[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 407 ... 451 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
theduke1989 schreef op zondag 8 september 2024 @ 18:33:
Zo voordat ik op een business trip ga, heb ik dit weekend wat power ingezet.

code:
1
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Schacht heb ik dit weekend erin gezet.
Wat is dit ?

Heb je dat helemaal met dat kinderschepje vrij gegraven :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 09:59

3_s

Of je schildert eerst de onderkant en hangt ze dan terug…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheAlBundy
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 08:35
Of je pakt een ‘onderdeurtje’ kwast ;) Ook ideaal voor buitendeuren btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvd1981
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 27-05 08:10
nokiaan958GB schreef op maandag 9 september 2024 @ 21:56:
[...]

Wat is dit ?

En waar heb je dat noppenspul gehaald, ben daar ook naar op zoek om mijn fundering daar mee te beplakken om het water weg te leiden van het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Is er toevallig een tweaker die een Uponor perstang heeft (met persbek 32) die ik zou kunnen lenen? :)
Ik woon in regio Eindhoven, maar een stukje rijden is geen probleem.

Of iemand die een goedkope en goede weet?

Ik moet een paar stukjes persen, en later volgend jaar nog een hoop andere. :)

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• doktervictor
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:24
Tanuki schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 09:31:
Is er toevallig een tweaker die een Uponor perstang heeft (met persbek 32) die ik zou kunnen lenen? :)
Ik woon in regio Eindhoven, maar een stukje rijden is geen probleem.

Of iemand die een goedkope en goede weet?

Ik moet een paar stukjes persen, en later volgend jaar nog een hoop andere. :)
Dagje huren bij warmte service ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakwondo
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 24-05 16:14
Hi
ik heb een kleine praktische vraag, mijn plafond ligt er op dit moment uit over de gehele onder verdieping en zou deze willen isoleren, tegen geluid. betreft een houten woning. er zat voorheen 8cm wol tussen de balken alleen vanwege een nieuw lichtplan en aanbrengen meerdere wandstopcontacten hebben wij alles eruit gehaald.
onderzoek gedaan naar beste geluid isolatie etc, plafond wordt zwevend over de 1e verdieping vloer heb ik nog geen keuze gemaakt alleen ook hier gaat er op zijn tijd alles uit en wordt de vloer vernieuwd, wellicht ook zwevend.

een kennis heeft nog flinke rollen dak isolatie liggen die niet worden gebruikt, kan ik deze hiervoor gebruiken of zijn platen beter geschikt?

de twee waarvan ik twijfel;

https://www.hornbach.nl/p...-5000x600x160-mm/5995842/

https://www.hornbach.nl/p...1200x600x140-mm/10598713/

tips en advies waardeer ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvd1981
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 27-05 08:10
Tweakwondo schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 09:43:
Hi
ik heb een kleine praktische vraag, mijn plafond ligt er op dit moment uit over de gehele onder verdieping en zou deze willen isoleren, tegen geluid. betreft een houten woning. er zat voorheen 8cm wol tussen de balken alleen vanwege een nieuw lichtplan en aanbrengen meerdere wandstopcontacten hebben wij alles eruit gehaald.
onderzoek gedaan naar beste geluid isolatie etc, plafond wordt zwevend over de 1e verdieping vloer heb ik nog geen keuze gemaakt alleen ook hier gaat er op zijn tijd alles uit en wordt de vloer vernieuwd, wellicht ook zwevend.

een kennis heeft nog flinke rollen dak isolatie liggen die niet worden gebruikt, kan ik deze hiervoor gebruiken of zijn platen beter geschikt?

de twee waarvan ik twijfel;

https://www.hornbach.nl/p...-5000x600x160-mm/5995842/

https://www.hornbach.nl/p...1200x600x140-mm/10598713/

tips en advies waardeer ik ;)
Als deze twee materialen de enige keuzes zijn dan zou ik steenwol gebruiken. Als alternatieven heb je natuurlijk de houtvezel en katoen opties ook al gezien, die zouden nog beter zijn (ook qua faseverschuiving).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
  • Registratie: September 2008
  • Nu online
nokiaan958GB schreef op maandag 9 september 2024 @ 21:56:
[...]

Wat is dit ?

Ik heb dit in de grond gemetseld
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w689aoOaRL2mkBYOvjQqGEiy2qk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xAV4zjwTCY1Dx2Nvnv99q4t6.jpg?f=fotoalbum_large

Dat is de afvoer (links) en de dakgoten / + Drainage leidingen (rechts) moet gescheiden zijn hier in Duitsland, dat mag niet alles op 1 leiding. Daarnaast zit er op beide een blokkade voor teruglopen van water

Omdat het diep in de grond zit en ik er bij moet kunnen doen ze vaak veel met schachten hier in Duitsland. Dat ding weegt 275kg alleen dat plus de ring 150kg niet normaal.

En nu is alles onder de bodem.
Had nog snel droog Estrich 10 zakken liggen. Die gebruikt rondom de schaft om alles goed droog te houden later onder de aarde. En vanuit binnen speciale cement gebruikt voor stevigheid en voor water.

[ Voor 5% gewijzigd door theduke1989 op 10-09-2024 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oesie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:23
De (magneet)strip van de douchedeur is aan vervanging toe. Heb bij verschilldende bouwmarkten en online shops naar dit type gevraagd (dit is een doorsnede ervan) maar helaas zonder resultaat.

Wellicht dat iemand dit profiel iemand bekend voor komt?
Het is een strip die in het paarse gedeelte wordt geschoven met daaraan een verbinding, wat kan in- uitvouwen, naar de magneetstrip toe.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zT17MztqdGlG758Tms-qt8tFhcY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ArXhmDTTOmydLzQxhSNOqQhE.png?f=user_large

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
@Oesie Kijk eens op welbie.nl

Zal vanavond kijken of ik productcode heb, want ik heb deze in het verleden besteld.

edit: https://www.welbie.nl/nov...et_a_2_stuks_r10giada-83/

Heeft me rond 2014-2015 jaar zoeken gekost.

[ Voor 40% gewijzigd door Rukapul op 10-09-2024 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
doktervictor schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 09:37:
[...]

Dagje huren bij warmte service ?
Dat is evt. ook een optie. :) Maar moet je dan niet ook producten bij WS bestellen om dat te mogen doen?

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-05 22:08

Bezulba

Formerly known as Eendje

Rukapul schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 14:56:

Zal vanavond kijken of ik productcode heb, want ik heb deze in het verleden besteld.

Held!

blup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oesie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:23
Rukapul schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 14:56:

Yes yes yes yes yes yes yes, mijn dank is grooooooot! Wederom GOT to the rescue! Muchos gracias _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SbeF4c1rlLwQXb7qgzWtKvQSiBc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ktdqO025ViJlpazHEVjBbojP.jpg?f=fotoalbum_large

Kitter is vandaag langs geweest en gaf aan sommige plekken niet bij te kunnen in de badkamer, weten jullie of dit problemen geeft op de langere duur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:50
Meestal kit je eerst alles af voor je verder gaat met inbouwen van de meubels, of het kwaad kan is lastig te zeggen, als je niet weet wat de ondergrond is en in hoeverre het nat zal gaan worden. Wel een mooie ruimte voor schimmel om zich te ontwikkelen, je kan er ook moeilijk bij om het schoon te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
flaskk schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 16:02:
[Afbeelding]

Kitter is vandaag langs geweest en gaf aan sommige plekken niet bij te kunnen in de badkamer, weten jullie of dit problemen geeft op de langere duur?
Waar zit dit? Lijkt onder een kastje bij de vloer? De foto is niet duidelijk en 'in de badkamer' kan natuurlijk van alles betekenen.

Als het onder een kastje zit dan zie je er toch niks van, lijkt mij geen probleem. Alleen als het in een natte zone is moet je het natuurlijk niet zo laten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
flaskk schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 16:02:
[Afbeelding]

Kastje er even afhalen, je gaat dit toch niet zo laten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flaskk
  • Nu online
Wolly schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 16:36:
[...]

Kastje er even afhalen, je gaat dit toch niet zo laten?
Badkamer heeft aannemer alles gedaan.

Is inderdaad naast badkamer meubel en ook toilet die naast de douche staat heeft t zelfde euvel.

Maar dan vraag ik de aannemer dat ie t komt fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doktervictor
Tanuki schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 15:00:
[...]

Dat is evt. ook een optie. :) Maar moet je dan niet ook producten bij WS bestellen om dat te mogen doen?
Als je veel spul besteld doen ze m er meestal wel gratis bij. Het zijn in mijn ervaring geschikte lui. Even een praatje maken, om hun advies vragen, laten doorschemeren dat je in de toekomst nog wel vaker een keer wat komt halen, etc. Los huren kost iets van 20 of 25 eu per dag dacht ik + natuurlijk borg. Zou met 32mm wel de electrische krimp nemen en niet de handmatige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09:48

Jrz

––––––––––––

flaskk schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 16:59:
[...]

Badkamer heeft aannemer alles gedaan.

Is inderdaad naast badkamer meubel en ook toilet die naast de douche staat heeft t zelfde euvel.

Maar dan vraag ik de aannemer dat ie t komt fixen.
Aan de aannemer vragen dus

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schuurman
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:20
Hallo allemaal,

Ik wil de waterput gaan fatsoeneren en heb enkele vragen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qY8YPelOLIaLtRb7GtZlIYrT5mY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RRllBd45xiV5Wpl9DcqnC6sn.jpg?f=fotoalbum_large

De Uponor leiding aan de onderzijde van de foto is de aanvoer naar de CV en douche.
Aan de linkerzijde van de watermeter (na de aftapkraan) zit een leiding van 15mm.

1. de schroefdraad van de watermeter is ongeveer 30mm, is dit een 1 1/4 duims aansluiting?
2. Ik wil hier direct een nieuwe kraan achterzetten (met aftapper) met een uitloop van 22mm bestaat deze?
3. Vervolgens wil ik een T-stuk 22-15-22 plaatsen voor de leiding aan de bovenzijde (wasmachine).
4. Vervolgens een overgang van 22 naar de 20mm Uponor en de Uponor door de muur links voeren.

De 12mm leiding aan de onderzijde, naast de uponorbuis, wil ik verderop in de uponor aftakken.

Is dit een beetje logisch of hebben jullie nog andere ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• screamhouse
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 27-05 20:51
Ik moet vliesbehang van een gestucte wand afhalen. Ik wil de wand zo goed mogelijk sparen, iemand tips voor een goede behangafsteker, of voldoet iedere ijzeren en is het meer een goede techniek.

Ik ga een behangafstomer gebruiken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schuurman
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:20
@screamhouse Ik heb voor het afsteken van spachtelputz een breed "plamuurmes" van de action gebruikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
screamhouse schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 20:27:
Ik moet vliesbehang van een gestucte wand afhalen. Ik wil de wand zo goed mogelijk sparen, iemand tips voor een goede behangafsteker, of voldoet iedere ijzeren en is het meer een goede techniek.

Soms werkt een emmer water en spons sneller en effectiever dan een stomer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xavier
  • Niet online

Zoals Rukapul al aangeeft. Spons en water en flink nat maken, goed laten intrekken en hopen dat je het er in stroken af kan halen.
Mijn 4 jaar oude behang kon ik er zonder veel pijn en moeite zo af halen.

• screamhouse
top, ga beide methodes proberen.

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-05 15:54
flaskk schreef op zondag 8 september 2024 @ 19:56:
Vanmiddag waterleiding en afvoer lopen klussen vanuit de kelder naar t oude nieuwe washok(oude badkamer) [Afbeelding]
Je waterleiding zit wel heel erg dicht tegen je afvoer aan. Met het openen van de kraan hebben leidingen de neiging te gaan bewegen. Je hebt ze wel vast gezet maar zitten ook direct tegen je afvoer aan.. Ik zou hier zeker een centimeter ruimte tussen laten. Als de leiding gaat klapperen komt ie tegen je buis aan en dat ga je horen. Daarom altijd een beetje speling houden zodat een waterleiding nergens tegenaan kan tikken..

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

In een apart topic beschreef ik een (om onduidelijke redenen) verbogen scharnier. Het vervangen van dat scharnier is mogelijk, maar heeft wat voeten in de aarde. Nu wil ik eens proberen of ik het betreffende scharnier niet terug kan buigen zodat ie weer recht is. Baat het niet, dan schaadt het niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qkx9Z9opX-yI4ylblijggaNzEDM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WrAeYJA8fSsIpB5Wu1oBWIeu.png?f=user_large

Wat wat voor gereedschap kan ik dit het beste doen? Twee tangen van een bepaald type?
Kan me voorstellen dat er behoorlijk wat kracht nodig zal zijn, en heel goed bereikbaar is het scharnier ook niet (hoewel ik er even met 'n ladder van buitenaf naartoe ga). Iemand tips?

• copykat
  • Laatst online: 08:04

copykat

Good copy isn't bad

JBS schreef op woensdag 11 september 2024 @ 10:13:
In een apart topic beschreef ik een (om onduidelijke redenen) verbogen scharnier. Het vervangen van dat scharnier is mogelijk, maar heeft wat voeten in de aarde. Nu wil ik eens proberen of ik het betreffende scharnier niet terug kan buigen zodat ie weer recht is. Baat het niet, dan schaadt het niet.

[Afbeelding]

Wat wat voor gereedschap kan ik dit het beste doen? Twee tangen van een bepaald type?
Kan me voorstellen dat er behoorlijk wat kracht nodig zal zijn, en heel goed bereikbaar is het scharnier ook niet (hoewel ik er even met 'n ladder van buitenaf naartoe ga). Iemand tips?
Demonteren en voorzichtig met een bankschroef recht drukken?

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• JBS
  • Niet online

JBS

copykat schreef op woensdag 11 september 2024 @ 10:19:
[...]

Demonteren en voorzichtig met een bankschroef recht drukken?
Het lastige zit 'm in het demonteren, dat probeer ik te voorkomen waar mogelijk. Zou 'm dus graag ook gemonteerd proberen weer recht te krijgen.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Vliesbehang is water werend.
Je hebt van die radeer rollers. (verfroller met puntjes/spijkers) die eerst er overheen halen zodat t vocht makkelijker achter je behang kan komen.
Breed soepel steekmes/plamuurmes en de hoeken even met schuurpapier/vijl afronden steek je geen groeven in je muur.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• screamhouse
@copykat Maar beschadig ik dan de gestucte muur niet?

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

JBS schreef op woensdag 11 september 2024 @ 10:20:
[...]

Het lastige zit 'm in het demonteren, dat probeer ik te voorkomen waar mogelijk. Zou 'm dus graag ook gemonteerd proberen weer recht te krijgen.
Dan zo'n klassieke lijmklem en 1 strookje metaal.
Kop vd klem op de punt en metaalstrookje met schroef kant vd klem op de binnenkant vd V.
Sommige lijmklemmen hebben zelfs een 6kant om je steeksleutel op te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

screamhouse schreef op woensdag 11 september 2024 @ 10:26:
Met een dun breekmes lichtjes insnijden kan ook.
Minder risico op putjes.
En daarna stomen en of sponsen.

Belangrijkste is dat je plamuurmes afgeronde hoeken heeft en dat je de kop /rand ook even afrond met schuurmachine. De haakse hoek er af schuren zeg maar.

• Rukapul
  • Nu online

[Afbeelding]

Kan normaal van binnenuit. Kun je de delen op een bepaalde plek niet uit elkaar duwen? Al dan niet met een klein palletje of oriëntatie.

• JBS
  • Niet online

JBS

Rukapul schreef op woensdag 11 september 2024 @ 10:33:
[...]

Kan normaal van binnenuit. Kun je de delen op een bepaalde plek niet uit elkaar duwen? Al dan niet met een klein palletje of oriëntatie.
Gezien de beperkte ruimte erboven kan ik lastig zien hoe het deel van het scharnier aan het raam zelf vast zit. Het zit hem vooral in het deel waarbij de schaarlager in het profiel gelegd moet worden, zoals beschreven in de handleiding. Ik word daar helaas nog niet veel wijzer van.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MNytksDDZ6lByI090vzUqIDwRA4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xDhXYeEG43co1a9byNk8WsZe.png?f=user_large

Volledige handleiding overigens hier, mocht iemand daarin de gouden tip kunnen vinden :)

[ Voor 14% gewijzigd door JBS op 11-09-2024 10:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:57
screamhouse schreef op woensdag 11 september 2024 @ 10:26:
copykat schreef op woensdag 11 september 2024 @ 10:32:
[...]

Met een dun breekmes lichtjes insnijden kan ook.
Minder risico op putjes.
En daarna stomen en of sponsen.

Belangrijkste is dat je plamuurmes afgeronde hoeken heeft en dat je de kop /rand ook even afrond met schuurmachine. De haakse hoek er af schuren zeg maar.
Ik heb laatst vliesbehang gewoon losgetrokken, lospulken bij de hoeken en dan rustig lostrekken. 80% kwam er zo in een stuk af, de rest kon zonder gereedschap.
Het grootste probleem was de behanglijm die op de muur achterbleef. Met een spons heb ik dat redelijk goed weg kunnen boenen.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

roltor schreef op woensdag 11 september 2024 @ 10:53:
[...]

[...]

Ik heb laatst vliesbehang gewoon losgetrokken, lospulken bij de hoeken en dan rustig lostrekken. 80% kwam er zo in een stuk af, de rest kon zonder gereedschap.
Het grootste probleem was de behanglijm die op de muur achterbleef. Met een spons heb ik dat redelijk goed weg kunnen boenen.
Als ze inderdaad niet goed verlijmd zijn kan dat prima maar anders is vochtig maken en dan tijdens rustig los trekken rustig met je plamuurmes de onwillige stukjes helpen de makkelijkste methode.
Ik heb bij een vriend toen de pech gehad dat de gene die het er op plakte heel goede primer er op gesmeerd had dus die behanglijm lijmde echt goed.... Daar moest je echt meer doen dan de plantenspuit en een spons. :'(

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:03

[Afbeelding]

Met 2 tangen kom je een eind, ik zou, mits veilig mogelijk, wel met de gasbrander de boel gloeiend heet maken zodat het makkelijker buigt

Adjust non olet, plerumque...

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Even iets anders, het is jaren geleden dat ik een driepuntsluiting in een geheel nieuwe deur moet infrezen.
Meestal is t freeswerk in de deur al gedaan bij de fabriek maar nu heeft madam copykat een koopje gehaald.
(lees zij een koopje 2 voor de prijs van 1., ik halen a 350km retourtje. 😁 heb al 2 boven panelen laten maken van tricoy 25mm, en hang en sluitwerk besteld en binnen. Niet zo'n koopje want slotzijde kozijn is 32mm en dan weer glas dus speciale sluitkommen/platen om vast te zetten met bijbehorende compacte sluiting.
Dus ik wil het wel netjes hebben. (timmerman was 600,00 :X ben al vergeten of dat voor 1 of 2 was ik vrees 1. Dus dat wil ik in mn zak houden)
Zijn er nog handige tips?
Ik ga t doen met speedboor, bovenfrees en handbeitels.
Heb geen slotmallen of zo, die handige afstelbare metalen freesmallen bedoel ik.

Word vrees ik gewoon winkelhaak potlood en rekenen.

Ervarings tips worden gewaardeerd. :)

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

1nsane schreef op woensdag 11 september 2024 @ 12:08:
[...]

Met 2 tangen kom je een eind, ik zou, mits veilig mogelijk, wel met de gasbrander de boel gloeiend heet maken zodat het makkelijker buigt
Lijkt me lastig in het kunststoffenkozijn.....😋

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
copykat schreef op woensdag 11 september 2024 @ 12:18:
[...]

Lijkt me lastig in het kunststoffenkozijn.....😋
Mwah, gewoon met alufolie afdekken wat niet heet mag worden, mits je een brander hebt met mooie puntige vlam, kan je het echt wel op een klein oppervlak goed heet stoken.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

1nsane schreef op woensdag 11 september 2024 @ 12:20:
[...]

Mwah, gewoon met alufolie afdekken wat niet heet mag worden, mits je een brander hebt met mooie puntige vlam, kan je het echt wel op een klein oppervlak goed heet stoken.
Ik deed meestal gipsplaatje er achter met koperenleidingen solderen in plekken waar behang of verf beschadig kon worden. Ja ik had nog koperen cv leidingen in mn vorige huis...😅

Misschien past dat ook.

• 1nsane
copykat schreef op woensdag 11 september 2024 @ 12:23:
[...]

Ik deed meestal gipsplaatje er achter met koperenleidingen solderen in plekken waar behang of verf beschadig kon worden. Ja ik had nog koperen cv leidingen in mn vorige huis...😅

Misschien past dat ook.
Ja kan ook, ik gebruikte altijd alufolie, met name als ik weer eens een batch kapotte laptops had waar ik de GPU van ging reflowen zonder hem volledig te demonteren :)

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09:43
Het heeft geregend en gewaaid, tijd voor lekkage vragen!

Een paar weken geleden heb ik de CV ketel verwijderd en een WPB geplaatst. Er zit nog een dakdoorvoer waar enkel de ventilatie pijp vanaf de CV ketel is weg gehaald. Plan was om daar in de nabije toekomst een geisoleerde buis op aan te sluiten die de koude lucht van de WPB weg kon sluizen. Nu is het nog open.

Tot mijn verbazing kwam ik er gisteravond achter dat er water doorheen komt. Erg vreemd gezien dit er al een tijdje opzit en nooit eerder wat gemerkt heb. Wellicht dat het water de CV ketel in liep, maar wellicht zonder gevolgen?

Ik heb geprobeerd van buiten een foto te maken van de dakdoorvoer, en ook één van binnen. Het water komt uit de middelste pijp, die komt uit op het hoogste deel van de dakdoorvoer. Als ik goed kijk zie ik dat daar maar een klein afdekplaatje op zit. Met een beetje wind en regen komt daar denk ik makkelijk water doorheen. Overdag zie ik ook daglicht bovenin de buis.

Is dit normaal voor een dakdoorvoer? Kan een CV ketel omgaan met water wat door de luchtafvoer heen gaat normaliter? Mis ik iets aan de dakdoorvoer? Kan een WPB hier tegen of moet ik simpelweg die hele doorvoer vervangen? Probleem is alleen dat ik er moeilijk bij kan komen door die panelen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_4Dfwz2VjTRu5wdqwEKkpDT3_J8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YUzncf1yRQP9scRh3nwycSSL.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YgjZ558oolCQn1SUgXjgyjEZmTg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OWg7rRHO1k5GpbkdeTDqecmK.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XAqRchDotKDVbphigSr7-Jr60hk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dhdPJuq8IeCRxN3lIQzZy1v5.jpg?f=fotoalbum_tile

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:28
Een moderne cv heeft sowieso een condensafvoer: verbrandingsgassen die afkoelen leveren condens op, wat het riool in moet. Ook kan er nog wat water in de schoorsteen condenseren en terug naar de ketel stromen. Daar kan een cv dus prima mee om gaan. En regenwater lijkt me daarin niet erg verschillend.

Of het voor een warmtepompboiler een probleem is, durf ik niet zeker te zeggen. Maar die heeft toch ook een condensafvoer? Daar heb je immers ook een koude warmtewisselaar waar water op kan condenseren. Ik neem daarom aan dat die ook wel met een beetje regenwater om kan gaan.

• FL_
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 09:44

FL_

marcop23 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 12:54:
Een moderne cv heeft sowieso een condensafvoer: verbrandingsgassen die afkoelen leveren condens op, wat het riool in moet. Ook kan er nog wat water in de schoorsteen condenseren en terug naar de ketel stromen. Daar kan een cv dus prima mee om gaan. En regenwater lijkt me daarin niet erg verschillend.

Of het voor een warmtepompboiler een probleem is, durf ik niet zeker te zeggen. Maar die heeft toch ook een condensafvoer? Daar heb je immers ook een koude warmtewisselaar waar water op kan condenseren. Ik neem daarom aan dat die ook wel met een beetje regenwater om kan gaan.
Bij de WPB die ik bij mijn ouders heb geinstalleerd, hebben we wel de pijpen vervangen voor geisoleerde versies omdat we ook niet wilde dat het ergens zou gaan condenseren (of veel koude buizen in de woning), maar ik kan mij niet voorstellen dat ook daar geen regen van buiten zou kunnen doorlopen en die WPB (inderdaad inclusief condensafvoer) doet het in ieder geval al bijna een jaar met volle tevredenheid.

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 27-05 19:32
schuurman schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 19:55:
Hallo allemaal,

Ik wil de waterput gaan fatsoeneren en heb enkele vragen:

[Afbeelding]

De Uponor leiding aan de onderzijde van de foto is de aanvoer naar de CV en douche.
Aan de linkerzijde van de watermeter (na de aftapkraan) zit een leiding van 15mm.

1. de schroefdraad van de watermeter is ongeveer 30mm, is dit een 1 1/4 duims aansluiting?
2. Ik wil hier direct een nieuwe kraan achterzetten (met aftapper) met een uitloop van 22mm bestaat deze?
3. Vervolgens wil ik een T-stuk 22-15-22 plaatsen voor de leiding aan de bovenzijde (wasmachine).
4. Vervolgens een overgang van 22 naar de 20mm Uponor en de Uponor door de muur links voeren.

De 12mm leiding aan de onderzijde, naast de uponorbuis, wil ik verderop in de uponor aftakken.

Is dit een beetje logisch of hebben jullie nog andere ideeën?
1. Een inch en een duim zijn verschillende maten. 30 mm komt overeen met 1" draadfitting. Voor zover ik weet zijn watermeters 3/4" of 1".
2. Een KIWA-gekeurde kraan met terugslagklep en aftap met buitenschroefdraad heb ik niet kunnen vinden. Wel koppelingen van schroef naar knel, dan een geschikte knelkraan, en vanaf daar verder. Als het anders kan hoor ik het graag, heb al 2x een gebroken wartel gehad in de watermeterput :( Knelkranen zijn er ook zie ik.

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 00:19
Iemand tips/goede ervaring met lage ledspots van max 30mm hoogte inbouwdiepte voor in de woonkamer?

[ Voor 11% gewijzigd door BaBoK op 11-09-2024 18:11 ]

• flaskk
  • Nu online
Even weer vraagje die ik naar de aannemer gooi, moet de badkuip (half vrijstaand) aan de onderkant niet afgekit worden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lx1tUclCTWMtzoTYGLDbjpwUOrI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G1XNyfPmUK2m1d5X03rkZfSh.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door flaskk op 11-09-2024 19:18 ]

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

kan iemand mij helpen met het zoeken van de juiste sluitkommen en driepuntsluiting?
probleem met mn kozijn en voordeur is weinig vlees om de sluitkommen in hakken en vast teschroeven:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5SP-GjDeHbXqP8mgOvSEPE3IK2E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5u2OtESmLr2UfgYonEmhKgT0.jpg?f=fotoalbum_large
ik heb er eentje op advies gekocht en op laten sturen maar die lijkt , bijna zeker, bedoelt voor een kunststof kozijn.
googlen op afbeelding kom ik op HMB 500290 van nemef die met sluitkommen van 24,5mm diep. ik heb 32,5mm ongeveer aan kozijn ( glas er achter)

ik zoek eigenlijk iets dat overlappend ergens in valt zodat de schroeven in hout zitten naast de sluitkom.
https://www.dekozijnenman...ting-skg-cilinderbediend/ deze lijken schuin weg te schroeven dus meer vlees te hebben.

iets met bomen en bos ik zie even niet wat de mogelijkheden zijn op dit gebied.
iemand enige tips?

• BlueSS50
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07:46
BaBoK schreef op woensdag 11 september 2024 @ 18:10:
Iemand tips/goede ervaring met lage ledspots van max 30mm hoogte inbouwdiepte voor in de woonkamer?
Ik heb in de woonkamer verdiepte inbouwspots, hierdoor paste er geen normale GU10 lampje in. Ik heb toen platte GU10 lampjes besteld (volgens mij bij IntoLed).
Ik weet niet of je dat bedoeld maar die bevallen goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 05-05 16:05
flaskk schreef op woensdag 11 september 2024 @ 19:18:
Even weer vraagje die ik naar de aannemer gooi, moet de badkuip (half vrijstaand) aan de onderkant niet afgekit worden?

[Afbeelding]
Dat lijkt mij een retorische vraag ;)

• jordeeeh
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:53
jordeeeh schreef op zondag 16 juni 2024 @ 12:04:
Een tijdje geleden heb ik hier gepost over het vervangen van de rabatdelen van het schuurtje.
Nu zijn we er inmiddels wel over uit wat we willen en wil ik hout bestellen.
Voor de duurzaamheid dacht ik dat geïmpregneerd hout misschien beter zou zijn, maar dan zit je denk ik weer met overschilderbaarheid?
De planken zijn nu rechtstreeks op de (vuren) sls -balken gemonteerd en ik was van plan hetzelfde te doen, nadat ik de rotte balken vervangen heb.

Het idee is om het hout wel weer wit te schilderen.
Kan ik dan het beste geïmpregneerd hout nemen en dit met een ademende verf/beits te schilderen, of kan ik dan beter kaal hout doen?

Foto om even een beeld te geven hoe het nu is.
[Afbeelding]
Ter opvolging van een eerdere post over het vervangen van het hout van ons schuurtje heb ik een volgende vraag.
Inmiddels heb ik de helft rondom vervangen (er komt nog een andere deur in en raam moet nog vervangen + kozijnen geschilderd worden en nieuwe pannen ;)):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mKtCEFLw54r_Abw6HmI0bv4G3QE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mBZdWhC3T47N3AfyRsz7rtMW.jpg?f=fotoalbum_large

Nu wil ik eerst hier een nieuwe dakgoot ophangen, maar ik ben even zoekende hoe dit op aan te sluiten op het hwa/riool.
Via dakgootvoordeel.nl heb ik een dakgoot gevonden die niet gelast hoeft te worden. Deze wil ik aansluiten op een 80mm regenpijp.
Het is mogelijk om hier een 'schuifstuk riolering' te bestellen, maar die gaat, na navragen, naar ca. 78mm.
De buis die de grond in gaat is echter 75mm.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xaT-xq3VaUjSNb5yKyXVWv23DNk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YfZvPernOoLiSpHDnGJx2KQQ.jpg?f=user_large
Op de vraag hoe ik dit kan doen kreeg ik als reactie: 'Wij adviseren eerst een zinken sok te gebruiken en daarin kan de regenpijp of schuifstuk geschoven worden.'.
Maar wat heb ik hier dan precies voor nodig?

[ Voor 4% gewijzigd door jordeeeh op 12-09-2024 09:35 ]

• TheGhostInc
  • Niet online
Uhm... Ik weet niet precies wat de toegevoegde waarde is van een 3-punts sluiting in jouw deur.

Naast je deur zit een raam dat eruit ziet alsof het breekt met 1 tikje, daaronder lijkt een hardboard plaat te zitten waar je in 1 schop doorheen bent en het hele kozijn + deur ziet er simpel en dun uit.
Ik vraag me af of de 3-punts sluiting iets uithaalt, de inbraak tijd/moeite neemt nauwelijks toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lizard87
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 27-05 09:19
flaskk schreef op woensdag 11 september 2024 @ 19:18:

[Afbeelding]
Tijd terug een hele discussie geweest in het Badkamer topic. Het schijnt per bad te verschillen, dan staat in de handleiding expliciet dat het niet afgekit moet worden. Gevoelsmatig lijkt wel afkitten me ook beter, maar er zijn dus redenen om het niet te doen.

• doktervictor
Als je tot 35 mm kunt gaan dan heb ik goede ervaring met deze:

https://www.lampdirect.nl/catalogsearch/result/?q=spot%20air

Mooi lichtbeeld, zeer laag dimbaar en mag heel strak ingebouwd worden (warmte afvoer).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 27-05 15:03

Rzaan

Altijd zoekende

@jordeeeh As we speak zijn ze dit mij aan het doen.
Ze pakken een verfbrander en verhitten voorzichtig de PVC-buis in de grond.
Als deze een beetje flexibel is, schuiven ze voorzichtig (!) het door jou getoonde schuifstuk erin. Het gaat maar om 3 mm totaal dus dat is bijna niks.
Al bij 2 andere pijpen gedaan van de week, dus werkt bewezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08:01
Naast de spons kan je ook een plantenspuit gebruiken om de boel vochtig te maken.
Persoonlijk heb ik altijd de neiging om de spons te nat op de muur te doen waardoor de vloer uiteindelijk een zwembad is. Mocht er bijv laminaat onder liggen dan is dat geen succes.

Meestal begin ik in etappes om te zien hoever ik moet gaan/ hoe vast het zit
Hoekje los en voorzichtig trekken
Van achter dan los steken
ligt nat maken (als je een stukje los hebt proberen wat water erachter in te laten lopen
Doorweken
Stomen.

Soms zit het mee
Bij een vriend gehad die 's middags de sleutel van zijn huis gekregen had en wij 's avonds kwamen kijken en hij zich druk maakte over het behang afhalen de volgende dag. Ik maakte 1 hoekje los en trok de hele baan er in 1 keer af. Binnen 5 minuten was de hele huiskamer gedaan en had ie kant en klare rolletjes die hij zo weer kon gebruiken ;)

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
miicker schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 11:17:
[...]

De keukenleverancier geeft het volgende aan (heb even een paar vragen gesteld):
- Zou jij aanraden om de ombouw even diep te maken als de keuken, of de keuken uit te laten steken?
Ik zou je aanraden om de ombouw even diep te maken als de kasten.
- Wat voor soort scharnieren worden er gebruikt? Dit zodat ik weet of de ombouw helemaal kan aansluiten bij de buitenste keukenkasten
Er worden voor koelkast en vriezer scharnieren gebruikt die verder openen dan 90 graden, dit maakt het dus ook mogelijk dat je de laden goed kunt uitnemen.
Dit betekent dus dat de ombouw zeker niet dieper zou moeten zijn dan de kasten omdat de laden dan niet zijn uit te nemen. Voorzijde kast = voorzijde ombouw

- Mochten we de keuken willen laten uitsteken, zijn de zijkanten van de buitenste keukenkasten afgewerkt, of heeft dit geen mooie zichtkant?
De buitenzijde is niet gelakt afgewerkt zoals voorzijde, niet fraai om te doen. Bovendien na enkele weken veel stof op de kasten en "stoot-/beschadigingsgevoelig".

Ik ga het dus ook gelijk laten lopen.
Komend weekend ga ik beginnen met het maken van de ombouw voor de keuken. De keukenleverancier had dus deze reactie gegeven (zie quote), maar bedoeld hij nou de voorkant van de kasten incl. deuren, of excl. deuren?

Ik wil dit gaan maken met metal stud, dat ziet er vrij eenvoudig uit. Nu moet ik ook een ombouw boven de keukenkasten maken, zie afbeelding hieronder:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AIFrDJN6hvY5BHEmoRYFEv2aiWQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/13ng950b4yBLlqc8Bqe4CCWY.png?f=fotoalbum_large

Hoe pak ik dit het beste aan? Kan ik dit met een lang profiel doen? Of meerdere profielen en dan naar de wand laten lopen en daar bevestigen?

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:00
miicker schreef op donderdag 12 september 2024 @ 11:16:
[...]

Komend weekend ga ik beginnen met het maken van de ombouw voor de keuken. De keukenleverancier had dus deze reactie gegeven (zie quote), maar bedoeld hij nou de voorkant van de kasten incl. deuren, of excl. deuren?

Ik wil dit gaan maken met metal stud, dat ziet er vrij eenvoudig uit. Nu moet ik ook een ombouw boven de keukenkasten maken, zie afbeelding hieronder:
[Afbeelding]

Hoe pak ik dit het beste aan? Kan ik dit met een lang profiel doen? Of meerdere profielen en dan naar de wand laten lopen en daar bevestigen?
Ik zou inderdaad de deurendikte eraf halen. Jouw ombouw (het is je eerdere keer zo te lezen) gaat nooit exáct gelijkkomen met de diepte incl. deuren. Als je dat niet zeker weet, kun je beter een 'gepland' verschil maken.

Wat hij verder noemt is als je de deurdikte er niet bijtelt, de deur mogelijk verder open kan.

Ik heb ook zo'n ombouw waarbij (iets minder) dan de deurdikte van de diepte van de ombouw is gehaald. Dat ziet er mijns inziens juist mooi uit.

[ Voor 4% gewijzigd door t14wo op 12-09-2024 11:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

TheGhostInc schreef op donderdag 12 september 2024 @ 07:45:
[...]

Uhm... Ik weet niet precies wat de toegevoegde waarde is van een 3-punts sluiting in jouw deur.

Naast je deur zit een raam dat eruit ziet alsof het breekt met 1 tikje, daaronder lijkt een hardboard plaat te zitten waar je in 1 schop doorheen bent en het hele kozijn + deur ziet er simpel en dun uit.
Ik vraag me af of de 3-punts sluiting iets uithaalt, de inbraak tijd/moeite neemt nauwelijks toe.
Dubbel glas best sterk met een flim er tussen, en onderschot is 2 lagen 6mm trespa.
Dat was inderdaad enkel glas toen ik het kocht dus dat is al verbeterd.

En als je toch een slot moet plaatsen kan je net goed driepuntsluiting maken.

:)

[ Voor 6% gewijzigd door copykat op 12-09-2024 11:32 ]

• jordeeeh
Rzaan schreef op donderdag 12 september 2024 @ 10:21:
@jordeeeh As we speak zijn ze dit mij aan het doen.
Ze pakken een verfbrander en verhitten voorzichtig de PVC-buis in de grond.
Als deze een beetje flexibel is, schuiven ze voorzichtig (!) het door jou getoonde schuifstuk erin. Het gaat maar om 3 mm totaal dus dat is bijna niks.
Al bij 2 andere pijpen gedaan van de week, dus werkt bewezen.
Ah, dat is nog wel een goede inderdaad.
Dan moet ik alleen nog wel een stukje tegel wegslijpen om dat voor elkaar te krijgen...

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07:05
Ik wil graag in 1 van de slaapkamers een radiator verwijderen. Mijn idee is om de radiator weg te halen en de twee stukken leiding die uit de grond steken af te doppen.
Mijn huis is gebouwd in 2017 en ik vermoed dat ik een tweepijp cv systeem heb.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5aOaZeILLvGBAMOr7GHM8ZYGYyw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EF3SshKSDwvpyuRVdRl9dxnP.jpg?f=fotoalbum_large

Vraag: kan ik deze radiator verwijderen en afdoppen? Heeft dat geen invloed op de werking van de rest van de cv installatie (niet dat alle radiatoren zitten doorgelust)? Zijn er zaken waar ik aan moet denken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 26-05 11:05
Spixo schreef op donderdag 12 september 2024 @ 12:37:
..
Vraag: kan ik deze radiator verwijderen en afdoppen? Heeft dat geen invloed op de werking van de rest van de cv installatie (niet dat alle radiatoren zitten doorgelust)? Zijn er zaken waar ik aan moet denken?
Even checken of je leidingen parallel of in serie aangesloten zijn. Normaliter zou ik parallel verwachten en mag je inderdaad afdoppen. Geen probleem. Mocht er toch in serie zijn aangesloten sluit je daarmee ook alles voor & achter deze radiator af omdat je de doorstroming stopt. (verwacht ik niet)

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:04

bloody

0.000 KB!!

Snelle vraag.. welke bouwmarkt heeft vierkante bitjes?
Alle grote bouwmarkten zitten in de buurt, maar wel elk zo'n 6km ver :)

nope

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BennieWolters
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 27-05 21:36
bloody schreef op donderdag 12 september 2024 @ 20:36:
Snelle vraag.. welke bouwmarkt heeft vierkante bitjes?
Alle grote bouwmarkten zitten in de buurt, maar wel elk zo'n 6km ver :)
Je zoekt robertson bits. Googlen kun je zelf wel :9

Joe

• Det
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:12

Det

Deze zijn 23mm hoog. Heb een half jaartje geleden zelf geinstalleerd, ben er dik tevreden mee, nauwelijks warmteontwikkeling en erg mooi warm dimbaar licht. Enige nadeel is dat je geen lampjes kunt vervangen. Lampje kapot is de hele unit vervangen en die zijn dan vast niet meer leverbaar. Ze worden gespecificeerd op 50000 branduur dus ik heb de gok genomen.

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:04

bloody

0.000 KB!!

BennieWolters schreef op donderdag 12 september 2024 @ 20:57:
[...]

Je zoekt robertson bits. Googlen kun je zelf wel :9
Ah dat is dus de naam, thanks.

nope

• scofield
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 27-05 17:34
Spixo schreef op donderdag 12 september 2024 @ 12:37:
Ik wil graag in 1 van de slaapkamers een radiator verwijderen. Mijn idee is om de radiator weg te halen en de twee stukken leiding die uit de grond steken af te doppen.
Mijn huis is gebouwd in 2017 en ik vermoed dat ik een tweepijp cv systeem heb.

[Afbeelding]

Dit is een 2 pijps systeem. Zie het cijfer 1 op het onderblok. De slangen zou je kunnen afdoppen dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:55

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
jordeeeh schreef op donderdag 12 september 2024 @ 07:43:
[...]

Ter opvolging van een eerdere post over het vervangen van het hout van ons schuurtje heb ik een volgende vraag.
Inmiddels heb ik de helft rondom vervangen (er komt nog een andere deur in en raam moet nog vervangen + kozijnen geschilderd worden en nieuwe pannen ;)):
[Afbeelding]

Nu wil ik eerst hier een nieuwe dakgoot ophangen, maar ik ben even zoekende hoe dit op aan te sluiten op het hwa/riool.
Via dakgootvoordeel.nl heb ik een dakgoot gevonden die niet gelast hoeft te worden. Deze wil ik aansluiten op een 80mm regenpijp.
Het is mogelijk om hier een 'schuifstuk riolering' te bestellen, maar die gaat, na navragen, naar ca. 78mm.
[Afbeelding]
Op de vraag hoe ik dit kan doen kreeg ik als reactie: 'Wij adviseren eerst een zinken sok te gebruiken en daarin kan de regenpijp of schuifstuk geschoven worden.'.
Als ik naar de foto kijk, lijkt de maat eerder 80mm (de buismaat is altijd buitenwerks)
en als je daar 80 op wil aansluiten kan dat met een verbindingsmof 80mm

• fjux
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
Misschien een stomme vraag, maar ik kan het op internet niet echt lekker vinden.

Ik ben vanplan om een nieuw blad te maken voor onze tuintafel en de oude poten te hergebruiken (Zwart metalen U)

We willen de nieuwe tafel maken van losse planken met een kiertje tussen de planken voor het oog en water.

Ons oog is gevallen op Massaranduba planken van 2.4m lang (25x140mm)
Ik wil echt het blad los maken van de poten zodat ik die later ook nog kan wisselen.

Dus het blad wil ik maken met een frame en dan het geheel aan de poten vast maken, ook wil ik het frame hebben om zeker van de stevigheid te zijn op de volle lengte van 2.4m

nu kan ik nergens echt iets vinden over welk hout en welke dikte je gebruikt voor het frame.
En daarnaast hoe ver je het frame van de randen maakt.

Ik dacht zelf aan douglas balken te gebruiken hiervoor, maar die dingen zijn natuurlijk in alle maten te krijgen.
Heeft er iemand tips of tricks hiervoor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
jordeeeh schreef op donderdag 12 september 2024 @ 07:43:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Buize/pijp/leidigmaten zijn altijd buitenmaten, dus 75 mm binnenmaat zou een 75 mm mof kunnen zijn. Of toch 80 mm buitenmaat.

Ik zou naar de bouwmarkt gaan en een tas puzzelstukken meenemen, kijken wat past. Dan weet je in ieder geval de maten. Je hebt ook reparatiemofs, die gaan van binnenmaat naar buitenmaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordeeeh
twain4me schreef op donderdag 12 september 2024 @ 21:59:
[...]

Als ik naar de foto kijk, lijkt de maat eerder 80mm (de buismaat is altijd buitenwerks)
en als je daar 80 op wil aansluiten kan dat met een verbindingsmof 80mm
Zwartoog schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 08:40:
[...]

Buize/pijp/leidigmaten zijn altijd buitenmaten, dus 75 mm binnenmaat zou een 75 mm mof kunnen zijn. Of toch 80 mm buitenmaat.

Ik zou naar de bouwmarkt gaan en een tas puzzelstukken meenemen, kijken wat past. Dan weet je in ieder geval de maten. Je hebt ook reparatiemofs, die gaan van binnenmaat naar buitenmaat.
Verwarrend al die maten :P Kwam ook tegenstrijdige berichten tegen via Google.
Maar dan zou het dus toch wel 78mm kunnen zijn en kan ik het met dat schuifstuk riolering oplossen..
Ik weet vrijwel zeker dat het trouwens geen 80mm is, maar ik zal het eens nameten op de buitenkant van de buis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doktervictor
jordeeeh schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 09:48:
[...]

[...]

Verwarrend al die maten :P Kwam ook tegenstrijdige berichten tegen via Google.
Maar dan zou het dus toch wel 78mm kunnen zijn en kan ik het met dat schuifstuk riolering oplossen..
Ik weet vrijwel zeker dat het trouwens geen 80mm is, maar ik zal het eens nameten op de buitenkant van de buis.
Hemelwaterafvoer is 100 of 80mm. Riolering is 75, 110 of 125mm. De overgang tussen een zink 80 en de aansluiting op een riool is een insteek met verloop waarbij de staande HWA pijp over het algemeen niet verlijmd is met het stuk eronder (het verloopje).

Naar je riool heb je dan onder je insteekovergangsstuk bijv deze

Andere oplossing is deze. Dat als de ingang van je riool niet 110 maar 75 is.

Met puzzelen, een gasbrander, schuurpapier en beleid kom je er wel :)

[ Voor 10% gewijzigd door doktervictor op 13-09-2024 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doktervictor
...

[ Voor 99% gewijzigd door doktervictor op 13-09-2024 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p2fmmu60-wfLsq4TmC91y5ck_eY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fHYSPt5ZOkL7TeijwJkVlvym.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/shNn0ZAdN0Zin7U8i0xjJTSQyM8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JSBFPwjEdmlGAqAywPTBdMQa.jpg?f=fotoalbum_large

De deur in onze garage is verplaatst. Nu ziet het er niet meer uit, ik wil dit enigszins netjes maken. Mijn idee is om de gaten in de doorgang te purren en dan OSB of zo er tegen aan te zetten, dan eventueel de hoeken wat recht te stucen. Of heeft iemand betere tips/suggesties?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BlueSS50
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07:46
waar is je latei?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h8iE6ZMMEcVmcSI_tqfrDXBW_0Q=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8QX8q31Qwx9L7TRSOGRt96L0.jpg?f=fotoalbum_medium

Door een ongelukje met een boormachine heb ik nu een gat in mijn betonvloer. Het gat in de slang is gedicht. Nu het gat in de vloer nog. Mijn idee is om het zand weer aan te vullen, een zak kant-en-klaar betonmix te kopen en dit er in te gieten. Moet ik nog iets doen om roest van de wapening te voorkomen?

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Analamoebe
miicker schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 11:44:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

De deur in onze garage is verplaatst. Nu ziet het er niet meer uit, ik wil dit enigszins netjes maken. Mijn idee is om de gaten in de doorgang te purren en dan OSB of zo er tegen aan te zetten, dan eventueel de hoeken wat recht te stucen. Of heeft iemand betere tips/suggesties?
Houten frame in de dag zetten op kozijnmaat en dan dagkantstukken van multiplex er in maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Geen idee, een aannemer heeft die deur verplaatst, ik heb er 0,0 verstand van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:41
miicker schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 11:44:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Mdf is properder.
Gewoon kader maken die je tegen de deur ombouw zet, zelfde dikte tot aan je binnenmuur. En dan afwerken met mdf plinten

[ Voor 5% gewijzigd door bottom line op 13-09-2024 12:51 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 09:59

3_s

-DarkShadow- schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 12:06:
[Afbeelding]

Door een ongelukje met een boormachine heb ik nu een gat in mijn betonvloer. Het gat in de slang is gedicht. Nu het gat in de vloer nog. Mijn idee is om het zand weer aan te vullen, een zak kant-en-klaar betonmix te kopen en dit er in te gieten. Moet ik nog iets doen om roest van de wapening te voorkomen?
Nee, dit zit luchtdicht, roest dan niet meer.
bottom line schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 12:49:
[...]

Mdf is properder.
Gewoon kader maken die je tegen de deur ombouw zet, zelfde dikte tot aan je binnenmuur. En dan afwerken met mdf plinten
MDF is wel vochtgevoelig, wat in een garage niet altijd handig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Analamoebe
3_s schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 14:03:
[...]

[...]

Daarom suggereerde ik multiplex(WBP)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:41
3_s schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 14:03:
[...]

Nee, dit zit luchtdicht, roest dan niet meer.

[...]

Groene mdf dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Zwartoog schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 22:57:
Na aanleiding van een andere tweaker (https://leontebbens.eu/blog/warmtepomp-verven/) heb ik ook het plan om onze warmtepomp een ander kleurtje te geven. Ik twijfel nog tussen spuiten en wrappen.

Spuiten leek mij de logische/makkelijke optie, alleen moet ik dan de huidige laklaag opschuren. Dan moet de nieuwe laag natuurlijk wel goed en langdurig blijven zitten. Ik weet niet hoe groot dit risico is?

Als alternatief dacht ik aan wrappen met (auto)folie. Nadeel hier is dat die folie blijkbaar ook een beperkte levensduur heeft, en je wat handigheid moet hebben.

Iemand een visie? :)
Nou, het spuiten of plakken is geveto'd, had geen toegevoegde waarde, dus een WAF van 0 -O-

In ieder geval bedankt voor de input!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Zwartoog schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 08:40:
Buize/pijp/leidigmaten zijn altijd buitenmaten,
Dat klopt niet. Spirobuizen (die gegalvaniseerde buizen voor ventilatiesystemen) zijn binnenwerks bemaat. En hetzelfde geldt voor de Comfopipe+ kunststof ventilatiebuizen van Zehnder. En wellicht zijn er nog wel anderen.
Er zijn dus ook buizensystemen waarbij de buis binnenwerks bemaat is (en de hulpstukken dus buitenwerks).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
Hoe trek je een muur van kalkzandsteen blokken glad zodat scheurtjes op de naden niet terugkomen?

Mijn huis is gebouwd van kalkzandsteen blokken: binnen en buitenmuren.

Uit de bouw zijn deze van een heel dun laagje stuc voorzien. Na verwijderen van behang blijkt de stuc overal op de naden gescheurd. Een muur vorig jaar gestuct door een stucadoor is dat plaatselijk ook weer gescheurd op de naden.

Ik ga nu een kamer met Fix en Finish Light glad trekken en vraag me af of ik iets kan doen om de kans klein te maken dat de scheurtjes op de naden terugkomen. (Bij een eerdere kamer dit jaar goed gegaan maar die muur had eigenlijk geen scheurtjes.)

Niets? Gewoon een heel dun laagje Fix en Finish?

Of overal gaas?

Of dikke laag Fix en Finish?

[ Voor 20% gewijzigd door Rukapul op 13-09-2024 19:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Ik ga dinsdag tegels leggen in de aanbouw en een gedeelte in de oude keuken onder de plek waar voorheen de keukenkasten stonden. Nu is de aanbouw net iets lager dan de bestaande bouw. Ik gok +- 5mm. Mijn plan was eerst om te egaliseren (al is dat niet nodig want de vloer is helemaal vlak) om het hoogteverschil op te vangen. Nu had ik daar iemand voor, maar die vertelde me dat omdat er vers cement ligt dat dit niet kan want dan zouden de tegels er uit springen.

Nu wil ik eigenlijk 2 dingen weten:
1. Kan ik dit opvangen door de lijm er wat dikker op te smeren?
2. Is er egalisatiemiddel dat ik wel kan gebruiken op een cementvloer die nog niet volledig droog is?

Op de plaats waar de keukenkasten stonden in de oude keuken zal ik sowieso wat hoogteverschil moeten opvullen. Dus daar moet ik meer cement storten, of wel met egalisatiemortel werken.

Zie hier wat foto's van de situatie (vergrootbaar):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xzh3t9qZ8BKpjCh09cm0wJfYcEA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T2WazTshHbClKUqifrQtV9Lg.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aRajPGvV91DIkS0QHrB4uPpIoGI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NJicyfCwmLwHfmWwVinrRY9Q.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pQ9O19Nbt0MfreGz6rzvl4MwLmg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6Y68XDcsVPSZSuGzGBR0UcuE.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RwMdGlWpSbqlWqkiR8jeZM31imk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qq1vHiiVG4wrQw1tDd95ab7K.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asterisk
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09:36
Bij de verbouwing van onze benedenverdieping loop ik tegen het volgende aan: ter vervanging van een houten balkenvloer hebben we een schuimbetonvloer met daarop vloerverwarming en anhydriet laten storten. Volgens het bedrijf dat de dit heeft uitgevoerd moest het anhydriet een dikte van > 3cm hebben, waardoor er enkele plekken zijn waar geen anhydriet gestort is, maar er uiteindelijk wél een (PVC) afwerkvloer op gaat komen (zie afbeelding). Er werd aangeraden om deze stukken te vullen met egaline, zodat het uiteindelijk één geheel wordt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ui7NU8NulHV5Bqs_bmhAbZ_sLx8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UEZRB29Hgt3HX9rdPp5Zbcz1.jpg?f=fotoalbum_large

Wat ik gevonden heb is dat er egaline (bv UZIN NC 110) is voor een gipsgebonden ondergrond (zoals anhydriet). Nu komt de egaline in dit geval niet in zijn geheel [i][op/i] het anhydriet maar raakt deze alleen aan de rand, en de ondergrond is bij de meeste stukken van beton/steen. Kan ik alsnog een dergelijke egaline gebruiken of ben ik beter af met een andere soort? En wat kan ik het beste met de kantstrook doen?
De vloerenboer die de PVC komt leggen gaat het anhydriet sowieso ook nog met een dun laagje egaline egaliseren alvorens de PVC erop komt.

Is er iemand die hier ervaring mee danwel goeie tips voor heeft? Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:36
Ik zou daar eerder iets van zandcement voor pakken.

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Ik kan gratis aan een partij pir platen komen maar die zijn oorspronkelijk voor het dak bedoeld (met zo'n zwarte laag voor t branden). Ze zijn nieuw en schoon. Ik wil ze gebruiken om een voorzetwand in mijn klusschuur te maken.

Zou dat verder kwaad kunnen om ze hier voor te gebruiken? Volgens mij is pir toch al dampdicht dus boeit het verder niet toch ?

[ Voor 3% gewijzigd door Waypoint op 14-09-2024 07:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
Alleen met cachering is het dampdicht. (Dampremmend zelfs blijkbaar...)

[ Voor 34% gewijzigd door Caelorum op 14-09-2024 10:37 ]

• Rukapul
  • Nu online
Gewoon invoeren in ubakus voor isolatie en vochthuishouding. Tevens brandwerendheid controleren voor toepassing (volgt bij PIR eigenlijk altijd uit de afwerklaag zoals gips).

Als u abakus aangeeft dat extra dampremmende/dampdichte laag nodig is dan is dat ook te regelen met folie. Van zichzelf zal het wel al dampremmend zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:35

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik heb al een tijdje last van een builders block, herkent iemand dit?

Ik ben onze slaapkamer aan het renoveren. Plafond vervangen en twee wanden extra isoleren en nieuw gips. Daarbij wat aanpassingen in elektra. Ik ben nu aan het gips toe, komt maandag. Maar ik heb al regelmatig in dit project twijfels of ik het wel goed doe en vind de definitivitiet soms best ingewikkeld? Terwijl het helemaal niet zo spannend is, en als het niet goed is of niet lukt los ik het wel weer anders op. Maar toch merk ik dit zo nu en dan.

Helpt ook niet mee dat ik er al bijna een jaar over doe (kreeg een kind tussendoor :D ).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09:39

Aight!

'A toy robot...'

Beekforel schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 08:57:
Ik heb al een tijdje last van een builders block, herkent iemand dit?

Ik ben onze slaapkamer aan het renoveren. Plafond vervangen en twee wanden extra isoleren en nieuw gips. Daarbij wat aanpassingen in elektra. Ik ben nu aan het gips toe, komt maandag. Maar ik heb al regelmatig in dit project twijfels of ik het wel goed doe en vind de definitivitiet soms best ingewikkeld? Terwijl het helemaal niet zo spannend is, en als het niet goed is of niet lukt los ik het wel weer anders op. Maar toch merk ik dit zo nu en dan.

Helpt ook niet mee dat ik er al bijna een jaar over doe (kreeg een kind tussendoor :D ).
Ik doe meestal ook maar wat haha. Het is een combinatie van de dingen die ik hier lees,
YouTube, wat vrienden zeggen en een beetje eigen inzicht.

Soms kan het beter en makkelijker maar ach je moet ook een beetje leren toch?

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Caelorum schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 07:28:
Alleen met cachering is het dampdicht.
Pir is toch sowieso al dampdicht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-05 20:17
miicker schreef op donderdag 12 september 2024 @ 11:16:
[...]

[Afbeelding]

Het meest belangrijke wat je moet voorzien is dat de voorzijde vlak is. Zodat de kasten er in geschoven kunnen worden en dat de voorzijde dan gelijk loopt met je vlakke ombouw.

Daarnaast wil je de kasten waterpas stellen dus je ombouw moet verticaal gemeten zo precies mogelijk waterpas zijn.

Het gemakkelijkste doe je dit met een laser die je voor de kastenwand zet. Je meet dan vanaf de laserlijn overal of de afstand tussen ombouw - laserlijn gelijk is. Of je haalt een rechte rij die echt net zo lang is als als de keuken (laser is handiger).

**Diepte**

Je houdt extra diepte beschikbaar zodat de keuken wat ruimte heeft om geplaatst te worden. Bijvoorbeeld kastdiepte + 4 centimeter. Dan heb je wat werkruimte voor de plaatsing. Zeker niet proberen om het pas te maken op kastdiepte + 0 centimeter. Soms is het wat minder simpelweg omdat je niet uitkomt me je kozijn maar altijd speling houden.

**Hoogte**

Je kasten hebben verstelbare poten maar je hebt wel een plint hoogte. Het ergste wat je kan gebeuren is dat je gat voor de keuken te hoog is (want dan kijk je over de plint heen). Je kan dus maat plint + keuken als hoogte. Let op dat op het plafond van de nis ook stuc komt + hoekprofiel dus je moet +/- 8mm er bij op tellen.

Als je iets te laag uitkomt (door stuc of wat dan ook) kan de plint simpelweg ingekort worden.

Let op dat je met je plint meet vanaf de **afgewerkte vloer**. De plint kom op bijvoorbeeld je laminaat / pvc etc te staan. Dus daar kan het zijn dat je wat er bij op moet tellen.

**Metal stud**

Voor je metal stud kan het handig zijn om het volgende te doen:

Pak een lengte metal stud voor boven en onder. Houd de onderste ook heel (dus niet 2 korte stukjes maken voor links en rechts. Je monteert de bovenste en de onderste metal stud (U profiel) exact op de juiste locatie dus exact boven elkaar.

Nu zet je links en rechts een C profiel er in met de rug naar de muur.

Dan zet je een C profiel als staander links en rechts van je keuken (rug naar de keuken). Die staat dus op maat keuken - dikte gipsplaat (12.5mm) - stuc met hoeklijn (zeg 8mm bijvoorbeeld, dit stem je af met stucadoor).

Nu heb je links en rechts klaar. Tussen de 2 staanders heb je dan een gat van: Breedte keuken - 2x gips - 2x stuc. Dit dubbel check je en je checkt zowel boven als midden als onder of dat overal klopt. En je checkt dat alles waterpas staat.

Nu bouw je de muur naar de achterwand aan beide zijden. Hier zit de precisie in het precies haaks zetten op je voorste wand. Je meet alleen vanuit je voorste wand, dat is nu de waarheid. Achterin meet je dus dezelfde maten als aan de voorzijde en alles is haaks.

Laatste is dan het middelste stuk en het plafonnetje. Je hangt metal studs naar beneden vanuit de reeds hangende plafond U. Maak er een U aan de onderzijde op en je voorste wand is klaar.

Het plafond is dan alleen nog een U profiel links en rechts en wat C liggers daar in.

**Achterwand**

Het is me niet duidelijk of de nis zelf een achterwand heeft of dat dit een stuc muur is waar je tegenaan werkt. Als het een stuc muur is zal je deze ook vlak moeten zetten met de voorzijde. De achterwand moet exact gelijk zijn met je voorzijde wand.

Mocht je 'm eerst uittekenen post gerust, het is handig te doen maar wel een leuk en precies klusje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
Waypoint schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 09:13:
[...]
Pir is toch sowieso al dampdicht?
Nee, alleen met cachering. PIR is ook niet echt dampopen, maar laat wel genoeg door dat je zonder die cachering ook niet echt kan spreken van dampdicht.
Dampdichte folie heeft een µd waarde van 1500, dampremmende 15-100, PIR met cachering 50-100.
Hoe dat met pir voor daken is geen idee. Ik verwacht min of meer hetzelfde, als met cachering eigenlijk, aangezien er toch bitumen overheen gaat.
Pagina: 1 ... 407 ... 451 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/