[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 388 ... 467 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18-09 22:19

ViezeVis

Sample Text

Zwartoog schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 13:15:
[...]

Dit is perfect!

Op de 1e foto heb je een knel-knie-T-stuk. Die haal je ertussen uit. Op de 2e foto heb je een knel-knie. Die zet je dan daar neer.

Dus:
1) gaskraan dicht
2) draai de 2 wartels los van die T-knie (links/rechts)
3) haal die T-knie er tussenuit, maar laat de wartels en knelringen zitten
4) maak die onderste knie los
5) zet deze op de andere plaats
6) draai de wartels weer aan (vast is vast, met een tang maar geen "spierballen" gebruiken)
7) gaskraan open
8) check of de koppeling lekdicht is (ruiken, sopje). Zo niet, draai de wartel een stukje verder aan.
Volgens mij is de wartel links in de T-knie groter dan die daaronder. Dan zou dat niet passen. Dat moet ik ff nameten.

/Edit
En dat is dus idd het geval; gaat niet 1 op 1 passen. De koperen buis is vanaf de aanvoer/gaskraan groter dan de aftakkingen.

--------

Dank allen! Ik ga mee in wat @Mjier zegt. Voorlopig ga ik die koperen buis met een pijpsnijder doorsnijden +/- 5 cm onder de aftakking. Daarna zet ik er een gas-knelkoppeling op. Het is misschien niet zo chique t.o.v. een 90 graden hoekje. Maar ik wil daar eerst nog even rustig naar kijken wat ik precies nodig heb. Voorlopig volstaat een knelkoppeling wel.

Ik haal er even een 22x22 knie bij. De kant van de cv-ketel zit geperst op die kunststof buis, maar wel met een wartel. Dus volgens mij kan ik wel een 22x22 knel-knie kopen maar dan de wartel erop draaien zonder knelring. Zie hieronder. Lijkt me gewoon te kunnen met een 22x22 knie knelkoppeling, waarbij ik de kant aan de cv-zijde niet knel maar gewoon dus die wartel erop draai.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1y2rBwg4z9BLdmu3ChD_9zBdy3Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mwX58jkqljqencu5HKvD2EST.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 44% gewijzigd door ViezeVis op 11-06-2024 18:07 ]

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scofield
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17-09 22:23
ViezeVis schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 10:14:
@Exigence die afsluitplaatjes hebben geen gaskeurmerk. Iets wat m.i. wel zou moeten. Dan kan ik toch beter de koperen buis naar de keuken doorsnijden met een pijpsnijder en dan afknellen met een knelkoppeling zoals deze?

https://www.warmteservice...ndkoppeling-15/p/40152745

Dat lijkt mij iig wel conform.

Hier een update van Warmteservice over deze zgn. afsluitplaatjes:

[...]

Pijp doorsnijden en knellen met einddop lijkt me dan beter.
Die hele dubbele kniekoppeling weghalen en een gastec gekeurde knel knie halen. Is ws 22mm knel aan beide zijden. Een VSH koppeling is altijd met gaskeur, dat is safe. Geen gedoe met doorzagen en een eindkap erop knellen oid. Dus alleen de knie gebruiken en de wartels en knelringen laten zitten. Waarschijnlijk is die geperste gaskoppeling met een zgn spie in de koppeling gemonteerd. https://www.warmteservice...peling-knie-22/p/40153055
ps kijk eens voor de gein of je op die geperste hulzen een gele stip ziet zitten of evt een gaskeur teken.
Het zou me niks verbazen als ze daarvoor gewone waterkoppelingen van bv rehau hebben gebruikt. Op dat soort gas koppelingen met zgn schuifhulzen moet altijd zichtbaar een gele stip zitten opdat men weet dat het gasgekeurde pershulzen zijn.

[ Voor 34% gewijzigd door scofield op 11-06-2024 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:49
scofield schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 20:20:
[...]

Die hele dubbele kniekoppeling weghalen en een gastec gekeurde knel knie halen. Is ws 22mm knel aan beide zijden. Een VSH koppeling is altijd met gaskeur, dat is safe. Geen gedoe met doorzagen en een eindkap erop knellen oid. Dus alleen de knie gebruiken en de wartels en knelringen laten zitten. Waarschijnlijk is die geperste gaskoppeling met een zgn spie in de koppeling gemonteerd. https://www.warmteservice...peling-knie-22/p/40153055
ps kijk eens voor de gein of je op die geperste hulzen een gele stip ziet zitten of evt een gaskeur teken.
Het zou me niks verbazen als ze daarvoor gewone waterkoppelingen van bv rehau hebben gebruikt. Op dat soort gas koppelingen met zgn schuifhulzen moet altijd zichtbaar een gele stip zitten opdat men weet dat het gasgekeurde pershulzen zijn.
@ViezeVis met ^^ eens, kijk eerst of je er een gewone 22 mm VSH-knie op kunt zetten. Had me verkeken, die knie onderaan is idd een maatje kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Zwartoog schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 21:05:
[...]

@ViezeVis met ^^ eens, kijk eerst of je er een gewone 22 mm VSH-knie op kunt zetten. Had me verkeken, die knie onderaan is idd een maatje kleiner.
Net even bij de hornbach geweest en heb idd een 22mm 90 graden knie knelkoppeling gekocht van Bonfix. Die is even groot. Ik houd jullie wel ff op de hoogte :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

[...]

Geen gele stip idd. Kan zo snel ook geen merkje zien. Alleen iets met SW (of MS) 09. De rest kan ik niet volledig lezen.

Ik heb een bonfix koppeling gehaald. Is het dan handig om de knelringen wel te vervangen? Of gewoon de bonfix koppeling over vsh ringen plaatsen? Heeft denk ik ook wel te maken of het daarna nog gasdicht is. Dat check ik dan even met zeep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AreUhungry
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 14:05
Weet iemand toevallig uit welk materiaal deze vensterbank is gemaakt? Lijkt mij iets van Belgisch hardsteen, gezien de schelpenfossielen die zichtbaar zijn. Echter zie ik online nooit een voorbeeld in deze kleur. Vaak zijn ze blauw/grijs of zwart. Heb een strookje kunststof in travertin look besteld om te bepalen of het daar enigszins op leek. Helaas niet…
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hJEMrorekmq1v9M_W5eBdPvSB7c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W6oHOttQghHPJv3OLxwvetFE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

[...]

Van Rehau en Tece zijn de schuifhulzen universeel voor water en gas te gebruiken.
Die zijn dan ook Kiwa en gastec goedgekeurd en staat geen gele markering op.
Rehau heeft de messing hulzen vervangen voor kunststof.

@Viezevis ik zou wel hetzelfde merk gebruiken als je de koppeling vervangt.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:49
ViezeVis schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 22:55:
[...]

Geen gele stip idd. Kan zo snel ook geen merkje zien. Alleen iets met SW (of MS) 09. De rest kan ik niet volledig lezen.

Ik heb een bonfix koppeling gehaald. Is het dan handig om de knelringen wel te vervangen? Of gewoon de bonfix koppeling over vsh ringen plaatsen? Heeft denk ik ook wel te maken of het daarna nog gasdicht is. Dat check ik dan even met zeep.
Volgens de letter van de garantie mag je geen merken mixen. Maar ik heb met het mixen van Bonfix en VSH nooit gedoe gehad (wel met no-name merken trouwens). Sterker nog, ik denk dat je met het verwijderen van de ringen en wartels meer risico introduceert (vanwege beschadiging van de leiding) dan een Bonfix knie erop zetten. Dus gewoon proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kindapaas
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18-09 13:25
Misschien een simpele vraag: de koplatten wil ik graag wit houden en het kozijn zelf RAL 9001. Ik wil eerst de koplatten doen, iemand enig idee na hoelang ik diezelfde koplatten kan afplakken zodat ik het kozijn kan doen? Wil het natuurlijk niet gelijk beschadigen bij het afhalen van de tape.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:05
AreUhungry schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 09:01:
Weet iemand toevallig uit welk materiaal deze vensterbank is gemaakt? Lijkt mij iets van Belgisch hardsteen, gezien de schelpenfossielen die zichtbaar zijn. Echter zie ik online nooit een voorbeeld in deze kleur. Vaak zijn ze blauw/grijs of zwart. Heb een strookje kunststof in travertin look besteld om te bepalen of het daar enigszins op leek. Helaas niet…
[Afbeelding]
Natuursteen heb je in 1001 varianten/afwerkingen, ik zou die foto eens naar een lokale natuursteen-handel/zager sturen, wellicht dat zij zo weten welke dit is.

Foto die ik vorige week gemaakt heb in de showroom in de buurt bij het uitzoeken van onze vensterbanken, die van jou staat er niet op maar er waren nog zeker 20 voorbeelden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/13LgjorNXUvnswkqnuhevxDfZ-Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/buF3915otxTK2QpcRF70yMsu.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xgP1MvaKmkB0_7GxnTY0RygGkHM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GeSJdAM8E2EqXj7CcBLGCkdE.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door assje op 12-06-2024 10:55 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• assje
Aanvullend als "showcase" van een vrij spannende vensterbank die ik zelf ingemeten had:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5g2Q8_FE2CYDzhUru46fgYEzi6A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FNAJaNODBhw3wXk4lbC4foel.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BN_BP6gCjmKRZfUhnU37wQY1zOs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6QY3CcyGsIk4izXyZNvhcYkv.jpg?f=fotoalbum_large

Kleine bewerking met de slijptol nog wel nodig gehad maar blij met het resultaat :)

[ Voor 25% gewijzigd door assje op 12-06-2024 10:58 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
Kindapaas schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 10:24:
Misschien een simpele vraag: de koplatten wil ik graag wit houden en het kozijn zelf RAL 9001. Ik wil eerst de koplatten doen, iemand enig idee na hoelang ik diezelfde koplatten kan afplakken zodat ik het kozijn kan doen? Wil het natuurlijk niet gelijk beschadigen bij het afhalen van de tape.
Met watergedragen verf die goed gehecht is en met goede tape die voorzichtig direct na het schilderen verwijderd wordt kan dit binnen enkele uren.

Met slechte tape die met grof geweld verwijderd wordt en/of verf die niet goed gehecht is kan alles anders zijn (en na een week alsnog schade opleveren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kindapaas
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18-09 13:25
assje schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 11:04:
[...]

Met watergedragen verf die goed gehecht is en met goede tape die voorzichtig direct na het schilderen verwijderd wordt kan dit binnen enkele uren.

Met slechte tape die met grof geweld verwijderd wordt en/of verf die niet goed gehecht is kan alles anders zijn (en na een week alsnog schade opleveren).
Duidelijk, dankje! :) Gebruik de Kip 3308, dus zou goed moeten lukken dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubenA
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:05
Dag Klussers!

Ik ben bezig met het isoleren van de oude schuur. Hier is een tussenbouw gerealiseerd waardoor deze schuur nu aan het huis zit. Oude dak is eraf, nieuwe erop met 20cm PIR en nu een voorzetwand met 5cm PIR. Het hok is 320x320 en wordt straks gebruikt als washok/opslag.

Nu is de enige ventilatie die aanwezig is een rooster boven het raam (raam 70cm breed geschat).

Het hok wordt niet voldoende geventileerd hierdoor en de was zal dus nooit droog worden in dit hok. Nu wil ik graag een muurdoorvoer met actieve ventilator (op schakelaar of met sensor weet ik nog niet).

Als ik dit ga toepassen heb ik een enorm gat in mijn muur en dus een gigantische koudebrug toch? Of is er een oplossing waar dit niet zo is waar ik niets vanaf weet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:59
RubenA schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 16:32:
Dag Klussers!

Ik ben bezig met het isoleren van de oude schuur. Hier is een tussenbouw gerealiseerd waardoor deze schuur nu aan het huis zit. Oude dak is eraf, nieuwe erop met 20cm PIR en nu een voorzetwand met 5cm PIR. Het hok is 320x320 en wordt straks gebruikt als washok/opslag.

Nu is de enige ventilatie die aanwezig is een rooster boven het raam (raam 70cm breed geschat).

Het hok wordt niet voldoende geventileerd hierdoor en de was zal dus nooit droog worden in dit hok. Nu wil ik graag een muurdoorvoer met actieve ventilator (op schakelaar of met sensor weet ik nog niet).

Als ik dit ga toepassen heb ik een enorm gat in mijn muur en dus een gigantische koudebrug toch? Of is er een oplossing waar dit niet zo is waar ik niets vanaf weet?
Was drogen in zo'n onverwarmde schuur wordt nooit wat. Ook als je voldoende ventileert zal de luchtvochtigheid daar veel te hoog zijn en blijven. Buiten is de luchtvochtigheid immers vaak >90%.
Als je er je was wilt drogen moet je ventileren als in een badkamer. Dus sowieso de ruimte verwarmen, droge lucht aanvoeren vanuit de woning en afvoeren naar buiten.
Nog mooier is via WTW-ventilatie natuurlijk.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RubenA
  • Laatst online: 11:05
Andrehj schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 17:06:
[...]

Was drogen in zo'n onverwarmde schuur wordt nooit wat. Ook als je voldoende ventileert zal de luchtvochtigheid daar veel te hoog zijn en blijven. Buiten is de luchtvochtigheid immers vaak >90%.
Als je er je was wilt drogen moet je ventileren als in een badkamer. Dus sowieso de ruimte verwarmen, droge lucht aanvoeren vanuit de woning en afvoeren naar buiten.
Nog mooier is via WTW-ventilatie natuurlijk.
Vergeten te vermelden! De ruimte is verwarmd, anders was het isoleren in deze mate ook een beetje vreemd geweest :).

Een wtw installatie is natuurlijk het mooiste, maar dat wordt too much voor mij. De beste oplossing is dus met een badkamerventilator begrijp ik. Ik snap dat ik de warme lucht kwijtraak wanneer de ventilator draait, maar wanneer deze niet draait is het alsnog een "gat". Dat op de koop toenemen dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:38
RubenA schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 18:45:
[...]

Vergeten te vermelden! De ruimte is verwarmd, anders was het isoleren in deze mate ook een beetje vreemd geweest :).

Een wtw installatie is natuurlijk het mooiste, maar dat wordt too much voor mij. De beste oplossing is dus met een badkamerventilator begrijp ik. Ik snap dat ik de warme lucht kwijtraak wanneer de ventilator draait, maar wanneer deze niet draait is het alsnog een "gat". Dat op de koop toenemen dus?
Terugslagklep monteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
edsandje schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 09:46:
[...]

Van Rehau en Tece zijn de schuifhulzen universeel voor water en gas te gebruiken.
Die zijn dan ook Kiwa en gastec goedgekeurd en staat geen gele markering op.
Rehau heeft de messing hulzen vervangen voor kunststof.

@Viezevis ik zou wel hetzelfde merk gebruiken als je de koppeling vervangt.
Ik snap ook niet waarom je voor die paar euro verschil niet bij vsh blijft, maar goed. Tweakers zijn nou eenmaal eigenwijs. :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07:11

copykat

Good copy isn't bad

Ik heb een vraag over driepuntsluiting en oudere kozijnen.
Ik heb van links naar rechts gezien (buiten) een 40mm (dik) buiten deur en een tussenstijl van 32mm naar dubbelglas.
Als ik een standaard driepuntsluiting wil monteren zit ik op een paar millimeter op de achterkant vh hout met de sluitkommen.geen of weinig vlees om de kommen vast te zetten

Zijn er driepunts sluitingen die minder diep in haken?

[ Voor 6% gewijzigd door copykat op 13-06-2024 12:53 ]

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18-09 21:04
assje schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 10:49:
[...]

Natuursteen heb je in 1001 varianten/afwerkingen, ik zou die foto eens naar een lokale natuursteen-handel/zager sturen, wellicht dat zij zo weten welke dit is.

Foto die ik vorige week gemaakt heb in de showroom in de buurt bij het uitzoeken van onze vensterbanken, die van jou staat er niet op maar er waren nog zeker 20 voorbeelden:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
bij onze keuken hebben we nero absoluto black die laatste en zijn uiterst tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

scofield schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 19:23:
[...]

Ik snap ook niet waarom je voor die paar euro verschil niet bij vsh blijft, maar goed. Tweakers zijn nou eenmaal eigenwijs. :9~
Schijnbaar ja :X
Mixen van merken kan wel goed gaan maar ik zie bij water/cv koppelingen als je van een t-stuk een knie maakt of andersom je soms de koppeling vreselijk hard moet aandraaien om het dicht te krijgen. Ligt er ook aan hoe oud het is en hoe vast het al was aangedraaid.

Het is maar gas en er staat toch maar 30 mbar op, wat kan er nou helemaal gebeuren? 8)7

Ik had een afsluitplaatje 15mm geplaatst, kan je de leiding afkoppelen en verwijderen en is loshalen van andere leidingen niet nodig, en nog goedkoper ook dan een knie vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berrybraadplaat
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 15-05 14:59
Korte vraag. Ik wil met glaswol isoleren tussen de dakbalken van binnenuit (buitenkant kan niet, zit in VVE).

Op sommige plekken is echter de ruimte tussen de balken bijna een meter, waardoor ik denk dat de glaswol niet uit zichzelf blijft hangen. Bovendien komt er een (licht, ~10cm) verlaagd plafond onder.
Wat is de makkelijkste manier om het glaswol op zijn plek te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Berrybraadplaat schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 12:54:
Korte vraag. Ik wil met glaswol isoleren tussen de dakbalken van binnenuit (buitenkant kan niet, zit in VVE).

Op sommige plekken is echter de ruimte tussen de balken bijna een meter, waardoor ik denk dat de glaswol niet uit zichzelf blijft hangen. Bovendien komt er een (licht, ~10cm) verlaagd plafond onder.
Spijkers en vlieger touw.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 11:43

Rzaan

Altijd zoekende

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pqf4495_i2b3elow_OOvN6e8q_c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/diK1pq7mJSjkuqd1qGWBGFsr.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 18-09 15:57
@Berrybraadplaat even aangenomen dat je de afwerking met gipsplaten oid gaat doen: om die gipsplaten te bevestigen wordt meestal een regelwerk geplaatst op de dakbalken/gordingen (hoh rond de 30cm). Diezelfde regels kunnen in veel gevallen het isolatiemateriaal ook op zijn plaats houden als je dit (al dan niet gedeeltelijk) eerst plaatst. Anders inderdaad de genoemde materialen of b.v. metaalband gebruiken. Of het isolatiemateriaal op bepaalde plekken vastzetten met een nietje.

PS: denk ook aan een passend dampscherm en bijhorende montagemethode. Zie ook het Isoleren 101 topic (incl. de topic start).
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2227890

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Franciesco schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 13:07:
@Berrybraadplaat even aangenomen dat je de afwerking met gipsplaten oid gaat doen: om die gipsplaten te bevestigen wordt meestal een regelwerk geplaatst op de dakbalken/gordingen (hoh rond de 30cm). Diezelfde regels kunnen in veel gevallen het isolatiemateriaal ook op zijn plaats houden als je dit (al dan niet gedeeltelijk) eerst plaatst. Anders inderdaad de genoemde materialen of b.v. metaalband gebruiken. Of het isolatiemateriaal op bepaalde plekken vastzetten met een nietje.

PS: denk ook aan een passend dampscherm en bijhorende montagemethode. Zie ook het Isoleren 101 topic (incl. de topic start).
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2227890
In 99% van de gevallen worden de gipsplaten vastgezet op regelwerk. Maar het is lastig om de glaswol op zijn plek te houden als je het regelwerk nog moet bevestigen. Dan is een touwtje handig.
Daarnaast kun je met een touwtje ook de volgorde glaswol, folie, regelwerk aanhouden in plaats van glaswol, regelwerk, folie. Het nadeel van de laatste manier is dat je veel meer gaten in je folie maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 18-09 15:57
@Rzaan dat laatste is al vaker besproken in het genoemde Isolatietopic. En hangt erg van de situatie af. Daarnaast ontstaan er door de schroeven niet echt gaatjes in de folie: die gaatjes worden dichtgetrokken door de schroef + het klemmende effect van de platen op het regelwerk.

Beide methodes kunnen in veel gevallen, het één is niet perse beter of slechter dan het ander.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Franciesco schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 13:46:
@Rzaan dat laatste is al vaker besproken in het genoemde Isolatietopic. En hangt erg van de situatie af. Daarnaast ontstaan er door de schroeven niet echt gaatjes in de folie: die gaatjes worden dichtgetrokken door de schroef + het klemmende effect van de platen op het regelwerk.

Beide methodes kunnen in veel gevallen, het één is niet perse beter of slechter dan het ander.
Ik doelde er ook op dat als je later iets aan je plafond bevestigt, je met een schroef of plug niet door de folie gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Vergeet niet je vve te informeren en goed te controleren dat je geen problemen krijgt met vocht. Je zal niet de eerste zijn waar de dakplaten wegschimmelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Nou de beslissing is genomen.
Ik laat het kozijn plaatsen.
Ergens ben ik van zo moeilijk is het niet. Het is niet de moeilijkheids graad ik hoef niks te stutten of een rollaag maken maar meer het gesjouw met een kozijn plus deuren ingehangen en wel.
Geen idee hoeveel kg het is een 238x213 frame plus deuren. Uiteraard is scharnieren los schroeven een optie om de twee deuren 112? Bij 201? los te verslouwen.
Ik heb al eens 3 maanden behoorlijk last gehad van mn rug met uitstraling in de eerste maand en niet kunnen slapen in een bed omdat ik eigenwijs was met zwaar tillen.
Tussenschijf compressie en dat knelde een zenuw.
Geen fijn gevoel kan ik melden.
Dat wil ik voorkomen.
Dus dan maar betalen. Knarsentandend dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
edsandje schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 12:22:
[...]

Schijnbaar ja :X
Mixen van merken kan wel goed gaan maar ik zie bij water/cv koppelingen als je van een t-stuk een knie maakt of andersom je soms de koppeling vreselijk hard moet aandraaien om het dicht te krijgen. Ligt er ook aan hoe oud het is en hoe vast het al was aangedraaid.

Het is maar gas en er staat toch maar 30 mbar op, wat kan er nou helemaal gebeuren? 8)7

Ik had een afsluitplaatje 15mm geplaatst, kan je de leiding afkoppelen en verwijderen en is loshalen van andere leidingen niet nodig, en nog goedkoper ook dan een knie vervangen.
Afsluitplaatje mag niet met gas, alleen met water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

In de meeste gevallen moet er folie tussen de isolatie en het gips. Met een tacker de folie op de balken bevestigen. Daarna regelwerk hoh 30 voor het gips er overheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berrybraadplaat
Dank allemaal! Ik ga denk ik voor de vliegertouwmethode.

Dan nog een vraag. Ik wil de granito vloer van de badkamer eruit halen. Hoe zware kango kan ik hiervoor gebruiken? Ben bang dat je niet te zwaar kan gaan ivm de balken eronder en het plafond van de onderburen. Of valt dat wel mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Laatst online: 14:30
Berrybraadplaat schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 21:26:

Dan nog een vraag. Ik wil de granito vloer van de badkamer eruit halen. Hoe zware kango kan ik hiervoor gebruiken? Ben bang dat je niet te zwaar kan gaan ivm de balken eronder en het plafond van de onderburen. Of valt dat wel mee?
Zorg vooral voor een vrij brede beitel, dan zit je noet direct diep in de ondervloer.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Nu online
scofield schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 19:56:
[...]

Hoe werkt zo'n afsluitplaatje eigenlijk? Wat is daar anders aan dan bij een reguliere knel(stop)koppeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Berrybraadplaat schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 21:26:

Iets meer informatie graag.

Vloer beton? Zwaluwstaart en balken? Of zelfs op planken gegoten?

Ik had een 1938 vloer balken en planken met granitovloer en een stortvloertje wr boven op en met een kleinere kango heb je voldoende kracht.
Door de ondervloer die veert zal het snel losbreken als je eenmaal eengat hebt.
Die lomp grote zal snel in je ondervloer duiken.
Granito is vrij hard.
Ik had een kleine beitel of een punt beitel gebruikt en elke keer wat er af knabbelen.
Af en toe met een vuistje wat scheuren slaan en dan op de scheur in beitelen om plakken los te trillen.

Tip van flip.
Schroef(dikke schroef) een dik touw aan een balk door het raam naar beneden en daar ook vast aan iets zwaars.
Katrol en een bouw emmer en tweede touw aan die emmer.
Kan je je puin naar beneden laten glijden via dat touw naar iemand bij een kruiwagen.
(scheelt tig keer de trap op en af lopen met je vuil.) d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

scofield schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 19:56:
[...]

Ja dat klopt inderdaad.
Dan stukje buis en kneldop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berrybraadplaat
copykat schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 22:35:
[...]

Iets meer informatie graag.

Vloer beton? Zwaluwstaart en balken? Of zelfs op planken gegoten?

Ik had een 1938 vloer balken en planken met granitovloer en een stortvloertje wr boven op en met een kleinere kango heb je voldoende kracht.
Door de ondervloer die veert zal het snel losbreken als je eenmaal eengat hebt.
Die lomp grote zal snel in je ondervloer duiken.
Granito is vrij hard.
Ik had een kleine beitel of een punt beitel gebruikt en elke keer wat er af knabbelen.
Af en toe met een vuistje wat scheuren slaan en dan op de scheur in beitelen om plakken los te trillen.

Tip van flip.
Schroef(dikke schroef) een dik touw aan een balk door het raam naar beneden en daar ook vast aan iets zwaars.
Katrol en een bouw emmer en tweede touw aan die emmer.
Kan je je puin naar beneden laten glijden via dat touw naar iemand bij een kruiwagen.
(scheelt tig keer de trap op en af lopen met je vuil.) d:)b
Thanks! Moet nog zien wat het precies is. Mogelijk van dat rupsen spul waar ik ook wat muurtjes van heb. Zwaluwstaart weet ik ook nog niet.

Met de emmer goed idee. Ik heb nota bene een hijsbalk die er goed uit ziet (weet niet of hij gekeurd is). Wel al een heel aantal gratis training sessies gehad van al het op en neer lopen inclusief gipswanden en 3 plafonds

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 17-09 22:30
Vraagje,

Ik ben gevraagd een hardhouten kozijn met deur uit een gemetselde schuur halen.

Dit betreft een muur van 1 steen dik.
Ongeïsoleerde dus zoals elke standaard jaren 90/00 schuur.

Is dat een beetje te doen zonder schade aan muur of kozijn?

De schuur wordt vergroot, en de deur willen ze hergebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:59
FRANQ schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 23:32:
Vraagje,

Dremel met een cirkelzaagje voor steen zou ik gebruiken. Beide kanten infrezen. Duurt wel even….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Berrybraadplaat schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 23:07:
[...]

Thanks! Moet nog zien wat het precies is. Mogelijk van dat rupsen spul waar ik ook wat muurtjes van heb. Zwaluwstaart weet ik ook nog niet.

Met de emmer goed idee. Ik heb nota bene een hijsbalk die er goed uit ziet (weet niet of hij gekeurd is). Wel al een heel aantal gratis training sessies gehad van al het op en neer lopen inclusief gipswanden en 3 plafonds
Heb je al een kango? Sloophamer?
Kopen is vaak voordeliger dan huren.
Lidl heeft goedkope sloop hamers.
Pure beitel en combinatie boor beitel.
5kjoule is niet veel maar als je ook nog een 16mm betonboor ergens door heen moet halen prima ding.
Ik had hem voor 66 euro. Dat is 2 dagen huren.

Als je alleen moet beitelen zou ik die 15kjoule nemen.
Denk overigens ook dat hoe meer slagkracht des te zwaarder dat ding in je handen ligt.
En als het te stevig te keer gaat moet je ook nog eens de machine gaan tillen om de impact te verminderen.

Als je een haakse slijper hebt kan je ook sleuven slijpen met een diamantschijf.
Wel even een p3masker halfgelaats op.. (sowieso handiger dan die papieren elastieke dingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vGPA_WP1sXjYLcKwV1m4pnRxhIo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7w5XHzByS4o0LwCkd44F45V2.jpg?f=fotoalbum_large
Het word snel een stoffige bende. 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18-09 16:14
copykat schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 00:25:
[...]

5kjoule is niet veel maar als je ook nog een 16mm betonboor ergens door heen moet halen prima ding.

Denk overigens ook dat hoe meer slagkracht des te zwaarder dat ding in je handen ligt.
En als het te stevig te keer gaat moet je ook nog eens de machine gaan tillen om de impact te verminderen.

Als je een haakse slijper hebt kan je ook sleuven slijpen met een diamantschijf.
Wel even een p3masker halfgelaats op.. (sowieso handiger dan die papieren elastieke dingen.

[Afbeelding]
Ik heb zelf een accu DeWalt sds+ op accu 3j en een grotere op 230v met 8.8j maar gisteren toevallig een betonnen vloer lopen slopen en uiteindelijk toch een een hamer van 18kg gehuurd. Daar ram je echt binnen uurtje een hele vloer eruit.

Moet je niet op een verdiepings voor doen denk ik 😅

[ Voor 11% gewijzigd door flaskk op 14-06-2024 07:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

flaskk schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 07:26:
[...]

Ik heb zelf een accu DeWalt sds+ op accu 3j en een grotere op 230v met 8.8j maar gisteren toevallig een betonnen vloer lopen slopen en uiteindelijk toch een een hamer van 18kg gehuurd. Daar ram je echt binnen uurtje een hele vloer eruit.

Ja dat dus.
Ik begreep dat hij een houtenbalkenvloer heeft.
Een paar klappen met een voorhamer zou vast ook al flink wat scheuren veroorzaken en wat eh stof in de kamer er onder....😋

Ik had dat ding gekocht vooral voor mn tegels te verwijderen maar die zaten zo teringvast dat ik dat uiteindelijk moest doen stukje voor stukje.(de mechanische lepelbeitel vrat zich telkens in mn betonmuur wat meer werk opleverde met glad trekken.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
Bobmeister schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 22:33:
[...]

Hoe werkt zo'n afsluitplaatje eigenlijk? Wat is daar anders aan dan bij een reguliere knel(stop)koppeling?
Een Afsluitplaatje gebruik je meestal tijdelijk om bv aan 1 kant van een sok of knie de leiding af te sluiten als je geen eindkoppeling voor handen hebt. Of bv als je een stuk leiding wilt verwijderen. Je legt het Afsluitplaatje in een wartel en draait die op de sok of knie. Geen knelring ertussen dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Berrybraadplaat
copykat schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 00:25:
[...]

[Afbeelding]
Thanks, ja ik heb gisteren een 1700W parkside sloophamer besteld. Zat even rond te kijken maar dat leek me al vrij gauw een makkelijke en voordelige optie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

flaskk schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 07:26:
[...]

Slopen is met een SDS-MAX machine, incidenteel kun je wel wegkomen met een SDS+ boorhamer met beitelstand, maar moet je eigenlijk niet willen.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:03
Ik heb een inbouwdoos welke ik wil ‘verbergen’ deze is nu zichtbaar maar ik wil er een afdekkap op monteren en dan eroverheen stucen.

Nu ken ik dit principe wel echter alleen onder tijdelijke omstandigheden en dat de elektricien deze daarna weer simpel open weet te maken zodat inbouwdoos natuurlijk niet vol stucwerk zit.

Vraag: is dit ook houdbaar voor langere tijd? Of zijn de afdekkapjes alleen bedoeld voor tijdelijk? Maw hecht de stuc goed genoeg op de plastic afdekkap? Anders moet ik een andere oplossing zoeken.

Betreffende afdekkap: https://www.karwei.nl/ass...uwdoos-10-stuks/p/B538438

[ Voor 3% gewijzigd door hk12nl op 14-06-2024 16:51 ]

©2004

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

hk12nl schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 16:51:
Ik heb een inbouwdoos welke ik wil ‘verbergen’ deze is nu zichtbaar maar ik wil er een afdekkap op monteren en dan eroverheen stucen.

Nu ken ik dit principe wel echter alleen onder tijdelijke omstandigheden en dat de elektricien deze daarna weer simpel open weet te maken zodat inbouwdoos natuurlijk niet vol stucwerk zit.

Vraag: is dit ook houdbaar voor langere tijd? Of zijn de afdekkapjes alleen bedoeld voor tijdelijk? Maw hecht de stuc goed genoeg op de plastic afdekkap? Anders moet ik een andere oplossing zoeken.

Je wilt inbouwdozen altijd bereikbaar houden, door 'm semi-permanent weg te stuccen heb je dat dus niet. Als je je woning verkoopt zullen de volgende bewoners je vervloeken.
Dit alles los van het feit dat je er echt een centimeter overheen moet stuccen als je geen kleurverschil wilt gaan. Je moet de hele muur goed gaan voorstrijken om het zuigende effect van de andere delen t.o.v. op je inbouwdoos tegen te gaan bijv.

Kun je er niet gewoon een nette blindplaat opzetten in de stijl van je schakelmateriaal?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:03
True schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 16:54:
[...]

Je wilt inbouwdozen altijd bereikbaar houden, door 'm semi-permanent weg te stuccen heb je dat dus niet. Als je je woning verkoopt zullen de volgende bewoners je vervloeken.
Dit alles los van het feit dat je er echt een centimeter overheen moet stuccen als je geen kleurverschil wilt gaan. Je moet de hele muur goed gaan voorstrijken om het zuigende effect van de andere delen t.o.v. op je inbouwdoos tegen te gaan bijv.

Kun je er niet gewoon een nette blindplaat opzetten in de stijl van je schakelmateriaal?
Goede feedback thx. Nou doe ik het niet voor eventuele nieuwe kopers maar wellicht is het beter om er een blindplaat op te doen.

©2004

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

hk12nl schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 16:51:

Ik heb hier gewoon blindplaatjes gekocht van kunststof (dus niet die doordrukdingen voor tijdens het stuccen) en daar gewoon overheen gegaan met stuc. Dat blijft prima zitten zolang je er uiteraard niet steeds tegenaan komt door stoten, stofzuigen oid.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guitar
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 18-09 20:35
Berrybraadplaat schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 11:40:
[...]

Thanks, ja ik heb gisteren een 1700W parkside sloophamer besteld. Zat even rond te kijken maar dat leek me al vrij gauw een makkelijke en voordelige optie
Die hadden wij ook bij de grote verbouwing in ons huis. Werkt echt prima, wat een kracht. En wat een gewicht. Vergeet niet na een tijdje de beitel te slijpen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
hk12nl schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 17:14:
[...]

Goede feedback thx. Nou doe ik het niet voor eventuele nieuwe kopers maar wellicht is het beter om er een blindplaat op te doen.
Gewoon wegstuccen maar doe dat met een plaatje waar zo’n RFID in zit en meet het uit vanuit 2 hoeken, schrijf dat op en hang dat in de meterkast. Dan is het argument wat hier gegeven wordt meteen weg. Nieuwe bewoners weten dan waar de centraaldoos zit.

Hier in huis zijn ook ene paar centraaldozen netjes weggestuct. Daar zie je niets van en als er stucprer overheen zit, hecht de gips perfect.

Maar zorg dus voor zeer duidelijke en goed gedocumenteerde uitpeilingen. En dan is er niks aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Vraag, hoeveel ruimte zouden jullie houden bij een wasmachine droger ombouw?

Wij zijn er eentje maken op de overloop en hebben discussie over de ruimte eromheen. Diepte houden we wat over maar vooral de hoogte is de vraag hoeveel heb je nodig om een droger te plaatsen op een wasmachine.

Als ik even een willekeurige foto van Internet trek dan zie je weinig ruimte eromheen.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.myonlinestore.eu/9405a669-6be1-11e9-a722-44a8421b9960/image/cache/full/dd4d8848c538eae03e1aeb3852fec15f457f18d2.jpg?20240614060614

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Mn pa is na 92 jaar verzamelen aan de volgende stap toe.
Kleiner wonen. Dus de 46 jaar aan weg stoppen bewaren want niet stuk , van spullen waarvan de laatste 33 jaar alleen wonend in een 1 gezinwoning heeft zn vruchten af geleverd...... :X

Gereedschap van diverse jaren oud en de klassieke goedkoopjes(oude aldi merk :*) tot kwaliteit van vroegah.
Topcraft electrische schaaf voornamelijk stof gehapt.
Topcraft mini electrische afkortzaag met sloop blad.
Twee rechthoek flat schuurmachines een bosch groen en een Agojama(?)
Een I.F.A (Industrie Fabrikanten Amsterdam) dikke soldeerbout.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jIqymx5PNR7kAOT8ANKoa1ZbIf0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fuV6mnIkFfJd5TnMQCcJAMvg.jpg?f=fotoalbum_large
Een topcraft decoupeerzaag en een blach&decker decoupeerzaag.
Een Weller record soldeer gun met orginele llozds super solder en nog veel meer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pVBWwt7ENNKZ_LZC8MKvvwL6i80=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BN7Z4ETLDHvCkxpUHGsoapTn.jpg?f=fotoalbum_large
Ik wil het een goed bestemming geven niet de bak der vergetelheid of dumpen bij het goed, noppes.

Ideeën ?

MP is voor sommige dingen interessant als "bieden maar", maar ik ben bang dat het weer een hoop tijd kost en niks zinnigs oplevert.

:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
FRANQ schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 23:32:
Vraagje,

Je zult altijd iets beschadigen.

Eerst de deur er uit halen.

Ik zou als ik dit zou moeten doen daarna mijn reciprozaag met veel zaagje meenemen en rond het kozijn alle kozijnankers en pur doorzagen. Daarmee ben je in principe al een heel eind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

copykat schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 21:13:
Kleiner wonen. Dus de 46 jaar aan weg stoppen bewaren want niet stuk , van spullen waarvan de laatste 33 jaar alleen wonend in een 1 gezinwoning heeft zn vruchten af geleverd...... :X

Gereedschap van diverse jaren oud en de klassieke goedkoopjes(oude aldi merk :*) tot kwaliteit van vroegah.
[Afbeelding]
Een Weller record soldeer gun met orginele llozds super solder en nog veel meer.
[Afbeelding]
Ik wil het een goed bestemming geven niet de bak der vergetelheid of dumpen bij het goed, noppes.

Ideeën ?

MP is voor sommige dingen interessant als "bieden maar", maar ik ben bang dat het weer een hoop tijd kost en niks zinnigs oplevert.

Ik heb geen oplossing voor je, maar verwacht, hopelijk niet te snel, hetzelfde te moeten doen met de mancave van mijn schoonvader. Die heeft daar dan ook draaibanken, boorkolommen en lintzagen staan. Allemaal ontzettend oud, dus ik ben als de dood dat het uiteindelijk voor de oud ijzer prijs weg gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

PaT schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 22:15:
[...]

Ik heb geen oplossing voor je, maar verwacht, hopelijk niet te snel, hetzelfde te moeten doen met de mancave van mijn schoonvader. Die heeft daar dan ook draaibanken, boorkolommen en lintzagen staan. Allemaal ontzettend oud, dus ik ben als de dood dat het uiteindelijk voor de oud ijzer prijs weg gaat.
Dat spul waar jij het over hebt zou bij liefhebbers terecht moeten komen.
Of van die museum dorpen. Als "smitse/werkplaats vulling.

Ik heb nu t geluk dat het niet in 2 weken leeg halen is wat meestal is als er een overlijden is.
Dus al die boeken van de Amsterdamse uitgeverij en paperbacks van mn opa(ook 90 geworden) uit 1890 of zo . Geen boekhandel wil ze dus ik denk dat het Het Goed word.

Gereedschap is denk ik in de kennissen kring vragen of er interesse is. En de muurbloempjes ook bij t Goed afleveren in de hoop dat er iemand is die het wel wilt hebben. * copykat heeft dat "een hekel aan weggooien/vernietigen van werkende spullen" gen een beetje mee gekregen.
Liever gratis aan iemand die er erg blij mee is en het gebruikt/houd dan geld verdienen met verkoop aan een handelaar. Zeg maar.

Voor de rest is vuilniszakken langzaam vullen met meuk en grofvuil wegbrengen zodat we de "waardevolle spullen" overhouden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Weet iemand wat het doel is van dit soort verbindingen voor een keukenwerkblad? En waarom zou ik bijvoorbeeld niet 2 bladen tegen elkaar aan kunnen zetten en vervolgens met werkbladverbinders naar elkaar toe te trekken?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/FbShlzL.png
Ik zie het op meerdere plekken, maar weet niet wat het nut is :)

[ Voor 3% gewijzigd door ViezeVis op 14-06-2024 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
ViezeVis schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 23:52:
Weet iemand wat het doel is van dit soort verbindingen voor een keukenwerkblad? En waarom zou ik bijvoorbeeld niet 2 bladen tegen elkaar aan kunnen zetten en vervolgens met werkbladverbinders naar elkaar toe te trekken?

[Afbeelding]
Vocht tussen die kier? Vergeet niet op een keukenbrand heb je vaak vochtige dingen. De rand dan afschermen met kunststof is een goede oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vincent_1971

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Ideeën ?

Kringloopwinkel breng het daarnaar toe. Zit in een soortgelijke situatie alhier. Kringloop en oud ijzer wordt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

vincent_1971 schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 00:00:
[...]

Vocht tussen die kier? Vergeet niet op een keukenbrand heb je vaak vochtige dingen. De rand dan afschermen met kunststof is een goede oplossing.
Ik zie niet in waarom een koude verbinding dan niet vochtbestendig zou kunnen zijn? Of een verstek verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

[Afbeelding]
Strakke kopkant?
Door de hoek schuift t blad niet naar achter tijdens t aantrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 18-09 22:11

3_s

[Afbeelding]
Dan zit het blad al vast, kan het niet naar voren komen.
En bedoel je met koud zonder lijm? Dan gaat het leven,.

2 x ‘denk ik’ :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

copykat schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 00:16:
[...]

Strakke kopkant?
Door de hoek schuift t blad niet naar achter tijdens t aantrekken.
Ohh, ik realiseer me dat die randen natuurlijk afgewerkt zijn met laminaat. En anders plak je 2 afgewerkte kanten tegen elkaar. Of 1 gezaagde en 1 afgewerkte kant. En daarom krijg je zo dus een strakkere verbinding. Zou ook nog kunnen met verstek zagen dan, maar denk dat ik 't snap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

3_s schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 00:17:
[...]

Dan zit het blad al vast, kan het niet naar voren komen.
En bedoel je met koud zonder lijm? Dan gaat het leven,.

2 x ‘denk ik’ :+ .
Nee met koud bedoelde ik gewoon 2 gezaagde elementen op elkaar, maar zie hierboven. Het begint me wat te dagen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

[Afbeelding]
De reden hiervoor lijkt me dat de waterkerende rand niet vlak is en je deze daarom niet naadloos aan kunt laten sluiten. De waterkerende rand wil je natuurlijk alleen maar aan de voorzijde hebben, als je die ophoging midden in je werkblad zou hebben is het niet erg bruikbaar.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marc.r
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-09 21:47

[Afbeelding]
Ik denk vooral door de randafwerking, dit krijg je anders nooit strak door de afronding aan boven en onderzijde.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Trilliwilli
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 03-05 13:27
copykat schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 22:35:
[...]

Dat spul waar jij het over hebt zou bij liefhebbers terecht moeten komen.
Of van die museum dorpen. Als "smitse/werkplaats vulling.

Ik heb nu t geluk dat het niet in 2 weken leeg halen is wat meestal is als er een overlijden is.
Dus al die boeken van de Amsterdamse uitgeverij en paperbacks van mn opa(ook 90 geworden) uit 1890 of zo . Geen boekhandel wil ze dus ik denk dat het Het Goed word.

Gereedschap is denk ik in de kennissen kring vragen of er interesse is. En de muurbloempjes ook bij t Goed afleveren in de hoop dat er iemand is die het wel wilt hebben. * copykat heeft dat "een hekel aan weggooien/vernietigen van werkende spullen" gen een beetje mee gekregen.
Liever gratis aan iemand die er erg blij mee is en het gebruikt/houd dan geld verdienen met verkoop aan een handelaar. Zeg maar.

Voor de rest is vuilniszakken langzaam vullen met meuk en grofvuil wegbrengen zodat we de "waardevolle spullen" overhouden. :)
Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/

Hier gaat alles wat op werk wordt afgedankt ook naartoe. Kringloop is meestal commercieel, dus de eigenaar verdient daar aan, dit gaat naar het goede doel.

Met vriendelijke groet, William

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Vwb het afkitten van plinten; zouden jullie dit altijd doen? En zo ja, onder en boven? Kit wordt altijd zo smoezelig, dus ik twijfel erover…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
Ferra schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 08:49:
Vwb het afkitten van plinten; zouden jullie dit altijd doen? En zo ja, onder en boven? Kit wordt altijd zo smoezelig, dus ik twijfel erover…
Schilderstape gebruiken. Liniaal langs de plint leggen dan erboven schilderstape erlangstrekken. Vervolgens af kitten. Afwerken met wat water met zeep erin. Daarna schilderstape eraftrekken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• einz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08:27
Ferra schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 08:49:
Overschilderbare kit en overschilderen. Meer werk, mooier resultaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:59
Ideeën ?
Precies hiervoor is er de stichting Gered Gereedschap. Zij zorgen ervoor dat het gereedschap wordt gecontroleerd en dan doorgaat naar de juiste doelen in ontwikkelingslanden.
https://www.geredgereedschap.nl/

Edit: Ik zie dat @Trilliwilli me al voor was. Nou ja, dan zijn we het dus eens.

[ Voor 7% gewijzigd door Andrehj op 15-06-2024 09:44 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Trilliwilli schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 08:26:
[...]

Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/

Hier gaat alles wat op werk wordt afgedankt ook naartoe. Kringloop is meestal commercieel, dus de eigenaar verdient daar aan, dit gaat naar het goede doel.
Wow, heel erg bedankt voor deze link. Dat zou inderdaad een mooie bestemming zijn. Hopelijk duurt het nog even voordat ik hem nodig heb.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@Andrehj ; @Trilliwilli thanks.
Dat is precies wat ik zoek.
Hier kan ook waterpassen en zo naar toe.(klein handgereedschap)
In het inzamelpunt is dichterbij dan het goed... :*)

Vind mn vader ook fijner dat het een goede plek krijgt als het weg gaat.
@PaT
Kan die link misschien als onderschrift of zo in dit topic of in het grote gereedschaptopic?
Wij gereedschap liefhebbers hebben vaak "nieuw omdat het kan" en bergen "dit gaat naar de schuur als tweede grijp derde grijp.
Iedereen heeft wel eens een en nu maar eens sorteren en schiften want ik groei dicht in mn werkplek.
Dan is die link een top bestemming stuk beter dan de dump en ook de kringloop.

[ Voor 44% gewijzigd door copykat op 15-06-2024 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Laatst online: 14:30

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Ideeën ?

Bieden op MP werkt niet.
Zet er een prijs op, of desnoods geef je het gratis. Meestal geraak je dan wel van die spullen af en krijgen ze een extra leven.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

copykat schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 10:36:
@Andrehj ; @Trilliwilli thanks.
Dat is precies wat ik zoek.
Hier kan ook waterpassen en zo naar toe.(klein handgereedschap)
In het inzamelpunt is dichterbij dan het goed... :*)

Vind mn vader ook fijner dat het een goede plek krijgt als het weg gaat.
@PaT
Kan die link misschien als onderschrift of zo in dit topic of in het grote gereedschaptopic?
Wij gereedschap liefhebbers hebben vaak "nieuw omdat het kan" en bergen "dit gaat naar de schuur als tweede grijp derde grijp.
Iedereen heeft wel eens een en nu maar eens sorteren en schiften want ik groei dicht in mn werkplek.
Dan is die link een top bestemming stuk beter dan de dump en ook de kringloop.
Ik vraag het even aan de lokale modjes... Ik heb hier geen rechten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAZZA
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-09 16:30

MAZZA

Barbie is er weer!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R4muaR1IkN8yytfUSM9ZxnMIJeI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CUzsbbqOo2QqkFo3CvccyiA0.jpg?f=user_large
Ik ben benieuwd naar jullie mening over het volgende. We zijn de zolder aan het verbouwen van een grote open ruimte naar een indeling met onder andere een slaapkamer en badkamer. We hebben op dit moment alleen koud water op zolder voor de wasmachine, maar douchen met warm water is ook wel lekker ;)

Nu hebben wij niet echt de mogelijkheid om zonder veel te breken op de eerste verdieping om warm water naar zolder te krijgen anders dan via de lepe hoek van de trap en een koofje in de hal beneden richting de meterkast. Daar zit onze unit van de stadsverwarming met onder andere een leiding voor warm water die we kunnen splitsen.

De lepe hoek heeft echter ook leidingen voor vloerverwarming. Zie het plaatje hierboven. Te zien zijn de oranje leidingen voor de vloerverwarming (en koeling), de douche WTW en de dikke donkergrijze leiding gaat richting de MV.

Kan ik een warmwater leiding boven de vloerverwarmingsbuizen naar boven leiden zonder gedoe met warmte en salmonellaproblemen? Ik zie de leiding vanuit de WTW ook daar lopen (met blauwe isolatie), dus ik zou haast denken van wel. Maar heeft iemand hier ideeen over of dat handig is of niet?

Ik weet dat ik eventueel ook een elektrische boiler zou kunnen plaatsen maar vanwege het formaat zou ik dat liever niet doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:31

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
PaT schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 11:47:
[...]

Ik vraag het even aan de lokale modjes... Ik heb hier geen rechten.
Zoiets :) ?

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Barada
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17-09 11:09
Twee weken geleden hier gevraagd voor wat tips over rioleringswerkzaamheden die ik wilde gaan doen.
Vorig weekend in 2,5 dag alles opengelegd en vervangen. T-stuk na de gevel was afgebroken en verzakt, er zat een klein scheurtje in polderexpansiestuk, in het deksel van een ontstoppingsstuk zat een gat, en in een bocht van een aansluitende HWA zat een beste scheur (en verstopping).
Nu alles weer nieuw, met grind eronder en wat tegels om alles beter op z’n plek te houden.
Heb geen echt goeie foto van de breuk, maar 1e foto is oude situatie (met T-stuk en wat HWA al weggehaald).
2e foto is alles nieuw, en checken of alles goed doorloopt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VN-zWuMYfhziyewIJ8IRGURNrJQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a3vVfxqSUEwKKbJIA8vTY952.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yHpIIZSdskTW_tr6dSjH7S2Y9qE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7AKj31QTZu6fkF6Z753r0vz2.jpg?f=fotoalbum_tile

Materiaalkosten 164,- (Offerte was 4800,-). Was heel goed zelf te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Helemaal top, dank je wel.

Ik heb zelf ook nog een vraag. Ik heb een oude afvoer van een afzuigkap in mijn gevel zitten. Die is lelijk en wil ik eigenlijk weg hebben. Nu heb ik nog de originele gevelstenen, dus ik kan het gat dicht maken. Maar om vervolgens de voegen netjes aan te laten sluiten bij het bestaande voegwerk wordt denk ik een uitdaging.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qY7mJJdJtYuYVQXlM5OWwRUfkkw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sG27wbE2CE9tfttd3rG6XLY7.jpg?f=fotoalbum_large

Het is enigszins gemêleerd en dus geen standaard moderne voeg. Ik heb 0 verstand van voegwerk, maar hoe krijg je zoiets matchend? Is dat een standaard voegmiddel kiezen en iets aan toe voegen of hoe werkt dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09:54

Pixeltje

Woo-woohoo!

PaT schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 12:38:
[...]

Ik heb zelf ook nog een vraag. Ik heb een oude afvoer van een afzuigkap in mijn gevel zitten. Die is lelijk en wil ik eigenlijk weg hebben. Nu heb ik nog de originele gevelstenen, dus ik kan het gat dicht maken. Maar om vervolgens de voegen netjes aan te laten sluiten bij het bestaande voegwerk wordt denk ik een uitdaging.

[Afbeelding]

Het is enigszins gemêleerd en dus geen standaard moderne voeg. Ik heb 0 verstand van voegwerk, maar hoe krijg je zoiets matchend? Is dat een standaard voegmiddel kiezen en iets aan toe voegen of hoe werkt dat?
Een oude truc die ik nog weleens gebruik is om zo dichtbij mogelijk je voeg te kiezen, als je niet kan matchen dan liever lichter dan donkerder. Na het voegen een klein beetje droge teelaarde tegen je voeg drukken en wegborstelen/spoelen. Twee weken en een regenbui verder zie je dan niet meer waar je reparatie gezeten heeft.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
MAZZA schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 12:02:
[Afbeelding]
Ik ben benieuwd naar jullie mening over het volgende. We zijn de zolder aan het verbouwen van een grote open ruimte naar een indeling met onder andere een slaapkamer en badkamer. We hebben op dit moment alleen koud water op zolder voor de wasmachine, maar douchen met warm water is ook wel lekker ;)

Nu hebben wij niet echt de mogelijkheid om zonder veel te breken op de eerste verdieping om warm water naar zolder te krijgen anders dan via de lepe hoek van de trap en een koofje in de hal beneden richting de meterkast. Daar zit onze unit van de stadsverwarming met onder andere een leiding voor warm water die we kunnen splitsen.

De lepe hoek heeft echter ook leidingen voor vloerverwarming. Zie het plaatje hierboven. Te zien zijn de oranje leidingen voor de vloerverwarming (en koeling), de douche WTW en de dikke donkergrijze leiding gaat richting de MV.

Kan ik een warmwater leiding boven de vloerverwarmingsbuizen naar boven leiden zonder gedoe met warmte en salmonellaproblemen? Ik zie de leiding vanuit de WTW ook daar lopen (met blauwe isolatie), dus ik zou haast denken van wel. Maar heeft iemand hier ideeen over of dat handig is of niet?

Ik weet dat ik eventueel ook een elektrische boiler zou kunnen plaatsen maar vanwege het formaat zou ik dat liever niet doen.
In die koof kan je prima een WW leiding monteren.

Wel een vreemde manier van vloerverwarming zo met al die buizen op elkaar. De aanvoerbuizen verwarmen de retourbuizen.

[ Voor 9% gewijzigd door Wolly op 15-06-2024 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cerebriform
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09-08 13:18
Ik ben van plan een 4 m x 4 m schaduwdoek boven mijn terras te hangen. Online zijn allerlei verschillende kwaliteiten te vinden.

- soort stof
- band door zijkant (lijkt standaard)
- concave zijdes (lijkt niet duurder)
- versterkte hoeken (meermaals gestikt meerprijs tientje, versterkt met overlapping stuk duurder)
- lap stof (standaard), recht gestikt (tientje duurder), radiaal gestikt (paar honderd euro), vaker radiaal gestikt (al snel duizend euro)
- wel of niet oprolbaar doordat een lijn in de diagonaal is vastgestikt, hier is dan een furler/draaier voor nodig zoals bij een zeilboot

Ik ga denk ik voor redelijk goedkoop: polyester met band in zijdes, concave zijdes, meermaals gestikte hoeken, en uit een lap stof of recht gestikt. Dit is zowel in lokale bouwmarkten of bij grote online marktplaatsen beschikbaar en ik kom tussen de 70 en 100 euro uit voor een los doek.

Wat ik echt een hele leuke optie vind en waar ik een vraag over heb is het oprolbaar maken van een doek. Hoe zou ik dat kunnen maken uit een standaard schaduwdoek?

Ik heb een goedkope hdpe furler gevonden van seatec a 150 euro (andere merken hebben ze van rvs en aluminium vanaf +-800 euro). Maar hoe maak ik een lijn of staaf vast aan de diagonaal van het doek?

De reden dat ik het zelf wil doen is dat het goedkoopste oprolbare schaduwdoek welke ik vond rond de 1500 euro kost (maantaoutdoor.nl). De meeste andere aanbieders kan ik alleen een offerte bij aanvragen en een aanbieder gaf een prijs van 12000 euro (!?). Het verschil bij alle aanbieders is dat er een lijn of stok over een diagonaal is bevestigd en dat het doek wordt geleverd met een furler.

Is er misschien iemand die dit heeft, danwel zelf gemaakt of laten maken?

Op dit forum vond ik alleen dit (toevallig ook dit topic):
Igor4 schreef op maandag 31 mei 2021 @ 15:01:
[...]

Ik heb in mijn zoektocht wel een paar oprolbare schaduwdoeken gezien, maar dat was in alle gevallen bij zo'n gespecialiseerd zonwering partij waar je een offerte moet vragen. Dan weet je al dat het minimaal 3/4 duizend gaat kosten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
Barada schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 12:35:
Twee weken geleden hier gevraagd voor wat tips over rioleringswerkzaamheden die ik wilde gaan doen.
Vorig weekend in 2,5 dag alles opengelegd en vervangen. T-stuk na de gevel was afgebroken en verzakt, er zat een klein scheurtje in polderexpansiestuk, in het deksel van een ontstoppingsstuk zat een gat, en in een bocht van een aansluitende HWA zat een beste scheur (en verstopping).
Nu alles weer nieuw, met grind eronder en wat tegels om alles beter op z’n plek te houden.
Heb geen echt goeie foto van de breuk, maar 1e foto is oude situatie (met T-stuk en wat HWA al weggehaald).
[Afbeelding][Afbeelding]

Volgens mij is het juist niet de bedoeling om 90 gr bochten horizontaal te gebruiken maar 2 x 45 gr. en dan bv 1 x mof/mof en 1 x mof/spie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barada
scofield schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 15:12:
[...]

Volgens mij is het juist niet de bedoeling om 90 gr bochten horizontaal te gebruiken maar 2 x 45 gr. en dan bv 1 x mof/mof en 1 x mof/spie.
Als je doelt op de 2x 90 graden bochten in het lange eind; dat is een polderexpansiestuk. Daar zijn de bochten onderdeel van.

Heb de opbouw overgenomen zoals het er in lag sinds de bouw, ook op advies van warmteservice.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• scofield
Die kende ik nog niet. Nu dus wel. En de werking lijkt me ook wel vrij duidelijk. Alleen was mij geleerd lang geleden dat liggende riooldelen liefst met 2 x45 gr de hoek om moesten om stroming te blijven garanderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:40
PaT schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 12:38:
[...]

[Afbeelding]

Ik heb hier een raamkozijn geplaatst op de plek van de oude voordeur. Het onderste stukje heb ik opgemetseld, had ook nog originele stenen.

Om de voeg goed te laten matchen had ik 2 zakken voegnortel. 1 wat donkerder dan mijn voeg en 1 wat lichter (gewoon van beamix) Die heb ik in verschillende verhoudingen gemengd (6 verschillende geloof ik) en met elke een klein stukje gevoegd (5cm oid) direct aansluitend op de bestaande voeg. Dat heb ik een tijdje laten drogen en toen degene gekozen die het beste overeen kwam en daarmee dan alles gevoegd. Verschil is nagenoeg niet te zien.

De beste ideeën komen als je bezig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Barada schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 15:45:
[...]

Als je doelt op de 2x 90 graden bochten in het lange eind; dat is een polderexpansiestuk. Daar zijn de bochten onderdeel van.

Heb de opbouw overgenomen zoals het er in lag sinds de bouw, ook op advies van warmteservice.
Een polderexpansiestuk sluit je bij voorkeur meteen buiten de gevel aan.
Dat kan ook verklaren waarom de oude kapot was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/owMBHNwapuKCr7-0ig2DJO9Vq_k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GRlwoNBTqETLBoOTCcx87Hpf.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn Google fu laat me in de steek… Hoe heet dit ding? Ik vind hem alleen via Aliexpress en wil hem graag in Nederland bestellen :)
Dit is een troffel voor beton, maar ik kan dit type niet benoemen…

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:16

Jrz

––––––––––––

Atlas schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 22:32:
[Afbeelding]

Mijn Google fu laat me in de steek… Hoe heet dit ding? Ik vind hem alleen via Aliexpress en wil hem graag in Nederland bestellen :)
Dit is een troffel voor beton, maar ik kan dit type niet benoemen…
Kantenspaan voor traptredes was het enige dat ik kon vinden (https://www.mooibeton.nl/.../safety-step-kantenspaan/)

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barada
edsandje schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 20:46:
[...]

Een polderexpansiestuk sluit je bij voorkeur meteen buiten de gevel aan.
Dat kan ook verklaren waarom de oude kapot was.
Met die gedachte heb ik ook lopen spelen. Warmteservice om advies gevraagd en die stelden voor om zelfde opbouw te doen als voorheen, omdat daar vast ook ooit een reden voor is geweest.
Maar ja, ik vermoed dat de breuk ook daardoor komt. Heeft het wel 40 jaar zo gehouden, als het nu de helft is vind ik het prima. Hele voortuin wordt ook nog wel eens gedaan, dus kan dan nog een check doen. En misschien toch maar een inspectie cameraatje kopen, kan ik zelf jaarlijks even kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

* copykat is een beetje van fuuuuuuuuccccccccccckkkkkkkkkkkk.

Bij aankoop was het al wat zichtbaar en "het was gerepareerd" volgens de eigenaar,,,,.
* copykat had al wat twijfels gezien zn trackrecord.
fotootje van de zichtbare plek wat gewit was.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PpiCOZyQu3DSW8TXuJIK9_D32hM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5BqOueLURXDRPUGHCf8PsYIq.jpg?f=fotoalbum_large
Aparte douchecel is lek. Nog steeds ondanks de siliconen voegen vervangen.

Gister voor de zekerheid maar eens met een onvolprezen :P parkside wood moister meter gemeten omdat ik uitzettende plint (mdf is een top vochtdetector) had in de gang.( geeft 19-21% aan op de verdachte punten op mn plafond en als het gerepareerd was zou het gelijk moeten zijn aan de andere plekken op t plafond.)
Ik dacht dat het uitzetten vd plint kwam door de oude deur.
Die naar buiten scharnierde. Waardoor het vocht via de zijkant onde de plint kroop.
Had al gekeken naar een nieuwe deur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f6jjge051tkdFTigLz5yx-eGIgU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mtCYqIx5cGMXRJTyCDwrQUTv.jpg?f=fotoalbum_large

Maar ik vrees dat of mn ingestorte PVC gescheurd, lek is, en dus in mn betonplaat lekt en tussen de twee delen door zakt.
* copykat is blij dat de begane grond nog niet gestuct is.

Dusssss.
Voorbereiding:
Ik moet denk ik een camera hebben die ik in de pvc pijp kan steken om te zien waar het vermoedelijke lek zit..(vocht wandelt natuurlijk overal heen voordat het zichtbaar word dus op bg meten en dit uitleggen boven heeft geen zin.)
Dan de vloer inbikken om de afvoer zichtbaar te krijgen. Pvc laten zitten want de watertest moet dan gedaan worden.
(of ik moet een zeiknatte plek tegen komen dat is dan ook wel een hint.)

Ik vrees eigenlijk dat het buiten het vloer oppervlak vd cel is. Onder t tussenmuurtje naar mn pc kamer was iemand eerder wezen hakken naar die pvc pijp waar mn cv condens afvoer en vermoedelijk oude wasmachine plaatsing was. Die staat nu beneden.

Iemand nog tips hoe te zoeken naar die lekkageplek?
Ik heb wel eens gehoord van roze inkt die later niet een probleem is met verven.
Toevoegen aan water en 10 liter weg spoelen.
Zie je die ook nog later met weghakken van de zandcementvloer?

Gelukkig hebben we nog een tweede douche in de badcel die ook eh niet erg profesioneel was.
Die heb ik met siliconenkit in de naden en de vloertegel die gescheurd was met keramische pasta gelijmd.
Ook die vloer/tegels moeten er op termijn uit omdat het vermoedelijk prutsers zijn geweest.

Afijn anders zou ik me maar vervelen.... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordeeeh
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:53
Een tijdje geleden heb ik hier gepost over het vervangen van de rabatdelen van het schuurtje.
Nu zijn we er inmiddels wel over uit wat we willen en wil ik hout bestellen.
Voor de duurzaamheid dacht ik dat geïmpregneerd hout misschien beter zou zijn, maar dan zit je denk ik weer met overschilderbaarheid?
De planken zijn nu rechtstreeks op de (vuren) sls -balken gemonteerd en ik was van plan hetzelfde te doen, nadat ik de rotte balken vervangen heb.

Het idee is om het hout wel weer wit te schilderen.
Kan ik dan het beste geïmpregneerd hout nemen en dit met een ademende verf/beits te schilderen, of kan ik dan beter kaal hout doen?

Foto om even een beeld te geven hoe het nu is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w-qzf8QRWjEko_cuKGRTyZh3EhY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qwv2UeCnYwJIhlQDh8j6AIuk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18-09 21:24
jordeeeh schreef op zondag 16 juni 2024 @ 12:04:
Een tijdje geleden heb ik hier gepost over het vervangen van de rabatdelen van het schuurtje.
Nu zijn we er inmiddels wel over uit wat we willen en wil ik hout bestellen.
Voor de duurzaamheid dacht ik dat geïmpregneerd hout misschien beter zou zijn, maar dan zit je denk ik weer met overschilderbaarheid?
De planken zijn nu rechtstreeks op de (vuren) sls -balken gemonteerd en ik was van plan hetzelfde te doen, nadat ik de rotte balken vervangen heb.

Het idee is om het hout wel weer wit te schilderen.
Kan ik dan het beste geïmpregneerd hout nemen en dit met een ademende verf/beits te schilderen, of kan ik dan beter kaal hout doen?

Foto om even een beeld te geven hoe het nu is.
[Afbeelding]
Zoiets maken van geïmpregneerd hout en dit schilderen is volgens mij niet echt gebruikelijk.
Ik zou kijken of je de onderste rij rabatdelen van een duurzamere houtsoort kan maken, hardhout of douglas. De rest kan je dan lekker van goedkoop vurenhout maken.

Verder zou je maatregelen kunnen nemen om te zorgen dat het hout minder nat wordt. Dus rondom bijv. een strook grind. Of als je de dakrand nog moet vervangen, maakt deze net iets langer, zodat je iets meer overstek krijgt. Of een brede dakgoot aanbrengen.

Ze verkopen trouwens ook impregneer vloeistof wat goed overschilderbaar is. Dan kan je alle mes en groeven behandelen (zeker de onderste rijen). Uiteraard doen voordat je het gaat monteren.

PS; in Scandinavië hebben ze houten huizen staan die al honderden jaren oud zijn en nog in perfecte staat zijn. Gewoon door regelmatig schilderen.

[ Voor 4% gewijzigd door chrisborst op 16-06-2024 13:20 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

@Wolly @Zwartoog @Blackouts @scofield

Nog bedankt voor jullie adviezen. Ik heb een 90 graden knie van VSH gekocht en deze geplaatst op de plek van de T-koppeling. Bestaande knelringen laten zitten, koppeling erop en weer aangedraaid. Met wat goedschuimend sop bekeken of 'ie dicht was en dat was 'ie :)

Ik heb de bestaande gasleidingen nog niet volledig weggehaald maar ik heb voor het idee wel de kant in de meterkast afgedopt zodat dit geen open circuit is. Wat is normaliter gebruikelijk? Moet ik eigenlijk alle buizen weghalen? Heb wel de koperen leidingen weggehaald in de meterkast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ohfChC1z28h-574eyLfxUbIY-o4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vkKSOUmu19NYgJa7UX5NYpXQ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6n8SNWyHYhkyqqX4S7_ShM-fWSA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gMIxnYCcxXcxuB8xYYHohg1a.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Hoe heb je die waslijn (?) bevestigd? Eerst oogjes in het hout gedraaid ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Barada schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 12:35:
[Afbeelding][Afbeelding]

Netjes gedaan! En holy shit, die offerte... Hoeveel uur hadden ze begroot?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

sOid schreef op zondag 16 juni 2024 @ 15:12:
[...]

Hoe heb je die waslijn (?) bevestigd? Eerst oogjes in het hout gedraaid ofzo?
Het is gewoon cheapo touw wat ik nog had liggen volgens mij.
Het meeste zit gewoon vastgeniet.
Oogjes is wel chique, maar hoop gedoe en kosten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Barada
sOid schreef op zondag 16 juni 2024 @ 15:16:
[...]

Netjes gedaan! En holy shit, die offerte... Hoeveel uur hadden ze begroot?
2 volle dagen. Ik vermoed met 2 man en graafmachine, en wellicht zelfs met Dixie. Anders kom je niet aan zo’n bedrag.
Mezelf een kitpistool cadeau gegeven als beloning voor de besparing. :)
En nog belangrijker, geen boze kinderen omdat we geen vakantie konden betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Rzaan schreef op zondag 16 juni 2024 @ 16:18:
[...]

Het is gewoon cheapo touw wat ik nog had liggen volgens mij.
Het meeste zit gewoon vastgeniet.
Oogjes is wel chique, maar hoop gedoe en kosten.
Ah nietjes; slim. Ik was nog op zoek naar een manier om glaswol onder m'n vloer te klemmen. Ik las al over deze methode, maar kon zo snel niet vinden hoe de lijn dan werd bevestigd.
Pagina: 1 ... 388 ... 467 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/