Heel erg leuk, en opzich wel logisch dat de brandweer de wc heeft gekregen, ze hebben een ladder nodig om er op te gaan zittenMMatthijsV schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 14:14:
Mijn zoontje is weer een jaartje ouder en ik had de tijd om wat voor hem te maken.
Op de poppetjes en auto's na heb ik alles zelf kunnen maken.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Martijn kozijn is geweest.
:strip_exif()/f/image/OJHFPiMoAuuafX33E8A0IM4h.jpg?f=fotoalbum_large)
Dus het werdt nu toch tijd om de oude betonnen drempel weg te halen.
Dat had ik denk ik zo'n 15 jaar terug gemaakt.
Ik ben er ruim 10 jaar lang met een tractor overheen gehobbeld en er zat slechts 1 scheurtje in het midden.
Ik was toen niet zo moeilijk wat wapening betreft en ik had denk ik ook wat portland teveel aan de kleur van het beton te zien...
:strip_exif()/f/image/ZsS5ZKyhbCrQPBz0UfodfPy8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/DwmpWSAUZQmvxh6msxaT348V.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/OJHFPiMoAuuafX33E8A0IM4h.jpg?f=fotoalbum_large)
Dus het werdt nu toch tijd om de oude betonnen drempel weg te halen.
Dat had ik denk ik zo'n 15 jaar terug gemaakt.
Ik ben er ruim 10 jaar lang met een tractor overheen gehobbeld en er zat slechts 1 scheurtje in het midden.
Ik was toen niet zo moeilijk wat wapening betreft en ik had denk ik ook wat portland teveel aan de kleur van het beton te zien...
:strip_exif()/f/image/ZsS5ZKyhbCrQPBz0UfodfPy8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/DwmpWSAUZQmvxh6msxaT348V.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/LE990CzWoWjXLLJ0ueWUFOXi.jpg?f=fotoalbum_large)
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Jeweetje schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 11:03:
[...]
Op de bovenste chromenring van de thermostaat zitten vlakke kanten, hierop past een sleutel.
Met bahco voorzichtig zijn ivm speling, voorkeur gaat uit naar goed passende sleutel.
Door de kalk zal deze goed vastzitten waarschijnlijk, als je m niet loskrijgt kun je hele kraan losmaken en enkele uren in bakje met schoonmaak azijn leggen en daarna nogmaals proberen.
Verkalking is ook meestal de reden dat thermostaat nietmmeer goed werkt.
Het is gelukkig allemaal gelukt. Bedankt!copykat schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 11:05:
[...]
heel soms is er een ibusboutje onderaan/in je kraanhuis.
indien er geen 6kant op je interne kraan zit denk ik niet dat het geschroeft is maar met een O-ring en een imbus geklemd.
soms is er een segerring als borging.
edit: @Jeweetje zag de vlakke kantjes. Deze heeft een borg ring van "verchroomed metaal"
spray een beetje ontkalker er op eerst. met een beetje geluk laat de kalk op de schroef naad los.
(edit 2: en niet té veel kracht er op uitoefenen en je kraanmuurplaat los trekken/krom trekken...
Echt wel, heel veel (rijks)monumenten bevatten nog soldeerwerk.Ronald.42 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 10:09:
[...]De nut en noodzaak is er ook niet echt meer.
Zijn het niet koperen leidingen, dan zijn het wel koperen daken, afdichtingen, of het met lood vastzetten van ijzeren staven / hekken in trappen/gevels/muren.
Een goede loodgieter kan heel veel geld verdienen in restauratiewerk, vandaar ook dat er nog steeds opleidingen voor zijn.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Dat is slechts een hele kleine markt, niet meer als vroeger dat alles in elk huis gesoldeerd werdt.Yaksa schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 14:46:
[...]
Echt wel, heel veel (rijks)monumenten bevatten nog soldeerwerk.
Zijn het niet koperen leidingen, dan zijn het wel koperen daken, afdichtingen, of het met lood vastzetten van ijzeren staven / hekken in trappen/gevels/muren.
Een goede loodgieter kan heel veel geld verdienen in restauratiewerk, vandaar ook dat er nog steeds opleidingen voor zijn.
En volgens mij staat dat in het stukje dat je niet mee genomen hebt in je quote.
Her repareren van oude meuk ergo restauratie...
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Er zijn gewoon opleidingen in hoor zoals deze.Ronald.42 schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 14:49:[...]Dat is slechts een hele kleine markt, niet meer als vroeger dat alles in elk huis gesoldeerd werdt.
En volgens mij staat dat in het stukje dat je niet mee genomen hebt in je quote.
Her repareren van oude meuk ergo restauratie...
Het in stand houden van ons Nationaal Erfgoed betekent ook dat oude beroepen nog steeds nodig zijn en jongeren die er voor kiezen zijn over het algemeen zeer enthousiast over het werk wat ze gekozen hebben.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
@Ronald.42 bewapening??????
Ik hoop niet dat je tijdens dat klusje al die flesjes soldaat gemaakt heb want dan tolde je net zoveel als de cement mixer....
Of heb je je cement er mee bevochtigd?
Recept:
Portland 1 zak.
1 zak fijn zand.
Kratje amstel.
Leeg 11 flesjes in de kuip.
Les je dorst met de 12de.
Meng die met zand en portland naar benodigde hoeveelheid en voeg naar behoefte flesjes toe. .......Aan de kuip!
Les je dorst met de overgeblevene of koop nieuw krat indien te weinig en ga door waar je gebleven bent..
Gooi bewijs in het cement en roer dit nog even goed door.
Stort cement op gewenste plek en leeg resterende flesjes naar behoefte van je zelf.

Ik hoop niet dat je tijdens dat klusje al die flesjes soldaat gemaakt heb want dan tolde je net zoveel als de cement mixer....
Recept:
Portland 1 zak.
1 zak fijn zand.
Kratje amstel.
Meng die met zand en portland naar benodigde hoeveelheid en voeg naar behoefte flesjes toe. .......Aan de kuip!
Les je dorst met de overgeblevene of koop nieuw krat indien te weinig en ga door waar je gebleven bent..
Stort cement op gewenste plek en leeg resterende flesjes naar behoefte van je zelf.
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Ik weet niet maar volgens mij probeer je een discussie te starten die ik niet volg.Yaksa schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 15:23:
[...]
Er zijn gewoon opleidingen in hoor zoals deze.
Het in stand houden van ons Nationaal Erfgoed betekent ook dat oude beroepen nog steeds nodig zijn en jongeren die er voor kiezen zijn over het algemeen zeer enthousiast over het werk wat ze gekozen hebben.
Het is een nice markt die maar klein is.
Het repareren van oude meuk zoals ik al zei.
Beetje zoals de jeugd die bij de batavia stage loopt
En leert planken krom te stoken.
Hartstikke mooi werk en ik ben ook gek op oude meuk.
Maar het is maar voor een klein aantal mensen weg gelegd om er van te bestaan.
Vroegah moest elke wat tegenwoordig installateur heet leidingen en dakgoten etc kunnen solderen.
Die tijd is niet meer.
Ik heb er overigens nog met mijn neus boven op gestaan hoe ze bij het woudagemaal de balustrade weer vast goten in het beton/metselwerk
De nut en noodzaak is er niet meer behalve voor het opknappen van oude meuk.
Overigens vanmorgen nog 4 kilometer oude meuk voorbij zien komen bij het Flaeijelfeest.
Kijk je ook echt je ogen uit.
copykat schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 15:35:
@Ronald.42 bewapening??????![]()
Ik hoop niet dat je tijdens dat klusje al die flesjes soldaat gemaakt heb want dan tolde je net zoveel als de cement mixer....![]()
Recept:
Portland 1 zak.
1 zak fijn zand.
Kratje amstel.
Meng die met zand en portland naar benodigde hoeveelheid en voeg naar behoefte flesjes toe. .......Aan de kuip!![]()

Ik had toen geen ijzer liggen maar wel een mand vol dopjes.
Das ook ijzer toch?
Was een soort van opwelling van goh je hebt ook vezelversterkte beton dat ka ook met wat anders toch.
Wel grappig om dat na 15 jaar weer terug te vinden.
Owjah dat vond ik toen wel een goed idee
Deuvels in de plank en de latjes gaat mogelijk wel meehelpen.wikkesr schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 09:50:
En wat nou als ik de constructie op deze manier zou doen? Er komen namelijk nog latjes(zoals zo'n lattenwandpaneel) op de plaat:
Dan klem ik de plank (waar bloempotje op komt te staan) op deze manier tussen de latjes..
Latjes schroef ik dan van achter de plaat vast, en uiteraard extra lange schroeven in het de plank.
[Afbeelding]
Zou het op deze manier lukken om de plank stevig en stabiel te krijgen?
Ik denk dat @Yaksa bedoelt dat die markt groter is dan jij wellicht denkt. Er is meer 'ouwe meuk' dan je kunt vermoeden.Ronald.42 schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 15:42:
[...]
Ik weet niet maar volgens mij probeer je een discussie te starten die ik niet volg.
Het is een nice markt die maar klein is.
Het repareren van oude meuk zoals ik al zei.
Beetje zoals de jeugd die bij de batavia stage loopt
En leert planken krom te stoken.
Hartstikke mooi werk en ik ben ook gek op oude meuk.
Maar het is maar voor een klein aantal mensen weg gelegd om er van te bestaan.
Vroegah moest elke wat tegenwoordig installateur heet leidingen en dakgoten etc kunnen solderen.
Die tijd is niet meer.
Ik heb er overigens nog met mijn neus boven op gestaan hoe ze bij het woudagemaal de balustrade weer vast goten in het beton/metselwerk
De nut en noodzaak is er niet meer behalve voor het opknappen van oude meuk.
Overigens vanmorgen nog 4 kilometer oude meuk voorbij zien komen bij het Flaeijelfeest.
Kijk je ook echt je ogen uit.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Maak met waterpas een vertikale centerlijn (op tape)CarpeVentum schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 14:09:
Ik heb een vraag! Ik wil een kapstok en memobord precies boven elkaar hangen. Ze zijn exact net zo breed (70cm).
Het vierkante memobord heeft 4 gaten (bij elke hoek 1) en het kapstokje 2, die wel 1,5cm meer naar het midden zitten. Het zijn van die gaten die je over de schroef heen kan zetten en dan het product over de schroef heen moet laten zakken.
Je krijgt dan ongeveer dit patroon qua gaten die je in de muur moet boren:
X———X
X———X
-X——-X-
Hoe kan ik ervoor zorgen dat deze producten perfect zullen uitlijnen op mijn betonnen muur? Een halve cm verschil zal waarschijnlijk erg goed zichtbaar zijn dus het liefst heb ik dit tot de mm perfect.
Lukt dit met alleen een lang waterpas, of is er een andere tip hoe je dit het best kunt aftekenen en boren? En is het bijv handig om bijv eerst de kapstok op te hangen en dan het memobord of andersom? Of gewoon alle gaten aftekenen en alles boren..? Ik weet niet goed wat de beste aanpak is.
Ter referentie, zo moet het worden: [Afbeelding]
teken op je waterpas een lijn in het midden van waterpas.
Houdt waterpas bij de gaten die op het bord en op de kapstok zit en zet streepjes op je waterpas bij het hart van de ophang gaten.
Dan waterpas tegen muur houden op centerlijn.
Boorgaten overtekenen op muur.
boren, ophangen, klaar en recht boven elkaar.
Ja er is zeker nog veel oude meuk.No Hands schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 19:26:
[...]
Ik denk dat @Yaksa bedoelt dat die markt groter is dan jij wellicht denkt. Er is meer 'ouwe meuk' dan je kunt vermoeden.
Maar het gros wordt vervangen voor nieuwe meuk zodra de offerte binnenkomt voor het herstellen van die oude meuk.
Als ik alleen al zie wat er aan zinken goten wordt volgeplakt met epdm of wordt vervangen door aluminium uit één lengte....
Idem met daklijsten ipv zink of koper komt er platisol of soorgeljjk op.
Het is echt als het moet of de eigenaar het graag wil dat het in ere hersteld wordt.
Zo moet ik nog een zinken deklijst op dat boothok maar als dan de prijs vergelijk tussen plastisol oid en zink..
En dan moet ik het ook nog zelf plaatsen.
Er is gewoon geen grote markt meer voor.
Ik wist niet dat ik gifs kon posten, maar vond dit wel een leuk detail.MMatthijsV schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 14:14:
Mijn zoontje is weer een jaartje ouder en ik had de tijd om wat voor hem te maken.
Op de poppetjes en auto's na heb ik alles zelf kunnen maken.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/cIGwcaDcs8PjSb5pPi6QQPf4.gif?f=fotoalbum_large)
Iemand tips voor een goede houthandel in de buurt van Zwolle? Ga zelf stelkozijnen plaatsen in onze uitbouw en wilde eigenlijk gewoon WPB multiplex stroken van 5 cm laten zagen icm een hardhouten onderregel.
Maar het ene multiplex is het andere niet, gelet op kwaliteit en prijs. En een simpele hardhouten regel kost bij een reguliere bouwmarkt natuurlijk een klein vermogen.
Maar het ene multiplex is het andere niet, gelet op kwaliteit en prijs. En een simpele hardhouten regel kost bij een reguliere bouwmarkt natuurlijk een klein vermogen.
https://www.google.com/se...&sourceid=chrome&ie=UTF-8Jannibal23 schreef op zondag 29 september 2024 @ 09:59:
Iemand tips voor een goede houthandel in de buurt van Zwolle? Ga zelf stelkozijnen plaatsen in onze uitbouw en wilde eigenlijk gewoon WPB multiplex stroken van 5 cm laten zagen icm een hardhouten onderregel.
Staan best goede reviews tussen
If I agreed with you, we'd both be wrong.
Wat is eigenlijk het verschil tussen aluband en loodband?TwingyTwingy schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 18:39:
Ik moet een zinkendeklijst die op een lasnaad een is opengegaan weer afdichten. Ik twijfel tussen Aluband of Loodband. Welke zou ik het beste kunnen gebruiken? Bedoeling is dat het een jaar of 5-10 mee gaat. Het is overigens een naad waarin het verleden al eens tin overheen is gegaan, maar is toch weer opengegaan.
Als ik op de website van Den Braven kijk zie ik eigenlijk hetzelfde?

Aluband

Loodband
Nogmaals dank! Perfect gelukt met deze tip!3dmazter schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 19:33:
[...]
Maak met waterpas een vertikale centerlijn (op tape)
Houdt waterpas bij de gaten die op het bord en op de kapstok zit en zet streepjes op je waterpas bij het hart van de ophang gaten.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1iHnxV9RiLGFMJGR11TQf95t.jpg?f=user_large)
[ Voor 42% gewijzigd door CarpeVentum op 29-09-2024 18:41 ]
Bij het toepassingsgebied van Aluband weet Den Braven het zelf ook niet. Hier staat nl. Loodband in de beschrijvingWolly schreef op zondag 29 september 2024 @ 11:23:
[...]
Wat is eigenlijk het verschil tussen aluband en loodband?
Als ik op de website van Den Braven kijk zie ik eigenlijk hetzelfde?
[Afbeelding]
Aluband
[Afbeelding]
Loodband

Van klussen krijg je grijze haren
Ik heb hele goede ervaringen met van Deuveren in IJsselmuiden, iets mindere maar nog steeds prima ervaringen met Houthandel van Gelder in Hattemerbroek.Jannibal23 schreef op zondag 29 september 2024 @ 09:59:
Hier https://www.zinkenkoper.nl/ kun je ze ook bestellen met een uitloop er al in gesoldeerdNo Hands schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 08:36:
[...]
Als ik nieuwe zinken goten haal bij Wildkamp dan is alles klem bevestiging behalve de uitloopjes, die moeten dan weer wel gesoldeerd. Dat is dan weer vreselijk onhandig. Moet je toch nog kunnen solderen.
Ze komen bij mij zaterdag de inbouwtoilet aansluiten, het afwerken ga ik wss zelf doen.
Als ik deze plaat koop is dit dan voldoende stevigheid om erna te kunnen tegelen?
https://www.praxis.nl/bou...2tWzhvEAQYAyABEgKko_D_BwE
Als ik deze plaat koop is dit dan voldoende stevigheid om erna te kunnen tegelen?
Hier net hetzelfde gebeurt. Wij hebben deze plaat gebruikt. Stuk fijner werken. https://www.warmteservice...wplaat-Toilet-/p/68570145Dirk0s schreef op maandag 30 september 2024 @ 14:14:
Ze komen bij mij zaterdag de inbouwtoilet aansluiten, het afwerken ga ik wss zelf doen.
Bij ons komt er een plateau, wat doe je dan boven op het plateau?fx500 schreef op maandag 30 september 2024 @ 14:17:
[...]
Hier net hetzelfde gebeurt. Wij hebben deze plaat gebruikt. Stuk fijner werken. https://www.warmteservice...wplaat-Toilet-/p/68570145
Ga altijd naar Bart Buurkes, Doornspijk.Jannibal23 schreef op zondag 29 september 2024 @ 09:59:
Niet de goedkoopste maar altijd goed advies en kwaliteits materiaal.
Op maat maken geen probleem.
Ik heb een vraag over 2 dakdoorvoeren in de badkamer. Ons badkamer plafond wordt vervangen dus ik heb het oude verlaagde plafond verwijderd.
Na het verwijderen van het plafond werden 2 dakdoorvoeren zichtbaar die niet gebruikt worden. Zie de 2 rode cirkels in de afbeelding. De badkamer was origineel heel klein, op de plek van het toilet zat vroeger de douche.
De groene cirkel is de afvoer die in gebruik is waar de ventilatie op zit aangesloten.
Wat te doen met de 2 doorvoeren, met pur dichtmaken? Lijkt me met het oog oog op ventilatie dat deze niet nodig zijn? Er komt nu veel kou doorheen. Bij het bad aan de bovenzijde zit ook een raam, waar ik dus kan ventileren.
Het betreft een plat dak.
Na het verwijderen van het plafond werden 2 dakdoorvoeren zichtbaar die niet gebruikt worden. Zie de 2 rode cirkels in de afbeelding. De badkamer was origineel heel klein, op de plek van het toilet zat vroeger de douche.
De groene cirkel is de afvoer die in gebruik is waar de ventilatie op zit aangesloten.
Wat te doen met de 2 doorvoeren, met pur dichtmaken? Lijkt me met het oog oog op ventilatie dat deze niet nodig zijn? Er komt nu veel kou doorheen. Bij het bad aan de bovenzijde zit ook een raam, waar ik dus kan ventileren.
Het betreft een plat dak.
:strip_exif()/f/image/KwQ1gLlqtNWd7f9t8QxcjwGT.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 6% gewijzigd door Vos op 30-09-2024 14:54 ]
Gewoon een eiken plankDirk0s schreef op maandag 30 september 2024 @ 14:20:
[...]
Bij ons komt er een plateau, wat doe je dan boven op het plateau?
Een stuk hout tegen het dakbeschot, vanaf het dak de doorvoeren weghalen en waterdichte folie en een dakpan ervoor in de plaats.Vos schreef op maandag 30 september 2024 @ 14:41:
Ik heb een vraag over 2 dakdoorvoeren in de badkamer. Ons badkamer plafond wordt vervangen dus ik heb het oude verlaagde plafond verwijderd.
Wat te doen met de 2 doorvoeren, met pur dichtmaken? Lijkt me met het oog oog op ventilatie dat deze niet nodig zijn? Er komt nu veel kou doorheen. Bij het bad aan de bovenzijde zit ook een raam, waar ik dus kan ventilieren.
[Afbeelding]
Pur is voor andere dingen.
Nog even ter extra info, het gaat om een schuin dak?
Heb het bericht bewerkt, het betreft een plat dak.No Hands schreef op maandag 30 september 2024 @ 14:52:
[...]
Een stuk hout tegen het dakbeschot, vanaf het dak de doorvoeren weghalen en waterdichte folie en een dakpan ervoor in de plaats.
Pur is voor andere dingen.
Nog even ter extra info, het gaat om een schuin dak?
Dan heb je kans dat die doorvoeren er zijn om je dakbeschot te luchten en kunnen ze niet zomaar weg. Staan ze alleen boven de badkamer die doorvoeren of op meer plekken op het dak? Wat is het bouwjaar van het huis?Vos schreef op maandag 30 september 2024 @ 14:55:
[...]
Heb het bericht bewerkt, het betreft een plat dak.
De woning is van 1970. Naar mijn weten staan er niet meer op het dak, maar ik wil vanavond even kijken.No Hands schreef op maandag 30 september 2024 @ 14:55:
[...]
Dan heb je kans dat die doorvoeren er zijn om je dakbeschot te luchten en kunnen ze niet zomaar weg. Staan ze alleen boven de badkamer die doorvoeren of op meer plekken op het dak? Wat is het bouwjaar van het huis?
Het is wel exact de plek waar van origine de douche zat. Maar het zijn dus dan twee doorvoeren vlak naast elkaar.
[ Voor 5% gewijzigd door Vos op 30-09-2024 14:57 ]
Of je plakt een stuk tape op de onderdelen heen, zodat deze ook over de schroefgaten vallen. Je prikt de schroefgaten in en plakt deze op de muur. Meet het midden tussen de schroefgaten en zet een streepje. Doe het volgende met het volgende onderdeel, maar zet het streepje voordat je het op de muur zet.3dmazter schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 19:33:
[...]
Maak met waterpas een vertikale centerlijn (op tape)
Zorg met je waterpas dat het midden tussen de schroefgaten netjes recht onder elkaar hangt voor elk van deze stukken tape.
Je hebt dan je schroefgaten met de tape gemarkeert en kan zo gaan boren.
Nu is het wel het moment om je dak goed te isoleren.Vos schreef op maandag 30 september 2024 @ 14:57:
[...]
De woning is van 1970. Naar mijn weten staan er niet meer op het dak, maar ik wil vanavond even kijken.
Het is wel exact de plek waar van origine de douche zat. Maar het zijn dus dan twee doorvoeren vlak naast elkaar.
Waarom zulke dure platen kopen? Waarom niet gewoon watervaste gips? Die paar gaten zaag je er toch zo uit?Dirk0s schreef op maandag 30 september 2024 @ 14:20:
[...]
Bij ons komt er een plateau, wat doe je dan boven op het plateau?
:strip_exif()/f/image/bwuCtCyHv9tW9fcGAVGhtDzS.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 46% gewijzigd door s0ulmaster op 30-09-2024 15:14 ]
tijd voor wat klusjes!
Wij hadden gewoon zo'n zelfde stuk plaat gebruikt voor het plateau. Frame gemaakt en daar die platen op. Direct betegelen, ideaal.Dirk0s schreef op maandag 30 september 2024 @ 15:07:
[...]
En wat als je het plateau ook gaat betegelen?
:strip_exif()/f/image/IzLNomLLbz1KkpZwAWfOJpGn.jpg?f=fotoalbum_large)
Goede link heb er net maatwerk zink door besteld.G7B schreef op maandag 30 september 2024 @ 12:20:
[...]
Hier https://www.zinkenkoper.nl/ kun je ze ook bestellen met een uitloop er al in gesoldeerd
Geschikte prijs voor maatwerk incl. Gratis verzenden.
Thnx!
Ik wil onze tv hoek iets gaan aanpassen: ons IKEA besta meubel ophangen en een eiken plank doortrekken tot aan de muur zodat we een bureautje/werkplek voor ons kind creëeren. De eiken plank moet iets langer dan 3,5 meter zijn en het lijkt (gezien de kosten en haalbaarheid) het best om deze uit 2 delen te laten maken: 1,80 meter en 1,75 meter.
Nu wil ik de eiken plank bij het zwevende gedeelte aan de muur bevestigen. Ik wil namelijk het liefst geen poten. Wat is de beste en redelijk elegante manier om dat te doen? Gewoon een houten regel en 'm daarop laten vallen? Moet dit aan de kopse kant (zijwand rechts) en ook langs de lange zijde tegen de achterwand? Beoogde plankdikte is 18mm. De vrije overspanning is 115cm. 60cm van deze plank is ondersteund door de IKEA kast.
Zie afbeelding voor het ontwerp:
Nu wil ik de eiken plank bij het zwevende gedeelte aan de muur bevestigen. Ik wil namelijk het liefst geen poten. Wat is de beste en redelijk elegante manier om dat te doen? Gewoon een houten regel en 'm daarop laten vallen? Moet dit aan de kopse kant (zijwand rechts) en ook langs de lange zijde tegen de achterwand? Beoogde plankdikte is 18mm. De vrije overspanning is 115cm. 60cm van deze plank is ondersteund door de IKEA kast.
Zie afbeelding voor het ontwerp:
/f/image/yaii0SA8cBrxxEndpEDwO1Zs.png?f=fotoalbum_large)
Die 115cm kan een beetje doorbuigen als je er veel gewicht op zet maar ik zou dat eerst lekker zo laten. Aan de kopse kant kun je dan idd een regel plaatsen. Of verborgen plankendragers gebruiken. Als je een goede bevestiging hebt (steens muur, of veel hout) dan is dat sterk zat. Kun je voor gemak gaan en een klein spleetje accepteren. Of je kunt ze infrezen waardoor de metalen beugel enkel van onderen zichtbaar is. En als je eerst deze plank plaatst en daarna de volgende eikenplank kun je die mooi op je kast leggen, aftekenen en precies afzagen zodat het geheel op de mm precies is.
iemand enig idee wat dan het verschil zou zijn tussen de duurdere platen zoals eerder benoemd of deze gips platen??s0ulmaster schreef op maandag 30 september 2024 @ 15:10:
[...]
Waarom zulke dure platen kopen? Waarom niet gewoon watervaste gips? Die paar gaten zaag je er toch zo uit?
[Afbeelding]
En ik zie filmpjes waarbij ze soort kit op het Geberit frame + houten frame doen om daar de platen op te schroeven. is dit nodig voor waterdicht te maken?
[ Voor 11% gewijzigd door Dirk0s op 01-10-2024 06:55 ]
De plank zal dan volledig hangen op spaanplaat van 60x37. Als er te veel gewicht op staat trek mee volgens mij gewoon je schroeven uit de bovenkant van de besta kast. Die plankdragers zijn essentieelwalletje-w schreef op maandag 30 september 2024 @ 15:46:
Die 115cm kan een beetje doorbuigen als je er veel gewicht op zet maar ik zou dat eerst lekker zo laten. Aan de kopse kant kun je dan idd een regel plaatsen. Of verborgen plankendragers gebruiken. Als je een goede bevestiging hebt (steens muur, of veel hout) dan is dat sterk zat. Kun je voor gemak gaan en een klein spleetje accepteren. Of je kunt ze infrezen waardoor de metalen beugel enkel van onderen zichtbaar is. En als je eerst deze plank plaatst en daarna de volgende eikenplank kun je die mooi op je kast leggen, aftekenen en precies afzagen zodat het geheel op de mm precies is.
Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)
Ik denk altijd maar zo. Als je tegelvloer niet waterdicht is heb je wel een groter probleem dan alleen dat ene plaatje op je toilet dat je niet afgekit hebtDirk0s schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 06:53:
[...]
iemand enig idee wat dan het verschil zou zijn tussen de duurdere platen zoals eerder benoemd of deze gips platen??
En ik zie filmpjes waarbij ze soort kit op het Geberit frame + houten frame doen om daar de platen op te schroeven. is dit nodig voor waterdicht te maken?

tijd voor wat klusjes!
Niet te moeilijk denken. Dat soort dingen zijn er vooral voor het gemak. Voor mij was het weinig extra moeite om zelf het gat uit te snijden in gips. Scheelt je toch gauw 4 tientjes
[ Voor 44% gewijzigd door s0ulmaster op 01-10-2024 07:06 ]
tijd voor wat klusjes!
Hey @Beekforel, heb het inderdaad geprobeerd met google lens. Kwam uiteindelijk via een andere topic op een site van https://www.oudeikentafels.nl en op een site van https://houtvantoen.nl/c/oud-eiken-tafels/ terecht. Enorm bedankt!Beekforel schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 17:03:
@Dijkie79 je ging het met Google Lens proberen toch?
Wat jij mooi vindt kan een ander lelijk vinden dus das lastig. Ik zou naar een timmerfabriek gaan die dat soort meubels produceert.
Even een vraag voor toekomstige warmwater voorziening.
Ben mn douche ruimte aan het renoveren en de leidingen zijn geen 15mm, ben altijd kwijt wat t is 12mm/10mm.
Nu is water besparende douchekoppen ook mogelijk met de vroegere "regendouche" setup.
Dus met mn cv hr heb ik voldoende druk en water denk ik. Zelfs met een plafond douche en handdouche kop.
(cv hangt letterlijk boven de douche ruimte)
Ga ik spijt krijgen als ik de smalle leidingen laat zitten en de cv word vervangen op den duur met een eboiler of warmtepomp warmwaterboiler?
Ben mn douche ruimte aan het renoveren en de leidingen zijn geen 15mm, ben altijd kwijt wat t is 12mm/10mm.
Nu is water besparende douchekoppen ook mogelijk met de vroegere "regendouche" setup.
Dus met mn cv hr heb ik voldoende druk en water denk ik. Zelfs met een plafond douche en handdouche kop.
Ga ik spijt krijgen als ik de smalle leidingen laat zitten en de cv word vervangen op den duur met een eboiler of warmtepomp warmwaterboiler?
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Isolerende werking in voornamelijk geluid, maar zeker ook warmte. Rioolbuizen zijn eigenlijk stiekem nog best wel een gat in je isolatie. Het is toch doorgaans een buis die naar de kruipruimte en dan naar buiten vertrekt. Daar kan veel warmte door ontsnappen.Dirk0s schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 06:53:
[...]
iemand enig idee wat dan het verschil zou zijn tussen de duurdere platen zoals eerder benoemd of deze gips platen??[...]
en die polyblue/wedi/qboard platen zijn watervaster dan gips.
in een douche ruimte scheelt het weer een handeling dat je het niet hoeft aftesmeren met een dichtingsmiddel.
(al houd je wel de naden volgens mij). In de systeem bouw scheelt iedere handeling die een bouwvakker niet hoeft te doen tijd
Zelfde zijn die kant en klare wc borden (Geberit heeft hem ook in gips)
Het maken van de gaten voor 1 wc-tje thuis is niet het werk maar wanneer je een heel blok moet doen is het goedkoper om het kant en klaar te doen
maar mochten andere mensen ervarign hebben met die platen dan hoor ik het ook graag
ik moet binnenkort een badkamer maken in de nieuwe uitbouw (houten vloer). Platen kunnen denk ik een mooi alternatief zijn voor de zwaluwplaten (maar ik ben mij nog aan het inlezen)
in een douche ruimte scheelt het weer een handeling dat je het niet hoeft aftesmeren met een dichtingsmiddel.
(al houd je wel de naden volgens mij). In de systeem bouw scheelt iedere handeling die een bouwvakker niet hoeft te doen tijd
Zelfde zijn die kant en klare wc borden (Geberit heeft hem ook in gips)
Het maken van de gaten voor 1 wc-tje thuis is niet het werk maar wanneer je een heel blok moet doen is het goedkoper om het kant en klaar te doen
maar mochten andere mensen ervarign hebben met die platen dan hoor ik het ook graag
ik moet binnenkort een badkamer maken in de nieuwe uitbouw (houten vloer). Platen kunnen denk ik een mooi alternatief zijn voor de zwaluwplaten (maar ik ben mij nog aan het inlezen)
Weet niet over welke leeftijd kind we het hebben, maar als ik kijk naar mijn kinderen, hoe lief ze ook zijn en hoe goed ze ook luisteren, ze zijn ook f#cking onhandig.CarpeVentum schreef op maandag 30 september 2024 @ 15:36:
Ik wil onze tv hoek iets gaan aanpassen: ons IKEA besta meubel ophangen en een eiken plank doortrekken tot aan de muur zodat we een bureautje/werkplek voor ons kind creëeren. [..]
100% dat het een keer gaat gebeuren dat kind-lief (of vriendje dat komt spelen) op de hoek van je lange plank zal gaan leunen (om op te staan uit de stoel of 'even wat te pakken'. Dat gewicht wil je wel kunnen verdelen en dat gaat niet lukken met alleen een balkje tegen de muur.
Wellicht kun je dan toch iets van een hoekprofiel aan het uiteinde maken, zodat je geen poot hebt, maar wel extra versteviging.
Zoiets (die zwarte hoek onder het bureau); (ter illustratie plaatje van internet gejat)

*sowieso
Dat dusCarpeVentum schreef op maandag 30 september 2024 @ 15:17:
[...]
Wij hadden gewoon zo'n zelfde stuk plaat gebruikt voor het plateau. Frame gemaakt en daar die platen op. Direct betegelen, ideaal.
[Afbeelding]
Naar mijn idee steviger en geluidsisolerend. Ik vindt dit gewoon een fijnere plaat om mee te werken. Zeker ten opzichte van OSB of gips.Dirk0s schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 06:53:
[...]
iemand enig idee wat dan het verschil zou zijn tussen de duurdere platen zoals eerder benoemd of deze gips platen??
Bij die hangende toiletten.
Daar doen jullie toch wel zo'n vochtbestendige spaanplaat van 2 tientjes tussen?
:strip_exif()/f/image/iTbc9EdVVuCPQ2JA32Cf0J0m.png?f=user_large)
Met alleen gipsplaat zou ik daar echt geen vertrouwen in hebben.
Die Q-boards nooit gebruikt nog, maar die zijn er ook voor bedoeld.
Maar groene gipsplaat is naar mijn idee op zichzelf niet sterk genoeg om de puntbelasting op te vangen die de wc op de muur/gipsplaat uitoefent.
Je gaat dan heel veel vertrouwen hebben in de wandtegel die de kracht moet spreiden.
Daar doen jullie toch wel zo'n vochtbestendige spaanplaat van 2 tientjes tussen?
:strip_exif()/f/image/iTbc9EdVVuCPQ2JA32Cf0J0m.png?f=user_large)
Maar groene gipsplaat is naar mijn idee op zichzelf niet sterk genoeg om de puntbelasting op te vangen die de wc op de muur/gipsplaat uitoefent.
Je gaat dan heel veel vertrouwen hebben in de wandtegel die de kracht moet spreiden.
[ Voor 30% gewijzigd door FRANQ op 01-10-2024 11:13 ]
Ik snap het, maar met een balk langs de lange zijde en korte zijde ben ik daar toch ook? Het rechter uiteinde van de zwevende plank is niet zwevend; op deze kopse kant zit ook een muur waar ik 'm op ga/kan bevestigen.DonJunior schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 11:07:
[...]
Weet niet over welke leeftijd kind we het hebben, maar als ik kijk naar mijn kinderen, hoe lief ze ook zijn en hoe goed ze ook luisteren, ze zijn ook f#cking onhandig.
100% dat het een keer gaat gebeuren dat kind-lief (of vriendje dat komt spelen) op de hoek van je lange plank zal gaan leunen (om op te staan uit de stoel of 'even wat te pakken'. Dat gewicht wil je wel kunnen verdelen en dat gaat niet lukken met alleen een balkje tegen de muur.
Wellicht kun je dan toch iets van een hoekprofiel aan het uiteinde maken, zodat je geen poot hebt, maar wel extra versteviging.
Zoiets (die zwarte hoek onder het bureau); (ter illustratie plaatje van internet gejat)
[Afbeelding]
Zie hier mijn bovenaanzicht. De vraag is dus: moet het met Balk 1 & 2 op lange en korte muur? Is een bevestiging aan korte zijde met alleen balk 2 voldoende? En wat is het best/mooist: balken/regels, onzichtbare steunen, of een hoek zoals jij suggereert; al lijkt dat me onnodig omdat ik dus al een bevestiging aan de korte zijde incalculeer. Vraag is dus nog: moet er extra bevestiging in de vorm van zo'n profiel nog in het midden van het zwevende stuk om doorzakking nog meer te voorkomen?
Hoe zit jouw bureau links en rechts verankerd?
Of moeten we naar een dikkere (bijv. 24mm) eiken plank?
/f/image/TVFXC2NxF53ITk3kokwAObAL.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door CarpeVentum op 01-10-2024 11:28 ]
Ik heb compleet over het hoofd gezien dat je rechts een muur hebt waar de plank op leunt, excuses.CarpeVentum schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 11:22:
[...]
Ik snap het, maar met een balk langs de lange zijde en korte zijde ben ik daar toch ook? Het rechter uiteinde van de zwevende plank is niet zwevend; op deze kopse kant zit ook een muur waar ik 'm op ga/kan bevestigen.
Zie hier mijn bovenaanzicht. De vraag is dus: moet het met Balk 1 & 2 op lange en korte muur? Is een bevestiging aan korte zijde met alleen balk 2 voldoende? En wat is het best/mooist: balken/regels, onzichtbare steunen, of een hoek zoals jij suggereert; al lijkt dat me onnodig omdat ik dus al een bevestiging aan de korte zijde incalculeer. Vraag is dus nog: moet er extra bevestiging in de vorm van zo'n profiel nog in het midden van het zwevende stuk om doorzakking nog meer te voorkomen?
[Afbeelding]
Zelf heb ik geen zwevend deel. Wel dezelfde eiken plank (3 meter) op dezelfde Ikea kasten
1 meter 15 is in dat geval niet zo'n heel groot stuk wat 'zweeft' en dat gaat (mits de kids er dus niet teveel op gaan hangen) echt niet zomaar doorhangen.
Ik zou het gewoon maken en indien nodig kun je altijd nog een extra profiel of iets toevoegen. Je zou ook altijd nog een extra plank aan de onderkant kunnen maken ter versteviging en deze gewoon lijmen of schroeven (niet te grote schroeven dan
*sowieso
Gewoon balk 1 en 2 toevoegen. je zou naar die 24mm kunnen gaan en dan een gleuf er in vrezen zodat je balk 1 en 2 niet meer ziet zitten. van onder met paar schroeven vast zetten en dan komt die nooit van zn plek. is ook niet de bedoeling dat er mensen op gaan zitten natuurlijk.CarpeVentum schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 11:22:
[...]
Ik snap het, maar met een balk langs de lange zijde en korte zijde ben ik daar toch ook? Het rechter uiteinde van de zwevende plank is niet zwevend; op deze kopse kant zit ook een muur waar ik 'm op ga/kan bevestigen.
[Afbeelding]
Laatst hier toilet vervangen.FRANQ schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 11:10:
[Afbeelding]
Inbouwframe -> Q-board -> wandtegels -> geluidsisolatiemat van wc -> wc.
Houdt het prima uit.
Die Q-boards zijn er ook voor bedoeld.GioStyle schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 11:34:
[...]
Laatst hier toilet vervangen.
Inbouwframe -> Q-board -> wandtegels -> geluidsisolatiemat van wc -> wc.
Houdt het prima uit.
Ik vraag me alleen sterk af of een enkele gipsplaat zonder iets erachter sterk genoeg is.
Had het idee dat iemand suggereerde dat hij dat zo gedaan had.
Die platen zijn tegenwoordig 5 of 6 tientjes, vandaar de discussie denk ikFRANQ schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 11:10:
[Afbeelding]
Hornbach is op dit moment 29,45Wolly schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 11:39:
[...]
Die platen zijn tegenwoordig 5 of 6 tientjes, vandaar de discussie denk ik
En de gamma 39,99
Is inderdaad iets duurder dan een paar jaar geleden.
Toch denk ik dat gebroken tegels eruit slopen en het overnieuw doen, duurder is.
Iets met verkeerde zuinigheid.
Je kan dan beter besparen op de kraan of wc rol houder.
Dat kan je later aanpassen.
Volgens mij moet dat wel lukken. Ik heb zelf ook zo'n bureau: overhang is ongeveer 150. Halverwege zit een ijzer in de muur geboord (gewoon een stuk wapening dat ik nog had, van +-2cm. Het blad leunt op drie kanten op een houten lat. Eerste paar cm van het blad zijn opgedikt tot 36 mm, maar dat is voor de looks (en om dat ijzer te verbergen).CarpeVentum schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 11:22:
[...]
[Afbeelding]
Het is niet bedoeld om op te staan dansen, maar als bureau perfect.
Ik begreep ooit dat we warm water in 12 doen omdat het dan sneller op bestemming is en dat het voor de druk niet veel uitmaakt.copykat schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 10:45:
Even een vraag voor toekomstige warmwater voorziening.
Praxis 56,99FRANQ schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 11:47:
[...]
Hornbach is op dit moment 29,45
En de gamma 39,99
Toch denk ik dat gebroken tegels eruit slopen en het overnieuw doen, duurder is.

@DonJunior @Tdv98 @3_s
Bedankt voor het meedenken! Klopt, 115cm is niet veel, maar ik kan misbruik niet voorkomen, vandaar dat ik misschien liever steviger dan minder stevig doe. De kleine is nu 2, maar die wordt ook alleen maar groter en zwaarder.
Is er (buiten een dikker blad en frezen) nog een eleganter alternatief voor simpele balken? Of is dat gewoon de beste optie? Het leek me ook verstandig het blad vast te zetten van onderuit de IKEA kast.
En kan ik met het oog op doorzakken beter 18 of 24mm nemen?
Bedankt voor het meedenken! Klopt, 115cm is niet veel, maar ik kan misbruik niet voorkomen, vandaar dat ik misschien liever steviger dan minder stevig doe. De kleine is nu 2, maar die wordt ook alleen maar groter en zwaarder.
Is er (buiten een dikker blad en frezen) nog een eleganter alternatief voor simpele balken? Of is dat gewoon de beste optie? Het leek me ook verstandig het blad vast te zetten van onderuit de IKEA kast.
[ Voor 6% gewijzigd door CarpeVentum op 01-10-2024 12:06 ]
Hallo,
is hier iemand die met zekerheid kan zeggen of dit een metalen of kunststoffen leiding betreft op basis van de koppelingen die er nu op zitten:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RFf9rnWhDRM9PaqvHO6GBBNq.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/W4I7c1ptTOUdYLTQuqdRxHrf.jpg?f=user_large)
Ik wil de verwarming afpakken en afdoppen ivm elektrische verwarming maar weet niet welke eindkappen ik moet halen.
Huis is een nieuwbouwhuis uit 2014 (imho gebeurd dan alles met kunststoffen leidingen) ik heb de leiding geschraapt komt alleen maar kunststof vanaf, zie geen metaal/koper verschijnen implicerend dat deze wit geverfd zou zijn.
Vreemde is alleen als ik er op tik ik toch een metaal achtig geluid krijg te horen maar dat kan ook door de koppeling met de radiator te maken hebben.
Buis is trouwens 16mm staat ook op de fitting te lezen.
is hier iemand die met zekerheid kan zeggen of dit een metalen of kunststoffen leiding betreft op basis van de koppelingen die er nu op zitten:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RFf9rnWhDRM9PaqvHO6GBBNq.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/W4I7c1ptTOUdYLTQuqdRxHrf.jpg?f=user_large)
Ik wil de verwarming afpakken en afdoppen ivm elektrische verwarming maar weet niet welke eindkappen ik moet halen.
Huis is een nieuwbouwhuis uit 2014 (imho gebeurd dan alles met kunststoffen leidingen) ik heb de leiding geschraapt komt alleen maar kunststof vanaf, zie geen metaal/koper verschijnen implicerend dat deze wit geverfd zou zijn.
Vreemde is alleen als ik er op tik ik toch een metaal achtig geluid krijg te horen maar dat kan ook door de koppeling met de radiator te maken hebben.
Dit is Kunststof meerlagen buis/slangloewie1984 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 12:31:
Hallo,
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ook bevestigd door de 16mm die je noemt.
Bedankt voor de bevestiging, ik heb ook nog eens met een schuifmaat gemeten en dan is de buitendiameter eveneens 16mm.FRANQ schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 12:53:
[...]
Dit is Kunststof meerlagen buis/slang
Ook bevestigd door de 16mm die je noemt.
Magneet erbij gehouden?loewie1984 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 12:54:
[...]
Bedankt voor de bevestiging, ik heb ook nog eens met een schuifmaat gemeten en dan is de buitendiameter eveneens 16mm.
Zo, de eerste lading wandpanelen zitten er aan. Nu alleen nog even kijken hoe (en of) we het laatste paneel gaan monteren. En zo ja, hoe ver. Vind 't juist wel mooi als 'ie niet gelijk loopt met de tv maar nog 2/3 voor het einde van de TV blijft
. Hele klus als je muur niet haaks loopt en iets schuin loopt. Met een laser er langs nog enigszins wat corrigeren.
:strip_exif()/f/image/9spRSHP6ZAtxn2AP4g8ByRZh.jpg?f=fotoalbum_large)
Met dank aan @Ethiron @The Eagle @TheJVH voor alle adviezen v.w.b. de muurbeugel. Top! Heb een uitsparing gemaakt in de wandpanelen, lat er tussen geschroefd en daar met langere schroeven weer de pluggen in de muur vastgeschroefd.
:strip_exif()/f/image/9spRSHP6ZAtxn2AP4g8ByRZh.jpg?f=fotoalbum_large)
Met dank aan @Ethiron @The Eagle @TheJVH voor alle adviezen v.w.b. de muurbeugel. Top! Heb een uitsparing gemaakt in de wandpanelen, lat er tussen geschroefd en daar met langere schroeven weer de pluggen in de muur vastgeschroefd.
Als je blad overal even dik is en je hangt achteraan een balkje tegen de muur, zie je dat sneller dan als het vooraan opgedikt is.CarpeVentum schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 12:06:
@DonJunior @Tdv98 @3_s
Is dat erg: hangt van je situatie af. Maar dacht dat hij bij jou niet heel hoog kwam, dus waarschijnlijk niet storend.
Het balkje tegen de muur: schuin aanzagen, dan zie je het ook minder hard.
Ivm dikte: dikker = steviger.
Als ik deze plaat ga gebruiken dan hoef ik de plaat die jij noemt dus niet meer als extra stevigheid te gebruiken?FRANQ schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 11:10:
[Afbeelding]
Aterk genoeg waarvoor? Misschien zie ik even iets over het hoofd maar en hang toch geem gewicht aan die platen anders dan de tegels zelf? De rest van het gewicht wordt voornamelijk door het inbouw frame gedragen?FRANQ schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 11:39:
[...]
Die Q-boards zijn er ook voor bedoeld.
Ik vraag me alleen sterk af of een enkele gipsplaat zonder iets erachter sterk genoeg is.
Had het idee dat iemand suggereerde dat hij dat zo gedaan had.
tijd voor wat klusjes!
Waarom verkeerde zuinigheid?FRANQ schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 11:47:
[...]
Hornbach is op dit moment 29,45
En de gamma 39,99
In zekere zin is een watervaste plaat nutteloos in een toilet. Er is namelijk niets dat nat kan worden.
Moest dat wel zijn, dan moet je deze plaat ook volledig afbreken...
Eender op welk product tegels blijven hangen, is goed genoeg.
Hoezo? Je toilet hangt toch gewoon op aan z'n eigen frame? Bij mij hangt er al jaren een simpel MDF plaatje tussen het frame en de wc (en zo'n flinterdun lapje schuim), geen centje pijn hoor. Als er onderaan ergens wat puntdruk komt, kan een tegel trouwens ook heel wat hebben zolang hij goed gelijmd/ondersteund is.FRANQ schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 11:10:
[Afbeelding]
[ Voor 3% gewijzigd door Slonzo op 01-10-2024 14:06 ]
het gewicht word door het frame gedragen, dat klopt.s0ulmaster schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 13:45:
[...]
Aterk genoeg waarvoor? Misschien zie ik even iets over het hoofd maar en hang toch geem gewicht aan die platen anders dan de tegels zelf? De rest van het gewicht wordt voornamelijk door het inbouw frame gedragen?
Maar als je op de wc zit trek je aan de draadeinden uit het frame, die nergens heen gaan.
En duw je de onderkant van de wc de muur in.
Die gipsplaat die op 2 stukjes 30mm ijzer rust plet je dan gewoon denk ik.
Die platen zullen ze niet voor niks maken.
Nu hangt mijn wc na 15 jaar nog steeds net zo strak als toen hij net gemonteerd was, met kitnaden in nieuwstaat.
Ik zie regelmatig toiletten met gescheurde kitnaden die open gaan staan als je op het toilet gaat zitten.
Die beweging moet ergens vandaan komen, en als dat frame vast staat, komt dat niet uit het frame.
jij hebt die plaat die ik bedoel dus gebruikt.Slonzo schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 14:05:
[...]
Hoezo? Je toilet hangt toch gewoon op aan z'n eigen frame? Bij mij hangt er al jaren een simpel MDF plaatje tussen het frame en de wc (en zo'n flinterdun lapje schuim), geen centje pijn hoor. Als er onderaan ergens wat puntdruk komt, kan een tegel trouwens ook heel wat hebben zolang hij goed gelijmd/ondersteund is.
In deze post lijkt er alleen groen gips gebruikt te worden.s0ulmaster schreef op maandag 30 september 2024 @ 15:10:
[...]
Waarom zulke dure platen kopen? Waarom niet gewoon watervaste gips? Die paar gaten zaag je er toch zo uit?
[Afbeelding]
ZONDER de groene houten plaat
Doen jullie wel iets aan vocht/schimmelvorming achter het inbouwreservoir? Ik begin zelf deze winter aan het gastentoilet en vroeg me dit eigenlijk wel af. Ook omdat je op de badkamer etc. wel met waterdichting werkt.bottom line schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 14:00:
[...]
Waarom verkeerde zuinigheid?
In zekere zin is een watervaste plaat nutteloos in een toilet. Er is namelijk niets dat nat kan worden.
Moest dat wel zijn, dan moet je deze plaat ook volledig afbreken...
Eender op welk product tegels blijven hangen, is goed genoeg.
Heb overigens 45x45 tegels voor de vloer, 30x60 voor de muur en 15x15 voor op het inbouwreservoir (Qboard). Alleen die 15x15 begin ik nu over te twijfelen. Heb de tegels van MOSA en die houden qua maatvoering een 3mm voeg aan, terwijl ik eigenlijk voor 2mm wilde gaan. Vloer kan dan alsnog 2mm natuurlijk, omdat vloer en muur niet gelijk loopt, maar ik twijfel er een beetje over of dat toch niet te veel gaat opvallen.
9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74
Nooit over nagedacht maar eigenlijk zou je de rioolbuizen in je huis dus moeten isoleren?Caelorum schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 10:54:
[...]
Isolerende werking in voornamelijk geluid, maar zeker ook warmte. Rioolbuizen zijn eigenlijk stiekem nog best wel een gat in je isolatie. Het is toch doorgaans een buis die naar de kruipruimte en dan naar buiten vertrekt. Daar kan veel warmte door ontsnappen.
Zelfs de buis die naar je wc pot loopt...
Ja? Een plastic buis? Hoeveel warmte geeft die door over de meter dat hij van kruipruimte naar WC gaat? En de lucht erin is als het goed is afgesloten door de zwanenhals en voorkomen dat het water van de zwanenhals warmte kan afgeven lijkt mij onwenselijk...
Wij hebben ook zoiets, maar let op; echt eiken kan (zeker zonder verdere ondersteuning) gaan werken, dus kromtrekken.CarpeVentum schreef op maandag 30 september 2024 @ 15:36:
Ik wil onze tv hoek iets gaan aanpassen: ons IKEA besta meubel ophangen en een eiken plank doortrekken tot aan de muur zodat we een bureautje/werkplek voor ons kind creëeren. De eiken plank moet iets langer dan 3,5 meter zijn en het lijkt (gezien de kosten en haalbaarheid) het best om deze uit 2 delen te laten maken: 1,80 meter en 1,75 meter.
Zie afbeelding voor het ontwerp:[Afbeelding]
Bij ons hadden we de plaat eerst los op het meubel gelegd, na een aantal weken toch vanaf onderen vastgeschroefd omdat hij van achteren naar voren krom begon te trekken.
Hopelijk valt dat mee als je dit in het echt gaat toepassen.
Ik heb énkel MDF ertussen, verder niets. MDF staat ook niet gekend om z'n sterkte, maar 0,0 problemen mee. Zelfs geen deukje te zien als je de pot er af haalt. De gescheurde kitnaad is waarschijnlijk omdat je normaalgezien toch een (flexibele) ontkoppeling tussen de wc en de muur hebt in de vorm van dat velletje schuimFRANQ schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 14:08:
jij hebt die plaat die ik bedoel dus gebruikt.
Ik ben zeker dat iemand hier met de formule op de proppen kan komen om de druk uit te rekenen die je wcpot zet op het onderste punt. Ik vermoed dat dat getalletje best wel mee zal vallen.
[ Voor 16% gewijzigd door Slonzo op 01-10-2024 14:37 ]
Je hebt nog wel wat meer riolering in je huis, vaak tot de nok aan toesebastiaan89 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 14:21:
Ja? Een plastic buis? Hoeveel warmte geeft die door over de meter dat hij van kruipruimte naar WC gaat? En de lucht erin is als het goed is afgesloten door de zwanenhals en voorkomen dat het water van de zwanenhals warmte kan afgeven lijkt mij onwenselijk...
Het is zelfs al onderzocht zie ik na een snelle Google.
Warmteverlies via standleiding volstrekt onderschat
Nee. Een inbouwreservoir is een gesloten geheel, daar kan enkel vocht uit komen langs de open voorkant.Kuusj schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 14:14:
Doen jullie wel iets aan vocht/schimmelvorming achter het inbouwreservoir?
https://www.sanitairwinke...fBgnqRc3CkU8aAgtBEALw_wcBFRANQ schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 11:10:
[Afbeelding]
Geberit verkoopt het zelf als product
Als het goed is wordt het toilet gedragen door het frame en draagt de plaat alleen de tegels en een evt wc borstel en rol
Dat is wel een 18mm dikke vezelversterkte gipsplaat.Togi schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 14:45:
[...]
https://www.sanitairwinke...fBgnqRc3CkU8aAgtBEALw_wcB
Geberit verkoopt het zelf als product
Als het goed is wordt het toilet gedragen door het frame en draagt de plaat alleen de tegels en een evt wc borstel en rol
Normale ak platen zijn 12mm dik.
Hij weegt 11Kg, dat lijkt me zwaar voor zo'n klein plaatje.
Maargoed, blijkbaar dus geen probleem
Ik heb onlangs een villeroy en boch pot gehaald, dan kun je de gipsplaat tpv de blauwe achter constructie uitsparen en met een soort meegeleverde legoblokjes uitvullen zodat de pot zijn krachten afdraagt aan het blauwe reservoir
Kunstof is een ander verhaal. Wij hebben bijv. nog gres. Die gaat door de meterkast een verdieping hoger en dan door de WC naar de WC een verdieping daarboven. Dan heb je het dus al over 3m die door woonlagen heen loopt. De gresbuis is ook merkbaar koeler overigens, de lucht eromheen is ook voelbaar koeler.sebastiaan89 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 14:21:
verder dus wat @Wolly zegt
Komt uit het niet goed aandraaien van de pot tegel de wandFRANQ schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 14:07:
[...]
het gewicht word door het frame gedragen, dat klopt.
Maar als je op de wc zit trek je aan de draadeinden uit het frame, die nergens heen gaan.
En duw je de onderkant van de wc de muur in.
Die gipsplaat die op 2 stukjes 30mm ijzer rust plet je dan gewoon denk ik.
Die platen zullen ze niet voor niks maken.
Nu hangt mijn wc na 15 jaar nog steeds net zo strak als toen hij net gemonteerd was, met kitnaden in nieuwstaat.
Ik zie regelmatig toiletten met gescheurde kitnaden die open gaan staan als je op het toilet gaat zitten.
Die beweging moet ergens vandaan komen, en als dat frame vast staat, komt dat niet uit het frame.
Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)
Inmiddels ben ik er wel achter dat het het mooiste is als je eerst tegelt en daarna in lijn met de tegels af laat stucen.
Maar, de stucadoor is nu bezig en de tegels zitten er nog niet op. Ik overweeg dus om maar eerst te laten stucen en daarna te tegelen, dan maar een randje.
Of, kan ik nog iets slims bedenken met een smeerlatje van bijv een milimeter of 12 (dikte van tegels + lijm) dik dat ik op de muur plak, waar de stucadoor tegenaan stuct en ik vervolgens tegenaan tegel. Klinkt goed op papier, maar is dit ook te doen in de praktijk?
Gaat om toilet waar ik dus tot 1.20m hoog tegels wil hebben. Er zitten nu tegels op, daar kan ik dus op tegelen, of de stucadoor primert en stuct er overheen.
Maar, de stucadoor is nu bezig en de tegels zitten er nog niet op. Ik overweeg dus om maar eerst te laten stucen en daarna te tegelen, dan maar een randje.
Of, kan ik nog iets slims bedenken met een smeerlatje van bijv een milimeter of 12 (dikte van tegels + lijm) dik dat ik op de muur plak, waar de stucadoor tegenaan stuct en ik vervolgens tegenaan tegel. Klinkt goed op papier, maar is dit ook te doen in de praktijk?
Gaat om toilet waar ik dus tot 1.20m hoog tegels wil hebben. Er zitten nu tegels op, daar kan ik dus op tegelen, of de stucadoor primert en stuct er overheen.
Tegelprofiel haaks alvast op de muur plakken met wat tegellijm?MJV schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 18:09:
Inmiddels ben ik er wel achter dat het het mooiste is als je eerst tegelt en daarna in lijn met de tegels af laat stucen.
Met geschilderd koper? 😁
Qboard is voor tegelen zonder drukbelasting prima. Ik zou er geen glazen wand aan bevestigen of een wcpot tegenaan hangen.FRANQ schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 11:10:
[Afbeelding]
Een handdoeken rekje zou best kunnen maar dan zou ik er wel rekening mee houden. En er iets stevigers achter plaatsen.
Het is 2 stroken hard spul met PIR. Dus niet echt het zelfde als multiplex of watervaste compressed spaanplaat. (dat is geloof ik die plaat die je laat zien.)
Twee lagen 12mm dikke wandgips zou kunnen maar met lekkage bij je afvoer versnotterd dat tot slappe hap.
Ik gebruik altijd, de 3x dat ik een inbouw wc ingebouwd heb 😁, watervaste multiplex 18mm als schutplaat.
Dan weet ik zeker dat mn 95 kg geen ongewenste verlaging van de hangende pot veroorzaakt.😅
Zo'n verzakking restaureren kost je veel meer moeite en geld dan zo'n plaatje. Enne je gaat toch niet elke 5 jaar je wc vervangen? Wat is 20jaar aan afschrijving?
Ik moet straks 1 muur waar de waterleiding die half ingefreest is met 3 lagen tegels was verborgen opnieuw vlakken en daar is Qboard ideaal voor. Met een zaagje of stevig mes kan je de leiding er in snijden en de gaten voor de kraan bevestiging maken. De muur op dikken met roodband kan ook maar Qboard is sneller en makkelijker strak/vlak te krijgen. De douchestang gewoon met langere schroeven vastzetten in het beton klaar.
Nou ja met je tuinslang en hogedrukreiniger is zo'n moderne oprolcontainer met dunnere slang geen succes zeker niet als je enkele meters omhoog moet. Bin there done that.Beekforel schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 11:54:
[...]
Ik begreep ooit dat we warm water in 12 doen omdat het dan sneller op bestemming is en dat het voor de druk niet veel uitmaakt.
Dus ik vermoed dat 12mm op langere stukken ook zo'n effect heeft.
Nu is het zeg 2 a 3 meter van af de ketel.
Ik ga er van uit dat het geen probleem oplevert maar voordat ik er 1000euro aan afwerking tegen/omheen plak wil ik t zeker weten.(er zijn vast mensen hier die elke maand een badcel/douche doet.)
Mooi stuk van een hele goede bouwdocente!Wolly schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 14:37:
[...]
Je hebt nog wel wat meer riolering in je huis, vaak tot de nok aan toe![]()
Het is zelfs al onderzocht zie ik na een snelle Google.
Warmteverlies via standleiding volstrekt onderschat
Vergeet ook niet om voordat je een reservoir plaatst de muren af te smeren, en de doorvoeren in de grond luchtdicht te maken. Worden allemaal standaard vergeten en daardoor haal je de huisprestatie niet
diskeltische lurker
15mm plus paar lagen radiator verf?
Ik zou beginnen met tikken tegen de leiding met bijv. Een schroevendraaier. Metaal geeft een helder geluid kunststof een doffer geluid.
Indien kunststof buiten mantel en metalen binnenmantel, wat met CV leiding volgens mij standaard is. Zit er zo'n hulp buisje(ben even de officiële naam kwijt) in zodat je kan klemmen met de traditionele verbinding. ( wartel en (hardkunstof-klemring)
Die kan je voorzichtig inzagen en met een platte schroevendraaier breken.
Daarna kan je het afdoppen of lussen afhankelijk van het systeem.
Inmiddels is de boel hier klaar!TheAlBundy schreef op zondag 15 september 2024 @ 11:22:
[...]
Onlangs ook nog een grenen tafel helemaal kaal gemaakt en in een Glitsa parketlak eiglans gezet. Heb nog geen kringen of andere gekke dingen gezien. Deze tafel wordt als bijzet gebruikt in een keuken, dus pannen en hete borden worden erop gezet.
Had eerst een teststuk met HG parketlak gedaan die hier nog stond, maar dat was geen succes. Hete natte theepot en gelijk diepe kringen.
Glitsa meubellak voor zwaar misbruik lijkt tot dusver goed te gaan. Geeft wel even een witte kring, maar die verdwijnt uiteindelijk weer. Nu is het niet de bedoeling om zo grof om te gaan met de uiteindelijke tafel, maar normale kopjes thee lijken geen problemen te geven.
Zover heeft de tafel het eerste (familie)feestje goed doorstaan, dan zal het als kantoorwerkplek ook prima gaan. Thanks!
Wij hebben hier regelmatig iemand van 140kg over de vloer. Ik ga geen risico's nemen. De trapleuning was al door gips heen getrokken en heb ik al opnieuw vast moeten zetten. Geen zin om dat met een toiletpot ook te moeten doen.copykat schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 18:53:
[...]
Dan weet ik zeker dat mn 95 kg geen ongewenste verlaging van de hangende pot veroorzaakt.😅
[...]
[ Voor 18% gewijzigd door Caelorum op 02-10-2024 07:44 ]
Ik ga deze plaat dus bestellen, ik zie dat hij bevestigd moet worden met een rozet. Gebruik je daar nog speciale schroeven voor dan, RVS?fx500 schreef op maandag 30 september 2024 @ 14:17:
[...]
Hier net hetzelfde gebeurt. Wij hebben deze plaat gebruikt. Stuk fijner werken. https://www.warmteservice...wplaat-Toilet-/p/68570145

Ik moet een betontegel (60x60x4) door midden slijpen/zagen/knippen. Hoe kan ik dat het beste doen?
Hiermee?:
https://www.boels.com/nl-...jper-230-mm-230-v/p/17773
Of heb ik dit nodig (Wat ik te duur vind om 2 tegels te slijpen):
https://www.boels.com/nl-...350-mm-elektrisch/p/11198
Hiermee?:
https://www.boels.com/nl-...jper-230-mm-230-v/p/17773
Of heb ik dit nodig (Wat ik te duur vind om 2 tegels te slijpen):
https://www.boels.com/nl-...350-mm-elektrisch/p/11198
[ Voor 28% gewijzigd door c-nan op 02-10-2024 10:37 ]
EU DNS: 86.54.11.100
Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5
Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5
Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/