miicker schreef op donderdag 12 september 2024 @ 11:16:
[...]
Komend weekend ga ik beginnen met het maken van de ombouw voor de keuken. De keukenleverancier had dus deze reactie gegeven (zie quote), maar bedoeld hij nou de voorkant van de kasten incl. deuren, of excl. deuren?
Ik wil dit gaan maken met metal stud, dat ziet er vrij eenvoudig uit. Nu moet ik ook een ombouw boven de keukenkasten maken, zie afbeelding hieronder:
[
Afbeelding]
Hoe pak ik dit het beste aan? Kan ik dit met een lang profiel doen? Of meerdere profielen en dan naar de wand laten lopen en daar bevestigen?
Het meest belangrijke wat je moet voorzien is dat de voorzijde vlak is. Zodat de kasten er in geschoven kunnen worden en dat de voorzijde dan gelijk loopt met je vlakke ombouw.
Daarnaast wil je de kasten waterpas stellen dus je ombouw moet verticaal gemeten zo precies mogelijk waterpas zijn.
Het gemakkelijkste doe je dit met een laser die je voor de kastenwand zet. Je meet dan vanaf de laserlijn overal of de afstand tussen ombouw - laserlijn gelijk is. Of je haalt een rechte rij die echt net zo lang is als als de keuken (laser is handiger).
**Diepte**
Je houdt extra diepte beschikbaar zodat de keuken wat ruimte heeft om geplaatst te worden. Bijvoorbeeld kastdiepte + 4 centimeter. Dan heb je wat werkruimte voor de plaatsing. Zeker niet proberen om het pas te maken op kastdiepte + 0 centimeter. Soms is het wat minder simpelweg omdat je niet uitkomt me je kozijn maar altijd speling houden.
**Hoogte**
Je kasten hebben verstelbare poten maar je hebt wel een plint hoogte. Het ergste wat je kan gebeuren is dat je gat voor de keuken te hoog is (want dan kijk je over de plint heen). Je kan dus maat plint + keuken als hoogte. Let op dat op het plafond van de nis ook stuc komt + hoekprofiel dus je moet +/- 8mm er bij op tellen.
Als je iets te laag uitkomt (door stuc of wat dan ook) kan de plint simpelweg ingekort worden.
Let op dat je met je plint meet vanaf de **afgewerkte vloer**. De plint kom op bijvoorbeeld je laminaat / pvc etc te staan. Dus daar kan het zijn dat je wat er bij op moet tellen.
**Metal stud**
Voor je metal stud kan het handig zijn om het volgende te doen:
Pak een lengte metal stud voor boven en onder. Houd de onderste ook heel (dus niet 2 korte stukjes maken voor links en rechts. Je monteert de bovenste en de onderste metal stud (U profiel) exact op de juiste locatie dus exact boven elkaar.
Nu zet je links en rechts een C profiel er in met de rug naar de muur.
Dan zet je een C profiel als staander links en rechts van je keuken (rug naar de keuken). Die staat dus op maat keuken - dikte gipsplaat (12.5mm) - stuc met hoeklijn (zeg 8mm bijvoorbeeld, dit stem je af met stucadoor).
Nu heb je links en rechts klaar. Tussen de 2 staanders heb je dan een gat van: Breedte keuken - 2x gips - 2x stuc. Dit dubbel check je en je checkt zowel boven als midden als onder of dat overal klopt. En je checkt dat alles waterpas staat.
Nu bouw je de muur naar de achterwand aan beide zijden. Hier zit de precisie in het precies haaks zetten op je voorste wand. Je meet alleen vanuit je voorste wand, dat is nu de waarheid. Achterin meet je dus dezelfde maten als aan de voorzijde en alles is haaks.
Laatste is dan het middelste stuk en het plafonnetje. Je hangt metal studs naar beneden vanuit de reeds hangende plafond U. Maak er een U aan de onderzijde op en je voorste wand is klaar.
Het plafond is dan alleen nog een U profiel links en rechts en wat C liggers daar in.
**Achterwand**
Het is me niet duidelijk of de nis zelf een achterwand heeft of dat dit een stuc muur is waar je tegenaan werkt. Als het een stuc muur is zal je deze ook vlak moeten zetten met de voorzijde. De achterwand moet exact gelijk zijn met je voorzijde wand.
Mocht je 'm eerst uittekenen post gerust, het is handig te doen maar wel een leuk en precies klusje.