[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 392 ... 467 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-09 15:02

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Misschien een domme vraag, maar ik wil een extra wandje plaatsen in mijn nieuwbouw huis. Op Youtube zie ik mensen dwarsbalken plaatsen op de vloer. Alleen ik heb daar vloerverwarming, dus kan niet zomaar schroeven boren lijkt me? Iemand een methode / tip waar ik naar moet zoeken voor mijn nadere onderzoek?

Oh en PS kan ik gewoon over bestaande pvc heen werken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mvd1981
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18:37
N1ckk schreef op maandag 8 juli 2024 @ 07:03:
Misschien een domme vraag, maar ik wil een extra wandje plaatsen in mijn nieuwbouw huis. Op Youtube zie ik mensen dwarsbalken plaatsen op de vloer. Alleen ik heb daar vloerverwarming, dus kan niet zomaar schroeven boren lijkt me? Iemand een methode / tip waar ik naar moet zoeken voor mijn nadere onderzoek?

Metalstud vastlijmen op de vloer :)

Of met een warmtebeeld camera de buizen opzoeken en markeren waar er eventueel geschroefd kan worden. Wellicht wel iets meer risico dan lijmen

[ Voor 12% gewijzigd door Mvd1981 op 08-07-2024 07:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doktervictor
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:18
Vliegvlug schreef op maandag 8 juli 2024 @ 01:12:
Ik zit al bijna tegen het plafond plus het boren van dat eerste gat was al een flinke uitdaging, dan maar max 2cm hoger komen is de moeite niet waard. Of bedoel je in de breedte?

Uit het huidige gat heb ik al zoveel mogelijk glaswol verwijderd, zodanig dat de binnenkant van de buitenmuur al zichtbaar is.
In de breedte bedoel ik ja. Meer ruimte om meer glaswol weg te pulken. Hopelijk ook iets naar boven kunnen werken als je meer ruimte in de breedte hebt. Bijv ijzerdraad met 90 graden hoek en uiteinde van 5 cm lang er plat in schuiven en dan naar boven draaien als je 2 of 3 gaten naast elkaar hebt.
Ook een grotere kans dat je iets voorbij ziet komen van wat je naar beneden duwt.

Kan het keukenkastje niet van de muur af ? Scheelt je heel veel werk- en zicht ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xavier
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Iemand hier een briljant idee voor?
Dit is bij onze voordeur en de vorige bewoners hebben op de plavuizen een houten vloer gelegd. Nu wonen wij hier alweer 8 jaar, maar het blijft allemaal rot oplossingen die ik tot nu toe heb gehad.
Probleem is namelijk om er 1 nette vlakke mat in te krijgen. De loopmat op maat heb ik al.

Vervolgens heb ik op het luik zelf een multiplex plaatje liggen. Maar er komt toch wat vocht tussen het luik en het frame door, waardoor hier schimmel op staan.
Vervolgens met diverse platen Niva van de Ikea alles opgevuld (zie afbeelding hier: https://www.ikea.com/nl/n...478_pe574960_s5.jpg?f=xxs)
Probleem is dat dit door de jaren heen steeds dunner is geworden waar je loopt. Hierdoor is het niet meer vlak maar een soort kuil geworden.

Uitdagingen die ik heb:
- Het luik zelf ligt niet 100% vlak ten opzichte van het frame. En dus ook niet evenhoog als het beton naast het frame.
- De plavuizen liggen er nog waardoor ik nog een hoogte verschil heb.

Waar ik aan zat te denken:
- Iets met kunststof latten het luik omhoog krijgen even hoog als het frame en beton.
- De plavuizen eruit te halen (met alle rotzooi erbij)
- Het geheel een betonplex plaat erop
- De mat weer terug.

Stap 1 wordt geklooi om dit netjes vlak te krijgen.
Stap 2, ik hoop dat ik het er netjes uitkrijg zonder dat ik mag gaan uitvlakken met nieuw beton.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N6fhnbbGuV0vPweVqRcVmBOIp1M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zkLo9Fm7SqrPmygoexJ1AjUx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:51
Xavier schreef op maandag 8 juli 2024 @ 08:20:
Dit is bij onze voordeur en de vorige bewoners hebben op de plavuizen een houten vloer gelegd. Nu wonen wij hier alweer 8 jaar, maar het blijft allemaal rot oplossingen die ik tot nu toe heb gehad.
Probleem is namelijk om er 1 nette vlakke mat in te krijgen. De loopmat op maat heb ik al.

Vervolgens heb ik op het luik zelf een multiplex plaatje liggen. Maar er komt toch wat vocht tussen het luik en het frame door, waardoor hier schimmel op staan.
Vervolgens met diverse platen Niva van de Ikea alles opgevuld (zie afbeelding hier: https://www.ikea.com/nl/n...478_pe574960_s5.jpg?f=xxs)
Probleem is dat dit door de jaren heen steeds dunner is geworden waar je loopt. Hierdoor is het niet meer vlak maar een soort kuil geworden.

Uitdagingen die ik heb:
- Het luik zelf ligt niet 100% vlak ten opzichte van het frame. En dus ook niet evenhoog als het beton naast het frame.

- Iets met kunststof latten het luik omhoog krijgen even hoog als het frame en beton.
- De mat weer terug.

Stap 2, ik hoop dat ik het er netjes uitkrijg zonder dat ik mag gaan uitvlakken met nieuw beton.

[Afbeelding]
De rand waar je luik opligt aanpassen zodat het luik recht komt te liggen is de basis van al je oplossingen. Tochtstrips, verflatjes, zoek even welke dikte je moet hebben en maak dat luik recht.
Dan kun je gewoon ene plaatje ter dikte van de tegels opzoeken, dat erop en mat erop.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:05

copykat

Good copy isn't bad

Uitdagingen die ik heb:

- De mat weer terug.

[Afbeelding]
Eerst je luik levelen en met rubber strips dampdicht maken. Plakdeurstrip of zo.
Dan multiplex plaatje met een dunne laag hardfoam, die je bijvoorbeeld ook onder laminaat kan leggen, daar weer overheen.
Dan heb je meteen wat isolatie en extra vocht wering.
Multiplex plaatje eerst even goed in de lak of beits zetten zodat het geen vocht kan opnemen, want vochtige ondergrond is voedingsbodem voor schimmel. En die foam levelt meteen de kleine oneffenheden en mogelijk "wippen" van je multiplex plankje.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:36

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Uitdagingen die ik heb:

- De mat weer terug.

[Afbeelding]
Een stuk oude vloerbedekking op maat maken en dat onder de (op maat gemaakte) schoonloopmat leggen. Heb ik hier thuis ook liggen. Stevig genoeg om de schoonloopmat op niveau te houden, zacht genoeg om het spul mooi level te krijgen overal :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Iemand hier een goed idee voor? We hebben een dakkapel geplaatst, maar de bestaande muur moet nu een volledige muur worden. Zou ik in de driehoek waar nu niks zit een houten frame plaatsen en dan gipsplaten direct tegen de muur en frame aan doen? Muur is niet 100% vlak, maar wel redelijk
Of zou ik een frame zetten van vloer tot dakkapel en daar dan gipsplaten tegen aan?
Of is het een idee om met OSB platen de hele muur te bedekken en ook de driehoek en dan gipsplaten er tegen aan?
Of heeft iemand een nog simpelere/betere/snellere oplossing?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nB5NTE-VPIeK-niHfmDmX9JHEjw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/oZ2f7i6AV4QmdZMPszqdXSKK.jpg?f=user_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Eppo © schreef op maandag 8 juli 2024 @ 14:31:
Iemand hier een goed idee voor? We hebben een dakkapel geplaatst, maar de bestaande muur moet nu een volledige muur worden. Zou ik in de driehoek waar nu niks zit een houten frame plaatsen en dan gipsplaten direct tegen de muur en frame aan doen? Muur is niet 100% vlak, maar wel redelijk
Of zou ik een frame zetten van vloer tot dakkapel en daar dan gipsplaten tegen aan?
Of is het een idee om met OSB platen de hele muur te bedekken en ook de driehoek en dan gipsplaten er tegen aan?

[Afbeelding]
Gasbetonblokken er op lijmen?
Makkelijk verwerkbaar en even dik als je kalkzandsteen stenen.
Muurtje even opschonen door wat slijp/zaagwerk(trappetje maken) zodat je vlakke lijm delen hebt voor je GBblok lijmen klaar.
Recipiozaag met een steenzaag komt wel door die kalkzandsteenstenen heen.(haakse slijpert geeft zo'n stof door je hele huis.)

Daarna (laten) stucen klaar mooi strak muurtje en je kan er nog iets aan hangen ook.

[ Voor 8% gewijzigd door copykat op 08-07-2024 14:53 ]

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 18:10

Rzaan

Altijd zoekende

@Eppo ©

Bij ons is het met kalkzandstenen weer opgemetseld.
Gasbeton had ook gekund, maar ik had van de sloop elders veel kalkzandstenen over.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/afT_NZHjJ2__cSke37-YHtlvcEI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cGkXwXQ2UhyvYlTskxmnW45Y.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8GL9z4RgSMqpWPU93FOKagv_izo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/eCQ37Pv4O769bgI0xd0s2Nay.jpg?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door Rzaan op 08-07-2024 15:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:15
Eppo © schreef op maandag 8 juli 2024 @ 14:31:

[Afbeelding]
Netjes met iets van gasbeton (lekker licht) of kalkzandsteen (zwaarder). Een muur deels in een ander materiaal is niet echt wat.

Met gasbetonblokken weet ik zeker dat je nog sneller klaar bent ook dan met gips/hout constructie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvin15397
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:48
Ik heb afgelopen week de sleutel van mijn nieuwe woning uit 2001 gekregen. Hier kwam ik onderstaande situatie tegen voor de pvc afvoeren in de was/cv ruimte:

40mm afvoer wasmachine, zonder sifon;
32mm afvoer inlaatcombinatie ketel, zonder sifon, sluit ergens in de vloer aan op de 40mm buis;
32mm afvoer van condens van de ketel, zonder sifon;

De buizen komen op twee plekken in de meterkast uit het plafond en komen samen achter de houten achterplaat waar de groepenkast en kWh meter op zitten. Hier zit een loze ruimte achter, die niet meer bereikbaar is, op de bovenste 40cm na.

De 40mm pvc pijp gaat door de vloer van de meterkast naar de kruipruimte, waar de sifon zit. Dit is een moeilijk bereikbare plek van de kruipruimte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vuWpZ85Hpzers_fGfTeZyKp8Y8U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4fIx57ZQb2KK6dZbxMhdjzpN.jpg?f=fotoalbum_large

De afvoeren van de ketel (condens en inlaatcombinatie) komen te vervallen als de warmtepomp geplaatst wordt. Ik vraag me af of alles goed gaat blijven werken als ik deze afvoeren afdop, omdat ze ook zorgen voor ont/beluchting van de afvoer van de wasmachine tot aan de sifon. Ik zou de sifon in de kruipruimte weg kunnen halen en in de wasruimte plaatsen in de afvoerbuis van de wasmachine.

Een alternatief is om vanuit de kruipruimte, via de WC op de begane grond (de WC moet nog opnieuw gedaan worden) een nieuwe (50mm of 75mm) pvc buis naar de wasruimte er boven te leggen, met een riool beluchtingspan op de plek waar nu de rookgas afvoer van de cv ketel zit.

De vraag is of het de moeite is om bovenstaande nieuwe afvoer aan te leggen of dat het ook wel goed gaat met de bestaande situatie, met afgedopte delen. Ik wil het graag goed hebben, maar heb ook nog genoeg andere klussen te doen :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:09
N1ckk schreef op maandag 8 juli 2024 @ 07:03:

Als je vloer goed vast ligt (niet schuift)
Kun je gewoon een houden balkje op de vloer lijmen met polymeerkit bijv den braven high tack oid.
Loshalen is een ander verhaal.
daarna kun je dan prima een wandje plaatsen van balkjes en bijv gipsplaat.
Er van uit gaande dat je wel in je plavond kan schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Niet online
@copykat @Rzaan @t14wo bedankt voor jullie ideeën. Ik had er nooit aan gedacht om het muurtje gewoon op te metselen. Ik kan helaas niet stucen, dus moet even kijken of ik daar een makkelijke manier voor kan vinden. Is gewoon gipsplaten tegen de muur zetten en dan de naden dicht stucen een optie? (Denk dat nog wel gaat lukken qua stucen) Of heet iemand daar ook een handige tip voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01:54
@Eppo © Een vriend die het een beetje kan? Zelf toch oefenen? (Ik weet niet hoe netjes je het wilt.hebben) of een stukadoor inhuren?

Gipsplaten (ak) zoals je zelf zegt kan natuurlijk ook, gaat iets ten koste van de ruimte (dikte gipsplaat) en niet zo gebruikelijk. Maar dan is het een stuk makkelijker om het strak te krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:32

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

@Eppo © hangt denk ik ook af van het gebruik van de ruimtes? Zo'n kalkzandsteen muurtje doet weinig qua geluidsdemping bijvoorbeeld.

Ik zou het opmetselen met kalkzandsteen en dan aan beide kanten nog een dunne voorzetwand van gips neerzetten met enige isolatie erachter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@Eppo © als je het niet erg vind 2-3cm ruimte te verliezen stuc lijst uitvullen en vast plakken met fix n finish (blokkenlijm) zodat je een rechte setup hebt en dat laten drogen en dan later, dat is super simpel tussen de lijsten opvullen met stuc en een rei op die metalen randen afreien.
Mp75 of roodband niet te nat er tussen smeren met een vlakspaan en van onder naar boven afreien.
Opletten dat het niet gaat buiken, zakken, dus na een ronde nog een keertje tot het opgestijft is.
Even je rommel opruimen en gereedschap schoonmaken en dan nog even in schuren en afmessen.
Goed voor de arm en rug spieren 💪 :+
Daarna nog een dunlaagje fixnfinish er overheen trekken om de metalen koppen uit t zicht te krijgen en nog een keertje schuren en afmessen en je hebt een redelijk glad en strak muurtje. Als amateur en niemand ziet meer dat je "zijwieltjes" hebt gebruikt.... :+

Of als je steenwol kiest met gipsplaat afwerken. Raggels op 30 30 hart hart. Blijven je gipsplaten strakker.) :+
En strookjes steenwol er tussen drukken.

Je kan het.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
copykat schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 00:42:
@Eppo © als je het niet erg vind 2-3cm ruimte te verliezen stuc lijst uitvullen en vast plakken met fix n finish (blokkenlijm) zodat je een rechte setup hebt en dat laten drogen en dan later, dat is super simpel tussen de lijsten opvullen met stuc en een rei op die metalen randen afreien.
Mp75 of roodband niet te nat er tussen smeren met een vlakspaan en van onder naar boven afreien.
Opletten dat het niet gaat buiken, zakken, dus na een ronde nog een keertje tot het opgestijft is.
Even je rommel opruimen en gereedschap schoonmaken en dan nog even in schuren en afmessen.
Goed voor de arm en rug spieren 💪 :+
Daarna nog een dunlaagje fixnfinish er overheen trekken om de metalen koppen uit t zicht te krijgen en nog een keertje schuren en afmessen en je hebt een redelijk glad en strak muurtje. Als amateur en niemand ziet meer dat je "zijwieltjes" hebt gebruikt.... :+

Of als je steenwol kiest met gipsplaat afwerken. Raggels op 30 30 hart hart. Blijven je gipsplaten strakker.) :+
En strookjes steenwol er tussen drukken.

Je kan het.
Als je klaar bent weet je hoe het moet...

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Ronald.42 schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 00:58:
[...]

Als je klaar bent weet je hoe het moet...
En koop je een nieuw huis om het wél goed te doen... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acradavos
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-09 22:02

Acradavos

Poetsfanaat

Helaas heb ik geconstateerd dat de openslaande deuren van mijn garage niet in al te beste staat zijn. Aan de voorkant zitten onderin een tweetal panelen los en ook aan de zijkant van de deur zie ik 2 scheuren van onderuit. Iemand enig idee hoe ik dit kan herstellen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vKq4bZek04iKSsEJ6RpGLNL0FpU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mbGLSo08Il0gkEZ0sSNXoCU0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Acradavos schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 10:26:
Helaas heb ik geconstateerd dat de openslaande deuren van mijn garage niet in al te beste staat zijn. Aan de voorkant zitten onderin een tweetal panelen los en ook aan de zijkant van de deur zie ik 2 scheuren van onderuit. Iemand enig idee hoe ik dit kan herstellen?

[Afbeelding]
Je moet eerst de oorzaak oplossen.
Het lijkt er op dat de onderkant van je deklat klem komt te zitten met dicht gooien.
Vermoedelijk zijn je scharnieren in gezakt (uitgetrokken/ ingesleten/ te zwak) en hangt je deur naar voren.
Ik zou na enige voorbereiding die deur los halen op schragen leggen en die scheur met 2mm boortje inboren op een paar plaatsen op de scheurnaad en dat volspuiten met contructielijm en dan even een klem er op.
Door die gaten injecteer je dieper in de scheur.
Tis de onderzijde dus paar gaatjes die je weer vult zie je niet. :)

Dan nieuwe scharnieren plaatsen en netjes afhangen.

Edit, en dat kan ook de onderkant vocht krijgt inwendig en je deuren zetten dan uit aan de onderzijde maar ik zie geen sleep sporen op de zijkant daar meestal een indicatie voor is..

Heb je windhaken op de onderzijde gemonteerd?
Die dingen die je met je voet moet vrij maken?
Dan kan je ook je deur slopen met hard er tegen aan knallen.

Zoals ik al schreef eerst de oorzaak vinden anders blijf je repareren.🙂

[ Voor 14% gewijzigd door copykat op 09-07-2024 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtrme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 20:04
ik heb een mcflair hoek schakelaar gekocht omdat een kast de schakelaar afdekt
echter is deze nou niet van de beste kwaliteit

een andere opbouw hoekdoos kan ik niet vinden / ik weet niet hoe het heet Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fb8V6YfLzp_IXgFpsVLhvm4DEg8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WuwyMCbadEGyk76Gy456mxwW.jpg?f=fotoalbum_large

ze worden vaak gebruikt in de keuken maar daar zie ik alleen een versie met stopcontacten
ik moet uiteindelijk iets voor 3 schakelaars hebben
dus 3 losse of 2 +1 of 3-1

of een hoek opbouw voor een sonoff 3button knop (wil wel bedraad hebben)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:37

MJV

Hebben er hier wellicht mensen ervaring met vloeren met een laagje houtfineer en een coating/lak? Ze worden aangeprezen als het beste van twee werelden, combinatie tussen laminaat en parket. De vloeren zijn prachtig, want ze zien er echt uit als echt hout (want het is ook echt hout). Qua prijs zitten ze rond de 70-80 euro per m2.

Voor zover ik weet zijn er twee type van deze vloeren de Floer Hybride Hout en de Meister Lindura. Beide maken gebruik van dezelfde technologie. De Meister heeft als pré dat je hem ooit nog licht op kan schuren (alleen de coating) en dan opnieuw kunt lakken. De Floer "heeft geen onderhoud nodig", en daar kan dat dus niet. Beide leveranciers bieden 25 jaar garantie.

Afbeeldingslocatie: https://floer.nl/wp-content/uploads/2023/06/Floer-Hybride-Hout-opbouw-plank-uitleg-wit-1024x640.jpg

Ik overweeg sterk om dit voor de begane grond van nieuwe huis te kiezen, want het is echt veel mooier dan laminaat. Maar dit vloertype is nog relatief nieuw, dus kan niet echt reviews vinden. Wie weet hier?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobNemoo
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 18-09 17:11
Ik heb daar geen ervaring mee maar wel een vloer van Wicanders op bovenverdieping en zolder. Dat heeft een basis van kurk en kan er ook heel echt uitzien en voelen. Ziet en voelt veel echter dan laminaat en is ongeveer hetzelfde opgebouwd. Wellicht het overwegen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:50

Jrz

––––––––––––

Was plafond balken en plinten aan het schuren en afkitten. Nu kwamik er tijdens het gronden achter dat erblijkbaar een tube siliconen tussen zat !#$%. Het zit als het ook goed in de naadjes, dus volledige weghalen door te schuren gaat waarschijnlijk niet werken. Het zit ook op delen van de gipsplaat.. Ik wil wel schuren, maar ook weer niet TE veel.

Welke mogelijkheden zijn er?

Kan ik een andere primer gebruiken, zoals bijv. zinsser B-I-N?

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01:16
[b]Jrz schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 22:45:

Welke mogelijkheden zijn er?

Kan ik een andere primer gebruiken, zoals bijv. zinsser B-I-N?
Siliconenkit
Ik ken een schilder die de laatste i vervangt door een andere letter.
https://www.verf.nl/i/siliconenkit-overschilderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankvbr
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-09 00:28
De voorplaat van de voordeur is krom/gebogen. Dit is al sinds de vorige eigenaar, maar moet eens gefixt worden. Nu wat sneller want er moet worden geschilderd, dus dan voordeur meteen meepakken.

Kan ik gewoon een nieuwe plaat op maat zagen en de oude vervangen?

Zoja, wat voor hout gebruiken? En hoe verlijmen zodat hetzelfde niet nogmaals plaatsvindt? Houtlijm helemaal uitsmeren, lijmkam of gewoon stroken lijm? Geen enkele ervaring hierin, helemaal uitsmeren lijkt me meest logische. En dan gewone houtlijm?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8idvxCrktb1EXoRs7HYSibtik4M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F1hSGjqILu9VusesyZ3wJy3S.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9iCNSZ-ECp0yWpZM-WsFGAahF0g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6bjPusJA7vg9JuHXqcZG1zQj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RDV-E5_R0v5X3HocxrX2FKPrWrw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3cfQjc9kkiw7fT4Z6spGa8ua.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20:50

Sharky

Skamn Dippy!

Frankvbr schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 12:13:
De voorplaat van de voordeur is krom/gebogen. Dit is al sinds de vorige eigenaar, maar moet eens gefixt worden. Nu wat sneller want er moet worden geschilderd, dus dan voordeur meteen meepakken.

Zoja, wat voor hout gebruiken? En hoe verlijmen zodat hetzelfde niet nogmaals plaatsvindt? Houtlijm helemaal uitsmeren, lijmkam of gewoon stroken lijm? Geen enkele ervaring hierin, helemaal uitsmeren lijkt me meest logische. En dan gewone houtlijm?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Sowieso ander materiaal gebruiken dat niet delamineert. Weet zo niet hoe het heet, maar ze gebruiken het ook voor boeidelen en zo. (Geen Trespa)

This too shall pass

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@Frankvbr Waarom zit die plaat er eigenlijk op?
Is weghalen en schuren en plamuren niet voldoende voor t schilderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:30
Sharky schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 12:31:
[...]

Sowieso ander materiaal gebruiken dat niet delamineert. Weet zo niet hoe het heet, maar ze gebruiken het ook voor boeidelen en zo. (Geen Trespa)
Keralit?

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:21
Sharky schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 12:31:
[...]

Betonplex? Wordt de deur wel wat zeaarder

[ Voor 5% gewijzigd door Caelorum op 10-07-2024 12:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:43
Dit ziet eruit als multiplex. Niks mis mee zolang je het onderhoud. Dus schoonhouden en op zijn tijd weer in de verf zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mvd1981
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18:37
hpmkruit schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 13:05:
Dit ziet eruit als multiplex. Niks mis mee zolang je het onderhoud. Dus schoonhouden en op zijn tijd weer in de verf zetten.
Inderdaad. Ik zou dan de okoume variant nemen, die is beter bestendig tegen water. Wel goed alle zaagsnedes in de randsealer zetten (2x)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtrme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 20:04
of een hpl paneel op maat zagen en kunststof primer erop en verfen in de juiste kleur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankvbr
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-09 00:28
Oke. Goede tips al!

Iemand idee qua verlijming?

De rand krijg ik waarschijnlijk niet net zo mooi afgerond of is daar nog iets voor te bedenken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
Frankvbr schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 13:13:
Oke. Goede tips al!

Iemand idee qua verlijming?

De rand krijg ik waarschijnlijk niet net zo mooi afgerond of is daar nog iets voor te bedenken?
Kunstof kun je ook gewoon frezen.
en lijmen met een polymeerkit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueSS50
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18-09 15:54
Frankvbr schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 12:13:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik ken deze deuren vanuit mijn werk, ze worden bijna allemaal tussen de 8 en 15 jaar vervangen omdat de aluminium laag los laat.
Het beste is om hem te vervangen maar dat wil je denk ik niet horen.
Als het mijn eigen deur was had ik denk ik nog wel geprobeerd op de volledige gedelamineerde deel eraf te trekken. Goed vlak schuren en dan de dikte van het deel wat je eraf hebt gehaald meten en daarvoor en goede multiplex plaat kopen en deze volledig met houtlijm verlijmen.

Na het lijmen zou ik de druk verdelen dmv regels erop te klemmen. of evt te schroeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

BlueSS50 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 14:22:
[...]

Ik ken deze deuren vanuit mijn werk, ze worden bijna allemaal tussen de 8 en 15 jaar vervangen omdat de aluminium laag los laat.
Als het mijn eigen deur was had ik denk ik nog wel geprobeerd op de volledige gedelamineerde deel eraf te trekken. Goed vlak schuren en dan de dikte van het deel wat je eraf hebt gehaald meten en daarvoor en goede multiplex plaat kopen en deze volledig met houtlijm verlijmen.

Na het lijmen zou ik de druk verdelen dmv regels erop te klemmen. of evt te schroeven.
Exact dit.
Merantimultiplex wat "watervast verlijmt" is , goed verlijmen met een goede houtlijm, geen contructie lijm want die duwt de plaat omhoog als je pech hebt.
Overmaats verlijmen en dan een copieerfrees er langs halen. (even scharnier punten opdikken met karton of lagen schildertape zodat je frees je daar niet te ver infreest(en daarna weer verwijderen).)
Gefreesde zijkant nog even vingerverven met de witte houtlijm, opschuren gronden en plamuren ,opschuren, gronden, lakken en schuren en weer lakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 00:51
BlueSS50 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 14:22:
[...]

Zijn dat de geïsoleerde voordeuren (bijv Skantrae Next) met PIR en een aluminium cachering? Ik wil eind dit jaar een nieuwe voordeur plaatsen en kijk naar dit soort deuren, maar als daar slechte ervaring mee is dan ga ik liever voor iets anders :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueSS50
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18-09 15:54
TheJVH schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 15:13:
[...]

Zijn dat de geïsoleerde voordeuren (bijv Skantrae Next) met PIR en een aluminium cachering? Ik wil eind dit jaar een nieuwe voordeur plaatsen en kijk naar dit soort deuren, maar als daar slechte ervaring mee is dan ga ik liever voor iets anders :) .
Ik weet het niet zeker meer maar het waren deuren uit dezelfde holding als waar ook van Bruchem deuren in zat en hadden ook een fabriek in Gemert.
Volgens mij worden ze niet meer zo gemaakt.

Ik ga altijd voor mijn kozijnwerk naar een lokale kozijnfabriek. die maken de deur van gewoon ouderwets van massief hout.

Ik had in mijn vorige huis kozijnen van HEBO daar was ook al een geisoleerde deur binnen de garantie vervangen.

Geisoleerde deuren worden zo heet dat ze enorm werken en je je schilderwerk goed in de gaten moet houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
copykat schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 14:51:
[...]

Exact dit.
Merantimultiplex wat "watervast verlijmt" is , goed verlijmen met een goede houtlijm, geen contructie lijm want die duwt de plaat omhoog als je pech hebt.
Overmaats verlijmen en dan een copieerfrees er langs halen. (even scharnier punten opdikken met karton of lagen schildertape zodat je frees je daar niet te ver infreest(en daarna weer verwijderen).)
Gefreesde zijkant nog even vingerverven met de witte houtlijm, opschuren gronden en plamuren ,opschuren, gronden, lakken en schuren en weer lakken.
Goede tip zo’n frees, maar dezw plaat is kleiner dan de deur volgens mij. Dit ivm kaderdichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ranja3000
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-09 12:01
Gisteravond met de storm is dit onderdeel van een dakdoorvoer (gezien de diameter, van de standleiding) afgewaaid. Weet iemand waarvoor dit dient? En hoe snel moet dit gerepareerd worden? Om verdere schade te voorkomen…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HoWTTkm3kTHCrRjq1ER7YVWj3iI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eUWC6BIY8e6cJYfkitWv0hJH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:32

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

@Ranja3000 is dat de regenkap? Het hoedje zeg maar? Dan regent het nu de pijp in en dat lijkt mij niet geheel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-09 17:00
Wolly schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 15:40:
[...]

Goede tip zo’n frees, maar dezw plaat is kleiner dan de deur volgens mij. Dit ivm kaderdichting.
Afronden van de randen van de plaat kan ook voordat je hem op de deur lijmt. Dan maakt de maat niet meer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 23:28
even een snelle vraag: oude verflagen verwijderen tot op het hout; afbranden + krabben, of gewoon de hele boel wegschuren?

Wat meer uitleg:
Ik wil mijn huidige schuurdeur voorzien van een nieuwe verflaag. de oude laag is slecht, en moet er af.
De oude verflaag wil ik eigenlijk helemaal verwijderen, omdat hier wat barsten in zitten, en een 'sinaasappelstructuur" doordat de vorige bewoner veel met een roller heeft gedaan.

Ik wil graag een zo stak mogelijk eindresultaat (paar lagen grondverf van rubbol xd primer, en (1- of 2x) aflakken met sikkens rubbel xd highgloss).

Is het handig om de oude verflaag te verwijderen middels:
optie 1. afbranden + krabben (heb ik nog nooit gedaan), en daarna glad schuren...
optie 2: gewoon de hele boel er af schuren (ik kan een festool rotex schuurmachine + stofzuiger lenen hiervoor, dus het hoeft niet met de hand ;-) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Laatst online: 23:22
breew schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 16:46:
even een snelle vraag: oude verflagen verwijderen tot op het hout; afbranden + krabben, of gewoon de hele boel wegschuren?

Wat meer uitleg:
Ik wil mijn huidige schuurdeur voorzien van een nieuwe verflaag. de oude laag is slecht, en moet er af.
De oude verflaag wil ik eigenlijk helemaal verwijderen, omdat hier wat barsten in zitten, en een 'sinaasappelstructuur" doordat de vorige bewoner veel met een roller heeft gedaan.

Ik wil graag een zo stak mogelijk eindresultaat (paar lagen grondverf van rubbol xd primer, en (1- of 2x) aflakken met sikkens rubbel xd highgloss).

Is het handig om de oude verflaag te verwijderen middels:
optie 1. afbranden + krabben (heb ik nog nooit gedaan), en daarna glad schuren...
optie 2: gewoon de hele boel er af schuren (ik kan een festool rotex schuurmachine + stofzuiger lenen hiervoor, dus het hoeft niet met de hand ;-) )
Afbranden, schuren met korrel 90 daarna 270 of fijner. Afnemen met afwasmiddel daarna amonia, eerste laag grondverf met een rollen ( buiten zou ik voor terpentine gaan ) daar ligt opschuren korrel 320 of 400 , 2de laag 50% grondverf 50% hoogglans , daarna ligt schuren daarna hoogglans. Zou het wel met een goede roller doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02:20
Ranja3000 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 15:53:
Gisteravond met de storm is dit onderdeel van een dakdoorvoer (gezien de diameter, van de standleiding) afgewaaid. Weet iemand waarvoor dit dient? En hoe snel moet dit gerepareerd worden? Om verdere schade te voorkomen…

[Afbeelding]
Kap van de schoorsteen/rookgasafvoer, is er hier ook afgewaaid. Reparatie is volgens mij niet super dringend maar zou het binnen een paar dagen toch wel regelen. Gelijk goed vastzetten met een dot siliconen of High Tack kit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berrybraadplaat
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 15-05 14:59
Ik had deuren besteld en de verkoper zei dat 89x89mm scharnieren prima kunnen. Nu zijn de deur 40mm dik en is het platte stuk van de scharnier zo’n 38mm. Is het scharnier nu niet te breed? Met de bijtel lijkt me dat je dan een volledige hap uit de deur neemt en je dus het scharnier ziet als de deur open staat..

Had de verkoper geen gelijk en toch beter 76x76?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Berrybraadplaat schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 17:32:
Ik had deuren besteld en de verkoper zei dat 89x89mm scharnieren prima kunnen. Nu zijn de deur 40mm dik en is het platte stuk van de scharnier zo’n 38mm. Is het scharnier nu niet te breed? Met de bijtel lijkt me dat je dan een volledige hap uit de deur neemt en je dus het scharnier ziet als de deur open staat..

Had de verkoper geen gelijk en toch beter 76x76?
Gaat ook om t gewicht vd deur.
2x 89x89 kan dan 3x 76x76 worden.

2mm hout is inderdaad kielekiele om te behouden.
4mm zou nog kunnen.
Misschien 2mm oversteek aan de scharnierpen kant maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berrybraadplaat
  • Laatst online: 15-05 14:59
Thanks, misschien een beetje oversteek houden inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18-09 16:14
Vandaag toch wel een domper te pakken, hadden verwacht om alleen de gehele beneden verdieping te vernieuwen qua elektra. Nu kwam de elektricien vandaag langs en gaf aan dat de hele woning de elektra vervangen dient te worden.

Schijnbaar is stalen buis en aardloze bekabeling en riet brandgevaarlijk... Dus toch nog maar een paar maandjes dubbele kosten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flaskk
Dubbel

[ Voor 97% gewijzigd door flaskk op 11-07-2024 01:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

flaskk schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 01:07:
Vandaag toch wel een domper te pakken, hadden verwacht om alleen de gehele beneden verdieping te vernieuwen qua elektra. Nu kwam de elektricien vandaag langs en gaf aan dat de hele woning de elektra vervangen dient te worden.

Schijnbaar is stalen buis en aardloze bekabeling en riet brandgevaarlijk... Dus toch nog maar een paar maandjes dubbele kosten draaien.
zuur, maar wel een wijs besluit.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik heb een vreemde situatie. Heb een nieuwbouwhuis, waarbij de badkamer casco was en achteraf is gedaan. Nu heb ik in de badkamer op de wastafelkranen goede waterdruk en in de douche niet. Nu zie ik op oude foto’s dat de wastafel waterleidingen doorlopen richting douche. Dus ik snap niet dat de waterdruk dan minder is. Waterdruk lager is ook in de keuken, een verdieping lager. Iemand een idee waar het in te zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 12:57
Ferra schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 06:59:
Ik heb een vreemde situatie. Heb een nieuwbouwhuis, waarbij de badkamer casco was en achteraf is gedaan. Nu heb ik in de badkamer op de wastafelkranen goede waterdruk en in de douche niet. Nu zie ik op oude foto’s dat de wastafel waterleidingen doorlopen richting douche. Dus ik snap niet dat de waterdruk dan minder is. Waterdruk lager is ook in de keuken, een verdieping lager. Iemand een idee waar het in te zoeken?
Kan ook goed in de kranen zitten, misschien vol kalk of een rubbertje wat niet goed op z'n plek zit.
Heb ik ook gehad, alhoewel dat zo'n 15 jaar geleden is.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Laatst online: 21:52

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

heb je een of andere superwaterbesparende douchekop/kraan ofzo?

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkhuppelschot
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 15-09 07:00
Wij hebben een huis uit 1928 met een (later aangebouwde) garage.
Nu hebben de vorige bewoner hier een rolluik voor gehangen als garage deur, in de toekomst willen we de garage isoleren.
Nu vinden we de rolluik niet heel mooi en niet bij het huis passen en een garage deur zal lastig worden vanwege de hoogte.
Ik ben op zoek naar een (houten) deur die weg draait aan 1 zijde.

Op onderstaande afbeelding is de rode lijn de gesloten stand en de groene lijn de open stand.
Er moet wel nog een auto in kunnen, dus de deur moet volledig naar voren getrokken worden en dan sluiten.

Heb al gezocht op google maar kom telkens uit bij standaard garage en/of sectionaal deuren aangezien ik de juiste term voor zo'n deur niet weet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zKKVErFKiy91GXegMwGR7TzcLtE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/by7PsNRVPM5DatvhbHzVrOCs.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-09 20:25

Metalfreak

Hoije woh!

Fraggert schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 07:40:
[...]

heb je een of andere superwaterbesparende douchekop/kraan ofzo?
Dat kan inderdaad, je hebt vaak wat ringetjes die je eruit kan halen waardoor de waterdruk beter wordt, maar je meer water verbruikt (wat op zich logisch is)

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Henkhuppelschot schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 08:49:
Houten deuren = timmerfabriek.

Dus gewoon je verhaal richting een paar timmerfabrieken sturen, met de vraag of ze er iets mee kunnen met een prijsindicatie.
Voor de daadwerkelijke installatie hebben zij dan wel weer timmermannen uit hun netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

12mm of 15mm pijp doet al heel wat met je waterdruk.(volume/sec.)
Wastafels hebben vaak 12mm aanvoerleidingen.

* copykat heeft 1980 huis en in iedergeval 1 douche heeft 12mm aanvoer dus stortdouche gaat t niet worden. 😁

Ik neem aan dat je een mengkraan hebt.
Ik zou de cartouche ook even ontkalken , zit achter de temperatuur knop.
Als je cartouche moeizaam werkt zal koud ook afgeknepen worden omdat warm weinig water door laat.
(beste is na douchen de temp altijd terug draaien niet laten staan op de default temp. Blijft de cartouche langer gangbaar.) enaf en toe max laag max hoog draaien om t kalk los te laten springen voordat de cartouche echt vol gekalkt is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
Nu hebben de vorige bewoner hier een rolluik voor gehangen als garage deur, in de toekomst willen we de garage isoleren.
Nu vinden we de rolluik niet heel mooi en niet bij het huis passen en een garage deur zal lastig worden vanwege de hoogte.

Op onderstaande afbeelding is de rode lijn de gesloten stand en de groene lijn de open stand.
Er moet wel nog een auto in kunnen, dus de deur moet volledig naar voren getrokken worden en dan sluiten.

Heb al gezocht op google maar kom telkens uit bij standaard garage en/of sectionaal deuren aangezien ik de juiste term voor zo'n deur niet weet.

[Afbeelding]
Dit wordt wat veel om in 1 keer weg te draaien, plus je moet dan heel ver de garage in met je auto om de deur te kunnen laten draaien. Er bestaan verticale roldeuren/zijdelings deuren. Dat wellicht een oplossing?
https://www.garagedeurspecialist.nl/zijdelingse-deuren/ zoiets, maar dan mooi passend bij je huis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 17-09 22:30

[Afbeelding]
Je bent eigenlijk op zoek naar dit, maar dan als garagedeur.
Ik denk dat het wel te maken is, maar dat het maatwerk is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2cTfeXxoaf4cpa3Pae3Kq6xxzKs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Hky791PvSxGk0WxKyHWzxdWr.png?f=user_large

Je kan eens informeren bij Hekwerken Lisse, of een andere grotere hekwerken fabrikant.
Bij overheidsgebouwen zie je ook nog wel eens horizontaal wegschuivende garagedeuren.

EDIT:
Vergeet bovenstaande, ik heb het gevonden!

https://www.degaragedeure...ico-zijloopdeur/index.php

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AnLA4J8_memVZNn3j06Bm7wmyPk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/RowVr4lvXysLRfwZum8Z5jxr.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uHRm3UAd9X3Tfzt-Kq9qVOAofiw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TtRGsColTA6i9i02Hb1KJkyr.png?f=user_large

En waarom niet gewoon zo'n deur?
Kan eventueel ook afstandbediend gemaakt worden als je dat zou willen.
Mogelijk wel een heel eind goedkoper.
En je houd veel muuroppervlak over voor gereedschap en dergelijke.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J7fgPBBWjx-NaFewBitLva-VJio=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3qyQGX7wL950Y0uSyi2ctOLJ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door FRANQ op 11-07-2024 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BPP
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20:31

BPP

Hoi Tweakers, weet niet of ik hier goed zit. Maar vond het onnodig om voor zoiets een aparte topic aan te maken. Ik heb een woning gekocht waar al een prima vloer in zit. Helaas heeft de vorige bewoner plakplinten ipv muurplinten gebruikt. Nu heb ik muurplinten gehaald en kom ik er bij het aftrekken achter dat de ruimte tussen muur en laminaat groter is dan de muurplint (verkeerde volgorde, ik weet ;) ). Is het raar om de muurplint bovenop de plakplint te plakken? En zijn er nog andere onpraktische redenen of iets waardoor ik het niet moet doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

BPP schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 10:59:
Hoi Tweakers, weet niet of ik hier goed zit. Maar vond het onnodig om voor zoiets een aparte topic aan te maken. Ik heb een woning gekocht waar al een prima vloer in zit. Helaas heeft de vorige bewoner plakplinten ipv muurplinten gebruikt. Nu heb ik muurplinten gehaald en kom ik er bij het aftrekken achter dat de ruimte tussen muur en laminaat groter is dan de muurplint (verkeerde volgorde, ik weet ;) ). Is het raar om de muurplint bovenop de plakplint te plakken? En zijn er nog andere onpraktische redenen of iets waardoor ik het niet moet doen?
Nee, als jij het mooi vind is het ok.

Andere optie is dikkere muurplint plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18-09 15:46
BPP schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 10:59:
Volgens mij is je vraag vooral zijn er nog andere opties dan degene die je voorstelt, want het antwoord op je huidige vraag is, Ja, je kan heel makkelijk de plinten erboven plakken maar of het mooi is zal vooral een persoonlijke mening zijn. Ik zou kijken of je de nieuwe plinten nog kunt inleveren voor wellicht een dikkere, maar dat vind 'ik' mooier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BPP

BPP

SirMemeAlot schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 11:10:
[...]

Volgens mij is je vraag vooral zijn er nog andere opties dan degene die je voorstelt, want het antwoord op je huidige vraag is, Ja, je kan heel makkelijk de plinten erboven plakken maar of het mooi is zal vooral een persoonlijke mening zijn. Ik zou kijken of je de nieuwe plinten nog kunt inleveren voor wellicht een dikkere, maar dat vind 'ik' mooier.
Dat laatste is inderdaad mooier. Ware het niet dat ik de plinten (en woning) al een jaar geleden heb gekocht. :+

Denk dat ik het er toch maar op plak. Gaat maar om een slaapkamer. In de woonkamer had ik het denk ik ook anders gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

[Afbeelding]
Wil je dat ding ook echt als garage voor een auto gaan gebruiken, of slechts geisoleerd als opslag / klusruimte ofzo?
Indien niet voor een auto zou ik er gewoon dubbele openslaande deuren in een standaardmaat in zetten :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

[Afbeelding]
In de jaren '60 waren dat soort garagedeuren erg populair in Frankrijk, die kun je tegenwoordig voor weinig op de kop tikken. Het is alleen logistiek gezien niet persé makkelijk.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

The Eagle schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 11:43:
[...]

Wil je dat ding ook echt als garage voor een auto gaan gebruiken, of slechts geisoleerd als opslag / klusruimte ofzo?
Indien niet voor een auto zou ik er gewoon dubbele openslaande deuren in een standaardmaat in zetten :)
Nou die optie van dubbele deuren is tegenwoordig ook niet goedkoop... :X
Kunststof of hardhout maakt ook niet uit.
En ik heb nu die hardhouten paneel PIR paneel deuren besteld met kunststof dorpel en driepuntsluiting.
235x215cm en je bent met installeren een whopping 5000 verder.

Goedkoper alternatief was kunststof uit limburg maar eh die had blijkbaar niet zo'n zin om naar NH te rijden 😁

Ontopic:
Die vertikale panelen over een horizontale geleiding hebben nog best veel ruimte nodig om de bocht te maken en tochtdicht krijgen aan de onderzijde is ook best een uitdaging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18:18
BPP schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 11:14:
[...]

Dat laatste is inderdaad mooier. Ware het niet dat ik de plinten (en woning) al een jaar geleden heb gekocht. :+

Denk dat ik het er toch maar op plak. Gaat maar om een slaapkamer. In de woonkamer had ik het denk ik ook anders gedaan.
Waarom wil je dan uberhaupt staande plinten? Of is dat om je kabels weg te kunnen werken ofzo?
Staande plinten OP plakplinten is nog erger dan alleen plakplinten lijkt me.. :X

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BPP

BPP

DonJunior schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 12:31:
[...]

Waarom wil je dan uberhaupt staande plinten? Of is dat om je kabels weg te kunnen werken ofzo?
Staande plinten OP plakplinten is nog erger dan alleen plakplinten lijkt me.. :X
Omdat ik dacht dat de vloerplinten er over heen konden? En omdat ik er uiteindelijk meer dan 500 euro voor heb betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18:18
BPP schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 12:33:
[...]

Omdat ik dacht dat de vloerplinten er over heen konden? En omdat ik er uiteindelijk meer dan 500 euro voor heb betaald.
Nee maar ik bedoel, waarom wil je staande plinten in je slaapkamer (sorry dat was onduidelijk van me)

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BPP

BPP

DonJunior schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 12:59:
[...]

Nee maar ik bedoel, waarom wil je staande plinten in je slaapkamer (sorry dat was onduidelijk van me)
Mooier en om de afdruk van de half hoge plinten (die er als ik zo zie ooit op zaten) op een makkelijke manier te verbergen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 00:51
FRANQ schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 10:03:

[Afbeelding]
Het grote nadeel van deze deur is dat wanneer je iets voor de garage hebt staan (auto, caravan, aanhanger, fietsen) je de deur niet meer open kan doen.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• breew
Kleine klus, wel satisfying…

5 jaar geleden bij de kringloop een tuintafel gekocht voor €10 €7,50 om in de winter vogelvoer op te zetten zodat ik lekker meesjes kan kijken van naast de kachel 😎.

Tafel heeft 5 jaar buitengestaan, en doet op mooie dagen dienst als eettafel (met een kleedjes erover, want tè vies).

Nu schoongemaakt en ontgrijsd , opgeschuurd en geölied.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RS_EoaxnpalDhjyGBcnY2bUdnm0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z88jRL6gkyMMwUgJVwYvYI0Q.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SHnnGYFrOE4mKiULy9zqJnRv-e8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mi31WhyK0TVePFi7AyDyFp5E.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jn2g30xBnqDB6UNEFjAoLmekIp0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t3YXl1qMpkTyw5BzunNqVWL1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
Dubbel…

[ Voor 99% gewijzigd door breew op 11-07-2024 16:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Much better, mooi opgeknapt!

Wellicht kan nog een laag(je) olie ook geen kwaad. Ik heb onze nieuwe tuintafel met 3 lagen osmo terrasolie afgewerkt, het verschil in bescherming tov 1 laag merk je toch wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
Boudewijn schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 16:31:
Much better, mooi opgeknapt!

Wellicht kan nog een laag(je) olie ook geen kwaad. Ik heb onze nieuwe tuintafel met 3 lagen osmo terrasolie afgewerkt, het verschil in bescherming tov 1 laag merk je toch wel.
Is de planning, maar mag van de bus olie pas over 24h.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

breew schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 16:33:
[...]

Is de planning, maar mag van de bus olie pas over 24h.
Je die moet polymeriseren en daarmee hechten aan het hout. Als je nu een extra laag opbrengt hecht de oude olie aan de nieuwe olie en niet zo goed aan het hout. Krijg je loszittende plakkaten troep.

Goed plan dus om dagje te wachten d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobNemoo
breew schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 16:20:
Kleine klus, wel satisfying…

5 jaar geleden bij de kringloop een tuintafel gekocht voor €10 om in de winter vogelvoer op te zetten zodat ik lekker meesjes kan kijken van naast de kachel 😎.

Tafel heeft 5 jaar buitengestaan, en doet op mooie dagen dienst als eettafel (met een kleedjes erover, want tè vies).

Nu schoongemaakt en ontgrijsd , opgeschuurd en geölied.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Goed op weg naar een mooi resultaat. Ik wil dit ook nog proberen met onze hardhouten schutting. Welke producten heb je gebruikt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breew
RobNemoo schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 19:20:
[...]

Goed op weg naar een mooi resultaat. Ik wil dit ook nog proberen met onze hardhouten schutting. Welke producten heb je gebruikt?
Hermadix hardhoutreiniger
Hermadix EOFF hardhoutolie nature brown

Besteld bij verf.nl

Had er verder geen ervaring mee voor deze klus. Doet het prima wat mij betreft.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• flaskk
Voor het eerst in mijn leven gipsvezelplaten geplaatst, 1.20x3m dit is echt kinderspel met zo'n liftje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/89BD8-Djn3DqurMuYh8E-IAi7iw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CQw9uAeK8Q7ntOJqwK1IDj8j.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:47
BPP schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 14:43:
[...]

Mooier en om de afdruk van de half hoge plinten (die er als ik zo zie ooit op zaten) op een makkelijke manier te verbergen.
Je kunt ook eerst de staande plinten plaatsen en dan plakplinten er tegenaan plakken.
Ziet er denk ik beter uit dan op de plakplinten plaatsen.
Is wel wat meer werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis
  • Laatst online: 21:24

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

twain4me schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 22:18:
@Goudvis gehele ruimte isoleren (eventuele ventilatie gaten dicht maken) en klimatfolie toepassen.
En toch: zelfs met een ongeventileerde ruimte tussen afwerkgips en klimaatfolie blijft Ukabus kritisch met een paar kleine drupjes. Of is dat een probleem zien die er niet gaat zijn? :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q-ZdG_sZ1lZh7X2LALSl6t-7m6Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gqy6xjcTchJF07P2fwpDvKLN.png?f=fotoalbum_large

Ga ik ventileren, dan vind Ukabus het helemaal top:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AMMOTATZbLsO0g-jrzIBKF2V_kc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DU0yU4Ss9NK8x1dbVn9BnrZ2.png?f=fotoalbum_large

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkhuppelschot
FRANQ schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 10:03:

[Afbeelding]
Voor de garage ligt een stoep en een fietspad, denk niet dat die het waarderen als ik mijn deuren open gooi ;)

De rest zijn goede voorbeelden, ga hier mee verder zoeken. Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkhuppelschot
The Eagle schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 11:43:
[...]

Voor de auto, deuren naar binnen kan dan niet en naar buiten mag niet want openbare grond/stoep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Goudvis schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 13:48:
[...]

En toch: zelfs met een ongeventileerde ruimte tussen afwerkgips en klimaatfolie blijft Ukabus kritisch met een paar kleine drupjes. Of is dat een probleem zien die er niet gaat zijn? :)
[Afbeelding]

Ga ik ventileren, dan vind Ukabus het helemaal top:
[Afbeelding]
Wellicht een andere klimaatfolie met een groter bereik, maar wat zegt de droogtijd? zolang die groen is is dit opzich ook prima. uiteindelijk gaat het daarom kan vocht snel genoeg de constructie uit.
ik zou eigenlijk alleen nog ventileren als je een ouderwets mastiekdak hebt dat kan namelijk vreselijk gaan stinken in de zomer maargoed dat wordt al 50 jaar niet meer geplaatst dus de kans dat dat er nog ligt en niet lek is is bijna 0 . vergeet ook niet dat ubakus niet uitgaat van nederlandse sitiuatie dus iets wat goed is in ubakus is doorgaans nog beter in het echt.

De nadelen van ventileren zijn : minder isolatie, minder isolatie waarde door de luchtstroom langs die isolatie en moelijker instaleren, ik zou het wel weten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flaskk
Vandaag plafond in de woonkamer erin geknald en gedeeltelijk vloer eruit gesloopt, van weekend nog ff druk want maandag komt de betonboer.

Moet zeggen dat sommige dingen oprecht leuk vind om te doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hplW3xnegiLEb7tejWwQpa5EWPE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kUCL5a9ycodGh0NXfCMiTDxN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jannibal23
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:40
Dit soort meters maken geeft inderdaad altijd een boel voldoening. Goed bezig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobNemoo
Goed bezig @flaskk ! Dat werk vind ik ook leuk om te doen. Het kleine priegel werk met elektra, afwerking en plinten op elkaar laten aansluiten vind ik al een stuk minder. :D

Hier zit net de afwerk vloer in de woning en gaat er komende week aan de buitenmuur gemetseld worden. In de schuur zelf bezig met een kantoor. Zal wel weer eens wat upate fotos maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Henkhuppelschot schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 17:24:
[...]

Voor de auto, deuren naar binnen kan dan niet en naar buiten mag niet want openbare grond/stoep
Que :?

Hoe kom je er bij dat naar buiten niet zou mogen? Heb ik echt nog nooit van gehoord. Weet je dat zeker en heb je daar een bron van? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:06
Ik ben van plan dit weekend wat kozijnen te gaan schilderen bij een kennis van me om haar te helpen.
De kozijnen zijn weet niet hoe oud al, en ooit behandeld met donkere bruine maar transparante lak.

Nu ben ik alles langs gegaan en heb in principe alles met korrel 120 geschuurd. Hierna ontvetten en dan wil ik gebruik maken van het Sikkens EPS (1 pot systeem) verf. Maar, pakt de verf wel als de lak niet compleet verwijderd is van het hout, of beter gezegd het hout niet blank is.

Daar ben ik even benieuwd naar.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Als het lak is wel, als beits is kan het lastiger zijn.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
The Eagle schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 21:13:
[...]

Hoe kom je er bij dat naar buiten niet zou mogen? Heb ik echt nog nooit van gehoord. Weet je dat zeker en heb je daar een bron van? :)
Omdat er dan fietsers tegenaan rijden als die deuren over een fietspad zwaaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

No Hands schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 21:47:
[...]

Omdat er dan fietsers tegenaan rijden als die deuren over een fietspad zwaaien.
Als het goed is rijden fietsers niet op een stoep, en een stoep heeft een standaard breedte. Plus als de auto er in staat open je hem van buitenaf lijkt me, dus praktisch geen bezwaar.

Maar ik zoek eigenlijk naar een (al dan niet lokale) wettelijke basis. Van horen zeggen lijkt me niet handig in deze :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:28
The Eagle schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 21:13:
[...]

Bouwbesluit.

Bv https://www.helpdeskbouwregels.nl/vraag/421 .

Naar buiten draaiend mag dus sowieso niet over openbaar terrein.

[ Voor 9% gewijzigd door Rukapul op 12-07-2024 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaartenDVS
  • Laatst online: 02-12-2024
Dag klussers,
Voor ons klushuis ben ik aan het onderzoeken hoe ik onze nieuwe vloer het beste kan opbouwen. Ik denk nu aan: Pir tackerplaten van 5cm of 3cm op de betonvloer met daar op vloerverwarming en dan een dekvloer van zandcement of anhydriet oid. We twijfelen nog tussen een gietvloer of zelf een coating aanbrengen als eindafwerking.
Ik heb een maximale opbouwhoogte van 12cm.

Het probleem waar ik tegenaan loop is dat de betonvloer erg veel oneffenheden bevat. Geen goede vlakke ondergrond voor de pirplaten dus. De boel eerst egaliseren kost weer een aardige duit, dus mijn vraag is: gaat het goed als ik de pirplaten op deze vloer vol oneffenheden leg, of is dat vragen om problemen? Of zijn er wellicht andere opties die ik moet overwegen?

Het gaat om een huis uit 1950 met een betonvloer. Er zit een kleine kruipruimte onder de vloer van 50cm diep. De toegang tot de kruipruimte is echter te klein voor een persoon, en door het midden van het huis loopt nog een funderingsbalk tot in het zand die de kruipruimte in tweeën deelt. Isoleren via onder is dus volgensmij geen mogelijkheid.

Bijgevoegd wat fotos van de oneffenheden in de vloer. Deze varieren van een paar mm tot 1,5cm.
Zoals je ziet zijn er ook voorbereidingen getroffen voor een uitbouw. Voor de vloer van de uitbouw geldt het zelfde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WTt-2J2GjkhDbYUPD-n4daWTWDI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GRY9ekktbKkZkYCw28zBJxxh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U9rah6CzmZpVjMh2qDi6Bk2WJTY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XzqpwwOoKKGQpoTIuqNgvTvF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CpAjnNVH8K4vGzsfuSQgGBnHJc8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3LFuahtKcAg90LP20hDatXlD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SOs4VAgGeNhtCG3bowy3MCEV8iU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VbltWczt6XCP0jCJUdhkanOw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ff94lsKXTC7OvIwiUlsP3yb37rg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TACiUqU6qQAcYmDpX7dS1Icf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/__5fhAw-qS660lOCIIuvfqRcATo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uegGpB8hiOELBfB9P13OJsjI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AwI_FOeP79tUqG5oVLqMkis7bnk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3LvM1xrnQu0M0dPmUh8BCzi9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9iCqHi-suQw0DkOLYTt7TL9J4gk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B6XS3xac8T71WUtN8wPT1FHX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P3rKfbX7WRwnFSBIiUm2I0HRLgo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KKDM9Gk7F9Hp1aW75saynTRF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Rukapul schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 21:55:
[...]

Bouwbesluit.

Bv https://www.helpdeskbouwregels.nl/vraag/421 .

Naar buiten draaiend mag dus sowieso niet over openbaar terrein.
I beg to differ:
Voor bestaande bouw staat in artikel 2.55 beschreven in welke gevallen een buitendeur naar buiten mag draaien. Dit mag wanneer:

de deur hoger ligt dan 4,2 meter boven de weg;
de ruimte vóór de deur breder is dan de deurbreedte en geen onderdeel is van een weg voor motorvoertuigen.
Dit kan het geval zijn bij een eigen plantsoen, tuin of portaal. Praktisch gezien betekent dit bij nieuwbouw dat een buitendeur op de begane grond of eerste verdieping niet over een weg voor niet-motorvoertuigen (o.a. voet- en fietspaden) mag draaien. Daarnaast dient er bij een weg voor motorvoertuigen een extra afstand van 0,6 meter tot die weg aangehouden te worden, zodat de persoon die het gebouw verlaat niet het risico loopt direct door een motorvoertuig te worden geschept of overreden. Bij bestaande bouw mag een buitendeur op de begane grond of eerste verdieping niet over een weg voor motorvoertuigen draaien.
Er is dus een weg voor motorvoertuigen, en een weg voor niet-motorvoertuigen (o.a. voet- en fietspaden) .

Nieuwbouw mag niet over beiden, maar bestaande bouw dus kennelijk wel over een weg voor niet-motorvoertuigen (o.a. voet- en fietspaden).

Dit lijkt me bestaande bouw :)

Goede zaak overigens, maar als er dus een stoep is die net zo breed of breder is dan de deur, moet het volgens mij mogen als ik dat zo lees :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
MaartenDVS schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 21:59:
Dag klussers,
Voor ons klushuis ben ik aan het onderzoeken hoe ik onze nieuwe vloer het beste kan opbouwen. Ik denk nu aan: Pir tackerplaten van 5cm of 3cm op de betonvloer met daar op vloerverwarming en dan een dekvloer van zandcement of anhydriet oid. We twijfelen nog tussen een gietvloer of zelf een coating aanbrengen als eindafwerking.
Ik heb een maximale opbouwhoogte van 12cm.

Het probleem waar ik tegenaan loop is dat de betonvloer erg veel oneffenheden bevat. Geen goede vlakke ondergrond voor de pirplaten dus. De boel eerst egaliseren kost weer een aardige duit, dus mijn vraag is: gaat het goed als ik de pirplaten op deze vloer vol oneffenheden leg, of is dat vragen om problemen? Of zijn er wellicht andere opties die ik moet overwegen?

Het gaat om een huis uit 1950 met een betonvloer. Er zit een kleine kruipruimte onder de vloer van 50cm diep. De toegang tot de kruipruimte is echter te klein voor een persoon, en door het midden van het huis loopt nog een funderingsbalk tot in het zand die de kruipruimte in tweeën deelt. Isoleren via onder is dus volgensmij geen mogelijkheid.

Bijgevoegd wat fotos van de oneffenheden in de vloer. Deze varieren van een paar mm tot 1,5cm.
Zoals je ziet zijn er ook voorbereidingen getroffen voor een uitbouw. Voor de vloer van de uitbouw geldt het zelfde.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dan zou ik een ander plan bedenken. 3-5cm pir als vloerisolatie is anno 2024 flut en zonde voor je portemonee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaartenDVS
  • Laatst online: 02-12-2024
nokiaan958GB schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 22:40:
[...]

Dan zou ik een ander plan bedenken. 3-5cm pir als vloerisolatie is anno 2024 flut en zonde voor je portemonee.
Wat zou een ander plan dan kunnen zijn? Want de hele betonvloer er uithakken is geen optie.
Pagina: 1 ... 392 ... 467 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/