven niet gebruiken, gaat toch roesten. Zelf heb ik Dynaplus gebruikt welke speciaal voor buiten waren, met coating.peligro2k schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 09:52:
Ik ben een tuinpoort (deur) aan het maken met een gegalvaniseerd frame en Zweeds rabat. Om het rabat te bevestigen heb ik deze schroeven aangeschaft. Mijn idee was dat ik deze gisteravond na het werk er wel even in zou jassen. Helaas krijg ik de schroeven met geen mogelijkheid door het frame. Zal ik dan toch moeten voorboren met een scherp staalboortje? Zou ik na het voorboren 'normale' (zwarte) gevelschroeven kunnen gebruiken?
Korte update. Klink is er af. De truc met de schroevendraaier werkte niet helemaal. Maar met de schroevendraaier een beetje pielen en dan met redelijk kracht aan de klink trekken, toen schoot hij er opeens af.GAEvakYD schreef op donderdag 5 september 2024 @ 21:55:
[...]
Oeps. Ik heb ook al even aan het scenario slijptol zitten denken, maar dat is wel echt als ik echt niets meer lukt. Als ik hier wel op uit kom dan koop ik wel een nieuwe klink die iets meer standaard is.
[...]
Thanks, dit ziet er wel simpel uit zo. Dat zou dan toch ook moeten werken met een plat schroevendraaiertje? Ik ga zo nog een keertje pielen en kijken of ik zo'n draaiende beweging kan maken.
[YouTube: Schroefloze montage – SnelstiftPlus voor standaard rozetgarnituren]
:strip_exif()/f/image/izJTteGDGlJTJvpriQtrtvZL.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 17% gewijzigd door GAEvakYD op 06-09-2024 10:48 ]
Als ik hier naar buiten kijk dan zie ik overal zinken mastgoten en pvc regenpijpen. Die hangen er al 50jaar, dus verwacht dat pvc en zink wel samen kunnenVliegvlug schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 09:57:
Maar die kom ik eigenlijk alleen in zink tegen waar dan vaak bij staat dat er ook een zinken buis op moet.
Heeft vermoedelijk te maken met verschil van uitzetten bij koude en warmte tussen zink en pvc maar zou dat echt fout gaan?
Wel opletten met uitzetting van pvc in de volle zon. Dus iets van ruimte houden tussen de delen.
Of het met een zelfborende kruiskop lukt om door 2 a 3 mm staal te komen valt tegen zoals jezelf al vernomen hebt.
Ik heb 4 mm gaatjes geboord m5 draad er in.
De rvs koppen heb ik 3 x aangestipt met de zwarte bijwerkverf voor Rabat.
Boren en tappen met een beetje olie en je bent in een avond klaar.
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Ja had ik inderdaad moeten doen. Als ik deze voorboor met 3mm, zou het dan werken? Ik heb al 6cm schroeven, maar die zijn te lang voor het stalen frame.habbekrats schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 11:01:
@peligro2k Tip voor de volgende keer neem 6kant of toren zelfboren daar kun je veel harder op duwen .
Of het met een zelfborende kruiskop lukt om door 2 a 3 mm staal te komen valt tegen zoals jezelf al vernomen hebt.
Ik heb 4 mm gaatjes geboord m5 draad er in.
De rvs koppen heb ik 3 x aangestipt met de zwarte bijwerkverf voor Rabat.
Boren en tappen met een beetje olie en je bent in een avond klaar.
https://www.toolstation.n...earchstr=Dynaplus%20zwart
Wolly schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 10:11:
[...]
Ik zou deze schroeven niet gebruiken, gaat toch roesten. Zelf heb ik Dynaplus gebruikt welke speciaal voor buiten waren, met coating.
[ Voor 14% gewijzigd door peligro2k op 06-09-2024 11:43 ]
De schroeven van @peligro2k gaan inderdaad roesten, die zijn zeker niet geschikt voor buiten, als het staal wat harder (of dikker) is dan het meest zachte pisbakkenstaal krijg je die inderdaad niet erin gedraaid.Wolly schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 10:11:
Ik zou deze schroeven niet gebruiken, gaat toch roesten. Zelf heb ik Dynaplus gebruikt welke speciaal voor buiten waren, met coating.
Dynaplus met een extra dikke zinkcoating is wel voldoende roestbestendig, maar kun je die ook zelfborend krijgen?
Als ik buiten schroeven in een stalen frame zou moeten draaien zou ik het goed doen:
- Voorboren met ø3.3
- Netjes M4 tappen
- RVS schroeven M4 erin draaien
- Schroeven voorzien van dik vet (of Loctite) om roest aan het draadgat in het stalen frame te voorkomen.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ik heb even een korte vraag. In verband met een nieuw (lager) bed voor mijn zoontje, is het stopcontact naast zijn bed binnen bereik gekomen. Om ongelukken te voorkomen heb ik hem opengeschroefd, de draden afgedopt met een kroonsteentje en het afdekplaatje weer op de muur geschroefd. Mijn vraag is of dit een veilige oplossing is voor de aankomende 10 jaar of dat een alternatieve aanpak raadzaam is. Hieronder volgt een foto van de afgedopte draden. Ondertussen zitten die weer in de muur met het afdekplaatje ervoor. Bij voorbaat dank.
/f/image/rHyxvtLjGpXBWN7f43z0IDtC.png?f=fotoalbum_large)
Prima toch! zelf had ik een Wago's gebruikt of het kroon steentje over losgebroken en ook nog een stukje isolatietape om heen gewikkeld.
Of eigenlijk nog beter, maar wat meer werk even kijken of hij in de lasdoos zit en daar los gemaakt.
[ Voor 3% gewijzigd door flaskk op 06-09-2024 14:02 ]
Meestal lopen stopcontacten naar de centraaldoos achter de lamp in het plafond. Als je daar de draden los haalt zit je nog wat veiliger.Arjan_M schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 13:53:
Beste Tweakers,
Ik heb even een korte vraag. In verband met een nieuw (lager) bed voor mijn zoontje, is het stopcontact naast zijn bed binnen bereik gekomen. Om ongelukken te voorkomen heb ik hem opengeschroefd, de draden afgedopt met een kroonsteentje en het afdekplaatje weer op de muur geschroefd. Mijn vraag is of dit een veilige oplossing is voor de aankomende 10 jaar of dat een alternatieve aanpak raadzaam is. Hieronder volgt een foto van de afgedopte draden. Ondertussen zitten die weer in de muur met het afdekplaatje ervoor. Bij voorbaat dank.
[Afbeelding]
Hierom wil ik de deur uit de scharnieren halen. Schaven/opschuren (vooral de onderkant de rest is nog goed) in de Sigma S2U Allure Primer zetten en laten drogen. Deze buiten deur zal ik op schragen in de garage zetten om te drogen de deur terughangen en sluiten terwijl die nog niet droog is lijkt mij onverstandig.
Het probleem: ik zit hierdoor één of twee nachten zonder buitendeur. Het is de achterkant er kunnen mogelijk twee of drie buren met moeite vanuit hun eerste verdieping zien dat die ontbreekt over inbraak maak ik mij niet zo veel zorgen. Mijn vrouw vind het wel vervelend. Ik dacht ik haal en plaat osb en laat die op maat maken. Schroef hier twee oogjes in en trek hier een koord door en span deze achter een balkje wat aan de binnenkant van het deurkozijn zit. Hiermee klem ik de plaat osb vast en voorkom ik in ieder geval ongedierte (en ongeplande regenbuien) en geef mijn vrouw een prettig gevoel (wie wil dat nu niet).
Kan dit slimmer of makkelijker of kijken jullie helemaal anders tegen zo'n oplossing aan? Nu kom ik uit op een prijs van een euro of 15 à 20.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Kan het veiliger? Jazeker.Arjan_M schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 13:53:
Beste Tweakers,
[Afbeelding]
Is dit veilig genoeg om de komende jaren door te komen. Jazeker.
Zou ik er iets aan doen nu nog? Zeker niet.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Ik heb gewoon netjes voorgeboord met een metaalboortje en daarna de schroef (ik meen 35mm lengte) erin gedraaid. De schroef zelf was niet zelfborend, die vreet zichzelf wel vast in het metaal.Andrehj schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 13:38:
[...]
De schroeven van @peligro2k gaan inderdaad roesten, die zijn zeker niet geschikt voor buiten, als het staal wat harder (of dikker) is dan het meest zachte pisbakkenstaal krijg je die inderdaad niet erin gedraaid.
Dynaplus met een extra dikke zinkcoating is wel voldoende roestbestendig, maar kun je die ook zelfborend krijgen?
Als ik buiten schroeven in een stalen frame zou moeten draaien zou ik het goed doen:
- Voorboren met ø3.3
- Netjes M4 tappen
- RVS schroeven M4 erin draaien
- Schroeven voorzien van dik vet (of Loctite) om roest aan het draadgat in het stalen frame te voorkomen.
Bij een dumpzaak twee binnendeuren scoren?True schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 14:38:
Ik wil dit weekend of volgend weekend de buitendeur/achterdeur nog even weer winter-klaar maken. Duidelijk merkbaar waren vochtproblemen afgelopen jaar waardoor de deur in natte periodes erg uitzette en bijna onbruikbaar werd.
Hierom wil ik de deur uit de scharnieren halen. Schaven/opschuren (vooral de onderkant de rest is nog goed) in de Sigma S2U Allure Primer zetten en laten drogen. Deze buiten deur zal ik op schragen in de garage zetten om te drogen de deur terughangen en sluiten terwijl die nog niet droog is lijkt mij onverstandig.
Het probleem: ik zit hierdoor één of twee nachten zonder buitendeur. Het is de achterkant er kunnen mogelijk twee of drie buren met moeite vanuit hun eerste verdieping zien dat die ontbreekt over inbraak maak ik mij niet zo veel zorgen. Mijn vrouw vind het wel vervelend. Ik dacht ik haal en plaat osb en laat die op maat maken. Schroef hier twee oogjes in en trek hier een koord door en span deze achter een balkje wat aan de binnenkant van het deurkozijn zit. Hiermee klem ik de plaat osb vast en voorkom ik in ieder geval ongedierte (en ongeplande regenbuien) en geef mijn vrouw een prettig gevoel (wie wil dat nu niet).
Kan dit slimmer of makkelijker of kijken jullie helemaal anders tegen zo'n oplossing aan? Nu kom ik uit op een prijs van een euro of 15 à 20.
Die bruinzeeldeuren van de "woningbouw" worden heel vaak vervangen voor mooiere deuren.
Marktplaats?
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
En dan vergeten dat je het daar los gehaald hebt, vervolgens is hij ouder en wil je het weer werkend hebben voor zn mobieltje snachts op te laden. Bel je een electricien omdat het niet werkt en je heb toch alles aangesloten......Jfwiet schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 14:31:
[...]
Meestal lopen stopcontacten naar de centraaldoos achter de lamp in het plafond. Als je daar de draden los haalt zit je nog wat veiliger.

Nee gewoon twee waco's er op klemmen de tweetjes zijn prima..
Je hebt ook kinderveilige wcd's waar een slotje op zit die alleen open gaat als je beide pennen gelijkertijd er in duwt. Nog beter. Kan je laten zitten voor als hij groter is en heeft meteen splash beveiliging. (enige weerstand op vocht omdat er afsluiting voorzit.)
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Waarom zou je Wago's gebruiken als er aan de andere kant geen draad in hoeft?Miyamoto schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 13:59:
Daar kun je beter een lasklem ("Wago") voor gebruiken.
Om die kroonsteen er af te halen heb je gereedschap nodig, Wago's kun je er met een scherpe nagel afhalen.
Als er ook nog een kap overheen gaat is dit een prima oplossing.
Wago heb ik t idee dat draad veel beter is afgeschermd tegen vocht oid. Daarnaast kun je met een kleine kinder pink wel in in een kroonsteek steken en bij een wago niet.gerritjan schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 15:16:
[...]
Waarom zou je Wago's gebruiken als er aan de andere kant geen draad in hoeft?
Om die kroonsteen er af te halen heb je gereedschap nodig, Wago's kun je er met een scherpe nagel afhalen.
Kroonstenen wil je het liefst helemaal niet in huis hebben, voor het verbinden van kabels is een lasdop in alle gevallen beter (tenzij je het over hele kleine kabels hebt voor je modeltrein).gerritjan schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 15:16:
[...]
Waarom zou je Wago's gebruiken als er aan de andere kant geen draad in hoeft?
https://www.sandervunderi...ch/result/?q=kinderveiligcopykat schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 15:13:
[...]Je hebt ook kinderveilige wcd's waar een slotje op zit die alleen open gaat als je beide pennen gelijkertijd er in duwt. Nog beter. Kan je laten zitten voor als hij groter is en heeft meteen splash beveiliging. (enige weerstand op vocht omdat er afsluiting voorzit.)
Voor alle gangbare systeem WCD inbouw of opbouw. Soms zelfs alleen het plastic insertstukje voor een paar euro. Gelijk heel je huis doen.
Float like a butterfly, sting like a bee.
Dat geldt alleen voor de Wagos die voor soepele en vaste kabel zijn. De traditionele Wagos steek je de kabel vast in en moet je deze er uit trekken/draaien. Dat kost wel wat meer moeite dan een hendeltje open zetten (zoals bv bij de Wago 221 inderdaad het geval is). En ook bii de 221, het hendeltje heeft wat speling, maar je moet er toch wat meer kracht achter zetten om hem echt te openen.gerritjan schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 15:16:
Ik heb exact hetzelfde en heb deze gebruikt https://www.schroeven-onl...-ph2-rvs-voldraad-200-st/peligro2k schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 09:52:
Die heb ik wel allemaal voorgeboord (ja dat is wat werk) omdat ik de kop eraf draaide (want rvs). Ik boorde eerst voor met 2mm maar ben later na 3 gegaan geloof ik, omdat ik anders alsnog die koppen er soms afdraaide
[ Voor 6% gewijzigd door bonzz.netninja op 06-09-2024 18:21 ]
vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl
Ik ben het helemaal met je eens, maar in dit geval worden er geen kabels met elkaar verbonden.Wolly schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 17:26:
[...]
Kroonstenen wil je het liefst helemaal niet in huis hebben, voor het verbinden van kabels is een lasdop in alle gevallen beter (tenzij je het over hele kleine kabels hebt voor je modeltrein).
Nou, dat ligt er ook een beetje aan wat voor verf die blauw is. Het zal wel gewoon latex op waterbasis zijn maar je wilt ook weer niet dat die gele verf eraf komt omdat dat blauw een of andere rare verf was waar niks op houd.Martinusz schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 17:39:
Verfvraagje we willen een donker blauwe muur naar geel krijgen, is het dan handig om eerst te witten? Of wellicht grijs? En dan naar Geel? Of gewoon meerdere lagen geel er direct overheen?
Ik zou het sowieso gewoon eerst gronden, want dat is goedkoper dan meerdere lage geel.
vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl
Correct, maar als je geen kroonstenen in huis hebt ga je ze ook niet gebruiken.gerritjan schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 18:22:
[...]
Ik ben het helemaal met je eens, maar in dit geval worden er geen kabels met elkaar verbonden.
Weggooien die rommel en een doosje fatsoenlijke Wago´s halen.
Zou deze schroef werken?Wolly schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 15:03:
[...]
Ik heb gewoon netjes voorgeboord met een metaalboortje en daarna de schroef (ik meen 35mm lengte) erin gedraaid. De schroef zelf was niet zelfborend, die vreet zichzelf wel vast in het metaal.
https://www.toolstation.n...op-voldraad-gecoat/p12979
Helaas heeft de Toolstation (verder weinig DIY zaken hier) alleen zelfborende schroeven met kruiskop. Jammer dat er niks is met een zwarte kop.
En de nieuwe wago's kunnen ook hard en soepele kern in 1 koppelen.Wolly schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 18:33:
[...]
Correct, maar als je geen kroonstenen in huis hebt ga je ze ook niet gebruiken.
Weggooien die rommel en een doosje fatsoenlijke Wago´s halen.
* copykat deed vroeger lampdraad/soepeldraad met soldeer verharden en nu heb ik zo'n hulstang aangeschaft voor klem momenten in schroef plekken met soepeldraad omdat ik duidelijk gemaakt kreeg in ander grote electra topic dat het echt niet kan meer.
En helemaal eh foei copykat foei, stukje vddraad solderen aan soepel draad om in een steeklasdop te kunnen koppelen zoals met wc ventilatoren bijv.

Ook niet meer nodig door de gemengde wago's.
* copykat heeft overigens toch nog een flinke voorraad ouderwetse draailasdroppen.(veel meer kopercontact in de twist ten opzichte van de klik.)
Klassieke steeklasdoppen en moderne waco's klik lasdoppen.
als je perse zwart wil, kun je deze pakken https://gadero.nl/wovar-z...x25-met-lenskop-50-stuks/peligro2k schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 18:39:
[...]
Zou deze schroef werken?
https://www.toolstation.n...op-voldraad-gecoat/p12979
Helaas heeft de Toolstation (verder weinig DIY zaken hier) alleen zelfborende schroeven met kruiskop. Jammer dat er niks is met een zwarte kop.
Die zijn ook gemaakt voor je stalen deurframe, of tenminste, volgend gadero
Als je de steen zelf nog recht gaat plaatsen:TRD07 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 15:47:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het voegmiddel lijkt verdacht veel op weber beamix 2745. Heb ik laatst mijn aanbouw mee gevoegd. Heb ik nog nog een hoop van over, mag je gratis hebben.
Dus als je een keer in de buurt van Eindhoven bent. Zonde van 20 euro voor 25kg voor 1 steen.
Niks fancy's gewoon met wat vakken en van grenen. Hij komt in het gras bij de schutting te staan. Ik wil hem er niet aan bevestigen omdat de schutting van de buren is (lang verhaal).
Ik twijfel over de bevestiging aan de grond. Palen ingraven met beton en rubberseal deed ik eerder altijd. Betonpoer vind ik te duur en zelf maken te tijdrovend. Over paalhouders lees ik dat ze snel afbreken bij schutting gebruik anders leek mij dat wel snel en goedkoop.
Denk ik te moeilijk of toch maar weer met rubberseal en beton aan de gang ? Wat zouden jullie doen ?
Wel windverbanden maken als je een vrijstaand hok zet trouwens
Ik ben voor een schutting recent voor Nobifix palen gegaan. Zelfde of langere levensduur dan hardhout. Maar dan is het dus gewoon behandeld naaldhout. Mooie bruine kleur ook.Waypoint schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 21:12:
Ik wil een houthok maken van 190h,60d en 350b met een dakpannen dakje.
Niks fancy's gewoon met wat vakken en van grenen. Hij komt in het gras bij de schutting te staan. Ik wil hem er niet aan bevestigen omdat de schutting van de buren is (lang verhaal).
Ik twijfel over de bevestiging aan de grond. Palen ingraven met beton en rubberseal deed ik eerder altijd. Betonpoer vind ik te duur en zelf maken te tijdrovend. Over paalhouders lees ik dat ze snel afbreken bij schutting gebruik anders leek mij dat wel snel en goedkoop.
Denk ik te moeilijk of toch maar weer met rubberseal en beton aan de gang ? Wat zouden jullie doen ?
Lijkt me een prima oplossing. Iets dergelijks heb ik zelf ook een aantal keer gedaan. Met het verschil dat ik de plaat over het algemeen al had liggen en in plaats van touw een aantal balkjes haaks op de plaat geschroefd had. Die waren dan net korter dan de dagkant waardoor de plaat goed vast te klemmen was.True schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 14:38:
Ik wil dit weekend of volgend weekend de buitendeur/achterdeur nog even weer winter-klaar maken. Duidelijk merkbaar waren vochtproblemen afgelopen jaar waardoor de deur in natte periodes erg uitzette en bijna onbruikbaar werd.
De beste ideeën komen als je bezig bent.
Je deur op de schragen op maat schaven en dan weer terug hangen. Een deur schuur en schilder je veel makkelijker als ie in het kozijn hangt, echt.True schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 14:38:
Ik zou een voorstrijk of grondverf basis van wit nemen.Martinusz schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 17:39:
Verfvraagje we willen een donker blauwe muur naar geel krijgen, is het dan handig om eerst te witten? Of wellicht grijs? En dan naar Geel? Of gewoon meerdere lagen geel er direct overheen?
https://www.schroeven-onl...-tx-20-zwarte-kop-100-st/
Ik overweeg de bovenverdieping te voorzien van droogbouw vloerverwarming en denk dat ik net die hoogte tekort kom.
In verleden wel gedaan, ging vrij makkelijk, maar volgens mij heeft ikea de constructie veranderd in een soort vouw constructie weet niet of het dan nog steeds makkelijk gaat.Beekforel schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 13:44:
Iemand ervaring met het inkorten van een PAX kast? Zou je aan de onderkant ongeveer de plinthoogte eraf kunnen zagen zonder al te veel gedoe (en van een reeds opgebouwde kast)?
Ik overweeg de bovenverdieping te voorzien van droogbouw vloerverwarming en denk dat ik net die hoogte tekort kom.
Bij ons was het 3 strookjes spaanplaat, met daar tussen karton. Dat is makkelijk te zagen.
Ik heb spanning achterin de tuin. Dat wordt aftakken, naar de sauna, naar binnen, lampje erop.
De vraag; Een sauna is heet/vochtig. Nog do's and don'ts voor de electra? Het wordt een lampje+schakelaartje. Waarbij ik uiteraard in leven wil blijven.. Geen fik, geen schok.
Ikzelf dacht een porselein fitting met een peertje. En een reguliere schakelaar - laag - onder mn ligbankje. Het lampje hangt wel hoog tegen het plafond.
Ik weet dat ik de bouwmarkt nog gewoon verkocht worden, vaak kunnen die niet meer dan ~1300w aan. Leuk als je dus las mee maakt en daarachter zit een droger oid.Wolly schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 17:26:
[...]
Kroonstenen wil je het liefst helemaal niet in huis hebben, voor het verbinden van kabels is een lasdop in alle gevallen beter (tenzij je het over hele kleine kabels hebt voor je modeltrein).
Als je geen schok wilt krijgen zou ik zeker geen reguliere schakelaar en porseleinen fitting nemen.Blomminator schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 16:34:
Wij hebben een Barrelsauna in de tuin. In de winter is dat aardedonker, want geen licht. Nu heeft de barones hier bedacht dat een lichtje ideaal zou zijn.
Ik heb spanning achterin de tuin. Dat wordt aftakken, naar de sauna, naar binnen, lampje erop.
De vraag; Een sauna is heet/vochtig. Nog do's and don'ts voor de electra? Het wordt een lampje+schakelaartje. Waarbij ik uiteraard in leven wil blijven.. Geen fik, geen schok.
Ikzelf dacht een porselein fitting met een peertje. En een reguliere schakelaar - laag - onder mn ligbankje. Het lampje hangt wel hoog tegen het plafond.
Het lijkt mij het beste om alles waterdicht te kiezen, dus IP66 schakelmateriaal en armatuur.
"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."
In dit stukje wordt ook ingegaan op elektra in een sauna, met zone-indeling volgens NEN 1010. Bovenin de sauna kan het best warm worden, daarvoor gelden aparte eisen:Blomminator schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 16:34:
Wij hebben een Barrelsauna in de tuin. In de winter is dat aardedonker, want geen licht. Nu heeft de barones hier bedacht dat een lichtje ideaal zou zijn.
https://www.avantgardesau...Hoebouwikzelfeensauna.pdf
aroTHERM plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l- Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin
Iemand ervaringen/tips? EPS is dus niet schoon, want er plakt beton aan

Milieustraat van je gemeente. Paar keer rijden met een aanhanger met huif.MJV schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 20:53:
Na het slopen van de vloer heb ik een vracht met piepschuim (EPS). Nu kom ik hier niet zomaar meer vanaf ben ik bang. Veel containerbedrijven willen het niet meer dan 10% in hun bouw- en sloopafval. Enige aanbieder die ik vindt is deze: https://www.containermaat...latie-afvalcontainer.html. Maar die heeft dan weer erg slechte reviews.
Iemand ervaringen/tips? EPS is dus niet schoon, want er plakt beton aan.
Als het grote stukken zijn halen sommige gemeentes het ook op.
[ Voor 4% gewijzigd door LED-Maniak op 07-09-2024 21:11 ]
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Als die 10% de massa betreft, kun je alsnog een hoop kwijtMJV schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 20:53:
Na het slopen van de vloer heb ik een vracht met piepschuim (EPS). Nu kom ik hier niet zomaar meer vanaf ben ik bang. Veel containerbedrijven willen het niet meer dan 10% in hun bouw- en sloopafval. Enige aanbieder die ik vindt is deze: https://www.containermaat...latie-afvalcontainer.html. Maar die heeft dan weer erg slechte reviews.
Iemand ervaringen/tips? EPS is dus niet schoon, want er plakt beton aan.
Zelf vind ik die vergaarbakken van Wildkamp juist niet mooidoktervictor schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 10:06:
[...]
Overgang zink PVC geen ervaring mee, maar denk dat rek/krimp niet problematisch is. Zou meer de esthetiek zijn waar ik over val.
Kijk eens hier:
https://www.wildkamp.nl/z...&PageNumber=0&PageSize=20
Klinkt goed dat het wel moet kunnenTheAlBundy schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 11:00:
[...]
Als ik hier naar buiten kijk dan zie ik overal zinken mastgoten en pvc regenpijpen. Die hangen er al 50jaar, dus verwacht dat pvc en zink wel samen kunnen
Wel opletten met uitzetting van pvc in de volle zon. Dus iets van ruimte houden tussen de delen.
Weet van tevoren niet hoe strak het zit de uitloop van de vergaarbak en de regenpijp op elkaar zitten maar zou een koppelstuk kunnen gebruiken die wat breder is dan een reguliere buis die er normaal in gaat, dan is er zeker genoeg afstand.
Eens. Ik ben sterk anti-kroonsteen, maar doordat het hier puur afdopping is heb je alle nadelen van een kroonsteen niet. Open-pulk-risico: tsja dan heeft junior het stopcontact al opengeschroefd.... Dan kan hij de kroonsteen ook aan.gerritjan schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 18:22:
[...]
Ik ben het helemaal met je eens, maar in dit geval worden er geen kabels met elkaar verbonden.
Als ik dit zelf zou doen zou het een wago worden, puur omdat ze hier op de plank liggen... Maar een kroonsteen is in deze casus net zo prima lijkt mij.
Is er iemand die regio Lelystad (of Leerdam) een bus kan draaien van ongeveer 4cm lang, 3cm doorsnee en een 1cm lengtewijs gat. En dan een randje erin van waar het 2mm dunner is. Een cilinder dus, hol, met een uitsparing...
Ik zal dan een tekening maken en een exacte meting doen. Uiteraard kom ik dan gezellig op de koffie, neem een kokosmakroon of gevulde koek mee en betaal de materialen...
Bij voorkeur van iets van zwart / of zwart gemaakt kan worden. Ivm de rest van de motor. Het hoeft weinig te houden, de spiegel en mn handkap. Het is nu kunststof, maar alu/staal/? ..alles mag.
Helaas heb ik geen draaibank en geen plek voor eentje. Ik denk dat het weinig werk is als je weet wat je doet.. maar ja, dat denk ik vaker
En 3d geprint in bv zwart petg/abs of iets met een glassfill plastic?Blomminator schreef op zondag 8 september 2024 @ 11:28:
Bij voorkeur van iets van zwart / of zwart gemaakt kan worden. Ivm de rest van de motor. Het hoeft weinig te houden, de spiegel en mn handkap. Het is nu kunststof, maar alu/staal/? ..alles mag.
Ah man.. ik ben oud aan t worden..Geen seconde aan gedacht! Ik ga dat eens bekijken! Geen idee of stevig is eigenlijk...TheAlBundy schreef op zondag 8 september 2024 @ 11:44:
[...]
En 3d geprint in bv zwart petg/abs of iets met een glassfill plastic?
Eindelijk na1,5 jaar en tot grote vreugde van mijn vrouw het meterkast-deur-project afgemaakt.Zuluman schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 18:51:
Vandaag begonnen aan het project meterkastdeur. Was al jaren een doorn in het oog. Vooral omdat het gelijk het 1e is waar je tegenaan kijkt.
[Afbeelding]
En ik wou wat meer ruimte maken door de deur ca. 10cm naar voren te halen. Nu hing er een schoenenrekje aan de deur. Alleen 2 van de 3 delen want het onderste deel raakt de stadsverwarmingsunit die dieper is dan de groepenkast. Door de deur naar voren te halen zou dat wel passen.
[Afbeelding]
De scharnieren van de bestaande deur zijn uiteindelijk bezweken door het gewicht van de schoenen.
[Afbeelding]
Kozijn was snel demonteerd. En er was nog een bonusruimte naast de meterkast van ca. 14cm. De schoenen komen niet meer terug in de meterkast. Het merendeel is verhuisd naar de kledingkast maar in de bonusruimte komt de rest te zitten waar ik een apothekerskast ga maken. Ik heb online onderdelen gevonden die daar in passen.
De stand tot dusver. Op de hoek links komt een custom verlichtingselement met ledverlichting.de deur ga ik bekleden met een ntb ontwerp/materiaal. En de deur wordt ca. 20 diep naar binnen toe waar ik opslag ga maken voor handschoenen, mutsen, slippers, etc. Wellicht een opening in t midden met verlichting waar je je sleutels ed kwijt kan. Of dicht ala een verborgen brievenbusklep.
Al gaande weg ontwerp ik t verder uit.
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/Iu8WfRFY9HyJ6TDmrDSziOE6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3J1OQLJev1wmbhqeUWWKp6Bs.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/upixdPYlbIEe8YCo30mcjC1E.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ELJiz3m15ZchSddzfZl26dQl.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar als tegenargument voor de late oplevering moet ik de tuin de schuld geven waar nog wat puntjes op de i moesten gedaan worden zoals de plantenbak van restmateriaal van de composieten schutting. Daar ben ik ook nog niet helemaal klaar. Het afdakje boven de buitenkeuken tpv de schuur incl de lattenwand moet nog gedaan worden.
:strip_exif()/f/image/pXbcmUXI5dtavCbPrKDp6Afc.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/06UhJbIYYRa3LxnsPsZUM0vQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Op9GUdstMNVXWGGzTAe2D6S7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kEOANr6DTjQYHnM2jyp9v517.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/LFbxYbFabJuxwHNyoaPXsW6s.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JmHtPsaMQHzXclTPHzsxtFvz.jpg?f=fotoalbum_large)
En het tuinsets heeft ook nog een opfrisbeurt nodig. Ben begonnen met de tafel. Alles schuren en opnieuw lakken. Vooral t aluminium frame waar de poedercoating loslaat is veel werk. Veel schuren en alles lakken. Gelukkig kan ik het materiaal en materieel van mijn zoon gebruiken die schilder is.
:strip_exif()/f/image/ZwVAWKB9F5tLlYJtqcsnFUKN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3d68Ii4PWOtlhboALQnyOBag.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/e0SveInBI04X4pMdV49A7Wfy.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/J0g9m1x5YcI8TmtOD0lQggnK.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qdrzvZRCoRgszFBWxEW0shgd.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 14% gewijzigd door Zuluman op 08-09-2024 15:26 ]
6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput
Ik wil deze platen dan rond gaan zagen. Ben van plan om dat met een oude fijne decoupeerzaag te doen. Kun je die randen van zo'n plaat dan ook mooi afwerken/stucen zodat het geheel mooi is afgewerkt? Anders zou ik als alternatief ook iets van fineer kunnen gebruiken om het af te werken.orf schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 18:14:
[...]
Trespa werkt flink. Een centimeter per meter. Daarom moet het geschroefd worden met ruime gaten. En Trespa is lastig bewerken en je kunt er niet op stuccen.
Ik zou Wedi of qboard gebruiken. Daar kun je direct op stuccen.
En ik denk dat je die schuimlaag binnenin dan wel zal moeten voorstrijken.
[ Voor 5% gewijzigd door ViezeVis op 08-09-2024 15:48 ]
Als het niet zo dik mag zijn, vallen alle houten platen af. Een dunne houten plaat (multiplex, OSB, MDF, etc) trekt gegarandeerd komt bij deze toepassing.ViezeVis schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 14:06:
Hoe kijken jullie hier tegenaan?
Mijn vriendin is bezig om een muurschilderij te maken met 7mm dik MDF en stucpasta van Knauf. Hiervoor hebben we een 7mm MDF-plaat gekocht en deze met een decoupeerzaag rondgemaakt. Vervolgens in de grondverf gezet zodat er niet zoveel vocht meer intrekt. Als de stuc opgedroogd is, willen we het gaan sauzen.
Nu wordt het afgeraden om te stucen op MDF omdat dit mogelijk nog wat kan gaan werken. Bovendien neemt het vocht op waardoor de plaat kan vervormen. Maar voor decoratiedoeleinden: zou je het dan ook niet aanraden? Gipsplaten is een alternatief, maar zijn vaak 60 breed en dikker dan 7mm. Het is vooral even de techniek oefenen op de plaat. Voor een definitief product zijn dus dus op zoek naar een materiaal van max 7mm dik waar je ook goed op kunt stucen. (diameter 80mm en 60mm ws)
Iemand ervaringen mee?
Iets dikker dan 7mm, maar voordelig en grote kans dat het lukt: https://allesvoorbouwen.n...en-afgeschuinde-kant-/184
Hoeft niet perse deze plaat te zijn. Iedere gipsvezelplaat is geschikt.
Mocht het toch krom trekken, kun je bij het volgende prototype aluminium profiel aan de achterzijde monteren. Die dienen dan direct als ophangmechaniek.
Trespa is niet te doen. Rockpanel trekt krom.
Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop
Gips of iets als Qboard werkt inderdaad veel minder.-DarkShadow- schreef op zondag 8 september 2024 @ 17:45:
[...]
Als het niet zo dik mag zijn, vallen alle houten platen af. Een dunne houten plaat (multiplex, OSB, MDF, etc) trekt gegarandeerd komt bij deze toepassing.
Iets dikker dan 7mm, maar voordelig en grote kans dat het lukt: https://allesvoorbouwen.n...en-afgeschuinde-kant-/184
Hoeft niet perse deze plaat te zijn. Iedere gipsvezelplaat is geschikt.
Mocht het toch krom trekken, kun je bij het volgende prototype aluminium profiel aan de achterzijde monteren. Die dienen dan direct als ophangmechaniek.
Trespa is niet te doen. Rockpanel trekt krom.
Erg strak hoor!
Zijn die twee kleine plantjes in de hoek de enige levende organismen in de tuin?
Zagen gaat prima inderdaad. Snijden met een stanleymes werkt ook. De zijkanten afwerken is nog wat lastig. Je kunt ze beplakken met wapeningsband en dan ook mee stuccen. Welke dikte heb je gekozen?ViezeVis schreef op zondag 8 september 2024 @ 15:48:
[...]
Ik wil deze platen dan rond gaan zagen. Ben van plan om dat met een oude fijne decoupeerzaag te doen. Kun je die randen van zo'n plaat dan ook mooi afwerken/stucen zodat het geheel mooi is afgewerkt? Anders zou ik als alternatief ook iets van fineer kunnen gebruiken om het af te werken.
En ik denk dat je die schuimlaag binnenin dan wel zal moeten voorstrijken.
Nee, wij zijn ook levende organismen en tellen dus ook mee. :-) En genoeg insecten ook nog.LED-Maniak schreef op zondag 8 september 2024 @ 17:56:
[...]
Erg strak hoor!
Zijn die twee kleine plantjes in de hoek de enige levende organismen in de tuin?
We hebben niet van die groene vingers. altijd gaat alles dood. En genoeg groen om ons heen.
In de hoge plantenbak zitten 4 verschillende soorten grassen. Even kijken hoe die t doen.
In de losse bak tegen de grijze golfplaten schutting zitten wat seizoensbloemetjes. Daar moet een open rek komen met wat (eetbare) planten. We gaan t dus wel (weer) proberen.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HeZdjPG4wqix9v3sTFLrfdKv.jpg?f=user_large)
ik had t liefst een levende greenwall maar gezien de tuin op t noorden is gericht maar de gevel van de schuur op t zuiden en boven t zwembad was dit toch wel de beste keus voor nu. in de zomer te heet, in de winter te weinig zon. Ik wou ook geen vallend blad in t zwembad. Ik kwam daar niet uit. Misschien een project in de toekomst.
En t kunstgras is ook praktisch gezien de kleine tuin op t noorden met t zoute zwembadwater. Maar t is altijd beter dan een tegelparadijs. Maar een jungle vindt ik ook niks. Had ik een wat grotere tuin dan had ik wellicht wat meer groen. En binnen staat trouwens op wat bloemen en keukenkruiden na geen groen. We zijn wel op zoek naar wat mooi groen maar nog niks leuks gezien.
In de voortuin doet de olijf t wel goed na hulp van mijn turkse buurvrouw wiens familie een olijfenboomplantage heeft in turkeije. Die ging ook slecht door wolluis en onvoldoende voeding. Haar broer was hier uit turkije en heeft de boom goed gesnoeid en bij bijgeschoold hoe ik m m goed moet verzorgen.
:strip_exif()/f/image/LnXNtiZHy7yUDmmgKsZysvw3.jpg?f=fotoalbum_large)
De een wil een jungle en de ander een kale vlakte. Ieder zijn ding..
[ Voor 8% gewijzigd door Zuluman op 08-09-2024 18:50 ]
6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput
Ik moet een vijftal douglas planken tegen elkaar zetten voor een deur van een tuinhuisje, maar wil het niet koud tegen elkaar doen. De planken heb ik al en hebben geen messing groef.
Daarom was ik aan het denken om een soort potdeksel achtige verbinding te maken door met de zaag een aantal zaagsnedes naast elkaar te maken van 10mm diep op de rand van de planken om ze zo over elkaar te kunnen schuiven.
Nu zag ik wel iets van zogenaamde groefzaagbladen maar die zijn voor zaagtafels lijkt het. Of zie ik het verkeerd?
Ja klopt. Ik heb laatste nieuwe pax kasten gekocht en er ook een stuk afgezaagd. Alleen moest ik die wel eerst verstevigen. Latje erachter gezet. Ze zijn niet meer zo degelijk als ik had gedacht.perspectivebass schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 16:28:
[...]
In verleden wel gedaan, ging vrij makkelijk, maar volgens mij heeft ikea de constructie veranderd in een soort vouw constructie weet niet of het dan nog steeds makkelijk gaat.
Bij ons was het 3 strookjes spaanplaat, met daar tussen karton. Dat is makkelijk te zagen.
Maar goed kost natuurlijk ook niet zoveel.
Waarom doe je dit niet met een frees?sweetdude schreef op zondag 8 september 2024 @ 20:33:
Heeft iemand misschien een idee of er bredere zaagbladen te koop zijn voor een invalzaag (bosch GKT 55 GCE) of cirkelzaag (bosch GKS 65 GCE)?
Ik moet een vijftal douglas planken tegen elkaar zetten voor een deur van een tuinhuisje, maar wil het niet koud tegen elkaar doen. De planken heb ik al en hebben geen messing groef.
Daarom was ik aan het denken om een soort potdeksel achtige verbinding te maken door met de zaag een aantal zaagsnedes naast elkaar te maken van 10mm diep op de rand van de planken om ze zo over elkaar te kunnen schuiven.
Nu zag ik wel iets van zogenaamde groefzaagbladen maar die zijn voor zaagtafels lijkt het. Of zie ik het verkeerd?
Behalve dat de onderkant niet te schilderen is dan, wat nu net de oorzaak van het vochtprobleem was (denk ik).scofield schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 12:52:
[...]
Je deur op de schragen op maat schaven en dan weer terug hangen. Een deur schuur en schilder je veel makkelijker als ie in het kozijn hangt, echt.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Dat is wel een optie, maar omdat het 5 planken betreft van 2,40m die aan beide kanten gefreesd moeten worden, dacht ik dat het makkelijker en sneller was om een breder zaagblad te gebruiken.
Ik ben op zoek naar mooie oud eiken houten tafels, banken of stoelen. Ik heb bij vrienden van ons een mooie tafel en bank zien staan alleen zei durven niet meer te zeggen waar ze deze gekocht hebben. Iemand een goede ervaring met bepaalde sites??
Google Lens weet het misschien wel.Dijkie79 schreef op maandag 9 september 2024 @ 14:13:
Hey ik ben nieuw op dit forum maar heb wat vragen over interieur.
Ik ben op zoek naar mooie oud eiken houten tafels, banken of stoelen. Ik heb bij vrienden van ons een mooie tafel en bank zien staan alleen zei durven niet meer te zeggen waar ze deze gekocht hebben. Iemand een goede ervaring met bepaalde sites??
Bredere zaagbladen worden in Europa niet veilig geacht en zul je hier dus niet vinden. Mooi moment om een klein freestafeltje te kopen/ maken?sweetdude schreef op maandag 9 september 2024 @ 08:59:
[...]
Dat is wel een optie, maar omdat het 5 planken betreft van 2,40m die aan beide kanten gefreesd moeten worden, dacht ik dat het makkelijker en sneller was om een breder zaagblad te gebruiken.
Maar wat is het?theduke1989 schreef op zondag 8 september 2024 @ 18:33:
Zo voordat ik op een business trip ga, heb ik dit weekend wat power ingezet.
...
Schacht heb ik dit weekend erin gezet.
[ Voor 18% gewijzigd door -DarkShadow- op 09-09-2024 15:09 ]
Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop
Bedankt voor de tip, zal vragen of ze een foto sturen van het meubilair of dat ze het misschien zelf even in google lens zetten. Daarnaast is het niet verkeerd om alsnog reacties te horen van mensen die een oud eiken tafel gekocht hebben. Woon zelf in de omgeving Amersfoort en misschien zijn er mensen die lokale bedrijven kennen met een goede ervaring.-DarkShadow- schreef op maandag 9 september 2024 @ 15:07:
[...]
Google Lens weet het misschien wel.
[...]
Bredere zaagbladen worden in Europa niet veilig geacht en zul je hier dus niet vinden. Mooi moment om een klein freestafeltje te kopen/ maken?
[...]
Maar wat is het?
Het is een schacht wat bedoeld is dat ik er bij kan als er verstopping is. Kan ik de deksel openen spiraal erin of met hoge druk
Een rollertje en/of penseel doen wonderen.True schreef op maandag 9 september 2024 @ 07:35:
[...]
Behalve dat de onderkant niet te schilderen is dan, wat nu net de oorzaak van het vochtprobleem was (denk ik).
Of een bokkenpoot.scofield schreef op maandag 9 september 2024 @ 17:11:
[...]
Een rollertje en/of penseel doen wonderen.
Mijn voorkeur voor schilderwerk is dan de radiatorkwast
Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5
Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/