[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 410 ... 466 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
ThinkPad schreef op maandag 23 september 2024 @ 11:57:
Ik wil aircoleidingen gaan infrezen in een muur en via de kruipruimte naar de buitenunit.
Waar ik een beetje mee zit is de overgang muur, naar kruipruimte. Iemand ervaring met gat boren/hakken zodat je in die gefreesde sleuf uitkomt? Zijn daar handigheidjes voor? Eerst maar frezen en dan onderin bij de vloer schuin naar achteren boren en hopen dat je niet in de fundering uitkomt?
Wat bedoel je nu precies? Van de ingefreesde goot naar de kruipruimte of van de kruipruimte naar buiten toe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:56
Wolly schreef op maandag 23 september 2024 @ 13:14:
[...]

Wat bedoel je nu precies? Van de ingefreesde goot naar de kruipruimte of van de kruipruimte naar buiten toe?
Naar buiten toe gaat wel lukken, gat door de fundering of daar net boven.

Gaat mij om dat ik een geul in de muur ga frezen en onderin die geul naar de kruipruimte wil. Hoe doe je zoiets, want met een boormachine kom je daar niet echt lekker bij omdat je eigenlijk schuin moet boren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
ThinkPad schreef op maandag 23 september 2024 @ 13:18:
[...]

Naar buiten toe gaat wel lukken, gat door de fundering of daar net boven.

Gaat mij om dat ik een geul in de muur ga frezen en onderin die geul naar de kruipruimte wil. Hoe doe je zoiets, want met een boormachine kom je daar niet echt lekker bij omdat je eigenlijk schuin moet boren.
Eerst maar eens goed meten, bij mij ligt bijvoorbeeld de muur op de fundering en de vloerplaat ook. Pas een cm of 10 uit de wand kan ik een gat boren wat ook daadwerkelijk door de vloer in de kruipruimte eindigt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:56
Dat is idd precies een mogelijk issue waar ik aan dacht. Zal dat eerst eens opmeten.

Voor het van kruipruimte naar buiten staat mij ook iets bij dat daar een truukje voor was. I.p.v. door de fundering boren kon je ook aan de buitenkant net op de overgang van gevel/fundering boren en dan kwam je bovenin de kruipruimte uit ofzo? Meen dat eens gelezen te hebben.

Onderkant vloer zit 18cm EPS isolatie, zijn daar nog handige pluggen (met hele grove schroefdraad denk ik) voor om de koelleiding aan op te hangen? Zal niet heel zwaar zijn verwacht ik, maar wil dat niet los door de ruimte hebben bungelen. Ah, ik zie bij Hornbach zgn. isolatiepluggen.

[ Voor 35% gewijzigd door ThinkPad op 23-09-2024 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuuhhh
  • Registratie: Juli 2013
  • Nu online
Vraagje omtrent luchtvochtigheid in de kruipruimte...

Ik heb zo'n simpele meter gekocht, die de relatieve luchtvochtigheid en temperatuur aangeeft.

Op dit moment geeft hij aan 17,8 graden en 89% RV. Maar als ik het zand voel, of de isolatie onder vloer (Pur) is dit kurkdroog.

Wat is een normale waarde in de kruipruimte, en moet ik me zorgen maken? Aangezien ik geen vochtproblemen zie/voel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saabfanatic
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 19:42
Ik heb een vraag betreft schilderwerk. We hebben een (vinden wij) mooie oude voordeur. Deze is gemonteerd in ons jaren 30 huis en volgens ons origineel. Hoewel de de deur mooi vinden zien we dat de blanke lak is gaan vergelen en er enkele plekken op zitten die aangetast zijn door het weer.

We willen graag de eiken (?) deur helemaal maken, de originele eiken kleur terug laten komen en het dan afwerken met een UV bestendige blanke lak.

Nou kunnen we de bestaande lak er mogelijk afkrijgen met afbijt maar ik vraag me wat we verder kunnen doen in het proces om de originele houtkleur weer terug te krijgen?

Bij deze ook een foto van de deur:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u43SMCOkzF39SrsSTngDuPB97NA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bTWdmsxs0Xa92mRqXFp5GkCz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06:50
woutur schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 09:39:
Tip gevraagd, douchekraan (warmte afstelling, onder op de foto) beweegt nogal stroef vanwege kalk. Nu had ik het idee om deze eraf te halen en er wat anti-kalk middel tegenaan te gooien. Dus netjes nummer 7 en 8 losgedraaid maar de kraan zit muurvast. Bij de bovenste kraan, komt ie wel los. [Afbeelding]

Is er een tip waarmee ik de kraan los krijg zonder bruut geweld en kans op beschadigingen?
Keukenrol in schoonmaakazijn om de kraan wikkelen even paar uur laten in trekken en dan is de kalk weg. Misschien nog wat WD40 om mechanisch losser te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06:50
Het Vosje schreef op donderdag 19 september 2024 @ 10:28:
Vraagje over mijn houten raam en deurkozijnen.

Daar zitten nu de vrij standaard 'a4 aluminium tochtprofielen' in de sponning, vastgeniet
[Afbeelding]

Deze zitten er al een aantal jaar (ik weet niet exact hoe lang, maximaal 25 jaar) en lijken hun beste tijd wel te hebben gehad. Er komt vooral nog best een hoop geluid door de kozijnen, ook wat tocht/kou en hier en daar sluit het niet goed af.

Nu zie ik door de bomen het bos niet helemaal en heb ik ook niet genoeg kennis van deze materie om te weten wat ik het best kan doen. Mijn doel: geluid en tocht/kou zoveel mogelijk buitensluiten. Hoe kan ik dat het beste doen?

Vervangen voor nieuwe a4 profielen? Vervangen voor rubbers zoals deze?
[Afbeelding]
https://www.luchtdichtsho...e/solidseal-renovatie-41/

[Afbeelding]
https://www.luchtdichtsho...eventer-variosoft-spv-15/

Of weer heel iets anders?
Ik zou geen op de dag alu profielen nemen dat zijn koude bruggen. Dus kijk goed welke profielen je nodig hebt en diegene van luchtdichtshop zijn goed. Heb deze ook gebruikt bij huis van mijn ouders. Gewoon vastnieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Thuis haalde mijn pa elke x jaar de eiken deuren eruit. Compleet kaalschuren, eindeloos lang, en dan weer in de blanke lak. Verschil als dag en nacht. Zou schuren niet voldoende zijn?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:27
Ik wil aircoleidingen gaan infrezen in een muur en via de kruipruimte naar de buitenunit.
Waar ik een beetje mee zit is de overgang muur, naar kruipruimte. Iemand ervaring met gat boren/hakken zodat je in die gefreesde sleuf uitkomt? Zijn daar handigheidjes voor? Eerst maar frezen en dan onderin bij de vloer schuin naar achteren boren en hopen dat je niet in de fundering uitkomt?
Aircoleidingen infrezen doet bijna niemand, omdat er weinig muurdikte overblijft. Zeker weten dat je genoeg sterkte overhoudt?
Onderin schuin van de muur wegboren gaat niet, want dan zit je met de boormachine in de muur.
En afhankelijk van hoe netjes je huis gebouwd is, wil de muur in de kruipruimte ook wel eens wat verschoven staan tov van de muur boven de vloer. Dat zul je eerst moeten uitmeten.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:11

Vliegvlug

Flight Simple

Ik heb een sleuf voor een elektrabuis in mijn muur gefreesd en die moest uiteindelijk ook in de kruipruimte uitkomen.

Had het liefst direct met die sleuf de vloer in gegaan zodat je niets er van ziet maar dat kan alleen als je schuin richting de muur boort.
Nu is mijn muur een flink stuk smaller dan de fundering en ik wilde in de kruipruimte uitkomen en niet buiten dus dat was voor mij geen optie. Bovendien wilde ik ook zo min mogelijk uit mijn fundering hoeven halen en is het bereiken van de gaten dan ook een stuk lastiger.

Next best was voor mij een gat direct voor de muur waarbij ik ook in de fundering uitkwam maar dat is nog wel aan te boren vanuit de kruipruimte horizontaal de fundering in en dan met een slijptol een sleuf maken voor de buis.

Bleek echter onmogelijk om een betonboorder te vinden die strak langs de muur kon boren. Heb er maar 1 gevonden en die wilde niet mijn kant op komen voor 2 gaten want te ver weg.
Na veel moeite wel iemand anders gevonden die met een zogenaamde “plintenboor” tot 1,5cm van de muur recht naar beneden kon.

Dat dus gedaan en verder zonder problemen de gaten in de fundering kunnen aanboren, kwestie van goed uitmeten boven en onder de grond.

Maar als jij toch naar buiten moet zou ik kijken hoe dik je fundering is en dan een hoek kiezen dat leidingwerk de bocht wel kan maken en dat je op een mooie hoogte uitkomt aan de buitenkant van je fundering. Desnoods met aanboren van buiten.
Of is het niet de buitenmuur waar de leiding in moet komen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-09 20:48
saabfanatic schreef op maandag 23 september 2024 @ 15:19:
Ik heb een vraag betreft schilderwerk. We hebben een (vinden wij) mooie oude voordeur. Deze is gemonteerd in ons jaren 30 huis en volgens ons origineel. Hoewel de de deur mooi vinden zien we dat de blanke lak is gaan vergelen en er enkele plekken op zitten die aangetast zijn door het weer.

We willen graag de eiken (?) deur helemaal maken, de originele eiken kleur terug laten komen en het dan afwerken met een UV bestendige blanke lak.

Nou kunnen we de bestaande lak er mogelijk afkrijgen met afbijt maar ik vraag me wat we verder kunnen doen in het proces om de originele houtkleur weer terug te krijgen?

[Afbeelding]
Mooiste / beste resultaat is (vermoed ik):
De deur eruit halen
Alle metalen onderdelen eruit, zodat alleen hout overblijft
Loogbad.
Waar nodig repareren
Lakken.

Veel werk, maar dat werkte bij enkele mooie / antieke kasten bij mijn ouders. Werkelijk fantastisch resultaat.

Wellicht kan wegbranden ook werken, maar ik weet niet hoe diep de lak erin zit
Wellicht dat je ook met Loog zelf aan de gang kunt.
Let wel op, het rotzooi, maar doet zijn werk goed

If I agreed with you, we'd both be wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
hpmkruit schreef op maandag 16 september 2024 @ 16:42:
[...]

Kun je de restanten niet laten zitten en de palen 10 cm verschuiven? Anders is het uitgraven met schep of lange schroef in het reststuk draaien en met hefboompje omhoog trekken.

Voor het plaatsen kun je ook een grondboor pakken. Dit kan met de hand (goed klusje voor de buurman :9 , of je huurt een gemotoriseerde variant). Paal met de hand 1,20m de grond in jassen is niet te doen. Eventueel nog beetje snelcement rond de paal storten voor extra stevigheid.
Zelf hetzelfde moeten doen, lang geleden.

Palen er uit met een domp. Eerst een gat graven rond de oude paal. Dan een heel sterk touw met een lus omheen leggen en een domp gebruiken. Dat is bijv een lange (nieuwe) paal, waar je op ca 30 cm van het einde een blok onder legt (steen of hout) zodat je een hefboom krijgt en met het korte uiteindelijk van domp via het touw aan de kop van de oude paal in de grond trekt. Afhankelijk van de grondsoort en grondwaterstand kan er erg veel kracht (rustig drukken of zelfs op het uiteinde van de domp staan) en hopelijk lukt het dan (als de grond niet al te hard zuigt). Kleigrond is lastiger dan drogere zandgrond.

Ik heb zelf best wel zandgrond. Een grondboor is noodzakelijk. En een punt ook (kun je er zelf aan zagen). Een botte kop krijg je er niet in. Na afloop zand erin gieten icm met je tuingieter water erbij. Dan vul je het (ronde boorgat).

Een ijzeren voorhamer kan de kop van je nieuwe paal lelijk maken. Dat probleem heb je met een houten sleg minder. Maar als je paal niet iets minder diep slaat en de lelijke kop er afzaagt of afdopt met een paalkap, dan is ook dat onzichtbaar.

Een waterpas is ook erg handig. Even als afstand houtjes als je alle verticale delen van de schutting zelf schroeft.

Ik was toentertijd bij de lokale houthandel beter uit. Soortgelijke prijs dan bij een grotere bouwmarkt, maar beter hout (18mm delen, groen/geïmpregneerd). En rvs schroeven kost nog een bak. In een hardhouten paal is voorboren (0,5 minder dan de schroef) noodzakelijk. Anders breken rvs schroeven geheid. Alternatief is de hardere bruine (vlonder) schroeven (torx).

Aanvulling: ik realiseerde me later pas dat het woord 'domp' wellicht dialect is (ik weet het niet), maar het is dus een hefboom. Je gebruikt het lange uiteinde op de steen als hefboom en de korte kant trekt de oude paal stuke bij stukje omhoog (als je lus met het touw om de oude paal blijft zitten). Ter illustratie met een ander ding om hezelfde effect te bereiken: YouTube: Paal 110 cm uit de grond trekken

[ Voor 9% gewijzigd door kdekker op 24-09-2024 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
miicker schreef op zondag 15 september 2024 @ 22:57:
[...]

Thanks voor al je tips. Inmiddels is de ombouw af (lees: klaar om te stucen). Hier wat foto's:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]

Was een leuk klusje. Inderdaad echt precisie werk. Uiteindelijk was ik tevreden met het resultaat, tot ik me bedacht dat ons idee was om de tegels ook onder de keuken te leggen en ik vergeten ben om de dikte tegel (+lijm) mee te rekenen.

Dinsdag ga ik tegels leggen, dus we gaan dat goed uitmeten of het nog past (wordt net wel, of net niet). Als het niet past dan leggen we de tegels tot aan de plint van de keuken.

Uiteindelijk ook besloten om de ombouw niet tot achter tegen te laten lopen, maar te zorgen dat alles wat eventueel in het zicht zit in ieder geval netjes is. Met de metal studs zit het enorm stevig. Het is ook fijn en makkelijk werken.
Ineens bedenk ik me dat ik helaas iets vergeten ben bij de ombouw.... Namelijk dat bij onze koffie nis helemaal niets aan de bovenkant zit, en dat ik daar de gipsplaat wel tot aan de muur had moeten laten doorlopen.
Nu is de ombouw van de keuken al gestuct. Wat is nu wijsheid? Ik zit er aan te denken om nu een gipsplaat (of MDF) er achter te plaatsen die doorloopt tot aan de muur en dan zelf dat gelijk te trekken met de voorkant van de ombouw. Ik vond zelf een product als dit:
Afbeeldingslocatie: https://cdn11.bigcommerce.com/s-ji12049oz7/images/stencil/1280x1280/products/1549/1826/Alabastine_MuurGlad_Rolbaar__28070__76609.1668614123.jpg?c=1

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:11

Vliegvlug

Flight Simple

Niemand die wat weet over het verven van soldeerverbindingen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:32
@miicker heb die Muurglad in huis gehad maar op een korte poging van Mrs. Rukapul na houd ik het zelf lekker bij Fix & Finish Light. Uiteindelijk werkt het allemaal prima. En zo niet dan kun je lekker schuren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doktervictor
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 18:33
Volgens mij gaat het over het verven van blank metaal zonder roest. Die soldeer verbinding is waarschijnlijk gewoon een puntlas en dan heb je er geen last van. Zoniet dan zul je eerst de flux er goed af moeten wassen/poetsen den dan een non-ferro lak nemen.

Ik zie geen reden om speciale hoog temperatuur lak te nemen. Hammerite heeft speciale bestanddelen die roest binden en stabiliseren, maar is ook grof in de afwerking, "hamerslag". Die van alles wat Gamma verf lijkt mij het meest wenselijk qua soort, idd met penseel, maar gevoelsmatig zou ik kijken of je soortgelijke verf van een "beter" merk kunt krijgen. Sikkens of Sigma oid. Wellicht dat anderen daar advies over kunnen geven, maar Gammel blijf je mee bezig over het algemeen, of het hoeft niet zo netjes klusjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saabfanatic
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 19:42
Loft schreef op maandag 23 september 2024 @ 21:49:
[...]

Mooiste / beste resultaat is (vermoed ik):
De deur eruit halen
Alle metalen onderdelen eruit, zodat alleen hout overblijft
Loogbad.
Waar nodig repareren
Lakken.

Veel werk, maar dat werkte bij enkele mooie / antieke kasten bij mijn ouders. Werkelijk fantastisch resultaat.

Wellicht kan wegbranden ook werken, maar ik weet niet hoe diep de lak erin zit
Wellicht dat je ook met Loog zelf aan de gang kunt.
Let wel op, het rotzooi, maar doet zijn werk goed
Thanks, logen was bij mij ook wel opgekomen maar een loogbad gaat me wel wat te ver. Ik zal eerst eens een proefstukje gaan bewerken met alleen schuren en mogelijk eerst nog met stripper er op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Rukapul schreef op maandag 23 september 2024 @ 23:15:
@miicker heb die Muurglad in huis gehad maar op een korte poging van Mrs. Rukapul na houd ik het zelf lekker bij Fix & Finish Light. Uiteindelijk werkt het allemaal prima. En zo niet dan kun je lekker schuren ;)
Je bedoelt Fill & Finish Light?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:32
Wolly schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 17:37:
[...]

Je bedoelt Fill & Finish Light?
Ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
  • Laatst online: 23:14
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C6y_PsYHRyeIbLGcGf0oIJTlPL0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/imgN8N9iq6y78aCEcvwS2q0v.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is de bestrating onder onze overkapping, tegen het huis aan. Hier komt dus geen regen

Toch zijn hier altijd vochtplekken te zien.

Niet alleen als het (veel) geregend heeft o.i.d

Iemand enig idee hoe dit komt?

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:52

ViezeVis

Sample Text

Weet iemand wat van afstandsbussen/spacers? Ik moet voor mijn tv beugel 25mm van de muur af vanwege de wandpanelen (ik wil de wandpanelen erachter monteren). Nu heb ik al langere schroeven gekocht van 4x80 i.p.v. de standaard bijgeleverde 4x60 schroeven. Daarmee overbrug ik dus al wat lengte. Alleen ik heb dus losse M8 spacers:

2x 10mm
1x 5mm

Mijn gevoel zegt mij dat 3 spacers niet heel handig zijn en ik beter één spacer van 25mm kan halen. En dan misschien ook geen M8 spacers maar eerder een M4 spacer zodat de schroef er niet ruim omheen zit. Wat denken jullie?

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:55

The Eagle

I wear my sunglasses at night

ViezeVis schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 20:49:
Weet iemand wat van afstandsbussen/spacers? Ik moet voor mijn tv beugel 25mm van de muur af vanwege de wandpanelen (ik wil de wandpanelen erachter monteren). Nu heb ik al langere schroeven gekocht van 4x80 i.p.v. de standaard bijgeleverde 4x60 schroeven. Daarmee overbrug ik dus al wat lengte. Alleen ik heb dus losse M8 spacers:

2x 10mm
1x 5mm

Mijn gevoel zegt mij dat 3 spacers niet heel handig zijn en ik beter één spacer van 25mm kan halen. En dan misschien ook geen M8 spacers maar eerder een M4 spacer zodat de schroef er niet ruim omheen zit. Wat denken jullie?
Die beugel zal een wandplaat hebben vermoed ik. Dat ie er niet voor niks, dat is om de krachten op de wand te verdelen. Anders heb je teveel krachten op de schroeven, kan het uit de muur trekken. Zelfde effect als dat je wandbeugels voor een zonnescherm hebt.
Wat ik zou doen: metalen plaatje maken met de gaten op de juiste plaats, dat tegen de wand, en dan gewoon een paar moeten als spacers. En daar de muurplaat weer tegenaan.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

louzy82 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 20:39:
[Afbeelding]

Dit is de bestrating onder onze overkapping, tegen het huis aan. Hier komt dus geen regen

Overal of op 1 plek?

Indien op 1 plek, lekkage van iets? Is het echt altijd vochtig?

Condens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

The Eagle schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 21:01:
[...]

Die beugel zal een wandplaat hebben vermoed ik. Dat ie er niet voor niks, dat is om de krachten op de wand te verdelen. Anders heb je teveel krachten op de schroeven, kan het uit de muur trekken. Zelfde effect als dat je wandbeugels voor een zonnescherm hebt.
Wat ik zou doen: metalen plaatje maken met de gaten op de juiste plaats, dat tegen de wand, en dan gewoon een paar moeten als spacers. En daar de muurplaat weer tegenaan.
Klopt. Muurplaat met beugels aan de tv. Heb je een voorbeeld? Volgens mij waren er meer Tweakers hier die het op deze manier deden. Of anders de muurplaat op de wandpanelen door de muur bevestigen maar dan heb je precies hetzelfde idee en gevoelsmatig zelfs nog slechter bevestigd. De akoestische wandpanelen bieden helemaal geen steun denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15-09 12:33
2 stukken multiplex op elkaar schroeven, die tegen de muur schroeven en dan daar de beugel tegenaan? Dan heb je een hele grote spacer in de vorm van hout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
Beekforel schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 21:29:
[...]

Overal of op 1 plek?

Indien op 1 plek, lekkage van iets? Is het echt altijd vochtig?

Condens?
Over de hele breedte. Dus op de foto en nog 4 meter verder

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

The Eagle schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 21:01:
[...]

@TheJVH mogelijk denk ik ook wel te ingewikkeld. Ik kan ook spacers plaatsen op die 2 beugels achter op de tv en dan de muurplaat gewoon aan de muur laten zitten zonder spacers. Daarmee komt namelijk het ophanggedeelte/beugels van de tv naar achteren waardoor ik hem ws ook op die manier al achter de muurplaat kan hangen.

Klopt mijn beredenering? Foto ter voorbeeld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HH9vjDjcgRhZxG1iyNx1ms_Fxbo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bYTnvx5a0dYyJ07CGScuSkqb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
ViezeVis schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 22:26:
[...]

@TheJVH mogelijk denk ik ook wel te ingewikkeld. Ik kan ook spacers plaatsen op die 2 beugels achter op de tv en dan de muurplaat gewoon aan de muur laten zitten zonder spacers. Daarmee komt namelijk het ophanggedeelte/beugels van de tv naar achteren waardoor ik hem ws ook op die manier al achter de muurplaat kan hangen.

Klopt mijn beredenering? Foto ter voorbeeld.
[Afbeelding]
Waarschijnlijk overkill ja, geen idee hoe groot die TV is maar als je adequate schroeven gebruikt (lees: niet te dun) dan loopt het wel los. Een bout / schroef kan meer hebben dan je denkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 06:36
saabfanatic schreef op maandag 23 september 2024 @ 15:19:

[Afbeelding]
Kudos dat je een dergelijke deur wil behouden. Ik denk dat die grote vierkante opzetstukken niet erg jaren 30 zijn, de kleine raampjes in een rijtje dan weer wel.
Schuren schuren schuren en de kleur komt weer terug. Dan kun je het lakken.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• No Hands
[Afbeelding]

Kijk eens omhoog en maak daar eens een foto van

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 21:36

TGEN

Hmmmx_

[Afbeelding]

Ik zet mijn geld in op optrekkend vocht uit de ondergrond. Hoe is de drainage daarvan?

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Onder een overkapping (open?)kun je ook nog last hebben van condenserend vocht, bij ons in de schuur heb je ook wel van die dagen dat de betonvloer kletsnat is. Als het dan enigszins warm en vochtig weer is buiten, dan condenseert het tegen die koude betonvloer.

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

TheJVH schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 22:30:
[...]

Waarschijnlijk overkill ja, geen idee hoe groot die TV is maar als je adequate schroeven gebruikt (lees: niet te dun) dan loopt het wel los. Een bout / schroef kan meer hebben dan je denkt.
Het is een tv van 65". Ongeveer 35kg max. Nu lijkt het me niet het gokken waard dat de beugel gaat 'hangen' en naar voren gaat kantelen. Ik kreeg via Reddit nog de tip om, i.v.p. een metalen plaat wat @The Eagle voorstelde gewoon een houten lat te gebruiken al verdikking. Dat vond ik eigenlijk nog niet zo'n gek idee. Helemaal niet aan gedacht. Bovendien heb ik daarmee ook nog wel de verspreiding van de krachten over de muur heen i.p.v. dat het vol in de schroef hangt. Latje van 25mm moet het dus zéker gaan doen :)

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06:27

Toppe

Oké ✅

Iemand een geniale ingeving? Ik wil een koffer maken met wat test apparatuur. De montage van de apparatuur is DIN rail.

Ik zoek alleen een fatsoenlijke manier om de rail in de koffer te monteren. Hij ‘moet’ op de bodem zodat de koffer niet omvalt als hij open staan en ik wil in de deksel een iPad kunnen zetten, die hoeft dus niet vast.

Er komt amper gewicht aan en als het er in zit blijft het er in. Wel komen aan de zijkanten wat aansluitingen voor een antenne en dergelijke.

Boren in de bodem zou kunnen maar bij grote voorkeur niet in verband met waterdichtheid. De koffer zal ook op platte daken en dergelijke komen dus wil niet dat hij ‘volloopt’ met water.

Kitten zie je nog wel eens gebeuren maar denk niet dat dit houdt. Ik zat zelf eventueel te denken om de rail warm te maken, er in te ‘smelten’ en dan met een speciale plastic lijm er een strip overheen te lijmen?

Iemand suggesties?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bZEwp4awC0XpXUUz1e_EMOGpJuc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6Fu2vuBbN7FRQvb8gTpbbflG.png?f=fotoalbum_large

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 21:36

TGEN

Hmmmx_

Toppe schreef op woensdag 25 september 2024 @ 10:57:
Iemand een geniale ingeving? Ik wil een koffer maken met wat test apparatuur. De montage van de apparatuur is DIN rail.

Ik zoek alleen een fatsoenlijke manier om de rail in de koffer te monteren. Hij ‘moet’ op de bodem zodat de koffer niet omvalt als hij open staan en ik wil in de deksel een iPad kunnen zetten, die hoeft dus niet vast.

Er komt amper gewicht aan en als het er in zit blijft het er in. Wel komen aan de zijkanten wat aansluitingen voor een antenne en dergelijke.

Boren in de bodem zou kunnen maar bij grote voorkeur niet in verband met waterdichtheid. De koffer zal ook op platte daken en dergelijke komen dus wil niet dat hij ‘volloopt’ met water.

Kitten zie je nog wel eens gebeuren maar denk niet dat dit houdt. Ik zat zelf eventueel te denken om de rail warm te maken, er in te ‘smelten’ en dan met een speciale plastic lijm er een strip overheen te lijmen?

Iemand suggesties?

[Afbeelding]
Twee-componentenlijm om de DIN-rail vast te zetten aan de behuizing?

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

• Toppe

Toppe

Oké ✅

TGEN schreef op woensdag 25 september 2024 @ 11:01:
[...]

Twee-componentenlijm om de DIN-rail vast te zetten aan de behuizing?
Heb ik ook aan zitten denken maar de koffer ligt ‘gewoon’ achter in de bus, drempels enzo, zou dat vast blijven zitten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel
  • Nu online

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

@Toppe met een goeie high tack kit gaat dat wel toch? Wellicht even zorgen dat je din rail goed contact kan maken.

Ik heb hele wanden gebouwd met polymax.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebastiaan89
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15-09 15:35
Houder printen waar je je dinrail aan vastschroeft en die je vervolgens met plastic lijm vast last aan de doos?

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:19

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit

Iemand suggesties?

[Afbeelding]
misschien waterdichte popnagels? of er iets inlijmen met "plasticlijm" en daar inschroeven.

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-09 18:40

hneel

denkt er het zijne van

Wat is eigenlijk het verschil tussen hemelwaterafvoer buizen en rioolbuizen? Ze liggen hier in de bouwmarkt apart van elkaar. Als leek zie ik in beide gevallen 'grijze buizen'. Ligt het misschien aan verschillende gebruikelijke maten, of zijn er andere wezenlijke verschillen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stereohead
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21:15

Iemand suggesties?

[Afbeelding]
Stukkie multiplex erin met hick tack kit en daarop je din rail schroeven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Laatst online: 22:27
hneel schreef op woensdag 25 september 2024 @ 11:23:
Wat is eigenlijk het verschil tussen hemelwaterafvoer buizen en rioolbuizen? Ze liggen hier in de bouwmarkt apart van elkaar. Als leek zie ik in beide gevallen 'grijze buizen'. Ligt het misschien aan verschillende gebruikelijke maten, of zijn er andere wezenlijke verschillen?
De wanddikte van een HWA buis is kleiner. Die mag je dus ook niet ingraven.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands

Iemand suggesties?

[Afbeelding]
Als jij met high tack iets vastkit in dat koffertje dan moet je het koffertje stukslaan om het er ooit weer uit te krijgen. Auto's worden tegenwoordig ook met kit in elkaar gezet, dan zal jouw testkoffertje ook wel lukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
Andrehj schreef op woensdag 25 september 2024 @ 11:29:
[...]

De wanddikte van een HWA buis is kleiner. Die mag je dus ook niet ingraven.
"mag'' niet? Van wie niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel
  • Nu online

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ze zijn er niet sterk genoeg voor. Kans dat je het jaren later opnieuw mag doen is groot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 22:22
hneel schreef op woensdag 25 september 2024 @ 11:23:
Hulpstukken zijn ook anders: bij rioolbuizen heeft een "mannelijk" uiteinde van een T-stuk dezelfde buitendiameter als de normale pijp, bij hwa past een "mannelijk" uiteinde in de pijp. Wil je bij hwa dus een bochtstuk aan een T-stuk bevestigen, dan moet daar altijd een stuk hwa-pijp tussen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
Beekforel schreef op woensdag 25 september 2024 @ 13:05:
[...]

Ze zijn er niet sterk genoeg voor. Kans dat je het jaren later opnieuw mag doen is groot.
Wellicht nog afhankelijk van waar het ingegraven ligt? Ik kan me voorstellen dat je onder je oprit andere belasting hebt dan een stukje onder je gazon door?
Maar de strekking is dus zolang het bovengrond is gebruik je HWA en als het onder de grond gaat dan ga je verder met riool?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheJVH
Beekforel schreef op woensdag 25 september 2024 @ 13:05:
[...]

En als je gaat graven en een flinke schep neemt, ben je er zo doorheen. Ook daarom is de rioolbuis sterker.

• choman
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15-09 12:37

Iemand suggesties?

[Afbeelding]
Geen high tac kit gebruiken. Die laat lost als het warm weer is. Heb het zelf meegemaakt, toen ik een wifi koffer had gemaakt. Had de AP houder van een unifi op de deksel gelijmt met hightack kit, maar liet dus los na verloop van tijd.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

choman schreef op woensdag 25 september 2024 @ 14:34:
[...]

Geen high tac kit gebruiken. Die laat lost als het warm weer is. Heb het zelf meegemaakt, toen ik een wifi koffer had gemaakt. Had de AP houder van een unifi op de deksel gelijmt met hightack kit, maar liet dus los na verloop van tijd.
Verlijmen met epoxy anders? :)

i3 + moederbord + geheugen kopen?

• Jfwiet
  • Laatst online: 15-09 14:47

Iemand suggesties?

[Afbeelding]
Heb een 3d printer tot mijn beschikking, als ik zoiets zou willen dan zou ik een volledige bodem printen en die uiteindelijk met wat dubbelzijdig tape ofzo vast plakken.

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Jfwiet schreef op woensdag 25 september 2024 @ 14:57:
[...]

Heb een 3d printer tot mijn beschikking, als ik zoiets zou willen dan zou ik een volledige bodem printen en die uiteindelijk met wat dubbelzijdig tape ofzo vast plakken.
Dat gaat in dit geval niet aangezien de koffer zo compact mogelijk moet zijn en ik minder dan een cm aan hoogte overheb. Dubbelzijdig tape is al snel 2/3mm en dan een plaat van 3mm dik en het word allemaal erg krap.

Wel geniaal bedacht :D

Edit: wat misschien wel kan in een end-plate maken die je over beide uiteinden schuift en die rechtstreeks in de koffer lijmen. Plastic op plastic verlijmt makkelijker.

Eens even zoeken of iemand zoiets al bedacht heeft

[ Voor 17% gewijzigd door Toppe op 25-09-2024 18:44 ]

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:59
Toppe schreef op woensdag 25 september 2024 @ 18:36:
[...]Dat gaat in dit geval niet aangezien de koffer zo compact mogelijk moet zijn en ik minder dan een cm aan hoogte overheb. Dubbelzijdig tape is al snel 2/3mm en dan een plaat van 3mm dik en het word allemaal erg krap.
Wel geniaal bedacht :D
UHU Plus Endfest 2 componenten epoxy lijm gebruiken.
Is wel een lastig goedje tijdens verwerken omdat het nogal dunvloeibaar blijft, te gladde delen opruwen en de te lijmen delen tijdens uitharden goed ondersteunen zodat ze niet verschuiven.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Yaksa schreef op woensdag 25 september 2024 @ 18:47:
[...]

UHU Plus Endfest 2 componenten epoxy lijm gebruiken.
Is wel een lastig goedje tijdens verwerken omdat het nogal dunvloeibaar blijft, te gladde delen opruwen en de te lijmen delen tijdens uitharden goed ondersteunen zodat ze niet verschuiven.
Inderdaad goed spul als we YT mogen geloven :D

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Ik had een hokje gebouwd voor het bootje.
Maar nu was er nog het punt uitloop van het hoge dak spettert op het dakje van het nieuwe hokje.
Dus daar moet wat aan..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZEbDurcsWdcX3rGzWhxA05sYn-Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NGZtU7DfVzXnfikHCDUXNYrv.jpg?f=fotoalbum_large

Nu heb ik nog wat stukken oude loodslab dus waarom niet zelf wat maken.
Eerst een soldeerbout knutselen.
Een stuk koper een slangklem en een gasbranders voila een professionele gassoldeerbout.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cQJ6WEFT8qSmqiuuC6ilvnMXUok=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M4wK0j31sCF8B7eX8FoTZ83t.jpg?f=fotoalbum_large

Even een proefstukje, kijken of dat lukt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YiP58s-EuxlftNwTt0kVH6VQdvk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sptlaIgiGb4syp0qXAGC0irK.jpg?f=fotoalbum_large

Ja dat gaat mooi. Nu lood op maat snijden en een buis rollen.
Paar puntjes hechten even vlak timmeren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aWYoHsR7lV7K7FpY60ELA7vykfo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YL7Da7xD4lAKqeO2cO0445HD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zEM_3QD_1FkgmrotbGRcUVe_Z_g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SVdqe6AqyiDXNpBNd1GS7x5y.jpg?f=fotoalbum_large

Daarna de hele pijp solderen en het begin is er, nu nog een stuk eraan maken dat om de dakuitloop past en een bochtje voor onderaan.
Kom ik nog eens van de oude lood af ook.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i2sFUKMxNt2p60uWXECc69b50f8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EsuRlcv8Hpvu6ClMFLjelT8A.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BZHl1Gk6_UhwSqzKecf5ueblZuE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kmeq6qKoJXBcVrTL2FInq0ME.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:10

copykat

Good copy isn't bad

Ronald.42 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 19:06:
Ik had een hokje gebouwd voor het bootje.
Maar nu was er nog het punt uitloop van het hoge dak spettert op het dakje van het nieuwe hokje.
Dus daar moet wat aan..

[Afbeelding]

Nu heb ik nog wat stukken oude loodslab dus waarom niet zelf wat maken.
Eerst een soldeerbout knutselen.
Een stuk koper een slangklem en een gasbranders voila een professionele gassoldeerbout.

[Afbeelding]

Even een proefstukje, kijken of dat lukt.

[Afbeelding]

Ja dat gaat mooi. Nu lood op maat snijden en een buis rollen.
Paar puntjes hechten even vlak timmeren.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Daarna de hele pijp solderen en het begin is er, nu nog een stuk eraan maken dat om de dakuitloop past en een bochtje voor onderaan.
Kom ik nog eens van de oude lood af ook.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
En de tweede uitloop spettert in je boot?😁
Ik waardeer je handigheid maar mis even waar je die pijp wilt plaatsen.
En was een paddestoeltje plaatsen onder de uitloop niet voldoende?
Die verspreid de straal tot een waaier. Beetje als in t zwembad.

Of komen er nog foto's van t eindresultaat in werking?
(Het regent flink dus even beetje nat worden voor t goede doel... 😋)

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
copykat schreef op woensdag 25 september 2024 @ 20:33:
[...]

En de tweede uitloop spettert in je boot?😁
Ik waardeer je handigheid maar mis even waar je die pijp wilt plaatsen.
En was een paddestoeltje plaatsen onder de uitloop niet voldoende?
Die verspreid de straal tot een waaier. Beetje als in t zwembad.

Of komen er nog foto's van t eindresultaat in werking?
(Het regent flink dus even beetje nat worden voor t goede doel... 😋)
Nee daar heb ik vorige week donderdag een afvoer aan gemaakt.
Er loop door dat boothok een 125mm riool op een meter onder de grond.
Die komt van de dakgoot van het huis en put voor huis en gaat 37 meter naar achter in de sloot.
Dat was ook nog wel een klusje trouwens.

Als het eindresultaat klaar is komt er wel even een foto.
Ben nu nog aan het nadenken over hoe ik een bochtje ga maken.
Iets in model kloppen zodat het een gebogen bocht wordt of uit segmenten van 22,5 graden zodat het een bocht met hoekjes wordt.

Makkelijk was gewoon zo'n pvc overschuif ding voor een stadsuitloop kopen met een stukje pvc pijp en een bocht.
Of zo'n paddestoeltje, had ik nog nooit van gehoord trouwens.

Maar dit is ook gewoon leuk een beetje prutsen en lekker knutselen.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@Ronald.42
Ik was even aan het zoeken naar een plaatje maar ik kan het niet vinden.
Lijkt kwa vorm op dit:
https://shop.eibe.nl/detail/5f220c1473eb4dc6988e913aabe048d9
Als hier bovenop een straal water valt word het verspreid zodat het geen gat maakt op de plek waar t elke keer neer komt.
Beetje zoals een ronde kei plaatsen onder aan een valpijp.

En ja 37 meter 125mm ingraven doe je niet voor je lol vrees ik.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21:21
Toppe schreef op woensdag 25 september 2024 @ 19:00:
[...]

Inderdaad goed spul als we YT mogen geloven :D
Er zitten ook dikkere stukken aan de koffer, kun je dat niet van die 'heat inserts' in zetten die in de 3d print wereld veel gebruikt worden? Kun je daarna de din rail gewoon vast schroeven:
Afbeeldingslocatie: https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Fi.pinimg.com%2F736x%2F18%2F88%2Ff2%2F1888f20b6badb9f9c5eaea8047b7d8d5.jpg&f=1&nofb=1&ipt=45a3415d32aeeccbaeaf9631421d1b503ea5e8d8bf2d638e9fad5a7a888cb143&ipo=images

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
copykat schreef op woensdag 25 september 2024 @ 21:08:
@Ronald.42
Ik was even aan het zoeken naar een plaatje maar ik kan het niet vinden.
Lijkt kwa vorm op dit:
https://shop.eibe.nl/detail/5f220c1473eb4dc6988e913aabe048d9
Als hier bovenop een straal water valt word het verspreid zodat het geen gat maakt op de plek waar t elke keer neer komt.
Beetje zoals een ronde kei plaatsen onder aan een valpijp.

En ja 37 meter 125mm ingraven doe je niet voor je lol vrees ik.
Gelukkig lag het grootste deel van die 37 meter er al.
Ze hebben hier in het verleden de daken afgekoppeld van het riool en naar het oppervlaktewater gebracht.
Ik denk dat ik ongeveer 17 meter gedaan heb naar een extra uitloop in de dakgoot voor aan het huis en een put voor in de oprit.
Nu moest ik alleen een gat graven van een meter diep een gat boren en een buiszadel 125/80 aanbrengen plus nog wat pijp en bochten naar de uitloop.
En daarna weer dicht gooien aanstampen en tegels er weer in, heb ik me toch weer een middag mee vermaakt.

Die paddestoel is wel een grappig idee trouwens. Staat opgeslagen in mijn grijze massa (y)

Je ziet ook wel eens een stuk ketting hangen aan een uitloop waarlangs dan het water loopt, dat was hier mischien ook nog wel een oplossing geweest.

• Toppe

Toppe

Oké ✅

hfolkers schreef op woensdag 25 september 2024 @ 21:19:
[...]

Er zitten ook dikkere stukken aan de koffer, kun je dat niet van die 'heat inserts' in zetten die in de 3d print wereld veel gebruikt worden? Kun je daarna de din rail gewoon vast schroeven:
[Afbeelding]
Volgens mij zitten die verdikkingen niet in de bodem maar daar kom ik morgen achter als de koffer geleverd is :)

• louzy82
No Hands schreef op woensdag 25 september 2024 @ 07:30:
[...]

Kijk eens omhoog en maak daar eens een foto van
De overkapping is droog, bedoel je dat?

Louzy#2475

• louzy82
TGEN schreef op woensdag 25 september 2024 @ 08:00:
[...]

Ik zet mijn geld in op optrekkend vocht uit de ondergrond. Hoe is de drainage daarvan?
Geen idee?
De bestrating hebben we aan laten leggen toen we daar kwamen wonen, geen idee mee hoe het er voorheen uit zag (toen lag daar ook wel iets van bestrating).

Louzy#2475

• wikkesr
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 13-06 10:16
Heeft iemand een goed idee hoe je een plank van 2cm dik,30-40cm lang en 20cm breed stevig blind kan monteren aan een houten plaat van 18mm dik?

Een paar schroeven vanuit de plaat in de plank draaien lijkt mij niet sterk genoeg?
Qua gewicht moet het een paar boeken kunnen dragen en/of bloempotten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6wymVWnR5sH9ae4J4tgEJp3HkHk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/rklHnqWfco66sDNwvZbZOMbG.png?f=fotoalbum_large

• Fietstasss
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14-09 15:16
Iemand die mij kan helpen aan een website waar ik een gelijkwaardige vervanger voor dit schakelmateriaal kan vinden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/giq2SlNORWxo6FEmofJuENjSIL8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aA8hsuKnn4oT94N7BcWCkidl.jpg?f=fotoalbum_large

Is van een badmeubeltje.

• GeertH
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15-09 15:12
Fietstasss schreef op donderdag 26 september 2024 @ 14:43:
Iemand die mij kan helpen aan een website waar ik een gelijkwaardige vervanger voor dit schakelmateriaal kan vinden?

[Afbeelding]

Is van een badmeubeltje.
Er vanuit gaande dat het "standaard" afmetingen schakelmateriaal is.
Jung heeft in de LS990 serie "chrome, glanzende" schakelaars en dergelijke.
Anders kun je nog kiezen voor Gira RVS schakelmateriaal

• Beekforel
  • Nu online

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

wikkesr schreef op donderdag 26 september 2024 @ 14:16:
Heeft iemand een goed idee hoe je een plank van 2cm dik,30-40cm lang en 20cm breed stevig blind kan monteren aan een houten plaat van 18mm dik?

Een paar schroeven vanuit de plaat in de plank draaien lijkt mij niet sterk genoeg?

[Afbeelding]
Volgens mij zijn hier speciale dragers voor maar weet niet of dat lukt met die dikte. Je zou een dubbele plank kunnen doen misschien, of een lat rondom waarmee je de ophanging verbergt.

Ik dacht nog de achterplaat infrezen maar dat levert je te weinig op denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:39

3_s

[Afbeelding]
Met een blinde schapdrager.
Schapjes zijn wel heel diep voor beperkte dikte, dus dat is riskant, zoals @Beekforel ook zegt.

Ik heb die hier ook, maar schap is maar 10cm en aan weerzijdes ingesloten. Dat is wel heel stevig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Fietstasss schreef op donderdag 26 september 2024 @ 14:43:

[Afbeelding]

Is van een badmeubeltje.
Gelijkwaardig kan een uitdaging worden, ik vermoed dat dit goedkope brol is :+. Waarschijnlijk Chinees naar Italiaanse specs oid.
Je kunt kijken of er bij de camper/caravan spullen iets vergelijkbaars zit. En anders lekker overstappen op een fatsoenlijk merk.

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Bij deze @copykat

Foto's van de creatie...

Vanmiddag eerst een stukje loden koker gemaakt dat om de dakuitloop past.
Dat daarna aan de pijp van gister gemaakt.
Nog wel wat gepiel om alles uit te hoeken.
Daarna even een ouderwets uitslagje gemaakt van een bocht segment.
Dat was nog blijven hangen van technisch tekenen op de LTS vroegah.
Die hele meuk ook aan elkaar gesoldeerd, maar dat valt nog niet mee als het niet overnaads zit.
De smelttemperatuur van lood en 60/40 soldeertin zit maar een 100 graden tussen dat is wel even opletten.

Nou ja hij hangt moet nog even een pootje onder en ik geloof dat ik mijn baan nog maar niet opzeg voor een carrière in de loodgietelarij🤪

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/98hhBYkNnrQsZfyH2fJG3HATNVM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HEGqXiDXBbdSKC7k8k7MUEVR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3-IukAYKSkfZUZ3l503eveEHKuM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/51uR7wTMSxpuwFjrA3OScZ2J.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EOfhONSzddHtxANzfos80oL8RDk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VfOzaDOyGUy3X1a0jqqDcE9Q.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lXyrrfp-qUHaRx6LSQiNCygsuAc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/68aSMQnWO31lDf3yJPH9JrnX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KSKAQ28bHvXRKBVvXQH5uZfaVDg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I2qWILz9sQyt1U5GIO8oIOGB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n-APVMLiqwY3Ak-s9TcxUPp2c5U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2LauID5Zf18ptcCI5LL1baHE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aFVmEw930Uonwy5Tomzqoj7IdiE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fX7xU2CVxcxv6Vj5dvyU4xkY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-kJDN30syQ8wMe03LPies-GJAKQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pDWqXlyGHnVFX6bLagOyC6e8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HohpTzHONquEwhruVbct5vZu7Pk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mFcbeVq5JM9745CAPJ4KRSSg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@Ronald.42 het netjes geworden. Mooi gesoldeerd vakwerk . d:)b
* copykat had t van pvc gemaakt omdat dat al moeilijk genoeg is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
copykat schreef op donderdag 26 september 2024 @ 18:21:
@Ronald.42 het netjes geworden. Mooi gesoldeerd vakwerk . d:)b
* copykat had t van pvc gemaakt omdat dat al moeilijk genoeg is.
Ach ja dit zijn van die stukjes die veel makkelijker kunnen.
Maar ik krijg dan wel een soort van voldaan gevoel dat je van oude meuk nog wat nuttigs kunt maken met eigen creatieve ideeën en eigen handen.
Lekker in je schuurtje, kacheltje en radio aan, peukje erbij en als het klaar is een biertje uit de koelkast.
What more do you need :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Ronald.42 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 18:37:
[...]

Ach ja dit zijn van die stukjes die veel makkelijker kunnen.
Maar ik krijg dan wel een soort van voldaan gevoel dat je van oude meuk nog wat nuttigs kunt maken met eigen creatieve ideeën en eigen handen.
Lekker in je schuurtje, kacheltje en radio aan, peukje erbij en als het klaar is een biertje uit de koelkast.
What more do you need :+
Ik begrijp je. Soms is gewoon lekker klooien leuker dan iets effectief kopen in elkaar zetten en weer klaar zijn.
Maar ik kan niet loodsolderen en zou te lang bezig zijn met een manier vinden om het te leren.
Vandaar dat ik pvc gekozen zou hebben.
Dat kan je vervormen met een verfbrander.....😎

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
copykat schreef op donderdag 26 september 2024 @ 18:43:
[...]

Ik begrijp je. Soms is gewoon lekker klooien leuker dan iets effectief kopen in elkaar zetten en weer klaar zijn.
Maar ik kan niet loodsolderen en zou te lang bezig zijn met een manier vinden om het te leren.
Ik had ook nog nooit iets gesoldeerd van lood dus dat moest mij wel lukken.
Ik heb het nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het kan ;)

Met de gasbrander lukt pvc vervormen ook :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K039ycxc0VfkIa21sUKLT_VmHZ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mAQ9frowcikmNszHCxtoQI5D.jpg?f=fotoalbum_large

• wikkesr
3_s schreef op donderdag 26 september 2024 @ 15:29:
[...]

Met een blinde schapdrager.
Schapjes zijn wel heel diep voor beperkte dikte, dus dat is riskant, zoals @Beekforel ook zegt.

Ik heb die hier ook, maar schap is maar 10cm en aan weerzijdes ingesloten. Dat is wel heel stevig.
top ik ga op onderzoek uit..dank voor de info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82

[Afbeelding]
wat moet het kunnen dragen?

Je zou eens kunnen kijken om het met lange deuvels te doen, niet heel makkelijk om te doen (wel een kolomboor nodig om recht te kunnen boren)

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Laatst online: 22:20

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

[Afbeelding]
Kun je in de staande plaat 2 sleuven frezen? Als je daar de plank in kunt schuiven kun je die stevig verlijmen.

Als laatste dan vanaf de achterkant een zwikje lange(re) tellerkoppen erin?

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Laatst online: 22:20

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@Ronald.42 grote klasse joh!!!

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15-09 18:00
copykat schreef op donderdag 26 september 2024 @ 18:43:
[...]

Ik denk dat er überhaupt nog maar weinig loodgieters zijn die kunnen solderen, de oude garde voor wie het echt een ambacht was wordt steeds kleiner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Togi schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 09:52:
[...]

Ik denk dat er überhaupt nog maar weinig loodgieters zijn die kunnen solderen, de oude garde voor wie het echt een ambacht was wordt steeds kleiner.
De nut en noodzaak is er ook niet echt meer.
Tegenwoordig is alles vaak knel of pers in het leidingwerk.
Dakgoten komen tegenwoordig op één lengte achter uit de bus rollen.

Het is vaak alleen nog in gebruik bij reparatie van oude meuk.
En zinken/loden dakgoten/daktrimmen met veel hoekjes dat soort werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-09 13:38
Ronald.42 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 10:09:
[...]

Wat ik van onze zinken dakgootvervanging kan herinneren, is dat inderdaad de moeilijke hoekjes al gedaan zijn. Enige soldeerwerk zijn dan de rechte stukken om het aan te sluiten op de rest van de goot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-09 16:51
Fraggert schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 09:20:
[...]

Kun je in de staande plaat 2 sleuven frezen? Als je daar de plank in kunt schuiven kun je die stevig verlijmen.

Als laatste dan vanaf de achterkant een zwikje lange(re) tellerkoppen erin?
@wikkesr
Dat wat @Fraggert aangeeft natuurlijk. Maar die plaat van 18mm aan de achterkant die nog dunner wordt door het freezen gaat een belemmering zijn.
Dit soort plankjes zien er altijd leuk uit maar zijn nooit bedoeld voor zware boeken op te plaatsen. Op de foto's is het ook maar een moment opname maar je hebt gewoon een relatief zware last langduring erop. De zwaartekracht gaat dit winnen uiteindelijk.

Als de plank wat dikker mag zijn of je kunt de muur in dan is dit de beste oplossing. hoef je alleen een gat in de plank te boren waar deze inpassen.
Afbeeldingslocatie: https://www.yachtsupplier.nl/media/catalog/product/cache/476436d6bacd418ac024dc7d08eced6f/p/l/plankdrager_blinde_montage_2_delig_1.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door sweetdude op 27-09-2024 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:20

Bezulba

Formerly known as Eendje

sweetdude schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 12:31:
[...]

@wikkesr
Dat wat @Fraggert aangeeft natuurlijk. Maar die plaat van 18mm aan de achterkant die nog dunner wordt door het freezen gaat een belemmering zijn.
Dit soort plankjes zien er altijd leuk uit maar zijn nooit bedoeld voor zware boeken op te plaatsen. Op de foto's is het ook maar een moment opname maar je hebt gewoon een relatief zware last langduring erop. De zwaartekracht gaat dit winnen uiteindelijk.

Als de plank wat dikker mag zijn of je kunt de muur in dan is dit de beste oplossing. hoef je alleen een gat in de plank te boren waar deze inpassen.
[Afbeelding]
Nadeel van zo'n ding is dat je dus echt wel recht moet boren want anders hangt je plank scheef. En dat kan verdomd lastig zijn om te doen zonder kolomboor.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
Vraagje voor de kenners hier. Wij hebben twee weken geleden onze gevel impregneren daarna is het een week lang droog geweest. Vandaag de eerste pittige buiten gehad en na afloop was tot mijn stomme verbazing de gevel van de buren optisch droger dan de onze. Onze kant was donkerder dan de buren. Het is Ventosil
TK8 wat is gebruikt.

Is dit normaal en kan iemand mij uitleggen hoe dit werkt? Ik zag wel precies de scheidingslijn met de buren, maar die was dus donkerder.

[ Voor 4% gewijzigd door TwingyTwingy op 27-09-2024 20:28 ]

• wikkesr
louzy82 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 09:13:
[...]

wat moet het kunnen dragen?

Je zou eens kunnen kijken om het met lange deuvels te doen, niet heel makkelijk om te doen (wel een kolomboor nodig om recht te kunnen boren)
het hoeft hooguit een paar boeken of een bloempot te kunnen dragen..dat zou moeten kunnen dan zou je denken?

• wikkesr
Bezulba schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 14:12:
[...]

Nadeel van zo'n ding is dat je dus echt wel recht moet boren want anders hangt je plank scheef. En dat kan verdomd lastig zijn om te doen zonder kolomboor.
dat is zeker een uitdaging, ik zal es rondvragen bij vrienden en fam of iemand een kolomboor heeft.

• No Hands
Ronald.42 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 10:09:
[...]

Als ik nieuwe zinken goten haal bij Wildkamp dan is alles klem bevestiging behalve de uitloopjes, die moeten dan weer wel gesoldeerd. Dat is dan weer vreselijk onhandig. Moet je toch nog kunnen solderen.

• Ronald.42
  • Niet online
No Hands schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 08:36:
[...]

Als ik nieuwe zinken goten haal bij Wildkamp dan is alles klem bevestiging behalve de uitloopjes, die moeten dan weer wel gesoldeerd. Dat is dan weer vreselijk onhandig. Moet je toch nog kunnen solderen.
Of je boort er een pvc uitloop met wartel in.
Mooi is anders maar het is een oplossing.

• wikkesr
En wat nou als ik de constructie op deze manier zou doen? Er komen namelijk nog latjes(zoals zo'n lattenwandpaneel) op de plaat:
Dan klem ik de plank (waar bloempotje op komt te staan) op deze manier tussen de latjes..
Latjes schroef ik dan van achter de plaat vast, en uiteraard extra lange schroeven in het de plank.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jslYpLQChfG3HCbRmpH8lsv5Gbw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/k8tYh1rQtz7WvaRfriCZBxre.png?f=fotoalbum_large

Zou het op deze manier lukken om de plank stevig en stabiel te krijgen?

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06:24
wikkesr schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 09:50:
En wat nou als ik de constructie op deze manier zou doen? Er komen namelijk nog latjes(zoals zo'n lattenwandpaneel) op de plaat:
Dan klem ik de plank (waar bloempotje op komt te staan) op deze manier tussen de latjes..
Latjes schroef ik dan van achter de plaat vast, en uiteraard extra lange schroeven in het de plank.

[Afbeelding]

Ik zou nog een sleufje in de achterwand vrezen als ik jou was. Daar kit in spuiten. Bijvoorbeeld montagelijm. Dan dat plankje erin drukken

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15-09 16:24

[Afbeelding]

Dat is heel moeilijk, ik ben bang dat dit naar verloop van tijd altijd beetje gaat doorhangen. Ik zou toch tussen de planken in en aan de onderkant van het plankje 2 of 3 zware dorpelhoeken extra doen. Schilder/spuit die mee in dezelfde kleuren als de kleur op de muur of wat voor kleur er ook maar tussen de plankjes zichtbaar is en dan kan het wel wat gewicht dragen. (My 2 cents)

• wikkesr
vincent_1971 schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 09:56:
[...]

Ik zou nog een sleufje in de achterwand vrezen als ik jou was. Daar kit in spuiten. Bijvoorbeeld montagelijm. Dan dat plankje erin drukken
infrezen zou ook goed kunnen. hoever zou het ongefreesd moeten worden denkje? wellicht dan een iets dikker achterplank gebruiken?

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-09 20:48

[Afbeelding]

Dit is basis natuurkunde.

Is de bevestiging dik en sterk en de overstek kort en de belasting weining, dan blijft het stabiel.
Is de bevestiging dun en slap en de overstek lang en de belasting hoog, dan gaat het fout.

Alles daartusen is mogelijk ;)

Alleen een paar schroeven en montage is voor de korte termijn wel genoeg. Maar gaat wiebelen / los komen
Hoe dik is de plank??
Je zou er altijd een lat onder kunnen monteren met dezelfde dikte als de plank. Dan verdubbel je het oppervlak waarover de krachten verdeeld worden.

In de verhoudingen zoals je het nu tekende, gaat het loszitten. Een bloempot met aarde en plant van enkele kilo's wordt niet gewaardeerd vermoed ik.

If I agreed with you, we'd both be wrong.

• Remtronica
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14-09 16:47
Ik heb een lekkende thermostaatkraan in de douche. Nu ben ik het binnenwerk aan het demonteren om de oorzaak te vinden. Weet iemand hoe ik dit gedeelte eruit krijg? Moet ik dat draadschroef met een baco losdraaien?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y_yyjSJLbm1KhvkOzEtnTkEm8p8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hs1C8JIDlBI5Ftv7w5cvhpoI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19:30
Remtronica schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 10:43:
Ik heb een lekkende thermostaatkraan in de douche. Nu ben ik het binnenwerk aan het demonteren om de oorzaak te vinden. Weet iemand hoe ik dit gedeelte eruit krijg? Moet ik dat draadschroef met een baco losdraaien?[Afbeelding]
Op de bovenste chromenring van de thermostaat zitten vlakke kanten, hierop past een sleutel.
Met bahco voorzichtig zijn ivm speling, voorkeur gaat uit naar goed passende sleutel.
Door de kalk zal deze goed vastzitten waarschijnlijk, als je m niet loskrijgt kun je hele kraan losmaken en enkele uren in bakje met schoonmaak azijn leggen en daarna nogmaals proberen.
Verkalking is ook meestal de reden dat thermostaat nietmmeer goed werkt.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Remtronica schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 10:43:
Ik heb een lekkende thermostaatkraan in de douche. Nu ben ik het binnenwerk aan het demonteren om de oorzaak te vinden. Weet iemand hoe ik dit gedeelte eruit krijg? Moet ik dat draadschroef met een baco losdraaien?[Afbeelding]
heel soms is er een ibusboutje onderaan/in je kraanhuis.
indien er geen 6kant op je interne kraan zit denk ik niet dat het geschroeft is maar met een O-ring en een imbus geklemd.
soms is er een segerring als borging.

edit: @Jeweetje zag de vlakke kantjes. Deze heeft een borg ring van "verchroomed metaal"
spray een beetje ontkalker er op eerst. met een beetje geluk laat de kalk op de schroef naad los.

(edit 2: en niet té veel kracht er op uitoefenen en je kraanmuurplaat los trekken/krom trekken...

[ Voor 15% gewijzigd door copykat op 28-09-2024 11:11 ]

• CarpeVentum
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-09 19:07
Ik heb een vraag! Ik wil een kapstok en memobord precies boven elkaar hangen. Ze zijn exact net zo breed (70cm).

Het vierkante memobord heeft 4 gaten (bij elke hoek 1) en het kapstokje 2, die wel 1,5cm meer naar het midden zitten. Het zijn van die gaten die je over de schroef heen kan zetten en dan het product over de schroef heen moet laten zakken.

Je krijgt dan ongeveer dit patroon qua gaten die je in de muur moet boren:

X———X

X———X

-X——-X-

Hoe kan ik ervoor zorgen dat deze producten perfect zullen uitlijnen op mijn betonnen muur? Een halve cm verschil zal waarschijnlijk erg goed zichtbaar zijn dus het liefst heb ik dit tot de mm perfect.

Lukt dit met alleen een lang waterpas, of is er een andere tip hoe je dit het best kunt aftekenen en boren? En is het bijv handig om bijv eerst de kapstok op te hangen en dan het memobord of andersom? Of gewoon alle gaten aftekenen en alles boren..? Ik weet niet goed wat de beste aanpak is.

Ter referentie, zo moet het worden: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aZCQRApjiunw8e3mOhy3Coura3Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3T9AeNjnM2Vx26eM0Ls2BUS3.jpg?f=user_large

[ Voor 13% gewijzigd door CarpeVentum op 28-09-2024 14:12 ]

Acties:
  • +30 Henk 'm!

• MMatthijsV
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:12
Mijn zoontje is weer een jaartje ouder en ik had de tijd om wat voor hem te maken.
Op de poppetjes en auto's na heb ik alles zelf kunnen maken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jUSahvppjiwYKpsz6TuM4_1h-5g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GLeIumBnRYZbkSRgksnB80LK.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LgXUfNdOvCR2qdR7U37Le9v7kFY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FyMJIASd7bKJHMHwNwl0iNYo.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iN3j9np3o0q1ynUBpaecuC2vNcw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k25hAeb7gLdDMwNC5QItVKou.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
CarpeVentum schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 14:09:
Ik heb een vraag! Ik wil een kapstok en memobord precies boven elkaar hangen. Ze zijn exact net zo breed (70cm).

Het vierkante memobord heeft 4 gaten (bij elke hoek 1) en het kapstokje 2, die wel 1,5cm meer naar het midden zitten. Het zijn van die gaten die je over de schroef heen kan zetten en dan het product over de schroef heen moet laten zakken.

Je krijgt dan ongeveer dit patroon qua gaten die je in de muur moet boren:

X———X

X———X

-X——-X-

Hoe kan ik ervoor zorgen dat deze producten perfect zullen uitlijnen op mijn betonnen muur? Een halve cm verschil zal waarschijnlijk erg goed zichtbaar zijn dus het liefst heb ik dit tot de mm perfect.

Lukt dit met alleen een lang waterpas, of is er een andere tip hoe je dit het best kunt aftekenen en boren? En is het bijv handig om bijv eerst de kapstok op te hangen en dan het memobord of andersom? Of gewoon alle gaten aftekenen en alles boren..? Ik weet niet goed wat de beste aanpak is.

Ter referentie, zo moet het worden: [Afbeelding]
Malletje dmv 2 planken die je eerst matcht op de zijkanten van het memobord en teken dan de 4 bevestigingspunten af op de planken (met de maatvoering vd bevestigingspunten vh memobord). Dan boor je gaten in de planken; herhaal voor de kapstok. Vervolgens teken je de zijkanten vh bord af op de muur en gebruikt de planken om de gaten in de muur te boren.

Hmm dat uitschrijven vind ik best lastig dus ik hoop dat het begrijpelijk is.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Pagina: 1 ... 410 ... 466 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/