Beekforel schreef op zondag 15 september 2024 @ 10:44:
@
copykat huis is in huidige staat onbewoonbaar wat ons betreft (heb ook nog 2 jonge kinderen).
Ik heb er vannacht nog een tijdje over liggen denken en de ruwbouw wil ik uitbesteden. Dan kunnen we daarmee een goede basis neerzetten en die vervolgens zelf afbouwen. Die ruwbouw acht ik wel reëel in 4 maanden als iedereen paraat staat, maar dat zal een bouwbedrijf moeten uitvogelen.
Eerst maar eens het financiële plaatje op orde krijgen.
Belangrijkste is een goed doordacht plan van aanpak en proberen er niet meer van af te wijken
De ruw bouw is vaak makkelijk uit te besteden omdat de bouwvakkers zelf wel weten wat moet en mag.
Waar je tijd in verdwijnt is details. Utiliteiten, wel geen kunststof deuren, zo ja welke dan?
Voegen welniet laten hervoegen en gevel reiniging met impregnering en zoja eerst gevel isolatie?
Dak van boven isoleren?
Zo ja nok verhoging en dakkapellen nodig?
Verguningen en contructie berekeningen.
Ga zo maar even door.
Iemand hebben die je bijstaat met regelgeving en zo is wel fijn..
Mijn eerste verbouwing was 1999 begonnen en door aankomend funderings herstel beetje stil komen te liggen. Geld sparen omdat je vrijwel alles moet doen na zo'n veldslag in je huis dus vooral dingen boven opknappen die niet direct invloed hebben op de verwachte afbraak op begane grond.
2005.2006 stond in t teken van funderingherstel en wederopbouw.
Met kind van 1 op zolder wonen en kamperen in je eigen huis is best vermoeiend. Gelukkig woonde oma dicht bij. Dus ik ging na werk meteen klussen tot 22 uur en daarna eten en douchen bij oma(schoonmoeder). In elkaar storten op de bank en dan naar huis slapen. Voor enige maanden.
2de kind in 2007 dus weer verbouwen (zolder)
Alles moest (zelf) gedaan worden(snelste bezuiniging is uurloon). Cv, water, keuken, gang opnieuw afwerken, woonkamer, gevel openslaande tuindeuren, badcel, zoldertrap verplaatsen dakkapellen en zolder isolatie. Oude trap midden weghalen en inbouwkasten bouwen rekening houdend met draagkracht vloeren.
Electra vernieuwen tijdens wonen, metaal er uit pvcpijp er in.
Leren riolering opnieuwe leggen voordat het ingestort word ondermetselen van tussen muren gewoon metselen, stucen, houtbewerking, ramen en deuren inmeten en plaatsen in oude kozijnen,
Afwerken zolder met van alles. Mooie klassieke paneel afwerking maken met frezen.
Was af en toe zo vaak bij een hout bewerkings bedrijf dat ik mee hielp met maken van mn eigen opdrachten... Kreeg ik een beetje korting😁
Voortuin herbestraten achtertuin renovatie
Gevalletje lichamelijke overbelasting gehad.
Ergens 2010 was eindelijk de grootste druk er af.
Maar dan begint vaak de vernieuwingsdrang van slaapkamers en zo.
In 2023 uiteindelijk besloten nieuw/ander huis te kopen.
Beton, 50m2 groter, eigen parkeerplek maar wel 2000 als laatste echte vernieuwing.
Begonnen met gevel herstel zuidzijde, lekkage en regenslag verwering : Zandstralen, voegen vernieuwne, impregneren en alle loodflap aansluitingen laten nalopen en herstellen.
Gelijkertijd, zonnepanelen en nieuwe uitgebreide electra installatie/nieuwe "stoppenkast" 1e verdieping kaal trekken, vloeren glad frezen, kanaalplaten dus je laminaat komt omhoog bij de naden die ze dicht geplamuurd hebben met cement. Stukadoor muren en plafond laten doen. Alles schilderen.
Rondom alle dubbelglas vervangen voor nieuwe hr++ (dubbelglas uit 1979 met enkelglas er naast is eh niet echt lekker knus in de winter.
Nieuwe keuken uitzoeken.... En dus gehele gang en keuken verbouwen. Gang geïsoleerd in de de nok.
Aangebouwde garage meteen de asbesthoudende platen van t dakbeschot verwijderd en afgevoerd.
80mm pir gips geplaatst. Toen iemand zn dak pannen ging verniewen van zn dak alle goede er tussen uit gevist en mn garage dak er mee hersteld omdat de zure regen en mos de pannen aangetast hadden. (vernieuwen komt later wel eens.)
Moeders wil eerst de tuin, schuttingen tuinhuis, bestrating planten....... Hopelijk volgend jaar dus.
Tussen door even de garage kantel deur laten vv voor houten openslaande garagedeuren. Met tricot deurpanelen zodat ik de garage verder kan afwerken tot mooie bijruimte.
En ohja de voordeur en de inloop deur er naast moeten ook vervangen worden want die vlakke multiplex 40mm dik als voordeur kan echt niet. Lelijk!
Ja vrouw, snap ik..... Maar dan koop ik dit en dat gereedschap............ 😁
Tegelijkertijd. Maar eens kijken of de gas CV systeem zn upgrade kan krijgen als voorbereiding op hybride WP. Lees nieuwe convectoren in HR LT.
En ohja vloer isolatie in kruipruimte. (laten doen? En door wie?)
Laten doen betekend vaak zoeken naar iemand die kan, en wil, en niet te duur is maar toch kwaliteit levert.
Vroeger kon je vaklieden met zaklampje te vinden nu moet je zoeken met bouwlamp en verstralers......
En sinds 2015 loop je echt leeg op uurloon en materialen. 1000 euro is niks meer tegenwoordig.
Dus ja als John even langs kan komen en gesponsort mee klust kan ik even genieten van mn tuinstoelen die wel gekocht heb maar na een zomer nooit gebruikt heb omdat ik gewoonweg niet stil zit.
(Klussen ligt nu even stil thuis omdat ik een huis moet leeg halen en ander huis bewoonbaar moet maken voor mn vader. )
Gelukkig is klussen leuk als je resultaten ziet maar af en toe had ik liever een dik salaris en twee linkerhanden.
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....