[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 399 ... 466 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burning_Tyre
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Igorov schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 14:38:
Vraag:

Op een gestucte muur heb ik een lijn/naad lopen, zie foto’s. De lijn is glad, ofwel je voelt hem niet maar ziet ‘m wel. Hoe krijg ik dit weer enigszins mooi?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet eruit als een spack gespoten muur?

12xIQ7+ ZO (125) + 3xIQ7+ NW (310) +3xIQ7+ ZW (214) PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:05
sOid schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 14:47:
[...]

Ok hierbij (zie vorige post) m'n low-effort ghetto planken in wasmachinekast ;). 22mm multiplex van 80cm breed, aan zijkanten ondersteund met wat left-overs van MDF architraven. Er staat dus aardig wat kilo op en is na een kleine 5 jaar in het midden een mm of 3 doorgezakt. De plank erboven idem.

Aan jou om te bepalen of je dit acceptabel vindt ;)

[Afbeelding]
Thanks! Maar zijn dat multiplex of MDF planken? Qua kleur lijkt het mdf namelijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

fjux schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 14:26:
[...]

MDF van die dikte gaat niet doorbuigen naar verloop van tijd?

Daar waren we wel bang voor met losse multiplex planken. Wij zijn namelijk niet van plan om ze vast te schroeven aan de liggers van de kast. Het blijven dus losse planken.

Of valt dat kromtrekken van multiplex wel mee?

Het is echt zichtwerk midden in de kamer dus het moet er wel goed uit blijven zien.

En dat schuren/primer hebben we inderdaad gemerkt bij onze vensterbank waar de aannemer een duivenjager in had gevreesd. Dat waren heel wat schuur en grond laagjes voor het weer glad was 8)7
Inmiddels zie ik ook de reactie van @sOid hierboven. Ga er maar vanuit dat het door gaat buigen, ik zou iets anders pakken dan MDF...

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
fjux schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 15:11:
[...]

Thanks! Maar zijn dat multiplex of MDF planken? Qua kleur lijkt het mdf namelijk ;)
Oeps, inderdaad. 22mm MDF. Onbehandeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Igorov
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 04-09 11:07
Burning_Tyre schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 15:11:
[...]

Ziet eruit als een spack gespoten muur?
Nee, gladde muur met verfroller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
Harrie_ schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 15:12:
[...]

Inmiddels zie ik ook de reactie van @sOid hierboven. Ga er maar vanuit dat het door gaat buigen, ik zou iets anders pakken dan MDF...
Dat heb ik ook, al is 3mm in 5 jaar niet veel, maar zodra het gaat zakken gaat het natuurlijk alleen maar harder.

Voor een kast uit het zicht is dat prima. Misschien doen we het wel met MDF in de dichten kasten, maar de open kasten verdienen iets netters.

Zou jij dan toch multiplex beter zijn, of voor "echt" hout gaan met bv meubel panelen/planken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

fjux schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 15:17:
[...]

Dat heb ik ook, al is 3mm in 5 jaar niet veel, maar zodra het gaat zakken gaat het natuurlijk alleen maar harder.

Voor een kast uit het zicht is dat prima. Misschien doen we het wel met MDF in de dichten kasten, maar de open kasten verdienen iets netters.

Zou jij dan toch multiplex beter zijn, of voor "echt" hout gaan met bv meubel panelen/planken.
Geen idee, ik weet niet waar het voor is?

Edit: @fjux inmiddels teruggelezen, het gaat kennelijk om planken voor een inloopkast? 90cm is behoorlijk breed, bij zulke overspanningen maak ik er meestal een ribje onder die iets terugspringt. Dan verlies je iets aan ruimte, maar het kijkt wel heel mooi

[ Voor 19% gewijzigd door Harrie_ op 11-08-2024 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
Harrie_ schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 15:18:
[...]

Geen idee, ik weet niet waar het voor is?
Het gaat om deze post: fjux in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6"

In een nutshell: we hebben nieuwe planken nodig voor onze en suite kast omdat de orginele nu echt helemaal op zijn.

Maatvoering: 920*380mm

De planken liggen los op leggers die al bestaand zijn in de kast.

In totaal hebben we er 20 van nodig, dus prijs speelt wel mee.
(Al zitten er 10 in een dichte kast en zouden we evt mdf kunnen doen, maarja daar wordt natuurlijk ook weer meer gewicht in opgeslagen.....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FF1987
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Igorov schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 15:15:
[...]

Nee, gladde muur met verfroller.
Het lijkt erop dat er eerder een poging is gedaan om te repareren. Of de scheur is op een of andere manier gladder. Het kan daardoor lastiger zijn om te maskeren. Maar je kan haarscheurvuller van Alabastine kunnen proberen om de scheur te maskeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
fjux schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 15:24:
[...]

Het gaat om deze post: fjux in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6"

In een nutshell: we hebben nieuwe planken nodig voor onze en suite kast omdat de orginele nu echt helemaal op zijn.

Maatvoering: 920*380mm

(Al zitten er 10 in een dichte kast en zouden we evt mdf kunnen doen, maarja daar wordt natuurlijk ook weer meer gewicht in opgeslagen.....)
Maak 'ns wat fotootjes van die kast? Misschien kan er in het midden wel op een mooie manier een extra steun worden gemaakt, zonder dat het afbreuk doet aan het aanzicht.

(Even gezocht in dit topic, maar kan er geen foto's van vinden.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Dat moet uit drie volle platen te halen zijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZLsBwU-A9B80UeckInj6A6rPCDs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4z38arVyXTTBq7uv7sX9tzWk.png?f=fotoalbum_large
Hoe lopen de leggers? Alleen aan de zijkanten of zit er ook eentje achterin? Foto('s) zou(den) inderdaad handig zijn. Te verwachten belasting ook. Als je een idee van de belasting hebt kun je hier de doorbuiging berekenen per materiaalsoort: https://woodbin.com/calcs/sagulator/

[ Voor 3% gewijzigd door 8088 op 11-08-2024 15:56 ]

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
8088 schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 15:55:
[...]

[...]

[Afbeelding]

[...]

Hoe lopen de leggers? Alleen aan de zijkanten of zit er ook eentje achterin? Foto('s) zou(den) inderdaad handig zijn. Te verwachten belasting ook. Als je een idee van de belasting hebt kun je hier de doorbuiging berekenen per materiaalsoort: https://woodbin.com/calcs/sagulator/
Yes 3 platen kwam ik ook op uit, alleen als je een beetje dikkere platen wilt wijzigen soms de afmetingen een beetje, maar moet wel te vinden zijn.

Ik zal die site eens checken! Helaas kan ik ook geen duidelijke fotos vinden.
De huidige liggers zitten alleen aan de zijkanten, helaas is de achterwand van de kasten niet echt heel stevig, maar misschien is het een idee om er een extra ligger er in te maken wel te doen. Dat moet ik echt even thuis bekijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

fjux schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 12:09:
[...]

Excuus voor het terughalen van een oude post, maar het project heeft even stil gelegen.

Ik ben weer aan het kijken voor planken maar kom toch nog niet uit de houtsoort.

De planken voor de ensuite qua maat zijn: 920*380mm

Qua dikte zijn we esthetisch opzoek naar wat dikkere planken, minimaal 22mm.

Afwerking van de planken: voorkant afgerond (frezen of schuren) en dan de plank wit schilderen (zelfde kleur als de kast, is geen standaard kleur, dus ik denk dat fineer afvalt)

Aan de reacties te lezen gaat multiplex problemen geven, zeker omdat het losse planken zijn op liggers en niet vast zitten aan de constructie.

Nu zag ik ook mdf platen in veel diktes en leuk geprijsd, alleen vraag ik me af of mdf niet door gaat buigen?
Voor mdf zou ik dan wel gaan voor 25mm, maar is dat voldoende dikte om 90cm te overbruggen?

Of moet ik gewoon gaan kijken voor meubel panelen/losse planken om dit goed te doen?
Multiplex van die dikte is initieel misschien wat krommer dan mdf, maar zal niet (minder )doorzakken over tijd.
Mdf zakt gegarandeerd over langere tijd, daar zitten geen lange vezels in.

Voor 1m overbruggen zou 20+ mm multiplex best geschikt zijn. De interne spanning is vooral op kleinere diktes en grotere oppervlakten een probleem.

Enige andere alternatief is (hard)hout.
Dat hoeft voor die diktes niet eens perse duurder te zijn dan multiplex.

Als je het multiplex zelf wil gaan bewerken kan je dat waarsch ook met hardhout. Misschien een keertje waard om te controleren hoe duur wat geschaafde plankjes van die maten zijn bij bijvoorbeeld Masave (Zwolle).

[ Voor 6% gewijzigd door dragonhaertt op 11-08-2024 16:40 ]

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
dragonhaertt schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 16:38:
[...]

Multiplex van die dikte is initieel misschien wat krommer dan mdf, maar zal niet (minder )doorzakken over tijd.
Mdf zakt gegarandeerd over langere tijd, daar zitten geen lange vezels in.

Voor 1m overbruggen zou 20+ mm multiplex best geschikt zijn. De interne spanning is vooral op kleinere diktes en grotere oppervlakten een probleem.

Enige andere alternatief is (hard)hout.
Dat hoeft voor die diktes niet eens perse duurder te zijn dan multiplex.

Als je het multiplex zelf wil gaan bewerken kan je dat waarsch ook met hardhout. Misschien een keertje waard om te controleren hoe duur wat geschaafde plankjes van die maten zijn bij bijvoorbeeld Masave (Zwolle).
Dat zag ik ook inderdaad, die diktes halen is gewoon wat duurder...

Ik kwam wel dit tegen:
Lijkt ook redelijk betaalbaar en sterk. Maar is wel vuren.

Al heb ik het gevoel dat dit voor onze doelstelling wel sterk genoeg is: https://www.opmaatzagen.n...en-paneel?thickness=42396

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• einz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:39
Ik heb ook wel eens wat gehoord over het toepassen van een koplat. Iemand hier die daar ervaringen mee heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Igorov
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 04-09 11:07
FF1987 schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 15:31:
[...]

Het lijkt erop dat er eerder een poging is gedaan om te repareren. Of de scheur is op een of andere manier gladder. Het kan daardoor lastiger zijn om te maskeren. Maar je kan haarscheurvuller van Alabastine kunnen proberen om de scheur te maskeren.
Ik heb gekeken en het is geen scheur, het is waarschijnlijk een stuk waar tape op zat met schilderen, na het weghalen van de tape is er een “verdikking” ontstaan. Nu is het wel glad maar een andere “structuur”.

Ik kan het natuurlijk wat opschuren, maar dan blijft het glad…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Igorov schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 17:06:
[...]

Ik heb gekeken en het is geen scheur, het is waarschijnlijk een stuk waar tape op zat met schilderen, na het weghalen van de tape is er een “verdikking” ontstaan. Nu is het wel glad maar een andere “structuur”.

Ik kan het natuurlijk wat opschuren, maar dan blijft het glad…
Ik heb redelijke ervaringen met dit spul, om structuur opnieuw aan te brengen: https://www.alabastine.nl/product/spackspray/

Andere manier die ik heb toegepast is wat stucgips (of iets in die richting) aan te maken en erop te deppen met een schuursponsje.

Daarna wel nodig om te schilderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15-09 20:40
Omdat stuc beneden nog moet drogen zijn we boven maar begonnen met alle gips wanden/plafonds slopen en alle oude elektra eruit trekken. Hoe oud zou dit zijn? soort papier behang met jute.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UjGxZ3G4adDjM0QM3MfPUJ0Opzc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7mVSbgpxkqIRAJ3BUWcEZZaD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 23:22
We hebben beneden een uitbouw gerealiseerd en deze wordt 350mm onder peil uitgegraven.
Functie uitbouw is slaapkamer en ander deel garage/berging (komt geen auto binnen te staan, wel warmtepomp en gereedschap.
Er komt geen verdieping op. Wel worden er voor de binnenmuurtjes kalkzandsteen gebruikt.

Doen ik hiervoor EPS100 of EPS150 te gebruiken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07:36
flaskk schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 17:25:
Omdat stuc beneden nog moet drogen zijn we boven maar begonnen met alle gips wanden/plafonds slopen en alle oude elektra eruit trekken. Hoe oud zou dit zijn? soort papier behang met jute.[Afbeelding]
Zitten er op het jute geen kranten en daar over het behang?

Bij ons zijn we onder het jute kranten van 1890 tot 1917 tegen gekomen. Let wel, we weten dat er 1890 grondig verbouwd is. Maar het kan dus iets ouder en iets jonger zijn.

Succes met alle nageltjes verwijderen, als je dat al wil doen.

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15-09 20:40
Saint2Saint schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 19:43:
[...]

Zitten er op het jute geen kranten en daar over het behang?

Bij ons zijn we onder het jute kranten van 1890 tot 1917 tegen gekomen. Let wel, we weten dat er 1890 grondig verbouwd is. Maar het kan dus iets ouder en iets jonger zijn.

Succes met alle nageltjes verwijderen, als je dat al wil doen.
Huis is iets jonger, 1925 maar we komen wel oude zooi tegen, zoals elektra dat soort van paarden haar en zonder kleuren is in stalen buis. Dus daarom er alles uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-09 16:51
BaBoK schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 17:45:
We hebben beneden een uitbouw gerealiseerd en deze wordt 350mm onder peil uitgegraven.
Functie uitbouw is slaapkamer en ander deel garage/berging (komt geen auto binnen te staan, wel warmtepomp en gereedschap.
Er komt geen verdieping op. Wel worden er voor de binnenmuurtjes kalkzandsteen gebruikt.

Doen ik hiervoor EPS100 of EPS150 te gebruiken?
Ik zou voor de dikkere isolatie gaan, want het is een verblijfsruimte.
ALs het alleen garage zou zijn waar je soms bent is het een ander verhaal.

Maar ga je EPS in de vloer gebruiken i.p.v. XPS?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MacMF
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18-08 18:51
Nooit geweten dat er een DIY topic is op Tweakers, leuk! Ik woon in Finland in een oud houten huis en er is dus meer dan genoeg te doe het zelven. Heb pas een carport voor m'n camper gebouwd en ben eigenlijk best tevreden met het resultaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tMUO89BUzSmkvA7S3eGK2oIz4Aw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/w5LC0C1l6YTI5xC1LP7lBdHk.jpg?f=user_large

Volgende project(je) wordt waarschijnlijk het verleggen van m'n auto oplader. Die heb ik vorig jaar winter quick'n'dirty aan het huis geschroefd maar eigenlijk heb ik hem liever bij de garage (hoef ik niet elke keer het pad naar huis sneeuwvrij te maken in de winter). Moet ik wel een geul graven van +/- 40 meter, ik zie er wel een beetje tegenop. Ik wil er direct een dikke buis in leggen zodat er ook UTP naar de garage door kan voor een extra access-point.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Chninkel
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-09 22:53
sOid schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 11:23:
Ik wil een ombouw voor de buitenunit van m'n airco gaan maken, en ben wat mogelijkheden aan het researchen. Nu kom ik onderstaande tegen. Ik begrijp alleen niet hoe de schuine latten aan de voorkant zijn bevestigd, en hoe je de hoek van die dingen consistent houdt.

Heeft iemand een idee?

[Afbeelding]
Gewoon twee dunne latten. Schuine strepen aftekenen. Twee gaatjes boren per lamel. En vast schroeven. Drie rooster maken. Twee balkjes op de hoeken. Dakje erop en klaar. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2RXyT-zL87PEgT7ze4sv-KVy_fM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PwOYCn9v8RvXl0gVp96ULjF8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9KhxJn18v4wrbgid8ZD7LqOg1IE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YP2SvU15mhsmxkm0xQR571Zm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Chninkel schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 20:29:
[...]

Gewoon twee dunne latten. Schuine strepen aftekenen. Twee gaatjes boren per lamel. En vast schroeven. Drie rooster maken. Twee balkjes op de hoeken. Dakje erop en klaar. [Afbeelding]

[Afbeelding]
Kijk, naar zoiets ben ik op zoek :) Wat heb je voor materiaal gebruikt? Dit ziet eruit als geïmpregneerd grenen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harminator
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 27-08 21:31
Towser schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 08:14:
[...]

Powerdek is niet alleen in 9010 of 9016, maar ook nog te verkrijgen in 'wit'. Dus het kan zijn dat je de vorige keer toch een andere verf hebt gebruikt.
Gezien! Dit weekend toch voor de derde keer verf gekocht en het kleurverschil is vrijwel weg. Iets met drie keer scheepsrecht. Veel dank!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SdteJh2_gcc-cNdFeQTvVdAc-t4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GcoKKUEXd06flSNicwNUoKvp.jpg?f=fotoalbum_large

Deze foto is 's avonds genomen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_ocqFPOzSd8sLBhU5rEFlEI022g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P6SQ5bp44avVbuM2VHH866Ck.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06:32
flaskk schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 17:25:
Omdat stuc beneden nog moet drogen zijn we boven maar begonnen met alle gips wanden/plafonds slopen en alle oude elektra eruit trekken. Hoe oud zou dit zijn? soort papier behang met jute.[Afbeelding]
Als je pech hebt zit daaronder een niet afgewerkte muur, vaak werd een regelwerk op de muur bevestigd waar het jute op werd gespannen met inderdaad eerst kranten en dan pas behang. De kamer wordt zo wel weer wat groter moet je maar denken.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
miicker schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 23:25:
Ik moet binnenkort in verband met de plaatsing van de aanbouw een muurtje slopen:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Deze staat tussen ons huis en de garage. Bij het huis staat de muur er tegenaan, dat lijkt me vrij eenvoudig. Bij de garage lopen de stenen van de muur echter door in de garage. Dat is dus minder eenvoudig. Hoe pak ik dit het beste aan? Kan ik dit eventueel met een haakse slijper de tegels afslijpen en dan de muur slopen? Of moet ik een of andere tegelzaag huren?

Daarnaast wil ik nieuw gereedschap van Makita gaan kopen. Nu gaat het enkel om dit muurtje, dus het liefst koop ik iets wat ik daarna voor andere doeleinden kan gebruiken (ik moet bijvoorbeeld ook alle wandtegels in de keuken gaan verwijderen). Wat kan ik daarvoor kopen? Kan ik dit met een boorhamer doen? Of heb ik iets anders nodig? Of kan ik deze vraag beter in een ander topic stellen?
Update: nog niet begonnen met slopen, maar wel alvast met de haakse slijper en diamantschijf de muur ingeslepen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y0aZ67m35fIq0-vxEyjCgsAlxh0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TzXeiJQ06z25elxIm2wXVxB1.jpg?f=fotoalbum_large

Wat een zooi geeft het inderdaad, niet normaal. Ik begon zonder mondkap, na 2 seconden heb ik deze gepakt die ik toevallig had liggen:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.sw.fixami.com/media/4a/27/56/1692650046/89667a116d4f444294b80b249549ff4f.webp

Dat werkte perfect. Na 10 minuten ongeveer was ik klaar. Of ja, 2 seconden voordat ik de slijper uit wilde zetten gaf die de geest _O- Ik denk dat die ook graag een stofmasker had willen hebben. Maar goed, gelukkig de oude haakse slijper van de action gebruikt en niet m'n nieuwe Makita.

Binnenkort ga ik slopen, ik denk dat het wel goed komt zo. Als het aan de linkerkant van de garage lelijk wordt maakt dat niet echt uit, want daar komt dus de aanbouw tegenaan te staan. Zolang het vooraanzicht maar netjes is en het slijpen is best goed gelukt.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Harrie_ schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 22:06:
[...]

In navolging op deze post maar weer een korte update met wat vorderingen...

[Afbeelding]
Hetzelfde als in de vorige post maar dan vanuit een andere hoek waarop het dak wat beter te zien is. Omdat ik zoveel mogelijk 'ongeveer' de de maatvoering 1:6 probeer aan te houden is het dak gemaakt van gewone shingles die in 6 stukken zijn verdeeld.

[Afbeelding]
De benedenverdieping inmiddels gemaakt, dit wordt het gedeelte waar de kippen voer aan kunnen, aan de achterkant zit een voerbak met deksel die vanaf daar bij te vullen is.

[Afbeelding]
Een totaalshot, na 2 dagen werk.

[Afbeelding]
Resultaat na nog een keer 2 dagen werk. Inmiddels is het balkon verlengd en voorzien van een railing en er is een scharnierbare trap naar boven gemaakt. Ik heb gelijk de achterwand een beetje hersteld en geschuurd. Het hele afdak is tegen een schutting aangebouwd die inmiddels al wat geleden had.

Wat er nu nog globaal te gebeuren staat, niet persé in deze getoonde volgorde want ik werk eraan als ik zin heb en dan doe ik waar ik op dat moment zin in heb 8)
• Straatwerk onderaan de trap
• Miniatuur gordingen en schoren onder het balkon
• Uithangbord boven het eetgedeelte en boven de deur boven met pakkende namen
• Werkende deur maken in het deurkozijn
• Wat werk aan het nachthok (ventilatierooster aan de achterkant, schemerverlichting, legnesten en zitstok)
• Alles beitsen en de miniatuur kozijnen + balken in een donkerdere kleur beitsen.
• Gaas in de ren maken
• Een deur in de ren maken
Gisteren in de hitte rustig nog e.e.a. gedaan aan het kippenhok. Wat kleine 'upgrades' en een plateautje gestraat en in het beton gestort, op dit plateautje komt straks de drinkbak te staan...

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/CJG1dxq/1.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/DWXM6Gz/2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 23:22
sweetdude schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 20:22:
[...]

Ik zou voor de dikkere isolatie gaan, want het is een verblijfsruimte.
ALs het alleen garage zou zijn waar je soms bent is het een ander verhaal.

Maar ga je EPS in de vloer gebruiken i.p.v. XPS?
Het verschil tussen de EPS100- en 150 is de drukvastheid oftewel de belasting:) de dikte is in beide varianten in elke dikte mogelijk.

Ja dat was wel het plan, waarom XPS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-09 16:51
BaBoK schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 08:13:
[...]

Het verschil tussen de EPS100- en 150 is de drukvastheid oftewel de belasting:) de dikte is in beide varianten in elke dikte mogelijk.

Ja dat was wel het plan, waarom XPS?
Omdat je het onder het maaiveld wilde gebruiken lijkt mij dit wel een belangrijke eigenschap.
Het grootste verschil tussen EPS en XPS is de vochtbestendigheid. XPS is zeer goed bestand tegen vocht. Dit isolatiemateriaal wordt daarom veel gebruikt bij het isoleren van badkamers, industriële keukens of andere ruimtes waar veel damp vrijkomt. Daarnaast heeft XPS een hogere celdichtheid dan EPS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Harrie_ schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 08:06:
[...]

Gisteren in de hitte rustig nog e.e.a. gedaan aan het kippenhok. Wat kleine 'upgrades' en een plateautje gestraat en in het beton gestort, op dit plateautje komt straks de drinkbak te staan...

[Afbeelding]
Ik dacht even dat ik een kaasschaaf zag liggen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chninkel
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-09 22:53
sOid schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 21:07:
[...]

Kijk, naar zoiets ben ik op zoek :) Wat heb je voor materiaal gebruikt? Dit ziet eruit als geïmpregneerd grenen?
Zie je de schutting ernaast.
Ik had het geluk dat er op mijn werk wat van die oude schuttingen omgewaaid waren en die moest ik afvoeren. Gelijk door de zaagmachine gehaald op de gleuven en toen had ik mooie rechte latten. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yWGIYd_nAPc_S_vlK4lr64Zq1EI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SVeoY135FQmPd6cxGPQrFcrI.jpg?f=user_large
Dit is dus van deze planken hardhout gemaakt. Echter al helemaal vergrijsd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

henkie196 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 09:08:
[...]

Zelf geen ervaring met die kit, maar zou volgens de omschrijving wel moeten werken, ja. Alternatief (naar mijn ervaring beter merk voor kit).

Maar als je gewone acrylaatkit overschildert heb je ook geen last van het stof, dus de keuze is of je wilt schilderen of niet. Ik weet niet hoe deze parket kits zijn met het aantrekken van stof, je zou denken dat, als het op kleur is, dat het niet over geschildert zou hoeven worden, maar zelf geen ervaring mee.
Kan ik zulke kit ook gebruiken tussen laminaat en een randje van een convectorput? Dat is een beetje een doorn in het oog waar ik nog wat mee wil, maar een overgangsprofiel is ook niet helemaal wat mij nu echt mooi lijkt.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
sOid schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 11:42:
[...]

Begrijp ik goed dat jij ook zo'n ombouw hebt gemaakt? Zo ja, heb je daar een fotootje van? Ben wel benieuwd :)
Ik heb die van je fot was ook inspiratie voor mijn ombouw ;) 3 jaar later nog steeds dikke prima.
GermanPivo in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6"

[ Voor 4% gewijzigd door GermanPivo op 12-08-2024 10:50 ]

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
GermanPivo schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 10:49:
[...]

Ik heb die van je fot was ook inspiratie voor mijn ombouw ;) 3 jaar later nog steeds dikke prima.
GermanPivo in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6"
Oh, nice! Douglashout? En heb je genoeg open delen zo? En werkt die geluidsisolatie goed?

Zoveel vragen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:06

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik ben een voorzetwand aan het realiseren. Opbouw is rachels, 100 mm pir en daarop gips. Elektra heb ik verwerkt achter de pir op de rachels.

Pas ik hier nu hollewanddozen toe voor het installatiemateriaal? Of zal ik "gewone" dozen gebruiken en die vastzetten met wat pur?

De buis komt van "achter" en de meeste hollewanddozen hebben de doorvoer van boven, waardoor het gat achter het gips best groot moet worden oid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
sOid schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 11:00:
[...]

Oh, nice! Douglashout? En heb je genoeg open delen zo? En werkt die geluidsisolatie goed?

Zoveel vragen ;)
Yes, inderdaad Douglas en daarna in de beits gezet. Heb een wat dikkere laag isolatie aan de zijkant van de aanvoer, zodat er vanaf de voorkant minder valse lucht word aangezogen. Ik heb een keer wat getest met/zonder ombouw en de temperaturen in de gaten gehouden (vooral bij verwarmen), maar geen schokkende verschillen opgemerkt. Verwacht niet de wereld van de geluidsisolatie, maar het is zeker stiller dan zonder isolatie. :)

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 11-09 01:06

Copitano

Hoorn NH

Wie heeft ervaring met het maken van kozijnen uit fabrieksmatig gegronde ABC profielen. Het contramallen is allemaal prima gelukt. Vebindingen worden versterkt met houten deuvels van 16 mm die ik heb gemaakt uit resten van het zelfde (merantie) hout. Ik wil geen schroeven gebruiken om condensatie daarop in het hout in de winter te voorkomen. Nu is het zo dat op de boven- en onderdorpel op de plaats waar de stijlen komen ook grondverf zit. De hechting van die fabrieksmatig aangebrachte verf is opzich natuurlijk prima, maar.....

Moet ik voor het lijmen op die plaats de grondverf wegschrappen of is dat niet nodig?

Voor het lijmen wil ik Bizon constructielijm D4 of WoodMax gebruiken zodat ook eventuele naadjes worden gevuld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lOiGORP6UMioyH7G5xnZ1ou7oCY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/udtWN5GPfQ4eRIKObDTsyskD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fhPMl1hR8K1e3HtxM8SfhYT5enI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3Sace5JJZfy3suzCA9cW880b.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Copitano op 12-08-2024 13:31 ]

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:04

orf

Copitano schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 13:29:
Wie heeft ervaring met het maken van kozijnen uit fabrieksmatig gegronde ABC profielen. Het contramallen is allemaal prima gelukt. Vebindingen worden versterkt met houten deuvels van 16 mm die ik heb gemaakt uit resten van het zelfde (merantie) hout. Ik wil geen schroeven gebruiken om condensatie daarop in het hout in de winter te voorkomen. Nu is het zo dat op de boven- en onderdorpel op de plaats waar de stijlen komen ook grondverf zit. De hechting van die fabrieksmatig aangebrachte verf is opzich natuurlijk prima, maar.....

Moet ik voor het lijmen op die plaats de grondverf wegschrappen of is dat niet nodig?

Voor het lijmen wil ik Bizon constructielijm D4 of WoodMax gebruiken zodat ook eventuele naadjes worden gevuld.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooie klus! Ik heb dat voor de ramen die ik maakte wel gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

orf schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 13:38:
[...]

Mooie klus! Ik heb dat voor de ramen die ik maakte wel gedaan.
Welke lijm heb jij voor je ramen gebruikt?

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:54
Hoera, nieuwe woning, met nieuwe klussen 😀
Vorige week eigenaar geworden van een jaren 50 hoekwoning.
Eind augustus verhuizen met het gezin, dus in de slaapkamers doen we latex over het behang om het enigzins naar smaak te maken. Intensieve verbouwing met nieuwe badkamer, alles stucen volgt met een paar jaar, als de kinderen ook wat groter zijn.

We komen uit een jaren 70 rijtjes woning met oerdegelijke betonnen muren. Maar hier is het een ander verhaal want het brokkelt gewoon uit elkaar.
Gat bij schakelaar, waaronder een opbouw stopcontact gemonteerd zat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PjklKIP1MRbdD78AL0vomEDm9RE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BEu8NPYXqAD7gYfZQhFytDBF.jpg?f=fotoalbum_large

Gaten (drie) waar de gordijnrail zat. Op 1cm diepte houtwerk in de muur?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wNpiUcTxmeJxHe7j3QTDli7U3xA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WiuCALPVS3vxgrQnTiJm6WRq.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is dus geen beton want het blijft brokkelen als je eraan zit.

Kunnnen de bouwkundigen onder ons uitleggen wat voor soort steen of beton dit is? En wat voor goedje kan ik gebruiken om de gaten dicht te smeren? Snelgips van de Knauf is denk ik niet de goede?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

badkuip schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 14:38:
[...]
Kunnnen de bouwkundigen onder ons uitleggen wat voor soort steen of beton dit is? En wat voor goedje kan ik gebruiken om de gaten dicht te smeren? Snelgips van de Knauf is denk ik niet de goede?
Moeilijk te zien op de foto's, maar zit er niet gewoon een dikke laag cementgebonden stuc op de wand die af aan het brokkelen is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sealy
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:24

sealy

bastards...

Beekforel schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 11:04:
Ik ben een voorzetwand aan het realiseren. Opbouw is rachels, 100 mm pir en daarop gips. Elektra heb ik verwerkt achter de pir op de rachels.

Pas ik hier nu hollewanddozen toe voor het installatiemateriaal? Of zal ik "gewone" dozen gebruiken en die vastzetten met wat pur?

De buis komt van "achter" en de meeste hollewanddozen hebben de doorvoer van boven, waardoor het gat achter het gips best groot moet worden oid?
Ik heb voor een vergelijkbare setting gewone dozen gebruikt en die inderdaad vastgezet (high tack). De opbouw is vaak te dik voor het aantrekken van de hollewanddozen.

nothing special

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:25

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Harrie_ schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 08:06:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Leuk joh d:)b wij hebben kwarteltjes en het is altijd leuk om iets te maken voor ze <3

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14-09 23:08
badkuip schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 14:38:
Hoera, nieuwe woning, met nieuwe klussen 😀
Vorige week eigenaar geworden van een jaren 50 hoekwoning.
Eind augustus verhuizen met het gezin, dus in de slaapkamers doen we latex over het behang om het enigzins naar smaak te maken. Intensieve verbouwing met nieuwe badkamer, alles stucen volgt met een paar jaar, als de kinderen ook wat groter zijn.

We komen uit een jaren 70 rijtjes woning met oerdegelijke betonnen muren. Maar hier is het een ander verhaal want het brokkelt gewoon uit elkaar.
Gat bij schakelaar, waaronder een opbouw stopcontact gemonteerd zat.
[Afbeelding]

Gaten (drie) waar de gordijnrail zat. Op 1cm diepte houtwerk in de muur?
[Afbeelding]

Dit is dus geen beton want het blijft brokkelen als je eraan zit.

Jaren 50? Mijn gokje:
Kalkzandsteen met 1-2cm cementgebonden stucwerk + 3mm pleisterlaag.
Waarschijnlijk helemaal verzand.

Klopt eens goed op alle muren? Als je meer 'holle' plekken hoort dan zul je alles eraf moeten bikken en opnieuw moeten doen met een cement raaplaag en nieuwe pleisterlaag.

Of scheuren wapenen, vullen en het helemaal dunpleisteren. Dan heb je wel garantie dat je moeilijk dingen kunt ophangen (ook je keuken bijvoorbeeld) omdat de originele lagen snel brokkelen en scheuren.

Kies wijs.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

sealy schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 15:14:
[...]

Ik heb voor een vergelijkbare setting gewone dozen gebruikt en die inderdaad vastgezet (high tack). De opbouw is vaak te dik voor het aantrekken van de hollewanddozen.
Ben nu ook begonnen dit voor te bereiden en het gaat best aardig. Ik heb van die duo dozen, dat is gelijk al een mooi geheel. Ik denk dat ik ze vastzet met pur als ik met het gips aan de slag ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
Harrie_ schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 15:03:
[...]

Moeilijk te zien op de foto's, maar zit er niet gewoon een dikke laag cementgebonden stuc op de wand die af aan het brokkelen is?
Ja geen idee. Ik dacht dat stucwerk maar heel dun was en je alrijd tegen stucwerk aankijkt. Maar hieronder geleerd dus dat stucwerk een paar cm dik en er pleister over zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
GudZ schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 15:15:
[...]

Jaren 50? Mijn gokje:
Kalkzandsteen met 1-2cm cementgebonden stucwerk + 3mm pleisterlaag.
Waarschijnlijk helemaal verzand.

Klopt eens goed op alle muren? Als je meer 'holle' plekken hoort dan zul je alles eraf moeten bikken en opnieuw moeten doen met een cement raaplaag en nieuwe pleisterlaag.

Of scheuren wapenen, vullen en het helemaal dunpleisteren. Dan heb je wel garantie dat je moeilijk dingen kunt ophangen (ook je keuken bijvoorbeeld) omdat de originele lagen snel brokkelen en scheuren.

Kies wijs.
Zou kunnen dat het dat is. Ik geloof je meteen.

Nooit geweten dat stuc zo dik is.
Dus die stuclaag brokkelt af.
Nu waren we toch al van plan om over een paar jaar te stucen maar toen wist ik niet dat dat waar je tegenaan kijkt pleisterwerk genoemd werd (en dat er nog stuc onder zit).
Dus dat gaan we toch maar doen.

En een fix om een periode voor 5 jaar ofzo te overbruggen? Hoe kan ik die gaten nu dichtmaken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

badkuip schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 15:39:
[...]

Nu waren we toch al van plan om over een paar jaar te stucen maar toen wist ik niet dat dat waar je tegenaan kijkt pleisterwerk genoemd werd (en dat er nog stuc onder zit).

En een fix om een periode voor 5 jaar ofzo te overbruggen? Hoe kan ik die gaten nu dichtmaken?
Is een beetje een potato/potato verhaal, de termen worden in de volkmond vaak door elkaar gebruikt en vaak wordt pleister ook gewoon stuc genoemd.
Wat is stucwerk?

Stucwerk is een algemene term die verwijst naar het aanbrengen van een gladde afwerklaag op muren, plafonds of gevels. Het kan verschillende soorten materialen omvatten, zoals gips, cement, kalk of een combinatie hiervan. Stucwerk wordt gebruikt om een gladde, strakke en decoratieve afwerking te creëren. Het kan dienen als basis voor verdere afwerking, zoals schilderen of behangen.

Wat is pleisterwerk?

Pleisterwerk is een specifieke vorm van stucwerk en verwijst naar het gebruik van gips als afwerkingsmateriaal. Gipspleister wordt gemengd met water en aangebracht op de muren of plafonds. Het heeft een gladde textuur en wordt gebruikt om een strakke en egale afwerking te creëren. Pleisterwerk is populair vanwege zijn uitstekende hechting en de mogelijkheid om kleine oneffenheden te egaliseren.

bron
Omdat je geen laag gips van 2cm dik op je muren wil, worden grove muren vaak gladgesmeerd met een dikke laag van bijv. cementgebonden stucwerk. Hierovereen komt dan een dunne laag sierpleister (gips, spachtelputz, spack, etc.). E.e.a. is vaak afhankelijk van hoe grof of 'niet vlak' de ondergrond is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:04

orf

Copitano schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 13:59:
[...]

Welke lijm heb jij voor je ramen gebruikt?
Pvac d4. Maar ik zou nu Woodmax of kozijnenlijm gebruiken. De laatste als de verbindingen en deuvels heel goed passen, < 0,3mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07:13

M-ThijZ

Riding on Rails

Ik wil een 4,5mm telefoonkabel vervangen door 6mm dikke UTP kabel, deels door een flexibele buis.

Nu twijfel ik of ik de bestaande telefoonkabel aan een 6mm stalen trekveer zou bevestigen of aan een 4mm kunststof trekveer, bijvoorbeeld deze: https://www.elektramat.nl...npogleiter-20meter-30030/

Zo’n stalen trekveer lijkt me nogal zwaar en veel weerstand hebben in een flexbuis als deze wat uitgerekt is.

Of gelijk de UTP aan de aders van de telefoonkabel knopen en met twee man rustig doorvoeren met glijmiddel?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:55

The Eagle

I wear my sunglasses at night

M-ThijZ schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 16:18:
Ik wil een 4,5mm telefoonkabel vervangen door 6mm dikke UTP kabel, deels door een flexibele buis.

Nu twijfel ik of ik de bestaande telefoonkabel aan een 6mm stalen trekveer zou bevestigen of aan een 4mm kunststof trekveer, bijvoorbeeld deze: https://www.elektramat.nl...npogleiter-20meter-30030/

Zo’n stalen trekveer lijkt me nogal zwaar en veel weerstand hebben in een flexbuis als deze wat uitgerekt is.

Of gelijk de UTP aan de aders van de telefoonkabel knopen en met twee man rustig doorvoeren met glijmiddel?
Dat laatste. Met lange (plm 10cm) gestripte einden aan beide draden werken die je aan elkaar lust (dus 2x 5cm draad in elkaar gelust) en goed indraait. Vervolgens wat ducttape om het geheel heen, zou alles bij elkaar voor 20cm gaan, en goed aanknijpen dat ie er strak omheen zit. En dan trekken. Gaat echt niet zomaar los.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Laatst online: 08:51

Detmer

Professioneel prutser

De vorige bewoners hebben een elektrisch Optima zonnescherm achtergelaten. Het type is onbekend, maar het schijnt vroeger bij de Praxis verkocht te zijn.

Het scherm sluit niet helemaal en steekt iets naar voren uit. Druk ik ertegen kan het scherm wel dicht. Het lijkt alsof de motor net wat verder moet draaien en afgesteld moet worden. Maar hoe stel ik dat in? Ik vind alleen wat oude informatie die niet compleet is.

Iemand een idee?

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fjux
Detmer schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 16:45:
De vorige bewoners hebben een elektrisch Optima zonnescherm achtergelaten. Het type is onbekend, maar het schijnt vroeger bij de Praxis verkocht te zijn.

Het scherm sluit niet helemaal en steekt iets naar voren uit. Druk ik ertegen kan het scherm wel dicht. Het lijkt alsof de motor net wat verder moet draaien en afgesteld moet worden. Maar hoe stel ik dat in? Ik vind alleen wat oude informatie die niet compleet is.

Iemand een idee?
Dit probleem had ik ook in mijn oude woning.
Was een kwestie van afstellen en smeren.

Helaas was mijn knikarm zo oud en slecht geworden dat dit ieder jaar moest gebeuren omdat hij snel weer iets verzakte.

Ben er zelf toen niet aan begonnen aangezien het best een grote knikarm was, maar was bij de lokale zonnescherm man ook niet duur om te laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
8088 schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 15:55:
[...]

[...]

[Afbeelding]

[...]

Als je vuren of grenen panelen gebruikt (zelf verlijmen van smallere planken is goedkoper en even vragen of je gelijmde planken door de van dikte bank en eventueel door de schuurmachine mogen). Maar planken wil je altijd de nerf in lengterichting. Anders breken ze nog zo. Keuze dikte: 18 of 25mm (bij de laatste kan er bijna een paard over). Dat laatste is een beetje overdreven, maar mijn werkbank in de schuur is van 25mm verlijmde planken (met links, midden en rechts ondersteuning, totaal ca 2m, waar ik zelf met gemak op kan staan).

[ Voor 12% gewijzigd door kdekker op 12-08-2024 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
kdekker schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 17:16:
[...]

Als je vuren of grenen panelen gebruikt (zelf verlijmen van smallere planken is goedkoper en even vragen of je gelijmde planken door de van dikte bank en eventueel door de schuurmachine mogen). Maar planken wil je altijd de nerf in lengterichting. Anders breken ze nog zo. Keuze dikte: 18 of 25mm (bij de laatste kan er bijna een paard over). Dat laatste is een beetje overdreven, maar mijn werkbank in de schuur is van 25mm verlijmde planken (met links, midden en rechts ondersteuning, totaal ca 2m, waar ik zelf met gemak op kan staan).
Thanks!

Ik ben inderdaad van plan om voor gehele vuren of grenen platen te gaan. Prijs op dikte die we willen voor het esthetische is nihil, en dan liever gewoon hout.

Ik ben nog niet zo handig met al het hout bewerken, dus planken gaan lijmen ect gaat nu nog wat ver.
Lijkt me leuk om een keer te doen, maar te beginnen met 20 planken maken terwijl vrouwlief zit te springen om planken zodat ze de kast kan inrichten is denk ik niet de beste combi nu ;)

Heb nu wat dingen online gezien die alles op maat zagen, en ga volgende week eens contact zoeken met lokale houtzagerijen om te kijken wat de prijzen zijn/of ze zin er in hebben!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
fjux schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 17:32:
[...]

Thanks!

Ik ben inderdaad van plan om voor gehele vuren of grenen platen te gaan. Prijs op dikte die we willen voor het esthetische is nihil, en dan liever gewoon hout.

Ik ben nog niet zo handig met al het hout bewerken, dus planken gaan lijmen ect gaat nu nog wat ver.
Lijkt me leuk om een keer te doen, maar te beginnen met 20 planken maken terwijl vrouwlief zit te springen om planken zodat ze de kast kan inrichten is denk ik niet de beste combi nu ;)

Heb nu wat dingen online gezien die alles op maat zagen, en ga volgende week eens contact zoeken met lokale houtzagerijen om te kijken wat de prijzen zijn/of ze zin er in hebben!
Ik haalde ze bij de lokale houthandel en die zaagt gelijk op lengte. En voor een prijs die niet verschilt van dd grote dhz ketens (maar daar kunnen ze niet altijd zagen). Grenen is iets zachter, vuren iets langer van nerf en iets anders van kleur. Vermoedelijk is vuren iets minder duur...

Een speler van panelen is JeWe. Kun je kijken/zoeken op internet welke lengtes en diktes er zijn. Ik zou de panelen wel beitsen (waar kleurloos gelakte panelen wel vergelen agv zonlicht).

Panelen hebben een klein schuin kantje. Als het qua maten voordelig uitkomt, kun je de panelen ook en de lengte doorzagen en de rechte (zaag) kant achter houden. Of even een bovenfrees gebruiken, als je die hebt. Maar meestal betaal je gewoon een m2 prijs voor hout en maakt breedte niet uit. Wel het aantal planken wat je uit een lengte haalt (en daarmee een mooie bijpassende nerf hebt). Een perfectionist zoekt de panelen op kleur/knoest/nerf uit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
kdekker schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 18:15:
[...]

Ik haalde ze bij de lokale houthandel en die zaagt gelijk op lengte. En voor een prijs die niet verschilt van dd grote dhz ketens (maar daar kunnen ze niet altijd zagen). Grenen is iets zachter, vuren iets langer van nerf en iets anders van kleur. Vermoedelijk is vuren iets minder duur...

Een speler van panelen is JeWe. Kun je kijken/zoeken op internet welke lengtes en diktes er zijn. Ik zou de panelen wel beitsen (waar kleurloos gelakte panelen wel vergelen agv zonlicht).

Panelen hebben een klein schuin kantje. Als het qua maten voordelig uitkomt, kun je de panelen ook en de lengte doorzagen en de rechte (zaag) kant achter houden. Of even een bovenfrees gebruiken, als je die hebt. Maar meestal betaal je gewoon een m2 prijs voor hout en maakt breedte niet uit. Wel het aantal planken wat je uit een lengte haalt (en daarmee een mooie bijpassende nerf hebt). Een perfectionist zoekt de panelen op kleur/knoest/nerf uit ;)
Thanks voor de info!

Voor nu worden de planken geheel geverfd in de kleur van de kast dus de nerf maakt niet veel uit, eerder dat het zo glad mogelijk is zodat verven makkelijk gaat zonder eerst glad te schuren :+

Maar ga zeker eens lokaal informeren, er komen nog wat hout projecten aan voor de tuin ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07:13

M-ThijZ

Riding on Rails

The Eagle schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 16:25:
[...]

Dat laatste. Met lange (plm 10cm) gestripte einden aan beide draden werken die je aan elkaar lust (dus 2x 5cm draad in elkaar gelust) en goed indraait. Vervolgens wat ducttape om het geheel heen, zou alles bij elkaar voor 20cm gaan, en goed aanknijpen dat ie er strak omheen zit. En dan trekken. Gaat echt niet zomaar los.
Bedankt. Ik had net alle aders gestript. Van vier aders van de ene kabel een lus gemaakt door het eind dubbel te vouwen en te twisten, zelfde met de andere kabel, en toen elke ader door een lus gehaald. Met acht aders werd dat op een gegeven moment toch een rommeltje. Toen met duct tape een aantal slagen er omheen, maar toen ik aan de kabels trok, trok ik juist de mantel van de kabel onder de duct tape uit.

Ik denk toch niet lang genoeg duct tape gewikkeld, maar ben wel huiverig met tape door zo'n buis.

Misschien toch een idee om steeds twee aders om elkaar te twisten en daar een lus van te maken, zodat ik vier oogjes heb.

Overigens heb ik wel alvast zo'n kunststof trekveer gehaald. Kan ik eventueel gebruiken als het een grotere kans van slagen geeft. Ik heb deze leiding namelijk wel nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15-09 12:33

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb wel schroeven gebruikt en Bison 2k Expert lijm, waarschijnlijk dikke overkill maar ik heb de gronding er niet afgehaald. Ik had geen lijmklemmen van 2,3m (deurkozijn) dus moest wel schroeven gebruiken om de boel aan te trekken. Die lijm zet ook de schroeven vast dus die zou ik er nooit meer uit krijgen :D
. De schroefgaten heb ik daarna gewoon dicht gezet met epoxy houtvuller.

Hoe ervaar je trouwens die ABC profielen? Ik vond ze van de Hornbach maar bijzonder matig. In 2 profielen trof ik gewoon het hart van het hout aan en de profielen waren ook inconsistent gefreesd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-09 16:48

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Grondverf wegkrabben.
eerst vastschroeven met grote schroeven daarna na het drogen van lijm de schroeven er uit draaien en uitboren voor deuvels.
Die er in timmmeren en iets diepee dan gat inslaan zodat je de kopse deuvel kanten kan plamuren en schilderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
fjux schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 18:19:
[...]

Thanks voor de info!

Voor nu worden de planken geheel geverfd in de kleur van de kast dus de nerf maakt niet veel uit, eerder dat het zo glad mogelijk is zodat verven makkelijk gaat zonder eerst glad te schuren :+

Maar ga zeker eens lokaal informeren, er komen nog wat hout projecten aan voor de tuin ;)
Als je niet beitst, maar lakt, dan eerst primer/grondlak (als het kan, in of ongeveer de kleur waarin je aflakt).

Ik ben zelf fan van acryllak binnenshuis (ivm minder stank en sneldrogend).

Een langere plank verticaal opstellen en dan kwasten/rollen levert minder stof op de plank. Maar wellicht weet je dit soort dingen al wel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

TheJVH schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 19:18:
[...]

Ik heb wel schroeven gebruikt en Bison 2k Expert lijm, waarschijnlijk dikke overkill maar ik heb de gronding er niet afgehaald. Ik had geen lijmklemmen van 2,3m (deurkozijn) dus moest wel schroeven gebruiken om de boel aan te trekken. Die lijm zet ook de schroeven vast dus die zou ik er nooit meer uit krijgen :D
. De schroefgaten heb ik daarna gewoon dicht gezet met epoxy houtvuller.

Hoe ervaar je trouwens die ABC profielen? Ik vond ze van de Hornbach maar bijzonder matig. In 2 profielen trof ik gewoon het hart van het hout aan en de profielen waren ook inconsistent gefreesd.
Tja, ik heb ze ook van Hornbach. Ik ben geen (zichtbaar) hart van het hout tegengekomen. Maar het zijn gevingerlaste stukken hout. Vandaar ook de verf denk ik ;) . Ik heb wel alles goed passend gekregen. Dus van freesverschillen geen last. @orf Inmiddels heb ik toch maar met een scherpe beitel de verf op de plaats van de verbindingen weggehaald. Heb daar net iets meer vertrouwen in met lijmen. Wel een precies klusje waar je de tijd voor moet nemen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TiZWhvF2VhGUnHmV8r6wq6TpTxs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xE35bagd26ebqb9plB3xAkzn.jpg?f=fotoalbum_large
Het naadje wat daardoor ontstaat wordt wel opgevuld met lijm. Ik heb besloten eerst de verbindingen in elkaar te lijmen met WoodMax. Voor het klemmen gebruik ik spanbanden met zo'n speciale sluiting die je goed strak aan kunt slingeren (zie eerder foto). @3dmazter Als die lijm goed uitgehard is gaan de deuvels er in met PU (bruis)lijm met in de lengte een paar mm ruimte voor het uitzetten en krimpen laagje 2 componenten houtrotvuller op de kop van de deuvels en dan in de menie voordat het kozijn de muur in gaat.
Dank voor het medenken allemaal. Dat heeft de keuzes makkelijker gemaakt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:35

MJV

I.h.k.v. durf te vragen: ik heb een kinderbadje waar het stopje per ongeluk uitgescheurd is. Volgens mij is dat van PVC (ofja, volgens bol.com). Ik dacht, kan ik wel plakken met PVC-lijm toch? Er bestaat ook PVC-vijverfolie zie ik, maar ik heb letterlijk maar 5x5cm nodig, en om nu een hele vierkante meter te gaan kopen.
Concrete vraag: wat plakt er nog meer goed met PVC-lijm? Wat voor folie dus idealiter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doktervictor
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 18:33
MJV schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 21:41:
I.h.k.v. durf te vragen: ik heb een kinderbadje waar het stopje per ongeluk uitgescheurd is. Volgens mij is dat van PVC (ofja, volgens bol.com). Ik dacht, kan ik wel plakken met PVC-lijm toch? Er bestaat ook PVC-vijverfolie zie ik, maar ik heb letterlijk maar 5x5cm nodig, en om nu een hele vierkante meter te gaan kopen.
Concrete vraag: wat plakt er nog meer goed met PVC-lijm? Wat voor folie dus idealiter.
Ik hoop dat je de stop nog hebt, zoja dan Tear-Aid Type B gebruiken. 1x vast, nooit meer los. Weet niet hoeveel kinderbadjes, luchtbedden en strandballen ik al niet geplakt heb.

https://www.rlsales.nl/te...iddel-type-b-complete-set

Voor alles behalve PVC / Vinyl moet je type A hebben (ook handig voor de voorraad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08:01
Weet iemand welke naam deze schroef/bout heeft? Ik kom via het internet niet op de juiste naam en ik wil even kijken of ik ze in de juiste maat kan vinden (6mm dik en 60mm lang, vervangende schroeven voor mijn wallmount voor de tv) :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CLptSr2d-K2S87OR3edMCATfWkg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1KNLwyphASOkDwRd75ShUmTf.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door hk12nl op 12-08-2024 21:56 ]

©2004

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Verbindingsschroef
https://www.toolstation.nl/verbindingsschroeven/p98605

Matige dingen trouwens, zitten regelmatig in meubels en zijn vaak van dermate slechte kwaliteit dat je de inbus al gauw dol draait. Ik zou er zelf liever gewoon een zeskantbout op zetten als je ze flink wil kunnen aandraaien.

[ Voor 65% gewijzigd door ThinkPad op 12-08-2024 22:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV

MJV

hk12nl schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 21:56:
Weet iemand welke naam deze schroef/bout heeft? Ik kom via het internet niet op de juiste naam en ik wil even kijken of ik ze in de juiste maat kan vinden (6mm dik en 60mm lang, vervangende schroeven voor mijn wallmount voor de tv) :)

[Afbeelding]
"Inbusbout platte kop" of "meubelschroef"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

MJV schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 21:41:
Even langs de Prenatal oid?

https://www.prenatal.nl/b...stopafvoerstop-55569.html

Daar kun je niet voor lijmen lijkt mij. Zijn ook wel wat universelere stopjes te vinden zag ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV

MJV

Beekforel schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 22:22:
[...]

Even langs de Prenatal oid?

https://www.prenatal.nl/b...stopafvoerstop-55569.html

Daar kun je niet voor lijmen lijkt mij. Zijn ook wel wat universelere stopjes te vinden zag ik.
Probleem is dat het stopje inclusief het omringende pvc-doek er een tikkeltje hardhandig is uitgerukt. Maar bedankt voor de tip :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Hebben jullie nog een tip om een kabel via de binnenmuur naar buiten te krijgen? Is dat gewoon een gat boren met een betonboor? Hoe isoleer ik het en zorg ik ervoor dat het geen tocht geeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV

MJV

Ferra schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 22:35:
Hebben jullie nog een tip om een kabel via de binnenmuur naar buiten te krijgen? Is dat gewoon een gat boren met een betonboor? Hoe isoleer ik het en zorg ik ervoor dat het geen tocht geeft?
- Onder een lichte hoek boren zodat evt vocht naar buiten toe afwatert.
- Idealiter met een dunnere diameter door-en-door boren. Kies waar het het minst erg is als er toch een groter stuk afbreekt en boor vanaf de andere kant, meestal dus van buiten naar binnen.
- Als het met dunnere diameter gelukt is kun je vanuit zowel binnen als buiten het gat verder opboren. Let wel, boor dan dus tot in de spouw. Als er dan wat brokkelt dan valt dat in de spouw, en is tenminste niet je binnen/buitenmuur beschadigd :).

Dichtsmeren met wat kit o.i.d. kan denk ik geen kwaad.

[ Voor 4% gewijzigd door MJV op 12-08-2024 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
MJV schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 22:38:
[...]

- Onder een lichte hoek boren zodat evt vocht naar buiten toe afwatert.
- Idealiter met een dunnere diameter door-en-door boren. Kies waar het het minst erg is als er toch een groter stuk afbreekt en boor vanaf de andere kant, meestal dus van buiten naar binnen.
- Als het met dunnere diameter gelukt is kun je vanuit zowel binnen als buiten het gat verder opboren. Let wel, boor dan dus tot in de spouw. Als er dan wat brokkelt dan valt dat in de spouw, en is tenminste niet je binnen/buitenmuur beschadigd :).

Dichtsmeren met wat kit o.i.d. kan denk ik geen kwaad.
Moet ik wel lange boren aanschaffen gok ik zomaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:01
Ferra schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 22:40:
[...]

Moet ik wel lange boren aanschaffen gok ik zomaar?
Jep :) Het binnen- en buitenbad zijn vaak rond de 11cm dik exclusief stucwerk, de spouw is zeer afhankelijk van het bouwjaar van het huis maar minimaal ook zo'n 10 cm. Met een boor van 450mm ben je redelijk veilig. Ik heb zulke boren regelmatig bij Toolstation gehaald voor een goeie prijs, maar ik zie dat de Lidl ze bijvoorbeeld ook heeft (online).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV

MJV

Ik heb er ook een van de Toolstation, dat is een goede boor. De Lidl heeft een set die voor die ene keer vast prima is: https://www.lidl.nl/p/par...ent&utm_term&gad_source=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
badkuip schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 15:39:
[...]

Je kunt ook wel 50 jaar overbruggen als je het niet/amper aanraakt.

Maar wij kunnen van afstand niet beoordelen hoe goed of slecht de laag is ;)

Los zittende stuc weghalen en vlak smeren met een gips gatenvulmiddel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-09 20:25

Metalfreak

Hoije woh!

Ik heb onlangs mijn keuken gesloopt omdat ik straks een nieuwe keuken ga krijgen. Er gaat echter nog eerst gestuct worden, moet ik dan ook de resten tegellijm die nog vast op de muur zitten verwijderen, of is dat niet nodig omdat er toch overheen gestuct wordt? De stukken die niet zo heel vast zaten heb ik wel al eraf gehaald. Het is natuurlijk niet zo ontzettend veel werk, maar wel veel stof en als het niet nodig is, vind ik het zonde van de tijd.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Kan iemand me uitleggen waar de verschillen zitten tussen schaduwdoek en screendoek?
Beetje mosterd na de maaltijd, maar ben de zon die bij ons achter binnenschijnt met name boven meer dan zat.
Screens kosten me de hoofdprijs want moet in houder etc, maar schaduwdoek haal ik 5x2m voor twee tientjes.
Hoeveel temperatuur houdt schaduwdoek tegen als ik het aan de buitenkant voor het raam hang?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
The Eagle schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 10:37:
Kan iemand me uitleggen waar de verschillen zitten tussen schaduwdoek en screendoek?
Beetje mosterd na de maaltijd, maar ben de zon die bij ons achter binnenschijnt met name boven meer dan zat.
Screens kosten me de hoofdprijs want moet in houder etc, maar schaduwdoek haal ik 5x2m voor twee tientjes.
Hoeveel temperatuur houdt schaduwdoek tegen als ik het aan de buitenkant voor het raam hang?
Hoe veel het scheelt is zo niet te zeggen, maar het is zeker de moeite waard als het maar een paar tientjes kost.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Link naar een goede uitleg ook prima btw. Ik kon hem niet vinden :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valluik
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 15-09 07:34

valluik

Probeert ook maar wat

Je bent niet alleen, hier ook als mosterd na de maaltijd maar er komt vandaag een 1,2x6m balkondoek binnen die ik over de lichtstraat ga plaatsen. Lichtdoorlatendheid moet ik nog beoordelen, maar het gaat hoe dan ook warmte weghouden omdat het buiten het huis zit. In de productbeschrijving staat ook dat het warmtewerend is, maar dat schrijft elke Chinese productiemanager in zijn tekst volgens mij. We gaan het zien.

Automatische screens gingen richting €2,5/3k, nu voor €35 klaar, hoop ik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• copykat
  • Laatst online: 00:10

copykat

Good copy isn't bad

Er zijn verschillende doek soorten.
Waar je naar moet kijken is:
Wind doorlatendheid, vaak een eigenschap bij schaduwdoek. Die zijn vaak ruimer geweven om niet als een zeil te werken en je gevel stenen uit de muur te rukken.
Negatief effect is dan minder UV werend. Schaduw wil niet zeggen dat je geen UV straling hebt in die doelen.
Als je doel is minder zonlicht op je ramen en dus minder warmte in huis is schaduwdoek prima.
Zeker die zilvergrijze reflecterende versie's. Je ramen houden de UV wel tegen.

Screendoek is vaak in 3 categorieën licht doorlatende, half licht doorlatend en verduisterend.
Doek dikte is dan de key en dus ook meteen de prijs/m2.
Screen doek heeft vaak ook geen rek. Terwijl die met carabijnen opgehangen doeken vaak wel wat rek/elasticiteit heeft om de de windvang op te vangen.
Schaduwdoek is over het algemeen niet regendicht. Wegens de hierboven beschreven eigenschappen.
Een buitje is prima maar echte regen zal er doorheen sijpelen.

Laatste factor is kleurvastheid. Meeste schaduwdoeken zullen verbleken door de zon.
Screens zullen daar iets beter tegen bestand moeten zijn.

Andere optie is zonnescherm doek.
Die kan je kopen los van een scherm en zelf op maat knippen.
UV bestendig, verkleurd veel minder snel.
Stevig.

:)

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T_knoop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-09 20:29
Ik denk dat screendoek wat dunner is dan schaduwdoek, t moet op kunnen rollen enzo. Misschien dat t ook wat langer meegaat en/of minder rek heeft om de screens netjes te houden. Of dat t waard is is aan jou natuurlijk.

Het schaduwdoek dat ik hier al een paar jaar gebruik om de zon van de zuidgevel te houden is gebreid en nogal stug. Het scheelt fors in hoe warm het binnen wordt, vooral met de ongeïsoleerde muren. Ik heb t destijds los gekocht en zelf op maat gemaakt.

Qua warmtewerendheid denk ik dat de bulk van je winst zit in geen directe instraling op je ramen laten komen. Dat kan elk schaduwdoek. Daarna wordt t interessant hoeveel transmissie, absorptie en reflectie een doek heeft. Soms kan je daar specs van vinden, anders hebben donkere doeken vaak wat meer absorptie, dwz warmte die alsnog (diffuus) door het doek richting je ramen gestraald wordt. Als je het voor elkaar krijg wat ventilatie tussen het doek en het raam te houden krijg je minder warmte opbouw, dat is ook winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric H
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
On another note:

Ben weer op Corfu op vakantie en het valt me op hoe enorm veel Parkside gereedschap er hier gewoon in de schappen ligt.
Plasmasnijders, lasapparaten, multimeters, heggenscharen, etc. etc.

Kijk m’n ogen uit.

Aangezien ik hier een eigen huis heb al redelijk wat aangeschaft. Laatste aanwinst; een compressor voor zowel 230 als 12 volt met een aantal adapters erbij. Altijd handig voor de autobandjes en zwembad accessoires.

Enige nadeel is wel dat volgens mij de accu’s hier niet in de winkel verkrijgbaar zijn. Die zal je dan waarschijnlijk online moeten bestellen.

Eric, Signing off !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

In .GR heeft men dan ook een stukje minder te besteden voor gereedschap ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
M-ThijZ schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 19:00:
[...]

Bedankt. Ik had net alle aders gestript. Van vier aders van de ene kabel een lus gemaakt door het eind dubbel te vouwen en te twisten, zelfde met de andere kabel, en toen elke ader door een lus gehaald. Met acht aders werd dat op een gegeven moment toch een rommeltje. Toen met duct tape een aantal slagen er omheen, maar toen ik aan de kabels trok, trok ik juist de mantel van de kabel onder de duct tape uit.

Ik denk toch niet lang genoeg duct tape gewikkeld, maar ben wel huiverig met tape door zo'n buis.

Misschien toch een idee om steeds twee aders om elkaar te twisten en daar een lus van te maken, zodat ik vier oogjes heb.

Overigens heb ik wel alvast zo'n kunststof trekveer gehaald. Kan ik eventueel gebruiken als het een grotere kans van slagen geeft. Ik heb deze leiding namelijk wel nodig.
Ipv tape zou ik krimpkous gebruiken over de aan elkaar gehaakte aders, dat stroopt er niet zo snel af en zorgt voor een mooie gladde en stevige koppeling van 2 kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08:00
The Eagle schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 13:11:
Ach het spul is voor de meeste thuisklussers meer dan goed genoeg. Als je 1 of 2x per jaar een gaatje boort en misschien 1x per jaar wat hout zaagt hoef je echt niet duurder gereedschap aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 08:31
Ik heb wat deur beslag van de verf ontdaan. Ziet er al een stuk beter uit, maar het metaal is wel wat dof. Iemand een idee hoe je dit weer mooi kunt krijgen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G6m9abXhqHQ-pjfAO0Dahi87YNc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YYVeQX3oOY52VecRuUEXRk8p.jpg?f=fotoalbum_large

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric H
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
The Eagle schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 13:11:
Hoho….Dé merken zijn hier ook gewoon te koop hoor. En tegen betere prijzen dan in NL ;)

Maar ik verbaasde me gewoon over het feit dat in tegenstelling tot NL er in GR wel een behoorlijk assortiment beschikbaar is in de winkel.

Eric, Signing off !!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-09 21:04
No Hands schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 06:51:
[...]

Een droogmolen, die wordt nooit warm en verbruikt geen stroom.
Vereist alleen een stukje tuin of balkon.
En weer zoals gisteren en een deel vandaag, grote delen van het jaar heb je daar geen moer aan.

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:48
1nsane schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 21:45:
[...]

En weer zoals gisteren en een deel vandaag, grote delen van het jaar heb je daar geen moer aan.
Valt echt heel erg mee, 80% + kan zo drogen

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08:00
We moeten even terug in de tijd, maar zo'n 50 jaar geleden was het nog steeds niet heel ongewoon om je was buiten op te hangen als het vroor. Lekker laten bevriezen en dan naar binnen halen. Eenmaal bevroren is het binnen ontdooid ook nog droog.
Even een hygrometer kopen en dan weet je precies wanneer je ze aan de molen kan hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Laatst online: 00:10

copykat

Good copy isn't bad

The Eagle schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 16:25:
[...]

ik zou eerder de draad eind die terug gelust is in/om z'n eigen draad een beetje vloeien met soldeer als fixeermiddel dan ducttape gebruiken en als solderen niet je ding is dan liever de zwarte electra tape die is dunner en flexibeler.

en elke draad op een andere lengte lussen: dus draad 1 5cm om 10 cm verbinden draad 2 10 om 5 draad 3 7 om 8, draad vier ergens er tussen. zodat alle verbindingen niet op elkaar liggen op te dikken en een harde plek maken die moeilijk buigt.

kunststof trekveer is wel minder risico op stuk trekken maar 1 utp zo niet zo'n probleem moeten zijn. 2 daari ntegen :X die gaan al lastig door een gladde pijp met bochten

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-09 08:47
Ik wil 4 palen vervangen van mijn schutting. De palen staan vlak naast een ander hek, dus een grondboor is lastig. Momenteel staan er palen van 85mm met paalhouders van 85mm. Echter kan ik erg lastig nieuwe palen vinden an 85mm (behalve Douglas en bij enkele online winkels). Weet iemand of het mogelijk is om een 65mm paal te plaatsen in een 85mm paalhouder (en deze bijvoorbeeld op te vullen)?

edit: Ik kom er net achter dat veel palen die als 88mm verocht worden eigenlijk 85mm zijn. Dat moet dus goedkomen (in dit geval deze https://www.gamma.nl/asso...engte-ca-270-cm/p/B379220).

[ Voor 23% gewijzigd door peligro2k op 13-08-2024 23:34 . Reden: toevoeging Gamma ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-09 21:04
BarryH schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 22:13:
[...]

Valt echt heel erg mee, 80% + kan zo drogen
Gemiddeld genomen kan dat alleen 192 dagen per jaar dus niet ;)

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
1nsane schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 21:45:
[...]

Ik weet niet waar jij woont maar bij ons was het droog en warm, klein windje. Maar in de wintermaanden moeten we wel eens was binnen in huis ophangen ja. Dan is die droogmolen zinloos.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Nu online

3_s

No Hands schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 07:19:
[...]

Ik weet niet waar jij woont maar bij ons was het droog en warm, klein windje. Maar in de wintermaanden moeten we wel eens was binnen in huis ophangen ja. Dan is die droogmolen zinloos.
Naast een zandweg waar regelmatig een boer doorrijdt.
Dan leer je dat snel af, was buiten hangen (tenzij je stand-by staat :) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-09 20:25

Metalfreak

Hoije woh!

1nsane schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 01:19:
[...]

Gemiddeld genomen kan dat alleen 192 dagen per jaar dus niet ;)
En op die andere dagen moet je ook nog heel vaak werken, dus overdag even ophangen is geen optie. 's Avonds/'s Nachts in de herfst en winter droogt dat nogal slecht.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-09 15:46
Soepstengel schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 18:54:
Ik heb wat deur beslag van de verf ontdaan. Ziet er al een stuk beter uit, maar het metaal is wel wat dof. Iemand een idee hoe je dit weer mooi kunt krijgen?

[Afbeelding]
Een doekje wat polijst middel en veel geduld.
Eventueel kan het ook machinaal bv met een dremel met polijst opzet stuk.

[ Voor 6% gewijzigd door To_Tall op 14-08-2024 08:57 ]

A Soldiers manual and a pair of boots.

Pagina: 1 ... 399 ... 466 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/