[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 398 ... 454 Laatste
Acties:

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Rukapul schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 11:56:
[...]

Met de hand, held!

Ik heb afgelopen weekend voorbereidingen voor een schommel getroffen. Met de afkortzaag kon ik door de 15x15 balk 4x te draaien rechte snedes net maken. Maar verstek maar net een snede van een kwart. Vervolgens met de reciprozaag verder :X
Zo was ik vroeger ook bezig.
Dit jaar heb ik een andere handzaag aangeschaft.
Zaag in minder dan 5 minuten een balk haaks door.
In dat kopse hout zagen gaat wat minder vlot maar is eigenlijk best prima te doen.
Je kunt deze zaag niet gebruiken voor plintjes uiteraard.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zoo3g1_251aY2nVOhpEc0DjAt0s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pjVlaK0w6f6Jy5Ifyi1ZDwiQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/szdje2PHjF-XG_PIqQuk5kNUaHs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gqpNJtmAEJlskcQKBISMloKv.jpg?f=fotoalbum_large

Het is nog wat te vroeg dus ik doe een colaatje maar ik zeg biertje verdient!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rpvk9TkQzWwHGdj4rqnrR4AgMsc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A3YZKOH4oMG9TbfiPSjqckBn.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Ronald.42 op 06-08-2024 12:57 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Amd RuLuzzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-06 19:03
JT schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 19:20:
Gmbrl :( Ik heb een loze leiding vanuit de bouw gebruikt om een doorvoer te maken van een punt in de trapkast naar in de kruipruimte. Hier zit een wat moeilijke bocht in maar ik heb er eerder een enkele UTP-kabel gelegd. Spijt van in zoverre dat er in een 19mm buis in ieder geval nog 1 bij past. Dus ik probeer nu een trekveer erin te duwen. Zowel vanuit de kruipruimte gedaan als vanuit de trapkast. En van beide kanten komt die een blokkade tegen :( Ik krijg hem er met geen mogelijkheid langs. Gezien dat ik van beide kanten het probeer en er een forse lengte in gaat heb ik het idee dat het op verschillende punten spaak gaat; mogelijk vanuit de kruipruimte bij de laatste bocht in de buis die ervoor zorgt dat horizontaal overgaat in verticaal naar de wanddoos. Heeft er iemand nog een idee hoe ik het misschien toch voor elkaar kan krijgen?

Een optie is de bestaande UTP eruit, trekveer er doorheen proberen te krijgen en dan opnieuw met 2 of 3 kabels, maar ik ben bang dat als ik die andere UTP eruit haal, die trekveer er alsnog niet doorheen gaat en dan heb ik helemaal geen UTP daar liggen terwijl dat naar zolder gaat waar servers en dergelijke moeten komen en er in de trapkoof ook 2 accesspoints moeten komen.
Tip voor als er geen kabel in de leiding ligt en je de trekveer er niet doorheen krijgt. Ik heb eens de tape van een oud cassette bandje door de lege leiding gezogen met de stofzuiger. Door het lage gewicht en grote oppervlak wordt die makkelijk op gezogen. Aan de tape een stukje touw, terugtrekken en vervolgens de trekveer er aan monteren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mistahk1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 20:18
Gmbrl :( Ik heb een loze leiding ...

Een optie is de bestaande UTP eruit, trekveer er doorheen proberen te krijgen en dan opnieuw met 2 of 3 kabels, maar ik ben bang dat als ik die andere UTP eruit haal, die trekveer er alsnog niet doorheen gaat en dan heb ik helemaal geen UTP daar liggen terwijl dat naar zolder gaat waar servers en dergelijke moeten komen en er in de trapkoof ook 2 accesspoints moeten komen.
Waarom niet gelijk de nieuwe kabels aan de oude knopen en erdoor trekken?

Snap het risico dat je oud en nieuw niet lekker aan elkaar kan knopen, met gevloek en getier als gevolg om alsnog de trekveer erdoorheen te moeten jagen. Maar de keren dat dit bij mij voorgevallen is, zijn op 1 hand te tellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17:47
mistahk1 schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 15:27:
[...]

Snap het risico dat je oud en nieuw niet lekker aan elkaar kan knopen, met gevloek en getier als gevolg om alsnog de trekveer erdoorheen te moeten jagen. Maar de keren dat dit bij mij voorgevallen is, zijn op 1 hand te tellen.
En als je dat doet, trek dan een extra touw mee. De volgende keer hoef je geen moeite te doen :)

Hier hangt een mooi stukje touw op zolder die ik heb vastgeknoopt aan een leiding. Mocht ik ooit nog een keer een kabel trekken gaat het die keer nog makkelijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:23
mistahk1 schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 15:27:
[...]

Ik zou in dat geval niet direct 3 kabels aan de oude vastmaken. Dan beter 2 gevolgd door optioneel de tweede kabel weer aan twee nieuwe waarbij je de eerste ook verder trekt. Als je genoeg utp op rol hebt en niet afknipt dan kan dit vrij risicoloos.

Genoegen nemen met 2 kabels kan ook en dan ergens strategisch een (power over ethernet) switch plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Burning_Tyre
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:15
Gmbrl :( Ik heb een loze leiding vanuit de bouw gebruikt om een doorvoer te maken van een punt in de trapkast naar in de kruipruimte. Hier zit een wat moeilijke bocht in maar ik heb er eerder een enkele UTP-kabel gelegd. Spijt van in zoverre dat er in een 19mm buis in ieder geval nog 1 bij past. Dus ik probeer nu een trekveer erin te duwen. Zowel vanuit de kruipruimte gedaan als vanuit de trapkast. En van beide kanten komt die een blokkade tegen :( Ik krijg hem er met geen mogelijkheid langs. Gezien dat ik van beide kanten het probeer en er een forse lengte in gaat heb ik het idee dat het op verschillende punten spaak gaat; mogelijk vanuit de kruipruimte bij de laatste bocht in de buis die ervoor zorgt dat horizontaal overgaat in verticaal naar de wanddoos. Heeft er iemand nog een idee hoe ik het misschien toch voor elkaar kan krijgen?

Een nieuw gat boren naar de kruipruimte?

Ik heb hier in een nieuwbouwhuis aan beide kanten van de trap een koof die in de trapkast uit komt. Heb daar al diverse keren een gat naar de kruipruimte geboord voor dit soort zaken.

12xIQ7+ ZO (125) + 3xIQ7+ NW (310) +3xIQ7+ ZW (214) PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:57

Je kunt die UTP kabel natuurlijk ook gebruiken om alles wat je er doorheen wilt hebben, er doorheen te trekken als ware het een trekveer betrof ;)

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-06 12:46
miicker schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 23:25:
Ik moet binnenkort in verband met de plaatsing van de aanbouw een muurtje slopen [...] Bij het huis staat de muur er tegenaan, dat lijkt me vrij eenvoudig. Bij de garage lopen de stenen van de muur echter door in de garage. Dat is dus minder eenvoudig. Hoe pak ik dit het beste aan?
Je kunt de stenen inderdaad doorslijpen met een diamantschijf, alleen met een gewone 125mm slijptol kom je maar half door een standaard baksteen. Met een 230mm slijptol red je wel een enkele baksteen. Alleen bedenk wel dat slijpen echt veel (en smerig) stof geeft.

Ik zou er eerder voor kiezen om (met beleid) de stenen zover mogelijk te verwijderen met een moker en een boorhamer totdat je alleen de om-en-om uitstekende bakstenen overhebt. Daarna zou je die met een reciprozaag icm een daarvoor geschikt zaagblad kunnen afkorten. Dat geeft veel minder zooi dan slijpen.

En, wellicht overbodig, maar zorg dat je een kruiwagen een puincontainer hebt. Je verkijkt je erop wat een volume aan steen er uit zo'n muurtje komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Sjoewe schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 17:24:
[...]

Je kunt de stenen inderdaad doorslijpen met een diamantschijf, alleen met een standaard 125mm slijptol kom je maar half door een standaard baksteen. Met een 230mm slijptol red je wel een enkele baksteen. Alleen bedenk wel dat slijpen echt veel (en smerig) stof geeft.

Ik zou er eerder voor kiezen om (met beleid) de stenen zover mogelijk te verwijderen met een moker en een boorhamer totdat je alleen de om-en-om uitstekende bakstenen overhebt. Daarna zou je die met een reciprozaag icm een daarvoor geschikt zaagblad kunnen afkorten. Dat geeft veel minder zooi dan slijpen.

En, wellicht overbodig, maar zorg dat je een kruiwagen een puincontainer hebt. Je verkijkt je erop wat een volume aan steen er uit zo'n muurtje komt.
Thanks voor de tip. Ik zat er aan te denken om gewoon de aanhangwagen er naast te zetten.

Overigens, is er geen zaag die ik op mijn cirkelzaag kan zetten waarmee ik dit zou kunnen doen?

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
miicker schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 17:26:
[...]

Thanks voor de tip. Ik zat er aan te denken om gewoon de aanhangwagen er naast te zetten.

Overigens, is er geen zaag die ik op mijn cirkelzaag kan zetten waarmee ik dit zou kunnen doen?
Tja dat geeft net zoveel stof..

Ik heb al eens een diamant schijf op een oude afkortzaag voor hout gezet om zo een 150 metselstenen op maat te maken voor een aantal rollagen dat gaat prima maar is nog steeds een stofbende.

Je kunt bij boels ook een zaag huren met water en dan een geleide balk op je muur maken om langs te zagen.
Geen stof en een mooie rechte snede.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sb7JqGp6r_740rsvxjhnOKMkbCo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O3nMhc3k8LILcgqjUt3vHATX.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
De gemiddelde consumentencirkelzaag heeft sowieso niet genoeg zaagdiepte om door een hele baksteen heen te zagen. Los nog dat een cirkelzaag zich om allerlei praktische- en veiligheidsredenen niet echt goed voor leent...

Dan is de muurzaag hierboven een beter idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Het stof maakt mij niet zoveel uit, gaat om 1 buitenmuurtje. Ik heb gewoon een stofmasker met filters die ik opzet. Ik heb deze zaag: https://shop.action.com/n.../ferm-ax-power-cirkelzaag

Ik heb al een nieuwe gekocht, dus op zich als die stuk gaat is het geen ramp. De muur is enkelsteens zo te zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1bda7BirOVMBxbPyV4qYeZ_E0Lo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XEwm4zAc0B76gLLmhNDRlNwW.jpg?f=fotoalbum_large

Ergens denk ik dat ik het gewoon met een flex, beitel en eventueel handcirkelzaag ga proberen voordat ik 65 euro ga uitgeven aan zo'n zaag huren en dan zie ik wel of dat lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiefty14
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:11
miicker schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 21:55:
Het stof maakt mij niet zoveel uit, gaat om 1 buitenmuurtje. Ik heb gewoon een stofmasker met filters die ik opzet. Ik heb deze zaag: https://shop.action.com/n.../ferm-ax-power-cirkelzaag

Ik heb al een nieuwe gekocht, dus op zich als die stuk gaat is het geen ramp. De muur is enkelsteens zo te zien:
[Afbeelding]

Ergens denk ik dat ik het gewoon met een flex, beitel en eventueel handcirkelzaag ga proberen voordat ik 65 euro ga uitgeven aan zo'n zaag huren en dan zie ik wel of dat lukt.
Heb voor moeilijke stukken waar elektra buizen moesten komen een slijptol gebruikt. Dat ging ook wel makkelijk. Wel heel veel stof.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sjoewe
miicker schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 21:55:
Het stof maakt mij niet zoveel uit, gaat om 1 buitenmuurtje. Ik heb gewoon een stofmasker met filters die ik opzet.
Het gaat niet alleen om het stof op jezelf .
Het is meer dat je ook hele tuin, gevel, ramen etc. vies worden. Baksteenstof is vettig en dat wordt nog erger als er vocht bijkomt, eigenlijk wordt het dan weer klei.
Die cirkelzaag die je linkt ga je het niet mee redden. Sowieso is de maximale zaagdiepte maar 45mm. Dat is een minder dan een halve standaard baksteen. Wat ga je met de andere helft doen, van de ander kant komt je niet op dezelfde plek met de zaag.

Bedenk ook dat je eigenlijk niet goed kan invallen met een cirkelzaag. Dan moet je ofwel van boven naar beneden zagen, met de zaag naar jezelf gericht (hallo ARBO), of je moet 'm al draaiende vanaf onder proberen te laten invallen, ook al lekker tricky... Los van het feit dat de schoen van de zaag waarschijnlijk niet echt lekker glijdt over de stenen. Zet dat gewoon uit je hoofd. Penny wise, pound foolish.

Als het echt niks mag kosten slijp/kras dan een sleuf in de steen in en tik voorzichtig met de combihamer of een moker en steenbeitel de uitstekende steen eraf, dat kan ook gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Sjoewe schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 22:32:
[...]

Het gaat niet alleen om het stof op jezelf .
Het is meer dat je ook hele tuin, gevel, ramen etc. vies worden. Baksteenstof is vettig en dat wordt nog erger als er vocht bijkomt, eigenlijk wordt het dan weer klei.

[...]

Die cirkelzaag die je linkt ga je het niet mee redden. Sowieso is de maximale zaagdiepte maar 45mm. Dat is een minder dan een halve standaard baksteen. Wat ga je met de andere helft doen, van de ander kant komt je niet op dezelfde plek met de zaag.

Bedenk ook dat je eigenlijk niet goed kan invallen met een cirkelzaag. Dan moet je ofwel van boven naar beneden zagen, met de zaag naar jezelf gericht (hallo ARBO), of je moet 'm al draaiende vanaf onder proberen te laten invallen, ook al lekker tricky... Los van het feit dat de schoen van de zaag waarschijnlijk niet echt lekker glijdt over de stenen. Zet dat gewoon uit je hoofd. Penny wise, pound foolish.

Als het echt niks mag kosten slijp/kras dan een sleuf in de steen in en tik voorzichtig met de combihamer of een moker en steenbeitel de uitstekende steen eraf, dat kan ook gewoon.
Dat laatste was ook mijn idee, gewoon een sleuf maken met de haakse slijper en dan de rest weg bikken. Als ik nu god weet wat allemaal zou gaan slopen had ik zo'n zaag echt wel gehuurd, maar voor 1 muurtje vind ik het gewoon overdreven. Maar wie weet begin ik er aan en ren ik alsnog naar de verhuur :P

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Sjoewe
Ik snap het wel hoor, ben in een jaar verbouwen getransformeerd van "hoezo kan het niet gewoon met m'n bejaarde klopboor" naar, "hee schat ik heb dit gekocht, de aanschaf was (bijna) minder dan een week huren" :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bao_mi1
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 18-06 13:30
ERMAWG schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 17:21:
[...]

Ja zelf gedaan. Ik houd wel van een uitdaging 8)7 Het is heel veel werk.

Eerst moet het zandbed vlak en aangetrild zijn. Dat is bij normale bestrating natuurlijk ook zo. Daarna heb ik er cement doorheen geharkt om een gestabiliseerd bed te creëren. Daarna de stenen er 1 voor 1 ingepuzzeld. Daarbij moet je dus steeds zoeken naar een steen die past.
Je ziet ook wel mensen die elke flagstone op maat slijpen maar dat vind ik een beetje nep.
Daarna heb ik voor de gaatjes die overbleven van groter dan +/- 5cm bij 5cm passtukjes gemaakt. Die heb ik dan wel geslepen en dus toch een beetje vals gespeeld. >:)
Daarna het voegmiddel aangebracht.
Best wel tevreden over. Alleen natuurlijk is het zo, dat als ik het nog een keer zou doen, ik nog iets meer tijd zou besteden aan het leggen. Ik zou dan met een grote waterpas zorgen dat de stenen onderling ook 100% vlak liggen. Nu zit er hier en daar een mm niveauverschil tussen. Dat is niet heel erg, het is toch buiten maar stoort me toch wel wat :S
[Afbeelding][Afbeelding]
Via de zoekfunctie kwam ik dit bericht tegen, hopelijk ben je nog op Tweakers te vinden!

Hoe ligt het terras er twee jaar later bij? Ik wil ook met flagstones aan de gang maar ik kan de juiste methode niet vinden. Bij jou lees ik dat je een gestabiliseerd zandbed hebt gemaakt door cement door het zand te mixen. Daar heb je dan de flagstones (los?) op gelegd, en dat heb je gevoegd?
Online lees ik dan weer dat voegen terwijl de stenen op zand liggen niet werkt, omdat het altijd een beetje zal bewegen en de voegen dus breken.

Hoe ervaar jij dit? En zijn er misschien anderen die ervaring hebben met het leggen van flagstones die me kunnen adviseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lankman
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Ik ben mijn overstek op 6m hoog aan het schilderen. Deze waren in abominabel staat. Na primer vandaag de eerste laag grondverf (trimetaal, heet gek genoeg ook primer vso). Nu heb ik zeer weinig ervaring met schilderen, en er viel regelmatig verf van mij kwast. Iemand hier een tip voor?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjoewe
Omdat er teveel verf aan je kwast zit. Plus, als het warm is wordt je verf ook vloeibaarder. Als je recht uit de pot schildert, doe dan een dik (post-)elastiek over de opening van je pot. Dan kan je de kwast daarlangs afstrijken en loopt de overtollige verf terug in de pot zonder dat het allemaal langs de randen afdruipt.

Maarrre...vertel even over het procedé wat je volgt?

Heb je de oversteek kaal gemaakt, of schilder je over een bestaande verflaag heen?

Grondverf en primer zijn niet persé verschillende dingen. Onder de streep is primer gewoon het engelse woord voor grondverf. In het nederlands is het verschil meestal dat het woord grondverf wordt gebruikt voor een product dat als onderlaag op (kaal) hout wordt toegepast en met primer een product wordt bedoelt dat je gebruikt om een andersoortige ondergrond mee te verven zoals kunstof, metaal of een bestaande oude verflaag in matige staat.

Maar eerst primer en dan nog grondverf, dat zou toch eigenlijjk niet nodig moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lankman
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
De boeiboarden zijn volgens mij een soort betonplex. Die kwaliteit is best goed denk ik , want het is minimaal 13 laags. Dan zit er nog een bruine coating overheen. Bij de slechte kale stukken zie je duidelijk dat de primer (af fabriek vermoed ik) losgelaten heeft. Het huis is in 2007 gebouwd, en denk dat de boeiboarden in 2009 pas geverfd zijn (stond casco). Dit is een jaar of 8 geleden geschilderd. Ik heb alle slecht plekken tot die coating terug geschilderd. Op advies van de verf specialist, behandel ik deze plekken eerst met een primer van Wijzanol. Daarna dus over het geheel een grondverf (trimetaal primer vso). Denk dat ik morgen nog maar een laag grondverf doe, en daarna 1 of 2 lagen highgloss (trimetal vso). Het is aan de zijkant van een uitbouw op eenstijl dak (55 graden). Om daar te komen ligt er een brede stijgerplank op een stijger, en op 2 aan elkaar gebonden ladders die op het dak rusten. Ik doe dus liever een laag extra, dan dat ik er weer een jaar eerder op moet.

De horizontale grote vlakken zijn allemaal best goed. De verticale ok (nu ja na 8 jaar niet perfect, maar niet wat ik zou zeggen gefaald/kapot). De kopse kanten van het gezaagde betonplex is ok waar die dik dichtgesmeerd was met verf, en slecht waar dat niet zo was. Het deel waar ik mee bezig ben staat wel op zuid, en in de wind, dus heeft aardig wat te verduren. Zou liefst de boeibiarden eraf halen, maar de helft van de schroeven breken af. (De schroeven roesten, en dat komt door de verf heen, of he ze nu primed of niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Iemand hier ervaring met het verwijderen van de bekabeling van een deurbel ivm plaatsen slimme deurbel? Kabels gaan van de meterkast naar de deurbel (met een bel-trafo?) en van daar naar de bel. Ik heb zelf nog nooit een groepenkast opengemaakt waar alle elektra naar binnen gaat, dus wellicht heeft iemand een goede tutorial?

[ Voor 5% gewijzigd door Ferra op 07-08-2024 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:49

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ferra schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 23:06:
Iemand hier ervaring met het verwijderen van de bekabeling van een deurbel ivm plaatsen slimme deurbel? Kabels gaan van de meterkast naar de deurbel (met een bel-trafo?) en van daar naar de bel. Ik heb zelf nog nooit een groepenkast opengemaakt waar alle elektra naar binnen gaat, dus wellicht heeft iemand een goede tutorial?
Kijk eerst maar eens hoeveel volt je beltrafo levert. Als dat voldoende is kun je zo aansluiten. En zo niet is een nieuwe beltrafo ook een optie.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Maar waarom weghalen? Als je nu al een geschikte beltrafo hebt in de groepenkast dan is een slimme deurbel met vaste voeding een slimmere keuze dan een met een batterij.

Ik heb hier vorig jaar een Ring geïnstalleerd met voeding op het bestaande circuit en dat was echt peanuts. Hele duidelijke installatie instructies erbij ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01:23
Sjoewe schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 23:01:
Ik snap het wel hoor, ben in een jaar verbouwen getransformeerd van "hoezo kan het niet gewoon met m'n bejaarde klopboor" naar, "hee schat ik heb dit gekocht, de aanschaf was (bijna) minder dan een week huren" :')
Nou inderdaad, zeker in de wat grotere verbouwingen. Ik ben bezig met het compleet installeren van een nieuwe deur in een muur, uitzagen, kozijn maken, oude deur opknappen en afhangen. Voor de meerpuntsluiting moest ik 3 sluitkommen infrezen. Voor de scharnieren had ik een freesmal gekocht en binnen een half uur had ik 4 scharnieren gefreesd in de deur en het kozijn. Maar die sluitkommen zijn 25mm breed en ik dacht dat ik dat wel kon fixen met m'n bestaande frezen...

Klusje duurde uiteindelijk bijna 2 uur met het continue wisselen van freesmal, herstellen van wat foutjes, etc. Ik had gewoon een freesje van 25mm mee moeten bestellen (kost een tientje), had mij anderhalf uur bespaard 8)7 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
The Eagle schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 23:14:
[...]

Kijk eerst maar eens hoeveel volt je beltrafo levert. Als dat voldoende is kun je zo aansluiten. En zo niet is een nieuwe beltrafo ook een optie.
Nieuwe deurbel is via POE incl. Chime via POE. Heb de trafo en bekabeling niet meer nodig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Burning_Tyre
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:15
Ferra schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 02:11:
[...]

Nieuwe deurbel is via POE incl. Chime via POE. Heb de trafo en bekabeling niet meer nodig.
Als het niet in de weg zit zou ik het laten zitten voor eventueel toekomstige bewoners.
Beltrafo kun je eventueel uitschakelen.

12xIQ7+ ZO (125) + 3xIQ7+ NW (310) +3xIQ7+ ZW (214) PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuwor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 00:26
Heeft er iemand hier ervaring met SPS lakken? Lees veel positieve verhalen over hun muurverf maar over de lakken lees ik erg weinig. Ga aan de slag met de buitenzijde van de kozijnen en ben op zoek naar een grondverf en hoogglans (alkyd-)lak.

Heb dan specifiek High Gloss SB en Primer LS op het hoog. Ben benieuwd of dit in de buurt komt van de kwaliteit van bijv. Sikkens Rubbol XD tegen een wat vriendelijkere prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:39

dragonhaertt

@_'.'

Fuwor schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 12:09:
Heeft er iemand hier ervaring met SPS lakken? Lees veel positieve verhalen over hun muurverf maar over de lakken lees ik erg weinig. Ga aan de slag met de buitenzijde van de kozijnen en ben op zoek naar een grondverf en hoogglans (alkyd-)lak.

Heb dan specifiek High Gloss SB en Primer LS op het hoog. Ben benieuwd of dit in de buurt komt van de kwaliteit van bijv. Sikkens Rubbol XD tegen een wat vriendelijkere prijs.
SPS is zo'n beetje bovenin het segment wat je bij de gemiddelde bouwmakt kan krijgen. (gamma/praxis)
Hoe zich dat verhoudt t.o.v. sikkens weet ik niet, maar het is zeker beter dan flexa/huismerken.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:06

Ik heb wel de Acryl variant Satun PU-A van SPS gebruikt. Ik heb het zowel gebruikt met roller/kwast als met de HVLP spraygun. Ik vind dat je het heel goed kan gebruiken als spray verf want daar heb ik echt goede resultaten mee behaald maar met een roller/kwast haalt sikkens wel echt aanzienlijke betere uitvloeing.

Geen ervaring met de alkyd lakken. alkyd vloeit wel altijd beter uit dus wie weet is dat meer dan prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Laatst online: 22:19

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit

Het verbruik ligt volgens mijn gevoel iets hoger dan Rubbol XD, mijn vorige huis staat in de sps, verwerkt veder prima.maar sikkens nog iets beter. Laatst viel mij op dat het nog heel behoorlijk in de lak staat (wit) Ik heb het 9 jaar geleden gedaan en daarna is er niet meer geschilderd. De exacte sps versie moet ik je schuldig blijven.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• louzy82
  • Laatst online: 19:10
Crosspost van het Akoestiek Topic maar ik wilde mijn nieuwe akoestische wanddoek ook graag hier delen.
Het hele verhaal van hoe ik het gemaakt, welke materialen ik gebruikt heb etc, kun je in dat topic vinden, hier zal ik enkel het eindresultaat delen.
Het eindresultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4EL30ctM3zXr66KVnNvm3z7497g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZSNLh3Mvk5zDR4WlisGboUCb.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door louzy82 op 08-08-2024 21:48 ]

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRAI.7
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:29

KRAI.7

Bwoah...

Hi allen, ik zou graag op zolder een ‘zwevend’ bureau willen maken door mijn bureau over de hele breedte van een gedeelte van de zolder te laten lopen. Nu heb ik hier en daar al wat rondgekeken maar vraag me toch af hoe ik het in mijn situatie het beste kan aanpakken.

Ik heb even twee schetsen (beetje amateuristisch :+) gemaakt van hoe ik het in gedachten had, vooraanzicht en van bovenaf gezien en ik vroeg me een aantal dingen af:

- Is de balkenconstructie (bv met vurenhouten balken) denken jullie stevig genoeg om een massief houten werkblad op te laten rusten van 2100x800mm? Of is dit te zwak en denken jullie aan een andere constructie?
- De materialen van de wanden zijn allemaal verschillend: de linkerwand is een gipswand, de achterwand is hout (knieschot) en de rechterwand is beton. Over het beton (en misschien gips ook nog niet echt) maak ik me geen zorgen, maar het hout vraag ik me wel af omdat het niet superdik hout is.
- Mocht het wel aan het knieschot kunnen worden bevestigd, is het wel handig om daar iets aan te bevestigen omdat het knieschot (of eigenlijk de balken daarachter) een draagconstructie is?

Mocht er nog verdere informatie nodig zijn hoor ik dat graag. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qf0Oan9FDZFY0iK9Fkp--_FQA2I=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/L5dBZS4IeyiWxd3s19JfDnt0.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NywG3-82GEHDzVSGUDw7NTukJFE=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/7MRp7YcSaTcg8GriM1pMHFA7.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
KRAI.7 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 22:25:
Hi allen, ik zou graag op zolder een ‘zwevend’ bureau willen maken door mijn bureau over de hele breedte van een gedeelte van de zolder te laten lopen. Nu heb ik hier en daar al wat rondgekeken maar vraag me toch af hoe ik het in mijn situatie het beste kan aanpakken.

Ik heb even twee schetsen (beetje amateuristisch :+) gemaakt van hoe ik het in gedachten had, vooraanzicht en van bovenaf gezien en ik vroeg me een aantal dingen af:

- Is de balkenconstructie (bv met vurenhouten balken) denken jullie stevig genoeg om een massief houten werkblad op te laten rusten van 2100x800mm? Of is dit te zwak en denken jullie aan een andere constructie?
- De materialen van de wanden zijn allemaal verschillend: de linkerwand is een gipswand, de achterwand is hout (knieschot) en de rechterwand is beton. Over het beton (en misschien gips ook nog niet echt) maak ik me geen zorgen, maar het hout vraag ik me wel af omdat het niet superdik hout is.
- Mocht het wel aan het knieschot kunnen worden bevestigd, is het wel handig om daar iets aan te bevestigen omdat het knieschot (of eigenlijk de balken daarachter) een draagconstructie is?

Mocht er nog verdere informatie nodig zijn hoor ik dat graag. :)

[Afbeelding][Afbeelding]
Om het nog niet te hebben over doorbuigen maar die twee draagbalken zou ik vervangen door een metalen L profiel op de muur en gipswand, Dan maak je links en rechts een L vast aan de muur door te boren in de opstaande zijde van die L, wanneer dat profiel net zo hoog is als je blad zie je er niets van en je hebt gelijk 2 vrijwel onzichtbare leggers om te blad aan de zijkanten op af te steunen, eventueel kan je het blad nog fixeren door het van onder af door dat profiel vast te schroeven.
Kijk je iig niet tegen de kopse kanten van die draagbalken aan. :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w45br5gtu7KmyCeuo58p2A1qQvQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lvKv5dWWgRyXH2Oxu9kd5FSb.jpg?f=fotoalbum_large

Met een lang profiel kan je zo ook je achterwand onzichtbaar van een legger voorzien.
Of je doet daar een draagbalk, achter onder je blad zie je de ondersteuning stukken minder zitten dan aan de voorkant.

Besef wel dat je ongeveer een "maatje bed" als bureau op wil hangen en dat gaat zonder verdere maatregelen zeker doorbuigen aan de voorkant, de overspanning is knap groot en dan staat er nog niets op je desk.

[ Voor 6% gewijzigd door PalingDrone op 09-08-2024 03:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 00:41
henkie196 schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 12:32:
[...]

Siliconenkit trekt geen stof aan zoals acrylaatkit dat wel doet. Dat is ook het soort kit dat je in de badkamer overal hebt zitten, bv.
Naast reguliere siliconenkit zou kit als deze ook moeten werken neem ik aan? Al staat er wel bij dat het overschilderbaar is en dat is met siliconenkit vaak niet. Wil vooral niet dat het zo stof aantrekt als acrylaatkit, wat wel overschilderbaar is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
CarpeVentum schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 08:38:
Naast reguliere siliconenkit zou kit als deze ook moeten werken neem ik aan? Al staat er wel bij dat het overschilderbaar is en dat is met siliconenkit vaak niet. Wil vooral niet dat het zo stof aantrekt als acrylaatkit, wat wel overschilderbaar is...
Zelf geen ervaring met die kit, maar zou volgens de omschrijving wel moeten werken, ja. Alternatief (naar mijn ervaring beter merk voor kit).

Maar als je gewone acrylaatkit overschildert heb je ook geen last van het stof, dus de keuze is of je wilt schilderen of niet. Ik weet niet hoe deze parket kits zijn met het aantrekken van stof, je zou denken dat, als het op kleur is, dat het niet over geschildert zou hoeven worden, maar zelf geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:48
Ik zat mijzelf af te vragen wat voor schroef ik. I dig heb. Ik heb de boel laten verbouwen en mijn binnenmuur is als volgt opgebouwd.

Stuc —> gipsplaats —> hout osb —> zacht isolatiemateriaal

Na het isolatiemateriaal begint natuurlijk mijn buitenmuur. Maar in principe zou ik natuurlijk alles wat ik vast moet schroeven in de osb moeten kunnen schroeven.
Maar heb ik hollewand pluggen nodig? Of hangt dat gewoon af van hoe zwaar het is.
Ik moet namelijk een rails bevestigen waar de keukenkastjes aan geplaatst moeten worden.

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
henkie196 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 09:08:
[...]

Zelf geen ervaring met die kit, maar zou volgens de omschrijving wel moeten werken, ja. Alternatief (naar mijn ervaring beter merk voor kit).

Maar als je gewone acrylaatkit overschildert heb je ook geen last van het stof, dus de keuze is of je wilt schilderen of niet. Ik weet niet hoe deze parket kits zijn met het aantrekken van stof, je zou denken dat, als het op kleur is, dat het niet over geschildert zou hoeven worden, maar zelf geen ervaring mee.
Hm, ik zie ook dat die overschilderbaar is en op acrylaatbasis is. Het doet me nog even twijfelen, want m'n zus gaat de kozijnen niet schilderen. Anders misschien toch beter (transparante) siliconen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
Een aanvullende vraag voor eenieder die kan helpen: op 1 plek in de hal is de houten ondervloer zo krom dat de planken die tegen de wand liggen wat omhoog komen. Spelen met de ondervloer van het laminaat heeft niets opgelost.

Mijn plan is om er over de lengte (2,5 meter) een paar schroeven naast/in te schroeven zodat de schroefkop het laminaat een beetje naar beneden drukt. Eventueel kan ik met een verzinkboor zorgen dat de schroefkop niet boven het laminaat uitsteekt. Op die plek in de hal komen plakplinten (helaas) en die gaan het laminaat niet naar beneden kunnen drukken. Zou dit een goede strategie zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Laatst online: 22:39

dragonhaertt

@_'.'

CarpeVentum schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 10:45:
Een aanvullende vraag voor eenieder die kan helpen: op 1 plek in de hal is de houten ondervloer zo krom dat de planken die tegen de wand liggen wat omhoog komen. Spelen met de ondervloer van het laminaat heeft niets opgelost.

Mijn plan is om er over de lengte (2,5 meter) een paar schroeven naast/in te schroeven zodat de schroefkop het laminaat een beetje naar beneden drukt. Eventueel kan ik met een verzinkboor zorgen dat de schroefkop niet boven het laminaat uitsteekt. Op die plek in de hal komen plakplinten (helaas) en die gaan het laminaat niet naar beneden kunnen drukken. Zou dit een goede strategie zijn?
Laminaat moet je niet vastschroeven, dat moet ruimte hebben om te werken.
Als je het vastschroefd heb je straks in de winter gleuven en in de zomer zal het omhoog komen te staan.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Waarom kan er geen normale plint over eigenlijk, daarmee is het gelijk opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 02:37
Ik overweeg om bij mijn woning bij de binnenmuur een voorzetwand met isolatie te laten plaatsen, weet iemand of je hier als woningeigenaar subsidie voor krijgt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01:19
https://www.rvo.nl/subsid...naren/isolatiemaatregelen

Voorwaarden gevelisolatie:
"U krijgt geen subsidie voor het isoleren van binnenmuren en scheidingswanden."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 02:37
Dan moet ik mezelf beter verduidelijken omdat ik wellicht de tekst niet goed lees.

Het gaat om de buitenmuren van de huis, deze is buitenmuur, spouw, binnenmuur, aan deze binnenmuur wil ik graag een voorzetwand plaatsen met isolatie en dan in aanmerking laten komen voor subsidie. Is dit dan in aanmerking voor subsidie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
dragonhaertt schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 10:57:
[...]

Laminaat moet je niet vastschroeven, dat moet ruimte hebben om te werken.
Als je het vastschroefd heb je straks in de winter gleuven en in de zomer zal het omhoog komen te staan.
Ja, dat had ik al verwacht. Maar ik dacht misschien kan ik een schroef zo schroeven dat het laminaat wel naar beneden wordt gedrukt, maar nog wel vrij heen en weer kan bewegen :9

@Sjoewe Yes, ik weet het en dat zou ook mijn keuze zijn. Het kan uiteraard wel, maar de opdrachtgever heeft anders gekozen: de oude plinten (die tevens een onderdeel zijn van / doorlopen in de kozijnen van dit huis op deze plek laten zitten. Deze zijn te groot voor een renovatie/overzetplint.

Het is dan ook 'maar' haar eerste huis en ze knapt beperkt op (ook wegens budget). Is een beetje knippen plakken dus, maar neemt niet weg dat ikzelf wel iets wil afleveren dat enigszins aan mijn standaarden voldoet.

Haar huis haar keuze, maar was even aan het puzzelen of ik dit op een andere relatief makkelijke manier kan oplossen. De houten ondervloer egaler maken kan natuurlijk ook maar staat wat uit verhouding tot de winst die ik ermee boek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
BaBoK schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 12:01:
Dan moet ik mezelf beter verduidelijken omdat ik wellicht de tekst niet goed lees.

Het gaat om de buitenmuren van de huis, deze is buitenmuur, spouw, binnenmuur, aan deze binnenmuur wil ik graag een voorzetwand plaatsen met isolatie en dan in aanmerking laten komen voor subsidie. Is dit dan in aanmerking voor subsidie?
Als het maar aan de buitengevel is en het wordt uitgevoerd door een bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17-06 22:53
CarpeVentum schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 12:06:
[...]

Ja, dat had ik al verwacht. Maar ik dacht misschien kan ik een schroef zo schroeven dat het laminaat wel naar beneden wordt gedrukt, maar nog wel vrij heen en weer kan bewegen :9

@Sjoewe Yes, ik weet het en dat zou ook mijn keuze zijn. Het kan uiteraard wel, maar de opdrachtgever heeft anders gekozen: de oude plinten (die tevens een onderdeel zijn van / doorlopen in de kozijnen van dit huis op deze plek laten zitten. Deze zijn te groot voor een renovatie/overzetplint.

Het is dan ook 'maar' haar eerste huis en ze knapt beperkt op (ook wegens budget). Is een beetje knippen plakken dus, maar neemt niet weg dat ikzelf wel iets wil afleveren dat enigszins aan mijn standaarden voldoet.

Haar huis haar keuze, maar was even aan het puzzelen of ik dit op een andere relatief makkelijke manier kan oplossen. De houten ondervloer egaler maken kan natuurlijk ook maar staat wat uit verhouding tot de winst die ik ermee boek.
Laminaatvloeren werken in beide richtingen volgens mij, dus je zou echt een oversized gat moeten maken voor de schroef om genoeg werking te houden (en dan moet je dus ook een flinke ring gebruiken om het gat te overbruggen). Dat wordt hoe dan ook lelijk.

Kan je geen kwartrond profiel onderaan de plint bevestigen die de vloer op z'n plek houdt? (google op: 'shoe moulding')

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

Acties:
  • +49 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:42

Exigence

dnkroz

Deel normaal niet zo veel, maar heb afgelopen dagen iets afgemaakt wat al wat langer in mijn hoofd zat. En ben best blij met het eindresultaat :) Boven mijn garage zit een prima zolder, maar hier zat alleen maar een vlizotrapje in. In de praktijk betekent dat dat je gewoon te weinig praktisch gebruik maakt van de zolder. Dus laatst besloten dat ik er maar een vaste trap in wilde. Eerst het gat groter gemaakt (dusdanig groot dat ik ook nog spullen naar boven kan hijsen, er hangt een elektrische takel boven).

Kant en klare trappen en bouwpakketten waren mij te duur, en het is maar een trap naar een garage zolder.

Daarom besloten om van CLS'en van 235 breed zelf een trap te maken. Trap heb ik eerst uitgetekend en werktekeningen van gemaakt. Heb niet overal foto's van. Heb de tredes zelf wat meer afgerond dan de standaard radius van een CLS. De tredes afgerond met r=9,5mm en de tredes in de bomen gefreesd met een frees met diameter 19mm.

Nu alleen nog een balustrade boven, en een leuning.

Tredes uitfrezen in de trapbomen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NNymeg9eD9GnRlGeJxIRWctSUhs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6VS4xJjaiTzq61BPo4i98cst.jpg?f=fotoalbum_large

Trapbomen gereed en op maat gezaagd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PHh_IN99DwBi-pPlepTeQGMtjRM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n5K9d3aPmGaGluEgBYzouOjI.jpg?f=fotoalbum_large

Trapboom passen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9uuSLsdlbD5bkRpg39-olfNLYuk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wq3rZ9WVoGVwwc0ChuaU0bR1.jpg?f=fotoalbum_large

Tredes monteren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/53FCoY41RVTuvdqFw2Bk1t23xfA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tjOriZFkqBCfctLuoNwjRi0Y.jpg?f=fotoalbum_large

Eindresultaat
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hBKnfYBbocMqTSdhB9ntwpD302M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YWTIBR33kQMGD2uJ7D9vViqX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pDLiFPV4r3SUbsU84SXUNPg4njQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LXQD0pGpdIkVIldqAsc7q9Fm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lGyYQ-ZNWHbLjFUxjm3qQGNvPdQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/okyTpKPsXnNPXEHMJaqc3CRi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uqOsN3eebjYG08wkio3tb9OHay0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yHGHtkI8A9jqiL1XSlY2CPT4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mountaink
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 17-06 19:20
Ik ben op zoek naar een goed binnendeurkozijn (lees: niet krom). Die van de bouwmarkten zijn vaak goed verpakt, waardoor juist inschatten voor gebrek aan kromming lastig is. Bouwmaat bestellen is afhaal en dus ook niet kunnen zien of er een kromming in zit. Voorkeur is hardhout 56x90.

Woon niet in de buurt van online deuren/kozijn leveranciers.

Iemand de gouden tip voor goede bouwmarktkwaliteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Pontmeyer en dergelijke?

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exigence

Exigence

dnkroz

mountaink schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 13:08:
Ik ben op zoek naar een goed binnendeurkozijn (lees: niet krom). Die van de bouwmarkten zijn vaak goed verpakt, waardoor juist inschatten voor gebrek aan kromming lastig is. Bouwmaat bestellen is afhaal en dus ook niet kunnen zien of er een kromming in zit. Voorkeur is hardhout 56x90.

Woon niet in de buurt van online deuren/kozijn leveranciers.

Iemand de gouden tip voor goede bouwmarktkwaliteit?
Veel houthandels verkopen ook deurkozijnen. Die kun je vaak gewoon zien voordat je ze koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:50
Korte vraag: zijn hier mensen die een sprinkler in hun woning hebben? Voor bescherming bij brand dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fedde
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:34
Dennis schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 15:36:
Korte vraag: zijn hier mensen die een sprinkler in hun woning hebben? Voor bescherming bij brand dus.
Denk dat dat afgezien van appartementen niet of nauwelijks voorkomt. Vanwaar de vraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Fedde schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 15:48:
Denk dat dat afgezien van appartementen niet of nauwelijks voorkomt. Vanwaar de vraag?
Ik las over een zolderbrand waar het hele huis onbewoonbaar werd. Toen dacht ik weer aan een sprinkler voor thuis op zolder, aangezien drogers in veel gevallen de oorzaak zijn.

In 2016/2017 was er veel aandacht voor, maar dat lijkt een beetje weggeëbd. Ik zie ook dat er geen erkende installateurs zijn voor sprinklers in woningen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Exigence

Exigence

dnkroz

Wat denk je dat er met de rest van de woning gebeurt als de sprinkler op zolder afgaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 02:11
Exigence schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 16:14:
Wat denk je dat er met de rest van de woning gebeurt als de sprinkler op zolder afgaat?
Ligt eraan. Onze garage is bijvoorbeeld volledig betegeld. Zowel de vloer als de wanden en heeft een eigen afvoerput. Ik zou het daar nog best wel overwegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
TwingyTwingy schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 16:16:
[...]

Ligt eraan. Onze garage is bijvoorbeeld volledig betegeld. Zowel de vloer als de wanden en heeft een eigen afvoerput. Ik zou het daar nog best wel overwegen.
Dat is niet echt een antwoord op de gestelde vraag :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Dennis schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 16:12:
[...]

Ik las over een zolderbrand waar het hele huis onbewoonbaar werd. Toen dacht ik weer aan een sprinkler voor thuis op zolder, aangezien drogers in veel gevallen de oorzaak zijn.

In 2016/2017 was er veel aandacht voor, maar dat lijkt een beetje weggeëbd. Ik zie ook dat er geen erkende installateurs zijn voor sprinklers in woningen.
Kun je beter naar een blusbom of blusgranaat kijken boven je droger

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:56
Als je bang bent voor een zolderbrand veroorzaakt door een wasdroger, dan kun je die ouderwetse droger beter vervangen door een warmtepompdroger.
Die branden met wasdrogers worden namelijk vooral veroorzaakt door stof rond het verwarmingselement, waardoor dat element zijn warmte niet meer kwijt kan en veel te warm wordt.
Wamtepompdrogers zijn fysiek niet in staat om dergelijke hoge temperaturen te bereiken en daarom veel veiliger (en uiteraard ook veel energiezuiniger).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:20

JB

Cédric roelt!

Iemand al eens met “hetzelfde bijltje” gehakt? De vrouw wilde graag een wereldkaart op aluminium. 120x80 cm groot. Dat wordt met een ophangsysteem geleverd maar ik krijg daar toch wat jeuk van.

Het is een plakplaatje wat op de achterkant moet worden geplakt. Na bevestigen een uur lang 15 kg druk erop laten en dan 24 uur wachten totdat je het ophangt om vervolgens “te hopen” dat alles blijft hangen aan de muur…

Nu worden die dingen er standaard bij geleverd en kan ik me niet voorstellen dat als ze er veel gezeur mee hebben, dit zo blijven doen maar zou hier toch graag nog wat extra (onzichtbare) veiligheid toepassen :+

Iemand ideeën?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:17
JB schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 18:59:
Iemand al eens met “hetzelfde bijltje” gehakt? De vrouw wilde graag een wereldkaart op aluminium. 120x80 cm groot. Dat wordt met een ophangsysteem geleverd maar ik krijg daar toch wat jeuk van.

Het is een plakplaatje wat op de achterkant moet worden geplakt. Na bevestigen een uur lang 15 kg druk erop laten en dan 24 uur wachten totdat je het ophangt om vervolgens “te hopen” dat alles blijft hangen aan de muur…

Nu worden die dingen er standaard bij geleverd en kan ik me niet voorstellen dat als ze er veel gezeur mee hebben, dit zo blijven doen maar zou hier toch graag nog wat extra (onzichtbare) veiligheid toepassen :+

Iemand ideeën?
Vastplakken met hi-tack blijft gegarandeerd zitten :+ maar vermoed wat overkill

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:20

JB

Cédric roelt!

perspectivebass schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 19:48:
[...]

Vastplakken met hi-tack blijft gegarandeerd zitten :+ maar vermoed wat overkill
Alsin aan muur? Gaat vast stucquen beter :+ Wel gedacht om dat plaatje zo op de achterkant te plakken maar er zit ook een plakstrip tussen.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doktervictor
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-06 16:10
JB schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 18:59:

Iemand ideeën?
Print op alu dibond met ophangsysteem. Print soort, afwerking en formaat naar keuze. Zelf plaatje aanleveren of uitkiezen uit assortiment.

Prachtige resultaten bij mij thuis met vakantie plaatjes op hahnemühle bright cotton.

Tip: eerst demo pakket bestellen voor paar euro, kun je kijken wat je mooi vind qua druksoort

https://www.gallerycolor.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den_S85
  • Laatst online: 18-06 13:38
[...]

Enig idee wat er bij komt kijken om een gecertificeerde sprinklerinstallatie aan te laten leggen?

Daarbij, een sprinklerinstallatie is geen brandbestrijdingsinstallatie, het is een brandbeperkingsinstallatie. Zoals al aangegeven, de hoeveelheid water die vrijkomt zorgt ervoor dat de rest van de woning waterschade heeft, wat ook herstelt zal moeten worden en mogelijk niet verzekerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Overigens doet de brandweer hetzelfde. Als die gaan blussen op zolder kan je op zijn minst het hele trappenhuis gaan herstellen.

Zoals gemeld lijkt mij een warmtepompdroger met fatsoenlijke filters (twee dus) een stuk kosteneffectiever.

[ Voor 30% gewijzigd door Caelorum op 09-08-2024 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Den_S85 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 22:24:
Enig idee wat er bij komt kijken om een gecertificeerde sprinklerinstallatie aan te laten leggen?
Voor woonhuizen hoef je niet te certificeren lees ik overal.
Daarbij, een sprinklerinstallatie is geen brandbestrijdingsinstallatie, het is een brandbeperkingsinstallatie. Zoals al aangegeven, de hoeveelheid water die vrijkomt zorgt ervoor dat de rest van de woning waterschade heeft, wat ook herstelt zal moeten worden en mogelijk niet verzekerd is.
Nou daarom ben ik op zoek naar meer informatie hierover en vroeg dus of anderen een sprinkler hebben.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:01
Andrehj schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 16:54:
[...]

Als je bang bent voor een zolderbrand veroorzaakt door een wasdroger, dan kun je die ouderwetse droger beter vervangen door een warmtepompdroger.
Die branden met wasdrogers worden namelijk vooral veroorzaakt door stof rond het verwarmingselement, waardoor dat element zijn warmte niet meer kwijt kan en veel te warm wordt.
Wamtepompdrogers zijn fysiek niet in staat om dergelijke hoge temperaturen te bereiken en daarom veel veiliger (en uiteraard ook veel energiezuiniger).
Een droogmolen, die wordt nooit warm en verbruikt geen stroom.
Vereist alleen een stukje tuin of balkon.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blune
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-06 14:26
In mijn tuin ligt een gemetseld putje waar hemelwaterafvoer doorheen gaat. Nu wil ik daar een extra pijp op aansluiten, dus ik heb daarvoor een 75mm gat gemaakt waar die pijp doorheen moet. Ik laat de pijp door de steen heen steken en aan de buitenkant van waar de pijp de de put in gaat wilde ik nog iets ter afdichting. Wat zou ik daarvoor kunnen gebruiken? Moet het iets van cement zijn? Ik zat zelf aan polymax te denken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-06 08:00
Dennis schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 23:41:
[...]

Voor woonhuizen hoef je niet te certificeren lees ik overal.

[...]

Nou daarom ben ik op zoek naar meer informatie hierover en vroeg dus of anderen een sprinkler hebben.
Nou je antwoord is duidelijk lijkt me: komt niet voor, het bestaat vrijwel niet in gewone woonhuizen. Maar goed ook, want er zijn al wat bezwaren genoemd maar ik heb er nog wel een paar:

1) je zou zo'n installatie periodiek moeten testen, best wel tijd/geld/gedoe
2) de waterdruk in je huis is echt niet genoeg om beetje nuttig te 'sprinkelen', grote panden hebben hiervoor vaak een eigen installatie met groot voorraadvat, pompen met hoge druk etc. Zelfs als je het aan zou leggen heb je waarschijnlijk veel te weinig druk om effectief water te kunnen inzetten
3) wat doe je bij een "false positive"? hele zolder naar de gallemiezen als de installatie per ongeluk af zou gaan
4) vanaf boven op zolder de sprinklers aan garandeert zo'n beetje dat je hele huis daarna herbouwd kan worden door de bizarre waterschade. Dus ja, of je er nou iets mee opschiet. Ja je huis fikt misschien minder af maar is wel zeiknat, pick your poison >:)
5) meeste branden komen voor in de keuken en de meterkast, dus handiger om in die ruimtes wat te doen aan brandwering/-beperking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:48

thijsco19

KTM 990 SMT

Dennis schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 15:36:
Brandpreventie is hier het enigste goede antwoord.

Daarnaast, mocht er brand ontstaan, is het tijdig ontdekken (rookmelders!!!) veel effectiever.
In de eerste stadium van een brand komt vaak rook vrij en de typische geur van brand, als je hierop reageert en direct de brandweer belt zijn ze er gelukkig heel vaak op tijd bij. Hierdoor kan er met minimale (water) schade worden geblust.

Hier kan geen enkele sprinklerinstallatie tegenaan.
Dan kan je beter een blusgasinstallatie nemen :+.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• basjuuhhh
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 21:51
Fr33z schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 13:31:
[...]

Nou je antwoord is duidelijk lijkt me: komt niet voor, het bestaat vrijwel niet in gewone woonhuizen. Maar goed ook, want er zijn al wat bezwaren genoemd maar ik heb er nog wel een paar:

2) de waterdruk in je huis is echt niet genoeg om beetje nuttig te 'sprinkelen', grote panden hebben hiervoor vaak een eigen installatie met groot voorraadvat, pompen met hoge druk etc. Zelfs als je het aan zou leggen heb je waarschijnlijk veel te weinig druk om effectief water te kunnen inzetten
3) wat doe je bij een "false positive"? hele zolder naar de gallemiezen als de installatie per ongeluk af zou gaan
4) vanaf boven op zolder de sprinklers aan garandeert zo'n beetje dat je hele huis daarna herbouwd kan worden door de bizarre waterschade. Dus ja, of je er nou iets mee opschiet. Ja je huis fikt misschien minder af maar is wel zeiknat, pick your poison >:)
5) meeste branden komen voor in de keuken en de meterkast, dus handiger om in die ruimtes wat te doen aan brandwering/-beperking
Met alles ben ik het met je eens behalve de "false positive". Ik ben brandmeldbeheerder, en heb werkelijk nog nooit een kapotte sprinklerkop gezien die "zomaar" kapot is gegaan. Dat is altijd door toedoen van menselijk handelen. Ik zit in een grote fabriek, waar de omstandigheden zo zijn dat er wel eens een heftruck of iets tegen aanrijdt. Een sprinklerkop gaat normaliter alleen op temperatuur af. Thuis, als je weet dat ze er hangen zul je ze niet zomaar kapot slaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
Blune schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 12:20:
In mijn tuin ligt een gemetseld putje waar hemelwaterafvoer doorheen gaat. Nu wil ik daar een extra pijp op aansluiten, dus ik heb daarvoor een 75mm gat gemaakt waar die pijp doorheen moet. Ik laat de pijp door de steen heen steken en aan de buitenkant van waar de pijp de de put in gaat wilde ik nog iets ter afdichting. Wat zou ik daarvoor kunnen gebruiken? Moet het iets van cement zijn? Ik zat zelf aan polymax te denken.
Is niet per se nodig, het is maar regenwater wat er langs komt. Maar normaal zou je dat doen met wat specie. Polymax kan ook maar ik zou dat zelf liever niet doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
thijsco19 schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 13:54:
[...]

Brandpreventie is hier het enigste goede antwoord.

Daarnaast, mocht er brand ontstaan, is het tijdig ontdekken (rookmelders!!!) veel effectiever.
In de eerste stadium van een brand komt vaak rook vrij en de typische geur van brand, als je hierop reageert en direct de brandweer belt zijn ze er gelukkig heel vaak op tijd bij. Hierdoor kan er met minimale (water) schade worden geblust.

Hier kan geen enkele sprinklerinstallatie tegenaan.
Dan kan je beter een blusgasinstallatie nemen :+.
Minimale schade als de brandweer ter plaatse moet komen? Een brand gaat zo ongelooflijk snel dat in die 5-10 minuten voordat zij er zijn er al ongelooflijk veel schade is.

Ben het met je eens dat rookmelders nut hebben, maar dat is puur om er levend en ongeschonden uit te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Fr33z schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 13:31:

Dat is maar de vraag. Ik lees verschillende dingen op internet. Maar de eisen aan een "drinkwaterleidingsprinkler" zijn veel minder groot dan die voor commerciële gebouwen.
Voor een ruimte van 4m2 zou het misschien best wel eens kunnen werken. Er zijn dus speciale drinkwaterleidingsprinklers.
3) wat doe je bij een "false positive"?
Huilen :+
Als je hem beperkt tot een speciale ruimte waar je bijvoorbeeld een tegelvloer met afvoer aanlegt zou dat best wel eens mee kunnen vallen.
Ik zie bij mij grootste risico op zolder met droger en omvormer zonnepanelen en in de toekomst mogelijk een thuisaccu.

Overigens is de waterbom die hier al werd genoemd misschien ook een goede optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Wolly schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 15:55:
Minimale schade als de brandweer ter plaatse moet komen? Een brand gaat zo ongelooflijk snel dat in die 5-10 minuten voordat zij er zijn er al ongelooflijk veel schade is.

Ben het met je eens dat rookmelders nut hebben, maar dat is puur om er levend en ongeschonden uit te komen.
Inderdaad, de sprinkler heeft een heel ander doel en houdt de brand beheersbaar. Natuurlijk wil je niet dat dat ding per ongeluk af gaat, maar uiteindelijk houd je een brand hiermee behapbaar en beperk je het tot één ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:03
Vraag ;

Ik heb zelf een tafel gemaakt voor in het terras met als blad multiplex. Staat dus wel regendroog, maar wordt wel vochtig van de omgeving. Blad is geverfd in de kleur die we wilden. Nu nog aflakken met iets dat zowel vochtbestendig is als gewoon lekker krasvast en transparant.

Ik zat zelf een beetje aan rambo pantser jachtlak te denken. Is dat een beetje ok? Of is er een betere oplossinge (heb nl ook al lopen denken aan heel dun laagje epoxy te schenken)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Laatst online: 22:19

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
maartend schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 16:38:
Vraag ;

Ik heb zelf een tafel gemaakt voor in het terras met als blad multiplex. Staat dus wel regendroog, maar wordt wel vochtig van de omgeving. Blad is geverfd in de kleur die we wilden. Nu nog aflakken met iets dat zowel vochtbestendig is als gewoon lekker krasvast en transparant.

Ik zat zelf een beetje aan rambo pantser jachtlak te denken. Is dat een beetje ok? Of is er een betere oplossinge (heb nl ook al lopen denken aan heel dun laagje epoxy te schenken)
er is ook kwastbare epoxy
https://www.mrboat.nl/mrb...niversele-epoxy-langzaam/

Nog geen ervaring mee ik kreeg het als tip van de winkel op een vraag die ik had.

edit: en een klein schopje naar klussende tweaker.

[ Voor 9% gewijzigd door twain4me op 10-08-2024 17:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:50
Dennis schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 16:06:
[...]

[...]

Ik zie bij mij grootste risico op zolder met droger en omvormer zonnepanelen en in de toekomst mogelijk een thuisaccu.

Overigens is de waterbom die hier al werd genoemd misschien ook een goede optie.
Let wel goed op of een sprinkler installatie geschikt is om branden die ontstaan door je omvormer of thuisaccu te blussen.
Ik kan me herinneren dat de brandweer een electrische auto in een container met water zet, omdat normaal blussen niet werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:48

thijsco19

KTM 990 SMT

Eigenlijk is dit offtopic.
Wolly schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 15:55:
[...]

Oh zeker, een brand kan zich heel snel ontwikkelen.
Toch gebeurt het geregeld dat het alleen bij, bijvoorbeeld, de droger blijft.

Daarom is preventie zo belangrijk. (Denk aan de filters schoonmaken en dergelijke)

Begrijp mij niet verkeerd, het zou echt wel kunnen werken, anders zouden er geen installaties in bedrijfsgebouwen aanwezig zijn. Vraag mij alleen af of de eventuele extra waterschade opweegt tegenover de brandschade.
Wij als brandweer spuiten namelijk niet zomaar in het wilde weg. Wij proberen ook echt wel waterschade te beperken. Een sprinkler gaat af en niet uit zijn eigen weer uit. Dat zou dan de brandweer moeten doen bij de nacontrole.
Dus gedurende 5 tot 10 minuten sproeit de sprinkler lekker rond.
roltor schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 17:26:
[...]

Let wel goed op of een sprinkler installatie geschikt is om branden die ontstaan door je omvormer of thuisaccu te blussen.
Ik kan me herinneren dat de brandweer een electrische auto in een container met water zet, omdat normaal blussen niet werkt
Omvormer is een vervelende, zonnepanelen blijven natuurlijk leveren (als de zon schijnt). Daar zit het grootste gevaar voor de brandweer bij een omvormer.
Thuisaccu is weer een ander verhaal. Hier zou ik zelf eigenlijk geen raad me weten. De huidige werkwijze bij (li-ion) accu's, zoals fiets accu's, is inderdaad onderdompelen in water. Een thuisaccu die op zolder geplaatst is kunnen we niet zomaar onderdompelen.
Maar hier zal een sprinkler dus ook niet effectief zijn.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
thijsco19 schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 19:06:
Eigenlijk is dit offtopic.

[...]

Oh zeker, een brand kan zich heel snel ontwikkelen.
Toch gebeurt het geregeld dat het alleen bij, bijvoorbeeld, de droger blijft.

Daarom is preventie zo belangrijk. (Denk aan de filters schoonmaken en dergelijke)

Begrijp mij niet verkeerd, het zou echt wel kunnen werken, anders zouden er geen installaties in bedrijfsgebouwen aanwezig zijn. Vraag mij alleen af of de eventuele extra waterschade opweegt tegenover de brandschade.
Wij als brandweer spuiten namelijk niet zomaar in het wilde weg. Wij proberen ook echt wel waterschade te beperken. Een sprinkler gaat af en niet uit zijn eigen weer uit. Dat zou dan de brandweer moeten doen bij de nacontrole.
Dus gedurende 5 tot 10 minuten sproeit de sprinkler lekker rond.

[...]

Omvormer is een vervelende, zonnepanelen blijven natuurlijk leveren (als de zon schijnt). Daar zit het grootste gevaar voor de brandweer bij een omvormer.
Thuisaccu is weer een ander verhaal. Hier zou ik zelf eigenlijk geen raad me weten. De huidige werkwijze bij (li-ion) accu's, zoals fiets accu's, is inderdaad onderdompelen in water. Een thuisaccu die op zolder geplaatst is kunnen we niet zomaar onderdompelen.
Maar hier zal een sprinkler dus ook niet effectief zijn.
Thuisaccu's op zolder lijkt me ook geen goed idee. Bij de meterkast, de berging, de garage oid. dat lijkt me beter.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chninkel
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 07-06 17:10
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6jUfFDrG6j8rQ9LgJbu536B6UFc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gsBPbEWcTqdTO0LUibHBdNNY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_N3wK3-geg1U8InMrhoNViJlPPg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oH7Eezk3swYyk8juSt7sNA60.jpg?f=fotoalbum_large
Vandaag garage deur geschilderd met rust oleum garagedeur verf. Zou nu 12 jaar netjes moeten blijven. De oude blauwe verf was van hamerite maar werd al snel vaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chninkel
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 07-06 17:10
miicker schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 00:10:
Vraagje, we hebben nu een dubbele garagedeur. Die is van hout en vrij oud. We willen deze vervangen voor een sectionaaldeur. Dit lijkt me vrij ingewikkeld om zelf te doen, of vergis ik me?

Op internet vind ik nou niet snel een partij waar ik een prijs zie o.i.d. Voornamelijk partijen waar ik offertes kan opvragen. Waar vind ik een bedrijf die dit kan vervangen (en een beetje een normale prijs vraagt)?

Edit:
Regio Brabant (omgeving Tilburg)
Als je een deur op maat besteld is het met een beetje handigheid te doen met z'n tweeën. Als je heel handig bent koop je op marktplaats een tweede hands deur en kun je die zelf op maat maken. De afmetingen moeten wel in de buurt komen van de huidige deurmaat omdat de veren op het gewicht van de deur zijn afgestemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Chninkel schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 22:03:
[...]

Als je een deur op maat besteld is het met een beetje handigheid te doen met z'n tweeën. Als je heel handig bent koop je op marktplaats een tweede hands deur en kun je die zelf op maat maken. De afmetingen moeten wel in de buurt komen van de huidige deurmaat omdat de veren op het gewicht van de deur zijn afgestemd.
Inmiddels al een deur besteld die geplaatst wordt. Vond de prijs erg meevallen. Heb drie offertes ontvangen en ben voor de goedkoopste gegaan.

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Harrie_ schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 10:30:
Nu ik eindelijk vakantie heb, heb ik weer eens tijd om verder te werken aan mijn 'hobbyproject'; een kippenhok. Dit is vorig jaar in het najaar een beetje blijven steken, in de tussentijd waren er belangrijkere zaken zoals het afwerken van het dak van de garage. Komende week even flink gasgeven om het binnenhok af te maken, hopelijk krijg ik hier wat positieve reacties die je de motivatie geven om dit klusje een keer af te ronden O-)

De status op dit moment:

[Afbeelding]
In navolging op deze post maar weer een korte update met wat vorderingen...

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/yB4q9JqK/1.jpg
Hetzelfde als in de vorige post maar dan vanuit een andere hoek waarop het dak wat beter te zien is. Omdat ik zoveel mogelijk 'ongeveer' de de maatvoering 1:6 probeer aan te houden is het dak gemaakt van gewone shingles die in 6 stukken zijn verdeeld.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/8Dh2b1D6/2.jpg
De benedenverdieping inmiddels gemaakt, dit wordt het gedeelte waar de kippen voer aan kunnen, aan de achterkant zit een voerbak met deksel die vanaf daar bij te vullen is.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/hcsNHpX4/3.jpg
Een totaalshot, na 2 dagen werk.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/L22rCr60/4.jpg
Resultaat na nog een keer 2 dagen werk. Inmiddels is het balkon verlengd en voorzien van een railing en er is een scharnierbare trap naar boven gemaakt. Ik heb gelijk de achterwand een beetje hersteld en geschuurd. Het hele afdak is tegen een schutting aangebouwd die inmiddels al wat geleden had.

Wat er nu nog globaal te gebeuren staat, niet persé in deze getoonde volgorde want ik werk eraan als ik zin heb en dan doe ik waar ik op dat moment zin in heb 8)
• Straatwerk onderaan de trap
• Miniatuur gordingen en schoren onder het balkon
• Uithangbord boven het eetgedeelte en boven de deur boven met pakkende namen
• Werkende deur maken in het deurkozijn
• Wat werk aan het nachthok (ventilatierooster aan de achterkant, schemerverlichting, legnesten en zitstok)
• Alles beitsen en de miniatuur kozijnen + balken in een donkerdere kleur beitsen.
• Gaas in de ren maken
• Een deur in de ren maken

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18-06 12:22
Harrie_ schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 22:06:
[...]

In navolging op deze post maar weer een korte update met wat vorderingen...

[Afbeelding]
Hetzelfde als in de vorige post maar dan vanuit een andere hoek waarop het dak wat beter te zien is. Omdat ik zoveel mogelijk 'ongeveer' de de maatvoering 1:6 probeer aan te houden is het dak gemaakt van gewone shingles die in 6 stukken zijn verdeeld.

[Afbeelding]
De benedenverdieping inmiddels gemaakt, dit wordt het gedeelte waar de kippen voer aan kunnen, aan de achterkant zit een voerbak met deksel die vanaf daar bij te vullen is.

[Afbeelding]
Een totaalshot, na 2 dagen werk.

[Afbeelding]
Resultaat na nog een keer 2 dagen werk. Inmiddels is het balkon verlengd en voorzien van een railing en er is een scharnierbare trap naar boven gemaakt. Ik heb gelijk de achterwand een beetje hersteld en geschuurd. Het hele afdak is tegen een schutting aangebouwd die inmiddels al wat geleden had.

Wat er nu nog globaal te gebeuren staat, niet persé in deze getoonde volgorde want ik werk eraan als ik zin heb en dan doe ik waar ik op dat moment zin in heb 8)
• Straatwerk onderaan de trap
• Miniatuur gordingen en schoren onder het balkon
• Uithangbord boven het eetgedeelte en boven de deur boven met pakkende namen
• Werkende deur maken in het deurkozijn
• Wat werk aan het nachthok (ventilatierooster aan de achterkant, schemerverlichting, legnesten en zitstok)
• Alles beitsen en de miniatuur kozijnen + balken in een donkerdere kleur beitsen.
• Gaas in de ren maken
• Een deur in de ren maken
Haha wat cool!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:22
PalingDrone schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 01:30:
[...]

Om het nog niet te hebben over doorbuigen maar die twee draagbalken zou ik vervangen door een metalen L profiel op de muur en gipswand, Dan maak je links en rechts een L vast aan de muur door te boren in de opstaande zijde van die L, wanneer dat profiel net zo hoog is als je blad zie je er niets van en je hebt gelijk 2 vrijwel onzichtbare leggers om te blad aan de zijkanten op af te steunen, eventueel kan je het blad nog fixeren door het van onder af door dat profiel vast te schroeven.
Kijk je iig niet tegen de kopse kanten van die draagbalken aan. :)
[Afbeelding]

Met een lang profiel kan je zo ook je achterwand onzichtbaar van een legger voorzien.
Of je doet daar een draagbalk, achter onder je blad zie je de ondersteuning stukken minder zitten dan aan de voorkant.

Besef wel dat je ongeveer een "maatje bed" als bureau op wil hangen en dat gaat zonder verdere maatregelen zeker doorbuigen aan de voorkant, de overspanning is knap groot en dan staat er nog niets op je desk.
Ik heb zo een 'bar' hangen. De hoeklijnen heb ik wel omgedraaid, het verticale stuk zit niet tussen het blad en de muur maar wijst naar beneden. In dat stuk heb ik gaten geboord en daarmee verankert in de muur. imho ook mooier omdat je niet van klossen hout in de hoeken ziet zitten.

ps in lengte heb ik ze korter gehouden dan de diepte van het blad zodat je ze niet snel kan zien omdat ze wat verder onder het blad zitten.

@KRAI.7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-06 08:00
Dennis schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 16:06:
[...]

Dat is maar de vraag. Ik lees verschillende dingen op internet. Maar de eisen aan een "drinkwaterleidingsprinkler" zijn veel minder groot dan die voor commerciële gebouwen.

[...]

Voor een ruimte van 4m2 zou het misschien best wel eens kunnen werken. Er zijn dus speciale drinkwaterleidingsprinklers.

[...]

Huilen :+

[...]

Als je hem beperkt tot een speciale ruimte waar je bijvoorbeeld een tegelvloer met afvoer aanlegt zou dat best wel eens mee kunnen vallen.

[...]

Prima als je t zelf anders ziet maar lijkt me niet dat dit je verder brengt. Jij vraagt 'hebben mensen sprinklers in een gewone woning?'. Reacties zijn nee want allemaal dingen zoals aangedragen.

Waar ben je naar op.zoek? Je post komt ineens met allemaal antwoorden of alternatieven maar lijkt vooral een reden om voor jezelf een sprinkler te rechtvaardigen.

Jij ziet blijkbaar risico's met wasdrogers en omvormers en thuisaccus. Die zijn redelijk.simpel te mitigeren: 1) neem een warmtepompdroger, 2) omvormers vliegen niet in de fik en 3) thuisaccus zijn notoir brandgevaarlijk en moet je gewoon niet in huis halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik wil een ombouw voor de buitenunit van m'n airco gaan maken, en ben wat mogelijkheden aan het researchen. Nu kom ik onderstaande tegen. Ik begrijp alleen niet hoe de schuine latten aan de voorkant zijn bevestigd, en hoe je de hoek van die dingen consistent houdt.

Heeft iemand een idee?

Afbeeldingslocatie: https://www.ecoformeurope.nl/wp-content/uploads/sites/3/2020/08/houten-airco-ombouw-impregneren-met-woodocn--1024x768.jpg.webp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:36
Sommige doen dit door middel van deuvels boren. Anderen weer met het infrezen van een sleuf waar deze houten latjes in vallen.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-06 15:25

Bezulba

Formerly known as Eendje

Ik zie 2 planken aan de linker kant. De buitenkant zonder schroefgaten en nog een plank waar de schuine latten aan bevestigd zijn. Ik durf te wedden dat die schuine latten gewoon normaal aan die plank zijn geschroefd en dan de buitenkant eroverheen.

En je kan makkelijk een stukje hout maken met de juiste hoek om het netjes hetzelfde te laten zijn.

blup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:07
sOid schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 11:23:
Ik wil een ombouw voor de buitenunit van m'n airco gaan maken, en ben wat mogelijkheden aan het researchen. Nu kom ik onderstaande tegen. Ik begrijp alleen niet hoe de schuine latten aan de voorkant zijn bevestigd, en hoe je de hoek van die dingen consistent houdt.

Heeft iemand een idee?

[Afbeelding]
Ik heb ze met spijkertjes vastgezet. Kan je ze daarna nog draaien. Vervolgens kun je die gaatjes dichtstoppen, of nog een lat er tegenaan zetten zoals in jouw voorbeeld.

Infrezen is voor een amateur wel lastig en overkill. Als je er tien wil maken is frezen met een sjabloon handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
t14wo schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 11:38:
[...]

Ik heb ze met spijkertjes vastgezet. Kan je ze daarna nog draaien. Vervolgens kun je die gaatjes dichtstoppen, of nog een lat er tegenaan zetten zoals in jouw voorbeeld.

Infrezen is voor een amateur wel lastig en overkill. Als je er tien wil maken is frezen met een sjabloon handig.
Begrijp ik goed dat jij ook zo'n ombouw hebt gemaakt? Zo ja, heb je daar een fotootje van? Ben wel benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
  • Laatst online: 16-06 16:16
dragonhaertt schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 14:33:
[...]

Multiplex heeft (bijna) altijd de neiging krom te trekken ivm interne spanningen. Vanwege de sterkte erg geschikt om kasten van te maken, maar los liggende planken zijn wat lastiger. Als de planken niet al te groot zijn komt het vaak wel goed.

Goed multiplex (zoals berken) is veel duurder maar ook veel stabieler.

De juiste keuze hangt vooral af van het type afwerking wat je wil gebruiken. Als je ze wit wil hebben is het een stuk goedkoper om gelamineerde vezelplaat te gebruiken (a la ikea)
Excuus voor het terughalen van een oude post, maar het project heeft even stil gelegen.

Ik ben weer aan het kijken voor planken maar kom toch nog niet uit de houtsoort.

De planken voor de ensuite qua maat zijn: 920*380mm

Qua dikte zijn we esthetisch opzoek naar wat dikkere planken, minimaal 22mm.

Afwerking van de planken: voorkant afgerond (frezen of schuren) en dan de plank wit schilderen (zelfde kleur als de kast, is geen standaard kleur, dus ik denk dat fineer afvalt)

Aan de reacties te lezen gaat multiplex problemen geven, zeker omdat het losse planken zijn op liggers en niet vast zitten aan de constructie.

Nu zag ik ook mdf platen in veel diktes en leuk geprijsd, alleen vraag ik me af of mdf niet door gaat buigen?
Voor mdf zou ik dan wel gaan voor 25mm, maar is dat voldoende dikte om 90cm te overbruggen?

Of moet ik gewoon gaan kijken voor meubel panelen/losse planken om dit goed te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
fjux schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 12:09:
[...]

Excuus voor het terughalen van een oude post, maar het project heeft even stil gelegen.

Ik ben weer aan het kijken voor planken maar kom toch nog niet uit de houtsoort.

De planken voor de ensuite qua maat zijn: 920*380mm

Qua dikte zijn we esthetisch opzoek naar wat dikkere planken, minimaal 22mm.

Afwerking van de planken: voorkant afgerond (frezen of schuren) en dan de plank wit schilderen (zelfde kleur als de kast, is geen standaard kleur, dus ik denk dat fineer afvalt)

Aan de reacties te lezen gaat multiplex problemen geven, zeker omdat het losse planken zijn op liggers en niet vast zitten aan de constructie.

Nu zag ik ook mdf platen in veel diktes en leuk geprijsd, alleen vraag ik me af of mdf niet door gaat buigen?
Voor mdf zou ik dan wel gaan voor 25mm, maar is dat voldoende dikte om 90cm te overbruggen?

Of moet ik gewoon gaan kijken voor meubel panelen/losse planken om dit goed te doen?
Lijkt mij geen enkel probleem om 25mm MDF over een breedte van 90cm te gebruiken.

Ter indicatie: ik heb een kledingkast binnenin een inbouwkast gemaakt. Deze planken van 18mm Berken multiplex heb ik aan beide kanten bevestigd aan een verticale plaat van hetzelfde materiaal (erin gefreesd, verlijmd, geschroefd).

Ze zijn zo'n 120cm breed en hebben na een kleine 5 jaar 0 problemen met doorzakken. In het midden dus niet ondersteund. Er ligt kleding op, dus het is niet superzwaar. Maar toch.

Je kan ook nog gefineerde spaanplaat (bijv met melamine) overwegen en daar kantenband gebruiken. Maar dan is her niet mogelijk de kanten te frezen.

Voor zowel MDF als Multiplex geldt trouwens wel dat je de kanten echt goed moet schuren en behandelen met een primer/filler. Anders wordt het echt niet mooi door de zuigende werking en het oneffen oppervlak.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:07
sOid schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 11:42:
[...]

Begrijp ik goed dat jij ook zo'n ombouw hebt gemaakt? Zo ja, heb je daar een fotootje van? Ben wel benieuwd :)
Lastige hoek… ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SayusnGN90CzhRfah6JjlpoipBQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NHKo0qQCELX7ywZIQlVGsSVJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
  • Laatst online: 16-06 16:16
sOid schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 13:44:
[...]

Lijkt mij geen enkel probleem om 25mm MDF over een breedte van 90cm te gebruiken.

Ter indicatie: ik heb een kledingkast binnenin een inbouwkast gemaakt. Deze planken van 18mm Berken multiplex heb ik aan beide kanten bevestigd aan een verticale plaat van hetzelfde materiaal (erin gefreesd, verlijmd, geschroefd).

Ze zijn zo'n 120cm breed en hebben na een kleine 5 jaar 0 problemen met doorzakken. In het midden dus niet ondersteund. Er ligt kleding op, dus het is niet superzwaar. Maar toch.

Je kan ook nog gefineerde spaanplaat (bijv met melamine) overwegen en daar kantenband gebruiken. Maar dan is her niet mogelijk de kanten te frezen.

Voor zowel MDF als Multiplex geldt trouwens wel dat je de kanten echt goed moet schuren en behandelen met een primer/filler. Anders wordt het echt niet mooi door de zuigende werking en het oneffen oppervlak.
MDF van die dikte gaat niet doorbuigen naar verloop van tijd?

Daar waren we wel bang voor met losse multiplex planken. Wij zijn namelijk niet van plan om ze vast te schroeven aan de liggers van de kast. Het blijven dus losse planken.

Of valt dat kromtrekken van multiplex wel mee?

Het is echt zichtwerk midden in de kamer dus het moet er wel goed uit blijven zien.

En dat schuren/primer hebben we inderdaad gemerkt bij onze vensterbank waar de aannemer een duivenjager in had gevreesd. Dat waren heel wat schuur en grond laagjes voor het weer glad was 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
@t14wo Nice, dank!

@fjux Garantie tot de voordeur natuurlijk, maar nee, ik denk het niet. Als je het echt wil voorkomen kun je er iets van een aluminium/stalen u-profiel aan de onderkant in frezen over de hele lengte (ik neem gemakshalve aan dat je de onderkant van de planken niet zal zien). Hier een voorbeeld van wat ik bedoel https://houtmerk.nl/produ...ing-u-profiel-in-werkblad

Dat doen ze bij tafels ook om werken van het hout tegen te gaan.

Edit: ik bedenk net dat ik een soortgelijke constructie in m'n wasmachinekast heb. En daar staan heel wat kilo's op. Zal zo 'ns kijken of het nog recht is.

[ Voor 14% gewijzigd door sOid op 11-08-2024 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Igorov
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17-06 09:42
Vraag:

Op een gestucte muur heb ik een lijn/naad lopen, zie foto’s. De lijn is glad, ofwel je voelt hem niet maar ziet ‘m wel. Hoe krijg ik dit weer enigszins mooi?

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/R0XnkkgD/IMG-1289.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/j51n5z06/IMG-1290.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door Igorov op 11-08-2024 14:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:56
sOid schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 11:23:

Heeft iemand een idee?

[Afbeelding]
Geen oplossing voor je uitdaging, maar dit gedrocht zou ik niet om mijn buitenunit willen hebben. De overblijvende doorlaat is veel te klein (en de aanvoer al helemaal), waardoor er luchtkortsluiting gaat ontstaan. Dat kost je veel rendement (en in verwarmingsbedrijf vele defrosts).
Bovendien is de bovenkant vlak waardoor er water op blijft staan. Dat hoort af te lopen.
Dit moet je niet willen.

[ Voor 4% gewijzigd door Andrehj op 11-08-2024 15:33 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
fjux schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 14:26:
[...]

MDF van die dikte gaat niet doorbuigen naar verloop van tijd?

Daar waren we wel bang voor met losse multiplex planken. Wij zijn namelijk niet van plan om ze vast te schroeven aan de liggers van de kast. Het blijven dus losse planken.

Of valt dat kromtrekken van multiplex wel mee?

Het is echt zichtwerk midden in de kamer dus het moet er wel goed uit blijven zien.

En dat schuren/primer hebben we inderdaad gemerkt bij onze vensterbank waar de aannemer een duivenjager in had gevreesd. Dat waren heel wat schuur en grond laagjes voor het weer glad was 8)7
Ok hierbij (zie vorige post) m'n low-effort ghetto planken in wasmachinekast ;). 22mm MDF van 80cm breed, aan zijkanten ondersteund met wat left-overs van MDF architraven. Er staat dus aardig wat kilo op en is na een kleine 5 jaar in het midden een mm of 3 doorgezakt. De plank erboven idem.

Aan jou om te bepalen of je dit acceptabel vindt ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q9GflDe45HZBgMRNq1gRzc-3GfM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BCnY3AxcYCDcmNybfiIEZeeD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Andrehj schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 14:46:
[...]

Geen oplossing voor je uitdaging, maar dit gedrocht zou ik niet om mijn buitenunit willen hebben. De overblijvende doorlaat is veel te klein (en de aanvoer al helemaal), waardoor er enorme luchtkortsluiting gaat ontstaan. Dat kost je erg veel rendement (en in verwarmingsbedrijf vele defrosts).
Dit moet je niet willen.
Ja, mee eens. Ging me meer om het idee. Bij wat ik in gedachten heb blijft er ongeveer 50% van de constructie open.
Pagina: 1 ... 398 ... 454 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/