Hoeveel dagen ongeveer?twain4me schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 19:32:
[...]
Dat is geen probleem je hebt wel een fractie minder cement waarschijnlijk nabehandelen is wellicht dus nog belangrijker. Dwz. afschermen van de zon en vochtig houden.
Hi allemaal,
Mijn voordeur klemt eigenlijk het hele jaar door. Helaas is het niet zomaar op te lossen met het stellen van de schanieren, want de deur en/of het kozijn zijn gewoon niet haaks ofzo. Zo ziet het er overdreven gezien uit:
/f/image/wbgtN49yvyjFVtoCSOMvUrEP.png?f=fotoalbum_large)
Dus, ik denk dat ik wat hout moet verwijderen om de boel weer passend te maken. Dan zijn er twee opties natuurlijk: van de deursponning in het kozijn of van de deur.
Het kozijn lijkt mij het makkelijkste omdat de deur er dan niet uit hoeft (zwaar en kan ieder moment stoppen), schilderen minder werk is, en het beslag verwijderen makkelijker is (enkel 3 slotplatsen van de driepuntsluiting).
Maar hoe haal ik ongeveer 1-2 mm hout netjes egaal van de hele deursponning? Bandschuurmachine, frees, delta? Heeft iemand een tip?
Of zou jij het heel anders aanpakken?
Mijn voordeur klemt eigenlijk het hele jaar door. Helaas is het niet zomaar op te lossen met het stellen van de schanieren, want de deur en/of het kozijn zijn gewoon niet haaks ofzo. Zo ziet het er overdreven gezien uit:
/f/image/wbgtN49yvyjFVtoCSOMvUrEP.png?f=fotoalbum_large)
Dus, ik denk dat ik wat hout moet verwijderen om de boel weer passend te maken. Dan zijn er twee opties natuurlijk: van de deursponning in het kozijn of van de deur.
Het kozijn lijkt mij het makkelijkste omdat de deur er dan niet uit hoeft (zwaar en kan ieder moment stoppen), schilderen minder werk is, en het beslag verwijderen makkelijker is (enkel 3 slotplatsen van de driepuntsluiting).
Maar hoe haal ik ongeveer 1-2 mm hout netjes egaal van de hele deursponning? Bandschuurmachine, frees, delta? Heeft iemand een tip?
Of zou jij het heel anders aanpakken?
Ja gewoon de deur aanpakken en dan is de scharnierkant soms makkelijker dan de slotkant ingeval van een driepuntsluiting. Zolang het kozijn aan de scharnierkant niet rond staat, zou ik niets aan het kozijnhout doen.
[ Voor 18% gewijzigd door twain4me op 17-07-2024 21:09 ]
Meet de sponningmaat van je kozijn eens een paar keer op, links rechts, onder en boven. En twee diagonalen. Dan heb je een goede indicatie hoe je kozij n erbij staat.
Wat er gebeurt zal wel meevallen, maar ik zou denk ik gewoon voor een stalen latei gaanAnalamoebe schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 18:48:
Wat zouden jullie doen?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Voor ons wc-raam is doorgemetseld, zo'n typisch jaren 60 ding.
Ik wil de flex er in zetten en het kozijn vrij maken.
Zoals je ziet geen rollaag. Wat zal ik doen? Proberen er een latei tussen/onder te krijgen of gewoon eruit zagen en zo laten?
Er zitten een aantal lagen boven, waar een betonnen randbalk over loopt die de sporenkap van onze bungalow draagt. Niet echt een zwaar belast stuk dus.
We gaan de woning nog een keer geheel keimen, dus ik maak me niet druk als ik een deel eruit moet halen voor een latei en opnieuw moet voegen.
Ik neig naar gewoon zagen en kijken wat er gebeurt
Dat zijn L-profielen. Dus dan is makkelijkste om de steen links of rechts boven ook even los te maken. Dan latei inschuiven, steen er onder en done. Daarna de rest gewoon weghalen.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
In feite hangt er maar 1 strek "los", links en rechts wordt nog door een klezoor gedragen, maar ik denk dat ik toch maar op zeker ga en een hoeklijntje erin pruts.twain4me schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 19:24:
[...]
dat heeft niet zoveel zin, in eerste instantie blijft die 50 cm namelijk 99,999999% gewoon zitten.het gaat erom of het er met de jaren langzaam uit komt vallen, ik denk het niet, maar ik zou er toch een latei in maken. omdat je geen zin hebt in gezeur later. vooral begin jaren 60 is nog wisseld qua kwaliteit metselspecie, ik zou er niet te hard op gokken.
Ik heb nog wel een L100x100x10 op m'n werk liggen, die laat ik wel even verzinkenThe Eagle schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 21:19:
[...]
Wat er gebeurt zal wel meevallen, maar ik zou denk ik gewoon voor een stalen latei gaan
Dat zijn L-profielen. Dus dan is makkelijkste om de steen links of rechts boven ook even los te maken. Dan latei inschuiven, steen er onder en done. Daarna de rest gewoon weghalen.
Bij ons is die ligger ook vervangen tijdens de renovatie.huppelepups schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 12:07:
[...]
[...]
Hier zitten scheuren die denk ik van de latei komen, de latei is duidelijk geroest aan de koppen.
[Afbeelding]
Op de bovenste foto van mijn post zie je de stalen latei zitten tegen de houten verdiepingsvloerbalk, huis is uit 1927.
Het huis heeft ook funderingsschade, dus er zitten inderdaad ook scheuren hiervan in de gevel.
Nu is de funderinghersteld en wil ik het huis opnieuw gaan voegen en scheuren herstellen, maar deze latei kan ervoor zorgen dat er weer scheuren inkomen. Ik heb al meerdere metselaars/voegers langs laten komen die zeiden dat dit door de latei kwam, ook het funderingsbedrijf onderschreef dit.
Tuurlijk weet ik het niet zeker, maar ik wil liever niet het risico lopen dat er laten weer scheuren in komen.
[...]
Hij is waarschijnlijk gaan uitzetten door de roest. Hij is in ieder geval niet doorgeroest.
Edit:
meer foto's
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Omdat we toen ook flink zijn gaan isoleren, hebben we hem aan de buitenkant ook goed ingepakt met pir, en daar een zinken bak omheen laten maken.
Hierdoor vormt de latei geen koudebrug meer, en heb je ook geen kans op condensatie op de latei.
![]() | ![]() |
[ Voor 17% gewijzigd door FRANQ op 18-07-2024 09:48 ]
Ter leer en vermaak; welke stappen zou je nog meer moeten/kunnen nemen bij zo'n ligger?Analamoebe schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 18:33:
[...]
Dat wordt een nieuwe verzinkte ligger, dit ga je niet zo oplossen.
Zo te zien zit de bestaande ligger alleen maar in de menie, dat is natuurlijk vragen om moeilijkheden in een gevel.
Dus dakje erker slopen, gevel stutten, ligger eruit, nieuwe folies erin en nieuwe ligger en de boel weer dicht maken. Heb ditzelfde geintje een keer gerepareerd bij m'n zwager.
PSN: Flix20-NL
De oorzaak van de corrosie zoeken en aanpakken. Bij m'n zwager was de oorzaak het foutief/ontbrekende waterkering in de spouw. Dus het vocht wat tegen de isolatie of binnenspouwblad naar beneden liep bij sterke slagregen, werd niet naar buiten afgevoerd maar kwam boven op de stalen ligger terecht.Flix20 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 09:46:
[...]
Ter leer en vermaak; welke stappen zou je nog meer moeten/kunnen nemen bij zo'n ligger?
Uiteindelijk hebben we de halve erker gesloopt en de hele aansluiting op de gevel opnieuw gemaakt, nieuwe stalen ligger erin en het buitenspouwblad voorzien van een Ubbink Isolatiesteen en nieuwe slabbe richting binnenspouwblad.
Hoeveel kostte het om dat zinken dak opnieuw te maken?FRANQ schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 09:13:
[...]
Bij ons is die ligger ook vervangen tijdens de renovatie.
Omdat we toen ook flink zijn gaan isoleren, hebben we hem aan de buitenkant ook goed ingepakt met pir, en daar een zinken bak omheen laten maken.
Hierdoor vormt de latei geen koudebrug meer, en heb je ook geen kans op condensatie op de latei.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Helaas heb ik geen spouwmuurAnalamoebe schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 10:13:
[...]
De oorzaak van de corrosie zoeken en aanpakken. Bij m'n zwager was de oorzaak het foutief/ontbrekende waterkering in de spouw. Dus het vocht wat tegen de isolatie of binnenspouwblad naar beneden liep bij sterke slagregen, werd niet naar buiten afgevoerd maar kwam boven op de stalen ligger terecht.
Uiteindelijk hebben we de halve erker gesloopt en de hele aansluiting op de gevel opnieuw gemaakt, nieuwe stalen ligger erin en het buitenspouwblad voorzien van een Ubbink Isolatiesteen en nieuwe slabbe richting binnenspouwblad.

Geen idee, dat viel bij ons in een hele renovatie.huppelepups schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 10:42:
[...]
Hoeveel kostte het om dat zinken dak opnieuw te maken?
Sorry
Met deze mooie dagen ben ik aan de slag gegaan met het opknappen van mijn stolpdeuren. Er zit geen houtrot in maar de verbinding tussen de stijl en regel/onderdorpel zit wel los. De originele houtverbinding van de onderdorper met de stijl is afgebroken. Er is ooit eens een hoekijzer in gezet om er weer wat stevigheid in te krijgen maar door roest van het hoekijzer en de schroeven drukt dit de verf aan de binnenzijde kapot. Ik heb inmiddels het hoekijzer er uitgehaald en een stuk afgebrand en ontdaan van plamuur. Wat ik het liefst zou willen is een stevige verbinding tussen onderdorpel en stijl zonder gebruik te maken van een hoekijzer.
Hoe zouden jullie dit aanpakken? Ik zie zelf eigenlijk 2 opties.
1. Losse delen van de stijl (vooral onderkant wijkt het hout) met bruislijm herstellen en vastklemmen. Vervolgens het verbindingshout terugplaatsen en aan de kopse kant met bruislijm insmeren zodat er een hechting met de onderdorpel ontstaat. Resterende gaten opvullen met epoxy. Zou dat voldoende stevigheid bieden of zou ik met een lange houtboor nog gaten horizontaal vanaf de stijl in de dorper moeten boren en hier deuvels in moeten zetten?
2. Een stuk van de dorpel uitzagen en hier een nieuw stuk hout in plaatsen en dit met epoxy verlijmen aan de stijlen.:strip_exif()/f/image/LYwTOWWcJtYyAs94oKbZt9XQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/45ZxQrtSTPbe1K4C8pKWz25f.jpg?f=fotoalbum_large)
Hoe zouden jullie dit aanpakken? Ik zie zelf eigenlijk 2 opties.
1. Losse delen van de stijl (vooral onderkant wijkt het hout) met bruislijm herstellen en vastklemmen. Vervolgens het verbindingshout terugplaatsen en aan de kopse kant met bruislijm insmeren zodat er een hechting met de onderdorpel ontstaat. Resterende gaten opvullen met epoxy. Zou dat voldoende stevigheid bieden of zou ik met een lange houtboor nog gaten horizontaal vanaf de stijl in de dorper moeten boren en hier deuvels in moeten zetten?
2. Een stuk van de dorpel uitzagen en hier een nieuw stuk hout in plaatsen en dit met epoxy verlijmen aan de stijlen.
:strip_exif()/f/image/LYwTOWWcJtYyAs94oKbZt9XQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/45ZxQrtSTPbe1K4C8pKWz25f.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/dXJbXHWG6DwebCK0Bd2Uk4Pj.jpg?f=fotoalbum_large)
Zijn er nog tips voor het realiseren van een camera aan de garage? Ik wil een camera met PoE aansluiten, dus moet er een UTP kabel vanuit de garage naar buiten. Ik zou het liefste van binnen naar buiten boren, maar volgens mij is dit niet gebruikelijk? Dit omdat ik van binnen precies weet waar ik de kabel wil laten uitkomen en qua hoogte de camera toch een klein stukje naar boven moet waarschijnlijk. Het is een geisoleerde stenen garage.
Verder dacht ik aan onder een hoek boren zodat het water niet naar binnen loopt bij de regen en gebruik te maken van een PVC buis, dus niet alleen de kabel door het gat stoppen
Hoor graag of er nog andere zaken zijn waar ik rekening mee moet houden
Verder dacht ik aan onder een hoek boren zodat het water niet naar binnen loopt bij de regen en gebruik te maken van een PVC buis, dus niet alleen de kabel door het gat stoppen
Inderdaad onder een kleine hoek boren. Verder kun je denken aan dat je door je gevenisolatie moet boren.sheane schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 15:07:
Zijn er nog tips voor het realiseren van een camera aan de garage? Ik wil een camera met PoE aansluiten, dus moet er een UTP kabel vanuit de garage naar buiten. Ik zou het liefste van binnen naar buiten boren, maar volgens mij is dit niet gebruikelijk? Dit omdat ik van binnen precies weet waar ik de kabel wil laten uitkomen en qua hoogte de camera toch een klein stukje naar boven moet waarschijnlijk. Het is een geisoleerde stenen garage.
Verder dacht ik aan onder een hoek boren zodat het water niet naar binnen loopt bij de regen en gebruik te maken van een PVC buis, dus niet alleen de kabel door het gat stoppenHoor graag of er nog andere zaken zijn waar ik rekening mee moet houden
Qua boren: beiden kan, maar aan de "andere" kant vliegt er doorgaans een stukje steen/stuckwerk af. Dat is van buiten geen gezicht, maar binnen kun je dit wel makkelijk bijwerken. Sowieso met een dun boortje beginnen, en rustig boren. Dan kun je daarna met een dikkere boor aan beide kanten dikker boren.
Wat ook kan helpen is als iemand aan de andere kant een plank tegen de muur drukt, dat verminderd ook het risico dat er grote stukken wegketsen.
Ik bedoelde meer in algemene zin. Als je een stalen balk gaat plaatsen ter vervanging van een draagmuur.Analamoebe schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 10:13:
[...]
De oorzaak van de corrosie zoeken en aanpakken. Bij m'n zwager was de oorzaak het foutief/ontbrekende waterkering in de spouw. Dus het vocht wat tegen de isolatie of binnenspouwblad naar beneden liep bij sterke slagregen, werd niet naar buiten afgevoerd maar kwam boven op de stalen ligger terecht.
PSN: Flix20-NL
Dat is wel heel algemeenFlix20 schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 08:33:
[...]
Ik bedoelde meer in algemene zin. Als je een stalen balk gaat plaatsen ter vervanging van een draagmuur.
Ik heb thuis bijvoorbeeld 1 dragende wand gesloopt en voorzien van een stalen portaal, omkleed met 100+ jaar oud eiken.
:strip_exif()/f/image/IDGGJAXrglOVrjHitsvoUigD.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/oRzIO0Mjddh9MF7NklQsXdIM.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat tips: laat een constructeur liggers en eventuele kolommen uitrekenen.
Tijdelijk ondersteunen van de bovenliggende en omliggende constructie is cruciaal. En dan het goed ondervullen van alle constructies, zodat je een gelijkmatige belasting krijgt en niet een puntbelasting.
😣#$%&€°©
Wcpot lekt. Net opgehangen.
Vermoedelijk de water invoer.
Wcpot is daar niet geglazuurd. En die rubberen ringen dop als afsluiting lekt vermoedelijk water.
:strip_exif()/f/image/Vcjk12XEYbPIwxkQBfoqKYEI.jpg?f=fotoalbum_large)
Pot is er nu af en ik laat de boel even drogen.
Wat zou het beste zijn om de afsluiting beter te maken?
Siliconekit tussen die ringen en dan er in duwen?
Of vaseline de petroleum jelly?
Wcpot is daar niet geglazuurd. En die rubberen ringen dop als afsluiting lekt vermoedelijk water.
:strip_exif()/f/image/Vcjk12XEYbPIwxkQBfoqKYEI.jpg?f=fotoalbum_large)
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Knap gedaan, ik zou het niet zomaar aandurven. Kans dat het mis gaat is misschien niet zo groot, impact dan weer welAnalamoebe schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 09:24:
[...]
Dat is wel heel algemeen
Ik heb thuis bijvoorbeeld 1 dragende wand gesloopt en voorzien van een stalen portaal, omkleed met 100+ jaar oud eiken.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wat tips: laat een constructeur liggers en eventuele kolommen uitrekenen.
Tijdelijk ondersteunen van de bovenliggende en omliggende constructie is cruciaal. En dan het goed ondervullen van alle constructies, zodat je een gelijkmatige belasting krijgt en niet een puntbelasting.
Kun je vertellen hoe die ombouw van oud eiken hebt gemaakt?
Hoe ziet het geheel eruit? Heb je een foto van een iets verdere afstand?copykat schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 17:19:
😣#$%&€°©![]()
[Afbeelding]
Eigenlijk wil je niet die lapmiddelen gebruiken die je opnoemt, dat gaat ooit weer eens lekken. Het zou waterdicht moeten zijn zoals de fabrikant voorschrijft. Waarschijnlijk alleen een rubber dus.
Maar ik ken wel iemand die 3x zun pot heeft teruggestuurd omdat die lekte. Na goed kijken bleek dat er haarscheurtjes in die potten zaten..... uiteindelijk een andere pot "gekocht". 🙂
basjuuhhh schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 18:10:
[...]
Hoe ziet het geheel eruit? Heb je een foto van een iets verdere afstand?
Eigenlijk wil je niet die lapmiddelen gebruiken die je opnoemt, dat gaat ooit weer eens lekken. Het zou waterdicht moeten zijn zoals de fabrikant voorschrijft. Waarschijnlijk alleen een rubber dus.
Maar ik ken wel iemand die 3x zun pot heeft teruggestuurd omdat die lekte. Na goed kijken bleek dat er haarscheurtjes in die potten zaten..... uiteindelijk een andere pot "gekocht". 🙂
:strip_exif()/f/image/mheMXXYaKXzvDsUCGS29rCk9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/H5QFLR4vtOYeH6fCQyVhGQ8Q.jpg?f=fotoalbum_large)
Kan geen scheurtjes ontdekken.
Meestal smeer je vaseline over de rubbers.
Of is dit die emmer die installateurs over die rubber seals smeren vlak voor montage?
https://www.sanitairwinke...dichtingspasta-pot-450-ml.
[ Voor 7% gewijzigd door copykat op 19-07-2024 18:56 ]
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Ja je kunt er zoiets wel op smeren, maar of dat het "waterdicht" maakt betwijfel ik.is het toevallig zo'n randloze pot? Die water met zo'n gootje rond spoelt?copykat schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 18:16:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Of is dit die emmer die installateurs over die rubber seals smeren vlak voor montage?
Is dat vaseline en afdichtingspul er niet voor om die rubber soepel te houden etc.? Anders droogt die na verloop van tijd uit denk ik.
[ Voor 6% gewijzigd door basjuuhhh op 19-07-2024 19:15 ]
Kolmat is daar niet voor bedoeld. Is een pasta die gebruikt moet worden met hennep (of alternatief) om schroefdraad afte dichten.copykat schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 18:16:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Rubber kan je insmeren met vaseline. Helpt met het afdichten ervan, al is dat wel beperkt.
Als je het rubber er zo in doet, gaat het dan zwaar of juist heel makkelijk? Kan je zien of het rondom goed aan zit?
The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.
Ik heb net een andere seal gekocht met zachter rubberthijsco19 schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 19:52:
[...]
Kolmat is daar niet voor bedoeld. Is een pasta die gebruikt moet worden met hennep (of alternatief) om schroefdraad afte dichten.
Rubber kan je insmeren met vaseline. Helpt met het afdichten ervan, al is dat wel beperkt.
Als je het rubber er zo in doet, gaat het dan zwaar of juist heel makkelijk? Kan je zien of het rondom goed aan zit?
https://www.hornbach.nl/p...-o-55-mm-inlaat/10626479/
Die zwarte ging er strak in en met pijp terug halen bleef die seal ring zitten.
Toch voor de zekerheid die witte er in gezet.
Rubbers in gesmeerd met vaseline aan de stortbak kant en die manchet/seal die op de pot gaan.
Ik heb hem er net op gezet en ga straks 10liter uit een emmer in de wc gooien.
Paar velletjes wcpapier onder de pot en dan later kijken of ik vocht heb.
Dan is de afvoer t probleem. Zoniet even 2x 3x doortrekken en dan weer kijken.
Met een beetje geluk is het nu opgelost.
Voor de zekerheid maar even weekje wachten met kitten.
ik had je reactie even gemist,
48 uur is prima. niet te gek, want dan ga je juist cement uitspoelen en krijg je cement sluier op de stenen eromheen.
Ik heb ook een keer een pot gehad die lek was, nergens te zien maar er bleef water komen uit een gat in de pot, blijkbaar zat het scheurtje ergens aan de binnenkant. Ze hebben het twee keer geprobeerd te repareren maar uiteindelijk maar een nieuwe pot gehaald en toen was het opgelost.copykat schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 18:16:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Kan je zien waar het water uit komt?
Het liep langs de tegel naar de vloer. Mn kit was zacht vd hoek.Pizzalucht schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 00:03:
[...]
Ik heb ook een keer een pot gehad die lek was, nergens te zien maar er bleef water komen uit een gat in de pot, blijkbaar zat het scheurtje ergens aan de binnenkant. Ze hebben het twee keer geprobeerd te repareren maar uiteindelijk maar een nieuwe pot gehaald en toen was het opgelost.
Kan je zien waar het water uit komt?
Ik twijfel nog of die tegel misschien een fractie te hoog gesneden is bij de stort inlaat door de vorige bewoner/zijn klusser.(als je goed kijkt is er MDF gebruikt en geen watervaste hechtplaat/multiplex. Dus ik vermoed geen bedrijf maar een zwartwerker en of prutser.)
* copykat moet de wc nog eens helemaal op nieuw doen maar dat is nu even niet ingepland.
En dat misschien met de pot aandraaien die inlaat pijp iets omhoog gedrukt word/werd.
Dat zou het water langs de inletpijp naar de tegel brengen.
Met een endoscope. 23 euro van de temu

Dus dat impliceert invoer problemen.
:strip_exif()/f/image/H5QFLR4vtOYeH6fCQyVhGQ8Q.jpg?f=fotoalbum_large)
Ben nu een paar keer aan het doortrekken.( zonder gebruik)
Die andere seal ring en wat extra "vet" zal misschien voldoende zijn om de boel vocht dicht te houden.
Indien dit niet helpt dat ik die tegels van de pijpgaten wat afknabbelen, meer ruimte maken, om zeker te weten dat dat niet de oorzaak is.(misschien had die andere pot nét even andere hoogtes en maatgeving.)
Weet iemand of ik die stortpijp rubber (stortbak kant) makkelijk zou kunnen vervangen of is dat ingelijmd en vervangen geeft meer problemen dan laten zitten?
[ Voor 6% gewijzigd door copykat op 20-07-2024 10:21 ]
Situatie: slaapkamer in jaren 60 huis. We willen deze opnieuw gaan behangen met glasvezel en dan latexverf er overheen. Zo hebben we dat al vaker in andere kamers gedaan.
Eerst moest het oude behang er af (vorige bewoners hebben vaak her-behangen en dan steeds laag over laag over laag). En daarbij kwamen we verschillende gaten in het stukwerk tegen. De meeste klein (van boorgaatjes en dergelijke), maar ook een paar grotere, zeg zo'n 10 cm doorsnee en 2 a 3 cm diep. Dit heb ik afgelopen woensdag opgevuld met Rotband.
Nu mijn vraag: Wanneer zou het gips droog genoeg zijn om verder te kunnen gaan met behangen?
Het voelt op zich droog aan, maar de plekken zien er nog wel grijs uit. Moet dat uiteindelijk niet wit worden?
We zijn een beetje bang dat als we nu zouden gaan behangen voordat het 100% droog is, we last van eventuele restjes vocht zouden kunnen krijgen. Denk aan schimmel o.i.d. Is dat reëel?
Eerst moest het oude behang er af (vorige bewoners hebben vaak her-behangen en dan steeds laag over laag over laag). En daarbij kwamen we verschillende gaten in het stukwerk tegen. De meeste klein (van boorgaatjes en dergelijke), maar ook een paar grotere, zeg zo'n 10 cm doorsnee en 2 a 3 cm diep. Dit heb ik afgelopen woensdag opgevuld met Rotband.
Nu mijn vraag: Wanneer zou het gips droog genoeg zijn om verder te kunnen gaan met behangen?
Het voelt op zich droog aan, maar de plekken zien er nog wel grijs uit. Moet dat uiteindelijk niet wit worden?
We zijn een beetje bang dat als we nu zouden gaan behangen voordat het 100% droog is, we last van eventuele restjes vocht zouden kunnen krijgen. Denk aan schimmel o.i.d. Is dat reëel?
Je water of je wasbak?Verwijderd schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 12:35:
Hi,
Iemand idee hoe ik onderstaande bout kan losmaken. Steeksleutel past niet en een wastafelsleutel van de Praxis ook niet want te krap helaas.
[Afbeelding]
Je water kan je vaak met een waterpomptang, sleutel tang is net te dik, los krijgen.
En anders met een oude platte schroeven draaier proberen los te tikken. Messing is zacht genoeg om een gleufje te tikken. Onder een hoek tegen de klok in (als t goed is. Even testen met eentje die je in je bakkie hebt. 😁) tikkies geven.
Of een pijpsleutel in de lengte open slijpen zodat je leiding er doorheen kan.
Ik ben NOG niet aan het klussen maar meer in de ontwerpfase van een Kattenren(catio)
We hebben er al een die ik ooit gemaakt heb maar die ga ik verbouwen met de kennis en geduld van nu.
Maar ik stuit op een pro... uitdaging.
:fill(white):strip_exif()/f/image/wPyPIONgD0aSODneYM3AMJOG.png?f=user_large)
Hoe gaan jullie om met die hoeken.
Het frame bestaat uit 44x44 douglas balken die ik ga impregneren(of geimpregneerde kopen) het zijn losse frames die bijelkaar gehouden worden met koplatten(of hoe die heten)
Maken jullie daar pas-stukken in of de balken bewerken in diezelfde hoek ?
Full :
We hebben er al een die ik ooit gemaakt heb maar die ga ik verbouwen met de kennis en geduld van nu.
Maar ik stuit op een pro... uitdaging.
:fill(white):strip_exif()/f/image/wPyPIONgD0aSODneYM3AMJOG.png?f=user_large)
Hoe gaan jullie om met die hoeken.
Het frame bestaat uit 44x44 douglas balken die ik ga impregneren(of geimpregneerde kopen) het zijn losse frames die bijelkaar gehouden worden met koplatten(of hoe die heten)
Full :
:fill(white):strip_exif()/f/image/LZrxujabxu7OYtF3RWwrcUz3.png?f=user_large)
[ Voor 12% gewijzigd door Solid Seal op 20-07-2024 16:16 ]
Kies je zelf voor, als je het best vindt dat ze gewoon openstaan, dan doe je er lekker niks mee. Wat jij zegt kan ook, al zou ik er dan altijd voor kiezen om de balkjes gewoon zelf in een hoek te zagen zodat ze makkelijk verlijmd en geschroefd kunnen worden (en kost je minder hout). Of je kan er gewoon een opdeklatje tegen gooien. Of...Solid Seal schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 16:10:
Wat jij wil dus
Dat is makkelijkSlonzo schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 16:16:
[...]
Kies je zelf voor, als je het best vindt dat ze gewoon openstaan, dan doe je er lekker niks mee. Wat jij zegt kan ook, al zou ik er dan altijd voor kiezen om de balkjes gewoon zelf in een hoek te zagen zodat ze makkelijk verlijmd en geschroefd kunnen worden (en kost je minder hout). Of je kan er gewoon een opdeklatje tegen gooien. Of...
Wat jij wil dus
Verwijderd
Water, moet een lekkende kraan vervangen echter is de ruimte zeer beperkt. Waterpomp tang geprobeerd alleen krijg er maar geen goed grip op. Ik zal je andere tips probwren, dank!copykat schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 15:27:
[...]
Je water of je wasbak?
Je water kan je vaak met een waterpomptang, sleutel tang is net te dik, los krijgen.
En anders met een oude platte schroeven draaier proberen los te tikken. Messing is zacht genoeg om een gleufje te tikken. Onder een hoek tegen de klok in (als t goed is. Even testen met eentje die je in je bakkie hebt. 😁) tikkies geven.
Of een pijpsleutel in de lengte open slijpen zodat je leiding er doorheen kan.
Anders een steeksleutel voor een paar dubbeltjes bij de kringloop halen en een stuk vanaf slijpen om em passend te maken
MSI K7T266 Pro2|AMD Athlon XP 1800+|512 MB DDR|Leadtek Geforce 2 Ti 64 MB DDR|LG 16x DVD|IBM 60 GB 7200 rpm HD|Creative soundworks DTT3500 speakers|IIyama A902MT|Wacom Graphire 2|Logitech Mouseman Dual optical & MX500|Creative soundbl. Audigy|Trust sp
Ik vermoed dat als je die plastic ring die helemaal bovenaan zit los draait, je de hele boel los zet. En je meer ruimte kunt creëren om hem los te makenVerwijderd schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 12:35:
Hi,
Iemand idee hoe ik onderstaande bout kan losmaken. Steeksleutel past niet en een wastafelsleutel van de Praxis ook niet want te krap helaas.
[Afbeelding]
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Als je zoekt op “multifunctionele kraansleutel” dan zie je dat er op deze vraag al ingesprongen is door allerlei bedrijfjes. Via Amazon oa de “Alicer 8 in 1” sleutel. Zelf geen ervaring met dat item, maar wel met 45 minuten prutsen met andere tangen onder een ellendige hoek onder mijn gootsteen, dus had deze onthouden toen ik hem later eens langs zag komen in een reclame…Verwijderd schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 12:35:
Hi,
[Afbeelding]
Verwijderd
Klopt, ook gezien. Dat wordt mijn laatste optie indien bovengenoemde tips niet werkenValorian schreef op zondag 21 juli 2024 @ 09:06:
[...]
Als je zoekt op “multifunctionele kraansleutel” dan zie je dat er op deze vraag al ingesprongen is door allerlei bedrijfjes. Via Amazon oa de “Alicer 8 in 1” sleutel. Zelf geen ervaring met dat item, maar wel met 45 minuten prutsen met andere tangen onder een ellendige hoek onder mijn gootsteen, dus had deze onthouden toen ik hem later eens langs zag komen in een reclame…
@Solid Seal makkelijkse is schaven over de lengte.
hoek uitzetten en door trekken over de lengte met een potlood en schaaf er over totdat je de juiste hoek hebt.
@Valorian ha deze heb ik in mn mandje gedaan . voor een 10tje kan je die mooi eens mee bestellen met een item die je (echt) nodig hebt.
ik heb zo'n unversele kraansleutel gekocht ( die voornamelijk voor de plastic wartel is van de kraan zelf) en zoals @Verwijderd beschrijft is die soms ook een probleem wegens weinig ruimte.
met mn wc projectje had ik voldoende ruimte om met een waterpomp tang en steeksleutel en aan de kraan draaien inplaatsvan aan de moer voldoende ruimte om het los te krijgen. maar dat blijft toch prutsen.
Dit ding is eigenlijk de "slijp je pijpsleutel door"
hoek uitzetten en door trekken over de lengte met een potlood en schaaf er over totdat je de juiste hoek hebt.
@Valorian ha deze heb ik in mn mandje gedaan . voor een 10tje kan je die mooi eens mee bestellen met een item die je (echt) nodig hebt.
ik heb zo'n unversele kraansleutel gekocht ( die voornamelijk voor de plastic wartel is van de kraan zelf) en zoals @Verwijderd beschrijft is die soms ook een probleem wegens weinig ruimte.
met mn wc projectje had ik voldoende ruimte om met een waterpomp tang en steeksleutel en aan de kraan draaien inplaatsvan aan de moer voldoende ruimte om het los te krijgen. maar dat blijft toch prutsen.
Dit ding is eigenlijk de "slijp je pijpsleutel door"
[ Voor 64% gewijzigd door copykat op 21-07-2024 09:54 ]
Ik wil PIR platen aan hout schroeven. Nu zie ik aanbieders van tules/drukverdeelplaten met schroeven, bijvoorbeeld deze. Deze vind ik nogal kostbaar.
Ook zie ik losse tules, bijvoorbeeld deze.
De losse tules met wat willekeurige schroeven lijken me stukken goedkoper dan de kant-en-klare versie en de moeite van het zelf combineren klein. Wat zie ik over het hoofd? Ik wil kunststof tules ivm koudebruggen.
De losse tules met wat willekeurige schroeven lijken me stukken goedkoper dan de kant-en-klare versie en de moeite van het zelf combineren klein. Wat zie ik over het hoofd? Ik wil kunststof tules ivm koudebruggen.
Interessant, sta binnenkort voor een zelfde klus; 132mm PIR op CLT schroeven. Ik volg dit even.roelboel schreef op zondag 21 juli 2024 @ 10:11:
Ik wil PIR platen aan hout schroeven. Nu zie ik aanbieders van tules/drukverdeelplaten met schroeven, bijvoorbeeld deze. Deze vind ik nogal kostbaar.
Dat rubber kan je vervangen.copykat schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 10:17:
[...]
Het liep langs de tegel naar de vloer. Mn kit was zacht vd hoek.
Ik twijfel nog of die tegel misschien een fractie te hoog gesneden is bij de stort inlaat door de vorige bewoner/zijn klusser.(als je goed kijkt is er MDF gebruikt en geen watervaste hechtplaat/multiplex. Dus ik vermoed geen bedrijf maar een zwartwerker en of prutser.)
* copykat moet de wc nog eens helemaal op nieuw doen maar dat is nu even niet ingepland.
En dat misschien met de pot aandraaien die inlaat pijp iets omhoog gedrukt word/werd.
Dat zou het water langs de inletpijp naar de tegel brengen.
Met een endoscope. 23 euro van de temugekocht voor mn douche die lekkage heeft. (ook pre aanschaf huis) zag ik druppels/vochtspoor op de afvoer pijp dus boven kant.
Dus dat impliceert invoer problemen.
[Afbeelding]
Ben nu een paar keer aan het doortrekken.( zonder gebruik)
Die andere seal ring en wat extra "vet" zal misschien voldoende zijn om de boel vocht dicht te houden.
Indien dit niet helpt dat ik die tegels van de pijpgaten wat afknabbelen, meer ruimte maken, om zeker te weten dat dat niet de oorzaak is.(misschien had die andere pot nét even andere hoogtes en maatgeving.)
Weet iemand of ik die stortpijp rubber (stortbak kant) makkelijk zou kunnen vervangen of is dat ingelijmd en vervangen geeft meer problemen dan laten zitten?
https://www.sanitairwinke...r-inb.res.-set-a-10-stuks
Heb je een nieuwe aansluitset gebruikt?
Zo nee dan nieuwe bestellen, zo ja dan nogmaals meten of je niet te lang of te kort bent met de toe en afvoerbuis.
Als je de toevoerbuis hebt ingekort met een vijl/mes/davidschaafje een schuin kantje er aan maken.
De buizen in het reservoir steken met glijmiddel/afwasmiddel, dan de rubbers en de pot insmeren en die er op plaatsen.
Please state the nature of the technical emergency
In de autotechniek hebben ze dit soort dingen:Verwijderd schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 12:35:
Hi,
[Afbeelding]
:fill(white):strip_exif()/f/image/UD3TwTc5Gf3W1KjvZ528V4bf.png?f=user_large)
https://www.autodoc.nl/ya...ksleutelinzet-lambdasonde
Daar is het immers schering en inslag dat dingen moeilijk bereikbaar zijn.
Deze ene is ws niet de juiste, maar in die richting zou je het kunnen zoeken.
[ Voor 10% gewijzigd door hneel op 21-07-2024 12:36 ]
Vraagje voor de verfexperts.
Ik heb Sikkens Rubbol BL Rezisto staan. Ik heb een pot primer en een pot satijn lak hiervan. Beiden in de juiste kleur gemengd.
Nu heb ik een laag primer op de trapleuning zitten en ik vind deze matte afwerking mooier. Kan ik nu gewoon nog een laag of 2 primer erop zetten? Of is de lak noodzakelijk om te beschermen. (Met name huidvet, waar deze lak speciaal voor is)
De verf is namelijk gebruikt op de eettafel, maar daar wel met de lak.
Ik heb Sikkens Rubbol BL Rezisto staan. Ik heb een pot primer en een pot satijn lak hiervan. Beiden in de juiste kleur gemengd.
Nu heb ik een laag primer op de trapleuning zitten en ik vind deze matte afwerking mooier. Kan ik nu gewoon nog een laag of 2 primer erop zetten? Of is de lak noodzakelijk om te beschermen. (Met name huidvet, waar deze lak speciaal voor is)
De verf is namelijk gebruikt op de eettafel, maar daar wel met de lak.
Thanks voor de link.edsandje schreef op zondag 21 juli 2024 @ 12:23:
[...]
Dat rubber kan je vervangen.
https://www.sanitairwinke...r-inb.res.-set-a-10-stuks
Heb je een nieuwe aansluitset gebruikt?
Zo nee dan nieuwe bestellen, zo ja dan nogmaals meten of je niet te lang of te kort bent met de toe en afvoerbuis.
Als je de toevoerbuis hebt ingekort met een vijl/mes/davidschaafje een schuin kantje er aan maken.
De buizen in het reservoir steken met glijmiddel/afwasmiddel, dan de rubbers en de pot insmeren en die er op plaatsen.
ja nieuwe aansluitset weliswaar vd Hornbach en met een metalen lineaal afgetekend.
inderdaad afgeschuind en eerste keer met wat vaseline en nu met https://www.hornbach.nl/p...source=1&gclid=CjwKCAjw4_
K0BhBsEiwAfVVZ_x3AV1iAsQbFMvxwDlR0wkxp_UxXqGP56asgMqTkakWVEULI0ij79RoCswMQAvD_BwE
beetje op de rubbers gesmeerd. als t goed is blijft dit ook "zacht"
eerste indruk is dat het niet meer lekt. wc papier op de grond onder de pot is niet nat getrokken.
Misschien dat ik die seal van geberit sowieso bestel en dat ik de tegels om de invoer en afvoer iets afknabbel/slijp/schuur om zeker te weten dat dat niet de oorzaak is.
voor nu even tot na de vakantie niet kitten en gebruiken.
Vraagje,
Onze aanbouw is net klaar en o.a. de boeldelen rondom het platdak moeten geschilderd worden. De schroefgaten in de boeidelen moeten hiervoor eerst dicht gemaakt worden.
Welk product raden jullie hier voor aan?
Ik zat zelf te denken aan een houtvuller op epoxy basis zoals https://www.eazy-fix.nl/product/premium-houtrotvuller/
Onze aanbouw is net klaar en o.a. de boeldelen rondom het platdak moeten geschilderd worden. De schroefgaten in de boeidelen moeten hiervoor eerst dicht gemaakt worden.
Welk product raden jullie hier voor aan?
Ik zat zelf te denken aan een houtvuller op epoxy basis zoals https://www.eazy-fix.nl/product/premium-houtrotvuller/
Ringetje eronder.
Zoals een carrosseriering.
Even zoeken naar de juiste maat zodat het mooi past.
Zoals een carrosseriering.
Even zoeken naar de juiste maat zodat het mooi past.
The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.
Hoi iedereen! Ik ben bezig scheidingswanden te plaatsen. Deze maak ik van metalstud met aan beide zijden 12 mm OSB + 12,5 mm gips. De metalstud staat inmiddels, maar het lukt me niet om de OSB vast te maken.
Ik heb een Makita DFR550 schroefautomaat (niet eerder gebruikt). Op advies van een Hornbach-medewerker heb ik HIKOKI Gipsplaatschroeven op lint fijne draad 3,6x35 mm gekocht. Daarmee zou ik de OSB-platen op het metalstud schroeven, en daarna de gipsplaten (door het OSB, ook in het metalstud).
Nu loop ik er als eerste tegenaan dat driekwart van de schroeven uit de schroefautomaat valt. Dus als ik 'klik' om de bit naar voren tegen de schroef te duwen, valt de schroef al op de grond. Ik twijfel of ik de trekker al in moet drukken, voor ik naar voren duw? Maar ook dan gaan niet alle schroeven goed.
Verder, en belangrijker, vind ik dat de schroeven er niet goed in komen. Tijdens het schroeven ontstaat er een flinke brandlucht; ik vermoed doordat de schroef moeite heeft om in het metaal te komen en dan flink door de OSB-plaat draait. Sommige schroeven krijg ik überhaupt niet goed door het metaal heen; de voorste millimeters van enkele schroeven waren helemaal gladgedraaid. De schroeven die er wel in gaan komen niet diep genoeg; ik wil ze namelijk in de OSB-plaat verzonken hebben, zodat het gips er later netjes op kan. (De schroefautomaat staat op de juiste schroeflengte ingesteld, en al zo diep mogelijk binnen die instelling.) Als ik die schroeven vervolgens met een elektrische schroevendraaier nog wat extra aandraai, merk ik dat ze weinig grip op het metalstud hebben (alsof de verbinding al bijna lam was gedraaid).
Ik heb ook een paar schroeven met de gewone elektrische schroevendraaier geprobeerd. Dat ging was beter, die kreeg ik er netter diep in gedraaid. Maar ook daar moest ik goed oppassen om ze niet lam te draaien.
Kan iemand deze beginner op weg helpen dit tot een goed einde te brengen?
Misschien is het een kwestie van wat meer oefenen, maar ook de eerste platen moeten natuurlijk stevig vast komen te zitten
Ik heb een Makita DFR550 schroefautomaat (niet eerder gebruikt). Op advies van een Hornbach-medewerker heb ik HIKOKI Gipsplaatschroeven op lint fijne draad 3,6x35 mm gekocht. Daarmee zou ik de OSB-platen op het metalstud schroeven, en daarna de gipsplaten (door het OSB, ook in het metalstud).
Nu loop ik er als eerste tegenaan dat driekwart van de schroeven uit de schroefautomaat valt. Dus als ik 'klik' om de bit naar voren tegen de schroef te duwen, valt de schroef al op de grond. Ik twijfel of ik de trekker al in moet drukken, voor ik naar voren duw? Maar ook dan gaan niet alle schroeven goed.
Verder, en belangrijker, vind ik dat de schroeven er niet goed in komen. Tijdens het schroeven ontstaat er een flinke brandlucht; ik vermoed doordat de schroef moeite heeft om in het metaal te komen en dan flink door de OSB-plaat draait. Sommige schroeven krijg ik überhaupt niet goed door het metaal heen; de voorste millimeters van enkele schroeven waren helemaal gladgedraaid. De schroeven die er wel in gaan komen niet diep genoeg; ik wil ze namelijk in de OSB-plaat verzonken hebben, zodat het gips er later netjes op kan. (De schroefautomaat staat op de juiste schroeflengte ingesteld, en al zo diep mogelijk binnen die instelling.) Als ik die schroeven vervolgens met een elektrische schroevendraaier nog wat extra aandraai, merk ik dat ze weinig grip op het metalstud hebben (alsof de verbinding al bijna lam was gedraaid).
Ik heb ook een paar schroeven met de gewone elektrische schroevendraaier geprobeerd. Dat ging was beter, die kreeg ik er netter diep in gedraaid. Maar ook daar moest ik goed oppassen om ze niet lam te draaien.
Kan iemand deze beginner op weg helpen dit tot een goed einde te brengen?
“(…) met een rode blos op een geelgroene ondergrond.” Volgens Wikipedia tenminste.
Gips schroeven zijn in principe voor gips, maar het zou hiermee denk ook wel moeten lukken.Ulster Seedling schreef op zondag 21 juli 2024 @ 18:02:
Hoi iedereen! Ik ben bezig scheidingswanden te plaatsen. Deze maak ik van metalstud met aan beide zijden 12 mm OSB + 12,5 mm gips. De metalstud staat inmiddels, maar het lukt me niet om de OSB vast te maken.
Kan iemand deze beginner op weg helpen dit tot een goed einde te brengen?Misschien is het een kwestie van wat meer oefenen, maar ook de eerste platen moeten natuurlijk stevig vast komen te zitten
Je moet zeker je machine aan zetten alvorens je duwt. Dit is hoe de mechaniek werkt. Je kan ook de diepteinstelling aanpassen, zodat de schroefkoppen netjes een klein stukje verzonken liggen.
Verder is het ook een kwestie van een beetje gevoel krijgen. Kijk anders eens of je op YouTube een videootje kan vinden van hoe je zo'n machine goed kunt gebruiken.
Ik weet niet hoe je hier bij kwam, maar toptip.ThinkPad schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 22:25:
In een ruitenwisserblad van een auto zit zo'n metalen strip met ongeveer die afmetingen, van RVS ook nog
Heel stevig, maar in een bankschroef ofzo prima te buigen.
Dus even een oude ruitenwisser scoren of goedkoop eentje kopen.
Ergens een oude ruitenwisser geregeld en inderdaad; 2 stukjes strip die er bijna voor gemaakt leken te zijn.
Hor van de Action verknutseld zodat deze in het kozijn past (hor is eigenlijk voor ander type raam) en oude uitzetijzer vervangen door een telescopische raamuitzetter.
Kunnen we eindelijk bij warm weer later in de avond nog raam openlaten zonder dat we in het donker hoeven te zitten.
Het nadeel wat je hebt is dat de schroef al goed pakt in osb en daardoor gaat de schroef duwen op je metal stud. Hierdoor krijg je niet de werking die je bij een gipsplaat wel hebt, dat de schroef kan blijven draaien in de gipsplaat en daardoor een borende werking krijg op je metalstud en zo grip krijgt in het metaal.Ulster Seedling schreef op zondag 21 juli 2024 @ 18:02:
Kan iemand deze beginner op weg helpen dit tot een goed einde te brengen?Misschien is het een kwestie van wat meer oefenen, maar ook de eerste platen moeten natuurlijk stevig vast komen te zitten
Ik denk eigenlijk dat een schroef automaat niet een goede keus is voor een osb plaat te monteren op een metal stud, de gips hierna op het osb gaat wel goed!
Persoonlijk zou ik gewoon voor een parker gaan, deze kan wel echt boren. Zoiets als: https://www.elektramat.nl...de-schrck-4-2x19-per-200/
(Als voorbeeld, neem wel de juiste maat)
Als laatste, bij een schroef automaat moet je de boor al aanzetten en dan in een vlotte beweging met contante druk de schroef in het materiaal duwen!
Je kan zelfs de boor laten draaien en de ene schroef na de andere in het materiaal schroeven!
[ Voor 56% gewijzigd door Onno_Devine op 21-07-2024 18:33 ]
@Ulster Seedling wat deed je beslissen om zo'n gespecialiseerde schroefautomaat te nemen en niet een "gewone" schroefboor machine? De zogenaamde accutol?
Nieuwsgierigheid geen kritiek.
Die schroef automaten zijn vooral geschikt voor meters te maken met (gips)platen plafond en wand.
Repeterende schroefacties en niks anders.
Ik neem aan dat je het niet voor een thuisproject aangeschaft heb (want als dat klaar is is zo'n automaat redelijk een lade slaper geworden.) en werktechnisch die keus gemaakt heb.
Metalstuds zijn best irritant. Keuze van schroef is belangrijk.
Er zijn schroeven die een snijkop hebben als een boor inplaats van een punt. Die gaan makkelijker in harder materiaal en "spinnen" minder voordat ze zich invreten in metaal.
Die schroef automaten zijn vooral geschikt voor meters te maken met (gips)platen plafond en wand.
Ik neem aan dat je het niet voor een thuisproject aangeschaft heb (want als dat klaar is is zo'n automaat redelijk een lade slaper geworden.) en werktechnisch die keus gemaakt heb.
Metalstuds zijn best irritant. Keuze van schroef is belangrijk.
Er zijn schroeven die een snijkop hebben als een boor inplaats van een punt. Die gaan makkelijker in harder materiaal en "spinnen" minder voordat ze zich invreten in metaal.
[ Voor 5% gewijzigd door copykat op 21-07-2024 18:48 ]
Ja dat had ik ook met metalstud, je hebt van die zelftappende gipsplaat schroeven daar gaat het beter mee.Ulster Seedling schreef op zondag 21 juli 2024 @ 18:02:
Maar ik heb het gewoon met een accu slagschroevendraaier gedaan
Weet iemand in hoeverre vloerverwarmingsslangen loskomen van een smeervloer als je die sloopt? En/of dat de vervuiling van zulke slangen een probleem als je afval via een puincontainer wil af laten voeren?
Even kijken of het droog is en niet beschimmeld. Zo niet, dan lijkt het me prima. Ik zou dan wél klimaatfolie aanbrengen, dit is niet goed afgewerkt.huppie66 schreef op zondag 21 juli 2024 @ 11:59:
Na het verwijderen van het plafond ben ik de isolatie van het platte dak tegengekomen. Hoe kan ik inschatten of dit aan vervanging toe is?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De vloerverwarmingsslangen zitten meestal IN de smeervloer.MJV schreef op zondag 21 juli 2024 @ 19:58:
Weet iemand in hoeverre vloerverwarmingsslangen loskomen van een smeervloer als je die sloopt? En/of dat de vervuiling van zulke slangen een probleem als je afval via een puincontainer wil af laten voeren?
Voordat de smeervloeren zijn aangebracht zijn de slangen zeer waarschijnlijk op de ondervloer gefixeerd. De vraag is of die bevestiging stand houdt als je de smeervloer gaat slopen.
In geval van oude slangen zou ik deze mooi bij het slopen mee verwijderen en afvoeren.
Slangen moet je niet in de puincontainer doen want dan valt je container waarschijnlijk in een duurder tarief.
Sorry niet duidelijk opgeschreven, ik leef zeker in de veronderstelling dat het hele gebeuren er in tig stukken uit komt. Dus slangen, wapening en een berg cement. Dan blijft de vraag of de cement dus loslaat van die slangen zodat ik die slangen in de bouw- sloopafval container kan gooien en de rest in de puincontainer
[ Voor 34% gewijzigd door MJV op 21-07-2024 22:29 ]
Binnenkort eens een extra wastafel monteren. Kunststof leiding ligt er vlakbij voor warm en koud. Buis afknippen, afbramen, T stukje erop, persen, klaar. Lijkt me geen hogere wiskunde, toch?
Wat kan je eigenlijk gebruiken voor het buigen van zo'n leiding? Buigveer heb ik wel, maar met de hand een klein bochtje buigen is nog best lastig. Heb je daar te tangen voor?
En ik heb nu een (opbouw) muurplaat. Zou ik niet beter een schroefkoppeling kunnen gebruiken? Daar kan je toch gewoon een stopkraan op draaien?
Wat kan je eigenlijk gebruiken voor het buigen van zo'n leiding? Buigveer heb ik wel, maar met de hand een klein bochtje buigen is nog best lastig. Heb je daar te tangen voor?
En ik heb nu een (opbouw) muurplaat. Zou ik niet beter een schroefkoppeling kunnen gebruiken? Daar kan je toch gewoon een stopkraan op draaien?
Goede kwaliteit osb op metalstud werkt beter met gipsvezelplaatschroeven en niet gipsplaatschroeven welke jij hebt. De brede trompetkop van gipsplaat schroeven zorgt voor teveel weerstand en dan draai je het metaal al gaar.Ulster Seedling schreef op zondag 21 juli 2024 @ 18:02:
De zo genoemde gipsvezelschroeven of fermacelschroeven hebben een andere vorm kop die kleiner is en een freesrand onder de kop hebben die helpt materiaal weg te halen. Waardoor je minder weerstand hebt.
Veder veel gas geven met dan ding
Is je machine veder nieuw? want bij een veel gebruikte (2ehands) makita wil je een aantal onderdelen vervangen (is niet heel duur) de klepjes + veertjes aan de voorkant van de machine en soms de grote veer in het midden van de machine. (been there, done that, got the shirt (3 times
[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 21-07-2024 23:01 ]
JaUlster Seedling schreef op zondag 21 juli 2024 @ 18:02:
En let op dat je rechtsom draait. Linksom gaan ze er ook maar half in ben ik eens achtergekomen.
Er rollen geen muizen uit? Dan hoeft het niet vervangen te worden. het is niet zo dat het slijt daar onder het dakbeschot. Enige is dat je het tegenwoordig waarschijnlijk flink wat dikker wil hebben.huppie66 schreef op zondag 21 juli 2024 @ 11:59:
Na het verwijderen van het plafond ben ik de isolatie van het platte dak tegengekomen. Hoe kan ik inschatten of dit aan vervanging toe is?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Er is wel aan gerekend hoor en als je aan beide zijden de bovenliggende vloer goed afstempeld kan er weinig gebueuren. Het naderhand goed ondervullen van de ruimte tussen stalen ligger en vloer is wel belangrijk.MJV schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 17:58:
[...]
Knap gedaan, ik zou het niet zomaar aandurven. Kans dat het mis gaat is misschien niet zo groot, impact dan weer wel.
Evenals het goed ondervullen van de kolommen.
Kolommen en ligger heb ik trouwens zelf gemaakt
Ik heb dikke oude eiken planken van 6m gekocht, klossen in de kolommen en ligger geslagen waartegen het eiken weer geschroefd is. Schroefgaten heb ik gevuld met een ix van houtlijm en zaagsel van het eiken, dus daar zie je niks van weer.Kun je vertellen hoe die ombouw van oud eiken hebt gemaakt?
De voet heb ik van gasbeton gemaakt, dat laat zich gemakkelijk bewerken.
:strip_exif()/f/image/cD7XZF2oS14SrYo5WX6gkrhE.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/gGu2p6uNP8I5iwjV9adzmF5u.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bu7epGoYMVeWCyW87rcuoQhO.jpg?f=fotoalbum_large)
De 'dure' is een doos van 250, met schroeven.roelboel schreef op zondag 21 juli 2024 @ 10:11:
De andere is een doos van 100, zonder schroeven. Uiteraard zit daar prijs verschil in. Heb je al gekeken wat vergelijkbare schroeven kosten?
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Heb je ook gekeken of er i.v.m. brandveiligheid iets moest gebeuren met die stalen balken? In mijn ogen niet omdat het allemaal 1 brandcompartiment is, maar ik lees ook wel eens dat mensen het per se met brandwerend materiaal bekleden.Analamoebe schreef op maandag 22 juli 2024 @ 07:26:
[...]
Er is wel aan gerekend hoor en als je aan beide zijden de bovenliggende vloer goed afstempeld kan er weinig gebueuren. Het naderhand goed ondervullen van de ruimte tussen stalen ligger en vloer is wel belangrijk.
Evenals het goed ondervullen van de kolommen.
Kolommen en ligger heb ik trouwens zelf gemaakt![]()
[...]
Ik heb dikke oude eiken planken van 6m gekocht, klossen in de kolommen en ligger geslagen waartegen het eiken weer geschroefd is. Schroefgaten heb ik gevuld met een ix van houtlijm en zaagsel van het eiken, dus daar zie je niks van weer.
De voet heb ik van gasbeton gemaakt, dat laat zich gemakkelijk bewerken.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nee dat is hier totaal niet van toepassing zoals je zelf al zegt, omdat het 1 brandcompartiment is. Ik heb er helemaal niet over nagedacht en m'n aannemer die me deels geholpen heeft, heeft daar ook geen woord over gerept. Hier in Duitsland is die regelgeving volgens mij sowieso heel anders.Wolly schreef op maandag 22 juli 2024 @ 08:07:
[...]
Heb je ook gekeken of er i.v.m. brandveiligheid iets moest gebeuren met die stalen balken? In mijn ogen niet omdat het allemaal 1 brandcompartiment is, maar ik lees ook wel eens dat mensen het per se met brandwerend materiaal bekleden.
Dat mensen het persé brandwerend bekleed willen hebben is onkunde.
@Koekstra @Onno_Devine @Aight! @twain4me @Bobmeister Dank voor de reacties! Ik ga het vandaag allemaal nog maar eens proberen. Misschien maar even een plaat als proefstuk neerzetten, zodat ik het echt even goed in de vingers kan krijgen.
De machine is verder nieuw, en volgens mij stond die op 'rechts' draaien. Maar dat zal ik ook even checken :
)
De machine is verder nieuw, en volgens mij stond die op 'rechts' draaien. Maar dat zal ik ook even checken :
Haha, toch wel. We hebben een flinke renovatie voor de boeg, en ik dacht: goed gereedschap is het halve werk. Dus wel gewoon voor thuisgebruik. Misschien achteraf wat overdreven… (En ik baal ook een beetje dat ik deze al 2 jaar ongebruikt in huis heb liggen, en er nu een mooie nieuwe met BL-motor blijkt te zijncopykat schreef op zondag 21 juli 2024 @ 18:47:
@Ulster Seedling wat deed je beslissen om zo'n gespecialiseerde schroefautomaat te nemen en niet een "gewone" schroefboor machine? De zogenaamde accutol?

“(…) met een rode blos op een geelgroene ondergrond.” Volgens Wikipedia tenminste.
Ik zou even een stukje gips pakken en geen osb om mee te beginnen. ook is de makita niet heel erg vergevingsgezind je moet hem echt loodrecht houden. als je toevallig perslucht hebt blaas je machine na een klusje zo schoon, dan blijft hij heel lang zo goed mogelijk werken. (vooral bij het schroeven van plafonds vervuilen ze snel)Ulster Seedling schreef op maandag 22 juli 2024 @ 09:00:
@Koekstra @Onno_Devine @Aight! @twain4me @Bobmeister Dank voor de reacties! Ik ga het vandaag allemaal nog maar eens proberen. Misschien maar even een plaat als proefstuk neerzetten, zodat ik het echt even goed in de vingers kan krijgen.
[...]
Haha, toch wel. We hebben een flinke renovatie voor de boeg, en ik dacht: goed gereedschap is het halve werk. Dus wel gewoon voor thuisgebruik. Misschien achteraf wat overdreven… (En ik baal ook een beetje dat ik deze al 2 jaar ongebruikt in huis heb liggen, en er nu een mooie nieuwe met BL-motor blijkt te zijn)
Top dat je het niet meer lekt. Vaseline helpt trouwens niet tegen lekken, maar zorgt wel dat het rubber soepel in de afvoer geduwd kan worden. Zeker als er wat speling in je afvoerbuisje zit, is dit belangrijk. En wc's monteren is hetzelfde als usb-kabels aansluiten: pas de derde keer krijg je het er goed in.copykat schreef op zondag 21 juli 2024 @ 12:57:
[...]
Thanks voor de link.
ja nieuwe aansluitset weliswaar vd Hornbach en met een metalen lineaal afgetekend.
inderdaad afgeschuind en eerste keer met wat vaseline en nu met https://www.hornbach.nl/p...source=1&gclid=CjwKCAjw4_
K0BhBsEiwAfVVZ_x3AV1iAsQbFMvxwDlR0wkxp_UxXqGP56asgMqTkakWVEULI0ij79RoCswMQAvD_BwE
beetje op de rubbers gesmeerd. als t goed is blijft dit ook "zacht"
eerste indruk is dat het niet meer lekt. wc papier op de grond onder de pot is niet nat getrokken.
Misschien dat ik die seal van geberit sowieso bestel en dat ik de tegels om de invoer en afvoer iets afknabbel/slijp/schuur om zeker te weten dat dat niet de oorzaak is.
voor nu even tot na de vakantie niet kitten en gebruiken.
When life gives you lemons, start a battery factory
Heeft iemand wel eens Renoband gebruikt als hout- / lakplamuur om kleine beschadigen te vullen in plaatmateriaal? Dacht dat het alleen bedoeld was was op steen en/of stuc. Ik dacht een vuller zoals een Renoband zou ideaal zijn vanwege de structuur, makkelijker smeerbaar en snel droog. Tot mijn verbazing staat het gewoon op de pot dat het geschikt is voor plaatmateriaal.
Iemand dat wel eens geprobeerd?
Nooit geprobeerd, maar quote van de Knauf-website:webber87 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 10:37:
Heeft iemand wel eens Renoband gebruikt als hout- / lakplamuur om kleine beschadigen te vullen in plaatmateriaal? Dacht dat het alleen bedoeld was was op steen en/of stuc. Ik dacht een vuller zoals een Renoband zou ideaal zijn vanwege de structuur, makkelijker smeerbaar en snel droog. Tot mijn verbazing staat het gewoon op de pot dat het geschikt is voor plaatmateriaal.
Op vrijwel alle ondergronden toe te passen m.u.v kunststof, metaal en glas. Voor het afwerken, herstellen en vullen van scheuren, gaten en schroefgaten. Met uitzondering van gipsplaat naden. Deze dienen gevuld te worden met een daarvoor bestemd product. Voor wanden en plafonds, binnen en buiten.
Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly
Hahaha ik weet wat je bedoelt. Ik heb ook best veel gereedschap gekocht onder de noemer omdat het kan en niet omdat het moet.Ulster Seedling schreef op maandag 22 juli 2024 @ 09:00:
[...]
Haha, toch wel. We hebben een flinke renovatie voor de boeg, en ik dacht: goed gereedschap is het halve werk. Dus wel gewoon voor thuisgebruik. Misschien achteraf wat overdreven… (En ik baal ook een beetje dat ik deze al 2 jaar ongebruikt in huis heb liggen, en er nu een mooie nieuwe met BL-motor blijkt te zijn)
Mn laatste dure aanschaf, (niet nodig als in een goedkopere zou ook voor mijn gebruik voldoen) is terug naar de leverancier. (metabo 72xact afkortzaag.)
Er zat een lichte zwabber in de asbout vd de zaag (voelbaar als je er een houtje op liet rusten tijdens het draaien). En als ik de electronische snelheid laag zette, voor pvc zagen bijvoorbeeld, kreeg ik de indruk dat het blad in lichte onbalans was. (blade gecontroleerd en die was vlak)
Gezien de korte gebruikstijd terug gestuurd als klacht. (ik verwacht wel probleemloze machines in die prijsklasse.)
Een Metabo gast zal vast nu zich er mee bezig houden.
Dus nu maar even geen plintjes en zo doen..
Heb je ook een slagschroevendraaier ? (dat is zo'n gereedschap dat ik als thuis hobby'er lang zag als overbodig want ik zit niet in de bouw en nu denk ik dat had ik jaren eerder moeten hebben.)
Niet alleen voor lompgrote schroeven.
je hebt verkeerde schroeven in elk geval alUlster Seedling schreef op zondag 21 juli 2024 @ 18:02:
voorbeeldje metalstud schroeven:
https://www.makita.nl/art...ven-schroefautomaten.html
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Hahacopykat schreef op maandag 22 juli 2024 @ 12:20:
[...]
Hahaha ik weet wat je bedoelt. Ik heb ook best veel gereedschap gekocht onder de noemer omdat het kan en niet omdat het moet.
Mn laatste dure aanschaf, (niet nodig als in een goedkopere zou ook voor mijn gebruik voldoen) is terug naar de leverancier. (metabo 72xact afkortzaag.)
Er zat een lichte zwabber in de asbout vd de zaag (voelbaar als je er een houtje op liet rusten tijdens het draaien). En als ik de electronische snelheid laag zette, voor pvc zagen bijvoorbeeld, kreeg ik de indruk dat het blad in lichte onbalans was. (blade gecontroleerd en die was vlak)
Gezien de korte gebruikstijd terug gestuurd als klacht. (ik verwacht wel probleemloze machines in die prijsklasse.)
Een Metabo gast zal vast nu zich er mee bezig houden.
Dus nu maar even geen plintjes en zo doen..![]()
Heb je ook een slagschroevendraaier ? (dat is zo'n gereedschap dat ik als thuis hobby'er lang zag als overbodig want ik zit niet in de bouw en nu denk ik dat had ik jaren eerder moeten hebben.)
Niet alleen voor lompgrote schroeven.
Wat is het verschil met die ik heb (behalve het merk)? Beide zijn met fijne draad, en dus voor metalstud, toch? (Ik wil het graag goed begrijpen, dan kan ik evt. terug naar de Hornbach met de verkeerde…)Fraggert schreef op maandag 22 juli 2024 @ 12:53:
[...]
je hebt verkeerde schroeven in elk geval al
voorbeeldje metalstud schroeven:
https://www.makita.nl/art...ven-schroefautomaten.html
In een kamer die we volledig aan het herinrichten + verven zijn steekt een stukje houten koof uit de muur. Achter de koof zit een steunpilaar dus we hoeven er verder niet bij te kunnen oid. Om de koof mee te kunnen verven met de muur zou ik 'm t liefst eerst glad maken. Stucen ging niet, dat zou er af vallen volgens de stucadoor.
Heb met Alabastine Houtvuller wel schroefgaten etc opgevuld, maar dat spul is zo korrelig/niet smeerbaar dat me dat voor deze toepassing niet het juiste spul lijkt.
Iemand een idee hoe ik dit glad kan maken en de kieren (zowel de grote horizontale als de kleine verticale) kan opvullen?
![]() | ![]() |
Heb met Alabastine Houtvuller wel schroefgaten etc opgevuld, maar dat spul is zo korrelig/niet smeerbaar dat me dat voor deze toepassing niet het juiste spul lijkt.
Iemand een idee hoe ik dit glad kan maken en de kieren (zowel de grote horizontale als de kleine verticale) kan opvullen?
[ Voor 9% gewijzigd door Het Vosje op 22-07-2024 16:00 ]
:strip_exif()/f/image/VyaIqm7mLt06O6herg0w57Lv.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik probeer nog steeds altijd alles voor weinig te krijgen. En soms loopt dat opknapproject dan weer bij je weg.
Voor 20 euro een oude BMW dakkoffer gescoord bij de kringloop 2 jaar terug, uiteindelijk á 40 euro een paar nieuwe gasveren erin (de oude waren lurp) en toch weer voor 150 verf en lak ertegenaan gesmeten omdat ik hem in de kleur van de auto wilde maken (het was van dat lelijke vale wit). Maar: nog steeds ongeveer de helft goedkoper dan een Thule en we maken weer goed (her)gebruik van wat ouds. Bovendien staat deze 'oude stijl' zo'n oostblokauto toch wat beter.
Nu de binnenzijde nog even poetsen en dan kan er straks flink wat rotzooi in.
Ik vroeg mij af wat ik het beste kan gebruiken als aansluit band/folie van een HSB want op een betonvloer.
Ik zie veel dat DPC folie wordt gebruikt, maar zie ook butyltape voorbij komen.
Ik zie veel dat DPC folie wordt gebruikt, maar zie ook butyltape voorbij komen.
Ach het resultaat mag er wezen en je schoonmoeder kan weer in stijl mee op pad!HTT-Thalan schreef op maandag 22 juli 2024 @ 15:54:
[Afbeelding]
Ik probeer nog steeds altijd alles voor weinig te krijgen. En soms loopt dat opknapproject dan weer bij je weg.
Voor 20 euro een oude BMW dakkoffer gescoord bij de kringloop 2 jaar terug, uiteindelijk á 40 euro een paar nieuwe gasveren erin (de oude waren lurp) en toch weer voor 150 verf en lak ertegenaan gesmeten omdat ik hem in de kleur van de auto wilde maken (het was van dat lelijke vale wit). Maar: nog steeds ongeveer de helft goedkoper dan een Thule en we maken weer goed (her)gebruik van wat ouds. Bovendien staat deze 'oude stijl' zo'n oostblokauto toch wat beter.
Nu de binnenzijde nog even poetsen en dan kan er straks flink wat rotzooi in.
Nou, dat het er bij die van Makita expliciet bij staat vermeld. Al is die draad nog zo fijn, als het puntje van boterkoek is kom je niet zo 1,2,3 door die metalstud heen dus ik vroeg me af of die van Hikoki wel de juiste waren.Ulster Seedling schreef op maandag 22 juli 2024 @ 15:24:
Wat is het verschil met die ik heb (behalve het merk)? Beide zijn met fijne draad, en dus voor metalstud, toch? (Ik wil het graag goed begrijpen, dan kan ik evt. terug naar de Hornbach met de verkeerde…)
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Ik heb een vraag over mijn poort die zo'n 4 jaar terug geplaatst is. Hiervan is de balk gescheurd die tegen de muur gevestigd is en welke de poort draagt. Ik zou hier graag wat stevigers voor willen, wat ook tegen het weer kan. Bestaat hiervoor een metalen variant en zo ja, waar kan je die kopen en waar moet je op letten?
/f/image/4H3tNJFY9DadeCJKtHIw74WR.png?f=fotoalbum_large)
O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel
Hier zijn gewoon te korte schroeven gebruikt voor de scharnieren.carpebios schreef op maandag 22 juli 2024 @ 16:54:
Ik heb een vraag over mijn poort die zo'n 4 jaar terug geplaatst is. Hiervan is de balk gescheurd die tegen de muur gevestigd is en welke de poort draagt. Ik zou hier graag wat stevigers voor willen, wat ook tegen het weer kan. Bestaat hiervoor een metalen variant en zo ja, waar kan je die kopen en waar moet je op letten?
[Afbeelding]
Ik zou terug hout nemen, maar dan iets sterker. Metaal is moeilijk, dat roest, en juist boren is een pak moeilijker.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Ik heb zoiets besteld: https://www.thibohekwerk....ral9005-pse90056060150220carpebios schreef op maandag 22 juli 2024 @ 16:54:
Geloof niet dat dit korter meegaat dan hout. Het klopt dat het bevestigen van beslag wat lastiger is, maar het is prima te doen.
Dat. Gewoon voor 1 of 2 tientjes een nieuwe en evt dikkere douglas balk monteren.Tommie12 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 16:56:
[...]
Hier zijn gewoon te korte schroeven gebruikt voor de scharnieren.
Ik zou terug hout nemen, maar dan iets sterker. Metaal is moeilijk, dat roest, en juist boren is een pak moeilijker.
Dank. Voor die paar tientjes ga ik het zelf proberen
O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel
Houtlijm en langere schroeven doen wonderen.carpebios schreef op maandag 22 juli 2024 @ 16:54:
[Afbeelding]
Ik zal van het weekend het demonteren en kijken wat de zetter gebruikt heeft voor lengte. Wat raden jullie aan hiervoor?
Een beetje constructielijm er tussen en vier schroeven er door en de balk gaat langer mee dan de deurcarpebios schreef op maandag 22 juli 2024 @ 16:54:
[Afbeelding]
Als echt wilt dat het veel langer mee gaat dan moet je aan een kunststof kozijn met dito deur denken of op maat gemaakt (plaat)staal. Veel leveranciers van garagedeuren leveren aparte loopdeuren. Daar zou je ook eens kunne kijken wat voor leuks ze kunnen plaatsen.
De hoeveelheid scheelt inderdaad nogal. Het lijkt me dat er niet bijzondere schroeven inzitten, maar dat is slechts een vermoeden.No Hands schreef op maandag 22 juli 2024 @ 07:27:
[...]
De 'dure' is een doos van 250, met schroeven.
De andere is een doos van 100, zonder schroeven. Uiteraard zit daar prijs verschil in. Heb je al gekeken wat vergelijkbare schroeven kosten?
Ondertussen heb ik deze besteld: https://www.bouwcheap.nl/...Isolatie-(voorgemonteerd)
Kosten 21,8ct per stuk t.o.v. de 50ct per stuk bij isolatieshop. Eerstgenoemde heeft wel een kleinere tule-kop-diameter: 45mm t.o.v. 75mm.
Vraagje, we hebben nu een dubbele garagedeur. Die is van hout en vrij oud. We willen deze vervangen voor een sectionaaldeur. Dit lijkt me vrij ingewikkeld om zelf te doen, of vergis ik me?
Op internet vind ik nou niet snel een partij waar ik een prijs zie o.i.d. Voornamelijk partijen waar ik offertes kan opvragen. Waar vind ik een bedrijf die dit kan vervangen (en een beetje een normale prijs vraagt)?
Edit:
Regio Brabant (omgeving Tilburg)
Op internet vind ik nou niet snel een partij waar ik een prijs zie o.i.d. Voornamelijk partijen waar ik offertes kan opvragen. Waar vind ik een bedrijf die dit kan vervangen (en een beetje een normale prijs vraagt)?
Edit:
Regio Brabant (omgeving Tilburg)
[ Voor 5% gewijzigd door miicker op 23-07-2024 10:30 ]
I haven’t slept for three days, because that would be too long.
Ja, op mijn verlaagd plafond, gipsplaten.webber87 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 10:37:
Renoband heeft diverse voordelen en ik gebruik het vaker. Als je de emmer goed sluit, donker en koel bewaard blijft het jaren goed. Wel tijdens gebruik een 'schep' eruit nemen en direct dicht doen. Nadeel vind ik de krimp waardoor ik meer 'laagjes' moet aanbrengen om een glad eindresultaat te hebben, het is daarmee ook minder geschikt voor grote vlakken. Schuren gaat heel snel, het is zachter dan gips, dat is fijn. Grootste voordeel vind ik het kant en klare ervan, ik kan direct aan de slag.
Als je de poort hebt laten plaatsen door een bedrijf zou ik die nog even benaderen. Zo'n poort moet makkelijk 10 jaar meegaan.carpebios schreef op maandag 22 juli 2024 @ 17:09:
Dank. Voor die paar tientjes ga ik het zelf proberen
Gevalletje garantie lijkt mij.carpebios schreef op maandag 22 juli 2024 @ 16:54:
Kunt ipv de geimpregneerd vuren 5x7 ook een hardhouten 5x7 op zetten. Veel sterker
Het is uiteraard te laat maar ik had er gewoon gyproc rond gedaan en vervolgens laten plamuren door de stucadoor. Houtvuller kan je schuren dus goed veel houtvuller er in/op zodat het zeker blijft hangen en vervolgens opschuren.Het Vosje schreef op maandag 22 juli 2024 @ 15:53:
In een kamer die we volledig aan het herinrichten + verven zijn steekt een stukje houten koof uit de muur. Achter de koof zit een steunpilaar dus we hoeven er verder niet bij te kunnen oid. Om de koof mee te kunnen verven met de muur zou ik 'm t liefst eerst glad maken. Stucen ging niet, dat zou er af vallen volgens de stucadoor.
Welke vakman gaat er 4 jaar garantie geven?GeertH schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 09:31:
[...]
Gevalletje garantie lijkt mij.
Kunt ipv de geimpregneerd vuren 5x7 ook een hardhouten 5x7 op zetten. Veel sterker
Lijkt me eerder iets dat zelf geplaatst is.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Ja eens, had er liever een dun stucplaatje omheen gegooid en afgewerkt...maar zoals dat soms gaat in grote klussen met meerdere partijen en dynamische planningen gaat dat nu niet meer lukken.Horla schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 09:33:
[...]
Het is uiteraard te laat maar ik had er gewoon gyproc rond gedaan en vervolgens laten plamuren door de stucadoor. Houtvuller kan je schuren dus goed veel houtvuller er in/op zodat het zeker blijft hangen en vervolgens opschuren.
Dan maar zelf aan de slag met smeren en schuren.
Gooi er dan een dun stucplaatje omheen en zorg er dan voor dat de naden aan de zijkant zit en niet zoals nu aan de voorzijdeHet Vosje schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 10:02:
[...]
Ja eens, had er liever een dun stucplaatje omheen gegooid en afgewerkt...maar zoals dat soms gaat in grote klussen met meerdere partijen en dynamische planningen gaat dat nu niet meer lukken.
Dan maar zelf aan de slag met smeren en schuren.
Renoband misschien? Heb dit onlangs gebruikt voor het vullen van gaatjes/schroefgaten in MDF. Werkte bijzonder goed. Dacht dat het alleen voor stuck bedoeld is, maar het kan ook gebruikt worden op plaatmateriaal. Smeert makkelijker weg dan houtvuller/plamuur.Het Vosje schreef op maandag 22 juli 2024 @ 15:53:
Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5
Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5
Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/