[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 382 ... 466 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Bij mij zit er Ardex A950 onder:
https://www.bouwmaat.nl/a...d-25kg/product/0000553618
Fors aan de prijs, maar meestal met een paar zakken ook weer klaar.

Vergeet niet dat je normaal nog kimpasta op de muur zet. Maar dan moet de muur ook weer (redelijk) droog zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-09 21:33
new_guy schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 08:48:
Er was ooit een tweaker die een wasrek had gemaakt in/ boven een trap. Volgens mij donker hout, vanaf de railing naar de muur.

Voor inspiratie probeer ik de post terug te vinden zonder succes. Iemand die hier op aanslaat?
Dat zou ik geweest kunnen zijn :)

Zwartoog in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6"

Niet boven de trap, maar kan ook.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:47
Met al die regen van afgelopen winter jaar sloeg het vocht door mijn schoorsteen, beetje vochtig binnen en buiten was de muur onder de schoorsteen duidelijk ook vochtig. Dus eraf met dat ding! Eigenlijk wou ik dat over een paar maanden doen. Maar toevallig kon ik deze week een steiger lenen, is het mooi weer en heb ik tijd, Dus aan de gang. Een echte voor foto heb ik niet, deze is van een tijdje terug, duidelijk te zien dat de muur onder de schoorsteen nat is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4boQttDlM9H_XydWb3_gR4UU4-0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PUCrpLx7YefetN2rXik52zcp.jpg?f=fotoalbum_large

Hij ligt eraf:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fd8mMKK8On3qY6odD-RBT05NAHo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jDZDg8a3MHJ0fImwVhc96l08.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cAqBVWoTJ7jEiIEYtKoxauY3i4U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/APWiRLVw0agoQo8UsM6mlMqc.jpg?f=fotoalbum_large

Morgen weer dicht maken. Helaas ben ik dus niet echt goed voorbereid en heb ik geen stukken dakplaat, maar ik gok erop dat ik die later van binnen nog erin ga krijgen.

De beste ideeën komen als je bezig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:27
Helaas helaas, jij bent het niet... :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:52

Jrz

––––––––––––

Voor de douche 90x90 en het gedeelte van de wastafel (ook 90x90) (totaal180x90) wil ik plafondspots plaatsen. Er zit nu een ongeaarde centraaldoos boven de douche met zo’n bolle lamp :)

Het plafond is er uit en moet er weer in. Aardedraad wordt nog getrokken. Mijn idee was om een centraaldoos bij het wastafelgedeelte te zetten, en via het plafond de spots inbouwen, zodat er geen centraaldoos of iets anders boven de douche is (behalve afzuiging die nog moet komen).

Nu kan ik een 230v spot (ip65 uiteraard) boven de douche plaatsen, maar kan er ook voor kiezen een te plaatsen waar een trafo aan hangt, zodat er geen 230 van de spot boven de douche hangt.

Want is hier handig / veilig in?

En, hoeveel spots is gebruikelijk voor een 90x90 douche? 1 in het midden met een hoge gradenboog (60 of 110), of meer met 36 ?

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Iemand een tip waarmee ik het beste geschilderde muren kan afdekken, omdat de betonnen vloer geschuurd gaat worden? Ik wil voorkomen dat de stof op m’n witte muren komt. Iemand een suggestie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:41
Jrz schreef op zondag 12 mei 2024 @ 10:51:

En, hoeveel spots is gebruikelijk voor een 90x90 douche? 1 in het midden met een hoge gradenboog (60 of 110), of meer met 36 ?
Wat licht betreft ben je er wel met een spot, echter is het een beetje afhankelijk van wat voor douchekop je neemt. Ik heb ook een spot in het midden zitten maar ga naar twee spots omdat de nieuwe douchekop best veel schaduw geeft (kleine regendouche). Ga er in staan en kijk waar je graag licht wilt hebben. Bij een spot sta je best vaak je eigen schaduw te maken.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

Ferra schreef op zondag 12 mei 2024 @ 11:10:
Iemand een tip waarmee ik het beste geschilderde muren kan afdekken, omdat de betonnen vloer geschuurd gaat worden? Ik wil voorkomen dat de stof op m’n witte muren komt. Iemand een suggestie?
Afdekfolie met tape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Is deze er ook met plakrand onder en boven? Zie dat niet zo snel op die site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-09 12:07
Ferra schreef op zondag 12 mei 2024 @ 11:10:
Wat voor verf zit erop? Want met een beetje fatsoenlijke Sikkens, Sigma, Wijzenol, etc kun je dat stof er in principe prima vanaf krijgen. Zou me meer zorgen maken over evt beschadigen aan de onderkant van de schuurmachine die je bij moet werken.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

Ferra schreef op zondag 12 mei 2024 @ 12:17:
[...]

Is deze er ook met plakrand onder en boven? Zie dat niet zo snel op die site.
nog nooit gezien. Maar rol brede plakband?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz

Jrz

––––––––––––

Himalaya schreef op zondag 12 mei 2024 @ 11:11:
[...]

Wat licht betreft ben je er wel met een spot, echter is het een beetje afhankelijk van wat voor douchekop je neemt. Ik heb ook een spot in het midden zitten maar ga naar twee spots omdat de nieuwe douchekop best veel schaduw geeft (kleine regendouche). Ga er in staan en kijk waar je graag licht wilt hebben. Bij een spot sta je best vaak je eigen schaduw te maken.
Douche komt aan de muur, maar ik zal een met een brede hoek nemen, en misschien meer richting de douche dan het midden idd. Dan sta je idd niet zo in je eigen schaduw

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • +40 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Laatst online: 15:30

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Het heeft even mogen duren, maar er is weer een meubel voortgekomen uit huize parkside:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jFyiXEdg4FBB4CUVNNw5tGPAuFQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HkZkaGwDmYI6hSWVXdoGfHHK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xm1INoJ6ekJwp9-WaFFBbFFedMI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cl90PTvD5yDlimtVVQOypV20.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JJQj4l_Srm26J9V0ixFrG0M2ynk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cPKANFmMzheLOWwcQZtuRkjr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N-mUFEH7fvArKeVRjrOUAoGPNOA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pEc7Z2a6zJ5Q9suALzlXqkba.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-n7EikU9K1BxnSCDJAya8RoJN_I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dZCyG4xiN83RVhomYlDdXxda.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OYztyRxMTlOM6TYvPvtOAyJGNAA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cFtSqtnmftnfFFmPpuRLG5Uj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BW4GRW_IOFeXpJRFgMQQyYOBXto=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2jIrlpyvTNkqrgktr88OpG14.jpg?f=fotoalbum_large

We wilden graag een logeerbed realiseren in een kantoorruimte die er dus buiten slaapmomenten gewoon netjes uit moet zien. En dan is zo'n logeerbank van Ikea niet alleen kut voor je rug, maar ook gewoon tacky. Niet alleen ziet dit er niet vreemd uit in een kamer of kantoor, er zit ook een verstelbare verende lattenbodem in met een goed pocketverenmatras van 24cm zodat je ook echt goed kunt slapen.

Ik moest binnen beperkte maten werken, dus het is allemaal krap en de boekenplank achterin moest daarom schuin, maar dan kan ik daar volgende week wel mooi een ledstrip achter verbergen als leesverlichting.

Als het ding over een tijd een goed ontwerp blijkt (blijven de scharnieren goed werken, zakt het niet door enzo) denk ik dat ik hem als product wil aanbieden en op bestelling ga bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cverkooyen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:31
HTT-Thalan schreef op zondag 12 mei 2024 @ 20:14:
Het heeft even mogen duren, maar er is weer een meubel voortgekomen uit huize parkside:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

We wilden graag een logeerbed realiseren in een kantoorruimte die er dus buiten slaapmomenten gewoon netjes uit moet zien. En dan is zo'n logeerbank van Ikea niet alleen kut voor je rug, maar ook gewoon tacky. Niet alleen ziet dit er niet vreemd uit in een kamer of kantoor, er zit ook een verstelbare verende lattenbodem in met een goed pocketverenmatras van 24cm zodat je ook echt goed kunt slapen.

Ik moest binnen beperkte maten werken, dus het is allemaal krap en de boekenplank achterin moest daarom schuin, maar dan kan ik daar volgende week wel mooi een ledstrip achter verbergen als leesverlichting.

Als het ding over een tijd een goed ontwerp blijkt (blijven de scharnieren goed werken, zakt het niet door enzo) denk ik dat ik hem als product wil aanbieden en op bestelling ga bouwen.
Leuk ontwerp, zitten de voorpoten nog vast of alleen om de rand geschoven?

Ben ook benieuwd of de bovenste plank van het meubel tijdens slapen je geen opgesloten gevoel geeft

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

cverkooyen schreef op zondag 12 mei 2024 @ 20:18:
[...]

Leuk ontwerp, zitten de voorpoten nog vast of alleen om de rand geschoven?

Ben ook benieuwd of de bovenste plank van het meubel tijdens slapen je geen opgesloten gevoel geeft
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qzu_c_FgV-K2ktgWITAGeOGbYPI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N2VadUW0Mco9Osyu14ZONpB0.jpg?f=fotoalbum_large

De houten pen waar de poot onder klemt bij opbergen is dezelfde waar je de poot overheen schuift om wiebelen te voorkomen.

[ Voor 8% gewijzigd door HTT-Thalan op 12-05-2024 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:21

thijsco19

KTM 990 SMT

Een verfklus vraagje:
Ben bezig om mijn ramen in de verse lak te zetten.

Uiteraard begonnen met schoonmaken en daarna schuren.
Ivm diverse kleine beschadiging stukjes met een verfkrabber gedaan. Daarbij bleek dat de laklaag er best makkelijk eraf ging.
Vervolgens dus het grootste gedeelte eraf geschuurd.

Ivm stukjes kaal hout een laag grondverf aangebracht.

Geschuurd met 240, met een borstel het stof afgeborsteld en vervolgens de laklaag aangebracht.

Op sommige plekken is dit het resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FU1CwAtHd0uns4jKf761pWKl92E=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3ryo6vzxRmCr5EXyMCGOxfi9.jpg?f=fotoalbum_medium

En bij de kitrand:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D0yCtFtuuSk73WGRKCehpYc9yBU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0HDysWjioqWEmsDPmgFDq43f.jpg?f=fotoalbum_medium

Is dit normaal of heb ik toch iets niet goed gedaan?

De gebruikte verf is de sigma s2u gloss, leeftijd onbekend aangezien deze er nog stond van de vorige bewoners.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14:09
thijsco19 schreef op zondag 12 mei 2024 @ 20:49:
Een verfklus vraagje:

Ivm diverse kleine beschadiging stukjes met een verfkrabber gedaan. Daarbij bleek dat de laklaag er best makkelijk eraf ging.

Geschuurd met 240, met een borstel het stof afgeborsteld en vervolgens de laklaag aangebracht.

[Afbeelding]

En bij de kitrand:
[Afbeelding]

De gebruikte verf is de sigma s2u gloss, leeftijd onbekend aangezien deze er nog stond van de vorige bewoners.
Wat voor grondverf heb je gebruikt? Stond die er ook al? En gaat die goed met de verf?
Witte grondverf onder een donkere verf is lastig dekkend te krijgen. Ik denk dat je nog minimaal 2 lagen aan zal moeten brengen. Ik zou de volgende keer donkere grondverf gebruiken.

Verder is één laag aflak wel wat weinig. Ik zou minimaal twee lagen aflakken, misschien zelfs drie.

Maar als je twijfelt over de verf, ga naar een schilderswinkel en vraag daar of het nog goed is. Meestall blijft een half blik of meer wel een aantal jaar goed.

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

Grondverf is de sigma s2u primer. Ongeveer jaar oud nieuw gekocht. Destijds verkeerd besteld dus vandaar witte grondverf.
Die groene verf zal een paar jaar oud zijn.

Plan was sowieso minimaal 2 lagen aan te brengen.

Die plekjes zijn niet het gevolg van een verkeerde behandeling? Niet goed schoongemaakt/ ontvet? Of niet goed geschuurd bijvoorbeeld?

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:17

MJV

HTT-Thalan schreef op zondag 12 mei 2024 @ 20:14:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Netjes hoor!

Hoe zitten die hoeken in verstek aan de bovenkant/zijkanten aan elkaar vast? Deuvels/domino's?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

MJV schreef op maandag 13 mei 2024 @ 07:05:
[...]

Netjes hoor!

Hoe zitten die hoeken in verstek aan de bovenkant/zijkanten aan elkaar vast? Deuvels/domino's?
Woodmax D4 power. In de achterzijde zit, achter de multiplex wand, ook een vuren frame waar boven - en zijkanten aan verlijmd zitten.

[ Voor 19% gewijzigd door HTT-Thalan op 13-05-2024 07:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burning_Tyre
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-09 12:25
t14wo schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 22:55:
[...]

Ouwe kit verwijderen is totaal niet nodig. Gewoon antischimmelspul van HG gebruiken om het te verwijderen. Daarnaast is schuren met een schuurmachine totaal overkill. Gewoon even opruwen met korrel 240. Het gaat om binnenschilderwerk. Dat lijdt totaal niet. Volgens mij is het ook meer dat je vegen etc. Op het hout ziet, dan dat er echt problemen zijn of aankomen. Dus 1 goede laag of mogelijk 2 dunne lagen is al ruim genoeg.
Wordt de (beglazings)kit binnenshuis dan nooit vernieuwd?

12xIQ7+ ZO (125) + 3xIQ7+ NW (310) +3xIQ7+ ZW (214) PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkjanvdkolk
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:39
Een verfklus vraagje:

[Afbeelding]

En bij de kitrand:
[Afbeelding]

Siliconen(vervuiling) wellicht. Lijkt op waar ik ook tegenaan liep (wegtrekkende verf). Had zelf geen siliconen gebruikt, maar blijkbaar zat het al op het hout/de verf.

Is een middeltje voor, dat druppel je door de verf. Avis anti siliconen bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

@henkjanvdkolk Bedoel je bij die kitrand?
Moest ik ook aan denken maar er is nieuw glas ingezet met nieuwe glaslatten, afgekit met glaskit.
Lijkt mij dan sterk als het ergens siliconen op zit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
Saint2Saint schreef op zondag 12 mei 2024 @ 23:04:
[...]

Maar als je twijfelt over de verf, ga naar een schilderswinkel en vraag daar of het nog goed is. Meestall blijft een half blik of meer wel een aantal jaar goed.
Mits goed afgesloten en >5 graden bewaard @thijsco19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

Zwartoog schreef op maandag 13 mei 2024 @ 09:11:
[...]

Mits goed afgesloten en >5 graden bewaard @thijsco19
Goed gesloten wel maar niet altijd boven de 5 graden. In de winter in een schuurtje die uiteindelijk dezelfde temperatuur heeft als buiten. Zou dat dan veel kwaad kunnen? De blikken verf werden daar altijd bewaard.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 16:06
Er was ooit een tweaker die een wasrek had gemaakt in/ boven een trap. Volgens mij donker hout, vanaf de railing naar de muur.

Voor inspiratie probeer ik de post terug te vinden zonder succes. Iemand die hier op aanslaat?
Misschien heb ik het ooit gepost hier, maar ik kan het zelf ook niet terugvinden. Ik heb snel nog even in een fotoalbum gezocht en één (niet zo heel goede) foto gevonden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2TxWigD7dW-LIY2AyCaWIaG2EAI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pNKIZ3GtxWxPi6qnlDH6F8bR.png?f=fotoalbum_large

Frame is van hardhouten balkjes, met daar tussenin dunne aluminium buisjes. Aan de kant van de muur steunt hij op twee rechte schroefhaken.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saint2Saint
  • Laatst online: 14:09
thijsco19 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 06:51:
Grondverf is de sigma s2u primer. Ongeveer jaar oud nieuw gekocht. Destijds verkeerd besteld dus vandaar witte grondverf.
Die groene verf zal een paar jaar oud zijn.

Plan was sowieso minimaal 2 lagen aan te brengen.

Die plekjes zijn niet het gevolg van een verkeerde behandeling? Niet goed schoongemaakt/ ontvet? Of niet goed geschuurd bijvoorbeeld?
Je hebt in ieder geval één verfsysteem, dat is goed. Als je grondverf goed hecht, heb je goed ontvet. Dit lijkt meer een probleem tussen de grondverf en de aflak. Schuren is naast vlak maken ook bedoeld om de oppervlakte te vergroten. Daar door hecht een verf beter en kan vaak iets dikker opgezet worden als er goed geschuurd is. Zorg voor fijn schuurpapier zodat je niet gelijk door alle lagen verf heen schuurt. En vervang je stukje schuurpapier ook bijtijds, als deze vol loopt is het tijd voor een nieuw stukje.

Probeer op één stuk nog een laag aan te brengen (of twee) en kijk of het resultaat beter wordt. IS dat niet het geval, dan naar de verfhandel en vragen of je verf nog goed is.

Laat daar dan ook zien wat er mis gaat en laat een goede overzichtsfoto zien.

Succes.

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkjanvdkolk
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:39
thijsco19 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 08:50:
@henkjanvdkolk Bedoel je bij die kitrand?
Moest ik ook aan denken maar er is nieuw glas ingezet met nieuwe glaslatten, afgekit met glaskit.
Lijkt mij dan sterk als het ergens siliconen op zit?
Mogelijk zit de vervuiling in de bus verf of is het met schuren van oud naar nieuw hout overgedragen? Het is nogal hardnekkig.

Maar van een afstandje natuurlijk moeilijk vast te stellen, áls dat überhaupt lukt. Vervelend is het wel. Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

Saint2Saint schreef op maandag 13 mei 2024 @ 11:55:
[...]

Je hebt in ieder geval één verfsysteem, dat is goed. Als je grondverf goed hecht, heb je goed ontvet. Dit lijkt meer een probleem tussen de grondverf en de aflak. Schuren is naast vlak maken ook bedoeld om de oppervlakte te vergroten. Daar door hecht een verf beter en kan vaak iets dikker opgezet worden als er goed geschuurd is. Zorg voor fijn schuurpapier zodat je niet gelijk door alle lagen verf heen schuurt. En vervang je stukje schuurpapier ook bijtijds, als deze vol loopt is het tijd voor een nieuw stukje.

Probeer op één stuk nog een laag aan te brengen (of twee) en kijk of het resultaat beter wordt. IS dat niet het geval, dan naar de verfhandel en vragen of je verf nog goed is.

Laat daar dan ook zien wat er mis gaat en laat een goede overzichtsfoto zien.

Succes.
Tussen grondverf en aflak had ik hel geschuurd met 240. Begin nu wel te twijfelen of ik alles geschuurd had..
Ga er swieso een 2e laag erop doen en kijken hoe het dan eruit ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nietdatikweet
  • Registratie: Augustus 2019
Hey mensen als ik op mijn muren deze effect wik hebben die op deze foto te zien is. https://images.app.goo.gl/mL9YprU2rhb6fcSz5

Is deze product daar geschikt voor?

https://www.google.com/se...lient=mobile-gws-wiz-serp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marc.r
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 13-09 20:19
Nietdatikweet schreef op maandag 13 mei 2024 @ 20:38:
Hey mensen als ik op mijn muren deze effect wik hebben die op deze foto te zien is. https://images.app.goo.gl/mL9YprU2rhb6fcSz5

Is deze product daar geschikt voor?

https://www.google.com/se...lient=mobile-gws-wiz-serp
Wat je wil is Granol en wat je voorstelt is spachtelputz, dat zijn 2 verschillende afwerkingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nietdatikweet
  • Registratie: Augustus 2019
marc.r schreef op maandag 13 mei 2024 @ 20:49:
[...]

Wat je wil is Granol en wat je voorstelt is spachtelputz, dat zijn 2 verschillende afwerkingen.
Is de afbeelsing granol dan? Dat wist ik niet kan je deze effect niet krijgen met spachtelputz?

EDIT: heb er de ballen verstand van dus enige advies zou fijn zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door Nietdatikweet op 13-05-2024 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truffeltje
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-09 13:23
Een verfklus vraagje:

[Afbeelding]

En bij de kitrand:
[Afbeelding]

Gebruike je witte grondverf ? Dan dekt dat groene sowieso voor geen meter. Ik laat de grondverf altijd in dezelfde kleur mengen als de aflak. Merk verf is wel goed. Langs de kit lijkt wel schifting , misschien siliconen ? Op scherpe hoekjes wil de verf ook slecht dekken. Wel een mooi kleurtje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Denk dat als dit goed droog is, en je het even lichtjes schuurt met een schuursponsje, de 2e laag het vervolgens aardig afdekt. En na een paar jaar krijg je toch wel weer wat schade, en breng je weer een laagje aan.

(Voor het mooie had je beter 2 grondlagen kunnen doen, en inderdaad in een kleur die meer in de buurt kwam van de uiteindelijke kleur, maar soms roeien met de riemen die je hebt ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankvbr
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-09 10:08
Kort vraagje.

Ik wil de ventilatiekanalen op zolder verplaatsen.
Nu zie ik een soort onderhoudsluikje zitten en daar haal ik dit dan weer uit (gemaakt van pvc buizen)
Waar is dit goed voor? Heb dit nooit eerder gezien bij ventilatie kanalen. Dus goed om te weten of ik dat straks moet behouden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lxm0Lp252huPpWFzg3sH8TSMxMs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iS9oCP1r4SkQsOB4aYQGQNdZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UVVIh7BKk64HN7jg20sFkShGpOU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2dgUbf4dgBGMZkg9E0M1DHCZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I_h1sUs93xESWcyGUgVmrg3suTc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iHILSqpbFDgkmxNK7cNyM5BT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Frankvbr schreef op maandag 13 mei 2024 @ 23:51:
Nu zie ik een soort onderhoudsluikje zitten en daar haal ik dit dan weer uit (gemaakt van pvc buizen)
Waar is dit goed voor? Heb dit nooit eerder gezien bij ventilatie kanalen. Dus goed om te weten of ik dat straks moet behouden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat ziet er eerder uit als een zeer restrictieve zeer DIY anti-ongedierte 'filter' 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueSS50
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12-09 11:49
Slonzo schreef op maandag 13 mei 2024 @ 23:57:
[...]

Dat ziet er eerder uit als een zeer restrictieve zeer DIY anti-ongedierte 'filter' 8)7
Nooit eerder gezien maar hier moest ik ook gelijk aan denken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zinloos1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13-09 21:38
EDIT: N.v.m.

[ Voor 98% gewijzigd door Zinloos1 op 14-05-2024 10:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marco1994
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14:50
Frankvbr schreef op maandag 13 mei 2024 @ 23:51:
Kort vraagje.

Ik wil de ventilatiekanalen op zolder verplaatsen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit is een katalysator. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siem123
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-09 16:42
Wie kan mij iets uitleggen? Ik ben namelijk erg verrast. Schoonbroer wil graag mn plafond voorzien van gipsplaten, maar hij wil niet stucen. Dus zoek ik 9 mm AK gipsplaten voor m. Tot mijn verrassing zijn die erg schaars. Ik vind (doorgaans) alleen RK 9 mm of AK 12 mm.

Is hier een reden voor? Heb ik iets in mn hoofd gehaald wat (om goede redenen) door niemand wordt gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric H
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:46
Iemand die weet hoe dit onderdeel heet of nog beter waar ik dit kan krijgen?
Is om het badkamerraam in kiepstand op te vangen/te houden.

Heb al gezocht op raamvanger, dan krijg ik wel veel resultaten maar niet dit deel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WrxzmiR1BkiqovkTt_yST3BvgYk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7sjpCXx8c7NC9QEGIlOS4DZb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y25MfkX-gn0h_AJUdk-C42rm1LY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MU4ukf1qhKJvxEeiXaiwFDLj.jpg?f=fotoalbum_large

Eric, Signing off !!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• einz
  • Laatst online: 11:49
Eric H schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 09:44:
Iemand die weet hoe dit onderdeel heet of nog beter waar ik dit kan krijgen?
Is om het badkamerraam in kiepstand op te vangen/te houden.

Heb al gezocht op raamvanger, dan krijg ik wel veel resultaten maar niet dit deel.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Raamvalschaar! Zelf ooit met dezelfde vraag gezeten XD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• einz
  • Laatst online: 11:49
siem123 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 09:39:
Wie kan mij iets uitleggen? Ik ben namelijk erg verrast. Schoonbroer wil graag mn plafond voorzien van gipsplaten, maar hij wil niet stucen. Dus zoek ik 9 mm AK gipsplaten voor m. Tot mijn verrassing zijn die erg schaars. Ik vind (doorgaans) alleen RK 9 mm of AK 12 mm.

Is hier een reden voor? Heb ik iets in mn hoofd gehaald wat (om goede redenen) door niemand wordt gedaan?
Ik verzin gewoon iets hier want weet het niet. Maar als je bij AK de zijdes netjes wil afsmeren dan dik je het hele plafond niet op maar alleen ter plaatste van de AK. Als je stuuct omdat je overal RK hebt dan komt er nog wel een laagje op dus krijg je per saldo ongeveer dezelfde dikte?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-09 00:56

Wuursj

want worst is al bezet

siem123 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 09:39:

Misschien omdat 9mm te dun is om daar nog een afschuining aan te maken met behoud van enige sterkte?

Ik heb het zelf met 10mm fermacell gedaan met de lijm-voeg-methode. Vind ik zelf zonder stucen nog wat gemakkelijker strak te krijgen dan naden vullen bij AK platen. Maar wel zwaarder (en wat duurder).

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudstertje
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 13-09 18:58
Goedemiddag,

Ik heb jullie hulp weer even nodig met een klus die ik nu echt even moet uitvoeren.
Het betreft het vervangen van een houten boeideel voor trespa.
Vorig jaar moest ik ook een plafond bij de entree/portaaltje van onze woning voorzien van een nieuwe plaat trespa en heb toen meteen boeidelen erbij besteld maar die klus bleef telkens liggen.

Nu heb ik afgelopen week een deel weg gesloopt om te zien wat er precies onder het bestaande boeideel zit. Het bestaande hout is 15mm dik en de trespa is 6mm dik. Onder de bestaande daktrim heb ik ook niet meer dan die 15mm ruimte. Hoek kan ik nu het beste de trespa monteren? Het verschil tussen doe 6 en 15mm is wel op te vullen met een dunne hardhouten lat of iets dergelijks.

Ik heb er eigenlijks zonder bij na te denken trespa besteld voor ik wist hoe ik dit het beste kon monteren in mijn situatie.

Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Hier even 2 foto's om een beeld van de situatie te geven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H5qcS0q0pPIZj6e6zjUJGHe_5As=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/my7uNXJM9C5X12j6lLqs22Cv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TggTgeOEalHx-7-_zxCrYDdXGD0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bKsfJF5vmmYR1ALZQrUMbiCB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:58

Ik heb iets vergelijkbaars gemaakt. Bij mij staat hij schuin tegen de muur zodat er meer hoogte overblijft in het trapgat. Het bovenste deel kun je naar beneden schuiven, hier de was aan ophangen, naar boven schuiven en dan het onderste deel volhangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Ro7l5dw6ZunNsUbziLYF1JY97E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4ImgCawoqr7XgKQzHMAPrPlm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_UMxojaBCaYrUOXDj6inCAjHMaM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VZVkbEX3CfyLPYTiWB8Ikx9F.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TkpKZDkIcVDe-DfpVe8FOvy5Y_M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/egOwh98UgUiYRULhFxEl7klT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tuNtdvJboFV2iBTwLVZn73gXtO0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SYKxAEDdJF5ovJZwedGWBnQd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
thijsco19 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 09:59:
[...]

Goed gesloten wel maar niet altijd boven de 5 graden. In de winter in een schuurtje die uiteindelijk dezelfde temperatuur heeft als buiten. Zou dat dan veel kwaad kunnen? De blikken verf werden daar altijd bewaard.
Als het verf op waterbasis is, dan heb je kans dat het bevroren is geweest, en dan zou ik het niet meer (serieus) gebruiken. Terpentinebasis kan tegen iets meer, maar heeft ook grenzen. Bewaartemperatuur staat op het blik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33st
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:29
Wij zijn bezig met het bouwen van een woning in Saksische stijl. Onze achterdeur (niendeur) loopt naar buiten toe. De aannemer geeft aan hier grotere schanieren voor heeft moeten bestellen. Dit betreffen zogeheten kantelaafscharnieren, welke groter zijn dan normale scharnieren.

Persoonlijk vind ik het niet zo heel mooi, maar ik vraag me ook even af wat de alternatieven zijn. Hebben jullie hier een idee bij?

Idealiter hadden we de deur naar binnen laten draaien, maar dat kan natuurlijk op dit moment niet meer. Het grove scharnier haalt wel een beetje de charme van de deur weg... Gezien de aannemer het eerst afstemt, verwacht ik dat hij onze mening deelt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/On29D11OPL9hI47kBJ7AqCoLyac=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ctc05sLbd35PDVxrw2JTYLgb.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vLVaY5ZIXefMUSYEq7UJuIMajO0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KQaj85CRXBwpw6A9mMq1a688.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door G33st op 14-05-2024 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Laatst online: 15:35
G33st schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 16:19:
Onze achterdeur (niendeur) loopt naar buiten toe. De aannemer geeft aan hier grotere schanieren voor heeft moeten bestellen. Dit betreffen zogeheten kantelaafscharnieren, welke groter zijn dan normale scharnieren.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik neem aan dat deze in dezelfde richting als een normale paumelle gemonteerd worden? Dus in dichte toestand, dichtgevouwen tussen de deur en het kozijn?

Dan zie je er in dichte toestand alleen die brede rug van. Als je die mee kunt schilderen dan zou ik me daar niet al te druk over maken. Misschien maak je het jezelf/de schilder makkelijk als je er van te voren vast een paar keer de spuitbus in goede kleur over haalt.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33st
big bang schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 16:42:
[...]

Ik neem aan dat deze in dezelfde richting als een normale paumelle gemonteerd worden? Dus in dichte toestand, dichtgevouwen tussen de deur en het kozijn?

Dan zie je er in dichte toestand alleen die brede rug van. Als je die mee kunt schilderen dan zou ik me daar niet al te druk over maken. Misschien maak je het jezelf/de schilder makkelijk als je er van te voren vast een paar keer de spuitbus in goede kleur over haalt.
Ik heb zo op het eind van de bouw nog steeds weinig verstand van bouwen. Maar je ziet toch juist in de dichte stand een uitstekend scharnier van 14 cm diep en 3 cm dik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fontainemelon
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14:45

Fontainemelon

Zuiderbuur

G33st schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 19:31:
[...]

Ik heb zo op het eind van de bouw nog steeds weinig verstand van bouwen. Maar je ziet toch juist in de dichte stand een uitstekend scharnier van 14 cm diep en 3 cm dik?
Ik denk ook dat je in gesloten toestand kijkt op de kopse kant van het scharnier (in je foto het vlak dat naar je toe wijst), zoals je aannemer ernaar refereert als 'zichtzijde'. Je zal dus kijken op een strook van 30mm breed en 100mm hoog. De vraag is alleen hoe ver deze strook uitsteekt voorbij je deur en kozijn. Voor zover ik begrijp kijk je niet op het vlak van 140x100mm: dat zit gemonteerd tegen de onzichtbare kant van je deur en kozijn.

Best even verduidelijking vragen aan je aannemer hoe (diep) het scharnier exact komt te zitten, dan weet je meteen of het je zou storen of niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scofield
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:19
Ruudstertje schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 12:18:
Goedemiddag,

Ik heb jullie hulp weer even nodig met een klus die ik nu echt even moet uitvoeren.
Vorig jaar moest ik ook een plafond bij de entree/portaaltje van onze woning voorzien van een nieuwe plaat trespa en heb toen meteen boeidelen erbij besteld maar die klus bleef telkens liggen.

Nu heb ik afgelopen week een deel weg gesloopt om te zien wat er precies onder het bestaande boeideel zit. Het bestaande hout is 15mm dik en de trespa is 6mm dik. Onder de bestaande daktrim heb ik ook niet meer dan die 15mm ruimte. Hoek kan ik nu het beste de trespa monteren? Het verschil tussen doe 6 en 15mm is wel op te vullen met een dunne hardhouten lat of iets dergelijks.

Ik heb er eigenlijks zonder bij na te denken trespa besteld voor ik wist hoe ik dit het beste kon monteren in mijn situatie.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zou ook een lat monteren die over je balken valt en daarop de trespa vast schroeven. Trespa moet je toch op een bepaalde manier “vrij” vast schroeven. Zodat het nog kan werken. Maar moet je trespa btw niet geïsoleerd aanbrengen dmv een rubberen strip of flap zodat het erachter kan ademen of ventileren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:36
Ruudstertje schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 12:18:
Goedemiddag,

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Trespa is vrij specifiek over hoe hun product moet worden gemonteerd als het gaat om ventilatie en bevestiging. Ik zou eens op hun website kijken.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordeeeh
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-09 15:39
G33st schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 19:31:
[...]

Maar dat scharnier wordt toch ingevreesd, 14 cm dik en 1,5cm aan kozijn + 1,5cm aan deurkant?
Dan zou je alleen de rug van het scharnier nog zien.

/edit
Ik kijk nog even naar t scharnier, maar hij moet natuurlijk ook kunnen scharnieren.
Ik vermoed dat het scharniergedeelte dan naar buiten uitsteekt... ?

[ Voor 15% gewijzigd door jordeeeh op 15-05-2024 08:39 ]

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

cverkooyen schreef op zondag 12 mei 2024 @ 20:18:
Nou ik heb het getest voor je door er een paar nachtjes op te liggen :P.

De plank is zeker 'aanwezig', en omdat ik het niet gewend was heb ik me er eenmaal aan gestoten, maar dat kwam daarna niet meer voor. Zelfs onder de plank is er voldoende ruimte om normaal om te draaien en een boek te lezen, maar hij 'bedekt' slechts ~30% van je ligoppervlak en dus lig je 'voornamelijk' vrij. Voordeel: Je kan er makkelijk bij om je boek/telefoon e.d. weg te leggen dus het dient ook als nachtkastje.

Wanneer ik niet binnen deze beperkte maten moest werken (vanwege de plek waar het bed in moest passen) had ik het scharnier simpelweg anders geplaatst zodat het verder uit de kast kantelt, dit is dus een bewuste keuze geweest om het allemaal passend te krijgen. Dat ik perse een 'echte' lattenbodem (gebogen, verstelbare latten) en een goed matras (24cm dik) wilde gebruiken heeft ook bijgedragen, met een standaard logeermatras op een zelfgemaakte rechte bodem was er zeker 10cm extra aan ruimte tussen matras en bovenzijde kast ontstaan.

Maar dan het positieve: het slaapt echt supergoed, en dat zegt iemand die een auping gewend is. Ik heb het boekenplankje er toch uit moeten halen, het dekbed bleek toch net iets te dik om dicht te klappen met de plank erin, maar verder is het super praktisch. Als je wilt slapen trek je de pin eruit, zet de poten erop en je laat de boel zakken, je hebt verder nul werk om het 'klaar' te maken en ik weet niet of iemand dat herkent, maar als je moe bent en wilt slapen is een bed moeten uitklappen/opdekken een van de vervelendste dingen die er is. En 's ochtends is het net zo makkelijk. Je drukt de deken tussen matras en bedbak (zodat hij er niet af valt in de kast) en je duwt de boel dicht. Pin erin, opgeruimd - binnen 15 seconden heb je je vloer weer terug en is het weer een kast.

Ik durf wel te zeggen dat ik mezelf echt overtroffen heb en ben er dan ook erg trots op :). Ik zie dit wel als potentieel meubel voor studentenkamers en tiny houses, heel praktisch en voor de verandering ook niet lelijk zoals de meeste logeerbedden.

En, niet onbelangrijk, mijn vrouw en ik vinden het ook erg geslaagd staan in de ruimte:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6MtHZRJhRfjM9WoJqQr0UvjEKp0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gx0YkfauXeLdjRrclDq2DDn2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4e5Lbs_UtiZ5OnJgdm6ssfsg7pU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bDTBRHFfWO02uUbIisBgnmOq.jpg?f=fotoalbum_large

Je ziet dat de beperking qua maten behoorlijk was - ik ben net 0.5 millimeter binnen de maximale breedte en 1.5mm binnen de max hoogte gebleven (deur en stopcontact). Al met al een geslaagd project en ik zie een eventuele bestelling graag tegemoet :P.

[ Voor 24% gewijzigd door HTT-Thalan op 15-05-2024 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33st
jordeeeh schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 08:34:
[...]

Maar dat scharnier wordt toch ingevreesd, 14 cm dik en 1,5cm aan kozijn + 1,5cm aan deurkant?
Dan zou je alleen de rug van het scharnier nog zien.

/edit
Ik kijk nog even naar t scharnier, maar hij moet natuurlijk ook kunnen scharnieren.
Ik vermoed dat het scharniergedeelte dan naar buiten uitsteekt... ?
Als je buiten staat, dan zie je inderdaad straks een uitstekend scharnier. Als je recht voor de deur staat zie je inderdaad het 3cm brede deel, maar als je van de zijkant komt aanlopen zie je natuurlijk een scharnier dat 14cm! uitsteekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordeeeh
G33st schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 09:02:
[...]

Als je buiten staat, dan zie je inderdaad straks een uitstekend scharnier. Als je recht voor de deur staat zie je inderdaad het 3cm brede deel, maar als je van de zijkant komt aanlopen zie je natuurlijk een scharnier dat 14cm! uitsteekt.
Nee, want het scharnier wordt ingefreesd in de deur/kozijn.
Alleen dit stuk steekt dan nog uit lijkt mij?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c3VAIyGzIZpRME0loyStp9BqHEI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IzgIaLMBacgnxEOr0cFujY1z.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:47

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

HTT-Thalan schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 08:59:

En, niet onbelangrijk, mijn vrouw en ik vinden het ook erg geslaagd staan in de ruimte:
Het is echt mooi geworden. Ik wil ook zoiets gaan doen bij ons dus ik haal hier veel inspiratie uit :)

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

zonoskar schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 10:51:
[...]

Het is echt mooi geworden. Ik wil ook zoiets gaan doen bij ons dus ik haal hier veel inspiratie uit :)
PM me maar als je vragen hebt! Kennis is waardeloos als je het niet deelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Vosje
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-09 11:42
Grote verbouwing, alle radiatoren weg en vloerverwarming aanleggen. Het gaat om uit m'n hoofd 16 radiatoren in het hele huis, er blijft alleen een (nieuwe) handdoekradiator over in de badkamer. Op termijn wil ik de leidingen zoveel mogelijk dicht bij de bron (CV/WP) afkoppelen (en waar mogelijk ook daadwerkelijk uit de kruipruimte verwijderen) - maar op korte termijn moeten de eindpunten dicht zodat de vloerverwarming binnenkort aangebracht kan worden.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Is dit te doen met een knelkoppeling? Moet ik na het inkorten nieuw draad tappen om een einddop te kunnen schroeven? Of zeggen jullie niet zelf aan beginnen en gewoon een loodgieter bellen en die het laten oplossen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-09 00:56

Wuursj

want worst is al bezet

[b]Het Vosje in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6"
Is dit te doen met een knelkoppeling? Moet ik na het inkorten nieuw draad tappen om een einddop te kunnen schroeven?
Met een knelkoppeling hoef je nergens iets te tappen, je huidige leiding heeft immer ook geen draad. Gewoon direct een knel-eindstop direct op je leiding zetten. Die zijn niet echt handig voor onder de vloer op lange termijn. Maar als het later er toch uit gaat..

Maar krijgt de nieuwe vloerverwarming niet toch overal nieuwe (grotere) leidingen?

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
Het Vosje schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 11:16:
Grote verbouwing, alle radiatoren weg en vloerverwarming aanleggen. Het gaat om uit m'n hoofd 16 radiatoren in het hele huis, er blijft alleen een (nieuwe) handdoekradiator over in de badkamer. Op termijn wil ik de leidingen zoveel mogelijk dicht bij de bron (CV/WP) afkoppelen (en waar mogelijk ook daadwerkelijk uit de kruipruimte verwijderen) - maar op korte termijn moeten de eindpunten dicht zodat de vloerverwarming binnenkort aangebracht kan worden.

***members only***

Is dit te doen met een knelkoppeling? Moet ik na het inkorten nieuw draad tappen om een einddop te kunnen schroeven? Of zeggen jullie niet zelf aan beginnen en gewoon een loodgieter bellen en die het laten oplossen?
Dit is CV-buis, dus niks met schroefdraad te maken. Enige probleem is die schroefdraadovergang - daar zitten soms aparte ringen in. Eenvoudigste is de CV-buis inkorten en daar een knelkoppeling-eindstop op zetten.

Maar ik vind het wel een risico - knelkoppelingen moeten bereikbaar blijven. Wat ik begrijp is dat je deze leidingen tijdelijk wilt afsluiten totdat heel het oude CV-systeem buiten werking wordt gesteld. Ook dan heb je risico dat de boel een keer gaat lekken als niet alles goed leeg is.

Afkoppelen bij de bron is een beter idee.

Maar mijn advies zou zijn om niet half-half te gaan doen nu. Alles ligt nu open voor de vloerverwarming, leg dan een nieuw traject aan voor de radiator in de badkamer. En trek alle oude leidingen eruit, of in ieder geval leeg en open achterlaten. Het is niet dat je de komende 6 maanden nog ergens een radiator wilt open draaien :)

Acties:
  • +39 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-09 22:42
De afgelopen tijd heb ik aan een TV meubel gewerkt.

Je begint natuurlijk met planken. Hier zat een afgeronde kant aan, dus die moest eraf.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BGjH_zUii0D5f_cJZgR26-W3GEk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0RyLYU8wooiSm08txrObwrzk.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Gu6IqyiAQA2LB-uTJ3YZ2g1Rbo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tGgB5XXgJzUenga7ZIdc5Kxs.jpg?f=fotoalbum_large

Van de planken maak je twee paneeltjes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V7eJhMd31gren4rrulPdkJil-3s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FKVZZh5rdom7KSqHFh15DPFu.jpg?f=fotoalbum_large

En van multiplex maak je 3 kastjes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BfVkt0XJGRBXGv8XhpIDZF6a6bE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VEU3spj3HOw7MjwoyyLsafNb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x-nAr4Vj7e7p0Dhfloe_oi1OEiA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t55U96dudXBQRoSsNyFqr8qF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/roeoc_gMTd6R8j-eL1BxVyJZjws=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9Zk2aa273ZzzPb611aEWKWYe.jpg?f=fotoalbum_large

In 1 kastje komen lades.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2fABDxb39Yeym2eBULX9XLPbIgo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/unGBSmfRi4JZHUaz2PCPZLHC.jpg?f=fotoalbum_large

En dan zet je de kastjes in de verf en de panelen in de hardwax.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aZVrj4OScdiH7CVxXBuvBsWkx9s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pcqAJ0opMWekHPrl3GBO0714.jpg?f=fotoalbum_large

De pootjes bleken hoger dan de specificaties in de webshop. Dat was een probleem, omdat het tv-meubel onder een uitstekende vensterbank komt. Andere pootjes die wel de juiste maat hadden (en mooi waren) konden we niet vinden. Dus de pootjes maar ingefreest in het paneel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IHeGRhtNk4Yb8Hf57EQJtj38rvk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZjNMlD8IhVvHLFGW9Kk3Q2NV.jpg?f=fotoalbum_large

En dan is het TV-meubel af.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uwocHGzk8T6ZBYvqY4f7HXW29rw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pwcDx7c5DWHNrY8fs2K1oT10.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d-Rz09hwYWdUXTVQ1LBX_fX_QTI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lq8CTB5Y8eZVV2Ii2fDEd5CQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

HTT-Thalan schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 08:59:
[...]

Nou ik heb het getest voor je door er een paar nachtjes op te liggen :P.

De plank is zeker 'aanwezig', en omdat ik het niet gewend was heb ik me er eenmaal aan gestoten, maar dat kwam daarna niet meer voor. Zelfs onder de plank is er voldoende ruimte om normaal om te draaien en een boek te lezen, maar hij 'bedekt' slechts ~30% van je ligoppervlak en dus lig je 'voornamelijk' vrij. Voordeel: Je kan er makkelijk bij om je boek/telefoon e.d. weg te leggen dus het dient ook als nachtkastje.

Wanneer ik niet binnen deze beperkte maten moest werken (vanwege de plek waar het bed in moest passen) had ik het scharnier simpelweg anders geplaatst zodat het verder uit de kast kantelt, dit is dus een bewuste keuze geweest om het allemaal passend te krijgen. Dat ik perse een 'echte' lattenbodem (gebogen, verstelbare latten) en een goed matras (24cm dik) wilde gebruiken heeft ook bijgedragen, met een standaard logeermatras op een zelfgemaakte rechte bodem was er zeker 10cm extra aan ruimte tussen matras en bovenzijde kast ontstaan.

Maar dan het positieve: het slaapt echt supergoed, en dat zegt iemand die een auping gewend is. Ik heb het boekenplankje er toch uit moeten halen, het dekbed bleek toch net iets te dik om dicht te klappen met de plank erin, maar verder is het super praktisch. Als je wilt slapen trek je de pin eruit, zet de poten erop en je laat de boel zakken, je hebt verder nul werk om het 'klaar' te maken en ik weet niet of iemand dat herkent, maar als je moe bent en wilt slapen is een bed moeten uitklappen/opdekken een van de vervelendste dingen die er is. En 's ochtends is het net zo makkelijk. Je drukt de deken tussen matras en bedbak (zodat hij er niet af valt in de kast) en je duwt de boel dicht. Pin erin, opgeruimd - binnen 15 seconden heb je je vloer weer terug en is het weer een kast.

Ik durf wel te zeggen dat ik mezelf echt overtroffen heb en ben er dan ook erg trots op :). Ik zie dit wel als potentieel meubel voor studentenkamers en tiny houses, heel praktisch en voor de verandering ook niet lelijk zoals de meeste logeerbedden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Je ziet dat de beperking qua maten behoorlijk was - ik ben net 0.5 millimeter binnen de maximale breedte en 1.5mm binnen de max hoogte gebleven (deur en stopcontact). Al met al een geslaagd project en ik zie een eventuele bestelling graag tegemoet :P.
Lekker bezig kerel.

Al zie ik zo'n ding niet snel op een studentenkamer staan. Die willen toch graag een 2persoons bed voor als er weer eens een scharrel blijft tukken ;)

EN auping gewend: zegt dat iets over het gemaakte bed of over Auping? :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

The Eagle schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 15:50:
[...]

Lekker bezig kerel.

Al zie ik zo'n ding niet snel op een studentenkamer staan. Die willen toch graag een 2persoons bed voor als er weer eens een scharrel blijft tukken ;)
Tiny house dan toch :P. En iemand met geld, studenten zijn toch vaak Ikea/Kwantum klanten. En thanks :).
EN auping gewend: zegt dat iets over het gemaakte bed of over Auping? :P
We hebben een 220/240 boxspring met topper, dat slaapt toch wel erg lekker. Nu ligt hier ook niet een ikea schuimvormpje in, ik ben bij een specialist geweest en heb van de 'uit de collectie' restvoorraad een echt goed matras + bijpassende lattenbodem gehaald. Originele nieuwprijs iets van 800e ofzo, dat heb ik niet betaald uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

L.N. schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 14:18:
De afgelopen tijd heb ik aan een TV meubel gewerkt.

Je begint natuurlijk met planken. Hier zat een afgeronde kant aan, dus die moest eraf.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Van de planken maak je twee paneeltjes.

[Afbeelding]

En van multiplex maak je 3 kastjes.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

In 1 kastje komen lades.

[Afbeelding]

En dan zet je de kastjes in de verf en de panelen in de hardwax.

[Afbeelding]

De pootjes bleken hoger dan de specificaties in de webshop. Dat was een probleem, omdat het tv-meubel onder een uitstekende vensterbank komt. Andere pootjes die wel de juiste maat hadden (en mooi waren) konden we niet vinden. Dus de pootjes maar ingefreest in het paneel.

[Afbeelding]

En dan is het TV-meubel af.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Interessant, wat voor klemsysteem heb je daar om die panelen te verlijmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
G33st schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 16:19:
Hebben jullie hier een idee bij?
Verborgen scharnieren?
https://www.schreuderenco.nl/didheya-scharnieren

Afbeeldingslocatie: https://www.schreuderenco.nl/resize/Didheya%20scharnieren-categorie2_18807512570953.jpg/Didheya%20scharnieren-categorie2_18807512570953.webp

#geenaandelen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-09 22:42
HTT-Thalan schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 17:34:
[...]

Interessant, wat voor klemsysteem heb je daar om die panelen te verlijmen?
Dat is een klemsysteem van Plano. Het zorgt ervoor dat de planken worden uitgelijnd tijdens het lijmen. De 4 klemmen waren wat weinig voor deze lengte (200 cm) en daarom heb ik er wat extra klemmen bij gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 15:19
We hebben voor onze dochter bij de Ikea een Brimnes bed gekocht afgelopen week. Dit bed heeft geen hoofdbord.

Als ik zelf een hoofdbord wil maken volstaat dan een MDF plaat van 22mm welke ik met duvels en evt wat paneelverbinders vast maak aan het bed of is dit niet voldoende stevig? (Hoogte hoofdbord zal max 60cm zijn).

Ik heb nog niet eerder met paneelverbinders gewerkt. Is dat een beetje te doen of is dat vooral erg ingewikkeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33st
jordeeeh schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 10:02:
[...]

[Afbeelding]
Ik betwijfel of het klopt wat je zegt. Aangezien het scharnier dat ze nu hebben ingegroeide, niet goed genoeg was. Dat huidige scharnier steekt ook al een stuk uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4L3YNX-jqmfdnveYHHxeTe2JnT8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zQnkxjEsqASUAg5mm6I5bOl3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Goz4eTf1fmSRkLov-cgvgJKoDQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PEaDgPLT0WuUCVxfjOgEWkTj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kromme_plank
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 13-09 18:52
G33st schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 21:17:
[...]

Ik betwijfel of het klopt wat je zegt. Aangezien het scharnier dat ze nu hebben ingegroeide, niet goed genoeg was. Dat huidige scharnier steekt ook al een stuk uit.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat een rare constructie dat de knopen van het scharnier zover buiten het kozijn steken. Dit veroorzaakt natuurlijk ook een gigantisch moment op de scharnieren en de bevestiging in het houtwerk.

Wat is de reden dat de scharnieren op deze manier gemonteerd zijn? Wellicht om het draaipunt naar buiten te brengen zodat het hogere punt van de afronding van de deur niet tegen de gemetselde toog aan loopt?

Hoe dik zijn de deuren? En wat is het gewicht per deur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justevo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-09 19:18
Wat kan ik het beste gebruiken om steenwol op MDF te lijmen? Ik ben een backbox aan het maken.

Heb al polystyreen kit geprobeerd maar dat hechte totaal niet aan de steenwol. Ik kan eigenlijk alleen maar lijm vinden voor harde platen zoals PIR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz

Jrz

––––––––––––

Kromme_plank schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 21:34:
[...]

Wat een rare constructie dat de knopen van het scharnier zover buiten het kozijn steken. Dit veroorzaakt natuurlijk ook een gigantisch moment op de scharnieren en de bevestiging in het houtwerk.

Wat is de reden dat de scharnieren op deze manier gemonteerd zijn? Wellicht om het draaipunt naar buiten te brengen zodat het hogere punt van de afronding van de deur niet tegen de gemetselde toog aan loopt?

enige wat ik me kan bedenken is om ze helemaal wijd open te zetten tegen de gevel, zoals luiken, maar daar zijn ze weer te kort voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
  • Laatst online: 14:21
G33st schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 21:17:
[...]
Mooi metselwerk en mooie deuren, maar wat een lelijke scharnieren. Het lijken me zware deuren, dus waarom niet drie of vier normale scharnieren die niet zo ver uitsteken?
https://www.dulimex.nl/nl/draagtabel
Wat er nu opzit is ook wel erg makkelijk door te slijpen.

[ Voor 5% gewijzigd door gerritjan op 15-05-2024 22:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Robbie T schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 20:58:
We hebben voor onze dochter bij de Ikea een Brimnes bed gekocht afgelopen week. Dit bed heeft geen hoofdbord.

Als ik zelf een hoofdbord wil maken volstaat dan een MDF plaat van 22mm welke ik met duvels en evt wat paneelverbinders vast maak aan het bed of is dit niet voldoende stevig? (Hoogte hoofdbord zal max 60cm zijn).

Ik heb nog niet eerder met paneelverbinders gewerkt. Is dat een beetje te doen of is dat vooral erg ingewikkeld?
De Ikea bedden die ik ken hadden de poten doorgetrokken omhoog naast het hoofdbord om zo het hoofdbord ondersteuning te geven. Als ervaringsdeskundige kan ik ook zeggen dat dat geen onnodige ondersteuning was.
Je zult het hoofdbord dus in de volledige hoogte van het bed moeten hebben om over de hele hoogte het vast te maken. Je kunt ook overwegen het hoofdbord aan de muur te monteren. Ik meen daar recent hier ook een voorbeeld van te hebben gezien.

edit: deze: breew in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6"

[ Voor 4% gewijzigd door True op 15-05-2024 23:18 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11-09 12:56
Kromme_plank schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 21:34:
[...]

Hoezo een gigantisch moment? Dat valt wel mee hoor, korte arm. Dit gaat prima lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 15:19
True schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 23:16:
[...]

De Ikea bedden die ik ken hadden de poten doorgetrokken omhoog naast het hoofdbord om zo het hoofdbord ondersteuning te geven. Als ervaringsdeskundige kan ik ook zeggen dat dat geen onnodige ondersteuning was.
Je zult het hoofdbord dus in de volledige hoogte van het bed moeten hebben om over de hele hoogte het vast te maken. Je kunt ook overwegen het hoofdbord aan de muur te monteren. Ik meen daar recent hier ook een voorbeeld van te hebben gezien.

edit: deze: breew in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6"
Wat bedoel je precies met
Je zult het hoofdbord dus in de volledige hoogte van het bed moeten hebben om over de hele hoogte het vast te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Robbie T schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 08:30:
[...]

Wat bedoel je precies met

[...]
Van links (boven) naar rechts (onder):
Standaard zonder hoofdbord, niet stevig hoofdbord, wel stevig hoofdbord.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/65I5i1qCNFKK8lcCzNIHgec5jSk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1fZJfmXZ0QvBFTRH1ilXuzxt.png?f=user_large

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
praliwi schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 07:18:
Hoezo een gigantisch moment? Dat valt wel mee hoor, korte arm. Dit gaat prima lijkt me.
Door de lengte van het scharnier krijg je wel altijd een extra moment. Misschien niet gigantisch (of niet meer dan normaal met zo'n deur), maar wel in een andere richting. Verbaasd me wel dat ze zo'n grote deur aan maar 2 scharnieren bevestigen, meer standaard lijkt me 3 of 4. Is wel een oerlelijke manier van ophangen, als ik eerlijk ben, met zover uitstekende scharnieren, snap niet waarom dat zo gekozen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Robbie T schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 20:58:

Als je het hoofdbord niet in het zicht hebt, kun je ook overwegen om het gewoon er tegenaan te schroeven. Zoals @True voorstelt, zou ik het ook over de hele hoogte vast zetten, zo'n hoofdbord word altijd tegenaan geleund.

Hoe stevig dat is, hangt vooral af van hoe de plaat waar je het op vast wilt schroeven. Is het massief hout, gaat dat ongetwijfeld prima, is het spaanplaat, wordt het wat twijfelachtiger, of is het een leeg omhulsel met golfkarton in het midden, zoek dan het balkenframe op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordeeeh
Deze week is hier de schilder langs om het huis + schuurtje buitenom te schilderen.
Ik had al gezien dat het hout van het schuurtje op sommige plekken behoorlijk rot was.
Nu heeft de schilder het e.e.a. behoorlijk losgehaald (hoekstrip + onderste plank) en geeft ie aan dat dit eigenlijk niet te herstellen is en dat het rabat vervangen moet worden, om het netjes te doen dan ook gelijk rondom.
Hiervoor kon hij wel een prijs opvragen bij een timmerman. Dat zou dan waarschijnlijk met een maand uitgevoerd kunnen worden.
Met deze kosten hadden we eigenlijk geen rekening gehouden en als we dat hadden geweten hadden we het schuurtje eerst nog voor wat het was gelaten.
Ik snap dat de schilder moest beginnen om te kijken hoe erg het was, maar nu ligt het er bij zoals op onderstaande foto.
Iemand een idee hoe we dit nog een beetje fatsoenlijk kunnen maken zodat we dit misschien nog een jaar door kunnen schuiven?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZeoouXIcjlCxCgJWOgA6LXFLmbQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vn6B9e4I5wXZBsZchWqyoVOS.jpg?f=fotoalbum_large

/edit
Je ziet het niet zo goed, maar waar hij de onderste plank heeft weggehaald kijk je zo het schuurtje in. Dit is dus open.

[ Voor 4% gewijzigd door jordeeeh op 16-05-2024 10:09 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bezulba
  • Laatst online: 31-08 19:32

Bezulba

Formerly known as Eendje

Netjes recht afzagen, nieuw plankje op maat maken en op dezelfde plek terugschroeven. Dat moet het wel een jaar volhouden.

blup

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• valluik
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12-09 10:48

valluik

Probeert ook maar wat

jordeeeh schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 10:08:
Ik snap dat de schilder moest beginnen om te kijken hoe erg het was, maar nu ligt het er bij zoals op onderstaande foto.
Iemand een idee hoe we dit nog een beetje fatsoenlijk kunnen maken zodat we dit misschien nog een jaar door kunnen schuiven?
[Afbeelding]
Behoorlijk destructief onderzoek geweest zo te zien :X

Paar opties die me te binnen schieten als het maar een jaar hoeft te houden. Uitgangspunt is wel dat het functioneel mag :+

Stuk hout stevig wit schilderen tegen vocht en die onderste plank vervangen.
Of je pakt tuinhout en maakt het gat daarmee dicht.
Idem en dan verticaal aftimmeren voor die hoeken. Eventueel hoekprofiel terugzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordeeeh
valluik schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 10:14:
[...]

Behoorlijk destructief onderzoek geweest zo te zien :X

Paar opties die me te binnen schieten als het maar een jaar hoeft te houden. Uitgangspunt is wel dat het functioneel mag :+

Stuk hout stevig wit schilderen tegen vocht en die onderste plank vervangen.
Of je pakt tuinhout en maakt het gat daarmee dicht.
Idem en dan verticaal aftimmeren voor die hoeken. Eventueel hoekprofiel terugzetten.
Dat 1e is ook wat ik dacht ja.... Denk dat met een schroevendraaier wat rondprikken ook wel een beeld had gegeven.

Nu ik er over nadenk, hoe 'spannend' is het om dit zelf allemaal te vervangen?
Ik moet zeggen dat ik geen wereldklusser ben, maar in theorie is het toch gewoon oude planken verwijderen en zelf nieuwe rabatdelen er weer tegen aan schroeven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 12-09 15:51
jordeeeh schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 10:59:
[...]

Dat 1e is ook wat ik dacht ja.... Denk dat met een schroevendraaier wat rondprikken ook wel een beeld had gegeven.

Ik moet zeggen dat ik geen wereldklusser ben, maar in theorie is het toch gewoon oude planken verwijderen en zelf nieuwe rabatdelen er weer tegen aan schroeven?
Dit is echt prima zelf te vervangen, ook al ben je geen topklusser.

Die hoek kun je nu nog verbergen door er een hoeklat overheen te slaan, maar die onderste planken zijn wat lastiger te "repareren".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• G7B
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-09 14:42

G7B

jordeeeh schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 10:08:
Deze week is hier de schilder langs om het huis + schuurtje buitenom te schilderen.
Ik had al gezien dat het hout van het schuurtje op sommige plekken behoorlijk rot was.
Nu heeft de schilder het e.e.a. behoorlijk losgehaald (hoekstrip + onderste plank) en geeft ie aan dat dit eigenlijk niet te herstellen is en dat het rabat vervangen moet worden, om het netjes te doen dan ook gelijk rondom.
Hiervoor kon hij wel een prijs opvragen bij een timmerman. Dat zou dan waarschijnlijk met een maand uitgevoerd kunnen worden.
Met deze kosten hadden we eigenlijk geen rekening gehouden en als we dat hadden geweten hadden we het schuurtje eerst nog voor wat het was gelaten.
[Afbeelding]

/edit
Je ziet het niet zo goed, maar waar hij de onderste plank heeft weggehaald kijk je zo het schuurtje in. Dit is dus open.
Als je er kunststof op kleur tegenaan maakt bespaar je de kosten van de schilder. Heb je het eerste stuk financiering al te pakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-09 23:38
G7B schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 11:21:
[...]

Als je er kunststof op kleur tegenaan maakt bespaar je de kosten van de schilder. Heb je het eerste stuk financiering al te pakken.
Inderdaad, kan je gewoon bij Hornbach kopen. Lijkt me best goed zelf te doen als ik deze handleiding zo kijk?

[ Voor 20% gewijzigd door MarcoC op 16-05-2024 11:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G33st
gerritjan schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 22:31:
[...]

Mooi metselwerk en mooie deuren, maar wat een lelijke scharnieren. Het lijken me zware deuren, dus waarom niet drie of vier normale scharnieren die niet zo ver uitsteken?
https://www.dulimex.nl/nl/draagtabel
Wat er nu opzit is ook wel erg makkelijk door te slijpen.
Volgens mij is het probleem juist dat de scharnieren die afstand nodig hebben, omdat anders de deur tegen de toog aankomt.

Ik heb nog even bij wat oudere boerderijen gekeken in de buurt. Vroeger maakten ze gebruik van een “geheng” om dit probleem op te lossen. Zoiets zou ik mooier vinden, omdat dat dus wél bij de stijl van de woning past. Probleem is alleen dat die niet standard zijn. Aannemer geeft ook aan dat die minder precies zijn, waardoor ze eigenlijk niet geschikt zijn voor buitendeuren van nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
jordeeeh schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 10:59:
[...]

Inderdaad, met een handzaag, winkelhaak, waterpas, duimstok en een accuboormachine kan iedereen deze eenvoudige klus klaren.
Als het niet lang hoeft te zitten een goedkope plank en wat buitenverf er op.
Anders misschien wat beter hout of kunststof kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:37
Voor een jaar.. dan zou ik er twee tuin/schutting planken op de hoek tegenaan spijkeren en die onderste een rabat deel voor halen. Ben je voor een tientje klaar.

Zolang je er niet aan zit, zal dat rotte spul wel op zijn plek blijven.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• LED-Maniak
Hier ook een klusje gedaan.

Ik had geen zin om midden in het seizoen een dure tuinset te kopen. Komt wel in de herfst.

Dus voor 0,- euro een frame op marktplaats "gekocht".
Voor 25 euro wat tuinplanken gehaald.. en dit gaat wel weer een mooi seizoen mee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YL0c0eWvqlUYc0MtNH33r5uzgiE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nuBmO7QUawFvu90UhMVOnVIe.jpg?f=fotoalbum_large

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordeeeh
nokiaan958GB schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 22:16:
[...]

Inderdaad, met een handzaag, winkelhaak, waterpas, duimstok en een accuboormachine kan iedereen deze eenvoudige klus klaren.
Als het niet lang hoeft te zitten een goedkope plank en wat buitenverf er op.
Anders misschien wat beter hout of kunststof kopen.
LED-Maniak schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 22:51:
Voor een jaar.. dan zou ik er twee tuin/schutting planken op de hoek tegenaan spijkeren en die onderste een rabat deel voor halen. Ben je voor een tientje klaar.

Zolang je er niet aan zit, zal dat rotte spul wel op zijn plek blijven.
Ik doelde er meer op om eigenlijk de gehele gevelbekleding maar gelijk zelf te vervangen.
Ben me nog een beetje aan t inlezen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezulba
  • Laatst online: 31-08 19:32

Bezulba

Formerly known as Eendje

jordeeeh schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 07:31:
[...]

[...]

Ik doelde er meer op om eigenlijk de gehele gevelbekleding maar gelijk zelf te vervangen.
Ben me nog een beetje aan t inlezen :)
Met zoveel rot zou ik goed kijken of het inderdaad alleen maar de planken zijn die wegrotten of dat er veel meer mis is. Beetje lullig om dat helemaal zelf te doen en er achter te komen dat de hele constructie naar z'n grootje is.

blup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jordeeeh
Bezulba schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 08:07:
[...]

Met zoveel rot zou ik goed kijken of het inderdaad alleen maar de planken zijn die wegrotten of dat er veel meer mis is. Beetje lullig om dat helemaal zelf te doen en er achter te komen dat de hele constructie naar z'n grootje is.
Het is vooral in die hoek gelukkig. Maar gedeeltes van het houten frame zijn rot heb ik al gezien.
Dat wil ik dan ook gelijk herstellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Laatst online: 12:53
jordeeeh schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 08:15:
[...]

Het is vooral in die hoek gelukkig. Maar gedeeltes van het houten frame zijn rot heb ik al gezien.
Maak eens een paar foto’s? Ik denk dat het echt heel lastig gaat worden om het te herstellen. De verticale hoekbank bijvoorbeeld achter die planken zal vervangen moeten worden bijvoorbeeld. Het lijkt wel of de planken op de hoek niet goed op elkaar hebben aangesloten met vocht ophoping tot gevolg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 13:57
jordeeeh schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 10:02:
[...]

[Afbeelding]
Nee, het groene deel is ingefreesd.
Deze scharnieren zijn bedoeld dat de deur om de muur heen helemaal open kan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VRYYzzlGmYIUCyHEeg-1TkIgCo0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/c6c7Dfzpxx80ogbp4nGjAfT6.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
jordeeeh schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 08:15:
[...]

Meestal als je begint met een klein rot plekje kan je de halve schuur afbreken als het er zo uit ziet.
Ik maak mij wat zorgen om die staander/balk achter die rabat delen.

Blijft lastig beoordelen van een afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bt4ever
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-04 11:06
Edit

[ Voor 99% gewijzigd door bt4ever op 17-05-2024 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
bt4ever schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 11:09:
Weet niet of dit de juiste topic is maar kon een geschiktere niet vinden. Heb een rfz zender voor een mechanische ventilator aangeschaft, maar ze hebben het aangeleverd inclusief de kunststof frame waar geen batterij in zit. In de handleiding staat niet hoe de kunststof frame eraf moet en op internet ook niet gevonden. Iemand een idee hoe dit kliksysteem werkt?

[Afbeelding]
Als je die klipje iets naar binnen drukt met een schroevendraaiertje dan kun je met een ander schroevendraaiertje die hoek omhoog wippen. Dat 4x.

Er moet echter nog een methode zijn, want als je hem tegen de muur hebt bevestigd moet het ook van voren losgemaakt kunnen worden.

Gezien de vrije ruimte onder: probeer het grijze eens naar beneden te schuiven

[ Voor 10% gewijzigd door Rukapul op 17-05-2024 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drachir
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:58
Hallo allemaal,

Ik heb vraagje over het bevestigen van een rails met spotjes. We hebben een kabel voor een lichtpunt laten frezen. Hier willen we dus een rails met spotjes aan bevestigen. Nu vraag ik me af, wat is wijsheid. Het lichtpunt zit onder een stalen draagbalk (uitbouw in jaren 50 huis). Daarop zit een cm of 2 aan stucwerk (zie fotos). De rails is ongeveer 2m lang en alles samen weegt maar 2 kg (rails + spotjes). Ik dacht zelf evt aan iets als hightack kit om niet in de stalen draagbalk te hoeven boren. De elektricien suggereerde de kleinste plug+schroef te nemen, maar dat lijkt me haast niet passen en ook niet per se sterk in stucwerk?

Dus de opties m.i. zijn:
  • Rails met montagekit direct op plafond bevestigen
  • Gat boren in stalen draagbalk en met schroeven bevestigen (heeft niet mijn voorkeur, geen idee hoe die balk er precies uitziet en of dit invloed heeft op draagkracht?)
  • kleine schroeven / evt met pluggen in stucwerk (lijkt me ook niet zo sterk, dan nog eerder kitten?)
  • grotere plank op plafond kitten, daarin rails schroeven (misschien niet zo mooi, wel meer oppervlakte om te kitten dus steviger).
Foto's:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aPienm4jpvE7Djb7-hUp0fHwB6A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KodKSgvK1XfIGGz6MLmaymL7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lSIUZclJac0VnfbmSnH4TYjZw0E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c037iDs6un5XU9eVLUXFZf0f.jpg?f=fotoalbum_large

Alle tips/aanvullingen zijn welkom, dank!
Pagina: 1 ... 382 ... 466 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/