Thnx, ik ben alleen bang dat dat haak gedeelte, te lang is.Loft schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 13:31:
[...]
Waarom zou je dat uitboren??
Deze schroefhaken lijken mij perfect voor bovenste oog.
https://www.rvs-products.nl/schroefhaak-525-mm-rvs-304/
[Afbeelding]
Dan kies je een kortereTweak_ers schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 13:45:
[...]
Thnx, ik ben alleen bang dat dat haak gedeelte, te lang is.
Die van 80 mm of 60 mm zijn ook bruikbaar.
De lokale bouwmarkt heeft waarschijnlijk wel meerdere varianten
Een betere naam is kennelijk een schroefduim. Dan krijg je meer/betere resultaten als je zoekt
[ Voor 13% gewijzigd door Loft op 17-08-2024 13:55 ]
If I agreed with you, we'd both be wrong.
Ben je beetje handig? Zelf een French cleat er in fabrieken en de andere helft aan de muur...Tweak_ers schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 11:51:
Okee, ik wil een spiegel (of eigenlijk 2 spiegels) ophangen. Echter kom ik er even niet uit.
Het zijn nogal zware spiegels van staal.
De oogjes om hem op te hangen zitten aan de achterkant, maar een schroefkop gaat daar niet eenvoudig doorheen. En als hij erdoorheen kan, kan hij er misschien ook afglijden.
Het beste was geweest als de spiegel er nog niet op zou zitten en je eerst het frame kon ophangen. Dan schroefde je het frame makkelijk vast aan de muur, maar nu zit de spiegel (het glas) in de weg.
Foto’s zeggen misschien meer dan 1000 woorden:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik zat ook nog aan een haakje ofzo te denken, maar vraag mij af of dat 1 sterk genoeg is en 2 of dat wel hoog genoeg is. De ruimte van het schroefgat naar boven is niet heel groot.
Het is wel de bedoeling dat hij strak tegen de muur zit. Wat op zich al een uitdaging lijkt te worden.
Hoe zouden jullie kluskonings dit aanpakken? 🙃
Wikipedia: French cleat
https://furniturefittings...n-te-korten-verzinkt.html
Zoiets bijvoorbeeld... zelf in te korten en als er bovenkastjes aan hangen dan kan er ook wel een spiegel aan hangen.
Die onderste optie is het mooiste, als je overal een dun kitrandje (acrylaatkit) tussen legt en mee schilderd wordt het toch netjes?SimonBR39 schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 12:02:
[...]
Dat is de normale situatie inderdaad, ik bedoel dit:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nu een normale dagkantlat gebruikt ipv architraaf. Beide opties vind ik maar zo zo eigenlijk. Dagkantlatten zijn altijd dun, dus de plint daar tegen aan zetten is ook geen optie.
12xIQ7+ ZO (125) + 3xIQ7+ NW (310) +3xIQ7+ ZW (214) PVOutput
Omdat de nieuwe aanbouw tegen de garage komt op de plek waar nu de deur zit, wil ik de deur en het raam eruit halen en de gaten dichtmaken. Het is een halfsteens gemetselde muur van 10cm dik. Aan de binnenkant van de garage komt er nog een stukje voorzetwand tegenaan (pir+osb), de aannemer bouwt op 2cm een voorzetwand voor de uitbouw zodat de twee bouwwerken gescheiden blijven en goed geïsoleerd zijn. Je ziet er dus niets meer van, hoeft niets te dragen en hoeft ook niet te isoleren. Het wordt niet of nauwelijks nat maar het kan wel bevriezen.
Wat kan ik nu het beste gebruiken om de gaten dicht te maken? Ik dacht zelf 3 opties:
- Metselen met normale baksteen, duurt het langst maar dan is het net als de rest van de garage.
- Kalkzandsteen
- Cellenbetonblokken
Wat is de beste keuze?
Wat kan ik nu het beste gebruiken om de gaten dicht te maken? Ik dacht zelf 3 opties:
- Metselen met normale baksteen, duurt het langst maar dan is het net als de rest van de garage.
- Kalkzandsteen
- Cellenbetonblokken
Wat is de beste keuze?
Wat is een goede manier om grote balken (15x15) haaks af te zagen?
Ik heb een scherpe handzaag, dus ik zou rondom kunnen aftekenen en het met de handzaag kunnen proberen. Maar ik moet zes keer zagen dus machinaal is fijner.
Oriënteer mij nu op een niet al te dure afkortzaag, maar als de balk er al onder past kun je er daarmee niet in één keer doorheen. Kantelen, opnieuw inzagen en uiteindelijk met de handzaag afmaken kan, maar dan moeten de zaagsneden elkaar precies raken. Optie twee dus.
Met een reciprozaag? Ik betwijfel of je daar goed recht mee kunt zagen.
Wat zijn hier de ervaringen?
Ik heb een scherpe handzaag, dus ik zou rondom kunnen aftekenen en het met de handzaag kunnen proberen. Maar ik moet zes keer zagen dus machinaal is fijner.
Oriënteer mij nu op een niet al te dure afkortzaag, maar als de balk er al onder past kun je er daarmee niet in één keer doorheen. Kantelen, opnieuw inzagen en uiteindelijk met de handzaag afmaken kan, maar dan moeten de zaagsneden elkaar precies raken. Optie twee dus.
Geloof het of niet, maar ik heb vloerbalken met een decoupeerzaag gezaagd. Decoupeerzaag had ik al dus dat was de goedkoopste optie. Ging er kaarsrecht doorheen.Tommy The Cat schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 09:47:
Met een recirprozaag? Ik betwijfel of je daar goed recht mee kunt zagen.
De meeste goedkope zagen dan deze lengte liepen allemaal weg, maar die van Bosch zijn fantastisch.
https://www.gyzs.nl/bosch...fCy2Vf1rD8kcaAlqUEALw_wcB
[ Voor 4% gewijzigd door LED-Maniak op 18-08-2024 09:58 ]
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
15x15 wordt zelfs met mijn ls1219 een uitdaging.Tommy The Cat schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 09:47:
Toevallig heb ik gister een 10x10 douglas balk met de handzaag (een hultafors hbx: https://www.hultafors.nl/.../H0338-handzaag-hbx/80624 ) gedaan. 2 minuten werk en een superstrakke zaagsnede. Ik heb de 7tpi ervoor gebruikt.
Met een 15x15 balk is het volgens mij veel makkelijker om de zaag naar de balk te brengen dan andersom. Dus mijn advies is om het met de handzaag te doen.
(Of al bij de houtboer op maat te maken. Ik heb houthandel van gelder in de buurt, die hebben een afkortzaag met rollenbank. Dat is natuurlijk helemaal een eitje
Dag klussers,
Bij ons is zojuist ons platte dak voorzien van isolatie van boven.
De situatie is nu als volgt:
1: bitumen dakbedekking
2: pir met 2 zijdig alu
3 dakbeschot.
Een beetje googlen leert mij dat er in veel gevallen een dampremmende laag wordt aangebracht tussen de pir en het dakbeschot. Bij ons is dit niet gebeurt.
Ik ben er niet helemaal over uit of dit nou kwaad kan of niet. De laag pir met 2 zijdig alu zal veel vocht tegenhouden, maar vanaf onder zullen de naden niet dicht getaped kunnen zijn. Dus het vocht kan in theorie door naar naar het punt waar het kan condenseren.
Heeft dit volgens jullie gevolgen?
3 dakbeschot.
Een beetje googlen leert mij dat er in veel gevallen een dampremmende laag wordt aangebracht tussen de pir en het dakbeschot. Bij ons is dit niet gebeurt.
Ik ben er niet helemaal over uit of dit nou kwaad kan of niet. De laag pir met 2 zijdig alu zal veel vocht tegenhouden, maar vanaf onder zullen de naden niet dicht getaped kunnen zijn. Dus het vocht kan in theorie door naar naar het punt waar het kan condenseren.
@LED-Maniak Een decoupeerzaag was wel het laatste waar ik aan dacht
. Als het zaagje er mooi recht doorheen gaat is het alsnog een uitdaging om zelf recht te zagen lijkt mij. Aangezien het zaagje zo smal is.
Heb je nog een hulpstuk gebruikt om haaks te zagen, of heb je alleen afgetekend?Raymond schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 10:26:
[...]
15x15 wordt zelfs met mijn ls1219 een uitdaging.
Toevallig heb ik gister een 10x10 douglas balk met de handzaag (een hultafors hbx: https://www.hultafors.nl/.../H0338-handzaag-hbx/80624 ) gedaan. 2 minuten werk en een superstrakke zaagsnede. Ik heb de 7tpi ervoor gebruikt.
Met een 15x15 balk is het volgens mij veel makkelijker om de zaag naar de balk te brengen dan andersom. Dus mijn advies is om het met de handzaag te doen.
(Of al bij de houtboer op maat te maken. Ik heb houthandel van gelder in de buurt, die hebben een afkortzaag met rollenbank. Dat is natuurlijk helemaal een eitje)
[ Voor 11% gewijzigd door Tommy The Cat op 18-08-2024 11:01 ]
Ik doe dat gewoon met de handzaag.Tommy The Cat schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 09:47:
De bovenkant en voor en achterkant teken ik af als je die lijntjes volgt dan wordt het recht.
Wel een groffe zaag die ik gebruik.
:strip_exif()/f/image/wrRxQIxq4q6oNX2aqaqxks4D.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/A3YZKOH4oMG9TbfiPSjqckBn.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pjVlaK0w6f6Jy5Ifyi1ZDwiQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/gqpNJtmAEJlskcQKBISMloKv.jpg?f=fotoalbum_large)
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Ik weet niet of dit hier mag maar deze wilde ik graag delen. Dit is een erfstuk van mijn vader dat ie kocht van zijn eerste loon en hier heeft hij 40 jaar mee gewerkt tot zijn dood. Nu 65 jaar oud, gebruik ik dit ook nog. Wel niveau welwillende prutser waar mijn vader 'kon maken wat zijn ogen zagen'.
Ik ben heb kistje en beitels schoongemaakt. Eén van de beitels ga ik binnenkort scherp maken. Deze heb ik een beetje verkracht toen ik het spul nog niet zo waardeerde 🤒.
Origineel Zweeds gereedschap van Erik Anton Berg wat later overgaan is in Bahco.
Zo maken ze het niet meer...
Ik ben heb kistje en beitels schoongemaakt. Eén van de beitels ga ik binnenkort scherp maken. Deze heb ik een beetje verkracht toen ik het spul nog niet zo waardeerde 🤒.
Origineel Zweeds gereedschap van Erik Anton Berg wat later overgaan is in Bahco.
:strip_exif()/f/image/QcnlV6hjwParDMRU1kzy4a60.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door Boeryepes op 18-08-2024 15:21 ]
The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.
Ik vond dit zelf ook een lastige vraag toen ik mijn dak ging doen. De aluminium cachering zou inderdaad dampdicht moeten zijn, maar het gaat zoals je zegt de naden. Ik heb de PIR-platen uiteindelijk aan elkaar gelijmd met PUR-lijm. In de hoop dat dit dampdicht genoeg is.MaartenDVS schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 10:50:
Dag klussers,
3 dakbeschot.
Ik zie dat online tutorials bij platte daken vaak folie aanraden, maar bij bijvoorbeeld voorzetwanden wel verlijmen met PUR.
De tong en groef platen worden vaak niet eens aan elkaar gelijmd, alleen met tape er overheen.marcop23 schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 11:23:
[...]
Ik vond dit zelf ook een lastige vraag toen ik mijn dak ging doen. De aluminium cachering zou inderdaad dampdicht moeten zijn, maar het gaat zoals je zegt de naden. Ik heb de PIR-platen uiteindelijk aan elkaar gelijmd met PUR-lijm. In de hoop dat dit dampdicht genoeg is.
Ik zie dat online tutorials bij platte daken vaak folie aanraden, maar bij bijvoorbeeld voorzetwanden wel verlijmen met PUR.
Ik kan mij daarna niet echt voorstellen dat mocht er nog een minimale hoeveelheid damp doorheen gaan dat dit echt voor mega problemen gaat zorgen.
Maar goed, sommige mensen gaan al stijgeren als je een schroef door de PIR plaat heen schroeft.. want theoretisch, blablabla
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Mooi spul. Denk dat je nog meer positieve reacties krijgt als je dit in het gereedschap topic post (zie link in het roze vlak onderaan dit topic)Boeryepes schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 11:17:
Ik weet niet of dit hier mag maar deze wilde ik graag delen. Dit is een erfstuk van mijn vader dat ie kocht van zijn eerste loon en hier heeft hij 40 jaar mee gewerkt tot zijn dood. Nu 65 jaar oud, gebruik ik dit ook nog. Wel niveau welwillende prutser waar mijn vader 'kon maken wat zijn ogen zagen'.
Origineel Zweeds gereedschap van Eric Anton Berg wat later overgaan is in Bahco.
[Afbeelding]
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Aha! Zelf verplaatsen kan denk ik niet. Zal eens zien.The Eagle schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 11:42:
[...]
Mooi spul. Denk dat je nog meer positieve reacties krijgt als je dit in het gereedschap topic post (zie link in het roze vlak onderaan dit topic)
The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.
Alleen rondom afgetekendTommy The Cat schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 10:57:
@LED-Maniak Een decoupeerzaag was wel het laatste waar ik aan dacht. Als het zaagje er mooi recht doorheen gaat is het alsnog een uitdaging om zelf recht te zagen lijkt mij. Aangezien het zaagje zo smal is.
[...]
Heb je nog een hulpstuk gebruikt om haaks te zagen, of heb je alleen afgetekend?
Ik ben in de bijkeuken bezig met plaatsen van kasten. In 1 kast bevind zich een Siemens vriezer waarop het front ‘deur op deur’ wordt bevestigd. Momenteel hangt het front als het ware aan de deur, enkel moet voor een stabiele bevestiging aan beide zijdes van de deur nog drie schroefbevestigingen komen in het front. Mijn probleem is echter dat de schroeven het frontmateriaal niet pakt. Front is 19mm dik, HDF kern met arpa fenix toplaag. Schroef komt minimaal tot de helft van de dikte van het front erin, maar hij ‘pakt het niet’. Zie hieronder enkele fotos voor verduidelijking. Wat kan hier een oorzaak van zijn, en mensen tips? :strip_exif()/f/image/LDV0vlmU1YVpiBXEwo132iu4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/aCGzkrrfpSJQqgnscpv1bNLF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/LDV0vlmU1YVpiBXEwo132iu4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/aCGzkrrfpSJQqgnscpv1bNLF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Z2LRCX3vTdGTrp5aP4yQq7bu.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu het voor het eerst in 10 maanden of zo een hele week droog lijkt te blijven, ben ik voornemens om buiten wat schilderwerk te doen.
Nu vond ik nog een volle (11 jaar) oude pot Sikkens Rubbol Finura Satin, die ik destijds kennelijk vergeten ben. Wel aangebroken geweest, maar volgens mij nooit gebruikt. Bij openen lag er bovenop een flinke bruingele laag wat waarschijnlijk het alkydhars deel is. Na goed roeren is het weer een geheel geworden. Leken geen harde/ingedroogde delen tussen te zitten.
Hebben jullie goede ervaring met het gebruik van oude verf? Ik lees vooral dat de eigenschappen achteruit gaan, zoals mindere hechting en langere droogtijd, maar geen idee of dat in de praktijk problemen geeft.
Ik vind het ook weer zonde om een volle pot verf weg te gooien.
Nu vond ik nog een volle (11 jaar) oude pot Sikkens Rubbol Finura Satin, die ik destijds kennelijk vergeten ben. Wel aangebroken geweest, maar volgens mij nooit gebruikt. Bij openen lag er bovenop een flinke bruingele laag wat waarschijnlijk het alkydhars deel is. Na goed roeren is het weer een geheel geworden. Leken geen harde/ingedroogde delen tussen te zitten.
Hebben jullie goede ervaring met het gebruik van oude verf? Ik lees vooral dat de eigenschappen achteruit gaan, zoals mindere hechting en langere droogtijd, maar geen idee of dat in de praktijk problemen geeft.
[ Voor 3% gewijzigd door LA-384 op 18-08-2024 16:21 ]
Vorst is in ieder geval een probleem, zeker bij watergedragen verf. Verder weet ik het niet.LA-384 schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 16:20:
Nu het voor het eerst in 10 maanden of zo een hele week droog lijkt te blijven, ben ik voornemens om buiten wat schilderwerk te doen.
Ik zit even met een puzzel waarvan ik niet snap wat er mis gaat:
Nieuwe deurbelgong opgehangen (D103) en komt met volgend schema:

Ik heb maar 2 draden, alle 6 combi's geprobeerd -- maar geen geluid.
Trafo is een Siemens 8V
Nieuwe deurbelgong opgehangen (D103) en komt met volgend schema:

Ik heb maar 2 draden, alle 6 combi's geprobeerd -- maar geen geluid.
Trafo is een Siemens 8V
Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
@D_Jeff De 1-klem is alleen een doorlussing. Dus als je maar twee draden hebt is dat al ergens anders gedaan. Dan komen de twee draden op T en op F.
@martijn1p Boor je voor?
Heel netjes gedaan! Voor m'n carport heb ik iets soortgelijks gedaan (had 8 mtr balken nodig), heb de kettingzaag gebruikt, lang niet zo netjes maar wel snel en zonder te zwetenRonald.42 schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 11:00:
[...]
Ik doe dat gewoon met de handzaag.
De bovenkant en voor en achterkant teken ik af als je die lijntjes volgt dan wordt het recht.
Wel een groffe zaag die ik gebruik.
Ik heb een invalzaag die tot 8 cm gaat. Daarmee heb ik onlangs nog 12 cm dikke Douglas balken voor een pergola in twee keer doorgezaagd. Natuurlijk wel even goed aftekenenTommy The Cat schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 09:47:
XXXVI
Ik heb die lariks balken ook eens met de ketting zaag gedaan..MacMF schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 19:19:
[...]
Heel netjes gedaan! Voor m'n carport heb ik iets soortgelijks gedaan (had 8 mtr balken nodig), heb de kettingzaag gebruikt, lang niet zo netjes maar wel snel en zonder te zweten
Ik werd niet heel gelukkig van het resultaat, maar het gaat wel heel vlug inderdaad
Ik doe het tegenwoordig met de handzaag met mooie groffe tand.
Even een paar balkjes zagen en dan even wat anders doen.
Ik ben bezig het voormalige tractorhok om te bouwen naar boothuis.
En ik vind die dikke balken best wel mooi.
:strip_exif()/f/image/U1EuwILXili9sLo6Umav3zOx.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1tzVKLQi874KjNmMnsblU8BV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/EOcw6dZ06eQ5q0wsSG4QR4v0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/URamrwzqBjSru2FFJwHjS69F.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/372Lq4phPaSso02LE6cKCtiS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/PxRXHMcd9VjQxpZn1kxb40jC.jpg?f=fotoalbum_large)
Morgen beginnen met op bouwen hoop ik.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
In een ander topic zag ik iemand schrijven dat de trafo wellicht niet voldoende mA kan leveren, kan dat ook een reden zijn dat de bel niets doet?Septillion schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 19:16:
@D_Jeff De 1-klem is alleen een doorlussing. Dus als je maar twee draden hebt is dat al ergens anders gedaan. Dan komen de twee draden op T en op F.
Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
Was ook mijn idee. De D753 en D780 (zie beschrijving) zijn beide 8V 1A trafo's. Controleer even je Siemens of die voldoende kan leveren.D_Jeff schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 20:07:
[...]
In een ander topic zag ik iemand schrijven dat de trafo wellicht niet voldoende mA kan leveren, kan dat ook een reden zijn dat de bel niets doet?
Iets langere en/of dikkere schroeven?martijn1p schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 15:52:
Ik ben in de bijkeuken bezig met plaatsen van kasten. In 1 kast bevind zich een Siemens vriezer waarop het front ‘deur op deur’ wordt bevestigd. Momenteel hangt het front als het ware aan de deur, enkel moet voor een stabiele bevestiging aan beide zijdes van de deur nog drie schroefbevestigingen komen in het front. Mijn probleem is echter dat de schroeven het frontmateriaal niet pakt. Front is 19mm dik, HDF kern met arpa fenix toplaag. Schroef komt minimaal tot de helft van de dikte van het front erin, maar hij ‘pakt het niet’. Zie hieronder enkele fotos voor verduidelijking. Wat kan hier een oorzaak van zijn, en mensen tips?
En dan wellicht parkers gebruiken?
@martijn1p een maatje dikker kan ook een optie zijn.
Schroefgaatjes steek ik vaak een tandenstoker in bij doordraaien.martijn1p schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 15:52:
Ik ben in de bijkeuken bezig met plaatsen van kasten. In 1 kast bevind zich een Siemens vriezer waarop het front ‘deur op deur’ wordt bevestigd. Momenteel hangt het front als het ware aan de deur, enkel moet voor een stabiele bevestiging aan beide zijdes van de deur nog drie schroefbevestigingen komen in het front. Mijn probleem is echter dat de schroeven het frontmateriaal niet pakt. Front is 19mm dik, HDF kern met arpa fenix toplaag. Schroef komt minimaal tot de helft van de dikte van het front erin, maar hij ‘pakt het niet’. Zie hieronder enkele fotos voor verduidelijking. Wat kan hier een oorzaak van zijn, en mensen tips? [Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Gaaf projectje, eigen tractor.. lijkt me ook wel wat 🥸Ronald.42 schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 19:45:
[...]
Ik heb die lariks balken ook eens met de ketting zaag gedaan..
Ik werd niet heel gelukkig van het resultaat, maar het gaat wel heel vlug inderdaad![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Je kunt proberen met kokend water of föhn een stukje te verwarmen zodat de lijm zachter wordt. Dan af steken met plamuurmes.marc.r schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 20:35:
Ik heb een vraag voor de ervaringsdeskundige, ik heb in mijn nieuwe woning een aantal kamers waar verschillende soorten vloerbedekking heeft gelegen. Nu is hier allerlei lijm en vloerresten op achtergebleven. Wat is handig, met een grote schuurmachine alles afgaan? Afbijt?
De ondergrond is beton.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dat was ook wel een project.Frantic schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 20:58:
[...]
Gaaf projectje, eigen tractor.. lijkt me ook wel wat 🥸
Ik heb het ding gekocht van een oud boertje die hem zelf uit Engeland gehaald had.
Was van augustus 1960 een Fordson Power major.
Leuk ding hoop lol van en mee gehad.
Compleet gereviseerd alle lagers, afdichting etc etc.
Mooi lang mee vermaakt.
Dat kleine jochie is inmiddels 11.
:strip_exif()/f/image/ovjzPnQcmkr2V9QxWceL4WAW.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/po3O5bG8W3vvdzngEiBwcbVR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8x20w7O7fDFPMgP6RaVfek69.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/vEqGPzm3xxvaM5wLLHFXy6bQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fpGSFkAC4x3an6gf3ov0NYgQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qg5b0gTtYERvuYzmKM9xCNBu.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/59ZyUz8UXZOFkOKfbX1MowIw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/LZxTM3YLzaWoKTDiLgL0opwb.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/CS2oYzeHYF3mfE7B28wqI5Kz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/TODdXrLvMeavK2Tg1pucTF9M.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pXkdxUae4NGsKqzU5Bpvcgty.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3SqXPQcrrCQ79r1VGNgZhKpD.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ZZwwpIDBpAS7Nc80zhRTUEHu.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Mcl1rRlyP2W31qJKBkdL82OR.jpg?f=fotoalbum_large)
Waarom moet alles er af?marc.r schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 20:35:
Ik heb een vraag voor de ervaringsdeskundige, ik heb in mijn nieuwe woning een aantal kamers waar verschillende soorten vloerbedekking heeft gelegen. Nu is hier allerlei lijm en vloerresten op achtergebleven. Wat is handig, met een grote schuurmachine alles afgaan? Afbijt?
De ondergrond is beton.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Als er nieuwe zachte vloerbedekking op komt is het vaak niet nodig om alles er af te halen, grote stukken met een plamuurmes afsteken kan dan al afdoende zijn. Komt er laminaat of klikpvc dan hoeft ook niet alles er af, en wil je verlijmd pvc dan mik je er toch egaline overheen...
Tof! Lijkt mij vooral leuk om zelf ook wat zware meuk te kunnen verplaatsen 😅 een betaalbare 2e auto die veel kan trekken (min 2.5 ton) en compact is, is nogal een dingetje.Ronald.42 schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 21:15:
[...]
Dat was ook wel een project.
Ik heb het ding gekocht van een oud boertje die hem zelf uit Engeland gehaald had.
Was van augustus 1960 een Fordson Power major.
Leuk ding hoop lol van en mee gehad.
Compleet gereviseerd alle lagers, afdichting etc etc.
Mooi lang mee vermaakt.
Dat kleine jochie is inmiddels 11.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Tja goeie vraag, misschien maar even afwachten. Kan zomaar een jaar duren voordat daar een vloer komt, eerst maar eens slopen ver/uitbouwenTehh schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 21:32:
[...]
Waarom moet alles er af?
Als er nieuwe zachte vloerbedekking op komt is het vaak niet nodig om alles er af te halen, grote stukken met een plamuurmes afsteken kan dan al afdoende zijn. Komt er laminaat of klikpvc dan hoeft ook niet alles er af, en wil je verlijmd pvc dan mik je er toch egaline overheen...
Ik zou dan denken aan een Ford kuga 2010.Frantic schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 21:45:
[...]
Tof! Lijkt mij vooral leuk om zelf ook wat zware meuk te kunnen verplaatsen 😅 een betaalbare 2e auto die veel kan trekken (min 2.5 ton) en compact is, is nogal een dingetje.
Maar dat houd volgens mij bij iets meer dan 2 ton geremd getrokken ook op.
Ik had begin dit jaar.. nog gekeken voor een iets jongere uitvoering (17K euro)
Maar dat is hem niet geworden.
Het is een Opel mokka geworden en wat een k*'t auto is dat...
Met de sloep op de trailer gaat net achteruit de helling af, de helling op gaan we zien eind september begin oktober..
De tandemasser gaat op zich wel prima, maar met de fietsendrager en 4 fietsen achterop reed ook niet echt lekker..
Tijd om even weer om me heen te kijken dus voor een iets steviger wagentje.
Maar goed dit gaat royaal off topic dus hier laat ik het maar bij.
Sterkte met het weer maar hou een regenpak bij de handLA-384 schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 16:20:
Je meent het toch niet echt dat je na tien maanden wachten je het risico wilt lopen dat je klus mislukt omdat je oude verf hebt gebruikt
1A zou me voor een simpele gong meer dan voldoende lijken. Hier hingen 2 gongen parallel aan een 8V 1A.D_Jeff schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 20:07:
[...]
In een ander topic zag ik iemand schrijven dat de trafo wellicht niet voldoende mA kan leveren, kan dat ook een reden zijn dat de bel niets doet?
Ik heb laatst de F van Moose Farg gebruikt voor een schuur, soort tussen beits en verf in, echt top spul.Samoht93 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 21:26:
Hebben jullie tips qua verf/beits voor het verfen van een tuinhuisje oude laag was antraciet dus wil weer ongeveer dezelfde kleur. Plekken waar de zon vol op schijnt is de meeste beits er helemaal af.
Zat zelf te kijken naar Sikkens rubbol EPC thix, wel behoorlijk prijzig. Eventueel andere of betere suggesties?
Edit:
Zie net dat dit meer een verf is, website waar ik zocht stond ie onder de beitsen. Lijkt me beter om een echte beits te gebruiken, zit nu volgens mij ook een beits op. (gedaan door vorige eigenaar)
Het is niet dat ik 10 maanden er op heb gewacht, het idee is redelijk spontaan ontstaan vanwege de vooruitzichten (niet te warm, niet te zonnig en droog, behalve dinsdag dan). Ik zag pas afgelopen week dat de bestaande verflaag slecht begint te worden. Ik dacht nog verf te hebben voor buiten in de juiste kleur, maar vond dus alleen dit oude blik.nokiaan958GB schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 22:16:
[...]
Sterkte met het weer maar hou een regenpak bij de hand
Je meent het toch niet echt dat je na tien maanden wachten je het risico wilt lopen dat je klus mislukt omdat je oude verf hebt gebruikt
De vraag is dus of er wel een risico is, want het ziet en voelt gewoon als prima verf. Het is ook gekkenwerk om een blik goede verf niet te gebruiken.
Ik zou aan de onderkant wat kleiner gaas toepassen, voor het geval je ook kuikens krijgt. Of het moeilijker maakt voor ongenode gasten.Harrie_ schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 22:32:
In navolging van mijn kippenhok posts weer een kleine update
post 1
post 2
post 3
[Afbeelding]
Deur gemaakt die toegang geeft tot de ren
[Afbeelding]
En hier de achterkant van de deur
Kuikens ga ik niet krijgen zonder haanpman63 schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 22:45:
[...]
Ik zou aan de onderkant wat kleiner gaas toepassen, voor het geval je ook kuikens krijgt. Of het moeilijker maakt voor ongenode gasten.
Hoeder van het Noord-Meierijse dialect
Cola, en ook de goedkope merken lossen dat prima op, wordt wel een zooi maar is goedkoper dan al die chemische zooi. Zoek maar in het forum of op internet. Daarna natuurlijk wel goed schoonmaken.hpmkruit schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 21:03:
[...]
Je kunt proberen met kokend water of föhn een stukje te verwarmen zodat de lijm zachter wordt. Dan af steken met plamuurmes.
Kippen zijn geen rammelaars nee, (konijnen)Harrie_ schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 22:48:
[...]
Kuikens ga ik niet krijgen zonder haanen muizen komen er toch wel vrees ik
Hoe ziet je roerhoutje er nu uit?LA-384 schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 22:40:
[...]
Het is niet dat ik 10 maanden er op heb gewacht, het idee is redelijk spontaan ontstaan vanwege de vooruitzichten (niet te warm, niet te zonnig en droog, behalve dinsdag dan). Ik zag pas afgelopen week dat de bestaande verflaag slecht begint te worden. Ik dacht nog verf te hebben voor buiten in de juiste kleur, maar vond dus alleen dit oude blik.
De vraag is dus of er wel een risico is, want het ziet en voelt gewoon als prima verf. Het is ook gekkenwerk om een blik goede verf niet te gebruiken.
Pigmenten zullen nog wel ok zijn, dat gaat hooguit met UV mis en dat is niet in dat blik gekomen, zolang het al die jaren vorstvrij is bewaard denk ik dat het wel los zal lopen maar zuurstof is een nare.
De verf is wat gaan schiften, dat is niet vreemd wanneer het 11 jaar stilstaat maar zolang er geen vel op/brokken in gekomen is denk ik dat het met de invloed van O2 ook nog wel meevalt.
Enige wat ik meegemaakt heb met wat oudere verf is dat ik iets moest verdunnen om het wat mooier te laten vloeien maar dat was met een oud blik van een merk wat duidelijk inferieur was aan Sikkens.
[ Voor 28% gewijzigd door PalingDrone op 18-08-2024 23:27 ]
Ik zit een beetje te dubben, ik ga van de week bij kennissen een lattenwand fixen.
Zij hebben dit artikel:
https://www.gamma.nl/asso...ken-dikte-22-mm/p/B217697
En hebben besloten op het oog met een decoupeerzaag in het zwarte deel over de volledige lengte te gaan zagen. Dat is met suboptimaal resultaat gebeurd en ik wil het even rechtmaken. Deze plaat eindigt vlak bij de hoek vanuit de gang de woonkamer in en is dus best zichtbaar.
Normaliter zou ik mijn invalzaag met 48-tands blad pakken en gaan met die banaan. Zit je er wel mee dat de splinterstrip niet werkt omdat het zwarte deel lager ligt tov def geleider. Oplossing : schilderstape over de zaaglijn, en een keer zagen. Daarna een tweede keer een halve mm meer afzagen (die laatste zodat je minder splinters maakt). In feite met de hand doen wat je voorritsfunctie normaliter doet.
Optie2: Bovenfrees met een scherp spiraalfreesje erlangs trekken. Mijn bovenfrees kan ook op de geleider, zelfde verhaal als hierboven met een tape. Lekker veel toeren maken en met een nieuw freesje gaan.
Optie3: plaat omdraaien en vanaf onderkant zagen met invalzaag. Lijkt me slecht plan ivm uitbraak aan de zichtzijde. Dan heb je nog steeds niet je splinterstrip op de zichtzijde.
Wat zouden jullie doen? Het materiaal is 3mm mdf met een plastic-laagje, en het is echt van frietbakjespapier gemaakt lijkt het wel. Ik kan beide methoden testen en neig als ik nu achter mijn bureau moet kiezen naar methode 2.
Zij hebben dit artikel:
En hebben besloten op het oog met een decoupeerzaag in het zwarte deel over de volledige lengte te gaan zagen. Dat is met suboptimaal resultaat gebeurd en ik wil het even rechtmaken. Deze plaat eindigt vlak bij de hoek vanuit de gang de woonkamer in en is dus best zichtbaar.
Normaliter zou ik mijn invalzaag met 48-tands blad pakken en gaan met die banaan. Zit je er wel mee dat de splinterstrip niet werkt omdat het zwarte deel lager ligt tov def geleider. Oplossing : schilderstape over de zaaglijn, en een keer zagen. Daarna een tweede keer een halve mm meer afzagen (die laatste zodat je minder splinters maakt). In feite met de hand doen wat je voorritsfunctie normaliter doet.
Optie2: Bovenfrees met een scherp spiraalfreesje erlangs trekken. Mijn bovenfrees kan ook op de geleider, zelfde verhaal als hierboven met een tape. Lekker veel toeren maken en met een nieuw freesje gaan.
Optie3: plaat omdraaien en vanaf onderkant zagen met invalzaag. Lijkt me slecht plan ivm uitbraak aan de zichtzijde. Dan heb je nog steeds niet je splinterstrip op de zichtzijde.
Wat zouden jullie doen? Het materiaal is 3mm mdf met een plastic-laagje, en het is echt van frietbakjespapier gemaakt lijkt het wel. Ik kan beide methoden testen en neig als ik nu achter mijn bureau moet kiezen naar methode 2.
[ Voor 11% gewijzigd door Boudewijn op 19-08-2024 00:38 ]
Ik heb die panelen met een afkortzaag gedaan. Werkte best prima. Moest wel 2x zagen omdat ze te breed waren.Boudewijn schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 00:00:
Ik zit een beetje te dubben, ik ga van de week bij kennissen een lattenwand fixen.
Zij hebben dit artikel:
Geen rafels of slechte zaagsnede.
Aan de onderkant heb je geen tear-out bij een cirkelzaag, alleen aan de bovenkant - daarom ook die splinterstrip. Bij een zaagtafel is het juist omgekeerd en kan bijv een zero clearance insert helpen.Boudewijn schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 00:00:
Zij hebben dit artikel:
Als die plaat dus los te halen is zou ik hem gewoon vanaf de achterkant zagen en klaar is kees. Voor de zekerheid kan je tapen maar is niet nodig denk ik.
EDIT: Overigens kan een (vlijmscherpe) handschaaf ook nog een idee zijn als die plaat los zit.
Heb je de productinformatie goed gelezen? Dat zwarte is vilt. Dat zaag je niet, daar haal je met een rechte lat een stanleymes langs en dan is het recht
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
@Boudewijn ik heb dit soort panelen in het verleden gezaagd met mijn invalzaag. Gewoon de lineaal aan de bovenkant leggen en rustig in één keer zagen. Met een scherp blad geen splinters of tear out.
Ik heb het zwarte gewoon met een afbreekmes gesneden, het is alleen maar vilt.
De latjes zijn prima met een decoupeerzaag te zagen zonder rafels.
De latjes zijn prima met een decoupeerzaag te zagen zonder rafels.
Ik heb een beetje verf aangebracht op een vel papier, maar dat ziet er gewoon goed uit en laat met wat rollen ook niet los. Ik gok het er op. In het ergste geval moet ik volgend jaar weer verven.PalingDrone schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 23:01:
[...]
Hoe ziet je roerhoutje er nu uit?
Pigmenten zullen nog wel ok zijn, dat gaat hooguit met UV mis en dat is niet in dat blik gekomen, zolang het al die jaren vorstvrij is bewaard denk ik dat het wel los zal lopen maar zuurstof is een nare.
De verf is wat gaan schiften, dat is niet vreemd wanneer het 11 jaar stilstaat maar zolang er geen vel op/brokken in gekomen is denk ik dat het met de invloed van O2 ook nog wel meevalt.
Enige wat ik meegemaakt heb met wat oudere verf is dat ik iets moest verdunnen om het wat mooier te laten vloeien maar dat was met een oud blik van een merk wat duidelijk inferieur was aan Sikkens.
Dank voor het meedenken gents, het was een lange dag.
Het is geen vilt, het is mdf of hardboard. Mogelijk heb ik het verkeerde product gelinkt op de gamma-website. Handschaven is lastig, het betreft kamerhoogte dus zelfs met een #7 een tikje spannend. Ik ga voor de invalzaag vanaf achterkant.
Het is geen vilt, het is mdf of hardboard. Mogelijk heb ik het verkeerde product gelinkt op de gamma-website. Handschaven is lastig, het betreft kamerhoogte dus zelfs met een #7 een tikje spannend. Ik ga voor de invalzaag vanaf achterkant.
Jij zou deze pot verf zomaar weggooien dan?nokiaan958GB schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 22:16:
[...]
Sterkte met het weer maar hou een regenpak bij de hand
Als het goed is afgesloten geweest en in een ruimte heeft gestaan waarbij geen vorst is geweest dan is het prima bruikbaar. Goed roeren, wellicht een beetje verdunnen maar daarna prima bruikbaar. Desnoods pak je even stukje afval hout en test je het daar even op de dag voordat je begint.
Straks op dit soort verpakkingen ook maar zien, ruiken, gebruiken houdbaarheidscheck op zetten
Als het MDF is zou ik er een beitel opzetten om te bewerken. Met een zaag ga je teveel warmte ontwikkelen, dat gaat potentieel roken.Boudewijn schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 08:09:
Dank voor het meedenken gents, het was een lange dag.
Als het hardboard is kom je er met een stanleymes ook wel doorheen. Of ook met een scherpe beitel langs de zijde.
En zo te horen haal je het toch van de muur af, dus dan kun je kiezen wat werkt
hazing said that: als het nu zichtbaar is want overgang van zwart naar wit zou je ook kunnen overwegen de boel met een zwarte stift bij te werken voor de netheid.
Of gewoon een mm of 2 van de eerste houten lat afzagen inclusief onderlaag, dan is ie helemaal strak.
Ehh? MDF kun je niet zagen?!The Eagle schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 11:36:
[...]
Met een zaag ga je teveel warmte ontwikkelen, dat gaat potentieel roken.
Met de invalzaag gaat prima. Met een scherp blad kun je het ook van de voorkant gewoon zagen. Dat heb ik zelf in ieder geval gedaan. Er lijkt een soort folie op het MDF te zitten. Van slechte kwaliteit, maar daar ging de zaag splintervrij doorheen.
Ik had meer moeite met de fineer/folie op de latjes. Zelf het uitgummen van een dun potloodstreepje zorgde al voor een beschadiging.
Ik heb die latrenwanden gewoon met m'n simpele Bosch 12V zaagje gezaagd en dat ging prima. Volgens mij vanaf de bovenkant (dus de lattenkant) gezaagd.
Welliswaar alleen korte zijdes gezaagd, in de lengte had ik het zo uitgedacht dat het met hele elementen kon.
Dat vilt geeft wel dikke rommel...
Kwam bij mij op een gipswand en ergens anders op latten. Geschroefd met wat gipsschroeven, zie je niets meer van. Erg tevreden over het eindresultaat.
Welliswaar alleen korte zijdes gezaagd, in de lengte had ik het zo uitgedacht dat het met hele elementen kon.
Dat vilt geeft wel dikke rommel...
Kwam bij mij op een gipswand en ergens anders op latten. Geschroefd met wat gipsschroeven, zie je niets meer van. Erg tevreden over het eindresultaat.
[ Voor 20% gewijzigd door Beekforel op 19-08-2024 11:43 ]
Ik heb een paar stenen gemetseld op een ruwe betonnenplaat met normale metselmortel, alleen zijn deze weer losgekomen van de vloer omdat het niet goed gehecht is.
Ik heb gelezen dat je dit kan voorkomen dmv aanbranden, maar hoe doe je dit precies?
Ik heb gelezen dat je dit kan voorkomen dmv aanbranden, maar hoe doe je dit precies?
Weet iemand dé manier om zonder te boren badkamer accessoires te monteren op “gladde” tegels? Ik heb 4 jaar geleden 2 WC-rolhouders gemonteerd met Tiger Fix. 1 in de WC beneden, 1 op de badkamer. Die van de WC hangt er nog steeds, maar die op de badkamer kwam volgens mij na 1 maand al naar beneden 
Nu, 4 jaar later, vinden we toch dat we de houder in de badkamer missen
Bovendien wil ik 2 stuks 3D geprinte zeephouders ophangen op tegels die nog natter worden.
Ik had nog een rolletje TESA waterproof dubbelzijdig tape liggen en dat voelde heel sterk aan, maar ging nog geen 5 minuten goed.
Is hier (buiten boren uiteraard) nog een ultiem goedje voor?
Bovendien wil ik 2 stuks 3D geprinte zeephouders ophangen op tegels die nog natter worden.
Ik had nog een rolletje TESA waterproof dubbelzijdig tape liggen en dat voelde heel sterk aan, maar ging nog geen 5 minuten goed.
Heb je wel goed schoongemaakt? ( schoon, droog, ontvet )
Anders kan je het waarschijnlijk wel vast kitten met hightack kit, maar wat is het probleem van boren?
Anders kan je het waarschijnlijk wel vast kitten met hightack kit, maar wat is het probleem van boren?
[ Voor 7% gewijzigd door twain4me op 19-08-2024 12:10 ]
@huppelepups papje van pure portland en water maken en dat erop smeren volgens mij. Weet niet in wat voor verhouding.
@Denman dat Tiger spul hangt hier al bijna 10 jaar zonder problemen. Wel goed schoon en vlak oppervlakte?
@Denman dat Tiger spul hangt hier al bijna 10 jaar zonder problemen. Wel goed schoon en vlak oppervlakte?
[ Voor 31% gewijzigd door Beekforel op 19-08-2024 12:22 ]
Had je de betonplaat wel nat gemaakt? Zeker met dit weer trekt het vocht anders direct weg.huppelepups schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 11:48:
Ik heb een paar stenen gemetseld op een ruwe betonnenplaat met normale metselmortel, alleen zijn deze weer losgekomen van de vloer omdat het niet goed gehecht is.
High Tack kit plakt alles.Denman schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 11:58:
Weet iemand dé manier om zonder te boren badkamer accessoires te monteren op “gladde” tegels? Ik heb 4 jaar geleden 2 WC-rolhouders gemonteerd met Tiger Fix. 1 in de WC beneden, 1 op de badkamer. Die van de WC hangt er nog steeds, maar die op de badkamer kwam volgens mij na 1 maand al naar beneden
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Denman schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 11:58:

MS Polymeerkit (MSP).....werkt ook gewoon in vochtige ruimtes.
ps: de hightack van @Nohands is ook een MSP
[ Voor 6% gewijzigd door Fraggert op 19-08-2024 13:05 ]
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Dank! Maar bij dit soort middelen heb ik altijd het idee: als het er ooit vanaf moet, lukt dat dan nog wel? Of kan je het dan gewoon zoals met lijm verwarmen en los trekken?Fraggert schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 13:03:
[...]
![]()
![]()
MS Polymeerkit (MSP).....werkt ook gewoon in vochtige ruimtes.
Ik heb in de tuin bloembakken gemaakt met van die 15x15x60 betonblokken.
Nu wil ik deze gaan stuccen. Zoals zo vaak zijn er echter weer veel verschillende merken en types voor buiten te koop.
Sommige zijn al op kleur maar ik vindt het niet erg om het te schilderen met een buitenmuurverf.
Het is allemaal cementgebonden stuc, dus wat grover dan wat je binnen hebt. Toch hoop ik op een zo glad mogelijk resultaat.
Iemand een tip voor een product wat lekker te verwerken is?
Nu wil ik deze gaan stuccen. Zoals zo vaak zijn er echter weer veel verschillende merken en types voor buiten te koop.
Sommige zijn al op kleur maar ik vindt het niet erg om het te schilderen met een buitenmuurverf.
Het is allemaal cementgebonden stuc, dus wat grover dan wat je binnen hebt. Toch hoop ik op een zo glad mogelijk resultaat.
Iemand een tip voor een product wat lekker te verwerken is?
Zoveel mogelijk wegsnijden en dan met een caramelschijf in de boormachine.Denman schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 13:06:
[...]
Dank! Maar bij dit soort middelen heb ik altijd het idee: als het er ooit vanaf moet, lukt dat dan nog wel? Of kan je het dan gewoon zoals met lijm verwarmen en los trekken?
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Je kunt jezelf ook afvragen of je ze er zelf ooit nog af wilt halen, of dat dat het moment is dat de badkamer toch opnieuw getegeld wordt...Denman schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 13:06:
Dank! Maar bij dit soort middelen heb ik altijd het idee: als het er ooit vanaf moet, lukt dat dan nog wel? Of kan je het dan gewoon zoals met lijm verwarmen en los trekken?
Ja heb ik gedaanLED-Maniak schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 12:40:
[...]
Had je de betonplaat wel nat gemaakt? Zeker met dit weer trekt het vocht anders direct weg.
Ja maar als dat de vraag is bij alles zet dan alles op wieltjes. Je kunt niet voor alle eeuwigheid alles bedenken vantevoren.Denman schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 13:06:
[...]
[...]
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Hopelijk ben ik hier in het juiste deel, maar ik heb een klushulpvraagje. Ik sta voor de nobele taak de gasveren van mijn Kip caravan met hefdak opnieuw te monteren, zónder het hefdak er helemaal af te halen. Dat betekent dat ik de gasveren in iets ingedrukte toestand moet fixeren, omdat ik ze anders niet in de montagepunten kan schuiven. Zie ook plaatje (niet mijn caravan):

Met een spanband rond de uiteinden van de veer kan ik 'm ingedrukt krijgen, maar dan krijg ik de koppen nooit goed tussen de montagepunten. Door de oogjes kan ook niet, want dan krijg ik het asje er niet doorheen. Wie heeft er nog een goede tip? Bestaan er hele smalle dunnen spanbandjes misschien? Tiewraps durf ik niet zo goed...

Met een spanband rond de uiteinden van de veer kan ik 'm ingedrukt krijgen, maar dan krijg ik de koppen nooit goed tussen de montagepunten. Door de oogjes kan ook niet, want dan krijg ik het asje er niet doorheen. Wie heeft er nog een goede tip? Bestaan er hele smalle dunnen spanbandjes misschien? Tiewraps durf ik niet zo goed...
Kan je niet de gasveren INCLUSIEF montagepunten verwijderen en opnieuw plaatsen?Gramser schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 15:14:
Hopelijk ben ik hier in het juiste deel, maar ik heb een klushulpvraagje. Ik sta voor de nobele taak de gasveren van mijn Kip caravan met hefdak opnieuw te monteren, zónder het hefdak er helemaal af te halen. Dat betekent dat ik de gasveren in iets ingedrukte toestand moet fixeren, omdat ik ze anders niet in de montagepunten kan schuiven. Zie ook plaatje (niet mijn caravan):
[Afbeelding]
Zo gevaarlijk om met ingedrukte gasveren te werken. Voor je het weet schiet je contraptie los en heb je een gasveer in je oog.

*sowieso
Ik lees dat de verhouding 1:6 is voor het papje, maar zou je het eventueel met Weber Universeel hechtmiddel - Flevopol kunnen doen? Of misschien een combinatie is nog beter?Beekforel schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 12:20:
@huppelepups papje van pure portland en water maken en dat erop smeren volgens mij. Weet niet in wat voor verhouding.
Zo vandaag een leuk stukje gedaan.Ronald.42 schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 19:45:
[...]
Ik heb die lariks balken ook eens met de ketting zaag gedaan..
Ik werd niet heel gelukkig van het resultaat, maar het gaat wel heel vlug inderdaad![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wie niet sterk is of alleen is moet creatief met takels en krikjes zijn
Nu eerst tijd voor een biertje het is wel mooi geweest morgen maar verder.
:strip_exif()/f/image/aIqRhnAZbaDenxAeHEuZgAkH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ruRaOJUrgphzH1g06jMTvK8m.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/weHjS5ie3dQQRw9cRtTL7xHt.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/uHAl5R8UEju7grwMEqiQ5H8Q.jpg?f=fotoalbum_large)
Dank voor het meedenken, maar dan blijft hetzelfde issue. Kip heeft het in al zijn wijsheid zo bedacht dat het hefdakdoek ervoor zorgt dat de gasveren nooit helemaal uitveren. Plus, je kunt dan ook niet bij de schroeven, want dan zit de gasveer zelf in de wegDonJunior schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 15:23:
[...]
Kan je niet de gasveren INCLUSIEF montagepunten verwijderen en opnieuw plaatsen?
Zo gevaarlijk om met ingedrukte gasveren te werken. Voor je het weet schiet je contraptie los en heb je een gasveer in je oog.

En het gaat overigens ook maar om iets van een centimeter. Met een vrij forse spanband (te dik en te groot) trek je dat ook zo in, dus ik maak me geen grote zorgen over veiligheid, maar voorzichtig zullen we zijn
Dat doek moet natuurlijk altijd strak staan, anders gaat het klapperen als er een beetje wind staat, en dan slijt het harder + je kan er wakker van worden.Gramser schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 15:36:
[...]
Dank voor het meedenken, maar dan blijft hetzelfde issue. Kip heeft het in al zijn wijsheid zo bedacht dat het hefdakdoek ervoor zorgt dat de gasveren nooit helemaal uitveren. Plus, je kunt dan ook niet bij de schroeven, want dan zit de gasveer zelf in de weg![]()
En het gaat overigens ook maar om iets van een centimeter. Met een vrij forse spanband (te dik en te groot) trek je dat ook zo in, dus ik maak me geen grote zorgen over veiligheid, maar voorzichtig zullen we zijn
Kan je dat doek niet losritsen ofzo, om zo de benodigde speling te creëeren?
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Dat zou mooi zijn he? Maar nee, dat zit vast met letterlijk honderden nietjes uit een nietpistool_eLMo_ schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 15:38:
[...]
Dat doek moet natuurlijk altijd strak staan, anders gaat het klapperen als er een beetje wind staat, en dan slijt het harder + je kan er wakker van worden.
Kan je dat doek niet losritsen ofzo, om zo de benodigde speling te creëeren?
Misschien toch maar eens met wat tiewaps gaan pielen ("oefenen"), voordat ik aan de daadwerkelijke reparatie begin.
Inderdaad gewoon tyraps. Eventueel de echte goede van T en B.Gramser schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 15:42:
[...]
Dat zou mooi zijn he? Maar nee, dat zit vast met letterlijk honderden nietjes uit een nietpistool![]()
Misschien toch maar eens met wat tiewaps gaan pielen ("oefenen"), voordat ik aan de daadwerkelijke reparatie begin.
The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.
Proefondervindelijk vastgesteld..? Ik ken dat merk trouwens niet, maakt dat veel uit?thijsco19 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 17:19:
[...]
Inderdaad gewoon tyraps. Eventueel de echte goede van T en B.
Niet echt proefondervindelijk vastgesteld. Alleen tegenover de goedkoopste bouwmarkt binders.Gramser schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 17:23:
[...]
Proefondervindelijk vastgesteld..? Ik ken dat merk trouwens niet, maakt dat veel uit?
Thomas en Betts zijn de bedenkers van dit type binders.
Op m'n werk gebruiken we ze, voelen goed stevig aan. Het zijn diegene met het stalen lipje erin.
Ik zou het gewoon proberen met diegene die je hebt. Kan niet zoveel verkeerd gaan. Spanbandje om de veer op spanning te zetten en een paar tyraps rond de veer om de spanband in lijn te houden.
The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.
Nou toch maar eens wat posten. Afgelopen zomer de badkamer volledig zelf gedaan. Wilde wat zaken houden en hoopte over de tegels te kunnen tegelen, maar naarmate je meer ontleedt, je meer troep en beunhazenrij je tegenkomt zoals 18mm buis naar 15mm om vervolgens weer naar 18mm te gaan..... ook was de vloer ruim 20 cm verhoogd enkel door het gebruik van een ouderwetse douche put van 15cm diep.
Je kent het wel. Heb niet overal fotos van maar hier een impressie before en tijdens:
:strip_exif()/f/image/bOlh873a6EqMVzLon8CjXMdm.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/M8lNe1AtAJIEDNwpbdJyVlZE.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hfpoiI3XV0UmIGIM6UA0KLhB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/PY0EhyJCfG8bGzzhf31niVGz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8YNP3LJN7askur46NcsXMYF5.jpg?f=fotoalbum_large)
Tijdens en na:
:strip_exif()/f/image/5lOIzwK6Og2BHqC7gE1o9pmu.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/oOb4bi3bIltSWJPHnBL4uy6G.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/aAhcKHWgQ3xI4uco7RrZFS2V.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/sD0KrD3kjS26VLogQmk0x3b0.jpg?f=fotoalbum_large)
Was mijn eerste keer stuccen en dat viel me reuze mee, maar het hoefde ook niet strak alleen recht, kwamen toch tegels overheen!
Ben op het moment bezig met een andere kamer, net het stuccen gehad en nu schuren/verven. Maar dat doet de vrouw, die moest zo nodig op ski vakantie waar ik zo nodig mijn arm uit de kom moest.... Ben daar net aan de geopereerd dus ik mag een tijd niks helaas. Kan ik wel mooi fotos maken!
Je kent het wel. Heb niet overal fotos van maar hier een impressie before en tijdens:
:strip_exif()/f/image/bOlh873a6EqMVzLon8CjXMdm.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/M8lNe1AtAJIEDNwpbdJyVlZE.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hfpoiI3XV0UmIGIM6UA0KLhB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/PY0EhyJCfG8bGzzhf31niVGz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8YNP3LJN7askur46NcsXMYF5.jpg?f=fotoalbum_large)
Tijdens en na:
:strip_exif()/f/image/5lOIzwK6Og2BHqC7gE1o9pmu.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/oOb4bi3bIltSWJPHnBL4uy6G.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/aAhcKHWgQ3xI4uco7RrZFS2V.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/sD0KrD3kjS26VLogQmk0x3b0.jpg?f=fotoalbum_large)
Was mijn eerste keer stuccen en dat viel me reuze mee, maar het hoefde ook niet strak alleen recht, kwamen toch tegels overheen!
Ben op het moment bezig met een andere kamer, net het stuccen gehad en nu schuren/verven. Maar dat doet de vrouw, die moest zo nodig op ski vakantie waar ik zo nodig mijn arm uit de kom moest.... Ben daar net aan de geopereerd dus ik mag een tijd niks helaas. Kan ik wel mooi fotos maken!
Ik zou Kip bellen en vragen het op te lossen.... Makkelijker, sneller en met garantieGramser schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 15:14:
[Afbeelding]
Maarja.. dan heb je het niet zelf gedaan
Garantie op een Kip van 32 jaar oud? Ik ga bellenLoft schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 18:35:
[...]
Ik zou Kip bellen en vragen het op te lossen.... Makkelijker, sneller en met garantie
Maarja.. dan heb je het niet zelf gedaan
Je zou ze nog in de vriezer kunnen gooien, de kracht van een gasveer neemt nogal af als hij koud is.Gramser schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 15:14:
[Afbeelding]
(In de winter krijg je daarom bij een oudere auto wel eens de achterklep op je achterhoofd
En anders om de veer behuizing een slangklem om de kop een slangklem, en die onderling verbinden met een tiewrap oid.
[ Voor 5% gewijzigd door _ferry_ op 19-08-2024 19:12 ]
De gasveren leveren toch geen gigantische druk? Weet je al hoeveel kg/nm deze leveren?Gramser schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 15:14:
[Afbeelding]
Als je met 2 man bent moet je het toch makkelijk kunnen fixen?
Gramser schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 18:47:
[...]
Garantie op een Kip van 32 jaar oud? Ik ga bellen
https://www.gasveerwinkel...2WUgcVEAAYASAAEgLFN_D_BwEGramser schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 18:47:
[...]
Garantie op een Kip van 32 jaar oud? Ik ga bellen
Dit als kracht?
250 Newton = 25.4929 Kilogram-force
Vanuitgaande volledig ingedrukt dus om 5 cm te overbruggen zal t minder zijn.
Als je 1 voor 1 doet en 1 iemand richt en de ander hangt er aan met griphandschoenen dan is 25kg toch wel te managen?
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Twee personen en de ruimte die je hebt om eraan te werken is geen goede combinatie, maar ik snap hoe jullie denken hoor. Je wil zo’n ding gewoon kunnen fixeren om een beetje te passen, meten, en frotten.
Maar ik denk dat ik een manier heb gevonden om toch de steuntjes al te kunnen monteren aan de gasveer alvorens die terug te plaatsen. Wordt vervolgd!
Maar ik denk dat ik een manier heb gevonden om toch de steuntjes al te kunnen monteren aan de gasveer alvorens die terug te plaatsen. Wordt vervolgd!
De 7tpi gekocht en de zes balken mee gezaagd. Als een mes door boter, dat is mij reuze meegevallen!Raymond schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 10:26:
[...]
15x15 wordt zelfs met mijn ls1219 een uitdaging.
(Of al bij de houtboer op maat te maken. Ik heb houthandel van gelder in de buurt, die hebben een afkortzaag met rollenbank. Dat is natuurlijk helemaal een eitje)
Rondom afgetekend en bij 5 van de 6 voldoende haaks, bij eentje liep ik iets weg die hebben we nog wat bijgeschaafd. Maar dat lag aan het hout
Bouwdrogers doen vooral het begin, het laatste beetje vocht komt er niet of nauwelijks mee uit.flaskk schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 18:31:
Hier nog steeds aan het wachten op de stuc die maar niet wil drogen, 2 bouwdrogers en een kachel staan nu al 2 weken te loeien, probleem is dat aankomende donderdag de keuken komt. Wat is de minimale % droogte qua stuc voordat je het kan voorstrijken en verven?
Voor de bouwvak erop gekomen.
[Afbeelding]
Voor de rest: je muurverf is op waterbasis, die ben je dus wat aan het verdunnen cq. droogt wat trager.
Mijn ervaring met het spuiten van muurverf in een te nat huis is niet heel slecht. Bepaalde hoekjes gingen lopen (kozijnen), maar daar zat dan ook enorm veel nieuwe stuc.
Probeer zsm na het verven weer te gaan ventileren en houd rekening met iets meer droogtijd en misschien ergens een hoekje opnieuw.
Mijn huis is in de winter gestuct zonder verwarming (was er niet). 2 weken 2 drogers aan en toen was het gaan met die banaan. Nu 5,5 jaar later is het nog tiptop.TheGhostInc schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 08:12:
[...]
Bouwdrogers doen vooral het begin, het laatste beetje vocht komt er niet of nauwelijks mee uit.
Voor de rest: je muurverf is op waterbasis, die ben je dus wat aan het verdunnen cq. droogt wat trager.
Mijn ervaring met het spuiten van muurverf in een te nat huis is niet heel slecht. Bepaalde hoekjes gingen lopen (kozijnen), maar daar zat dan ook enorm veel nieuwe stuc.
Probeer zsm na het verven weer te gaan ventileren en houd rekening met iets meer droogtijd en misschien ergens een hoekje opnieuw.
Dan gaan we het gewoon proberen, hoorde vanmorgen wel van een collega die het echt nat de keuken had laten plaatsen na driekwart jaar zijn keukenkastjes naar beneden kwam vanwege houtrot. Maar goed zo nat is het ook niet meer.
De tuin is er niet mooier op geworden maar buitenom begint het verder vorm te krijgen
Buitengevel is geisoleerd met 11cm EPS voor een (extra) Rc 3,6. Afgelopen weken druk geweest met het verven van de dakpannen en dakoverstekken.
Vorig jaar September begonnen, ik denk dat ik inmiddels richting de 1.500 uur in het project hebt zitten in avonduren en weekend
Buitengevel is geisoleerd met 11cm EPS voor een (extra) Rc 3,6. Afgelopen weken druk geweest met het verven van de dakpannen en dakoverstekken.
Vorig jaar September begonnen, ik denk dat ik inmiddels richting de 1.500 uur in het project hebt zitten in avonduren en weekend

:strip_exif()/f/image/huuIfYXciZyizNgvKeYpyTqZ.jpg?f=fotoalbum_large)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5
Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5
Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/