miicker schreef op zondag 26 mei 2024 @ 21:18:
Over een tijd krijgen we een aan aanbouw. Nadat de aanbouw volledig af is wordt de keuken geplaatst. Voor die tijd willen we de vloer leggen. We willen dezelfde vloer leggen die we nu ook hebben, een tegelvloer. Deze is nog verkrijgbaar bij de tegelhandel waar deze gekocht is. Het gaat om +- 25 m2. De tegels kosten +-€1.000. Nu vraagt die zaak voor het leggen nog eens ruim €1.200,-. Dat vind ik toch een behoorlijk bedrag.
Nu vraag ik me af, hoe moeilijk is het leggen van tegels op een vlakke cement dekvloer? Het gaat wel om vrij grote tegels (80x80). Als ik filmpjes opzoek vind ik vooral filmpjes over badkamers, dat ziet er op zich niet al te moeilijk uit, maar ik heb zoiets dus nog nooit gedaan.
Voor op gesteld ik ben geen tegelzetter maar heb alles zelf thuis getegeld en ook bij anderen geholpen.
Als de "vlakke" vloer ook echt vlak is is het vrij simpel.
(laser lijntje er langs en je weet of je vloer strakvlak is. Indien niet egalisatiebeton kan je daar bij helpen omdat dat waterpas vloeit, moet je wel ruimte hebben kwa tegel hoogte..)
8mm kam, goede lijm.(er is vast een lijstje met grote vd tegel en hoogte vd kamtanden te vinden op google)
Afhankelijk van je beton vloer voorbehandelen met hechtmiddel.(ik zou dit gewoon standaard doen niks zo vervelend als loslatende tegels.)
Met laser of spatlijn je eerste baan uit leggen in de loop van je bestaande vloer.
(niet gewoon beginnen waar de vloer geëindigd is, mensen hebben net als met lopen een neiging om af te wijken naar 1 kant)
Lijn trekken vanuit de voeg, naar de overzijde en niet langs de wand maar 1 tegel of zo er vandaan. ( ook wanden kunnen krom zijn.) mooiste is als je een laser hebt bij elke leg rij of elke 2e legrij even er opzetten zodat je kleine afwijkingen vroeg ziet en nog kan corrigeren met minimale correcties.
Indien voeg 3mm is kan je 3mm kruisjes gebruiken die je tussen de tegels steekt rechtop als tandenstokers.
(ik laat ze liever niet plat in de lijm omdat dan je voeg daar dunner is.)
Gewoon er tussen steken en als de lijm voldoende gehard is weg halen en hergebruiken.
Let wel op 80x80 is lastig op alle hoeken vlak(waterpas naar alle hoeken) te krijgen. Een goede waterpas die vlak op je tegels kan liggen is wel noodzakelijk. Vandaar hoe beter je betonvloer is kwa vlak en strak hoe simpeler het word.
Anders moet je op t oog gaan vullen of schrapen met lijm. En in tegenstelling tot tuintegels leggen is even de tegel er uit en bij of af halen van lijm niet zo makkelijk.
Misschien kan je van die 1200 euro iets af krijgen als je zelf de voorbehandeling doet?
En het tegelen zelf aan hun overlaat?
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....