[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 383 ... 466 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
drachir schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 12:05:
Hallo allemaal,

Ik heb vraagje over het bevestigen van een rails met spotjes. We hebben een kabel voor een lichtpunt laten frezen. Hier willen we dus een rails met spotjes aan bevestigen. Nu vraag ik me af, wat is wijsheid. Het lichtpunt zit onder een stalen draagbalk (uitbouw in jaren 50 huis). Daarop zit een cm of 2 aan stucwerk (zie fotos). De rails is ongeveer 2m lang en alles samen weegt maar 2 kg (rails + spotjes). Ik dacht zelf evt aan iets als hightack kit om niet in de stalen draagbalk te hoeven boren. De elektricien suggereerde de kleinste plug+schroef te nemen, maar dat lijkt me haast niet passen en ook niet per se sterk in stucwerk?

Dus de opties m.i. zijn:
  • Rails met montagekit direct op plafond bevestigen
  • Gat boren in stalen draagbalk en met schroeven bevestigen (heeft niet mijn voorkeur, geen idee hoe die balk er precies uitziet en of dit invloed heeft op draagkracht?)
  • kleine schroeven / evt met pluggen in stucwerk (lijkt me ook niet zo sterk, dan nog eerder kitten?)
  • grotere plank op plafond kitten, daarin rails schroeven (misschien niet zo mooi, wel meer oppervlakte om te kitten dus steviger).
Foto's:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Alle tips/aanvullingen zijn welkom, dank!
Dat is toch gewoon een gipsplaat?

Daar kan je gewoon pluggen voor kopen, Toggler Alligator pluggen zijn een prima optie daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 12-09 15:51
Wolly schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 12:22:
[...]

Dat is toch gewoon een gipsplaat?
Er staat duidelijk dat het een stalen ligger is met ongeveer 2cm dik stucwerk :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burning_Tyre
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-09 12:25
Dat stucwerk kan toch niet rechtstreeks op de stalen ligger zijn aangebracht?

12xIQ7+ ZO (125) + 3xIQ7+ NW (310) +3xIQ7+ ZW (214) PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:47

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Is er geen centraaldoos gebruikt dan waar je iets aan kunt schroeven? Mag hopen van wel :X

Anders: paar sterke magneten er tussen?

Kit is lastig vastzetten, moet je ondersteunen totdat uitgehard.

Maar paar pluggen de gips in en dan vastzetten met schroeven moet ook kunnen. Desnoods wat extra lijm in het gat ofzo.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drachir
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:53
Dank voor de snelle reacties! Ik had nog niet overwogen dat het inderdaad gipsplaat is (eerste huis, dus al lerende kom ik achter dit soort dingen).
Helaas is het nu weer netjes dichtgemaakt, dus kan het niet even snel checken wat nou precies het materiaal is en hoe het vastzit. Kan eventueel een klein gaatje boren om te kijken hoe het zit. Die alligatorplug bijv. is in ieder geval wel klein genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-09 15:00
drachir schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 12:05:
Hallo allemaal,

Ik heb vraagje over het bevestigen van een rails met spotjes. We hebben een kabel voor een lichtpunt laten frezen. Hier willen we dus een rails met spotjes aan bevestigen. Nu vraag ik me af, wat is wijsheid. Het lichtpunt zit onder een stalen draagbalk (uitbouw in jaren 50 huis). Daarop zit een cm of 2 aan stucwerk (zie fotos). De rails is ongeveer 2m lang en alles samen weegt maar 2 kg (rails + spotjes). Ik dacht zelf evt aan iets als hightack kit om niet in de stalen draagbalk te hoeven boren. De elektricien suggereerde de kleinste plug+schroef te nemen, maar dat lijkt me haast niet passen en ook niet per se sterk in stucwerk?

Dus de opties m.i. zijn:
  • Rails met montagekit direct op plafond bevestigen
  • Gat boren in stalen draagbalk en met schroeven bevestigen (heeft niet mijn voorkeur, geen idee hoe die balk er precies uitziet en of dit invloed heeft op draagkracht?)
  • kleine schroeven / evt met pluggen in stucwerk (lijkt me ook niet zo sterk, dan nog eerder kitten?)
  • grotere plank op plafond kitten, daarin rails schroeven (misschien niet zo mooi, wel meer oppervlakte om te kitten dus steviger).
Foto's:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Alle tips/aanvullingen zijn welkom, dank!
Gewoon een paar kleine dotjes high-tack kit. Dat hoef je echt niet te ondersteunen tot het is uitgehard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Analamoebe schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 12:55:
[...]

Er staat duidelijk dat het een stalen ligger is met ongeveer 2cm dik stucwerk :X
Ik zie duidelijk op de foto dat er een holle ruimte achter zit. Heb je de foto ook bekeken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cJFH6hxOcZ3YdBTNgwX7-a9TJjY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KodKSgvK1XfIGGz6MLmaymL7.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
drachir schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 13:00:
Dank voor de snelle reacties! Ik had nog niet overwogen dat het inderdaad gipsplaat is (eerste huis, dus al lerende kom ik achter dit soort dingen).
Helaas is het nu weer netjes dichtgemaakt, dus kan het niet even snel checken wat nou precies het materiaal is en hoe het vastzit. Kan eventueel een klein gaatje boren om te kijken hoe het zit. Die alligatorplug bijv. is in ieder geval wel klein genoeg.
Even kloppen, je hoort vanzelf of het hol klinkt.

En stuccen direct op een stalen bint doet niemand.

Als je goed bent in kloppen merk je waar het hout zit waarop de giplsplaat is gemonteerd, dan kan je gewoon daarin schroeven zonder plug.

[ Voor 10% gewijzigd door Wolly op 17-05-2024 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St33f
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09:06
Ik neem met verlichting niet graag een risico. Gewicht is een ding, maar komen andere lasten op de bevestiging te staan als je er bijv met schoonmaken tegen aan stoot.

Ik zou voor optie 2 gaan. Paar flinke zelftappende schroeven met een zeskantkop halen, en dan voorboren met een goede kwaliteit staalboor. Beetje geduld dan moet het helemaal goed komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 12-09 15:51
Wolly schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 13:33:
[...]

Heb je de foto ook bekeken?

[Afbeelding]
Nee had ik niet 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drachir
Wolly schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 13:34:
[...]

Als je goed bent in kloppen merk je waar het hout zit waarop de giplsplaat is gemonteerd, dan kan je gewoon daarin schroeven zonder plug.
Ah wat super, ik zat wat te kloppen en sommige delen klinken inderdaad minder hol dan anderen. Daar zou dus iets van hout kunnen/moeten zitten? Het klinkt wel een stuk minder hol dan andere delen met een gipsplaat ervoor (plafond/binnenmuurtje/die andere balk), maar dat is opzich logisch omdat er waarschijnlijk minder ruimte achter zit.

De foto waar het het meest open ligt is het deel waar vroeger een binnenmuur zat, daar zie je inderdaad de stalen (/houten? ik zit nu te twijfelen) delen overdwars lopen met duidelijk een holle ruimte erachter. De rails komt op het andere deel, eigenlijk waar dus de oude buitenmuur zat en waar dus een stalen draagbalkconstructie is gemaakt.
Daar had ik het idee dat er geen holle ruimte zat maar dat kan ik dus fout hebben, het leek toen het open lag met kabel alsof er geen ruimte achter zat en alsof je tegen het staal aanzat, maar ook dat kan ik dus fout hebben.

Bedankt allemaal in ieder geval, ik laat nog wel een update zien.

@The Eagle , de elektriciteitskabel loopt vanaf de lichtschakelaar erheen, dat lijkt me toch niet zo gek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordeeeh
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-09 15:39
vincent_1971 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 08:21:
[...]

Maak eens een paar foto’s? Ik denk dat het echt heel lastig gaat worden om het te herstellen. De verticale hoekbank bijvoorbeeld achter die planken zal vervangen moeten worden bijvoorbeeld. Het lijkt wel of de planken op de hoek niet goed op elkaar hebben aangesloten met vocht ophoping tot gevolg.
In de hoek zijn die balken ook echt doorgerot:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q0PsV9sdkGTUmTrIVA2X-3KVUZg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uOToheynbbIm3akJkc5RYxdQ.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SNCWgcBLXC6HakNl1rsrOQbaZyg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EGP4Fbz34IiRi3s6lWZhhkEv.jpg?f=fotoalbum_large

Maar de rest van de constructiebalken zijn nog wel goed.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W-TAeH7vV7pRa0nBpMBt14-EakY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GItR5QcYEzbCX0bhos5vYcBb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GGEnZvEXQCDdS4KbGYV9bzZtEJs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qugng7osFhi7Y6DxPQaCbBav.jpg?f=fotoalbum_large

In totaal is het schuurtje 660x410cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bao_mi1
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 12-09 17:40
Afgelopen vrijdag heb ik voor het eerst in mijn leven een wand behangd. Daarna een paar dagen niet meer gekeken (dom) maar ik zie dat er bij de naden best nog wat lijm naar voren is gekomen wat ik toch niet goed heb schoongemaakt.

Wat is de beste manier om dit alsnog te doen?

Als ik Google kom ik alleen tips tegen om lijm want een wand af te halen. Maar bij mij moet het juist van het (vlies)behang af.

Ik heb water met was afwasmiddel geprobeerd in een hoekje, maar het lijkt met of de naad wat open gaat staan en het witte randje zichtbaar wordt. Het behang zelf is donker.

Wat is de ultieme tip?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:38
Inderdaad, 2cm stucen doet overigens ook niemand (voor de lol)

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:30
jordeeeh schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 16:26:
[...]

In de hoek zijn die balken ook echt doorgerot:
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Maar de rest van de constructiebalken zijn nog wel goed.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

In totaal is het schuurtje 660x410cm.
Ik zou een balk aan de binnenkant aan de bovenkant bevestigen. Die balk iets kleiner is zodat er een autokrik eronder past. Voorzichtig die krik ophogen tot die balk goeg stevig staat. Zodat het geheel erop steunt. Dan die hoekbalk of vervangen of het rotte stuk eruit halen en vervangen. Wat Renoflex kit ertussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11-09 16:58
Een tijdje terug had ik hier advies gevraagd om de buiten tafel van nieuw hout te voorzien. Geheel toevallig heb ik een tafelblad gevonden en gekocht voor 25 euro met de juiste afmetingen voor mijn tafel, het is alleen wel stijgerhout.

Nu heb ik nog Skylit vloerlak liggen (ongebruikt) en vroeg ik mij af of ik dit kon gebruiken om de planken wat weerbaarder te maken? Iemand daar ervaring mee?

Overigens wil ik de planken nog schoonmaken en ontvetten, grof opschuren (echt glad gaat het toch nooit worden), schoonmaken en daarna laken. Vergeet ik hier iets? Voor zover ik kan zien en voelen is het onbehandeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oyo7cHgtPAqPrwU4691elvm8WJ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2gRnZK2MODwkTBZXOzuVVJpN.jpg?f=fotoalbum_large

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burning_Tyre
Soepstengel schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 20:26:
Een tijdje terug had ik hier advies gevraagd om de buiten tafel van nieuw hout te voorzien. Geheel toevallig heb ik een tafelblad gevonden en gekocht voor 25 euro met de juiste afmetingen voor mijn tafel, het is alleen wel stijgerhout.

Nu heb ik nog Skylit vloerlak liggen (ongebruikt) en vroeg ik mij af of ik dit kon gebruiken om de planken wat weerbaarder te maken? Iemand daar ervaring mee?

Overigens wil ik de planken nog schoonmaken en ontvetten, grof opschuren (echt glad gaat het toch nooit worden), schoonmaken en daarna laken. Vergeet ik hier iets? Voor zover ik kan zien en voelen is het onbehandeld.

[Afbeelding]
Het lijkt mij wel ooit behandeld met iets om de planken een iets donkerdere kleur te geven, daarna is er geschuurd om hem "ouder" cq "verweerder" uit te laten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perseus
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07-09 14:10
Perseus schreef op maandag 15 april 2024 @ 17:10:
Bij ons is een dakkapel geplaatst waardoor het knieschot naar achter verplaatst kan worden, maar van de oude tot de nieuwe plek van het knieschot zit geen cementdekvloer. Ik ga deze zelf aanhelen. Wel heb ik een vraag voor de zekerheid: Ik heb een 'bekisting' gemaakt van houten balken waar ik tegen aan kan storten en af kan reien. Moet ik deze verder nog behandelen/voorzien van plastic? Of kan ik hier direct tegenaan storten? En kan ik deze daarna nog makkelijk weghalen? (hoeft niet, mag eventueel blijven zitten). Zelfde vraag voor een paar metalen (verzinkte) verbindingen van de dak/vloer-verbinding waar ik een stukje over moet storten.
Op basis van jullie eerdere hulp ga ik morgen beginnen met het aanhelen van onze dekvloer met zandcement. Wel nog 1 praktische vraag toen ik het werkproces nog even visualiseerde en ik met googlen niet uitkwam. Het stuk gaan ongeveer 20 zakken zandcement in. Omdat de verwerkingstijd ca. 2 uur is moet ik in meerdere batches werken en aanmaken. Hoe doe ik dat praktisch gezien? Na 4 zakken mixen/storten/reien elke keer de kuip schoonmaken, of kan ik het in een vuile kuip bijmengen en hard het niet uit als het vochtig blijft? Of anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:51
Soepstengel schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 20:26:

[Afbeelding]
Je kunt het best wel glad krijgen door goed te schuren. Bandschuurder erop en afhankelijk hoe grof dat het nu is van 120 grit naar 180/200 te gaan en dan eventueel nog fijner. Als je dan gaat schilderen zal het echt glad aanvoelen.
Houd er wel rekening mee dat als je het de winter over laat staan het ook weer vrij snel verweerd. Dus zorg ervoor dat het droog staat en nooit staand water erop krijgt zeker niet voor langere tijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Burning_Tyre
Perseus schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 19:30:
[...]

Op basis van jullie eerdere hulp ga ik morgen beginnen met het aanhelen van onze dekvloer met zandcement. Wel nog 1 praktische vraag toen ik het werkproces nog even visualiseerde en ik met googlen niet uitkwam. Het stuk gaan ongeveer 20 zakken zandcement in. Omdat de verwerkingstijd ca. 2 uur is moet ik in meerdere batches werken en aanmaken. Hoe doe ik dat praktisch gezien? Na 4 zakken mixen/storten/reien elke keer de kuip schoonmaken, of kan ik het in een vuile kuip bijmengen en hard het niet uit als het vochtig blijft? Of anders?
Ik heb niet zo lang geleden ook de dekvloer aangeheeld na plaatsing dakkapel. Hier gingen er 9 zakken Weber zandcement snel in.

Ik heb zak voor zak gemengd en in het te plaatsen "gat" geschept (snel).
Daarna (ca 1 uur later), het gehele stuk glad gestreken met een lange lat die over de rest van de cementdekvloer lag.

Ik zou proberen door te werken en het in 1x te doen.

Zo snel hard het niet uit. Ik heb wel eerst de vloer geprimert om te voorkomen dat het vocht uit het zandcement direct in de betonvloer zuigt.

[ Voor 6% gewijzigd door Burning_Tyre op 18-05-2024 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darks
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:45
Hoi,

Wij hebben onder onze nieuwbouw een betonkelder, waar ik een ruimte aan het aankleden ben die deels moet gaan dienen voor hobbyplek en één of twee cardio toestellen. De kelder is niet geïsoleerd en niet verwarmd (wel manueel geventileerd).

Ik zoek nu het meest passende materiaal om twee buitenwanden mee te bekleden. Ik dacht aan een soort OSB. Maar kan ik dat zomaar op het gewapend beton schroeven/lijmen? Ik maak me vooral zorgen over condensvorming wanneer het bijvoorbeeld erg heet is in de zomer en in koel in de kelder.

Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barada
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13-09 11:43
Goedemorgen medeklussers,
Ik ga een voorzetwandje op mijn zolder plaatsen. Daar moet een wcd in. Nu zit er in de bestaande muur ook al een wcd. Die komt vanonder de muur binnen (plafond ligt open en daar zitten geen elektra die kant op). Ik vermoed vanuit bestaande bouw in de betonmuur gefreesd oid.
Mijn initiële plan was om nieuwe elektra aan te leggen vanaf het plafond naar de voorzetwand en dan de oude wcd af te doppen. Dan is voor de nieuwe wcd qua elektra altijd alles bereikbaar.
Ik vraag me nu alleen af of er niet een slimmere en makkelijkere (nette) manier is om vanuit de oude wcd elektra te trekken naar de nieuwe wcd.
Iemand de gouden tip om dat netjes te doen? Lijkt me minder werk dan dat zou op zich wel fijn zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drachir
[...]

Ik heb even een proefgaatje geboord. Ik kom de eerste 1-2 mm stucwerk tegen, daarna denk ik soort gipsplaat van iets meer dan een cm (totale diepte ongeveer 16mm), maar daarna lijkt het echt of ik tegen staal/metaal aan te boren (kom er niet doorheen).
Wel apart, want het klinkt dus hol, maar ik zie echt geen holle ruimte ergens.

Nog ideeën (behalve in het staal boren ;) , ik weet ook niet het de draagkracht van de stalen balk erg verslechterd als je erin boort?)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:12
Darks schreef op zondag 19 mei 2024 @ 11:30:
Hoi,

Wij hebben onder onze nieuwbouw een betonkelder, waar ik een ruimte aan het aankleden ben die deels moet gaan dienen voor hobbyplek en één of twee cardio toestellen. De kelder is niet geïsoleerd en niet verwarmd (wel manueel geventileerd).

Ik zoek nu het meest passende materiaal om twee buitenwanden mee te bekleden. Ik dacht aan een soort OSB. Maar kan ik dat zomaar op het gewapend beton schroeven/lijmen? Ik maak me vooral zorgen over condensvorming wanneer het bijvoorbeeld erg heet is in de zomer en in koel in de kelder.
Ik vrees er een beetje voor.
Een ongeisoleerde betonnen muur zal meestal rond de 15 graden worden in een kelder, en bij warm weer is dat onder het dauwpunt.

Tweede punt: ik zou nooit schroeven in die muren omdat je dan risico hebt op lekken. Je zal niet de eerste zijn die een gaatje boort in een keldermuur en daarna een fonteintje cadeau krijgt.

Ik ben ook bang dat je toestellen gaan roesten in die ruimte.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
Darks schreef op zondag 19 mei 2024 @ 11:30:
Hoi,

Als start zou ik eens dit kanaal op Youtube bezoeken:
https://www.youtube.com/@...DIY/search?query=basement

Uiteraard zal er verschil zijn tussen NL en Canada, maar enorm veel bruikbare tips en mogelijke oplossingen.
Kort door de bocht, geraamte van hout of metal studs, isolatie (steenwol is super, want waterbestendig) erin, bouwfolie, dan osb of gips.
Praktisch gezien ga je een soort geïsoleerde doos bouwen die je in je kelder zet.

PS: heb je toevallig een foto?
PPS: Doe het wel direct goed. Een mooie afgewerkte kelder levert gewoon geld op.

[ Voor 5% gewijzigd door chrisborst op 19-05-2024 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:33
drachir schreef op zondag 19 mei 2024 @ 12:19:
, ik weet ook niet het de draagkracht van de stalen balk erg verslechterd als je erin boort?)?
Als het een I- of H-profiel betreft: In het lijf kun je probleemloos een gaatje boren. In het onder- en bovenvlak reduceer je daarmee door de spanningconcentraties de sterkte met een factor 2. Voor de stijfheid (doorbuiging) maakt het niks uit.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bumpy_NL
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-09 18:06
Bij het leggen van een laminaatvloer heb ik gebruik gemaakt van een laminaat snijder. Mijn ervaring is dat dit matig werkt. Het kost enorm veel kracht. Ik kom er net mijn kantoor spierballen amper door. De planken die ik gebruik zijn te breed om in een keer te snijden en bij de tweede snij beweging blijft het laminaat niet mooi liggen. Ook de snede vind ik niet zo mooi, maar de zichtzijde is wel goed dus dat is eigenlijk geen probleem.

Zijn er met mensen die dit herkennen? Ik maak gebruik van een Wolfcraft LC600. Deze heb ik via Marktplaats opgepikt. Er was een vloer mee gelegd en alles ziet er prima uit. Het merk en type vloer is mij onbekend, maar wellicht is dit een heel harde vloer. De dikte is met 8 mm ook niet gek.

Voor het leggen van een laminaatvloer heb ik een laminaat snijder gekocht (tweede hands via Marktplaats, was een voetje mee gelegd). Het gaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:52

Jrz

––––––––––––

Bumpy_NL schreef op maandag 20 mei 2024 @ 09:21:
Bij het leggen van een laminaatvloer heb ik gebruik gemaakt van een laminaat snijder. Mijn ervaring is dat dit matig werkt. Het kost enorm veel kracht. Ik kom er net mijn kantoor spierballen amper door. De planken die ik gebruik zijn te breed om in een keer te snijden en bij de tweede snij beweging blijft het laminaat niet mooi liggen. Ook de snede vind ik niet zo mooi, maar de zichtzijde is wel goed dus dat is eigenlijk geen probleem.

Zijn er met mensen die dit herkennen? Ik maak gebruik van een Wolfcraft LC600. Deze heb ik via Marktplaats opgepikt. Er was een vloer mee gelegd en alles ziet er prima uit. Het merk en type vloer is mij onbekend, maar wellicht is dit een heel harde vloer. De dikte is met 8 mm ook niet gek.

Voor het leggen van een laminaatvloer heb ik een laminaat snijder gekocht (tweede hands via Marktplaats, was een voetje mee gelegd). Het gaat
Het mes is mss gewoon bot?

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:13

copykat

Good copy isn't bad

Andrehj schreef op zondag 19 mei 2024 @ 16:15:
[...]

Als het een I- of H-profiel betreft: In het lijf kun je probleemloos een gaatje boren. In het onder- en bovenvlak reduceer je daarmee door de spanningconcentraties de sterkte met een factor 2. Voor de stijfheid (doorbuiging) maakt het niks uit.
Sorry voor de kaping, maare factor 2? Halveer je de de draagsterkte met de helft?
En maakt het nog uit of dit m3 gaatjes zijn die in principe weer opgevuld worden met een boutje?

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Even een vraagje waar ik vermoedelijk t antwoord op heb maar toch even checken.

We hebben nieuwe deuren gekocht met pantserlak, dus ik schilder niet na.
Opdek.
Ik moet onderzijde inkorten. Vermoedelijk later nog een keer als de laminaatvloer over de tegels gelegd word.
Vloer en afhang gecontroleerd met waterpas. Probleem zit in de de tegelvloer. (prutsers van vorige bewoners hebben over de bestaande tegelvloer getegeld dus ik zit al bijna 2cm hoger dan de betonvloer.

Houten drempels (orgineel) liggen gelijk aan de vloer.

Wat ik nu moet doen is inkorten plusminus 1cm.

Cirkelzaag schulp 48t
Lineaal geen antispliterstrip aanwezig.

Mijn idee:
Schilders tape aan beide zijde plakken.
Linaal goed vast klemmen zodat het niet verschuiven kan.

Cirkel zaag eerst 0.5cm inzagen. Voorzagen heet dat geloof ik.
Dan nog een keer erlangs om geheel door te zagen.
Moet ik dan maximale zaagdiepte in stellen of zo dat ik net door de deur heen zaag?

Of is gewoon 1x instellen op net doorzagen en rustig(langzaam) er langs halen zodat de zaag tijd heeft om rustig te schulpen beter? Krijg ik dan niet een brandde zaagsnede door frictie vh ronddraaiende blad?

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huppelepups
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12-09 10:29
Iemand tips voor het snel demonteren van een bakstenen muur? Ik wil de bakstenen bewaren, en wil grote stukken in een keer slopen. Heb geprobeerd om met een 230mm haakse slijper aan beide kanten de muur in te slijpen maar er is geen beweging in te krijgen. Het is een halfsteens muurtje.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tfkYlymjiDGoD9mhYTznSrXxVKk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GPW9qIzW3IM4XGL6qIDsvzco.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:33
copykat schreef op maandag 20 mei 2024 @ 12:52:
Sorry voor de kaping, maare factor 2? Halveer je de de draagsterkte met de helft?
Ja. Het is (ongeveer) een factor 2. Dat komt door de spanningsconcentratie rondom het gat.
Daarbij is de positie wel van belang.
Bij een balk die je aan twee zijden op bijvoorbeeld een muur oplegt, en die over de lengte met een gelijke last q wordt belast, vind je de grootste spanningen precies halverwege de balk, aan de boven- en onderzijde.
Daar een gaatje boren zal de werkelijke draagkracht dus met een factor twee verlagen.
Als je het gaatje op 1/4 of 3/4 van de lengte boort zal lokaal de spanning wel met een factor twee worden verhoogd, maar omdat die spanning daar toch slechts de helft is van in het midden, maakt het voor de totale draagkracht niet uit.
En maakt het nog uit of dit m3 gaatjes zijn die in principe weer opgevuld worden met een boutje?
Nee (nauwelijks).

[ Voor 41% gewijzigd door Andrehj op 21-05-2024 08:43 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:38
Ik moet morgen de zwaartekracht trotseren, in de aftimmering van de dakgoot zat een rotte plek, deze heb ik uitgefreesd en wil ik morgen maar 2 componenten epoxy vullen. Hoe ga ik er voor zorgen dat dit er niet uitvalt tijdens het drogen? Iemand een idee? Ik dacht zelf een klein plankje met huishoudfolie er tegen aanschroeven en dan hopen dat het blijft zitten tijdens het drogen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XF65-gumTNKI-cnHpf_lIqlRSfs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/puyGeG6fqEBZBoKxXKxlygJa.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
koentjuh schreef op maandag 20 mei 2024 @ 17:32:
Ik moet morgen de zwaartekracht trotseren, in de aftimmering van de dakgoot zat een rotte plek, deze heb ik uitgefreesd en wil ik morgen maar 2 componenten epoxy vullen. Hoe ga ik er voor zorgen dat dit er niet uitvalt tijdens het drogen? Iemand een idee? Ik dacht zelf een klein plankje met huishoudfolie er tegen aanschroeven en dan hopen dat het blijft zitten tijdens het drogen.

[Afbeelding]
Gewoon hout reparatie plamuur . Evt in 2 keer aanbrengen

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
huppelepups schreef op maandag 20 mei 2024 @ 13:04:
Iemand tips voor het snel demonteren van een bakstenen muur? Ik wil de bakstenen bewaren, en wil grote stukken in een keer slopen. Heb geprobeerd om met een 230mm haakse slijper aan beide kanten de muur in te slijpen maar er is geen beweging in te krijgen. Het is een halfsteens muurtje.[Afbeelding]
Heb je al geprobeerd daarna de voegen met een combihamer in te tikken? Rustig rammen tot het los raakt.

Dat in combinatie met een voorhamer erop tikken heb ik wel succes mee gehad. Na een paar slagen zie je de voegen scheuren.

[ Voor 7% gewijzigd door LED-Maniak op 20-05-2024 18:11 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:38
Iemand tips voor het snel demonteren van een bakstenen muur? Ik wil de bakstenen bewaren, en wil grote stukken in een keer slopen.
Klein stukje halfsteens zou ik gewoon koudbeitel met vuistje doen; stenen tik je er zo één voor één af. Grote stukken slopen heb je niks aan als je de stenen wil hergebruiken, moet dan toch los.

Als je sneller/makkelijker wil een sloophamer, bij voorkeur SDS max. Voor €70 bij de Lidl.
assje in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6"
Met een slijptol slijp je hoogstens de muur in tot waar je wil slopen.

[ Voor 7% gewijzigd door assje op 20-05-2024 18:22 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtrme
  • Laatst online: 12-09 20:04
Ik heb Badkamer loopslot welke een oud Brabantia / lips loopslot
Deze he ik vervangen met een nieuwe lips omdat een nemef niet pastte
Maar nu is er niet heel veel keuze / matched niet met rest van deurbeslag

En kom ik toch weer terug dat ik het slot / sleuf van het loopslot moet aanpassen
kan ik dit gewoon met een speedboor doen of zijn er slimmer manieren

Ik heb geen frees
En het is een paneel/honingraat deur dus niet heel veel materiaal om weg te halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

thijsco19

KTM 990 SMT

[Afbeelding]
Welk spul ga je gebruiken hiervoor?

Ben zelf met mijn kozijnen bezig waar ik op enkele plekken zacht hout heb gevonden. Hoewel ik niet direct het idee heb dat het hout echt rot is ga ik het wel zo behandelen.
Hiervoor van alabastine houtrotreparatie besteld.

Wat ik eigenlijk wil zeggen, na wat filmpjes gekeken te hebben van verschillende typen verwacht ik niet dat het materiaal zomaar eruit zal vallen. Het is vaak best een dikke pasta die je er goed in mort duwen. Het zakt bijvoorbeeld ook niet naar beneden bij een verticale reparatie.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh
thijsco19 schreef op maandag 20 mei 2024 @ 19:02:
[...]

Welk spul ga je gebruiken hiervoor?

Ben zelf met mijn kozijnen bezig waar ik op enkele plekken zacht hout heb gevonden. Hoewel ik niet direct het idee heb dat het hout echt rot is ga ik het wel zo behandelen.
Hiervoor van alabastine houtrotreparatie besteld.

Wat ik eigenlijk wil zeggen, na wat filmpjes gekeken te hebben van verschillende typen verwacht ik niet dat het materiaal zomaar eruit zal vallen. Het is vaak best een dikke pasta die je er goed in mort duwen. Het zakt bijvoorbeeld ook niet naar beneden bij een verticale reparatie.
Ik heb repair care dry flex 4 besteld. Vergelijkbaar spul denk ik. Ik ga het eerst wel zonder iets proberen. Desnoods bouw ik het in laagjes op. Ik zal morgen mijn bevindingen delen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Iemand tips voor het snel demonteren van een bakstenen muur? Ik wil de bakstenen bewaren, en wil grote stukken in een keer slopen. Heb geprobeerd om met een 230mm haakse slijper aan beide kanten de muur in te slijpen maar er is geen beweging in te krijgen. Het is een halfsteens muurtje.[Afbeelding]
Gaten boren in de voegen die je wilt laten scheuren. 2 vlak naast elkaar 8mm boortje.
Dan met steen beitel(s) spanning op de stenen zetten.
Soort metalen wiggen er tussen meppen totdat de scheurlijn komt en je stuk loskomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

[Afbeelding]
Als je drycare gebruikt blijft het wel zitten op de kop. Goed aanbranden en daarna aanbrengen . Aanbrengen is dat je het eerst overal aansmeert en dan pas netjes maakt.

Mocht je later grotere plekken tegenkomen kun je altijd een stukje hout afplakken met gewone gele afplaktape en deze er tegen aandrukken of met 2 spijkers. Ik gebruik dat ook wel eens als mal voor grotere reparaties. YouTube staat er vol mee (tip: schildersbedrijf Edens)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingsolo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 17:33
Waypoint schreef op maandag 20 mei 2024 @ 19:43:
[...]

Als je drycare gebruikt blijft het wel zitten op de kop. Goed aanbranden en daarna aanbrengen . Aanbrengen is dat je het eerst overal aansmeert en dan pas netjes maakt.

Mocht je later grotere plekken tegenkomen kun je altijd een stukje hout afplakken met gewone gele afplaktape en deze er tegen aandrukken of met 2 spijkers. Ik gebruik dat ook wel eens als mal voor grotere reparaties. YouTube staat er vol mee (tip: schildersbedrijf Edens)
En niet vergeten voor het aanbranden en aanbrengen ook de dryfix 2k primer te gebruiken. Zeker bij open gefreesd houtwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Burning_Tyre

Afkortzaag werkt het beste

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fedde
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:14
Burning_Tyre schreef op maandag 20 mei 2024 @ 21:17:
[...]

Afkortzaag werkt het beste
Vind 't zo zonde van het blad :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Decoupeer met een laminaat zaagje vind ik persoonlijk het prettigste werken, maar daar zijn de meningen over verdeeld.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh
Kingsolo schreef op maandag 20 mei 2024 @ 19:54:
[...]

En niet vergeten voor het aanbranden en aanbrengen ook de dryfix 2k primer te gebruiken. Zeker bij open gefreesd houtwerk.
Ik heb de dryfix uni primer erbij gekocht, dus dat zal goed komen. Enige onhandigheid is dat ik nu pas zie dat die repair care een normale kit spuit is en een tweede die een stuk smaller is. Morgen maar ff kijken of ik de kit spuit een beetje kan aanpassen, vond het beetje zonde om voor 70 euro zo’n dubbele kit spuit erbij te halen, maar snap nu waarom 😀

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Ik heb een invalzaag gebruikt met een ecotools blad van een tientje. Blad was aan het einde.. aan zijn einde toe. Maar wel perfecte rechte sneden, zeker als je een plank in de lengte smaller moet maken.

[ Voor 28% gewijzigd door LED-Maniak op 20-05-2024 21:32 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Laatst online: 17:03

Vliegvlug

Flight Simple

Ik wil in het schuurtje van mijn overkapping een klein groepenkastje gaan ophangen.
Hiervoor heb ik een plankje gemaakt van wat resthout van de douglas schutting om ‘m op te kunnen schroeven:
Plankje lijmen uit resthout

Plankje lijmen uit resthout
Het duiklood erop is om de planken vast te houden tijdens het klemmen anders gaat het bol staan. ;)

Is uiteindelijk best recht geworden:
Plankje gelijmd uit resthout

Het plankje moet aan de binnenkant van het schuurtje komen op deze wand:
Plek voor plank groepenkastje binnenkant schuurtje

Die kant is gelukkig vrij vlak, want de ander kant van het wandje ziet er zo uit:
Andere kant wand schuurtje

Voor het verlijmen van het plankje heb ik deze bruislijm gebruikt:
Soudal Pro 40P - PU houtlijm
Soedal Pro 40P - PU houtlijm

Mijn vraag is of ik het plankje ook met dezelfde houtlijm aan dat houten wandje van het schuurtje kan vastlijmen?

Pakt dat, want die planken zijn geverfd.
Zou wel makkelijk zijn want dit heb ik liggen. Of moet ik alsnog montage kit gaan halen?
En zo ja, welke dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 20:45

bonzz.netninja

Niente baffi

Vliegvlug schreef op maandag 20 mei 2024 @ 22:01:
Ik wil in het schuurtje van mijn overkapping een klein groepenkastje gaan ophangen.
Hiervoor heb ik een plankje gemaakt van wat resthout van de douglas schutting om ‘m op te kunnen schroeven:
[Afbeelding: Plankje lijmen uit resthout]

Het duiklood erop is om de planken vast te houden tijdens het klemmen anders gaat het bol staan. ;)

[Afbeelding: Plankje gelijmd uit resthout]

[Afbeelding: Plek voor plank groepenkastje binnenkant schuurtje]

Die kant is gelukkig vrij vlak, want de ander kant van het wandje ziet er zo uit:
[Afbeelding: Andere kant wand schuurtje]

[Afbeelding: Soudal Pro 40P - PU houtlijm]

Mijn vraag is of ik het plankje ook met dezelfde houtlijm aan dat houten wandje van het schuurtje kan vastlijmen?

Zou wel makkelijk zijn want dit heb ik liggen. Of moet ik alsnog montage kit gaan halen?
En zo ja, welke dan?
Waarom niet gewoon met een schroefje?

En waarom moeten die plankjes zo mooi aan elkaar? Niet gewoon een wat groter plaatje hout liggen?

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

En zo ja, welke dan?
Ik zou gewoon schroeven. Even de juiste lengte bepalen zodat ze niet door steken en de boel hangt er zo op.

Nadeel van zo'n plankje is wel dat je met je buizen ook niet lekker uit komt als je die vlak over de wand heen maakt. Kun je natuurlijk oplossen door de laatste 20cm met flex te doen, maar groepenkasten zijn normaal wel gemaakt om vlak tegen de wand te plaatsen, en je buizen rechtstreeks in af te monteren. Maargoed, je zal er over nagedacht hebben :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

bonzz.netninja schreef op maandag 20 mei 2024 @ 22:15:
[...]

Waarom niet gewoon met een schroefje?
Omdat die planken van dat wandje niet echt dik zijn, vooral aan de bovenkant niet waar ze steeds smaller worden, en ik bang ben dat de schroeven er aan de andere kant weer uit komen.
En als ik korte schroeven pak dat de boel weer naar beneden komt zetten tzt.
En waarom moeten die plankjes zo mooi aan elkaar? Niet gewoon een wat groter plaatje hout liggen?
Dank voor het compliment! :)
Vond het zelf niet echt mooi, meer dat die plankjes over waren en ik ze even snel in elkaar heb geschoven met wat lijm. :P

Ik heb verder niet echt buiten hout liggen, wel mdf maar dat lijkt me niet geschikt voor dit doel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

En zo ja, welke dan?
Dit is beits dus ik vermoed dat daar de houtlijm niet lekker op hecht.

Als je schroeft gewoon het midden dan de planken aan houden voor je schroefplek.
Een zweeds rabatdeel is 12mm tot 26mm dik oplopend. Dus vlees zat om om rechtstreeks een groepenkastje op te hangen. 🙂

Het aanbrengen van de vmvk en invoeren is ook strakker tegen de wand te houden wat weer veiliger is in de schuur tegen haken achter de kabels.
Ik vermoed dat je dat plankje wilt gebruiken als schroefvlees voor een houten beschermdoos?

Was watervast multiplex niet makkelijker geweest? Minder risico op curven en kromtrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Koekstra schreef op maandag 20 mei 2024 @ 22:25:
[...]

Ik zou gewoon schroeven. Even de juiste lengte bepalen zodat ze niet door steken en de boel hangt er zo op.
Zie hierboven. :)
Nadeel van zo'n plankje is wel dat je met je buizen ook niet lekker uit komt als je die vlak over de wand heen maakt. Kun je natuurlijk oplossen door de laatste 20cm met flex te doen, maar groepenkasten zijn normaal wel gemaakt om vlak tegen de wand te plaatsen, en je buizen rechtstreeks in af te monteren. Maargoed, je zal er over nagedacht hebben :P
Dat klopt, plankje had wat dunner gekund maar voordeel is dat er nu tenminste wat langere schroeven in kunnen zodat het goed vast zit, ik ga geen draad in buis gebruiken maar YMvK kabel dus daarmee kan ik dat hoogteverschil makkelijk overbruggen.
Zou er voor de netheid nog wel een aflopende sleuf in kunnen maken waar de kabels van de plank aflopen zodat ze geen harde overgang hebben. (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Maar terug naar de oorspronkelijke vraag, zal die PU houtlijm pakken op dat zwart geverfde hout?

Zal er voor het initieel vastzetten voordat de lijm droog is wel een schroefje in draaien op elke hoek die precies lang genoeg is dat die er niet aan de andere kant uitkomt trouwens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Was de vorige reacties aan het typen dus zie jouw reactie nu pas .
copykat schreef op maandag 20 mei 2024 @ 23:57:
[...]

Dit is beits dus ik vermoed dat daar de houtlijm niet lekker op hecht.
Ai, da's minder.
Zag bij het doorzagen dat de verf er niet heel diep in zit dus wat plekken kaal schuren voor hechting is ook nog een optie. :P
Als je schroeft gewoon het midden dan de planken aan houden voor je schroefplek.
Een zweeds rabatdeel is 12mm tot 26mm dik oplopend. Dus vlees zat om om rechtstreeks een groepenkastje op te hangen. 🙂
Heb het niet opgemeten maar zou zoiets kunnen zijn ja.
Misschien als ik het goed uitmeet en met wat geluk het uitkomt op de wat dikkere delen van de planken

Zou wel handiger zijn dan de plank, zal eens kijken of er meer dan 4 gaten in de achterkant van het groepenkastje zitten, dan heb ik er al meer vertrouwen in.
Het aanbrengen van de vmvk en invoeren is ook strakker tegen de wand te houden wat weer veiliger is in de schuur tegen haken achter de kabels.
Ik vermoed dat je dat plankje wilt gebruiken als schroefvlees voor een houten beschermdoos?
Niet echt eigenlijk, het kastje heeft een plastic deurtje en ziet er wel stevig genoeg uit.
Wil het qua hoogte boven de fietssturen hangen. ;)
Was watervast multiplex niet makkelijker geweest? Minder risico op curven en kromtrekken.
Vast wel maar dat heb ik niet liggen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Die PU houdt de boel wel bij elkaar. Wel zonde van de moeite, want daardoor gaat er daarna geheid iets (rabat, douglas, kastje) scheuren door verschillen in werking.

[ Voor 3% gewijzigd door 8088 op 21-05-2024 00:30 ]

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Vliegvlug schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 00:12:
Was de vorige reacties aan het typen dus zie jouw reactie nu pas .

[...]

Ai, da's minder.
Zag bij het doorzagen dat de verf er niet heel diep in zit dus wat plekken kaal schuren voor hechting is ook nog een optie. :P
dat is inderdaad een optie. En ik vermoed dat het van die watergedragen spuitbeits is dus minder agresief als de originele "vette" beits van vroeger. Of klassieke bielzenzwart/carboleum. Die trekt in het hout en maakt het vettig waardoor lijm niet kan hechten.
[...]

Heb het niet opgemeten maar zou zoiets kunnen zijn ja.
Misschien als ik het goed uitmeet en met wat geluk het uitkomt op de wat dikkere delen van de planken

Zou wel handiger zijn dan de plank, zal eens kijken of er meer dan 4 gaten in de achterkant van het groepenkastje zitten, dan heb ik er al meer vertrouwen in.

[...]

Niet echt eigenlijk, het kastje heeft een plastic deurtje en ziet er wel stevig genoeg uit.
Wil het qua hoogte boven de fietssturen hangen. ;)

[...]

Vast wel maar dat heb ik niet liggen. :)
Laat even je resultaat zien. Ben wel benieuwd waar je op uit komt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

8088 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 00:29:
Die PU houdt de boel wel bij elkaar. Wel zonde van de moeite, want daardoor gaat er daarna geheid iets (rabat, douglas, kastje) scheuren door verschillen in werking.
Hmm, daar heb je een goed punt… :/

Dan misschien beter om de plank achterwege te laten en de kast direct op het rabat te schroeven, desnoods extra gaten te maken voor extra bevestigingspunten als die er niet zijn, en dan dunnere schroeven gebruiken dan de gaten groot zijn en dan met koppen met platte achterkant (bolkopschroeven) met carro-ringen zodat het hout nog kan werken tov de kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Iemand ervaring met de dunne stukjes langs een deurkozijn stuccen? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uyZ8g8KaIc3mToblRWNoyzZoLSU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b1nPrTgo2pzQ6UvyzEP30oeu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12-09 15:52
Ik heb gisteren flink wat bamboe uitgegraven (tot iets van 75cm diep). Ik heb nu 5 gigantische bamboekluiten (wortel+aarde) van zo'n 50kg per stuk en 2kuub "vervuild" zand. Kun je dit allemaal gewoon naar de gemeentereiniging brengen?

Container huren voor vervuilde grond a E600 is net iets te veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arosa
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:22
Verschilt per regio, ik zou even bellen met de afvaldienst van jouw gemeente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

_Arthur

blub

thijsco19 schreef op maandag 20 mei 2024 @ 19:02:
waar ik op enkele plekken zacht hout heb gevonden.
Zacht hout is verrot hout. Of je het weghaald of laat zitten is aan jezelf 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-09 21:35

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Hoi,

Ik heb een kastencombinatie van IKEA Pax.
Nu wil ik dezelfde deurknoppen plaatsen die mijn ouders ook op hun Pax hebben uit 1994.
Echter ik kan deze deurknoppen handgrepen niet vinden op de website van Ikea.
Het zijn soort halve damstenen. Ze werden vaak in combinatie met Louvre deuren van Ikea geplaatst.

Het gaat om nummer 3. Foto komt uit een koopgids van Ikea uit 1994.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1WIFQ8KSiw7RP0jnC6XTgZohYHY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/sRV79CEDM20eRF9pXJkKlyfj.jpg?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door MedionAkoya op 21-05-2024 13:24 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:40
MedionAkoya schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 13:23:
Hoi,

Nu wil ik dezelfde deurknoppen plaatsen die mijn ouders ook op hun Pax hebben uit 1994.
Het zijn soort halve damstenen. Ze werden vaak in combinatie met Louvre deuren van Ikea geplaatst.

[Afbeelding]
Foto maken van de grepen en eens met google image search zoeken?
Ik vermoed dat ze bij IKEA uit productie zijn, maar wellicht is er via een andere fabrikant een lookalike te krijgen. Greepboringen zitten over het algemeen op een standaard raster en zijn dus uitwisselbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 15:19
Hoi,

[Afbeelding]
Ze eventueel 3d printen? Ik weet niet of er een STL voor is, of je zelf wat handig bent met ontwerpen maar anders is dat wellicht nog een optie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 17:30
Setje damstenen opofferen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Hoi,

[Afbeelding]
Ome Ali een optie; ? 'wooden cabinet knobs' of 'furniture handles' ... https://nl.aliexpress.com...2g0o.productlist.search.0

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:25
timmert26 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 08:02:
Ik heb gisteren flink wat bamboe uitgegraven (tot iets van 75cm diep). Ik heb nu 5 gigantische bamboekluiten (wortel+aarde) van zo'n 50kg per stuk en 2kuub "vervuild" zand. Kun je dit allemaal gewoon naar de gemeentereiniging brengen?

Verschilt er gemeente, en staat waarschijnlijk aangegeven op de website. Ik werd met mijn twee emmertjes zand doorgestuurd naar de grondbank alwaar ik het tussen de kiepwagens op een weegbrug moest wegen :X _/-\o_

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

In Eindhoven geen probleem maar hangt er dus vanaf.

Die kluiten zal het personeel wel zeggen waar het heen mag. Geen grond, mogelijk groen.

De bamboe zelf mocht indien vers bij groen en indien oud / verhout bij het hout.

Respect trouwens. Ik ben een dag bezig geweest met een stobbenfrees en uitgraven.

[ Voor 6% gewijzigd door Rukapul op 21-05-2024 23:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
inquestos schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 23:33:
[...]

Verschilt er gemeente, en staat waarschijnlijk aangegeven op de website. Ik werd met mijn twee emmertjes zand doorgestuurd naar de grondbank alwaar ik het tussen de kiepwagens op een weegbrug moest wegen :X _/-\o_
Twee emmertjes gaan hier gewoon de gft in hoor.
Kijk eens hoeveel zand er bij de stort tussen het groen ligt.

Sowieso loopt dat hier in de papieren als het geen groen is: 1.5 euro per 10kg zand. De zotte!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkjanvdkolk
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:32

Kun je de aarde van de kluit spoelen met de tuinslang of hogedrukreiniger naast het gat dat achterblijft? Scheelt weer wat sjouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08-09 10:01
Ferra schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 07:03:
Iemand ervaring met de dunne stukjes langs een deurkozijn stuccen? [Afbeelding]
Ja hoor, wat is je vraag?

Gewoon stucen zoals je al het stuc werk ook zou doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:18
Ferra schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 07:03:
Iemand ervaring met de dunne stukjes langs een deurkozijn stuccen? [Afbeelding]
Kit in smeren en gladstrijken.
Of een extra opvul latje en die afkitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12-09 15:52
henkjanvdkolk schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 00:08:
[...]

Kun je de aarde van de kluit spoelen met de tuinslang of hogedrukreiniger naast het gat dat achterblijft? Scheelt weer wat sjouwen.
Dat heb ik ook al geprobeerd met 1 kluit, dan heb ik direct een vijfer in de tuin :P
Die aarde komt bijna niet los, heb helaas geen hoge druk reiniger, daarmee spuit je het makkelijker los gok ik.

Van de week allicht even met de reciprozaag erdoor, kijken of ik ze wat kleiner krijg.
Rukapul schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 23:47:
[...]

In Eindhoven geen probleem maar hangt er dus vanaf.

Die kluiten zal het personeel wel zeggen waar het heen mag. Geen grond, mogelijk groen.

De bamboe zelf mocht indien vers bij groen en indien oud / verhout bij het hout.

Respect trouwens. Ik ben een dag bezig geweest met een stobbenfrees en uitgraven.
Zaterdag maar proberen. Ja dit was 2 dagen buffelen om 3 strekkende meter eruit te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:26

Sport_Life

Solvitur ambulando

Hopelijk kan iemand helpen. Wij hebben enkele jaren terug nieuwe dakbedekking + warmtepomp + nieuwe MV laten installeren, en nu met die flinke regenbui van gisteren is eea gaan lekken. Nu vielen mij een paar dingen op. De regenpijp van het hoofddak komt uit op de uitbouw, die wil ik gaan verlengen naar de HWA. Maar er zit een gaatje in de MV afvoerpijp (foto 3), daar stroomde water in. Iemand een idee waar dat voor dient? Is deze pijp nog goed?

Zie foto's

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FL_
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11-09 15:21

FL_

Sport_Life schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 10:04:
Iemand een idee waar dat voor dient? Is deze pijp nog goed?

Zie foto's

***members only***
Ik heb ooit begrepen dat de reden waarom die MV pijpen minimaal x centimeter boven het dank uitsteken was om te voorkomen dat het ingescneeuwd kan raken, ik denk dat het gaatje wat je ziet een kapotte pijp is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xtrme
  • Laatst online: 12-09 20:04
Sport_Life schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 10:04:
Hopelijk kan iemand helpen. Wij hebben enkele jaren terug nieuwe dakbedekking + warmtepomp + nieuwe MV laten installeren, en nu met die flinke regenbui van gisteren is eea gaan lekken. Nu vielen mij een paar dingen op. De regenpijp van het hoofddak komt uit op de uitbouw, die wil ik gaan verlengen naar de HWA. Maar er zit een gaatje in de MV afvoerpijp (foto 3), daar stroomde water in. Iemand een idee waar dat voor dient? Is deze pijp nog goed?

Zie foto's

***members only***
gaatje is schade, gezien de vorm. waarschijnlijk wel te dichten met bijv rubber seal (pleister oplossing) ipv volledige vervangen

die HWA zou ik niet doorverbinden
weet niet of er bomen in de buurt staan
nu eindigd die meuk op je dak ipv de hwa pijp waar je niet meer bij kunt waarschijnlijk
of heb je in die pijp een blad afvanger ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

xtrme schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 10:18:
[...]

gaatje is schade, gezien de vorm. waarschijnlijk wel te dichten met bijv rubber seal (pleister oplossing) ipv volledige vervangen

die HWA zou ik niet doorverbinden
weet niet of er bomen in de buurt staan
nu eindigd die meuk op je dak ipv de hwa pijp waar je niet meer bij kunt waarschijnlijk
of heb je in die pijp een blad afvanger ?
Er zit een blad afvanger op die pijp dus er stroomt alleen water door. Er zijn veel bomen, maar het hoofddak zit op zo'n 9m hoog dus ik verwacht geen bladeren erin.

Tnx voor de tip, dan ga ik er rubber seal in smeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:47

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Rubber seal, of zelfvulcaniserende tap er omheen (Griffon tape), werkt ook. Al is rubber seal wat permananter. Wel uitkijken dat je je MV niet helemaal volgooit met dat spul :+

Die regenpijp van boven op de uitbouw is trouwens een reguliere constructie. Je uitbouw wordt als buffer voor het water gebruikt zodat de reguliere HWA het niet teveel voor zijn kiezen krijgt of overlopt. ZOu ik niet 1 op 1 verlengen maar lekker zo laten zitten.
Maar de kiezels die er onder horen te liggen zijn weg, lijkt weggespoeld. Dat heeft ook een functie (bescherming van het dakleer, demping). Zou dat eerst fixen, naast dat gaatje uiteraard :)

Overigens: zou even checken of je nog garantie hebt op de dakdoorvoer, kan goed zijn :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rcc93
  • Registratie: Juli 2017
  • Nu online
Snelle check, ik moet binnenkort een aantal naden afkitten na stucen. Het gaat met name om de hoeken en de naad langs een aantal kozijnen. De muren worden hierna geschilderd.

Ik heb nog 2 (Duitse) kokers Sikacryl Professional staan die de aanneemer heeft achtergelaten. Kan ik deze hiervoor gebruiken of toch liever een Anti Crack Acrylaatkit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:51
Rcc93 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 15:16:
Snelle check, ik moet binnenkort een aantal naden afkitten na stucen. Het gaat met name om de hoeken en de naad langs een aantal kozijnen. De muren worden hierna geschilderd.

Ik heb nog 2 (Duitse) kokers Sikacryl Professional staan die de aanneemer heeft achtergelaten. Kan ik deze hiervoor gebruiken of toch liever een Anti Crack Acrylaatkit?
Is toch beide acrylaatkit? Ik zou het gewoon gebruiken.. Of gaat het je om anti-crack?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rcc93
  • Registratie: Juli 2017
  • Nu online
ID-College schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 15:32:
[...]

Is toch beide acrylaatkit? Ik zou het gewoon gebruiken.. Of gaat het je om anti-crack?
Yes, ik zat meer met de anti-crack inderdaad, zeker met overschilderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:51
Rcc93 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 15:38:
[...]

Yes, ik zat meer met de anti-crack inderdaad, zeker met overschilderen.
Ik heb t wel gebruikt (van progold) maar de verf is alsnog over de hele kitlijn gaan scheuren. Ik geloof er daarom niet in maar dat kan ook aan de verf hebben gelegen, of combinatie van.

Miss eerst een stukje testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xven0mxz
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-09 23:39

xven0mxz

Feyenoord Rotterdam 1908!

Wij hebben 2 jaar geleden een tuintafel gekocht. Helaas is niet meer te achterhalen welke houtsoort dit is.

Nu willen we deze tafel graag (zoveel) mogelijk terugbrengen in de originele staat.

Ik lees vooral met ontgrijzer er overheen en groot schrobben. Wat zijn jullie ervaring ermee? Is olie/beitsen nog nodig?

(Foto is van moment van levering. Toen die er nog mooi uitzag :) )
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wYykT5xmzr8HNw1VUnJuwWyg2v0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QPNfZ8K6XAOEqiEkNsLXJuzG.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door xven0mxz op 22-05-2024 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

The Eagle schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 13:52:
Rubber seal, of zelfvulcaniserende tap er omheen (Griffon tape), werkt ook. Al is rubber seal wat permananter. Wel uitkijken dat je je MV niet helemaal volgooit met dat spul :+

Die regenpijp van boven op de uitbouw is trouwens een reguliere constructie. Je uitbouw wordt als buffer voor het water gebruikt zodat de reguliere HWA het niet teveel voor zijn kiezen krijgt of overlopt. ZOu ik niet 1 op 1 verlengen maar lekker zo laten zitten.
Maar de kiezels die er onder horen te liggen zijn weg, lijkt weggespoeld. Dat heeft ook een functie (bescherming van het dakleer, demping). Zou dat eerst fixen, naast dat gaatje uiteraard :)

Overigens: zou even checken of je nog garantie hebt op de dakdoorvoer, kan goed zijn :)
De kiezels eronder had ik even weggehaald zodat het water de hwa instroomt ipv in de woning. Liggen nu weer goed.

Mv pijp is dichtgemaakt met rubberkit, en de regenpijp is nu iets verlengd. Dak wordt nog wel als buffer gebruikt maar iets minder dan voorheen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Sport_Life schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 16:40:
[...]

De kiezels eronder had ik even weggehaald zodat het water de hwa instroomt ipv in de woning. Liggen nu weer goed.

Mv pijp is dichtgemaakt met rubberkit, en de regenpijp is nu iets verlengd. Dak wordt nog wel als buffer gebruikt maar iets minder dan voorheen.
Mooi dat het is opgelost.
Vermoedelijk is de pijp voor de MV niet vervangen want tegenwoordig wordt kunststof gebruikt wat geen last heeft van condensvorming en roest.

Met de dikke buien van tegenwoordig is het misschien verstandig om juist niet je platte dak als "buffer" te gebruiken. Als je platte dak overstroomt dan kun je er donder op zeggen dat dat problemen oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

nokiaan958GB schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 21:39:
[...]

Mooi dat het is opgelost.
Vermoedelijk is de pijp voor de MV niet vervangen want tegenwoordig wordt kunststof gebruikt wat geen last heeft van condensvorming en roest.

Met de dikke buien van tegenwoordig is het misschien verstandig om juist niet je platte dak als "buffer" te gebruiken. Als je platte dak overstroomt dan kun je er donder op zeggen dat dat problemen oplevert.
Ja achteraf had ik beter die pijp kunnen vervangen, alles lag toch open.. nu moet een dakdekker weer komen voor een nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

xven0mxz schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 16:04:
Wij hebben 2 jaar geleden een tuintafel gekocht. Helaas is niet meer te achterhalen welke houtsoort dit is.

Nu willen we deze tafel graag (zoveel) mogelijk terugbrengen in de originele staat.

Ik lees vooral met ontgrijzer er overheen en groot schrobben. Wat zijn jullie ervaring ermee? Is olie/beitsen nog nodig?

(Foto is van moment van levering. Toen die er nog mooi uitzag :) )
[Afbeelding]
acacia aan de kleur te zien? Ik ben veel aan het shoppen geweest afgelopen weken en heb nu zelf een teak gekocht die wel een stukje donkerder is. Maar er is ook teak van deze kleur.

Ik zou met een schraapstaal de laag vergrijsd hout verwijderen en daarna goed in de olie zetten. Je moet sowieso olie, lak of beits gebruiken om het opnieuw vergrijzen te minimaliseren (let op, niet elimineren) . En elk jaar bijwerken.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Laatst online: 16:23

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik heb een lichtkoepel besteld. So far so good. Mooi ding, HR+++ en elektrische bediening.

Nou vroeg mijn installateur of ik nog ideeën had hoe we die 170 kilo het dak op gaan krijgen. :X

Vraag mij ineens af, houdt mijn dak dat wel? En zo ja, hoe krijgen we dat ding idd het dak op? Het is aan de achterkant, niet open bereikbaar vanaf de straat.

Ik dacht misschien met een materiaallift, dan is hij in elk geval op dak hoogte. Maar dan moet hij nog wel een meter of vier verplaatst worden, zou dat lukken met drie of vier man?

Een uurtje een telescoopkraan zal wel wat te gortig worden denk ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:25

orf

Beekforel schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 22:58:
Ik heb een lichtkoepel besteld. So far so good. Mooi ding, HR+++ en elektrische bediening.

Nou vroeg mijn installateur of ik nog ideeën had hoe we die 170 kilo het dak op gaan krijgen. :X

Vraag mij ineens af, houdt mijn dak dat wel? En zo ja, hoe krijgen we dat ding idd het dak op? Het is aan de achterkant, niet open bereikbaar vanaf de straat.

Ik dacht misschien met een materiaallift, dan is hij in elk geval op dak hoogte. Maar dan moet hij nog wel een meter of vier verplaatst worden, zou dat lukken met drie of vier man?

Hoe groot is die koepel? Ik heb een vlakglas koepel met een HR++ ruit erin van 90x90 cm. Maar die is niet superzwaar.

170kg van de lift tillen is best een opgave. Verplaatsen is dan misschien wel te doen. Dan kun je er ook nog wel iets onder steken.

Is er al een raveling? Komt de koepel in de plaats van een andere?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

orf schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 23:05:
[...]

Hoe groot is die koepel? Ik heb een vlakglas koepel met een HR++ ruit erin van 90x90 cm. Maar die is niet superzwaar.

170kg van de lift tillen is best een opgave. Verplaatsen is dan misschien wel te doen. Dan kun je er ook nog wel iets onder steken.

Is er al een raveling? Komt de koepel in de plaats van een andere?
Hij is 120x120 en vervangt een bestaande koepel, er is inderdaad al een raveling. de balken zijn 7 cm dik en ik vermoed 20 cm hoog (18 cm in elk geval).

Het is deze koepel. Ik weet niet of die 172 kilo het transportgewicht is. Hij weegt ~127 kilo blijkbaar, zware pallet?

Als ik de montagehandleiding een beetje volg is het 1 geheel. Maar 127 kilo klinkt wel haalbaarder dan 172 iig.

[ Voor 8% gewijzigd door Beekforel op 22-05-2024 23:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:25

orf

Beekforel schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 23:09:
[...]

Hij is 120x120 en vervangt een bestaande koepel, er is inderdaad al een raveling. de balken zijn 7 cm dik en ik vermoed 20 cm hoog (18 cm in elk geval).

Het is deze koepel. Ik weet niet of die 172 kilo het transportgewicht is. Hij weegt ~127 kilo blijkbaar, zware pallet?

Als ik de montagehandleiding een beetje volg is het 1 geheel. Maar 127 kilo klinkt wel haalbaarder dan 172 iig.
Er staat ook: Gewicht (kg/m²) = ± 55 à 60 kg/m²
Dat zou 79kg tot 86kg zijn voor 120x120. Misschien komt daar de opstand e. d. nog bij, maar dat zal niet heel zwaar zijn. Bij mij kon de ruit niet los van de opstand. Misschien kan dat bij deze wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

orf schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 23:19:
[...]

Er staat ook: Gewicht (kg/m²) = ± 55 à 60 kg/m²
Dat zou 79kg tot 86kg zijn voor 120x120. Misschien komt daar de opstand e. d. nog bij, maar dat zal niet heel zwaar zijn. Bij mij kon de ruit niet los van de opstand. Misschien kan dat bij deze wel.
Met die gewichten is het met 2 man wel te doen denk ik. Ik dacht met 4 man het dak op werken, 2 beneden en 2 boven en dan met twee ladders naar boven oid? Of over 1 ladder schuiven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 13-09 21:29

3_s

Is dat niet zijn taak? Ik veronderstel dat hij zoiets meer moet doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12:41
2 of 3 of 4 lange balken halen die je schuin tegen de dakrand zet (langere balken is minder steil is makkelijker). Dan boven ergens twee of meer spanbanden met ratels vastmaken. Dan de spanbanden om de koepel heen en voila, je hebt een soort handmatige lift. Eventueel wat latjes op de balken schroeven voor een stop waar je dat ding op kan laten rusten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

3_s schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 00:18:
[...]

Is dat niet zijn taak? Ik veronderstel dat hij zoiets meer moet doen.
Waar wij elkaar kunnen helpen doen we dat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jordeeeh
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-09 15:39
Beekforel schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 23:32:
[...]

Met die gewichten is het met 2 man wel te doen denk ik. Ik dacht met 4 man het dak op werken, 2 beneden en 2 boven en dan met twee ladders naar boven oid? Of over 1 ladder schuiven?
Dit lijkt mij een heel erg slecht plan.
Je wilt toch niet het risico lopen dat 1 of 2 man onder een last van 127kg terecht komen in het geval het fout gaat?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Beekforel schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 07:56:
[...]

Waar wij elkaar kunnen helpen doen we dat.
Ik denk dat het punt van @3_s meer is dat die installateur toch meer ervaring zou moeten hebben met zo'n ding te plaatsen en op zijn plek krijgen. Als je wilt helpen denk ik toch eerder aan "helpen met brute kracht" zeg maar, een paar extra handen. En niet "helpen met denken over het op zijn plek krijgen van dat ding". Want trucjes daarvoor zou de installateur toch moeten weten/kennen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joove
  • Laatst online: 13-09 10:06
De prijzen voor een kleine kraan zie ik online vanaf €300,-. In verhouding met de prijs van de koepel €3800,- of met 4 man een uurtje bezig zijn vind ik dat best meevallen en de kans op fouten en ongelukken is een stuk kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Even van jullie creativiteit gebruik maken :)

Wij hebben een beschoeing/ damwand staan volgens onderstaand principe:
Afbeeldingslocatie: https://www.ans-baggermanagement.nl/images/Kunstwerken/beschoeiing-incl-pijl-Blog-Frank.jpg

Dus:
5 cm hardhouten gording
4 cm hardhouten damwand profiel
5 cm hardhouten gording
(De dekplank zit er niet op).

In totaal dus 14 cm dikte.
Nu wil ik hier een Douglas pergola overheen zetten. Alleen zit ik met de bevestiging aan de beschoeing aangezien ik de 15x15 palen niet direct op de beschoeing wil zetten ivm vocht.

Nu heb ik 2 oplossing in gedachten:
• Betonpoer vastmaken op de 2 gordingen en vanuit hier doorbouwen met 15x15 Douglas palen.
• Een stuk hardhout van 15x15 van 20cm hoog aan de beschoeing vastmaken en vanuit daar doorgaan met de 15x15 Douglas palen.

Wat zouden jullie doen? En hoe zouden jullie dit vastmaken? Of hebben jullie betere ideeen? :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Pagina: 1 ... 383 ... 466 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/