Dat is toch gewoon een gipsplaat?drachir schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 12:05:
Hallo allemaal,
Ik heb vraagje over het bevestigen van een rails met spotjes. We hebben een kabel voor een lichtpunt laten frezen. Hier willen we dus een rails met spotjes aan bevestigen. Nu vraag ik me af, wat is wijsheid. Het lichtpunt zit onder een stalen draagbalk (uitbouw in jaren 50 huis). Daarop zit een cm of 2 aan stucwerk (zie fotos). De rails is ongeveer 2m lang en alles samen weegt maar 2 kg (rails + spotjes). Ik dacht zelf evt aan iets als hightack kit om niet in de stalen draagbalk te hoeven boren. De elektricien suggereerde de kleinste plug+schroef te nemen, maar dat lijkt me haast niet passen en ook niet per se sterk in stucwerk?
Dus de opties m.i. zijn:Foto's:
- Rails met montagekit direct op plafond bevestigen
- Gat boren in stalen draagbalk en met schroeven bevestigen (heeft niet mijn voorkeur, geen idee hoe die balk er precies uitziet en of dit invloed heeft op draagkracht?)
- kleine schroeven / evt met pluggen in stucwerk (lijkt me ook niet zo sterk, dan nog eerder kitten?)
- grotere plank op plafond kitten, daarin rails schroeven (misschien niet zo mooi, wel meer oppervlakte om te kitten dus steviger).
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Alle tips/aanvullingen zijn welkom, dank!
Daar kan je gewoon pluggen voor kopen, Toggler Alligator pluggen zijn een prima optie daarvoor.