[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 391 ... 456 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:05

3_s

Ik heb hier de cilinders gewoon meegenomen, dat ze zeker juist gemeten werden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Zijn er eigenlijk ook (vuren) geschaafde balken te koop met een netto kopmaat van 130mm. Dus bij voorkeur 40x130. En dan lengte 2meter?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:45

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Beekforel schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 23:09:
[...]

Hij is 120x120 en vervangt een bestaande koepel, er is inderdaad al een raveling. de balken zijn 7 cm dik en ik vermoed 20 cm hoog (18 cm in elk geval).

Het is deze koepel. Ik weet niet of die 172 kilo het transportgewicht is. Hij weegt ~127 kilo blijkbaar, zware pallet?

Als ik de montagehandleiding een beetje volg is het 1 geheel. Maar 127 kilo klinkt wel haalbaarder dan 172 iig.
Vanmorgen om 6:45 stond er een dikke truck voor de deur met een kraan erop. Koepel ligt nu op het dak!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yNXPPLyUcweodXmf32PtSSU5X7c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GxxsoGynTvvnEcFuPoyqkro6.jpg?f=fotoalbum_large

Vrijdag wordt hij daadwerkelijk geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procaliber
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 07:53
Voor een projectje ben ik op zoek naar een rond plaatje van 5 mm dik en met een diameter van 15 cm.

Hoe kan ik dit gemakkelijk zelf maken? Ben bang dat ik met de decoupeerzaag niet mooi rond kan zagen.
Er mag een gat in het midden zitten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-07 11:33

Bezulba

Formerly known as Eendje

procaliber schreef op maandag 1 juli 2024 @ 09:18:
Voor een projectje ben ik op zoek naar een rond plaatje van 5 mm dik en met een diameter van 15 cm.

Hoe kan ik dit gemakkelijk zelf maken? Ben bang dat ik met de decoupeerzaag niet mooi rond kan zagen.
Een gatenzaag.

blup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adam1980
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:18
procaliber schreef op maandag 1 juli 2024 @ 09:18:

bijvoorbeeld
https://www.ecotools.nl/gatenzagen/bi-metaal-gatenzaag-152-mm
Hier hoort nog een adapter bij die je op je de boor zet, waar de gatenzaag op wordt geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s

3_s

Maar dan heb je ook een gat in het midden, aangezien dit over een boor klikt.
Of je moet wat foefelen met een mini-boortje :).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Mjier
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 22:17
3_s schreef op maandag 1 juli 2024 @ 09:54:
Je kunt ook lekker gaan "Klooien met gatenzaag" ;)
Boor een met de gatenzaag in een stukje resthout. Schroef het rond uitgezaagde plaatje met gaatje in het midden op de achterkant van je hout waaruit je een mooi rondje wilt zagen. Haal de centreerboor uit je gatenzaag, en vervang die voor een afgebroken centreerboor. Je hebt nu een gatenzaag zonder centreerboor. Plaats die over het eerder geboorde plaatje, die nu als geleiding werkt. Voorzichtig boren.
Het resultaat is een rond plaatje zonder gat.

aroTHERM plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l- Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bezulba
  • Laatst online: 04-07 11:33

Bezulba

Formerly known as Eendje

3_s schreef op maandag 1 juli 2024 @ 09:54:
Maar hij gaf specifiek aan dat een gat in het midden mag zitten. Dus is het de meest ideale oplossing.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Nu online

Metalfreak

Hoije woh!

jordeeeh schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 21:02:
Vorige week zijn hier op 2 slaapkamers rolluiken bevestigd. Hierbij is de voeding door het kunststof kozijn geboord en daarna met een gootje naar een stopcontact gebracht.
Is dit een normale manier om dit te doen? Ik vind het er namelijk niet uit zijn.
Daarnaast vraag ik me af of het niet schadelijk voor het kozijn is.
Volgende week komen ze nog terug om wat anders af te maken, dus dan wil ik hen hier ook nog naar vragen...
[Afbeelding]
Ik vind dit nog best netjes zelfs. Ik heb het echt vele malen erger gezien... Maar dat was wel de reden waarom ik in mijn huidige huis zelf de rolluiken wilde ophangen en dus de stroomvoorziening bijna onzichtbaar via buiten onder een boeiboord heb laten lopen.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s

3_s

Bezulba schreef op maandag 1 juli 2024 @ 10:08:
[...]

Maar hij gaf specifiek aan dat een gat in het midden mag zitten. Dus is het de meest ideale oplossing.
Dat had ik compleet verkeerd gelezen...
Dan is dit idd de beste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procaliber
Ja zo'n vermoeden had ik, dan word de collectie uitgebreid :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procaliber
Adam1980 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 09:26:
[...]

bijvoorbeeld
https://www.ecotools.nl/gatenzagen/bi-metaal-gatenzaag-152-mm
Hier hoort nog een adapter bij die je op je de boor zet, waar de gatenzaag op wordt geplaatst.
Top! Bedankt voor de link :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07:44

copykat

Good copy isn't bad

Mjier schreef op maandag 1 juli 2024 @ 10:04:
[...]

Je kunt ook lekker gaan "Klooien met gatenzaag" ;)
Boor een met de gatenzaag in een stukje resthout. Schroef het rond uitgezaagde plaatje met gaatje in het midden op de achterkant van je hout waaruit je een mooi rondje wilt zagen. Haal de centreerboor uit je gatenzaag, en vervang die voor een afgebroken centreerboor. Je hebt nu een gatenzaag zonder centreerboor. Plaats die over het eerder geboorde plaatje, die nu als geleiding werkt. Voorzichtig boren.
Het resultaat is een rond plaatje zonder gat.
Of kolomboor gebruiken en je onderwerp van zagen goed vast klemmen.
:)

* copykat had ooit een kolomboor met belt "versnelling /vertraging" die loeizwaar was en eh altijd in de weg stond.

Noodgewongen verkocht uit ruimte gebrek.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huppelepups
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 02-07 13:31
Ik heb een paar honderd bakstenen die afgebikt moeten worden.
Nu zie ik filmpjes op internet van het afbikken met een hakhamer, maar zijn er nog alternative methodes die nog sneller gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjier
huppelepups schreef op maandag 1 juli 2024 @ 11:59:
Nu zie ik filmpjes op internet van het afbikken met een hakhamer, maar zijn er nog alternative methodes die nog sneller gaan?
Als je zoekt naar "huren stenenbikmachine" komen er verhuuradressen boven drijven. Heb er geen ervaring mee, maar Google is your best friend.

aroTHERM plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l- Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Tdv98
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 03-07 16:02
Met zijn tweeën, dat scheelt de helft van de tijd. Andere optie is om met zijn 3en of 4en te doen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

fototje maakt wat duidelijker hoeveel er zo'n beetje van een steen af moet :)

die hakhamer is dat handmatig?

als het mechanisch moet dan zou ik een beitel in een hamerboor zetten (ff rotatie uitzetten) of kijken hoever je komt met een slijptol en een diamantblad.

in de verhuur is er zelfs een aparte machine voor:

https://www.jansenverhuur.nl/product/steenafbikmachine/

[ Voor 8% gewijzigd door Fraggert op 01-07-2024 12:07 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tdv98
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 03-07 16:02
Mjier schreef op maandag 1 juli 2024 @ 12:03:
[...]

Als je zoekt naar "huren stenenbikmachine" komen er verhuuradressen boven drijven. Heb er geen ervaring mee, maar Google is your best friend.
Ligt er natuurlijk ook aan wat voor stenen. Als het geeltjes zijn breken ze met regelmaat wel eens met de hamer. Met zo'n machinaal apparaat gaat natuurlijk nog veel harder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Slonzo schreef op zondag 30 juni 2024 @ 18:09:
"Quick win" gescoord bij Mrs. Slonzo :+

Van een nageltje in de muur om de keukenschorten op te hangen...

[Afbeelding]

... via een mooi stukje eikenhout van een oude deur + wat kastgrepen...

[Afbeelding][Afbeelding]

... naar een dankbare huisbazin >:)

[Afbeelding][Afbeelding]

Alleen jammer van de tear-out rond de dopjes van de ophangschroeven :P
Ik heb even geen plaatjes paraat, maar planjes 'blind' ophangen deed ik altijd door:
a. frees een sleuf achter in je hout, smal, zeg 6mm breed, 3cm lang, ter breedte van een sluifduim, a la: https://www.karwei.nl/ass...n-verzinkt-5-2mm-50mm-8st
b. frees een 2e sleuf, breder, ter breedte en diepte (ca 1 a 2mm) van een rekoog a la https://www.karwei.nl/ass...0x20-mm-4-stuks/p/B107121

Er zijn wel eens te slappe rekogen (die buigen uit als er een sleufduim achter zit), maar op deze manier heb ik al weleen een kapstop gemaakt, boekenplank, waar echt vele kg aan/op kunnen). Je zet dus een sleufduim (eventueel met plug) in de muur en de sleuf schuift het rekoog in, waar het rekoog op de achterkant van je hout zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choastech
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 28-03 09:19
Hallo Mede-tweakers!

Ik mag me aansluiten bij de elite van Nederland. Namelijk, ik heb een (klus)woning gekocht samen met mijn vriendin en het schiet al lekker op. Wij willen graag klik PVC door de gehele woning hebben liggen (voor uniformitiet) ik heb zelf beneden de gehele vloer geegaliseerd en dat ging lekker, het duurde even voordat ik de smaak te pakken had maar daarna vloog ik door de woning heen.

Mijn vraag is: ik wil mijn 1ste verdieping ook gaan egaliseren (1 - 2mm) zodat ik een mooie en strakke vloer heb waar ik op kan leggen. Nu ben ik er nog niet helemaal uit hoe ik dit het beste kan aanpakken m.b.t. de trapgat zodat de egaline niet er vanaf stroomt. Ik weet dat je het met een stukje hout kan alleen ben ik van mening dat daar niet echt plek voor is om het stukje hout strak genoeg tussen te kunnen krijgen. Nu heb ik ook gehoord dat je het eventueel met kit een randje kan maken maar vraag mij af of dat wel mooi wordt.

Of moet ik gewoon bij de trapgat het rustig aandoen? Ik hoor van jullie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huppelepups
Fraggert schreef op maandag 1 juli 2024 @ 12:05:
[...]

fototje maakt wat duidelijker hoeveel er zo'n beetje van een steen af moet :)

die hakhamer is dat handmatig?

als het mechanisch moet dan zou ik een beitel in een hamerboor zetten (ff rotatie uitzetten) of kijken hoever je komt met een slijptol en een diamantblad.

in de verhuur is er zelfs een aparte machine voor:

https://www.jansenverhuur.nl/product/steenafbikmachine/
Ik heb deze uitbouw in stukjes gezaagd, iedere baksteen is nu in ieder geval los. De specie gaat er niet makkelijk vanaf. Als ik dit met een slijptol ga doen ben ik over 2 weken nog bezig vrees ik.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tfkYlymjiDGoD9mhYTznSrXxVKk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GPW9qIzW3IM4XGL6qIDsvzco.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door huppelepups op 01-07-2024 12:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:45

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

@huppelepups ik heb ooit duizenden geeltjes schoongemaakt, ging mij goed af met een klein kloofbijltje. Je moet een beetje uitvogelen wat het beste formaat is, niet te klein (te weinig slagkracht) en niet te groot (te intensief).

Dat was wel oud cement. Jouw foto ziet er nieuw uit, dat kon wel wat zwaarder gaan. Maar die stenen zijn mogelijk wel harder.

Afhankelijk van je doeleinde kun je ook overwegen dit af te voeren en andere stenen te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:44

dragonhaertt

@_'.'

choastech schreef op maandag 1 juli 2024 @ 12:26:
Hallo Mede-tweakers!

Ik mag me aansluiten bij de elite van Nederland. Namelijk, ik heb een (klus)woning gekocht samen met mijn vriendin en het schiet al lekker op. Wij willen graag klik PVC door de gehele woning hebben liggen (voor uniformitiet) ik heb zelf beneden de gehele vloer geegaliseerd en dat ging lekker, het duurde even voordat ik de smaak te pakken had maar daarna vloog ik door de woning heen.

Mijn vraag is: ik wil mijn 1ste verdieping ook gaan egaliseren (1 - 2mm) zodat ik een mooie en strakke vloer heb waar ik op kan leggen. Nu ben ik er nog niet helemaal uit hoe ik dit het beste kan aanpakken m.b.t. de trapgat zodat de egaline niet er vanaf stroomt. Ik weet dat je het met een stukje hout kan alleen ben ik van mening dat daar niet echt plek voor is om het stukje hout strak genoeg tussen te kunnen krijgen. Nu heb ik ook gehoord dat je het eventueel met kit een randje kan maken maar vraag mij af of dat wel mooi wordt.

Of moet ik gewoon bij de trapgat het rustig aandoen? Ik hoor van jullie!
Houtje vastkitten!

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07:45
@huppelepups Je kan zelf natuurlijk ook een afbik machine in elkaar klussen.

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 05:41
Maar dan wél oog bescherming gebruiken. :X

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

huppelepups schreef op maandag 1 juli 2024 @ 12:33:
[...]

Ik heb deze uitbouw in stukjes gezaagd, iedere baksteen is nu in ieder geval los. De specie gaat er niet makkelijk vanaf. Als ik dit met een slijptol ga doen ben ik over 2 weken nog bezig vrees ik.
[Afbeelding]
ik suggereer in elk geval de opties die ik als eerste zou proberen.....je weet pas waar je aan toe als je even wat geprobeert hebt :)

kost dit je een enorme bak aan verlofuren/klusuren...dan ging de hele zwik bij mij de container d:)b

choose yout battles wisely ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huppelepups
Fraggert schreef op maandag 1 juli 2024 @ 13:56:
[...]

ik suggereer in elk geval de opties die ik als eerste zou proberen.....je weet pas waar je aan toe als je even wat geprobeert hebt :)

kost dit je een enorme bak aan verlofuren/klusuren...dan ging de hele zwik bij mij de container d:)b

choose yout battles wisely ;)
Tja was het maar zo een makkelijke keuze, ik heb de stenen nodig voor reparatiewerk van de rest van het huis. Dus dit is een moetje voor mij :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

huppelepups schreef op maandag 1 juli 2024 @ 14:20:
[...]

Tja was het maar zo een makkelijke keuze, ik heb de stenen nodig voor reparatiewerk van de rest van het huis. Dus dit is een moetje voor mij :/
begrijpelijk, maar dan wordt het toch een kwestie van uitproberen vrees ik. :(:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berrybraadplaat
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 15-05 14:59
Ik wil mijn plafond tussen de balken isoleren (max hoogte behouden). De ruimte tussen mijn balken is echter ~75cm.

Wat zou ik doen als ik met glaswol wil isoleren?

Dacht eg knauf naturoll (60 breed) te kopen en dan stukjes van ~80cm afzagen. Maar dan zit je steeds met 60cm stukjes (de breedte kant van de rol wordt dan in de lengte tussen de balken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

huppelepups schreef op maandag 1 juli 2024 @ 14:20:
[...]

Als gekeken naar een steenzaagtafel (huur/koop)
Met een renovatie hier had de aannemer er eentje, alle 100 jaar oude stenen zijn weer opnieuw gebruikt bij het herstel van de gevel.
Apparaat had een grote waterbak, ik zou lekker buiten gaan zagen. (Denk aan je PBM!)

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

Berrybraadplaat schreef op maandag 1 juli 2024 @ 18:50:
Ik wil mijn plafond tussen de balken isoleren (max hoogte behouden). De ruimte tussen mijn balken is echter ~75cm.

Dacht eg knauf naturoll (60 breed) te kopen en dan stukjes van ~80cm afzagen. Maar dan zit je steeds met 60cm stukjes (de breedte kant van de rol wordt dan in de lengte tussen de balken)
Easycell inblazen? Kan je er vanaf de bovenkant bij?

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berrybraadplaat
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 15-05 14:59
Je kan er niet vanaf de bovenkant bij. Zou het liefst voor een glaswol oplossing gaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:18
procaliber schreef op maandag 1 juli 2024 @ 11:20:
[...]

Ja zo'n vermoeden had ik, dan word de collectie uitgebreid :P
Of met een frees, als je die hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:21
Berrybraadplaat schreef op maandag 1 juli 2024 @ 21:36:
Je kan er niet vanaf de bovenkant bij. Zou het liefst voor een glaswol oplossing gaan
Kijk ff bij warmteplan. Die kunnen cellulose inblazen, veel milieuvriendelijker

diskeltische lurker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• procaliber
Zwartoog schreef op maandag 1 juli 2024 @ 23:45:
[...]

Of met een frees, als je die hebt.
Ik vrees van niet :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doktervictor
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:02
Bluefan schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 16:23:
Kort vraagje:
Ik heb een holle baksteen verdiepingsvloer en ik wil twee kanalen voor ventilatie aanleggen (150mm). Lomp gaan boren kan maar ik wil niet wapening doorboren als dat een slecht idee is.

Dus, welke van de opties is van toepassing:
- Geen probleem om te boren, ook als je wapening raakt
- Prima om te boren als de wapening maar intact blijft.
- Vind een aannemer/constructeur om de conclusie te trekken
- Kansloos

Dit is de relevante tekening van de bouwtekening
[Afbeelding]

Iemand die hier kennis van heeft?
Zelfde euvel bij mij. De afstand tussen 2 wapeningsstaal is te weinig voor je spirobuis. Heb aan de rand van de vloer, waar die deels in de de muur hangt, 2 holle bakstenen zachtjes weggetikt met een beiteltje (alleen het rode) en daar een langwerpig (plat rechthoekig, 200x70 oid) ventilatiekanaal doorgestoken met dezelfde doorvooropening (cm2) als de spirobuis en erboven en eronder verloopstukken.

Dus rond - verloop - plat door de vloer - verloop - rond. Omdat ik alles via de kruipruimte heb getrokken en ik het op de begane grond mooi heb weggewerkt is bij mij de kruipruimte rond en ga ik door de nehobo vloer naar de begane met plat om dan nog eens door de nehobo te gaan naar de 1e en bij het dak pas weer naar rond.

TLDR: wat je ook doet, wapeningsstaal laten zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06-07 11:27
doktervictor schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 08:21:
[...]

Zelfde euvel bij mij. De afstand tussen 2 wapeningsstaal is te weinig voor je spirobuis. Heb aan de rand van de vloer, waar die deels in de de muur hangt, 2 holle bakstenen zachtjes weggetikt met een beiteltje (alleen het rode) en daar een langwerpig (plat rechthoekig, 200x70 oid) ventilatiekanaal doorgestoken met dezelfde doorvooropening (cm2) als de spirobuis en erboven en eronder verloopstukken.

Dus rond - verloop - plat door de vloer - verloop - rond. Omdat ik alles via de kruipruimte heb getrokken en ik het op de begane grond mooi heb weggewerkt is bij mij de kruipruimte rond en ga ik door de nehobo vloer naar de begane met plat om dan nog eens door de nehobo te gaan naar de 1e en bij het dak pas weer naar rond.

TLDR: wat je ook doet, wapeningsstaal laten zitten
Pak dan dyka air buis, die is veel platter en ideaal voor dit soort oplossingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Laatst online: 21:18
(jarig!)
Afbeeldingslocatie: https://assets2.wovar.io/cdn-cgi/image/width=1000,quality=100/public-assets/WV007822/slotbout_verzinkt_m8_50mm_complete.jpg

Iemand een idee hoe je zo'n slotbout los krijgt als hij meedraait? Ter verduidelijking, de platte kant zit strak tegen een metalen paal aan. De vierkant aan die kant van de bout zit dus verzonken en is niet toegankelijk.

[ Voor 78% gewijzigd door Makkelijk op 02-07-2024 15:11 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07:34
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TpV2MzzwyHdurosP-Cibb4CStv4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K0y0FQznkUgtAZFwgWR9Wrfw.jpg?f=fotoalbum_large

Momenteel galmt deze ruimte als gek. Wat is de goedkoopste manier om deze galm te elimineren? Het volstaat neem ik aan niet om het plafond of de bovenrand van de wanden vol te hangen met akoestische panelen? https://amzn.eu/d/08CFwjaU

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 21:11
Makkelijk schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 15:10:Iemand een idee hoe je zo'n slotbout los krijgt als hij meedraait? Ter verduidelijking, de platte kant zit strak tegen een metalen paal aan. De vierkant aan die kant van de bout zit dus verzonken en is niet toegankelijk.
Je kan in de bolle kop een sleuf zagen of slijpen en daar een schroevendraaier in zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makkelijk
(jarig!)
arievz schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 15:18:
[...]
Je kan in de bolle kop een sleuf zagen of slijpen en daar een schroevendraaier in zetten.
Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farrell
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-07 13:36
Robbie T schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 15:13:
[Afbeelding]

Momenteel galmt deze ruimte als gek. Wat is de goedkoopste manier om deze galm te elimineren? Het volstaat neem ik aan niet om het plafond of de bovenrand van de wanden vol te hangen met akoestische panelen? https://amzn.eu/d/08CFwjaU
Je zou dit topic eens kunnen doornemen voor tips and tricks: Het grote akoestiek topic

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Makkelijk
(jarig!)
arievz schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 15:18:
[...]
Uiteindelijk loste dat het niet op. Je kon simpelweg met alle kracht van de wereld de schroevendraaier niet tegenhouden te draaien.

Maar de slijptol was wel praktisch om de bout door te slijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Berrybraadplaat schreef op maandag 1 juli 2024 @ 18:50:

Dat is wat ik wel gedaan heb.
Mooie dikke naturoll met een scherp mes in stukken snijden en erin proppen.
Lengte iets langer zodat het mooi strak tussen de balken zit en dan kun je de stroken onderling ook knap tegen elkaar drukken.
Het is wat werk maar och het is geen zwaar werk en die naturoll krijg je ook geen jeuk van.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huppelepups
Zojuist dit gedaan 3 uur lang (met pbm). Wat een frustratie, bij ongeveer 10% vliegt de mortel er vanaf zoals in die video, maar bij de overige stenen ben ik gewoon 5 minuten bezig. Ik heb nu na die 3 uur ongeveer 30-40 stenen afgebikt. Aantal keer gehad dat bij het laatste stukje de steen breekt, of dat er een stuk van de voorkant die heel moet blijven afchipt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Makkelijk schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 16:38:
[...]

Uiteindelijk loste dat het niet op. Je kon simpelweg met alle kracht van de wereld de schroevendraaier niet tegenhouden te draaien.

Maar de slijptol was wel praktisch om de bout door te slijpen.
Sleuf in zagen en dan de slagschroevendraaier er op met aan de andere kant een steeksleutel?
Voordat ik die had deed ik altijd op de kop vd schroevendraaier slaan met een hamer terwijl je kracht zet met draaien. (niet op je hand slaan :N ) werkte vaak ook.
Slagschroevendraaier is een stuk makkelijker

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

huppelepups schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 21:57:
[...]

Zojuist dit gedaan 3 uur lang (met pbm). Wat een frustratie, bij ongeveer 10% vliegt de mortel er vanaf zoals in die video, maar bij de overige stenen ben ik gewoon 5 minuten bezig. Ik heb nu na die 3 uur ongeveer 30-40 stenen afgebikt. Aantal keer gehad dat bij het laatste stukje de steen breekt, of dat er een stuk van de voorkant die heel moet blijven afchipt.
Van hout een wieg maken waar je steen inpast en net boven t hout uitsteekt.
Dan met haakse slijper en een widia vlak diamantschijf gebruiken?

Eerst de grote brokken er af tikken en dan schoon slijpen met je haakse slijper.

Of een tegelsnijder nat kopen.

Kan je harde tegels mee slijpen dus een beetje mortel en voeg zal zeker gaan.
Draait langzaam en je kan de steen rustig langs de slijp/snijschijf halen zonder stof.(dat is met haakse slijper wel anders. :+ )
Kan je ook huren.
Even met een stukje multiplex een duwslee maken om de steen op te leggen zodat de tafel niet beschadigd door de ruwe steen langs de schijf te duwen PBM's aan.
Stoeltje er bij en lekker kliederen met water wat wil je nog meer.😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjier
copykat schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 12:47:
[...]

Sleuf in zagen en dan de slagschroevendraaier er op met aan de andere kant een steeksleutel?
Voordat ik die had deed ik altijd op de kop vd schroevendraaier slaan met een hamer terwijl je kracht zet met draaien. (niet op je hand slaan :N ) werkte vaak ook.
Slagschroevendraaier is een stuk makkelijker
Heb je niet voldoende ruimte om met een ijzerzaag/multitool/slijptol de moer weg te zagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
(jarig!)
Mjier schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 13:26:
[...]

Heb je niet voldoende ruimte om met een ijzerzaag/multitool/slijptol de moer weg te zagen?
Ja nu gedaan, ik wilde alleen liever de bout niet slopen 😜

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:57

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CelUSWqqr9dccEInmHos4aKXyM0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vNNiPQHJ4KXFIqUmThBNZLfh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TZbdrrVhaXH0S27RFpQxiqaAgdA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XB1n01U6RGx1X7YhaecNsdeF.jpg?f=fotoalbum_large

Eerste stap van het moderniseren en opknappen van de meterkast voltooid, dankzij strak werk en flexibel meedenken van @Makrolon :). Nu hout maken voor de de andere gedeeltes en gaan uitdenken hoe ik het netwerk ga aanpakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:41
@HTT-Thalan Lekker plaatjes kijken in Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 :Y

De apparaten aan de achterwand monteren en een stuk bedradingskoker plaatsen om de kabels weg te werken scheelt al een hoop denk ik.

[ Voor 37% gewijzigd door ThinkPad op 04-07-2024 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:57

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

ThinkPad schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 11:45:
@HTT-Thalan Lekker plaatjes kijken in Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 :Y

De apparaten aan de achterwand monteren en een stuk bedradingskoker plaatsen om de kabels weg te werken scheelt al een hoop denk ik.
Ja ik heb al wat ideetjes ja :). Ik wil ook nog bedenken of ik de USG wil vervangen voor wat snellers (die loopt nu echt op zijn tenen) en de Edgeswitch, aangezien die niet beheerd kan worden via de Unify UI momenteel (beetje irritant). En de UPS.... lomp ding. Genoeg te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06:39
HTT-Thalan schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 12:21:
[...]

Ja ik heb al wat ideetjes ja :). Ik wil ook nog bedenken of ik de USG wil vervangen voor wat snellers (die loopt nu echt op zijn tenen) en de Edgeswitch, aangezien die niet beheerd kan worden via de Unify UI momenteel (beetje irritant). En de UPS.... lomp ding. Genoeg te doen.
offtopic:
Om nog een extra reden toe te voegen om de USG te vervangen: het ding is sinds dit jaar volledig EOL en ontvangt dus ook geen security updates meer. "Echte" updates waren er al verschillende jaren niet meer, met nog alleen zeer sporadisch updates om specifieke beveiligingsissues op te lossen. Maar ook dat is intussen dus afgelopen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
Zat die bruine streep al op de tegels? zei mijn vriendin gisteren...

Nou onder deze doorvoer op het platte dak

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BJkJAwDVz1p_2aTTW_uRTtdmcl0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PXREwzUzY3BZ7wHVyGavXo9C.jpg?f=fotoalbum_large

Zat deze constructie in een muurtje verwerkt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ra0WQDrrFJyJaix83V0-a-KABD8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tbEMxXujcziwif7QQySmyULd.jpg?f=fotoalbum_large

Waar druppels aanhangen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uqb3ib_VmGW78-ZqkKiOn_7FPU8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jCyDzygb9fudjpfdSfbTV9wq.jpg?f=fotoalbum_large

En zo ziet de badkamer en slaapkamer vloer er dan uit als je de ellende weggehaald hebt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eZ-zlIXJl_c40LXIVaajYcNMb3s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NeZCdHkJjt40Rhd8S7vB3Gj3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yrcHWX05BSZ5M3FfSQ5s6mTXFSs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P9XVvknUZ20dBEAdw0yQyqEC.jpg?f=fotoalbum_large

Ik vermoed rioolontluchting, de pvc verbindingen zijn iig niet gelijmd en wellicht dat die bocht op het dak ook meer condens oplevert dan iets wat echt gemaakt is om te ontluchten. We kunnen in ieder geval weer een weekend flink vullen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
HTT-Thalan schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 12:21:
[...]

Het nette lan afwerking topic geeft genoeg inspiratie

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Nu online

Metalfreak

Hoije woh!

[Afbeelding]

Ja plafond lijkt het hardste materiaal, dus daar zal waarschijnlijk het geluid het hardste weerkaatsen. Vaak wordt er bij dit soort constructies een soort schuim tegen het plafond gespoten:
Afbeeldingslocatie: https://www.knaufinsulation.com.au/sites/ki_au/files/styles/product_main_image/public/externals/25ac98fe05d1669c39d335a67096ffab.png?itok=5NIHR62E
https://www.knaufinsulati...wool-thermal-and-acoustic

Maar ik denk niet dat dat een goedkope oplossing is. Je zou het met die panelen eens kunnen proberen, maar geen garantie natuurlijk.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-07 09:12
Binnenkort wil ik starten met het omtoveren van onze ka toorkamer naar een babykamer. De muren hebben deels een donkerblauwe/kobaltblauwe kleur. Het doel is om deze in een beige tint te verfen. Kan ik hier direct de beige verf opzetten, of is het raadzaam om met een tussenkleur of primer te werken en zo ja welke? Ik lees bijv. dat bij rood wordt aangeraden om eerst grijs aan te brengen voor er wit overheen gaat. Alvast dank :)

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
[Afbeelding]

akoestische ( vilt ) panelen, in combinatie met houten regelwerk/latten.

er zijn ook houten wanden die geperforeerd zijn, sommige houtverwerkers zoals Gerko in Harlingen maakt dergelijke plafond en wandpanelen.
Afbeeldingslocatie: https://images.squarespace-cdn.com/content/v1/5ae6f9d03917ee2b79e85914/1530629583053-YD4MPMWMAZ2C6QDSYQ4A/20180314_091053.jpg?format=2500w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
  • Laatst online: 04-07 14:52
Beste tweakers,

Na onze verbouwing waren wij van plan om onze planken in de en-suite kast te gaan vervangen.
De oude zijn ong 90 jaar oud en op, krom, lelijk en bestaan uit meerdere delen. (lijkt er op dat ze gewoon vloerdelen hebben gebruikt)

Ik dacht simpel: goede dikke planken van multiplex zagen en lekker sausen.

Alleen zie ik de bomen door het bos niet meer van alle soorten multiplex.
En de enorme prijsverschillen hier tussen.

De planken krijgen een maat van 920x370mm.
De oude planken die we nu nog hebben zijn ongeveer 22mm dik, en dacht die dikte ook te houden ivm kromtrekken/doorzakken van de plank.

Alleen als ik bijvoorbeeld op https://www.opmaatzagen.nl/ kijk zijn er verschillende soorten.

Eerst dacht ik lekker simpel deze te doen: https://www.opmaatzagen.n...plex-b-bb?thickness=41994
Echter zag ik ineens staan bij de minpunten dat hij snel krom trekt, dat wil ik natuurlijk niet voor kastplanken.

Alleen als ik dan voor de "berken variant" ga, gaan de kosten flink omhoog. een factor 3 a 4!
(het helpt ook niet mee dat we 20 planken nodig hebben uiteraard...)

Maar hiernaar kijkend had ik 2 vragen:

1) welke soorten multiplex zouden het beste zijn voor een project als dit?
2) welke dikte adviseren jullie hiervoor?

Of moet/kan ik beter voor een ander plaatmateriaal gaan kijken voor de planken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 03-07 11:24
jordeeeh schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 21:02:
Vorige week zijn hier op 2 slaapkamers rolluiken bevestigd. Hierbij is de voeding door het kunststof kozijn geboord en daarna met een gootje naar een stopcontact gebracht.
Is dit een normale manier om dit te doen? Ik vind het er namelijk niet uit zijn.
Daarnaast vraag ik me af of het niet schadelijk voor het kozijn is.
Volgende week komen ze nog terug om wat anders af te maken, dus dan wil ik hen hier ook nog naar vragen...
[Afbeelding]
Ik weet nier hoe dat in Nederland is, maar als je achteraf laat inbouwen van kozijnen met dat soort dingen.
Moet je dan niet zelf ervoor zorgen dat alle aansluitingen klaar staan?

Hier in Duitsland bijvoorbeeld is het zo dat je zelf het beste alles kan voorbereiden zodat ze het alleen moeten aansluiten.

Ik heb daarom ook bij de renovatie van ons huis de bedrading plus waar de rolluiken komen een inbouwdoos geplaatsts en een kabel kanaal geplaats, zo ka het direct aangesloten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Laatst online: 22:44

dragonhaertt

@_'.'

fjux schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 21:46:
Beste tweakers,

Na onze verbouwing waren wij van plan om onze planken in de en-suite kast te gaan vervangen.
De oude zijn ong 90 jaar oud en op, krom, lelijk en bestaan uit meerdere delen. (lijkt er op dat ze gewoon vloerdelen hebben gebruikt)

De oude planken die we nu nog hebben zijn ongeveer 22mm dik, en dacht die dikte ook te houden ivm kromtrekken/doorzakken van de plank.

Alleen als ik bijvoorbeeld op https://www.opmaatzagen.nl/ kijk zijn er verschillende soorten.

Eerst dacht ik lekker simpel deze te doen: https://www.opmaatzagen.n...plex-b-bb?thickness=41994
Echter zag ik ineens staan bij de minpunten dat hij snel krom trekt, dat wil ik natuurlijk niet voor kastplanken.

Alleen als ik dan voor de "berken variant" ga, gaan de kosten flink omhoog. een factor 3 a 4!

Multiplex heeft (bijna) altijd de neiging krom te trekken ivm interne spanningen. Vanwege de sterkte erg geschikt om kasten van te maken, maar los liggende planken zijn wat lastiger. Als de planken niet al te groot zijn komt het vaak wel goed.

Goed multiplex (zoals berken) is veel duurder maar ook veel stabieler.

De juiste keuze hangt vooral af van het type afwerking wat je wil gebruiken. Als je ze wit wil hebben is het een stuk goedkoper om gelamineerde vezelplaat te gebruiken (a la ikea)

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

orf

fjux schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 21:46:
Beste tweakers,

Ik heb zelf ook planken vervangen in een inbouwkast met ongeveer die breedte. Ook daar waren de planken doorgezakt en krom. Met 92cm lengte heb je best een flinke overspanning en daardoor risico op doorzakken.

Ik heb zelf grenen planken aan elkaar gelijmd van 24mm dik om zo op de juiste diepte te komen. Om te voorkomen dat ze in de breedte krom trekken, heb ik sleufgaten gemaakt in de plank en ze vastgeschroefd aan de liggers, Door die sleufgaten is er nog wat ruimte voor het werken van de plank.

De voorkant heb ik afgewerkt door er een profiel in te frezen.

Je kunt de planken ook verstevigen met een metalen profiel. Bijvoorbeeld een hoekprofiel of door een T-profiel in te frezen.

Multiplex kan waarschijnlijk ook wel. Berkenmultiplex komt voornamelijk uit Belarus en Rusland. Daarom is dat zo duur geworden. Voor multiplex komt 22mm wat minder vaak voor en dat zal dus bijdragen in de hogere kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jordeeeh
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 05-07 18:53
theduke1989 schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 14:24:
[...]

Ik weet nier hoe dat in Nederland is, maar als je achteraf laat inbouwen van kozijnen met dat soort dingen.
Moet je dan niet zelf ervoor zorgen dat alle aansluitingen klaar staan?

Hier in Duitsland bijvoorbeeld is het zo dat je zelf het beste alles kan voorbereiden zodat ze het alleen moeten aansluiten.

Ik heb daarom ook bij de renovatie van ons huis de bedrading plus waar de rolluiken komen een inbouwdoos geplaatsts en een kabel kanaal geplaats, zo ka het direct aangesloten worden.
Als ik het allemaal zelf kan/wil aansluiten hoef ik ook geen bedrijf hiervoor in te schakelen :+
Wilde hierbij gewoon ontzorgd worden.

Maar goed, gisteren was de monteur er om buiten de strips te plaatsen en heeft ie ook gelijk een aanpassing gedaan binnen. Heeft nu een gaatje door de vensterbank gemaakt.
Natuurlijk niet helemaal perfect, maar een wijze les voor de volgende keer om dit van te voren te bespreken.
Voor nu ben ik (en belangrijker; de vrouw) tevreden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4zGKhtupbzbzCdKz5TzjqLzNxBQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NMv4b0D0kPbzTgugWhi7YKSy.jpg?f=fotoalbum_large

Gootje zal ik zelf nog even inkorten tot onder de vensterbank.
En met welke kit zou ik het kiertje rond de kabel in het kozijn het beste kunnen dichten?

In ieder geval allen bedankt voor de suggesties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
  • Laatst online: 04-07 14:52
orf schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 14:40:
[...]

Ik heb zelf ook planken vervangen in een inbouwkast met ongeveer die breedte. Ook daar waren de planken doorgezakt en krom. Met 92cm lengte heb je best een flinke overspanning en daardoor risico op doorzakken.

Ik heb zelf grenen planken aan elkaar gelijmd van 24mm dik om zo op de juiste diepte te komen. Om te voorkomen dat ze in de breedte krom trekken, heb ik sleufgaten gemaakt in de plank en ze vastgeschroefd aan de liggers, Door die sleufgaten is er nog wat ruimte voor het werken van de plank.

De voorkant heb ik afgewerkt door er een profiel in te frezen.

Je kunt de planken ook verstevigen met een metalen profiel. Bijvoorbeeld een hoekprofiel of door een T-profiel in te frezen.

Multiplex kan waarschijnlijk ook wel. Berkenmultiplex komt voornamelijk uit Belarus en Rusland. Daarom is dat zo duur geworden. Voor multiplex komt 22mm wat minder vaak voor en dat zal dus bijdragen in de hogere kosten.
Thanks!

Ik ga ook maar eens kijken naar planken. Zag ook timmer panelen voorbij komen, misschien dat ik daar mee uit de voeten kan, aangezien de kasten bij ons niet al te diep zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mountaink
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 06-07 14:17
NoepZor schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 15:50:
Binnenkort wil ik starten met het omtoveren van onze ka toorkamer naar een babykamer. De muren hebben deels een donkerblauwe/kobaltblauwe kleur. Het doel is om deze in een beige tint te verfen. Kan ik hier direct de beige verf opzetten, of is het raadzaam om met een tussenkleur of primer te werken en zo ja welke? Ik lees bijv. dat bij rood wordt aangeraden om eerst grijs aan te brengen voor er wit overheen gaat. Alvast dank :)
Hier een donker groene muur beige geverfd. Twee lagen Sigma Sigmatin Matt DGL en er was niks meer van te zien. Met een bouwmarkt latex werkt dit niet, maar goede kwaliteit verf doet een hoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Ik heb momenteel een Ikea Galant bureauframe (https://images.marktplaat...3687c?rule=ecg_mp_eps$_84), zo'n 240 cm breed. Hierop ligt een meubelpaneel (spaanplaat, 80 cm diep). Ik wil nu voor een van 100 cm diep gaan en daarbij een klein probleempje gelijk aanpakken. Omdat het frame uit meerdere delen bestaat zakt 'ie in het midden een -heel- klein beetje door (<1 cm). Zou het monteren van een stalen hoekprofiel in het midden voldoende zijn om dit tegen te gaan? Wil 'm wel omgekeerd monteren aangezien ik geen frees bij de hand heb. Wellicht een rare oplossing maar als het werkt is het voor mij prima (hoekprofiel zal tussen het frame vallen en daarmee niet zichtbaar zijn).

[ Voor 8% gewijzigd door S_Chief op 05-07-2024 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Welk type hout kan ik het beste gebruiken om een 19 inch paneel aan te hangen voor mijn router, switch etc. ? Dus wordt een plank in de meterkast. Met een goede dikte dat ik er ook schroeven in kan draaien en stevig genoeg zodat het niet doorbuigt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
S_Chief schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 23:26:
Ik heb momenteel een Ikea Galant bureauframe (https://images.marktplaat...3687c?rule=ecg_mp_eps$_84), zo'n 240 cm breed. Hierop ligt een meubelpaneel (spaanplaat, 80 cm diep). Ik wil nu voor een van 100 cm diep gaan en daarbij een klein probleempje gelijk aanpakken. Omdat het frame uit meerdere delen bestaat zakt 'ie in het midden een -heel- klein beetje door (<1 cm). Zou het monteren van een stalen hoekprofiel in het midden voldoende zijn om dit tegen te gaan? Wil 'm wel omgekeerd monteren aangezien ik geen frees bij de hand heb. Wellicht een rare oplossing maar als het werkt is het voor mij prima (hoekprofiel zal tussen het frame vallen en daarmee niet zichtbaar zijn).
Ik zou een U profiel nemen.
Een L gaat torderen als het door buigt, en dat geeft rare effecten.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
Ferra schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 08:25:
Welk type hout kan ik het beste gebruiken om een 19 inch paneel aan te hangen voor mijn router, switch etc. ? Dus wordt een plank in de meterkast. Met een goede dikte dat ik er ook schroeven in kan draaien en stevig genoeg zodat het niet doorbuigt.
Spaanplaat van 18mm dik zal ruimschoots volstaan.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik wil dit weekend een plafonnetje plaatsen van wat AK-gipsplaten. Dit doe ik voor het eerst; ik heb wel vaker stucplaten gebruikt voor het maken van plafonds.

Twee vragen:
1. Bij stucplaten ben ik gewend om tussen de platen ongeveer 3mm ruimte te houden. Daarna wapening erop en vervolgens er overheen gestuukt. Moet ik dit bij de AK-platen ook zo doen? De naden worden natuurlijk afgewerkt, maar dus niet gestuukt.
2. Bij wat online instructies lees ik eigenlijk overal dat er bij de aansluiting plafond>muur een lijst wordt geplaatst. Dat vind ik erg lelijk. Ik zie niet in waarom ik niet gewoon wat acrylaatkit kan gebruiken, zoals ik dat ook overal met stucplaten heb gedaan. Zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08:12
sOid schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 09:24:
Ik wil dit weekend een plafonnetje plaatsen van wat AK-gipsplaten. Dit doe ik voor het eerst; ik heb wel vaker stucplaten gebruikt voor het maken van plafonds.

Twee vragen:
1. Bij stucplaten ben ik gewend om tussen de platen ongeveer 3mm ruimte te houden. Daarna wapening erop en vervolgens er overheen gestuukt. Moet ik dit bij de AK-platen ook zo doen? De naden worden natuurlijk afgewerkt, maar dus niet gestuukt.
2. Bij wat online instructies lees ik eigenlijk overal dat er bij de aansluiting plafond>muur een lijst wordt geplaatst. Dat vind ik erg lelijk. Ik zie niet in waarom ik niet gewoon wat acrylaatkit kan gebruiken, zoals ik dat ook overal met stucplaten heb gedaan. Zie ik iets over het hoofd?
1. Ik meen eens gelezen te hebben dat voegband bij plafonds beter werkt dan gaasband, dat zou minder scheuren. Voegband eerst gips er in, dan de band, dan afwerken.
2. Kan prima, lijst is niet nodig. Hoek strak maken, evt insnijden en dan afkitten en meeschilderen. Met een lijst kun je simpelweg veel sneller werken als de aansluiting niet mooi of recht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Bobmeister schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 09:36:
[...]

1. Ik meen eens gelezen te hebben dat voegband bij plafonds beter werkt dan gaasband, dat zou minder scheuren. Voegband eerst gips er in, dan de band, dan afwerken.
2. Kan prima, lijst is niet nodig. Hoek strak maken, evt insnijden en dan afkitten en meeschilderen. Met een lijst kun je simpelweg veel sneller werken als de aansluiting niet mooi of recht is.
Dank :)

1. Ik heb inderdaad papierband gekocht ipv gaasband. Schijnt beter te zijn. Al gaat het maar om een paar m2 (overloop, ivm plaatsen vaste zoldertrap) dus het zal niet veel werken. Maar dan alsnog de vraag: strak tegen elkaar of een paar mm ertussen?

Hier worden ze strak tegen elkaar geplaatst... YouTube: Hoe een Gyproc-plafond op houten lattenrooster plaatsten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boerenlater
  • Registratie: April 2022
  • Niet online

Boerenlater

>he does it for free

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KxF9zBHdBnmrBo11sflpkQdqMlo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fvMXU0Nfutkd6vcBEAGa0JUu.jpg?f=fotoalbum_large
Om even terug te komen op de deur. Het is gelukt en sluit goed af/gaat goed open. Alleen is dit de stand, horizontaal ipv verticaal. Maakt dat nog uit of heb ik iets fout gedaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:07

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
sOid schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 09:24:

Twee vragen:
Voegen laten mag (mits niet te groot ) maar is niet nodig daarom zijn de platen ook echt 60 cm en niet zoals stucplaten 3 mm korter dan de H.oH maat in basis voeg je ze met uniflott oid en dat heeft de padestoelvorming die "normaal" gips bij stucplaten nodig heeft , niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
twain4me schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 11:20:
[...]

Voegen laten mag (mits niet te groot ) maar is niet nodig daarom zijn de platen ook echt 60 cm en niet zoals stucplaten 3 mm korter dan de H.oH maat in basis voeg je ze met uniflott oid en dat heeft de padestoelvorming die "normaal" gips bij stucplaten nodig heeft , niet nodig.
Boeiend, thanks! Ik heb JointFiller+ gekocht. Was een van de vulmiddelen die op de Knauf-site werd aangeraden (en kon ik in kleine hoeveelheden krijgen ;)).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Laatst online: 08:12
sOid schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 09:47:
[...]

Dank :)

1. Ik heb inderdaad papierband gekocht ipv gaasband. Schijnt beter te zijn. Al gaat het maar om een paar m2 (overloop, ivm plaatsen vaste zoldertrap) dus het zal niet veel werken. Maar dan alsnog de vraag: strak tegen elkaar of een paar mm ertussen?

Hier worden ze strak tegen elkaar geplaatst... YouTube: Hoe een Gyproc-plafond op houten lattenrooster plaatsten?
Strak tegen elkaar plaatsen maar als het een keer niet uit komt en je een paar mm (of een cm :P ) voeg hebt dan krijg je dat ook wel weggewerkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3_s

3_s

Boerenlater schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 10:39:
[Afbeelding]
Om even terug te komen op de deur. Het is gelukt en sluit goed af/gaat goed open. Alleen is dit de stand, horizontaal ipv verticaal. Maakt dat nog uit of heb ik iets fout gedaan?
Nee, is gewoon zo’n slot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Tommie12 schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 08:26:
[...]

Ik zou een U profiel nemen.
Een L gaat torderen als het door buigt, en dat geeft rare effecten.
Heb je gelijk in, thanks. Hoop dat 'ie dan ook stevig genoeg is als ik 'm monteer zonder te frezen.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• jsiegmund
  • Laatst online: 04-07 15:54
Oke, ik speelde dus al minstens 3 jaar met dit idee, dit jaar kwam het er dan toch echt van :+ Pergola gemaakt rondom ons tuinhuis / overkapping. Het idee is dat die in de zomer dichtgroeit (druif) en op die manier wat meer schaduw brengt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uLLuKAH5M97o9bbbx8zN4Un3fxw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qQVUGkZ1UvlwX0sTPI1qFkjJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0HP68RsfiM0m-1IR5aeUhb4Ewn4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KEX5FLD7KGatCRRBEL8tvP3j.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SBq7ussbHDD1x_lRU3rYAcuNNcg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QATjJAuVqe6T983L8LuNsHIK.jpg?f=fotoalbum_large

De oplettende kijken zal zien dat dit project in fasen is gerealiseerd :) Het prikkabeltje met lampen moet ik nog definitief ophangen btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
  • Laatst online: 03-06 05:58
Op mijn zwarte kunststof dorpels zitten wat verspatten (ik weet niet of het waterbasis is of terpentinebasis, kan beiden) en ze zijn licht gekrast.

Voor het wegnemen van de verf: aceton tast plastic aan dus dat is geen optie. Terpentine durf ik ook niet aan. Er zijn verschillende kunststof-reinigers te koop, maar ik weet niet of dit ook de verf effectief weghaalt.

Voor het oppoetsen is ook het een en ander te vinden.

Iemand een goede tip voor een kunststof-schoonmaakmiddel wat ook verf verwijdert? En eventueel ervaring met ‘kunststof-poets’?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-07 09:17
Tommy The Cat schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 17:55:
Op mijn zwarte kunststof dorpels zitten wat verspatten (ik weet niet of het waterbasis is of terpentinebasis, kan beiden) en ze zijn licht gekrast.

Voor het wegnemen van de verf: aceton tast plastic aan dus dat is geen optie. Terpentine durf ik ook niet aan. Er zijn verschillende kunststof-reinigers te koop, maar ik weet niet of dit ook de verf effectief weghaalt.

Voor het oppoetsen is ook het een en ander te vinden.

Iemand een goede tip voor een kunststof-schoonmaakmiddel wat ook verf verwijdert? En eventueel ervaring met ‘kunststof-poets’?
Heet water en voorzichtig krabben met je nagel? Buiten of binnen? Buiten is waarschijnlijk op terpetinebasis.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:17
Brandspiritus en even in laten trekken. Als het acryl is dan komt de verf los.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
  • Laatst online: 03-06 05:58
Schilders hebben de pui zowel met binnen als buitenverf gedaan in dezelfde kleur, maar terpentinebasis ligt meest voor de hand.

Heet water en krabbertje zal ik eerst proberen.

Spiritus lijkt mij te agressief dat durf ik niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-07 19:45

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

Heeft iemand een vergelijkbare casus opgelost? Ventilatie onder een bitumendak, maar boven de isolatie van een plat dak van binnenuit in een jaren '30 woning.

Bekend is dat ik boven de isolatie moet ventileren, Ukabus.de berekend minstens 30mm 'sterk geventileerde buitenlucht' wat afdoende is bij de meest condenserende omstandigheden (binnen 20gr 50pct rel. vochtigheid, buiten -5 bij 80pct rel. luchtvochtigheid).

Betreft een 1m60cm diep plat bitumendak dat op de 1e verdieping zichtbaar is als verlaagd plafond. De kap is dus 1m60cm 'te kort', maar dit is standaard bij deze huizenrij.

Het plan is om het bestaande plafond eruit te trekken, maar onbekend is hoeveel hoogte ik daar heb. Ukubus is dus gebaseerd op aannames. (Een proefgat liet een vrij gladde, harde en lichtbruine plaat zien. Ik vrees een beetje voor asbest.)

Ik heb bedacht dat ik met één of twee kleine roostertjes in het overstekende boeideel per 60cm een goed begin heb aan de straatzijde.
En ik daarna een route moet zoeken dmv bijvoorbeeld geventileerde dakpannen de ruimte een tweede opening te geven?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KYl9dddLqnZMr3uJGEQ9t0Tj9p0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XqgFZinxOp5YyfxG74x5Ys40.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HsNYmWmlM7qGjce1unfbrRqK49Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iFDFefYEiITE0hmK795xp63s.jpg?f=fotoalbum_large

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:07

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Goudvis gehele ruimte isoleren (eventuele ventilatie gaten dicht maken) en klimatfolie toepassen.

[ Voor 9% gewijzigd door twain4me op 06-07-2024 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Ferra schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 08:25:
Een steigerplank is net iets steviger

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:34

Vliegvlug

Flight Simple

Kleine maand geleden hier gevraagd voor een kabelgootje op de buitenmuur voor een IP camera waarna @Wolly met het idee kwam om via de spouw een stukje omhoog te gaan ipv op de buitenmuur.

Moest nog wat spullen bestellen, zoals een boor van 40mm en een verlengstuk om de keukenkast de overspannen aangezien er maar 6cm tussen bovenkant kast en plafond zit.
Die kast is 60cm diep maar ik kon alleen een verlengstuk van maximaal 60cm vinden (52cm effectief omdat de rest van de lengte in het sdsplus deel en het schroefdraad wat in de boor gaat zit) dus had er ook een los verlengstuk bij nodig. Die was nog het lastigste te vinden voor een redelijke prijs.

Eerder geen tijd gehad maar vanavond het gat in de binnenmuur geboord!

De plaatjes
De eerste stap was het weghalen van het kastdeurtje beschadiging te voorkomen en een stuk karton bovenop de kast plakken. Dit is zowel ter bescherming als om te voorkomen dat het boorgruis achter de kast terecht komt die wat lager open is aan de achterkant omdat daar een oven en magnetron zit.

Begonnen met het 60cm verlengstuk wat net lang genoeg was om een start te maken met de centreerboor in het midden van de 40mm boor:
Boren gat in binnenmuur boven de keukenkast - fase 1
In het extra verlengstuk wat ik later gebruikt heb kan je namelijk de centreerboor niet vastzetten maar die heb je na het begin gelukkig niet meer nodig.

Zal ongeveer 2 á 3cm geboord hebben toen ik niet verder kon omdat de boormachine tegen de kast aan kwam.
Toen was het tijd het 30cm verlengstuk erop te zetten om tot een kleine 90cm lengte te komen, gemeten vanaf de punt van de boor tot waar hij de machine in gaat.
Daarmee het gat dieper geboord:
Boren gat in binnenmuur boven de keukenkast - fase 2

Heb bovenop de boormachine een stukje glad karton geplakt nadat me was opgevallen dat de machine wel heel dicht tegen het plafond aan zat. Heeft alsnog niet voorkomen dat er wat deukjes in het plafond zijn gekomen maar gelukkig zijn het geen krassen en ook geen kleurverschil.

Dat 30cm tussenstuk is trouwens een rampending want hoewel de diameter van het schroefdraad overeenkwam gold dat niet voor de spoed van het schroefdraad waardoor het tussenstuk maar een klein stukje op de boor en het lange verlengstuk kon worden gedraaid. Het is dat deze muur van zacht materiaal is maar in beton had ik het niet aangedurfd, zeker niet met hamerstand aan.
Bovendien was het ding ook niet recht waardoor hij wobbelde als een gek tijdens het boren en ik niet volle snelheid kon gaan en aangezien de boor geen snelheidsregeling heeft anders dan hoe ver je de knop indrukt, dus was dat best lastig doseren.

Dat krijg je bij het bestellen van spul op Ali Express. :X

Hier nog wat foto’s van de boor met centreerboor erin en het gat zelf:
Boren gat in binnenmuur boven de keukenkast - het gat in stappen
De bovenste rechts was het gat direct na het boren met de centreerboor en die rechtsonder toen ik er doorheen was en het middenstuk eruit aan het halen was met een VD draad waaraan ik een haakje had gemaakt. Dat laatste stukje middel deel bleef helaas niet in de boor zitten, ook door het gewiebel van dat extra verlengstuk, maar los in de muur.

De foto rechtsonder is het laatste stukje (wat helemaal in de glaswol gedrukt zat) en eerste stukje, het middelste stuk ontbreekt, want de binnenmuur is veel dikker. Denk dat ik dat heb opgezogen.

Zit flink wat glaswol dus dat moet ik eerst gaan weghalen en daarna nog een hoger gelegen gat op dezelfde verticale lijn boren in de buitenmuur en dan een ethernet kabel tussen beide gaten door de spouw heen geleiden.
Nog genoeg te doen dus. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-07 19:45

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

Vliegvlug schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 23:47:
(...)
Het is dat deze muur van zacht materiaal is maar in beton had ik het niet aangedurfd, zeker niet met hamerstand aan.
Bovendien was het ding ook niet recht waardoor hij wobbelde als een gek tijdens het boren en ik niet volle snelheid kon gaan en aangezien de boor geen snelheidsregeling heeft anders dan hoe ver je de knop indrukt, dus was dat best lastig doseren.

Dat krijg je bij het bestellen van spul op Ali Express. :X
Altijd mooi als onconventionele methodes prima oplossingen blijken. :)
Maar: Was die hamerstand echt noodzakelijk? Klinkt gewaagd icm twee verleng adapters. :p

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Goudvis schreef op zondag 7 juli 2024 @ 13:17:
[...]

Altijd mooi als onconventionele methodes prima oplossingen blijken. :)
Maar: Was die hamerstand echt noodzakelijk? Klinkt gewaagd icm twee verleng adapters. :p
Nee, zeker geen hamerstand gebruikt voor dit gat!
Daar is die muur veel te zacht voor, ging er zelfs met relatief langzame rpm er heel makkelijk doorheen.

Bedoel dat als het een betonnen muur was geweest, waar de hamerstand eigenlijk wel een vereiste is, ik het niet had aangedurfd om de boorhamer op hamerstand te zetten met dat Ali Express verlengstuk er tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Vliegvlug schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 23:47:

Zit flink wat glaswol dus dat moet ik eerst gaan weghalen en daarna nog een hoger gelegen gat op dezelfde verticale lijn boren in de buitenmuur en dan een ethernet kabel tussen beide gaten door de spouw heen geleiden.
Nog genoeg te doen dus. :P
Glaswol via het gat aan de binnenkant weggehaald en zag daarna de bakstenen van de buitenmuur.
Is slecht in te schatten hoeveel ruimte lege ruimte er tussen buitenmuur en glaswol zit maar leek me niet veel, centimetertje ofzo

In de buitenmuur een gat geboord ongeveer 23cm hoger er daar een touwtje met wat ringetjes aan het uiteinde gebonden in geduwd.
Helaas gaat het touwtje niet vanzelf naar beneden. :'(
Blijft voor mijn gevoel in het glaswol liggen.

Weet nu eigenlijk niet meer hoe verder te gaan…

Iemand een goed idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
Vliegvlug schreef op zondag 7 juli 2024 @ 17:29:
[...]

Glaswol via het gat aan de binnenkant weggehaald en zag daarna de bakstenen van de buitenmuur.
Is slecht in te schatten hoeveel ruimte lege ruimte er tussen buitenmuur en glaswol zit maar leek me niet veel, centimetertje ofzo

In de buitenmuur een gat geboord ongeveer 23cm hoger er daar een touwtje met wat ringetjes aan het uiteinde gebonden in geduwd.
Helaas gaat het touwtje niet vanzelf naar beneden. :'(
Blijft voor mijn gevoel in het glaswol liggen.

Weet nu eigenlijk niet meer hoe verder te gaan…

Iemand een goed idee?
Stuk 4 of 6mm2 installatiedraad, dat is stevig en kun je door glaswol heen duwen maar flexibel genoeg om in een bocht te vouwen. 1 duwt het in het bovenste gat, de ander probeert het bij het onderste gat in zicht te krijgen en eruit te pielen.
Heel veel succes :)

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Of een visdraadje en meer gewichtjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

No Hands schreef op zondag 7 juli 2024 @ 17:55:
[...]

Stuk 4 of 6mm2 installatiedraad, dat is stevig en kun je door glaswol heen duwen maar flexibel genoeg om in een bocht te vouwen. 1 duwt het in het bovenste gat, de ander probeert het bij het onderste gat in zicht te krijgen en eruit te pielen.
Heel veel succes :)
Ik heb wel geprobeerd met 2,5mm2 maar de muur is best dik dus je kan niet echt al een goede bocht erin buigen want dan komt het niet door het gat.
Wolly schreef op zondag 7 juli 2024 @ 17:56:
Of een visdraadje en meer gewichtjes.
Ben bezig het gat in de buitenmuur te vergroten, had schuin omhoog geboord in de voeg en ben nu horizontaal er boven aan het boren zodat ik op ongeveer hetzelfde punt aan binnenkant van de buitenmuur uitkom.
Dan heb ik meer werkruimte en ga ik proberen het glaswol meer naar achteren te duwen zodat het touwtje met gewichtje er hopelijk wel tussendoor kan vallen.

Vraag me trouwens af of het nog verder vergoten van het gat in de buitenmuur een probleem is voor invallende regen, hoewel het gat aan de onderkant nu nog wel omhoog loopt.
Maar als ik de hele voeg uitboor niet meer.

Tegelijkertijd zitten er op meerdere plekken in de muur helemaal geen voeg tussen twee horizontale stenen voor de ventilatie van de spouw.
Is daar nog iets gedaan om invallend water te blokkeren of is dat gewoon een horizontale sleuf van binnen naar buiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Nou, helaas nog geen succes, voelt een beetje als een mission impossible :|

Gat in de buitenmuur is stuk groter, zo goed als ik kan de glaswol naar achter geduwd maar alsnog wil het touwtje met gewichtje er niet in vallen.
Met de endoscoop is het niet goed mogelijk om te zien of er nu überhaupt wel ruimte tussen muur en glaswol zit.
Want de kop met de camera kan niet 90° naar beneden kijken en de kijkhoek is niet heel groot en op korte afstand is alles helaas nogal vaag. Blijkbaar niet bedoelt voor macro opnames.

Ik denk dat de glaswol simpelweg helemaal klem zit tussen binnen- en buitenmuur en dat het touwtje er daarom niet doorheen kan vallen.

Ga nog de truc met de stofzuiger in het gat van de binnenmuur en dan tape van een cassettebandje in het gat van de buitenmuur.
Hopelijk wordt dat dan aangezogen.
Heb er niet veel vertrouwen in want de spouwmuur is geen afgesloten buis en als het glaswol echt klem zit tussen beide muren dan kan de tape er ook niet doorheen.
Enige kans op succes zal een toevallig kanaal tussen de glaswol langs moeten zijn zodat er genoeg zuigkracht is en de tape ook ergens doorheen kan. Voelt als een long shot. :X

(Maar eerst eten want daar ben ik nog niet aan toegekomen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06:58
Ik wil een ducoton ventilatierooster dichtmaken. Er komt nu heel veel geluid/tocht doorheen ondanks dat ie dicht zit. Welk materiaal kan ik hier het beste voor gebruiken? Stukje koudschuim ergens vandaan halen? Of compriband?

[ Voor 3% gewijzigd door TwingyTwingy op 07-07-2024 19:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doktervictor
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:02
Vliegvlug schreef op zondag 7 juli 2024 @ 18:31:

Ben bezig het gat in de buitenmuur te vergroten, had schuin omhoog geboord in de voeg en ben nu horizontaal er boven aan het boren zodat ik op ongeveer hetzelfde punt aan binnenkant van de buitenmuur uitkom.
Dan heb ik meer werkruimte en ga ik proberen het glaswol meer naar achteren te duwen zodat het touwtje met gewichtje er hopelijk wel tussendoor kan vallen.
Mijn ervaring is dat je met nylon draad, gewichtje, magneet, VD draad, een opengebogen kleerhanger van de stomerij en een trekveer van de Gamma (zo'n kunstof draad met 2 metalen ogen aan het eind) en heel veel geduld er wel komt.

Dat gezegd hebbende, je ruimte voor een groter gat zit binnen gezien wat je allemaal geschreven hebt hiervoor. Dan moet je daar een 2e en /of 3e gat boren en met en een haak/draad de glaswol er voor een stuk uittrekken/pielen om meer ruimte voor jezelf te maken.

Tip: boorstof opvangen van een voeg of steen en naderhand met een lijm of kit mengen om de oppervlakte van een gat weer dicht te smeren levert optisch vaak een redelijk goed resultaat op.

Succes !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 05-07 21:06
Na een paar jaar flink ''gebruik'' (soms misbruik) van vele verbouwingen had mijn 20V accu van Parkside er de brui aan gegeven. Prima score voor het geld. Gelijk vandaag 2 nieuwe besteld.Gekozen voor een deal - 2 keer een 20V 2 Ah met een lader. Altijd handig. Gekozen voor de 2 ah vanwege gewicht/gebruik. Heb hier ook een 4ah en dat is leuk en handig voor sommige toepassingen, maar in een boormachine is 4ah behoorlijk zwaar. Laat staan een 8 ah. De 2ah is dan een mooi fijn maatje voor de meeste toepassingen.

Zag ook dat er luxere versies zijn tegenwoordig. De Performance 20V accu's. Met Smart Balancing en een heuse app? Het zag er wel aardig uit, en natuurlijk ben ik dol op Performance, maar wat ik zo snel las kon het mii niet zo snel overtuigen van meerwaarde. Iemand hier wel ervaring mee en/of kennis?

[ Voor 4% gewijzigd door webber87 op 07-07-2024 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Vervolg op mijn laatste post

Met een stofzuiger op het gat in de binnenmuur en cassettebandje tape in het gat in de buitenmuur dacht ik in eerste instantie succes te hebben.
De tape werd er goed ingezogen maar aan de kant van de stofzuiger helaas geen tape te zien.
Met de endoscoop er achter gekomen dat het allemaal bovenop het glaswol blijft liggen. Er is dus wel genoeg zuigkracht maar het glaswol werkt als een filter wat wel lucht doorlaat maar geen tape.

Verder nog geprobeerd met een dikke ty-wrap in het bovenste gat naar beneden te duwen door het glaswol heen richting het onderste gat, met het idee dat het plastic bij het duwen tegen de binnenkant van de muur naar beneden afbuigt.
Helaas is het plastic van de ty-wrap niet stevig genoeg waardoor het dubbelvouwt op zichzelf ipv door de glaswol heen te duwen.

Ook nog hetzelfde geprobeerd met een ijzerzaagblad maar die is weer te stug.

Had ook nog wat stugge glasvezelkabel voor in de grond liggen en dat kon ik er best goed in duwen, had ook het idee dat het wel door de glaswol heen kwam.
In het gat eronder die kabel echter niet langs zien komen, denk dat het gaat zoeken in de glaswol en daarom niet langs het gat eronder komt.

Het is maar een ruime 20cm die ik moet overbruggen maar het kan net zo goed 2m zijn zo slecht gaat het. :|

Denk dat het met een stevig stuk plat plastic wel moet lukken want dat gaat als het goed is recht naar beneden langs de muur vanwege de platte vorm maar wat zou ik daarvoor kunnen gebruiken?
Moet ook niet breder zijn dan 1cm want anders past het niet door het gat buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

doktervictor schreef op zondag 7 juli 2024 @ 21:52:
[...]

Mijn ervaring is dat je met nylon draad, gewichtje, magneet, VD draad, een opengebogen kleerhanger van de stomerij en een trekveer van de Gamma (zo'n kunstof draad met 2 metalen ogen aan het eind) en heel veel geduld er wel komt.
Heb ik allemaal liggen maar zolang de spouw geblokkeerd wordt door het glaswol haalt dat helaas weinig uit.
Moet eerst een pad door de glaswol forceren en dat pad moet ook nog eens bij het andere gat uitkomen.

Maar nu je het over een trekveer hebt moet ik wel opeens denken aan mijn metalen trekveer!
Die is én stevig én flexibel, hopelijk krijg ik die wel naar beneden door het glaswol geduwd en is die nog een beetje te sturen om bij het andere gat uit te komen.
Dat gezegd hebbende, je ruimte voor een groter gat zit binnen gezien wat je allemaal geschreven hebt hiervoor. Dan moet je daar een 2e en /of 3e gat boren en met en een haak/draad de glaswol er voor een stuk uittrekken/pielen om meer ruimte voor jezelf te maken.
zie mijn post over het boren van het gat in de binnenmuur
Ik zit al bijna tegen het plafond plus het boren van dat eerste gat was al een flinke uitdaging, dan maar max 2cm hoger komen is de moeite niet waard. Of bedoel je in de breedte?

Uit het huidige gat heb ik al zoveel mogelijk glaswol verwijderd, zodanig dat de binnenkant van de buitenmuur al zichtbaar is.
Tip: boorstof opvangen van een voeg of steen en naderhand met een lijm of kit mengen om de oppervlakte van een gat weer dicht te smeren levert optisch vaak een redelijk goed resultaat op.
Dat is wel een goede tip!
Zat me al af te vragen hoe ik dat netjes weer opgevuld kreeg als ik toch voor een lager gat en een kabelgootje op de buitenmuur zou moeten gaan.

Helaas heb ik dat gat al geboord en geen gruis opgevangen.
Denk dat ik het beter kan open laten als extra ventilatiesleuf, lekker makkelijk ook, hoef ik niets op te vullen. Bijenbekje erin en klaar! ;)
Succes !
Bedank!
Pagina: 1 ... 391 ... 456 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/