[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 409 ... 454 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-06 13:58
Hi allen, vraagje.

De schutting tussen ons en 1 van de buren, heeft z'n beste tijd gehad.

Die gaan we dus gezamenlijk vervangen maar m'n buur heeft twee linkerhanden (kan op commando wel wat doen maar verder niet).

Nu wil ik voor de zekerheid even checken hoe ik dit het beste aan kan pakken.

De huidige schutting is tegen het omvallen aan, de palen zijn doorgerot net onder de grond en veel delen staan dus los.

Heeft iemand nog tips om de restanten uit de grond te krijgen?

Dan voor de installatie. Ik heb bedacht om voor hardhouten palen te gaan "Azobe" van de Hornbach.

Moet ik daar eerst nog een punt aan zagen aan de kant die de grond in gaat?

Zijn er verder nog voorbereidingen die belangrijk zijn? Ik las ook in een van de reviews dat deze houtsoort erg hard is en voorboren noodzakelijk is maar wellicht hebben andere mensen andere ervaringen hiermee?

Ik neem aan dat ik zo'n hand hei ding moet hebben om de palen 1,20m de grond in te jassen (palen 3m en schuttingdelen 1,80m)?

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:04

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Samoht93 schreef op maandag 16 september 2024 @ 14:04:
Vraagje, weten jullie of je uponor RTM klik koppelingen nog mag draaien nadat deze op de buis geklikt is?
Heb nu voor de zekerheid eerst de rtm koppeling geschroefd op een 3/4 aansluiting en daarna pas op de uponor buis geklikt.
Of het mag weet ik niet, maar de kans dat het gaat lekken wordt wel een stuk groter ( althans dat is mijn ervaring bij perskoppelingen :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:16
1nsane schreef op maandag 16 september 2024 @ 15:33:
Hi allen, vraagje.

Die gaan we dus gezamenlijk vervangen maar m'n buur heeft twee linkerhanden (kan op commando wel wat doen maar verder niet).

De huidige schutting is tegen het omvallen aan, de palen zijn doorgerot net onder de grond en veel delen staan dus los.

Dan voor de installatie. Ik heb bedacht om voor hardhouten palen te gaan "Azobe" van de Hornbach.

Zijn er verder nog voorbereidingen die belangrijk zijn? Ik las ook in een van de reviews dat deze houtsoort erg hard is en voorboren noodzakelijk is maar wellicht hebben andere mensen andere ervaringen hiermee?

Ik neem aan dat ik zo'n hand hei ding moet hebben om de palen 1,20m de grond in te jassen (palen 3m en schuttingdelen 1,80m)?
Kun je de restanten niet laten zitten en de palen 10 cm verschuiven? Anders is het uitgraven met schep of lange schroef in het reststuk draaien en met hefboompje omhoog trekken.

Voor het plaatsen kun je ook een grondboor pakken. Dit kan met de hand (goed klusje voor de buurman :9 , of je huurt een gemotoriseerde variant). Paal met de hand 1,20m de grond in jassen is niet te doen. Eventueel nog beetje snelcement rond de paal storten voor extra stevigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Vincm schreef op maandag 16 september 2024 @ 12:32:
Ja, de spijkertrekker (al dan niet in combinatie met verfbrander) lijkt me geen optie, de spijkers zitten soms al een halve centimeter diep in het hout. Dat was misschien niet te zien op de thumbnails, heb de foto's nu klikbaar gemaakt.
Als het ringnagels zijn kun je het sowieso vergeten.
Die willen er niet uit en ook niet verder er in.
Ik had hier gepotdekselde planken op mijn schuur met gladde nagels dat ging met beleid wel los.
Die kon ik dus her gebruiken maar ik had ook latten Die met ringnagels vast zaten Die trek je dwars door de plank heen en plank stuk.
Er verder in slaan met een drevel ging ook niet dan vouwen ze dubbel in het hout uiteindelijk komt het dan wel los maar de plank is dan het mooie wel af.
De kop weg boren met een klein boortje is dan mischien wel de beste manier met zo min mogelijk schade aan de plank.
Al lijkt me dat ook een vreselijk naar klusje..

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:42

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Vandaag mijn builders block aan de kant kunnen zetten. Aangemoedigd door de lading gipsplaten die vanmorgen geleverd werden ben ik met mijn verkouden kop op m'n vrije dag een flink eind opgeschoten.

Als je dan eenmaal bezig bent komt de inspiratie voor het vervolg ook wel weer, fijn!

Ben ook nog even bij de Hornbach geweest voor wat materiaal (Uniflott) maar wat een chaos was het daar zeg (Groningen). Ze verplaatsen blijkbaar van alles naar de drive-in, waardoor je dingen in de winkel niet meer kunt vinden.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Ronald.42 schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 17:22:
[...]

En we hebben een dak!
Vorig weekend een balklaag gemaakt van de oude balken.
5x10 cm balken hart op hart 40 cm overspanning net geen 3 meter.

Gister de underlayment platen en isolatie erop 3 cm pir met bitumen glasvlies daar kun je gelijk op branden.

Vandaag de bitumen er op gestookt en dat is niet mijn sterkste kant kwam ik achter :+
Maar het is wel waterdicht daar heb ik wel vertrouwen in.

Nu nog wat zetwerk rondom op maat bestellen en een stukje zetwerk dat tegen de muur kan van het witte boeideel tot over het opstaande stukje bitumen en dan is het dak klaar.

Kunnen we dan verder met de binnen en voorkant.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb me vandaag nog even nuttig gemaakt.
Lampjes erin en isolatie geplaatst.
Moet inmiddels ook wel wat voort maken voor je het weet moet de sloep erin.
De dagen worden alweer korter...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kdf2FMFXojfBO0JywGca7UwuUYg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xtm44oPriqf6kxkDChj05dV7.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:53

ViezeVis

Sample Text

Iemand tips over het volgende? Heb toch wat banen in het sauswerk. Spackmuur, nog niet zo vaak gesaust. Nu 2x gesaust met Sikkens Alphacryl Pure Mat SF icm ANZA Micmex 25cm vachtroller. Spack is nu aardig gevuld met saus (die gaatjes waren grotendeels al dicht) en werk in 2 delen: eerst de bovenkant van de baan, dan eronder en dan in geheel narollen. En dus ook nat in nat.

Alleen heb ik dus strepen. Ik kreeg een suggestie om het evt met floetrol gemengd nog een keer te sauzen. Maar zou dat verbetering bieden?

Of ben ik te kieskeurig ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nxersJ1MFNPHg_Bf3GhiJv-bEB8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mM1KvqRpfcBnq5sG7nA300J4.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oL0eLM0SlNyy3_J3tQP8tPO0RSA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aQmarzDiQhPxitzCA515UAoM.jpg?f=fotoalbum_tile

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Burning_Tyre
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:26
ViezeVis schreef op maandag 16 september 2024 @ 18:51:
Iemand tips over het volgende? Heb toch wat banen in het sauswerk. Spackmuur, nog niet zo vaak gesaust. Nu 2x gesaust met Sikkens Alphacryl Pure Mat SF icm ANZA Micmex 25cm vachtroller. Spack is nu aardig gevuld met saus (die gaatjes waren grotendeels al dicht) en werk in 2 delen: eerst de bovenkant van de baan, dan eronder en dan in geheel narollen. En dus ook nat in nat.

Alleen heb ik dus strepen. Ik kreeg een suggestie om het evt met floetrol gemengd nog een keer te sauzen. Maar zou dat verbetering bieden?

[Afbeelding][Afbeelding]
Rol je alleen verticaal of ook horizontaal?

12xIQ7+ ZO (125) + 3xIQ7+ NW (310) +3xIQ7+ ZW (214) PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Burning_Tyre schreef op maandag 16 september 2024 @ 19:31:
[...]

Rol je alleen verticaal of ook horizontaal?
Alleen verticaal idd. Niet goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-06 17:09

Ik weet niet of je met "voorboren" de grond bedoeld of om iets op te hangen, maar beiden lijken me een ja. Hout kun je sowieso het beste voorboren, alleen vuren of grenen (of ander zacht hout) staat toe dat je een schroef er zomaar in kunt jassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Hi allen, vraagje.

Ah mooi, kun je dicht bij huis je coachende kwaliteiten tentoonspreiden :P

Geen idee welke grondsoort je hebt.
Heb hier zelf zo'n grote hamer om weidepalen de grond in te slaan. Maar in het zand sla je de hamer of de paal kapot.

Maar neem aan dat de schutting zichtwerk is. Met zand moet je helemaal niet heien dus een grondboor gebruiken.
In de klei voor 75% voorboren : :?

Bepaal ook je plan. Alle palen op de zelfde hoogte plaatsen of alle palen na plaatsing inkorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tdv98
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 12-06 13:33
ViezeVis schreef op maandag 16 september 2024 @ 19:34:
[...]

Absoluut alleen verticaal!! wat ik altijd doe is beginnen met een roller die goed vol verf zit(niet met druppen er aan). Hier dan 1 baan mee doen en dan weer opnieuw verf er op. Hierna met de roller voor de helft over het deel wat je al gedaan hebt. De volgende baan die je maakt weer voor de helft over het deel dat je al gedaan hebt. Altijd lange halen maken van boven naar beneden, als je eindigt met een baan, dan van onder naar boven en in een vloeiende beweging van de muur halen.

Op deze manier nog nooit strepen gehad. Wel altijd min 2 lagen. behalve als ik al met een voorstrijk er over ben geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Burning_Tyre
  • Laatst online: 20:26
ViezeVis schreef op maandag 16 september 2024 @ 19:34:
[...]

Ik heb in het verleden ook wat last van streepvorming gehad.

Bij de laatste verbouwing heb ik alles verticaal aangebracht en daarna horizontaal nagerold.
Nu geen strepen meer.

12xIQ7+ ZO (125) + 3xIQ7+ NW (310) +3xIQ7+ ZW (214) PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Tdv98 schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 08:50:
[...]

Absoluut alleen verticaal!! wat ik altijd doe is beginnen met een roller die goed vol verf zit(niet met druppen er aan). Hier dan 1 baan mee doen en dan weer opnieuw verf er op. Hierna met de roller voor de helft over het deel wat je al gedaan hebt. De volgende baan die je maakt weer voor de helft over het deel dat je al gedaan hebt. Altijd lange halen maken van boven naar beneden, als je eindigt met een baan, dan van onder naar boven en in een vloeiende beweging van de muur halen.

Op deze manier nog nooit strepen gehad. Wel altijd min 2 lagen. behalve als ik al met een voorstrijk er over ben geweest.
Dat wijkt niet af van hoe ik het normaal gesproken doe eigenlijk. Ik ga er dan toch nog een keer overheen. Dat wordt dan wel een 3e keer, maar dan is 'ie wel goed gevuld. En dan pak ik ff een nieuwe roller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:51

woutur

Klauwtjes uit!

Tip gevraagd, douchekraan (warmte afstelling, onder op de foto) beweegt nogal stroef vanwege kalk. Nu had ik het idee om deze eraf te halen en er wat anti-kalk middel tegenaan te gooien. Dus netjes nummer 7 en 8 losgedraaid maar de kraan zit muurvast. Bij de bovenste kraan, komt ie wel los. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zbJIyRIkwSHoWSAtzPsA_xp5cWE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WPlevHTxYWqwKJgybLbAT8ab.png?f=user_large

Is er een tip waarmee ik de kraan los krijg zonder bruut geweld en kans op beschadigingen?

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:28

The Eagle

I wear my sunglasses at night

woutur schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 09:39:
Tip gevraagd, douchekraan (warmte afstelling, onder op de foto) beweegt nogal stroef vanwege kalk. Nu had ik het idee om deze eraf te halen en er wat anti-kalk middel tegenaan te gooien. Dus netjes nummer 7 en 8 losgedraaid maar de kraan zit muurvast. Bij de bovenste kraan, komt ie wel los. [Afbeelding]

Is er een tip waarmee ik de kraan los krijg zonder bruut geweld en kans op beschadigingen?
En welke kraan (merk / type) is dat exact dan? :)

Bij mijn Grohe zit er aan de onderkant een lipje, dat haal je er af en dan kun je met een schroef de boel losmaken. Doe anders eens een foto ipv een schematisch plaatje? :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur

woutur

Klauwtjes uit!

Het merk is Hot Bath. Het is meer dat de kraan blijkbaar vastzit door wellicht kalk ofzo.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OHFs38cm1yRJElFE0yJWqUAQYDw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QzhHSiduFmJQLDBDWdFaMeWo.jpg?f=user_large

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:22
Tdv98 schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 08:50:
[...]
Absoluut alleen verticaal!! wat ik altijd doe is beginnen met een roller die goed vol verf zit(niet met druppen er aan). [...]
Goeie roller helpt ook heel veel. Daar dus niet op bezuinigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Caelorum schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 09:48:
[...]

Goeie roller helpt ook heel veel. Daar dus niet op bezuinigen.
Anza micmex moet toch zeker een goede roller zijn denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
nokiaan958GB schreef op maandag 16 september 2024 @ 22:28:
[...]

Ah mooi, kun je dicht bij huis je coachende kwaliteiten tentoonspreiden :P

Geen idee welke grondsoort je hebt.
Heb hier zelf zo'n grote hamer om weidepalen de grond in te slaan. Maar in het zand sla je de hamer of de paal kapot.

Maar neem aan dat de schutting zichtwerk is. Met zand moet je helemaal niet heien dus een grondboor gebruiken.
In de klei voor 75% voorboren : :?

Bepaal ook je plan. Alle palen op de zelfde hoogte plaatsen of alle palen na plaatsing inkorten.
Ik woon heel sjiek op zand in Den Haag :) maargoed, eerst de restanten van de oude palen eruit zien te frotten en daarna kijken hoever de nieuwe palen erin zakken en daarna boren? Zo'n grondboor (handbediend) ligt overigens bij het bedrijf van m'n vrouw dus daar kom ik zo aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

woutur schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 09:48:
Het merk is Hot Bath. Het is meer dat de kraan blijkbaar vastzit door wellicht kalk ofzo.
[Afbeelding]
Nope, je mist denk ik een inbusje dat verstopt zit, zie video:
YouTube: Hotbath instructies - Vervangen omstel cartridge (SPOM1602)

Meer instructie videos: https://old.hotbath.nl/service/ondersteuning/

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:14
ViezeVis schreef op maandag 16 september 2024 @ 18:51:

[Afbeelding][Afbeelding]
Heb volgens de instructies van onderstaand filmpje geschilderd.
Perfect resultaat.
Probleem is dat je te weinig verf aangebracht hebt dab vloeit het niet goed.
YouTube: MUUR SCHILDEREN/ Rechte lijnen schilderen langs plafond. Schildersbe...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur

woutur

Klauwtjes uit!

Ik waardeer je antwoord! Maar ik heb bij beide kranen 2 inbusjes (zoals op de foto bij 8, dat zijn er 2) eruit gedraaid. Bij de bovenste kraan kwam de boel dan (onder protest) wel los. Bij de onderste nog echt niet. Tenzij er nóg meer inbusjes inzitten maar dat zou afwijken van de technische tekening en het lijkt me stug.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Beekforel schreef op maandag 16 september 2024 @ 17:37:
Vandaag mijn builders block aan de kant kunnen zetten. Aangemoedigd door de lading gipsplaten die vanmorgen geleverd werden ben ik met mijn verkouden kop op m'n vrije dag een flink eind opgeschoten.

Als je dan eenmaal bezig bent komt de inspiratie voor het vervolg ook wel weer, fijn!

Ben ook nog even bij de Hornbach geweest voor wat materiaal (Uniflott) maar wat een chaos was het daar zeg (Groningen). Ze verplaatsen blijkbaar van alles naar de drive-in, waardoor je dingen in de winkel niet meer kunt vinden.
Top!.

De dag ervoor dingen doen als spullen klaar zetten of de werkplek een beetje opruimen werkt soms ook om "zin" te krijgen. todo lijstjes kunnen ook helpen en als je een partner hebt kan dat ook erg handig zijn om dingen op een rijtje te krijgen voor beide. in mijn geval is het bouwkennis verschil met mijn vrouw erg groot, en daardoor durft ze somige dingen niet zelf te beginnen maar als we dan dingen hebben uitschrijven weet ze veel beter wat te doen, waar te beginnen etc. en kan ze na elk stapje iets afstrepen van de todo list. wat wer positief werkt (vier je succesen) mijn todo list zou alleen bestaan uit "kamer afmaken" maarja ik ben een maf figuur :+

Mijn grootste valkuil is te weinig pauze nemen. iedereen kent het wel, je zit goed in de "flow" en je wil doorgaan op het moment dat er pauze wordt voorgesteld.. doe dat niet neem die pauze, je lichaam draaid dan op "blijstofjes" en heeft niet meer door dat het moe aan het worden is. de klap achteraf is doorgaans veel groter dan die 5 min pauze. Met doorgaan heb je er 1 dag profijt van, met pauze nemen en een positieve mindset houden weken. En ik noemde het net al, vier de succesen, hoe klein ook. dat kan met wegstrepen van taken, dat kan door een filmpje te pakken, een bbq bij een mijlpaal etc Benoem dingen naar elkaar. "die stapel gipsplaten staat toch mooi maar boven " niet iedereen heeft het nodig maar positiever en complimeteus zijn kan nooit kwaad om de spirit erin te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18-06 22:41

copykat

Good copy isn't bad

@twain4me mijn do to lijst in t boekje is altijd zo lang als ik kan uitschrijven.
Als ie te kort word verzint mn vrouw er vaak wat bij🤣

Ik heb nu overigens 2 to do lijstjes.
Mijne thuis: Keuken schilderen na de laatste spatrand. Doucheruimte renoveren.
Garage afwerken na plaatsen dubbele deuren.
2 voordeuren, (1 is inloop vd garage) vernieuwen.
En wat terplekke ontstane dingetjes.
Ander.
Net verhuiste pa, alles wat hij moet hebben ophangen, werken, weghalen, repareren....
Afspraak na gister verhuist te zijn.
Elke vrijdag doe ik wat hij belangrijk vind en de rest wacht tot vrijdag daarna.
Anders moet ik mezelf splitsen.
🙂
.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eijsbeer
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 17-06 21:55
Ik moet mijn kozijnen op het zuiden nog één keer aflakken. Vanaf een uur of 10 schijnt de zon er op tot in de avond. Hartje zomer ging ik rond een uur of 20.00 aan de slag, maar de luchtvochtigheid ligt nu hoger in de nacht. Vanavond ligt de luchtvochtigheid rond 23.00 al boven de 85, tot morgenvroeg 10.00 uur. Wat is nu wijsheid (hoe lang moet de RV na het lakken onder 85% blijven)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dijkie79
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 31-10-2024
Ik ben op zoek naar mooie oud eiken houten tafels, banken of stoelen. Ik heb bij vrienden van ons een mooie tafel en bank zien staan alleen zei durven niet meer te zeggen waar ze deze gekocht hebben. Iemand een goede ervaring met bepaalde sites??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

@Dijkie79 je ging het met Google Lens proberen toch?

Wat jij mooi vindt kan een ander lelijk vinden dus das lastig. Ik zou naar een timmerfabriek gaan die dat soort meubels produceert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:07
@Eijsbeer Kun je geen parasol neerzetten? Of als het om boven gaat, een oud laken er voor hangen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hpmkruit
Eijsbeer schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 16:52:
Ik moet mijn kozijnen op het zuiden nog één keer aflakken. Vanaf een uur of 10 schijnt de zon er op tot in de avond. Hartje zomer ging ik rond een uur of 20.00 aan de slag, maar de luchtvochtigheid ligt nu hoger in de nacht. Vanavond ligt de luchtvochtigheid rond 23.00 al boven de 85, tot morgenvroeg 10.00 uur. Wat is nu wijsheid (hoe lang moet de RV na het lakken onder 85% blijven)?
Als je nog maar 1 keer hoeft te lakken is het wijsheid dat gewoon te doen en dan een dagje drogen. Zolang het niet regent stopt de schilder er ook niet mee hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:49
Stalensnuitje schreef op maandag 16 september 2024 @ 14:45:
TL;DR:
Renovlies op het plafond een goed idee?
Als overal toch renovlies op gaat, maakt het dan uit om AK/AS-platen te gebruiken?
Structuurverf glad maken met f&f/r&s een goed idee?
- Renovlies daar overheen een goed idee?
- Kan ik die f&f/r&s toevallig ook gebruiken om de naden tussen de platen en schroefgaten te vullen?
Iemand nog een goed idee voor een mooi fijn structuurtje in de verf? O-)
Even schaamteloos mezelf quoten, maar is er iemand die me nog aan goede tips of adviezen kan helpen? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SimonBR39
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 00:16
Stalensnuitje schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 19:55:
[...]

Even schaamteloos mezelf quoten, maar is er iemand die me nog aan goede tips of adviezen kan helpen? O-)
Schuin plafond hier prima resultaat, van Renovlies Nederland 200grams. Zit in het papier eigenlijk geen officieel echt patroontje, dus structuur is prima. Kan evt daar wel een fotootje van maken. Wij hebben gewerkt met tweezijdig afgeschuinde platen, maar dan moet je wel netjes werken (als er een naad echt zit is de kans groot dat je m ziet met strijklicht). Gewoon gesmeerd met knauf en dan een finishlaagje. Geen ervaring met structuurverf gladmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvd1981
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 22:59
Stalensnuitje schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 19:55:
[...]

Ik zou hoe dan ook AK platen gebruiken, de geul helpt in het vlak afwerken van de plaat. Een mooi papierbandje erin en wat uniflott om het dicht te smeren. Dan kan je altijd nog bedenken of je er renovlies op gaat plakken of dat je het gewoon schildert. Gebruik voordat je lijmt of verft overigens eerst wel een primer en/of voorstrijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Eijsbeer schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 16:52:
Ik heb toevallig ongeveer dit in het voorjaar gehad en toen s'avonds geschilderd, dat heb ik in de zomer over kunnen doen, dus ik zou het wel weten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
1nsane schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 12:17:
[...]

Ik woon heel sjiek op zand in Den Haag :) maargoed, eerst de restanten van de oude palen eruit zien te frotten en daarna kijken hoever de nieuwe palen erin zakken en daarna boren? Zo'n grondboor (handbediend) ligt overigens bij het bedrijf van m'n vrouw dus daar kom ik zo aan.
als je geen twee linker handen hebt dan gebruik je een grondboor die dezelfde maat als de paal heeft. De paal staat dan meteen stevig zodat (snel)beton in het boorgat niet nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Over renovlies: iemand dat ooit over getext gewoon glasvlies behang geplakt?
Heb in de gang eigenlijk het verkeerde gebruikt een jaar of 10 terug, maar weinig zin om daar eerst de glasvezel vanaf te plukken en dan pas renovlies er overheen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evol
  • Registratie: November 2000

evol

hello world

Ik wil 3 lijsten van 60x40 cm ophangen aan een gipsplaat muur die recent gestuct is.
Ik ben redelijk angstig om rücksichtslos te gaan spijkeren. Over de plakspijker lees ik ook niet al teveel goede verhalen dus kom dan toch uit bij een spijker.
Maar hoe krijg ik er nu voorzichtig spijkertjes in zonder dat het stucwerk breekt/afbrokkelt/scheurt?
Wat zouden jullie doen?

Move along people. Nothing to see here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SimonBR39
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 00:16
evol schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 22:34:
Ik wil 3 lijsten van 60x40 cm ophangen aan een gipsplaat muur die recent gestuct is.
Ik ben redelijk angstig om rücksichtslos te gaan spijkeren. Over de plakspijker lees ik ook niet al teveel goede verhalen dus kom dan toch uit bij een spijker.
Maar hoe krijg ik er nu voorzichtig spijkertjes in zonder dat het stucwerk breekt/afbrokkelt/scheurt?
Wat zouden jullie doen?
Ehm, een schroefje en even voorboren? Evt tapetje plakken vooraf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:27
Wat zouden jullie doen?
Boren, hollewandplug, schroef.

Of als je hout achter je gips hebt, gewoon schroeven.

[ Voor 5% gewijzigd door Rukapul op 17-09-2024 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
Wat zouden jullie doen?
Bij dit soort dingen doe ik altijd schilderstape op de plek waar ik wil boren/spijkeren, en als de schroef/spijker er in zit haal ik het tape weer weg.

• einz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:01
Wat zouden jullie doen?
Mijn muren zijn strak gestuuct en ik het alles opgehangen met Tesa plakspijkers, gaat perfect. Enkel op een oude muur die ik niet heb laten stucen is het eraf gedonderd..... de reden daar was het stucwerk en niet de plakspijker die het begaf.

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

The Eagle schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 21:57:
Over renovlies: iemand dat ooit over getext gewoon glasvlies behang geplakt?
Heb in de gang eigenlijk het verkeerde gebruikt een jaar of 10 terug, maar weinig zin om daar eerst de glasvezel vanaf te plukken en dan pas renovlies er overheen :P
Nee, maar wel over een matig gladde muur. Dat zie je er gewoon doorheen.

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

3dmazter schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 13:22:
[...]

Heb volgens de instructies van onderstaand filmpje geschilderd.
Perfect resultaat.
Probleem is dat je te weinig verf aangebracht hebt dab vloeit het niet goed.
YouTube: MUUR SCHILDEREN/ Rechte lijnen schilderen langs plafond. Schildersbe...
Hij smeert de verf eerst een beetje uit over de muur, dat deed ik niet. Misschien daarom op sommige plekken iets te dik aangezet en dus baanvorming. Maar zie geen banen op bepaalde plekken. Hij werkt wel in vakken wat ik ook doe. Eerst boven, dan onder en dan in geheel narollen.

Zou Floetrol nog een goede keuze zijn? Of gewoon nog een 3e keer sauzen met nieuwe roller zonder Floetrol?

• 3dmazter
ViezeVis schreef op woensdag 18 september 2024 @ 18:27:
[...]

Hij smeert de verf eerst een beetje uit over de muur, dat deed ik niet. Misschien daarom op sommige plekken iets te dik aangezet en dus baanvorming. Maar zie geen banen op bepaalde plekken. Hij werkt wel in vakken wat ik ook doe. Eerst boven, dan onder en dan in geheel narollen.

Zou Floetrol nog een goede keuze zijn? Of gewoon nog een 3e keer sauzen met nieuwe roller zonder Floetrol?
Zou een gewone 3e laag doen volgens filmpje.
Floetrol is een beetje overdreven.
Je moet ook niet bij 30°c gaan rollen.

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

3dmazter schreef op woensdag 18 september 2024 @ 19:00:
[...]

Zou een gewone 3e laag doen volgens filmpje.
Floetrol is een beetje overdreven.
Je moet ook niet bij 30°c gaan rollen.
Nou idd ik dacht dat Floetrol misschien wel wat kon doen voor de openheid en vloeiing van verf alleen omdat het een spackmuur is vraag ik me echt af wat het nut is. Toen het laatst wat afgekoeld was vorige week was het rond de 15 graden en 's ochtends 7 ofzo. Dus qua temperaturen ook binnenhuis moet dat goed gaan. Ik ga hem idd gewoon eens een 3e keer rollen, nieuwe roller en dan zien we het wel.

• nielsn
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19-06 17:03
Ik wil dit weekend een camera ophangen aan een buitenmuur maar ik vroeg me af hoe je dit nu het beste kunt doen.
Ik ben van plan om een gat met een diameter van 7mm (lichtjes schuin omhoog vanwege vocht) in de bakstenen van de garage te boren.

Moet zo'n gat dan nog extra worden afgedicht? Of kan de kabel direct in de opbouwdoos van de camera?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-06 13:06

loewie1984

music addict! pizza monster!!

@nielsn je kan er altijd een dotje siliconenkit aan twee kanten in spuiten. Ga je vanuit de muur met de kabel de doos in, zorg er dan ook voor dat er geen water in de doos kan sijpelen. Gebruik hiervoor een rubberen ring of wederom een dotje siliconen kit.

En let erop dat je het boor het werk laat doen, baksteen is zacht. Kloppen zou niet nodig hoeven zijn en gebruik bij voorkeur een plank die je door iemand vast laat houden om het uitbreken van steen te vermijden.

Bij ons zijn rode bakstenen wit gekeimd, als je er dan een stuk uit slaat met je boorhamer heb je nog meer werk met herstellen dan met maken.

discogs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Het Vosje
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-06 16:31
Vraagje over mijn houten raam en deurkozijnen.

Daar zitten nu de vrij standaard 'a4 aluminium tochtprofielen' in de sponning, vastgeniet
Afbeeldingslocatie: https://cdn.toolstation.nl/images/140211-NL/800/60523.jpg

Deze zitten er al een aantal jaar (ik weet niet exact hoe lang, maximaal 25 jaar) en lijken hun beste tijd wel te hebben gehad. Er komt vooral nog best een hoop geluid door de kozijnen, ook wat tocht/kou en hier en daar sluit het niet goed af.

Nu zie ik door de bomen het bos niet helemaal en heb ik ook niet genoeg kennis van deze materie om te weten wat ik het best kan doen. Mijn doel: geluid en tocht/kou zoveel mogelijk buitensluiten. Hoe kan ik dat het beste doen?

Vervangen voor nieuwe a4 profielen? Vervangen voor rubbers zoals deze?
Afbeeldingslocatie: https://www.luchtdichtshop.nl/images/detailed/2/870181630.jpg
https://www.luchtdichtsho...e/solidseal-renovatie-41/

Afbeeldingslocatie: https://www.luchtdichtshop.nl/images/detailed/2/spv-wit-en-zwart_70rl-un.png
https://www.luchtdichtsho...eventer-variosoft-spv-15/

Of weer heel iets anders?

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik denk dat zo'n profiel in de huidige situatie de beste optie is. Als je die weghaalt heb je opeens een kier van 5mm ofzo. En het werkt ook als een soort aanslag voor de deur, mits goed afgesteld natuurlijk.
Een zacht profiel heeft die functie niet. En anders moet je profielen gaan infrezen en de sloten/scharnieren aanpassen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
Ik heb die standaard profielen vervangen voor de de Ellen aib-4n.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hu57kqsm19BkB6cePJoexSZp02I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/z6WqAQDKz3sAa5G2MkGT1m8U.webp?f=user_large

• Fuwor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19-06 15:54
Ik ben bezig met het opknappen van mijn voordeur en het bijbehorende kozijn, waarbij ik de dorpel volledig vervang omdat deze aan vervanging toe was. Er was weinig onderhoud gepleegd en de aarde stond te hoog tegen het kozijn en de bakstenen aan, wat heeft bijgedragen aan de slijtage.

Ik heb een nieuw meranti kozijn gekocht (profiel C, 66x110mm). Dit profiel komt grotendeels overeen met het oude, al moest ik aan de binnenzijde nog een klein stukje frezen om het passend te maken met de dekvloer. Tot zover geen problemen.

Waar ik echter tegenaan loop is de neus van het profiel. Onder de neus komt een slab van 10 cm breed. In de oude situatie rustte de neus op de stenen met lood eronder, maar volgens mijn huidige informatie zou de neus juist over de stenen moeten vallen zonder deze te raken. Dit om capillaire werking te voorkomen en het water goed af te laten druipen.

De vorige dorpel heeft het overigens zo’n 45 jaar volgehouden (huis gebouwd in de jaren ‘70), dus het huidige systeem werkte redelijk goed. Nu vraag ik me af of ik de nieuwe neus opnieuw op de bakstenen moet laten rusten zoals voorheen, of dat ik beter een andere oplossing kan zoeken.

Ik had twee ideeën:
  • Het profiel iets verder naar voren plaatsen door een meranti lat te gebruiken. Dit betekent echter een bovenrand van ongeveer 6 cm, wat waarschijnlijk niet heel netjes oogt en ook lastig kan worden met de afwerking (bijvoorbeeld een aluminium afwerkstrip).
  • Een stukje van de baksteen weghalen zodat de neus vrij kan liggen en niet in contact komt met de stenen.
  • Het profiel iets hoger plaatsen dmv kunststof shimmetjes/ophoogblokjes, waardoor de neus ook vrij komt te liggen
Verder vraag ik me af of er nog iets tussen het kozijnprofiel en de bakstenen moet komen (combriband?) om tocht te voorkomen.

Heeft iemand hier ervaring mee of tips? Ik hoor het graag!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yLXkXFDOn1MkzjJVdZe-JgIihnk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8n3oDvqmelasJ9kePOxW5Dkc.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BdUfGeQvrfhlmVeyy9EBBLsYG5A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CutgMJue2HYinJVrekp37CpN.jpg?f=fotoalbum_tile

• nokiaan958GB
  • Niet online
Fuwor schreef op donderdag 19 september 2024 @ 21:09:
Ik ben bezig met het opknappen van mijn voordeur en het bijbehorende kozijn, waarbij ik de dorpel volledig vervang omdat deze aan vervanging toe was. Er was weinig onderhoud gepleegd en de aarde stond te hoog tegen het kozijn en de bakstenen aan, wat heeft bijgedragen aan de slijtage.

Ik heb een nieuw meranti kozijn gekocht (profiel C, 66x110mm). Dit profiel komt grotendeels overeen met het oude, al moest ik aan de binnenzijde nog een klein stukje frezen om het passend te maken met de dekvloer. Tot zover geen problemen.

Waar ik echter tegenaan loop is de neus van het profiel. Onder de neus komt een slab van 10 cm breed. In de oude situatie rustte de neus op de stenen met lood eronder, maar volgens mijn huidige informatie zou de neus juist over de stenen moeten vallen zonder deze te raken. Dit om capillaire werking te voorkomen en het water goed af te laten druipen.

De vorige dorpel heeft het overigens zo’n 45 jaar volgehouden (huis gebouwd in de jaren ‘70), dus het huidige systeem werkte redelijk goed. Nu vraag ik me af of ik de nieuwe neus opnieuw op de bakstenen moet laten rusten zoals voorheen, of dat ik beter een andere oplossing kan zoeken.

Ik had twee ideeën:
  • Het profiel iets verder naar voren plaatsen door een meranti lat te gebruiken. Dit betekent echter een bovenrand van ongeveer 6 cm, wat waarschijnlijk niet heel netjes oogt en ook lastig kan worden met de afwerking (bijvoorbeeld een aluminium afwerkstrip).
  • Een stukje van de baksteen weghalen zodat de neus vrij kan liggen en niet in contact komt met de stenen.
  • Het profiel iets hoger plaatsen dmv kunststof shimmetjes/ophoogblokjes, waardoor de neus ook vrij komt te liggen
Verder vraag ik me af of er nog iets tussen het kozijnprofiel en de bakstenen moet komen (combriband?) om tocht te voorkomen.

Heeft iemand hier ervaring mee of tips? Ik hoor het graag!
[Afbeelding][Afbeelding]
De onderdorpel op de stenen plaatsen is een normale werkwijze zolang er maar lood tussen zit. Het slabje aan de voorkant hoeft niet langer dan 1-2 cm te zijn.
Onderkant onderdorpel wel eerst even in de menie zettten.

• Fuwor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19-06 15:54
nokiaan958GB schreef op donderdag 19 september 2024 @ 21:18:
[...]

De onderdorpel op de stenen plaatsen is een normale werkwijze zolang er maar lood tussen zit. Het slabje aan de voorkant hoeft niet langer dan 1-2 cm te zijn.
Onderkant onderdorpel wel eerst even in de menie zettten.
Dank voor je snelle reactie! Onderkant van de dorpel zet ik uiteraard in de menie.
Heb het even uitgetekend. Het kan dus geen kwaad dat de neus op het lood/steen rust (situatie B )?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TEYsAUuSjE9bzil0tew4a78xBfQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hWSH5qfOWDvDZHBSDpMm0kQw.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WJacMICmVQUxSFYFKyc4MJ228ws=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vOwqKjYqo4Rvoh3l76aCr8hU.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik denk het niet, het is steviger, en er zit geen hout onder wat moet ventileren (iets wat je bij een neuslat van een kozijn wel doet).
Wel zou je natuurlijk een paar sleufjes kunnen maken aan de onderkant van de neus zodat er enige ventilatie mogelijk is.

[ Voor 31% gewijzigd door _ferry_ op 20-09-2024 08:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Vosje
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-06 16:31
Lieuwe15 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 20:38:
Ik heb die standaard profielen vervangen voor de de Ellen aib-4n.
[Afbeelding]
Merkte je een duidelijk verschil?

Door de grotere rubber flap en ook rubber op de aanslag zien die er zeker interessant uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:40

MJV

Domme vragen bestaan niet zeggen ze: mijn soldeerbrander met insteek patronen is kapot gegaan, net na dat ik er een nieuw patroon in had gedaan. Dat patroon kan ik niet overzetten zonder dat al het gas eruit vliegt, toch?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 00:00

Rzaan

Altijd zoekende

MJV schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 09:11:
Domme vragen bestaan niet zeggen ze
Dan ken je mij nog niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lieuwe15
Het Vosje schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 09:08:
[...]

Merkte je een duidelijk verschil?

Door de grotere rubber flap en ook rubber op de aanslag zien die er zeker interessant uit.
Ik merkte zeker verschil, maar dat had er ook mee te maken dat de oude al minstens 20 jaar oud waren en het rubber was hard geworden. Enige nadeel was dat deze net een millimeter dikker was dan de oorspronkelijke, daardoor moesten sommige sluitingen net wat aangepast worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Domme vragen bestaan niet zeggen ze: mijn soldeerbrander met insteek patronen is kapot gegaan, net na dat ik er een nieuw patroon in had gedaan. Dat patroon kan ik niet overzetten zonder dat al het gas eruit vliegt, toch?
Die prikflesjes? Klopt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:50

Exigence

dnkroz

Je kunt hem overzetten, maar tijdens het overzetten zal er wel gas uit vliegen en zal (afhankelijk van hoe lang je bezig bent) het patroon ook behoorlijk koud worden. Dus als je het aandurft kun je het buiten doen, losschroeven, patroon met dikke handschoen overzetten en weer vastschroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• venneke
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:10
Wat voor kit zouden jullie gebruiken om de rand van een aluminium plaat op een andere aluminium plaat af te dichten? Wordt gebruikt op een camper, de plaat zit met popnagels vast op de andere plaat en is van onder al gekit. Moet dus weerbestendig zijn + geschikt zijn om over te schilderen met een spuitbus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:35

thijsco19

KTM 990 SMT

@vennekehttps://www.werkenmetmerk...5LhujhIqqZgaAqAZEALw_wcB#
Sikaflex 221 gebruiken wij veel op werk op schepen.
Wel 1 tip, ookal gebruik je handschoenen en raak je de kit niet aan met je handen dan nog zit het overal :+ .

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• venneke
Haha herkenbaar, dat heb ik haast met elke kit 😅.

Liefst zoek ik iets wat in de bouwmarkt verkrijgbaar is, heb het namelijk morgen al nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik weet alleen niet wat je verwacht van overschilderbaarheid.
De verf van een spuitbus zal er wel op gaan, maar een brede naad met daarop verf zal niet heel lang mooi blijven.

Ik heb ooit kit gebruikt voor praktisch hetzelfde, alleen dan met blank aluminium. Daar had ik een kit voor die je daarna met je vinger tot een soort pulk kon wegvegen. Klinkt heel raar, maar veel beter kan ik het niet uitleggen. Voordeel is dan dat je wel kit tussen de 2 delen hebt zitten, maar niet tot nauwelijks er naast. Als je wil zoek ik op welke dat was.

Edit: Oei, iets van de bouwmarkt... Dan zou ik neigen naar beglazingskit. Is water/weerbestendig, en goed overschilderbaar.

[ Voor 10% gewijzigd door _ferry_ op 20-09-2024 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• venneke
Ja, dat ken ik wel van een simpele acrylaat kit maar ben dat verder nog niet tegengekomen.

Zie deze bijvoorbeeld bij de gamma, zou dat iets zijn?

https://www.gamma.nl/asso...it-koker-280-ml/p/B563928

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieuwe15
Toevallig een bauhaus in de buurt?
Of een caravan/camper zaak, die hebben zulk spul ook vaak staan en anders geheid in de werkplaats.
Anders zou je het in de boten onderdelen moeten zoeken.
Vergis je niet in de temperatuursverschillen die kunnen ontstaan bij een camper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• venneke
Geen bauhaus helaas, een toolstation is nog wel te doen, die hebben vaak ook een breder aanbod.

Ik denk toch dat ik het met de seal max ga proberen, uv bestendig en tot 90°c.

https://www.bison.net/nl-...max-wit-koker-280-ml-nlfr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Klinkt wel als geschikt inderdaad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chninkel
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 07-06 17:10
Zo'n flesje wat je er onder schroeft kun je wel los draaien. Zit een kogeltje dat de fles weer afsluit. Die insteek zal leeglopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:39

timovd

Voorsprong door techniek

Ik wil de panelen van mijn radiator schilderen, dus moet het (design) paneel verwijderd worden. Ik kan een hoop filmpjes en instructies vinden hoe je deze installeert, maar niet hoe je ze weer verwijdert. Iemand een idee? Het gaat om een Plieger. Zowel boven als onder zitten twee klemmetjes.

Voor een kleine radiator, zoek ik het juiste gereedschap om deze los te krijgen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zOghmQROIzLmxBx2AKMulNtAWgo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9LxB2rOJWk6lPJ5fp9YblcEw.jpg?f=fotoalbum_large
Kan dat losgemaakt worden met deze: https://www.hornbach.nl/p...eutel-universeel/4030845/

Een van deze radiatoren heeft zoek één aansluiting voor een onderblok (H-blok) als 4 "normale" aansluitingen. Het onderblok ga ik niet gebruiken. Hoe dop ik deze af?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KGysgpBrXs8ohgLf1inKGoLM26c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z87f6jtOK813nc32w8Tal0EG.jpg?f=fotoalbum_large
Staartstuk er in ter referentie voor de maatvoering. Groter dan 3/4", dus waarschijnlijk 1" euro?

[ Voor 6% gewijzigd door timovd op 20-09-2024 21:09 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Fuwor schreef op donderdag 19 september 2024 @ 22:01:
[...]

Dank voor je snelle reactie! Onderkant van de dorpel zet ik uiteraard in de menie.
Heb het even uitgetekend. Het kan dus geen kwaad dat de neus op het lood/steen rust (situatie B )?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ah, ik snap je dilemma.

Die "neus" wordt ook wel dru(i)prand genoemd. Die staat bij voorkeur nergens op.

Ook moet continue contact van de hele onderdorpel met (vochtige) steen voorkomen worden. Ik jou geval is zoals op de afbeeldingen getekend het lood te kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Kan je met een gewoon zaagblad voor hout in de afkortzaag ook een T track van aluminium (of staal dat weet ik niet) zagen? Ik lijk dat te zien op YouTube maar kan er niet zoveel over vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19-06 01:23
Waypoint schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 23:29:
Kan je met een gewoon zaagblad voor hout in de afkortzaag ook een T track van aluminium (of staal dat weet ik niet) zagen? Ik lijk dat te zien op YouTube maar kan er niet zoveel over vinden.
Dat kan prima, maar wel zorgen dat je heel langzaam zaagt en je blad zal iets sneller slijten. Idealiter gebruik je een daktand zaagblad, maar incidentieel kan het ook met een normaal blad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

Aluminium zal wel lukken als je heel langzaam en voorzichtig zaagt. Staal zou ik niet proberen lijkt mij levensgevaarlijk om te doen met een gewoon zaagblad en een gewone afkortzaag voor hout.

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3dmazter
Ja dat kan prima.
Elk blad met hardmetalen tanden is geschikt.
Meer tanden is beter.
Heel langzaam zagen
En de openkant van t track naar beneden leggen.
Het stuift wel enorm dus doe een veiligheids bril op!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

En misschien nog een houten plankje er onder tegen doorbuigen/kromslaan? Weet niet of het helpt, maar met dunne alu profielen deden we die tussen 2 klosjes omdat ze anders verbogen.

• basjuuhhh
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 19:43
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_MzeNcfSZKUNRtH1x3vRK-o6SEI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4tXzbApA5IlbJDRHppJfV3NQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9vsCWAwxpx9RlS1PvEFq43Wpdjo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P7c8EZWmm48yu7SJSfhsFHeU.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb deze scheuren in de gevel zitten boven het zonnescherm.. die constructie wordt aangepast zodat het niet meer gaat gebeuren. Scheuren worden hersteld. Maar ik heb eigenlijk de vraag of dit voor vochtproblemen kan zorgen? Moet ik dit nog snel fixen voor het slechter weer wordt?

In de hoek van de kamer waar de scheuren buiten zitten lijkt de muur namelijk vochtig te zijn. Kan dat daardoor komen?

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@basjuuhhh ja die scheuren kunnen regenwater binnen laten.
Meteen fixen? Ik begreep dat het aangepast word?
Als in afgebroken en opnieuw gemetseld of een andere contructie?
(beetje dicht proppen met wat zandcement kan je altijd doen. Voor the time being.)
Wat me ook opvalt is je goot ligt koud op je muur.
Als dat een spouwmuur is en je dak eindigt zo enigzins op de open spouw dan is condens door koud regenwater in die goot ook misschien een oorzaak van vocht.
Verstopte afvoer en overstroming?
Ik dacht dat een dak over je buitenmuur moet vallen en de goot daar onder. En niet eh zoals hier..
Als ja toch gaat aanpassen is dat misschien ook iets waar je iets mee kan.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
basjuuhhh schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 09:49:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb deze scheuren in de gevel zitten boven het zonnescherm.. die constructie wordt aangepast zodat het niet meer gaat gebeuren. Scheuren worden hersteld. Maar ik heb eigenlijk de vraag of dit voor vochtproblemen kan zorgen? Moet ik dit nog snel fixen voor het slechter weer wordt?

In de hoek van de kamer waar de scheuren buiten zitten lijkt de muur namelijk vochtig te zijn. Kan dat daardoor komen?
Die hele rij bakstenen is van links tot rechterhoek losgeraakt. De barst loopt ook onder de regenpijp en je ziet zelfs een baksteen de regenpijp raken.

Als je dan toch alles hebt afgebroken kan je gelijk goed zien hoe het met de spouw zit zoals @copykat zegt.

• basjuuhhh
copykat schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 10:23:
@basjuuhhh ja die scheuren kunnen regenwater binnen laten.
Meteen fixen? Ik begreep dat het aangepast word?
Als in afgebroken en opnieuw gemetseld of een andere contructie?
(beetje dicht proppen met wat zandcement kan je altijd doen. Voor the time being.)
Wat me ook opvalt is je goot ligt koud op je muur.
Als dat een spouwmuur is en je dak eindigt zo enigzins op de open spouw dan is condens door koud regenwater in die goot ook misschien een oorzaak van vocht.
Verstopte afvoer en overstroming?
Ik dacht dat een dak over je buitenmuur moet vallen en de goot daar onder. En niet eh zoals hier..
Als ja toch gaat aanpassen is dat misschien ook iets waar je iets mee kan.
Ja dat deel afbreken, en opnieuw opbouwen. Zonnescherm bevestiging aanpassen zodat hij op een groter deel van de muur steunt.

Het is inderdaad een spouwmuur, maar de goot loopt helaas door naar de buren (blok van 4). Verstopt gelukkig niet, die heb ik nog bladvrijgemaakt en doorgespoeld. Ik ga wel bekijken of ik inderdaad iets kan zien als de stenen weg zijn. Wellicht kan ik toch ergens de constructie aanpassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Op de foto is het scherm uitgedraaid, Ik zou dat niet meer uitdoen, met deze schade is dat echt niet heel handig. of zit het scherm door en door vast in de vloer erachter?

[ Voor 20% gewijzigd door twain4me op 21-09-2024 10:46 ]

• basjuuhhh
Wolly schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 10:36:
[...]

Die hele rij bakstenen is van links tot rechterhoek losgeraakt. De barst loopt ook onder de regenpijp en je ziet zelfs een baksteen de regenpijp raken.

Als je dan toch alles hebt afgebroken kan je gelijk goed zien hoe het met de spouw zit zoals @copykat zegt.
Ja klopt, de hoek is om naar de buurman, daar moet ik nog even langs en vragen of ik even mag kijken naar de buitenmuur. Het is bij de buren namelijk een buitenmuur, aangezien wij een uitbouw hebben van +-2meter. Het is natuurlijk "mijn" spouwmuur, als die daar ook gescheurd is wil ik meteen die muur ook opnieuw opbouwen, aangezien het bij ons voor problemen zorgt. Hij heeft er geen last van, dus wil hem daar ook niet mee belasten (alleen op zijn terrein werken dan...).

Yep ben ik zeer benieuwd wat ik in de spouwmuur aantref.

Helaas duurt het nog even, aangezien ik het zelf niet allemaal kan/durf te doen. Moet dus even wachten op een metselaar.

• basjuuhhh
twain4me schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 10:45:
Op de foto is het scherm uitgedraaid, Ik zou dat niet meer uitdoen, met deze schade is dat echt niet heel handig. of zit het scherm door en door vast in de vloer erachter?
Klopt, doen we ook niet meer. Gelukkig ook slechter weer nu. Nee het zijn alleen vast in de stenenmuur, en langs het raamkozijn zit het in de zijkant van de muur geschroefd. De overspanning langs het raamkozijn wat niet ondersteund wordt is te groot, dat moeten we dus anders oplossen. Scherm hing er al van de vorige bewoners.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@basjuuhhh
Ik denk dat ik die laatste laag, gele, stenen niet meer zou terug plaatsen en van onder je dakpannen en dakbeschot een verlenging te maken met kunstlood die over je buiten muur valt. Of een aluminumstrook met een hoek er in of zo , iets dat vormbaar is en watervast.
Zodat je goot vrij hangt en er achter een luchtstroom kan zijn en dat je spouw van boven niet in kan wateren.
Het ziet er uit dat het geen dragende eigenschappen heeft en later er tussen gepropt is als in het is mooier.(het verschil in voegkleur hint naar dat.)
Zo'n goot wil krimpen en uitzetten en nu schuurt/drukt hij over de stenen. Minimaal maar uiteindelijk is lekkage door die beweging niet te vermijden.

[ Voor 3% gewijzigd door copykat op 21-09-2024 10:58 ]

• Vliegvlug
  • Laatst online: 01:07

Vliegvlug

Flight Simple

Ik heb deze zinken mat zwarte vergaarbak gekocht voor de overgang van de stadsuitloop van mijn platte dak naar de regenpijp:
Vergaarbak HWA voor stadsuitloop, zink mat zwart

Helaas heeft het product wat je krijgt een onaangename verrassing aan de onderzijde:
Vergaarbak HWA voor stadsuitloop, zink mat zwart
Juist de onderzijde waar je dus tegenaan kijkt heeft een lelijke ongeverfde rand. :F
Heel toevallig niet zichtbaar op de productfoto

Dacht eerst dat het een productiefout was en de rand vergeten te verven maar dat bleek bij navraag niet het geval. De vergaarbak wordt niet geverfd maar het zink waarvan het ding gemaakt wordt krijgt een zwarte passiveringslaag (wat dat ook is) en omdat ze niet zwart kunnen solderen is het gesoldeerde deel blank metaal.
Aangegeven dat ik dat nogal misleidend vind vanwege de hoek van de foto en het feit dat het ook nergens in de beschrijving wordt vermeld en ik ‘m anders niet had aangeschaft.
De enige oplossing die helaas geboden wordt is de vergaarbak terug sturen en geld terug.

Nu heb ik hem echter al liggen en vind hem op die soldeerrand na prima.
Is zo’n soldeeroppervlak te verven?

En dan nog het liefst met een van de zwarte verf spuitbussen die ik hier al heb staan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/el6NOy1ieeRaA87vzeYATYXlVGs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VP7Nybnvkd0hHGT3wGg2W78p.jpg?f=user_large
Van links naar rechts:
  • Gamma zijdeglans, extra dekkend, voor binnen en buiten, ideaal voor hout, metaal en harde kunststof
  • Hammerite, Metaallak, direct over roest, zonder primer of grondverf
  • Motip, Effect high temp, top coverage, indoor + outdoor
Welke zou het meest geschikt zijn?
En het liefst spuit ik het er niet direct op maar doe ik wat verf met een penseel op alleen de rand anders krijg je ongetwijfeld een lelijke overgang en om de hele vergaarbak te verven lijkt me ook niet handig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
copykat schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 10:56:
@basjuuhhh
Ik denk dat ik die laatste laag, gele, stenen niet meer zou terug plaatsen en van onder je dakpannen en dakbeschot een verlenging te maken met kunstlood die over je buiten muur valt. Of een aluminumstrook met een hoek er in of zo , iets dat vormbaar is en watervast.
Zodat je goot vrij hangt en er achter een luchtstroom kan zijn en dat je spouw van boven niet in kan wateren.
Het ziet er uit dat het geen dragende eigenschappen heeft en later er tussen gepropt is als in het is mooier.(het verschil in voegkleur hint naar dat.)
Zo'n goot wil krimpen en uitzetten en nu schuurt/drukt hij over de stenen. Minimaal maar uiteindelijk is lekkage door die beweging niet te vermijden.
Kan het verschil in voegkleur niet komen omdat het daar beschut is van weersinvloeden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basjuuhhh
copykat schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 10:56:
@basjuuhhh
Ja ik ga dat eens even uitzoeken hoe ik dat het beste kan doen. Die laag heeft er denk ik wel altijd al gezeten aangezien deze bij alle andere blokken in de wijk ook zit. (Waar ik het kan zien dan). Maar dat wil niet zeggen dat het in de jaren 70 goed gebouwd is natuurlijk.

Steunkleur is op de foto afwijkender dan in het echt.

• basjuuhhh
Wolly schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 12:06:
[...]

Kan het verschil in voegkleur niet komen omdat het daar beschut is van weersinvloeden?
Denk dat de voeg al ooit eens opnieuw gedaan is, dit is namelijk aan de andere kant ook zo. En laat nu net zijn dat de buren dit vorig jaar ook hebben gehad door hun zonnescherm... Dus wellicht in het verleden bij ons huis ook al eens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jordeeeh
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-06 14:41
jordeeeh schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 12:47:
[...]

[Afbeelding]

Heb m op de buitenmaat nog even nagemeten, en dan lijkt ie 79mm.
Maar ik durf het wel aan om het met het schuifstuk wat zij leveren te proberen i.c.m. een föhn eventueel.
Mocht dat niet lukken kan ik altijd nog naar een andere oplossing kijken.

Zal uiteraard het resultaat even laten zien. d:)b
Zoals beloofd de update.
Het schuifstuk riolering pastte dus niet. Uiteindelijk met een zinken sok opgelost. d:)b

Het systeem werkt op zich prima, achteraf loop je wat te kloten omdat het even zoeken is welke volgorde het makkelijkst is.
De tuinslang een minuut in de dakgoot gehad en in ieder geval geen lekkage en alles loopt mooi weg de regenpijp in.
Alleen dom geweest om een foutje te maken met meten waardoor de regenpijp een beetje scheef staat.
Misschien dat ik dat ooit nog aan pas als het me te veel stoort (denk dat ik het antwoord wel weet :') ).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mbvhKbzD-dUIPa066NOzV1-vu54=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p0TUg9naltqp6WgRjNFHvOpY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik heb wat lichte beschadigingen (kleine deukjes e.d.) op een ral 9016 strak gestucte muur. Waarmee adviseren jullie deze lichte deukjes weg te werken? Liefst met spul wat zo dicht mogelijk tegen de ral-kleur aanzit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
hpmkruit schreef op maandag 16 september 2024 @ 16:42:
[...]

Kun je de restanten niet laten zitten en de palen 10 cm verschuiven? Anders is het uitgraven met schep of lange schroef in het reststuk draaien en met hefboompje omhoog trekken.

Voor het plaatsen kun je ook een grondboor pakken. Dit kan met de hand (goed klusje voor de buurman :9 , of je huurt een gemotoriseerde variant). Paal met de hand 1,20m de grond in jassen is niet te doen. Eventueel nog beetje snelcement rond de paal storten voor extra stevigheid.
Hand grondboor heb ik (althans ik kan hem lenen).

10cm verschuiven is geen optie. Dan komen we niet goed uit en kan ik 10cm van de gevel koffie aan de buurman geven.

Ik ga overigens wel een handheier huren maar meer voor het laatste stukje en aanzetten. Idd zakje snelbeton nog. Moet genoeg zijn voor 3 palen.

Huidige palen zijn wel 85mm, beetje gekke maat, zie die bij Pontmeyer ook niet zo snel terug :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:52
Ferra schreef op zondag 22 september 2024 @ 21:02:
Ik heb wat lichte beschadigingen (kleine deukjes e.d.) op een ral 9016 strak gestucte muur. Waarmee adviseren jullie deze lichte deukjes weg te werken? Liefst met spul wat zo dicht mogelijk tegen de ral-kleur aanzit.
Kit op kleur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
En dan met een plamuurmes afwerken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-06 14:11
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_K_sUmRmpblTau4cvEjgyCKhATM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LpPDrmwdOL4psc5FLrLFBb1u.jpg?f=fotoalbum_large

Sinds gisteren loopt de wc constant door. Doortrekken is hierdoor niet meer mogelijk.

Dit probleem heeft toch meestal met de vlotter te maken? Die kan ik in dit model lastig aandraaien merk ik.

Iemand een idee hoe dit op te lossen met dit model?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Kit, ook op kleur, ga je altijd blijven zien, dat heeft een heel andere structuur dan verf en stuc. Plus als je niet eerder met kit hebt gewerkt, is het ook moeilijk om netjes te krijgen.

Als @Ferra het netjes wil doen, dan glad strijken met bv. Renoband en daarna even een keer met een kwast overheen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 00:03

3_s

Wackmack schreef op maandag 23 september 2024 @ 07:44:
[Afbeelding]

Sinds gisteren loopt de wc constant door. Doortrekken is hierdoor niet meer mogelijk.

Dit probleem heeft toch meestal met de vlotter te maken? Die kan ik in dit model lastig aandraaien merk ik.

Iemand een idee hoe dit op te lossen met dit model?
Eens in z'n geheel eruit halen en proper maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-06 16:25
Op mijn woning liggen van die blikken dakpanplaten. Daaroverheen wil ik nu zonnecollectoren leggen. Hoe vind ik echter de balken waar ik de beugels in wil bevestigen? Als ik onder de goot loer zie ik alleen maar panlat en dakbeschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmkruit
tafkaw schreef op maandag 23 september 2024 @ 08:52:
Op mijn woning liggen van die blikken dakpanplaten. Daaroverheen wil ik nu zonnecollectoren leggen. Hoe vind ik echter de balken waar ik de beugels in wil bevestigen? Als ik onder de goot loer zie ik alleen maar panlat en dakbeschot.
Bedoel je een felsdak? Daar heb je ook specifieke felsklemmen met rond of vierkant profiel voor. Anders pak je staaldak systeem. Dan draai je 4-6 parkers per voetje in het dak voor de stevigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-06 16:25
hpmkruit schreef op maandag 23 september 2024 @ 09:48:
[...]

Bedoel je een felsdak? Daar heb je ook specifieke felsklemmen met rond of vierkant profiel voor. Anders pak je staaldak systeem. Dan draai je 4-6 parkers per voetje in het dak voor de stevigheid.
Het bevestigen van de profielen op het dak komt wel goed, daar zijn idd genoeg systemen voor. Het gaat me er om hoe ik onder de dakpanplaten de balken kan vinden waar ik in kan schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:07
Ik wil aircoleidingen gaan infrezen in een muur en via de kruipruimte naar de buitenunit.
Waar ik een beetje mee zit is de overgang muur, naar kruipruimte. Iemand ervaring met gat boren/hakken zodat je in die gefreesde sleuf uitkomt? Zijn daar handigheidjes voor? Eerst maar frezen en dan onderin bij de vloer schuin naar achteren boren en hopen dat je niet in de fundering uitkomt?
Pagina: 1 ... 409 ... 454 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/