WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Je denkt veel te gecompliceerd. Visdraadje met klein moertje door het gat, als die eenmaal erdoorheen is trek je een touw en daarna de kabel.Vliegvlug schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 10:12:
[...]
Ik wil dit weekend kijken of het me lukt een verspringend gat in binnen- en buitenmuur te maken waar de netwerkkabel dan via de spouw doorheen kan lopen.
Probeerde wat foto’s op internet te vinden zodat ik een idee heb wat ik kan verwachten maar kwam enkel voorbeelden tegen waar de spouw helemaal vol zat met glaswol wat het natuurlijk erg moeilijk maakt om de netwerkkabel door de spouw heen te krijgen.
Kwam wel dit plaatje tegen:
[Afbeelding: Isolatie spouwmuur op bouwjaar]
Met daarbij de tekst voor de periode van mijn huis, opgeleverd in 1989:
Woningen gebouwd vanaf ongeveer 1984 tot eind jaren ‘90
Van ongeveer 1984 tot eind jaren 90 is 70 tot 80 mm isolatie toegepast. Uit de praktijk blijkt dat er vaak maar een kleine luchtspouw over is, ongeveer 20 tot 30 mm.
Bron
Dus gelukkig is er wel iets van ruimte in de spouw maar het vissen naar het touwtje wordt wel lastig en maak ik me vooral zorgen over de hoek die de netwerkkabel moet maken want dat is meer dan een haakse bocht (want van buitenaf boor ik het gat schuin omhoog en in de binnenmuur zit het gat lager) in mogelijk maar 2cm.
Dat gaat niet werken met reguliere patchkabel, die is te stug.
Zit daarom nu te kijken naar flat en slim netwerkkabels, waar slim kabels mijn voorkeur hebben omdat ik toch minder vertrouwen heb in platte kabels qua afscherming en me ook afvraag of dat met PoE werkt
Bijkomende uitdaging is dat die kabels hele dunne aders hebben, maximaal 28AWG maar vaak dunner en daar een RJ45 connector voor vinden is me nog niet gelukt.
Moet één van de connectoren er namelijk afknippen om de kabel door de muur te krijgen anders wordt het gat in de buitenmuur te groot.
Een platte kabel zou ik niet doen, die kan maar 1 kant op buigen.
Er zit een kleine kier rondom het paneel tussen paneel en de raamsponning, waarmee kan ik dit het beste kitten voor ik de boel ga aflakken? Zat zelf aan Den Braven Hybriseal te denken, dat heb ik in het verleden ook wel gebruikt om ruiten af te kitten nadat ik glaslatten had vervangen.
[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 22-06-2024 15:02 ]
Dat wil ik ook wel, iemand op marktplaats regelen die gratis mijn deur komt repareren.ThinkPad schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 14:54:
Ik heb de deur in mijn schuur vervangen, deze was rot. Heb via Marktplaats gratis een hardhouten buitendeur gefixt en die erin gezet.
Was het moeilijk om dat glas (juist) op te meten? Daar kijk ik een beetje tegenop..Analamoebe schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 10:10:
Zo, ik ben begonnen met het vervangen van wat isolatieglas. Tijdens onze verbouwing vorig jaar hebben we een aantal nieuwe kozijnen laten plaatsen, maar ook een aantal bestaande kozijnen laten zitten. Aangezien ik die kozijnen nu ben gaan schilderen is het tijd het isolatieglas uit 1968![]()
te gaan vervangen. Online glas besteld, gisteren geleverd en inmiddels heb ik de eerste ruit geplaatst. Valt niet mee om kit/schuimband uit 1968 netjes te verwijderen. Het schoonmaken van de sponningen en glaslatten is dan ook het meeste werk. Maar het is de moeite waard, weer mooi schoon helder strak glas, dat ook nog eens veel beter isoleert
Geen kruipruimte, maar wel een vloer die eruit gaat. Zou moeten lukken. En terecht punt, 150mm door de buitengevel waar vervolgens een afdekraam op moet is niet fantastisch, dan is een koekoek netterAndrehj schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 10:34:
[...]
Ik zou niet je halve gevel gaan verbouwen voor een Bora. Dat krijg je aan de buitenkant nooit mooi. Ik zou dus altijd kiezen voor een buis die buiten in een koekoek uit komt (zie daarvoor het Bora topic).
Die buis zou ik bij voorkeur via de kruipruimte (mits aanwezig) laten lopen, dan kun je onder je kookeiland mooi recht naar beneden boren.
Als dat niet kan, dan vanaf de dekvloer schuin naar beneden boren (met een ronde boor rond 150 oid) en zo in de koekoek uitkomen.

[ Voor 12% gewijzigd door MJV op 22-06-2024 21:12 ]
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LBcXKUZ4wEDtyv8LXunI2QVI.jpg?f=user_large)
Erg handig dat niet het hele huis zonder water zit als er maar op een van de twee verdiepingen tijdelijke het water moet worden afgesloten.
Probleem is echter dat de kranen muurvast zitten.

Wil er ook niet een tang op zetten omdat ik bang ben dat de boel dan afbreekt en er een lek ontstaat.
Zou het binnenwerk van de kranen nog te krijgen zijn?
Dan zou ik een backup plan hebben klaarliggen om ze toch proberen te sluiten.
Spul is nog origineel van de bouw van het huis in 1989 ga ik vanuit.
Alternatief is de boel helemaal vervangen, kan alleen lastig inschatten hoe makkelijk of moeilijk dat is.
Aan de kant van de watermeter is het in elk geval geschroefd:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dMs2WpBkXtb3DlO5ytUn6TJ0.jpg?f=user_large)
Dus daar is vast wel wat op aan te sluiten.
De leidingen die de grond in gaan zitten voor de gesoldeerde knietjes aan de kranen met schroefkoppelingen maar die zien er wel erg oud uit om te hergebruiken,
Beter dan om ze af te zagen en nieuwe koppelingen op de plaatsen in het verticale stukjes, ook al is daar niet veel ruimte.
Is dat een beetje haalbaar?
Beste is natuurlijk een loodgieter langs laten komen om beide kranen te laten vervangen maar dat kost weer flink en dat heb ik er ook weer niet voor over. Zo vaak hoeft het water er niet af dat het per se per verdieping moet kunnen.
Koppelingen los solderen, leidingen schoon schuren en nieuwe kraan met koppelingen terug solderen?Vliegvlug schreef op zondag 23 juni 2024 @ 14:41:
De leidingen die de grond in gaan zitten voor de gesoldeerde knietjes aan de kranen met schroefkoppelingen maar die zien er wel erg oud uit om te hergebruiken,
Beter dan om ze af te zagen en nieuwe koppelingen op de plaatsen in het verticale stukjes, ook al is daar niet veel ruimte.
Is dat een beetje haalbaar?
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Verder heb ik ook wel eens zulke kranen gehad die ik met een tang open moest maken, dat komt wel voor schijnbaar.
Eerst het vuil schoonmaken, kijken of het dan wel lukt. En voortaan de kraan niet volledig open zettenVliegvlug schreef op zondag 23 juni 2024 @ 14:41:
Erg handig dat niet het hele huis zonder water zit als er maar op een van de twee verdiepingen tijdelijke het water moet worden afgesloten.
Probleem is echter dat de kranen muurvast zitten.![]()
Wil er ook niet een tang op zetten omdat ik bang ben dat de boel dan afbreekt en er een lek ontstaat.
Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)
Schoonmaken, weekje elke dag wd40
Dezelfde kraan bij de gamma halen
Met beleid demonteren
Mijn huis is uit 77 en ik heb een paar jaar geleden het binnenwerk van zo’n kraan vervangen met het binnenwerk van een nieuwe
[ Voor 37% gewijzigd door BarryH op 23-06-2024 16:54 ]
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Ik heb totaal geen ervaring noch de spullen om leidingen te solderen, lijkt me ook best moeilijk eerlijk gezegd.LED-Maniak schreef op zondag 23 juni 2024 @ 14:56:
[...]
Koppelingen los solderen, leidingen schoon schuren en nieuwe kraan met koppelingen terug solderen?
Ben meer van de knel- en perskoppelingen.
Meerlagenbuis lijkt me hier niet echt op zijn plaats dus vandaar dat ik naar knelkoppelingen keek.
Goed om te horen, die van mij zijn flink minder oudmarcop23 schreef op zondag 23 juni 2024 @ 15:08:
Ik had een lekkend kraantje voor de meter, waarschijnlijk ook een oud model uit 1964. De monteur van het waterbedrijf kon daarbij gewoon het leertje (?) vervangen, het leek er op alsof dat nog steeds een standaard type is.
Dit is trouwens aan de huis kant van de watermeter dus daar komt niemand van het waterleidingbedrijf voor langs.
Geloof het zo ja, en ook dat het uiteindelijk wel lukt maar of de kraan daarna nog werkt is de vraag!Verder heb ik ook wel eens zulke kranen gehad die ik met een tang open moest maken, dat komt wel voor schijnbaar.
De kranen kunnen wel een schoonmaakbeurt gebruiken inderdaad, maar heb niet de illusie dat ze daarmee los komen, zitten echt muurvast. Durf ze echt niet harder dicht te draaien dan ik geprobeerd heb.Jrz schreef op zondag 23 juni 2024 @ 15:42:
[...]
Eerst het vuil schoonmaken, kijken of het dan wel lukt.
Ik heb ze nog nooit dicht of open gedraaid.En voortaan de kraan niet volledig open zetten
Woon er pas een paar jaar, denk dat de vorige bewoners ze ook nooit gebruikt hebben en ze dus al 35 jaar in deze stand open staan.
Goede tip, ga ik proberen!
Ik heb ook kruipolie, zou dat niet beter werken?
Ik ga de bouwmarkt eens bezoeken, als ze daar nog dezelfde kranen als uit ‘77 hebben zijn dat waarschijnlijk dezelfde die er ruim 10 jaar later bij mij ook gebruikt zijn.Dezelfde kraan bij de gamma halen
Met beleid demonteren
Mijn huis is uit 77 en ik heb een paar jaar geleden het binnenwerk van zo’n kraan vervangen met het binnenwerk van een nieuwe
Kruipolie lijkt me ook geschiktVliegvlug schreef op zondag 23 juni 2024 @ 17:51:
[...]
Goede tip, ga ik proberen!
Ik heb ook kruipolie, zou dat niet beter werken?
[...]
Ik ga de bouwmarkt eens bezoeken, als ze daar nog dezelfde kranen als uit ‘77 hebben zijn dat waarschijnlijk dezelfde die er ruim 10 jaar later bij mij ook gebruikt zijn.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

De vorige rail liep op een punt zo stroef dat hij uiteindelijk half naar beneden was gekomen. Toen was hij krom en een goede reden om eens te verdiepen in kwaliteitsrails. En qua kosten viel het me eerlijk gezegd nog alleszins mee.
Morgen (maandag) komen ze weer langs. Kunnen ze dan dat slechte stukje verder kitten? Of moet dan alles overnieuw? Ik meen ooit ergens gehoord te hebben dat kit op kit niet goed zou hechten.
Nee hoor, ik heb gewoon de buitenmaat van de glaslatten gemeten en dan rondom -4mm speling aan gehouden.Bobmeister schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 17:39:
[...]
Was het moeilijk om dat glas (juist) op te meten? Daar kijk ik een beetje tegenop..
Afgelopen zaterdag heb ik al het resterende glas vervangen, afgezien van het gepruts om de sponningen netjes schoon te krijgen liep het perfect. Schilderwerk nog voorbereid, vanavond begin ik met afschilderen.
Ik heb dat ook gehoord.hneel schreef op zondag 23 juni 2024 @ 20:26:
Er hebben onlangs klussers in onze badkamer gekit (met siliconenkit). Maar ik zie dat het er niet helemaal perfect uit zit. Er zitten een paar gaten in waar in principe water doorheen kan sijpelen.
Morgen (maandag) komen ze weer langs. Kunnen ze dan dat slechte stukje verder kitten? Of moet dan alles overnieuw? Ik meen ooit ergens gehoord te hebben dat kit op kit niet goed zou hechten.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Voor mij zou de vraag zijn waar dit in de badkamer is, in de douche zou ik geen onderbroken kitnaad willen hebben. Waar amper water komt zou ik geen problemen mee hebben.[b]hneel in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6"
Verse kit moet éérst goed uitgehard zijn voordat je het weer weg trekt.hneel schreef op zondag 23 juni 2024 @ 20:26:
Er hebben onlangs klussers in onze badkamer gekit (met siliconenkit). Maar ik zie dat het er niet helemaal perfect uit zit. Er zitten een paar gaten in waar in principe water doorheen kan sijpelen.
Anders blijf je een probleem met hechting houden.
Sowieso handig om een primer te gebruiken voordat je kit.
Zo iets als dit.(snelle google)
https://eshop.wurth.nl/-/...0BOQXTEAAYAyAAEgLDZfD_BwE
Zeker op oudere tegels kan je hechting problemen krijgen en dus weer lekkages.
(Wat niet een garantie is dat je dan geen lekkage hebt. * copykat moet zijn douche ruimte slopen en opnieuw opbouwen want lekkage zit in de vloer vrees ik. )

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Ik zit nu een beetje met de input. Er staat 120v plug. Maar wat voor ding is dat? Is dat gewoon ons "normale" stroom? Of moet ik een specifieke adapter daarvoor hebben?
Voor de 24v AC wil ik deze gebruiken. Dat lijkt mij te kloppen.
Ik sluit alles aan op rain bird magneetkleppen die op 24v AC werken.
Nu er eindelijk droog weer aankomt moet ik dit project maar eens afronden.
Dit zal wel een Amerikaans schema zijn, daar gebruiken ze andere voltages. Maar als je op het apparaat zelf in het plaatje kijkt, zie je bij die input ook staan "AC 90-250V", dus alles binnen die range is goed in principe. Dus ja, gewoon "normale" stroom uit onze stopcontacten.Taenadar schreef op maandag 24 juni 2024 @ 11:13:
Korte vraag voor mensen die wel aansluitschema's snappen. Ben bezig met mijn beregeningsinstallatie aan het automatiseren en wil dit schema gebruiken:
[Afbeelding]
Ik zit nu een beetje met de input. Er staat 120v plug. Maar wat voor ding is dat? Is dat gewoon ons "normale" stroom? Of moet ik een specifieke adapter daarvoor hebben?
Voor de 24v AC wil ik deze gebruiken. Dat lijkt mij te kloppen.
Ik sluit alles aan op rain bird magneetkleppen die op 24v AC werken.
Nu er eindelijk droog weer aankomt moet ik dit project maar eens afronden.
Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?
Wat ik dan wel gek vind is dat hij ook een 24v accepteert. Of is dat puur om te schakelen en gebruikt hij dat niet om zichzelf mee te voeden?Metalfreak schreef op maandag 24 juni 2024 @ 11:26:
[...]
Dit zal wel een Amerikaans schema zijn, daar gebruiken ze andere voltages. Maar als je op het apparaat zelf in het plaatje kijkt, zie je bij die input ook staan "AC 90-250V", dus alles binnen die range is goed in principe. Dus ja, gewoon "normale" stroom uit onze stopcontacten.
blup
Is het metalen frame niet gelijk hoog, of loopt je terras omhoog in de hoek? Blokjes hout onder de buitenste pootjes.MMatthijsV schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 19:54:
Het hout van onze Gamma loungeset was helaas al snel vergaan. Het frame was nog wél goed, die kon ik mooi hergebruiken. De hele constructie is nu veel steviger 👌
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Dankje!Metalfreak schreef op maandag 24 juni 2024 @ 11:26:
[...]
Dit zal wel een Amerikaans schema zijn, daar gebruiken ze andere voltages. Maar als je op het apparaat zelf in het plaatje kijkt, zie je bij die input ook staan "AC 90-250V", dus alles binnen die range is goed in principe. Dus ja, gewoon "normale" stroom uit onze stopcontacten.
Is alleen het schakelen. Die magneetklep heeft verder niks nodig.Bezulba schreef op maandag 24 juni 2024 @ 11:33:
[...]
Wat ik dan wel gek vind is dat hij ook een 24v accepteert. Of is dat puur om te schakelen en gebruikt hij dat niet om zichzelf mee te voeden?
:strip_exif()/f/image/asWbupEBreLFvWszzmdLVZdZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Moeten daarop het volgende aansluiten.
Drainage buis 2 Stück. Van de dak afvoer.
Dat allemaal in de linker.
Dan moeten we de gietijzeren pijpen vervangen voor nieuwe KG buizen. Wordt even nog graven en alles.
Invalzaag + bandschuurmachine levert het beste resultaat:Fraggert schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 11:24:
Een bandschuurmachine met een P40/60 erop gaat ook vlotjes hier doorheen.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pgOJjHYQsPTAwpL9wPAd2qf7.jpg?f=user_large)
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Netjes manzonoskar schreef op maandag 24 juni 2024 @ 13:14:
[...]
Invalzaag + bandschuurmachine levert het beste resultaat:
[Afbeelding]
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Inzoomen op het plaatje laat zien 90 tot 250V, dus gewoon aansluiten op een normale stekker inderdaadTaenadar schreef op maandag 24 juni 2024 @ 11:13:
I can see clearly now, the brain is gone...
Het terras loopt niet recht inderdaadJolke schreef op maandag 24 juni 2024 @ 11:44:
[...]
Is het metalen frame niet gelijk hoog, of loopt je terras omhoog in de hoek? Blokjes hout onder de buitenste pootjes.
Keurig hoor. Met beperkt gereedschap netjes gedaan!zonoskar schreef op maandag 24 juni 2024 @ 13:14:
[...]
Invalzaag + bandschuurmachine levert het beste resultaat:
[Afbeelding]
Ik dien nog 1 leiding aan te sluiten van de handwasser maar er is geen ruimte meer vrij op de verdeelblok. Echter kan je blijkbaar het uiteinde gebruiken als uitgang. Echter weet ik niet hoe dit noemt en vind ik het dus ook niet terug.. Kan iemand mij zeggen op welke term ik moet zoeken?
:strip_exif()/f/image/K4F9R2ucccSCey0Ch2mLp94M.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/YBZFqwFVmQW9nVnO9AIJh3ad.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/epADq4kLwEOMKrhfyoIvJUyB.jpg?f=user_large)
(de uitstekende schroef aan de zijkant zie ik nu pas, vraag me af waar die van is…)
Dat het losgekomen is zal gebeurd zijn toen het heel slecht weer was en hard waaide.
Verbaast me dan als nog want hoort https://www.ez-catalog.nl...l-Bonding-Adhesive-NL.pdfdat EPDM niet verlijmd te zijn aan de ondergrond, ook bij de randen, en niet enkel geklemd te worden door de aluminium randafwerking?
(Aan de andere kant verbaast het me eigenlijk ook niet want de man die we hadden ingehuurd om de overkapping te bouwen was een incompetente prutser en het scheelt natuurlijk lekker wat tijd als je het niet verlijmd, maar dat terzijde.)
Omdat het hiervoor nog te slecht weer was of het kwam niet uit heb ik er nog niets aan gedaan maar met het mooie weer van de afgelopen twee dagen hoop ik dat het droog genoeg is er onder en wil ik het weer gaan vastzetten.
Is dat gewoon een kwestie van de rand eraf schroeven, wat Premiumfol EPDM contactlijm 1L tussen het loszittende deel, wachten, aandrukken en de rand er weer op schroeven?
De handleiding laat het in elk geval makkelijk klinken:
GEBRUIKSAANWIJZING Roer de Bonding Adhesive alvorens het gebruik.
Goed geroerde lijm, zonder achtergebleven zware delen lijm op de bodem en zijkant van het blik, krijgt een zwart effen resultaat. Overlap de 2 delen EPDM met een afmeting van 100 mm(4”). Breng daarvoor de Bonding Adhesive gelijktijdig aan op beide delen EPDM, met gebruik van een oplosmiddelbestendige kwast of roller.
Nadat de ondergrond en het EPDM rubber zijn voorzien van de Bonding Adhesive dient een open droogtijd van 10-15 minuten in acht te worden genomen (de Bonding Adhesive moet vingerdroog aanvoelen). Laat de lijm niet te lang drogen. Na een droogtijd van 45-60 min. zal goede hechting niet mogelijk zijn. Bevestig de EPDM met handdruk richting de verbindingsnaad. Rol direct (gebruik druk) met een EPDM aandrukrol richting de buitenste rand van de verbinding.
Nu wordt het morgen wel erg warm en het is vol in de zon, is dat een reden het niet te doen of gewoon een kwestie van wat kortere droogtijden aanhouden?
Ik zou dat zelf niet los durven te draaien, want ik vraag me af of als het al los komt het ooit weer vast te krijgen is.Rubberen schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 20:17:
1 van de laatste sanitaire klusjes.. Dan heb ik het wel effe gehad met de sanitaire zaken. Helemaal mijn ding niet! Liever hout en elektriciteit.. maar goed, hierbij mijn vraag.
Ik dien nog 1 leiding aan te sluiten van de handwasser maar er is geen ruimte meer vrij op de verdeelblok. Echter kan je blijkbaar het uiteinde gebruiken als uitgang. Echter weet ik niet hoe dit noemt en vind ik het dus ook niet terug.. Kan iemand mij zeggen op welke term ik moet zoeken?
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Lijkt wel een relikwie dat een aantal jaar op de zeebodem heeft doorgebracht en net is opgedoken
Wat is een handwasser eigenlijk?
Ik vermoed dat die zijaansluitingen er voor zijn om flexibel te zijn of je vanaf rechts of links wilt aansluiten en niet bedoelt om een extra buis op aan te sluiten. Misschien dat je er wel een kleine verdeler aan vast kan zetten, heb je gelijk wat reserve aansluitingen.
Zou gezien de staat de boel vervangen maar zou tegelijkertijd ook enorm tegen die klus opzien. Dikke kans dat je de leidingen niet netjes van de verdeler af krijgt.
Ik heb 4 oude buitenlampen modelletje lantaarn aan de gevel. Deze zitten allen op één slimme dimmer voor wat het uitmaakt.
Echter gaat iedere keer 1 dezelfde lamp stuk omdat de e27 fitting en de lamp oxideert. Inmiddels alle lampen vervangen door duurdere led lampen (ipv action) en de e27 fitting van de desbetreffende lamp vervangen door een nieuwe.
enkele weken later was de lamp weer stuk omdat deze geoxideerd was.
Zaterdag alles weer schoon gemaakt en geschuurd. lampje deed het weer.
Tevens installatietape er omheen gedraaid en een rubberen ring om evt water te keren.
Gister was het lamje weer uit.
Kan de oxidatie nog door iets anders komen dan vocht?
Ik zou kijken waar het water naar binnen kan komen, misschien dat een rubber uitgedroogd of scheef zit.
Ik had de rubberen ring boven op de lamp ook al vervangen. het is de afgelopen dagen ook droog geweest wat wel raar is...procaliber schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 11:59:
@BlueSS50
Ik zou kijken waar het water naar binnen kan komen, misschien dat een rubber uitgedroogd of scheef zit.
Ik heb door de trapkast een paar jaar terug tijdens de verbouwing een sleuf getrokken voor een nieuwe afvoer, en nu wil ik het vloertje in de trapkast weer even een keer dicht maken.
Constructief niks te houden, afwerking is met een primer en betonverf voor het zicht.
Ik doe liever geen beton wegens vele redenen
:strip_exif()/f/image/JQMzI1E7zzvhIMwPv4JLwcfc.jpg?f=fotoalbum_large)
Uiteraard ligt de buis nu in een goed aangedrukt zandbed waardoor de zandcementvloer een cm of 7 zal worden. Ik heb overigens geen last van vocht oid vanuit de grond.
Lijkt mij geen probleem.Koekstra schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 15:25:
Kan ik zandcement op zand storten, of zal ik hier nog iets van folie tussen leggen?
Ik heb door de trapkast een paar jaar terug tijdens de verbouwing een sleuf getrokken voor een nieuwe afvoer, en nu wil ik het vloertje in de trapkast weer even een keer dicht maken.
Constructief niks te houden, afwerking is met een primer en betonverf voor het zicht.
Ik doe liever geen beton wegens vele redenen![]()
[Afbeelding]
Uiteraard ligt de buis nu in een goed aangedrukt zandbed waardoor de zandcementvloer een cm of 7 zal worden. Ik heb overigens geen last van vocht oid vanuit de grond.
Yes, dat is het helemaal. Qua lijm gebruik ik vaak dit soort spuitlijm, https://www.bouwmaat.nl/s...750-ml/product/0000755324Vliegvlug schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 21:12:
Is dat gewoon een kwestie van de rand eraf schroeven, wat Premiumfol EPDM contactlijm 1L tussen het loszittende deel, wachten, aandrukken en de rand er weer op schroeven?
Je zou voor de (paranoia) volledigheid ook nog dit spul kunnen gebruiken voor de extra afdichting: https://www.bouwmaat.nl/s...290-ml/product/0000755323
Ook zou ik een paar schroeven extra in die rand zetten
Er stond bij mij ook nog zo’n soort spuitbus maar dan van Groofy die destijds na het plaatsen is achter gebleven, dopje was helaas afgebroken en de bus ook al bijna 4 jaar oud dus moest wat nieuws halen.Flans schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 15:57:
[...]
Yes, dat is het helemaal. Qua lijm gebruik ik vaak dit soort spuitlijm, https://www.bouwmaat.nl/s...750-ml/product/0000755324
En die bus is 5 euro duurder dan de pot en heb toch niet zoveel nodig, dus een potje is prima.
Edit: die potten zijn helaas overal op bij de Tool Station in de buurt.
Waar pas je dit spul dan toe?Je zou voor de (paranoia) volledigheid ook nog dit spul kunnen gebruiken voor de extra afdichting: https://www.bouwmaat.nl/s...290-ml/product/0000755323
Hoef toch alleen de losse EPDM tegen het hout aan te plakken?
Hmm, weet niet of ik die nog heb liggen, er waren er wel een paar over meen ik, maar waar…Ook zou ik een paar schroeven extra in die rand zetten
Zij speciale schroeven met een rubber ring onder de kop.
Maar wat is het voordeel van meer schroeven?
Lijkt me juist meer plekken waar water doorheen kan als de schroef toch niet goed afdicht.
En als die EPDM eenmaal goed geplakt zit zal hij toch niet meer los kunnen komen?
Dacht dat die aluminium rand puur voor het mooie was qua afwerking, of heeft die nog een functie?
[ Voor 3% gewijzigd door Vliegvlug op 26-06-2024 17:07 ]
Zit er nog ergens water in de lamp?BlueSS50 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 14:50:
[...]
Ik had de rubberen ring boven op de lamp ook al vervangen. het is de afgelopen dagen ook droog geweest wat wel raar is...
:strip_exif()/f/image/spFgEbIxOh5TxD3bxhyJWQmv.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 34% gewijzigd door timovd op 26-06-2024 16:46 . Reden: Fotootje ]
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Acrylaatkit, en dan schilderen. Als de openingen zo groot zijn dat houtvuller relevant is, dan kun je ze er beter aftrekken en opnieuw plakken.timovd schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 16:42:
Mijn vrouw heeft sierlijsten op kastdeurtjes gelijmd en niet geklemd. Het hout was al niet helemaal recht (net een natuurproduct) en nu de lijm is uitgehard, is er een flinke spleet te zien. Hoe kan ik dit het gemakkelijkste herstellen zonder alles er weer af te halen? Kan ik het bijvoorbeeld opvullen met houtvuller of acrylaatkit? En welke heeft dan de voorkeur?
[Afbeelding]
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Ik begrijp niet waarom iemand een sleuf in een deel van een vloer zou willen vullen met zandcement want dit lijkt mij ongeschikt hiervoorKoekstra schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 15:25:
Kan ik zandcement op zand storten, of zal ik hier nog iets van folie tussen leggen?
Ik doe liever geen beton wegens vele redenen![]()
[Afbeelding]
.
Nu vroeg ik mij af, kan ik 45 metal stud pakken of beter 75? Met 45 kom ik op sommige plekken net wat slanker uit, en met osb + houten balkjes wellicht genoeg om een deur te dragen?
Als het EPDM geplakt zit kun je hiermee de naad tussen het hout en het EPDM nog eens extra afkitten. Of bijvoorbeeld om schroefgaten heen zodat daar geen water doorheen loopt over tijd.Vliegvlug schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 16:22:
Waar pas je dit spul dan toe?
Hoef toch alleen de losse EPDM tegen het hout aan te plakken?
Zoals eerder aangegeven dit is de meer paranoia toevoeging en strikt nodig als je de rest helemaal goed doet.
Die schroeven hebben ze zeker wel bij de toolstation die had je dus al kunnen halenVliegvlug schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 16:22:
Hmm, weet niet of ik die nog heb liggen, er waren er wel een paar over meen ik, maar waar…
Zij speciale schroeven met een rubber ring onder de kop.
Maar wat is het voordeel van meer schroeven?
Lijkt me juist meer plekken waar water doorheen kan als de schroef toch niet goed afdicht.
En als die EPDM eenmaal goed geplakt zit zal hij toch niet meer los kunnen komen?
Dacht dat die aluminium rand puur voor het mooie was qua afwerking, of heeft die nog een functie?
Ik heb nog nooit water in het armatuur gezien. Ik ga hem morgenvroeg weer even uit elkaar halen...
Nu vond ik de offertes van €2000+ iets teveel voor het goede van dakdekkers (1x nieuwe HWA, hergebruik boeidelen en trimmen, bitumen over oude heen en geen betere afschot).
Dit zou ik dus graag zelf doen met EPDM. Enige waar ik momenteel tegenaan loop is dat het een gezamenlijke aanbouw is met de buren en er een aansluiting op hun (nieuwere) bitumen dakbedekking is. Op de scheiding is een verhoging en hun deel gaat over die van mij. Hoe sluit ik eventueel de EPDM hier aan? Kan dit gewoon met de kit?
Tot nu toe vind ik alleen hoe EPDM over bitumen kan worden gelegd of een overgangsstrook die ook gebrand moet worden en alleen voor een platte overgang werkbaar is.
Ik zou zeggen, haal de lamp (e27) er eens uit en zet dan (zonder dat er stroom op staat) de tuinslang er eens flink op. Zie je snel genoeg of er ergens wat er in komt.BlueSS50 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 07:29:
[...]
Ik heb nog nooit water in het armatuur gezien. Ik ga hem morgenvroeg weer even uit elkaar halen...
Ik heb eenzelfde issue met een buitenlampje van me, van alle 6 de armaturen is er eentje gewoon gaar. Daarvan moet ik telkens het kapje eraf draaien om water er uit te laten.
Van alles al geprobeerd (tot aan teflon tape toe) .. blijkt het binnen te komen via de draad aansluiting. Er lijkt dus water over de draad naar binnen te seipelen. Heel minimaal, dat wel. Maar daardoor gaat wel stukje bij beetje die lamp volstaan met water.
*sowieso
Iemand? Hoogte van de muur is 295cmBerrybraadplaat schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 23:29:
Ik wil binnenkort wat wanden plaatsen metal stud + osb + gips. Waar de (houten) deuren komen wil ik dan nog met een extra balkje versterken.
Nu vroeg ik mij af, kan ik 45 metal stud pakken of beter 75? Met 45 kom ik op sommige plekken net wat slanker uit, en met osb + houten balkjes wellicht genoeg om een deur te dragen?
Ik heb een holle baksteen verdiepingsvloer en ik wil twee kanalen voor ventilatie aanleggen (150mm). Lomp gaan boren kan maar ik wil niet wapening doorboren als dat een slecht idee is.
Dus, welke van de opties is van toepassing:
- Geen probleem om te boren, ook als je wapening raakt
- Prima om te boren als de wapening maar intact blijft.
- Vind een aannemer/constructeur om de conclusie te trekken
- Kansloos
Dit is de relevante tekening van de bouwtekening
:fill(white):strip_exif()/f/image/KVv8pN7AyzqUiztAVNkR04cE.png?f=user_large)
Iemand die hier kennis van heeft?
SD15 bug...
Een handwasser?Rubberen schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 20:17:
1 van de laatste sanitaire klusjes.. Dan heb ik het wel effe gehad met de sanitaire zaken. Helemaal mijn ding niet! Liever hout en elektriciteit.. maar goed, hierbij mijn vraag.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Is dit een vloerverwarmingsverdeler?
Meet de andere kant eens op, welke dop zit daar op? Ziet er uit als iets als 1" (eurokonus) oid. Als de ene kant uitwendig is dan is de andere kant inwendig normaliter. Het ding zelf ziet er niet best meer uit. Afhankelijk van de ruimte daaronder zou ik dan liever een T stuk op zo'n stuk koper plaatsen.Rubberen schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 20:17:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[ Voor 4% gewijzigd door Bobmeister op 27-06-2024 17:32 ]
Stevigheid zal gelijkaardig zijn. Zit immers aan drie kanten ingeklemd. Waar de deur hangt, zou ik wel een extra balk voorzien.Berrybraadplaat schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 16:15:
[...]
Iemand? Hoogte van de muur is 295cm
Dan heb ik het over de strips die hij hier gebruikt, of hier.
Ook hieronder te zien; dat aluminium stripje wat daar uitsteekt:

Dus ik zoek eigenlijk een metalen/aluminium strip van zo'n 5-6mm breed en max. 1mm dik.
Lengte maakt niet uit, dat kan ik wel afkorten.
Hoeft hier niets eens voor bedoeld te zijn, ik kan het zelf ook wel buigen enzo.
Heb hier in huis al rondgezocht naar iets wat ik hiervoor kan vermaken maar heb zo niets.
Maar ik zit even te denken; wat zou er in een gemiddelde bouwmarkt liggen wat ik hiervoor zou kunnen gebruiken. Ik kan zo wel een bouwmarkt inlopen en het ijzerwaren deel gaan rondzoeken naar iets wat ik kan gebruiken; maar misschien zijn hier Tweakers die meteen een voorbeeld hebben.
[ Voor 16% gewijzigd door Piet91 op 28-06-2024 15:04 ]
Zoiets dus. Of een paar enkele handdoekhaken ofzo. Grabbelbak werk
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Is dit een normale manier om dit te doen? Ik vind het er namelijk niet uit zijn.
Daarnaast vraag ik me af of het niet schadelijk voor het kozijn is.
Volgende week komen ze nog terug om wat anders af te maken, dus dan wil ik hen hier ook nog naar vragen...
:strip_exif()/f/image/loCudT6kn7tsROrlKwSfChZo.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij mij is het misschien een beetje netter afgewerkt. Kabels komen onder de vensterbank binnen, dat scheelt al.jordeeeh schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 21:02:
Vorige week zijn hier op 2 slaapkamers rolluiken bevestigd. Hierbij is de voeding door het kunststof kozijn geboord en daarna met een gootje naar een stopcontact gebracht.
Is dit een normale manier om dit te doen? Ik vind het er namelijk niet uit zijn.
Volgende week komen ze nog terug om wat anders af te maken, dus dan wil ik hen hier ook nog naar vragen...
[Afbeelding]
Maar ik was op voorhand geïnformeerd over wat ze gingen doen, qua voeding aanleggen en schakelaars plaatsen. En in overleg is het beneden in de keuken mooier opgelost (waar toevallig ook een mogelijkheid was).
[ Voor 3% gewijzigd door Adam1980 op 28-06-2024 21:34 ]
Komt vaak voor maar blijft absoluut prutswerk.jordeeeh schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 21:02:
Vorige week zijn hier op 2 slaapkamers rolluiken bevestigd. Hierbij is de voeding door het kunststof kozijn geboord en daarna met een gootje naar een stopcontact gebracht.
[Afbeelding]
Door kunststof kozijn boren is zonde. Bij nieuwe goed isolerende met meerdere kamers zelfs erg zonde.
Verder is dit erg lelijk opgelost of het moet wegvallen achter een kozijn. Een nette(re) oplossing is vaak maatwerk en tijdrovend.
In mijn vorige woning was er naast/door kozijn geboord en via opbouw schakelaar naar wandcontactdoos. Toen de kozijnen werden vervangen heb ik zelf stroom voorbereid via de knieschotten op zolder erboven.
Hier had er wellicht onder de vensterbank geboord kunnen worden.
Ja. Dus erbij blijven en zorgen dat ze onder vensterbank uitkomen. Nb en buit zwart draad bij zwarte geleiderjordeeeh schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 21:02:
[Afbeelding]
In een ruitenwisserblad van een auto zit zo'n metalen strip met ongeveer die afmetingen, van RVS ook nogPiet91 schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 14:50:
[...]
Dus ik zoek eigenlijk een metalen/aluminium strip van zo'n 5-6mm breed en max. 1mm dik.
[...]
Heb hier in huis al rondgezocht naar iets wat ik hiervoor kan vermaken maar heb zo niets.
Heel stevig, maar in een bankschroef ofzo prima te buigen.
Dus even een oude ruitenwisser scoren of goedkoop eentje kopen.
Kun je uitleggen waarom dit volgens jou een koudebrug is?timovd schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 21:25:
@jordeeeh dat is sowieso een koudebrug, dus zou ik niet zo accepteren.
Een kozijn heeft een isolerende werking met stilstaande lucht. Dat heeft hij nu niet meer.nokiaan958GB schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 22:26:
[...]
Kun je uitleggen waarom dit volgens jou een koudebrug is?
Ik snap dat het niet echt mooi aangelegd is, maar wat valt er niet te accepteren?timovd schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 21:25:
@jordeeeh dat is sowieso een koudebrug, dus zou ik niet zo accepteren.
Het werk is al klaar en die kozijnen zijn ook niet meer te herstellen naar oorspronkelijke staat lijkt me. Dus wat zou een logische oplossing zijn, behalve het wat beter afwerken?
Bij mijn ouders hebben ze het ook zo aangelegd, reden voor mij ook voor screens met accu en zonnepaneeltje te kiezen
Nu heb ik een PVC plaatje op maat gemaakt die aan de binnenkant van de doos past, hierdoor heb ik nog zo'n 2/3mm over wat ik af zou kunnen werken. Het zal niet perfect zijn maar vind dit alsnog mooier dan zo'n spierwit afdekplaatje wat 2 keer zo groot is. Ik kan het daarna licht opschuren en verven, dan zal je het verschil minimaal zien lijkt me.
Wat kan ik nu het beste gebruiken om over dat plaatje te zetten.. MP75? Roodband? Of moet ik eerst iets over dat plaatje plakken zodat het goed erop kan hechten? Het plafond is met MP75 gedaan dus mij lijkt dat het beste om ook te gebruiken.
/f/image/pF6IhWFEuLRqTRH5ZsvnsQfV.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/AZBa3Z4U3nsV1xccwDSUt0vh.jpg?f=fotoalbum_large)
Zorg ervoor dat je middels foto’s en meten vastlegt waar ze zitten. Zou lullig zijn als je erbij moet. Scheijf het op en hang het in de meterkast.Justevo schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 10:08:
De stucadoor heeft de centrale dozen in het plafond uiteraard niet dichtgezet, maar nu wil ik ze natuurlijk wel wegwerken. Vind die afdekkapjes echt verschrikkelijk lelijk namelijk.
Nu heb ik een PVC plaatje op maat gemaakt die aan de binnenkant van de doos past, hierdoor heb ik nog zo'n 2/3mm over wat ik af zou kunnen werken. Het zal niet perfect zijn maar vind dit alsnog mooier dan zo'n spierwit afdekplaatje wat 2 keer zo groot is. Ik kan het daarna licht opschuren en verven, dan zal je het verschil minimaal zien lijkt me.
Wat kan ik nu het beste gebruiken om over dat plaatje te zetten.. MP75? Roodband? Of moet ik eerst iets over dat plaatje plakken zodat het goed erop kan hechten? Het plafond is met MP75 gedaan dus mij lijkt dat het beste om ook te gebruiken.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Voor afwerking kan je elke gipsgebonden stuc gebruiken.
En 10 jaar later is het blaadje kwijt en haat de volgende koper je.t14wo schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 10:25:
[...]
Zorg ervoor dat je middels foto’s en meten vastlegt waar ze zitten. Zou lullig zijn als je erbij moet. Scheijf het op en hang het in de meterkast.
blup
Heb alles tijdens de verbouwing al uitgemeten en genoteerd. Alles staat op papier en in de cloudt14wo schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 10:25:
[...]
Zorg ervoor dat je middels foto’s en meten vastlegt waar ze zitten. Zou lullig zijn als je erbij moet. Scheijf het op en hang het in de meterkast.
Ben alleen benieuwd of MP75 wel goed genoeg zal hechten aan zo'n PVC plaatje. Het is maar 6x6cm en als het niet werkt zet je er alsnog een afdekplaatje op maar toch, wil niet dat het los laat.
Zou van dat gaasband misschien kunnen helpen?
Je kan er wat voorstrijk op doen, daar hecht alles op, daarmee kan je zelfs geglazuurde tegels primen en overheen stucen. Iets als betokontakt, als het goed is hebben ze dat ook wel in kleine verpakkingen in de bouwmarkt.Justevo schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 11:34:
[...]
Ben alleen benieuwd of MP75 wel goed genoeg zal hechten aan zo'n PVC plaatje. Het is maar 6x6cm en als het niet werkt zet je er alsnog een afdekplaatje op maar toch, wil niet dat het los laat.
Zou van dat gaasband misschien kunnen helpen?
Ik snap dat het niet zo heel fraai eruit ziet, maar het einde van de wereld is het ook niet. Daarom overleg ik altijd vooraf goed hoe iets uitgevoerd wordt.jordeeeh schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 21:02:
[Afbeelding]
Ik vraag me wel af waarom ze de doorvoer aan de onderkant gemaakt hebben. De motor van het rolluik zit toch aan de bovenkant. Loopt er nu aan de buitenkant ook een stuk snoer over het kozijn?
Ik zie een kleine verpakking bij de Hornbach inderdaad, gaan we proberen! Thankstieske1988 schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 12:45:
[...]
Je kan er wat voorstrijk op doen, daar hecht alles op, daarmee kan je zelfs geglazuurde tegels primen en overheen stucen. Iets als betokontakt, als het goed is hebben ze dat ook wel in kleine verpakkingen in de bouwmarkt.
Als je bij de wapening vandaan blijft kan je wel een gaatje boren, maar 2x ø160 zijn geen gaatjes te noemen . Dat zijn echte sparingen. Ik zou niet weten hoe je zou moeten aantonen dat deze vloer dat soort gaten aankan.Bluefan schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 16:23:
Kort vraagje:
Ik heb een holle baksteen verdiepingsvloer en ik wil twee kanalen voor ventilatie aanleggen (150mm). Lomp gaan boren kan maar ik wil niet wapening doorboren als dat een slecht idee is.
Dus, welke van de opties is van toepassing:
- Geen probleem om te boren, ook als je wapening raakt
- Prima om te boren als de wapening maar intact blijft.
- Vind een aannemer/constructeur om de conclusie te trekken
- Kansloos
Dit is de relevante tekening van de bouwtekening
[Afbeelding]
Iemand die hier kennis van heeft?
Ik vraag me sowieso af hoe het netter kan zonder in de muur te gaan knoeien. Het is niet fraai maar zonder freeswerk zie ik weinig andere opties die wel mooi zijn.maussert schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 13:20:
[...]
Ik snap dat het niet zo heel fraai eruit ziet, maar het einde van de wereld is het ook niet. Daarom overleg ik altijd vooraf goed hoe iets uitgevoerd wordt.
Ik vraag me wel af waarom ze de doorvoer aan de onderkant gemaakt hebben. De motor van het rolluik zit toch aan de bovenkant. Loopt er nu aan de buitenkant ook een stuk snoer over het kozijn?
We hebben op het werk 80 van deze jongens, de buitenkant is van aluminium en borosilicaat glas. Volledig gedemonteerd is het een leuk gewicht wat nogal wat kan opleveren.
Alleen de vraag, nu slaan we met glas kapot met een hamer in een kartonnendoos. Overal glas splinters dus dat is echt niet handig. Ben dus opzoek naar een manier om het glas zó te breken dat het niet overal ligt maar het ook geen 1-per-dag klusje wordt.
Mijn idee; snijden met een glas snijder, ducttape er omheen en dan een tik op de kop.
Zal dat gaan werken? Of gewoon een doos nemen, dichtvouwen en dan hard beuken?
Dikte van het glas: 4/5mm
:strip_exif()/f/image/TJnIuJdfp0IMZ71E7vDSRXkm.jpg?f=fotoalbum_large)
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Ik weet niet hoe groot die dingen zijn, maar wat het beste werkt is een doek eroverheen (een deken of een oud gordijn) en dan met een vuistje de boel kapot meppen.Toppe schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 15:40:
Zal dat gaan werken? Of gewoon een doos nemen, dichtvouwen en dan hard beuken?
Na afloop openvouwen, alu ertussenuit vissen, doek in de kliko en de rest van he glas bij elkaar vegen.
Dit, of in een kussensloop ofzo. Jutezak, etcRzaan schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 16:24:
[...]
Ik weet niet hoe groot die dingen zijn, maar wat het beste werkt is een doek eroverheen (een deken of een oud gordijn) en dan met een vuistje de boel kapot meppen.
Na afloop openvouwen, alu ertussenuit vissen, doek in de kliko en de rest van he glas bij elkaar vegen.
Ze kunnen de kabel vanaf de motor via de zij geleidingen naar beneden hebben gevoerd.maussert schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 13:20:
[...]
Ik snap dat het niet zo heel fraai eruit ziet, maar het einde van de wereld is het ook niet. Daarom overleg ik altijd vooraf goed hoe iets uitgevoerd wordt.
Dit scheelt meestal freeswerk of opbouwgootjes verder omhoog.
12xIQ7+ ZO (125) + 3xIQ7+ NW (310) +3xIQ7+ ZW (214) PVOutput
Aan de buitenzijde zal de kabel in de geleiderail lopen van het rolluik.maussert schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 13:20:
[...]
Je zou eens kunnen kijken naar geweven puinruimzakken, die zijn behoorlijk sterk, voorbeeldje:Toppe schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 15:40:
We hebben op het werk 80 van deze jongens, de buitenkant is van aluminium en borosilicaat glas. Volledig gedemonteerd is het een leuk gewicht wat nogal wat kan opleveren.
https://www.hornbach.nl/p...4-liter-4-stuks/10597702/
En verpak het glas liefst minimaal dubbel zodat degene die het afval behandelen en eventuele dieren zich er niet aan kunnen verwonden. En wellicht bekend, maar gooi dit soort glas niet in de glasbak maar bij het restafval.
Volgens onze afvalverwerker mag het ‘gewoon’ bij het rest afvalNielson schreef op zondag 30 juni 2024 @ 09:17:
[...]
En verpak het glas liefst minimaal dubbel zodat degene die het afval behandelen en eventuele dieren zich er niet aan kunnen verwonden. En wellicht bekend, maar gooi dit soort glas niet in de glasbak maar bij het restafval.
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Dat zullen ze in de lijst/geleiders buiten hebben weggewerkt. Dus buiten zie je geen kabel lopen.maussert schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 13:20:
[...]
Ze hadden m.i. beter onder de vensterbank de opening kunnen maken.
Hier komen ze toevallig over 2 weken ook plaatsen en hebben besproken dat ze onder de vensterbank gaan.
Het was mij in de zoektocht naar een goede leverancier wel opgevallen dat er veel cowboys in dat wereldje rondlopen. Ik was al bang voor dit soort oplossingen.
[ Voor 9% gewijzigd door Flix20 op 30-06-2024 11:17 ]
PSN: Flix20-NL
Het is natuurlijk makkelijk te zeggen dat het niet mooi is, maar als je geen rolluiken op zonnepaneel/accu hebt. Waar moeten ze dan de stroom vanaf halen?jordeeeh schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 21:02:
[Afbeelding]
Zonder te weten waar een ander stopcontact op een praktischere te bereiken plek zit, is dit het beste wat je kunt krijgen. Je kunt er eventueel voor kiezen om de draad over de vensterbank ook netjes in een gootje te hangen. En een propje kit aan de binnen/buiten kant in het kozijn kan zeker geen kwaad.
The Eagle schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 16:19:
@Piet91 https://www.gamma.nl/asso...rhaak-g-man-rvs/p/B323143
Zoiets dus. Of een paar enkele handdoekhaken ofzo. Grabbelbak werk
Thanks. Ik ga eens rondkijken.ThinkPad schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 22:25:
In een ruitenwisserblad van een auto zit zo'n metalen strip met ongeveer die afmetingen, van RVS ook nog
Heel stevig, maar in een bankschroef ofzo prima te buigen.
Dus even een oude ruitenwisser scoren of goedkoop eentje kopen.
Toch wel netjes hoor. Hoe maak je die dopjes?Slonzo schreef op zondag 30 juni 2024 @ 18:09:
"Quick win" gescoord bij Mrs. Slonzo
Van een nageltje in de muur om de keukenschorten op te hangen...
[Afbeelding]
... via een mooi stukje eikenhout van een oude deur + wat kastgrepen...
[Afbeelding] [Afbeelding]
... naar een dankbare huisbazin![]()
[Afbeelding] [Afbeelding]
Alleen jammer van de tear-out rond de dopjes van de ophangschroeven
Met een proppenboor een stukje afvalhout te lijf gaanFarrell schreef op zondag 30 juni 2024 @ 20:05:
Toch wel netjes hoor. Hoe maak je die dopjes?
En de nerf zo goed mogelijk overeen laten komen.
Zekers, dat heet een driepuntsluiting. Daar kun je de cilinder gewoon van vervangen. Wel belangrijk dat je de juiste maat cilinder neemt. Beste is om de oude er gewoon even uit te halen om die op te meten.Verwijderd schreef op zondag 30 juni 2024 @ 20:32:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]Ik wil m'n slot vervangen. Maar zowel boven als onder zijn er twee van die haakjes die ook meedraaien. Is alleen een nieuwe cilinder kopen bij de bouwmarkt genoeg of levert dit problemen op?
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5
Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/