[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 402 ... 466 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NRJ020
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:56
@assje Heel mooi gedaan! Heb je dit allemaal zelf gedaan?Hoe heb je de opbouw gedaan van de EPS? Is hier direct overheen gestuckt? Zijn de kozijnen ook vervangen?

Itho Amber 95 + WPV-H 240L

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:04
NRJ020 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 12:55:
@assje Heel mooi gedaan! Heb je dit allemaal zelf gedaan?Hoe heb je de opbouw gedaan van de EPS? Is hier direct overheen gestuckt? Zijn de kozijnen ook vervangen?
Kozijnen zijn vervangen en 2cm buiten de gevel terug geplaatst. Kozijnen/isolatie/stuc is uitbesteed.

Opbouw is: EPS -> mortel / gaas /mortel -> afwerklaag (korrel 1,5mm) -> coating

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R_4jwP5oziX86sX3BNF7kjKLP_Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eOgNTLmIpEeGA5sIrU4GVObw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lrCAicO9khLuZHwkWucrTAkxM1M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GuA94Junuzl4on0aW7UPFSyr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/10WhJfojs6002qn5hUr7cAdRjd8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C78Poyuaa2Xlap0yIVb28d3i.jpg?f=fotoalbum_large

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeyJey
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10:14
Hopelijk hebben jullie advies omtrent ons platte en lekkende dak;

We hebben onlangs een lekkage gehad in de uitbouw van de woonkamer (plat dak, bitumen, uitbouw en dak van 2003). Tijdens een flinke stortbui en een deels verstopte afvoer druppelde er water door het plafond heen op 1 plek bij de gordijnrail (schroef/plug gat).

Nu laat ik momenteel een paar dakdekkers en onze eigen loodgieter hier naar kijken en offerte opstellen. De gehele dakbedekking vernieuwen ligt voor de hand gezien de leeftijd van het bitumen.

Alleen vraag ik me af hoe eventuele gevolgschade door de lekkage (constructie, isolatie) in kaart gebracht kan worden zonder het plafond open te maken?
De dakdekker die gisteren langs kwam gaf aan dat de isolatie wel zal opdrogen. Daar heb ik wat twijfels bij ;). Extra isolatie kon wel volgens hem, dat zou dan boven op het dak worden toegevoegd..

Is dit een issue waarvoor ik bij een aannemer of bouwkundige moet zijn?

Bijkomend ding is dat we afgelopen jaar een aardige muizenplaag op het plafond hebben gehad, wat inmiddels wel is opgelost. Maar waardoor er best wat keutels op het plafond liggen. Wellicht ligt het voor de hand dat het plafond dus ook op termijn moet worden vervangen, incl. dichten van gaten en kieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
JeyJey schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 15:01:

We hebben onlangs een lekkage gehad in de uitbouw van de woonkamer (plat dak, bitumen, uitbouw en dak van 2003). Tijdens een flinke stortbui en een deels verstopte afvoer druppelde er water door het plafond heen op 1 plek bij de gordijnrail (schroef/plug gat).

Nu laat ik momenteel een paar dakdekkers en onze eigen loodgieter hier naar kijken en offerte opstellen. De gehele dakbedekking vernieuwen ligt voor de hand gezien de leeftijd van het bitumen.

Alleen vraag ik me af hoe eventuele gevolgschade door de lekkage (constructie, isolatie) in kaart gebracht kan worden zonder het plafond open te maken?
De dakdekker die gisteren langs kwam gaf aan dat de isolatie wel zal opdrogen. Daar heb ik wat twijfels bij ;). Extra isolatie kon wel volgens hem, dat zou dan boven op het dak worden toegevoegd..

Bijkomend ding is dat we afgelopen jaar een aardige muizenplaag op het plafond hebben gehad, wat inmiddels wel is opgelost. Maar waardoor er best wat keutels op het plafond liggen. Wellicht ligt het voor de hand dat het plafond dus ook op termijn moet worden vervangen, incl. dichten van gaten en kieren.
Ligt er maar net aan hoeveel geld je wil besteden. Lekke bitumen repareren zal met 200 euro klaar zijn, nieuw dak en isolatie een veelvoud.

Persoonlijk zou ik mij niet druk maken, bitumen gaat wel stuk langer mee dan 20 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:47

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ronald.42 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 15:29:
[...]

Zo vandaag een leuk stukje gedaan.
Wie niet sterk is of alleen is moet creatief met takels en krikjes zijn :9
Nu eerst tijd voor een biertje het is wel mooi geweest morgen maar verder.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb je ook wat van isolatie tussen de balk en het metselwerk gedaan? Of vertrouw je erop dat die balk voldoende geimpregneerd is en niet zal rotten?

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13-09 20:54

copykat

Good copy isn't bad

Tegenwoordig isoleren ze veel van buitenaf. Lekker snel en geen gekloot met dampdichte folie. Veel huurhuisdaken worden zo geupdate.

Laagje pirplaat, wat loop plaat als underlayment, en branden maar.
Constructie technisch zal je dak niet snel inzakken.
Opdrogen? Vast wel maar of de luchtigheid wat je isolatie is, nog voldoende is?
Sommige isolatie word pap met vocht. Soort nat karton.

Waar je op moet letten bij je platje is dat de kraag die tegen je gevel aan zit hoog genoeg gesneden is.
Zodat eerder het over de rand gaat langs je uitbouw dan terug slaat in je stenen gevel.
Veel krijgen last van lekkage doordat die kraag lekt of te kort is.

(Buren hadden dit ook.....)

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-09 21:20

Tja, hoever wil je gaan? Ik zou mij om de isolatie niet zo druk maken. Die droogt wel tenzij het echt weken/maanden in het water heeft gezeten. Dak vervangen en klaar, dat zou ik doen. Plafond kan altijd nog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
zonoskar schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 15:21:
[...]

Heb je ook wat van isolatie tussen de balk en het metselwerk gedaan? Of vertrouw je erop dat die balk voldoende geimpregneerd is en niet zal rotten?
Achter in de tuin heb ik het al meer dan 10 jaar zo staan en daar is nog niks aan te zien.
Het tocht er wel wat onder door metselwerk is niet 100% vlak dus het blijft niet nat zeg maar.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:54

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Volgens mij heb ik een gevalletje siliconen besmetting van de bestaande kitlaag.

St. Marc gebruikt om kozijnen schoon te maken, vervolgens geschuurd met korrel 150 en toen weer alles afgenomen met lauwwarm water.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nLi3GOhsU_EM3y_HjJK4TIIKWKY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/16nl1DnfB7thlDCiZtKxNsUQ.jpg?f=fotoalbum_large

Ik laat het maar zo. Of iemand tips voor de volgende raamkozijnen?

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:20
In onze tuin ga ik een aantal extra electrapunten aanleggen. Omdat ik nu alle ruimte heb dacht ik de kabels in deze flexibele buis te stoppen. Dan hoef ik geen speciale grondkabel te kopen en ben ik flexibeler voor de toekomst. Nu ik de buis in huis heb is het wel echt heel dik! Lastig om dat netjes weg te werken op het punt bij de gevel. Iemand nog een andere tip? Onder de tegel afsnijden en purren? Of toch gewoon met een grondkabel aan de slag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:02
PD2JK schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 19:53:
Volgens mij heb ik een gevalletje siliconen besmetting van de bestaande kitlaag.

St. Marc gebruikt om kozijnen schoon te maken, vervolgens geschuurd met korrel 150 en toen weer alles afgenomen met lauwwarm water.

[Afbeelding]

Ik laat het maar zo. Of iemand tips voor de volgende raamkozijnen?
Dat denk ik ook. Het zal nu door de hele pot verf zitten. Je kan in de schilderwinkel een speciaal goed kopen wat je door de verf kan druppelen om dit te voorkomen. Of nieuwe verf kopen.

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-09 15:15
peligro2k schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 20:29:
In onze tuin ga ik een aantal extra electrapunten aanleggen. Omdat ik nu alle ruimte heb dacht ik de kabels in deze flexibele buis te stoppen. Dan hoef ik geen speciale grondkabel te kopen en ben ik flexibeler voor de toekomst. Nu ik de buis in huis heb is het wel echt heel dik! Lastig om dat netjes weg te werken op het punt bij de gevel. Iemand nog een andere tip? Onder de tegel afsnijden en purren? Of toch gewoon met een grondkabel aan de slag?
Hoe ben je van plan om de aftakkingen te doen? Of wil je alle grondkabels naar hetzelfde punt brengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
walletje-w schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 20:38:
[...]

Hoe ben je van plan om de aftakkingen te doen? Of wil je alle grondkabels naar hetzelfde punt brengen?
Ik was van plan om de buis bij de woning te laten beginnen, dan bij de eerste hoe boven te laten komen, dan de YMVK in een waterdichte doos, en dan vanaf die doos weer onder de grond met de buis naar het volgende punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:54

PD2JK

ouwe meuk is leuk

manusjevanalles schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 20:33:
[...]

Dat denk ik ook. Het zal nu door de hele pot verf zitten. Je kan in de schilderwinkel een speciaal goed kopen wat je door de verf kan druppelen om dit te voorkomen. Of nieuwe verf kopen.
Ik giet wel elke keer iets verf in een verfbakje, maar misschien is dat spul erdoorheen wel een goed idee, zal deze week eens bellen, ik moet toch nog zeker een blik erbij hebben. Ook gebruik ik af en toe een nieuwe kwast en een nieuw bakje. Tnx in ieder geval. :)

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

Alleen vraag ik me af hoe eventuele gevolgschade door de lekkage (constructie, isolatie) in kaart gebracht kan worden zonder het plafond open te maken? ....
Dat hangt er helemaal vanaf hoe het dak geisoleerd is.
Als er glas- of steenwol tussen de balken is gedaan dan zou ik de plafonds en de isolatie verwijderen en opnieuw isoleren vanaf de bovenkant (zoals het hoort) voordat de nieuwe dakbedekking er op komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09 12:14

Ik zou gezien de uitwerpselen etc er voor kiezen om het in een keer helemaal goed te doen. Plafond eruit, isolatie eruit, nieuwe isolatie erin en nieuw dak erop.
Alternatief zou zijn zoals je zelf ook omschrijft, nu het dak, later weer last van mogelijk vocht in isolatie + stinken door de uitwerpselen zodat je het uiteindelijk toch moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ettie1990
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-09 18:39

ettie1990

PSN:ettiesick

In een pvc buis leggen 🫡

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Je kunt met een waterdichte gietmof werken.

Ik dacht dat juist een grondkabel agv de aardmantel aan de buitenkant bedoeld is de aardlekschakelaar te laten springen als iemand (vaak met een ijzeren=geleidend voorwerp) de kabel doorsteekt. Ik weet niet waar de buis allemaal moet lopen, maar die bescherming biedt zo'n pijp niet tov een grondkabel. Had je een grondkabel gebruikt, dan zou je montage, splitsen binnenshuis in een droge ruimte (meterkast oid) doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
Vandaag kwam er weer een beginners fout naar boven, ik had alle stopcontacten op 30cm hoh gemaakt in de keuken, had gelezen dat stopcontact onderkant minimaal 25cm van de grond moet bevinden,

Schijnbaar is dat niet zo en moeten stopcontacten tegenwoordig ongeveer 2 cm boven de vloer worden gemonteerd, anders kan de keuken monteur ze niet plaatsen. Afijn, vanavond weer even bikken :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:52
flaskk schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 08:40:
Vandaag kwam er weer een beginners fout naar boven, ik had alle stopcontacten op 30cm hoh gemaakt in de keuken, had gelezen dat stopcontact onderkant minimaal 25cm van de grond moet bevinden,

Schijnbaar is dat niet zo en moeten stopcontacten tegenwoordig ongeveer 2 cm boven de vloer worden gemonteerd, anders kan de keuken monteur ze niet plaatsen. Afijn, vanavond weer even bikken :)
Volgens mij heb ik de stopcontacten nog wel hoger zitten dan 25cm van de vloer.
Waarom zou de keukenboer er niet bij kunnen? Die boort toch gewoon een gat in het achterpaneel?

Mijn gewone stopcontacten zitten inderdaad op 25cm, maar die achter de keukenkastjes zitten zeker halverwege de vloer en het blad, dus zal zo'n 40cm zijn. Die van de inbouwkoelkast zit zelfs nog veel hoger. Ergens rond de 1.2 meter.

Ze boren gewoon een gat naar achter en dat is zelfs makkelijker werken dan direct bij de grond want dan moet je met stekkers gaat klooien onder de plinten met maar 80mm hoogte. 8)7

[ Voor 23% gewijzigd door LED-Maniak op 21-08-2024 08:53 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flaskk
  • Nu online
LED-Maniak schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 08:46:
[...]

Volgens mij heb ik de stopcontacten nog wel hoger zitten dan 25cm van de vloer.
Waarom zou de keukenboer er niet bij kunnen? Die boort toch gewoon een gat in het achterpaneel?
Ja dat dacht ik ook, maar schijnbaar moet eerst geplaatst worden en dan pas de stekker erin. Ik denk dat gewoon beetje luiigheid is want bij de oude keuken zaten ze ook achter de apparatuur/kastjes. Dus stekker erin, daarna vaatwasser oid in schuiven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Laatst online: 10:52
flaskk schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 08:52:
[...]

Ja dat dacht ik ook, maar schijnbaar moet eerst geplaatst worden en dan pas de stekker erin. Ik denk dat gewoon beetje luiigheid is want bij de oude keuken zaten ze ook achter de apparatuur/kastjes. Dus stekker erin, daarna vaatwasser oid in schuiven.
Ik kan mij hooguit voorstellen dat het iets met veiligheid is? Geen apparaat verplaatsen waar stroom op staat?

Maar goed, lijkt mij echt onhandig werken, om op de grond te moeten gaan liggen om door de spinnenwebben en meuk de stekker er in en uit te moeten halen. Maar het kan inderdaad...

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-09 21:33
Guido7619 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 13:09:
Ik heb in de tuin bloembakken gemaakt met van die 15x15x60 betonblokken.

Nu wil ik deze gaan stuccen. Zoals zo vaak zijn er echter weer veel verschillende merken en types voor buiten te koop.

Sommige zijn al op kleur maar ik vindt het niet erg om het te schilderen met een buitenmuurverf.

Het is allemaal cementgebonden stuc, dus wat grover dan wat je binnen hebt. Toch hoop ik op een zo glad mogelijk resultaat.

Iemand een tip voor een product wat lekker te verwerken is?
Ik heb vorig jaar onze betonplatenschutting gestuckt. Kon eigenlijk maar 1 geschikt product vinden in de bouwmarkt: Weber Beamix cementgebonden stucmortel. Is inderdaad moeilijk glad te verwerken. Werkt beter als het (iets) natter is dan voorgeschreven op de verpakking. Naschuren, zoals met binnenstucmiddel, is niet te doen helaas. Heel hard het stuc erop drukken.

Vervolgens geschilderd met (ik geloof) Histor watervaste beton buitenverf, kun je op kleur laten mengen bij de Praxis. Let op: veel buitenverf is niet voor in de volle regen op de een of andere manier :?

Voorstrijk gebruiken, en na 2 lagen verf ziet het er nog prima uit na een jaar regen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Laatst online: 09:44
[...]

Dat kan toch ook prima op 30 cm hoogte als je er schuin naast zit (bijvoorbeeld achter de keukenlades een paar wcds maken. Dan zitten ze 1. hoog en 2. bereikbaar. Volgens de hubo moeten ze volgens de NEN in de keuken zelfs op minimaal 25 cm omdat de keuken een vochtige ruimte is. Wat de daadwerkelijke NEN tekst is weet ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit

Heb je geen instalatietekening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmert26
  • Laatst online: 12-09 15:52
Ik wil wat elektra vervangen op zolder, alleen zit alles weggewerkt in de vloer van de vliering. Deze is geïsoleerd en vervolgens is er iets van 18mm Multiplex op: Geschroefd, gespijkerd en geniet.

De schroeven kreeg ik er makkelijk uit, iemand een goede tip om spijkers en nietjes eruit te krijgen?

Ik zat zelf te denken om overal een gat omheen te boren en dan daarna opnieuw vastschroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
kdekker schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 22:33:
[...]

Je kunt met een waterdichte gietmof werken.

Ik dacht dat juist een grondkabel agv de aardmantel aan de buitenkant bedoeld is de aardlekschakelaar te laten springen als iemand (vaak met een ijzeren=geleidend voorwerp) de kabel doorsteekt. Ik weet niet waar de buis allemaal moet lopen, maar die bescherming biedt zo'n pijp niet tov een grondkabel. Had je een grondkabel gebruikt, dan zou je montage, splitsen binnenshuis in een droge ruimte (meterkast oid) doen.
Volgens Elektramat mag hier normale buitenkabel in gebruikt worden. Overigens komt het allergrootste deel onder tegels terecht, dus redelijk kleine kans dat er iets doorheen gaat. Ik dacht eraan om de buis op grondhoogte af te knippen, er een normale buitenkabel doorheen te leggen, en dan dicht te purren zodat er geen vocht bij kan. Als ik in de toekomst wat erbij wil leggen kan ik altijd de pur verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:36
[...]

Sterker nog, de kabel van mijn oven en combi zijn niet eens lang genoeg om tot de plint te komen. Bij mij zitten die stopcontacten voor die apparaten dan ook op oven hoogte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

timmert26 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 09:03:
Ik wil wat elektra vervangen op zolder, alleen zit alles weggewerkt in de vloer van de vliering. Deze is geïsoleerd en vervolgens is er iets van 18mm Multiplex op: Geschroefd, gespijkerd en geniet.

De schroeven kreeg ik er makkelijk uit, iemand een goede tip om spijkers en nietjes eruit te krijgen?

Ik zat zelf te denken om overal een gat omheen te boren en dan daarna opnieuw vastschroeven.
Nieten kun je gewoon loskrijgen door er met een platte schroevendraaier onder te steken en vervolgens te hefbomen, daarna even met een tang eruit trekken. Voor wat betreft de spijkers; als alle schroeven eruit zijn dan kun je met een koevoetje eronder en de underlayment (dat is het denk ik) zo lostrekken. De spijkers zitten er dan nog in, maar die kun je vanaf de onderkant gewoon terug slaan.

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
peligro2k schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 09:50:
[...]

Volgens Elektramat mag hier normale buitenkabel in gebruikt worden. Overigens komt het allergrootste deel onder tegels terecht, dus redelijk kleine kans dat er iets doorheen gaat. Ik dacht eraan om de buis op grondhoogte af te knippen, er een normale buitenkabel doorheen te leggen, en dan dicht te purren zodat er geen vocht bij kan. Als ik in de toekomst wat erbij wil leggen kan ik altijd de pur verwijderen.
Ik snap het. Maar juist onder tegels (of aan de rand ervan) wil je nog weleens met een spade bijvoorbeeld voor betonranden naast je tegels steken. Ik weet niet of pur waterdicht is (voor jaren).

Elektramat is verkoper, wat zei zeggen boeit eigenlijk niet, maar wat de normen voorschrijven (die ik verder ook niet precies ken). En een beetje 'veiligheid staat bovenaan'. Ik kan het mis hebben, maar mijn installater heeft overal een XMVK (of YMVK)-as kabel (dus met stalen mantel/aarde) gebruikt. Kost wat meer, maar gepruts onder de grond is dan niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flaskk
  • Nu online
twain4me schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 09:02:
[...]

Heb je geen instalatietekening?
We hadden alleen waar waterleidingen/afvoer schema, die vent van vandaag had wel schema voor elektra. Achteraf mss even moeten vragen bij de keukenboer. Andere kant even paar inbouwdoosjes plaatsen is ook maar half uurtje werk, trek ze nu gewoon door naar beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannibal23
  • Laatst online: 01:12
Opbouwdoosjes hoop ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:23

Als ze naast (en niet achter!) het betreffende apparaat zitten is dat toch niet zo'n probleem? Dan boor je achterin een kastje een gat en kun je de betreffende stekker daardoor in het stopcontact duwen. Zo zit dat hier ook. Daar kun je ook veel gemakkelijker bij, dan wanneer je eerst onder de keuken een plint moet verwijderen.
Alleen voor de koelkast en vriezer (waarbij er geen naastliggend kastje is) hebben de WCD in de plint onder de keuken zitten.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flaskk
  • Nu online
Dat dacht ik ook, maar ook de waterleiding (meerlagen) die halve cm uit de muur stak moest waarschijnlijk isolatie vanaf gesneden worden anders paste het kastje niet vanwege de ruimte tussen de muur en kastje.

Idk, ik jaag zo even de frees door de muur en dan ben ik er ook weer vanaf :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07:27
WCDs in keuken zijn wel grappig. Bij mij zitten de oven, magnetron en koelvriescombo alledrie op hetzelfde WCD achter de magnetron. Haal je de plank boven de magnetron in de kast weg kan je zo bij de stekkers.
Enige vervelende is dat je momenteel eerst een stuk of 40 glazen moet weghalen :D
Die van de kookplaat zit onder de kookplaat achter de lades op 30cm hoogte.
En die van de vaatwasser en boiler zitten onder de wasbak tegen de achterwand waar je ook zo bij kan. (ben overigens niet zeker of dat helemaal NEN-proof is, maar ok).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jfwiet
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-09 18:02
Heb begrepen van installateurs dat ze tegenwoordig er zelfs voor kiezen om met kabel in de keuken gewoon uit de vloer te komen en dan een contra stekker eraan en klaar. Ideaal voor het kookeiland maar dan kan je onder de plint gewoon bij de stekkers. Vaak allemaal nieuwe groepen voor cooker, vaatwasser, kookplaat, enz. dus sneller bij aanpassen van ene bestaande situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_freak1
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 09-09 20:51
Jfwiet schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 12:16:
Heb begrepen van installateurs dat ze tegenwoordig er zelfs voor kiezen om met kabel in de keuken gewoon uit de vloer te komen en dan een contra stekker eraan en klaar. Ideaal voor het kookeiland maar dan kan je onder de plint gewoon bij de stekkers. Vaak allemaal nieuwe groepen voor cooker, vaatwasser, kookplaat, enz. dus sneller bij aanpassen van ene bestaande situatie.
interessant, in mijn beleving moeten ze altijd een paar cm van de vloer af zodat je niet meteen kortsluiting hebt mocht je afvoer, waatwasser o.i.d. gaan lekken. hoe lossen ze dat dan op als je gewoon een contrastekker op de grond gooit?
lijkt me niet erg veilig voor wat dat betreft.

Als je het niet probeert, kun je het sowieso niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

@pc_freak1 met een fatsoenlijke contrastekker heb je ook niet zomaar kortsluiting (misschien nog wel minder snel dan met een wandcontactdoos?).

Ik heb alles op een paar cm hoogte zitten volgens de technische tekening die ik kreeg bij kopen van de keuken. De ovens zitten met een (dikke) verlengkabel omdat deze op hoogte zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ERMAWG
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12-09 14:46
Bao_mi1 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 20:54:
[...]

Via de zoekfunctie kwam ik dit bericht tegen, hopelijk ben je nog op Tweakers te vinden!

Hoe ligt het terras er twee jaar later bij? Ik wil ook met flagstones aan de gang maar ik kan de juiste methode niet vinden. Bij jou lees ik dat je een gestabiliseerd zandbed hebt gemaakt door cement door het zand te mixen. Daar heb je dan de flagstones (los?) op gelegd, en dat heb je gevoegd?
Online lees ik dan weer dat voegen terwijl de stenen op zand liggen niet werkt, omdat het altijd een beetje zal bewegen en de voegen dus breken.

Hoe ervaar jij dit? En zijn er misschien anderen die ervaring hebben met het leggen van flagstones die me kunnen adviseren?
Ik ben er nog steeds :)
Inderdaad heb ik een gestabiliseerd zandbed gemaakt, heel intensief gecompacteerd met een grote trilplaat, op afschot afgereid (?), flagstones er los opgelegd en gevoegd met Ardex GK, waarvan wordt aangegeven dat het enigszins flexibel blijft.
Tot op heden, 3 jaar later, nog bijna geen scheuren tegengekomen in de voegen. Wel groeit soms een heel klein beetje onkruid. Ik heb ook een mierennest gehad en die mieren waren kennelijk sterk genoeg om een deel van de voeg open te vreten wat ze zaten er doorheen.

Om eerlijk te zijn is het leggen van flagstones niet makkelijk. Mijn flagstoneterras ziet er van afstandje goed uit, maar als je van dichtbij kijkt, zie je toch wel aardig wat niveauverschil tussen stenen onderling. zeg maar 1 á 2 mm. met hier een daar een uitschieter naar 4 a 5 mm. Dat voel je wel tijdens het lopen en zie je ook als je op het terras zit, ik heb al een aantal keer overwogen om alles er weer uit te halen 8)7
Maar dat niveauverschil komt door mijn onkunde (en ongeduld) met het leggen en door het niet volledig vlak zijn van de stenen zelf, niet door instabiliteit van het zandbed. Dat heeft prima gewerkt, de stenen zijn niet verder verschoven.
Als je filmpjes kijkt op YouTube, zie je dat er ook vaak flagstones worden gelegd in een cementbed, en dan ook met een waterpas vlak worden gelegd. Ik denk dat ze in mediterrane landen dat altijd zo doen.
Ik had het ook vlakker kunnen krijgen dan nu, maar dat had me waarschijnlijk 2x zoveel tijd gekost. Als je het echt goed wilt doen, zul je echt een paar oefenstukken moeten maken denk ik.
Als je meer vragen hebt, hoor ik het wel en stuur even een foto als het klaar is!

Niet heel duidelijk, maar dit is een foto van begin dit jaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g1ve7U6QjsOvE2DUMcHQLn8_70s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ie4XKuEniwIqv0IVHTETozXj.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door ERMAWG op 21-08-2024 14:08 . Reden: Foto ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Caelorum schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 11:26:
WCDs in keuken zijn wel grappig. Bij mij zitten de oven, magnetron en koelvriescombo alledrie op hetzelfde WCD achter de magnetron. Haal je de plank boven de magnetron in de kast weg kan je zo bij de stekkers.
Enige vervelende is dat je momenteel eerst een stuk of 40 glazen moet weghalen :D
Die van de kookplaat zit onder de kookplaat achter de lades op 30cm hoogte.
En die van de vaatwasser en boiler zitten onder de wasbak tegen de achterwand waar je ook zo bij kan. (ben overigens niet zeker of dat helemaal NEN-proof is, maar ok).
Ik heb ze bij mij allemaal op de grond liggen achter de plint.
Dus gewoon een opbouw-doos op een stuk hardhout geschroeft en daar de flexible kabel aan met kabelklem. Zo kun je er altijd bij. Werkt voor ons echt heel fijn :)

Dit dus:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x2sIoQBY3ZTivf4MYIHCsT4CC8o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZDOzwwieK3ER80ceX8nSZrGE.jpg?f=fotoalbum_large

Geen idee of het volgens de NEN normen mag, maar ik vond het prima :P

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flaskk
  • Nu online
Beetje picobello gehalte maar doosjes zitten nu net boven de grond. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cGKsrzla8VBfD0dz5kywe2Ov9Yg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HpyThNOE4SjFyxHJVEKFGYQc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:10

timovd

Voorsprong door techniek

@flaskk waarom zó laag boven de vloer? Standaard is 20cm tot het hart van het stopcontact als ik mij niet vergis.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:58

dragonhaertt

@_'.'

timovd schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 15:09:
@flaskk waarom zó laag boven de vloer? Standaard is 20cm tot het hart van het stopcontact als ik mij niet vergis.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:10

timovd

Voorsprong door techniek

Gemist wegens ontbrekende quote. Maar dit klinkt meer als luiheid van de keukenmonteur zoals LED-Maniak al aangeeft. Niet echt een weg terug nu.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-09 21:20
timovd schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 15:15:
[...]

Gemist wegens ontbrekende quote. Maar dit klinkt meer als luiheid van de keukenmonteur zoals LED-Maniak al aangeeft. Niet echt een weg terug nu.
Ik heb ze gewoon met een opbouwdoos verlengd (heb dan wel schiereiland). Gewoon doortrekken met flex buis en dan een opbouw stopcontact, kan ie hem neerleggen waar ie wilt :P
Overigens ben ik er niet zo'n fan van, deze oplossing ook niet.. Te dicht op de vloer en met water is dat vragen om problemen maargoed...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flaskk
  • Nu online
ID-College schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 15:28:
[...]

Ik heb ze gewoon met een opbouwdoos verlengd (heb dan wel schiereiland)
Dat heb ik ook, ofja flex met een ymvk 5x2.5 kabel erin die uit het beton komt steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:36
flaskk schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 14:53:
Beetje picobello gehalte maar doosjes zitten nu net boven de grond. [Afbeelding]
Het is wel verschrikkelijk dat jij zo moet lopen kloten nu voor die stekkerdozen. Desnoods had je een stekkerblok erin gestoken. Dat heb ik namelijk ook gedaan voor vriezer, koelkast en warmhoudlade. Die kunnen natuurlijk gewoon op 1 groep, dus dan zit je alsnog met een stekkerblok waar 3 apparaten in gaan.

Maargoed, het zit nu, de monteur zal je hier zéker dankbaar voor zijn! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Laatst online: 07:10

YellowCube

Wait...what?

Het is niet een hele echte klusvraag, maar ik weet niet zo goed waar het anders te vragen noch is het een eigen topic waard.

Ik heb een poster van ongeveer 160x120 en die wil ik op een harde ondergrond hebben.
Dan heb ik de keuze uit
- Forex PVC plaat. Wordt vaak gebruikt voor dit soort doeleinden. Is licht maar wel redenlijk prijzig (~70 euro voor een paneel met bovenstaande afmetingen). Ik zal het op maat moeten bestellen want het is niet overal (lees: bouwmarkten) verkrijgbaar.
- 3mm MDF plaat. Kost ongeveer een derde/kwart van Forex, makkelijk te krijgen en op maat te maken, maar is wel zwaarder.
Het gewicht is op zich geen enorm issue want ik ga niet regelmatig met de poster/plaat op stap.
Ik weet alleen niet hoe het zit met eventueel kromtrekken/vervormen door de tijd heen.

Iemand suggesties voor de beste keuze of wellicht een andere optie?

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingsolo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 09:20
YellowCube schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 19:59:
Het is niet een hele echte klusvraag, maar ik weet niet zo goed waar het anders te vragen noch is het een eigen topic waard.

Ik heb een poster van ongeveer 160x120 en die wil ik op een harde ondergrond hebben.
Dan heb ik de keuze uit
- Forex PVC plaat. Wordt vaak gebruikt voor dit soort doeleinden. Is licht maar wel redenlijk prijzig (~70 euro voor een paneel met bovenstaande afmetingen). Ik zal het op maat moeten bestellen want het is niet overal (lees: bouwmarkten) verkrijgbaar.
- 3mm MDF plaat. Kost ongeveer een derde/kwart van Forex, makkelijk te krijgen en op maat te maken, maar is wel zwaarder.
Het gewicht is op zich geen enorm issue want ik ga niet regelmatig met de poster/plaat op stap.
Ik weet alleen niet hoe het zit met eventueel kromtrekken/vervormen door de tijd heen.

Iemand suggesties voor de beste keuze of wellicht een andere optie?
Wellicht is een dibond plaat nog een goed alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

Dank, maar dsn ben ik als ik even snel kijk ruim twee keer duurder uit dan een Forex plaat.

[ Voor 9% gewijzigd door YellowCube op 21-08-2024 20:19 ]

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 13-09 17:13

ViezeVis

Sample Text

Vraagje. Als je van die akoestische panelen wilt bevestigen aan de muur en je wilt daar je ook nog een smalle muurbeugel aan (of in?) bevestigen, wat is dan de 'way to go' om dit te doen?

Er zijn namelijk 2 opties.

1. Uitzagen
Ik kan de omtrek van de beugel in de wandpanelen uitzagen. Vervolgens zet ik spacers achter de schroeven zodat de beugel 2cm naar voren komt. En dus gelijk valt met de wandpanelen.

2. Beugel op akoestische panelen
Een andere optie is dat ik de muurbeugel op de akoestische panelen boor, door de muur heen. Ook dan moet ik met spacers werken want dan is het idee dat ik de schroeven door het vilt heenboor i.p.v. door het hout. En de spacers zijn er dan voor om de schroeven aan te laten sluiten tussen het hout en vilt.

Ik heb namelijk van Vogels wel nog een set met 8x1cm spacers dus dat zou met 2 spacers per schroef (3 totaal) kunnen. Zelf leek mij optie 2 het eenvoudigst. Maar dan moet ik alleen even kijken dat ik voldoende lengte heb in de schroeven om door de panelen heen te gaan. Er komt een 65" tv te hangen, dus qua gewicht wil ik wel dat de pluggen volledig uitzetten :+

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
YellowCube schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 19:59:

[...]
MDF-plaat trekt zo krom als een hoepel als je daar een poster op plakt, been there done that.
Mogelijk dat MDF met lakdraagfolie wel zou werken.

[ Voor 42% gewijzigd door ThinkPad op 21-08-2024 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

ThinkPad schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 20:29:
[...]

MDF-plaat trekt zo krom als een hoepel als je daar een poster op plakt, been there done that.
Dat dacht ik al. Plus, ik vind het gewicht toch wel een ding.
Ik dacht nog aan polycarbonaat kanaal platen maar volgens mij zijn die en niet echt vlak en qua afmetingen niet afdoende tenzij je maatwerk laat doen.
Wellicht toch forex doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 11-09 01:06

Copitano

Hoorn NH

Atlas schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 14:22:
[...]

Zou mij eerder zorgen maken over mijn brandverzekering ;)

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Voor de liefhebbers:
Dit gebeurt er als je schroeven gebruikt om stijlen en dorpels van kozijnen met elkaar te verbinden. Vocht in het hout condenseert met name in de winter op de koude schroeven en is zo instaat om zelfs goede kwaliteit donkerrode merantie weg te laten rotten.

Het begon met een glaslatje vervangen die was aangetast voor een schilderbeurt. Toen die glaslat eruit was werd de echte ellende zichtbaar. Zowel de onderkant van alle drie de stijlen, als de dorpel op die plaatsen waren boterzacht (volledig weggerot). De gaten na het weg steken van het rotte hout waren te groot om nog iets uit te kunnen richten met Houtrotvuller. Van de schroeven, flinke jongens, was ook niet veel meer over. Nieuw kozijn maken dus, maar dan flinke houten deuvels, lijm en zonder schroeven!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mE_HVxCwmJFKJr03vS_tPGqSCr4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Luo8ZiSwKMN4GGg5I6W4boJ7.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fhPMl1hR8K1e3HtxM8SfhYT5enI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3Sace5JJZfy3suzCA9cW880b.jpg?f=fotoalbum_large

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Iemand een idee waar ik in deze zwanenhals (grijs) olie kan gieten om hem af te dichten voor de rioolgeur?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ekjUXHRVXBfTvY8VYeGfSzC6y4s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BXuQ7wz4TKuZVgaB35Xcr0dF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01:01
Copitano schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 21:22:
Voor de liefhebbers:
Dit gebeurt er als je schroeven gebruikt om stijlen en dorpels van kozijnen met elkaar te verbinden. Vocht in het hout condenseert met name in de winter op de koude schroeven en is zo instaat om zelfs goede kwaliteit donkerrode merantie weg te laten rotten.

Het begon met een glaslatje vervangen die was aangetast voor een schilderbeurt. Toen die glaslat eruit was werd de echte ellende zichtbaar. Zowel de onderkant van alle drie de stijlen, als de dorpel op die plaatsen waren boterzacht (volledig weggerot). De gaten na het weg steken van het rotte hout waren te groot om nog iets uit te kunnen richten met Houtrotvuller. Van de schroeven, flinke jongens, was ook niet veel meer over. Nieuw kozijn maken dus, maar dan flinke houten deuvels, lijm en zonder schroeven![Afbeelding]
[Afbeelding]
Oei, ik heb net een week geleden een kozijn geplaatst die aan elkaar is geschroeft :') . Achja, we zien wel hoe lang het goed gaat. Voordeel is dat het alleen de schroeven bovenaan zijn, de onderkant is een kunststof dorpel en die hebben vaak het meest te lijden. Ik zou trouwens die schroeven er ook nooit meer uit kunnen krijgen omdat die vastgelijmd zitten met de 2K lijm. Volgende keer gewoon lijmklemmen regelen van 2,5m dan heb ik geen schroeven nodig om te klemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Voor de liefhebbers:

Het begon met een glaslatje vervangen die was aangetast voor een schilderbeurt. Toen die glaslat eruit was werd de echte ellende zichtbaar. Zowel de onderkant van alle drie de stijlen, als de dorpel op die plaatsen waren boterzacht (volledig weggerot). De gaten na het weg steken van het rotte hout waren te groot om nog iets uit te kunnen richten met Houtrotvuller. Van de schroeven, flinke jongens, was ook niet veel meer over. Nieuw kozijn maken dus, maar dan flinke houten deuvels, lijm en zonder schroeven![Afbeelding]

[Afbeelding]
RVS gebeurt niks mee

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:49

orf

Voor de liefhebbers:

[Afbeelding]
Ook voor de liefhebbers: Dit gebeurt er als je een soort overzet weldorpel maakt, zonder waterkering. Het hout zag er behoorlijk goed uit, tot je door het dunne laagje lak prikte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BWs5Y06rowZwsQ8s3Lbg9W8k1oQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0Rz31Kp57ELzcbwaBcyH4A0M.jpg?f=fotoalbum_large

Hier een nieuwe weldorpel gemaakt, met bijpassend stuk kozijn. Nu wel met een flinke waterkering.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NkDMIHUHIwTbupN2bFNg2dgCg78=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LXN64dB1kSx3ykmlDK18TyaA.jpg?f=fotoalbum_large

En hier een hele nieuwe stijl gemaakt van meer dan 3 meter:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fefNkbXQPIHRAvf1TlwAVreasLg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/68nK1IKV1NMJMjZwI6Gice66.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Ik heb een nieuwe transformator voor mijn deurbel en direct een nieuwe gong erbij genomen en knopje voor buiten.

Die transformator is nu een dinrail, ter vervanging van mijn oude opbouw transformator, hij staat nu echter paar uurtjes geïnstalleerd en de buitenkant van het plastic voelt handwarm? Er staat dan ook continu 230 op. En de deurbel zelf heeft een lampje wat constant brand 8v .

Kan dit kwaad, of zou ik iets verkeerd hebben gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
  • Laatst online: 07:23
Ferra schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 21:55:
Iemand een idee waar ik in deze zwanenhals (grijs) olie kan gieten om hem af te dichten voor de rioolgeur?

[Afbeelding]
Ik zie niet echt een zwanenhals in je plaatje, maar meestal hebben die dingen als ze gemonteerd zijn maar 1 ingang

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethiron
  • Registratie: November 2016
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

ViezeVis schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 20:27:
Vraagje. Als je van die akoestische panelen wilt bevestigen aan de muur en je wilt daar je ook nog een smalle muurbeugel aan (of in?) bevestigen, wat is dan de 'way to go' om dit te doen?

Er zijn namelijk 2 opties.

1. Uitzagen
Ik kan de omtrek van de beugel in de wandpanelen uitzagen. Vervolgens zet ik spacers achter de schroeven zodat de beugel 2cm naar voren komt. En dus gelijk valt met de wandpanelen.

2. Beugel op akoestische panelen
Een andere optie is dat ik de muurbeugel op de akoestische panelen boor, door de muur heen. Ook dan moet ik met spacers werken want dan is het idee dat ik de schroeven door het vilt heenboor i.p.v. door het hout. En de spacers zijn er dan voor om de schroeven aan te laten sluiten tussen het hout en vilt.

Ik heb namelijk van Vogels wel nog een set met 8x1cm spacers dus dat zou met 2 spacers per schroef (3 totaal) kunnen. Zelf leek mij optie 2 het eenvoudigst. Maar dan moet ik alleen even kijken dat ik voldoende lengte heb in de schroeven om door de panelen heen te gaan. Er komt een 65" tv te hangen, dus qua gewicht wil ik wel dat de pluggen volledig uitzetten :+
Ik heb optie 1 gedaan, zie hier de foto’s van het resultaat:

Ethiron in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6"

Ik heb trouwens geen spacers gebruikt, past nét. Ook een Vogels beugel trouwens.

Beugel op de wandpanelen zou ik niet zo snel doen… vind dat toch een beetje spannend.

[ Voor 5% gewijzigd door Ethiron op 21-08-2024 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Millie-ano schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 22:52:
Ik heb een nieuwe transformator voor mijn deurbel en direct een nieuwe gong erbij genomen en knopje voor buiten.

Die transformator is nu een dinrail, ter vervanging van mijn oude opbouw transformator, hij staat nu echter paar uurtjes geïnstalleerd en de buitenkant van het plastic voelt handwarm? Er staat dan ook continu 230 op. En de deurbel zelf heeft een lampje wat constant brand 8v .

Nja. Onderbuik zegt een hoop. Zojuist klapte de stroom eruit.
Snapte de constructie überhaupt niet. Vanuit bestaande situatie kreeg de transformator stroom vanuit de tuingroep
. Morgen maar weer puzzelen, wordt de gong gewoon op batterijen zetten denk ik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

orf schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 22:23:
[...]

Ook voor de liefhebbers: Dit gebeurt er als je een soort overzet weldorpel maakt, zonder waterkering. Het hout zag er behoorlijk goed uit, tot je door het dunne laagje lak prikte.

[Afbeelding]

Hier een nieuwe weldorpel gemaakt, met bijpassend stuk kozijn. Nu wel met een flinke waterkering.
[Afbeelding]

En hier een hele nieuwe stijl gemaakt van meer dan 3 meter:

[Afbeelding]
Ook een flink klusje. Ziet er netjes uit.

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Ethiron schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 23:13:
[...]

Ik heb optie 1 gedaan, zie hier de foto’s van het resultaat:

Ethiron in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6"

Ik heb trouwens geen spacers gebruikt, past nét. Ook een Vogels beugel trouwens.

Beugel op de wandpanelen zou ik niet zo snel doen… vind dat toch een beetje spannend.
Welke beugel heb jij? Wij hebben dus zo'n 1 die 'maar' 1,5cm van de kant af zit. Ik denk dat ik er niet aan ontkom om spacers van 2cm te gaan gebruiken zodat de tv goed naar voren komt en ik 'm dus ook goed kan haken achter die beugel.

• Ethiron
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

ViezeVis schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 08:15:
[...]

Welke beugel heb jij? Wij hebben dus zo'n 1 die 'maar' 1,5cm van de kant af zit. Ik denk dat ik er niet aan ontkom om spacers van 2cm te gaan gebruiken zodat de tv goed naar voren komt en ik 'm dus ook goed kan haken achter die beugel.
Typenummer zal ik even opzoeken. Die van mij is ook zeer plat, waardoor je tv heel strak tegen de muur aan komt.

Zoals gezegd gaat dat nu dus net goed, denk dat er max een halve cm ruimte is tussen tv en lattenwand. Als ik het opnieuw zou doen zou ik ook spacers gebruiken.

We hebben vorige maand een nieuwe tv gekocht (75") en die hangt nu zonder spacers, maar idealiter wil ik die er nog achter plaatsen. Probleem is alleen dat die tv met zijn 3'en van de muur af moet (2 tillen en een persoon de kabels door de kabelgoot in de muur geleiden).

En aangezien de directrice vindt dat de tv nu prima hangt... komen die spacers er voorlopig niet denk ik. :+

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Ethiron schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 08:50:
[...]

Typenummer zal ik even opzoeken. Die van mij is ook zeer plat, waardoor je tv heel strak tegen de muur aan komt.

Zoals gezegd gaat dat nu dus net goed, denk dat er max een halve cm ruimte is tussen tv en lattenwand. Als ik het opnieuw zou doen zou ik ook spacers gebruiken.

We hebben vorige maand een nieuwe tv gekocht (75") en die hangt nu zonder spacers, maar idealiter wil ik die er nog achter plaatsen. Probleem is alleen dat die tv met zijn 3'en van de muur af moet (2 tillen en een persoon de kabels door de kabelgoot in de muur geleiden).

En aangezien de directrice vindt dat de tv nu prima hangt... komen die spacers er voorlopig niet denk ik. :+
Wij hebben zo'n tv met een bizar dunne rand (van LG). Ik denk iets van 3mm. Ik vind het maar niks dat die weer van de muur af moet om er vervolgens weer met veel minder ruimte aan te hangen. Ik weet wat me te doen staat :'(. Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 13-09 19:51

Rzaan

Altijd zoekende

ThinkPad schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 20:29:
[...]

Niet als je aan de andere kant ook iets plakt. Dat is de truc.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• flaskk
  • Nu online
Keukentje zit er mooi in, wist niet dat ze tegenwoordig soort prefab kwamen want was ik zelf ook een heen eind gekomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AqK3_a25A2RVWPClZGT-z7rRPao=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D4AlIztKR7DVlqwKOaRqtMBZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doktervictor
  • Laatst online: 08:23
flaskk schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 14:09:
Keukentje zit er mooi in, wist niet dat ze tegenwoordig soort prefab kwamen want was ik zelf ook een heen eind gekomen.

[Afbeelding]
Nice !! Ziet er goed uit.

Tip, evt een stootlijst om je kookveld heen.

• screamhouse
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13-09 11:49
ViezeVis schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 09:18:
[...]

Wij hebben zo'n tv met een bizar dunne rand (van LG). Ik denk iets van 3mm. Ik vind het maar niks dat die weer van de muur af moet om er vervolgens weer met veel minder ruimte aan te hangen. Ik weet wat me te doen staat :'(. Bedankt!
Ik kreeg deze tips, aan jouw optie had ik nog niet gedacht:

screamhouse in "TV 55 inch ophangen MDF 20mm dik"

Gaat ook om een dunne LG G serie

• assje
  • Laatst online: 09:04
doktervictor schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 14:18:
[...]

Nice !! Ziet er goed uit.

Tip, evt een stootlijst om je kookveld heen.
Wat bedoel je daar precies mee? Kookveld = inductieplaat? Functie bescherming tegen breuk? (ik heb dit nog nooit gezien)

[ Voor 10% gewijzigd door assje op 22-08-2024 17:39 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doktervictor
assje schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 17:38:
[...]

Wat bedoel je daar precies mee? Kookveld = inductieplaat? Functie bescherming tegen breuk? (ik heb dit nog nooit gezien)
Yes, inductieplaat. Gok dat het een Bora is. Dit zijn gevoelig voor plaatbreuk als je met een pan tegen de rand aantikt. Speciaal daarvoor zijn er speciale omlijstingen. Scheelt ook tjap tussen de glasplaat en keukenblad.

Random 1e google hit:

https://boraonderdelen.nl...kookvelddiepte-515mm-rvs/

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:43
Millie-ano schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 22:52:

Het is helaas normaal dat beltrafo's een standby-verbruik van 1 - 3 Watt heeft. Klinkt weinig, maar het is meer dan genoeg om zo'n plastic behuizinkje lauw aan te laten voelen.

Misschien kan je kijken wat het standbyverbruik van jouw beltrafo is?

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

doktervictor schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 18:11:
[...]

Yes, inductieplaat. Gok dat het een Bora is. Dit zijn gevoelig voor plaatbreuk als je met een pan tegen de rand aantikt. Speciaal daarvoor zijn er speciale omlijstingen. Scheelt ook tjap tussen de glasplaat en keukenblad.

Random 1e google hit:

https://boraonderdelen.nl...kookvelddiepte-515mm-rvs/
Nice, ik wist niet dat dit bestond. Eens kijken of ik dit voor m'n AEG kan vinden.

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13-09 21:43
doktervictor schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 20:17:
[...]

Was ook mijn idee. De D753 en D780 (zie beschrijving) zijn beide 8V 1A trafo's. Controleer even je Siemens of die voldoende kan leveren.
Ben nog even aan het puzzelen, maar een beetje hulp is prettig.

Plaatje van de Siemens Trafo:
Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/images/g/zsIAAOSwv7xfrAg7/s-l1600.jpg

Maak ik hieruit correct op dat deze trafo slecht 80mA kan leveren?

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• Wolly
  • Niet online
D_Jeff schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 20:29:
[...]

Ben nog even aan het puzzelen, maar een beetje hulp is prettig.

Plaatje van de Siemens Trafo:
[Afbeelding]

Maak ik hieruit correct op dat deze trafo slecht 80mA kan leveren?
VA=Watt

• D_Jeff
Links onder staat 80mA / 265V, vandaar de vraag: max 80 mA ?

• Wolly
  • Niet online
D_Jeff schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 20:38:
[...]

Je moet kijken naar wat eruit gaat.

Dat is dus 8 Watt bij 8 volt.

• D_Jeff
8V, maar geen werkende bel. Drukknop is al vervangen, maar nog steeds geen resultaat.

Daarom de verdenking dat de Siemens Trafo niet voldoende kan leveren

• doktervictor
D_Jeff schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 21:15:
8V, maar geen werkende bel. Drukknop is al vervangen, maar nog steeds geen resultaat.

Volgens de spec's zou het moeten kunnen, zoals hierboven anderen al schreven. 8 VA = 8 Watt = 1A bij 8V.
Ook is dit een trafo voor continue belasting, de meeste beltrafo van tegenwoordig zijn voor af en toe belasten. Dus er vanuit gaande dat ie het normaal doet, heb je een prima trafo voor wat je wil.

• gerritjan
D_Jeff schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 20:38:
[...]

Ik denk dat @Wolly dat wel gezien heeft.
Die 80mA / 265V zijn volgens mij de waarden (aan de primaire kant) waarbij de trafo te warm wordt (PTC-weerstand) en waarbij de stroomkring aan de primaire kant wordt onderbroken. Oververhittingsbeveiliging dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerritjan

8-10 Watt lijkt mij ruim voldoende voor een bel, is ongeveer 1 ampere. Welke spanningen meet je op de bel als de belnop is ingedrukt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01:02
Atlas schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 14:22:
[...]

Ik heb ze bij mij allemaal op de grond liggen achter de plint.
Dus gewoon een opbouw-doos op een stuk hardhout geschroeft en daar de flexible kabel aan met kabelklem. Zo kun je er altijd bij. Werkt voor ons echt heel fijn :)

Dit dus:
[Afbeelding]

Ik heb zelf m'n keuken geïnstalleerd. Dat brengt als voordeel mee dat het wat eenvoudiger is om de beste oplossing te kiezen qua bereikbaarheid van de stopcontacten.

Ik heb op de muur metalstud met isolatieplaten geplaatst, daar underlaymenthout tegenaan geschroeft en daardoor kon ik zeer eenvoudig heel de boel plaatsen en de zichtbare delen vliezen en/of stucen.

De meeste onderkasten zijn dicht van achteren maar zijn ter hoogte van de WCD's gewoon open. Ik vind dat fijner dan over de grond zwervende contactdozen, dat vind ik toch altijd, tja, een beetje rommelig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/edMSkqOj8zuNMl1CFd3Aa-IIOy0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P7X4JDoOuHu2WiZHLbr3xxwe.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vg1xcbcwbDvvgpknMlBHgJaM9og=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ODvkZ5mP2MFlGd0VMzrQgiX1.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y_oBFh4hO8uD2WszsQQS54_rNjM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ePxtcNBi6d5uJgRnJQkSubD5.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ijk4jmP5kUBVdgQzgUQgE42sI34=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QrUOvmT8LUtO2XjxbuKoBLo4.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jrlgpDAq-AzmrAG0L9GAqPSPTNo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EAjwohse8Y4ExdxYZdvTRFUi.jpg?f=fotoalbum_tile

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flaskk
  • Nu online
Wij hebben trouwens 2 van die meerlagenbuis koppelingen van kunstof, weet iemand wat voor kraan/koppeling je hier op moet draaien?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qj3yERTd5C6O32ogfHCeSQVbPSQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vqsvKh3fHgQekYQBs6v2q9Ou.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subordinate
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 14-08 16:20

Heb je ook een gong hierop aangesloten? Ik heb een paar maanden geleden een Google Nest deurbel geinstalleerd, juist omdat die op mijn (bestaande) 8V trafo kon en op de bestaande gong kon. 8V was prima zei Google. Nou mooi niet dus. Klapte er steeds uit. Vooral als er aangebeld werd en op het moment dat hij op 'nacht-modus' ging.

Nu de oude 8V trafo vervangen met een 24v en nu werkt het vlekkeloos. Zie mijn topic: Google Nest wired

Wellicht zou je kunnen googlen op jouw deurbel + spanningsproblemen, zo bevestigde ik ook snel dat toch wel bekende probleem bij de Google Nest doorbell. Zo'n trafo kost toch wel weer geld.

[ Voor 5% gewijzigd door subordinate op 23-08-2024 12:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethiron
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

ViezeVis schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 09:18:
[...]

Ik heb nog even gekeken, maar kan het exacte type beugel niet achterhalen. Althans niet zonder dat kreng van de muur te halen... :+

Succes! Deel je het resultaat?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

In navolging van mijn kippenhok posts weer een kleine update
post 1
post 2
post 3
post 4

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/pj4jqmt/PXL-20240823-164136638.jpg

Vandaag de laatste hand gelegd aan het opspannen van het gaas. Ik denk wel het meest kl*te karwei van dit hele project. Onderaan zit het gaas om een dikke lat heen die vervolgens met High Tack aan de klinkers eronder zit vastgekit. Tijdelijk een paar stukken hout erin om de boel op te klemmen en morgen nog een mooie lat zagen als afwerking aan de voorkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtenburger
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:56
Hoe bewaren jullie de boortjes?
Ik heb allerlei metaal, steen en hout boren. Meeste zaten origineel in een setje waar de helft al van stuk is en het doosje is intussen ook niet meer helemaal jofel.
Over het algemeen zijn de boren dus tussen de 3 en 10 mm, maar ik heb ook een aantal SDS betonboren die dikker en vooral langer zijn.
Al die half gevulde doosjes en losse boren vind ik maar een rommeltje, maar ik weet ook niet zo goed hoe ik het wel moet opslaan.
Ik heb al wat gegoogled en youtube afgezocht, maar ik heb daar de ideale oplossing nog niet gezien.
Doordat ik ook nog wel eens een klusje bij familie doe, ben ik wel op zoek naar een “mobiele” opslag.

Nibe S2125-12, VVMS320 / Home Assistant (MinisForum U700; CONBEE II; RF-LINK)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik heb een paar losse setjes, die ik aanvul bij sneuvelen. Die doosjes zitten vaak in een organiser met laatjes, zodat ik ze snel kan grijpen. 1 setje houtboren (3 tot 10mm met centrotec-aansluiting) zit structureel in mijn gereedschapskist. 9/10x boren is hout, dan wat steen en zelden metaal.

Daarnaast heb ik 2 mini-systainers. 1 met andere boortjes en 1 met speedboren en veel forstners. In hun famag of cmt verpakkingen.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-09 21:08

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Luchtenburger schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 20:37:
Ik heb allerlei metaal, steen en hout boren. Meeste zaten origineel in een setje waar de helft al van stuk is en het doosje is intussen ook niet meer helemaal jofel.
Over het algemeen zijn de boren dus tussen de 3 en 10 mm, maar ik heb ook een aantal SDS betonboren die dikker en vooral langer zijn.
Al die half gevulde doosjes en losse boren vind ik maar een rommeltje, maar ik weet ook niet zo goed hoe ik het wel moet opslaan.
Ik heb al wat gegoogled en youtube afgezocht, maar ik heb daar de ideale oplossing nog niet gezien.
Doordat ik ook nog wel eens een klusje bij familie doe, ben ik wel op zoek naar een “mobiele” opslag.
Een blokje hout waar je gaatjes in boort? Met een balpen de dikte er onder schrijven?

Ik ken het hoor. Ik heb ook een verstekbakje in de la liggen wat helemaal vol geflikkerd is met ouwe zooi.

Wat pvc pijpen met eindkappen/speciedeksels is ook wel lekker transporteerbaar bedenk ik me nu.

[ Voor 4% gewijzigd door AtomicShockwave op 23-08-2024 20:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TrekDr0p
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-09 07:41

TrekDr0p

QR niet scannen

Harrie_ schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 18:45:
In navolging van mijn kippenhok posts weer een kleine update
post 1
post 2
post 3
post 4

[Afbeelding]

Vandaag de laatste hand gelegd aan het opspannen van het gaas. Ik denk wel het meest kl*te karwei van dit hele project. Onderaan zit het gaas om een dikke lat heen die vervolgens met High Tack aan de klinkers eronder zit vastgekit. Tijdelijk een paar stukken hout erin om de boel op te klemmen en morgen nog een mooie lat zagen als afwerking aan de voorkant.
Mooi hok, alleen lijken die gaten best groot in je gaas. Welke afmeting heb je er nu inzitten?
Als het te groot is kunnen de kippen hun hoofd erdoorheen steken en zo vast komen te zitten, of roofdieren kunnen zo hun hoofd te pakken nemen. Of zelfs door het gaas naar binnen kruipen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

TrekDr0p schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 22:39:
[...]

Mooi hok, alleen lijken die gaten best groot in je gaas. Welke afmeting heb je er nu inzitten?
Als het te groot is kunnen de kippen hun hoofd erdoorheen steken en zo vast komen te zitten, of roofdieren kunnen zo hun hoofd te pakken nemen. Of zelfs door het gaas naar binnen kruipen.
De mazen zijn 50x100. Ik maak me er niet zo'n zorgen over, klinkt misschien hard maar als een kip z'n kop er door steekt en vast komt te zitten en het niet overleeft dan koop ik gewoon een nieuwe kip :+ het is 'maar pluimvee' :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Luchtenburger schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 20:37:
Ik gebruik daarvoor kleine assortimentsdozen met lange vakken. Zoiets als deze:

Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn1.gstatic.com/shopping?q=tbn:ANd9GcQWQ8sCI8oGFeCb0gc8eBQfpwXjkYAOSZcE3zDPgV7VUJQaoh7g0I8NevZgkvnk1CSk_gr4DrNxaHJUl7RA7GdztWFRfU7lNDGm2J3zTcKMVOlGuHDAjY-wGQ

Bij sommige van die doosjes heb ik er een paar tussenschotjes tussenuit gesneden om de vakken langer te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:42
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v5K-Y3orwKEmkVjZiC-Rbtv8ISU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rwZgFv9g9Rmk6sjREPOUHYgV.jpg?f=fotoalbum_large

Druk doende mn bbq meubel af te bouwen. Hebben jullie tips voor de toplaag? En vooral hoe die af te werken? Olie, beits, remmers?
Ik ga het niet gebruiken als snijplank oid, uiteraard. Maar er gaat natuurlijk heel wat vet en koolsappen op terecht komen. En het zou fijn zijn als dat niet meteen in het hout trekt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtenburger
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:56
@Boudewijn, @AtomicShockwave en @Harrie_, dank voor de reacties met betrekking tot het opbergen van boren.

Gaatjes in een blok hout boren lijkt mij niet de ideale oplossing. Vroeg of laat valt dat een keer om waarna ik alles weer opnieuw kan gaan indelen. Tevens verwacht ik dat er rotzooi in de gaatjes komt. Enige manier om dat dan te verwijderen is het blok omkeren waarna ik ook alles weer opnieuw kan gaan uitzoeken.

PVC pijpjes is wellicht een goede oplossing (neemt denk ik wel de nodige ruimte in). Ik heb nog genoeg 5/8 elektrabuis liggen die ik hiervoor wellicht kan gebruiken. Hoe krijg ik daar goede eindkappen op die makkelijk te verwijderen zijn, maar toch goed blijven zitten?
Of welke andere PVC pijp is hiervoor geschikt?

Assortimentsdoos ziet er ook wel goed uit, ik moet dan alleen wel een goed type weten te vinden die ook nog een beetje betaalbaar is. Vakjes moeten niet te breed zijn, wel lang (of inderdaad van twee één maken). In één assortimentsdoos moet ik dan minimaal 10 vakken kunnen maken. Een referentie naar een goede doos is welkom! (ik zal zelf ook eens bij een bouwmarkt gaan zoeken)

Nibe S2125-12, VVMS320 / Home Assistant (MinisForum U700; CONBEE II; RF-LINK)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Laatst online: 13-09 22:30
Is het niet makkelijker om 1 grote pvc buis voor alle houtboren te doen. 1 grote voor steenboren en 1 grote voor metaal?
Wanneer je weet wat je moet boren pak je de juiste pvc buis, gooi je die even op de kop en pak jende juiste maat. Eventueel nog zo'n ding er maast leggen.

don't mind me

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vincm
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-09 22:19
Vincm schreef op maandag 15 juli 2024 @ 15:36:
Dit klinkt als een domme vraag, maar ik ga 'm toch stellen. Hoe moeilijk/foutgevoelig is een knelkoppeling op een koperen waterleiding?

Ik moet bij mijn hoofdleiding (vlak na de watermeter) de waterleiding aftakken. Daar komt een Tyleen stuk op. Ik heb de nodige overgangsstukken (Tyleen naar koper knel in de juiste diameters, knelringen etc) maar om dit T-stuk te maken moet ik de hoofdleiding die mijn hele huis voorziet van water doorsnijden, dus het is vrij cruciaal dat het in 1 keer lukt. Dit soort koppelingen heb ik nog niet eerder gebruikt.

Heel schematisch wat ik van plan ben:

[Afbeelding]

De risicobeheersmaatregel is dat ik dit klusje tijdens kantoortijden doe zodat ik altijd nog een loodgieter kan bellen voor als er nood aan de man is :+
Het duurde even, maar van de week had ik hier eindelijk tijd voor. Ik had iets minder ruimte dan verwacht dus geen kogelkraan richting huis, ook met een 90° kniekoppeling zou ik er net niet lekker de ruimte voor hebben.

Dat tyleen spul is best vergeeflijk en flexibel. Ik twijfelde of een beetje spanning in de slang een probleem zou zijn bij de koppelingen maar dat gaat allemaal goed.

Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/66c98979aa9be/66c989789b1be-IMG_1034.thumb.jpg

Ik had blijkbaar toch een verkeerde maat koppeling na de watermeter, maar bij een groothandel in de buurt kon ik dus meteen de juiste halen. De risicobeheersmaatregel was dus alsnog handig :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Luchtenburger schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 09:02:
@Boudewijn, @AtomicShockwave en @Harrie_, dank voor de reacties met betrekking tot het opbergen van boren.

Gaatjes in een blok hout boren lijkt mij niet de ideale oplossing. Vroeg of laat valt dat een keer om waarna ik alles weer opnieuw kan gaan indelen. Tevens verwacht ik dat er rotzooi in de gaatjes komt. Enige manier om dat dan te verwijderen is het blok omkeren waarna ik ook alles weer opnieuw kan gaan uitzoeken.

PVC pijpjes is wellicht een goede oplossing (neemt denk ik wel de nodige ruimte in). Ik heb nog genoeg 5/8 elektrabuis liggen die ik hiervoor wellicht kan gebruiken. Hoe krijg ik daar goede eindkappen op die makkelijk te verwijderen zijn, maar toch goed blijven zitten?
Of welke andere PVC pijp is hiervoor geschikt?

Assortimentsdoos ziet er ook wel goed uit, ik moet dan alleen wel een goed type weten te vinden die ook nog een beetje betaalbaar is. Vakjes moeten niet te breed zijn, wel lang (of inderdaad van twee één maken). In één assortimentsdoos moet ik dan minimaal 10 vakken kunnen maken. Een referentie naar een goede doos is welkom! (ik zal zelf ook eens bij een bouwmarkt gaan zoeken)
Ik bewaar al mijn boren in een Stanley fatmax doos. En de hele grote boren in een wijnkistje of twee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plempie
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 27-06 22:24
Luchtenburger schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 09:02:

Je hebt eventueel ook organizers met tussenschotjes die je zelf kunt plaatsen. Hier bijvoorbeeld een basic versie van Stanley.
Pagina: 1 ... 402 ... 466 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/