[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 393 ... 467 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:28
The Eagle schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 22:15:
[...]

I beg to differ:

[...]

Er is dus een weg voor motorvoertuigen, en een weg voor niet-motorvoertuigen (o.a. voet- en fietspaden) .

Nieuwbouw mag niet over beiden, maar bestaande bouw dus kennelijk wel over een weg voor niet-motorvoertuigen (o.a. voet- en fietspaden).

Dit lijkt me bestaande bouw :)

Goede zaak overigens, maar als er dus een stoep is die net zo breed of breder is dan de deur, moet het volgens mij mogen als ik dat zo lees :)
Er zijn ook regels dat je minimaal het van rechtens verkregen niveau moet halen. Dat is in dit geval het nieuwbouwniveau want de deur opent niet naar buiten. Als deze wel naar buiten had geopend dan had bestaande bouw norm de ondergrens gevormd.

Er is ook nog een artikel 2.54 over hinder. Dat haal je niet als je deur over een fietspad opent ;)

Linksom of rechtsom zal de wetgever hierin voorzien hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
MaartenDVS schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 22:54:
[...]

Wat zou een ander plan dan kunnen zijn? Want de hele betonvloer er uithakken is geen optie.
Als je met isoleren aan de bovenkant er niet uit komt dan zul je toch moeten isoleren aan de onderkant. Wellicht dat ze op Kruipruimte vloer (na-)isoleren tips hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

flaskk schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 20:35:
Voor het eerst in mijn leven gipsvezelplaten geplaatst, 1.20x3m dit is echt kinderspel met zo'n liftje.

[Afbeelding]
Je hebt nu wel de kopse naden allemaal gelijk. Om scheuren te voorkomen moeten deze verspringen.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:51
MaartenDVS schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 22:54:
[...]

Wat zou een ander plan dan kunnen zijn? Want de hele betonvloer er uithakken is geen optie.
Waarom is uithakken geen optie? Wil je dat niet, kost het te veel geld? stort je huis dan in?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaartenDVS
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 02-12-2024
nokiaan958GB schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 22:58:
[...]

Als je met isoleren aan de bovenkant er niet uit komt dan zul je toch moeten isoleren aan de onderkant. Wellicht dat ze op Kruipruimte vloer (na-)isoleren tips hebben.
Dank, voor echt goede isolatie zal ik inderdaad van onder moeten isoleren. Ik denk dat ik het kruipluik onder de meterkast wel begaanbaar kan maken en dan onder de fundering door kan graven zodat ik de volledige vloer kan bereiken. Ik denk dat ik daar nu voorbereidingen voor tref en dan op een later moment met meer geld en tijd het project afmaak. Wel doe ik alvast graag iets van bovenaf. Denk je dat het goed gaat met die pir platen op zo een oneffen vloer? Of moet ik het hele idee laten varen en eerst een jaar of 2 zonder isolatie doen?
No Hands schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 06:36:
[...]

Waarom is uithakken geen optie? Wil je dat niet, kost het te veel geld? stort je huis dan in?
Ik heb daar helaas het budget en de tijd niet voor. Vorige week is ons 3e kindje geboren en we willen graag snel over naar het nieuwe huis. Wat nu zo goed als casco is, dus veel te doen in weinig tijd.

Voor nu rest dus de vraag. Kan ik pir platen boven op deze oneffen betonvloer leggen zonder dat het fout gaat?
Dan heb ik in ieder geval iets warmere voeten tot ik van onderaf kan isoleren. Belangrijk is dan echter wel de dekvloer niet gaat scheuren door bijv een onstabiele ondergrond?

[ Voor 57% gewijzigd door MaartenDVS op 13-07-2024 07:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inXs
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:42

inXs

known as inXs

Aloha allen! Wij hebben een appartement aangekocht en alhoewel het allemaal niet zo oud is willen we toch het één en ander straktrekken. De woonkamer/keuken is een soort van grote L en in het voetje van de L is een deel van de wand schuin (zie foto). Het gehele plafond en de wanden willen we gestukt hebben en zo strak mogelijk. Tussen de schuine wand en het plafond lijkt er een soort plaat nog door te lopen op het plafond (zie zelfde foto met rode lijn). Persoonlijk vind ik dit erg lelijk... Is dit stukje eraf te 'slopen' denken jullie? Of hebben jullie andere ideeën?

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

superB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Ga kijken of eraf slopen uberhaupt kan. Die heeft een functie anders maken ze het zo niet (te veel werk).
Andere optie is hele plafond uitvullen zodat je dezelfde dikte hebt.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:37

bonzz.netninja

Niente baffi

inXs schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 07:34:
Aloha allen! Wij hebben een appartement aangekocht en alhoewel het allemaal niet zo oud is willen we toch het één en ander straktrekken. De woonkamer/keuken is een soort van grote L en in het voetje van de L is een deel van de wand schuin (zie foto). Het gehele plafond en de wanden willen we gestukt hebben en zo strak mogelijk. Tussen de schuine wand en het plafond lijkt er een soort plaat nog door te lopen op het plafond (zie zelfde foto met rode lijn). Persoonlijk vind ik dit erg lelijk... Is dit stukje eraf te 'slopen' denken jullie? Of hebben jullie andere ideeën?

***members only***
Die plaat zal er wel niets voor niets zitten en bijkomend, je weet ook niet wat er onder zit. Zou daar dus eerst achter proberen te komen. En vergis je niet aan de investering en het werk :) Ik zou het lekker laten zitten en mijn aandacht aan andere dingen besteden waar je meer lol aan hebt.

Mocht je het toch willen gaan doen door alles dan maar gelijke hoogte te maken, bedenk dan ook dat je elektra moet gaan verleggen. Voordeel is wel dat je die lelijke voegen tussen de betonplaten kan weghalen :P

[ Voor 9% gewijzigd door bonzz.netninja op 13-07-2024 08:23 ]

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inXs
  • Laatst online: 21:42

inXs

known as inXs

bonzz.netninja schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 08:20:
[...]

Die plaat zal er wel niets voor niets zitten en bijkomend, je weet ook niet wat er onder zit. Zou daar dus eerst achter proberen te komen. En vergis je niet aan de investering en het werk :) Ik zou het lekker laten zitten en mijn aandacht aan andere dingen besteden waar je meer lol aan hebt.

Mocht je het toch willen gaan doen door alles dan maar gelijke hoogte te maken, bedenk dan ook dat je elektra moet gaan verleggen. Voordeel is wel dat je die lelijke voegen tussen de betonplaten kan weghalen :P
Sowieso laten we het gehele plafond stuken, waarmee die voegen ook gedicht worden... Dat is inderdaad niet om aan te zien ;)

superB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taatort
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18-09 12:25

***members only***
Ga eerst eens na wat de functie/constructie ervan is. Vraag eventueel een bouw/constructietekening op en laat een bouwkundige (eventueel kennis/vriend) er naar kijken voor je überhaupt de sloophamer pakt.
En als je toch wilt gaan stuccen, dan gelijk die aansluitvoegen van de kanaalplaatvloeren (denk ik) vlak laten stuccen zoals hiervoor al is aangegeven,.
En misschien ergeren jullie je er nu aan, maar als je er langer woont, zijn er wellicht ook andere dingen die je nog wilt veranderen en is dit punt misschien minder belangrijk. Je kijkt per slot van rekening niet continue naar het plafond als je er woont.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:09

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit

***members only***
Het is redelijk normaal om tussen dak en plafond een dergelijke afwerking te hebben bij dit type vloer + dit type dak. deze oplossing komt voort uit dat je recht wil storten (goedkoper) en de dakplaten nog doorlopen er is dus minimaal een driehoekje wat open is de meest efficiente (goedkoopste)manier van dit dichten is een plaatje erop.
vanwegen de uitzondelijke breedte van de afdekking bij jou heb ik een vermoeden dat er nog meer tussen zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doktervictor
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:18
MaartenDVS schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 07:13:
[...]

Dank, voor echt goede isolatie zal ik inderdaad van onder moeten isoleren. Ik denk dat ik het kruipluik onder de meterkast wel begaanbaar kan maken en dan onder de fundering door kan graven zodat ik de volledige vloer kan bereiken. Ik denk dat ik daar nu voorbereidingen voor tref en dan op een later moment met meer geld en tijd het project afmaak. Wel doe ik alvast graag iets van bovenaf. Denk je dat het goed gaat met die pir platen op zo een oneffen vloer? Of moet ik het hele idee laten varen en eerst een jaar of 2 zonder isolatie doen?
Tip: Het kan allemaal goed gaan, maar het kan ook mis gaan als je van 2 kanten een vloer isoleert met condensatie punten. Mede afhankelijk van de dampdoorlaatbaarheid van de isolatie soort die je kiest. Ik zou zo'n situatie altijd eerst checken in Ubakus.

Mogelijk is dat met vloerverwarming allemaal niet zo boeiend meer, maar dat weet ik niet. Iemand daar ervaring mee ?

[ Voor 6% gewijzigd door doktervictor op 13-07-2024 09:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:03

***members only***
Zodra je er woont zijn er vaak ook ergere dingen dan een plaatje aan het plafond. Ik zou mij er zelf niet aan storen maar als ik naar mijn verbouwing kijk dan had ik in t begin allerlei plannen, die ook uitgevoerd, maar toen ik er eenmaal woonde kwam ik zaken tegen die eigenlijk nog erger waren.
Kortom: je kan er ook even gaan wonen en aankijken wat de echte stoorzenders zijn (en die gaan aanpakken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurum
  • Laatst online: 18-09 13:44
[...]

[...]

Ik heb daar helaas het budget en de tijd niet voor. Vorige week is ons 3e kindje geboren en we willen graag snel over naar het nieuwe huis. Wat nu zo goed als casco is, dus veel te doen in weinig tijd.

Voor nu rest dus de vraag. Kan ik pir platen boven op deze oneffen betonvloer leggen zonder dat het fout gaat?
Dan heb ik in ieder geval iets warmere voeten tot ik van onderaf kan isoleren. Belangrijk is dan echter wel de dekvloer niet gaat scheuren door bijv een onstabiele ondergrond?
Ik zou omdat je 12cm ruimte hebt kiezen voor stalen netten en daar je vloerverwarming op leggen, vervolgens 7cm zandcement erover heen laten aanbrengen. Heb je niets van doen met een oneffen vloer. Uiteindelijk is vloerisolatie van het minste belang als je kijkt naar dak/wanden/vloer.

Als je meer stookkosten accepteerd voor eventjes kan dit prima denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
[...]

[...]

Er bestaat PIR met een dun laagje steenwol erop, dat is om in een spouw tegen een oneffen muur te drukken. Dat kan vast ook je vloer stabiel houden tijdens het opbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samoht93
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:02
Ik heb een tuinhuisje en de vorige bewoners hebben die aan de buitenzijde antraciet geverfd. Dit begint nu snel minder te worden. Het huisje is van geïmpregneerd hout en het lijkt erop dat ze het geverfd hebben voordat het in elkaar gezet is.
Bij mijn weten moet je eerst een tijd wachten met verfen van geimpregneerd hout, mogelijk een reden dat het nu zo veel sneller eraf valt?

Hebben jullie tips voor welk type verf te gebruiken? Voor rabatdelen laatst sikken rubbol xd gebruikt en dat beviel goed maar dat is volgens mij niet damdoorlatend dus niet geschikt voor geïmpregneerd hout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 23:28
Project schuurdeur.

Oude verf is slecht, tijd voor een upgrade..

Dit is tevens de generale repetitie voor hoogglans schilderen van de voordeur 😅

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E0tsCHSCgazHan4pBrPFVpGkL6g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xdmpiupQ8d0HxjJAdmZvxS3K.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XDz7-G5ZwETTfQjs4wOWmnJ1Ie0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vd5k8GPLd16T7NtrrJS4Cytg.jpg?f=fotoalbum_large

Klaar om te branden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U_omedrBumD63wpxXFh-qHP4hSk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F4xX4m5cKX66h5JhSAi3JuqF.jpg?f=fotoalbum_large

Eeeeeennnnn regenpauze.. game delayed until 2PM.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ABL_HcC4irKtcq4lX5cctn1jA24=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sWcNMXKBy7jAXxNAGB4BfYOT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online

***members only***
Dat is inderdaad niet om aan te zien.
Bij ons huis zie ik dit soort afwerking ook op plekken waar de op de bouw geleverde vloerplaten niet exact op maat zijn en de openingen op op deze manier goedkoop worden afgedicht

Als ik in jouw schoenen zou staan dan zou ik dat plaatje hout van het plafond af trekken want een stukadoor kan/wil niet op hout trekken. Kun je meteen mooi zien wat er onder zit hen bepalen hoe je het alsnog vlak kunt afwerken.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 00:51
Even showcasen, eerste deel van onze grote verbouwing (de aannemer gaat het meeste doen, maar ik doe ook veel - waaronder de garage). De aanbouw komt tegen de garage waar de huidige deur zit, dus er moet een nieuwe deur komen. Gezien de dakbalken op dit stuk muur rusten heb ik voor de zekerheid maar een latei geplaatst. Dankzij de regen pas om 1400 begonnen, was om 2100 klaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DtbPhhkYzlWIFSfS68od57uAqgo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kzNv9j2tBher8hQtsCYP0yWM.jpg?f=fotoalbum_large

Blijkt maar weer eens dat ik beter met "droge" dingen kan werken :+ . Maar zit er wel prima in, volgende stap is de muur doorzagen en de stenen eruit halen. Dan een betonnen dorpel storten en een kozijn plaatsen :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Hoe heb je die latei geplaatst zonder een of meerdere stenen boven de latei te hoeven verwijderen? Heb je tijdelijk een stut aan de binnenkant neergezet?

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheJVH
fenrir schreef op zondag 14 juli 2024 @ 10:32:
Hoe heb je die latei geplaatst zonder een of meerdere stenen boven de latei te hoeven verwijderen? Heb je tijdelijk een stut aan de binnenkant neergezet?
Sowieso aan de binnenkant de dakbalken gestut, en dan maar hopen dat de stenen boven de latei niet eruit vallen. De latei zelf heb ik er gewoon tussen gepropt en daarna de mortel tussen de voegen geprakt met een voegspaan en een dun houtje. Beetje monnikenwerk maar werkt wel. Eigenlijk had ik achter de latei een houten lat moeten maken zodat ik de mortel daar tegenaan kon drukken. Nu heb ik gedrukt totdat ik zag dat er wat uit viel aan de achterkant - en daarna vanaf de achterkant nog aanduwen.

Dit was wel pielen maar had als voordeel dat ik niet alles boven de latei opnieuw moest opbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trilliwilli
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 03-05 13:27
MaartenDVS schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 21:59:
Dag klussers,
Voor ons klushuis ben ik aan het onderzoeken hoe ik onze nieuwe vloer het beste kan opbouwen. Ik denk nu aan: Pir tackerplaten van 5cm of 3cm op de betonvloer met daar op vloerverwarming en dan een dekvloer van zandcement of anhydriet oid. We twijfelen nog tussen een gietvloer of zelf een coating aanbrengen als eindafwerking.
Ik heb een maximale opbouwhoogte van 12cm.

Het probleem waar ik tegenaan loop is dat de betonvloer erg veel oneffenheden bevat. Geen goede vlakke ondergrond voor de pirplaten dus. De boel eerst egaliseren kost weer een aardige duit, dus mijn vraag is: gaat het goed als ik de pirplaten op deze vloer vol oneffenheden leg, of is dat vragen om problemen? Of zijn er wellicht andere opties die ik moet overwegen?

Het gaat om een huis uit 1950 met een betonvloer. Er zit een kleine kruipruimte onder de vloer van 50cm diep. De toegang tot de kruipruimte is echter te klein voor een persoon, en door het midden van het huis loopt nog een funderingsbalk tot in het zand die de kruipruimte in tweeën deelt. Isoleren via onder is dus volgensmij geen mogelijkheid.

Bijgevoegd wat fotos van de oneffenheden in de vloer. Deze varieren van een paar mm tot 1,5cm.
Zoals je ziet zijn er ook voorbereidingen getroffen voor een uitbouw. Voor de vloer van de uitbouw geldt het zelfde.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Grote oneffenheden kun je het beste eerst wegwerken door de vloer af te werken met egaline. Hierdoor krijg je een vlakkere gladde vloer.
Als laag op oneffen ondergrond zijn Estrich vloerplaten erg geschikt. Dit is Fermacell met 30mm steenwol aan de onderzijde.

Deze vloeren worden ook veel toegepast om de vloer akoestisch los te koppelen zodat je geen contactgeluid meer hebt. In jou geval zal de isolatiewaarde niet heel hoog zijn, maar vergis je niet in het effect dat je vloerverwarming zwevend en losgekoppeld van de betonvloer ligt, je hoeft alle massa niet op te warmen. Een dunne laag met aluminium om de infraroodstraling te reflecteren maakt dit effect nog veel groter.

Op een later moment kun je de vloer dan van onderaf echt goed isoleren.

Met vriendelijke groet, William

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands

***members only***
Ik zou eerst eens kijken wat er onder het wit zit, is dat staal, hout, beton?
Verder zou ik me er niet aan storen, er zijn vast interessanter plekken in je woning om naar te kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breew
breew schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 13:26:
Project schuurdeur.

Oude verf is slecht, tijd voor een upgrade..

Dit is tevens de generale repetitie voor hoogglans schilderen van de voordeur 😅

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Klaar om te branden

[Afbeelding]

Eeeeeennnnn regenpauze.. game delayed until 2PM.

[Afbeelding]
2e laag grondverf inmiddels aangebracht. Morgen laatste keer schuren en dan aflakken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W5zP2s5GbBfIQN4Pw7_ULPJ7Qlc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p4kNafsmWIk3QvNI5z9bUCUb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:31
Volgende keer rechtop zetten voor je gaat verven, liggend krijg je veel meer stof/zand/vliegjes in je lak :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17-09 20:36
Wellicht dat iemand de tip heeft wat ik zoek. Voor de warmtepomp moet een wandje komen wat esthetisch beetje OK is. Daarvoor hebben we akoestiek panelen op het oog. Deze wil ik met push to open deuren voorzien zodat deze zo naadloos mogelijk erin zitten. Alleen welke scharnier neem ik het beste, die panelen zijn vrij dik (18mm) dus ze moeten een beetje "wegdraaien" omdat het anders gaat wringen. Bij b.v. Blom van de keukenscharnieren zie ik er legio maar welke voor mijn situatie geschikt is? Advies welkom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
ThinkPad schreef op zondag 14 juli 2024 @ 14:15:
Volgende keer rechtop zetten voor je gaat verven, liggend krijg je veel meer stof/zand/vliegjes in je lak :X
Idd.. deuren altijd verven als ze erin hangen. Nu komt er veel stof / zand op en dat blijft plakken op de natte verf. Beter inhangen en dan gaan verven..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
ThinkPad schreef op zondag 14 juli 2024 @ 14:15:
Dat is een goeie tip!

Echter is dat dan alsnog het beste compromis: buiten waait het te hard + af en toe een paar drupjes regen.. en binnen hebben we een hond rondlopen, dus op de grond zetten is binnen geen optie.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16:14
Toch maar even kabaal gemaakt ondanks de zondagsrust, laatste gedeelte van de beide schouwen er uit gehamerd.
Mijn zwager had nog isolatieplaten uit een sloop project over, 8cm harde pir plaat, ideaal om de vloer wat op te hogen. Alle gaten en kieren gevuld met pur. morgen komt de vloer boer voor het voorbereidingswerk. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IO4nnuwdRtPAqg1JqEeDVKhLx50=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HY2tB5sq2J5zZ2W5rbWWEXnz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flaskk
Trouwens mocht je ooit zelf zoiets aanbeginnen. Even met een aanhanger heen en weer naar de stort is geen doen, 3de 10 kuub container zit nu vol en we moeten nog boven beginnen met slopen.

[ Voor 63% gewijzigd door flaskk op 14-07-2024 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Trilliwilli schreef op zondag 14 juli 2024 @ 13:07:
[...]

Grote oneffenheden kun je het beste eerst wegwerken door de vloer af te werken met egaline. Hierdoor krijg je een vlakkere gladde vloer.
Als laag op oneffen ondergrond zijn Estrich vloerplaten erg geschikt. Dit is Fermacell met 30mm steenwol aan de onderzijde.

Deze vloeren worden ook veel toegepast om de vloer akoestisch los te koppelen zodat je geen contactgeluid meer hebt. In jou geval zal de isolatiewaarde niet heel hoog zijn, maar vergis je niet in het effect dat je vloerverwarming zwevend en losgekoppeld van de betonvloer ligt, je hoeft alle massa niet op te warmen. Een dunne laag met aluminium om de infraroodstraling te reflecteren maakt dit effect nog veel groter.

Op een later moment kun je de vloer dan van onderaf echt goed isoleren.
Egaline lijkt me een hele dure optie als tussenlaag in ruwbouw. Gewoon wat zakken zand en dat uitvegen is ook al voldoende.

Die Estrich platen lever je iets in op isolatie maar is wel lekker makkelijk werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaartenDVS
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 02-12-2024
Precies! Zand, daar zat ik ook aan te denken. Maar durfde het nog niet hardop te zeggen😆. Het is simpel en doeltreffend denk ik.

Egaline gaat zo ruim over de 1000 euro heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:37

MJV

Ik heb straks een drietal kolommen metaal 8x8cm staan i.v.m. verwijderde draagmuur. Die wil ik graag afwerken met Promatect. Maar was is het beste/meest logische? Voor of nadat de cementdekvloer is geplaatst? De kolommen komen op bestaande poeren te staan als fundering, en lopen dus verder door naar beneden dan het niveau van de afwerkvloer.

Mijn idee, promatect betimmering plaatsen vóór cementdekvloer wordt geplaatst. Klopt dat? Of is dt niet gebruikelijk/logisch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobNemoo
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17:11
MJV schreef op zondag 14 juli 2024 @ 21:02:
Ik heb straks een drietal kolommen metaal 8x8cm staan i.v.m. verwijderde draagmuur. Die wil ik graag afwerken met Promatect. Maar was is het beste/meest logische? Voor of nadat de cementdekvloer is geplaatst? De kolommen komen op bestaande poeren te staan als fundering, en lopen dus verder door naar beneden dan het niveau van de afwerkvloer.

Mijn idee, promatect betimmering plaatsen vóór cementdekvloer wordt geplaatst. Klopt dat? Of is dt niet gebruikelijk/logisch?
Hier zelfde situatie met 3 kolommen en zijn ze nog niet afgetimmerd en staan ze dus op de betonnen ondervloer en in de cementdekvloer. Aftimmeren gebeurt pas deze week. Ik weet niet of dat specifiek met promatect is, maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
[...]

[...]

Als je later de vloer aan de onderkant gaat isoleren dan hoef je geen isolatielaag aan de bovenkant te doen en is een noppenplaat waarin de leidingen komen goed genoeg.

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• St@m
  • Laatst online: 22:04

St@m

@ Your Service

Afgelopen weken de zolder verbouwd, niet overal mooie foto's van gemaakt, maar soit.
Eerst alles leeg getrokken en het regelwerk van de bestaande muur laten staan en uitgebreid om een deur te laten vervallen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qSOZtKqnUSPhttMz7A648v14TQY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DKU7HASOXc41BbUKpvzf82OD.jpg?f=fotoalbum_large

Vanaf de wasruimte gezien

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vttKbI8BwC7eSps_nXn16Md_lJw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oJu66Ddum1DXnyoGJj3zoZHm.jpg?f=fotoalbum_large

Voorzetwand met nis in progress met hulp van zwager en zijn broer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SR0Ej1aa5c8ZF3FPlNsGFEfjnrg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/24DwIzUJplEKvJ9r0yv7mK3p.jpg?f=fotoalbum_large

Vloertje in progress (zelf gelegd)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TYkERnJDIcZW60One1BOc3LJUnM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a3onBlk2qOXaotHzDZJxdOE6.jpg?f=fotoalbum_large

En dit was het resultaat vanmiddag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g01v9dE_OWpK7l_fY5hJEnS5nHw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bJeFmztS0rUGikWa9Uuaa398.jpg?f=fotoalbum_large

Bijna alles zelf gedaan :) Alleen voor het stucen een professional ingehuurd. Ook al is niet alles perfect, het was leuk en leerzaam om te doen!

Ruimte blijft functioneel hetzelfde (bios en werkplek) en aan de andere kant het wasgedeelte.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
St@m schreef op zondag 14 juli 2024 @ 23:09:
Afgelopen weken de zolder verbouwd, niet overal mooie foto's van gemaakt, maar soit.
Eerst alles leeg getrokken en het regelwerk van de bestaande muur laten staan en uitgebreid om een deur te laten vervallen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Bijna alles zelf gedaan :) Alleen voor het stucen een professional ingehuurd. Ook al is niet alles perfect, het was leuk en leerzaam om te doen!

Ruimte blijft functioneel hetzelfde (bios en werkplek) en aan de andere kant het wasgedeelte.
Nice.

Hoe heb je de zichtbare zaagkanten van die lattenwand afgewerkt? Dus bij die inbouwnis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Wolly schreef op maandag 15 juli 2024 @ 00:55:
[...]

Nice.

Hoe heb je de zichtbare zaagkanten van die lattenwand afgewerkt? Dus bij die inbouwnis.
Tnx, gewoon met zo'n zwart kunststof hoekprofiel

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ID-College

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nice! Voor een volgende keer:
* Probeer flexbuis te vermijden als het even kan. Dan kan je er altijd een stuk makkelijker doorheen.
* Alle draden (dus ook speakerdraad etc.) altijd in een buis laten lopen.

Ik heb dat laatste dus niet gedaan (zo te zien jij ook niet?) maar mijn draden zijn onlangs in mijn koof doorgebrand. Nu zal dat met speakerdraad niet snel gebeuren, maar het gevolg kan zijn dat je alles open moet maken.. Een pvc buis kost echt niets en als er dan iets is, kan je altijd nieuw draad trekken. Daar ga je je ooit dankbaar voor zijn :)

Hier kon ik gelukkig met veel geklooi en een camera de boel vervangen, maar als er iets in de weg zit is dat aardig zuur als je je mooie wand ervoor moet slopen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkhuppelschot
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 15-09 07:00
Na het isoleren en vernieuwen van de keuken gaan we door naar het volgende project: Het dak...

Het is een Franse kap met shingles waarvan de voorzijde al eens is vervangen vanwege geluidsisolatie.
De 2 zijkanten en de achterkant zijn echt aan vervanging toe, net als de dakramen die er als sinds 1977 in zitten.

De dakramen vervangen lijkt me geen probleem, is een 1 op 1 vervanging.
Alleen het dak....nu heb ik vaker shingles gelegd op een tuinhuis o.i.d. maar niet op het dak van een woonhuis en al zeker niet tegen een steile (franse kap) dakhelling aan.
Ook lastig is het dat de kap een meter of 7 hoog begint en 3 meter hoger eindigt.

Er zijn niet veel dakdekkers te vinden die zulke daken vernieuwen (in midden Brabant) en zit er over na te denken om het zelf te doen maar loop daarbij tegen onderstaande aan:
- Ik heb geen trap/steiger die zo hoog is - oplossing is nieuwe aanschaffen
- Ik weet niet wat de ondergrond is, of in welke staat deze is - oplossing dak weghalen en gaan kijken maar dan is het ook 'open'.
- ik wil het eigenlijk ook isoleren maar het platte dak op de kap is recent gedaan, dus ik kan niet verder naar buiten - oplossing van binnenuit isoleren?

Als er platen op liggen (spaanplaat waarschijnlijk) is het dan raadzaam om deze ook te vernieuwen en is het dan ook mogelijk om eerst isolatie te vernieuwen tussen de gipsplaten aan de binnenzijde en de houtenplaat van het dak zonder het gips af te breken. Of is het beter van binnenuit te isoleren en ook een dampscherm te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-09 13:06
Sethro schreef op zondag 14 juli 2024 @ 18:38:
[...]

Egaline lijkt me een hele dure optie als tussenlaag in ruwbouw. Gewoon wat zakken zand en dat uitvegen is ook al voldoende.

Die Estrich platen lever je iets in op isolatie maar is wel lekker makkelijk werken.
Oh grappig, zand had ik ook niet aan gedacht. Wat gaat de eindlaag worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-09 14:16

[...]

[Afbeelding]

[...]
Ziet er goed uit! _O_

Welke aansluitingen zie ik hier en waarvoor gebruik je ze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
webber87 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 12:09:
[...]

Oh grappig, zand had ik ook niet aan gedacht. Wat gaat de eindlaag worden?
Als ik de post van @MaartenDVS goed begrijp komt er eerst PIR en dan nog afwerkvloer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
Sethro schreef op zondag 14 juli 2024 @ 18:38:
[...]

Krijg je dan niet dat de platen gaan piepen en bewegen als je eroverheen loopt? Ik heb ook een vrij ongelijke betonvloer (iets vlakker dan @MaartenDVS ) in de garage en wil ooit nog eens de vloer isoleren. Dacht ook eerst aan egaline maar als ik het gewoon kan opvullen met zand is dat natuurlijk wel 10x makkelijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Jolke schreef op maandag 15 juli 2024 @ 12:32:
[...]

Ziet er goed uit! _O_

Welke aansluitingen zie ik hier en waarvoor gebruik je ze?
Hdmi en 5.1.2 audio voor een (toekomstige) Atmos oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
TheJVH schreef op maandag 15 juli 2024 @ 14:25:
[...]

Krijg je dan niet dat de platen gaan piepen en bewegen als je eroverheen loopt? Ik heb ook een vrij ongelijke betonvloer (iets vlakker dan @MaartenDVS ) in de garage en wil ooit nog eens de vloer isoleren. Dacht ook eerst aan egaline maar als ik het gewoon kan opvullen met zand is dat natuurlijk wel 10x makkelijker.
Door die dekvloer gaat het echt nergens heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:09
flaskk schreef op zondag 14 juli 2024 @ 18:08:
Toch maar even kabaal gemaakt ondanks de zondagsrust, laatste gedeelte van de beide schouwen er uit gehamerd.
Mijn zwager had nog isolatieplaten uit een sloop project over, 8cm harde pir plaat, ideaal om de vloer wat op te hogen. Alle gaten en kieren gevuld met pur. morgen komt de vloer boer voor het voorbereidingswerk. [Afbeelding]
Sorry voor mijn vraag(en), ik ben echt een totale constructie/klus leek..
Maar ik neem aan dat je nu je dekvloer er in zijn geheel uitgesloopt hebt om er vervolgens een nieuwe isolatielaag in te leggen en een nieuwe dekvloer?
Of is het huis zo oud dat er hout in lag? en dat je het nu gelijk aanpaskt zoals het in 2024 hoort te zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincm
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-09 15:51
Dit klinkt als een domme vraag, maar ik ga 'm toch stellen. Hoe moeilijk/foutgevoelig is een knelkoppeling op een koperen waterleiding?

Ik moet bij mijn hoofdleiding (vlak na de watermeter) de waterleiding aftakken. Daar komt een Tyleen stuk op. Ik heb de nodige overgangsstukken (Tyleen naar koper knel in de juiste diameters, knelringen etc) maar om dit T-stuk te maken moet ik de hoofdleiding die mijn hele huis voorziet van water doorsnijden, dus het is vrij cruciaal dat het in 1 keer lukt. Dit soort koppelingen heb ik nog niet eerder gebruikt.

Heel schematisch wat ik van plan ben:

Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/669525140c3cc/66952513ba805-Screenshot_2024-07-15_at_15.32.47.thumb.jpg

De risicobeheersmaatregel is dat ik dit klusje tijdens kantoortijden doe zodat ik altijd nog een loodgieter kan bellen voor als er nood aan de man is :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flaskk
wokkelz schreef op maandag 15 juli 2024 @ 15:19:
[...]

Sorry voor mijn vraag(en), ik ben echt een totale constructie/klus leek..
Maar ik neem aan dat je nu je dekvloer er in zijn geheel uitgesloopt hebt om er vervolgens een nieuwe isolatielaag in te leggen en een nieuwe dekvloer?
Of is het huis zo oud dat er hout in lag? en dat je het nu gelijk aanpaskt zoals het in 2024 hoort te zijn?
Exact, zaten (deels rottende) houten balken in

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5hjcuZL6V2BSdJdwKMiXtu4MNDg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GgwG6oxJdE2sMDprBKaZ1ZkP.jpg?f=fotoalbum_large

Alles eruit, daarna alles opgeruimd qua puin, en geëgaliseerd.

Vandaag vloerboer voorbereidings werk getroffen, voor die 470,- had ik dat ook wel zelf kunnen doen achteraf, paar paaltjes op hoogte gemaakt en plasticfolie rondom. Anderzijds als nu de buurvrouw ook ineens onbedoeld een schuimbeton vloer heeft kan ik naar de leverancier wijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wokkelz
flaskk schreef op maandag 15 juli 2024 @ 16:00:
[...]

Exact, zaten (deels rottende) houten balken in

[Afbeelding]

Alles eruit, daarna alles opgeruimd qua puin, en geëgaliseerd.

Vandaag vloerboer voorbereidings werk getroffen, voor die 470,- had ik dat ook wel zelf kunnen doen achteraf, paar paaltjes op hoogte gemaakt en plasticfolie rondom. Anderzijds als nu de buurvrouw ook ineens onbedoeld een schuimbeton vloer heeft kan ik naar de leverancier wijzen.
Ik zie het, bedankt voor de foto!
En wat komt er nu voor in de plaats? Weer een houten frame/vloer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:36

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Vincm schreef op maandag 15 juli 2024 @ 15:36:
Dit klinkt als een domme vraag, maar ik ga 'm toch stellen. Hoe moeilijk/foutgevoelig is een knelkoppeling op een koperen waterleiding?

Ik moet bij mijn hoofdleiding (vlak na de watermeter) de waterleiding aftakken. Daar komt een Tyleen stuk op. Ik heb de nodige overgangsstukken (Tyleen naar koper knel in de juiste diameters, knelringen etc) maar om dit T-stuk te maken moet ik de hoofdleiding die mijn hele huis voorziet van water doorsnijden, dus het is vrij cruciaal dat het in 1 keer lukt. Dit soort koppelingen heb ik nog niet eerder gebruikt.

[Afbeelding]

De risicobeheersmaatregel is dat ik dit klusje tijdens kantoortijden doe zodat ik altijd nog een loodgieter kan bellen voor als er nood aan de man is :+
Ik zou eerder een loodgieter bellen voordat je begint. Het is niet dat die gasten omkomen in de tijd ;)
Dit is vrij cruciaal. Gezien de vraag die je stelt zou ik dat door een vakman laten doen. Met het warme weer op komt zou ik geen week zonder water willen zitten, zeg maar ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Laatst online: 02:20

[Afbeelding]

Mits je koperen leiding in goede staat is zou dat geen probleem moeten zijn als je hem goed opschuurt . Een knelkoppeling is een knelkoppeling. Zeker als je er goed bij kan zou ik dat wel aandurven. Je moet wel zeker weten dat je hoofdafsluiter 100% de boel afsluit. :P

Waarom gebruik je tyleen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:15
The Eagle schreef op maandag 15 juli 2024 @ 16:25:
[...]

Ik zou eerder een loodgieter bellen voordat je begint. Het is niet dat die gasten omkomen in de tijd ;)
Dit is vrij cruciaal. Gezien de vraag die je stelt zou ik dat door een vakman laten doen. Met het warme weer op komt zou ik geen week zonder water willen zitten, zeg maar ;)
En wat kan er nou misgaan? Dit is een half uur werk voor een DHZ’er. Dit is hey DIY topic. Niet het bel een professional voor een miniklusje.

Zorg dat je weet hoever je de knelkoppeling moet aandraaien. Er is een voorgeschreven aantal omwentelingen. Dat is erg belangrijk. Denk dus niet dat een knelkoppeling helemaal aangedraaid moet worden!

Verder is de rest een klusje van niks. Dus @Vincm , let’s go!

[ Voor 4% gewijzigd door t14wo op 15-07-2024 17:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• scofield
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17-09 22:23

[Afbeelding]

En die springt gelijk in de houding als jij belt. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flaskk
wokkelz schreef op maandag 15 juli 2024 @ 16:24:
[...]

Ik zie het, bedankt voor de foto!
En wat komt er nu voor in de plaats? Weer een houten frame/vloer?
8cm pir plaat, (onlangs geplaatst)
Schuimbeton(morgen)
Vloerverwarming (volgende week)
Cementdekvloer (volgende week)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
scofield schreef op maandag 15 juli 2024 @ 20:53:
[...]

En die springt gelijk in de houding als jij belt. 8)7
Als je er eentje belt die bovenaan de Google resultaten staat waarschijnlijk wel.

Kost je wel de hoofdprijs plus een beetje :+

Zie dat Google dat nu wel probeert te voorkomen :Y
Google gaat advertenties van loodgieters weren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV

MJV

[Afbeelding]

Zoals eerder gevraagd: waarom Tyleen?

Weet niet wat je wil bereiken, maar rijd langs de plaatselijke Warmteservice met je vraag en foto en je krijgt daar zo de juiste spullen mee, samen met goed advies. Hier ook zo gedaan voor buitenkraan, gewoon rustig stap voor stap met knelkoppelingen gewerkt. Vooral van te voren goed nadenken over hoe je de leiding netjes doorsnijdt, liefst met een pijpensnijder en niet gaan zagen.

Qua knelkoppelingen: beginnen met gewoon vast te draaien, kijken of ze lekken. Als ze lekken draai je ze nog wat vaster, de kans op een complete catastrofe is niet zo groot.
Succes, is prima DHZ klus :).

[ Voor 6% gewijzigd door MJV op 15-07-2024 22:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wokkelz
flaskk schreef op maandag 15 juli 2024 @ 21:45:
[...]

Schuimbeton(morgen)
Succes en neem nog wat foto's aub, ben er wel benieuwd naar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Night-Reveller
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-09 07:10
Regel een meter extra tyleen en wat extra koppelingen en ga een kwartiertje oefenen aan de keukentafel

[ Voor 10% gewijzigd door Night-Reveller op 15-07-2024 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidrrr
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 10-09 16:55
Niet het juiste topic denk ik maar ik zie zo snel niet het juiste topic. We laten ons plafond en muren in de woonkamer stucen. Halen de kamer zo goed als leeg. Ik snap dat het allemaal moet drogen maar is er een beperking in het weer neerzetten van alles als de mannen weg zijn? Bv vocht. Of is het gewoon wachten met verven en de geur en zo even op de koop nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueSS50
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18-09 15:54
Davidrrr schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 08:06:
Niet het juiste topic denk ik maar ik zie zo snel niet het juiste topic. We laten ons plafond en muren in de woonkamer stucen. Halen de kamer zo goed als leeg. Ik snap dat het allemaal moet drogen maar is er een beperking in het weer neerzetten van alles als de mannen weg zijn? Bv vocht. Of is het gewoon wachten met verven en de geur en zo even op de koop nemen?
Iets met haastige spoed....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidrrr
BlueSS50 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 08:45:
[...]

Iets met haastige spoed....
Haha nou ja we wonen er, zijn niet op vakantie. Dat verven kan voor mij weken wachten. Maar mijn meubels terugzetten op 20 cm van de muur is wel prettig. Ik kan het zo snel nergens vinden. Ideaal is ook anders uiteraard.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• valluik
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17-09 15:30

valluik

Probeert ook maar wat

Davidrrr schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 08:48:
[...]

Haha nou ja we wonen er, zijn niet op vakantie. Dat verven kan voor mij weken wachten. Maar mijn meubels terugzetten op 20 cm van de muur is wel prettig. Ik kan het zo snel nergens vinden. Ideaal is ook anders uiteraard.
Als ik kijk wat de ontvochtiger bij ons dagelijks aan water uit de lucht trok, wat natuurlijk grotendeels uit het gips kwam, zou ik wachten. Als je stoffen meubels hebt of houten kasten gaat dat allemaal reageren op de luchtvochtigheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:17

Dentheman

Zie signature

Davidrrr schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 08:06:
Je kan prima je meubels terugzetten, maar zorg er wel voor dat kasten, banken, etc. op ruime afstand van de muur staan, het zal hoogstens iets langer duren maar kwaad kan het niet. Daarnaast maakt het ook nog uit of je een dun laagje laat smeren of dat er 2 centimeter op gaat . . . En natuurlijk extra ventileren!

Zie ondertitel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidrrr
Muren zijn al glad, dat moet gewoon iets strakker. Dat is een makkelijk klusje voor ze met dunne laag denk ik. Plafond met kanaalplaten en spachtel gladmaken wat anders denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:58
Davidrrr schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 09:03:
Muren zijn al glad, dat moet gewoon iets strakker. Dat is een makkelijk klusje voor ze met dunne laag denk ik. Plafond met kanaalplaten en spachtel gladmaken wat anders denk ik.
Een dun laagje en goede ventilatie overleef je wel. Zeker in de zomer, met regelmatig deuren en ramen open zal dat vocht snel weg zijn.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procaliber
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 18-09 15:35
Davidrrr schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 08:48:
[...]

Dat verven kan voor mij weken wachten.
Kunnen ze niet in kleur stuccen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:30
BPP schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 10:59:
Hoi Tweakers, weet niet of ik hier goed zit. Maar vond het onnodig om voor zoiets een aparte topic aan te maken. Ik heb een woning gekocht waar al een prima vloer in zit. Helaas heeft de vorige bewoner plakplinten ipv muurplinten gebruikt. Nu heb ik muurplinten gehaald en kom ik er bij het aftrekken achter dat de ruimte tussen muur en laminaat groter is dan de muurplint (verkeerde volgorde, ik weet ;) ). Is het raar om de muurplint bovenop de plakplint te plakken? En zijn er nog andere onpraktische redenen of iets waardoor ik het niet moet doen?
Wij hebben dat ook, en als je het netjes doet ziet het er prima uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R6HOHIThYP5kkvxN-SxR-yukWoo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lHU6oywsRcizvN8JpvmMFwkV.jpg?f=fotoalbum_large
(edit: ik moet weer stofzuigen zie ik :$ )

Beide hebben hun exclusieve voor- en nadeel. Voordeel muurplinten is dat je de golving van de muur makkelijk meeneemt. Bij plakplinten dat je de golving van de vloer volgt. Bij MDF plakplinten kun je zelfs ook een beetje de muur volgen. Met muurplinten zul je bij grotere oneffenheden van de vloer een en ander moeten afschaven van de plint.

Helaas heft de combinatie van muur- en plakplinten de nadelen niet op :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• flaskk
Vandaag schuimbeton ingekomen, in driekwartier drukken ze er ff 11 kuub in. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rm3tQgF-CwyZnn0R1WAy0XFXofg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GR2BNKuwDYx9vkaaXVNTJP7l.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7oAPcsLbUDuYnk3x94WiIvlsWew=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jn7GehCajY8HCUhoIAaO2yoI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PzE_NrCleesOLrn99AGuqXXwXX4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pzwAMGC2hp2gzIGp96tFkFI4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:21
Zwartoog schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 10:58:
[...]
Beide hebben hun exclusieve voor- en nadeel. [...]
Wij hebben rubberen plakplinten op de vloer. Die kan je de vloer en de muur laten volgen. Heel handig hier aangezien zowel de muren als de vloer golven en we geen tijd hadden alles te egaliseren..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
flaskk schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 19:51:
Vandaag plafond in de woonkamer erin geknald en gedeeltelijk vloer eruit gesloopt, van weekend nog ff druk want maandag komt de betonboer.

Moet zeggen dat sommige dingen oprecht leuk vind om te doen.

[Afbeelding]
Dit is ook gewoon een leuke fase :)

Ik zie links een oude schoorsteen: denk eraan hier een roetisolerende primer op te smeren, meerdere lagen, anders krijg je roetdoorslag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18-08 16:30

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
flaskk schreef op maandag 15 juli 2024 @ 21:45:
[...]

Schuimbeton(morgen)
Voor jou te laat, maar misschien heeft een andere tweaker er wat aan, Beton en cementdek kan evt ook in 1 keer. Was het voorstel van de betonboer zelf, Zijn motivatie was dat hij het zo strak kan vlinderen dat je er gelijk met pvc op kunt, scheelt je een (andere) partij die terug moet komen voor de cementdekvloer en een eventuele partij met egaline, tuurlijk de meerprijs voor het vlinderen is er wel..

Dus pir - hunnebedjes - wapening - vvw - beton - pvc

Voor het idee, ik was qua beton/arbeid klaar voor 1800 incl. btw, (9 a 10cm voor 80m2)

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flaskk
Jelte,89 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 14:24:
[...]

Voor jou te laat, maar misschien heeft een andere tweaker er wat aan, Beton en cementdek kan evt ook in 1 keer. Was het voorstel van de betonboer zelf, Zijn motivatie was dat hij het zo strak kan vlinderen dat je er gelijk met pvc op kunt, scheelt je een (andere) partij die terug moet komen voor de cementdekvloer en een eventuele partij met egaline, tuurlijk de meerprijs voor het vlinderen is er wel..

Voor het idee, ik was qua beton/arbeid klaar voor 1800 incl. btw, (9 a 10cm voor 80m2)
Was dat ook met schuimbeton? Want volgens mij kan dat alleen met gewoon beton.

Google:
Schuimbeton doet alleen dienst als fundering en isolatiemiddel. Het is dus geen vloer waarop u direct kunt wonen. Schuimbeton moet altijd afgewerkt worden met een dekvloer van bijvoorbeeld anhydriet. Of met een woonbetonvloer.

[ Voor 14% gewijzigd door flaskk op 16-07-2024 14:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
Nee, 'gewoon' beton
(geen idee van de specificatie)

edit: correctie, de factuur er even bij gezocht, Beton C20-25 XC3 50% C-cement fijngrind, betonpomp storten en afwerken € 2800,-

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog

[Afbeelding]

Op zich geen probleem en werken knelkoppelingen goed. Ik heb in mijn watermeterput al 2x een gescheurde knelkoppeling gehad vanwege spanningscorrosie. Misschien pech, maar in jouw geval zou ik een solderdeerverloop naar tyleen doen (wel eerst het tyleenstuk+rubbertje eruit halen voor je gaat solderen).

Maar tyleen binnenshuis is erg ongebruikelijk.

Heb je ook goed gekeken naar tyleen + koppelingen met Kiwa keur? Niet alle tyleen is drinkwater gekeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trilliwilli
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 03-05 13:27
[...]

Jij gaat geen één vloerenbedrijf vinden die beton met een vloerverwarming kunnen storten :?

Met vriendelijke groet, William

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
Trilliwilli schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 14:40:
[...]

Jij gaat geen één vloerenbedrijf vinden die beton met een vloerverwarming kunnen storten :?
Tuurlijk wel :)

Wat ik bedoelde; ik deed het in twee keer, zelf folie en pir, netten en vvw en dan maar 1 keer een bedrijf laten komen...

Revive the guild!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21:46
[...]

Egaliseren zou ik altijd neerleggen bij de vloerbedekker.
Mocht de vloer niet helemaal lekker vlak zijn, dan is hij ervan. Anders is het roepen om vingerwijzen.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flaskk
Jelte,89 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 14:47:
[...]

Tuurlijk wel :)

Wat ik bedoelde; ik deed het in twee keer, zelf folie en pir, netten en vvw en dan maar 1 keer een bedrijf laten komen...
Ik heb de pir platen zelf gedaan, en rest mogen hun doen, mocht er ooit wat mis met de vloer zijn dan kan ik tenminste wijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
Flix20 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 15:17:
[...]

Egaliseren zou ik altijd neerleggen bij de vloerbedekker.
Mocht de vloer niet helemaal lekker vlak zijn, dan is hij ervan. Anders is het roepen om vingerwijzen.
I see what you did there ;)

Ik was ook wel sceptisch in het begin, daarom heb ik de vloerenlegger gevraagd om even een week van te voren te komen kijken/beoordelen, mocht het onvoldoende zijn dan kon de betonboer terugkomen om het te fixen...

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV

MJV

Ik zit even te puzzelen met realisatie leidingwerk kookeiland. Daarvoor moet koud+warmwater enkele meters worden verplaatst. Cementdekvloer gaat eruit, isolatie daaronder ook, dus tot het beton in dit geval.

Plan is om koudwaterleiding onder 10cm PIR te leggen. Daarbovenop zou dan de vloerverwarming komen. Is dit in orde als het gaat om legionellapreventie? Als ik de ISSO checklist hotspots probeer te begrijpen dan zou 150 minimale hartafstand (mha) voldoende zijn omdat er tussenisolatie zit? Of is dat alleen voor een verdiepingsvloer? Elders lees ik namelijk dat er idealiter 0,75m tussen zou moeten zitten.

Ik heb diverse mogelijkheden om dit eventueel op te lossen in deze fase:
- Koudwaterleiding stuk infrezen in betonvloer, eventueel zelfs in zand daaronder leggen, maar zal wel niet zo goed zijn voor die betonvloer natuurlijk..?
- Vloerverwarmmingslussen zo aanbrengen dat ze niet boven waterleiding liggen. Koude voeten is geen probleem denk ik, want er komt toch multiplank (hout) op.

Is een van deze oplossingen noodzakelijlk, of loopt het wel los/mag het vanwege tussenisolatie tussen vloerverwarming en koudwaterleiding?

[ Voor 6% gewijzigd door MJV op 16-07-2024 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:48
[...]

Dat is vast alweer even geleden? Voor 45m2 was ik in 2022 voor het storten van 11cm (gewoon)beton+vlinderen 2900 euro en 900 euro voor het staal(alleen de matten+hunnebedjes) kwijt. Dat na meerdere quotes.

Gekozen voor gewoon beton ipv. schuimbeton omdat ik dan dikker isolatie kon leggen. Uiteindelijk een iets lichtere vloer met een stuk hogere isolatiewaarde geworden en omdat je inderdaad dan in één keer alles kan doen. Al heeft na het vlinderen de vloeren legger wel zéér dun geegaliseerd.

Ga je zelf het meeste werk doen dan zou ik vloer op zand doen met EPS of PIR platen. Laat je het meeste doen, dan zou ik schuimbeton laten storten met daarover eventueel een dunne PIR plaat en daarover zandcement met hierin vvw. Dat kost veel minder tijd dan het zandbed perfect gedicht en vlak te krijgen.
flaskk schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 16:08:
[...]

Ik heb de pir platen zelf gedaan, en rest mogen hun doen, mocht er ooit wat mis met de vloer zijn dan kan ik tenminste wijzen.
Dan zullen ze terugwijzen dat je zelf de PIR Platen hebt gelegd en ze geen controle hebben gehad over het verdichten van het zandbed. :P

[ Voor 38% gewijzigd door LED-Maniak op 16-07-2024 20:06 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
MJV schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 19:32:
Ik zit even te puzzelen met realisatie leidingwerk kookeiland. Daarvoor moet koud+warmwater enkele meters worden verplaatst. Cementdekvloer gaat eruit, isolatie daaronder ook, dus tot het beton in dit geval.

Plan is om koudwaterleiding onder 10cm PIR te leggen. Daarbovenop zou dan de vloerverwarming komen. Is dit in orde als het gaat om legionellapreventie? Als ik de ISSO checklist hotspots probeer te begrijpen dan zou 150 minimale hartafstand (mha) voldoende zijn omdat er tussenisolatie zit? Of is dat alleen voor een verdiepingsvloer? Elders lees ik namelijk dat er idealiter 0,75m tussen zou moeten zitten.

Ik heb diverse mogelijkheden om dit eventueel op te lossen in deze fase:
- Koudwaterleiding stuk infrezen in betonvloer, eventueel zelfs in zand daaronder leggen, maar zal wel niet zo goed zijn voor die betonvloer natuurlijk..?
- Vloerverwarmmingslussen zo aanbrengen dat ze niet boven waterleiding liggen. Koude voeten is geen probleem denk ik, want er komt toch multiplank (hout) op.

Is een van deze oplossingen noodzakelijlk, of loopt het wel los/mag het vanwege tussenisolatie tussen vloerverwarming en koudwaterleiding?
Je hebt toch voldoende de debiet en heel regelmatige afname.
Ik zou me voor een keukenkraan echt geen zorgen maken over legionella hoor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flaskk
LED-Maniak schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 19:57:
[...]

Dat is vast alweer even geleden? Voor 45m2 was ik in 2022 voor het storten van 11cm (gewoon)beton+vlinderen 2900 euro en 900 euro voor het staal(alleen de matten+hunnebedjes) kwijt. Dat na meerdere quotes.

Gekozen voor gewoon beton ipv. schuimbeton omdat ik dan dikker isolatie kon leggen. Uiteindelijk een iets lichtere vloer met een stuk hogere isolatiewaarde geworden en omdat je inderdaad dan in één keer alles kan doen. Al heeft na het vlinderen de vloeren legger wel zéér dun geegaliseerd.

Ga je zelf het meeste werk doen dan zou ik vloer op zand doen met EPS of PIR platen. Laat je het meeste doen, dan zou ik schuimbeton laten storten met daarover eventueel een dunne PIR plaat en daarover zandcement met hierin vvw. Dat kost veel minder tijd dan het zandbed perfect gedicht en vlak te krijgen.

[...]

Dan zullen ze terugwijzen dat je zelf de PIR Platen hebt gelegd en ze geen controle hebben gehad over het verdichten van het zandbed. :P
Ja als ze willen mierenneuken kan dat altijd :) wij zitten trouwens op:

450 voorbereiding (achteraf prima zelf kunnen doen)
1260,- schuimbeton 47m2
Vv 1900,- met alle materiaal werk en pomp
Dekvloer 1700,-

Dus rond de 6500,- kwijt, maar dan wel van a tot z geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samoht93
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:02
Even 2 vraagjes over mijn tuinhuisje.

Afgelopen week is er een stuk dakbedekking losgewaaid van het dak van mijn tuinhuisje. Lijkt erop dat dit al een keer eerder gebeurd is en de vorige bewoners hier zo'n laag dakreparatie pasta opgedaan hadden. Maar is dus weer losgekomen.
Zit eraan te denken om 1 hele strook dakleer te vervangen. Klopt mijn aanname dat dit geplakt dakleer is en vervolgens de stroken met zo'n seal middel (kan even niet op de naam komen) zijn dicht gemaakt:
(voor nu had ik er even snel een strook dakleer overgelegd en met aluminium tape dichtgemaakt, maar moet snel even opgeslost worden).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xvy9WAwrThZf_WEowppDT-kIOag=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o0LQcGc7mtGEKhjdqQpxSMxj.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fKarSqhAkUj3yYGssX2Nz5vXwTA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6ze5OUUjQUiyeCcQbiUSDzKc.jpg?f=fotoalbum_tile

En nog tips qua goede verf/beits voor het hout van het huisje? Zat zelf te kijken naar Sikkens Rubbol EPS Thix en weer soortgelijke kleur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OKuWs-Avdhix9GtT2eRkNgoj7Hc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5eW4fNPxrGpFyxRrCrTj8OaJ.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vincm
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-09 15:51
MJV schreef op maandag 15 juli 2024 @ 22:07:
[...]
Zoals eerder gevraagd: waarom Tyleen?
Zwartoog schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 14:34:
[...]
Maar tyleen binnenshuis is erg ongebruikelijk.
Vanaf deze splitsing gaat het rechtstreeks weer naar buiten, alwaar het ondergronds na een meter of 10-12 op een andere Tyleen buis aangesloten wordt die er al lag.

Is er iets verkeerds aan het gebruiken van Tyleen? Ik dacht tegenwoordig vrij gebruikelijk.
Zwartoog schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 14:34:
[...]
Heb je ook goed gekeken naar tyleen + koppelingen met Kiwa keur? Niet alle tyleen is drinkwater gekeurd.
De slang en alle koppelstukken zijn goedgekeurd voor drinkwater :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huppelepups
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18-09 10:25
Ik heb een stalenlatei bij een erker die is gaan roesten bij de koppen. Onder andere hierdoor zitten er wat scheuren in mijn voorgevel. Is het mogelijk om die latei tegen roest te behandelen, zonder dat ik er overal bij kan komen? Anders moet er namelijk een nieuwe latei in.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h3_XwunI8U_cjaUXhYjxFnIDZVs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oTQW1e4047fF5hdxToP5L9Rk.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g1JXfsaUaTVtYnOcF0aOH81_qHg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hm3f4q3EnFLtCOlBehF58rqZ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
Wat is de onderbouwing dat deze scheuren door de stalen latei komen?
En op de foto is het niet echt duidelijk te zien, wat is het bouwjaar van de woning?

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
huppelepups schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 09:43:
Ik heb een stalenlatei bij een erker die is gaan roesten bij de koppen. Onder andere hierdoor zitten er wat scheuren in mijn voorgevel. Is het mogelijk om die latei tegen roest te behandelen, zonder dat ik er overal bij kan komen? Anders moet er namelijk een nieuwe latei in.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik denk dat de barsten komen door de grotere uitzetting van de poutrel tov de stenen muur.
En ik kan moeilijk geloven dat die zo ver doorgeroest is dat het begint te zakken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
Tommie12 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 10:51:
[...]

Ik denk dat de barsten komen door de grotere uitzetting van de poutrel tov de stenen muur.
En ik kan moeilijk geloven dat die zo ver doorgeroest is dat het begint te zakken...
Make sense, maar het lijkt me wat ongewoon dat (gezien de bouwstijl) ze toen stalen lateien gebruikten, vaak zie je bij oude huizen een gevelklem icm een rollaag,

Want ik zie ook een scheur 'achter' de erker, boven

(overigens, ik heb ook wel scheuren in de gevel, huis uit 1923...)

[ Voor 11% gewijzigd door Jelte,89 op 17-07-2024 10:58 ]

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huppelepups
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18-09 10:25
Jelte,89 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 10:39:
Wat is de onderbouwing dat deze scheuren door de stalen latei komen?
En op de foto is het niet echt duidelijk te zien, wat is het bouwjaar van de woning?
Jelte,89 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 10:57:
[...]

Make sense, maar het lijkt me wat ongewoon dat (gezien de bouwstijl) ze toen stalen lateien gebruikten, vaak zie je bij oude huizen een gevelklem icm een rollaag,

Want ik zie ook een scheur 'achter' de erker, boven

(overigens, ik heb ook wel scheuren in de gevel, huis uit 1923...)
Hier zitten scheuren die denk ik van de latei komen, de latei is duidelijk geroest aan de koppen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LoAYZfErHaCnRTb-6Midk42n8eQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QYqsmnS6S0VU8hditmootvG8.png?f=fotoalbum_large

Op de bovenste foto van mijn post zie je de stalen latei zitten tegen de houten verdiepingsvloerbalk, huis is uit 1927.
Het huis heeft ook funderingsschade, dus er zitten inderdaad ook scheuren hiervan in de gevel.
Nu is de funderinghersteld en wil ik het huis opnieuw gaan voegen en scheuren herstellen, maar deze latei kan ervoor zorgen dat er weer scheuren inkomen. Ik heb al meerdere metselaars/voegers langs laten komen die zeiden dat dit door de latei kwam, ook het funderingsbedrijf onderschreef dit.
Tuurlijk weet ik het niet zeker, maar ik wil liever niet het risico lopen dat er laten weer scheuren in komen.
Tommie12 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 10:51:
[...]

Hij is waarschijnlijk gaan uitzetten door de roest. Hij is in ieder geval niet doorgeroest.

Edit:
meer foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cccHcMKx9AJgYeL_kU2vEQYCsn0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HWYVEbCvkig9K5WkangUjWzp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bpzXILcK7ddhBo71tY15eAQccf4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/juhZp2FRB1oauUvXTDE78zxQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door huppelepups op 17-07-2024 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
Hmm, Ik zie het ja,

Ik zou dit voorleggen aan een constructeur, want een latei (ook beton) wordt normaliter zo aangebracht dat hij kan uitzetten/krimpen, vervangen voor beton voorkomt de werking namelijk niet.

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:42
Jelte,89 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 13:58:
Hmm, Ik zie het ja,

Ik zou dit voorleggen aan een constructeur, want een latei (ook beton) wordt normaliter zo aangebracht dat hij kan uitzetten/krimpen, vervangen voor beton voorkomt de werking namelijk niet.
Eens, al moet ik wel zeggen dat bij ons huis uit 1967 het bij beton net zo goed gebeurd. Scheurende stenen zijn ook niet geheel te voorkomen. Overal waar je twee verschillende materiaalsoorten hebt krijg je te maken met een net iets andere werking.

[ Voor 25% gewijzigd door TwingyTwingy op 17-07-2024 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XDJAkQzf4Eu5GxWaEb9JoUTaM7A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pblpx2YO9hnIHE1g59EvPQcF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_hd6CNhI7wNXKo7s-kno4rBKqyg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kryozB39vQSBjTAwQtGSoi9O.jpg?f=fotoalbum_large

Origineel jaren 30 dorpel , de buitenzijde is rot maar de binnenzijde niet. Zouden jullie hem voor de helft vervangen voor hardhout of geheel vervangen ? Ik kan hem een eenvoudig van bovenaf doorzagen met de multitool. Zit niet te wachten om weer op slopershoogte te komen , vandaar dat ik neig naar deelvervanging. Houtrotvuller en hardhouten balken heb ik nog wel.

En wat voor maatvoering / profiel onderdorpel moet je dan hebben ? Iemand tips ?

[ Voor 3% gewijzigd door Waypoint op 17-07-2024 14:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
Ik zou een deel vervangen, denk dat het profiel bij een kunstof onderdorpel niet overeen komt,
Bij deelvervanging/zelfmaak kun je ook het huidige profiel overnemen,

Je zou kunnen overwegen om een nieuwe kozijn en deur aan te schaffen, dan is deze ook gelijk tochtdicht etc

Revive the guild!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 20:53
huppelepups schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 12:07:
[...]

[...]

Hier zitten scheuren die denk ik van de latei komen, de latei is duidelijk geroest aan de koppen.
[Afbeelding]

Op de bovenste foto van mijn post zie je de stalen latei zitten tegen de houten verdiepingsvloerbalk, huis is uit 1927.
Het huis heeft ook funderingsschade, dus er zitten inderdaad ook scheuren hiervan in de gevel.
Nu is de funderinghersteld en wil ik het huis opnieuw gaan voegen en scheuren herstellen, maar deze latei kan ervoor zorgen dat er weer scheuren inkomen. Ik heb al meerdere metselaars/voegers langs laten komen die zeiden dat dit door de latei kwam, ook het funderingsbedrijf onderschreef dit.
Tuurlijk weet ik het niet zeker, maar ik wil liever niet het risico lopen dat er laten weer scheuren in komen.

[...]

Hij is waarschijnlijk gaan uitzetten door de roest. Hij is in ieder geval niet doorgeroest.

Edit:
meer foto's
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat wordt een nieuwe verzinkte ligger, dit ga je niet zo oplossen.
Zo te zien zit de bestaande ligger alleen maar in de menie, dat is natuurlijk vragen om moeilijkheden in een gevel.
Dus dakje erker slopen, gevel stutten, ligger eruit, nieuwe folies erin en nieuwe ligger en de boel weer dicht maken. Heb ditzelfde geintje een keer gerepareerd bij m'n zwager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 20:53
Wat zouden jullie doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ieg20QuXmAjX50CufTjXINGyCOY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zlSX6hesHVynBWeVEExOzAEB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D_6njZoVkKwNRp-yzprat1eQgDk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/thSRjuMDY1bAhkPk12ypTCrh.jpg?f=fotoalbum_large

Voor ons wc-raam is doorgemetseld, zo'n typisch jaren 60 ding.
Ik wil de flex er in zetten en het kozijn vrij maken.
Zoals je ziet geen rollaag. Wat zal ik doen? Proberen er een latei tussen/onder te krijgen of gewoon eruit zagen en zo laten?

Er zitten een aantal lagen boven, waar een betonnen randbalk over loopt die de sporenkap van onze bungalow draagt. Niet echt een zwaar belast stuk dus.

We gaan de woning nog een keer geheel keimen, dus ik maak me niet druk als ik een deel eruit moet halen voor een latei en opnieuw moet voegen.

Ik neig naar gewoon zagen en kijken wat er gebeurt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 18:10

Rzaan

Altijd zoekende

In mijn buitenmuur zit een gat waar ooit de buis van de afzuigkap naar buiten kwam. Deze wil ik dichtmaken.
Daarvoor heb ik wat bakstenen op maat getikt en die gaan het gat mooi vullen.
Ik wil wel gewoon voegen.
Kan ik voegmortel ook gebruiken om de stenen te 'metselen'. Of moet ik speciaal nog metselspecie hiervoor gaan halen?

(ik heb ook nog wat betonmortel en zandcementmortel over. Voegmortel heb ik ook nog)

[ Voor 3% gewijzigd door Rzaan op 17-07-2024 19:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Analamoebe schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 18:48:
Wat zouden jullie doen?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Voor ons wc-raam is doorgemetseld, zo'n typisch jaren 60 ding.
Ik wil de flex er in zetten en het kozijn vrij maken.
Zoals je ziet geen rollaag. Wat zal ik doen? Proberen er een latei tussen/onder te krijgen of gewoon eruit zagen en zo laten?

Er zitten een aantal lagen boven, waar een betonnen randbalk over loopt die de sporenkap van onze bungalow draagt. Niet echt een zwaar belast stuk dus.

We gaan de woning nog een keer geheel keimen, dus ik maak me niet druk als ik een deel eruit moet halen voor een latei en opnieuw moet voegen.

Ik neig naar gewoon zagen en kijken wat er gebeurt :P
dat heeft niet zoveel zin, in eerste instantie blijft die 50 cm namelijk 99,999999% gewoon zitten. :9 het gaat erom of het er met de jaren langzaam uit komt vallen, ik denk het niet, maar ik zou er toch een latei in maken. omdat je geen zin hebt in gezeur later. vooral begin jaren 60 is nog wisseld qua kwaliteit metselspecie, ik zou er niet te hard op gokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Rzaan schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 19:00:

Kan ik voegmortel ook gebruiken om de stenen te 'metselen'. O
Dat is geen probleem je hebt wel een fractie minder cement waarschijnlijk nabehandelen is wellicht dus nog belangrijker. Dwz. afschermen van de zon en vochtig houden.
Pagina: 1 ... 393 ... 467 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/