[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 408 ... 466 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Beekforel schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 08:57:
Ik heb al een tijdje last van een builders block, herkent iemand dit?

Ik ben onze slaapkamer aan het renoveren. Plafond vervangen en twee wanden extra isoleren en nieuw gips. Daarbij wat aanpassingen in elektra. Ik ben nu aan het gips toe, komt maandag. Maar ik heb al regelmatig in dit project twijfels of ik het wel goed doe en vind de definitivitiet soms best ingewikkeld? Terwijl het helemaal niet zo spannend is, en als het niet goed is of niet lukt los ik het wel weer anders op. Maar toch merk ik dit zo nu en dan.

Helpt ook niet mee dat ik er al bijna een jaar over doe (kreeg een kind tussendoor :D ).
Ja zeker herkenbaar. Ik heb 9 maanden niets gedaan omdat ik twijfelde over de plek van een nieuw te plaatsen tussenwand. Kon ook niet verder totdat die wand er stond……

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:20
Kind krijgen is sowieso een aardige blocker. Ik heb de badkamer gedaan vlak voordat onze tweede kwam. Nu twee jaar later krijg ik pas eindelijk zin het af te maken. Aansluiting muren met vals plafond goed fixen, plafond schuren en afwerken, wat kleine dingen hier en daar en de vloertegels opnieuw doen (verkeerde lijm gebruikt...).
Ik ben ook pas 3 maanden geleden weer begonnen met wat klusjes hier en daar te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:29

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Pfiew ben blij dat ik niet de enige ben. :D

Ik overweeg een klushuis te kopen waar alles in moet gebeuren, mijn vrouw wil dat in 4 maanden af hebben... :X

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Beekforel schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 11:09:

Ik overweeg een klushuis te kopen waar alles in moet gebeuren, mijn vrouw wil dat in 4 maanden af hebben... :X
Defineer alles...
Als alles ook echt alles betekent, niet aan beginnen als je 't zelf gaat doen.

Anders alles uitbesteden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thejman1989
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09:27

Ik probeer altijd een tijdsplanning te maken van wat ik denk hoe lang elk stukje duurt. Dan tel ik het bij elkaar op en de ervaring leert dat ik het dan gerust x2 kan doen! Vervolgens zeg ik tegen de vrouw dat dat de planning is maar dat het met klussen ook altijd langer kan duren. Ik vind het leuk en mooi om te klussen, daarom doe ik het, maar enorme tijdsdruk maakt het erg vervelend. Succes met de keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16-09 21:30

Echtscheiding is een ander topic ;) nee serieuze klus. Zou ik nooit aan beginnen behalve dan alles uitbesteden. En dan kost het nog veel tijd!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jordeeeh
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:53
doktervictor schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 10:29:
[...]

Hemelwaterafvoer is 100 of 80mm. Riolering is 75, 110 of 125mm. De overgang tussen een zink 80 en de aansluiting op een riool is een insteek met verloop waarbij de staande HWA pijp over het algemeen niet verlijmd is met het stuk eronder (het verloopje).

Naar je riool heb je dan onder je insteekovergangsstuk bijv deze

Andere oplossing is deze. Dat als de ingang van je riool niet 110 maar 75 is.

Met puzzelen, een gasbrander, schuurpapier en beleid kom je er wel :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/abosvibsOiSxwgysZ_Pl7vn00q8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ditmZMmWkrmwraHopBM1GV8Z.jpg?f=fotoalbum_large

Heb m op de buitenmaat nog even nagemeten, en dan lijkt ie 79mm.
Maar ik durf het wel aan om het met het schuifstuk wat zij leveren te proberen i.c.m. een föhn eventueel.
Mocht dat niet lukken kan ik altijd nog naar een andere oplossing kijken.

Zal uiteraard het resultaat even laten zien. d:)b

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Koekstra schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 11:13:
[...]

Defineer alles...
Als alles ook echt alles betekent, niet aan beginnen als je 't zelf gaat doen.

Anders alles uitbesteden.
De verdiepingsvloer kan blijven maar verder strippen tot het zand dus alleen de buitenmuur blijft.

Mocht het door gaan ga ik het zeker niet allemaal zelf doen, maar wil wel de regie gaan voeren en zelf de onderaannemers regelen. Ik heb dit een aantal jaar geleden in het klein gedaan met onze keuken en dat ging mij prima af binnen de gestelde tijd.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Beekforel schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 12:49:
[...]

De verdiepingsvloer kan blijven maar verder strippen tot het zand dus alleen de buitenmuur blijft.

Mocht het door gaan ga ik het zeker niet allemaal zelf doen, maar wil wel de regie gaan voeren en zelf de onderaannemers regelen. Ik heb dit een aantal jaar geleden in het klein gedaan met onze keuken en dat ging mij prima af binnen de gestelde tijd.
Ja, maar nu heb je te maken met een pak meer types van werk wat mooi moet aansluiten.

Als het zo ver gaat als jij beschrijft, dan denk ik dat het nooit in 4 maanden kan, zelfs niet als de vakmannen de dag nadat jij ze wil in houding op de stoep staan om te doen wat jij wil.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Tommie12 schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 13:12:
[...]

Ja, maar nu heb je te maken met een pak meer types van werk wat mooi moet aansluiten.

Als het zo ver gaat als jij beschrijft, dan denk ik dat het nooit in 4 maanden kan, zelfs niet als de vakmannen de dag nadat jij ze wil in houding op de stoep staan om te doen wat jij wil.
Dat snap ik. Ik hoef niet altijd naar mijn vrouw te luisteren. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 00:15

Jrz

––––––––––––

Of zij ff in 4 maanden een kind wil creeeren

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
Jrz schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 15:16:
[...]

Of zij ff in 4 maanden een kind wil creeeren
Maak dan 2,5 vrouwen zwanger, dan lukt het misschien.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:04
MacGyver needs Tweaker!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G6mA5cww5btaBx84kPZ5u6mIBlM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LyTrk63oVw6tCNYK4SmZdSrk.jpg?f=fotoalbum_large

Hoe dit netjes op te lossen?

Radiator die niet lekker werkte weggehaald. Deze leek in serie te staan en dus doorgekoppeld. Dat moet netter kunnen dan dit :+ De afstand is zo klein dat met 2 knietjes niet past.

[ Voor 4% gewijzigd door Rukapul op 14-09-2024 16:47 ]

• M0i
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 13-09 16:46

M0i

Rukapul schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 16:45:
MacGyver needs Tweaker!

[Afbeelding]

Radiator die niet lekker werkte weggehaald. Deze leek in serie te staan en dus doorgekoppeld. Dat moet netter kunnen dan dit :+ De afstand is zo klein dat met 2 knietjes niet past.
Twee knel / soldeerknietjes wellicht

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Ronald.42 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 20:47:
[...]

Niet heel veel progressie afgelopen dagen maar de zijkant is dicht en balken liggen nu rondom.

Vandaag wand en dakisolatie besteld plus brandrollen en een dakuitloop.

De staander staat nu op een paar klosjes maar daar komt nog een betonnen drempel onder.
Die wordt dan even hoog als de betonvloer in de schuur.
In principe draagt hij ook niet heel veel, de lange balk van het dak komt aan de schuur vast met draadstangen en chemische ankers.

Het plan is om een rolluik te gaan gebruiken als roldeur.
En het korte stukje op de zijkant richting schuur komt een gewone loopdeur.
En de bestrating zal uiteindelijk weer aangepast moeten worden om op hoogte van de bovenkant nieuwe betondrempel uit te komen.
Dan sluit alles uiteindelijk op dezelfde hoogte aan als de huidige ingang van de schuur.

Helaas is de vakantie weer voorbij dus dan schiet het niet echt meer op....

[Afbeelding]

[Afbeelding]
En we hebben een dak!
Vorig weekend een balklaag gemaakt van de oude balken.
5x10 cm balken hart op hart 40 cm overspanning net geen 3 meter.

Gister de underlayment platen en isolatie erop 3 cm pir met bitumen glasvlies daar kun je gelijk op branden.

Vandaag de bitumen er op gestookt en dat is niet mijn sterkste kant kwam ik achter :+
Maar het is wel waterdicht daar heb ik wel vertrouwen in.

Nu nog wat zetwerk rondom op maat bestellen en een stukje zetwerk dat tegen de muur kan van het witte boeideel tot over het opstaande stukje bitumen en dan is het dak klaar.

Kunnen we dan verder met de binnen en voorkant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H4MVzKJMdfKmVR8w0kbTUPEtITU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rrVQzoqyk9X3FCSQRfPoS6eK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Ew42yc3as12x0ZULaHi-zHpG9w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tEK5pejHaLcVxIW5a2kJh6fh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2eNmy2TnI5lXHLI5y6LpmqI7xNM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YPutjm8XabsM3U2sFCHiY1YK.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10:28
Zat vandaag op de wc en zag dit bralwerk, kunnen jullie dit accepteren of? Ben best blij met de aannemer maar de kitter had beter thuis kunnen blijven.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CGVRiDOmUdDelK3puXxH4pJ77Pg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g8Cege6ejsNBoUUF7sPayyE9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:10

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
flaskk schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 18:20:
Zat vandaag op de wc en zag dit bralwerk, kunnen jullie dit accepteren of? Ben best blij met de aannemer maar de kitter had beter thuis kunnen blijven.[Afbeelding]
Dit kan je gewoon zeggen hoor, daar kan je aannemer wel tegen ;) dit mag echt wel 2 beetjes netter.

• Rukapul
M0i schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 16:57:
[...]

Twee knel / soldeerknietjes wellicht
knelknietjes zijn te breed

afgaande op plaatjes zou een soldeerknietjes wel eens mogelijk zijn. Moet ik wel recht soldeer naar knel erbij halen.

Waarom is hier geen pasklare oplossing voor? Men zal toch wel vaker een onderblok moeten doorlussen.

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06:31
Rukapul schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 19:45:
[...]

knelknietjes zijn te breed

afgaande op plaatjes zou een soldeerknietjes wel eens mogelijk zijn. Moet ik wel recht soldeer naar knel erbij halen.

Waarom is hier geen pasklare oplossing voor? Men zal toch wel vaker een onderblok moeten doorlussen.
Meeste verwarmingsbuizen zijn staal of kunststof. Soldeer koppelingen heb ik nog niet gezien op CV leidingen.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SimonBR39
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 08:43

Ik ben letterlijk zonder ervaring begonnen aan een complete renovatie. Zo vaak een buildersblock gehad dat ik er een muur van heb gebouwd :D

Maar zonder gekheid, na 2 jaar kom ik nog steeds rotklusjes tegen. Deurtje hier, ombouwtje daar. 1001 afwerklatjes, want oud en scheef.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
SimonBR39 schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 20:13:
[...]

Ik ben letterlijk zonder ervaring begonnen aan een complete renovatie. Zo vaak een buildersblock gehad dat ik er een muur van heb gebouwd :D

Maar zonder gekheid, na 2 jaar kom ik nog steeds rotklusjes tegen. Deurtje hier, ombouwtje daar. 1001 afwerklatjes, want oud en scheef.
Na 19 jaar heb je dat nog steeds... :+

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Rukapul
habbekrats schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 20:03:
[...]

Meeste verwarmingsbuizen zijn staal of kunststof. Soldeer koppelingen heb ik nog niet gezien op CV leidingen.
Soldeerverbindingen zijn beschikbaar voor messing koppelingen.

En hoewel niet gebruikelijk lijken messing koppelingen bruikbaar bij CV. Bonfix noemt het als toepassing bijvoorbeeld. Als je het helemaal ambigu wilt hebben dan moet je de Gamma pagina eens bekijken: https://www.gamma.nl/asso...teriaal-cv/cv-koppelingen (WTF)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

flaskk schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 18:20:
Zat vandaag op de wc en zag dit bralwerk, kunnen jullie dit accepteren of? Ben best blij met de aannemer maar de kitter had beter thuis kunnen blijven.[Afbeelding]
Dit is niet fraai. Je bent wmb geen mierenneuker als je hier iets van zegt. Ik neem aan dat je er gewoon voor betaald hebt...

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
Rukapul schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 20:47:
[...]

Soldeerverbindingen zijn beschikbaar voor messing koppelingen.

En hoewel niet gebruikelijk lijken messing koppelingen bruikbaar bij CV. Bonfix noemt het als toepassing bijvoorbeeld. Als je het helemaal ambigu wilt hebben dan moet je de Gamma pagina eens bekijken: https://www.gamma.nl/asso...teriaal-cv/cv-koppelingen (WTF)
op die gamma pagina zie ik geen enkele soldeerkoppeling., ook soldeert staal niet zo heel best.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_star
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16-09 19:12
We zijn druk bezig met het slopen van onze woning en daarmee ook de keuken. Nu gaan we overstappen op een inductiekookplaat met luchtafvoer, maar zit het huidig gat nog bovenin waar nu eentje onderin gemaakt zal moeten worden.

Nu zitten we dus met een mooi gat, met geen reserve stenen. Hoe kan ik dit gat het beste dichtmaken en isoleren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5_hDrCbTJMuiDwxoJ17D0RnBB6I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tPF6dAlEDQsqzVlvuwrjnnIN.jpg?f=fotoalbum_large

Ik weet niet welke opbouw ik zou moeten doen vanuit de buitenmuur naar binnen? Metselen kan ik niet (netjes), het grove werk wel.

FYI: altijd mooi bij sloop werk de krant van 1986 tegenkomt. Werkt toch goed een krant als isolatiemateriaal :D.

[ Voor 6% gewijzigd door J_star op 15-09-2024 08:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-09 17:18
Houtlak/olie vraagje. Ik ben bezig om een oude (ik vermoed grenen) tafel op te knappen.

Nu ben ik een enorme theeleut, dus ik zoek een afwerking waar ik m'n kopje/pot (al dan niet heet) zonder onderzetter op kan zetten. Nu heb je tafels waar je direct kringen hebt, maar ik kom ook wel eens bij mensen waar je wel alles op de tafel kunt zetten.

Hoe krijg je zo'n goede toplaag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Rukapul schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 16:45:
MacGyver needs Tweaker!

[Afbeelding]

Is het dikwandig of dunwandig staal? Met dikwandig staal werkt solderen of persen niet. Je kunt dan wel lassen, maar of je daar iemand voor kunt vinden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16-09 22:48

copykat

Good copy isn't bad

J_star schreef op zondag 15 september 2024 @ 08:16:
We zijn druk bezig met het slopen van onze woning en daarmee ook de keuken. Nu gaan we overstappen op een inductiekookplaat met luchtafvoer, maar zit het huidig gat nog bovenin waar nu eentje onderin gemaakt zal moeten worden.

Nu zitten we dus met een mooi gat, met geen reserve stenen. Hoe kan ik dit gat het beste dichtmaken en isoleren?

[Afbeelding]

Ik weet niet welke opbouw ik zou moeten doen vanuit de buitenmuur naar binnen? Metselen kan ik niet (netjes), het grove werk wel.

FYI: altijd mooi bij sloop werk de krant van 1986 tegenkomt. Werkt toch goed een krant als isolatiemateriaal :D.
Word er nog gestuct?
Gewoon een baksteen afzagen zodat hij er in past en met reparatiecement dicht smeren. (in krassen en met steen beitel laten springen op die kras.)
Cellenbeton werkt ook en is makkelijker op maat krijgen maar is niet vocht resistent.
In spouw even kijken welke isolatie er inzit.
En of er spouwventilatie nodig is.(vertikale voegen die open zijn is een indicatie.)
Indien dat is zou ik gewoon zo'n lamellen plaatje van aluminium of in kleur gemoffeld aluminium met een anti-ongedierte gaasje er voor(metalen horregaas)/achter van buiten gezien.
Als isolatie zou je een dot purschuim kunnen doen als er harde isolatie (pirplaat) in je spouw zit om dat gat te dichten. Of als je het echt mooi wilt doen stuk pirplaat rondje uit halen en die vastplakken met pur in t gat vd bestaande pir.
Met glaswol word t moeilijker stukje glaswol er in duwen werkt niet echt.

Aan de buitenzijde kan je de gezaagde stenen los boren in de voeg en dan nieuwe gelijkende terug plaatsen. Met houten wiggen de losse stenen klemmen op je gewenste plek en dan met voegmortel en voegspijker de open voegen volstoppen en als t iets uitgehard is de houten wiggen los friemelen en de gaten ook dicht voegen.
Grootste probleem is juiste buitenstenen vinden.🙂

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

_O- _O- _O- _O-

4 jaar is al een uitdaging als je bijna alles zelf wilt doen.

Alleen het uitdokteren wat je wilt en hoe dit uit te voeren en met welk budget kost je al 3 jaar van je leven.
:+

4 maanden is al krap met mensen inhuren die het voor je doen en dat is eh budgetair pijnlijk ook.

Als een klus huis woonbaar is dan is in secties verbouwen een fijne balans tussen leven en klussen.
Heb je ook de tijd om elk project voor te bereiden en de nieuwe inzichten door er te wonend te implementeren.
Badcels wc's enzo die zijn het meest invasive in je wonen dus die of meteen doen of goed gepland.
Keukens zijn vaak een vrouwen wenslijstje dus makkelijker tijdens je wonen te doen.
Woonkamers enzo kan elk moment zolang je meubels maar niet net duur en nieuw zijn want in de tuin opslaan worden ze niet beter van.
Isolatie, warmtepomp vloerverwarming doen is makkelijkste als je er nog niet woont.

* copykat heeft een huis gekocht dat cosmetisch veel werk nodig heeft. En geld verdampt waar je bijstaat dus
Ik doe elke keer iets en woon ondertussen gewoon.
Mn zolder isolatie ligt al een jaar te wachten op me. Maar de zolderverbouwing schuift elke keer op in de planning dus lekker laten liggen.

Tuin schijnt voorrang te hebben dus die moet volgend jaar.
Nu 2 nieuwe voordeuren, garage kanteldeur vv voor isoleerde openslaande deuren zodat de ruimte meer bij t huis getrokken kan worden als klus en opslagruimte. (mancave dus heeft mijn interesse om het mooi af te werken... 8) )
Keuken moet nog afgeschilderd worden omdat de monteur nog 1 lijst moet zagen op juiste hoogte en afkitten (bouwvak) * copykat moet naar eens bellen waar die blijft.
Madam wil laminaat op de tegels maar er liggen al 2 lagen tegels dus de deuren Zijn al "lager" nog laagje van 7mm en ik moet alle deuren inkorten. Dus eerst maar eens de kruipruimte (laten) isoleren met PIF. (makkelijker door t kruipluik te krijgen dan PIRplaat.)

En zo modder je wat aan.... Voor je t weet ben je 10 jaar verder... :+

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz

Jrz

––––––––––––

copykat schreef op zondag 15 september 2024 @ 10:35:
[...]
En zo modder je wat aan.... Voor je t weet ben je 10 jaar verder... :+
Wie belt John alvast :o

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

@copykat huis is in huidige staat onbewoonbaar wat ons betreft (heb ook nog 2 jonge kinderen).

Ik heb er vannacht nog een tijdje over liggen denken en de ruwbouw wil ik uitbesteden. Dan kunnen we daarmee een goede basis neerzetten en die vervolgens zelf afbouwen. Die ruwbouw acht ik wel reëel in 4 maanden als iedereen paraat staat, maar dat zal een bouwbedrijf moeten uitvogelen.

Eerst maar eens het financiële plaatje op orde krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Zwartoog schreef op zondag 15 september 2024 @ 10:05:
[...]

Is het dikwandig of dunwandig staal? Met dikwandig staal werkt solderen of persen niet. Je kunt dan wel lassen, maar of je daar iemand voor kunt vinden...
In het huis is dunwandig staal met knel toegepast.

Maar hier komen de leidingen uit de dekvloer. Denk dat dat kunststof is met een koppeling naar 15mm met daarop een knel naar 1/2". Bovenop die 1/2" is het vrij om zelf iets te maken. Het was in elk geval niet moeilijk om het onderblok te vervangen door de flexibele slang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-09 16:15
Wij hebben sinds 2,5 jaar dit blad (maar dan maatwerk) van ikea. met walnoot fineer.

Echter is dit blad enorm gevoelig voor slijtage. Zie ook onderstaande foto voor een "intensief gebruikt" stuk aanrecht.

Ik heb het al eens licht opgeschuurd en behandeld met deze houtolie (op advies van ikea). Echter is die laag er zo weer af.

Hoe kan ik dit blad weer netjes maken, liefst op een manier dat deze niet meer zo snel slijt.

Helemaal kaal schuren met grove en daarna fijne korrel, dan andere olie er op? Kan iemand een korte "how to" geven? En welk product kan ik het beste gebruiken om te lakken/olien?

Of dit nog een jaartje laten zitten en dan een composiet blad bestellen? :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U75EIYTr-M8-DXhwNStsuKTf0A4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SIjMZ4QlVymf87EdPqZNkt0B.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door Terrz op 15-09-2024 11:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Terrz schreef op zondag 15 september 2024 @ 11:09:
Wij hebben sinds 2,5 jaar dit blad (maar dan maatwerk) van ikea. met walnoot fineer.

Echter is dit blad enorm gevoelig voor slijtage. Zie ook onderstaande foto voor een "intensief gebruikt" stuk aanrecht.

Ik heb het al eens licht opgeschuurd en behandeld met deze houtolie (op advies van ikea). Echter is die laag er zo weer af.

Hoe kan ik dit blad weer netjes maken, liefst op een manier dat deze niet meer zo snel slijt.

Helemaal kaal schuren met grove en daarna fijne korrel, dan andere olie er op? Kan iemand een korte "how to" geven? En welk product kan ik het beste gebruiken om te lakken/olien?

[Afbeelding]
Ik zou hem heel voorzichtig kaalschuren (het is fineer je bent er zo doorheen!) , met als doel de oude olie eraf krijgen. En dan andere olie erop zetten, zoals 3 lagen osmo. Skylt kan ook.

Gezien het fineer is wellicht met de hand schuren, lekker met de de nerf mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheAlBundy
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 16-09 21:52
Zwartoog schreef op zondag 15 september 2024 @ 10:03:
Houtlak/olie vraagje. Ik ben bezig om een oude (ik vermoed grenen) tafel op te knappen.

Nu ben ik een enorme theeleut, dus ik zoek een afwerking waar ik m'n kopje/pot (al dan niet heet) zonder onderzetter op kan zetten. Nu heb je tafels waar je direct kringen hebt, maar ik kom ook wel eens bij mensen waar je wel alles op de tafel kunt zetten.

Hoe krijg je zo'n goede toplaag?
Onlangs ook nog een grenen tafel helemaal kaal gemaakt en in een Glitsa parketlak eiglans gezet. Heb nog geen kringen of andere gekke dingen gezien. Deze tafel wordt als bijzet gebruikt in een keuken, dus pannen en hete borden worden erop gezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Dat heb je met olie. Daarom dat ze boten lakken en niet oliën. Met vocht/water spoelt/slijt de olie gewoon snel weg. Plus dat je alleen de toplaag versterkt, je zet met olie niet of nauwelijks een laag erop.
Alleen vinden mensen lak minder natuurlijk.

Zet je je blad in de lak, als je helemaal losgaat kun je ook naar 2 componenten lak gaan of epoxyhars oid, dan zet je echt een nieuwe laag erop. Hoe harder/dikker de laag, hoe langer het meegaat. Je krijgt echter wel wat glans erop.
Maar met zo'n toplaag doe je wel jaren, bij olie moet je eigenlijk de plekken die zwaar belast worden regelmatig opnieuw oliën.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10:42

Rzaan

Altijd zoekende

Beekforel schreef op zondag 15 september 2024 @ 10:44:
@copykat huis is in huidige staat onbewoonbaar wat ons betreft (heb ook nog 2 jonge kinderen).

Ik heb er vannacht nog een tijdje over liggen denken en de ruwbouw wil ik uitbesteden. Dan kunnen we daarmee een goede basis neerzetten en die vervolgens zelf afbouwen. Die ruwbouw acht ik wel reëel in 4 maanden als iedereen paraat staat, maar dat zal een bouwbedrijf moeten uitvogelen.

Nu heb je verbouwen en verbouwen. Je kunt kwalitatief verbouwen en verduurzamen. Of je kunt 'flippen'. Dat is vooral optisch. Wat je ook in de woonprogramma's ziet. Nog steeds die radiatoren in huis en een likje verf en her en der een niet-eens-zo-cheapo taatsdeur van Gewoon Gers.

Ik begon met mijn verbouwing en verduurzaming en had van tevoren een maand of 3-4 ingeschat. Niet in mijn eentje maar met aannemer, keukenbouwer, vloerenstorters, noem maar op. Ik deed zelf de inkoop en de hele domme klussen zoals sjouwen, naar Bouwmaat & Hornbach rijden en afval wegbrengen.
Bijna twee-en-half jaar verder en het is bijna af.
Halverwege 2022 begonnen we met asbest saneren, en dakkapel en zonnepanelen plaatsen. Daarvoor had ik al honderdmiljard showrooms en beurzen bezocht, RSI door het googlen en weet ik veel hoeveel brochures en tijdschriften doorgenomen.
Het budget dat ik voor ogen had is sowieso al verdubbeld in de praktijk. En dat is nog zonder de tuin, schuur en oprit e.d. onder handen te hebben genomen. Dat wordt sowieso 2025 of later.
Mijn huis was bouwkundig in goede staat en het dak ook. Anders was er nog wel een stuk meer uitgegeven. Ook geen uitbouw (behalve de dakkapel dan)
Dit is mijn topic erover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online

[Afbeelding]
Ik zou proberen te schuren en dan lakken met een polyurethaan lak.
Maar ik vrees dat je door het fineer gaat zitten, en dan is een nieuwe laag fineer ook doenbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-09 16:15
Boudewijn schreef op zondag 15 september 2024 @ 11:18:
[...]
Ik zou hem heel voorzichtig kaalschuren (het is fineer je bent er zo doorheen!) , met als doel de oude olie eraf krijgen. En dan andere olie erop zetten, zoals 3 lagen osmo. Skylt kan ook.

Gezien het fineer is wellicht met de hand schuren, lekker met de de nerf mee.
Tommie12 schreef op zondag 15 september 2024 @ 11:52:
[...]

Ik zou proberen te schuren en dan lakken met een polyurethaan lak.
Maar ik vrees dat je door het fineer gaat zitten, en dan is een nieuwe laag fineer ook doenbaar.
Bedankt. De fineerlaag is een paar mm (3-4mm ofzo), dus daar schuur je niet direct doorheen.
TheGhostInc schreef op zondag 15 september 2024 @ 11:37:
[...]
Zet je je blad in de lak, als je helemaal losgaat kun je ook naar 2 componenten lak gaan of epoxyhars oid, dan zet je echt een nieuwe laag erop. Hoe harder/dikker de laag, hoe langer het meegaat. Je krijgt echter wel wat glans erop.
Glans is niet zo erg. Ik wil wel lakken, maar moet je met lakken niet beide kanten doen? Trekt het blad dan niet krom? Of maakt dat niet uit omdat het 3cm spaanplaat is met een fineer laag?

Welke lak zou geschikt zijn hiervoor? Ook voor rond de wasbak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel
  • Registratie: Maart 2001

hneel

denkt er het zijne van

Vraagje.

We hebben katten en nu wil ik graag mijn tuin zo aanpassen dat ze er niet uit kunnen ontsnappen.
Nu zijn er allerlei systemen voor op de markt zoals bv Oscillot Fence of systemen met beugels en netten. Maar die zijn allemaal behoorlijk duur, zeker voor wat grotere tuinen zoals de onze. Onlangs kwam ik dit alternatief tegen: YouTube: Cat Proof Fence | Cheap & Easy with PVC Pipe | How to DIY Gewoon simpele PVC buizen dus. Ziet er veelbelovend uit.

Alleen zijn onze schuttingen van boven een beetje half-rond.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xMbgUguuy9Ep3XHzPMFUWhTj6kQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/53lukicKRdnhDUl0diEMg2yz.png?f=fotoalbum_large
Ik ben daarom bang dat als ik daar rechte buizen tegenaan zou monteren, ze met hun pootjes toch weer grip op het stuk er boven zouden kunnen krijgen.

Daarom dacht ik aan flexibele buis. Iets wat ik er dan gewoon bovenop zou kunnen monteren.
Maar ik heb alleen geen idee welk soort. Het moet wel redelijk dik zijn qua diameter, iets van minstens 8 cm diameter, liefst nog iets meer. En goedkoop. Iets als flexibele ventilatiebuizen voor in huis ofzo, maar die zijn ook niet echt goedkoop. Of van die drainagebuizen die boeren gebruiken, maar dan zonder de mantel. In welke toepassingsmarkt zijn er van zulk soort buizen te vinden voor een lage prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:38
hneel schreef op zondag 15 september 2024 @ 12:35:
Vraagje.

We hebben katten en nu wil ik graag mijn tuin zo aanpassen dat ze er niet uit kunnen ontsnappen.
Nu zijn er allerlei systemen voor op de markt zoals bv Oscillot Fence of systemen met beugels en netten. Maar die zijn allemaal behoorlijk duur, zeker voor wat grotere tuinen zoals de onze. Onlangs kwam ik dit alternatief tegen: YouTube: Cat Proof Fence | Cheap & Easy with PVC Pipe | How to DIY Gewoon simpele PVC buizen dus. Ziet er veelbelovend uit.

[Afbeelding]
Ik ben daarom bang dat als ik daar rechte buizen tegenaan zou monteren, ze met hun pootjes toch weer grip op het stuk er boven zouden kunnen krijgen.

Daarom dacht ik aan flexibele buis. Iets wat ik er dan gewoon bovenop zou kunnen monteren.
Maar ik heb alleen geen idee welk soort. Het moet wel redelijk dik zijn qua diameter, iets van minstens 8 cm diameter, liefst nog iets meer. En goedkoop. Iets als flexibele ventilatiebuizen voor in huis ofzo, maar die zijn ook niet echt goedkoop. Of van die drainagebuizen die boeren gebruiken, maar dan zonder de mantel. In welke toepassingsmarkt zijn er van zulk soort buizen te vinden voor een lage prijs?
Koperdraadjes spannen met zeg 24 volgt erop? Steuntjes op de schutting zorgen dat die geïsoleerd zijn. Zoals keramiek bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Onlangs kwam ik dit alternatief tegen: YouTube: Cat Proof Fence | Cheap & Easy with PVC Pipe | How to DIY Gewoon simpele PVC buizen dus. Ziet er veelbelovend uit.
Voor de kat van onze buren, een flinke kater, zijn ook die buizen geen probleem. Die vindt altijd wel ergens iets waar hij een nagel in kan zetten.
Ik denk dat een soort van schrikdraad het goedkoopste en eenvoudigste is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphsy
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16-09 12:45

murphsy

Product Monkey

Voor mijn thuis oefeningen heb ik een pull up bar gekregen. Harstikke leuk. En op het oog een degelijk ding. Powrx, nooit van gehoord 🤷‍♂️

Ik wil deze monteren aan onze betonnen tussenmuur. In het pakket zitten flinke ’plug & moer’ dingen. Die zouden, volgens Powrx, voor hout, steen én beton goed zijn.

Dat maakt mij sceptisch.

Ze nemen 14 a 15mm gaten, 6x. Die heb ik niet zomaar in de muur zitten. Ik heb geen boor groot genoeg daarvoor.

Een fotootje van de uitzetmoeren (of hoe dit ook moet heten).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v2shWXfhFqjTDMjNP8Q4-aijGVU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uWV04g56pVHhswVvu4a4OC7D.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PE_0xjVfdSyme7qEUCdGptfH1n0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iy9MWwSHUAebjQ05z83PA1aG.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn vraag is dus: is het echt de beste route om 6 14mm grote gaten in de muur te maken om een pull up stang op te hangen, met deze merkloze metalen ‘units’? Of zouden jullie iets anders aanbevelen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 00:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als je de beton in moet heb je een boorhamer nodig.met de juiste dikte boor in dit geval. Meer niet.
Dit zijn een soort keilbouten. Dat komt echt niet zomaar los. Bedenk je ook welke krachten er qua gewicht op komen ;)

Ik zeg goede reden om een multihamer aan te schaffen :Y)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Vraagje.

[Afbeelding]

Schrikdraad met schouders zou ik zeggen. Maar katten zijn slim, zelfs dat helpt vermoedelijk niet. Een buis ook niet.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphsy
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16-09 12:45

murphsy

Product Monkey

The Eagle schreef op zondag 15 september 2024 @ 14:31:
Als je de beton in moet heb je een boorhamer nodig.met de juiste dikte boor in dit geval. Meer niet.
Dit zijn een soort keilbouten. Dat komt echt niet zomaar los. Bedenk je ook welke krachten er qua gewicht op komen ;)

Ik zeg goede reden om een multihamer aan te schaffen :Y)
Ik ben slechts 75kg, dus met wat dubbelzijdig tape blijft het ook wel hangen ;)

Ik ga een boorhamer met 14mm betonboor regelen. Wel lenen, want vaak komen dit soort klusjes niet voorbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

murphsy schreef op zondag 15 september 2024 @ 14:38:
[...]

Ik ben slechts 75kg, dus met wat dubbelzijdig tape blijft het ook wel hangen ;)

Ik ga een boorhamer met 14mm betonboor regelen. Wel lenen, want vaak komen dit soort klusjes niet voorbij.
Daarom zeg ik ook multihamer, en geen boorhamer ;)
Multihamer combineert een normale boormachine en een boorhamer. Zit meestal ook een extra snelspankop, variabel toerental en links/rechtsom draaien op.
Dan heb je gewoon een 230v machine die alles kan, grijp je nooit meer mis. En zo duur zijn ze ook niet gelukkig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel
  • Registratie: Maart 2001

hneel

denkt er het zijne van

Als ik zoek op kattenschrikdraad vind ik alleen maar informatie van fabrikanten en verkopers en nergens ervaringen van mensen die het gebruiken. Dus daar heb ik dan zo mijn twijfels over.

Het punt met flexibele buis is misschien wel dat dat dan per definitie een zachtere soort plastic is, waar ze dan misschien toch hun nagels in kunnen zetten. Dit in tegenstelling tot hard PVC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
hneel schreef op zondag 15 september 2024 @ 16:13:
Als ik zoek op kattenschrikdraad vind ik alleen maar informatie van fabrikanten en verkopers en nergens ervaringen van mensen die het gebruiken. Dus daar heb ik dan zo mijn twijfels over.

Het punt met flexibele buis is misschien wel dat dat dan per definitie een zachtere soort plastic is, waar ze dan misschien toch hun nagels in kunnen zetten. Dit in tegenstelling tot hard PVC.
Schrikdraad werkt eigenlijk alleen goed als de schutting goed nat is of als je een reepje gaas ophangt wat als aarde fungeert. Ik heb het gehad en het werkt zeker, maar niet zoals de fabrikant in de handleiding zet.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

LED-Maniak schreef op zondag 15 september 2024 @ 16:34:
[...]

Schrikdraad werkt eigenlijk alleen goed als de schutting goed nat is of als je een reepje gaas ophangt wat als aarde fungeert. Ik heb het gehad en het werkt zeker, maar niet zoals de fabrikant in de handleiding zet.
Volgens mij hangen ze dan 2 draden heel dicht bij elkaar. Eentje is de schrikdraad, de andere de aarde-draad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Rzaan schreef op zondag 15 september 2024 @ 17:37:
[...]

Volgens mij hangen ze dan 2 draden heel dicht bij elkaar. Eentje is de schrikdraad, de andere de aarde-draad.
Zo staat het niet in veel handleidingen. Daar staat maar 1 lijn om te spannen en de andere druk je met een dikke pin in de grond.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
The Eagle schreef op zondag 15 september 2024 @ 14:40:
[...]

Daarom zeg ik ook multihamer, en geen boorhamer ;)
Multihamer combineert een normale boormachine en een boorhamer. Zit meestal ook een extra snelspankop, variabel toerental en links/rechtsom draaien op.
Dan heb je gewoon een 230v machine die alles kan, grijp je nooit meer mis. En zo duur zijn ze ook niet gelukkig :)
Met een multihamer, en dan in beton met een 14mm boor.
Ik denk dat je dan heel veel tijd nodig hebt.

14mm is echt een dikke boor, en als er wat keien in het beton zitten, of je komt een wapeningsstaaf tegen, dan zit je vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Wilde niet komen ging te voorspoedig.... Dus maar weer zelf bezig,,,,😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

vincent_1971 schreef op zondag 15 september 2024 @ 12:37:
[...]

Koperdraadjes spannen met zeg 24 volgt erop? Steuntjes op de schutting zorgen dat die geïsoleerd zijn. Zoals keramiek bijvoorbeeld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gqIDg8UsyQJACM_fKVeGUK_-hWE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/g98kK3MNBqkdNwStNclJIFzg.gif?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Tommie12 schreef op zondag 15 september 2024 @ 18:36:
[...]

14mm is echt een dikke boor, en als er wat keien in het beton zitten, of je komt een wapeningsstaaf tegen, dan zit je vast.
Mijn Metabo UHE20 had als ik me niet vergis sds+ boren van 8 en 10 meegeleverd. De grote nog nooit gebruikt, maar dat moet ie sowieso aankunnen. 14 is idd wat steviger, maar niet iets dat niet zou kunnen als je eerst met 8 boort, dan met 10 en dan met 14.

Maar ik vraag me af of je daadwerkelijk 14mm gat nodig hebt. Je zou ook gewoon wat kleinere keilbouten kunnen halen bij de bouwmarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flaskk
  • Registratie: April 2008
[...]

Ik had ook nog nooit van een multi hamer gehoord. Wel een combi schroefboor machine. Schijnbaar is een multi hamer toch wat anders. Maar qua prijs ook een heel stuk duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Belangrijkste is een goed doordacht plan van aanpak en proberen er niet meer van af te wijken
De ruw bouw is vaak makkelijk uit te besteden omdat de bouwvakkers zelf wel weten wat moet en mag.
Waar je tijd in verdwijnt is details. Utiliteiten, wel geen kunststof deuren, zo ja welke dan?
Voegen welniet laten hervoegen en gevel reiniging met impregnering en zoja eerst gevel isolatie?
Dak van boven isoleren?
Zo ja nok verhoging en dakkapellen nodig?
Verguningen en contructie berekeningen.
Ga zo maar even door.

Iemand hebben die je bijstaat met regelgeving en zo is wel fijn..

Mijn eerste verbouwing was 1999 begonnen en door aankomend funderings herstel beetje stil komen te liggen. Geld sparen omdat je vrijwel alles moet doen na zo'n veldslag in je huis dus vooral dingen boven opknappen die niet direct invloed hebben op de verwachte afbraak op begane grond.
2005.2006 stond in t teken van funderingherstel en wederopbouw.
Met kind van 1 op zolder wonen en kamperen in je eigen huis is best vermoeiend. Gelukkig woonde oma dicht bij. Dus ik ging na werk meteen klussen tot 22 uur en daarna eten en douchen bij oma(schoonmoeder). In elkaar storten op de bank en dan naar huis slapen. Voor enige maanden.
2de kind in 2007 dus weer verbouwen (zolder)
Alles moest (zelf) gedaan worden(snelste bezuiniging is uurloon). Cv, water, keuken, gang opnieuw afwerken, woonkamer, gevel openslaande tuindeuren, badcel, zoldertrap verplaatsen dakkapellen en zolder isolatie. Oude trap midden weghalen en inbouwkasten bouwen rekening houdend met draagkracht vloeren.
Electra vernieuwen tijdens wonen, metaal er uit pvcpijp er in.
Leren riolering opnieuwe leggen voordat het ingestort word ondermetselen van tussen muren gewoon metselen, stucen, houtbewerking, ramen en deuren inmeten en plaatsen in oude kozijnen,
Afwerken zolder met van alles. Mooie klassieke paneel afwerking maken met frezen.
Was af en toe zo vaak bij een hout bewerkings bedrijf dat ik mee hielp met maken van mn eigen opdrachten... Kreeg ik een beetje korting😁
Voortuin herbestraten achtertuin renovatie
Gevalletje lichamelijke overbelasting gehad.
Ergens 2010 was eindelijk de grootste druk er af.
Maar dan begint vaak de vernieuwingsdrang van slaapkamers en zo.

In 2023 uiteindelijk besloten nieuw/ander huis te kopen.
Beton, 50m2 groter, eigen parkeerplek maar wel 2000 als laatste echte vernieuwing.

Begonnen met gevel herstel zuidzijde, lekkage en regenslag verwering : Zandstralen, voegen vernieuwne, impregneren en alle loodflap aansluitingen laten nalopen en herstellen.
Gelijkertijd, zonnepanelen en nieuwe uitgebreide electra installatie/nieuwe "stoppenkast" 1e verdieping kaal trekken, vloeren glad frezen, kanaalplaten dus je laminaat komt omhoog bij de naden die ze dicht geplamuurd hebben met cement. Stukadoor muren en plafond laten doen. Alles schilderen.
Rondom alle dubbelglas vervangen voor nieuwe hr++ (dubbelglas uit 1979 met enkelglas er naast is eh niet echt lekker knus in de winter.
Nieuwe keuken uitzoeken.... En dus gehele gang en keuken verbouwen. Gang geïsoleerd in de de nok.
Aangebouwde garage meteen de asbesthoudende platen van t dakbeschot verwijderd en afgevoerd.
80mm pir gips geplaatst. Toen iemand zn dak pannen ging verniewen van zn dak alle goede er tussen uit gevist en mn garage dak er mee hersteld omdat de zure regen en mos de pannen aangetast hadden. (vernieuwen komt later wel eens.)
Moeders wil eerst de tuin, schuttingen tuinhuis, bestrating planten....... Hopelijk volgend jaar dus.
Tussen door even de garage kantel deur laten vv voor houten openslaande garagedeuren. Met tricot deurpanelen zodat ik de garage verder kan afwerken tot mooie bijruimte.
En ohja de voordeur en de inloop deur er naast moeten ook vervangen worden want die vlakke multiplex 40mm dik als voordeur kan echt niet. Lelijk!
Ja vrouw, snap ik..... Maar dan koop ik dit en dat gereedschap............ 😁
Tegelijkertijd. Maar eens kijken of de gas CV systeem zn upgrade kan krijgen als voorbereiding op hybride WP. Lees nieuwe convectoren in HR LT.
En ohja vloer isolatie in kruipruimte. (laten doen? En door wie?)
Laten doen betekend vaak zoeken naar iemand die kan, en wil, en niet te duur is maar toch kwaliteit levert.
Vroeger kon je vaklieden met zaklampje te vinden nu moet je zoeken met bouwlamp en verstralers...... :+
En sinds 2015 loop je echt leeg op uurloon en materialen. 1000 euro is niks meer tegenwoordig.

Dus ja als John even langs kan komen en gesponsort mee klust kan ik even genieten van mn tuinstoelen die wel gekocht heb maar na een zomer nooit gebruikt heb omdat ik gewoonweg niet stil zit.

(Klussen ligt nu even stil thuis omdat ik een huis moet leeg halen en ander huis bewoonbaar moet maken voor mn vader. )

Gelukkig is klussen leuk als je resultaten ziet maar af en toe had ik liever een dik salaris en twee linkerhanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

[...]

Kwestie van 6, dan 10 en dan je gewenste diameter pakken.
Meteen 14mm is heetlopen van je boor en machine snel gebeurd. Smeltende boorkop en olie uit je hamerkamer tot gevolg.
(gewone sds met 2 beitel gebruiken die heeft een V vorm dus centreert vanzelf op eerder gat. En niet die vierkante kwadrant vorm met vier beitel hoeken die heeft contact met de centre beitel op beton nodig om niet te wandelen.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

@copykat lekker bezig. :D

Je noemt wel wat projecten die ik in de ruwbouw gelijk wil afvangen, wat hopelijk in de toekomst scheelt.

Maar vanmorgen dacht ik, waarom zou ik dit doen. Ik heb een fantastische woning waar ik nu bijna klaar ben. Gasloos gemaakt, prima geïsoleerd, ruim en comfortabel.

Toch die vernieuwingsdrang. :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:50

Ik heb mijn project in 10 maanden gedaan, volledig gestript naar goed bewoonbaar met nog wel restpuntjes. Vrijstaande woning van ca. 200m2 waar sinds bouw niets aan gedaan was, staan paar posts eerder in dit topic.

Zelf gedaan (met hulp van vrienden/familie):
  • Slopen (inclusief schoorsteen van dak tot begane grond en draagmuur keuken)
  • Dakramen verplaatst
  • RIolering/waterleiding/sanitair
  • Elektra/meterkast
  • Dak van binneuit geisoleerd
  • Vloer vanuit kruipruimte met PIR (nog afmaken voor deze winter)
  • Badkamer/toilet installeren/tegelen
  • Balansventilatie installeren
  • Schilderwerk muren/wanden/buitenboel en buitengevel na isoleren/stucen
  • Keuken plaatsen
  • Vloeren egaliseren, vloer garage coaten, vloer badkamer smeren sleuven vloerverwarming dichtsmeren
  • Timmerwerk/koven/laminaat zolder en al het andere
Uitbesteed:
  • Constructieberekening en staalwerk open keuken en opvangen dragende functie schoorsteen
  • Stucen BG en verdieping wanden en plafonds
  • Kunststof kozijnen plaatsen met triple glas
  • Warmtepomp L/W & multisplit L/L boven, vloerverwarming infrezen BG
  • Buitengevel isoleren en stucen
  • PVC vloer BG en verdieping
  • Dakbedekking garage vervangen (direct voorzien van PIR)
Tijdlijn en budget beide op plan uitgekomen. Initieel echter niet gepland hoeveel ik zelf ging doen en dat bleek wel nodig om budget uit te laten komen. Gehele renovatie komt ongeveer op 250k (bijna 50% van de aanschaf). Ik denk dat ik gemiddeld ongeveer 30 uur per week heb weten te maken naast fulltime veeleisende baan en twee kinderen (had niet verwacht dat dat mogelijk was).

Nu op wat lager tempo klusjes afronden en dan verder met tuin/afdak komend jaar. Het was een flink project maar toch ook wel redelijk recht toe recht aan; geen uitbouw of grote constructieve wijzigingen. Het was alleen gewoon alles en veel :>

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Beekforel schreef op zondag 15 september 2024 @ 21:01:
@copykat lekker bezig. :D

Je noemt wel wat projecten die ik in de ruwbouw gelijk wil afvangen, wat hopelijk in de toekomst scheelt.

Maar vanmorgen dacht ik, waarom zou ik dit doen. Ik heb een fantastische woning waar ik nu bijna klaar ben. Gasloos gemaakt, prima geïsoleerd, ruim en comfortabel.

Toch die vernieuwingsdrang. :X
Tja.
Wat levert het op?
Woongenot? Mooiere woonomgeving? Zie je je er oud worden?
Heeft dingen die je niet bij je huidige huis kan krijgen?

Grotere tuin en betere woon layout?
Ruimere woon omgeving, betere wijk,
Beter te isoleren voor klasse B en A(+++) dan je huidige woning?
Is de investering op langere termijn gunstig ?

Indien je op die zaken een paar keer JA kan antwoorden is het hoe graag wil je het.
Verbouwen doet pijn in portemonnee en je lijf en geest.(slokt gewoonweg veel tijd en geld op die je ook kan besteden aan sociale dingen en tripjes weg.)

Maar iets creëren en naar je zin maken geeft ook "purpose in life" elk weekend in de kroeg of op een terrasje zitten gaat ook vervelen op den duur.
Als je beiden er zin in hebben en gezamenlijke visie hebben in het hoe en wat is het ook leuk om te doen.

Dus succes.😁🙂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:50
Beekforel schreef op zondag 15 september 2024 @ 21:01:
Dat hadden wij precies zo :P Twee jaar geleden besloten om te blijven waar we waren en woning volledig aangepakt/gasloos. Jaar later toch een nieuw project 8)7

Hier gaan we echt niet meer weg!

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Rukapul schreef op zondag 15 september 2024 @ 10:50:
[...]

In het huis is dunwandig staal met knel toegepast.

Maar hier komen de leidingen uit de dekvloer. Denk dat dat kunststof is met een koppeling naar 15mm met daarop een knel naar 1/2". Bovenop die 1/2" is het vrij om zelf iets te maken. Het was in elk geval niet moeilijk om het onderblok te vervangen door de flexibele slang.
Zoals ik het begrijp, zitten er wartels op die leidingen.

Als je nou een 1/2" M x 1/2" M in een 1/2" F x 1/2" M knietjes draait (dus het ene knetje in de andere)? Met die schroeffittingen in elkaar draaien ben je vrij compact (wel loctite oid gebruiken natuurlijk). En dan de wartels aandraaien. Moet je wel even voor naar een speciaalzaak denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Zwartoog schreef op zondag 15 september 2024 @ 22:12:
[...]

Zoals ik het begrijp, zitten er wartels op die leidingen.

Als je nou een 1/2" M x 1/2" M in een 1/2" F x 1/2" M knietjes draait (dus het ene knetje in de andere)? Met die schroeffittingen in elkaar draaien ben je vrij compact (wel loctite oid gebruiken natuurlijk). En dan de wartels aandraaien. Moet je wel even voor naar een speciaalzaak denk ik.
Gepast bij Hornbach: de knietjes zijn te breed. Dat geldt voor alle knietjes met minimaal 1 knel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizzalucht
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08:02

Pizzalucht

Snotneus.

copykat schreef op zondag 15 september 2024 @ 20:57:
[...]

Kwestie van 6, dan 10 en dan je gewenste diameter pakken.
Meteen 14mm is heetlopen van je boor en machine snel gebeurd. Smeltende boorkop en olie uit je hamerkamer tot gevolg.
(gewone sds met 2 beitel gebruiken die heeft een V vorm dus centreert vanzelf op eerder gat. En niet die vierkante kwadrant vorm met vier beitel hoeken die heeft contact met de centre beitel op beton nodig om niet te wandelen.)
Ik heb hier een 20mm sds betonboor en mijn boormachine (Skill klopboor) komt daarmee echt met gemak door gewapend beton. Dus vraag me af of van 6 naar 10 naar 14 nou echt nodig is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
djluc schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 10:13:
[...]

Het meest belangrijke wat je moet voorzien is dat de voorzijde vlak is. Zodat de kasten er in geschoven kunnen worden en dat de voorzijde dan gelijk loopt met je vlakke ombouw.

Daarnaast wil je de kasten waterpas stellen dus je ombouw moet verticaal gemeten zo precies mogelijk waterpas zijn.

Het gemakkelijkste doe je dit met een laser die je voor de kastenwand zet. Je meet dan vanaf de laserlijn overal of de afstand tussen ombouw - laserlijn gelijk is. Of je haalt een rechte rij die echt net zo lang is als als de keuken (laser is handiger).

**Diepte**

Je houdt extra diepte beschikbaar zodat de keuken wat ruimte heeft om geplaatst te worden. Bijvoorbeeld kastdiepte + 4 centimeter. Dan heb je wat werkruimte voor de plaatsing. Zeker niet proberen om het pas te maken op kastdiepte + 0 centimeter. Soms is het wat minder simpelweg omdat je niet uitkomt me je kozijn maar altijd speling houden.

**Hoogte**

Je kasten hebben verstelbare poten maar je hebt wel een plint hoogte. Het ergste wat je kan gebeuren is dat je gat voor de keuken te hoog is (want dan kijk je over de plint heen). Je kan dus maat plint + keuken als hoogte. Let op dat op het plafond van de nis ook stuc komt + hoekprofiel dus je moet +/- 8mm er bij op tellen.

Als je iets te laag uitkomt (door stuc of wat dan ook) kan de plint simpelweg ingekort worden.

Let op dat je met je plint meet vanaf de **afgewerkte vloer**. De plint kom op bijvoorbeeld je laminaat / pvc etc te staan. Dus daar kan het zijn dat je wat er bij op moet tellen.

**Metal stud**

Voor je metal stud kan het handig zijn om het volgende te doen:

Pak een lengte metal stud voor boven en onder. Houd de onderste ook heel (dus niet 2 korte stukjes maken voor links en rechts. Je monteert de bovenste en de onderste metal stud (U profiel) exact op de juiste locatie dus exact boven elkaar.

Nu zet je links en rechts een C profiel er in met de rug naar de muur.

Dan zet je een C profiel als staander links en rechts van je keuken (rug naar de keuken). Die staat dus op maat keuken - dikte gipsplaat (12.5mm) - stuc met hoeklijn (zeg 8mm bijvoorbeeld, dit stem je af met stucadoor).

Nu heb je links en rechts klaar. Tussen de 2 staanders heb je dan een gat van: Breedte keuken - 2x gips - 2x stuc. Dit dubbel check je en je checkt zowel boven als midden als onder of dat overal klopt. En je checkt dat alles waterpas staat.

Nu bouw je de muur naar de achterwand aan beide zijden. Hier zit de precisie in het precies haaks zetten op je voorste wand. Je meet alleen vanuit je voorste wand, dat is nu de waarheid. Achterin meet je dus dezelfde maten als aan de voorzijde en alles is haaks.

Laatste is dan het middelste stuk en het plafonnetje. Je hangt metal studs naar beneden vanuit de reeds hangende plafond U. Maak er een U aan de onderzijde op en je voorste wand is klaar.

Het plafond is dan alleen nog een U profiel links en rechts en wat C liggers daar in.

**Achterwand**

Het is me niet duidelijk of de nis zelf een achterwand heeft of dat dit een stuc muur is waar je tegenaan werkt. Als het een stuc muur is zal je deze ook vlak moeten zetten met de voorzijde. De achterwand moet exact gelijk zijn met je voorzijde wand.

Mocht je 'm eerst uittekenen post gerust, het is handig te doen maar wel een leuk en precies klusje.
Thanks voor al je tips. Inmiddels is de ombouw af (lees: klaar om te stucen). Hier wat foto's:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c_COTxCUwbAipO3mB17AhLS0jEk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jzdjQRtEJmKY3ZTlILpDYDeG.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nGXOAdD04b4LP133LLiR8F_PIIM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zxDHguPvnDDOTz6VHc3PXSgW.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Irhw1ZHYgULU73ei_6DqXNyuyE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9iuTN0yBSk99dSBy48U9tvLo.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CVKIsEH5c8IlcuP_IipzSq38spY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BLYRd70PYSGijwhnSalyJ8Ou.jpg?f=fotoalbum_tile

Was een leuk klusje. Inderdaad echt precisie werk. Uiteindelijk was ik tevreden met het resultaat, tot ik me bedacht dat ons idee was om de tegels ook onder de keuken te leggen en ik vergeten ben om de dikte tegel (+lijm) mee te rekenen.

Dinsdag ga ik tegels leggen, dus we gaan dat goed uitmeten of het nog past (wordt net wel, of net niet). Als het niet past dan leggen we de tegels tot aan de plint van de keuken.

Uiteindelijk ook besloten om de ombouw niet tot achter tegen te laten lopen, maar te zorgen dat alles wat eventueel in het zicht zit in ieder geval netjes is. Met de metal studs zit het enorm stevig. Het is ook fijn en makkelijk werken.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Pizzalucht schreef op zondag 15 september 2024 @ 22:47:
Ik heb hier een 20mm sds betonboor en mijn boormachine (Skill klopboor) komt daarmee echt met gemak door gewapend beton. Dus vraag me af of van 6 naar 10 naar 14 nou echt nodig is.
Ik wilde net hetzelfde neerzetten.

Daarnaast heb ik ook slechte ervaringen met voorboren/uitboren. Een betonboor gebruikt vooral de slag om dieper te komen, het draaien is om de beitel telkens iets te verdraaien. Itt een hout- of metaalboor die ook nog kunnen snijden over de hele lengte.
Op een slechte dag schiet de beitel te snel door in het voorgeboorde gat en kan niet meer draaien, of het gat wordt er onregelmatig van.

Ik heb wel een boormachine gesloopt met een 20mm SDS boor, maar die was dan ook een meter lang (Dan gaat hij flexen) en na 3 gaten door een halve meter beton met nog wat extra ellende was hij oververhit geraakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik las de voorboortip en dacht hetzelfde, ik zou niet voorboren. Idd omdat je boor vast kan komen te zitten. Gewoon rustig in 1x met 20mm boren. Eerst op niet-hamerstand zetten om door je stuk te gaan en een gaatje te beginnen, daarna met hamer en rustig drukken. Stofzuiger erbij en klaar is kees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

[...]

Hangt van je beton soort af. Ik heb hier prefab "blauw" beton en dat is snoeihard in de buiten muren.
Daar is met een 6je al oververhitting te krijgen, ik ga met mn bosch 2000 niet in 1 keer een 10mm in krijgen vrees ik.
Binnen muren zijn iets zachter maar ook daar is het best hard beton. (ook prefab en er in gehesen en vast gelast.

Enne skill klopboor? Je bedoelt neem ik aan hamerboor?
Ander nadeel van in 1 keer de gewenste maat boren is dat door het hameren zonder meteen te zakken/dieper tekomen het gat iets ruimer word dan de diameter vd boor wat je dan weer misschien met de keilbout merkt zeker met harder beton of een kiezel in de weg hebben kan je nekken en wandelt hij iets uit. Met 5 naar 6 geen probleem met 6 naar 8mm vermoedelijk ook nog niet, al is 8mm bout vaak al te dik voor het op te hangen object. Daar boven heb je al snel dat je compensatie pluggen moet gebruiken om toch klemkracht te houden.
En je hebt met de start met een dikkere boor ook sneller off the mark entry waardoor het misschien net niet past zoals je wilt.

Iedereen moet doen wat iedereen wilt maar als iets precies moet zijn ga ik liever langzaam in stapjes dan snel in ene. :)

Edit, argument van klem zitten begrijp ik. En ik denk inderdaad met diepere gaten dat je niet het gehele gat moet voorboren om klemming en vertraging te voorkomen. Maar met een 50mm diep gat zal dat vast mee vallen. (en bij tussen muren minder snel last van die beruchte krater aan de andere kant.)

[ Voor 10% gewijzigd door copykat op 16-09-2024 01:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
[...]

Ja, als het een SDS boor is, dan is het een pneumatische boorhamer.
Met een klopboor ben je met kerstmis nog bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizzalucht
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08:02

Pizzalucht

Snotneus.

Tommie12 schreef op maandag 16 september 2024 @ 07:34:
[...]

Ja, als het een SDS boor is, dan is het een pneumatische boorhamer.
Met een klopboor ben je met kerstmis nog bezig.
Is inderdaad een boorhamer, wist eerlijk gezegd niet dat het 2 verschillende dingen waren :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
Pizzalucht schreef op maandag 16 september 2024 @ 07:36:
[...]

Is inderdaad een boorhamer, wist eerlijk gezegd niet dat het 2 verschillende dingen waren :+
Je merkt dat verschil wel als je ze in je handen hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Tommie12 schreef op maandag 16 september 2024 @ 07:47:
[...]

Je merkt dat verschil wel als je ze in je handen hebt.
Als je buren je vies aankijken heb je een klopboor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16-09 18:30

[Afbeelding]

Via marktplaats of facebook (of iets dergelijks) een beton-boor bedrijfje zoeken.
Zijn vaak mannen die savonds buiten werktijd een beetje bijklussen met gaten boren.

Laat je een gat boren in de maat van het huidige gat, maar dan laag.
Die brokken steen die daar uit komen passen precies (met 5mm-1cm speling rondom) in de huidige gaten.

Duw je ter hoogte van de spouwmuur een beetje isolatiemateriaal in het gat.
Dan binnen en buiten de ronde zaagstukken erin.

dit kan je met wat mortel gewoon netjes vastzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online

[Afbeelding]

Als het goed is, dan zit er aan de buitenkant een roostertje.
Schroef dat er even af.
Zorg dat je wat grotere keien of stukken steen hebt (bouwafval), een stuk isolatie, en wat mortel.
Maak het gat aan de buitenkant dicht met mortel en wat stenen. Steek nu vanaf de binnekant wat isolatie in de spouw (beetje rotswol of zo), en maak dan de binnenkant dicht met mortel en wat stenen en laat nog wat plaats voor een dun laagje stuc.
Dik uurtje werk als het makkelijk bereikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

FRANQ schreef op maandag 16 september 2024 @ 08:33:
[...]

Via marktplaats of facebook (of iets dergelijks) een beton-boor bedrijfje zoeken.
Zijn vaak mannen die savonds buiten werktijd een beetje bijklussen met gaten boren.

Laat je een gat boren in de maat van het huidige gat, maar dan laag.
Die brokken steen die daar uit komen passen precies (met 5mm-1cm speling rondom) in de huidige gaten.

Duw je ter hoogte van de spouwmuur een beetje isolatiemateriaal in het gat.
Dan binnen en buiten de ronde zaagstukken erin.

dit kan je met wat mortel gewoon netjes vastzetten.
Ik dacht eerst eh en wat doe je dan met dat lage gat? (was in de veronderstelling dat hij zo'n recirculerende afzuiging kreeg.) toen las ik dat hij een laag gat wilde.
Moet natuurlijk wel de afvoer zelfde diameter hebben. (ik heb hier moeten verjongen naar 110 omdat ik 125 net niet er doorheen kreeg, vorige eigenaar had gewoon de aluminumflex er in gepropt en alle kookvocht en lucht ging de spouwmuur in en een beetje naar buiten via t ventialtiegat en ik kreeg dat gat met geen mogelijkelijkheid groter met wat je in de Hornbach kan kopen. moest letterlijk milimetertje af in de rondte.).

En je voegpatroon moet overheen komen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincm
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:32
Heeft iemand een suggestie hoe ik mijn gevelbekleding (gepotdekseld) los kan krijgen op een manier dat ik ze ook weer kan hergebruiken (vastschroeven)?

Waarom: ik wil isolatie aanbrengen (70mm) in de luchtspouw maar niet nieuwe gevelbekleding moeten kopen (paar duizend euro). De gevelbekleding blijken bovendien een exotische maat (225x20mm).

Probleem: Elke plank is vastgenageld met flinke spijkers die zo diep zitten dat ik er geen tang o.i.d. achter kan krijgen. Achter elke bovenliggende zit de bovenste spijker.

Al geprobeerd:
  • Breekijzer om planken los te wikken: hiermee breken de planken
  • Ijzerzaag/reciprozaag: hiervoor moet ik eerst een beetje loswikken, hiermee willen de planken dan al breken. Het zou beter zijn om van 'bovenaf' te beginnen, maar de planken zitten op gezaagde staanders, het zijn geen potdekselplanken die op rechte staanders zijn genageld.
Voorbeeld van een (met moeite) losgewikte plank, waaronder je ook zo'n staander ziet, elke 'tand' sluit mooi aan op een plank maar dat maakt het lastig om de volgende plank los te zagen:

Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/66e7df3541cab/66e7df33625cb-A804BBC3-B5C7-4752-AFBA-A506D4A27A4C.thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/66e7df59e78fd/66e7df549292c-IMG_0823.thumb.jpg

Mijn volgende idee (was ook een suggestie van iemand) is om met een kleine gatzaag elke spijker uit te boren. Na aanbrengen isolatie weer vastschroeven, en elk uitgezaagd gat opvullen met een houtfilter.

Echter, elke gatzaag die ik kan vinden, ook kleine van 10mm, hebben een centreerboor. Dat gaat niet met een spijker. Iemand suggesties?

[ Voor 5% gewijzigd door Vincm op 16-09-2024 12:31 . Reden: Foto's klikbaar gemaakt ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
copykat schreef op maandag 16 september 2024 @ 09:34:
[...]

Ik dacht eerst eh en wat doe je dan met dat lage gat? (was in de veronderstelling dat hij zo'n recirculerende afzuiging kreeg.) toen las ik dat hij een laag gat wilde.
Moet natuurlijk wel de afvoer zelfde diameter hebben. (ik heb hier moeten verjongen naar 110 omdat ik 125 net niet er doorheen kreeg, vorige eigenaar had gewoon de aluminumflex er in gepropt en alle kookvocht en lucht ging de spouwmuur in en een beetje naar buiten via t ventialtiegat en ik kreeg dat gat met geen mogelijkelijkheid groter met wat je in de Hornbach kan kopen. moest letterlijk milimetertje af in de rondte.).

En je voegpatroon moet overheen komen :+
ik snap je verwarring ;)

Als je een groter gat nodig hebt kan je ook eerst de oude maat laten boren, en daarna nog de maat die je nodig hebt voor de kookplaat.
Die kernboren hebben geen centreerstift, dus het maakt niet uit dat er al een gat aanwezig is.

Bonuspunten inderdaad als het metselwerk overeenkomt.

Zelf zou ik denk ik het metselwerk rondom weghakken en er nieuwe gelijksoortige stenen in metselen.
Maar ik had het idee dat het iets makkelijker moest dan dat.

[ Voor 7% gewijzigd door FRANQ op 16-09-2024 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
@Vincm Kun je er niet met een ijzerzaagblad tussen komen ?
Zoiets Afbeeldingslocatie: https://www.gotron.be/media/catalog/product/cache/aa951e7c61fd7fbe78a1ac1540b21a7f/i/m/image_28010_1_100851.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:38
Vincm schreef op maandag 16 september 2024 @ 09:37:
Heeft iemand een suggestie hoe ik mijn gevelbekleding (gepotdekseld) los kan krijgen op een manier dat ik ze ook weer kan hergebruiken (vastschroeven)?

Waarom: ik wil isolatie aanbrengen (70mm) in de luchtspouw maar niet nieuwe gevelbekleding moeten kopen (paar duizend euro). De gevelbekleding blijken bovendien een exotische maat (225x20mm).

Probleem: Elke plank is vastgenageld met flinke spijkers die zo diep zitten dat ik er geen tang o.i.d. achter kan krijgen. Achter elke bovenliggende zit de bovenste spijker.

Al geprobeerd:
  • Ijzerzaag/reciprozaag: hiervoor moet ik eerst een beetje loswikken, hiermee willen de planken dan al breken. Het zou beter zijn om van 'bovenaf' te beginnen, maar de planken zitten op gezaagde staanders, het zijn geen potdekselplanken die op rechte staanders zijn genageld.
Voorbeeld van een (met moeite) losgewikte plank, waaronder je ook zo'n staander ziet, elke 'tand' sluit mooi aan op een plank maar dat maakt het lastig om de volgende plank los te zagen:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Mijn volgende idee (was ook een suggestie van iemand) is om met een kleine gatzaag elke spijker uit te boren. Na aanbrengen isolatie weer vastschroeven, en elk uitgezaagd gat opvullen met een houtfilter.

Echter, elke gatzaag die ik kan vinden, ook kleine van 10mm, hebben een centreerboor. Dat gaat niet met een spijker. Iemand suggesties?
Verfbrander, dan verwarmen. Volgens mij kan je dan de spijkers er makelijker uittrekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ

Al geprobeerd:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Je kan met een multitool proberen de spijkers door te zagen tussen de planken door.
Maar veel kans op beschadigen van de planken.

Beste is denk ik om een drevel/doorslag te pakken, en de spijkers door te tikken.
Dan sla je ze gewoon door het hout heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjier
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 08:52
FRANQ schreef op maandag 16 september 2024 @ 09:54:
[...]

Zelf zou ik denk ik het metselwerk rondom weghakken en er nieuwe gelijksoortige stenen in metselen.
Maar ik had het idee dat het iets makkelijker moest dan dat.
Altijd weer die afweging tussen gemak en mooi(er). :+
Als je echt voor gemak gaat kun je het gat vanaf buiten afdichten met een paar stukjes steen en mortel, en dan het oude roostertje er weer opschroeven als "dummy" rooster. Wanneer in de toekomst de verveling toeslaat kun je alsnog netjes een paar stenen uitboren en vervangen.

aroTHERM plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l- Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincm
habbekrats schreef op maandag 16 september 2024 @ 10:08:
@Vincm Kun je er niet met een ijzerzaagblad tussen komen ?
Zoiets [Afbeelding]
Dat heb ik ook gedaan, voor dat ik met een reciprozaag ging werken. Behalve dat het een klotewerkje was zat ik alsnog met het probleem dat ik nauwelijks bij de spijker kan komen en beweegruimte heb om te zagen.
FRANQ schreef op maandag 16 september 2024 @ 10:11:
[...]
Beste is denk ik om een drevel/doorslag te pakken, en de spijkers door te tikken.
Dan sla je ze gewoon door het hout heen.
Ik kende deze termen niet. Ik denk dat dit wel een poging waard is, dus ga ik eens opzoeken in de bouwmarkt. Thanks!

[ Voor 25% gewijzigd door Vincm op 16-09-2024 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:10

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Vincm schreef op maandag 16 september 2024 @ 10:21:
[...]

Dat heb ik ook gedaan, voor dat ik met een reciprozaag ging werken. Behalve dat het een klotewerkje was zat ik alsnog met het probleem dat ik nauwelijks bij de spijker kan komen en beweegruimte heb om te zagen.

[...]

Ik kende deze termen niet. Ik denk dat dit wel een poging waard is, dus ga ik eens opzoeken in de bouwmarkt. Thanks!
Wellicht kan je dan direct naar een spijkertrekker kijken? Even wat warmte er doorheen zoals hierboven geadviseerd kan zeker ook helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
@Vincm Je zou ook centerpuntje kunnen zetten en de kop eraf boren. Met gewone spijkers gaat dat best snel. Dan proberen de plank eraf te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09:28
twain4me schreef op maandag 16 september 2024 @ 10:47:
[...]

Wellicht kan je dan direct naar een spijkertrekker kijken? Even wat warmte er doorheen zoals hierboven geadviseerd kan zeker ook helpen.
Bij een spijkertrekker moeten de bekken eerst onder de kop, en dus in het hout geslagen/geduwt.
Dat wordt er niet mooier op.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincm
Ja, de spijkertrekker (al dan niet in combinatie met verfbrander) lijkt me geen optie, de spijkers zitten soms al een halve centimeter diep in het hout. Dat was misschien niet te zien op de thumbnails, heb de foto's nu klikbaar gemaakt.

[ Voor 11% gewijzigd door Vincm op 16-09-2024 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 08:45

3_s

Dat is duidelijk niet gemaakt om los te krijgen. Volgens mij gaat dat nooit lukken op een manier dat je de planken opnieuw kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz

Jrz

––––––––––––

Vincm schreef op maandag 16 september 2024 @ 12:32:
Ja, de spijkertrekker (al dan niet in combinatie met verfbrander) lijkt me geen optie, de spijkers zitten soms al een halve centimeter diep in het hout. Dat was misschien niet te zien op de thumbnails, heb de foto's nu klikbaar gemaakt.
Daar heb je de spijkertrekker voor. Liefst een waar een gewicht omheen zit om het dieper te tikken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
Jrz schreef op maandag 16 september 2024 @ 13:12:
[...]

Daar heb je de spijkertrekker voor. Liefst een waar een gewicht omheen zit om het dieper te tikken
Dat hij het wilde hergebruiken had je gemist denk ik?

Enige wat een nette herbruikbare plank oplevert is de spijkers doorslaan met een doorslag of splitpendrijver.
Een drevel is ongeschikt omdat de punt daarvan taps toeloopt en dan een te groot gat maakt voor een nieuwe spijker.
De kop van de spijker af boren klinkt goed maar werkt in de praktijk vaak minder vanwege uitschieters.

Doordat het hout rond de spijker veroudert is zal doorslaan geen probleem zijn qua barsten.
Daarna zal je het vast moeten zetten met dikkere spijkers of vastschroeven (geel verzinkte schroeven vallen dan vaak minder op dan "zilver "verzinkte), waarbij schroeven mij de betere optie lijkt.

[ Voor 13% gewijzigd door Teijgetje op 16-09-2024 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slimbo
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 07:45

Al geprobeerd:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Een hele kleine gatenzaag?

https://www.hbm-machines....QoJWKAaxjPUAaAh3XEALw_wcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz

Jrz

––––––––––––

Teijgetje schreef op maandag 16 september 2024 @ 13:24:
[...]

Dat hij het wilde hergebruiken had je gemist denk ik?

Enige wat een nette herbruikbare plank oplevert is de spijkers doorslaan met een doorslag of splitpendrijver.
Een drevel is ongeschikt omdat de punt daarvan taps toeloopt en dan een te groot gat maakt voor een nieuwe spijker.
De kop van de spijker af boren klinkt goed maar werkt in de praktijk vaak minder vanwege uitschieters.

Doordat het hout rond de spijker veroudert is zal doorslaan geen probleem zijn qua barsten.
Daarna zal je het vast moeten zetten met dikkere spijkers of vastschroeven (geel verzinkte schroeven vallen dan vaak minder op dan "zilver "verzinkte), waarbij schroeven mij de betere optie lijkt.
Je krijgt twee streepjes van een halve cm. Die dingen worden ook gebruikt om een planken vloer weg te halen en weer terug te plaatsen.
Success om zo'n grote spijker zo diep te slaan. Dan heb je nog steeds een gat ter grote van de spijkerkop. Na het uitboren hebben de nieuwe spijkers geen houvast meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
@Slimbo
Ook die proppenboor 6 mm maakt een gat van 10 mm, afgezien van dat proppen meestal kort zijn en de plank hier 18 mm zal zijn.
En daarna vastzetten met schroeven met een kop van 14 mm mimimaal gaat er niet uit zien. Maar dan ga je richting tellerkopschroeven.
Jrz schreef op maandag 16 september 2024 @ 13:34:
[...]

Je krijgt twee streepjes van een halve cm. Die dingen worden ook gebruikt om een planken vloer weg te halen en weer terug te plaatsen.
Inderdaad, alleen bij vloeren wordt het gevuld en daarna vlakgeschuurd, voor het lakken. hier moet je dan zoveel vullen en schuren dat nieuw hout minder werk is.
Volgens mij was de opzet loshalen, isoleren, en vastzetten. En de look zo laten.
Success om zo'n grote spijker zo diep te slaan. Dan heb je nog steeds een gat ter grote van de spijkerkop. Na het uitboren hebben de nieuwe spijkers geen houvast meer
En waarom zou doorslaan veel moeilijker zijn dan de spijkers er in timmeren?
Die spijker is er ooit ingeslagen met een gewone hamer om het hout niet te beschadigen, en zo te zien nagedrevelt om de koppen te verdiepen.
Voor doorslaan neem je een zwaardere hamer.
Juiste diameter doorslag kiezen die de hele spijkerkop pakt en slaan met een mokertje, als het dan niet in één klap door is dan wel in twee.
En dan kan je het prima weer vastschroeven.

Maar het zal aan @Vincm zijn wat handig is, een doorslag kost 4 euro, een spijkertrekker al gauw 80.

[ Voor 69% gewijzigd door Teijgetje op 16-09-2024 13:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vincm
Ik ga eerst een doorslag/pendrijver proberen. Als dat niet lukt ga ik nog wel een centenpunt gebruiken maar dat lijkt me wederom lastig om voor elke spijker goed te laten lukken.

Als dat geen succes is, dan probeer ik nog wel de proppenboor. Ik zie dat als dezelfde oplossing als een gatzaag. Wel een groter gat, maar te vullen met houtvuller. Hoe het er esthetisch uit komt te zien is niet mega-belangrijk, en het hoeft ook geen 50 jaar meer mee te gaan.

Het is inderdaad de bedoeling om opnieuw vast te zetten met schroeven, niet opnieuw met spijkers.

Ik laat even weten of 't lukt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Vincm schreef op maandag 16 september 2024 @ 13:47:
Ik ga eerst een doorslag/pendrijver proberen. Als dat niet lukt ga ik nog wel een centenpunt gebruiken maar dat lijkt me wederom lastig om voor elke spijker goed te laten lukken.
Een centerpunt is weer wat anders dan een drevel, een centerpunt heeft een scherpe punt en is vaak nog tapser dan een drevel die een vlakke of holle punt heeft.
Een centerpunt zou ik ook niet gebruiken omdat die punt de verroeste rand van de spijker doorboort met slaan, en de centerpunt dus naast de spijker belandt en je een extra groot gat krijgt.

Maar succes, met een doorslag en zware hamer gaat het vast lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
Vraagje.

[Afbeelding]

Ik heb dat kattengaas met succes toegepast zien worden.
Dat lijkt me bij jouw schutting de makkelijkst haalbare oplossing.
Zie hier:
https://ongewoonboom.nl/w...eter-doe-het-zelf-pakket/
(denk dat het nog wel goedkoper te vinden is)

Schrikdraad is ook mogelijk, daar is hier veel info over te vinden.
https://schrikdraad-onlin...veilig-en-werkt-het-echt/
Een kat klimt op de schutting en komt de plus draad tegen in de steun. Echter heeft op dat moment geen contact met de grond (aarde = min) dus zal op een droge schutting geen schok krijgen. Om deze reden moeten we zowel een plus als een min draad op of langs de schutting monteren.

[ Voor 6% gewijzigd door FRANQ op 16-09-2024 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samoht93
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:41
Vraagje, weten jullie of je uponor RTM klik koppelingen nog mag draaien nadat deze op de buis geklikt is?
Heb nu voor de zekerheid eerst de rtm koppeling geschroefd op een 3/4 aansluiting en daarna pas op de uponor buis geklikt. Maar was even benieuwd of het draaien nog zou mogen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Teijgetje schreef op maandag 16 september 2024 @ 13:55:
[...]

Een centerpunt is weer wat anders dan een drevel, een centerpunt heeft een scherpe punt en is vaak nog tapser dan een drevel die een vlakke of holle punt heeft.
Een centerpunt zou ik ook niet gebruiken omdat die punt de verroeste rand van de spijker doorboort met slaan, en de centerpunt dus naast de spijker belandt en je een extra groot gat krijgt.

Maar succes, met een doorslag en zware hamer gaat het vast lukken.
Is het niet veel handiger om de bovenste plank eraf te halen en dan met een breekijzer naar beneden te werken?

Als je dat met beleid doet is alleen de bovenste plank aan vervanging toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Ok wat zouden jullie doen?
Wij gaan een boothuis maken, wat dus per definitie een vochtigere ruimte is.
Wat voor dakbeschot moet ik dan nemen? Dit blijft gewoon in het zicht.
Boothuis is niet geisoleerd.

Ik twijfel nu over dit spul: https://www.hornbach.nl/p...2440x1220x18-mm/10470954/
Niet de goedkoopste, maar wel mooi vlak en toch netjes.

Of iemand betere ideen? Dakbeschot planken van douglas bv?

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:58
Ik heb het hele topic (en de voorgangers) al doorgelopen op alles wat Knauf of Gyproc bevat :+ Maar ik wil toch nog graag even mijn ideeën hier toetsen. Wij hebben deze zomer een dakkapel over de hele lengte van de woning (~8m) laten plaatsen, die overspant dus een slaapkamer, overloop/trapgat en het washok. Het niet-dragende muurtje tussen overloop en washok is blijven staan, maar tussen overloop en slaapkamer heb ik een nieuwe wand gezet, het houtwerk daarvoor staat inmiddels, ben nu bezig met de (voorbereidingen voor de) elektra en het plafond. Ik heb ervoor gekozen om het dak van de dakkapel als het ware door te trekken tot onder de nok door en aan de tegenoverliggende zijde aan te laten sluiten op het schuine dak.

Nu de stap "gips" voor zowel het tussenwandje als het plafond in zicht komt ben ik aan het kijken hoe ik dat het beste kan gaan afwerken. Daarvoor hebben we de optie "alles laten stucen" eigenlijk laten vervallen, enerzijds vanwege het kostenaspect, maar ook omdat we het wel leuk vinden om er zelf mee bezig te zijn. Het is onze slaapkamer, we slapen er al, dus de tijdsdruk is zeer beperkt. Belangrijker is eigenlijk dat het niet zodanig een bouwput wordt waar we niet meer kunnen slapen ;) De boel afplakken, afdekken of stucloop neerleggen is tot daaraantoe, maar het moet geen “laat maar een weekje leeg staan” situatie worden.

Mrs Stalensnuitje is groot fan van renovlies (liefst het dikke/zware spul van 1m breed), dus dat zal sowieso wel op de wand(en) komen. Nu las ik alleen ook ergens dat dat ook prima op het (gips)plafond toe te passen zou zijn, iemand daar ervaring mee? Mijn grote vraagteken zit nog een beetje bij de schuine kant van het bestaande dak, daar zit nu structuurverf op, van dat grove spul waar je je knokkels aan openhaalt zeg maar |:( Bovendien is het wat slordig gedaan, dat zie je nu veel duidelijker door het extra licht op zolder, zie foto: her en der zitten er vegen in waardoor de structuur veel fijner is dan op andere plekken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PfT3b3oGqAKe8fMzACysPjldKPc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XyBbAx7WNzD7JCf5DqxXC8kT.jpg?f=fotoalbum_large

Vanwege het eerdergenoemde bouwput-effect zie ik gladschuren niet als wenselijke optie. Ik las ergens dat je door er met een baksteen overheen te gaan de allergrootste uitsteeksels (ik schat dat die 2-3mm hoog zijn max) vrij eenvoudig weg kunt krijgen, klinkt me wel aannemelijk. Daarna zou ik er met Knauf Fix&Finish of Gyproc Rol&Stuc overheen willen gaan om de boel weer enigszins glad te krijgen. Het hoeft wat mij betreft niet sausklaar te zijn, want (ook) die schuine kant zou natuurlijk prima weer met renovlies overtrokken kunnen worden. De bedoeling is wel dat zowel het schuine als het vlakke plafond uiteindelijk met een mat structuurtje (maar dan veel fijner, vooral met het doel om lichte oneffenheden wat minder zichtbaar te maken) te verven en de wanden worden dan gewoon gesausd.

TL;DR:
Renovlies op het plafond een goed idee?
Als overal toch renovlies op gaat, maakt het dan uit om AK/AS-platen te gebruiken?
Structuurverf glad maken met f&f/r&s een goed idee?
- Renovlies daar overheen een goed idee?
- Kan ik die f&f/r&s toevallig ook gebruiken om de naden tussen de platen en schroefgaten te vullen?
Iemand nog een goed idee voor een mooi fijn structuurtje in de verf? O-)
Pagina: 1 ... 408 ... 466 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/