[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 389 ... 467 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jordeeeh
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:53
chrisborst schreef op zondag 16 juni 2024 @ 13:17:
[...]

Zoiets maken van geïmpregneerd hout en dit schilderen is volgens mij niet echt gebruikelijk.
Ik zou kijken of je de onderste rij rabatdelen van een duurzamere houtsoort kan maken, hardhout of douglas. De rest kan je dan lekker van goedkoop vurenhout maken.

Verder zou je maatregelen kunnen nemen om te zorgen dat het hout minder nat wordt. Dus rondom bijv. een strook grind. Of als je de dakrand nog moet vervangen, maakt deze net iets langer, zodat je iets meer overstek krijgt. Of een brede dakgoot aanbrengen.

Ze verkopen trouwens ook impregneer vloeistof wat goed overschilderbaar is. Dan kan je alle mes en groeven behandelen (zeker de onderste rijen). Uiteraard doen voordat je het gaat monteren.

PS; in Scandinavië hebben ze houten huizen staan die al honderden jaren oud zijn en nog in perfecte staat zijn. Gewoon door regelmatig schilderen.
Ik zal eens kijken naar de houtsoorten, bedankt voor de tip!
Ik zat inderdaad nog te denken om er grind of (iets schuine) bestrating onder te maken.

Normaal gesproken zit er een dakgoot, die had ik weggehaald om te vervangen als de schilder rondom zou gaan.
Uiteindelijk weer terug gemonteerd omdat we nu dus alles gaan vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:00
ViezeVis schreef op zondag 16 juni 2024 @ 14:55:
@Wolly @Zwartoog @Blackouts @scofield

Nog bedankt voor jullie adviezen. Ik heb een 90 graden knie van VSH gekocht en deze geplaatst op de plek van de T-koppeling. Bestaande knelringen laten zitten, koppeling erop en weer aangedraaid. Met wat goedschuimend sop bekeken of 'ie dicht was en dat was 'ie :)

Ik heb de bestaande gasleidingen nog niet volledig weggehaald maar ik heb voor het idee wel de kant in de meterkast afgedopt zodat dit geen open circuit is. Wat is normaliter gebruikelijk? Moet ik eigenlijk alle buizen weghalen? Heb wel de koperen leidingen weggehaald in de meterkast.

[Afbeelding][Afbeelding]
Netjes!

Geen idee of je de leiding zelf ook echt moet verwijderen. Je kunt er altijd een elektrakabel doortrekken als je later nóg meer inductie wilt :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
jordeeeh schreef op zondag 16 juni 2024 @ 12:04:
Een tijdje geleden heb ik hier gepost over het vervangen van de rabatdelen van het schuurtje.
Nu zijn we er inmiddels wel over uit wat we willen en wil ik hout bestellen.
Voor de duurzaamheid dacht ik dat geïmpregneerd hout misschien beter zou zijn, maar dan zit je denk ik weer met overschilderbaarheid?
De planken zijn nu rechtstreeks op de (vuren) sls -balken gemonteerd en ik was van plan hetzelfde te doen, nadat ik de rotte balken vervangen heb.

Het idee is om het hout wel weer wit te schilderen.
Kan ik dan het beste geïmpregneerd hout nemen en dit met een ademende verf/beits te schilderen, of kan ik dan beter kaal hout doen?

Foto om even een beeld te geven hoe het nu is.
[Afbeelding]
Heb je ook nagedacht over kunststof?

Veel rabat is fluthout en is of voor binnen of geimpregneerd om toch een poosje mee te gaan.
Het goede rabat zoals WRC kun je gegrond kopen, heeft een lange levensduur maar is behoorlijk prijzig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berrybraadplaat
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 15-05 14:59
Ik ben van plan een PIR+gips voorzetwand te maken icm ventilatielatten. Iemand ervaring hiermee? Ook bijv het stellen van de ventilatielatten met stelschroeven?

Ik dacht, misschien is zelf gips op de pir verlijmen ook mogelijk, of eventueel met Resol.

Er hoeft geen leidingwerk of electra door de wand.

Doel is minimaal ruimteverlies (klein appartement)

[ Voor 8% gewijzigd door Berrybraadplaat op 17-06-2024 08:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:55
nokiaan958GB schreef op zondag 16 juni 2024 @ 22:55:
[...]

Heb je ook nagedacht over kunststof?

Veel rabat is fluthout en is of voor binnen of geimpregneerd om toch een poosje mee te gaan.
Het goede rabat zoals WRC kun je gegrond kopen, heeft een lange levensduur maar is behoorlijk prijzig.
Of van die metalen panelen met rabat erin gestanst, net als dakpanplaat.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huppelepups
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 13:36
Ik ben in de markt voor een steiger. Ik heb alleen ook een uitwijkconsole nodig vanwege mijn erker. Ik lees alleen dat die consoles niet geschikt zijn voor een vrije configuratie, terwijl dit wel nodig is voor het stukje dak boven de erker. Iemand enig idee of hier oplossingen voor zijn?
https://www.laddersenrols...altrex-uitwijkconsole-set

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:38

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik ben bezig met een zonnescherm aan de zijkant van het huis. Het wordt een balken frame waarin draaibare planken konen. Die kan ik dan in de zomer dicht draaien voor schaduw en in de winter open voor meer licht. Nou was ik begonnen met de palen in te kepen, maar het lukt niet echt netjes. De balken zijn 14x14cm, mijn invalzaag gaat max 55mm diep. Ik heb dus boven en onder gezaagd en daarna met de handzaag, maar dat is niet super geworden. Iemand ideeen hoe dit beter te doen? Alles met de handzaag misschien? Een decoupeerzaag ga ik niet eens proberen, dat wordt niets denk ik.

Ter illustratie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3OLT-gD6Ho7snlfySkgzhNwS9KI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ehLSQ6a7QifZlDvYhBFzI9Af.jpg?f=user_large

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:46
Met een goede handzaag en scherpe beitel kan dit 100% netjes maar afhankelijk van de kwaliteit van de klusser :9

14x14 zou wel te overzien moeten zijn. Rondom aftekenen zodat je goed lijn kunt volgen en zorgen dat je jezelf goed recht boven de balk kunt positioneren. Een klein stukje eerst met de invalzaag doen voegt naar mijn mening niets toe, maakt het alleen maar lastiger omdat je dan deels met een bredere zaagsnede zit die de zaag niet geleid. Grotere palen heb ik nog wel eens met een kettingzaag gedaan en zelfs dat kan best netjes.

Ik zie overigens nog geen groot probleem hier, misschien beetje nalopen met beitel maar dan gaat dit nog wel prima aansluiten denk ik.

[ Voor 37% gewijzigd door assje op 17-06-2024 09:59 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• procaliber
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 18:58
Ik heb ze wel eens nagescheurt met een flex + lamellenschijf.

Werkt goed, alleen zoals al aangegeven je zult hem rondom moeten aftekenen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 17:22

Rzaan

Altijd zoekende

assje schreef op maandag 17 juni 2024 @ 09:55:
Met een goede handzaag en scherpe beitel kan dit 100% netjes maar afhankelijk van de kwaliteit van de klusser :9
Ik heb zo'n Japanse zaag (van de Lidl nog wel)
Nooit geweten dat je zo scherp en zuiver kan zagen.
Wereldaankoop geweest.

Afbeeldingslocatie: https://www.lidl.nl/assets/gcp4466dbacd1904483b4b3875d0b53890a.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 13:46
Rzaan schreef op maandag 17 juni 2024 @ 10:15:
[...]

Ik heb zo'n Japanse zaag (van de Lidl nog wel)
Nooit geweten dat je zo scherp en zuiver kan zagen.
Wereldaankoop geweest.

[Afbeelding]
Japanse zagen zijn echt fijn om mee te werken, maar een balk van 14x14 te schulpen met een japanse zaag zal niet meevallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Analamoebe schreef op maandag 17 juni 2024 @ 12:52:
[...]

Japanse zagen zijn echt fijn om mee te werken, maar een balk van 14x14 te schulpen met een japanse zaag zal niet meevallen.
Ik had niet echt naar de grootte gekeken. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scofield
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17-09 22:23
ViezeVis schreef op zondag 16 juni 2024 @ 14:55:
@Wolly @Zwartoog @Blackouts @scofield

Nog bedankt voor jullie adviezen. Ik heb een 90 graden knie van VSH gekocht en deze geplaatst op de plek van de T-koppeling. Bestaande knelringen laten zitten, koppeling erop en weer aangedraaid. Met wat goedschuimend sop bekeken of 'ie dicht was en dat was 'ie :)

Ik heb de bestaande gasleidingen nog niet volledig weggehaald maar ik heb voor het idee wel de kant in de meterkast afgedopt zodat dit geen open circuit is. Wat is normaliter gebruikelijk? Moet ik eigenlijk alle buizen weghalen? Heb wel de koperen leidingen weggehaald in de meterkast.

[Afbeelding][Afbeelding]
Geen idee of daar stelregels voor zijn. Het oude stuk zal nog wel gas uitademen maar als “die lucht” weg is, ach wie doet je wat. Ik denk beetje eigen gevoel/inzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18-08 16:30

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
zonoskar schreef op maandag 17 juni 2024 @ 09:51:
Ik ben bezig met een zonnescherm aan de zijkant van het huis. Het wordt een balken frame waarin draaibare planken konen. Die kan ik dan in de zomer dicht draaien voor schaduw en in de winter open voor meer licht. Nou was ik begonnen met de palen in te kepen, maar het lukt niet echt netjes. De balken zijn 14x14cm, mijn invalzaag gaat max 55mm diep. Ik heb dus boven en onder gezaagd en daarna met de handzaag, maar dat is niet super geworden. Iemand ideeen hoe dit beter te doen? Alles met de handzaag misschien? Een decoupeerzaag ga ik niet eens proberen, dat wordt niets denk ik.

Ter illustratie:
[Afbeelding]
Niet iemand in de buurt met een lintzaag? Je schulpt ook nog eens schuin op de draad, vandaar dat het moeizaam gaat, wat is de lengte van die balkjes?

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xavier
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Iemand een idee hoe ik het volgende kan fixen?
Ik heb een binnendeur gemaakt van MDF. Nou zitten de krukken van de deur in een rozet en die rozetten zitten per stuk met 6x kleine schroefjes in het MDF vast. Nu na jaren gebruik zit dat natuurlijk hartstikke los. Ik heb al enkele jaren geleden in de schroefgaatjes tandenstokers gestokt met lijm. Maar ook die geven nu weer.
Ik zat te denken om alles uit te boren er deuvels in te lijmen en zo weer alles vast te schroeven.
Andere optie is alles helemaal doorboren en door de deur het vast te schroeven met van die boutjes die in de andere kant vastschroeven.
Ben alleen bang dat beide opties niet voor het leven zijn (stomme MDF deuren...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:50

copykat

Good copy isn't bad

Xavier schreef op maandag 17 juni 2024 @ 15:15:
Ik heb een binnendeur gemaakt van MDF. Nou zitten de krukken van de deur in een rozet en die rozetten zitten per stuk met 6x kleine schroefjes in het MDF vast. Nu na jaren gebruik zit dat natuurlijk hartstikke los. Ik heb al enkele jaren geleden in de schroefgaatjes tandenstokers gestokt met lijm. Maar ook die geven nu weer.
Ik zat te denken om alles uit te boren er deuvels in te lijmen en zo weer alles vast te schroeven.
Andere optie is alles helemaal doorboren en door de deur het vast te schroeven met van die boutjes die in de andere kant vastschroeven.
Ben alleen bang dat beide opties niet voor het leven zijn (stomme MDF deuren...)
10 seconden lijm in je schroefgat spuiten en dan de boel vast schroeven?
Dunne lijm dus misschien krijg je een "chemisch anker" effect.
Even testen op een afval stukje zou ik zeggen om te voorkomen dat het fout gaat op je deur..

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:16

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Gaatjes iets uitboren, twee componenten houtvuller er in: https://www.alabastine.nl/product/supersterke-houtvuller/
Dan beetje schuren en de boel opnieuw vastschroeven :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:56

orf

Deuvels erin lijmen is inderdaad een goede optie. Beuken deuvels geven een hoop stevigheid.

Doorboren en patentboutjes gebruiken werkt ook. Dan kun je het beste van 2 kanten boren. Met een boorhulpje kun je kijken of je netjes haakt boort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xavier
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
orf schreef op maandag 17 juni 2024 @ 15:43:
[...]

Deuvels erin lijmen is inderdaad een goede optie. Beuken deuvels geven een hoop stevigheid.

Doorboren en patentboutjes gebruiken werkt ook. Dan kun je het beste van 2 kanten boren. Met een boorhulpje kun je kijken of je netjes haakt boort.
Owja die dingen heten patentboutjes, thanks!

Even nadenken wat het makkelijkste is. Ik gok deuvels, die kan ik zo bij de DIY zaak kopen (of meenemen als ik bij de Ikea ben :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannibal23
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:07
Ik wil 10 vloerverwarmingsgroepen door 2 deuropeningen leggen. Het is lage temperatuur verwarming. Is dit haalbaar, of creëer ik voor mezelf dan een probleem met lokaal te warme plekken?

Klein beetje context, de vloerverwarmer verdeler wil ik graag in de geplande bijkeuken plaatsen, wat nu 1 grote ruimte is. Dit moet, nadat ik de vloerverwarming gelegd heb 2 ruimtes worden, bijkeuken (deur 1) en het toilet (deur 2). Met name een klein ruimte als een toilet doet mij twijfelen...

Maar misschien maak ik mij te druk met ltv?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:09
Jannibal23 schreef op maandag 17 juni 2024 @ 17:05:
Ik wil 10 vloerverwarmingsgroepen door 2 deuropeningen leggen. Het is lage temperatuur verwarming. Is dit haalbaar, of creëer ik voor mezelf dan een probleem met lokaal te warme plekken?

Klein beetje context, de vloerverwarmer verdeler wil ik graag in de geplande bijkeuken plaatsen, wat nu 1 grote ruimte is. Dit moet, nadat ik de vloerverwarming gelegd heb 2 ruimtes worden, bijkeuken (deur 1) en het toilet (deur 2). Met name een klein ruimte als een toilet doet mij twijfelen...

Een deuropening is een meter. Normaal ligt het 10 hoh. Nu prop je 20 buizen ipv 10 door deze ruimte. Ik zou me er niet zorgen over maken. Het zal daar warmer zijn. Maar boeit dat? Tenzij je parket gepland hebt is het geen probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Jannibal23 schreef op maandag 17 juni 2024 @ 17:05:

Vrijwel elk huis heeft zo'n plek.
Nog nooit van problemen gehoord.

Wij weten natuurlijk niet welke maten je deuropeningen en de buis hebben maar dat gaat in 99% van de gevallen vast passen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12:10
chrisborst schreef op zondag 16 juni 2024 @ 13:17:
[...]

Zoiets maken van geïmpregneerd hout en dit schilderen is volgens mij niet echt gebruikelijk.
Ik zou kijken of je de onderste rij rabatdelen van een duurzamere houtsoort kan maken, hardhout of douglas. De rest kan je dan lekker van goedkoop vurenhout maken.

Verder zou je maatregelen kunnen nemen om te zorgen dat het hout minder nat wordt. Dus rondom bijv. een strook grind. Of als je de dakrand nog moet vervangen, maakt deze net iets langer, zodat je iets meer overstek krijgt. Of een brede dakgoot aanbrengen.

Ze verkopen trouwens ook impregneer vloeistof wat goed overschilderbaar is. Dan kan je alle mes en groeven behandelen (zeker de onderste rijen). Uiteraard doen voordat je het gaat monteren.

PS; in Scandinavië hebben ze houten huizen staan die al honderden jaren oud zijn en nog in perfecte staat zijn. Gewoon door regelmatig schilderen.
@jordeeeh
Gewoon douglas hout pakken of vuren, is allemaal prima. Schilderen is wel zaak, en de begroeiing laag houden, zodat het hout kan luchten. Hardhouten onderkant is echt overbodig, want er zit al een gemetselde laag onder, dit is de perfecte basis. Als je toch alle rabat gaat vervangen, zou ik er ook dampdoorlatende folie tussen de balken en rabat doen, als je dan ooit gaat isoleren heb je alvast een basis en hoef je alleen van binnenuit verder te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Vraagje, afkitten van plinten aan de bovenkant? Waarom gebeurt dat nooit met witte siliconenkit?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12:10
Ferra schreef op maandag 17 juni 2024 @ 23:15:
Vraagje, afkitten van plinten aan de bovenkant? Waarom gebeurt dat nooit met witte siliconenkit?
Omdat siliconenkit niet overschilderbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:02

dragonhaertt

@_'.'

Berrybraadplaat schreef op maandag 17 juni 2024 @ 08:10:
Ik ben van plan een PIR+gips voorzetwand te maken icm ventilatielatten. Iemand ervaring hiermee? Ook bijv het stellen van de ventilatielatten met stelschroeven?

Ik dacht, misschien is zelf gips op de pir verlijmen ook mogelijk, of eventueel met Resol.

Er hoeft geen leidingwerk of electra door de wand.

Doel is minimaal ruimteverlies (klein appartement)
Dat kan je misschien beter hier vragen: Isoleren 101: Van ijzige zolder tot Warm Welkom!

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenkie567917
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:19
Heeft iemand misschien nog tips of alternatieven om een 50 mm afvoerbuis makkelijker onder de bestrating door de grond te slaan?

Ik ben in onze achtertuin bezig om een stroomkabel en cat6 kabel onder een stukje bestrating van 2 meter door te "leggen".
Omdat ik de bestrating niet wil openbreken, heb ik een put aan beide kanten van de bestrating gemaakt om zo een 50 mm afvoerbuis onder te bestrating door te slaan. Hier komen de kabels in te liggen.

Met behulp van een bollenboor van 70 cm lang is het redelijk makkelijk gelukt om een gat te boren en zo het eerste deel van de afvoerbuis in de grond te krijgen.

Het idee was daarna om de afvoerbuis onder de bestrating door te slaan, waarbij ik met de hogedrukreiniger de grond los wilde spuiten. Zoals hier wordt gedaan:
YouTube: How to Run Wires or Drainage Under a Sidewalk or Driveway - The Grea...

Helaas krijgt de hogedrukreiniger de grond (kleigrond) in de buis niet los en lukt het me (daarom?) niet om de buis er verder in de slaan. Een rioolslang op de hogedrukreiniger hielp ook niet.

Wat wel lukt is de buis er een stukje in te slaan, eruit te trekken en klei uit de buis te halen. Dit gaat echter niet zo snel.

Heb nog geprobeerd om een bodemraket/grondraket huren, maar die is niet in de buurt beschikbaar of niet voor particulieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:19

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Klinkt als een hoop "gepruts" en met die kleigrond en water vast ook een flinke smeerboel.

Waarom wil of kun je de bestrating niet open halen?

Om je huidige plan door te zetten, begin met een kleinere diameter? Eerst een stuk elektrabuis, dan eventueel nog 30 mm pvc (is dat niet al genoeg voor je kabel?) en dan je 50 mm?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenkie567917
@Beekforel
Is inderdaad al een aardige blubberboel...

De bestrating ligt er mooi bij. Denk niet dat het me lukt om het weer netjes te herstellen na open halen. Een stratenmaker/hovenier zal hiervoor vast een flink bedrag vragen of moeilijk te vinden zijn.

Goed idee om te beginnen met een kleinere diameter / elektrabuis. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

@Frenkie567917 denk erom dat je niet een te grote geul maakt dan, anders verzakt je bestrating op den duur alsnog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Jelte,89 schreef op maandag 17 juni 2024 @ 14:23:
Niet iemand in de buurt met een lintzaag? Je schulpt ook nog eens schuin op de draad, vandaar dat het moeizaam gaat, wat is de lengte van die balkjes?
Niet dat ik weet van iemand met een lintzaag. Maar de palen zijn 3m lang en niet echt heel erg hanteerbaar :) Ik ga met de handzaag proberen, het zijn nog maar 3 palen. En anders doe ik het op de huidige manier.

[ Voor 4% gewijzigd door zonoskar op 18-06-2024 11:31 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:16

The Eagle

I wear my sunglasses at night

zonoskar schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 11:31:
[...]

Niet dat ik weet van iemand met een lintzaag. Maar de palen zijn 3m lang en niet echt heel erg hanteerbaar :) Ik ga met de handzaag proberen, het zijn nog maar 3 palen. En anders doe ik het op de huidige manier.
Dit lijkt me nou een typisch klusje voor een multitool. Kun je gewoon in stukjes doen. hoeft niet in 1x. En desnoods even de randjes afschuren :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18-08 16:30

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
zonoskar schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 11:31:
[...]

Alle drie naast elkaar leggen, en met de invalzaag steeds iets minder diep zagen, plakjes (uiteraard tot aan de streep) zagen en dan eruit slaan met een hamer, daarna vlakken met een beitel kan ook nog

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-09 15:02
In de slaapkamer heb ik een inloopkast gemaakt met vouwdeuren. De deuren zijn van steigerhout en gebeitst (waterbasis).

Er komt nog een aardige houtgeur van de deuren af. Ben gevoelig voor geurtjes dus op de slaapkamer is dat niet zo prettig. De geur zal na verloop van tijd wel verdwijnen, maar ik zoek nog naar manieren om dat te versnellen.

Goed ventileren uiteraard, maar iemand nog goede ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:43
Open ananas of sodium bicarbonaat in een bakje

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17-09 22:23
PolderPloer! schreef op maandag 17 juni 2024 @ 23:19:
[...]

En siliconenkit in een woonkamer trekt meestal stof aan wat blijft plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
  • Laatst online: 14-09 15:02
BarryH schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 16:11:
Open ananas of sodium bicarbonaat in een bakje
Maar is dat niet enkel om de geur uit de ruimte te krijgen? Mijn intentie is om het hout sneller te laten ‘uitwalmen’.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Frenkie567917 schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 10:30:
Heeft iemand misschien nog tips of alternatieven om een 50 mm afvoerbuis makkelijker onder de bestrating door de grond te slaan?

Ik ben in onze achtertuin bezig om een stroomkabel en cat6 kabel onder een stukje bestrating van 2 meter door te "leggen".
Omdat ik de bestrating niet wil openbreken, heb ik een put aan beide kanten van de bestrating gemaakt om zo een 50 mm afvoerbuis onder te bestrating door te slaan. Hier komen de kabels in te liggen.

Met behulp van een bollenboor van 70 cm lang is het redelijk makkelijk gelukt om een gat te boren en zo het eerste deel van de afvoerbuis in de grond te krijgen.

Het idee was daarna om de afvoerbuis onder de bestrating door te slaan, waarbij ik met de hogedrukreiniger de grond los wilde spuiten. Zoals hier wordt gedaan:
YouTube: How to Run Wires or Drainage Under a Sidewalk or Driveway - The Grea...

Helaas krijgt de hogedrukreiniger de grond (kleigrond) in de buis niet los en lukt het me (daarom?) niet om de buis er verder in de slaan. Een rioolslang op de hogedrukreiniger hielp ook niet.

Wat wel lukt is de buis er een stukje in te slaan, eruit te trekken en klei uit de buis te halen. Dit gaat echter niet zo snel.

Heb nog geprobeerd om een bodemraket/grondraket huren, maar die is niet in de buurt beschikbaar of niet voor particulieren.
Als je al 70cm opgeschoten bent aan beide zijden zou je een grondboor van 120 kunnen pakken.

Iets smals door resterende 60cm heenslaan moet ook nog wel lukken.

En 200x40 straatwerk terugleggen moet ook nog wel lukken. Valt later altijd nog bij te werken. Zand wel aanstampen en rekening houden met enig inklinken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
Frenkie567917 schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 10:30:

Ik heb zoiets gedaan onder de vloer van de kelder door: droog zand. Regenpijp van 70 mm, rustig tikken en het komt wel goed. Met klei geen ervaring.

Nadeel van afvoerbuis is dat de wand vrij dik is. Regenpijp is een stuk dunner, maar niet in zo'n kleine diameter te krijgen..

Maar als het alleen gaat om een elektra en cat kabel, kun je dan niet dunnere pijp proberen, of een koperen/CV-buis van 22 mm? Stuk dunner, stuk harder.

Last resort, geen pijp maar de kabels koud door de grond trekken. Lukt vast wel om een stalen "naald" door 2 meter klei te tikken. Dan de kabel eraan, en trekken maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:16

Jrz

––––––––––––

Frenkie567917 schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 10:50:
@Beekforel
Is inderdaad al een aardige blubberboel...

De bestrating ligt er mooi bij. Denk niet dat het me lukt om het weer netjes te herstellen na open halen. Een stratenmaker/hovenier zal hiervoor vast een flink bedrag vragen of moeilijk te vinden zijn.

Goed idee om te beginnen met een kleinere diameter / elektrabuis. :)
Als je te veel wegspuit moet je alsnog je bestrating opnieuw doen :) Dat filmpje was een gestorte betonnen stoep. Die wil je liever niet weghakken. Ik zou lekker wat tegels weghalen en scheppen

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Niet online
PolderPloer! schreef op maandag 17 juni 2024 @ 23:19:
[...]

Moet dat dan als de muren al geverfd zijn en de plinten al afgelakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz

Jrz

––––––––––––

Ferra schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 23:03:
[...]

Moet dat dan als de muren al geverfd zijn en de plinten al afgelakt?
Acrylkit gebruiken en dan de boel schilderen.

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Niet online
Jrz schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 23:16:
[...]

Acrylkit gebruiken en dan de boel schilderen.
Maar als de plinten al afgelakt zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jrz

Jrz

––––––––––––

Ferra schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 23:23:
[...]

Maar als de plinten al afgelakt zijn?
Afkitten en bijlakken. Als je dat niet doet zal er stof en vuil op gaan plakken plakken en kan hij ook vergelen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19:13
Wij zijn ook druk bezig, soms lijkt het eindeloze project maar we zijn nu bijna klaar met slopen en kan er opgebouwd worden. Gelukkig doet de aannemer de wc ruimte, badkamer, en dragende tussenmuur, en nieuwe pui. Rest prutsenen we zelf een beetje 😅

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J4oqLUjfJZoela8wCW1YANUmaTw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PO3OlongzCiSEGfcloiNYsB1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenkie567917
Rukapul schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 18:09:

Als je al 70cm opgeschoten bent aan beide zijden zou je een grondboor van 120 kunnen pakken.

Iets smals door resterende 60cm heenslaan moet ook nog wel lukken.

En 200x40 straatwerk terugleggen moet ook nog wel lukken. Valt later altijd nog bij te werken. Zand wel aanstampen en rekening houden met enig inklinken.
Boren aan beide zijden had ik ook aan gedacht, maar denk dat het moeilijk is om goed uit te komen (boorgaten op elkaar aan te laten sluiten).
Zwartoog schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 22:16:

Ik heb zoiets gedaan onder de vloer van de kelder door: droog zand. Regenpijp van 70 mm, rustig tikken en het komt wel goed. Met klei geen ervaring.

Nadeel van afvoerbuis is dat de wand vrij dik is. Regenpijp is een stuk dunner, maar niet in zo'n kleine diameter te krijgen..

Maar als het alleen gaat om een elektra en cat kabel, kun je dan niet dunnere pijp proberen, of een koperen/CV-buis van 22 mm? Stuk dunner, stuk harder.

Last resort, geen pijp maar de kabels koud door de grond trekken. Lukt vast wel om een stalen "naald" door 2 meter klei te tikken. Dan de kabel eraan, en trekken maar.
Goed punt van de wanddikte. Heb het uiteinde van de afvoerbuis nu taps gevijld (en met groene zeep ingesmeerd). Dit helpt al. De buis zit nu op 120 cm onder de bestrating.
Mocht het niet meer lukken, dan toch maar over naar een dunnere pijp.

Een stalen “naald” (draadeind van 2 m?) is een mooi alternatief, mocht het echt niet meer gaan. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
Frenkie567917 schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 14:11:
[...]

Boren aan beide zijden had ik ook aan gedacht, maar denk dat het moeilijk is om goed uit te komen (boorgaten op elkaar aan te laten sluiten).

[...]

Goed punt van de wanddikte. Heb het uiteinde van de afvoerbuis nu taps gevijld (en met groene zeep ingesmeerd). Dit helpt al. De buis zit nu op 120 cm onder de bestrating.
Mocht het niet meer lukken, dan toch maar over naar een dunnere pijp.

Een stalen “naald” (draadeind van 2 m?) is een mooi alternatief, mocht het echt niet meer gaan. :)
Ja, draadeind, of misschien gewoon een metalen hoekprofiel.

Misschien kun je dat eerst doen - dan weet je waar je uit komt, en dan boren aan de andere kant. Moet je idd wel iets hebben dat redelijk recht blijft (CV buis, hoekprofiel, denk dat een draadeind teveel gaat "zoeken").

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mday
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:40
Misschien een beetje een long shot maar even een vraagje om de knappe koppen hier uit te dagen: ik heb een bouwbesluit ongeisoleerd houten schuurtje waar ik onze e-fietsen stal. Mede door de kou in de winter maar vooral de hitte in de zomer halen we altijd de accu’s uit de fietsen om in huis te op te slaan en op te laden. Nu ben ik van plan om mijn schuurtje te herinrichten en wil ik eigenlijk iets maken waar ik de accu’s in de schuur niet alleen kan opladen maar ook de temperatuurschommelingen kan opvangen. Dus minder koud en minder heet. Heeft er iemand tips of moet ik direct naar bovengenoemde forumdraadje verkassen? Ik zat te denken aan een (afgesloten) kastje waar ik de accu’s in kan klikken oid.

[ Voor 5% gewijzigd door Mday op 19-06-2024 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acradavos
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:42

Acradavos

Poetsfanaat

Ik heb onlangs een werkbankje gemaakt van 2 underlayment platen van 18mm dik. Deze is geolied. Helaas heb ik een BBQ accessoire er op laten leggen en nu zit het vol zwarte schimmel.

Ik heb met P80 geprobeerd er uit te schuren, maar helaas. Iemand een tip?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XkAe5bCorgHRdh6Q-fjbY7xRADg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BCAHLoWjUoaNtBR5rvWVz34R.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 42% gewijzigd door Acradavos op 19-06-2024 21:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Mday schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 21:45:
Misschien een beetje een long shot maar even een vraagje om de knappe koppen hier uit te dagen: ik heb een bouwbesluit ongeisoleerd houten schuurtje waar ik onze e-fietsen stal. Mede door de kou in de winter maar vooral de hitte in de zomer halen we altijd de accu’s uit de fietsen om in huis te op te slaan en op te laden. Nu ben ik van plan om mijn schuurtje te herinrichten en wil ik eigenlijk iets maken waar ik de accu’s in de schuur niet alleen kan opladen maar ook de temperatuurschommelingen kan opvangen. Dus minder koud en minder heet. Heeft er iemand tips of moet ik direct naar bovengenoemde forumdraadje verkassen? Ik zat te denken aan een (afgesloten) kastje waar ik de accu’s in kan klikken oid.
Dat is prima mogelijk als je dat kastje gaat verwarmen.

Maar een geisoleerde schuur die niet verwarmd wordt is niet vorstvrij.

Tja, of pragmatisch besloten om bij de 2 dagen vorst per jaar de batterijen binnen op te slaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:23
Acradavos schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 21:51:
Ik heb onlangs een werkbankje gemaakt van 2 underlayment platen van 18mm dik. Deze is geolied. Helaas heb ik een BBQ accessoire er op laten leggen en nu zit het vol zwarte schimmel.

[Afbeelding]
HG Anti Schimmel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mday
nokiaan958GB schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 21:54:
[...]

Dat is prima mogelijk als je dat kastje gaat verwarmen.

Maar een geisoleerde schuur die niet verwarmd wordt is niet vorstvrij.

Tja, of pragmatisch besloten om bij de 2 dagen vorst per jaar de batterijen binnen op te slaan.
Ja, precies. Ik lees hier dat je prima een accu bij -10 kan bewaren, blijkbaar, hoewel dat natuurlijk niet bevordelijk is., uitgangspunten zijn eigenlijk:
- vrijwel altijd in de schuur bewaren
- het liefst in een (geventileerd) kastje waar ik de hoge pieke/diepe dalen eruit kan houden (kan ik zelf bouwen)
- bij 40 graden in het kastje dus max 30 is
- bij 0 of vorst net aan 10graden.
- enkel opladen wanneer expliciet gewenst en aangesloten
- van afstand de aansluiting / stroom af kunnen sluiten (zoals zo’n CALEX slimme stekker bv)
- als het écht te heet of te koud wordt sowieso lekker in huis leggen.

Dus mijn idee is om een kastje met deurtje te maken met wat rockwool of andersoortig isolatie erin, ventilatiegaatjes boven en onder.

[ Voor 9% gewijzigd door Mday op 19-06-2024 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Mday schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 22:08:
[...]

Ja, precies. Ik lees hier dat je prima een accu bij -10 kan bewaren, blijkbaar, hoewel dat natuurlijk niet bevordelijk is., uitgangspunten zijn eigenlijk:
- het liefst in een (geventileerd) kastje waar ik de hoge pieke/diepe dalen eruit kan houden (kan ik zelf bouwen)
- van afstand de aansluiting / stroom af kunnen sluiten (zoals zo’n CALEX slimme stekker bv)
Het is niet voor niks dat elektrische auto's de accu's voorverwarmen voordat je naar de (snel)lader gaat. En dat je bij de kou aanzienlijk minder bereik hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mday
nokiaan958GB schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 22:12:
[...]

Het is niet voor niks dat elektrische auto's de accu's voorverwarmen voordat je naar de (snel)lader gaat. En dat je bij de kou aanzienlijk minder bereik hebt.
Ik snap je. Dus eigenlijk is het meer een gevalletje ‘moet wel lukken, maar dat kost evt accuduurzaamheid, bereik en stabiliteit. ‘?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 15:19

3_s

Hiervoor gaat het, zonder verwarming, super geïsoleerd moeten zijn. En dan nog. Telkens je de deur opent, ontsnapt er warmte (of komt het binnen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:54

Vliegvlug

Flight Simple

Ik ben op zoek naar een kabelgoot voor op de gevel, een gevelgoot dus. :)

Gaat maar om een klein gootje, want voor een netwerkkabel, en maar een klein stukje, iets van 20cm.

De bedoeling is een IP camera op de gevel te hangen welke via PoE gevoed moet worden.
Het mooiste zou zijn om de netwerkkabel direct ter hoogte van de camera door de muur te laten komen maar dat is helaas geen mogelijkheid omdat op die hoogte de verdiepingsvloer zit. En op de verdieping er boven kan ik niet met de kabel komen.

Dus ik wil zo hoog mogelijk binnen tegen het plafond het gat voor de kabel door de muur hebben (van buitenaf iets omhoog boren tegen indringend vocht) en dan op de gevel met de kabel iets omhoog naar de camera.

Een kleine rvs goot lijkt me het mooiste maar kan ik niet echt vinden.
Ze zijn te groot en dergelijke montage methode met flapjes vind ik er echt lelijk uit zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xKjt-NxavtSlbXCQLeIgjNqAsy8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lx64sQfkH668HXc01zxalVDv.webp?f=user_large

Kwam wel een aluminium goot tegen die niet van die lelijke flapjes heeft maar die is voor binnen en met 3,3cm erg breed. Het bevestigingssysteem ziet er wel een stuk mooier uit:
Aluminium kabelgoot

Iemand betere zoekskills of kennis van kleine rvs kabelgoten voor buiten?

Witte kunststof goot zou eventueel nog een alternatief kunnen zijn als er echt niets in rvs te vinden is.

[ Voor 14% gewijzigd door Vliegvlug op 19-06-2024 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Vliegvlug schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 23:25:

Gaat maar om een klein gootje, want voor een netwerkkabel, en maar een klein stukje, iets van 20cm.

De bedoeling is een IP camera op de gevel te hangen welke via PoE gevoed moet worden.
Het mooiste zou zijn om de netwerkkabel direct ter hoogte van de camera door de muur te laten komen maar dat is helaas geen mogelijkheid omdat op die hoogte de verdiepingsvloer zit. En op de verdieping er boven kan ik niet met de kabel komen.

Dus ik wil zo hoog mogelijk binnen tegen het plafond het gat voor de kabel door de muur hebben (van buitenaf iets omhoog boren tegen indringend vocht) en dan op de gevel met de kabel iets omhoog naar de camera.

Ze zijn te groot en dergelijke montage methode met flapjes vind ik er echt lelijk uit zien:
[Afbeelding]

Witte kunststof goot zou eventueel nog een alternatief kunnen zijn als er echt niets in rvs te vinden is.
Kan je dat kleine stukje niet door de spouw?

Daarnaast wil je de camera niet te hoog hangen omdat mensen dan niet meer herkenbaar zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Wolly op 19-06-2024 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Wolly schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 23:29:
[...]

Kan je dat kleine stukje niet door de spouw?
Dat is geen gek idee! Helemaal niet aan gedacht en is wel het mooiste.
Vraag ik me wel af hoe ik die sprong binnen de spouw van het lage naar het hoge gat moet gaan maken.
De spouw is namelijk gevuld met glaswol.

Maar ben wel dusdanig gecharmeerd van die idee en de esthetiek die dat aan de buitenkant oplevert dat ik het wel serieus wil gaan overwegen.
Zit nu te denken aan een wat groter gat in de binnenmuur, iets van 3cm, en dan van daaruit het hogere gat proberen te vinden, met een endoscoop is dat misschien wel haalbaar om te navigeren door de glaswol

En dan op de een of andere manier een flexibele buis tussen de twee gaten leggen, echte pvc flexbuis of anders iets van een stukje tuinslang, is maar voor een netwerkkabel dus daar zijn niet echt eisen aan zoals die er wel voor elektra kabel zijn.
Daarnaast wil je de camera niet te hoog hangen omdat mensen dan niet meer herkenbaar zijn.
Dat snap ik maar hij hangt anders zo laag dat je ‘m met een sprong kan grijpen en van de gevel kan aftrekken en dat is ook weer niet de bedoeling ;)

[ Voor 31% gewijzigd door Vliegvlug op 20-06-2024 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

@Vliegvlug hangt bij mij op ~2,1 m. Omdat het niet anders kan helaas. Maar ik maak mij ook niet echt zorgen om dat iemand hem er vanaf mept. En dan zijn er nog twee andere camera's.

Maar op je vraag: gewoon rvs kokerprofiel met polymax verlijmen? Het is maar een klein stukje en het is UTP neem ik aan dus de goot hoeft niet open te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Beekforel schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 07:31:
@Vliegvlug hangt bij mij op ~2,1 m. Omdat het niet anders kan helaas. Maar ik maak mij ook niet echt zorgen om dat iemand hem er vanaf mept. En dan zijn er nog twee andere camera's.
Ik heb een enkele camera en aan de voorkant van het huis en die wordt niet afgedekt door andere camera’s. Dat zou wel heel mooi zijn natuurlijk maar het is al lastig genoeg er 1 te plaatsen.
Maar op je vraag: gewoon rvs kokerprofiel met polymax verlijmen? Het is maar een klein stukje en het is UTP neem ik aan dus de goot hoeft niet open te zijn.
Dat is ook wel een goede ja, die kokerprofielen zijn wel in kleine maten te krijgen ga ik vanuit.
Is ook wel makkelijk af te werken aan de onderkant door schuin in te slijpen en een uitstekend stukje aan de voorkant over te houden en die om te buigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Als de netwerkkabel via de spouw in de muur naar boven zou kunnen verspringen zou dat toch wel mijn voorkeur hebben.
Dus via een hoger gat in de buitenmuur naar buiten terwijl hij in een lager gat in de binnenmuur binnenkomt, met als extra complicatie dat er glaswol in de spouw zit.

Iemand nog slimme ideeën hoe dat voor elkaar te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Vliegvlug schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 07:44:
Als de netwerkkabel via de spouw in de muur naar boven zou kunnen verspringen zou dat toch wel mijn voorkeur hebben.
Dus via een hoger gat in de buitenmuur naar buiten terwijl hij in een lager gat in de binnenmuur binnenkomt, met als extra complicatie dat er glaswol in de spouw zit.

Iemand nog slimme ideeën hoe dat voor elkaar te krijgen?
Hier hebben ze er toen 3 stenen uit gehaald en daarna 3 nieuwe stenen er in geplakt. Uurtje werk en mooier en makkelijker krijg je het niet

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
  • Laatst online: 13:40
Vliegvlug schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 07:40:
[...]

Ik heb een enkele camera en aan de voorkant van het huis en die wordt niet afgedekt door andere camera’s. Dat zou wel heel mooi zijn natuurlijk maar het is al lastig genoeg er 1 te plaatsen.

[...]

Dat is ook wel een goede ja, die kokerprofielen zijn wel in kleine maten te krijgen ga ik vanuit.
Is ook wel makkelijk af te werken aan de onderkant door schuin in te slijpen en een uitstekend stukje aan de voorkant over te houden en die om te buigen.
Schuin naar buiten boren? En dan even goed de hoek berekenen en een mal met de juiste hoek maken om langs te horen als je exact uit wilt komen.

De beste ideeën komen als je bezig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Toppe schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 07:52:
[...]

Hier hebben ze er toen 3 stenen uit gehaald en daarna 3 nieuwe stenen er in geplakt. Uurtje werk en mooier en makkelijker krijg je het niet
Helaas ken ik geen mensen die goed kunnen metselen en als ik daar zelf aan begin wordt het echt niet mooi, dat weet ik nu al! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

decipherer schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 07:57:
[...]

Schuin naar buiten boren? En dan even goed de hoek berekenen en een mal met de juiste hoek maken om langs te horen als je exact uit wilt komen.
Dat zou wel een stuk makkelijker zijn maar dan ga ik van buiten gezien omlaag en moet juist een paar graden omhoog boren om te voorkomen dat regen via het gat de spouw in loopt en er water in de isolatie komt.

Zou ik het gat aan de buitenkant kunnen afkitten maar weet niet of dat waterdicht genoeg blijft over de tijd en het vervangen van de kabel, mocht dat nodig zijn, wordt dan ook een stuk lastiger.

Edit:
Realiseer me net dat afkitten van het gat met de netwerkkabel erin niet kan.
De kabel heeft namelijk wat overlengte nodig om in te kunnen prikken in de camera en die overlengte moet je dan weer terugduwen, er is geen ruimte voor in de voet van de camera zelf.

Als ik toch in één keer schuin wil boren doe ik dat trouwens van buiten om uitbreken van de bakstenen te voorkomen en ook omdat het niet vanuit binnen kan.
Ik moet daar namelijk uitkomen in een spleet tussen plafond en kast die een ruime 6cm hoog is. Om het nog wat uitdagendere te maken. ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Vliegvlug op 20-06-2024 09:22 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Nu online
Beide gaten boren tot in de spouw, vervolgens door het grotere gat een moertje met touwtje eraan in de spouw laten zakken en van binnen uit met zo'n magneet aan een stokje proberen te vissen. Als het touwtje er doorheen zit, kun je dan ook makkelijk een netwerkkabel trekken of een flexibele leiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Lieuwe15 schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 08:25:
Beide gaten boren tot in de spouw, vervolgens door het grotere gat een moertje met touwtje eraan in de spouw laten zakken en van binnen uit met zo'n magneet aan een stokje proberen te vissen. Als het touwtje er doorheen zit, kun je dan ook makkelijk een netwerkkabel trekken of een flexibele leiding.
Ben bang dat de glaswol in de spouw dit erg lastig danwel onmogelijk gaat maken.
Anders was het wel een mooi idee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:08

[Afbeelding]

Kwam wel een aluminium goot tegen die niet van die lelijke flapjes heeft maar die is voor binnen en met 3,3cm erg breed. Het bevestigingssysteem ziet er wel een stuk mooier uit:
[Afbeelding: Aluminium kabelgoot]

RVS voor binnen :D De naam zegt t toch al je kunt die gerust buiten gebruiken zonder dat ie gaat roesten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

[...]

Dus mijn idee is om een kastje met deurtje te maken met wat rockwool of andersoortig isolatie erin, ventilatiegaatjes boven en onder.
Mensen die zelf bier brouwen, gebruiken een oud koelkastje. Daar hangen ze ook een lamp in.
Met een STC-1000 schakelen ze dan zowel de maximale als de minimale temperatuur.
Wordt het te koud, gaat de lamp aan. Wordt het te warm, gaat de koelkast aan.

Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/61EVLxWSshL._AC_UF1000,1000_QL80_.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
alki schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 09:33:
RVS voor binnen :D De naam zegt t toch al je kunt die gerust buiten gebruiken zonder dat ie gaat roesten.
Een alu goot gaat ook niet roesten. Of in ieder geval niet meer buiten dan dat het binnen ook doet. Kunststofgoot buiten is minder dan ideaal, dat gaat snel vergelen / verouderen in de zon.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Vliegvlug schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 09:23:
[...]

Ben bang dat de glaswol in de spouw dit erg lastig danwel onmogelijk gaat maken.
Anders was het wel een mooi idee
Zou niet weten waarom, de glaswol zit tegen het binnenblad. Je hebt gerust een cm of 5 waar je touwtje met magneet in kan bungelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Analamoebe
Zo, ik ben begonnen met het vervangen van wat isolatieglas. Tijdens onze verbouwing vorig jaar hebben we een aantal nieuwe kozijnen laten plaatsen, maar ook een aantal bestaande kozijnen laten zitten. Aangezien ik die kozijnen nu ben gaan schilderen is het tijd het isolatieglas uit 1968 :o
te gaan vervangen. Online glas besteld, gisteren geleverd en inmiddels heb ik de eerste ruit geplaatst. Valt niet mee om kit/schuimband uit 1968 netjes te verwijderen. Het schoonmaken van de sponningen en glaslatten is dan ook het meeste werk. Maar het is de moeite waard, weer mooi schoon helder strak glas, dat ook nog eens veel beter isoleert :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E7FXPB9Gb8yL4766dah9slTG0XQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nDcobkgKOdRY3MhgcV7JPzUJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CK9YnT4KL5dQqgzVe1Z4kL8duxE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1Jltl0twkklBwGSqiCLoRMdQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nBRW1-RIgs2CSJ8d03hhG1yc23M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aCFqJN1nbEyZd0SYPcdt5R7O.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Analamoebe schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 10:10:
Zo, ik ben begonnen met het vervangen van wat isolatieglas. Tijdens onze verbouwing vorig jaar hebben we een aantal nieuwe kozijnen laten plaatsen, maar ook een aantal bestaande kozijnen laten zitten. Aangezien ik die kozijnen nu ben gaan schilderen is het tijd het isolatieglas uit 1968 :o
te gaan vervangen. Online glas besteld, gisteren geleverd en inmiddels heb ik de eerste ruit geplaatst. Valt niet mee om kit/schuimband uit 1968 netjes te verwijderen. Het schoonmaken van de sponningen en glaslatten is dan ook het meeste werk. Maar het is de moeite waard, weer mooi schoon helder strak glas, dat ook nog eens veel beter isoleert :P

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Neem je gelijk een betere isolatie mee voor achter die schrootjes? Zou zonde zijn om dat nu te verven en het over een paar jaar open te breken.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Analamoebe
Wolly schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 10:12:
[...]

Neem je gelijk een betere isolatie mee voor achter die schrootjes? Zou zonde zijn om dat nu te verven en het over een paar jaar open te breken.
Uiteraard gedaan :P
Ergens begin deze eeuw is dat al eens gedaan met een verbouwing, maar tijdens onze verbouwing heb ik de voorzetwanden in de nissen los getrokken en voorzien van nieuwe isolatie/folies
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p1HhpKZh_HrSbN9r9PEejgeH_OQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lSMGPpvgY7X2wecVW6nWb1Kc.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ts8A-yUV2AHUCxdwU4ZxGimjlZM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/irm5gnWD6sGwHqzSggZwxwlf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_freak1
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 16:37
Acradavos schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 21:51:

[Afbeelding]
schoonmaakazijn. dood de schimmel.

Als je het niet probeert, kun je het sowieso niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog

[Afbeelding]

[Afbeelding: Aluminium kabelgoot]

Simpele elektrabuis werkt ook :) Ik heb deze achter de regenpijp gemaakt, en dan een stukje kabel horizontaal naar het apparaat (ging bij mij om een lamp en een weersensor). Als je een grijze regenpijp hebt, kun je zelfs slagvaste grijze elektrabuis gebruiken, dan kan ie nog tegen UV ook.

Horizontaal kun je de kabel nog over een voeg laten lopen, dan zie je hem al bijna niet (ik heb diepe voegen, dus helemaal makkelijk om hem daarin te proppen). Je zou een stukje voeg zelfs kunnen uitschrapen en weer vullen, alleen is het wel een kunst om dezelfde kleur voeg te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mday
Rzaan schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 09:51:
[...]

Mensen die zelf bier brouwen, gebruiken een oud koelkastje. Daar hangen ze ook een lamp in.
Met een STC-1000 schakelen ze dan zowel de maximale als de minimale temperatuur.

[Afbeelding]
Oh dat is helemaal geen slecht idee! Zo’n kastje is natuurlijk van zichzelf al prima geïsoleerd. Vast wel ergens zo’n tafelmodelletje op marktplaats te vinden en die stc zijn ook de kosten niet. Dank voor de tip!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueSS50
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09:19
Rzaan schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 09:51:
[...]

[Afbeelding]
Je kunt voor het verwarmen ook een verwarmingsplaatje gebruiken van een paar watt. deze staan er genoeg op Ali en consorten.
Of zo'n anticondenssticker voor achter een spiegel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Zwartoog schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 11:57:
[...]

Simpele elektrabuis werkt ook :) Ik heb deze achter de regenpijp gemaakt, en dan een stukje kabel horizontaal naar het apparaat (ging bij mij om een lamp en een weersensor). Als je een grijze regenpijp hebt, kun je zelfs slagvaste grijze elektrabuis gebruiken, dan kan ie nog tegen UV ook.
Geen regenpijp aan die kant en dan vind ik een rvs gootje wel mooier dan een elektra buis, zeker als het een gele buis is.
Het gaat om een verticaal stukje wat ik moet overbruggen.
Horizontaal kun je de kabel nog over een voeg laten lopen, dan zie je hem al bijna niet (ik heb diepe voegen, dus helemaal makkelijk om hem daarin te proppen). Je zou een stukje voeg zelfs kunnen uitschrapen en weer vullen, alleen is het wel een kunst om dezelfde kleur voeg te maken.
Dat lijkt me wel lastig ja qua kleur, zijn geen diepe voegen ook en ik moet dus verticaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mjier
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 19:24
Analamoebe schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 10:10:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als je de oude kit verwarmt met een verfbrander gaat het wegkrabben veel gemakkelijker. Bij mij werkte het prima.

aroTHERM plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l- Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Wolly schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 10:00:
[...]

Zou niet weten waarom, de glaswol zit tegen het binnenblad. Je hebt gerust een cm of 5 waar je touwtje met magneet in kan bungelen.
De glaswol zal nog steeds een barrière vormen maar het idee is dan dat je een gat maakt in de glaswol vanuit het gat aan de binnenkant in de muur zodat je dan met het magneetje in de ruimte achter de glaswol kan komen.

Ik wist trouwens niet dat er nog ruimte in de spouw zat tussen buitenmuur en glaswol, ging er eigenlijk vanuit dat de hele ruimte vol zou zitten met een dik genoege laag glaswol.
Wat zorgt er voor dat die glaswol tegen de binnenmuur blijft, wordt dat geplakt of gespijkerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barttielen
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 14-08-2024
Hallo,

Een kind op de vereniging heeft een kraandop afgebroken tijdens het te strak willen dichtdraaien. Nu ben ik benieuwd of ik enkel de dop kan vervangen of moet het hele kraanleertje eruit draaien en ook vervangen? En kan iemand zo toevallig zien wat ik moet hebben? Ik ben in de drukte met de kinderen vergeten te kijken naar een merk o.i.d.

Alvast bedankt😁

Bart

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9DkMfYa4r9gC7keBZg-XKW8Oygg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kx7UKxiktUR1rMUg8Uy0UNoN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burning_Tyre
  • Laatst online: 16:28
Vliegvlug schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 22:56:
[...]

De glaswol zal nog steeds een barrière vormen maar het idee is dan dat je een gat maakt in de glaswol vanuit het gat aan de binnenkant in de muur zodat je dan met het magneetje in de ruimte achter de glaswol kan komen.

Ik wist trouwens niet dat er nog ruimte in de spouw zat tussen buitenmuur en glaswol, ging er eigenlijk vanuit dat de hele ruimte vol zou zitten met een dik genoege laag glaswol.
Wat zorgt er voor dat die glaswol tegen de binnenmuur blijft, wordt dat geplakt of gespijkerd?
Volgens mij worden er een soort prikkers op de binnenmuur gezet, daar wordt de glaswol op geprikt, op de prikkers schuiven ze een soort schotels, zo zit de glaswol vast aan binnenmuur.

12xIQ7+ ZO (125) + 3xIQ7+ NW (310) +3xIQ7+ ZW (214) PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Burning_Tyre schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 23:03:
[...]

Volgens mij worden er een soort prikkers op de binnenmuur gezet, daar wordt de glaswol op geprikt, op de prikkers schuiven ze een soort schotels, zo zit de glaswol vast aan binnenmuur.
Ah, op die manier.
Dat maakt het wel makkelijker om er een gat in te maken ja want dat gebeurt dan eigenlijk automatisch bij het boren van het gat vanuit de binnenmuur.
Moet ik alleen niet net de pech hebben op een prikker uit te komen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

barttielen schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 22:56:
Hallo,

Een kind op de vereniging heeft een kraandop afgebroken tijdens het te strak willen dichtdraaien. Nu ben ik benieuwd of ik enkel de dop kan vervangen of moet het hele kraanleertje eruit draaien en ook vervangen? En kan iemand zo toevallig zien wat ik moet hebben? Ik ben in de drukte met de kinderen vergeten te kijken naar een merk o.i.d.

Alvast bedankt😁

Bart

[Afbeelding]
Als ik het zo zie zou ik zeggen dat alleen het plastic binnendeel van de knop is afgebroken.
Ik zie daar volgens mij ook een schroefje zitten, als je die los draait kan je dat plastic restje er naar voren af schuiven.
Hoef je alleen een nieuwe knop te hebben en die weer vast te zetten met het schroefje.
Of als het een klem systeem is gewoon eraf trekken en nieuwe er op.

[ Voor 3% gewijzigd door Vliegvlug op 21-06-2024 07:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09:41
In de entree van onze woning hangen onze jassen en hebben we een schoenenkast gemaakt in een nis. Onderin de schoenenkast zit vvw verdeler. Nu hangt er een muffe geur in de hele entree(van zowel de schoenen als semi natte jassen doordat er niet echt ventilatie aanwezig is.

Boven door de schoenenkast loopt een flexibele ventilatiebuis die aangesloten is op het toilet. Hier heb ik ene tijdje geleden al de ventilator van vervangen voor een nieuwe.

Nu zit ik te denken wat de beste manier is om hier een degelijk ventilatie aan te leggen.
Optie A: flexibel vervangen voor 100mm spiro en dan een Y of T stuke te plaatsen, er een extra ventilator tussen zetten met een terugslagklep richting het toilet.
Optie B: Alles weghalen, 100mm flexibel vervangen voor 125mm spiro en dan een ducobox ertussen te zetten. Dan heb ik ook de mogelijkheid om vanaf daar ooit een leiding door te leggen naar de woonkamer bijvoorbeeld.
Optie C: Andere suggesties?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mjier
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 19:24
timmert26 schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 10:40:
In de entree van onze woning hangen onze jassen en hebben we een schoenenkast gemaakt in een nis. Onderin de schoenenkast zit vvw verdeler. Nu hangt er een muffe geur in de hele entree(van zowel de schoenen als semi natte jassen doordat er niet echt ventilatie aanwezig is.

Boven door de schoenenkast loopt een flexibele ventilatiebuis die aangesloten is op het toilet. Hier heb ik ene tijdje geleden al de ventilator van vervangen voor een nieuwe.

Nu zit ik te denken wat de beste manier is om hier een degelijk ventilatie aan te leggen.
Optie A: flexibel vervangen voor 100mm spiro en dan een Y of T stuke te plaatsen, er een extra ventilator tussen zetten met een terugslagklep richting het toilet.
Optie B: Alles weghalen, 100mm flexibel vervangen voor 125mm spiro en dan een ducobox ertussen te zetten. Dan heb ik ook de mogelijkheid om vanaf daar ooit een leiding door te leggen naar de woonkamer bijvoorbeeld.
Optie C: Andere suggesties?
Optie C.
De ventilator van het toilet is een afvoer. Er moet dus ook een toevoer zijn, anders is er geen luchtverversing. De toevoer richting toilet loopt veelal vanuit de woonkamer, via de entree naar het toilet. Hiermee wordt je entree geventileerd door de ventilator in het toilet. Om een goede ventilatie te hebben wordt een ruimte onder de deuren vrij gehouden (10-15 mm). Samengevat:
Zorg dat er doorstroming vanuit de woonkamer mogelijk is. Wanneer de ventilatie onvoldoende is kun je de toiletventilator wat langer laten draaien of wat harder instellen.

aroTHERM plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l- Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09:41
Mjier schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 10:55:
[...]

Optie C.
De ventilator van het toilet is een afvoer. Er moet dus ook een toevoer zijn, anders is er geen luchtverversing. De toevoer richting toilet loopt veelal vanuit de woonkamer, via de entree naar het toilet. Hiermee wordt je entree geventileerd door de ventilator in het toilet. Om een goede ventilatie te hebben wordt een ruimte onder de deuren vrij gehouden (10-15 mm). Samengevat:
Zorg dat er doorstroming vanuit de woonkamer mogelijk is. Wanneer de ventilatie onvoldoende is kun je de toiletventilator wat langer laten draaien of wat harder instellen.
De toiletventilator zit aangesloten op een timer van 30min, onder de deur van de woonkamer zit inderdaad een sleuf voor frisse lucht. In dat geval zou dus structureel de ventilator aanzetten in het toilet kunnen helpen voor in ieder geval meer luchtstroming. Echter is het probleem dan dat het toilet direct naast de deur van de woonkamer zit. Dan komt er relatief weinig frisse lucht bij de schoenen kast en rest van de entree aangezien die achter het toilet zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

The Eagle schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 11:43:
[...]

Dit lijkt me nou een typisch klusje voor een multitool. Kun je gewoon in stukjes doen. hoeft niet in 1x. En desnoods even de randjes afschuren :)
Met de multitool is het een beetje beter geworden, maar het is nog steeds lastig om loodrecht te zagen. Ik ga de methode van @Jelte,89 proberen op de volgende 2 palen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MG8vnUrJ48_ZCns53X9dEHlg_90=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/l0RB0ZOm5JkulkmESzCQRjab.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Analamoebe
zonoskar schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 11:05:
[...]

Met de multitool is het een beetje beter geworden, maar het is nog steeds lastig om loodrecht te zagen. Ik ga de methode van @Jelte,89 proberen op de volgende 2 palen.

[Afbeelding]
Ik zou dit zelf gewoon met een goede handzaag doen. Niet gemakkelijk, maar ik weet van mezelf dat dit voor mij geen probleem is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:40

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

zonoskar schreef op maandag 17 juni 2024 @ 09:51:

Ter illustratie:
[Afbeelding]
Op zich niet verkeerd om zo te starten.......invalzaag en dan de handzaag....

Heb je de beschikking tot een bovenfrees? daarmee kun je ook wel een heel stuk hiervan netjes vlakken, scheelt je een heel stuk beitelen.
Met een kogellagerfrees (kopieerfrees) kun je dan zo langs een plank de lijn vlakfrezen en met een beetje langere frees van de zijkanten ben je een eind op weg.

Een bandschuurmachine met een P40/60 erop gaat ook vlotjes hier doorheen.

[ Voor 5% gewijzigd door Fraggert op 21-06-2024 11:27 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boszna
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15-09 23:52
Heb je al in je kruipruimte gekeken?
Mogelijk is de grondwater stand veranderd of heb je wellicht een probleem met een afvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:27

MJV

Voor de aansluiting van de Bora kookplaat (met afvoer naar buiten) moet er een doorvoer naar buiten worden gemaakt in de spouw. De keukenboer komt met de suggestie voor het doorgeleiden van de platte bora-pijp (22x9cm) in door de spouw heen. Dat betekent wel dat er een stuk van zeg 25cm breed en 50cm hoog uit de binnenmuur moet worden gehaald, om deze set te kunnen plaatsen.

Nu is het punt waar de doorvoer moet komen (rood plaatje 2) ook een punt waar veel krachten vanuit verdieping/kracht terecht komen. Dus, om scheurvorming te voorkomen zou er een klein lateitje geplaatst moeten worden, om daarna muur weer aan te helen/te herstellen. Daarmee wordt deze operatie natuurlijk wel wat tijdrovender en kostbaarder.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C2RZpPvz8CrT2G2I16n7MxMZr4Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fo7NgZSNKIlcZHnzKHgdK1IX.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/svVCJZ9zlYwEm7yTOXE17xVDugU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/9lAEl933ekKlpiKkhUWnmfe7.png?f=fotoalbum_tile

Vraag is concreet: is onze zorg voor scheurvorming terecht, of kan er probleemloos (ook zonder latei) een kolom van 25cm uit die muur worden gehaald? Muur is 1,30m breed daar.

Alternatief is een koekoek, die is makkelijker in te bouwen, maar daar doet de keukenboer een beetje vaag over, zij werken "altijd met de spouw inbouwset".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:33

hneel

denkt er het zijne van

[...]

Dat ligt denk ik helemaal aan het bouwjaar van het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

[...]

Ik wil dit weekend kijken of het me lukt een verspringend gat in binnen- en buitenmuur te maken waar de netwerkkabel dan via de spouw doorheen kan lopen.

Probeerde wat foto’s op internet te vinden zodat ik een idee heb wat ik kan verwachten maar kwam enkel voorbeelden tegen waar de spouw helemaal vol zat met glaswol wat het natuurlijk erg moeilijk maakt om de netwerkkabel door de spouw heen te krijgen.

Kwam wel dit plaatje tegen:
Isolatie spouwmuur op bouwjaar
Met daarbij de tekst voor de periode van mijn huis, opgeleverd in 1989:

Woningen gebouwd vanaf ongeveer 1984 tot eind jaren ‘90
Van ongeveer 1984 tot eind jaren 90 is 70 tot 80 mm isolatie toegepast. Uit de praktijk blijkt dat er vaak maar een kleine luchtspouw over is, ongeveer 20 tot 30 mm.
Bron

Dus gelukkig is er wel iets van ruimte in de spouw maar het vissen naar het touwtje wordt wel lastig en maak ik me vooral zorgen over de hoek die de netwerkkabel moet maken want dat is meer dan een haakse bocht (want van buitenaf boor ik het gat schuin omhoog en in de binnenmuur zit het gat lager) in mogelijk maar 2cm.
Dat gaat niet werken met reguliere patchkabel, die is te stug.

Zit daarom nu te kijken naar flat en slim netwerkkabels, waar slim kabels mijn voorkeur hebben omdat ik toch minder vertrouwen heb in platte kabels qua afscherming en me ook afvraag of dat met PoE werkt

Bijkomende uitdaging is dat die kabels hele dunne aders hebben, maximaal 28AWG maar vaak dunner en daar een RJ45 connector voor vinden is me nog niet gelukt.
Moet één van de connectoren er namelijk afknippen om de kabel door de muur te krijgen anders wordt het gat in de buitenmuur te groot.

[ Voor 7% gewijzigd door Vliegvlug op 22-06-2024 10:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:12
MJV schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 08:02:
Voor de aansluiting van de Bora kookplaat (met afvoer naar buiten) moet er een doorvoer naar buiten worden gemaakt in de spouw. De keukenboer komt met de suggestie voor het doorgeleiden van de platte bora-pijp (22x9cm) in door de spouw heen. Dat betekent wel dat er een stuk van zeg 25cm breed en 50cm hoog uit de binnenmuur moet worden gehaald, om deze set te kunnen plaatsen.

Nu is het punt waar de doorvoer moet komen (rood plaatje 2) ook een punt waar veel krachten vanuit verdieping/kracht terecht komen. Dus, om scheurvorming te voorkomen zou er een klein lateitje geplaatst moeten worden, om daarna muur weer aan te helen/te herstellen. Daarmee wordt deze operatie natuurlijk wel wat tijdrovender en kostbaarder.
[Afbeelding][Afbeelding]

Vraag is concreet: is onze zorg voor scheurvorming terecht, of kan er probleemloos (ook zonder latei) een kolom van 25cm uit die muur worden gehaald? Muur is 1,30m breed daar.

Alternatief is een koekoek, die is makkelijker in te bouwen, maar daar doet de keukenboer een beetje vaag over, zij werken "altijd met de spouw inbouwset".
Ik zou niet je halve gevel gaan verbouwen voor een Bora. Dat krijg je aan de buitenkant nooit mooi. Ik zou dus altijd kiezen voor een buis die buiten in een koekoek uit komt (zie daarvoor het Bora topic).
Die buis zou ik bij voorkeur via de kruipruimte (mits aanwezig) laten lopen, dan kun je onder je kookeiland mooi recht naar beneden boren.
Als dat niet kan, dan vanaf de dekvloer schuin naar beneden boren (met een ronde boor rond 150 oid) en zo in de koekoek uitkomen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvd1981
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 13:48
Vliegvlug schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 10:12:
[...]

Ik wil dit weekend kijken of het me lukt een verspringend gat in binnen- en buitenmuur te maken waar de netwerkkabel dan via de spouw doorheen kan lopen.

Probeerde wat foto’s op internet te vinden zodat ik een idee heb wat ik kan verwachten maar kwam enkel voorbeelden tegen waar de spouw helemaal vol zat met glaswol wat het natuurlijk erg moeilijk maakt om de netwerkkabel door de spouw heen te krijgen.

Kwam wel dit plaatje tegen:
[Afbeelding: Isolatie spouwmuur op bouwjaar]
Met daarbij de tekst voor de periode van mijn huis, opgeleverd in 1989:

Woningen gebouwd vanaf ongeveer 1984 tot eind jaren ‘90
Van ongeveer 1984 tot eind jaren 90 is 70 tot 80 mm isolatie toegepast. Uit de praktijk blijkt dat er vaak maar een kleine luchtspouw over is, ongeveer 20 tot 30 mm.
Bron

Dus gelukkig is er wel iets van ruimte in de spouw maar het vissen naar het touwtje wordt wel lastig en maak ik me vooral zorgen over de hoek die de netwerkkabel moet maken want dat is meer dan een haakse bocht (want van buitenaf boor ik het gat schuin omhoog en in de binnenmuur zit het gat lager) in mogelijk maar 2cm.
Dat gaat niet werken met reguliere patchkabel, die is te stug.

Zit daarom nu te kijken naar flat en slim netwerkkabels, waar slim kabels mijn voorkeur hebben omdat ik toch minder vertrouwen heb in platte kabels qua afscherming en me ook afvraag of dat met PoE werkt

Bijkomende uitdaging is dat die kabels hele dunne aders hebben, maximaal 28AWG maar vaak dunner en daar een RJ45 connector voor vinden is me nog niet gelukt.
Moet één van de connectoren er namelijk afknippen om de kabel door de muur te krijgen anders wordt het gat in de buitenmuur te groot.
Hoe dik is jouw totale muur ongeveer? Wellicht kan je er met een lange steenboor doorheen boren, vervolgens een dun nylon draadje aan bevestigen en voorzichtig de boor weer terugtrekken? Het nylon koordje kan je dan weer gebruiken voor iets stevigers (trekveer/vd draad) alvorens je er een normale ethernet kabel doorheen trekt.

Of je boort het gat iets breder en je probeert er een pvc buisje door het gat te drukken (zo heeft kpn bij ons de glasvezel in huis gehaald). Om tocht te voorkomen hebben ze nadat ze de kabel er doorheen getrokken hebben, een dot kit in de buis gesmeerd. Niet ideaal maar het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Mvd1981 schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 11:17:
[...]

Hoe dik is jouw totale muur ongeveer? Wellicht kan je er met een lange steenboor doorheen boren, vervolgens een dun nylon draadje aan bevestigen en voorzichtig de boor weer terugtrekken? Het nylon koordje kan je dan weer gebruiken voor iets stevigers (trekveer/vd draad) alvorens je er een normale ethernet kabel doorheen trekt.

Of je boort het gat iets breder en je probeert er een pvc buisje door het gat te drukken (zo heeft kpn bij ons de glasvezel in huis gehaald). Om tocht te voorkomen hebben ze nadat ze de kabel er doorheen getrokken hebben, een dot kit in de buis gesmeerd. Niet ideaal maar het werkt.
Ik denk dat je het “verspringende” deel gemist hebt, was ook niet een heel uitgebreid verhaal omdat het een reactie was op een post van iemand anders.

Punt is dat als ik recht door de muur ga ik te laag uitkom, zie: Vliegvlug in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6"
Is voor het plaatsen van een PoE gevoede IP beveiligingcamera.

Zocht daarom eigenlijk een kabelgoot voor op de muur maar toen kwam @Wolly met het geweldige idee om in de spouw zelf omhoog te gaan: Vliegvlug in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6"

Dat is natuurlijk veel mooier dus daar ben ik nu naar aan het kijken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:12
Vliegvlug schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 12:10:
Punt is dat als ik recht door de muur ga ik te laag uitkom, zie: Vliegvlug in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6"
Is voor het plaatsen van een PoE gevoede IP beveiligingcamera.
Geen idee hoe ver je moet verspringen, maar als het minder dan een meter is: Kun je niet schuin door de muur boren?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Andrehj schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 12:17:
[...]

Geen idee hoe ver je moet verspringen, maar als het minder dan een meter is: Kun je niet schuin door de muur boren?
Dat is inderdaad ook al voorgesteld maar dan heb ik een gat in mijn buitenmuur die naar beneden loopt en waar water dus zo de spouw in kan lopen. En afdichten van het gat met de kabel is niet mogelijk omdat je de netwerkkabel wel in de camera moet kunnen klikken en dan de overlengte weer terug de muur in moet duwen omdat er geen ruimte voor is in de voet van de camera.
Vandaar dat ik van buiten iets omhoog wil boren.
Pagina: 1 ... 389 ... 467 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/