[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 380 ... 450 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
CurlyMo schreef op maandag 29 april 2024 @ 22:18:
Bij het installeren van een renovatievloer voor natte afwerking staat geschreven dat je raveelschoenen moet gebruiken.
[Afbeelding]

In de montagehandleiding staat dit:

[...]

Nu vroeg ik me af waarmee je dan die sleuven maakt? Met een haakse slijper?
Ja, slijptol die diep genoeg komt idd.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
copykat schreef op maandag 29 april 2024 @ 22:21:
Ik had een nieuwe methode "gevonden", vrouwen doen dit al veel langer :X , alvast lijstjes hebben met hebbendingetjes en als je iets moet bestellen dat je nodig hebt en je moet aanvullen voor gratis verzending dan voeg je die dingetjes toe. Valt t minder op...... O-) 8)

Dus bij deze mn hebbedingetjes.

Temu is de nieuwe aliexpres.

Speedsquare, verstelbare winkelhaak, zelfde maar dan met hoekinstelling en 45 graden beugel.
En een digitale level graden meter.....
Oja ik moest tegel repaircomposiet kopen voor de badcel..... :Y

[Afbeelding]

Die speedsquare is eh groot. Wel fijn overigens. ( * copykat kan nog een middenmaatje "klaarzetten"... )
Dit was welke ik eerst had.
[Afbeelding]
[YouTube: Speed square basics - How to use one]
Ook handig als je meer wilt dan even haaks je zaag er langs halen .... :)

Oh enne knipex sleuteltang was aantrekkelijk geprijst....
Dus mee besteld met de waterfilters voor de espressomachine...... 5 euro korting er boven op van meneer Bezos...

En t werkt.....
Financiële afdeling had niks door... O-) *O* :+
Ik zie ineens iedereen dol zijn op die speedsquare, maar dat is toch gewoon wat vroeger een winkelhaak heette? Naast dat deze makkelijker op je plank blijft liggen vanwege de schuine kant, wat is het voordeel ten opzichte van mijn winkelhaak? Moet ik die vervangen voor dit ding?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:29
CarpeVentum schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 09:11:
Vraagje over de dagschoot van het slot van onze achterdeur:

De dagschoot steekt iets te ver uit waardoor deze tegen het hout van het kozijn slaat wanneer je de deur dichtdoet. Kun je zo'n dagschoot een beetje stellen? Bijvoorbeeld ietsje meer terugtrekken het slot in? Ik kon op internet alleen vinden over het omdraaien van de dagschoot, maar ik zag hier niks over...
Heb je een foto?
Ik begrijp nog niet precies wat je bedoelt. In principe zit er op je kozijn een aanslagplaat waar die tegenaan komt, en dat lijkt me ook de bedoeling. Of bedoel je dat met de deurklink naar beneden de dagschoot nog steeds tegen het kozijn komt? Ligt dan je hele slot gewoon niet diep genoeg in de deur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18:19

Pixeltje

Woo-woohoo!

CurlyMo schreef op maandag 29 april 2024 @ 22:18:
Bij het installeren van een renovatievloer voor natte afwerking staat geschreven dat je raveelschoenen moet gebruiken.
[Afbeelding]

In de montagehandleiding staat dit:

[...]

Nu vroeg ik me af waarmee je dan die sleuven maakt? Met een haakse slijper?
Zou ik doen ja, gesegmenteerd diamantblad erop en gaan. Goede kans dat je die 6mm dan in één keer haalt.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
  • Registratie: November 2010
  • Nu online
Vloris schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 09:32:
[...]

Heb je een foto?
Ik begrijp nog niet precies wat je bedoelt. In principe zit er op je kozijn een aanslagplaat waar die tegenaan komt, en dat lijkt me ook de bedoeling. Of bedoel je dat met de deurklink naar beneden de dagschoot nog steeds tegen het kozijn komt? Ligt dan je hele slot gewoon niet diep genoeg in de deur?
Ik heb even 2 foto's gemaakt. Zoals je ziet zit er een extra rand van mijn kozijn waar de dagschoot (links) tegenaan slaat; je ziet ook een duidelijke afdruk. Op de 2e foto zie je dat gebeuren. Er ontbreekt inderdaad sowieso een aanslagplaat, dat had ik me al niet gerealiseerd maar ik vraag me af of dat wel kan met zo'n kozijn? Het storende vind ik dat de dagschoot dus tegen dat linkerdeel van het kozijn aanslaat; dat 'ie een beetje tegen het gedeelte waar ie in moet vallen slaat zou ik niet zo erg vinden. Let niet op de tape; ben met schilderwerk bezig ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/94QpkSHvxYl8dQIJx222kG8v1XY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eDIbihTTM0uZR4BpkxUa9URh.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5ZmBZqkCLmA5V-YZBI8zjQB4cw4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rzGOX5163omKJ0iGsfnwjfjv.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 4% gewijzigd door CarpeVentum op 30-04-2024 09:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mjier
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 18:48
CarpeVentum schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 09:41:
[...]

Ik heb even 2 foto's gemaakt. Zoals je ziet zit er een extra rand van mijn kozijn waar de dagschoot (links) tegenaan slaat; je ziet ook een duidelijke afdruk. Op de 2e foto zie je dat gebeuren. Er ontbreekt inderdaad sowieso een aanslagplaat, dat had ik me al niet gerealiseerd maar ik vraag me af of dat wel kan met zo'n kozijn? Het storende vind ik dat de dagschoot dus tegen dat linkerdeel van het kozijn aanslaat; dat 'ie een beetje tegen het gedeelte waar ie in moet vallen slaat zou ik niet zo erg vinden. Let niet op de tape; ben met schilderwerk bezig ;)

[Afbeelding][Afbeelding]
Hiervoor kun je een sluitplaat met een verlengde lip toepassen. Dan sluit je dagschoot tegen de lip aan en niet tegen het hout.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:44

Asteroid9

General Failure

No Hands schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 09:17:
[...]

Ik zie ineens iedereen dol zijn op die speedsquare, maar dat is toch gewoon wat vroeger een winkelhaak heette? Naast dat deze makkelijker op je plank blijft liggen vanwege de schuine kant, wat is het voordeel ten opzichte van mijn winkelhaak? Moet ik die vervangen voor dit ding?
Het is vooral een amerikaans ding dat sinds iedereen woodworking skills op Youtube leert moet hebben, dat klopt wel.... Dat gezegd hebbende, ik heb er zelf ook eentje aangeschaft en het is echt wel een meerwaarde.

Hij blijft makkelijker rechtop staan, je zet er makkelijk een lat tegen om grote stukken af te tekenen en voor afkorten kun je er gelijk een decoupeerzaag of cirkelzaag tegenaan zetten.
Je winkelhaak vervangen is zeker niet noodzakelijk maar die speed squares zijn vrij goedkoop dus wel een leuke aanvulling ;)

Al die hippe gradenverdelingen voor het amerikaanse dakwerk (rafter) gebruik je in de praktijk niet trouwens, vind ik ze ook net te grof voor.

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
  • Registratie: November 2010
  • Nu online
Mjier schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 09:44:
[...]

Hiervoor kun je een sluitplaat met een verlengde lip toepassen. Dan sluit je dagschoot tegen de lip aan en niet tegen het hout.
Dat ga ik eens onderzoeken. De huidige sluitplaat is onder het bewind van de vorige bewoners zo ingeschilderd dat ik niet weet of het me gaat lukken dit netjes te vervangen :9 Dank voor de tip in ieder geval; was zelf niet bekend met dergelijke sluitplaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:17
@CarpeVentum Je mist idd. nog wat. Heb even een foto gemaakt van een buitendeur waar ik door een slotenmaker een meerpuntssluiting in heb laten monteren. Daar is het op de volgende manier opgelost.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W-4UxfllYM9qvUPb5pGIcnIwopw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/5KaDnlGYNjidwnU8XKciG7JH.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KxouwNS7vIFzqDKPvo0OgwxlNqg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Da2YGofh0yjNsGAgWr7cQNNL.png?f=fotoalbum_tile

Volgens mij is het zoiets wat er bij mij in zit.

Een sluitplaat met verlengde lip kan ook, dat heb ik bij m'n schuur en voordeur meen ik.

[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 30-04-2024 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:39
Na een jaar of 14 is het eens tijd om de tegels in de tuin er uit te wippen en nieuwe tegels te plaatsen.
Ze liggen er verrassend genoeg nog best OK bij.

Is het dan wel nog steeds nodig om de grond helemaal af te vragen om een nieuwe bodem te leggen en egaliseren? Lijkt mij van niet?

Er gaan 40x40 stoeptegels uit en komen 60x60 voor in de plaats.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:49

copykat

Good copy isn't bad

No Hands schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 09:17:
[...]

Kijk dit eens dan zie je t verschil. (niet dat ik het zo gebruik maar het kan wél.)

Ik hoop op den duur wel op bovenstaande manier te kunnen meten en aftekenen. Niet het dakframing want dat doe ik niet maar wel die hoek pivet meting enz.

Vervangen? Nee er bij kan wel.
Werkt ook als snel geleidingsguide voor je decoupeer en cirkelzaag. Zeker die grote.
(dikker materiaal dan de standaard winkelhaak.)
Je kan ook een dikke winkelhaak gebruiken als zaaggeleiding.

Die 30cm hoge speedsquare was 12,24 euro.
Die twee variabele winkelhaken waren 2,99 en 7,49.
Die digitale waterpas/hoekmeter 8,86.
Dus niet echt de hoofd prijs.
En te zamen handige meettooltjes.
Riool afschot checken? Zou met de speed square kunnen en een schietlood maar net zomakkelijk met mn digihoekmeter.... 8)
Tuin afschot tegels?
Zelfde verhaal. Of je 16beam laser.
Nodig? Ach veel kan ook met wat ouderwets reken en teken werk. Handig? :Y (je moet iets kunnen aandragen om het te kopen.)

[ Voor 20% gewijzigd door copykat op 30-04-2024 11:04 ]

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:16

Mystikal

It never hurts to help!

Simpele vraag. Ter geluidsisolatie wil in de onderkant van mijn tafel bekleden met geluidsdempend schuim (eierdozen motief). Met wat kan ik dat vastlijmen op een houten tafel?

Ik had al bizon lijmspray gebruikt, maar dat werkt niet (goed genoeg).

Andere ideeën?

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Mystikal schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 18:31:
Simpele vraag. Ter geluidsisolatie wil in de onderkant van mijn tafel bekleden met geluidsdempend schuim (eierdozen motief). Met wat kan ik dat vastlijmen op een houten tafel?

Andere ideeën?
Gewoon zelfklevend schuim kopen. Bijvoorbeeld deze https://www.rubberwebshop...-laag-3x60x100cm-per-stuk
Maar als je Googlet op "zelfklevend noppenschuim" oid dan vind je enorm veel aanbieders.
Dat hebben wij hier ook gebruikt en scheelt een hoop gepruts met het zelf aanbrengen van lijm.

[ Voor 28% gewijzigd door Andrehj op 30-04-2024 19:14 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnoutpc
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:46
Iemand suggestie wat voor type/merk buis dit is? Ik kan nergens een merk of typenummer zien. Ik wil hem los bikken uit de vloer, verlengen en achter de muur laten lopen (gipswand) om vervolgens elders eruit te laten komen.

Kan ik hier gewoon een Henco persfitting opzetten en verlengen met alupex?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sc7D68RGmZ02tZER_olM393Pyng=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nWQoFtYwcf3cC6pK9gLhGAlQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door burnoutpc op 30-04-2024 23:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PoweRoy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:34

PoweRoy

funky!

RobbieB schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 18:41:
Een nieuwe dag, een nieuwe vraag.

Ik moet het kruipruimte luik iets ophogen ivm de droogloopmat en wilde er eerst een stuk multiplex opleggen, maar het verschil is in de ene hoek 5mm en de andere 9. Al gekeken of hij scheef ligt, maar lijkt niet het geval te zijn.

Zit er nu aan te denken het op te lossen met dunne lagen kurk en dat dan op te bouwen om het gelijk te krijgen.

Iemand anders nog andere tips/ideeen?

[Afbeelding]
Wij hebben het gedaan met die groene/bruine platen die je onder laminaat legt. Kan je makkelijk op maat maken en zijn er in verschillende diktes. Hierover ligt onze vloermat.

[This space is for rent]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pc_freak1
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 16:26
Mystikal schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 18:31:

Andere ideeën?
Interessante gedachte.
scheelt dat erg veel? zegmaar in de trand van gordijnen vs geen gordijnen?

Als je het niet probeert, kun je het sowieso niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:33
We willen de schutting in onze tuin gaan vervangen. Echter zitten hier gigantische bamboewortel netwerken voor en wat boomwortels. Wat is de beste manier om alles weg te krijgen?

Ik zat zelf te denken aan een stobbe/stronkenfrees te huren en alles weg te halen. Een graafmachine lijkt mij nogal overkill.

Iemand andere ideeen? Met een kettingzaag segmenten maken en dat uitscheppen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
timmert26 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 10:17:
We willen de schutting in onze tuin gaan vervangen. Echter zitten hier gigantische bamboewortel netwerken voor en wat boomwortels. Wat is de beste manier om alles weg te krijgen?

Ik zat zelf te denken aan een stobbe/stronkenfrees te huren en alles weg te halen. Een graafmachine lijkt mij nogal overkill.

Iemand andere ideeen? Met een kettingzaag segmenten maken en dat uitscheppen?
Als de bamboe losse wortels zijn dan kun je uitgraven / trekken. Dat is niet zo spannend, want je herkent de wortels eenvoudig en ze liggen redelijk aan het oppervlak (mijn soort bamboe).

Als het om een hard massief bamboewortel geheel is dan werkt een stobbefrees prima. Ik heb zo 1-2m2 bamboewortel in een kuip weggehakseld. Daar kon je met een schep nog geen cm inhakken van de bovenkant omdat het een massief wortel geheel was geworden. NB: in mijn geval had ik de stobbefrees al staan ivm een andere boomstronk.

Een kettingzaag is sterk af te raden, want door het zand sloop je de ketting.

Ik heb de boel vervolgens een tijd (wintermaanden :P) open laten liggen, gecontroleerd of er nog bamboe opgekomen was, en daarna het gat dichtgegooid. Daarbij opgelet om geen grond te hergebruiken met bamboevervuiling. Grond die een paar maanden op het terras had gelegen had toch een paar wortels die weer uitgelopen waren.

[ Voor 12% gewijzigd door Rukapul op 01-05-2024 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:27

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Andrehj schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 19:07:
[...]

Gewoon zelfklevend schuim kopen. Bijvoorbeeld deze https://www.rubberwebshop...-laag-3x60x100cm-per-stuk
Maar als je Googlet op "zelfklevend noppenschuim" oid dan vind je enorm veel aanbieders.
Dat hebben wij hier ook gebruikt en scheelt een hoop gepruts met het zelf aanbrengen van lijm.
Dan zou ik eerder zoiets pakken: https://www.rubberwebshop...scholen-100x100cm-2cm-dik
Akoestisch ook dempend etc, maar vlak dus een stuk makkelijker aan de onderkant van een tafel te verwerken :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Laatst online: 18:28

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Rukapul schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 10:55:
[...]

+1

voor wat dikkere boomwortels en als ik geen zin heb om uren te gaan staan bijlen heb ik hiervoor een aparte oude ketting bewaard die ik voor dit soort werk even in zet maar :

@timmert26

Een recipro-zaag lijkt mij hiervoor uitstekend geschikt d:)b

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Fraggert schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 11:12:
[...]

+1

voor wat dikkere boomwortels en als ik geen zin heb om uren te gaan staan bijlen heb ik hiervoor een aparte oude ketting bewaard die ik voor dit soort werk even in zet maar :

@timmert26

Een recipro-zaag lijkt mij hiervoor uitstekend geschikt d:)b
Mijn langste zaagje voor de reciprozaag zou bij lange na niet lang genoeg zijn geweest om de wortelmassa in segmenten te zagen.

Ik schat dat ik met de stobbefrees wel 50cm diep ben gegaan. Letterlijk een gat in de grond. Daar zit wel wat marge in, want de echte wortels houden eerder op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:33
Rukapul schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 10:55:
[...]

Als het om een hard massief bamboewortel geheel is dan werkt een stobbefrees prima. Ik heb zo 1-2m2 bamboewortel in een kuip weggehakseld. Daar kon je met een schep nog geen cm inhakken van de bovenkant omdat het een massief wortel geheel was geworden. NB: in mijn geval had ik de stobbefrees al staan ivm een andere boomstronk.

Het is inderdaad één gigantische kluit geworden. Gisteren heb ik na een uur buffelen een stuk van 1 meter weten te uit te graven. Inclusief alle aarde die erin vast zat woog dat toch al gauw een kg of 50. De total diepte is iets van 30-40cm, dus ook reciprozaag gaat niet diep genoeg komen ben ik bang.

Dan vermoed ik toch dat het een stobbenfrees wordt. Dan maar meteen alles afgraven en nieuwe aarde storten. Dat hele stuk moet toch t.z.t. terras worden. Het was zo'n 30cm brede verhoogde barriere die nu één grote wortel is. Big bag zand erover en dan moet het goed komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Laatst online: 18:28

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Rukapul schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 11:20:
[...]

Mijn langste zaagje voor de reciprozaag zou bij lange na niet lang genoeg zijn geweest om de wortelmassa in segmenten te zagen.

Ik schat dat ik met de stobbefrees wel 50cm diep ben gegaan. Letterlijk een gat in de grond. Daar zit wel wat marge in, want de echte wortels houden eerder op.
snap ik hoor, was ook meer algemeen bedoeld en casus-afhankelijk waar je mee weg kan komen.

Ik had de recipro nog niet voorbij zien komen als mogelijke oplossing voor wat boomwortels.

eerder was het voor mij de bijl......maar om een beetje te kunnen meppen ben je eerst 3 weken aan het graven :P

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Nu online
The Eagle schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 11:08:
Dan zou ik eerder zoiets pakken: https://www.rubberwebshop...scholen-100x100cm-2cm-dik
Akoestisch ook dempend etc, maar vlak dus een stuk makkelijker aan de onderkant van een tafel te verwerken :)
Dat spul is bedoeld om onder een vloer te leggen.
@Mystikal wil het onder een tafel plakken, dat is daarmee nogal een uitdaging. Dan is iets zelfklevends echt veel gemakkelijker.
Dat noppenschuim waar ik naar linkte heeft ook een vlakke kant. Dat is uiteraard de kant die plakt. En daarmee is het prima onder tafels te plakken, kan ik uit eigen ervaring vermelden.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Andrehj schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 19:07:
[...]

Is een idee, maar heb het schuim al en reeds op maat gemaakt. Als ik het had geweten had ik dit gedaan natuurlijk.

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjier
Mystikal schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 12:03:
[...]

Is een idee, maar heb het schuim al en reeds op maat gemaakt. Als ik het had geweten had ik dit gedaan natuurlijk.
Kun je niet de tafel op z'n kop leggen en het schuim lijmen met de lijm die je al hebt? Als dan de lijm hard is zet je de tafel weer op zijn pootjes. Schuim staat niet bekend om zijn hoge gewicht, dus het blijft al snel hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Mjier schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 12:15:
[...]

Kun je niet de tafel op z'n kop leggen en het schuim lijmen met de lijm die je al hebt? Als dan de lijm hard is zet je de tafel weer op zijn pootjes. Schuim staat niet bekend om zijn hoge gewicht, dus het blijft al snel hangen.
Dat had ik gedaan, maar wellicht te snel gedraaid. Ik ga het nog wel een keer proberen anders.

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klown
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-05 21:48

klown

geek

burnoutpc schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 23:02:
Iemand suggestie wat voor type/merk buis dit is? Ik kan nergens een merk of typenummer zien. Ik wil hem los bikken uit de vloer, verlengen en achter de muur laten lopen (gipswand) om vervolgens elders eruit te laten komen.

[Afbeelding]
Het lijkt mij PEX buis. Tijdens de verbouwing hier ook tegengekomen. Tijdens de verbouwing tijdelijk afgedopt met 15mm eindkap en later met Henco flexibele buis en persfittingen verlengd. Beide zat gewoon prima dicht. :*)

MSI K7T266 Pro2|AMD Athlon XP 1800+|512 MB DDR|Leadtek Geforce 2 Ti 64 MB DDR|LG 16x DVD|IBM 60 GB 7200 rpm HD|Creative soundworks DTT3500 speakers|IIyama A902MT|Wacom Graphire 2|Logitech Mouseman Dual optical & MX500|Creative soundbl. Audigy|Trust sp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09:09
Vandaag de kruipruimte ventilatie op orde laten brengen en het komende jaar wil ik zelf aan de slag met het isoleren van onze vloer. Ik zal beginnen met bodemfolie om daarna de bovenkant van de kruipruimte aan te pakken.

Vooral over dat laatste twijfel ik nog een beetje. We hebben een broodjesvloer waarbij de broodjes een welving hebben de liggers naar beneden uitsteken zoals op de onderstaande foto.
Hoe isoleer je zo iets? Leg je voor extra isolatie iets in de welving doe je er daarna platen tegenaan? Of hang je alles uberhaupt gewoon aan die liggers op?

Afbeeldingslocatie: https://www.broavloerisolatie.nl/wp-content/uploads/2020/11/tonzon-vloerisolatie-in-zevenbergen-495x400.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 12:50
Ik wil wat kleine stukjes plaatwerk ontroesten met een dremel. Wie weet wat voor slijp/schuur-stuk ik daarvoor kan gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_freak1
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 16:26
Pyramiden schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 15:59:
Vandaag de kruipruimte ventilatie op orde laten brengen en het komende jaar wil ik zelf aan de slag met het isoleren van onze vloer. Ik zal beginnen met bodemfolie om daarna de bovenkant van de kruipruimte aan te pakken.

Vooral over dat laatste twijfel ik nog een beetje. We hebben een broodjesvloer waarbij de broodjes een welving hebben de liggers naar beneden uitsteken zoals op de onderstaande foto.
Hoe isoleer je zo iets? Leg je voor extra isolatie iets in de welving doe je er daarna platen tegenaan? Of hang je alles uberhaupt gewoon aan die liggers op?

[Afbeelding]
ik heb een zelfde vloerconstructie.
heb gewoon alles laten dichtpurren. werkt super, waren in 2 uurtjes klaar.

Als je het niet probeert, kun je het sowieso niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:37
klown schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 12:59:
[...]

Het lijkt mij PEX buis. Tijdens de verbouwing hier ook tegengekomen. Tijdens de verbouwing tijdelijk afgedopt met 15mm eindkap en later met Henco flexibele buis en persfittingen verlengd. Beide zat gewoon prima dicht. :*)
Met welke persfitting heb je die slang 14x2 of 16x2 opgelengd, als ik vragen mag? Die evt pex slang heeft geen harde wand nml.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-05 18:45
Ik ben van plan om in de garage wat extra opslag te creëren tegen het plafond aan. Hier komt dan wat hout te liggen maar ook bijvoorbeeld een ladder en wat tuinstoelen en een parasol etc.

De hoogte van het geheel wil ik ongeveer op 400mm hebben waar dan effectief 380 van overblijft wanneer ik er een plaat op leg (wil het wel dicht hebben) De ladder is het langste item wat er op komt 2400mm dus de lengte wordt rond de 2200mm, dat deze iets uitsteekt geeft niet.

De overspanning wordt 2750mm en nu ben ik benieuwd hoeveel balken, en van welke dikte ik moet gaan maken. Ik lees her en dat dat je per meter 50mm balkdikte aan moet houden, dus zou ik met 150mm dikte prima zitten, en zelf denk ik dan aan 4 balken.

Klopt dat zo'n beetje? De zware zaken worden uiteraard aan de zijkanten gelegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 6killer
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-05 23:55
Tribunus schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 20:23:
Ik ben van plan om in de garage wat extra opslag te creëren tegen het plafond aan. Hier komt dan wat hout te liggen maar ook bijvoorbeeld een ladder en wat tuinstoelen en een parasol etc.

De hoogte van het geheel wil ik ongeveer op 400mm hebben waar dan effectief 380 van overblijft wanneer ik er een plaat op leg (wil het wel dicht hebben) De ladder is het langste item wat er op komt 2400mm dus de lengte wordt rond de 2200mm, dat deze iets uitsteekt geeft niet.

De overspanning wordt 2750mm en nu ben ik benieuwd hoeveel balken, en van welke dikte ik moet gaan maken. Ik lees her en dat dat je per meter 50mm balkdikte aan moet houden, dus zou ik met 150mm dikte prima zitten, en zelf denk ik dan aan 4 balken.

Klopt dat zo'n beetje? De zware zaken worden uiteraard aan de zijkanten gelegd.
Is dat alleen voor de spullen die je opnoemt? Want dan lijkt 150mm mij wat te zwaar, die maatvoering is volgens mij als je uitgaat van een verdiepingsvloer (waar je op loopt en X kg/m2 kan hebben). Ik vermoed dat je met een kleinere maat al meer dan genoeg sterkte hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klown
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-05 21:48

klown

geek

scofield schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 19:31:
[...]

Met welke persfitting heb je die slang 14x2 of 16x2 opgelengd, als ik vragen mag? Die evt pex slang heeft geen harde wand nml.
Ik kan het je niet met zekerheid vertellen.
Tijdens het slopen van de bijkeuken kwamen we in de vloer de PEX buis tegen en de radiatoren en alle buis die er aan zat hebben we doorgeslepen, en toen op goed geluk 15mm knelfitting erop gedaan en de druk er weer op en dat bleef weken (tijdens de verbouwing)dicht. :+
De leiding ging naar de vloerverwarmingsverdeler en de vloerverwarming heb ik door een installateur laten aanleggen, waardoor ik het exacte type niet met zekerheid kan achterhalen...maar de installateur gebruikte voor alles Henco 16x2.
Zelf heb ik de waterleidingen ook maar met Henco gedaan.
Dat de PEX buis wat pvcbuis-achtig aandoet maakt opzich niet uit. Als je een Henco koppeling bekijkt gaat er een stuk in de buis die je wil verbinden en die metalen shell die je perst klemt je buis tegen het deel wat in je buis ging. Daardoor kan het geen kant op.....
Ik ben verder ook geen expert, maar ik hoop dat de installateur het goed heeft gedaan, want het zit bij mij in de constructieve vloer in het beton ondertussen :P
Als ik beter naar je plaatje kijk lijkt jouw buis transparant? Dan heb je misschien toch een ander soort buis....

MSI K7T266 Pro2|AMD Athlon XP 1800+|512 MB DDR|Leadtek Geforce 2 Ti 64 MB DDR|LG 16x DVD|IBM 60 GB 7200 rpm HD|Creative soundworks DTT3500 speakers|IIyama A902MT|Wacom Graphire 2|Logitech Mouseman Dual optical & MX500|Creative soundbl. Audigy|Trust sp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
  • Laatst online: 20-05 18:45
6killer schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 21:11:
[...]

Is dat alleen voor de spullen die je opnoemt? Want dan lijkt 150mm mij wat te zwaar, die maatvoering is volgens mij als je uitgaat van een verdiepingsvloer (waar je op loopt en X kg/m2 kan hebben). Ik vermoed dat je met een kleinere maat al meer dan genoeg sterkte hebt.
Er zal ongetwijfeld nog meer rotzooi bijkomen maar lopen doen we er sowieso niet op (en kan niet met 400mm hoogte 😉) maar jij verwacht dus dat 100mm ook prima zou moeten zijn?

En dan 4 balken of zou 3 dan ook meer dan voldoende zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
burnoutpc schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 23:02:

[Afbeelding]
Deze buis zit ongetwijfeld in een mantelbuis. Tip van Flip: niet gaan aanklooien met verlengen en lekkende koppelingen op een plek waar je niet bij kan maar gewoon nieuwe buis buis trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
rockerpoet schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 16:03:
Ik wil wat kleine stukjes plaatwerk ontroesten met een dremel. Wie weet wat voor slijp/schuur-stuk ik daarvoor kan gebruiken?
Is het erg klein?
Anders zou ik liever een ronde staalborstel op de (accu)boormachine zetten.
Als je het werkstuk in de bankschroef kunt zetten is het helemaal ideaal.

Soms kun je beter een roestomvormer als Noverox gebruiken.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• RobbieB
  • Laatst online: 16:47
RobbieB schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 18:41:
Een nieuwe dag, een nieuwe vraag.

Ik moet het kruipruimte luik iets ophogen ivm de droogloopmat en wilde er eerst een stuk multiplex opleggen, maar het verschil is in de ene hoek 5mm en de andere 9. Al gekeken of hij scheef ligt, maar lijkt niet het geval te zijn.

Zit er nu aan te denken het op te lossen met dunne lagen kurk en dat dan op te bouwen om het gelijk te krijgen.

Iemand anders nog andere tips/ideeen?

[Afbeelding]
Nou, voor de vele mensen die geholpen hebben met dit vraagstuk, bedankt. Maar heb het gelukkig niet zelf op hoeven lossen. De mannen die het PVC kwamen leggen hebben netjes latjes onder het luik gemaakt waardoor het luik nu vlak ligt met de vloer en ze de droogloopmat mooi recht konden plaatsen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-oKLrqFXr0fPnT9j1I5-jnytd9w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1Fw1iRXJFyWtmXubt1o5g8eS.jpg?f=fotoalbum_large

Toch fijn als je vaklui over de vloer hebt die de moeite nemen iedere moeilijke afwijking netjes af te willen werken.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6killer
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-05 23:55
Tribunus schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 22:11:
[...]

Er zal ongetwijfeld nog meer rotzooi bijkomen maar lopen doen we er sowieso niet op (en kan niet met 400mm hoogte 😉) maar jij verwacht dus dat 100mm ook prima zou moeten zijn?

En dan 4 balken of zou 3 dan ook meer dan voldoende zijn?
Nou ik kan dat niet zo beoordelen, dit klinkt meer als iets waar je meer aan plankdragers hebt om makkelijk spullen te plaatsen zonder dat de balken in de weg zitten. Al dan niet zelf van hout gemaakt.

Maar qua draagkracht; zelf heb ik met een klus een soort steigertje gemaakt waar ik op kon staan. Een simpele constructie van 2 balken van 44x68 en dat gaf zo goed als niks mee. Weliswaar geen overspanning van 2.7m maar onderschat niet hoe sterk hout is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knopsje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16:37
Vraagje waar ik even niet uitkom: ik heb een vrijstaande waskom die op een marmeren blad komt te staan. Daar moet een gat in gemaakt voor de afvoer. Ik heb de volgende afvoer waskom en afvoer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SKi1804EkKxYLrCxOivD4DcuSTA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/A8bvodgiDozgDcU9alG3XMj7.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xPf-geoKcwtherQW1UifFf4tY2E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/owSzD7VlFyYa4ev7DqxpyqkY.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ir_OEnUC0yfT18hKea4nO9TiOZQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xZhVAhWdFjKyoILqYUJypCkC.jpg?f=fotoalbum_tile

Hoe groot moet het gat in het blad nu worden? Ter grootte van de rode streepjes dan valt het onderste chromen ding door het blad en zit die rechtstreeks op de kom, wat er voor zorgt dat dat goed waterdicht zit lijkt me? Als je het ter grootte van de blauwe streepjes doet dan komt het onderste chromen ding aan de onderkant van het marmeren blad en klemt daarmee de waskom vast op het blad. Dat lijkt me ook fijn maar is het dan nog wel waterdicht? Ik kom er even niet uit wat nou de bedoeling is 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsiegmund
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:16
copykat schreef op maandag 29 april 2024 @ 10:43:
[...]

Hamerite verf die direct over roest kan?
Al kan je roest natuurlijk aan de binnenkant ook komen en met vocht naar beneden lopen op je tegels.
(condens veroorzaakt ook roest niet alleen regen.)
Ja is een optie, maar dan maak ik me meer zorgen over de coating dan over de roest, die Hamerite moet wel ook op de coating goed pakken. Anders beter opschuren.

Binnenkant zat ik inderdaad ook mee, moet sowieso nog even checken of er überhaupt gaatjes in zitten aan de onderkant, anders blijft al het vocht in de poten staan want de bovenkant is wel open. Zou ook de bovenkant nog dicht kunnen maken op de een of andere manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018

Rzaan

Altijd zoekende

Knopsje schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 15:14:
Vraagje waar ik even niet uitkom: ik heb een vrijstaande waskom die op een marmeren blad komt te staan. Daar moet een gat in gemaakt voor de afvoer. Ik heb de volgende afvoer waskom en afvoer:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Hoe groot moet het gat in het blad nu worden? Ter grootte van de rode streepjes dan valt het onderste chromen ding door het blad en zit die rechtstreeks op de kom, wat er voor zorgt dat dat goed waterdicht zit lijkt me? Als je het ter grootte van de blauwe streepjes doet dan komt het onderste chromen ding aan de onderkant van het marmeren blad en klemt daarmee de waskom vast op het blad. Dat lijkt me ook fijn maar is het dan nog wel waterdicht? Ik kom er even niet uit wat nou de bedoeling is 8)7
Normliter maak je het gat zo groot dat de plug vast gedraaid kan worden op de kom. De verbinding tussen een kom en een blad is zelden waterdicht te krijgen.
ik heb een blad laten maken van basalt en daar een gat in laten boren van 70mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJonk
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11:46
JBS schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 09:28:
[...]
Had jij ook zo'n knik in het scharnier? De knik zit namelijk volgens mij niet tussen twee onderdelen, maar één deel lijkt verbogen.

Klopt inderdaad dat ie tussen kiepen en draaien kan zitten (en soms zit), met het hendeltje lukt het om 'm dan weer in kiep stand te krijgen. Maar het feit dat die knik in het deel van het scharnier zit, verhindert volgens mij dat ie linksboven überhaupt helemaal kan sluiten.
Sorry voor de super late reactie, maar dit was door wat hectiek thuis even verdwenen. Er zit bij ons geen knik in, maar het deel kan wel scharnieren. Er zit een draaipunt in. Ik heb er even naar staan kijken, maar ik zie eigenlijk niet dat ie dat doet?

Was je ondertussen er al verder mee?

You can't be happy all the time, they will come and break your legs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20-05 13:12

Volgens mij is de zwarte rubber ring de afdichting aan de bovenzijde van het gat en de witte kunstof ring de afdichting aan de onderzijde van het gat. Althans, zo was het bij de set die ik geplaatst heb, maar dat was wel een ander merk/type.
Al plaatst het plaatje de witte ring nu bovenin, dus ik snap de verwarring.
Staat er ook niet ergens een gatmaat bij vermeld? Kwa formaat moet dat uitkomen op ongeveer jouw blauwe lijntjes idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:54

Om de blauwe streepjes komt nog de aansluiting van je pijp/syphon dus je moet sowieso breder.
Hier ben ik iets breder gaan zitten zodat ik nog voldoende ruimte had voor mijn vingers om hem vast te draaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Ik ga een strip van Ikea ophangen aan de muur. Aan deze metalen strip komen boenkastjes te hangen.
Ikea heeft het over schroeven van 6x70 gebruiken.

Welke pluggen kan ik daarvoor het beste gebruikten?
Ik zit te denken aan Fischer DuoPower 8x40 of DuoPower 10x50.

Afbeeldingslocatie: https://www.elektramat.nl/media/catalog/product/cache/7254b39789edebd7b7c366a3fbcd6106/4/0/401319592-jpg.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik zou voor de 8mm's gaan, stevig zat, tenzij je aan de kastjes gaat hangen.
Neem pluggen met schroef erbij, dan heb je goede afstemming tussen beide.

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mjier
Rzaan schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 10:16:
Ik ga een strip van Ikea ophangen aan de muur. Aan deze metalen strip komen boenkastjes te hangen.

[Afbeelding]
"De muur"? Wat voor muur? Is het steen, beton, gipsplaten, gipsblokken of gasbeton?
Heb je meer info? Het type plug is erg afhankelijk van het materiaal van de ondergrond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
Rzaan schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 10:16:

[Afbeelding]
Schroef 6x70 dan kan je 8x40 of 8x60 gebruiken.. Ik mis alleen wat voor een soort muur je hebt.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

LED-Maniak schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 10:42:
[...]

Schroef 6x70 dan kan je 8x40 of 8x60 gebruiken.. Ik mis alleen wat voor een soort muur je hebt.
Het is een stenen muur.
Zojuist naar Toostation gereden, en DuoPower 8x40 en schroeven 5x60 en steenboor 8mm gekocht.
Samengesteld aan de hand van een kant-en-klaar set van Fischer voor een set van 10 stuks.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WQ5rtJRwWUvED_qHoqx1Jh_adu4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4FdK9rruOJ3umzY0qQWajWM0.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Gaan met die banaan (y)

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mvd1981
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 07:08
Rzaan schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 11:38:
[...]

Het is een stenen muur.
Zojuist naar Toostation gereden, en DuoPower 8x40 en schroeven 5x60 en steenboor 8mm gekocht.
Samengesteld aan de hand van een kant-en-klaar set van Fischer voor een set van 10 stuks.

[Afbeelding]
Hmmm, voor het ophangen van ikea dingen gebruik ik wel de plug, maar niet dat type (spaanplaat) schroef. Meestal pas ik een bolkop toe, zodat de schroef zelf niet in het materiaal trekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:52

TGEN

Hmmmx_

Mvd1981 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 12:36:
[...]

Hmmm, voor het ophangen van ikea dingen gebruik ik wel de plug, maar niet dat type (spaanplaat) schroef. Meestal pas ik een bolkop toe, zodat de schroef zelf niet in het materiaal trekt.
Als +1, ik heb hiervoor zeskant houtdraadbouten in pluggen gebruikt, M8 en M10 (die laatste alleen voor een TV-meubel).

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
[...]

Staat ook in de handleiding dat je bolkop moet gebruiken.

Had ik zelf ook niet in huis, maar wel carosserieringen, dus die er tussen gedaan. Anders trekt het staal idd snel krom rond de schroef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 14:53

3_s

[...]

Ik gebruik altijd spaanplaatschroeven.
Maar los daarvan, voor dit soort belasting zijn schroeven van 40mm al goed genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

EJonk schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 08:08:
[...]

Sorry voor de super late reactie, maar dit was door wat hectiek thuis even verdwenen. Er zit bij ons geen knik in, maar het deel kan wel scharnieren. Er zit een draaipunt in. Ik heb er even naar staan kijken, maar ik zie eigenlijk niet dat ie dat doet?

Was je ondertussen er al verder mee?
In zoverre er verder mee, dat ik bevestigd heb gekregen dat de knik er niet in hoort. Dat wordt vervangen, of misschien proberen de knik terug te buigen. Wel opvallend dat die knik ontstaan is, lijkt erop dat ie eens met flink geweld dicht geduwd is terwijl ie in een verkeerde stand stond, ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-05 18:00
3_s schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 13:51:
[...]Ik gebruik altijd spaanplaatschroeven.
Maar los daarvan, voor dit soort belasting zijn schroeven van 40mm al goed genoeg.
De gebruikte pluggen vereisen echter minimaal 46 mm schroefdraad in de plug, anders trek je ze zo uit de muur.
Een schroef waarbij de kop vlak is aan de onderzijde werkt voor metalen strips het best, dus bolkop, flenskop of cilinderkop, of een zeskantbout - je houdt dan nog stelmogelijkheid, terwijl een platkop door zijn conische vorm het gat wil uitlijnen met de plug. Gaten in een muur zijn zelden perfect... En zoals eerder al aangegeven vervorm je zo'n strip nogal gemakkelijk met een platkopschroef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

arievz schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 14:32:
[...]
De gebruikte pluggen vereisen echter minimaal 46 mm schroefdraad in de plug, anders trek je ze zo uit de muur.
Een schroef waarbij de kop vlak is aan de onderzijde werkt voor metalen strips het best, dus bolkop, flenskop of cilinderkop, of een zeskantbout - je houdt dan nog stelmogelijkheid, terwijl een platkop door zijn conische vorm het gat wil uitlijnen met de plug. Gaten in een muur zijn zelden perfect... En zoals eerder al aangegeven vervorm je zo'n strip nogal gemakkelijk met een platkopschroef.
Goede tips.
Morgen effe wat andere schroeven bij kopen.
Dacht er net ineens aan dat ik geen idee heb waar (en of) er ergens leidingen lopen in die muur.
Dus bij Bol.com ook een Bosch GMS 120 leidingzoeker kopen.
Dus bij een vriend een Bosch GMS 120 leidingzoeker lenen.

Ding is niet helemaal super, maar zo te zien voor onder de € 100 wel een van de betere.
De Bosch D-tect met bijna € 250 is me te duur.
Wellicht ooit eentje kopen. Liever een D-tect dan, maar dan moet het wel echt een goede aanbieding zijn.

Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/9Bl0R2Akk8z/Q04Q0vY/331x840.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door Rzaan op 03-05-2024 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-DraGoN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:43
Heeft er iemand een suggestie hoe ik aan een volgende type schroef kan geraken, ik vind de juiste naam niet:
Afbeeldingslocatie: https://www.albanycountyfasteners.com/blog/wp-content/uploads/2018/02/screw-terminology-1024x403.jpg
maar dan met de volgende specificaties:
- 2,7 mm dikke schroef
- totale lengte: 1 cm
- lengte gladde stuk: 5,5mm
- lengte schroefdraad: 4mm ( ver uit elkaar liggende draad)
- kruis kop (kop maakt opzich niet zoveel uit)
- Metalen schroef, voor in plastiek te schroeven

in België als het kan ...

Het is voor een model auto proberen te herstellen waar deze schroef van mist.

[ Voor 16% gewijzigd door X-DraGoN op 03-05-2024 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvd1981
Rzaan schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 14:45:
[...]

Goede tips.
Morgen effe wat andere schroeven bij kopen.
Dacht er net ineens aan dat ik geen idee heb waar (en of) er ergens leidingen lopen in die muur.
Dus bij Bol.com ook een Bosch GMS 120 leidingzoeker kopen.
Dus bij een vriend een Bosch GMS 120 leidingzoeker lenen.

Ding is niet helemaal super, maar zo te zien voor onder de € 100 wel een van de betere.
De Bosch D-tect met bijna € 250 is me te duur.
Wellicht ooit eentje kopen. Liever een D-tect dan, maar dan moet het wel echt een goede aanbieding zijn.

[Afbeelding]
Prima ding, vind ook dieper liggende materialen goed. Gaat wel constant af bij mij, maar dat ligt meer aan alle metalen buizen die voor de elektra zijn gebruikt in mijn huis :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:51

thijsco19

KTM 990 SMT

X-DraGoN schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 15:50:
Heeft er iemand een suggestie hoe ik aan een volgende type schroef kan geraken, ik vind de juiste naam niet:
[Afbeelding]
maar dan met de volgende specificaties:
- 2,7 mm dikke schroef
- totale lengte: 1 cm
- lengte gladde stuk: 5,5mm
- lengte schroefdraad: 4mm ( ver uit elkaar liggende draad)
- kruis kop (kop maakt opzich niet zoveel uit)
- Metalen schroef, voor in plastiek te schroeven

in België als het kan ...

Het is voor een model auto proberen te herstellen waar deze schroef van mist.
Weleens plaatschroef genoemd. Hoewel, als ik daarop zoek niet direct goede resultaten krijg. Mogelijk lukt het jouw beter.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-DraGoN
Als ik daarop ziek kom ik vooral op parkerschroeven of zelftappers, dat is het niet voor alle duidelijkheid. Het is feitelijk een schroef met een stompe punt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 16:48
X-DraGoN schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 22:38:
Als ik daarop ziek kom ik vooral op parkerschroeven of zelftappers, dat is het niet voor alle duidelijkheid. Het is feitelijk een schroef met een stompe punt
Ik zou eens contact opnemen met een verkoper van model rc autos. Die hebben vaak veel kleine schroeven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arosa
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:27
ik heb ooit zeer specifieke kleine schroeven gevonden en besteld bij : www.microschroeven.nl
De persoon achter deze website heeft ook een website voor Rc onderdelen.

[ Voor 28% gewijzigd door Arosa op 04-05-2024 08:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Een luchtroosters in de muur is kapot waardoor ik het vermoeden heb dat er een muis in de spouw zit. Die zijn er inmiddels uit (vermoedelijk) en een een baksteen blokkeert nu het gat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x6FV1IUThzjpR7sMQhXtFEqt1W0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m9eOuUnrIj3utIFM2ir8Eg78.jpg?f=fotoalbum_large

Hoe kan ik dit rooster het beste vervangen?

Het kapotte rooster eruit halen en zoiets erin schuiven?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j9e5h3HhCmA8njff-AuOvn8FwFs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4YXhTFeNGIVXXMen9Eq1gCfR.jpg?f=user_large

[ Voor 18% gewijzigd door JBS op 04-05-2024 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1420638

JBS schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 09:13:
Een luchtroosters in de muur is kapot waardoor ik het vermoeden heb dat er een muis in de spouw zit. Die zijn er inmiddels uit (vermoedelijk) en een een baksteen blokkeert nu het gat.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ben hier ook wel naar benieuwd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Nu online

Mavamaarten

Omdat het kan!

JBS schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 09:13:
Vele mogelijkheden :)
De optie die je aanhaalt klinkt prima. Je kan ook een iets groter roostertje tegen de gevel schroeven of lijmen.

Bv. https://www.ventilatiesho...w-180-x-90mm-wit-1-1809w/

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Laatst online: 14:43
Zou zelf voor een metalen rooster gaan. Houden muizen niet zo van. Klein dremel freewheelen nemen en nog wat schuurpapier dunkt me om zoiets eruit te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:08

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Vraagje: ik heb eens sleeve nodig voor een elektromotor as. Nu had ik gisteren avond nog aan't zoeken geweest maar ik vind nl heel weinig resultaten.

Ik weet ze bestaan, want heb er zelf al in mijn handen gehad, maar iemand moet dat toch verkopen hier in Europa tegen een deftige prijs.

Dus de as is iets van een 14 a 15mm en de boring van de traps poelie is 19mm.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/PK3dxyk.jpeg

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

@arievz en anderen natuurlijk.
Vanochtend naar de plaatselijke bouwmarkten gegaan op zoek naar een schroef met bolle kop in de maat 5x60mm.
Met over de volledige lengte draad niet te vinden.

Nu heb ik 2 soorten gekocht.
1. Een houtdraadbout 6 x 60.
2. Bolkopschroef 5 x 60. Maar bij deze zit op de laatste 23 mm geen schroefdraad meer.
Ik vroeg me af of deze laatste wel voldoende grip heeft in de DuoPower 8x40. De te bevestigen strip tegen de muur is 10mm dik.

Van de houtdraadbout Ø 6 mm vroeg ik me af of deze in een DuoPower 8x40 past, of dat ie eigenlijk te dik is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aK5jIZ8LbOT81j47XRLxNGZN58Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/omxdrvKxbFIbitKICA3L8WIv.jpg?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Laatst online: 18:07
Houtdraadbout past prima (mits het in de rail goed past)
Voor zwaarder belaste pluggen ga ik qua diameter altijd aan de bovenkant zitten van wat in se plug past. Geeft een strakkere passing.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-0stRER_FiRdHPsaxYpZe9E2zaM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1m7bJrojXUfbyoSe32Ew3QcX.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door Lieuwe15 op 04-05-2024 11:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@Rzaan in wat voor soort muur komt het?
In ieder geval: de laatste 10mm moet je er al afrekenen vermits je profiel toch tussen zit, dus heb je eigenlijk maar 13mm geen draad. Dan moet de minimum plat dikte ook nog eens 12,5mm zijn d.w.z. dat het bovenste deel van de plug geen grip heeft. Ik vermoed dat dat wel goed gaat komen.

Meer info: https://www.fischer.be/nl...ower/555008-duopower-8x40

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fvleeuwen88
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 08-10-2024
Hallo allemaal,

Onlangs ben ik zo gelukkig geweest een nieuw (oud) huis te kunnen kopen.

We willen graag een dakkapel plaatsen aan de achterzijde. Ik ben bekend met de voorwaarden om dat vergunningsvrij te doen, de afstanden tot de randen van het dak, de maximale hoogte, plaatsing op achterkant woning. Wat dat betreft staan alle seinen op groen.

Enige waar ik over twijfel is het openmaken en aanpassen van het dak. Het huis heeft gordingen en die zullen dus afgezaagd moeten worden en verstevigd met slapers. Dit is volgens mijn logica het aanpassen van de dakconstructie, of de draagconstructie, en daarmee vergunningsplichtig.

Overal waar ik zoek zie ik deze vraag niet gesteld worden en krijg ik het gevoel dat ik mij dus onterecht zorgen maak.

Wie heeft hier ervaring mee bij het plaatsen van zijn dakkapel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Fvleeuwen88 schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 11:38:
Hallo allemaal,

We willen graag een dakkapel plaatsen aan de achterzijde. Ik ben bekend met de voorwaarden om dat vergunningsvrij te doen, de afstanden tot de randen van het dak, de maximale hoogte, plaatsing op achterkant woning. Wat dat betreft staan alle seinen op groen.

Enige waar ik over twijfel is het openmaken en aanpassen van het dak. Het huis heeft gordingen en die zullen dus afgezaagd moeten worden en verstevigd met slapers. Dit is volgens mijn logica het aanpassen van de dakconstructie, of de draagconstructie, en daarmee vergunningsplichtig.

Overal waar ik zoek zie ik deze vraag niet gesteld worden en krijg ik het gevoel dat ik mij dus onterecht zorgen maak.

Wij hebben ook een grote dakkapel laten plaatsen en me er nooit druk over gemaakt. Is wellicht ook naïviteit. Maar ik zou de vraag even bij een dakkapellen-bedrijf neerleggen.
Volgens mij verander je niets aan de draagconstructie. Zelfs de schoorsteen staat meestal los van het dak. Het dak is vaak wel aan de schoorsteen bevestigd. Maar dan is de schoorsteen het dragende deel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Damic schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 11:15:
@Rzaan in wat voor soort muur komt het?
In ieder geval: de laatste 10mm moet je er al afrekenen vermits je profiel toch tussen zit, dus heb je eigenlijk maar 13mm geen draad. Dan moet de minimum plat dikte ook nog eens 12,5mm zijn d.w.z. dat het bovenste deel van de plug geen grip heeft. Ik vermoed dat dat wel goed gaat komen.

Meer info: https://www.fischer.be/nl...ower/555008-duopower-8x40
Het is een stenen muur.
Wellicht ga ik voor de houtdraadbouten. Net iets makkelijker te stellen, denk ik.
Er is volgens mij voldoende ruimte om de kastbeugels in de strip te haken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mvd1981
Rzaan schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 11:06:
@arievz en anderen natuurlijk.
Vanochtend naar de plaatselijke bouwmarkten gegaan op zoek naar een schroef met bolle kop in de maat 5x60mm.
Met over de volledige lengte draad niet te vinden.

Nu heb ik 2 soorten gekocht.
1. Een houtdraadbout 6 x 60.
2. Bolkopschroef 5 x 60. Maar bij deze zit op de laatste 23 mm geen schroefdraad meer.
Ik vroeg me af of deze laatste wel voldoende grip heeft in de DuoPower 8x40. De te bevestigen strip tegen de muur is 10mm dik.

Van de houtdraadbout Ø 6 mm vroeg ik me af of deze in een DuoPower 8x40 past, of dat ie eigenlijk te dik is.

[Afbeelding]
Moet het persé 60 zijn, of kan 50 ook? https://www.bouwmaat.nl/w...-stuks/product/0000712001

Ik heb er voldoende liggen, dus als je in de buurt van Utrecht/zeist woont kan je er wel een paar op komen halen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Nu online
Niemand doet dat, dus ik zou daar zeker geen slapende ambtenaren wakker maken.
Als je je zorgen maakt over de constructie kun je beter een constructeur dan een ambtenaar raadplegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:51

thijsco19

KTM 990 SMT

Damic schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 10:38:
Vraagje: ik heb eens sleeve nodig voor een elektromotor as. Nu had ik gisteren avond nog aan't zoeken geweest maar ik vind nl heel weinig resultaten.

Ik weet ze bestaan, want heb er zelf al in mijn handen gehad, maar iemand moet dat toch verkopen hier in Europa tegen een deftige prijs.

Dus de as is iets van een 14 a 15mm en de boring van de traps poelie is 19mm.
[Afbeelding]
Deze gevonden?
https://adajusa.fr/en/gea...o-19mm-8445340250609.html
Of in de UK: https://inverterdrive.com...t-Sleeve-adaptor-to-19mm/

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@thijsco19 die van de jUK had ik gevonden maar is niet meer in de EU dus import enzo erbij (als je pech hebt). Die van in spanje had ik niet tegengekomen eens zien.

Edit: amazon/ome ali mag natuurlijk ook.

Edit2: nu krijg ik ineens deftige resultaten van amazon :X

Edit3: laat maar een nieuwe 4 traps pulley is even duur

[ Voor 33% gewijzigd door Damic op 04-05-2024 13:15 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Hallo allemaal,

Geen nood voor angst, je mag constructie aanpassingen doen als direct onderdeel van een vergunningsvrij bouwwerk.

daaronder vallen bv de aangegeven aanpasisngen aan het dak als je een dakkapel plaatst maar ook de balk in de gevel bij een aanbouw. let wel vergunnings vrij is niet regelvrij dus je moet nog steeds voldoen aan regelgeving als het gaat om sterkte van de constructie, isolatie, ventilatie eisen, daglicht eisen etc.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Mvd1981 schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 12:45:
[...]

Moet het persé 60 zijn, of kan 50 ook? https://www.bouwmaat.nl/w...-stuks/product/0000712001

Ik heb er voldoende liggen, dus als je in de buurt van Utrecht/zeist woont kan je er wel een paar op komen halen!
Ik woon onder Eindhoven, dus da's niet om de hoek. Maar toch bedankt.
Heb het bevestigd met de houtdraadbouten. Ging prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fvleeuwen88
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 08-10-2024
twain4me schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 13:00:
[...]

Geen nood voor angst, je mag constructie aanpassingen doen als direct onderdeel van een vergunningsvrij bouwwerk.

daaronder vallen bv de aangegeven aanpasisngen aan het dak als je een dakkapel plaatst maar ook de balk in de gevel bij een aanbouw. let wel vergunnings vrij is niet regelvrij dus je moet nog steeds voldoen aan regelgeving als het gaat om sterkte van de constructie, isolatie, ventilatie eisen, daglicht eisen etc.
Dank voor je bericht!

Ik heb gelijk even gezocht op hoe jij het verwoorde, en heb het volgende gevonden.

Via helpdeskbouwregels.nl

Is het uitbreken van de bestaande dragende gevel ten behoeve van een vergunningvrije aan- of uitbouw (bijbehorend bouwwerk) ook vergunningsvrij?

Ja, alle bouwactiviteiten die direct samenhangen met de bouw van een vergunningvrij bouwwerk mogen zonder omgevingsvergunning voor het bouwen worden uitgevoerd. Een doorgang of een opening (inclusief stalen latei/balk) in een dragende muur of gevel, als onderdeel van een vergunningvrij bijbehorend bouwwerk dat aan het hoofdgebouw wordt gebouwd, mag dus ook zonder omgevingsvergunning voor het bouwen worden aangebracht. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor het aanbrengen van wijzigingen in de dakconstructie die nodig zijn om een dakkapel of een dakraam te plaatsen. Let op: het gaat hier om de BOUWactiviteiten die samenhangen met de bouw van een vergunningvrij bouwwerk. Voor andere activiteiten, zoals bijvoorbeeld slopen of het veranderen van een monument, kan het wel nodig zijn een vergunning aan te vragen.

Het vergunningvrije bouwen moet overigens wel voldoen aan de bouwtechnische eisen die hieraan in het Bouwbesluit 2012 gesteld worden. Dit vloeit voort uit artikel 1b van de Woningwet. De gemaakte gevelopening bij een aan- of uitbouw moet dus onder meer voldoen aan de in het Bouwbesluit opgenomen eisen met betrekking tot de constructieve veiligheid. Is dit niet het geval dan kunnen burgemeester en wethouders op basis van artikel 1b van de Woningwet handhavend optreden.

Het lijkt dus inderdaad allemaal te mogen!

Dank voor uw reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stereohead
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:42
Even een quick sanity check: Gaat dit goed qua beluchting e.d?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dKhiPl9z5AE0gs9KqhP-NtttXkc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7VXhe1RyJPjdh65humJur6iL.jpg?f=fotoalbum_large

Bad, douche, en wastafel zal ik dan eerst naar 75 brengen, en dan dus in die 110.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
--

[ Voor 101% gewijzigd door LED-Maniak op 04-05-2024 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordeeeh
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:26
Raling schreef op maandag 22 april 2024 @ 13:58:
[...]

Okee, maar waarom dan stoppen bij 2mm langer? Ram er een dorpel tussen die nog langer is, en schroef 'm boven opnieuw vast, dan heb je het kozijn in z'n geheel verbreed.

Als je alleen de latten aan de scharnierkant inkort, en de deur dichter naar die kozijn kant brengt, dan zit ie niet meer in het midden. Zou ik persoonlijk ook jammer vinden. En alsnog wel wel de invalzaag erlangs om alle latten gelijk te laten zijn (alleen die langer zijn inkorten) aan alle zijden, maar misschien ben ik dan te perfectionistisch.

En staal werkt trouwens ook, zij het minder dan hout, maar het zal ook uitzetten als het warmer wordt.
Uiteindelijk heb ik aan de onderkant er een hardhouten balk tussen gezet van 5mm breder.
Hierdoor genoeg ruimte gekregen.

Wel uiteindelijk ervoor gekozen om geen normale klink maar een zwarte boerenklinkstel ertussen te zetten. Vond de vrouw toch mooier staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• X-DraGoN
Arosa schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 08:28:
ik heb ooit zeer specifieke kleine schroeven gevonden en besteld bij : www.microschroeven.nl
De persoon achter deze website heeft ook een website voor Rc onderdelen.
Merci, heb hun een mail gestuurd, ze zijn wel gesloten tot 20 mei, maar het is beter als niets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:47
stereohead schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 16:36:
Even een quick sanity check: Gaat dit goed qua beluchting e.d?

[Afbeelding]

Bad, douche, en wastafel zal ik dan eerst naar 75 brengen, en dan dus in die 110.
Je zult ergens een beluchter of standpijp naar buiten moeten voorzien,
heb ooit bij nieuwe badkamer op 1e verdieping een standpijp naar zolder gebracht (just in case, zodat ik alsnog naar buiten kon) en van een beluchter voorzien, gaat al 20 jaar goed.
Zorg dat je er eventueel bij kunt voor het geval deze stuk is en blijft hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stereohead
Hmmmm, zal dat echt nodig zijn? In de oude badkamer (die inmiddels gesloopt is) zat er ook nergens een beluchter.

Ik vroeg me vooral af of de 'volgorde' van aansluitingen uitmaakt, nu zit afvoer douche/bad dus 'na' de wc, is dat ok? Moet het liever andersom? Of maakt het niet uit?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ThinkPad
@stereohead Daar zijn zeker regels voor, zodat je bijv. geen water (en de rest :X) van je toilet weer terug omhoog krijgt in je doucheputje…

Zie DYKA Technisch handboek binnenriolering.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SubSun
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Even een dubbelcheck nodig mbt electra:
Ik heb een lichtpunt op de muur. Van hieruit loopt een installatiebuis richting een lege wanddoos. Het lijkt al voorbereid te zijn voor een extra stopcontact.

In de wanddoos waar de lamp hangt, zitten de volgende kabels: blauw, bruin, geel/groen, zwart.

Blauw en zwart zitten op de lamp aangesloten, welke met de schakelaar is te bedienen. De aarde was niet aangesloten op de lamp, geen idee waarom.

Als ik nu een stopcontact wil bijplaatsen, is dit dan de juiste manier:
- blauw in lasklem en splitsen naar de lamp en stopcontact
- geel/groen in lasklem en splitsen naar lamp en stopcontact
- bruin naar stopcontact
- zwart naar lamp

Dan blijft de lamp werken met de schakelaar en staat er altijd stroom op het stopcontact toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:39
SubSun schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 21:57:
Even een dubbelcheck nodig mbt electra:
Ik heb een lichtpunt op de muur. Van hieruit loopt een installatiebuis richting een lege wanddoos. Het lijkt al voorbereid te zijn voor een extra stopcontact.

In de wanddoos waar de lamp hangt, zitten de volgende kabels: blauw, bruin, geel/groen, zwart.

Blauw en zwart zitten op de lamp aangesloten, welke met de schakelaar is te bedienen. De aarde was niet aangesloten op de lamp, geen idee waarom.

Als ik nu een stopcontact wil bijplaatsen, is dit dan de juiste manier:
- blauw in lasklem en splitsen naar de lamp en stopcontact
- geel/groen in lasklem en splitsen naar lamp en stopcontact
- bruin naar stopcontact
- zwart naar lamp

Dan blijft de lamp werken met de schakelaar en staat er altijd stroom op het stopcontact toch?
Ik neem aan dat je de kleuren hebt opgezocht? Zwart is inderdaad het schakeldraad voor de lamp. De andere kleuren naar het stopcontact en je hebt je extra stopcontact :)

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stereohead
ThinkPad schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 21:45:
@stereohead Daar zijn zeker regels voor, zodat je bijv. geen water (en de rest :X) van je toilet weer terug omhoog krijgt in je doucheputje…

Zie DYKA Technisch handboek binnenriolering.
Dank, volgens mij heb ik de aansluitvolgorde nu dus verkeerd om:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JqAQpu6Lx5k1sMqwm3GhVLKxqFA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fTn9f56LYiNZjaHFVsP2XAY4.png?f=fotoalbum_large

Ik ga het nu zo maken conform het 3e plaatje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Let ook goed op 2.4.1, dat de bovenkant van de leidingen op dezelfde hoogte blijven zodat lucht kan goed blijven stromen. Dat wordt vaak verkeerd gedaan met zo'n excentrisch verloopstuk.

[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 05-05-2024 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Mavamaarten schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 09:57:
[...]

Vele mogelijkheden :)
De optie die je aanhaalt klinkt prima. Je kan ook een iets groter roostertje tegen de gevel schroeven of lijmen.

Bv. https://www.ventilatiesho...w-180-x-90mm-wit-1-1809w/
Het kapotte roostertje eruit halen klonk makkelijker dan 't was, dus heb voor de makkelijkere optie gekozen en deze https://www.hornbach.nl/p...nium-180-x-90-mm/4152703/ er overheen geschroefd. Het is een plek uit 't zicht, dus het uiterlijk deed er sowieso niet echt toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011

Roozzz

Plus ultra

Onderstaande heb ik eerder deze week gevraagd in het kunststof kozijnen topic. Helaas leverde dat nagenoeg geen reacties op. Gezien dit topic wat breder bezocht wordt, probeer ik ook hier wat meningen / ideeën / ervaringen op te halen. Alvast bedankt!

Afgelopen zomer hebben wij alle kozijnen op de begane grond en 1e verdieping vervangen voor kunststof met triple glas. Daarbij ook meteen een schuifpui gerealiseerd en een nieuwe voordeur. Dik tevreden met het resultaat, maar de weg ernaartoe is een ander verhaal. Na het nodige gesoebat zijn we inmiddels op een punt dat alle restpunten vrijwel opgelost zijn.

Ik zit nu alleen met de situatie dat één van de kozijnen tikt / kraakt / bonkt bij temperatuurveranderingen of in de hoeveelheid zonlicht. Men heeft al enkele blokken langs het glas eruit gehaald. Dat voorkomt in ieder geval de harde *boing* van het glas zelf. Denk alsof je met de vlakke hand vol tegen het glas slaat / er een duif tegenaan klapt. Dus in die zin is er zeker verbetering Maar het eindeloze getik/gekraak is er nog altijd. Men geeft aan dat dit soms voorkomt en het 'zich moet zetten' zodat 'de spanning eruit' is. Zowel binnen als buiten is dit goed te horen.

Persoonlijk vind ik het apart dat dit het enige raam is met problemen. Hij is vrij fors (2,75 x ~2,60), maar niet de grootste. En ook niet degene die het meest zonlicht vangt of iets dergelijks. Dat zetten geloof ik eerlijk gezegd niet zo in. We hebben vorige zomer 35+ volle zon gehad (toen hing er nog geen zonnescherm) en dat was kennelijk niet genoeg...

Wat mag ik hier verwachten? Komt dit inderdaad voor en ben ik een zeur/ongeduldig? Of word ik hier met een kluitje in het riet gestuurd? Ik zoek een stukje wijsheid, dank alvast :)

Het betreft kunststofkozijnen met een bekleding van aluminium aan de buitenzijde. De exacte leverancier laat ik even terzijde.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 05-05 16:05
Zo, de schouw zaterdag klaar kunnen maken.
Totaalplaatje is precies zoals we voor ogen hadden.

Vrouw blij, ik blij....

Op naar het volgende project :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ggji9cQJ5Gy2DRGFl1AkAoJFk-8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fCDHtVEfpu5keTlEIi7HFFvw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ALmF8frdDI-pHq42k5NBCvHCmEY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NyBXigWNn8XrnSTKWmnxcbGC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZIwjMrhmSNqTIse604sVvbKVPcg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KDD78t5g4VYE4FDO3quZqRhj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Afgelopen zaterdag dus een strip van Ikea opgehangen waar bovenkastjes aan komen te hangen.
Uiteindelijk houtdraadbouten 6x60 gebruikt. Werkt niet alleen goed, maar ook fijn omdat je ze ontelbare malen los en vast moet draaien om alles goed te stellen.

De muur was nogal ongelijk. Van links naar rechts viel het nog wel mee.
Daar zorgde ik met enkele plaatsjes hardboard van 2 en 3 mm ervoor dat de strip mooi vlak tegen de muur zat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wrVVlEy2zm-O4pZR50VVdZdTgqk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ty7OVxzk54KEKieXAWhdlzjW.jpg?f=fotoalbum_large

Van boven naar beneden was het andere koek. Toen de kastjes goed hingen (Dus mooi horizontaal en goed aansluitend op elkaar) moest ik nog de ruimte tussen de bodemplaat en de muur opvullen. Ikea levert daar blokjes van 10 mm voor, maar die kon ik maar eentje gebruiken. Uiteindelijk met houtblokjes en strookjes hardboard voor de fine-tuning alles pas gemaakt. Ruimte liep op tot 27 mm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aIbPhkTahYD7qcUm9vU3gxWgHqo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9HTu5p9zd1lhjJJ3FSXgM8OR.jpg?f=fotoalbum_large

Maar de kastjes hangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ulXmGzeGePe3WCQhw_hW2q6R25I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hu8UeZuvsiMYB97gkfFRJCb0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Herkent iemand het euvel dat (nieuwe) Geberit iCon toiletten (specifiek dit type https://www.x2o.nl/geberi...gglans-wit-randloos-87766) wat geluid maken wanneer je zittend wat verschuift of naar één kant hangt? Het lijkt erop of delen over elkaar heen schuiven/bewegen, wellicht de bril op de pot of het scharnier van de klep, maar wat precies is wat lastig vast te tellen. Komt iemand dit bekend voor?
Pagina: 1 ... 380 ... 450 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/