[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 381 ... 454 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-06 22:52
JBS schreef op maandag 6 mei 2024 @ 13:23:
Herkent iemand het euvel dat (nieuwe) Geberit iCon toiletten (specifiek dit type https://www.x2o.nl/geberi...gglans-wit-randloos-87766) wat geluid maken wanneer je zittend wat verschuift of naar één kant hangt? Het lijkt erop of delen over elkaar heen schuiven/bewegen, wellicht de bril op de pot of het scharnier van de klep, maar wat precies is wat lastig vast te tellen. Komt iemand dit bekend voor?
Hmm..Wat?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• einz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:54
Of mensen problemen hebben met een loszittende wc bril met dit type toilet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

@einz Niet per se loszittend, lijkt wel of de scharnieren van de bril/klep te strak zitten waardoor ze geluid maken bij minimale beweging. Ook het (softclose) sluiten gaat traag, wat het te strak zitten van de scharnieren zou kunnen bevestigen.

[ Voor 27% gewijzigd door JBS op 06-05-2024 15:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sinnedje
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik heb het opgelost door wat PTFE spray tussen de scharnieren te spuiten. Gekraak/piep weg en softclose mechanisme werkt gewoon nog zoals het hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-06 11:28
Roozzz schreef op zondag 5 mei 2024 @ 19:31:
Onderstaande heb ik eerder deze week gevraagd in het kunststof kozijnen topic. Helaas leverde dat nagenoeg geen reacties op. Gezien dit topic wat breder bezocht wordt, probeer ik ook hier wat meningen / ideeën / ervaringen op te halen. Alvast bedankt!

Afgelopen zomer hebben wij alle kozijnen op de begane grond en 1e verdieping vervangen voor kunststof met triple glas. Daarbij ook meteen een schuifpui gerealiseerd en een nieuwe voordeur. Dik tevreden met het resultaat, maar de weg ernaartoe is een ander verhaal. Na het nodige gesoebat zijn we inmiddels op een punt dat alle restpunten vrijwel opgelost zijn.

Ik zit nu alleen met de situatie dat één van de kozijnen tikt / kraakt / bonkt bij temperatuurveranderingen of in de hoeveelheid zonlicht. Men heeft al enkele blokken langs het glas eruit gehaald. Dat voorkomt in ieder geval de harde *boing* van het glas zelf. Denk alsof je met de vlakke hand vol tegen het glas slaat / er een duif tegenaan klapt. Dus in die zin is er zeker verbetering Maar het eindeloze getik/gekraak is er nog altijd. Men geeft aan dat dit soms voorkomt en het 'zich moet zetten' zodat 'de spanning eruit' is. Zowel binnen als buiten is dit goed te horen.

Persoonlijk vind ik het apart dat dit het enige raam is met problemen. Hij is vrij fors (2,75 x ~2,60), maar niet de grootste. En ook niet degene die het meest zonlicht vangt of iets dergelijks. Dat zetten geloof ik eerlijk gezegd niet zo in. We hebben vorige zomer 35+ volle zon gehad (toen hing er nog geen zonnescherm) en dat was kennelijk niet genoeg...

Wat mag ik hier verwachten? Komt dit inderdaad voor en ben ik een zeur/ongeduldig? Of word ik hier met een kluitje in het riet gestuurd? Ik zoek een stukje wijsheid, dank alvast :)

Het betreft kunststofkozijnen met een bekleding van aluminium aan de buitenzijde. De exacte leverancier laat ik even terzijde.
Het glas heeft hier bij ons nooit lawaai gemaakt maar bij ons langste raam (3m lang, 1m hoog dat bestaat uit drie delen) hebben wij vijf jaar lang altijd gekraak gehad als de zon er vol op stond. Wij hadden trouwens aluminium kozijnen. Ik heb er mij eigenlijk nooit druk over gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:41

ViezeVis

Sample Text

Ik zit even met een raar iets wat ik niet herken. Maar mijn zwager heeft een huis gekocht met een kruipruimte zo breed als de gang tot aan de achterkant van de woning (keuken). De vloer is niet geïsoleerd en bestaat uit een betonnen fundering met zandcement dekvloer. Hoe komen we in vredesnaam bij de andere kant om te isoleren? Onder die muur door? Zit niet heel ver in het zand en op sommige plekken kan ik mijn hand er al onderdoor steken.

Plattegrond:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/oPlcUDX.png

Hier kijk ik richting de muur (rode lijn hierboven) en zit ik in de kast.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/OJRE1C1.png

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:12
ViezeVis schreef op maandag 6 mei 2024 @ 20:34:
Ik zit even met een raar iets wat ik niet herken. Maar mijn zwager heeft een huis gekocht met een kruipruimte zo breed als de gang tot aan de achterkant van de woning (keuken). De vloer is niet geïsoleerd en bestaat uit een betonnen fundering met zandcement dekvloer. Hoe komen we in vredesnaam bij de andere kant om te isoleren? Onder die muur door? Zit niet heel ver in het zand en op sommige plekken kan ik mijn hand er al onderdoor steken.

Plattegrond:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Daar graaf je een mangat voor onder de funderingsmuur door.

Mijn vorige woning had dat. Mijn huidige woning (nog) niet maar wel 5 segmenten :/

[ Voor 4% gewijzigd door Rukapul op 06-05-2024 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Rukapul schreef op maandag 6 mei 2024 @ 20:38:
[...]

Mijn vorige woning had dat. Mijn huidige woning (nog) niet maar wel 5 segmenten :/
Dank! Weet jij zo of hier sprake is van een kwaaitaalvloer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
ViezeVis schreef op maandag 6 mei 2024 @ 20:47:
[...]

Voor dit soort vraag moet je het antwoord van een forum nooit van vertrouwen.
geprefabriceerde betonnen vloerelementen
Is wat anders dan de broodjes die hier zichtbaar lijken te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:55

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Nee dit is geen manta of kwaaitaal de vorm is al niet correct. maar ook het feit dat het op de foto broodjes zijn klopt niet. overegens betekend dat niet dat je geen betonrot kan hebben

[ Voor 19% gewijzigd door twain4me op 06-05-2024 21:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
ViezeVis schreef op maandag 6 mei 2024 @ 20:34:

Plattegrond:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat is een heel mooi droge kruipruimte _/-\o_

Hoe oud is het huis en staat het huis op palen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

nokiaan958GB schreef op maandag 6 mei 2024 @ 21:32:
[...]

Dat is een heel mooi droge kruipruimte _/-\o_

Hoe oud is het huis en staat het huis op palen?
Uit '70 :). Of 'ie op palen staat weet ik niet. Ik denk haast van wel maar ik heb ze niet bewust gezien. Zover ben ik niet naar achter geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Analamoebe schreef op maandag 6 mei 2024 @ 11:33:
Zo, de schouw zaterdag klaar kunnen maken.
Totaalplaatje is precies zoals we voor ogen hadden.

Vrouw blij, ik blij....

Op naar het volgende project :P
Mooi! Even in je geschiedenis gespiekt hoe je dit gedaan hebt :) Waar heb je dat hout vandaan?

I mentioned it once, but I think I got away with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Iemand ervaring met een zandcementvloer weer “egaal” krijgen, lees meer waterpas krijgen? In m’n badkamer is een zandcementvloer gelegd, maar die is niet goed vlak. Nu komt er een gietvloer op, dus dit moet hersteld worden. De drain is echter al meegestort dus de enige optie lijkt schuren met een diamanten komschijf.

Jullie nog andere suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 05-05 16:05
brama schreef op maandag 6 mei 2024 @ 23:21:
[...]

Mooi! Even in je geschiedenis gespiekt hoe je dit gedaan hebt :) Waar heb je dat hout vandaan?
Dank je. Een bekende van me, hier even 1,5km verderop in de straat :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Vraagje over buitenschilderwerk: is het nu verstandig om de deurklink enz eraf te schroeven of gewoon eromheen te verven?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-G6rBNjsRElDggbV3XWCh_ukKaY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kcgaX8ytg4UqhKNmdHMTDcRS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XgpBflL99IjJb75Vfw7kaUFsCJM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EYpReVtA5kio7NPaxmIB2OrW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:43

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

mierenfokker schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 10:05:
Vraagje over buitenschilderwerk: is het nu verstandig om de deurklink enz eraf te schroeven of gewoon eromheen te verven?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb ik een simpele "regel" voor......kan het eraf? dan gaat het eraf! :)

Het is ff prutsen soms met deurbeslag maar het maakt het met verven een stuk makkelijker en netter.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Gewoon eromheen, een schilder doet niet anders.

Hobbybob wil ze er wel eens afhalen maar dat is meer omdat het kan heb ik de indruk (of omdat hij niet netjes kan schilderen).

Acties:
  • +33 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:14
Eerder wel eens uitgebreide verslagen gemaakt van kleinere projecten/klussen. Ik ben sinds oktober vorig jaar bezig een jaren 70 woning volledig te renoveren en daarbij weinig tijd over.

Omdat het leuk is te laten zien hier eens een progressieplaatje van de keuken. Uitbesteed zijn het aanbrengen van stalen latei, kozijnen, stucen en leggen van de PVC vloer. Al het andere werk zoals slopen, timmerwerk, elektra/sanitair, plaatsen keuken etc. zelf met hulp van familie en vrienden.

Voor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KpTg2qnd0dPxkScIOtLtUzuFEk0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o4bokZpIGWmsnjO8bJ91xvQd.jpg?f=fotoalbum_large

Na:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UVWEZ59dUCbmXkQFqIxJl-u7KS4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zLM3ktQVbRIIFSz96wgDqI3H.jpg?f=fotoalbum_large

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:04

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Aangezien ik niet netjes genoeg kan schilderen om dit zonder afplakken te doen én het afplakken net zoveel tijd kost om het schild eraf te halen, haal ik het er altijd af :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Wolly schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 10:12:
[...]

Hobbybob wil ze er wel eens afhalen maar dat is meer omdat het kan heb ik de indruk (of omdat hij niet netjes kan schilderen).
Ik ben HobbyMierenfokker :’)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• assje
Als er nog geen eerdere professionele knoeiers me voor geweest zijn haal ik doorgaans alles er af. Het is sowieso het netst om te doen en zoveel werk is het ook weer niet.

Dat een professional het niet doet is ook wel logisch, die moet gewoon meters maken.

[ Voor 9% gewijzigd door assje op 07-05-2024 10:53 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 04:43

A13X

Dude

assje schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 10:26:
Eerder wel eens uitgebreide verslagen gemaakt van kleinere projecten/klussen. Ik ben sinds oktober vorig jaar bezig een jaren 70 woning volledig te renoveren en daarbij weinig tijd over.

Omdat het leuk is te laten zien hier eens een progressieplaatje van de keuken. Uitbesteed zijn het aanbrengen van stalen latei, kozijnen, stucen en leggen van de PVC vloer. Al het andere werk zoals slopen, timmerwerk, elektra/sanitair etc. zelf met hulp van familie en vrienden.

Voor:
[Afbeelding]

Na:
[Afbeelding]
Hebben jullie bij ons binnen gekeken? Eiland oogt hetzelfde kwa materiaal. Ook een pantry gemaakt. GMTA denk ik dan maar 8)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/toJOG7S.jpeg

Keuken zelf staat inmiddels bijna een jaar, door de verbouwing van de rest van de begane grond zijn we die nu aan het schilderen. Geen betere foto dan deze momenteel, pantry staat op elke foto vol met zooi :D

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17-06 09:40
Een schilder die het zo goed mogelijk af wil leveren zal het beslag er ook altijd afhalen als dat (eenvoudig) kan. Beslag er altijd af.

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Laatst online: 22:43

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Present, sergeant! :P

@mierenfokker geen gekloot met tapen of toch ff een streep verf over de slotplaat, eraf die handel :P

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:58

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Niet om je op kosten te jagen, maar wellicht iets om over na te denken als je het spul er toch af gaat halen: wellicht nadenken over een upgrade van het hang- & sluitwerk. Een onbeschermde cilinder als deze rukt een inbreker er binnen 5 min. uit (kerntrekmethode).

Zie ook mijn topic van destijds: Hang- en sluitwerk upgraden naar moderne standaarden

[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 07-05-2024 11:12 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• assje
Met het schilderen van de binnendeuren paar weken geleden heb ik ook alle scharnieren gedemonteerd. Deuren opgesteld met schroef in de onderkant en lat erop t.b.v. staand schilderen.

Een schilder zal hier niet snel de moeite voor nemen gok ik, de scharnieren zien er echter nog (weer) uit als nieuw.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VDYSHboBidyZHR7ohvqaS_5poMw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZTiGsRKZNWkbgEKmzoW8xvgc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jfwiet
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-06 15:36
ViezeVis schreef op maandag 6 mei 2024 @ 20:47:
[...]

Wij hebben thuis een kwaaitaalvloer en die heeft bij ons geen losse 'balk' zoals in het plaatje te zien is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• copykat
  • Laatst online: 15-06 23:35

copykat

Good copy isn't bad

Schilderen om het hang en sluitwerk geeft een vochtwerende verflaag.
Oude buurman die exschilder was met een terpentine oplosmiddelen gevoede syndrome, ben ff de naam kwijt., schilderde álles weg, oude tegels, slecht hout , verrotte verouderde acrylaat kit, roest
Voor alles was er wel een verfje volgens hem.
En geen gereedschap nodig alleen een kwast en een roller..... :+

Ik ben toch een beetje vh weg halen en afplakken omdat ik al een bloedhekel aan schilderen heb en hoe makkelijker hoe beter. (geen opstakels of lijntjes trekken met de kwast.)
En als mn vrouw schildert moet ik wel afplakken want die begint gewoon en kliedert er overheen.
Laat het blik half open, doet de kwast in de folie en laat dit weken liggen met het verfbakje er naast....
Dus als ik lucht krijg van dat ze wil schilderen ren ik naar de garage en pak mn maskingtape, leg de goedkopere kwasten klaar bescherm mn muren of glas met masking tape en zucht moet je niet eerst SCHUREN EN ONTVETTEN SCHOONMAKEN ONTVETTEN EN SCHUREN EN STOFVRIJ MAKEN?
Antwoord heb ik gedaan. Ja drie keer met een oud schuursponsje/padje heenweer halen, das is géén schuren.... Jaaaahaa nog wat gemompel en dan ben ik :F ;w

Dit keer voor buiten een professionele schilder gevraagd , kost een godsvermogen maar is als een vaatwasser,,,,,, essentieel voor een goed huwelijk... _O- .

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik zoek een praktische oplossing om de garagedeur op 'de knip' te krijgen wanneer er een tuinslang doorheen moet.

We krijgen binnenkort nieuwe buxus(vervangers) in de voortuin en ik wil een druppelslang neerleggen om ze hiermee te bewateren. Het dichtstbijzijnde waterpunt is in de garage. Dat de garagedeur met deze temperaturen op een kier staat is niet zo'n probleem, alleen ik heb er niet constant zicht op en wil insluipers en gelegenheidsdieven voorkomen om een kijkje te komen nemen, een fiets te jatten of met gereedschap er vandoor te gaan.

Ik zat aan een 'knip' te denken.
Maar ik heb nog niet helemaal concreet hoe ik dit kan praktisch kan toepassen voor deze deur. Iemand de tip of aanbeveling hiervoor?

Het moet dus de deur openhouden op een kiertje zodat de tuinslang er door kan, maar moet niet verder open gemaakt kunnen worden.
Ik snap dat als iemand het wilt en er een koevoet tussen zet het ongetwijfeld wel open gaat. Maar je moet 'm in principe niet zonder gereedschap van buiten open kunnen maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dQG5DKeaxhPjmgB11ZknZ0D6q7M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1B7yElq6kMCKjylUfbOzBHDZ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1vikgk_0SfwtHzxAy-PsxxzLoSg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BRn9TmrxGxy3o9PPLExkIzAQ.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 26% gewijzigd door True op 07-05-2024 12:33 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• einz
True schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 12:31:
Ik zoek een praktische oplossing om de garagedeur op 'de knip' te krijgen wanneer er een tuinslang doorheen moet.

We krijgen binnenkort nieuwe buxus(vervangers) in de voortuin en ik wil een druppelslang neerleggen om ze hiermee te bewateren. Het dichtstbijzijnde waterpunt is in de garage. Dat de garagedeur met deze temperaturen op een kier staat is niet zo'n probleem, alleen ik heb er niet constant zicht op en wil insluipers en gelegenheidsdieven voorkomen om een kijkje te komen nemen, een fiets te jatten of met gereedschap er vandoor te gaan.

Maar ik heb nog niet helemaal concreet hoe ik dit kan praktisch kan toepassen voor deze deur. Iemand de tip of aanbeveling hiervoor?

Het moet dus de deur openhouden op een kiertje zodat de tuinslang er door kan, maar moet niet verder open gemaakt kunnen worden.
Ik snap dat als iemand het wilt en er een koevoet tussen zet het ongetwijfeld wel open gaat. Maar je moet 'm in principe niet zonder gereedschap van buiten open kunnen maken.

[Afbeelding][Afbeelding]
Aangezien er al een waterpunt in de garage zit... kun je niet vrij eenvoudig vanuit die plek een buitenkraan realiseren?

Bij een knip vraag ik me af of je daar een slang doorheen kan doen zonder hem af te knellen. Wellicht is zoiets een optie?
Afbeeldingslocatie: https://www.manutan.nl/img/S/GRP/ST/AIG8489247.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-06 08:58
copykat schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 12:14:

Dus als ik lucht krijg van dat ze wil schilderen ren ik naar de garage en pak mn maskingtape, leg de goedkopere kwasten klaar bescherm mn muren of glas met masking tape en zucht moet je niet eerst SCHUREN EN ONTVETTEN?
Antwoord heb ik gedaan. Ja drie keer met een oud schuursponsje/padje heenweer halen, das is géén schuren....en ontvet? Jaaaahaa nog wat gemompel en dan ben ik :F ;w
Zegt ze dan niet dat je het verkeerd hebt en dat je eerst moet ontvetten en dan pas schuren? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Omdat het leuk is te laten zien hier eens een progressieplaatje van de keuken. Uitbesteed zijn het aanbrengen van stalen latei, kozijnen, stucen en leggen van de PVC vloer. Al het andere werk zoals slopen, timmerwerk, elektra/sanitair, plaatsen keuken etc. zelf met hulp van familie en vrienden.

Voor:
[Afbeelding]

Na:
[Afbeelding]
Heuj, die keuken en tegeltjes hadden mijn ouders vroeger ook. Huis gebouwd in 1976 en die keuken ging er in 1986 uit :+
Slechte herinneringen aan, die grepen zijn alu en loeischerp aan de punten.
* The Eagle klom naar beneden en had vervolgens een flinke jaap in zijn bil, retourtje weekendarts en een lijmactie als gevolg :+

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-06 15:42
[Afbeelding][Afbeelding]
Koop zo'n zelfde soort knip als je nu al hebt. Deze monteer je op een blokje van een paar centimeter dik, tegen de bovenste rand van de deur. Et voila.

Maar toch: ik vind dat je een oplossing zoekt voor een denkrichting en niet voor een probleem. Je probleem is namelijk dat je geen waterpunt buiten hebt. Ik zou echt eens kijken of dat niet gemakkelijk te maken is, want zoiets komt wellicht vaker van pas dan alleen voor de druppelslang.

Belangrijke reden om dat te doen: het is geen sproeier die even een half uurtje aan gaat. Een druppelslang staat meestal langere tijd te druppelen en al die tijd staat je garage (soort van) open. Ik zou dat persoonlijk op een andere manier willen oplossen.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
The Eagle schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 13:25:
Heuj, die keuken en tegeltjes hadden mijn ouders vroeger ook. Huis gebouwd in 1976 en die keuken ging er in 1986 uit :+
Grappig, bouwjaar van deze woning ook 1976 en was nog 100% in oorspronkelijke staat. Wellicht dat de vloerbedekking wel eens vervangen is maar de keuken,badkamer,toilet, plafonds, kapstok,haard en alles is allemaal 47 jaar mee gegaan. Maar eens zien of onze verbouwing dezelfde levensduur gaat hebben :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

ninjazx9r98 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 12:52:
[...]

Zegt ze dan niet dat je het verkeerd hebt en dat je eerst moet ontvetten en dan pas schuren? ;)
Ja dat bedoelde ik ook. 😅
Om precies te zijn,
Schoon maken met st marc.
Indien nodig extra ontvetten met ammoniak oplossing
Schuren
Afstoffen....
:)

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-06 22:52
Rukapul schreef op maandag 6 mei 2024 @ 20:38:
[...]

Ik moest ff googlen naar 'Mangat'. Weer wat geleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 17-06 15:58
True schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 12:31:Het moet dus de deur openhouden op een kiertje zodat de tuinslang er door kan, maar moet niet verder open gemaakt kunnen worden.
Een kattenluikje? Dan kan de deur gewoon dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 20:20

Rzaan

Altijd zoekende

[...]
Een schilder werkt per aangenomen klus. Dan is tijd geld.
Ik heb ooit verderop in de straat gezien dat ze zelfs de takken van een struik voor het kozijn meegeschilderd hadden.

Ergo: Als het eraf kan zonder slopen... eraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

Voor:
[Afbeelding]

Na:
[Afbeelding]
Verbeeld ik mij het nou of heb je in je keuken inderdaad 4 verschillende hoogtes :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
nokiaan958GB schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 21:57:
Verbeeld ik mij het nou of heb je in je keuken inderdaad 4 verschillende hoogtes :?
Net een beetje hoe je er naar kijkt maar klopt wel ongeveer, van hoog naar laag:
1: woonkamer; beton gestuct
2: keuken; verlaagd plafond (leidingen)
3: barretje; betonelement plat dak
4: latei draagmuur
5: koof keuken/barretje

Heb wel overwogen om 2&3 gelijk te trekken maar toch wel veel hoogteverlies en zonde. Andere overweging om 3&4 gelijk te trekken maar ook daar wel zonde om 5cm extra vol in het zicht te verliezen.

Ik vind het acceptabel zo aangezien barretje gelijke hoogte heeft met rondom de muur boven de kozijnen; daar zit dus eenheid in.

De latei is een onvermijdelijk op zich staand geval.

Consessies ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

dreamscape schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 13:28:
[...]

Koop zo'n zelfde soort knip als je nu al hebt. Deze monteer je op een blokje van een paar centimeter dik, tegen de bovenste rand van de deur. Et voila.

Maar toch: ik vind dat je een oplossing zoekt voor een denkrichting en niet voor een probleem. Je probleem is namelijk dat je geen waterpunt buiten hebt. Ik zou echt eens kijken of dat niet gemakkelijk te maken is, want zoiets komt wellicht vaker van pas dan alleen voor de druppelslang.

Belangrijke reden om dat te doen: het is geen sproeier die even een half uurtje aan gaat. Een druppelslang staat meestal langere tijd te druppelen en al die tijd staat je garage (soort van) open. Ik zou dat persoonlijk op een andere manier willen oplossen.
Met een verhoging zou het werken, maar dan kun je 'm gewoon met je vingers openen (vanuit buiten) behalve als ik er dan eentje neem met een slot en dat lijkt mij dan weer wat onhandig.

Maar ik ben het met je eens, ik heb eigenlijk een buitenkraan nodig voor de voortuin. Dat wilde ik ook, maar ik krijg het in mijn hoofd niet (praktisch) rond.
De gehele garage is: deurkozijn, deur, deurkozijn, garagekozijn (aluminium?), garagedeur, garagekozijn. Op die kant heb ik volgens mij niet echt een mogelijkheid om daar een permanente buitenkraan te monteren. De vloer is 8cm stampbeton op zand, ik kan er ook niet echt onderdoor of zo. Ik zou via het toilet (zit al een kraan en een toilet (goh) kunnen doorvoeren, maar dan moet ik in het toilet bezig waar ik geen zin in heb. Enige andere optie is via de kruipruimte door de fundering, omhoog en dan oprit en montage aan de buitenmuur. Dat zou kunnen, maar dat vind ik te ingrijpend om zelf even te doen.

Door het idee van @arievz qua kattenluikje bedenk ik mij dat ik wellicht wel iets kan maken waarbij ik een een gat boor door de deur hier een leidinkje in maak en aan beide kanten een tuinslang koppeling plaats. Dan kan de deur volledig dicht, is relatief klein en hoef ik met vorst ook niets mee te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• einz
True schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 23:36:
[...]

Met een verhoging zou het werken, maar dan kun je 'm gewoon met je vingers terugduwen behalve als ik er dan eentje neem met een slot en dat lijkt mij dan weer wat onhandig.

Maar ik ben het met je eens, ik heb eigenlijk een buitenkraan nodig voor de voortuin. Dat wilde ik ook, maar ik krijg het in mijn hoofd niet (praktisch) rond.
De gehele garage is: deurkozijn, deur, deurkozijn, garagekozijn (aluminium?), garagedeur, garagekozijn. Op die kant heb ik volgens mij niet echt een mogelijkheid om daar een permanente buitenkraan te monteren. De vloer is 8cm stampbeton op zand, ik kan er ook niet echt onderdoor of zo. Ik zou via het toilet (zit al een kraan en een toilet (goh) kunnen doorvoeren, maar dan moet ik in het toilet bezig waar ik geen zin in heb. Enige andere optie is via de kruipruimte door de fundering, omhoog en dan oprit en montage aan de buitenmuur. Dat zou kunnen, maar dat vind ik te ingrijpend om zelf even te doen.

Door het idee van @arievz qua kattenluikje bedenk ik mij dat ik wellicht wel iets kan maken waarbij ik een een gat boor door de deur hier een leidinkje in maak en aan beide kanten een tuinslang koppeling plaats. Dan kan de deur volledig dicht, is relatief klein en hoef ik met vorst ook niets mee te doen.
Je gaf aan dat je in de garage ook een kraan had, kun je hem daar wel eenvoudig en netjes mee naar buiten? Als je het in de grond kan doen dan kun je hem evt ergens op een paal installeren?

Afbeeldingslocatie: https://buitenkraanaanleggen.nl/wp-content/uploads/2021/02/Buitenkraan-dubbel-2.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:30

[Afbeelding][Afbeelding]
Deurketting

https://www.praxis.nl/ger...1cdwY6EAQYASABEgKbxPD_BwE

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-06 16:40
Ik heb iets niet goed gedaan... Ik wilde voor een paar kastjes de deuren als paneeldeuren laten ogen. Ik had nog veel hout liggen, dus een vuren meubelpaneel 18 mm als basis gebruikt + 9 mm multiplex al sier opgelijmd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-gfKffOFYd5S6NPWxMb0QZhvcj4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wnO8c23zU8q0jAxMqxM8ehIz.jpg?f=fotoalbum_large

Ik had dit eerder voor kleinere deurtjes gedaan met 9+9 mm multiplex, en dat ging best ok, ziet er afgelakt net echt uit. Trok wel een beetje krom naar alle kanten, dus ik dacht met een meubelpaneel beter af te zijn.
Zwartoog in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6"

Niet dus. Enige verbetering is dat deze over 1 kant krom trekt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u8EF8BRMuMPV8Q5jAg4slBnvi1M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6dSwjKWQiSnLRZnFCkjEhBpR.jpg?f=fotoalbum_large

Ik vermoed dat het hout met het verplaatsen van schuur naar binnen nog wat is gaan werken, alleen staat de multiplex aan 1 kant de krimp niet toe.

De vraag is of dit een beetje op te lossen is. Als ik zoek hoe je een plank recht kan trekken, gaat het vaak over stomen. Is dat een haalbare optie om zelf te doen?

En hoe te voorkomen dat ze later weer krom terugtrekken? Aan de achterkant horizontaal ook een stuk multiplex plakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

einz schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 07:48:
[...]

Je gaf aan dat je in de garage ook een kraan had, kun je hem daar wel eenvoudig en netjes mee naar buiten? Als je het in de grond kan doen dan kun je hem evt ergens op een paal installeren?

[Afbeelding]
Dat is het probleem, die krijg ik niet netjes naar buiten. Die zou dan door een deurkozijn moeten of door de garagedeur, beiden lijken mij niet wenselijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:24
Zwartoog schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 09:37:
Ik heb iets niet goed gedaan... Ik wilde voor een paar kastjes de deuren als paneeldeuren laten ogen. Ik had nog veel hout liggen, dus een vuren meubelpaneel 18 mm als basis gebruikt + 9 mm multiplex al sier opgelijmd.
[Afbeelding]

Ik had dit eerder voor kleinere deurtjes gedaan met 9+9 mm multiplex, en dat ging best ok, ziet er afgelakt net echt uit. Trok wel een beetje krom naar alle kanten, dus ik dacht met een meubelpaneel beter af te zijn.

[Afbeelding]

Ik vermoed dat het hout met het verplaatsen van schuur naar binnen nog wat is gaan werken, alleen staat de multiplex aan 1 kant de krimp niet toe.

De vraag is of dit een beetje op te lossen is. Als ik zoek hoe je een plank recht kan trekken, gaat het vaak over stomen. Is dat een haalbare optie om zelf te doen?

En hoe te voorkomen dat ze later weer krom terugtrekken? Aan de achterkant horizontaal ook een stuk multiplex plakken?
Zou het niet kunnen komen van de lijm die enkel aan de bovenkant zit?
Mogelijk is het nog niet droog en trekt het later recht? Hoe lang geleden heb je gelijmd?

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Tommie12 schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 09:50:
[...]

Zou het niet kunnen komen van de lijm die enkel aan de bovenkant zit?
Mogelijk is het nog niet droog en trekt het later recht? Hoe lang geleden heb je gelijmd?
Inmiddels 2 maanden... Sindsdien staan ze binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:52
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dit soort dingen ook een paar keer geprobeerd. Eigenlijk altijd begon het krom te trekken. Zeker als het naar een andere omgeving staat. Daarom werk ik zelf nog alleen met meubelpanelen die uit spaanplaat bestaan.. hout trekt snel krom als het van ruimte A naar B gaan is mijn ervaring..

Gebeurde het niet meteen, dan wel na een paar weken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trilliwilli
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 03-05 13:27
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hout werkt in de breedte altijd meer als in de lengte, dus kruislings op elkaar gaat nooit goed. Althans lijmen, want dan kan het niet meer schuiven. Wat jij heb gedaan kan nooit goed gaan. De kaders zul je rondom massief moeten maken en de panelen met groef en tong om het werken toe te staan. Om deze reden zitten tafelbladen met wervels vast, ook om te kunnen werken.

Hout werkt altijd onder invloed van luchtvochtigheid, dat moet je ook de ruimte geven.
Een gefineerde multiplexplaat zou hier oplossing kunnen bieden, maar die bestaan helaas niet voor deze toepassing, wel als vloerdelen.

Met vriendelijke groet, William

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

ThinkPad schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 12:50:
Bauhaus verkoopt leiding en koppelingen voor Viega Pexfit. De handperstang kun je daar gratis lenen via hun gereedschapservice.

Uponor heb ik gedaan met accuperstang die ik huurde bij Warmteservice, ik meen voor €5/dag.
Bij het buigen met 90º bochten in de geleiders is het buigen toch een keer misgegaan zodat er een knik in kwam in de 20 mm PE-Xc buis (tbv wandtemperatie).

Met de Chinese handperstangen durf ik het niet aan: de Amazon 1 ster reviews laten lekkages zien. Uiteindelijk bleek de lokale installatievakwinkel (Van Gemert installatiegroep) ook gratis Uponor perstangen uit te lenen voor 1 dag. De uitleenset bevat zelfs een buissnijder, buigveren, calibratiegereedschap (dat bij S-Press plus voor die kleine maten niet nodig is).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BVesa8aoK4EvV5lMHaESYZZpHRM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AjOWf65AVuLLNOuC4i2w2VsR.jpg?f=fotoalbum_large

Jammergenoeg heeft Van Gemert alleen Uponor knie S-press fittingen in voorraad en geen bochten met bijna 50% minder stromingsweerstand (2,6 i.p.v. 5,1). Zoedoende de Uponor bochtfitting helaas elders gekocht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fcul6dXHQxCVUF73Nhnml1JwrOc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9IScAFiTBc8MJf4X0Om3rXXg.jpg?f=fotoalbum_large

De buizen en fittingen komen in de historische kalkmortel. In het Uponor technisch handboek staat bij Ph > 12,5 = ommantelen. Dus hopelijk is die zwarte tape zelf vulkaniserend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dNvBiOLjdwa9MHKznSBx9A3MhaI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2ZpwUy8Xu86VgP7wNyEd1bHJ.jpg?f=fotoalbum_large

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:31
Je kan in een pvc buis een “spiraal” doen. Kan je een pvc buis perfect buigen. Dan nog aan de uiteinden een verloopstukje plakken mbv pvc lijm. Klaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
@ID-College en @Trilliwilli Ik ben inderdaad de kunst van paneeldeuren gaan waarderen, en begin zelfs het nut van spaanplaat te zien.

Heb ook wel eens kastplanken gezien waar een stalen T-profiel aan de zijkanten ingefreesd was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
cj1 schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 16:58:
[...]

Bij het buigen met 90º bochten in de geleiders is het buigen toch een keer misgegaan zodat er een knik in kwam in de 20 mm PE-Xc buis (tbv wandtemperatie).

Met de Chinese handperstangen durf ik het niet aan: de Amazon 1 ster reviews laten lekkages zien. Uiteindelijk bleek de lokale installatievakwinkel (Van Gemert installatiegroep) ook gratis Uponor perstangen uit te lenen voor 1 dag. De uitleenset bevat zelfs een buissnijder, buigveren, calibratiegereedschap (dat bij S-Press plus voor die kleine maten niet nodig is).

[Afbeelding]

Jammergenoeg heeft Van Gemert alleen Uponor knie S-press fittingen in voorraad en geen bochten met bijna 50% minder stromingsweerstand (2,6 i.p.v. 5,1). Zoedoende de Uponor bochtfitting helaas elders gekocht.

[Afbeelding]

De buizen en fittingen komen in de historische kalkmortel. In het Uponor technisch handboek staat bij Ph > 12,5 = ommantelen. Dus hopelijk is die zwarte tape zelf vulkaniserend.

[Afbeelding]
Een alternatief is om geen knietjes/bochtstukken te gebruiken, maar alleen rechte verbindingsstukken. De bocht buig je dan met de buis.

Moeten de rechte verbindingsstukken natuurlijk niet ook knijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

Zwartoog schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 17:35:
[...]

Een alternatief is om geen knietjes/bochtstukken te gebruiken, maar alleen rechte verbindingsstukken. De bocht buig je dan met de buis.

Moeten de rechte verbindingsstukken natuurlijk niet ook knijpen.
Een foto van de situatie vooraf, met knik, was duidelijker.

Mijn knik in de vloerverwarmingsbuis zat precies midden in de bocht.

Toen zat er al ruim 100 meter buis op de muur die ik liever niet meer van de muur haal, en met zo min mogelijk verbindingen (fittingen) weer aan elkaar wil maken zonder het slakkenhuispatroon te verstoren.

PS Nu nog een lage druk manometer met logger te huur vinden om de segmenten af te persen met dichtheid/lekdichtheids rapportage, conform zoiets als DIN 1988 of EN 1264-4 met druklucht. Zodat ik vooraf vrij zeker weet dat het niet gaat lekken nadat de mortel is aangebracht.

[ Voor 4% gewijzigd door cj1 op 09-05-2024 10:19 . Reden: DIN 1988 toegevoegd ]

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Laatst online: 17-06 15:24
Fuuuuuuck. Tijdens het aansluiten van de Quooker iets teveel kracht gezet en nu is het reduceerventiel afgebroken. En morgen is alles gesloten. En nu kan ik de hoofdkraan niet opendraaien. Aargh.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qmkO5er1Pcwabcg4hCmX2OjUUlE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yOfJcn5ZLriV7oaSCWzTDumT.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand een idee waar ik deze snel kan bemachtigen?

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

RobbieB schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 22:02:
Fuuuuuuck. Tijdens het aansluiten van de Quooker iets teveel kracht gezet en nu is het reduceerventiel afgebroken. En morgen is alles gesloten. En nu kan ik de hoofdkraan niet opendraaien. Aargh.

[Afbeelding]

Bouwmarkten zijn morgen toch gewoon open?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:40

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

[Afbeelding]

https://www.vervangingsma...ntiel-cold-quredu887.html

Heb je geen kraantje steken voor dat reduceer ventiel?

Voor elke aftakking naar een apparaat zet ik standaard een kraantje, kun je het kraantje dicht zetten en moet je niet telkens de hoofd kraan dicht zetten als je iets wil vervangen.

Ik was aan't zoeken op gamma.nl maar vind het niet, bij ons in Vlaanderen noemt het Technische kranen. https://www.gamma.be/nl/a...crolltofacet=type_artikel

[ Voor 23% gewijzigd door Damic op 08-05-2024 22:40 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-06 16:52
copykat schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 12:14:
Schilderen om het hang en sluitwerk geeft een vochtwerende verflaag.
Oude buurman die exschilder was met een terpentine oplosmiddelen gevoede syndrome, ben ff de naam kwijt., schilderde álles weg, oude tegels, slecht hout , verrotte verouderde acrylaat kit, roest
Voor alles was er wel een verfje volgens hem.
En geen gereedschap nodig alleen een kwast en een roller..... :+

Ik ben toch een beetje vh weg halen en afplakken omdat ik al een bloedhekel aan schilderen heb en hoe makkelijker hoe beter. (geen opstakels of lijntjes trekken met de kwast.)
En als mn vrouw schildert moet ik wel afplakken want die begint gewoon en kliedert er overheen.
Laat het blik half open, doet de kwast in de folie en laat dit weken liggen met het verfbakje er naast....
Dus als ik lucht krijg van dat ze wil schilderen ren ik naar de garage en pak mn maskingtape, leg de goedkopere kwasten klaar bescherm mn muren of glas met masking tape en zucht moet je niet eerst SCHUREN EN ONTVETTEN SCHOONMAKEN ONTVETTEN EN SCHUREN EN STOFVRIJ MAKEN?
Antwoord heb ik gedaan. Ja drie keer met een oud schuursponsje/padje heenweer halen, das is géén schuren.... Jaaaahaa nog wat gemompel en dan ben ik :F ;w

Dit keer voor buiten een professionele schilder gevraagd , kost een godsvermogen maar is als een vaatwasser,,,,,, essentieel voor een goed huwelijk... _O- .
Opvoeden is het devies. De mijne heb ik inmiddels verslaafd aan meubels kopen, herstellen en houden/verkopen. Dat heb ik eerst laten gaan, grandioos laten falen, gewacht tot ze hulp vroeg, vervolgens streng zijn, helpen met herstellen, principes bijbrengen omdat ze inzag dat haar methodes niet gingen werken en nu kan ik haar lekker haar eigen ding laten doen.

Iets met een vis geven vs. leren hoe je moet vissen en geloof me, ze is stronteigenwijs.

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lankman
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Ik heb een paar vragen over het oplossen van slechte voegen/kit in de douche.

Situatie: 25 bij 20 tegeltjes, met een voeg tussen de 1.8 en (meeste) 3 mm (ik geloof niet dat ze de meest ervaren vakman hebben gebruikt, en het was 2008, waarbij er heel veel vraag was in de bouw hier). Ook de kit hecht slecht en laat door. (Zie fotos onderaan)

De voegen hebben af en toe wat weggevallen voegmiddel, meeste slaan wat5 bruin uit, en soms zit er nog nog een beetje kalk erop (witte uitslag).

Mijn vragen:
-Volgorde: eerst kit verwijderen, dan voegen verwijderen, dan voegen, dan kitten, correct?
-Moet ik de voegen gedeeltelijk verwijderen waar het slecht is, of geheel verwijderen alvorens opnieuw te voegen?
-Ik dacht met een Makita GOP30 multitool en een HSS/diamant opzet stuk de oude voegen waar nodig te verwijderen. Maar op enkele plekken is de voeg nog net geen 2 mm. Hoe haal ik daar best de voeg weg?
-Hoe diep moet de voeg weg: Loop ik risico de waterdichte bewerking erachter te beschadigen als ik te diep ga, en is evt maar 2/3 mm weghalen een goed idee?
-Ik dacht aan eurocol 717 als voegmiddel, vanwege de beperkte breedte. Is er een beter alternatief? (oude is zilvergrijs, maar gezien het beperkte licht mag het ietsjes afwijken
-Welke kit voor de douchebak af te dichten (vervormt deze extra wellicht, ik ben over de 100 kg)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pwmu3vrUiI8h06QS8TpMSolK-L4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9Ncju2G6AM5G0eTByk3iArp2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mXRf-JyLNYD7-ph4pTGtczw9wzE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/21DxROIEi6z3FWi2Z3XatsfH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JQneV7JSThNpyoV2punstERWYh4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J1leDYdERsDs14RvRpqArJH9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:41

timovd

Voorsprong door techniek

[Afbeelding]

Voor zo ver ik weet is het reduceerventiel niet zo belangrijk. Je hebt je overdrukventiel die voorkomt dat je boiler explodeert. Op mijn vorige Grohe had ik die niet eens en nu met de Quooker merk ik dat de stroom van koud water een stukje minder is geworden. Maar misschien kan iemand bevestigen wat precies de functie is van die ventiel.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Laatst online: 17-06 15:24
timovd schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 14:05:
[...]

Voor zo ver ik weet is het reduceerventiel niet zo belangrijk. Je hebt je overdrukventiel die voorkomt dat je boiler explodeert. Op mijn vorige Grohe had ik die niet eens en nu met de Quooker merk ik dat de stroom van koud water een stukje minder is geworden. Maar misschien kan iemand bevestigen wat precies de functie is van die ventiel.
Voor zover ik het begrijp reduceert hij de diameter zodat de koppelingen passen omdat Quooker zijn eigen maten gebruikt. Maar als standaard koppelingen ook passen zie ik het nut er niet zo van in.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 23:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Lankman schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 13:06:
Ik heb een paar vragen over het oplossen van slechte voegen/kit in de douche.

Situatie: 25 bij 20 tegeltjes, met een voeg tussen de 1.8 en (meeste) 3 mm (ik geloof niet dat ze de meest ervaren vakman hebben gebruikt, en het was 2008, waarbij er heel veel vraag was in de bouw hier). Ook de kit hecht slecht en laat door. (Zie fotos onderaan)

De voegen hebben af en toe wat weggevallen voegmiddel, meeste slaan wat5 bruin uit, en soms zit er nog nog een beetje kalk erop (witte uitslag).

Mijn vragen:
-Volgorde: eerst kit verwijderen, dan voegen verwijderen, dan voegen, dan kitten, correct?
-Moet ik de voegen gedeeltelijk verwijderen waar het slecht is, of geheel verwijderen alvorens opnieuw te voegen?
-Ik dacht met een Makita GOP30 multitool en een HSS/diamant opzet stuk de oude voegen waar nodig te verwijderen. Maar op enkele plekken is de voeg nog net geen 2 mm. Hoe haal ik daar best de voeg weg?
-Hoe diep moet de voeg weg: Loop ik risico de waterdichte bewerking erachter te beschadigen als ik te diep ga, en is evt maar 2/3 mm weghalen een goed idee?
-Ik dacht aan eurocol 717 als voegmiddel, vanwege de beperkte breedte. Is er een beter alternatief? (oude is zilvergrijs, maar gezien het beperkte licht mag het ietsjes afwijken
-Welke kit voor de douchebak af te dichten (vervormt deze extra wellicht, ik ben over de 100 kg)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als ik jou was zou ik eerst eens met HG vocht en weer plekken reiniger aan de gang gaan op die voegen. Daarna hoef je denk ik nog maar weinig te doen aan die voegen :)
Kit zal een ander verhaal zijn misschien. Das gewoon kit weghalen en opnieuw kitten :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
Lankman schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 13:06:

Voor een paar dunne voegjes heb ik https://www.amazon.nl/gp/...=ppx_pop_mob_b_asin_title gebruikt. 1.6mm dik.

Wel lastiger in gebruik dan een invalblad er tussen zetten. Laatst een keer een paar voegen met een handkrabber gedaan en dat ging eigenlijk nog wel het makkelijkst.

Gewoon een combi klaar leggen en ter plekke je tool kiezen.

Bij de alledunste (bij enkele hoekstrips) gewoon stanleymes er tussen gezet.

[ Voor 5% gewijzigd door Rukapul op 09-05-2024 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lankman
  • Niet online
Rukapul schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 17:34:
[...]

Voor een paar dunne voegjes heb ik https://www.amazon.nl/gp/...=ppx_pop_mob_b_asin_title gebruikt. 1.6mm dik.

Wel lastiger in gebruik dan een invalblad er tussen zetten. Laatst een keer een paar voegen met een handkrabber gedaan en dat ging eigenlijk nog wel het makkelijkst.

Gewoon een combi klaar leggen en ter plekke je tool kiezen.

Bij de alledunste (bij enkele hoekstrips) gewoon stanleymes er tussen gezet.
Das een prima idee, en meteen een goede smoes om die dremel aan te schaffen :D.

@The Eagle Er zitten op minstens 5 plekken echt gaten in de voeg (op die tweede foto is alle voegsel weg, het is niet dat dat schimmel is ofzo. En op andere plekken is de voeg 'íngetrokken'.

Toen ik een lekkage had (een mof in de standbuis die tijdens de bouw niet was vastgelijmd) zochten ze eerst in de badkamer bij toilet en douche. Ze hebben toen gemeten, en die persoon zei me dat door kit/voegen er water gelekt was. Dit was al te meten in de andere kamer op de achterkant van de muur. Vrees ook dus voor de kwaliteit van de onderliggende waterdichte afdichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:18
Deze vraag ook even gesteld in het badkamer topic. Maar mogelijk past hij hier beter:

Maandag beginnen ze bij ons met de verbouw van de badkamer. Nu kwam de persoon die dit gaat doen vandaag even langs om één en ander vast te bekijken.
We krijgen o.a een douche vanuit het plafond. Daarvoor moet op die plek het plafond iets verlaagd worden. Hij vroeg me of dit afgewerkt moest worden met gipsplaten en stucen of door middel van agnesplaten (die blijkbaar dezelfde afwerking hebben als de rest van het plafond (spachtelputz)).

Nu ken ik die agnesplaten niet. Dit zou veel handiger zijn zei hij, ook meer onderhoudsvrij.

Wie kent dit en heeft hier een goede mening over? Wel of niet doen, dus gipsplaten en dan stucwerk of netjes afwerken dmv agnesplaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15-06 21:30
Voor 'aanbouw' van mijn schuur wil ik een strookfundering toepassen en daarop HSB. Ik weet alleen niet wat voor stenen ik het beste op de fundering kan zetten (rode pijl). Het is fijn als ze:
  • Sterk genoeg zijn om de wand te dragen én om de HSB in te verankeren (bijv met chemisch anker).
  • Enigzins isolerend zijn, om de koudebrug enigzins te beperken.
  • Ze makkelijk en snel te plaatsen zijn (geen zichtwerk).
Ik zat daarom te denken aan celbeton (Ytong). Wat denken jullie?
(btw, voor degene die het opvalt; ik had vragen over funderingen van een nieuwe schuur in een ander topic, maar dat gaat om financiële reden niet door. Ik ga het goedkoper aanpapkken en het bestaande schuurtje opknappen en uitbreiden).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iS1Jxpxnc0a7xlkX1O_OYXyMK0c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/z3YXIQndbvKLaXsFJ7g6ID1W.png?f=user_large

[ Voor 14% gewijzigd door MWDKing op 09-05-2024 21:42 . Reden: toelichting plaatsen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Ik ben vandaag in/bij Fonteyn geweest om te zien of ik iets kon samenstellen dat niet standaard 600x300 rechthoekig is. Pfff, hout is duur geworden zeg of de winst marge op prefab....

Weet iemand een goede en goedkope tuinhout handel die ook de deuren scharnieren, dak materiaal enz. Verkoopt? Een "maak je eigen ontwerp met deze bouwstenen" winkel zeg maar.

Ik had houthandelonline gevonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GudZ
  • Laatst online: 17-06 11:21
copykat schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 22:50:
Ik ben vandaag in/bij Fonteyn geweest om te zien of ik iets kon samenstellen dat niet standaard 600x300 rechthoekig is. Pfff, hout is duur geworden zeg of de winst marge op prefab....

Weet iemand een goede en goedkope tuinhout handel die ook de deuren scharnieren, dak materiaal enz. Verkoopt? Een "maak je eigen ontwerp met deze bouwstenen" winkel zeg maar.

Gadero?
Ik heb ook veel hout op Houthal15 besteld. Heb je hardhout, maar bereid je dan wel voor op boorwerk en zwaar tillen!!

[ Voor 10% gewijzigd door GudZ op 09-05-2024 22:57 ]

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16-06 13:34
copykat schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 22:50:

houtgemak.nl al gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05:18
Ik ben op zoek naar een scharnier die de deur een beetje naar binnen zet. De deur komt in een wand die bekleed is net latjes (akoestisch paneel idee). Door deze opliggende latten gaat een standaard scharnier wringen. Hopelijk is de casus zonder plaatjes duidelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mountaink
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 19:20
Iemand ervaring met Knauf UP210W en cellenbeton? Ik ben bezig met een plantenbak van cellenbeton in de tuin, dus wil cement gebonden pleister gebruiken. Nu geeft UP210W aan dat deze niet geschikt is voor cellenbeton.

Hoe serieus moet ik dit nemen? MP75 is ook machinestuc en geschikt vanaf 10mm, maar wordt ook handmatig verwerkt met dunnere diktes.

Weber Beamix Cementgebonden stucmortel is wel geschikt voor cellenbeton, maar is geen afwerkpleister zoals de Knauf UP210W en moet dus nog voorzien worden van een afwerklaag (volgens Weber).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burning_Tyre
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:17
Ik ben op zoek naar 2 (betaalbare) eiken planken om vensterbanken van te maken.

De afmetingen zijn:

Lengte 200cm, diepte 28cm (maar mag ook 30cm zijn, ik maak ze zelf op maat), dikte 18-22mm

Lengte 164cm, diepte 28cm, dikte 18-22mm.

Ik ben benieuwd of iemand een goede tip / site / winkel weet waar ik dit kan vinden?

12xIQ7+ ZO (125) + 3xIQ7+ NW (310) +3xIQ7+ ZW (214) PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkNL
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Burning_Tyre schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 09:26:

De afmetingen zijn:

Lengte 200cm, diepte 28cm (maar mag ook 30cm zijn, ik maak ze zelf op maat), dikte 18-22mm

Ik ben benieuwd of iemand een goede tip / site / winkel weet waar ik dit kan vinden?
Betaalbaar weet ik niet, maar ik heb ooit een eiken plank voor op een Ikea badkamermeubel hier gekocht;
boomstam-tafels.com

Misschien dat daar wat bij zit.

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: HW - 2,7kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:55

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
MWDKing schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 21:40:
Voor 'aanbouw' van mijn schuur wil ik een strookfundering toepassen en daarop HSB. Ik weet alleen niet wat voor stenen ik het beste op de fundering kan zetten (rode pijl). Het is fijn als ze:
  • Sterk genoeg zijn om de wand te dragen én om de HSB in te verankeren (bijv met chemisch anker).
  • Enigzins isolerend zijn, om de koudebrug enigzins te beperken.
  • Ze makkelijk en snel te plaatsen zijn (geen zichtwerk).
Ik zat daarom te denken aan celbeton (Ytong). Wat denken jullie?
(btw, voor degene die het opvalt; ik had vragen over funderingen van een nieuwe schuur in een ander topic, maar dat gaat om financiële reden niet door. Ik ga het goedkoper aanpapkken en het bestaande schuurtje opknappen en uitbreiden).
[Afbeelding]
Het is doorgaansniet handig om cellebeton in contact te hebben met de grond. Er is een kans dat het nat kan worden en je vorst schade kan krijgen. Bij dragende toepassingen zou ik dat niet willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:50

De afmetingen zijn:

‘Gewoon’ bij de Hornbach. 25 euro inmiddels 35 euro per plank. 20mm dik dacht ik. Zitten altijd mooie rechte planken tussen. Kan je vinden bij de meubelpanelen. Breedte is in ieder geval 25cm 19cm. Dacht ook 30cm. —> die kan ik nu niet meer vinden op de site.

[ Voor 6% gewijzigd door t14wo op 10-05-2024 10:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:19

De afmetingen zijn:

Ik heb van het merk CanDo bij de hornback eiken planken gehaald. 195x19x2500mm:
https://www.hornbach.nl/p...-x-19-x-2500-mm/10035521/

Voor de diepte heb ik er twee aan elkaar gelijmd én uitstekende deel opgedikt naar 4cm, dat ziet er veel mooier uit dan zo'n dunne plank.

Als je de aanbiedingen afwacht van de gamma, karwei en praxis, dan kan je die planken vaak voor maar 2 tientjes per stuk bij de hornbach kopen.

Als je in de winkel de twee planken goed op elkaar afstemt, dan zie je niet dat ze aan elkaar gelijmd zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door LED-Maniak op 10-05-2024 10:22 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaartenDVS
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 02-12-2024
Dag allen,
Ik ga ons platte dak isoleren van buitenaf met pir en voorzien van een EPDM dakbedekking.
Van boven naar beneden worden de lagen: EPDM > PIR > Dampremmende folie. Voor de mechanische ventilatie moet ik een dakdoorvoer maken, maar dat betekent ook dat ik een gat in de dampremmende folie moet maken. Hoe voorkom ik dat er vocht door de gemaakte opening tussen de EPDM en de dampremmende folie terecht komt?

Edit:
Als kleine toevoeging. Alles ligt straks op underlayment. Dus je krijgt eigenlijk van boven naar beneden: EPDM>PIR>Dampremmende folie>underlayment. Als ik dan een gat boor door alle lagen kan ik door het underlayment niet meer bij de dampremmende folie om de kieren tussen folie en afvoerbuis te dichten.

[ Voor 27% gewijzigd door MaartenDVS op 10-05-2024 11:00 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-06 12:50

TGEN

Hmmmx_

MaartenDVS schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 10:33:
Dag allen,
Ik ga ons platte dak isoleren van buitenaf met pir en voorzien van een EPDM dakbedekking.
Van boven naar beneden worden de lagen: EPDM > PIR > Dampremmende folie. Voor de mechanische ventilatie moet ik een dakdoorvoer maken, maar dat betekent ook dat ik een gat in de dampremmende folie moet maken. Hoe voorkom ik dat er vocht door de gemaakte opening tussen de EPDM en de dampremmende folie terecht komt?

Edit:
Als kleine toevoeging. Alles ligt straks op underlayment. Dus je krijgt eigenlijk van boven naar beneden: EPDM>PIR>Dampremmende folie>underlayment. Als ik dan een gat boor door alle lagen kan ik door het underlayment niet meer bij de dampremmende folie om de kieren tussen folie en afvoerbuis te dichten.
De dampremmende folie laten opsteken langs de dakdoorvoer tot boven de PIR, gelijmd op de dakdoorvoer; vervolgens de EPDM daar weer tegenaan lijmen (met een overlap nog hoger op de dakdoorvoer).

Edit: de overgangsnaad van PIR naar de dampremmende folie op de dakdoorvoer ook aftapen met aluminiumtape, net zoals de naden tussen de PIR-platen!

[ Voor 7% gewijzigd door TGEN op 10-05-2024 11:41 ]

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15-06 21:30
twain4me schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 10:05:
[...]

Het is doorgaansniet handig om cellebeton in contact te hebben met de grond. Er is een kans dat het nat kan worden en je vorst schade kan krijgen. Bij dragende toepassingen zou ik dat niet willen.
Ah ok. Het zit wel achter de XPS kantplank natuurlijk aan de buitenzijde, dus vorst hoop ik niet te krijgen daar. Maar wat zou jij adviseren? Gewoon kalkzandstenen blokken en dan evt bovenop cellenbeton voor de koudebrug onderbreking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burning_Tyre
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:17
De binnenkant van de kozijnen in ons huis zijn toe aan een schilderbeurt (nieuwbouw, 9 jr oud).

Nu ik de zolder helemaal aan het verbouwen ben, wil ik daar beginnen en kijken of het goed zelf te doen is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LJ9NssgDJYs7-Wfz8tdwmwfb--g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VZDXfJRm5aMOGdes0BDQTMtX.jpg?f=fotoalbum_large

Wat is de juiste volgorde:

- Oude kitnaden tussen kozijn en glas verwijderen ivm schimmel? (is dit nodig?, Is makkelijk weg te snijden denk ik)
- Oude kitnaden tussen hout verwijderen (Is wellicht wat lastiger weg te snijden/krabben..)
- Ontvetten (universol)
- Schuren (vlakschuurmachine / multitool schuurkop)
- Ontvetten (universol)
- Nieuwe kitnaden tussen kozijn en glas aanbrengen (beglazingskit, Zwaluw Hybriseal 2PS?)
- Nieuwe kitnaden tussen hout aanbrengen (acrylaatkit, Zwaluw Anti-Crack)
- Schilderen (S2U Nova Satin 9010)

12xIQ7+ ZO (125) + 3xIQ7+ NW (310) +3xIQ7+ ZW (214) PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Onze Bonfix vorsvrije buitenkraan is stuk. Bij het dichtdraaien bleef het water er uit stromen en toen heeft mijn vriendin dat opgelost door de schroef op de draaiknop aan te draaien (vaag verhaal, ik was niet thuis). Nu doet zich het volgende probleem aan: je kunt uren aan de draaiknop draaien maar er komt geen water meer uit de kraan. Ik vermoed dat het binnenwerk stuk is of de spindel gebroken. Het gouden tandwieltje (spindel?) draait en kan ongeveer 1cm naar voren getrokken worden en weer teruggeduwd worden. Hoe kan ik dat het beste oplossen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8sjYn7ITD4TgcheHuOyDHTZregM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P1hf4mBK2rb82jdOQhiyUzlT.jpg?f=fotoalbum_large

Zowel de handleidingen van Bonfix als YouTube laten alleen voorbeelden zien van hoe je de totale kraan monteert of hoe je de spindel vervangt maar niet hoe je een binnenwerk vervangt. Er zit, naar ik aanneem, geen leiding of mantel aan het binnenwerk vast? Er is zowel een los binnenwerk als een spindel reparatieset te krijgen. Iemand enig idee welke van deze dit probleem oplost? Of kan ik beter een nieuwe spindel kopen?

En hoe risicovol is dit klusje om het geheel lekvrij te krijgen? Het lijkt me dat het weer dichtdraaien van de moer gelijk ook zorgt voor lekvrij maar better safe than sorry (helaas geen losse afsluiter puur op deze leiding).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Aghanim schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 14:44:
Onze Bonfix vorsvrije buitenkraan is stuk. Bij het dichtdraaien bleef het water er uit stromen en toen heeft mijn vriendin dat opgelost door de schroef op de draaiknop aan te draaien (vaag verhaal, ik was niet thuis). Nu doet zich het volgende probleem aan: je kunt uren aan de draaiknop draaien maar er komt geen water meer uit de kraan. Ik vermoed dat het binnenwerk stuk is of de spindel gebroken. Het gouden tandwieltje (spindel?) draait en kan ongeveer 1cm naar voren getrokken worden en weer teruggeduwd worden. Hoe kan ik dat het beste oplossen?

[Afbeelding]

Zowel de handleidingen van Bonfix als YouTube laten alleen voorbeelden zien van hoe je de totale kraan monteert of hoe je de spindel vervangt maar niet hoe je een binnenwerk vervangt. Er zit, naar ik aanneem, geen leiding of mantel aan het binnenwerk vast? Er is zowel een los binnenwerk als een spindel reparatieset te krijgen. Iemand enig idee welke van deze dit probleem oplost? Of kan ik beter een nieuwe spindel kopen?

En hoe risicovol is dit klusje om het geheel lekvrij te krijgen? Het lijkt me dat het weer dichtdraaien van de moer gelijk ook zorgt voor lekvrij maar better safe than sorry (helaas geen losse afsluiter puur op deze leiding).
Er zijn veel topics over dit model buitenkraan met allemaal dit soort problemen, ik denk dat je ook aardig wat info krijgt als je er even op zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

t14wo schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 10:13:
[...]

‘Gewoon’ bij de Hornbach. 25 euro inmiddels 35 euro per plank. 20mm dik dacht ik. Zitten altijd mooie rechte planken tussen. Kan je vinden bij de meubelpanelen.
Rechte planken en Hornbach gaan meestal niet samen.
Voor goed hout kun je beter naar PontMeyer, Jongeneel of Bouwmaat gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Laatst online: 02:06
Rzaan schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 16:26:
[...]

Er zal vast nog verschil zitten tussen gewoon plaatmateriaal en de hier vermelde CanDo panelen die los verpakt zijn in de karton met plastic er omheen etc. en daadwerkelijk verkocht als gemaakt en bedoelt voor het maken van een vensterbank.

* RobertMe heeft een Woood eiken bureaublad, krijg je bij verschillende bouwmarkten. Prima stuk hout en niet (echt) scheef. Zelfde idee (/CanDo concurrent). En dus ook niet totaal niet te vergelijken met zeg een "no name" stuk multiplex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bumpy_NL
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09-06 22:47
Momenteel ben ik aan het klussen in ons nieuwe huis. Op de slaapkamers lag dat tapijt, maar dat willen we vervangen voor laminaat. Nu zoek ik een geschikte ondervloer. Het gaat om een betonnen verdiepingsvloer van een rijwoning uit 2002. Ik ben niet direct heel bang voor geluid binnen de woning en naar de buren toe, maar ik zou het wel redelijk netjes willen doen. Fermacell 2e32 lijkt mij overdreven in deze situatie, maar de groene platen zijn dan misschien het andere uiterste(?). Het laminaat gaat uit de oude woning mee worden genomen en ik weet niet wat daar onder ligt (niet zelf gelegd). De betonnen vloer is overigens redelijk ruw, maar ik verwacht wel dat hij vlak is. Iemand suggesties?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Bumpy_NL schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 18:45:
Momenteel ben ik aan het klussen in ons nieuwe huis. Op de slaapkamers lag dat tapijt, maar dat willen we vervangen voor laminaat. Nu zoek ik een geschikte ondervloer. Het gaat om een betonnen verdiepingsvloer van een rijwoning uit 2002. Ik ben niet direct heel bang voor geluid binnen de woning en naar de buren toe, maar ik zou het wel redelijk netjes willen doen. Fermacell 2e32 lijkt mij overdreven in deze situatie, maar de groene platen zijn dan misschien het andere uiterste(?). Het laminaat gaat uit de oude woning mee worden genomen en ik weet niet wat daar onder ligt (niet zelf gelegd). De betonnen vloer is overigens redelijk ruw, maar ik verwacht wel dat hij vlak is. Iemand suggesties?
Die groene platen vond ik maar waardeloos werken. Alle laminaatvloeren (op 1 na) die ik gelegd heb lagen gewoon op van die ondervloer-folierollen zoals je die in iedere bouwmarkt kan kopen. Noot problemen mee gehad.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

RobertMe schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 16:58:
[...]

Er zal vast nog verschil zitten tussen gewoon plaatmateriaal en de hier vermelde CanDo panelen die los verpakt zijn in de karton met plastic er omheen etc. en daadwerkelijk verkocht als gemaakt en bedoelt voor het maken van een vensterbank.
Het is niet zozeer de verpakking en mechanische schade, maar meer nogal werkend hout ;)

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Laatst online: 02:06
Boudewijn schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 19:25:
[...]

Het is niet zozeer de verpakking en mechanische schade, maar meer nogal werkend hout ;)
Ik snap dat het niet om de verpakking gaat. Maar een willekeurige stapel planken vs een "goed verpakt product" mag je toch aannemen dat het "goed verpakte product" met iets meer zorg is samengesteld en de "scheve planken" zeg maar er dus niet meer tussen zitten. Uiteraard dus ook in combinatie met "dit zijn eiken planken voor een vensterbank van te maken" etc.. Dat is iets anders dan hier heb je een plaat multiplex die je zowel kunt gebruiken in houtskeletbouw / houten wand, of om meubels van te maken". Het bereik van wat "goed" (genoeg) is is dus wat groter in dat geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
Rzaan schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 16:26:
[...]

Voor goed hout kun je beter naar PontMeyer, Jongeneel of Bouwmaat gaan.
Echt onzin. Voor kromme planken ga je naar Gamma en Praxis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t14wo
Burning_Tyre schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 14:30:
De binnenkant van de kozijnen in ons huis zijn toe aan een schilderbeurt (nieuwbouw, 9 jr oud).

Nu ik de zolder helemaal aan het verbouwen ben, wil ik daar beginnen en kijken of het goed zelf te doen is.

[Afbeelding]

Wat is de juiste volgorde:

- Oude kitnaden tussen kozijn en glas verwijderen ivm schimmel? (is dit nodig?, Is makkelijk weg te snijden denk ik)
- Oude kitnaden tussen hout verwijderen (Is wellicht wat lastiger weg te snijden/krabben..)
- Ontvetten (universol)
- Schuren (vlakschuurmachine / multitool schuurkop)
- Ontvetten (universol)
- Nieuwe kitnaden tussen kozijn en glas aanbrengen (beglazingskit, Zwaluw Hybriseal 2PS?)
- Nieuwe kitnaden tussen hout aanbrengen (acrylaatkit, Zwaluw Anti-Crack)
- Schilderen (S2U Nova Satin 9010)
Ouwe kit verwijderen is totaal niet nodig. Gewoon antischimmelspul van HG gebruiken om het te verwijderen. Daarnaast is schuren met een schuurmachine totaal overkill. Gewoon even opruwen met korrel 240. Het gaat om binnenschilderwerk. Dat lijdt totaal niet. Volgens mij is het ook meer dat je vegen etc. Op het hout ziet, dan dat er echt problemen zijn of aankomen. Dus 1 goede laag of mogelijk 2 dunne lagen is al ruim genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

t14wo schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 22:49:
[...]

Echt onzin. Voor kromme planken ga je naar Gamma en Praxis.
Ik heb voor mijn verbouwing ontelbare partijen hout gehaald. Steeds als ik toch bij Hornbach moest zijn voor andere spullen (want ze zijn vaak wel de goedkoopste, ook met profi-spullen zoals MP75) keek ik daar naar het hout zodat ik alles in 1 koop kon doen.
Elke keer weer grote teleurstelling. Doen soms niet onder voor Praxis, Karwei, Gamma of Hubo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trilliwilli
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 03-05 13:27
Rzaan schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 08:29:
[...]

Ik heb voor mijn verbouwing ontelbare partijen hout gehaald. Steeds als ik toch bij Hornbach moest zijn voor andere spullen (want ze zijn vaak wel de goedkoopste, ook met profi-spullen zoals MP75) keek ik daar naar het hout zodat ik alles in 1 koop kon doen.
Elke keer weer grote teleurstelling. Doen soms niet onder voor Praxis, Karwei, Gamma of Hubo.
De standaard tweebijdrie balken liggen bij de Bouwmaat en Pontmeyer ook krom, dat is gewoon de snelheid waarmee we hout van de kap naar verwerkt in de winkel krijgen tegenwoordig.

Hornbach heeft wat mij betreft van de bouwmarkten nog altijd de beste kwaliteit, van de Gamma en de Praxis wordt je pas echt droevig.

Het multiplex (Powerplex) van de Hornbach komt overigens in de Nederlandse vestigingen bij de Houtwerf vandaan, is dezelfde leverancier waar vele groothandels zoals Pontmeyer, BMN er ook producten van leveren, is dus dezelfde kwaliteit.

Dat ligt dus niet bij de andere bouwmarkten. Als ik ‘s ochtends vroeg langs de Hornbach Den Haag rij zie ik de parkeerplaats met aannemersbussen volstaan, het verbaast je hoeveel professionals hier hun spullen halen.

Voor echte kwaliteit ga je het beste naar een houthandel, Noordman in Leiden is niet de goedkoopste, maar die levert wel een kwaliteit beter als bijvoorbeeld de Bouwmaat, bij de eerste kan ik als particulier ook terecht, bij de Bouwmaat alleen met een pas als je een KvK hebt.

Met vriendelijke groet, William

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:57
Er was ooit een tweaker die een wasrek had gemaakt in/ boven een trap. Volgens mij donker hout, vanaf de railing naar de muur.

Voor inspiratie probeer ik de post terug te vinden zonder succes. Iemand die hier op aanslaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stereohead
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18:44
Vraagje, deze badkamermuur moet uiteindelijk betegeld worden. Maar eerst moet 'ie natuurlijk mooi vlak gemaakt worden. Ik heb begrepen dat dit het beste met een cementgebonden stuc kan. Wat bevelen jullie aan? Ik las over Knauf UP210W, maar in het datablad staat:
Kalkzandsteen
Blokken, stenen en elementen.
Advies: een lichtgewicht basispleister aanbrengen zoals
LUP 222 of LFP 235. Niet met UP 210 W berapen/
toepassen.
Dus knauf schrijft zelf een ander product voor (en die hebben ze natuurlijk niet bij de Hornbach).

Of komt het allemaal niet zo nauw, en moet ik ut er gewoon tegenaan smeren?

Het is dus deels een kalkzandsteen en deels baksteen muur, om het ingewikkeld te maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AES21MQaInls8AMP-wDA_p0z1rA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ec2Gf5dEzmfMchdminQUpjLW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door stereohead op 11-05-2024 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
stereohead schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 09:32:
Vraagje, deze badkamermuur moet uiteindelijk betegeld worden. Maar eerst moet 'ie natuurlijk mooi vlak gemaakt worden. Ik heb begrepen dat dit het beste met een cementgebonden stuc kan. Wat bevelen jullie aan? Ik las over Knauf UP210W, maar in het datablad staat:

[...]

Dus knauf schrijft zelf een ander product voor (en die hebben ze natuurlijk niet bij de Hornbach).

Of komt het allemaal niet zo nauw, en moet ik ut er gewoon tegenaan smeren?

Het is dus deels een kalkzandsteen en deels baksteen muur, om het ingewikkeld te maken.

[Afbeelding]
Ik heb de muren uitgevlakt met MP75. cementgebonden droog vooral sneller. Daarom is het populair voor gebruik onder tegelen. Als je de droogtijd kan hebben, lekker dat spul erop smeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stereohead
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18:44
Hmmm, maar Knauf lijkt wel wat terughoudend te zijn met het gebruik van mp75 in badkamers..
Knauf MP 75 kan toegepast worden in privé
badkamers. Voor zones die incidenteel bloot
gesteld zijn aan spatwater adviseren wij met een
waterwerende pleister zoals Knauf AquaStuc
of de cementpleisters Knauf UP 210 W of
Knauf LFP 235 te stukadoren. In het geval van
regelmatig en direct opspattend water (vb.
douches) pleister beschermen met een geschikte
afdichting. Boven deze afdichting de gipspleister
dicht pleisteren voor verdere afwerking
Dus die verwijst weer naar UP210... Maar daarvan zegt Knauf weet dat het niet 'mag' op kalkzandsteen...

[ Voor 74% gewijzigd door stereohead op 11-05-2024 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaphara
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Gewoon geen gipspleister in de natte ruimte (badkamer) gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:56
new_guy schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 08:48:
Er was ooit een tweaker die een wasrek had gemaakt in/ boven een trap. Volgens mij donker hout, vanaf de railing naar de muur.

Voor inspiratie probeer ik de post terug te vinden zonder succes. Iemand die hier op aanslaat?
Ben benieuwd, mocht je het vinden dan houd ik me aanbevolen :)

XXXVI

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:33
SquareOne schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 10:36:
[...]

Hooooly moly. Ik heb dezelfde of soortgelijk tafel sinds kort hier staan. Ik hoop eigenlijk niet dat die er zo uit gaat zien. Weet wel dat die vergrijsd, maar dit is wel redelijk extreem. Ik ga 'm in de winter wel onder de veranda zetten.

Om de kleur terug op te halen moet je de teak protector gebruiken. Daarna doe je er een teak shield op om (water)vlekken tegen te gaan.

https://www.4seasonsoutdoor.nl/over/materialen/teak
Even geleden maar ik heb mij de afgelopen 2 dagen even kwaad gemaakt :+ .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/icBxXaOQL3TDrVx4eEn4ko-DOoo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DrjJUiV6ydfyUOhUuCCCcpbB.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 381 ... 454 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/