Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.
Gewoon van 2 kanten slijpen, stuk makkelijker (en veiliger!) dan een lompe haakse slijper met grotere schijven.
Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.
Als je maar 1 tegel moet slijpen kan je toch gewoon zo'n diamantschijfje voor reguliere slijptol (115mm) halen bij bv de action?c-nan schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 10:35:
Ik moet een betontegel (60x60x4) door midden slijpen/zagen/knippen. Hoe kan ik dat het beste doen?
Hiermee?:
https://www.boels.com/nl-...jper-230-mm-230-v/p/17773
Of heb ik dit nodig (Wat ik te duur vind om 2 tegels te slijpen):
https://www.boels.com/nl-...350-mm-elektrisch/p/11198
Als hij er niet in 1x doorheen komt dan van beide kanten inslijpen.
12xIQ7+ ZO (125) + 3xIQ7+ NW (310) +3xIQ7+ ZW (214) PVOutput
Ik had er ook een paar van de Action gekocht voor m'n betontegels, maar na 5 minuten slijpen toch maar naar de bouwmarkt gegaan en een kwalitatief iets betere diamantschijf gehaald.Burning_Tyre schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 11:06:
[...]
Als je maar 1 tegel moet slijpen kan je toch gewoon zo'n diamantschijfje voor reguliere slijptol (115mm) halen bij bv de action?
Als hij er niet in 1x doorheen komt dan van beide kanten inslijpen.
Dat werkt, alleen krijg je er geen haakse mooie zaagsnede van.Atlas schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 11:02:
[...]
Gewoon van 1 kanten slijpen, stuk makkelijker (en veiliger!) dan een lompe haakse slijper met grotere schijven.
Maakt in de meeste gevallen niet uit, soms wel.
Je kan ook nog vanaf twee kanten slijpen, maar persoonlijk slijp ik tot 6 cm altijd in 1 keer door met een 230 mm blad.
Aanstaande zaterdag wordt de radiator helemaal links op de foto vervangen door een nieuwe.
Nu heb ik 3 vragen:
1. Wat is de meest rechtse koppeling op de foto (bij beide buizen) voor soort koppeling?
2. Wat van de oude koppelingen zouden jullie hergebruiken/laten zitten (m.a.w. vanaf waar zal ik alles vernieuwen)?
3. Ik overweeg voetventielen tussen de radiator en de bestaande buis te plaatsen (daar heb ik in de nieuwe situatie ruimte voor) zodat ik het cv systeem snel weer op druk kan brengen zodra de voetventielen geplaatst zijn (en ik rustig het karwei af kan maken). Zouden jullie dit ook doen?
:strip_exif()/f/image/KxweLK1blFBeff6lhFdfwHnB.jpg?f=fotoalbum_large)
1e werkte bij mij goed.c-nan schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 10:35:
Ik moet een betontegel (60x60x4) door midden slijpen/zagen/knippen. Hoe kan ik dat het beste doen?
Hiermee?:
2e machine is overkill.. Ik heb er beton tegels door midden gezaagd/geslepen in het verleden.
Ging echt makkelijk. als jij maar 2 tegels hebt, dan zal het blad ook niet bot worden van die 2 tegels..
If I agreed with you, we'd both be wrong.
Zit er geen tegelhandel in de buurt waar je de tegels kan (laten) zagen. Kost misschien een paar euro en je hoeft geen gereedschap aan te schaffen wat je misschien niet meer gebruikt.c-nan schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 10:35:
Hiermee?:
Wij zijn op zoek naar Horizontale Jaloezieën met aan 1 kant (links) de besturing en ik kan ze gewoon niet vinden. Ja natuurlijk kan ik de volledig op maat tot op de mm nauwkeurig vinden, a 350 euro voor 2 meter breed. Of 70 euro voor 1tje van de bouwmarkt die je zelf op maat knipt/zaagt maar die hebben allemaal de besturing aan beide kanten (dus 1 kant voor open dicht en de andere kant voor omhoog/omlaag)..
blup
Veneta? zit (naar mijn herinnering) een beetje tussen de prijspeilen die je noemt. En volgens mij te kiezen aan welke kant de besturing zit.Bezulba schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 14:37:
Misschien verkeerde topic maar ik probeer het toch;
Wij zijn op zoek naar Horizontale Jaloezieën met aan 1 kant (links) de besturing en ik kan ze gewoon niet vinden. Ja natuurlijk kan ik de volledig op maat tot op de mm nauwkeurig vinden, a 350 euro voor 2 meter breed. Of 70 euro voor 1tje van de bouwmarkt die je zelf op maat knipt/zaagt maar die hebben allemaal de besturing aan beide kanten (dus 1 kant voor open dicht en de andere kant voor omhoog/omlaag)..
Inderdaad exact wat ik nodig heb! En de prijs is ook nog wel te behappen voor op maat gemaakt. Nice.JSBars schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 14:42:
[...]
Veneta? zit (naar mijn herinnering) een beetje tussen de prijspeilen die je noemt. En volgens mij te kiezen aan welke kant de besturing zit.
blup
Let op dat ze bij uitgifte het blad van de slijper opmeten. Je betaald bij teruggave altijd een x aantal slijtage aan MM. Mocht je een bouwmaat pas hebben dan krijg je 20% korting;)c-nan schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 10:35:
Hiermee?:
Polestar 2 | SMSR | 19" | Pilot | Magnesium
1. Volgens mij is dat een pers naar schroefverloop, zoiets als: https://www.elektramat.nl...tting-20mm-x-22mm-2004115Birkin schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 12:08:
Goedemiddag tweakers/klussers,
Aanstaande zaterdag wordt de radiator helemaal links op de foto vervangen door een nieuwe.
Nu heb ik 3 vragen:
1. Wat is de meest rechtse koppeling op de foto (bij beide buizen) voor soort koppeling?
2. Wat van de oude koppelingen zouden jullie hergebruiken/laten zitten (m.a.w. vanaf waar zal ik alles vernieuwen)?
3. Ik overweeg voetventielen tussen de radiator en de bestaande buis te plaatsen (daar heb ik in de nieuwe situatie ruimte voor) zodat ik het cv systeem snel weer op druk kan brengen zodra de voetventielen geplaatst zijn (en ik rustig het karwei af kan maken). Zouden jullie dit ook doen?
2. Makkelijkste is om de draaikoppelingen te laten zitten, kun je met zelf aandraaien (minder gereedschap nodig) weer herstellen. Let wel, klemkoppelingen (schroef/draai) mogen volgens mij niet in de muur, maar vrij wel (ivm bij kunnen bij mogelijke lekkage dacht ik).
3. Die zijn niet voor niks gemaakt, makkelijker dan altijd al het water er af, dus ik zou zeggen doen!
[ Voor 5% gewijzigd door soepah op 02-10-2024 15:59 ]
wie van vissen houdt, houdt niet van vissen
:strip_exif()/f/image/9qSAepAmwhUNoCHji5TwldeJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Ben maar doorgegaan, okal is het lelijk. Er waren delen zonder grondverf, en dan heb ik liever een lelijke laag dan geen laag, gezien we richting de kou gaan...
Ik streek na afloop de kwast even af over een a4tje en dan trad het ook op. Dus het lijkt in de verf te zitten. Alhoewel ik die van de zomer nog zonder problemen heb gebruikt. Maar er kan natuurlijk zooi aan de kwast of roerhoutje hebben gezeten.
Denk dat ik de verf maar weg doe, pot is toch aardig leeg. Kwast goed schoonmaken en nieuwe roerhoutjes. En dan de boel glad schuren en aflakken.
Ondergrond is overigens nieuw hout welke al 2x in de fabrieksgrondverf stond, en glaskit, welke ook wel een beetje silicone achtig aandeed.
1. Is Rehau of Tece https://www.123installati...gang-16x15-mm-14562731001 Daar heb je speciaal gereedschap voor nodig.Birkin schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 12:08:
Goedemiddag tweakers/klussers,
Nu heb ik 3 vragen:
[Afbeelding]
2. Vanaf de eerste knelkoppeling verder werken.
3. Ja dat kan maar wordt dat mooi? Wil je dat toch dan zou ik kogelafsluiters nemen. https://www.warmteservice...hroom-15-mm-knel/p/L32100
Please state the nature of the technical emergency
1" lijkt me veel te groot voor dit draad, maar toch lijkt 3/4" te klein, heeft iemand een idee wat hier fout gaat?
:strip_exif()/f/image/yS5cjqGNtBdyp844TIteoUxy.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij dit rooster (merk/type bij mij onbekend) zijn beide hendels voor het openen en sluiten van het ventilatierooster afgebroken. Als ik de boel niet wil vervangen, welke opties heb ik om het rooster toch nog te kunnen regelen? Kan ik bijvoorbeeld een schroefje in de afgebroken hendel boren?
:strip_exif()/f/image/Ri8OdpIX1mZXvRxxVGgwNASX.jpg?f=fotoalbum_large)
Bedankt voor je reactie. Heb vlak voor sluiting 2 van die kogelkranen gekocht. Qua mooi scheelt het niet eens zo heel veel.1. Is Rehau of Tece https://www.123installati...gang-16x15-mm-14562731001 Daar heb je speciaal gereedschap voor nodig.
2. Vanaf de eerste knelkoppeling verder werken.
3. Ja dat kan maar wordt dat mooi? Wil je dat toch dan zou ik kogelafsluiters nemen. https://www.warmteservice...hroom-15-mm-knel/p/L32100
Lijkt me heel tricky, dat hendeltje heeft erg weinig vleesHet Vosje schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 17:13:
Vraag over ventilatieroosters;
Bij dit rooster (merk/type bij mij onbekend) zijn beide hendels voor het openen en sluiten van het ventilatierooster afgebroken. Als ik de boel niet wil vervangen, welke opties heb ik om het rooster toch nog te kunnen regelen? Kan ik bijvoorbeeld een schroefje in de afgebroken hendel boren?
[Afbeelding]
Zou een Duco kunnen zijn, zijn veel replacement hendels voor te koop. Wel handig als je het afgebroken deel nog hebt voor de maat.Het Vosje schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 17:13:
[Afbeelding]
Lijkt wel op een anbo koppeling.PheraX schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 16:58:
Ik probeer een radiator aansluiting af te doppen. Nadat ik de draad had opgemeten als 26.7mm heb ik een 3/4" afsluitdop gekocht. echter krijg ik deze dop met moeite een kwart slag op het draad.
1" lijkt me veel te groot voor dit draad, maar toch lijkt 3/4" te klein, heeft iemand een idee wat hier fout gaat?
[Afbeelding]
Dat lijkt een knelsok 22mmPheraX schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 16:58:
Ik probeer een radiator aansluiting af te doppen. Nadat ik de draad had opgemeten als 26.7mm heb ik een 3/4" afsluitdop gekocht. echter krijg ik deze dop met moeite een kwart slag op het draad.
[Afbeelding]
Gewoon de standaard messing koppeling zit op iets van 28,8 mm buitenwerks schroefdraad.
Daar kun je dan een blindstop/plaatje voor kopen die gewoon weer in de wartel van de 22 knel past.
Met je 26,7 mm heb je een ander type knel dan de standaard messing koppeling.
Plaatje vanaf de zijkant geeft mischien wat verduidelijking welk type koppeling je daar hebt.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Als het anbo is zou je zoiets moeten bestellen dan past de plug in de wartel die aan de onderkant van die sok zit uit je vloer.Ronald.42 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 19:18:
[...]
Dat lijkt een knelsok 22mm
Gewoon de standaard messing koppeling zit op iets van 28,8 mm buitenwerks schroefdraad.
Daar kun je dan een blindstop/plaatje voor kopen die gewoon weer in de wartel van de 22 knel past.
Met je 26,7 mm heb je een ander type knel dan de standaard messing koppeling.
Plaatje vanaf de zijkant geeft mischien wat verduidelijking welk type koppeling je daar hebt.
:strip_exif()/f/image/ZhkKbPQ3EWR6iwRi821bvqw9.jpg?f=fotoalbum_large)
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Ziet er inderdaad uit als siliconenbesmetting. Ik had het hier afgelopen week ook. Geen idee waar het hier vandaan kwam, maar ik verdenk ook de glaskit._ferry_ schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 16:36:
Is dit nou het typische Silicone verhaal, of zou het iets van stofjes zijn? Het lijkt van dichtbij alsof in de kratertjes stofjes zitten namelijk, maar misschien is zijn het vettige deeltjes?
[Afbeelding]
Ben maar doorgegaan, okal is het lelijk. Er waren delen zonder grondverf, en dan heb ik liever een lelijke laag dan geen laag, gezien we richting de kou gaan...
Ik streek na afloop de kwast even af over een a4tje en dan trad het ook op. Dus het lijkt in de verf te zitten. Alhoewel ik die van de zomer nog zonder problemen heb gebruikt. Maar er kan natuurlijk zooi aan de kwast of roerhoutje hebben gezeten.
Denk dat ik de verf maar weg doe, pot is toch aardig leeg. Kwast goed schoonmaken en nieuwe roerhoutjes. En dan de boel glad schuren en aflakken.
Ondergrond is overigens nieuw hout welke al 2x in de fabrieksgrondverf stond, en glaskit, welke ook wel een beetje silicone achtig aandeed.
Onze vorige woning in dezelfde wijk (met kruipruimte) had altijd een beetje water op de bodem staan. Waar onze nieuwe woning (gebouwd op zand, en dus zonder kruipruimte) en recent aangekocht, we niet zeker zijn of dit (hemelsbreed 200 meter) hier ook een probleem is.
Nu verklaarde onze warmtepomp leverancier mij 'voor gek' dat we niet gewoon B/C-keus PIR aankopen omdat dit goedkoper is en dat we dan minder kunnen afgraven. Met een minimale besparing van ~6 a 700 euro (105m2), vraag ik mij af of dit de beter keuze is (vochtige ondergrond)?
Dus in het kort, to PIR or to XPS?
Op de kit stond ook iets in de strekking van testen voor gebruik qua overschilderbaarheid. Kit van Bison geloof ik. Maak dan gewoon een goed product, of maak het niet. Je weet toch dat het overgeschilderd moet gaan worden, dus waarom zou je het daar niet op aanpassen?orf schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 19:27:
[...]
Ziet er inderdaad uit als siliconenbesmetting. Ik had het hier afgelopen week ook. Geen idee waar het hier vandaan kwam, maar ik verdenk ook de glaskit.
Had zelf altijd glaskit van Soudal en nooit gezeik gehad.
Maarja.... Voor nu laat ik de boel even drogen, dan weer afnemen, dan lichtjes schuren, weer afnemen, en dan ga ik aflakken. Dan zal ik eerst een teststukje proberen met een nieuwe kwast. Maar als het nodig is, omdat het spul nu eenmaal op het kozijn zit, heb ik nu iig van die Avis anti siliconen druppels besteld.
Is volgens mij een Duco. Die oudere dingen zijn superdom ontworpen. Oorspronkelijk zit er een koordje aan maar dat wordt natuurlijk ranzig/lelijk naar x-jaar. Maar... Om er een nieuwe in te krijgen moet je het rooster eruit halen. En om het rooster eruit te krijgen, moet je dus het raam eruit halen.Het Vosje schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 17:13:
[Afbeelding]
Geen grap. Ik heb dit nagevraagd bij Duco zelf...
Mocht je hier toch een oplossing voor vinden, dan hoor ik het graag.
Onder de grond kies ik voor xps.J_star schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 21:14:
We gaan binnenkort starten met het isoleren van onze vloer. Het plan was altijd om te gaan werken met 2x10CM XPS isolatie (RD~6). Dit had ik altijd benaderd met het idee dat we in het dorp (regio Eindhoven) vaak hoogstaand grondwater hadden.
Onze vorige woning in dezelfde wijk (met kruipruimte) had altijd een beetje water op de bodem staan. Waar onze nieuwe woning (gebouwd op zand, en dus zonder kruipruimte) en recent aangekocht, we niet zeker zijn of dit (hemelsbreed 200 meter) hier ook een probleem is.
Nu verklaarde onze warmtepomp leverancier mij 'voor gek' dat we niet gewoon B/C-keus PIR aankopen omdat dit goedkoper is en dat we dan minder kunnen afgraven. Met een minimale besparing van ~6 a 700 euro (105m2), vraag ik mij af of dit de beter keuze is (vochtige ondergrond)?
Je kan toch gewoon folie onder de PIR platen leggen? XPS gebruik je volgens mij vooral als je drukvaste isolatie wilt hebben.J_star schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 21:14:
We gaan binnenkort starten met het isoleren van onze vloer. Het plan was altijd om te gaan werken met 2x10CM XPS isolatie (RD~6). Dit had ik altijd benaderd met het idee dat we in het dorp (regio Eindhoven) vaak hoogstaand grondwater hadden.
Pir is ook bestand tegen vocht.J_star schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 21:42:
XPS is ook een perfect product omdat het bestand is tegen vocht. Mijn begrip op dit moment is dat een PE folie bij eventuele hoogstaand water wellicht een keer vocht doorlaat wat PIR niet zo fijn vind over een langere tijd.
Maar niet tegen water....
Daar is nog wel eens wat gesteggel vocht of water....
Ik heb al meermalen pir in mijn handen gehad dat in het water moest overleven, uiteindelijk wordt het een spons.
Xps is dan nog steeds xps en houdt zijn isolatie waarde, desalniettemin als je een plons water om je xps hebt is je isolatie nog steeds nul omdat het water de warmte geleid, zodra het water weer verdwenen is dan heb je weer de isolatie waarde die je bedacht had.
Mijn top 4J_star schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 21:14:
1. EPS is altijd goed en supergoedkoop maar het nadeel is dat je meer centimeters dikte nodig bent.
2. PIR tegen de onderkant laten spuiten. Scheelt een hoop werk en je krijgt nog subsidie ook
3. eventueel platen PIR. Zou dat alleen toepassen in een droge kruipruimte
4. XPS als het wat mag kosten, de isolatie in het water komt te liggen en niet te dik mag zijn
Of bedoel je werkelijk gespoten PIR en heeft dat bij verkeerde mengverhouding geen last van uitgassen met mogelijk allergische reacties tot gevolgen? Ik heb twee collega's waarvan beide hun huis onbewoonbaar is verklaard door gespoten PUR en levenslang overgevoeligheid.
EPS is prima als je de ruimte hebt, heb je dat niet dan heb je weinig andere opties dan PIR met goed dikke folie er onder.
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Douche ruimte, dus gehele ruimte is douche gebied.
Natte ruimte dus.
Totvoor kort hing er een klein "handdoekenradiatortje" maar die heb ik weg gehaald.
Optie tot verwarmen van die ruimte om te drogen.
1 vloer verwarming, niet aan te raden in een douchevloer.
2 infrarood vele melden heet hoofd , koude voeten.
3 andere radiator terug hangen en accepteren dat het wegroest.
4 iets achter de wandtegels monteren? Electrische vloer verwarming in de wand. (ik ben niet heel gelukkig met electra en water zeker niet met hoog vermogen.
5 electrische keramische plaat die geschikt is om in zeer natte ruimtes te functioneren.
(heb ik nog niet gevonden.)
5 heeft mn voorkeur maar mn googletechnieken laten het afweten. Bestaan die panelen?
Optie 3 is een beetje misschien kijken of niks ophangen en een mechanische afzuiging op timer de boel laten droogtrekken een optie is. Want douche bestendige radiatoren bestaan niet volgens de leveranciers.
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Als je radiatoren wegroesten zou ik toch echt kijken naar ventilatie. Hier vorig jaar de oude verwijderd, die hing sinds 87 op de plek, met een enkel spikkeltje roest.copykat schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 22:56:
Even een vraag om in de juiste richting gestuurd te worden.
Natte ruimte dus.
Totvoor kort hing er een klein "handdoekenradiatortje" maar die heb ik weg gehaald.
4 iets achter de wandtegels monteren? Electrische vloer verwarming in de wand. (ik ben niet heel gelukkig met electra en water zeker niet met hoog vermogen.
5 electrische keramische plaat die geschikt is om in zeer natte ruimtes te functioneren.
5 heeft mn voorkeur maar mn googletechnieken laten het afweten. Bestaan die panelen?
Optie 3 is een beetje misschien kijken of niks ophangen en een mechanische afzuiging op timer de boel laten droogtrekken een optie is. Want douche bestendige radiatoren bestaan niet volgens de leveranciers.
Ter illustratie:TerminalNL schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 23:46:
[...]
Als je radiatoren wegroesten zou ik toch echt kijken naar ventilatie. Hier vorig jaar de oude verwijderd, die hing sinds 87 op de plek, met een enkel spikkeltje roest.
:strip_exif()/f/image/8HDFg7gxmMOdaXvZIDfGzcgP.jpg?f=fotoalbum_large)
Zo dicht hing de radiator bij de douche.
En ja ventilatie was niet mechanisch versterkt door de vorige eigenaar.
Ik wil een buisventilator plaatsen met wireless schakelaar.
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Ik heb een foto gemaakt van de zeikant.Ronald.42 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 19:24:
[...]
Als het anbo is zou je zoiets moeten bestellen dan past de plug in de wartel die aan de onderkant van die sok zit uit je vloer.
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/mwq71w34t4Wg3HijitDMTEm8.jpg?f=fotoalbum_large)
Volgens mij is het npt draad en niet bsp, verklaard dat het niet past.
Kan jij zien of dit zo'n anbo koppeling is en met welk onderdeel ik dit kan afdoppen?
En PIF?nokiaan958GB schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 22:13:
[...]
Mijn top 4
1. EPS is altijd goed en supergoedkoop maar het nadeel is dat je meer centimeters dikte nodig bent.
2. PIR tegen de onderkant laten spuiten. Scheelt een hoop werk en je krijgt nog subsidie ook
3. eventueel platen PIR. Zou dat alleen toepassen in een droge kruipruimte
4. XPS als het wat mag kosten, de isolatie in het water komt te liggen en niet te dik mag zijn
Stuk makkelijker door je kruipluik te krijgen.
Dat lijkt op deze verloop koppeling.PheraX schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 07:43:
[...]
Ik heb een foto gemaakt van de zeikant.[Afbeelding]
Volgens mij is het npt draad en niet bsp, verklaard dat het niet past.
Kan jij zien of dit zo'n anbo koppeling is en met welk onderdeel ik dit kan afdoppen?
28x22
Als uit je vloer 28 komt en de losse kant inwendig 22 is.
:strip_exif()/f/image/UuHxt8qebxcj37fPwWkjAGOy.jpg?f=fotoalbum_large)
Dan zou je dat laatste stukje ook nog los kunnen halen, en dan zo'n eindstuk monteren.
:strip_exif()/f/image/EEGxHMpbuQ5J2p9vcncKMzEO.jpg?f=fotoalbum_large)
Muurverwarming? Dan niet de electrische variant maar de versie met leidingen enzo.copykat schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 22:56:
Natte ruimte dus.
Dit idee:

Aangezien je muur nu toch al kaal is, zou je zelfs de leidingen er in kunnen frezen in plaats van opbouw zoals op deze foto.

[ Voor 7% gewijzigd door fenrir op 03-10-2024 08:08 ]
Van klussen krijg je grijze haren
Het lijkt erop dat je dikwandig stalen buis hebt als leiding. Daar past niet iedere knelfitting op, de aangehaalde bonfix zou moeten kunnen (link). Zelf ervaring met deze, werkt ook, wel subtiel aandraaien.Ronald.42 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 07:52:
[...]
Dat lijkt op deze verloop koppeling.
28x22
Als uit je vloer 28 komt en de losse kant inwendig 22 is.
[Afbeelding]
Dan zou je dat laatste stukje ook nog los kunnen halen, en dan zo'n eindstuk monteren.
[Afbeelding]
Is dat gewoon leidingen leggen en zo op de aan afvoer aansluiten?fenrir schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 08:02:
[...]
Muurverwarming? Dan niet de electrische variant maar de versie met leidingen enzo.
Dit idee:
[Afbeelding]
Aangezien je muur nu toch al kaal is, zou je zelfs de leidingen er in kunnen frezen in plaats van opbouw zoals op deze foto.
[Afbeelding]
(voetventiel voor doorstroom weerstand te kunnen variëren.)
Nadeeltje het is wel kneppelhard beton.

Ik hoef eigenlijk alleen een beetje bij te verwarmen om in de winter het iets aangenamer te krijgen.
Muur waar de kraan op zit is de buiten muur, spouw, hier komt Qboard op om de leidingen achter de tegels te krijgen.( vorige eigenaar had 3lagen tegels geplakt om dat effect te krijgen....🤔)
Links is trapopgang , rechts is een kamer. Deur komt direct uit op de overloop.
Vandaar dat ik dacht een paneeltje dat los van de cv werkt.
Zoiets als dit maar dan kleiner.
https://www.heatfun.eu/in...tfun-l-pro-50x120cm-wand/
Waarom geen vloerverwarming?copykat schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 22:56:
Natte ruimte dus.
Dat ligt hier in de badkamer tot in de douche.
Optie 6:copykat schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 22:56:
Natte ruimte dus.
RVS radiator, dat heb ik mijn geval gedaan. Moet wel in de style van de badkamer passen uiteraard.
Ik moet me nog even inlezen maar veel site's zeggen geen vloerverwarming in de douche ruimte.3_s schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 11:19:
[...]
Waarom geen vloerverwarming?
Dat ligt hier in de badkamer tot in de douche.
Zeker electrische word afgeraden.
Opzich is vloerverwarming het effectiefst. Daar is t koudst en vochtigst.
Stel ik plaats electriche vloer verwarmingsmat en smeer dit geheel in met die rubberpasta waar je de hoeken normaal mee waterdicht maakt dat zou toch wel voldoende bescherming zijn om ongewenste stroom door de vloer te laten lekken?
Cvwater vloerverwarming zou kunnen maar ik wil de CV kwa verwarming zoveel mogelijk uit hebben dus dat word dan lastig.
Heb je voorbeelden van gewone plaat versies?(RSH) schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 12:14:
[...]
Optie 6:
RVS radiator, dat heb ik mijn geval gedaan. Moet wel in de style van de badkamer passen uiteraard.
Ik zie alleen handoekenrekken. En zoals je op de foto ziet zou ik er geen handoek willen hebben hangen tijdens douchen.
Ik heb even gezocht, maar geen echte nadelen gevonden, buiten dat het traag werkt, het huis geïsoleerd moet zijn en er breekwerk nodig is voor de installatie.copykat schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 12:54:
[...]
Ik moet me nog even inlezen maar veel site's zeggen geen vloerverwarming in de douche ruimte.
Zeker electrische word afgeraden.
Dus als je sites vindt die het afraden, mag je ze altijd delen
Ik heb vloerverwarming en een handdoekradiator. Die radiator is ook aangesloten op de vloerverwarming en is dus niet echt heel warm. Wel zit daar een elektrische blazer bij in.
Vloerverwarming in de douche is niet gebruikelijk.3_s schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 13:12:
[...]
Ik heb even gezocht, maar geen echte nadelen gevonden, buiten dat het traag werkt, het huis geïsoleerd moet zijn en er breekwerk nodig is voor de installatie.
Dus als je sites vindt die het afraden, mag je ze altijd delen.
Ik heb vloerverwarming en een handdoekradiator. Die radiator is ook aangesloten op de vloerverwarming en is dus niet echt heel warm. Wel zit daar een elektrische blazer bij in.
Vloerverwarming in de badkamer wel.
Dat zijn dus twee verschillende dingen waar het volgens mij nu over gaat.
Ik heb in de badkamer een inloopdouche met vloerverwarming in, werkt perfect.Wolly schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 13:13:
[...]
Vloerverwarming in de douche is niet gebruikelijk.
Vloerverwarming in de badkamer wel.
Dat zijn dus twee verschillende dingen waar het volgens mij nu over gaat.
Wel een beetje afstand gehouden van het putje, dat dat niet droog komt te staan.
https://www.123installati...er-de-douche-geen-goed-i/3_s schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 13:12:
[...]
Ik heb even gezocht, maar geen echte nadelen gevonden, buiten dat het traag werkt, het huis geïsoleerd moet zijn en er breekwerk nodig is voor de installatie.
Dus als je sites vindt die het afraden, mag je ze altijd delen.
https://www.warmupnederla...-douches-en-natte-ruimtes wel maar onder voorbehoud.
deze is twijfelachtig als in onduidelijk.
https://www.vloerverwarmi...vloerverwarming-badkamer/
Je moet rekening houden met richtlijnen maar welke richtlijnen?
https://www.vloerverwarmi...-vloerverwarming-badkamer
Deze is wat beter gedetaileerd.
Isoleren met die hardfoamplaten scheelt weer zandcement storten...
Ga toch eens wat info mailtjes er aan wagen.
* copykat dacht altijd dat (hoog vermogen)electra en water en blote voeten een harde no go was.
Mijn vloerverwarming is niet elektrisch, dus dat scheelt wel. Daarmee blijft enkel de mindere efficiëntie over. Voor die vierkante meter die nat is, lijkt me dat weinig problematisch.copykat schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 14:09:
[...]
https://www.123installati...er-de-douche-geen-goed-i/
https://www.warmupnederla...-douches-en-natte-ruimtes wel maar onder voorbehoud.
deze is twijfelachtig als in onduidelijk.
https://www.vloerverwarmi...vloerverwarming-badkamer/
Je moet rekening houden met richtlijnen maar welke richtlijnen?
https://www.vloerverwarmi...-vloerverwarming-badkamer
Deze is wat beter gedetaileerd.
Isoleren met die hardfoamplaten scheelt weer zandcement storten...![]()
Ga toch eens wat info mailtjes er aan wagen.
* copykat dacht altijd dat (hoog vermogen)electra en water en blote voeten een harde no go was.
Moest ik het opnieuw doen, zou ik wandverwarming erbij doen. Nu hebben we eigenlijk iets te weinig oppervlakte om voldoende verwarming te hebben (toch volgens mijn vrouw
Werkt perfect, maar door de lage efficiëntie wel een dure vloerverwarming. Ik ken 2 mensen die dit ook hadden en na een jaar snel de stekker eruit hebben getrokken door de hoge kosten.alki schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 14:21:
@copykat in mn vorige badkamer had ik gewoon elektrische vloerverwarming, dat zijn al hele dunne rubbermatjes btw die liggen gewoon in de lijm onder de tegels werkt perfect.
This too shall pass
Je hebt gelijk ik dacht hij wilde dit voor wat meer comfort voor erbij, dan kan ie beter een IR paneel kiezen aan t plafond dat werkt ook ideaalSharky schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 14:53:
[...]
Werkt perfect, maar door de lage efficiëntie wel een dure vloerverwarming. Ik ken 2 mensen die dit ook hadden en na een jaar snel de stekker eruit hebben getrokken door de hoge kosten.
Mijn eerste idee was een led verlichting met IR-verwarming in een plafond te maken.alki schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 15:06:
[...]
Je hebt gelijk ik dacht hij wilde dit voor wat meer comfort voor erbij, dan kan ie beter een IR paneel kiezen aan t plafond dat werkt ook ideaal
Maar ik hoorde/las dat die dingen vooral alleen je schouders en hoofd verwarmen. (infrarood is alleen warmte gevend bij bereiken van een object of lichaam)
De verwarming wil ik eigenlijk schakelen met de aan/uit knop van de verlichting.
Aldan niet met een naloop timer. (in principe is tijdens douchen word het laagje beton 12-20mm inclusief tegels ,heb ik begrepen uit een vd bovenstaande sites, verwarmt. En die koelt na uitschakelen verlichting gewoon weer af. Er is geen noodzaak om de ruimte 24/7 electrisch te verwarmen. De basis verwarming is gewoon de lucht op de overloop.
Wel wil ik Qboard tegen de wand die de buitengevel is plaatsen. (moet 2/3cm uitvullen dus waarom niet met isolerende Qboard?) en op de vloer die ik ook tot de kanaalplaat moet uitkhakken en weer op vullen kan ik hardfoam platen leggen en daarop de electrischeverwarmings mat, en dan daar op de 20mm afwerking, (cementlijm, die grijze vloerlijm) en de vloertegel. Op deze manier verwarm ik niet ook de kanaalplaat er onder.
Waar ik een beetje onzeker over ben is als ik die plaat tegels verwarm of dan de siliconen kit die ter afdichting tussen vloer en muur moet niet zodanig verdroogt dat de afsluitende werking teniet gedaan word.
Ik zou natuurlijk maar 1m2 van de 120 bij 120 kunnen verwarmen om de kit enigzins te beschermen maar toch.
Ik heb nog nooit gewerkt met electrische vloerverwarming dus ik weet niet welke nadelen dit idee heeft.
Vriend van mij heeft zon ding aan t plafond objecten worden ook opgewarmd dus ook je stenen, voelt echt prettig. Wel een goede kopen.copykat schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 18:21:
[...]
Mijn eerste idee was een led verlichting met IR-verwarming in een plafond te maken.
Maar ik hoorde/las dat die dingen vooral alleen je schouders en hoofd verwarmen. (infrarood is alleen warmte gevend bij bereiken van een object of lichaam)
De verwarming wil ik eigenlijk schakelen met de aan/uit knop van de verlichting.
Aldan niet met een naloop timer. (in principe is tijdens douchen word het laagje beton 12-20mm inclusief tegels ,heb ik begrepen uit een vd bovenstaande sites, verwarmt. En die koelt na uitschakelen verlichting gewoon weer af. Er is geen noodzaak om de ruimte 24/7 electrisch te verwarmen. De basis verwarming is gewoon de lucht op de overloop.
Wel wil ik Qboard tegen de wand die de buitengevel is plaatsen. (moet 2/3cm uitvullen dus waarom niet met isolerende Qboard?) en op de vloer die ik ook tot de kanaalplaat moet uitkhakken en weer op vullen kan ik hardfoam platen leggen en daarop de electrischeverwarmings mat, en dan daar op de 20mm afwerking, (cementlijm, die grijze vloerlijm) en de vloertegel. Op deze manier verwarm ik niet ook de kanaalplaat er onder.
Waar ik een beetje onzeker over ben is als ik die plaat tegels verwarm of dan de siliconen kit die ter afdichting tussen vloer en muur moet niet zodanig verdroogt dat de afsluitende werking teniet gedaan word.
Ik zou natuurlijk maar 1m2 van de 120 bij 120 kunnen verwarmen om de kit enigzins te beschermen maar toch.
Ik heb nog nooit gewerkt met electrische vloerverwarming dus ik weet niet welke nadelen dit idee heeft.
Ik ken niemand die van pir problemen heeft ondervonden.LED-Maniak schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 22:17:
In mijn top 4 staat PUR spuiten onder je vloer op nummer 35. Nog onder ganzendons.
Of bedoel je werkelijk gespoten PIR en heeft dat bij verkeerde mengverhouding geen last van uitgassen met mogelijk allergische reacties tot gevolgen? Ik heb twee collega's waarvan beide hun huis onbewoonbaar is verklaard door gespoten PUR en levenslang overgevoeligheid.
EPS is prima als je de ruimte hebt, heb je dat niet dan heb je weinig andere opties dan PIR met goed dikke folie er onder.
Een chirurg in een ziekenhuis is ook niet altijd 100% succesvol.
In jouw geval zou ik voor schapewol kiezen.
't is een geitnokiaan958GB schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 21:36:
[...]
Ik ken niemand die van pir problemen heeft ondervonden.
Een chirurg in een ziekenhuis is ook niet altijd 100% succesvol.
In jouw geval zou ik voor schapewol kiezen.
Maar over dit onderwerp is behoorlijk wat te vinden. Door verkeerde mengverhoudingen kan gespoten PUR langer uitgassen. Hierdoor kunnen mensen levenslang overgevoelig raken(daarom krijg je altijd een handschoen bij een bus pur geleverd bijvoorbeeld). In het oosten van het land zijn al meerdere huizen gesloopt en als chemisch afval afgevoerd omdat dit verkeerd is gegaan(en ja, ook door 'grote jongens').
[ Voor 38% gewijzigd door LED-Maniak op 03-10-2024 22:10 ]
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Boudewijn schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 19:08:
[...]
Lijkt me heel tricky, dat hendeltje heeft erg weinig vlees
doktervictor schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 19:10:
[...]
Zou een Duco kunnen zijn, zijn veel replacement hendels voor te koop. Wel handig als je het afgebroken deel nog hebt voor de maat.
Heb contact opgenomen met Duco (mega snelle en aardige service zelfs voor zo'n kleine consumentenvraag!), zij gaven aan dat dit GEEN Duco is maar waarschijnlijk een Aralco - tegenwoordig Renson.sOid schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 21:36:
[...]
Is volgens mij een Duco. Die oudere dingen zijn superdom ontworpen. Oorspronkelijk zit er een koordje aan maar dat wordt natuurlijk ranzig/lelijk naar x-jaar. Maar... Om er een nieuwe in te krijgen moet je het rooster eruit halen. En om het rooster eruit te krijgen, moet je dus het raam eruit halen.
Geen grap. Ik heb dit nagevraagd bij Duco zelf...
Mocht je hier toch een oplossing voor vinden, dan hoor ik het graag.
Heb die nu een mailtje gestuurd, ben benieuwd en ik kom er op terug.
Bekisting gemaakt, ijzer erin en een hoop zakjes beton.
De vering van onze auto heeft ook ergens een eindaanslag schijnbaar
Te lui om met de aanhanger te lopen klieren zeg maar..
:strip_exif()/f/image/CQRQ20YK6MBn0Wl7LvVriu1Z.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/DAsKKooZdmiGQhUGxcnHk1SD.jpg?f=fotoalbum_large)
Inmiddels is het zink voor de daklijst ook binnen.
Dat was van dat linkje zink en koper dat hier onlangs gepost werd.
Spul ziet er keurig uit, netjes getransporteerd en ook voor een nette prijs.
Daar zal ik morgen eens even mee aan de gang, kijken of dat solderen me ook lukt.
En nog even naar Jan sok voor een paar lariks balkjes...
De zaterdag komt wel weer om.
Gisteren even een gat gegraven buiten tot de fundering en even de kruipruimte in geweest.ThinkPad schreef op maandag 23 september 2024 @ 13:27:
[...]
Voor het van kruipruimte naar buiten staat mij ook iets bij dat daar een truukje voor was. I.p.v. door de fundering boren kon je ook aan de buitenkant net op de overgang van gevel/fundering boren en dan kwam je bovenin de kruipruimte uit ofzo? Meen dat eens gelezen te hebben.
[...]
![]() | ![]() | ![]() |
De fundering valt best een stuk terug t.o.v. de buitengevel zie ik in de kruipruimte als ik langs het piepschuim kijk (waar ook nog net een klein randje van de glaswol isolatie zichtbaar is). Ik snap niet helemaal waar de buitengevel dan op rust?
Denk dat ik het beste gewoon op dezelfde hoogte als de ventilatiekoekoek in de kruipruimte kan boren? Dan kom ik alleen piepschuim en stenen van de buitengevel lijkt mij.
Ik heb gekeken naar het rode rubber en zwarte rubber (foto 2), echter lijken deze nog prima. Heb het wat schoongemaakt, maar geen resultaat.
Heb het hele apparaat ook met de hand stevig naar beneden gedrukt, toen liep ie nog door.
Nu lijkt in het reservoir aan de onderzijde ook een rubber te zitten, zie foto 3. Of is dat geen rubber? Echter kom ik hier niet bij, zit te diep. Zou dat het issue kunnen zijn? Iemand een idee?
:strip_exif()/f/image/Vgi4sibhmgsfpf0hIGJxCz4D.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lGIf9DH0ReV25qjMx08VU4S3.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/z3nnqsnHMOYL2zQl4Enexzyb.jpg?f=fotoalbum_large)
Hogedruk spuit erin duwen. Anders wordt het gravenjordeeeh schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 15:13:
Volgens mij hebben de vorige bewoners nooit de dakgoot van het schuurtje schoongemaakt...![]()
Nu nog even kijken hoe ik alles eruit kan krijgen, de afvoer heeft een knik/bocht en volgens mij zat ook daar nog wortels.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.
Vooral het witte deel is amper te schuren.
De vorige eigenaar heeft e.e.a. geprobeerd te plamuren, maar is niet echt netjes gedaan en laat op diverse plekken los. Hout is wel wat vochtig maar gelukkig nog niet rot.
Ik heb het gevoel dat het witte deel van het kozijn een soort inzet in het groene gedeelte is. Maar kan nergens montagepunten oid vinden..
![]() | ![]() |
Tevens zit tussen het witte en groene deel een spleet waar amper verf zit maar wel water verzamelt tijdens/na buien. Wellicht handig om deze rand volledig af te kitten zodat hij gelijk komt te liggen met voorzijde van het witte deel? (Achterin ligt nu al een kitrand)
:strip_exif()/f/image/9yIADJmHBibQWajcHdpOV9Qu.jpg?f=fotoalbum_large)
Schuurblok of een stuk hout en schuurpapier. Of een multitool.errrrrnie schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 16:37:
Tips hoe ik dit soort hoeken in mijn kozijnen goed kaal kan schuren zodat er een nieuwe verflaag op kan?
De vorige eigenaar heeft e.e.a. geprobeerd te plamuren, maar is niet echt netjes gedaan en laat op diverse plekken los. Hout is wel wat vochtig maar gelukkig nog niet rot.
Ik heb het gevoel dat het witte deel van het kozijn een soort inzet in het groene gedeelte is. Maar kan nergens montagepunten oid vinden..
[Afbeelding] [Afbeelding]
Tevens zit tussen het witte en groene deel een spleet waar amper verf zit maar wel water verzamelt tijdens/na buien. Wellicht handig om deze rand volledig af te kitten zodat hij gelijk komt te liggen met voorzijde van het witte deel? (Achterin ligt nu al een kitrand) [Afbeelding]
Ziet er goed uitbarry86 schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 17:55:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Vandaag mijn poort geïnstalleerd. Ik heb hem zelf uitgetekend, daarna laten buis laseren, zelf gelast en daarna verzinken + poedercoaten.
Ben er blij mee
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Qczyz0l74iY4BbTsnu2IPBZy.jpg?f=user_large)
Heb net de eerste beugel geplaatst en waar ik tegenaan loop is ik dat ze niet strak op deze buisbeugelpen gemonteerd krijg:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/u4rGv6ImFeBUWEvk6Nuc5cGq.jpg?f=user_large)
De schroef trekt het plastic niet strak tegen de buisbeugelpen maar gezien het ontwerp van de beugel lijkt dat de bedoeling te zijn.
Hoe is de regenpijp dan ooit goed vast te zetten?
Was meer gepruts dan ik dacht.
Vooral de 90 graden buitenhoek maken was nog wel even een breinbreker.
Wat moet je waar uithoeken om op de juiste plek de boel weer aan elkaar te kunnen solderen.
Maar het is gelukt.
En ik was vergeten dat er een stukje dak met een bredere rand was.
Dus twee daktrimmen platslaan om er één brede van te maken gelukkig was dat maar 125cm.
Al met al zit het erop..
:strip_exif()/f/image/B3AiDDhevhKQ957Ba1DsztS5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/EZ5C9wimC9boXTHSFjhLkeCB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/toTauWUZWFA5AkArTEHRGFG3.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/nzSrz6RajygAzs2wlL8E5Bxl.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/FuGZrkJsgL0tyIShUuLcJHJ8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/NWPMIbLW9ZWXru3bBju6EPTj.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mfzAvrrYJi68puSMorpd7jGs.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ga binnenkort een houthok maken , aan de rand van ons grasveld. Dus eindelijk is er overal gras om heen. Nu wilde ik in eerste instantie er nog bestrating onder leggen tegen onkruid maar is dat niet overdreven ?
Het hout komt wat verhoogd te liggen, cm om 10 boven maaiveld. Zou worteldoek al niet volstaan ? Of beter wel stukje afgraven en wat bestrating op leggen? Iemand ervaring mee ?
Houthok wordt met palen gebouwd en ingegraven.
[ Voor 7% gewijzigd door Waypoint op 05-10-2024 22:15 ]
Ik heb bestrating en dan een vlonder zodat de lucht van onder af kan op trekken en niet het vocht uit de grond.Waypoint schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 19:14:
Leuke foto's mannen, mooi om iedereen zijn kluswerk te zien!
Ik ga binnenkort een houthok maken , aan de rand van ons grasveld. Dus eindelijk is er overal gras om heen. Nu wilde ik in eerste instantie er nog bestrating onder leggen, maar is dat niet overdreven ? Het hout komt wat verhoogd te liggen, cm om 10 boven maaiveld. Zou worteldoek al niet volstaan ? Of beter wel stukje afgraven en wat bestrating op leggen? Iemand ervaring mee ?
:strip_exif()/f/image/X5szjw7eRUtoIYDL6iIHpJ3S.jpg?f=fotoalbum_large)
Hout droogt toch wel als het niet (continu) nat regent.Waypoint schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 19:14:
Ik ga binnenkort een houthok maken , aan de rand van ons grasveld. Dus eindelijk is er overal gras om heen. Nu wilde ik in eerste instantie er nog bestrating onder leggen, maar is dat niet overdreven ? Het hout komt wat verhoogd te liggen, cm om 10 boven maaiveld. Zou worteldoek al niet volstaan ? Of beter wel stukje afgraven en wat bestrating op leggen? Iemand ervaring mee ?
Alleen als je voorraad heel krap is en je bijna vers hout aan het stoken bent, dan zul je er iets van merken.
Daarom hadden wij ook verschillende vakken in de houtopslag. Het ene vak is dan nat en vul je met hout, het andere vak het vak wat je gebruikt om te stoken. Of in ons geval 4 vakken, met 2 vakken voorraad die prima een seizoen extra lagen te drogen. En als de onderste laag aan de voorkant wat vochtig was, dan gooide je die boven op een ander vak om nog iets verder te drogen.
Ik vind het vooral heel prettig dat met bestrating en dan een vlonder er niet allerhande zooi onder uit groeit en de balkjes van de vlonder zakken niet in de grond en verotten niet.TheGhostInc schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 20:30:
[...]
Hout droogt toch wel als het niet (continu) nat regent.
Alleen als je voorraad heel krap is en je bijna vers hout aan het stoken bent, dan zul je er iets van merken.
Daarom hadden wij ook verschillende vakken in de houtopslag. Het ene vak is dan nat en vul je met hout, het andere vak het vak wat je gebruikt om te stoken. Of in ons geval 4 vakken, met 2 vakken voorraad die prima een seizoen extra lagen te drogen. En als de onderste laag aan de voorkant wat vochtig was, dan gooide je die boven op een ander vak om nog iets verder te drogen.
Het bestaat hier inderdaad ook uit een aantal vakken maar alles ligt er al een paar jaar in ivm dat we nu een warmtepomp hebben.
Ik stook nu wat schoon vuren sloophout van mijn verbouw project maar anders stoken we niet bijzonder veel meer.
Bodempje geel zand, dan wortel/ onkruiddoek, daar tegels op en dan een pallet is het makkelijksteWaypoint schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 19:14:
Leuke foto's mannen, mooi om iedereen zijn kluswerk te zien!
Then again, je kunt ook gewoon de onderste laag hout afschrijven en op zand leggen, dan is dat je onderlaag. Werkt ook. Vocht trekt echt niet dwars door de stam heen recht omhoog
Daarbij: bui er op en het is alsnog nat
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Zelf de rand maar geverfd. Eerst goed ontvet, toen licht geschuurd en nogmaals ontvet.
Voor
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/G5IrcTlsV42hQWCoi470crhb.jpg?f=user_large)
Na
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7m7xIwDVeo1PBTn9oY42WpSN.jpg?f=user_large)
Heb de Hammerite mat zwart gebruikt maar echt mat vind ik het helaas niet geworden, eerder glans.
Ik hoor jullie al denken “ongeverfd was beter”.
zeker een keurig hek!barry86 schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 17:55:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Vandaag mijn poort geïnstalleerd. Ik heb hem zelf uitgetekend, daarna laten buis laseren, zelf gelast en daarna verzinken + poedercoaten.
Ben er blij mee
dat je bij het betonstorten niet een bekistinkje hebt gebruikt is dan weer ietsje jammer
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2r1UKFk025DRJPU4sFiWge17.jpg?f=user_large)
Zijkanten ingezaagd met een ijzerzaag en het tussenstuk eruit geslepen met de Dremel.
De staduitloop zelf was ook nog veel te lang dus die moest ook nog afgekort en ingezaagd worden, waarna de vergaarbak kon worden opgehangen:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ySwO5xSCRm0jXzAO5WoZUv8L.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YyUqBWhqRseIAhengC1iUI0Y.jpg?f=user_large)
Volgende stap is de regenpijp plaatsen.
Had om te beginnen al een beugel geplaatst maar die zit nogal los
[ Voor 5% gewijzigd door Vliegvlug op 05-10-2024 22:05 ]
Ik merk dat ik niet duidelijk was. Het ging mij erom of je dan niet allemaal onkruid eronder krijgt .
Houthok zelf zet ik met palen in de grondx
Opties:
- Gaten dichtsmeren met snelcement, daarna op zelfde plek (er is al geschilderd, en er zit spachtelputz...), nieuwe gaten boren
- Chemisch anker erin, daarna gat boren (?), of meteen plugje erin plakken zodat ik daarna kan schroeven?
Ik kan altijd nog alles dichtsmeren en aanhelen en op andere plek beugels plaatsen natuurlijk, maar dat komt net even onhandig uit.
Met het handje. Kost even tijd dat besef ik mij maar soms nodig . Verf brander en schraper kan ook.errrrrnie schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 16:37:
Tips hoe ik dit soort hoeken in mijn kozijnen goed kaal kan schuren zodat er een nieuwe verflaag op kan?
Tevens zit tussen het witte en groene deel een spleet waar amper verf zit maar wel water verzamelt tijdens/na buien. Wellicht handig om deze rand volledig af te kitten zodat hij gelijk komt te liggen met voorzijde van het witte deel? (Achterin ligt nu al een kitrand) [Afbeelding]
Ik zou niet zo snel dat randje dichtkitten , dan kan er ook vocht achterblijven. Ligt beetje aan je afwatering
Snelste maar niet de goedkoopste optie wellicht , gewoon nieuwe beugels die met 1 bout vastgezet worden ? Die zijn vaak 8 of 10mm met stokeind.MJV schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 07:09:
Hoe kan ik het beste mijn trapleuning weer vastzetten? Zat vast met Toggler pluggen (want soort van holle wand, van die rode stenen met holtes erin), maar die hebben demonteren+monteren niet overleefd. Gaten zijn nu 10mm, want veel te groot is voor de beugels die worden vastgezet met gewone 4x40 schroeven, groter dan dat krijg ik er niet echt mooi/netjes doorheen.
Opties:
- Gaten dichtsmeren met snelcement, daarna op zelfde plek (er is al geschilderd, en er zit spachtelputz...), nieuwe gaten boren
- Chemisch anker erin, daarna gat boren (?), of meteen plugje erin plakken zodat ik daarna kan schroeven?
Ik kan altijd nog alles dichtsmeren en aanhelen en op andere plek beugels plaatsen natuurlijk, maar dat komt net even onhandig uit.
Vullen en opnieuw boren wordt volgens mij nooit echt stevig.
Dat zijn toch van die poreuze stenen?MJV schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 07:09:
Hoe kan ik het beste mijn trapleuning weer vastzetten? Zat vast met Toggler pluggen (want soort van holle wand, van die rode stenen met holtes erin), maar die hebben demonteren+monteren niet overleefd. Gaten zijn nu 10mm, want veel te groot is voor de beugels die worden vastgezet met gewone 4x40 schroeven, groter dan dat krijg ik er niet echt mooi/netjes doorheen.
Opties:
Ik begrijp dat het vast zat met 3 hollewandpluggen? Per beugel?
Het zijn lucht kamers dus de gips versie met knik zullen wel niet passen.
Misschien niet meteen je eerste keus maar zou je niet tegel fix it lijm er in kunnen spuiten?
(de kamers moeten dan wel afgesloten holtes zijn anders spuit je je hele muur vol voordat je het gewenste effect hebt.)
Die boel uit laten harden en dan opnieuw inboren met een oud staalboortje.
En weer van die gips pluggen, de https://www.bol.com/nl/nl...0WNAF3EAQYBCABEgKrHvD_BwE
Zo iets er in duwen met een klein toertje nieuwe fixit lijm.
En als die fixit lijm te vloeibaar is gewoon een flinke klodder high tag kit er in spuiten zodat het een enigzins massieve body vormt.
[ Voor 4% gewijzigd door copykat op 06-10-2024 09:33 ]
Jazeker, dat is met een regenpijp in de beugel!Beekforel schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 08:00:
@Vliegvlug heb je wel een buis in de beugel? Zonder buis zit het sowieso los.
Maar dan kan het dus alsnog bewegen. Zowel naar voren en naar achteren in het horizontale vlak (het oog van het bevestigingsanker is namelijk ovaal) als heen en weer draaien rond het bevestigingspunt.
Dat laatste wordt natuurlijk wel voorkomen zodra ik de regenpijp met meer dan één beugel vast zet maar dat horizontaal bewegen in principe niet.
Maar ik denk dat het echt zo hoort gezien het ontwerp van de beugels en ik las ook dat een regenpijp nog moet kunnen werken dus waarschijnlijk is het daarvoor.
De pijp zal niet naar beneden schuiven vermoed ik ondanks dat de beugels niet super herd klemmen doordat wanneer de buis naar beneden gaat de beugels wat zullen kantelen en daarmee zichzelf vaster klemmen.
Ik zou van alle beugels aan de kant van de schroef het gat groter kunnen maken zodat deze enkel nog aan de andere kant ‘pakt’ en dan trekt de beugel zichzelf klemvast tegen het bevestigingsanker. Maar naast dat het veel werk is zal het niet de bedoeling zijn dus ik ga het maar zoals bedoelt vast zetten.
Ik ben benieuwd hoe vast het straks zit met 5 beugels over een afstand van 2m regenpijp.
Dat is wel heel veel beugels!Vliegvlug schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 09:30:
[...]
Ik ben benieuwd hoe vast het straks zit met 5 beugels over een afstand van 2m regenpijp.
Oh echt?
Ik heb een zakje van 5 dus waarom niet allemaal gebruiken.
Bovendien moet er nog een vulautomaat voor de regenton tussen komen dus leek me wel handig dan iets boven en onder die automaat ook een beugel te hebben en niet een heel lang stugk regenpijp te hebben dat niet ondersteund wordt.
Denk dat dat teveel werking geeft op dat deel.
Ik neem aan dat bout+moer en plaat aan andere kant van de muur geen optie is? Hier kwam ik toevallig in de garage uit dus kon ik het daar acceptabel wegwerken.MJV schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 07:09:
Opties:
Als afwerking hebben ze plastic latjes ertegenaan gelijmd. Daar zat behang overheen, nu wil het het geheel voorzien van een dun laagje gipspleister. Laatste heb ik twee jaar geleden al in een kamer gedaan. Toen was het echter wat werk om dat plastic latje weg te werken, immers is het al 1-2mm dik en dikker wordt mijn gipslaagje ook niet.
Mijn vraag dus: kan ik het gewoon eraf halen en dicht smeren (mij lijkt van niet)? Compriband erin zou kunnen maar ook dat lijkt mij niet te stucadoren.
![]() | ![]() |
Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.
Latje weg, dichtpurren en stuc eroverheen.ben2513 schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 11:05:
De binnenwanden van onze woning sluiten niet geheel aan bij het plafond. Waarschijnlijk omdat de materialen verschillen. Er is dus een luchtverbinding tussen de kamers met als enige afwerking dat latje in elke kamer.
Als afwerking hebben ze plastic latjes ertegenaan gelijmd. Daar zat behang overheen, nu wil het het geheel voorzien van een dun laagje gipspleister. Laatste heb ik twee jaar geleden al in een kamer gedaan. Toen was het echter wat werk om dat plastic latje weg te werken, immers is het al 1-2mm dik en dikker wordt mijn gipslaagje ook niet.
Mijn vraag dus: kan ik het gewoon eraf halen en dicht smeren (mij lijkt van niet)? Compriband erin zou kunnen maar ook dat lijkt mij niet te stucadoren.
Ps. Weet je zeker dat het latjes zijn en geen U profielen?
[ Voor 4% gewijzigd door Wolly op 06-10-2024 11:14 ]
Dank je! Ja het zijn geen U profielen, misschien L maar zeker geen U.Wolly schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 11:11:
[...]
Latje weg, dichtpurren en stuc eroverheen.
Ps. Weet je zeker dat het latjes zijn en geen U profielen?
Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.
Piramide dakje maken met twee planken?Milo85 schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 11:01:
Ik heb een douglas schutting in de tuin van de vorige bewoners maar deze is open aan de bovenkant. Ik weet alleen nog niet helemaal wat de beste manier is van dichtmaken. Plank erboven op maar dan blijft er misschien water op staan en gaat krom trekken? Is zo'n 17 cm breed.
[Afbeelding]
Optisch voor jouw zijde een standaard douglas afdeklat schutting. Blijft ertussen gewoon open en ventileren.Milo85 schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 11:01:
Ik heb een douglas schutting in de tuin van de vorige bewoners maar deze is open aan de bovenkant. Ik weet alleen nog niet helemaal wat de beste manier is van dichtmaken. Plank erboven op maar dan blijft er misschien water op staan en gaat krom trekken? Is zo'n 17 cm breed.
[Afbeelding]
Netjes 17cm overbruggen met Douglas zul je zelf moeten infrezen of laten doen, is prijzig (wellicht splitten met de buren) en creëer je en grote nestkast voor alle wildlife bij jou in de buurt.
edit: bij mij ligt het hout in het houthok gewoon op de grond (zand). Ik heb de oorspronkelijke begroeiing op die plek niet verwijderd: die was vrij snel uit zichzelf verdwenen. Grondwaterstand is altijd minstens 0,5m onder maaiveld. Bodem van het houthok is continu stuifzand.
[ Voor 29% gewijzigd door inhico op 06-10-2024 12:56 ]
...
De loopdeur zit erin nu de roldeur nog aan de voorkant.
Best wel mooi hoe je die scharnieren van zo'n kunstof deur allemaal kunt verstellen met een paar inbusjes.
:strip_exif()/f/image/Rj9bRIaUL59TivRW6tcSpoSM.jpg?f=fotoalbum_large)
De purfling zal iets boven de topplaat liggen, daar komen glitters op. Wordt met 2K, metal flakes, en rozegoude base layer. De rest met 2K. Moet er dan ook een spuitcabine voor optuigen. Met het is wel erg leuk allemaal om te doen. Veel geduld nodig. De hals is overigens door Warmoth gemaakt; (walnoot + ebben). De fret dots zelf in gemaakt. De roze parelmoer fret-dots mogen niet uit de USA worden verkocht, dus maar zelf gedaan.
:strip_exif()/f/image/rUiGPw5sbl0IuvQS40jsfCKm.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/PrQLHM7StN9VZCloEbLgJlHO.jpg?f=fotoalbum_large)
De amazon boortjes waren niet recht genoeg... opnieuw gevuld met epoxy.
:strip_exif()/f/image/6NrPF1hL2Sn38Zi6Yf9J1Ut0.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier zelf een jig gemaakt voor telecaster string ferrules.
:strip_exif()/f/image/tYXz3NxBAgAnjBHSLaffTJey.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/cJKhQK4HmVjUEUJfi0Etsp5l.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/v2KBT6EzsaCNV8oY4gpJJL71.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lzaHH8ygj35dZ5tl9g5sUi6j.jpg?f=fotoalbum_large)
Achterkant, alvast een afschuining gemaakt, kan ik later schuren tot afgeronde hoeken.
:strip_exif()/f/image/RnWmDNwhcFitnAotjUcjkuU1.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door gitaarwerk op 06-10-2024 16:23 ]
Ontwikkelaar van NPM library Gleamy
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5
Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/