Ik zal eens kijken naar de houtsoorten, bedankt voor de tip!chrisborst schreef op zondag 16 juni 2024 @ 13:17:
[...]
Zoiets maken van geïmpregneerd hout en dit schilderen is volgens mij niet echt gebruikelijk.
Ik zou kijken of je de onderste rij rabatdelen van een duurzamere houtsoort kan maken, hardhout of douglas. De rest kan je dan lekker van goedkoop vurenhout maken.
Verder zou je maatregelen kunnen nemen om te zorgen dat het hout minder nat wordt. Dus rondom bijv. een strook grind. Of als je de dakrand nog moet vervangen, maakt deze net iets langer, zodat je iets meer overstek krijgt. Of een brede dakgoot aanbrengen.
Ze verkopen trouwens ook impregneer vloeistof wat goed overschilderbaar is. Dan kan je alle mes en groeven behandelen (zeker de onderste rijen). Uiteraard doen voordat je het gaat monteren.
PS; in Scandinavië hebben ze houten huizen staan die al honderden jaren oud zijn en nog in perfecte staat zijn. Gewoon door regelmatig schilderen.
Ik zat inderdaad nog te denken om er grind of (iets schuine) bestrating onder te maken.
Normaal gesproken zit er een dakgoot, die had ik weggehaald om te vervangen als de schilder rondom zou gaan.
Uiteindelijk weer terug gemonteerd omdat we nu dus alles gaan vervangen.