[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 379 ... 471 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-East
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 13-10 19:15
Vraagje mbt aftakken/splitsen van netstroom in de schuur.

Situatie:

1 lasdoos met:
  • aanvoerdraad (3 polig)
  • 1x naar dubbel stopcontact
  • 1x naar lamp
  • 1x naar dubbel stopcontact buiten
Nu wil ik (idealiter) daar waar de draad voor het dubbel stopcontact buiten door de muur naar buiten gaan, de draad aftakken/splitsen om binnen nog een extra dubbel stopcontact (binnen) te maken.

Volgens mij moet dit gewoon kunnen, maar... hoe kan ik de bestaande draad die naar buiten loopt aftakken of splitsen? Wat heb ik hiervoor nodig? Lasklemmen en kroonstenen zijn alleen om te verlengen, en dus niet om een extra draad te creëren zegmaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:40

dragonhaertt

@_'.'

bonzz.netninja schreef op woensdag 24 april 2024 @ 10:32:
[...]

Nice thx.

Andere vraag. Ik heb deze decoupeerzaag
[Afbeelding]

Alleen blijft er altijd mega veel zaagsel voor de zaag liggen waardoor ik mijn lijntje niet meer zie. Wat doe ik niet goed? Als ik de afzuiger/stofzuiger aansluit zet is het iets beter maar het is niet geniaal.
Bekend probleem. Mijn decoupeerzaag heeft hetzelfde als hij softstart, maar op volle toeren trilt dat ding genoeg om het zaagsel vlak voor het blad weg te trillen. Daardoor kan ik het lijntje net zien.

Met afzuiging is het inderdaad geen probleem. Een decoupeerzaag blijft altijd een beetje behelpen en niet heel nauwkeurig imho.

Binnenkort maar eens de lintzaag uitpakken en aansluiten _/-\o_
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hCFXkXefge4oRWttgg1TadnA8P8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7C77wbL54cZ5mLqP6XXk48oR.jpg?f=fotoalbum_large

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 19:04
dragonhaertt schreef op woensdag 24 april 2024 @ 11:20:
[...]

Bekend probleem. Mijn decoupeerzaag heeft hetzelfde als hij softstart, maar op volle toeren trilt dat ding genoeg om het zaagsel vlak voor het blad weg te trillen. Daardoor kan ik het lijntje net zien.

Met afzuiging is het inderdaad geen probleem. Een decoupeerzaag blijft altijd een beetje behelpen en niet heel nauwkeurig imho.

Binnenkort maar eens de lintzaag uitpakken en aansluiten _/-\o_
[Afbeelding]
Stof bril op zetten, met je gezicht er dicht op zodat je alles goed ziet en continue zacht blijven blazen is altijd mijn oplossing...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-10 15:18
MJV schreef op maandag 22 april 2024 @ 22:44:
Wie kan mij misschien de juiste richting in helpen zoeken? Ik wil een draagmuur gaan laten verwijderen. Ik heb een constructeur een berekening laten maken, en ik lees op veel plaatsen dat ik een vergunning nodig heb.

Maar, heb ik nu nog extra bouwtekeningen nodig voor deze vergunningsaanvraag? Sommige sites (goede informatie vinden is een drama, het is een-en-al geSEO'de content die ik vind) zeggen dat een bouwtekening nodig is, anderen niet. Website van mijn gemeente zie ik alleen maar doorverwijzingen naar het Omgevingsloket.
Ik weet niet wat je bedoeld met extra bouwtekeningen maar ik weet wel dat in Amsterdam althans je een simpele voor- en na tekening moet laten zien en daarvoor hebben wij de bouwtekening gebruikt waarbij ik simpelweg de muur weg heb gegumd. Volgens mij is het wel vergunningsplichtig, wij wonen in een appartement op de onderste verdieping, dus lijkt me dan ook logisch. Misschien dat het bij een vrijstaand huis anders werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:28

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Japser schreef op woensdag 24 april 2024 @ 10:53:
Hoi, een vraag!

Wij hebben een nieuwe badkamer laten installeren met een SealSkin Contour schuifdeur . Nu gaan echter de bovenwieltjes het begeven lijkt me, maar heb geen idee hoe dat komt, alles hangt recht en is op goede maat.

[Afbeelding]

De vragen:

Wat kan de oorzaak zijn van dit euvel?
Hoe kan ik dit het best herstellen?
Kan je die wieltjes ook ergens los verkrijgen?

SealSkin zelf heeft geen direct contact mogelijkheden zover ik kon vinden. Mijn installateur komt nog langs om e.e.a. te checken maar ben toch wel benieuwd omtrent evt vervolgstappen mocht het niet 1 2 3 te fixen zijn.
Sealskin levert ook losse onderdelen, dus zou even naar de winkel teruggaan waar je dit hebt gekocht (en die het hopelijk voor je geinstalleerd hebben). FYI: Ik was op zoek naar een rubber strip voor een glazen draaideur, die kon zelfs de Gamma gewoon op basis van het typenummer voor me bestellen :)

Als een bedrijf dat voor je gedaan heeft heb je neem ik aan nog garantie, op het product en/of de montage. Dus die zou ik eerst even nazoeken.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-10 15:18
manusjevanalles schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 09:48:
Er zit tussen de vloer en de kunststof onderdorpel een kier, waar mieren nu het huis binnen komen en zand op de deurmat werpen. Ik wil die koer dichten. Waarmee zou dat het beste kunnen?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zou ook voor een kit gaan. Welke soort maakt niet zoveel uit. Misschien dat je bij acryl nog voor een non-crack zou kunnen gaan i.v.m. werking. Maar valt denk ik wel mee. Zat ook nog te denken aan Joint Fix (voegreparatiemortel) maar dat is niet geschikt voor bewegingsvoegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:51
The Eagle schreef op woensdag 24 april 2024 @ 11:37:
[...]

Sealskin levert ook losse onderdelen, dus zou even naar de winkel teruggaan waar je dit hebt gekocht (en die het hopelijk voor je geinstalleerd hebben). FYI: Ik was op zoek naar een rubber strip voor een glazen draaideur, die kon zelfs de Gamma gewoon op basis van het typenummer voor me bestellen :)

Als een bedrijf dat voor je gedaan heeft heb je neem ik aan nog garantie, op het product en/of de montage. Dus die zou ik eerst even nazoeken.
Mijn Gamma heeft direct contact met Sealskin. Kon daar zelfs een offerte krijgen voor een douchedeur op maat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Is zand aantrillen altijd noodzakelijk?

Ik heb ca8m2 15-20cm zwarte grond uitgegraven. Dat heb ik gevuld met ophoogzand*

Situatie wordt 5x2=10m2 betontegels 50x50x5 waarop ik een metalen Biohort schuurtje/overkapping ga zetten die met een metalen frame vastgezet wordt in de betontegels. De belasting valt naar verwachting dus wel mee.

Het zandbed zal nog wel even open blijven liggen, maar voelt al stevig.

*in 2 batches waarschijnlijk is de 2e batch generiek geel zand want het is geler en er zit beperkt stukjes klei in. Structuur lijkt verder wel op de eerste batch.Zal evt nog wat straatzand bovenop doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 19:04
Rukapul schreef op woensdag 24 april 2024 @ 11:47:
Is zand aantrillen altijd noodzakelijk?

Ik heb ca8m2 15-20cm zwarte grond uitgegraven. Dat heb ik gevuld met ophoogzand*

Situatie wordt 5x2=10m2 betontegels 50x50x5 waarop ik een metalen Biohort schuurtje/overkapping ga zetten die met een metalen frame vastgezet wordt in de betontegels. De belasting valt naar verwachting dus wel mee.

Het zandbed zal nog wel even open blijven liggen, maar voelt al stevig.

*in 2 batches waarschijnlijk is de 2e batch generiek geel zand want het is geler en er zit beperkt stukjes klei in. Structuur lijkt verder wel op de eerste batch.Zal evt nog wat straatzand bovenop doen.
Een trilplaat voor een halve dag kost geen drol, zeker als er een schuur op komt zou ik het altijd doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:39

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Japser schreef op woensdag 24 april 2024 @ 10:53:
Kan je die wieltjes ook ergens los verkrijgen?
ik weet jouw deurtype niet maar een rondje google laat wel zien dat er iets van onderdelen te bestellen zijn:

https://sanitairstunter.n...che/geleiders-en-runners/

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:56
bonzz.netninja schreef op woensdag 24 april 2024 @ 10:32:
[...]

Nice thx.

Andere vraag. Ik heb deze decoupeerzaag
[Afbeelding]

Alleen blijft er altijd mega veel zaagsel voor de zaag liggen waardoor ik mijn lijntje niet meer zie. Wat doe ik niet goed? Als ik de afzuiger/stofzuiger aansluit zet is het iets beter maar het is niet geniaal.
Ik heb dezelfde dikke peer zaag en hetzelfde probleem. :)
Ik blaas regelmatig het zaagsel weg, dan gaat het wel weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japser
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:53

Japser

Jeej!

Dank allen voor de feedback! Ik heb ook geen angst dat mijn installateur het niet kan of wil verhelpen en goed om te horen dat het redelijk makkelijk is om aan onderdelen te komen (zelfs via de gamma).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Jolke schreef op woensdag 24 april 2024 @ 12:13:
[...]

Ik heb dezelfde dikke peer zaag en hetzelfde probleem. :)
Ik blaas regelmatig het zaagsel weg, dan gaat het wel weer.
Ik blaas dat ook altijd weg, ging er vanuit dat iedereen dat deed.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat
  • Laatst online: 16:07

copykat

Good copy isn't bad

J-East schreef op woensdag 24 april 2024 @ 11:07:

Situatie:

1 lasdoos met:
  • aanvoerdraad (3 polig)
  • 1x naar lamp
Nu wil ik (idealiter) daar waar de draad voor het dubbel stopcontact buiten door de muur naar buiten gaan, de draad aftakken/splitsen om binnen nog een extra dubbel stopcontact (binnen) te maken.

Volgens mij moet dit gewoon kunnen, maar... hoe kan ik de bestaande draad die naar buiten loopt aftakken of splitsen? Wat heb ik hiervoor nodig? Lasklemmen en kroonstenen zijn alleen om te verlengen, en dus niet om een extra draad te creëren zegmaar.
https://www.hornbach.nl/p...21-413-12-stuks/10593116/
Je hebt ze die harde kern en flexibele kern beide in 1 steker/lasklem kunnen.
Je mag gewoon door lussen en splitsen. (als 1,5mm2 gebruikt en flexibel heb je wel een vermogens drop in je eind gebruiker. Maar met vmvk 2,5mm2 gewoon splitsen 1 naar 2 en 3 of 4. Je kan zelfs 7 dus 1 naar 6
Kleur op kleur en als alleen zwart, blauw, groengeel in de kabel zit is zwart fase, bruin.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

J-East schreef op woensdag 24 april 2024 @ 11:07:

Situatie:

1 lasdoos met:
  • aanvoerdraad (3 polig)
  • 1x naar lamp

Je zou de nieuwe wandcontactdoos aan kunnen sluiten met de draad van de huidige wandcontactdoos buiten en die dan aan te sluiten door de nieuwe wandcontactdoos te gebruiken om door te lussen. Je kunt altijd twee draden (per draad) op een wandcontactdoos gebruiken om daarmee door te lussen.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

hfolkers schreef op woensdag 24 april 2024 @ 11:22:
[...]

Stof bril op zetten, met je gezicht er dicht op zodat je alles goed ziet en continue zacht blijven blazen is altijd mijn oplossing...
Best lastig met een stofkapje op....😁

Elke keer adem halen om te blazen met stof in de buurt is ook een dingetje
* copykat doet het ook maar probeert dat af te leren zeker met MDF.
Beter een stof zuiger dan een ventilator/blazer op je werkstuk
Meeste , D grepen, hebben een schuifje om de motorkoeling airflow naar t zaagblaadje te geleiden of de stofzuiger afzuiging open te zetten.

Je hebt ook zaagjes die zagen naar beneden, tandjes staan naar beneden gericht. Heb je ook al minder zaagsel boven.
Bochten zaagjes hebben vaak double edge teeth. Twee zijde snijdende tanden die dus breide zijde afvoeren.

En de Tgreep zijn uitermate geschikt voor blade up zagen door de aan uit schakelaar en de greep.
Dus van onderaf zagen. (met de standaard haaltanden is alle zaagsel aan de onderzijde.)

* copykat heeft met zn DeWalt 334nt mooie leds die op t lijntje schijnen en goede afzuiging/blazen *O*

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-06 20:04
ViezeVis schreef op woensdag 24 april 2024 @ 10:56:
[...]

Laat ons het eindresultaat nog even zien :D
Als ik het af heb volgt een foto :)

Súdwest Fryslân 400 m2 vrijstaand '80/'94 - 25% hobbyklusproject | 2x mono Quatt hybr HP/Lyric T6 + 3x CV-ketel + convectoren/heatboosters ( + 3x houtkachel :) ) | na-isolatie | 2x18 Techniq Energy heatpipes | PV 10945 Z, 2100 O, 2100 W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-East
copykat schreef op woensdag 24 april 2024 @ 12:31:
[...]

https://www.hornbach.nl/p...21-413-12-stuks/10593116/
Je hebt ze die harde kern en flexibele kern beide in 1 steker/lasklem kunnen.
Je mag gewoon door lussen en splitsen. (als 1,5mm2 gebruikt en flexibel heb je wel een vermogens drop in je eind gebruiker. Maar met vmvk 2,5mm2 gewoon splitsen 1 naar 2 en 3 of 4. Je kan zelfs 7 dus 1 naar 6
Kleur op kleur en als alleen zwart, blauw, groengeel in de kabel zit is zwart fase, bruin.
Die begrijp ik even niet. Deze lasklem heb ik in de hand gehad, maar deze zijn toch alleen om te verlengen? Of kan ik op 1 zo'n lasklem een blauwe draad (aanvoer) zetten en 2 blauwe draden (uit). En zo voor elke kleur draad één zo'n lasklem? (en dus bij 3-polige kabel heb ik 3 van zulke lasklemmen nodig?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-East
SpongeRob schreef op woensdag 24 april 2024 @ 12:45:
[...]

Je zou de nieuwe wandcontactdoos aan kunnen sluiten met de draad van de huidige wandcontactdoos buiten en die dan aan te sluiten door de nieuwe wandcontactdoos te gebruiken om door te lussen. Je kunt altijd twee draden (per draad) op een wandcontactdoos gebruiken om daarmee door te lussen.
De nieuwe wandcontactdoos komt een paar meter verder, dus dan is doorlussen niet zo handig. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

J-East schreef op woensdag 24 april 2024 @ 13:01:
[...]

De nieuwe wandcontactdoos komt een paar meter verder, dus dan is doorlussen niet zo handig. :)
Dan zou ik gewoon een lasdoos zetten op het punt waar de PVC buis of kabel naar buiten gaat en het dan inderdaad met wat lasdoppen doen.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
Japser schreef op woensdag 24 april 2024 @ 12:14:
Dank allen voor de feedback! Ik heb ook geen angst dat mijn installateur het niet kan of wil verhelpen en goed om te horen dat het redelijk makkelijk is om aan onderdelen te komen (zelfs via de gamma).
Bij dit soort dingen is het wel aan te raden om een artikelnummer te hebben. Bij sealskin zijn die o.a. te vinden in de handleiding als ik het me goed herinner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japser
  • Laatst online: 12:53

Japser

Jeej!

Rukapul schreef op woensdag 24 april 2024 @ 13:16:
[...]

Bij dit soort dingen is het wel aan te raden om een artikelnummer te hebben. Bij sealskin zijn die o.a. te vinden in de handleiding als ik het me goed herinner.
Ik heb al e.e.a. opgezocht maar veel verder dan onderstaande kom ik niet qua documentatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FzL3EEmEqhi07Cc_2RWLfilfAi4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EmeXjt2aFAtLX3c5xnpIi9UN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 15:51

3_s

bonzz.netninja schreef op woensdag 24 april 2024 @ 10:46:
[...]

Ik zie nog niet zo goed hoe ik dat fysiek moet doen. Ik ga niet op de grond liggen in ieder geval, of mijn plaat hout aan het plafond hangen.
Ik veronderstel dat dit aan de kant van het bed open is? Dan kan je toch daar je arm insteken om te zagen en langs boven kijken wat je doet.
En anders in de andere hand de stofzuiger.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mjier
  • Registratie: Juli 2023
  • Nu online
bonzz.netninja schreef op woensdag 24 april 2024 @ 09:41:
[Afbeelding]
Ik ben bed voor dochtger wat leuker aan het maken. Nu wil ik een hartje figuurzagen in de grote witte plank, maar hoe?
Gewone figuurzaag gaat niet lukken, die beugel is niet breed genoeg. Lukt dat met een decoupeerzaag en figuurzaagje erin?
Je kunt met een gatenzaag 2 gaten naast elkaar boren, half overlappend. Vervolgens met een decoupeerzaag een V aan de onderzijde zagen. Het resultaat is een hartje.
Wel eerst op een restje plaat proberen hoe ver de gaten van elkaar moeten, hoe groot etc.
Succes!

Vaillant Arotherm plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l - Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:26
Iemand een idee hoe ik dit het beste kan oplossen? Tijdens installatie nieuwe kozijnen is men tegen mijn plafond aangekomen. Ik heb nog niet geprobeerd schoon te maken, heb net een half jaar geleden alles gewit, en ben bang dat ik het alleen maar erger maak.

Ik kan het nog als opleverpuntje bij de aannemer neerleggen, maar misschien is het wel gemakkelijk zelf op te lossen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c5jqN-Y3w91q_pn94AfnVnvn3k8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IP11CRuSGpdkDKLULAAfr6GF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjier
  • Registratie: Juli 2023
  • Nu online
Fauna schreef op woensdag 24 april 2024 @ 14:20:
Iemand een idee hoe ik dit het beste kan oplossen? Tijdens installatie nieuwe kozijnen is men tegen mijn plafond aangekomen. Ik heb nog niet geprobeerd schoon te maken, heb net een half jaar geleden alles gewit, en ben bang dat ik het alleen maar erger maak.

Ik kan het nog als opleverpuntje bij de aannemer neerleggen, maar misschien is het wel gemakkelijk zelf op te lossen?
[Afbeelding]
Met een zachte gum wil het wel eens lukken, als er geen beschadigingen van het plafond zijn.

Vaillant Arotherm plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l - Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanatic_FS
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:15

Fanatic_FS

Rated T for Troll™

Veeg erover met een doek, gaat het niet weg pak je de verfroller en rol je eroverheen....

[specs]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16-10 17:03
J-East schreef op woensdag 24 april 2024 @ 13:00:
[...]

Die begrijp ik even niet. Deze lasklem heb ik in de hand gehad, maar deze zijn toch alleen om te verlengen? Of kan ik op 1 zo'n lasklem een blauwe draad (aanvoer) zetten en 2 blauwe draden (uit). En zo voor elke kleur draad één zo'n lasklem? (en dus bij 3-polige kabel heb ik 3 van zulke lasklemmen nodig?)
De lasklem is hier prima voor te gebruiken.
voorbeeldje uit ander topic:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/meYY1nrr-tD6V84HsgPMlxUcnsU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ALyI3OumuVAsV0HJc1TyAfrc.webp?f=fotoalbum_large

Waarbij nu je voeding rechtstreeks naar je stopcontact gaat (evt met aardedraad) en die onderbreek je dan en middels een lasklem gaat hij alsnog door naar dat bestaande stopcontact en middels het 3e contact (of 4e/5e bij grotere lasklem) gaat de voeding naar je nieuwe stopcontact.

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-East
soepah schreef op woensdag 24 april 2024 @ 14:33:
[...]

De lasklem is hier prima voor te gebruiken.
voorbeeldje uit ander topic:
[Afbeelding]

Waarbij nu je voeding rechtstreeks naar je stopcontact gaat (evt met aardedraad) en die onderbreek je dan en middels een lasklem gaat hij alsnog door naar dat bestaande stopcontact en middels het 3e contact (of 4e/5e bij grotere lasklem) gaat de voeding naar je nieuwe stopcontact.
Ik snap 'm, thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:17

bonzz.netninja

Niente baffi

3_s schreef op woensdag 24 april 2024 @ 13:32:
[...]

Ik veronderstel dat dit aan de kant van het bed open is? Dan kan je toch daar je arm insteken om te zagen en langs boven kijken wat je doet.
En anders in de andere hand de stofzuiger.
Misschien ligt het aan mij maar ik ben geen slangenmens..ik zie dit echt totaal niet voor mij :o

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

J-East schreef op woensdag 24 april 2024 @ 13:00:
[...]

Ja dat klopt. Als je van 1 naar 3 draden (vd zelfde kleur!) wilt hebt je 3 4polige lasklemmen nodig.
Blauwe (nul)"voeding"(als in van je meterkast gevoed), in en dan 3 blauwe draden wr naast die dan "uit" zijn. :)
Zelfde met fase en aarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

[Afbeelding]
Combi maken.

Wel aangeven bij de aannemer en vragen voor tips om het zelf makkelijk op te lossen, met de opmerking dat je anders bij hem terug komt. Maar dat je er vanuit gaat dat hij een makkelijke oplossing heeft.

Tips zijn al gegeven. Meestal kom je met nat puntje van een handdoek ook heel ver. (geen gele doekjes op ruwe ondergrond).

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JSBars
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18:35

Zo'n wonder spons (melamine spons) doet het waarschijnlijk ook zo weg halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:08
Fanatic_FS schreef op woensdag 24 april 2024 @ 14:28:
Veeg erover met een doek, gaat het niet weg pak je de verfroller en rol je eroverheen....
Ik zou een dun kwastje pakken en alleen het lijntje proberen te verven. Met een roller blijf je het verschil waarschijnlijk duidelijk(er) zien.

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valluik
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14-10 19:55

valluik

Probeert ook maar wat

Op een glad plafond heb ik zoiets wel eens weggeschuurd.
Niet te hard/lang schuren, want dan moet je plafondverf en de stuclaag eronder wel ongeveer even wit zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 15:51

3_s

bonzz.netninja schreef op woensdag 24 april 2024 @ 14:51:
[...]

Misschien ligt het aan mij maar ik ben geen slangenmens..ik zie dit echt totaal niet voor mij :o
Dan ligt het misschien aan mijn uitleg of dat ik de situatie anders inschat :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkiedik
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-10 14:26
vandaag een timmerman over de vloer voor offerte voor het isoleren. Deze gaf aan dat bij een koud-dak constructie als de glaswol niet tegen het dakbeschot aanligt geen klimaatfolie of dampdichte folie geplaatst hoeft te worden. Dus helemaal open laten.

Hierbij zou dan voldoende ventilatie boven en onder het isolatiemateriaal zijn.

Dit heb ik nog nooit gehoord en ook heel tegenstrijdig met wat er overal op internet te lezen is en geadviseerd wordt. gedachtes hierover?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:50
De keuken begint hier inmiddels vorm te krijgen.

Muren en plafond zijn geschilderd en heb net de lichtrail opgehangen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jKGLaDhGz56bvrImC0cXGK_FHyI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/trZ1c7mL18exv6jH9BuodWF7.jpg?f=fotoalbum_large

Rail komt van railspot.nl en de kwaliteit voor de prijs is best goed. De rail en lampen voelen echt degelijk, maar de voedingmodule is een stukje plastic dat wel te wensen over laat.

Als je dan 2x2meter metalen rail verbind met 10cm flimsy plastic ertussen en dat aan het plafond moet hangen dan is dat op zijn zachts gezegd uitdagend.

Nu nog wat kozijnen bijwerken en de speakergrills spuiten (zie 2 pagina’s ofzo terug) en dan is het wachten op de vloer (volgende week) en de keuken (de week erna).

Altijd fijn om na weken in de zooi te hebben gezeten nu aan de afwerking te kunnen werken.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11:43
dikkiedik schreef op woensdag 24 april 2024 @ 20:44:
vandaag een timmerman over de vloer voor offerte voor het isoleren. Deze gaf aan dat bij een koud-dak constructie als de glaswol niet tegen het dakbeschot aanligt geen klimaatfolie of dampdichte folie geplaatst hoeft te worden. Dus helemaal open laten.

Dit heb ik nog nooit gehoord en ook heel tegenstrijdig met wat er overal op internet te lezen is en geadviseerd wordt. gedachtes hierover?
En waar ventileert die lucht dan heen?

Gewoon zoveel mogelijk voorkomen dat er überhaupt vocht in kan komen, en klimaatfolie gebruiken. Uiteraard ook goed aan de randen afwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Regel van "koud" dak , is een dak niet altijd koud van buiten in de winter?🤔, is je vocht en dus problemen komen van binnen uit.
Je warme douchevocht, adem, zweet, enz in de lucht komt tegen koudere delen aan in je dak en water condenseert daar tegen.

Dus het maakt geen ruk uit hoe het zit als je warme lucht de koude delen kan bereiken krijg je vocht problemen. Los van je isolatiewaarde verlaging.

Ik had een oud planken dak waar de regen en sneeuw met wind tussen de pannen door kon komen en heb toen flensdeken rockwool gebruikt zodat die vette papieren zak het buiten vocht iets kon afvoeren.
Op advies van de rockwool fabrikant toen aan de onderzijde van het schuine dak 2cm bij mn zoldervloer open gehouden om een ventilatie luchtstroom te creëren en toch minimaal verlies van warmte te hebben.
(knieschotten en kastjes houden de warmte binnen.)
Maar de aluminiumfolie heb ik toen dicht getaped om een dampdichte laag te maken aan de binnenzijde.

Dus dampdicht aan de binnenzijde.
Damp open aan de buitenzijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Één van onze draaikiepramen gaat niet meer helemaal dicht. Linksboven lijkt iets het sluiten fysiek tegen te houden. Nu zat ik de scharnieren eens te vergelijken met een draaikiepraam dat wel normaal helemaal sluit, en ik vraag me af of deze knik in het scharnier (van het raam dat linksboven ergens door tegengehouden wordt bij helemaal sluiten) hoort te zitten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GW7E_7nfcS3sFVWg-AojiYCpLaY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h5j8EKNgktuXHaW4NvL3LkEK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:47
@dikkiedik Kijk eens in Isoleren 101: Van ijzige zolder tot Warm Welkom! daar zitten experts m.b.t. isoleren. De tool 'Ubakus' kan erg handig zijn, die brengt evt. vochtproblemen wel aan het licht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

ThinkPad schreef op donderdag 25 april 2024 @ 10:32:
@dikkiedik Kijk eens in Isoleren 101: Van ijzige zolder tot Warm Welkom! daar zitten experts m.b.t. isoleren. De tool 'Ubakus' kan erg handig zijn, die brengt evt. vochtproblemen wel aan het licht.
Ga ik ook eens kijken (misschien goede info op wat al enigzins duidelijk is.)
Heb nog een aantal projecten in de toekomst.
Dak, ligt klaar (misschien iets te veel geluisterd naar wat genoeg is.... 40mm pir plus gips. 80mm paste ook.)
Vloer kruipruimte, spuiten is erg in maar het schijnt best wel vervelende gassen op te leveren en de levensduur is ook wisselend. Los van bereikbaarheid daarna. (uitgraven is al snel grondwater vinden.)

Spouwmuurisolatie, pfff, injecteren schijnt in de buurt wisselende ervaringen op te leveren.
Bestaand 1980 , beton met pennen als prik t glaswol vast en blauwe dop om te fixeren. (weet ik ik heb gespeeld als kind in die huizen tijdens de bouw.😁)
En dan buiten muur opmetselen.
Ventilatie voegen onder en boven klaar.
Natuurlijke luchtstroom droogt de spouw en de glaswol.
Nadeel glaswol zakt toch in op den duur. Zeker die oude niet verstevigde "rollen" en plakken.

Dit schijnt met volspuiten de glaswol plat te drukken en dus met "pur" op gevuld van muur tot muur.
Ergo natuurlijke ventialtie om je beton en buiten muur te drogen is weg.
Vocht van binnen en vocht van buiten, (regen, mist, condens) kan via de beton en buitenstenen wel naar binnen komen maar niet afgevoerd naar buiten via de ventilatie voegen..
Oftewel vochtophoping. => schimmelvorming.
Er is geen damp folie toegepast in 1978-80, heel misschien die blauwe damp open folie over de glaswol voordat de schotels er op geprikt werden maar dat kan ik niet zien met een zaklampje door zo'n ventilatie voeg. :)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:18
inquestos schreef op zondag 21 april 2024 @ 22:28:
Ik heb een fout gemaakt.

Ik wil een 40mm PP sifon op een 40mm (binnendiameter) PVC hulpstuk aansluiten. PP en PVC kan je niet verlijmen, en ik heb helaas een PVC hulpstuk gekocht zonder manchet. Het zit al in de muur en is betegeld...

[Afbeelding]
Hoe kan ik mijn PP 40mm aansluiten op een PVC (intern 40mm). Ik heb helaas beperkte ruimte (~10cm)

(ik had waarschijnlijk zoiets moeten hebben, maar dat is nu te laat...)
Gelukt met de 90 graden bocht met manchet. Helaas geen foto van gemaakt. Maar hier het eindresultaat :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eNtmiXp9nHWap-XVgsJ-xOkTFJA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3g5H2XY1T02Jdr6PE7yJdanW.jpg?f=user_large

materialen: Een met ledstrips geupgradet oude spiegel, Een 'gehackt' Ikea badmeubel (bamboo frontjes zijn verkleinde keukenfrontjes), waskom, inbouwkraan,https://www.bol.com/nl/nl...8.ProductTitle]afvoerplug, etc. tegels waren 150 euro, badmeubel ook zoiets, en de rest is bij elkaar geschooid/kringloop/aanbiedingsbak bouwmarkt.

Over het algemeen tevreden over het resultaat. Wel jammer dat de ladefrontjes na het ophangen scheefstaan (ik vermoed dat het kastje wat kromtrekt door het bevestigen)

Dit staat in een hoek in de slaapkamer (jaren 30 woning, dus was voorzien van wastafel). Rest van de kamer is ook 'af' (ok, ok, nog 1 plint bevestigen en wat kitten)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1qC9gJXSM1wsZjze_dMZl5izIpI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4Zh77VbOXHiv7k5CVuddImbM.jpg?f=user_large

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Nu online

Dat is fout, isolatie strak tegen he dak en dan liever houtvezel dan glaswol. houtvezel heeft namelijk een veel hogere faseverschuiving.
Dan binnenzijde afwerken met klimaatfolie. Ventilatie wil je niet boven je isolatiemateriaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• einz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19:02
No Hands schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 07:02:
[...]

Dat is fout, isolatie strak tegen he dak en dan liever houtvezel dan glaswol. houtvezel heeft namelijk een veel hogere faseverschuiving.
Dan binnenzijde afwerken met klimaatfolie. Ventilatie wil je niet boven je isolatiemateriaal.
Om nog meer verwarring te scheppen, dat is precies het tegenovergestelde wat men in veel gevallen adviseert. In de meeste gevallen is het advies om erboven te ventileren.......
Afbeeldingslocatie: https://www.joostdevree.nl/bouwkunde2/jpgk/koud_dak_4_isolatie_koud_dak_houten_dak_www_deskundig-isoleren_be.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkiedik
einz schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 08:04:
[...]

Om nog meer verwarring te scheppen, dat is precies het tegenovergestelde wat men in veel gevallen adviseert. In de meeste gevallen is het advies om erboven te ventileren.......
[Afbeelding]
maar hoe gaat dit ventileren als er geen ventilatiesleuven e.d. zijn? het kan enkel terug ventileren de kamer in want bitumen is dampdicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• einz
dikkiedik schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 08:28:
[...]

maar hoe gaat dit ventileren als er geen ventilatiesleuven e.d. zijn? het kan enkel terug ventileren de kamer in want bitumen is dampdicht.
Ik heb hier een ventilatierooster in de gevel zitten. Maar eerlijk waar, net als anderen ben ik geen expert mbt isoleren en de vragen die ik zelf heb/had die riepen vaak meer vragen op zonder eenduidige antwoorden. Vocht/damp blijft lastig. Ubakus is een goede tool die duidelijke inzichten geeft, maar hoe om te gaan met details is toch lastig en niet altijd inzichtelijk in die tool.

[ Voor 12% gewijzigd door einz op 26-04-2024 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvd1981
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20-10 23:01
einz schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 08:50:
[...]

Ik heb hier een ventilatierooster in de gevel zitten. Maar eerlijk waar, net als anderen ben ik geen expert mbt isoleren en de vragen die ik zelf heb/had die riepen vaak meer vragen op zonder eenduidige antwoorden. Vocht/damp blijft lastig. Ubakus is een goede tool die duidelijke inzichten geeft, maar hoe om te gaan met details is toch lastig en niet altijd inzichtelijk in die tool.
Inderdaad, iedere vraag die beantwoord wordt, levert weer meer vragen op met het isoleren van een plat dak, zeker als je dat koud doet, of zowel aan de warme als de koude zijde. Ik ben er zelf meer dan een jaar mee bezig geweest voor mijn eigen huis en de conclusie is en blijft: niet doen: alleen een warm dak/omgekeerd dak variant houdt het vocht buiten de dakconstructie van het platte dak....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Je kan alleen ventilatie hebben als je trek hebt. Dus rooster aan de ene kant en rooster aan de andere kant.

Als je tussen balken isoleert met een luchtlaag betekent dat wel heel veel roosters, voor elk balkenpaar twee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• einz
Wolly schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 09:00:
Je kan alleen ventilatie hebben als je trek hebt. Dus rooster aan de ene kant en rooster aan de andere kant.

Als je tussen balken isoleert met een luchtlaag betekent dat wel heel veel roosters, voor elk balkenpaar twee.
In theorie klopt dat inderdaad. Dus eigenlijk is de eindconclusie wat Mvd1981 aangeeft, geen koud dak maar warm dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterEs
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-10 20:14
Heeft iemand een idee waarmee ik uitgeharde kimpasta (eurocol 685) kan verwijderen van tegels en douchegoot?

Met een mesje heb ik het overgrote deel al weggehaald, maar zoek nog een middeltje om het laatste beetje weg te poetsen. Heb kit verwijderaar geprobeerd, maar dat doet niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJonk
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12:11
JBS schreef op donderdag 25 april 2024 @ 10:23:
Één van onze draaikiepramen gaat niet meer helemaal dicht. Linksboven lijkt iets het sluiten fysiek tegen te houden. Nu zat ik de scharnieren eens te vergelijken met een draaikiepraam dat wel normaal helemaal sluit, en ik vraag me af of deze knik in het scharnier (van het raam dat linksboven ergens door tegengehouden wordt bij helemaal sluiten) hoort te zitten?

[Afbeelding]
Dit is mij ook wel eens overkomen. Het raam zit nu waarschijnlijk tussen draaien en kiepen in.

Wat bij mij hielp is om het raam te foppen dat je hem dicht doet, terwijl hij nog open staat. Aan de kant van de hendel zit iets van een mechaniekje wat aangeeft 'raam dicht'. Als je dit met de hand indruk terwijl ie open staat, zou je hem in de andere modus kunnen zetten, waardoor je uit de situatie komt.

Hoe dit kan gebeuren weet ik niet precies. Maar je zal waarschijnlijk merken dat je wanneer je draait, het raam ook kiept! Als je je raam nu fopt, dan kan je iig terug.

You can't be happy all the time, they will come and break your legs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

EJonk schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 09:12:
[...]

Dit is mij ook wel eens overkomen. Het raam zit nu waarschijnlijk tussen draaien en kiepen in.

Wat bij mij hielp is om het raam te foppen dat je hem dicht doet, terwijl hij nog open staat. Aan de kant van de hendel zit iets van een mechaniekje wat aangeeft 'raam dicht'. Als je dit met de hand indruk terwijl ie open staat, zou je hem in de andere modus kunnen zetten, waardoor je uit de situatie komt.

Hoe dit kan gebeuren weet ik niet precies. Maar je zal waarschijnlijk merken dat je wanneer je draait, het raam ook kiept! Als je je raam nu fopt, dan kan je iig terug.
Had jij ook zo'n knik in het scharnier? De knik zit namelijk volgens mij niet tussen twee onderdelen, maar één deel lijkt verbogen.

Klopt inderdaad dat ie tussen kiepen en draaien kan zitten (en soms zit), met het hendeltje lukt het om 'm dan weer in kiep stand te krijgen. Maar het feit dat die knik in het deel van het scharnier zit, verhindert volgens mij dat ie linksboven überhaupt helemaal kan sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Nu online
einz schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 08:04:
[...]

[Afbeelding]
Ik zie in deze opbouw geen ventilatie hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:42
JBS schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 09:28:
[...]
Had jij ook zo'n knik in het scharnier? De knik zit namelijk volgens mij niet tussen twee onderdelen, maar één deel lijkt verbogen.

Klopt inderdaad dat ie tussen kiepen en draaien kan zitten (en soms zit), met het hendeltje lukt het om 'm dan weer in kiep stand te krijgen. Maar het feit dat die knik in het deel van het scharnier zit, verhindert volgens mij dat ie linksboven überhaupt helemaal kan sluiten.
Ik heb kunststof kozijnen (vrij nieuwe) en die heeft geen knik. Daar is het gewoon recht.
Maar dat scharnier is wel heel anders dan de jouwe.. Ik heb maar 1 stuk ijzer wat recht loopt, en bij jou lijken er 3 delen te bestaan om het draaien/kiepen te reguleren..

Gezien hoe het eruit ziet lijkt mij niet dat dit snel buigt (ziet er vrij dik uit). Dat lijkt mij alleen logisch als er een hele flinke klap op is gekomen?

[ Voor 9% gewijzigd door ID-College op 26-04-2024 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkiedik
Mvd1981 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 08:55:
[...]

Inderdaad, iedere vraag die beantwoord wordt, levert weer meer vragen op met het isoleren van een plat dak, zeker als je dat koud doet, of zowel aan de warme als de koude zijde. Ik ben er zelf meer dan een jaar mee bezig geweest voor mijn eigen huis en de conclusie is en blijft: niet doen: alleen een warm dak/omgekeerd dak variant houdt het vocht buiten de dakconstructie van het platte dak....
gelukkig ben ik dan niet de enige die twijfelt en door de bomen het bos niet meer ziet. Ik weet dat een warm dak de beste oplossing is, echter is dat kostentechnisch niet interessant voor een relatief nieuw dak met goede bitumen. Het gaat om een garage waar relatief weinig vocht productie zal zijn en ventilatie is op orde en ga ik nog verder verbeteren met mechanische ventilatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• einz
No Hands schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 10:25:
[...]

Ik zie in deze opbouw geen ventilatie hoor.
Staat wel op de pagina van Joost de Vree: https://www.joostdevree.nl/shtmls/koud_dak.shtml
- ventilatie: tussen isolatielaag en dakbeschot moet geventileerd worden; ook deze noodzaak tot ventilatie is risicovol: bij onhandige verbouwingen kan de isolatielaag te hoog worden doorgezet waardoor bijna geen ventilatie meer mogelijk is en condensatie zal optreden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16:46
Vraagje over gekookte lijnolie ...

Wil mijn oude teak buitentafel opnieuw behandelen.
Geschuurd en klaar om te behandelen met iets wat de vergrijzing tegengaat.

Zag onlangs een tuinman(ieren) gekookte lijnolie adviseren dus gekocht. Nu zit ik nog wat te kijken en wordt het ook afgeraden ivm het blijvend ! zwart worden van het teak.

Hier in dit draadje kom ik er ook niks over verder.

Hoe zit dat nu?

Kan ik dat gebruiken of raden jullie iets anders aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

einz schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 08:50:
[...]

1938 woningen hadden 42 graden dak vertikale open planken, niet daglicht gesloten, en lekker door tochten hield t hout in goede staat na natregenen
Veel knutselde met gewone glaswol en kartonplaat een isolatie wat kleffe glaswol opleverde vaak door van beide zijde vocht opname.
Mijn vorige eigenaar had gelukkig doorzichtig plastic geniet over de 4mm!glaswol stroken en daar die papierpulp platen tegen geniet.

Ik heb toen 2en3tjes tussen de gordingen gemaakt en flensdeken er tussen geniet en dat afgetaped met alu tape.
Maar omdat de pannen en dakbeschotlatten nogal doorwaaibaar waren was t advies extra ventilatie te maken met natuurlijke trek om de onderzijde vd dak constructie niet te laten rotten. (regengoot bak maakte dat het 30cm houten muur opbouw ook altijd vochtig was in de winter.)
Dus van onder naar de nok. Omdat de dakgoot op vloerhoogte vd zolder zat was t beter om een kleine opening te hebben bjj de plek waar de vloer en dak samen kwamen.
Lucht/dakpdicht? Ja behalve 2cm uiterste onderzijde dakrand...

Eigenlijk zijn vooroorlogse wonigen niet gebouwd voor hedendaagse isolatie waardes.😀

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Wolfram55 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 12:49:
Zag onlangs een tuinman(ieren) gekookte lijnolie adviseren dus gekocht. Nu zit ik nog wat te kijken en wordt het ook afgeraden ivm het blijvend ! zwart worden van het teak.
Dat heb ik nog nooit gehoord. Vind ook letterlijk maar 1 bron die dat claimt, zonder enige onderbouwing. Lijkt me gewoon een gevalletje 'ik heb er een slechte ervaring mee gehad die ik niet kan verklaren', geen algemeen feit :)

Ik heb zelf een aantal weken geleden nog een teak tafelblad in de lijnolie gezet.
Ziet er voorlopig nog prima uit :P

[ Voor 10% gewijzigd door Slonzo op 26-04-2024 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:39

orf

PeterEs schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 09:10:
Heeft iemand een idee waarmee ik uitgeharde kimpasta (eurocol 685) kan verwijderen van tegels en douchegoot?

Met een mesje heb ik het overgrote deel al weggehaald, maar zoek nog een middeltje om het laatste beetje weg te poetsen. Heb kit verwijderaar geprobeerd, maar dat doet niks.
Wat voor mesje? Kun je iets met een glaskrabber/glasschraper?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:08

Hoe zit dat nu?

Probeer eerst een stuk aan de onderkant van het tafelblad en kijk wat het resultaat is. Dan weet je hoe het wordt. Ik zou de tafel wel eerst goed reinigen voordat je aan de slag gaat met lijnolie
Zie ook het antwoord van @Slonzo

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Saint2Saint schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 13:49:
Probeer eerst een stuk aan de onderkant van het tafelblad en kijk wat het resultaat is. Dan weet je hoe het wordt. I
Ik heb idd een deel gedaan en dat ziet er mooi uit.
Maar dat zegt niet iets over wat het doet op de wat langere termijn.

Heb het in t verleden ook wel eens met iets ( teak olie) behandeld en daar werd het behoorlijk donker van. Gelukkig niet blijvend.

Na dat ik het nu geschuurd heb is het weer een heel mooie tafel .... :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Wolfram55 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 14:11:
Heb het in t verleden ook wel eens met iets ( teak olie) behandeld en daar werd het behoorlijk donker van. Gelukkig niet blijvend.
Tsja dat is al een even nietszeggend verhaal als dat "zwarte teak" dingetje natuurlijk. Teak olie duidt niet op 1 ding, maar kan een mengeling van 1000 en 1 dingen zijn, en kan daarbij ook nog aangekleurd zijn. Dat is dus gewoon hoe je zo'n misverstanden laat ontstaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Slonzo schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 14:51:
Tsja dat is al een even nietszeggend verhaal als dat "zwarte teak" dingetje natuurlijk. Teak olie duidt niet op 1 ding, maar kan een mengeling van 1000 en 1 dingen zijn, en kan daarbij ook nog aangekleurd zijn. Dat is dus gewoon hoe je zo'n misverstanden laat ontstaan :)
Ja je hebt gelijk en had dat ook wellicht beter niet kunnen zeggen zo.

Net n deel met teakolie gedaan en dat is een goedje wat er gelijk intrekt. Blijft eigenlijk niks achter. Waar ik t over had was sowieso donker spul en lang geleden.

De lijnolie onverdund gebruikt en dat laat ook wel een laag achter.

Maar mijn herinnering was dat de teakolie snel 'op' was ... Anders gezegd snel (in t zelfde jaar ) weer behandeld moest worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Wolfram55 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 14:58:
De lijnolie onverdund gebruikt en dat laat ook wel een laag achter.
Alles wat er niet ingetrokken is weghalen met schone doekjes. Dan (afhankelijk van het weer natuurlijk) een paar dagen tot een week laten drogen (lijnolie droogt naar mijn ervaring erg traag, zelfs de gekookte). De behandeling zoveel lagen herhalen als gewenst. Op zich kan je beter een zeer dun laagje smeren dan de boel erin verdrinken (lees: geen laag die achterblijft).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Nu online

Hoe zit dat nu?

Als je lijnolie op teak smeert wordt het idd zwart, daar kwam ik ook achter.
Op andere houtsoorten heb ik dit nog niet meegemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Slonzo schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 15:07:
[...]

Alles wat er niet ingetrokken is weghalen met schone doekjes. Dan (afhankelijk van het weer natuurlijk) een paar dagen tot een week laten drogen (lijnolie droogt naar mijn ervaring erg traag, zelfs de gekookte). De behandeling zoveel lagen herhalen als gewenst. Op zich kan je beter een zeer dun laagje smeren dan de boel erin verdrinken (lees: geen laag die achterblijft).
Ja dat merk ik iig ook ja. Dun smeren. En men heeft t erover zelfs om t te verdunnen met turpentine.
Mooi filmpje (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
No Hands schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 16:15:
[...]

Als je lijnolie op teak smeert wordt het idd zwart, daar kwam ik ook achter.
Op andere houtsoorten heb ik dit nog niet meegemaakt.
Werd het gelijk zwart?
En kan je dat nog wegschuren dan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:50
Een nieuwe dag, een nieuwe vraag.

Ik moet het kruipruimte luik iets ophogen ivm de droogloopmat en wilde er eerst een stuk multiplex opleggen, maar het verschil is in de ene hoek 5mm en de andere 9. Al gekeken of hij scheef ligt, maar lijkt niet het geval te zijn.

Zit er nu aan te denken het op te lossen met dunne lagen kurk en dat dan op te bouwen om het gelijk te krijgen.

Iemand anders nog andere tips/ideeen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1WB8cv2SHCxcn1zBXHbj2CJLfnU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hH3kY1UU2eCmwMHA7xHLFoCP.jpg?f=fotoalbum_large

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
RobbieB schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 18:41:

Ik moet het kruipruimte luik iets ophogen ivm de droogloopmat en wilde er eerst een stuk multiplex opleggen, maar het verschil is in de ene hoek 5mm en de andere 9. Al gekeken of hij scheef ligt, maar lijkt niet het geval te zijn.

Zit er nu aan te denken het op te lossen met dunne lagen kurk en dat dan op te bouwen om het gelijk te krijgen.

[Afbeelding]
Egaline? Even de boel goed afplakken waar het niet moet hechten en afkitten en dan gieten. Kan je dan perfect vlak met de rest krijgen(ondergrond ziet er cementachtig uit..).

Of een plaat er op plakken en dan met een bovenfrees er overheen.

[ Voor 5% gewijzigd door LED-Maniak op 26-04-2024 18:45 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
@RobbieB of de rand waar het luik op ligt iets verhogen en uitvlakken zodat het bestaande luik vlak met de vloer komt te liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Nu online
Wolfram55 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 18:29:
[...]

Werd het gelijk zwart?
En kan je dat nog wegschuren dan ?
Na een uur was het wel zwart ja. Niet geprobeerd het weg te schuren eigenlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Nu online

[Afbeelding]
Zoals @Franciesco al zegt, pas de rand aan waar je luik op leunt. Dat is veel makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:06

MJV

Ik wil een trap gaan dichtmaken. Ik heb gegoogled en lees daar met name dat men een combinatie van lijm/kit en schroeven aanraadt. Een enkele keer is er het advies om stootborden onder spanning te monteren, om kraken te voorkomen. Wie weet raad?

De betreffende trap:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0lzVCbttBuTQn1DwS1cAqsTHxdE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4Cg1qU51H7pMp2Yv7FxK4RgM.jpg?f=fotoalbum_large

Idee is dus de trap dicht te maken met multiplex (12mm?) en vervolgens netjes opnieuw te lakken.

[ Voor 18% gewijzigd door MJV op 27-04-2024 07:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• monkey7
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 18:41
MJV schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 07:29:
Ik wil een trap gaan dichtmaken. Ik heb gegoogled en lees daar met name dat men een combinatie van lijm/kit en schroeven aanraadt. Een enkele keer is er het advies om stootborden onder spanning te monteren, om kraken te voorkomen. Wie weet raad?

De betreffende trap:
[Afbeelding]

Idee is dus de trap dicht te maken met multiplex (12mm?) en vervolgens netjes opnieuw te lakken.
MDF wordt ook nog wel eens gebruikt, maar 12mm multiplex is inderdaad de beste oplossing. Wel goed vullen schuren op de kopse kanten als je echt een nette afwerking wil.

Betreft lijmen, kitten, spanning: n=1, maar kitten heb ik niet gedaan. Ik heb met drie, vier schroeven per 'naad' gewerkt en de diagonale schroeven naar de bovenliggende treden er als laatste in gedraaid, ondertussen met de ander arm tegen de onderliggende trede duwen. Geen kraakje te horen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scofield
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20-10 07:20

[Afbeelding]
Iets van armaflex tape gebruiken om de rand waar het luik invalt iets uit te vlakken?

Acties:
  • +29 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15:20

Pixeltje

Woo-woohoo!

Ik ben ook een paar dagen wezen knutselen. De bedoeling was om beide toiletten in huis deze week aan te pakken maar vorige week zaterdag kreeg ik buikgriep dus heb er tot maandag afgelegen. Toen besloten om er één te doen. De ander komt over een maandje wel ofzo.

Weer veel van geleerd, maar was uiteindelijk een leuke klus. Wat ik hier verkeerd gedaan heb kan ik boven op een andere manier verkeerd doen :+

Een echte voor-foto heb ik niet, maar tijdens de sloop:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mbKb3nMcuVN77FkzfhkmkXJ2njo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y69V77PQMSaa6sUpPntTmh5q.jpg?f=fotoalbum_large

Oude pot zat los, geheel was gedateerd.
Verder:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PZjWbwxaOCFK-kgaqJq3VKnRRMQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hiVw0577bLk4rekGvLpD7rxl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xhDKtc2I0hPl0pMorYQ4hgARIL8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/42DHpKzZqBa7qJAGH6oYBJHS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/09XT-v88QAkPeTSvX5mJXPUyln8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ET3xpt2VdUQNvV0ZDzWy00wq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5uAbndAAsWX-d7JbJuwrpHBjbf0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L9bZiE7q14WBuuxme3vgfR02.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3hQB4OWT8_VhLFaN2vCCCq-DDtw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PrVQ4znaZKo3ETZlGUauAcDr.jpg?f=fotoalbum_large

Morgen nog even nalopen. Wanden boven de tegels moeten nog afgestucced worden, maar dat regel ik komende dagen wel.

Dat buikgriepje heeft flink roet in het eten gestrooid, maar desalniettemin tevreden voor de eerste keer.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11:43
@Pixeltje Heel netjes! Maar goed dat je al buikgriep kreeg vóórdat je beide WC's had gesloopt :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15:20

Pixeltje

Woo-woohoo!

Zwartoog schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 21:26:
@Pixeltje Heel netjes! Maar goed dat je al buikgriep kreeg vóórdat je beide WC's had gesloopt :P
Ik had een dixi staan om het gemis aan toiletten op te vangen maar ben blij dat ik daar niet ziek op heb hoeven zitten inderdaad.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 10:19
Zo, gisteren de schouw gestuct, beetje grof niet te strak zodat het bij de rest past.

Nu mooi een paar dagen drogen, dan een beetje schuren en krijtverf erop.

De regering blij, ik blij :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x3UUN0D-F8U6mEd6Ts51Pr3xuNI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9Ro4siXtX7sJMkakXvPeW5pO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8J7kkEjr9GR7EjIWCO96i4Am_z0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cjzh09TxiKXXy3zc56IYNbsC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mEq0elhmEukh5f6vJpfrh1p2Ypo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mckQfh0R8MaKZL1VXmzJ3nOg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 18:28

The Eagle

I wear my sunglasses at night

[Afbeelding]
Hier is dat opgelost door een stuk vloerbedekking tussen luik en droogloopmat. Dus eigenlijk twee lagen mat. Door het gewicht van de droogloopmat egaliseert dat vrij redelijk daar waar het nodig is.

Overigens haal je een droogloopmat gewoon per meter bij de bouwmarkt :)

Mocht je het issue anders op willen lossen: gewoon een rubber stootdopje van een paar mm dikte onderop het luik plakken in de juiste hoek.

[ Voor 6% gewijzigd door The Eagle op 28-04-2024 11:48 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20-10 09:43
De loodgieter heeft een kraan geplaatst. Er kan zo echter water in het rozet komen en het lijkt alsof het rozet vast zit aan de tegels, waardoor het water er ook niet uit kan aan de onderkant. Geen idee wat hij heeft gedaan. Is dit normaal?

Achter de tegels zit een cementvezelplaat en daarachter een holle ruimte. Kan er zo geen water achter de tegels komen?

Moet ik gewoon ff de rozetten loswrikken (zitten die gelijmd :? )? en controleren of de doorvoer waterdicht is?

De relatie met de loodgieter is niet meer zo goed... vandaar dat ik het hier vraag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xrsbvf4wc-cVaTRUG8ihhfEDQO4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xfB1QG5e5drROcdVZdxFvzs2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
MWDKing schreef op zondag 28 april 2024 @ 14:56:
De loodgieter heeft een kraan geplaatst. Er kan zo echter water in het rozet komen en het lijkt alsof het rozet vast zit aan de tegels, waardoor het water er ook niet uit kan aan de onderkant. Geen idee wat hij heeft gedaan. Is dit normaal?

Achter de tegels zit een cementvezelplaat en daarachter een holle ruimte. Kan er zo geen water achter de tegels komen?

Moet ik gewoon ff de rozetten loswrikken (zitten die gelijmd :? )? en controleren of de doorvoer waterdicht is?

De relatie met de loodgieter is niet meer zo goed... vandaar dat ik het hier vraag.

[Afbeelding]
Rozet zit geschroefd. Als het een fatsoenlijke loodgieter is dan heeft hij de kraan onder de rozet afgekit en daarna de rozet er overheen gedraaid.

Tegen de klok in proberen te draaien, dan komt hij naar voren.

[ Voor 3% gewijzigd door LED-Maniak op 28-04-2024 15:02 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Laatst online: 20-10 09:43
LED-Maniak schreef op zondag 28 april 2024 @ 15:02:
[...]

Rozet zit geschroefd. Als het een fatsoenlijke loodgieter is dan heeft hij de kraan onder de rozet afgekit en daarna de rozet er overheen gedraaid.

Tegen de klok in proberen te draaien, dan komt hij naar voren.
Thx, er zit idd kit achter. Maar loopt dan alsnog vol met water toch? Zal ik een gaatje onderin het roset maken of moet ik me geen zorgen maken?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EM9uwJ1-sGcmr4tReth0QTnOUro=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XIw5bYR5DXQepRKRYz4OqROe.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
MWDKing schreef op zondag 28 april 2024 @ 15:51:
[...]

Thx, er zit idd kit achter. Maar loopt dan alsnog vol met water toch? Zal ik een gaatje onderin het roset maken of moet ik me geen zorgen maken?
[Afbeelding]
Zo wordt het altijd gedaan. Als de kit goed is aangebracht dan zou ik mij nergens zorgen om maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsiegmund
  • Laatst online: 15:59
Ik heb een verf vraagje voor jullie. Ik heb twee U poten die voorheen binnenshuis gebruikt werden. Het is gepoedercoat staal, maar op sommige plaatsen heb ik wat twijfels bij de coating. Die lijkt links en rechts (als je er met je neus bovenop zit) wat dun en hier en daar bespeur ik wat roest.

Ik wil deze poten buiten gaan gebruiken voor een nieuw te maken tuintafel. Dan gaat het natuurlijk ineens wat harder en ik wil voorkomen dat ik na een jaar met bruine poten en lelijke tegels zit. Ik twijfel nu dus een beetje wat ik met die coating ga doen. De opties zoals ik ze zie:

1) Opnieuw laten poedercoaten, beetje een gedoe met vervoer (lompe dingen) en vrij kostbaar
2) Blanke lak er overheen spuiten, geen idee of dat kan / slim is. Of op een andere manier sealen.
3) Kaal schuren en opnieuw in de lak zetten

Iemand hier ervaring mee / tips? (en iemand nog een goed adresje voor een matrix poot met koker 5x10 btw?)

[ Voor 4% gewijzigd door jsiegmund op 28-04-2024 20:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20-10 13:06

[Afbeelding]
Ik heb het hier gedaan met ondervloer voor laminaat.
Ik had voor zolder zo’n rol ondervloer gebruikt en daar had ik nog een stuk van over. Dit in verschillende lagen opgebouwd en met dun dubbelzijdig tape aan elkaar geplakt (zodat ik niet steeds hoef te puzzel hoe het lag)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

jsiegmund schreef op zondag 28 april 2024 @ 20:28:
Ik heb een verf vraagje voor jullie. Ik heb twee U poten die voorheen binnenshuis gebruikt werden. Het is gepoedercoat staal, maar op sommige plaatsen heb ik wat twijfels bij de coating. Die lijkt links en rechts (als je er met je neus bovenop zit) wat dun en hier en daar bespeur ik wat roest.

Ik wil deze poten buiten gaan gebruiken voor een nieuw te maken tuintafel. Dan gaat het natuurlijk ineens wat harder en ik wil voorkomen dat ik na een jaar met bruine poten en lelijke tegels zit. Ik twijfel nu dus een beetje wat ik met die coating ga doen. De opties zoals ik ze zie:

1) Opnieuw laten poedercoaten, beetje een gedoe met vervoer (lompe dingen) en vrij kostbaar
2) Blanke lak er overheen spuiten, geen idee of dat kan / slim is. Of op een andere manier sealen.
3) Kaal schuren en opnieuw in de lak zetten

Iemand hier ervaring mee / tips? (en iemand nog een goed adresje voor een matrix poot met koker 5x10 btw?)
Hamerite verf die direct over roest kan?
Al kan je roest natuurlijk aan de binnenkant ook komen en met vocht naar beneden lopen op je tegels.
(condens veroorzaakt ook roest niet alleen regen.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• spank_mojoo
  • Laatst online: 11:08
MJV schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 07:29:

De betreffende trap:
[Afbeelding]

Ik heb dit twee jaar geleden gedaan.
Ik heb hiervoor 12mm multiplex gebruikt en alles gekit en geschroefd.
de stootborden op de achterkant van de treden vastgezet en tegen de onderkant van elke trede een latje geschroefd waar het stootbord ook op komt.

tip van flip; de treden zijn allemaal even hoog. je kan het multiplex bij de bouwhandel dus alvast op hoogte laten zagen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

spank_mojoo schreef op maandag 29 april 2024 @ 11:41:
[...]

Ik heb dit twee jaar geleden gedaan.
Ik heb hiervoor 12mm multiplex gebruikt en alles gekit en geschroefd.
de stootborden op de achterkant van de treden vastgezet en tegen de onderkant van elke trede een latje geschroefd waar het stootbord ook op komt.

tip van flip; de treden zijn allemaal even hoog. je kan het multiplex bij de bouwhandel dus alvast op hoogte laten zagen.
Aan 1! Kant even de afgeronde kantenfrees er langs halen voordat je ze er tegen aan schroeft.

Andere drie zitten tegen de trap op dus die hoeven niet.

Vind je hoofd fijn mocht je er tegen aan botsen.... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:45
Bij het installeren van een renovatievloer voor natte afwerking staat geschreven dat je raveelschoenen moet gebruiken.
Afbeeldingslocatie: https://d1hg7qb8v7wj0r.cloudfront.net/m/46c3cecaebe1e3b3/Image-raveelschoen.jpg

In de montagehandleiding staat dit:
De vlakke zijde van 61mm dient u tenminste 50 mm in het metselwerk te plaatsen. Hiervoor zorgt u
voor een sleuf van minimaal 6 mm dik in een volle lengte van minimaal 200 mm. Te brede sleuven
dient u op te vullen met specie / krimpvrije mortel om de hoeklijn stevig te kunnen borgen in de sleuf.
Om de raveelschoen te fixeren dient u deze vast te zetten met de Havebo ankers.
Let op: montage anker minimaal 70 mm in het metselwerk monteren.
Nu vroeg ik me af waarmee je dan die sleuven maakt? Met een haakse slijper?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Ik had een nieuwe methode "gevonden", vrouwen doen dit al veel langer :X , alvast lijstjes hebben met hebbendingetjes en als je iets moet bestellen dat je nodig hebt en je moet aanvullen voor gratis verzending dan voeg je die dingetjes toe. Valt t minder op...... O-) 8)

Dus bij deze mn hebbedingetjes.

Temu is de nieuwe aliexpres.

Speedsquare, verstelbare winkelhaak, zelfde maar dan met hoekinstelling en 45 graden beugel.
En een digitale level graden meter.....
Oja ik moest tegel repaircomposiet kopen voor de badcel..... :Y

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8thC8GakrmZciZ5dyyoFher-7Uk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0eolkNrqwIENLlD81JjqXckv.jpg?f=fotoalbum_large

Die speedsquare is eh groot. Wel fijn overigens. ( * copykat kan nog een middenmaatje "klaarzetten"... )
Dit was welke ik eerst had.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7MgK1H4B3P9N5eesZm5zEU26Dmg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jp5qMSNLqVOSIKQrcEfSWuyE.jpg?f=fotoalbum_large

Ook handig als je meer wilt dan even haaks je zaag er langs halen .... :)

Oh enne knipex sleuteltang was aantrekkelijk geprijst....
Dus mee besteld met de waterfilters voor de espressomachine...... 5 euro korting er boven op van meneer Bezos...

En t werkt.....
Financiële afdeling had niks door... O-) *O* :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco1994
  • Laatst online: 18:48
copykat schreef op maandag 29 april 2024 @ 22:21:

Oh enne knipex sleuteltang was aantrekkelijk geprijst....
Dus mee besteld met de waterfilters voor de espressomachine...... 5 euro korting er boven op van meneer Bezos...

En t werkt.....
Financiële afdeling had niks door... O-) *O* :+
En bedankt, dankzij jou heb ik nu ook weer een knipex aan de verzameling toegevoegd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul

[Afbeelding]
Als het luik zelf recht is: niet het luik aan de bovenkant opvullen, maar aan de onderkant danwel op het profiel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Marco1994 schreef op maandag 29 april 2024 @ 22:27:
[...]

En bedankt, dankzij jou heb ik nu ook weer een knipex aan de verzameling toegevoegd
_O-

En mijn methode gebruikt? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco1994
  • Laatst online: 18:48
copykat schreef op maandag 29 april 2024 @ 22:54:
[...]

_O-

En mijn methode gebruikt? :+
Nee. Mijn vriendin en ik hebben beide een “vrije uitgave potje”, al koop ik 20 van die dingen. Zolang het maar niet van de gezamelijke is, maakt het haar niet uit. Een andere tip die ik je kan geven als je iets duur voor jezelf wilt kopen zonder gezeur, is je partner ook een cadeau kopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Marco1994 schreef op maandag 29 april 2024 @ 22:59:
[...]

Nee. Mijn vriendin en ik hebben beide een “vrije uitgave potje”, al koop ik 20 van die dingen. Zolang het maar niet van de gezamelijke is, maakt het haar niet uit. Een andere tip die ik je kan geven als je iets duur voor jezelf wilt kopen zonder gezeur, is je partner ook een cadeau kopen.
Zat een klein beetje te geiten.

Wij hebben ook gezamelijke en eigen rekeningen.
Gezamelijk is boodschappen en repeterend huishoud kosten.
Beide andere zijn voor verbouwingen en wat je belangrijk vind.
Afspraak is éérst gezamelijke vullen en alle rekeningen betalen en dan pas hobby.
Met deze uitgavens schud ze alleen meewarrig haar hoofd en zucht eens van dat had je zeker nog niet???

Waar mn vrouw wel eens iets over zegt is heb je nu alwéér gereedschap gekocht?????
En als ik dan uitleg waarom is het ook goed. (heeft ook voordelen voor haar: Ik kan haar interieur ideeën verwezelijken door aldat gereedschap.)

Grote dingen bespreken we altijd.
The Use case vs kostprijs en daarmee houden we onszelf ook meteen een spiegel voor.
Is het G.A.S. Of echt een verbetering en goede investering.

Andersom kan ik me verbazen over de kleding en schoenen die mn vrouw binnen sleept want ik geeft dáár dus niks om. Ja of het praktisch en goed
* copykat koopt drie paar schoenen en loopt die vervolgens paar voor paar aan snot en gaat pas als de laatste paar uit elkaar valt/versleten is herhaal ik dit.

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:15
Vraagje over de dagschoot van het slot van onze achterdeur:

De dagschoot steekt iets te ver uit waardoor deze tegen het hout van het kozijn slaat wanneer je de deur dichtdoet. Kun je zo'n dagschoot een beetje stellen? Bijvoorbeeld ietsje meer terugtrekken het slot in? Ik kon op internet alleen vinden over het omdraaien van de dagschoot, maar ik zag hier niks over...
Pagina: 1 ... 379 ... 471 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/