Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?
Dan let je niet goed op. Hier lukt het het grootste deel van het jaar probleemloos om de was buiten te laten drogen. Zelfs mijn moeder lukte dat vroeger ook, en die had geen buienradar om te checken of het ging regenen.1nsane schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 21:45:
En weer zoals gisteren en een deel vandaag, grote delen van het jaar heb je daar geen moer aan.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Want vroeger liep men altijd in natte kleren of werd er het halve jaar geen was gedaan???1nsane schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 01:19:
[...]
Gemiddeld genomen kan dat alleen 192 dagen per jaar dus niet
Vroeger had men de 'huisvrouw' om de kleren naar binnen te halen als het ging regenen.hfolkers schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 10:02:
[...]
Want vroeger liep men altijd in natte kleren of werd er het halve jaar geen was gedaan???
Huidige tweeverdieners vergelijken met vroeger heeft niet zo veel zin (en is ook redelijk off topic)
Wij hangen de was op zolder en hebben af en toe de ontvochtiger op zolder staan als het vochtig weer is. Dat werkt erg goed moet ik zeggen, al warmt het ook de ruimte iets op.
In ieder geval een stuk goedkoper dan een wasdroger, en minder slijtage aan de kleren!
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
Helemaal met je verhaal eens hoor, daar niet van, maar om botweg te stellen dat je 192 dagen per jaar je was niet buiten kunt drogen is een beetje erg overdreven (hoewel ik daar dit voorjaar wel meer aan ben gaan twijfelen...)dragonhaertt schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 10:09:
[...]
Vroeger had men de 'huisvrouw' om de kleren naar binnen te halen als het ging regenen.
Huidige tweeverdieners vergelijken met vroeger heeft niet zo veel zin (en is ook redelijk off topic)
Wij hangen de was op zolder en hebben af en toe de ontvochtiger op zolder staan als het vochtig weer is. Dat werkt erg goed moet ik zeggen, al warmt het ook de ruimte iets op.
In ieder geval een stuk goedkoper dan een wasdroger, en minder slijtage aan de kleren!
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MRvS7l4vgOl22pUMZ4ORYPkY.jpg?f=user_large)
Ik neem aan dat ik ze daarvoor eerst glad moet maken. Ik heb zitten zoeken hier en online en kom diverse producten tegen:
- Gyproc Rol & Stuc
- Knauf Fix & Finish
- Knauf Stucpasta
- Alabastine Muurglad
Wat zou het beste zijn voor het beoogde doel van behangen met vliesbelang?
Vergeet Knauf Fill and finish (light) niet.MJV schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 10:21:
Ik wil muren met onderstaande structuur (Spachtelputz, SPS?) graag gaan behangenmet vliesbehang.
[Afbeelding]
Ik neem aan dat ik ze daarvoor eerst glad moet maken. Ik heb zitten zoeken hier en online en kom diverse producten tegen:
- Gyproc Rol & Stuc
- Knauf Fix & Finish
- Knauf Stucpasta
- Alabastine Muurglad
Het is lastig om te zien op je foto, maar als het zacht genoeg is kan je het soms ook afsteken / schuren. Dat is een stuk simpeler dan gladstrijken.
Ik denk dat ze alle 4 prima zullen werken. Albastine muurglad vond ik als leek moeilijk te verwerken. Echt dun erop kreeg ik het niet.MJV schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 10:21:
- Gyproc Rol & Stuc
- Knauf Fix & Finish
- Knauf Stucpasta
- Alabastine Muurglad
Fill en finish heb ik goede ervaringen mee. Ik accepteer vaak dat als de stukadoor het in 1x kan dat het betekent dat ik het er in 2 gangen op moet smeren.
Fill en finish is ook goed te schuren mocht je toch ergens niet tevreden over zijn.
Mijn grootste bezwaar is vooral dat het echt taffesduur is voor wat het nou eigenlijk is. Al kun je het online vaak wel iets goedkoper vinden.
Dit klap die dit geeft is te horen in de keuken, in de kelder en op de eerste verdieping.
Er is recentelijk niets gewijzigd aan de waterleiding en/of kranen.
Nadat het zich voordeed hebben we onderstaande gedaan:
- Leidingen beter vastgezet (die bereikbaar zijn).
- Waterslagdemper gemonteerd.
- Watermeter (laten) vervangen
- Keerklep in waterleiding (laten) vervangen
Wat kan ik hier nog meer aan doen?
Mogelijk zit er ergens lucht in, wellicht een kraan die je weinig gebruikt? Alle kranen opendraaien zou wellicht wat kunnen doen?Henkhuppelschot schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 14:11:
Sinds enige tijd hebben wij 'last' van een waterleiding die terugslag geeft.
Dit klap die dit geeft is te horen in de keuken, in de kelder en op de eerste verdieping.
Nadat het zich voordeed hebben we onderstaande gedaan:Na het vervangen van de keerklep en de watermeter is het een paar dagen beter geweest, nu komt het echter weer terug.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Je kan ook overwegen een langnek wandschuurmachine te huren (+ bouwzuiger als je die niet hebt) en alles glad te schuren. Is denk ik het minste werk.MJV schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 10:21:
Ik wil muren met onderstaande structuur (Spachtelputz, SPS?) graag gaan behangenmet vliesbehang.
[Afbeelding]
- Gyproc Rol & Stuc
- Knauf Fix & Finish
- Knauf Stucpasta
- Alabastine Muurglad
Dat hebben we ook al eens geprobeerd, alles open zetten en één voor één dicht draaien.True schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 14:14:
[...]
Mogelijk zit er ergens lucht in, wellicht een kraan die je weinig gebruikt? Alle kranen opendraaien zou wellicht wat kunnen doen?
Dat help iets, als in de terugslag neemt iets af, maar niet voor lang.
Zoeken op kraanknop levert van alles op maar niet de zwarte van plastic. Wel andere materialen maar dan zit je al boven de prijs van een nieuwe.Metalfreak schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 09:00:
Zijn draaiknoppen voor een wasmachinekraan ook los verkrijgbaar? (die zwarte bedoel ik) Ik kan eigenlijk alleen complete sets vinden en dat vind ik een beetje zonde van het geld. Ik heb er namelijk twee kapot in huis, maar de kraanmechanismes zijn nog prima.
Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.
Ja, dat was mijn conclusie ook al. Toch een beetje zonde om voor alleen die knop een compleet nieuwe kraan te kopen. Want in mijn ervaring zijn ze prima onderling uit te wisselen.Bastien schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 15:33:
[...]
Zoeken op kraanknop levert van alles op maar niet de zwarte van plastic. Wel andere materialen maar dan zit je al boven de prijs van een nieuwe.
Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?
Kun je niet online een passend ontwerp vinden om te 3D-printen?Metalfreak schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 15:34:
[...]
Ja, dat was mijn conclusie ook al. Toch een beetje zonde om voor alleen die knop een compleet nieuwe kraan te kopen. Want in mijn ervaring zijn ze prima onderling uit te wisselen.
Hoe haal ik zo'n knop van de kraan? Dan wil ik best even kijken of het lastig is om te ontwerpen.
[ Voor 11% gewijzigd door sOid op 14-08-2024 15:48 ]
ik zou even een stukje proberen maar vaak is die spachtelputz er makkelijk af te steken met een plamuurmes en een hamer. tik met de hamer het mes er achter en het valt zo naar beneden.MJV schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 10:21:
[Afbeelding]
- Gyproc Rol & Stuc
- Knauf Fix & Finish
- Knauf Stucpasta
- Alabastine Muurglad
Als je muur van beton is is dat vermoedelijk beter. als je pech hebt laat je putz los met teveel vocht met glad strijken, krijg je van die blaasjes/bollingen en los is los met die troep.
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Hier de beugel:
:strip_exif()/f/image/OnMTXBmAmttbZYeirjp8DYu4.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 53% gewijzigd door Ferra op 14-08-2024 21:05 ]
Ik neem aan dat je een drievoudige inbouwdoos bedoelt? Foto van de muur anders?
Zou zelf kijken of ik er een tweevoudige doos van kon maken, en dan afdekplaat op de derde. Vervolgens een verloop van geaarde stekker naar 2x euro stekker om toch 3 aansluitingen te bereiken indien nodig.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Niet overdrijvenThe Eagle schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 21:20:
Niet doen, verliest ie zijn sterkte en dondert je mooie flatscreen potentieel van de muur.
Ik neem aan dat je een drievoudige inbouwdoos bedoelt? Foto van de muur anders?
Zou zelf kijken of ik er een tweevoudige doos van kon maken, en dan afdekplaat op de derde. Vervolgens een verloop van geaarde stekker naar 2x euro stekker om toch 3 aansluitingen te bereiken indien nodig.
Hij heeft het niet over verwijderen van de middenstukken, maar een hapje eruit. Je doet alsof die flatscreen 50 kilo weegt. Het is geen plasma he.
Gewoon met boerenverstand doen. Als dit geen beugel is die uittrekbaar is, is dat geen enkel probleem.
:strip_exif()/f/image/rfWyPYIXxOVbzydNZ31bL6TR.jpg?f=fotoalbum_large)
Dozen minder breed maken zou kunnen. Coax heb ik niet nodig, maar dan moet de stroom verplaatst worden naar de plek van Coax. Vind dat ook weer zo’n gedoe.
Dus ben benieuwd welke methodiek jullie zouden toepassen om een hapje uit het ijzer te halen.
Van beide middenstukken een cm of 2. Het is minimaal. En extra vijzen snap ik niet. De beugel gaat met 5 houtdraadbouten vast aan de muur.3_s schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 07:19:
Hoeveel moet er juist weg? Waar je het weghaalt, kan je daar wat extra vijzen voorzien?
Als er een tv aan het bovenste randje hangt dan wil de plaat "naar voren" vallen door het gewicht. In een harde betonnen muur zou ik het prima aandurven om de beugel dan gans dwars doormidden te zagen, de schroeven hebben dat middenstuk m.i. niet nodig dan. Omdat hier de muur wat minder hard is een 2e rij schroeven (nieuwe gaatjes) genoeg om via hefboomwerking de stevigheid weer terug te krijgen na afzagen.
Een beetje verbinding tussen de twee schroefrijen is dus handig om het op zijn plek te zetten en houden, maar je kan met minder ook wel toe. Als je een balk in de muur weet te vinden dan is het nog steviger.
Waar heb je de waterslag demper gemonteerd?Henkhuppelschot schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 14:11:
Nadat het zich voordeed hebben we onderstaande gedaan:Na het vervangen van de keerklep en de watermeter is het een paar dagen beter geweest, nu komt het echter weer terug.
En hebben jullie een nieuwe wasmachine? Wij hadden dat tikken ook, maar dat kwam dus door de wasmachine die veel directer het water afsluit waardoor daar de slag ontstond.
waterslagdemper er tussen en geen last meer van gehad, ook geen leidingen vast moeten maken.
Al gepast zonder raamwerk? Kun je ook over de beugel heen plaatsen.Ferra schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 07:43:
[...]
Van beide middenstukken een cm of 2. Het is minimaal. En extra vijzen snap ik niet. De beugel gaat met 5 houtdraadbouten vast aan de muur.
En/of het 3 raam vervangen door 2 enkele raampjes links en rechtsrdejongjr schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 09:21:
[...]
Al gepast zonder raamwerk? Kun je ook over de beugel heen plaatsen.
Ik zat ook te denken aan een kraan ergens die toch stiekem ergens een beetje open staat. Wij hebben een buitenkraantje, als die openstaat (Als de slang met kop erop zit merk je dat niet direct.) dan slaat het ook.Henkhuppelschot schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 14:11:
De waterslagdemper zit in/tussen de waterleiding net na de meter.TrekDr0p schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 08:50:
[...]
Waar heb je de waterslag demper gemonteerd?
En hebben jullie een nieuwe wasmachine? Wij hadden dat tikken ook, maar dat kwam dus door de wasmachine die veel directer het water afsluit waardoor daar de slag ontstond.
waterslagdemper er tussen en geen last meer van gehad, ook geen leidingen vast moeten maken.
We hebben geen nieuwe wasmachine, geen nieuwe kranen o.i.d.
de slag is te horen als je elke willekeurige (1 hendel kraan) dicht zet.
Het heeel langzaam dicht zetten van de kraan voorkomt het klappen van de leiding.
Als je niets nieuws hebt dan iets er iets stuk (gegaan) of doet zijn werk niet meer goed of er is iets veranderd in bijv de waterdruk.Henkhuppelschot schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 10:03:
[...]
De waterslagdemper zit in/tussen de waterleiding net na de meter.
We hebben geen nieuwe wasmachine, geen nieuwe kranen o.i.d.
de slag is te horen als je elke willekeurige (1 hendel kraan) dicht zet.
Het heeel langzaam dicht zetten van de kraan voorkomt het klappen van de leiding.
Misschien een kogelkraan met keerklep ergens in een hoofdleiding, omdat het bij (vrijwel) iedere kraan is. Dat de keerklep stroef loopt ofzo ? Of iets ergens in je leiding dat als buffer werkte, maar nu niet meer of anders? Hydrofoor misschien ?
De keerklep van Brabant Water is vervangen door hun zelf (samen met de meter)doktervictor schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 10:24:
[...]
Als je niets nieuws hebt dan iets er iets stuk (gegaan) of doet zijn werk niet meer goed of er is iets veranderd in bijv de waterdruk.
Misschien een kogelkraan met keerklep ergens in een hoofdleiding, omdat het bij (vrijwel) iedere kraan is. Dat de keerklep stroef loopt ofzo ? Of iets ergens in je leiding dat als buffer werkte, maar nu niet meer of anders? Hydrofoor misschien ?
En een hydrofoor hebben we niet.
Als er als iets niet goed meer werkt, moet het ergens tussen de plafonds zitten.
Er is geen kraan die lekt/drupt, geen natte plekken in de muur of het plafond en er is voordat het begon niets gewijzigd.
Na dat het begonnen is, hebben we de keuken verbouw en de waterleidingen hier vernieuwd en verlegd.
Ik las gisteren je vraag en bedacht mij dat ik er in dit huis geen last van heb maar in mijn vorige huis wel
Prompt hoorde ik gisteren avond hier ook de leidingen toen de vaatwasser aanstond.
En ik kan mij niet herinneren dat ik daar eerder last van heb gehad of dat ik het eerder gehoord heb.
Decoupeerzaag?Ferra schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 20:58:
Ik moet uit een TV-beugel uit de middenstukken een “hap” halen zodat het 3-voudige stekkerblok aan de muur er tussen past. Nu heb ik een ijzerzaag, maar was benieuwd hoe jullie hier naar kijken dit op te lossen. De beugel moet precies daar komen (Helaas) 😁👍🏼.
Net andersom doen, UTP verplaatsen naar coax en die hele coax afkoppelen en een stukje terug de leiding in. Die dozen zijn gekoppeld, trek je zo door en anders knip je een klein stukje tussen de dozen uit waar de kabel doorheen kan. Dubbel rampje en afdekkap er op en klaar.Ferra schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 07:40:
Gaat idd om een klein hapje aan beide kanten eruit. Is een beugel die strak op een gipsmuur gaat. Lijkt me dat het moet kunnen. Je ziet wel meer beugels zonder deze middenstukken, dus lijkt me niet dat de stevigheid volledig inzakt.
[Afbeelding]
Dozen minder breed maken zou kunnen. Coax heb ik niet nodig, maar dan moet de stroom verplaatst worden naar de plek van Coax. Vind dat ook weer zo’n gedoe.
Dus ben benieuwd welke methodiek jullie zouden toepassen om een hapje uit het ijzer te halen.
Die beugel is geen ijzer, da's staal. Daar heb je vermoedelijk een slijptol voor nodig, ijzerzaag kun je proberen maar is meer werk dan die dozen omzetten verwacht ik
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Slijptol gaat het snelste.Ferra schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 20:58:
Ik moet uit een TV-beugel uit de middenstukken een “hap” halen zodat het 3-voudige stekkerblok aan de muur er tussen past. Nu heb ik een ijzerzaag, maar was benieuwd hoe jullie hier naar kijken dit op te lossen. De beugel moet precies daar komen (Helaas) 😁👍🏼.
Hier de beugel:
[Afbeelding]
Eventueel een gaatje boren op de e hoeken van het gat wat je eruit wilt halen.
Ik zou graag 2,3 of 4 stuks uitschuifbare rails willen bevestigen aan de kastwand en daar het rek/kast aan om zo een soort apothekerskast te maken (kast is ongeveer 170cm hoog).
Bestaan er laderails of geleiderails die bedoeld zijn om aan een enkele wand bevestigd te worden en geen "tegenrails" te hebben? Normaliter zitten gelagerde rails aan twee kanten van een la namelijk.
Wat dacht je van geleiders aan de boven en onderkant ipv de zijkanten? Scheelt je nog extra ruimte ookTerrz schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 13:11:
Ik heb een kast waar onze wasmachine en droger in staan. Tussen de apparaten en wand heb ik ongeveer 11,5cm ruimte, ik zou hier graag een uittrekbaar rek maken voor de wasmiddelen (soort apothekerskast). Nu heb ik een super dun rek/kastje gevonden van 9,5cm breed. wat dus nog ruimte geeft voor een uitschuif mechaniek.
Ik zou graag 2,3 of 4 stuks uitschuifbare rails willen bevestigen aan de kastwand en daar het rek/kast aan om zo een soort apothekerskast te maken (kast is ongeveer 170cm hoog).
Bestaan er laderails of geleiderails die bedoeld zijn om aan een enkele wand bevestigd te worden en geen "tegenrails" te hebben? Normaliter zitten gelagerde rails aan twee kanten van een la namelijk.
Ik snap het niet helemaal. Bedoel je zo?SimonBR39 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 15:55:
Hoe gaan jullie om met deuren 'in de dag'? Bij normale binnendeuren is het architraaf op de neut en daar de plint tegenaan. Bij achterdeuren en de deur van de keuken naar de aanbouw zit de deur echter in de 'nis'. Meestal gebruik je dan gewoon latten voor dagkanten, maar ik loop spaak bij de aansluiting op de plint (kraal). Een neut haaks op de deur ziet er imo vreemd uit, maar een dagkant is dikker dan bovenzijde plint dus overslaan gaat ook niet. Forum gaf geen uitsluitsel...
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jW8R1XRWjL4C6KqOaAESt1Li.jpg?f=user_large)
(Willekeurig plaatje van internet).
De kraan bleef echter maar lopen.
Trekt die kraan eerst al het water uit het hele systeem leeg?
Zo ja, kan dit kwaad voor de watervoorraad in mijn WarmtePompBoiler?
Hij is van kunststof en ging door de jaren heen bladderen (24jaar oud). Een nieuwe tweedehands gaat al snel richting de 800,-. En die zijn ook zo oud met kans op afbladderde verf.
Dus aan de klus begonnen met afsteken. Daarna de hoge drukspuit. Maar ik krijg niet alles eraf. Nu op een niet opvallend stuk wat verfafbijt gebruikt. Maar dat tast meer het kunststof aan dan de verf.
Probleem is natuurlijk dat die verf jaren lang in de zon heeft gestaan op een camping (is 23 jaar lang als seizoenscaravan gebruikt). De delen die niet direct zonlicht krijgen zitten ook veel vaster dan de andere delen.
:strip_exif()/f/image/ENHL0nsfiYsrXQFeahuFWSnE.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 12% gewijzigd door Xavier op 15-08-2024 16:25 ]
Zandstralen?Xavier schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 16:23:
Iemand een briljant idee hoe ik deze disselklep van een caravan kaal kan krijgen?
Hij is van kunststof en ging door de jaren heen bladderen (24jaar oud). Een nieuwe tweedehands gaat al snel een 800,- kosten. En die zijn ook zo oud met kast op afbladderde verf.
Dus aan de klus begonnen met afsteken. Daarna de hoge drukspuit. Maar ik krijg niet alles eraf. Nu op een niet opvallend stuk wat verfafbijt gebruikt. Maar dat tast meer het kunststof aan dan de verf.
[Afbeelding]
Water zoekt het laagste punt opRzaan schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 16:09:
Ik sloot vandaag de waterleiding af in de meterkast omdat ik een nieuwe knop op mijn buitenkraan wilde monteren. Ik kan niet alleen de toevoer naar de buitenkraan afsluiten.
V.w.b. boiler en zo ga ik er vanuit dat die dusdanig in elkaar zitten dat ze niet leeglopen (door bv al simpelweg koud water van boven toe te voegen, of iets van een "klep" die maar naar een kant open gaat, of...).
Of sodastralen oid, is minder abrasief. Zou kijken je het bij een specialist kunt laten doen.
Wat is de reden dat je het helemaal kaal wilt hebben?Xavier schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 16:23:
Iemand een briljant idee hoe ik deze disselklep van een caravan kaal kan krijgen?
Hij is van kunststof en ging door de jaren heen bladderen (24jaar oud). Een nieuwe tweedehands gaat al snel richting de 800,-. En die zijn ook zo oud met kans op afbladderde verf.
Probleem is natuurlijk dat die verf jaren lang in de zon heeft gestaan op een camping (is 23 jaar lang als seizoenscaravan gebruikt). De delen die niet direct zonlicht krijgen zitten ook veel vaster dan de andere delen.
[Afbeelding]
Ik zou de losse stukken er zoveel mogelijk afsteken en daarna de rest schuren. Eindig met het schuren met een fijne korrel en liefst nat.
Daarna netjes in een laagje verf en het kan voorlopig weer mee.
The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.
Er zit een klein relief in het kunststof die ook in de linker en rechterdeel van de caravan zit. Als ik ga schuren maak ik het natuurlijk helemaal glad.thijsco19 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 18:07:
[...]
Wat is de reden dat je het helemaal kaal wilt hebben?
Ik zou de losse stukken er zoveel mogelijk afsteken en daarna de rest schuren. Eindig met het schuren met een fijne korrel en liefst nat.
Daarna netjes in een laagje verf en het kan voorlopig weer mee.
Maar waarom wil je het kaal hebben?Xavier schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 18:08:
[...]
Er zit een klein relief in het kunststof die ook in de linker en rechterdeel van de caravan zit. Als ik ga schuren maak ik het natuurlijk helemaal glad.
Op de foto ziet het er al aardig behandeld uit. Misschien met een hele lichte korrel de nog bestaande verf opruwen, alles goed ontvetten en dan het geheel spuiten?
Je blijft dan wel zien dat er al een laag op zit, tenzij je het echt dik op brengt.
The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.
Sodablasten als je hem per se kaal wilt hebben en daarna etsprimer en de juiste kleur aflakken wat ik dan met spuitbussen of een kennis met spuitpistool en compressor zou laten doen maar uiteindelijk kost dat ook gewoon geld. Goed opruwen met scotchbrite en daarna spuiten is ws het goedkoopst.Xavier schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 16:23:
[Afbeelding]
Kleurverschil is dan lastig te voorkomen.
Anders deze kopen:
https://www.waterlandonde...d-bouwjaar-1998-t/m-2001#
Adjust non olet, plerumque...
Welke ondervloer is geschikt om genoeg steun te bieden voor t laminaat?
Maar het lijkt inderdaad wel of hij het nu meer/harder doet als toen.
Het je geen afsluiter voor je buitenkraan zitten?Rzaan schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 16:09:
Ik sloot vandaag de waterleiding af in de meterkast omdat ik een nieuwe knop op mijn buitenkraan wilde monteren. Ik kan niet alleen de toevoer naar de buitenkraan afsluiten.
Anders is dat nu wel de kans om dat te doen, ook handig om de buitenkraan 'droog' te zetten in de wintermaanden.
de warmtepompboiler zal een koudwater aansluiting hebben onderin het vat. daar zit als het goed is ook je inlaatcombinatie, die heeft vaak een afsluiter. die zou ik eerst dichtzetten voor je de buitenkraan open zet, want anders loopt inderdaad je boilervat leeg.Rzaan schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 16:09:
Als je het niet probeert, kun je het sowieso niet.
Volgens mij hebben inlaatcombinaties standaard een keerklep waardoor het vat niet via die weg leeg kan lopen.pc_freak1 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 08:41:
[...]
de warmtepompboiler zal een koudwater aansluiting hebben onderin het vat. daar zit als het goed is ook je inlaatcombinatie, die heeft vaak een afsluiter. die zou ik eerst dichtzetten voor je de buitenkraan open zet, want anders loopt inderdaad je boilervat leeg.
zou ook kunnen, ik weet wel dat mijn warmtepompboiler een inlaatcombinatie heeft waar ook een afsluiter in zit die je dicht kan zetten.Tinkerer84 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 08:45:
[...]
Volgens mij hebben inlaatcombinaties standaard een keerklep waardoor het vat niet via die weg leeg kan lopen.
vandaar mijn opmerking.
Als je het niet probeert, kun je het sowieso niet.
Welke beugel en TV er komt te hangen is nog te bepalen.
Wat is de breedte en diepte die aan te raden is? Ik kan mijn voorstellen dat tegenwoordig met bijv. een Samsung media box (Frame TV) je met een kleinere kabelgoot uit kan.
Hoogte wilde ik doen vanaf 30 cm tot 110 cm.
Tja. Vooral even kijken waar de aansluitingen van de tv zitten en toch uitzoeken welke beugel je wil gebruiken.M-ThijZ schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 09:41:
Als ik achter de TV een sleuf wil frezen voor doorvoer van HDMI en stroom, doe ik die dan precies midden achter de TV, of juist niet vanwege het monteren van een TV beugel?
Wat is de breedte en diepte die aan te raden is? Ik kan mijn voorstellen dat tegenwoordig met bijv. een Samsung media box (Frame TV) je met een kleinere kabelgoot uit kan.
Ik heb in mijn muur 50mm pvc-buisjes verwerkt. Daar gaan nu 3x HDMI en 1x netstroom doorheen. Voor de snoeren zelf is het overkill, maar de plugjes zijn natuurlijk een stuk forser.
Verwijderd
Ik vraag me af of de aansluiting onder de zwanenhals niet gewoon prima was, gezien er geen stank uit de vaatwasser kwam. Kan ik hem toch zo aansluiten? Of zou ik eventueel een zwanenhals moeten maken met de buis zelf?
:strip_exif()/f/image/YZuWGognC6lGQrqJ86Ap2hZD.jpg?f=fotoalbum_large)
Paar dingen die ik bij ons anders had willen doen:M-ThijZ schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 09:41:
Als ik achter de TV een sleuf wil frezen voor doorvoer van HDMI en stroom, doe ik die dan precies midden achter de TV, of juist niet vanwege het monteren van een TV beugel?
- Verder uit het midden. Alle kabels zijn lang genoeg (verkrijgbaar) dus een cm of 20 extra naar links/rechts is het probleem niet. Dan had ik meer marge met de beugel gehad, moest nu heel precies boren.
- Grotere goot. Dit kan in de diepte, doorsnede of breedte. Pak vooral genoeg ruimte, want voor je het weet wordt dat systeem met 1 kabel uitgefaseerd of koop je een tv zonder die voorziening.
- Uitgang in de muur ruim genoeg maken. Vergis je niet hoeveel ruimte 3/4/5 stuggere kabels nodig hebben om met een bocht uit de muur te komen. Je wilt ze niet buigen/knakken.
Edit: Toevoeging: Er moeten niet alleen kabels doorheen, maar vooral uiteindes. Een HDMI stekker is best dik, zeker als je die er nog door moet proppen met reeds 3 kabels aanwezig.
[ Voor 7% gewijzigd door valluik op 16-08-2024 10:37 ]
1 inderdaad stank afsluiting als is het restwater in het pomphuis en de afvoerslang vaak voldoende (daarom rook je nooit wat.)
2 en dit is belangrijker, je vaatwasser spuit met afpompen grote hoeveelheid water naar buiten en die spoelt meteen met warm water (restwater die je toch kwijt moet) door je zwanenhals heen. dus al je kruimels koffieprut en ander meuk die je vanuit je keukensink weg spoelt en in je zwanenhalsbocht kunnen achterblijven worden dan alsnog door geduwd je riool in. (Dus niet je ring verliezen en de vaatwassser aan zetten ;-))
3 Het vacuúm trekken door de afvoerende stroom water zou onder je zwanenhals je water uit de zwanenhals kunnen trekken als er geen "beluchter ventiel"gemonteerd is vlak boven de wasmachine afvoer en die heb je niet nodig als je boven de zwanenhals monteert.
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Ja dat kan prima.Verwijderd schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 09:48:
Onze oude vaatwasser zat op de aansluiting onder de zwanenhals, geen lawaai, ook geen stank ervaren. Die had het begeven binnen garantie, de installateur plaatste de nieuwe vervolgens op de aansluiting boven de zwanenhals. Sindsdien borrelt de wasbak enorm.
Ik vraag me af of de aansluiting onder de zwanenhals niet gewoon prima was, gezien er geen stank uit de vaatwasser kwam. Kan ik hem toch zo aansluiten? Of zou ik eventueel een zwanenhals moeten maken met de buis zelf?
[Afbeelding]
En als je toch rioollucht uit je vaatwasser krijgt op die aansluiting een sifon plaatsen.
Dat aansluiten op die extra spruit op de sifon is wel makkelijk maar dat gegorgel en horen lopen van water is gewoon vrouwengeslachtsdeel.
Mooiste is 2 sifons, 1 voor vaatwasser en 1 voor de spoelbak.
Please state the nature of the technical emergency
Dan kun je nog blij zijn dat SCART is uitgefaseerdvalluik schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 10:36:
Edit: Toevoeging: Er moeten niet alleen kabels doorheen, maar vooral uiteindes. Een HDMI stekker is best dik, zeker als je die er nog door moet proppen met reeds 3 kabels aanwezig.
Wat mij eigenlijk tegenvalt is dat je wel glasvezel HDMI kabels hebt maar die (nog grotere/langere) connectors vast zitten, en eenrichtingsverkeer zijn (1 kant moet op de bron en 1 op de TV/beamer, andersom werkt niet). Als ze nu gewoon een standaard glasvezelkabel zouden gebruiken met bv een, veel kleinere, LC connector en dan gewoon twee pluggen van LC naar HDMI (incl alle elektronica die in de plug zit). Is en makkelijker met het "trekken" van de kabel en je zou ook nog eens de pluggen kunnen omruilen.
Dat gegorgel krijg je toch ook als je geen beluchter ventiel monteert in de afvoer vd vaatwasser ondanks twee sifons/zwanenhalsen?
Het is de luchtstroom die aangezogen word door de waterverplaatsing..
enige risico op boven je zwanenhals monteren is als je zwanenhals direct onder je wasbak/sink zit dat het eerder omhoog spuit komt je bak in bij teveel tegendruk lees lichte verstopping..
Als je hem er onder monteert zou ik deze zwanenhals ook plaatsen:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/sGDXiFwDalyy5uyJ7SBuouAA.jpg?f=user_large)
Die zorgt er voor dat je water niet uit je hals gezogen word en dus stank overlast krijgt
Als de sifon wordt leeggetrokken is een beluchter plaatsen inderdaad de oplossing.copykat schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 11:03:
@edsandje
Dat gegorgel krijg je toch ook als je geen beluchter ventiel monteert in de afvoer vd vaatwasser ondanks twee sifons/zwanenhalsen?
Het is de luchtstroom die aangezogen word door de waterverplaatsing..
enige risico op boven je zwanenhals monteren is als je zwanenhals direct onder je wasbak/sink zit dat het eerder omhoog spuit komt je bak in bij teveel tegendruk lees lichte verstopping..
Als je hem er onder monteert zou ik deze zwanenhals ook plaatsen:
[Afbeelding]
Die zorgt er voor dat je water niet uit je hals gezogen word en dus stank overlast krijgt
In de praktijk valt het erg mee, de meeste vaatwassers pompen niet met mach 3 af.
Ik doe veel keuken voorbereidingen en maak standaard 2 aansluitingen.
Nooit gedoe of gezeur.
Please state the nature of the technical emergency
Ik heb afgelopen jaar hier met verbouwing, buis in de muur verwerkt en dacht wel redelijk in het midden. De buis die ik had gebruikt was 40MM pvc, zo op het oog konden er wel paar HDMI en stroom kabel er doorheen.M-ThijZ schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 09:41:
Bij Hello TV Samsung tv gekocht met de connectbox, tijdens het ophangen kwam ik er dus achter dat de kabel van de connectbox (Stroom+data) niet door de pijp heen kon en het een paar mm te dik was. Hierna de TV gelukkig kosteloos kunnen ruilen voor een conventioneel model die paar mm dikker was.
Bij de volgende verbouwing gaat er een luchtbuis oid in zoals:
https://www.gamma.nl/asso...10x55-mm-100-cm/p/B118051
Dus stel ik koop een Samsung Frame TV, met een One Connect Box, dan past de stekker daarvan dus niet door een standaard 40 mm PVC buis? En in een 50 mm wel?kiefty14 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 11:41:
[...]
Ik heb afgelopen jaar hier met verbouwing, buis in de muur verwerkt en dacht wel redelijk in het midden. De buis die ik had gebruikt was 40MM pvc, zo op het oog konden er wel paar HDMI en stroom kabel er doorheen.
Bij Hello TV Samsung tv gekocht met de connectbox, tijdens het ophangen kwam ik er dus achter dat de kabel van de connectbox (Stroom+data) niet door de pijp heen kon en het een paar mm te dik was. Hierna de TV gelukkig kosteloos kunnen ruilen voor een conventioneel model die paar mm dikker was.
Bij de volgende verbouwing gaat er een luchtbuis oid in zoals:
https://www.gamma.nl/asso...10x55-mm-100-cm/p/B118051
Ik moet de kabelgoot in een dragende betonmuur plaatsen, dus ik wil liever niet een te groot stuk uit de muur moeten halen.
Op dit moment heb ik alle randapparatuur op een receiver aangesloten en gaat er één HDMI-kabel en de voedingskabel naar mijn TV. Dus ik verwacht niet dat er veel kabels doorheen hoeven, maar natuurlijk wel rekening houden met de dikste stekker.
Ik heb net nog naar een handleiding van een Vogel's muurbeugel en die van Coolblue eigen merk. Bij die van Vogel's zit er wel een boorgat in het midden en die van Coolblue is links en rechts voldoende en heb je veel mogelijkheden.
Zit ik goed als ik de kabelgoot zo'n 10 cm links of rechts uit het midden van de TV plaats?
Tip van Flip: Gebruik geen pvc buis maar een rechthoekig kanaal. Maakt je leven een stuk makkelijker.M-ThijZ schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 15:00:
[...]
Dus stel ik koop een Samsung Frame TV, met een One Connect Box, dan past de stekker daarvan dus niet door een standaard 40 mm PVC buis? En in een 50 mm wel?
Ik moet de kabelgoot in een dragende betonmuur plaatsen, dus ik wil liever niet een te groot stuk uit de muur moeten halen.
Op dit moment heb ik alle randapparatuur op een receiver aangesloten en gaat er één HDMI-kabel en de voedingskabel naar mijn TV. Dus ik verwacht niet dat er veel kabels doorheen hoeven, maar natuurlijk wel rekening houden met de dikste stekker.
Ik heb net nog naar een handleiding van een Vogel's muurbeugel en die van Coolblue eigen merk. Bij die van Vogel's zit er wel een boorgat in het midden en die van Coolblue is links en rechts voldoende en heb je veel mogelijkheden.
Zit ik goed als ik de kabelgoot zo'n 10 cm links of rechts uit het midden van de TV plaats?
En met de draagkracht zit het wel goed als je maar genoeg vlees in de muur laat zitten.
Lijkt mij toch dat als je 5cm breed er volledig uit haalt (volledige muur dikte) dat dat nog steeds geen issue hoeft te zijn. 5cm hoog en 1, 1,5 meter breed (dus andere richting, links naar rechts) zou ik ook niet gaan doen. Dat zal voor de draagkracht een veel grotere invloed hebben. Immers verwijder je dan veel meer materiaal in de "richting die je nodig hebt" (haaks op de draairichting dus, kracht van boven naar beneden. Van boven naar beneden wat weghalen verwijderd maar een klein stukje in de draairichting, van links naar rechts wat weghalen is effectief aan helemaal geen draagkracht over dat stuk).,Wolly schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 15:11:
En met de draagkracht zit het wel goed als je maar genoeg vlees in de muur laat zitten.
Het gaat om een 105 x 80 T30 radiator. Ik heb daarnaast ook nog een andere radiator die ik waarschijnlijk niet meer ga gebruiken. Dit is een 65 x 90 T22 radiator. Deze is van latere productie en heeft een paneel met vlakke afwerking.
Weet iemand of er verschil in rendement is tussen deze 2 radiatoren, of hoe ik dit kan berekenen?
Om een beeld te hebben bij de radiatoren:
![]() | ![]() |
Aan welke afmetingen moet ik dan denken? Het voorbeeld van @kiefty14 (https://www.gamma.nl/asso...10x55-mm-100-cm/p/B118051) lijkt mij wat overdreven groot (11 cm breed, 5,5 cm diep).Wolly schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 15:11:
[...]
Tip van Flip: Gebruik geen pvc buis maar een rechthoekig kanaal. Maakt je leven een stuk makkelijker.
50MM dacht ik wel, ik was nog met de kabel naar de bouwmarkt geweest om na te gaan als het met beetje aanklooien ging lukken met 40MM of dergelijk maar het was gewoon te krap. Verder zit de invincible kabel ook in een prijs categorie dat ik iets had van laat maar.M-ThijZ schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 15:00:
[...]
Dus stel ik koop een Samsung Frame TV, met een One Connect Box, dan past de stekker daarvan dus niet door een standaard 40 mm PVC buis? En in een 50 mm wel?
Die zit er ook bij mij in, werkt heerlijk als je een beetje ruimte hebt.M-ThijZ schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 15:31:
[...]
Aan welke afmetingen moet ik dan denken? Het voorbeeld van @kiefty14 (https://www.gamma.nl/asso...10x55-mm-100-cm/p/B118051) lijkt mij wat overdreven groot (11 cm breed, 5,5 cm diep).
Dat zou je hier moeten kunnen vindenJvdHoudt schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 15:27:
In de garage heb ik op dit moment een radiator hangen die ik wil verplaatsen omdat die in de weg hangt waar deze nu hangt.
Het gaat om een 105 x 80 T30 radiator. Ik heb daarnaast ook nog een andere radiator die ik waarschijnlijk niet meer ga gebruiken. Dit is een 65 x 90 T22 radiator. Deze is van latere productie en heeft een paneel met vlakke afwerking.
Weet iemand of er verschil in rendement is tussen deze 2 radiatoren, of hoe ik dit kan berekenen?
Om een beeld te hebben bij de radiatoren:
[Afbeelding] [Afbeelding]
https://www.radiatoraanbi.../type_radiator-22-30.html
Ik zie wel op deze site dat een t30 maar 2 bladen heeft, Die van lijkt er 3 te hebben.
Asl ik het vergelijk zit die oude rond de 1800W en die nieuwere rond de 1350W. Maar ik ben geef expert
If I agreed with you, we'd both be wrong.
Hier een linkje voor een calculator van verschillende paneelradiatoren.Loft schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 16:58:
[...]
Dat zou je hier moeten kunnen vinden
https://www.radiatoraanbi.../type_radiator-22-30.html
Ik zie wel op deze site dat een t30 maar 2 bladen heeft, Die van lijkt er 3 te hebben.
Asl ik het vergelijk zit die oude rond de 1800W en die nieuwere rond de 1350W. Maar ik ben geef expert
Van de T3 alleen de T33, maar die is wel met 3 panelen. Voordeel van deze link is dat je de temperaturen ook in kunt stellen. Scheelt behoorlijk in afgifte wat je stook temperaturen zijn namelijk.
https://henrad.eu/sites/d...s/STANDARD-ALL-IN-NL.xlsx
Gewerkt met JG speedfit om een water aansluiting van de wasmachine te maken rechts van de (binnenkort te vervallen) CV ketel. Ik had geen zin in koper buigen, knel koppelingen en alles wat erbij komt kijken. Beviel uitstekend! Resultaat is misschien wat minder mooi, maar ik was enorm snel klaar met het water. De CV ketel aansluiting met die bocht is tijdelijk, niet ideaal, maar met de WPB was het T-stuk op deze manier handiger.
![]() | ![]() |
Nu zit ik alleen met een aardig gapend gat. De WPB kan daar in principe wel in staan, maar aangezien ik nog ruim een week de tijd had dacht ik dat maar even netjes op te vullen. Het is ongeveer 70 x 70cm en 1,35mm diep. Hoe kan ik dit het makkelijkste en goedkoop opvullen? Kan ik dat gewoon met egaline doen en dan de muur randen even afkitten voor gebruik om lekkages te voorkomen?
Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800
Zat zelf te kijken naar Sikkens rubbol EPC thix, wel behoorlijk prijzig. Eventueel andere of betere suggesties?
Edit:
Zie net dat dit meer een verf is, website waar ik zocht stond ie onder de beitsen. Lijkt me beter om een echte beits te gebruiken, zit nu volgens mij ook een beits op. (gedaan door vorige eigenaar)
[ Voor 24% gewijzigd door Samoht93 op 16-08-2024 21:31 ]
Moet het nieuw? Er is ook levendige handel in knappe gebruikte deuren,en dit scheelt aanzienlijk in de kosten.tim.w schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 21:30:
Vraag; voor een tijdelijke woning voor de komende 1/2 jaar zijn we ons aan het oriënteren voor een nieuwe voor- en achterdeur. Aangezien we er niet te lang zullen wonen, wil ik budget bewust kopen. Hebben jullie tips waar je voordelig deuren kan aanschaffen? Mag zowel een fysieke als online winkel zijn.
Wat is de overweging voor nieuwe deuren als ik vragen mag? Repareren is altijd goedkoper indien dat gaat natuurlijk!
De huidige deuren zitten er al sinds de jaren 70 in. Ze zijn dermate verouderd dat je met name in de winter de kou heel erg voelt binnendringen. Daarnaast zien ze er erg "uitgeleefd" uit.Koekstra schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 21:45:
[...]
Moet het nieuw? Er is ook levendige handel in knappe gebruikte deuren,en dit scheelt aanzienlijk in de kosten.
Wat is de overweging voor nieuwe deuren als ik vragen mag? Repareren is altijd goedkoper indien dat gaat natuurlijk!
Wij willen het huis over 1/2 jaar weer verkopen dus met name een stukje verduurzaming, het energielabel en een frissere uitstraling geven aan de woning speelt een rol.
Zijn er tweedehands winkels die je aanbeveelt?
Dan kom je bijna automatisch op nieuwe deuren uit. Je geeft niet aan wat voor stijl het huis is, en of je glas erin wil bv. Klassiek uitziende deuren zijn niet geïsoleerd. Ik heb voor een oude gevel daarom een moderne geïsoleerde deur door een kozijnenbedrijf van lijstwerk en panelen laten voorzien zodat ie er oud uitziet. Maar een geïsoleerde deur is dikker dan de oude waarschijnlijk 40mm deur die je nu hebt.tim.w schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 22:09:
[...]
De huidige deuren zitten er al sinds de jaren 70 in. Ze zijn dermate verouderd dat je met name in de winter de kou heel erg voelt binnendringen. Daarnaast zien ze er erg "uitgeleefd" uit.
Wij willen het huis over 1/2 jaar weer verkopen dus met name een stukje verduurzaming, het energielabel en een frissere uitstraling geven aan de woning speelt een rol.
Zijn er tweedehands winkels die je aanbeveelt?
Als je binnen die 6 maanden verkoopt, krijg je je overdrachtsbelasting terug 😉 dus beter opschietentim.w schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 21:30:
Vraag; voor een tijdelijke woning voor de komende 1/2 jaar zijn we ons aan het oriënteren voor een nieuwe voor- en achterdeur. Aangezien we er niet te lang zullen wonen, wil ik budget bewust kopen. Hebben jullie tips waar je voordelig deuren kan aanschaffen? Mag zowel een fysieke als online winkel zijn.
Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)
Nu staat er bij underlayment steeds dat het niet tegen vocht kan. Ik neem aan dat daarmee bedoeld wordt dat het niet nat mag worden? Maar in principe wel buiten mag gebruikt worden? Of gaat dat ook mis?
Anders moet ik maar OSB gebruiken, denk ik.
Kijk voor de gein eens wat multiplex kost (niet die meuk van de Hornbach), soms is het verschil niet groot, en heb je een variant die wel geschikt is voor buiten onder overkappingen.
Edit, Hmm underlayment is 30€ en watervast verlijmd multiplex pakweg 3x zo duur, dat is wel een aardig verschil.
[ Voor 13% gewijzigd door _ferry_ op 17-08-2024 07:50 ]
Underlayment gaat werken, ook al staat het droog. Maar we hebben in NL regelmatig 90+ vochtigheidsgraad, voor meerdere dagen. Dat is niet goed voor dat spulRaymond schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 00:39:
Ik wil voor buiten een meubeltje maken. Die komt onder een overkapping te staan. Ik wil een stuk van het frame van underlayment maken (lekker makkelijk materiaal). Dat wordt dan weer afgewerkt met een andere laag hout.
Nu staat er bij underlayment steeds dat het niet tegen vocht kan. Ik neem aan dat daarmee bedoeld wordt dat het niet nat mag worden? Maar in principe wel buiten mag gebruikt worden? Of gaat dat ook mis?
Anders moet ik maar OSB gebruiken, denk ik.
Het zijn nogal zware spiegels van staal.
De oogjes om hem op te hangen zitten aan de achterkant, maar een schroefkop gaat daar niet eenvoudig doorheen. En als hij erdoorheen kan, kan hij er misschien ook afglijden.
Het beste was geweest als de spiegel er nog niet op zou zitten en je eerst het frame kon ophangen. Dan schroefde je het frame makkelijk vast aan de muur, maar nu zit de spiegel (het glas) in de weg.
Foto’s zeggen misschien meer dan 1000 woorden:
:strip_exif()/f/image/BfkJHCgeOPOQBLdsIkCe4kLx.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/VKgNBzbg9aLczlipnD1KH1CX.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zat ook nog aan een haakje ofzo te denken, maar vraag mij af of dat 1 sterk genoeg is en 2 of dat wel hoog genoeg is. De ruimte van het schroefgat naar boven is niet heel groot.
Het is wel de bedoeling dat hij strak tegen de muur zit. Wat op zich al een uitdaging lijkt te worden.
Hoe zouden jullie kluskonings dit aanpakken? 🙃
Je zou nog aan een schilderijophanglijst kunnen denken, die strak tegen het plafond en dan met de juiste haken en draden (die zijn er verschillende gewichtsklassen) ophangen. Of een staalkabel tussen de ophangpunten en in het midden ophangen. De spiegel zit dan mogelijk niet strak tegen de muur.
Kan je niet een 'oogje' (uit)boren? Onderkant wat breder en de bovenkant van het gat zo houden.Tweak_ers schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 11:51:
De oogjes om hem op te hangen zitten aan de achterkant, maar een schroefkop gaat daar niet eenvoudig doorheen. En als hij erdoorheen kan, kan hij er misschien ook afglijden.
Het beste was geweest als de spiegel er nog niet op zou zitten en je eerst het frame kon ophangen. Dan schroefde je het frame makkelijk vast aan de muur, maar nu zit de spiegel (het glas) in de weg.
...
Dat is de normale situatie inderdaad, ik bedoel dit:orf schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 16:03:
[...]
Ik snap het niet helemaal. Bedoel je zo?
[Afbeelding]
(Willekeurig plaatje van internet).
:strip_exif()/f/image/vOIICTlTH9maRyOlxOeJgbMN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/o3smM05tyHIpxJICR16ZwGFd.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu een normale dagkantlat gebruikt ipv architraaf. Beide opties vind ik maar zo zo eigenlijk. Dagkantlatten zijn altijd dun, dus de plint daar tegen aan zetten is ook geen optie.
Dat ik daar niet aan heb gedacht.SimonBR39 schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 11:58:
[...]
Kan je niet een 'oogje' (uit)boren? Onderkant wat breder en de bovenkant van het gat zo houden.
Ja zal ze maandag even bellen.pman63 schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 11:57:
Weten ze waar je die spiegels gekocht hebt niet hoe je die het beste op kan hangen, of zijn ze vergeten het montagemateriaal mee te leveren?
Je zou nog aan een schilderijophanglijst kunnen denken, die strak tegen het plafond en dan met de juiste haken en draden (die zijn er verschillende gewichtsklassen) ophangen. Of een staalkabel tussen de ophangpunten en in het midden ophangen. De spiegel zit dan mogelijk niet strak tegen de muur.
Maar ik ben ongeduldig 😉
Klantenservice is gesloten, Tweakers is gewoon “open” 😁
Daarnaast heb je bij webshops vaak toch mensen die er inhoudelijk niet heel veel verstand van hebben 😅
Staat op de website alleen dat er ophangogen op zitten:
https://www.spiegelshop.n...2nlTeDTjFkZA5nhCh7CM8ZjHC
Of ze verwachten dat je het ophangt aan een haak. Maar dan hangt het geheel niet strak tegen de muur aan.
blup
Ik zou gewoon twee schroeven op de juiste afstand in de muur draaien. 2 mm oid uitsteken en daar de spiegel op. Even een schroef met een kop die net door het gaatje past, misschien met een flenskop oid.
Blind ophangen is een kriem om te doen, maar als je twee touwtjes als geleiders aan de haken vastmaakt, die door de gaatjes doet en dan pas hangt een stuk makkelijker
Ik zou een ophangstrip halen die precies tussen die spiegel past... daar vallen die 2 metalen plaatjes met schroefgaten mooi in... Kan je ook makkelijk waterpas ophangen gelijk.Tweak_ers schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 11:51:
Okee, ik wil een spiegel (of eigenlijk 2 spiegels) ophangen. Echter kom ik er even niet uit.
Het zijn nogal zware spiegels van staal.
Foto’s zeggen misschien meer dan 1000 woorden:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik zat ook nog aan een haakje ofzo te denken, maar vraag mij af of dat 1 sterk genoeg is en 2 of dat wel hoog genoeg is. De ruimte van het schroefgat naar boven is niet heel groot.
Het is wel de bedoeling dat hij strak tegen de muur zit. Wat op zich al een uitdaging lijkt te worden.
Waarom zou je dat uitboren??SimonBR39 schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 11:58:
[...]
Kan je niet een 'oogje' (uit)boren? Onderkant wat breder en de bovenkant van het gat zo houden.
Deze schroefhaken lijken mij perfect voor bovenste oog.
https://www.rvs-products.nl/schroefhaak-525-mm-rvs-304/

If I agreed with you, we'd both be wrong.
Ok, OSB it ismaartend schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 10:50:
[...]
Underlayment gaat werken, ook al staat het droog. Maar we hebben in NL regelmatig 90+ vochtigheidsgraad, voor meerdere dagen. Dat is niet goed voor dat spul
Heb je een voorbeeld van zo'n strip?PotatoChip schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 13:17:
[...]
Ik zou een ophangstrip halen die precies tussen die spiegel past... daar vallen die 2 metalen plaatjes met schroefgaten mooi in... Kan je ook makkelijk waterpas ophangen gelijk.
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5
Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/