[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 385 ... 466 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:06

copykat

Good copy isn't bad

JT schreef op maandag 27 mei 2024 @ 13:08:
Anyhows, gisteren de tredes afgerond en ook al een aantal stootborden gedaan. Tredes zijn vrij goed gelukt, zeker de bovenste waar het millimeterwerk was is boven verwachting gelukt.

[Afbeelding]

De multitool met schuurdriehoekje kwam goed van pas om op detailniveau hout/laminaat weg te halen tot het goed genoeg paste :Y) Nu nog de laatste stootborden, plakken en het volgende project.

Het volgende project, een kastenwand. Ik ga denk ik met multiplex aan de gang. Heeft iemand een suggestie hoe de buitenwanden en bovenkant te maken? Ik dacht zelf aan waterpas de buitenwanden (zijkanten) aan de muur vastschroeven en de bovenkant op de buitenwanden en de wanden die aan de binnenkant komen.

[...]

Ik snap niet helemaal wat je zegt (het vetgedrukte) maar heel fraai ziet het er niet uit nee.
Spacers die tussen de twee delen zitten bij pauwmalle scharnieren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/El13ZLs6ZFSRAJwc9OeVMIK2VQk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TAQeAFVBmKEiJUWyeAjtNQjE.jpg?f=fotoalbum_large

Mn kamer/gang deur is nog eh aangepast....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xLyILNLWSUIOD36F2VFAL2cxGik=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eTUHQWV8tqKGAfOzVK5oKt8j.jpg?f=fotoalbum_large

Overigens mijn traprenovatie was cheap and easy.
Plaklaminaat, kan je snijden en zagen en een aluminium hoekstrip met witte metalic verf geschilderd.

Cheap plastic spin gebruikt en een zwaaihoek. Met moeilijke hoeken eerst afvalstukje gesneden om de juiste hoek te bepalen en dan die overgezet op de juiste lengte.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S-6qRDSvFqE0Uf3klHQYNGX8YoE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ysLtI5EbNBif4bFRMycoLCSC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/92KBYd-D_b2FSrHEDgTvC1jw_sY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KjEKfQI7PgRoJVOMMeVMVUc8.jpg?f=fotoalbum_large

Ideaal je gaat maar 1,5mm omhoog met je treede
:)

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woohooo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:03

Woohooo

Smilie, James Smilie

Heeft er iemand wat raad hoe ik dit het beste kan herstellen;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rSGQhVGO5SduSWDr1fL0wsGPtzU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pF6r5ohGa2rPPfR74Dr1MAVu.jpg?f=fotoalbum_large

Op 3 plekken zitten op de naden op het plafond na een paar jaar wat scheuren. Ik dacht dat ik destijds wel gaasband had gebruikt, maar ben er niet helemaal zeker van. Kan ik hier beter met wapeningsband van papier werken? Als ik het er nu op smeer krijg je een bobbel van nieuw stucwerk op die naden te zien...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:13

orf

Woohooo schreef op maandag 27 mei 2024 @ 19:59:

[Afbeelding]

Op 3 plekken zitten op de naden op het plafond na een paar jaar wat scheuren. Ik dacht dat ik destijds wel gaasband had gebruikt, maar ben er niet helemaal zeker van. Kan ik hier beter met wapeningsband van papier werken? Als ik het er nu op smeer krijg je een bobbel van nieuw stucwerk op die naden te zien...
Je kunt met een lineaal en een stanleymes 3-4 cm links en rechts van de scheur insnijden. Met bijvoorbeeld een driehoekschrapper kun je vervolgens de stuc daar weg krabben. Dan kan er gaasband (of papier, maar daar heb ik geen ervaring mee) in. Daarna kun je het afsmeren met kant en klare stucpasta, of zelf aanmaken en vullen.

Ik heb zo meerdere scheuren weggewerkt. In stucwerk op de muur, maar ook in op riet gestucte plafond meet lijstwerk en ornamenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:42
Iemand ervaring met een nieuwe laag schilderen op een muur waar zo’n speciale coating op zit in de keuken tegen vuil?
Moet je dat voorbewerken? Of juist op een of andere manier eraf zien te krijgen?

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Woohooo schreef op maandag 27 mei 2024 @ 19:59:

[Afbeelding]

Ik heb pas een scheur weggewerkt met Uniiflott finish.
De scheur werkte verder niet meer, ooit ontstaan toen ik aan het verbouwen was.
Met een goed plamuurmesje dichtgesmeerd. Na het drogen was het al bijna niet meer te zien, het droogt vrijwel wit op.
Maar ik moest toch nog latex spuiten in de keuken (vandaar dat ik de uniflott finish al had), dus toen met de spuit ook over die scheur een dunne laag aangebracht, nu zie je er niets meer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:41
Martinusz schreef op maandag 27 mei 2024 @ 20:20:
Iemand ervaring met een nieuwe laag schilderen op een muur waar zo’n speciale coating op zit in de keuken tegen vuil?
Moet je dat voorbewerken? Of juist op een of andere manier eraf zien te krijgen?
Als je hetzelfde middel gebruikt zou opruwen en opnieuw aanbrengen voldoende moeten zijn. Is het een ander merk/middel zou ik eerst een primer aanbrengen.

Zelf heb ik destijds levis keuken en badkamer verf op mijn keukenmuur gesmeerd.
We zijn nu 9 jaar verder met een hoop vet, curry en rode meuk later en het ziet er nog steeds perfect uit.

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15:35
De badkamer verbouwing hier zit er op. Ik was van plan tussendoor ook nog wat te posten maar daar kwam met klusdagen van 0800-2200 niet echt iets van terecht. Van een oude donkere badkamer met weinig ruimte en nog minder licht naar een frisse moderne (maar simpele) badkamer. We hebben alles zelf gedaan dus er zal vast e.e.a. niet volgens richtlijn of regels van de kunst zijn, maar ik ben er wel tevreden mee. :) Een paar kleine details nog deze week en dan even niks doen. :z

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:50

dragonhaertt

@_'.'

Van het weekend weer even druk geweest en de "laatste" muur van de garage (werkplaats) geïsoleerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mHuHpQlo2VxLv7I_NhmvSsNPupw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w5Ibu0rzFG1eBTMZhMVZCf82.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/127XDpvyHM7SOJVY2BmJNcz71Es=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0VK3sysabklQtACmjZG8IsFW.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W7FZKvjbhJ64vWK2Zasb7ih3D5A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HTYLxUAuX7enfTGb9MaW2ZZU.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4ebFcmyQhuuZLZ6QuNP88t7iUfQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pFOe7MS2grEXxazkjmmQHuDl.jpg?f=fotoalbum_tile

Binnekort nog een dun laagje multiplex over alle OSB, voor de looks, en dan vind ik het wel mooi geweest wat betreft de muren.

Multiplex wordt wel een mooie uitdaging. Platen van plafond hoogte * 122 manoeuvreren in een volle garage O-)

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 00:07
Sinds dit jaar doe ik dingen maken van hout in opdracht waarbij ik waarde hecht aan dingen circulair te doen. Das namelijk een hip woordje voor 2dehands of gratis.

Zo ook een eiken tafel blad met toestemming vd eigenaar uit een container gevist. Massief 42mm dik en dan 80 breed 160 lang.

Dit hout krijgt nu een bestemming in de vorm van twee planken van 80cm breed in de nis in iemands keuken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YvT8fzBEOWavYVrYzXkhi-qBrF4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g7i7GTZj7tiBmrurkFinnKYR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G4kMKjlxkWt3tNucJQi-mXSoTL0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LKk4uzO0mW7sT1xYVsYxYVTZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/esLrKtjcd178DHuBVinKnysmavU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vwJ1xokk0CZoP9jysBjRUUdO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gIbCRGYicJVemVsnQNWsm6U-bx8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OJOPrmFDduqF7zn8gOl7G41m.jpg?f=fotoalbum_large

Hout netjes over de vlakbank en door de vandikte heen laten gaan. Vervolgens geschuurd met korrel 240 vochtig afgenomen en nog eens geschuurd. Daarna in de Rubio Monocoat Charcoal gezet (eerste keer dat ik dit gedaan heb en ben er lyrisch over)

Eindresultaat zal ik nog ff posten als ze hangen eind deze week.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:30
Bobmeister schreef op maandag 27 mei 2024 @ 21:14:
De badkamer verbouwing hier zit er op. Ik was van plan tussendoor ook nog wat te posten maar daar kwam met klusdagen van 0800-2200 niet echt iets van terecht. Van een oude donkere badkamer met weinig ruimte en nog minder licht naar een frisse moderne (maar simpele) badkamer. We hebben alles zelf gedaan dus er zal vast e.e.a. niet volgens richtlijn of regels van de kunst zijn, maar ik ben er wel tevreden mee. :) Een paar kleine details nog deze week en dan even niks doen. :z

***members only***
Hoe breed is die glaswand van de douche? Heb je geen last van water wat buiten de douchebak komt of valt het mee met die regendouche?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
hpmkruit schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 17:47:
[...]

Hoe breed is die glaswand van de douche? Heb je geen last van water wat buiten de douchebak komt of valt het mee met die regendouche?
110 cm

Er komen wel wat spetters buiten de douchebak maar het valt eigenlijk wel mee. De regendouche 'druppelt' meer dan dat die 'spuit'. :P We hebben daar van tevoren over nagedacht; een optie die we nog hebben is een gordijn ophangen of extra zijwand installeren als er echt teveel water overheen komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:17

St@m

@ Your Service

Afgelopen week de zolder gestript en opnieuw opgebouwd. Nu hebben we eigenlijk zonder na te denken overal inbouwdozen (ABB) geplaatst, ook voor de plekken waar de spots komen in het plafond. Echter, nu ben ik op zoek naar spot armaturen (gu10) die ik kan aansluiten op inbouwdozen, maar die lijken er niet te zijn.. sterker nog, volgens mij past een gu10 spot niet eens in een inbouwdoos :p

Zie ik iets over het hoofd? Of moet ik gewoon even de doosjes verwijderen (ik kan er nu nog bij, stukadoor komt pas over 2 weken)

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loewie1984
St@m schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 20:48:

Zie ik iets over het hoofd? Of moet ik gewoon even de doosjes verwijderen (ik kan er nu nog bij, stukadoor komt pas over 2 weken)
Als ze echt niet te vinden zijn rest je twee opties: idd weghalen of een ander type lamp/spot. Want feitelijk heb je nu op elke plek een lichtpunt gecreëerd voor plafond armaturen.

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
loewie1984 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 17:16:
Sinds dit jaar doe ik dingen maken van hout in opdracht waarbij ik waarde hecht aan dingen circulair te doen. Das namelijk een hip woordje voor 2dehands of gratis.

Zo ook een eiken tafel blad met toestemming vd eigenaar uit een container gevist. Massief 42mm dik en dan 80 breed 160 lang.

Dit hout krijgt nu een bestemming in de vorm van twee planken van 80cm breed in de nis in iemands keuken:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hout netjes over de vlakbank en door de vandikte heen laten gaan. Vervolgens geschuurd met korrel 240 vochtig afgenomen en nog eens geschuurd. Daarna in de Rubio Monocoat Charcoal gezet (eerste keer dat ik dit gedaan heb en ben er lyrisch over)

Eindresultaat zal ik nog ff posten als ze hangen eind deze week.
Dat is een hele mooie kleur met veel accent op de vlammen _/-\o_ , donker eiken is onderschat, meestal omdat het ons aan het interieur van oma doet denken.

Misschien zie ik het verkeerd op de foto, maar je lijkt het kantje (bijna) niet te hebben gebroken. voor een gebruiksmeubel zou ik dat denk ik wel iets meer doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakG5
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15:16
St@m schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 20:48:
Afgelopen week de zolder gestript en opnieuw opgebouwd. Nu hebben we eigenlijk zonder na te denken overal inbouwdozen (ABB) geplaatst, ook voor de plekken waar de spots komen in het plafond. Echter, nu ben ik op zoek naar spot armaturen (gu10) die ik kan aansluiten op inbouwdozen, maar die lijken er niet te zijn.. sterker nog, volgens mij past een gu10 spot niet eens in een inbouwdoos :p

Nee dit bestaat inderdaad niet. Je wilt ze ook niet in inbouwdozen hebben vanwege de warmte ontwikkeling, ook LED kan behoorlijk warm worden.

Dus enkel ronde gaten groot genoeg voor de gewenste spot is alles wat nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-09 20:25

Metalfreak

Hoije woh!

copykat schreef op maandag 27 mei 2024 @ 13:21:
[...]

Overigens mijn traprenovatie was cheap and easy.
Plaklaminaat, kan je snijden en zagen en een aluminium hoekstrip met witte metalic verf geschilderd.

Cheap plastic spin gebruikt en een zwaaihoek. Met moeilijke hoeken eerst afvalstukje gesneden om de juiste hoek te bepalen en dan die overgezet op de juiste lengte.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ideaal je gaat maar 1,5mm omhoog met je treede
Aan zoiets zat ik voor mijn zoldertrap ook te denken. Plak je dat dan gewoon direct op het hout?

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
twain4me schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 09:30:
[...]

Dat is een hele mooie kleur met veel accent op de vlammen _/-\o_ , donker eiken is onderschat, meestal omdat het ons aan het interieur van oma doet denken.

Misschien zie ik het verkeerd op de foto, maar je lijkt het kantje (bijna) niet te hebben gebroken. voor een gebruiksmeubel zou ik dat denk ik wel iets meer doen.
Eens en klopt. De plank in de keuken wordt gebruikt om drankflessen op te stallen en staat redelijk op hoogte. En de opdrachtgever wilde het strak strak.

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japiooo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-09 12:54
tweakG5 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 09:40:
[...]

Nee dit bestaat inderdaad niet. Je wilt ze ook niet in inbouwdozen hebben vanwege de warmte ontwikkeling, ook LED kan behoorlijk warm worden.

Dus enkel ronde gaten groot genoeg voor de gewenste spot is alles wat nodig is.
En een fatsoenlijke afstandhouder:
https://www.amazon.nl/afs...&pd_rd_i=B00NV7LUKI&psc=1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Metalfreak schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 09:48:
[...]

Aan zoiets zat ik voor mijn zoldertrap ook te denken. Plak je dat dan gewoon direct op het hout?
Wel even ontvetten en opschuren en indien nodig gronden voor de hechting.
Werkt prima.
Op de traptreeneus een aluminium hoeklijn en het word goed vast gehouden.
Stuk goedkoper als renovatie pakketten.
😎

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-09 20:25

Metalfreak

Hoije woh!

copykat schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 10:54:
[...]

Wel even ontvetten en opschuren en indien nodig gronden voor de hechting.
Werkt prima.
Op de traptreeneus een aluminium hoeklijn en het word goed vast gehouden.
Stuk goedkoper als renovatie pakketten.
😎
Het schuren van zo'n trap probeer ik eigenlijk juist te voorkomen. De trap die ik wil bekleden is ook gebeitst.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Metalfreak schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 11:02:
[...]

Het schuren van zo'n trap probeer ik eigenlijk juist te voorkomen. De trap die ik wil bekleden is ook gebeitst.
Alleen een beetje opschuren als in schoon laagje maken niet perse kaal of glad trekken.
Misschien dat bij jou reinigen en meteen plakken ook werkt.
Onze trap was bekleed met plak matjes dus na verwijderen reinigen en schuren en gronden, bruin naar wit
En daarna die laminaat plakken na 1 week drogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xavier
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Vrouwlief wilt twee stuks Ikea Ivar kasten opgehangen hebben en geverft in dezelfde kleur als de muur.

Maar ik twijfel over de verf of ik moet gronden en aflakken. Ze wilt dezelfde matte afwerking als de muur met zoveel mogelijkheid houtnerf. Ik dacht er dus aan 2x gronden in de juiste kleur en niet af te lakken. Maar is dat verstandig? Of kan ik toch maar beter de tijd en geld investeren om het ook echt af te lakken in een matte afwerking?
Gaat alleen om de buitenkant trouwens van de kast, niet de binnenkanten.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• loewie1984
En daar zijn ze dan:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7XxALLLIUekp9YXhCzEJgutUsAs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/STzAEC7HF3ChZWPhmoYUOdeW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-_rgyft6FuPPGuhN0GQZNJTgZ94=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qK4iZfN8cPUxHmJYdm42TiU0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VEPQiz0TH4C11lPcQOtmgLadoow=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kNLfE2jYb0ay8d4IDPcnO5E6.jpg?f=fotoalbum_large

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-09 21:52
Ik heb een Buva Viva Air System box op zolder hangen die al een lange tijd flink lawaai maakt. Nu lees ik er voldoende over dat die dingen niet heel geliefd zijn. Ik heb als geprobeerd de lagers te vervangen, echter kreeg ik daar eentje echt niet van los. Dus nu twee opties:

1. Hele motor-unit vervangen (zitten er dan dus ook weer nieuwe lagers in?) -> welke vervangende heb ik dan nodig?
2. Hele MV box vervangen voor een andere.

Deze tweede heeft mijn voorkeur, omdat veel mensen er niet echt tevreden over zijn. Zelf heb ik er geen verstand van. Als Kihei vervang, welke zou dan geschikt zijn zonder dat ik allerlei leidingen moet verplaatsen, vervangen etc? Ik lees ook iets over gelijkstroom boxen, co2 gestuurde boxen e.d. Wat is wijsheid? Wij hebben een inpandige badkamer, zonder raam dat open kan. Een goede MV ventilatie is dus wel een must. Wil de box prima zelf ophangen en aansluiten, maar niet allerlei dingen daarvoor eerst moeten aanpassen. Hij moet dus nagenoeg hetzelfde aan aansluitingen hebben als mijn huidige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 00:25

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Goofyduck384 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 20:42:
Ik heb een Buva Viva Air System box op zolder hangen die al een lange tijd flink lawaai maakt. Nu lees ik er voldoende over dat die dingen niet heel geliefd zijn. Ik heb als geprobeerd de lagers te vervangen, echter kreeg ik daar eentje echt niet van los. Dus nu twee opties:

1. Hele motor-unit vervangen (zitten er dan dus ook weer nieuwe lagers in?) -> welke vervangende heb ik dan nodig?

Deze tweede heeft mijn voorkeur, omdat veel mensen er niet echt tevreden over zijn. Zelf heb ik er geen verstand van. Als Kihei vervang, welke zou dan geschikt zijn zonder dat ik allerlei leidingen moet verplaatsen, vervangen etc? Ik lees ook iets over gelijkstroom boxen, co2 gestuurde boxen e.d. Wat is wijsheid? Wij hebben een inpandige badkamer, zonder raam dat open kan. Een goede MV ventilatie is dus wel een must. Wil de box prima zelf ophangen en aansluiten, maar niet allerlei dingen daarvoor eerst moeten aanpassen. Hij moet dus nagenoeg hetzelfde aan aansluitingen hebben als mijn huidige.
Dat heet het Vital air system. Je MV is een boxstream RF vermoedelijk. Heb exact de zelfde (en de zelfde overweging).
Zit te kijken naar een ducobox silent, zit vochtsensor bij in de box. En afstandbediening. Maar wil ook co2 sturing, scheelt in de winter warmte die nutteloos wegtrekt.
Aansluitingen is geen issue, zijn standaard maten.

In jouw Buva past ook een motor deel van Zehnder. Die hebbben standaar vochtsensor ook, en stuk stiller, maar of je rf afstandsbediening het nog doet weet ik niet.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 22:20

3_s

Maar ben jij er tevreden over? Want iets vervangen omdat andere mensen er niet tevreden van zijn, vind ik nogal gek…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 00:25

The Eagle

I wear my sunglasses at night

3_s schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 21:51:
[...]

Maar ben jij er tevreden over? Want iets vervangen omdat andere mensen er niet tevreden van zijn, vind ik nogal gek…
Het is een systeem van 10+ jaar oud, verbruikt redelijk wat stroom en de motorunit is notoir voor slijtage van de lagers. Ding hangt hier op een open zolder en ik hoor hem beneden in de gang prima - op de laagste stand.

Zuigt prima af maar in het algemeen oud, afgeschreven en een nieuwe motorunit is prijzig.
Je kunt hem laten reviseren, maar co2 of vochtsensor is niet mogelijk. Kortom: oude meuk, geen investering waard.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online

Je kunt gewoon een ventilatiebox van een goed merk kopen en installeren. Dat is zo goed als plug en play. Kies wel eentje met een energiezuinige gelijkstroom motor en met minimaal 1 draadloze afstandsbediening.
Eigenlijk moet je ook weten of uitrekenen hoeveel liter per uur je wilt afzuigen en dit moet je ook in je box instellen.

CO2 en RV meting zijn handige opties maar RV meting heb ik zelf geen goede ervaringen mee. Bij vochtig weer stond bij ons de box de hele dag op hogere toeren te draaien 8)7
Maar zou me hier verder over inlezen als je een specifiek apparaat op het oog hebt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:50

Vliegvlug

Flight Simple

Vanwege de slechte luchtkwaliteit op de slaapkamer vandaag een Renson 461AK Silendo geluidswerend ventilatierooster geïnstalleerd in de deur.

Aftekenen en uitzagen:
Ventilatierooster aftekenen en uitzagen

Uitsparing in deur voor ventilatierooster

Plaatsen rooster:
Renson Silendo ventilatierooster plaatsen
Volgens de handleiding moest je wat superlijm op twee in elkaar schuivende delen doen maar dat heb ik niet gedaan, zat zo al stevig zat want de deur is niet zo dik waardoor de delen goed in elkaar schuiven.
En nu kan ik het rooster nog loshalen en in een nieuwe deur over zetten.
Deze staat al een tijdje op de lijst om vervangen te worden namelijk.

Eindresultaat
Eindresultaat plaatsing Renson Silendo geluidswerend ventilatierooster in slaapkamerdeur

Hopelijk verbetert hiermee de luchtkwaliteit in de nacht voldoende en dempt de deur het geluid ook nog voldoende.

Mocht dat niet zo zijn dan is een extra rooster of toch een wat grotere spleet onder de deur door het afzagen van de onderkant van de deur nog een oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 21:36

TGEN

Hmmmx_

The Eagle schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 21:03:
[...]

Dat heet het Vital air system. Je MV is een boxstream RF vermoedelijk. Heb exact de zelfde (en de zelfde overweging).
Zit te kijken naar een ducobox silent, zit vochtsensor bij in de box. En afstandbediening. Maar wil ook co2 sturing, scheelt in de winter warmte die nutteloos wegtrekt.
Aansluitingen is geen issue, zijn standaard maten.

In jouw Buva past ook een motor deel van Zehnder. Die hebbben standaar vochtsensor ook, en stuk stiller, maar of je rf afstandsbediening het nog doet weet ik niet.
Ik zelf kan de Itho Daalderop CVE-S Eco wel aanraden, met ingebouwde vochtsensor, als stille, zuinige type C MV box van goede kwaliteit. In mijn herinnering zit er ook een CO2-sensor in mijn unit ingebouwd, maar die kan ik nieuw nu niet meer vinden (alleen bundels met CO2-sturing vanuit het vertrek met de regeling).

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17-09 12:40
Voor onze nieuwe schutting willen we een 10cm douglas paal aan ons huis vastmaken (de eerste paal van de schutting). Het is bakstenen muur, hoe diep moet ik in de steen en wat kan ik het beste gebruiken, slagplug of keilbout?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueSS50
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14:27
timmert26 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 08:52:
Voor onze nieuwe schutting willen we een 10cm douglas paal aan ons huis vastmaken (de eerste paal van de schutting). Het is bakstenen muur, hoe diep moet ik in de steen en wat kan ik het beste gebruiken, slagplug of keilbout?
Slagplug van minimaal 8x150 of ander 10x150 (160 kan ook is beter verkrijgbaar)

[ Voor 5% gewijzigd door BlueSS50 op 30-05-2024 08:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:29
Vliegvlug schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 23:29:
Vanwege de slechte luchtkwaliteit op de slaapkamer vandaag een Renson 461AK Silendo geluidswerend ventilatierooster geïnstalleerd in de deur.

Aftekenen en uitzagen:
[Afbeelding: Ventilatierooster aftekenen en uitzagen]

[Afbeelding: Uitsparing in deur voor ventilatierooster]

Plaatsen rooster:
[Afbeelding: Renson Silendo ventilatierooster plaatsen]
Volgens de handleiding moest je wat superlijm op twee in elkaar schuivende delen doen maar dat heb ik niet gedaan, zat zo al stevig zat want de deur is niet zo dik waardoor de delen goed in elkaar schuiven.
En nu kan ik het rooster nog loshalen en in een nieuwe deur over zetten.
Deze staat al een tijdje op de lijst om vervangen te worden namelijk.

Eindresultaat
[Afbeelding: Eindresultaat plaatsing Renson Silendo geluidswerend ventilatierooster in slaapkamerdeur]

Hopelijk verbetert hiermee de luchtkwaliteit in de nacht voldoende en dempt de deur het geluid ook nog voldoende.

Mocht dat niet zo zijn dan is een extra rooster of toch een wat grotere spleet onder de deur door het afzagen van de onderkant van de deur nog een oplossing.
Een ander idee: zo te zien is er wel erg weinig ruimte onder je deur. Wij hebben zelf daarom een stukje aan de onderkant afgezaagd destijds (cm eraf). Daarmee kwam er meer ruimte onder de deur door en kan je dus ook beter afzuigen, wat de ventilatie bevordert.

Nu is dat voor jou mosterd na de maaltijd, maar volgende keer zou dat wellicht een snellere / makkere optie zijn.. Je hebt dan ook geen gat in de deur :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Zou zelf gewoon een paar Fischer DuoPower 10x50 pluggen en 8x160 schroeven gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17-09 12:40
henkie196 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 09:30:
[...]

Zou zelf gewoon een paar Fischer DuoPower 10x50 pluggen en 8x160 schroeven gebruiken.
Dat kan natuurlijk ook, duopower 10x50 pluggen heb ik nog wel liggen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
TGEN schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 08:35:
Ik zelf kan de Itho Daalderop CVE-S Eco wel aanraden, met ingebouwde vochtsensor, als stille, zuinige type C MV box van goede kwaliteit. In mijn herinnering zit er ook een CO2-sensor in mijn unit ingebouwd, maar die kan ik nieuw nu niet meer vinden (alleen bundels met CO2-sturing vanuit het vertrek met de regeling).
Klinkt goed. Mijn woning heeft een oppervlakte van 153 m2, maakt dat nog uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jemi
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 16:17
Ik zie regelmatig voorbij komen dat mensen hun eigen trap renoveren. Zijn er dan ook mensen welke ervaring hebben met de opspanschroeven om een trap kraakvrij te krijgen?

Afbeeldingslocatie: https://www.traprenovatie-doe-het-zelf.nl//Files/2/76000/76273/ProductPhotos/1920x1080/1184296012.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:50

Vliegvlug

Flight Simple

ID-College schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 09:28:
[...]

Een ander idee: zo te zien is er wel erg weinig ruimte onder je deur. Wij hebben zelf daarom een stukje aan de onderkant afgezaagd destijds (cm eraf). Daarmee kwam er meer ruimte onder de deur door en kan je dus ook beter afzuigen, wat de ventilatie bevordert.

Nu is dat voor jou mosterd na de maaltijd, maar volgende keer zou dat wellicht een snellere / makkere optie zijn.. Je hebt dan ook geen gat in de deur :)
Dat is letterlijk wat ik aangeef onderaan mijn post, dat ik nog een stukje van de deur kan afzagen! ;)

Heb er in eerste instantie aan gedacht dit direct te doen maar dan komt er ook meer geluid naar binnen.
Vandaar de keuze om eerst een geluidsdempend ventilatierooster te plaatsen.

Het rooster zelf in de deur stoor ik mij niet aan. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DBBMAX
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 03-09 15:21
Jemi schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 11:22:
Ik zie regelmatig voorbij komen dat mensen hun eigen trap renoveren. Zijn er dan ook mensen welke ervaring hebben met de opspanschroeven om een trap kraakvrij te krijgen?

[Afbeelding]
Ik heb geen ervaring met deze specifieke toepassing, maar wel met dit soort moeren.
Mijn tip; koop fatsoenlijke moeren, ik had iets te goedkope en die braken af zodra ik ze in het hout probeerde te draaien. Ik kon ze ook niet meer verwijderen omdat de kop (waar de inbus in moet) was vervormd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-09 11:50
No Hands schreef op maandag 3 april 2023 @ 07:15:
let er wel op dat je best kleurverschil kunt hebben met een zakje nieuwe t.o.v de al aanwezige voegen. vroeger waren voegen vaak erg wit vanwege de kalk die gebruikt werd.
Sorry voor het oprakelen van een oud topic maar anders moest ik hiervoor een nieuw topic openen.
Mijn huis uit 1961 heeft lichte voegen die inmiddels door de jaren heen vuilig zijn geworden. Het is dus lastig deze kleur te matchen. Nu moet ik herstel werk uitvoeren en grijs en lichtgrijs zijn echt totaal andere kleuren als wat er nu in zit. Kan ik zilverzand toevoegen om een lichtere kleur te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

fRiEtJeSaTe schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 12:11:
[...]

Sorry voor het oprakelen van een oud topic maar anders moest ik hiervoor een nieuw topic openen.
Mijn huis uit 1961 heeft lichte voegen die inmiddels door de jaren heen vuilig zijn geworden. Het is dus lastig deze kleur te matchen. Nu moet ik herstel werk uitvoeren en grijs en lichtgrijs zijn echt totaal andere kleuren als wat er nu in zit. Kan ik zilverzand toevoegen om een lichtere kleur te krijgen?
Ik heb je vraag even hier naar toe verplaatst :)

Er zijn recepten met zilverzand, maar ik weet dat "mijn" metselaar dan echt pietje psies is omdat bij teveel zilverzand de voeg "niet goed wordt" wat er niet goed wordt weet ik niet maar kennelijk gaat er dan iets niet goed :+ je hebt voor hele lichte voegen ook nog wit cement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sumpie
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-05 06:46
Huisje gekocht (jaren 60 woning), bezig met oude tapijt eruit te verwijderen en zie dat op 1 kamer deze helemaal niet vastlag.
Daarnaast allemaal gele poeder op de vloer, is dit gewoon uitgedroogde lijm of iets anders?
En aan de onderkant van het tapijt zie ik allemaal gele stukken die je eraf kan halen, neem aan dat dat geen asbest is maar gewoon de lijm oid?

Enige reden hoe dit kan? De rest in de woning lijkt wel goed vast te zitten aaAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YwmK3Za1E4AIDJcFqPEYyZpMYeQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VFRLgmArSBFlegkPEl4sFAgt.jpg?f=fotoalbum_largen de grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:29
Vliegvlug schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 11:43:
[...]

Dat is letterlijk wat ik aangeef onderaan mijn post, dat ik nog een stukje van de deur kan afzagen! ;)

Heb er in eerste instantie aan gedacht dit direct te doen maar dan komt er ook meer geluid naar binnen.
Vandaar de keuze om eerst een geluidsdempend ventilatierooster te plaatsen.

Het rooster zelf in de deur stoor ik mij niet aan. :)
Ik denk dat je dat geluid meer inbeeldt dan het daadwerkelijk zo is.. In principe doet het niets af aan nu, maar dat lijkt natuurlijk wel.. Als het zo zou zijn, dan wendt het vrij snel.. een cm gaat daar het verschil natuurlijk niet echt op maken.
Persoonlijk zou ik dit zelf heel lelijk vinden. Maargoed, dat is natuurlijk heel persoonlijk..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:09
sumpie schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 12:40:
Huisje gekocht (jaren 60 woning), bezig met oude tapijt eruit te verwijderen en zie dat op 1 kamer deze helemaal niet vastlag.
Daarnaast allemaal gele poeder op de vloer, is dit gewoon uitgedroogde lijm of iets anders?
En aan de onderkant van het tapijt zie ik allemaal gele stukken die je eraf kan halen, neem aan dat dat geen asbest is maar gewoon de lijm oid?

Enige reden hoe dit kan? De rest in de woning lijkt wel goed vast te zitten aa[Afbeelding]n de grond.
Nooit eerder oud tapijt verwijderd, begrijp ik?

Dit is volstrekt normaal en niks om je druk over te maken, maar het kan wel een stoffige bende zijn. Mondkapje geen slecht idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sumpie
Gramser schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 13:11:
[...]

Nooit eerder oud tapijt verwijderd, begrijp ik?

Dit is volstrekt normaal en niks om je druk over te maken, maar het kan wel een stoffige bende zijn. Mondkapje geen slecht idee.
Nee, eerste keer dat ik een woning heb gekocht of gehuurd waar voorheen tapijt lag.
Vond vooral opmerkelijk dat het dus allemaal zandachtig leek terwijl ik had verwacht dat het soort plakspul zou zijn wat nog op de grond zou zitten.
Moet de rest nog openbreken, hopelijk valt het daar ook allemaal enigszins mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:09
't Is gewoon verdroogd allemaal. Maar wees blij ,dat maakt verwijderen wel zo eenvoudig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 18:52

Rzaan

Altijd zoekende

Ik heb van een ander apparaat van Buva de lagers laten vervangen door WTW Ventilatietechniek in Alkmaar. Kostte € 65 inclusief BTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ero-Sensei
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15-09 08:08
Nu het toch over mechanische ventilatie gaat:

In ons huis is zowel de toilet, als de keuken, met een verlaagd plafond.
Het afvoerventiel zit netjes gemonteerd, echter die is niet rechtstreeks aangesloten naar de ventilatieschacht.

Oftewel, de afzuiging zuigt het hele verlaagde plafond af (niet heel veel m3 natuurlijk). Is dat een gebruikelijke oplossing?

Ben een beetje bang dat dit niet goed / optimaal is, en ventilatieschacht is onbereikbaar via de opening van het ventiel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:33
Ero-Sensei schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 14:09:

Het afvoerventiel zit netjes gemonteerd, echter die is niet rechtstreeks aangesloten naar de ventilatieschacht.

Oftewel, de afzuiging zuigt het hele verlaagde plafond af (niet heel veel m3 natuurlijk). Is dat een gebruikelijke oplossing?

Ben een beetje bang dat dit niet goed / optimaal is, en ventilatieschacht is onbereikbaar via de opening van het ventiel..
Optimaal betekent zo min mogelijk weerstand. In de praktijk betekent dat een gladde rechte buis waarbij de lucht zonder obstakels kan worden aangezogen. In dit geval is er wel een obstakel, namelijk het verlaagde plafond. Dus is het optimaal? Nee. In de badkamer kan zoiets een probleem zijn met vochtige lucht. Maar in de keuken en WC valt het denk ik wel mee. Mogelijk moet je ventilatiesysteem iets harder werken en wellicht heb je iets meer geluidsoverlast. Een directe aansluiting is denk ik alleen beter als de ventielen recht onder elkaar zitten, anders krijg je twee 45 graden bochten en dat levert geluidsoverlast op. Ik hoop wel dat het ventiel uit de schacht is gedraaid, anders kan je de toevoer niet meer aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:19
Ero-Sensei schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 14:09:

Dat is zeker niet een gebruikelijke oplossing.. ik vermoed dat ze met het plaatsen van het verlaagde plafond het ventiel wilde verplaatsen en geen zin hadden om de buizen te leggen. Maar dit is totaal niet efficient. Vermoedelijk lopen er ook nog dwarsbalken door je plafond, die de afzuiging zwaar belemmeren.

Enige oplossing is het plafond eruit halen en buizen trekken, maar kan me voorstellen dat je daar niet veel zin in hebt.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Het is bakstenen muur, hoe diep moet ik in de steen en wat kan ik het beste gebruiken, slagplug of keilbout?
Je hebt al een antwoord gekregen, maar ter referentie voor anderen: keilbouten zijn NOOIT het antwoord tenzij je het over verankering van statische belasting in beton of rotsen hebt. Je bakstenen springen gewoon kapot met een keilbout. Een chemisch anker is quasi altijd een beter alternatief.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Niet doen, je schutting verzakt sneller dan je huis met een scheve schutting tot gevolg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reductio
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 17:00
In de garage wil ik een lamp schakelen op beweging, en dit met een schakelaar kunnen overrulen naar continu aan (continu uit is niet nodig).
Voor "inbouw" is daar een alles-in-een oplossing voor, zoals deze: die heeft een 3-standen schakelaar "PIR" / "aan" / "uit" (zoals gezegd heb ik slechts 2 standen nodig).
Bestaat zoiets ook voor "opbouw"? Of ben ik veroordeeld tot een loss PIR en een losse schakelaar zelf combineren?

[ Voor 21% gewijzigd door reductio op 30-05-2024 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmkruit
reductio schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 17:02:
In de garage wil ik een lamp schakelen op beweging, en dit met een schakelaar kunnen overrulen naar continu aan (continu uit is niet nodig).
Voor "inbouw" is daar een alles-in-een oplossing voor, zoals deze: die heeft een 3-standen schakelaar "PIR" / "aan" / "uit" (zoals gezegd heb ik slechts 2 standen nodig).
Bestaat zoiets ook voor "opbouw"? Of ben ik veroordeeld tot een loss PIR en een losse schakelaar zelf combineren?
Je kunt de fase draad toch splitsen? Een naar de PIR en een naar een opbouw schakelaar. Daarna beide schakeldraden weer combineren naar de lamp toe. Dan ben je vrij waar je de PIR plaatst en de schakelaar kan dan op een handige plek bij een ingang bijvoorbeeld.

[ Voor 6% gewijzigd door hpmkruit op 30-05-2024 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reductio
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 17:00
hpmkruit schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 19:01:
[...]

Je kunt de fase draad toch splitsen? Een naar de PIR en een naar een opbouw schakelaar. Daarna beide schakeldraden weer combineren naar de lamp toe. Dan ben je vrij waar je de PIR plaatst en de schakelaar kan dan op een handige plek bij een ingang bijvoorbeeld.
Ja, dat bedoelde ik ook met "Of ben ik veroordeeld tot een loss PIR en een losse schakelaar zelf combineren? ". Ik vroeg me af of die ook in 1 apparaat - als opbouw - te koop zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:28

timovd

Voorsprong door techniek

Ik heb een Ikea keuken gemonteerd. Nu hangen de bovenkasten wel mooi waterpas, maar is mij zojuist pas opgevallen dat het plafond net niet helemaal waterpas is. Het gaat om een paar millimeter per meter, maar wel duidelijk zichtbaar voor mij. Wat is wijsheid? De kasten iets compenseren zodat het minder opvalt, of gelijk trekken met het plafond? De kasten hangen vrij dicht op het plafond. Wie heeft een gouden tip?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22:04

A13X

Dude

timovd schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 19:54:
Ik heb een Ikea keuken gemonteerd. Nu hangen de bovenkasten wel mooi waterpas, maar is mij zojuist pas opgevallen dat het plafond net niet helemaal waterpas is. Het gaat om een paar millimeter per meter, maar wel duidelijk zichtbaar voor mij. Wat is wijsheid? De kasten iets compenseren zodat het minder opvalt, of gelijk trekken met het plafond? De kasten hangen vrij dicht op het plafond. Wie heeft een gouden tip?
2 weken negeren en dan kijken of je er nog aan gestoord hebt. Soms zijn dingen nu eenmaal scheef, zeker bij een oud huis. Als je met je neus erop staat zie je alles, vaak valt het na een tijdje niet eens meer op.

Awesome

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hpmkruit
reductio schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 19:26:
[...]
Ja, dat bedoelde ik ook met "Of ben ik veroordeeld tot een loss PIR en een losse schakelaar zelf combineren? ". Ik vroeg me af of die ook in 1 apparaat - als opbouw - te koop zijn.
Dan is de meest eenvoudige oplossing om een lege opbouwdoos te nemen en daarop de inbouw PIR te zetten

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

A13X schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 20:16:
[...]

2 weken negeren en dan kijken of je er nog aan gestoord hebt. Soms zijn dingen nu eenmaal scheef, zeker bij een oud huis. Als je met je neus erop staat zie je alles, vaak valt het na een tijdje niet eens meer op.
In aanvulling op bovenstaande:
In de tussentijd het niet tegen anderen in huis vertellen. Zolang ze het zelf niet ontdekken dan is er weinig aan de hand.

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ero-Sensei
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15-09 08:08
MarcoC schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 14:33:
[...]

Optimaal betekent zo min mogelijk weerstand. In de praktijk betekent dat een gladde rechte buis waarbij de lucht zonder obstakels kan worden aangezogen. In dit geval is er wel een obstakel, namelijk het verlaagde plafond. Dus is het optimaal? Nee. In de badkamer kan zoiets een probleem zijn met vochtige lucht. Maar in de keuken en WC valt het denk ik wel mee. Mogelijk moet je ventilatiesysteem iets harder werken en wellicht heb je iets meer geluidsoverlast. Een directe aansluiting is denk ik alleen beter als de ventielen recht onder elkaar zitten, anders krijg je twee 45 graden bochten en dat levert geluidsoverlast op. Ik hoop wel dat het ventiel uit de schacht is gedraaid, anders kan je de toevoer niet meer aanpassen.
Dankjewel, geen hele grote zorgen dus maar ook alles behalve optimaal. De in de schacht zit geen ventiel, die is helemaal open.
@RobbieB Het is inderdaad niet de bedoeling hele plafonds te gaan slopen :). Zeker gezien in de keuken natuurlijke ventilatie bestaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eric H
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-09 08:25
Als voormalig eigenaar van een 100-jarige dijkwoning ken ik je uitdaging ;)

Als je kasten dicht op het plafond hangen zou je kunnen kijken of je het kan oplossen met een kroonlijst, maar ook daarvoor geldt dat je het hoogteverschil gaat zien.

Kasten compenseren door ze gelijk te laten lopen met het plafond zou ik nooit doen, want dan hangen je kasten weer scheef ten opzichte van je aanrechtblad; ga je je daar weer aan lopen storen.

Kortom, accepteren is het devies.
Waarschijnlijk ben je de enige die het opvalt en ben je er na 2 maanden aan gewend.

Eric, Signing off !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
Bobmeister schreef op maandag 27 mei 2024 @ 21:14:
Een paar kleine details nog deze week en dan even niks doen. :z
De rust zit er alweer op. Ik ga nu verder met een beschadigde muur in de hal... Deze muur (+- 5 meter breed, 2m60 hoog) is in dusdanig slechte staat dat ik hem goed wil herstellen. De muur is wel mooi recht. Hoe zou ik dat budget vriendelijk het beste kunnen doen? Het behang gaat er af waarna ik op een oude (zand?kalk?)stuc muur zit. Een paar opties..

1. Stuccen met *band/mp75
+ kan strak, lost oneffenheden op, recht toe recht aan
- nog nooit zo'n groot oppervlak gedaan, lijkt me veel werk

2. renovlies behang
+ eenvoudig, snel
- blijf je de naden zien?

3. gisplaten er voor
+ eenvoudig recht
- alsnog veel werk met afsmeren, mogelijk dat je naden gaat blijven zien

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/eR49blz.jpeg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-09 10:05
Bobmeister schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 07:55:
[...]

De rust zit er alweer op. Ik ga nu verder met een beschadigde muur in de hal... Deze muur (+- 5 meter breed, 2m60 hoog) is in dusdanig slechte staat dat ik hem goed wil herstellen. De muur is wel mooi recht. Hoe zou ik dat budget vriendelijk het beste kunnen doen? Het behang gaat er af waarna ik op een oude (zand?kalk?)stuc muur zit. Een paar opties..

2. renovlies behang
+ eenvoudig, snel

3. gisplaten er voor
+ eenvoudig recht

[Afbeelding]
Voor mijn kantoor hier in huis hebben we renovlies gebruikt en dat is echt mooi geworden. Daar zat ook een dun laagje kalk op de muur en dat brokkelde op allerlei plekken wat af.

We hebben dat afgestoken waar het los zat en wat opgevuld, toen hebben we de hele kamer gerenovliest en het enige wat je nu ziet is waar we wat laks waren met schuren, de rest is lekker strak.

De tip is dus wel om overal overheen te gaan met een schuurpapiertje, zodat je geen puntjes ofzo op de muur hebt, die zie je namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stereohead
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21:16
Hier vergelijkbaar gehad. Ook een muur met cementstuc oid, vol met gaten. Stuccen durfde ik nog niet aan. Ik heb er uiteindelijk gipsplaten tegenaan geplakt en de voegen gevoegd. Knauf Uniflott+Uniflott finish. Als je dat goed doet en netjes schuurt zie je de naden niet terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheAlBundy
  • Registratie: Februari 2016
Ik zou de muur in vlakken verdelen, 5m is nogal lang om als beginner in 1x vlak te zetten.
Dus van die stuc profielen tijdelijk vast zetten (met dotjes stuc). Daarna vlak vol zetten met mp75, even wat aan laten trekken, afrijen op die stucprofiel en door naar volgend vlak. Als het uiteindelijk bijna hard is dan zou je de die profielen eruit kunnen halen en overgebleven stroken opnieuw dichtzetten met mp75. Het omliggende stuc gebruik je dan als 'stucprofiel' om het geheel glad te trekken.

Gips tegen een muur is leuk en snel, maar het klinkt 'hol' en je kunt er moeilijk iets aan ophangen (daadwerkelijke muur zit al snel 2cm verder, excl alle gaten en zo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:12
Bobmeister schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 07:55:
[...]

2. renovlies behang
+ eenvoudig, snel

3. gisplaten er voor
+ eenvoudig recht

[Afbeelding]
Voordat ik de afweging zou maken hoe ik het op ga lossen, zou ik eerst alles willen zien en eventueel al de grote reparaties uitvoeren. Dus: behang eraf gaten vullen.

Verder: als je gips doet, plak je die dan rechtstreeks op de muur of ga je daar nog rachels achter zetten? Dan wordt het namelijk nog meer werk.
Renovlies kan, als je het nauwkeurig doet, naadloos aangebracht worden. Daar hoe je niets van te zien.

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:22
sumpie schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 13:15:
[...]

Nee, eerste keer dat ik een woning heb gekocht of gehuurd waar voorheen tapijt lag.
Er is toch geen twijfel over of het gekocht of gehuurd is neem ik aan?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
Saint2Saint schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 09:26:
[...]

Voordat ik de afweging zou maken hoe ik het op ga lossen, zou ik eerst alles willen zien en eventueel al de grote reparaties uitvoeren. Dus: behang eraf gaten vullen.

Verder: als je gips doet, plak je die dan rechtstreeks op de muur of ga je daar nog rachels achter zetten? Dan wordt het namelijk nog meer werk.
Renovlies kan, als je het nauwkeurig doet, naadloos aangebracht worden. Daar hoe je niets van te zien.
Rechtstreeks op de muur met PU010 isolatielijm en een paar klodders high tack.

@TheAlBundy Goed idee met de stucprofielen, zo kan ik het vlak per vlak afrijen en de profielen als houvast gebruiken om het geheel recht te houden. Dat het dan wat langer duurt is niet zo erg.
De gipsplaat zou direct op de muur gaan, zonder raggels, dus je kunt er nog steeds prima wat aan ophangen.

Voordeel renovlies: relatief eenvoudig werk
Voordeel stuccen: 'echt' glad, geen naden
Prijs zal vergelijkbaar zijn, stuccen wellicht iets goedkoper maar meer manuren aan werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

kastjes hang je altijd recht meestal is een plint de oplossing die het minst zichtbaar is , dan ben je wel beperkt in de kleur keuze omdat het niet met alle kleuren combinaties goed werkt. uiteindelijk is er geen recht huis (nieuw of oud) en is dit dus eigenlijk in elk huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sumpie
En dan tapijt vraag numero dos
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5eAdWC_MYvcs9xIRACePEXWRLTw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JnTcd1m9PdVxDcHWpRn04Jcq.jpg?f=fotoalbum_large

Neem nogmaals aan dat dit geen asbest is maar eerder dempende tegels, maar wat is precies dat bruine stroachtige splu in het midden? Is dat oud isolatiemateriaal oid?

En nee, er is geen twijfel of het gehuurd of gekocht is haha. Maar was meer mbt tot wat ik ervoor altijd heb gehad. :)

En een ander klusvraagje, ben bezig het behang overal weg te halen maar hoe haal je die stukken weg waar nieuwe kozijnen al zijn geplaatst? Of is dat een missing impossible en beste die gewoon daar te laten zitten. Dacht zelf aan hetgeen wat ik wel kon zien weg te snijden maar misschien dat er nog een manier bestaat om ze wel volledig eruit te trekken/halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:03
sumpie schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 11:36:
[Afbeelding]

Neem nogmaals aan dat dit geen asbest is maar eerder dempende tegels, maar wat is precies dat bruine stroachtige splu in het midden? Is dat oud isolatiemateriaal oid?

En nee, er is geen twijfel of het gehuurd of gekocht is haha. Maar was meer mbt tot wat ik ervoor altijd heb gehad. :)

En een ander klusvraagje, ben bezig het behang overal weg te halen maar hoe haal je die stukken weg waar nieuwe kozijnen al zijn geplaatst? Of is dat een missing impossible en beste die gewoon daar te laten zitten. Dacht zelf aan hetgeen wat ik wel kon zien weg te snijden maar misschien dat er nog een manier bestaat om ze wel volledig eruit te trekken/halen.
Volgens mij is dat een vlas ondervloer
Ik weet niet hoe strak de kozijnen om de muur zetten maar vaak wil bevochtigen (plantenspuit of stoom) en dan een afbreekmes of plamuurmes ertussen zetten nog wel helpen.
Laatste oplossing is zo strak/diep mogelijk afsnijden en proberen naar binnen te drukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Niemand kan via het internet vaststellen of iets asbest is.
Zelfs tapijtlijm bevatte vroeger asbest, dat is niet zichtbaar en al zeker niet op een foto.
Als je wil weten of iets asbest bevat of niet, moet je een staaltje laten testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:11
Bij mijn ouders in de keuken laat het fineer(?) wat om de frontjes van de keuken los bij de koelkast. Het is 1 geheel en is dun maar stevig. Ik dacht dit voor nu weer vast te zetten met montage kit. Of moet ik houtlijm gebruiken? Iemand ervaring mee?

Ik kan het materiaal niet echt plaatsen maar het is redelijk dik dus ik twijfel waarmee ik het het beste vast kan zetten. Het laat echt los als 1 geheel. Als je het niet weet dan zie je niet eens dat het los zit..

[ Voor 30% gewijzigd door hk12nl op 31-05-2024 19:39 ]

©2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:05

thijsco19

KTM 990 SMT

Montage kit kan prima werken.
Zelf zou ik daar eerder contactlijm voor gebruiken.
Zeer goede universele lijm.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:11
hk12nl schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 19:37:
Bij mijn ouders in de keuken laat het fineer(?) wat om de frontjes van de keuken los bij de koelkast. Het is 1 geheel en is dun maar stevig. Ik dacht dit voor nu weer vast te zetten met montage kit. Of moet ik houtlijm gebruiken? Iemand ervaring mee?

Ik kan het materiaal niet echt plaatsen maar het is redelijk dik dus ik twijfel waarmee ik het het beste vast kan zetten. Het laat echt los als 1 geheel. Als je het niet weet dan zie je niet eens dat het los zit..
Foto?

Als het puur hout is, zou ik altijd houtlijm nemen. Maar hangt van al het materiaal af enz en hoe het eruit ziet, houtlijm, hoewel wit, droogt soort van doorzichtig op ook.

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
sOid schreef op zondag 26 mei 2024 @ 18:35:
Ik wil graag een aanspraak doen op jullie expertise! Ik wil de HWA van m'n balkon naar de tuin vervangen. Zat er vermoedelijk vanaf de bouw in '62 in en zit vol gaten. In de tuin loopt een betonnen rioolbuis waar het geheel op zat aangesloten.

Het roodbruine deel heb ik intussen verwijderd. Maar wat heb ik nou in hemelsnaam nodig om dit allemaal passend te krijgen op die betonnen buis? Een PVC bocht met een of andere mof neem ik aan? Probleem is echter dat het een vrij fors verloop is van de buis vanaf het balkon (mm of 50, niet opgemeten) naar de betonnen buis (smalste stukje is 120mm).

Overigens is een regenton op deze plek onmogelijk (want dat zou wel een gemakkelijke oplossing zijn...)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nou, intussen opgelost! Ik heb een flexibele EPDM-verloopmof gebruikt. Aan de ene kant bevestigd aan de betonnen buis, aan de andere kant op een 110-50mm PVC verloopje. Vanaf daar doorgegaan met de 50mm PVC-buizen die ik nodig had.

Voor de zekerheid de 50mm-buis een cm of 20 door de mof gestoken zodat het water echt direct in de betonnen buis komt ipv de EPDM-mof.

Dank voor de tips!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9HtXhrYvZNeSVlq7ok-hMSxrJOs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IZIjQM4rS7WPyxt4P5YeE55q.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:11
1nsane schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 19:55:
[...]

Foto?

Als het puur hout is, zou ik altijd houtlijm nemen. Maar hangt van al het materiaal af enz en hoe het eruit ziet, houtlijm, hoewel wit, droogt soort van doorzichtig op ook.
Foto had ik helaas even zo snel niet. Maar thx voor je meedenken. Ik ga het morgen even beoordelen.

©2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Zo'n correctiering voor een inbouwdoos; welke kant hoort eigenlijk richting wandcontactdoos, en welke kant naar buiten? En moet dat echt vlak met stucwerk of kan het ook wel wat terugvallen in de muur?
(Maar dus minder diep dan de inbouwdoos :+ )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:03

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Piet91 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 01:49:
Zo'n correctiering voor een inbouwdoos; welke kant hoort eigenlijk richting wandcontactdoos, en welke kant naar buiten? En moet dat echt vlak met stucwerk of kan het ook wel wat terugvallen in de muur?
(Maar dus minder diep dan de inbouwdoos :+ )
Volgens mij is de kant die je ziet op de foto de achterkant, dus kant van de inbouwdoos. Een paar milimeter terugval is prima, meer ook wel maar je komt op een punt dat je je inbouwmateriaal niet meer fijn vast kunt zetten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Beekforel schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 08:41:
[...]

Een paar milimeter terugval is prima, meer ook wel maar je komt op een punt dat je je inbouwmateriaal niet meer fijn vast kunt zetten.
Ook dat valt vaak wel mee. Worst case kun je het klemmen op het stucwerk zelf.

@Piet91 Vergeet niet om ook langere montageboutjes te kopen. Als je een paar van die ringen tegelijk moet gebruiken, zijn de standaardboutjes te kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-09 15:02
Ik moet nog wat afkitwerk doen in de woning, maar weet niet goed welke kit ik daarvoor het beste kan gebruiken.

Vloer bijkeuken
De kieren tussen de marmeren zwart-wit tegels en de dorpel, en de kieren tussen de zwarte plinten en de muur/de tegels moeten afgekit worden.

Vensterbanken
De kieren tussen de houten vensterbanken en de muur/het kozijn moet afgekit worden. De muur heeft een geeltint, de kozijnen zijn RAL 9010.

Welke kit?
Is siliconenkit een goede optie voor de bijkeuken? Schilderen is geen optie daar, dus dan zou ik kunnen gaan voor bijvoorbeeld een transparante of antraciet kit.

In de woonkamer zou ik voor acrylaat kunnen gaan en de kit na afplakken kunnen schilderen met de gele muursaus en RAL9010 verf. Maar ik betwijfel of ik dat mooi strak krijg. Siliconenkit kun je dan weer niet schilderen.
Ik zou ook een acrylaatkit op kleur kunnen kiezen, maar dan vraag ik mij af of die onbeschermde laag na verloop van tijd vies wordt of gaat verkleuren.

Wat is wijsheid?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Tommy The Cat schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 10:24:
Ik moet nog wat afkitwerk doen in de woning, maar weet niet goed welke kit ik daarvoor het beste kan gebruiken.

Vloer bijkeuken
De kieren tussen de marmeren zwart-wit tegels en de dorpel, en de kieren tussen de zwarte plinten en de muur/de tegels moeten afgekit worden.
Ottoseal. Het specifieke productnummer weet ik zo niet.
Vensterbanken
De kieren tussen de houten vensterbanken en de muur/het kozijn moet afgekit worden. De muur heeft een geeltint, de kozijnen zijn RAL 9010.
Acrylaat anti-crack. Ik vind die van Den Braven fijn. Ik raad wel aan om het te overschilderen (eenmaal droog en uitgehard) want op die manier trekt het een stuk minder stof aan.

Vooraf goed ontvetten (vooral bij de tegels) en bij uitstrijken véél sop gebruiken. Gebruik geen sop met citroen oid, want dat schijnt de kit te kunnen aantasten. Verder eerst de horizontale kitnaden doen en daarna pas de verticale. Anders komt er sop op een ondergrond die nog niet is gekit, wat de hechting bevordert.

Als je niet zo geoefend bent: eerst beginnen met acrylaat. Dat is een stuk eenvoudiger dan siliconen e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
Die Ottoseal kende ik nog niet. Een siliconenkit dus.

Heb nog wat Soudal Acryrub CF2 liggen, daar kan ik inmiddels goed mee overweg en zou ik de vensterbanken mee kunnen doen. Wordt dan wel geknooi met schilderen. Kwestie van goed afplakken met frogtape oid, maar er kruipt altijd wat verf onder de plakband.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

sOid schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 20:27:
[...]

Nou, intussen opgelost! Ik heb een flexibele EPDM-verloopmof gebruikt. Aan de ene kant bevestigd aan de betonnen buis, aan de andere kant op een 110-50mm PVC verloopje. Vanaf daar doorgegaan met de 50mm PVC-buizen die ik nodig had.

Voor de zekerheid de 50mm-buis een cm of 20 door de mof gestoken zodat het water echt direct in de betonnen buis komt ipv de EPDM-mof.

Dank voor de tips!

[Afbeelding]
Had je voor de zekerheid niet tot de maailijn door kunnen gezetten met 110/120mm en pas boven de grond die 50mm verjonging?(of er net onder als je dat mooier vind)
Zand en stenen kunnen flink "duwen" en ik ben bang dat jou 50 naar 120 overgang afbreekt in verloop van tijd.
Ook makkelijker met schoon spuiten als er bladervuil in zit.
Een rubber mof als eind. Daar je verjongingsmof in en daar je 50mm in.
Beetje grind over de "verjonginsmof" om te camoufleren klaar.

Als je dan je riool wilt door spuiten om welke reden dan ook hoef je alleen die verjongingsmof er uit te wippen (rubbers sluiting is niet gelijmt) hoge druk rioolslang er in , schoon jassen, terug bouwen klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
copykat schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 11:00:
[...]

Had je voor de zekerheid niet tot de maailijn door kunnen gezetten met 110/120mm en pas boven de grond die 50mm verjonging?(of er net onder als je dat mooier vind)
Zand en stenen kunnen flink "duwen" en ik ben bang dat jou 50 naar 120 overgang afbreekt in verloop van tijd.
Ook makkelijker met schoon spuiten als er bladervuil in zit.
Een rubber mof als eind. Daar je verjongingsmof in en daar je 50mm in.
Beetje grind over de "verjonginsmof" om te camoufleren klaar.

Als je dan je riool wilt door spuiten om welke reden dan ook hoef je alleen die verjongingsmof er uit te wippen (rubbers sluiting is niet gelijmt) hoge druk rioolslang er in , schoon jassen, terug bouwen klaar.
Ik snap je punt maar het is allemaal niet zo spannend dit. Het gaat om afwatering van een balkonnetje van pakweg 3m2, verder niet. De dakgoot zit op een andere buis. Daarnaast zit verderop in de tuin nog een grote (120mm oid) put aangesloten op dezelfde betonnen rioleringsleiding. En in de voortuin heb ik ook nog zo'n draaidop op de riolering zitten die gemakkelijk is los te halen als het doorgespoten moet worden.

Mbt afbreken; daar ben ik niet zo bang voor eigenlijk. En mocht dat gebeuren dan lijkt het me nog geen ramp omdat die 50mm buis dus een flink stuk in die betonnen buis steekt. Uiteraard heb ik bij het vullen van het gat de ruimte onder de leidingen goed opgevuld en aangeklopt zodat het geheel voldoende ondersteuning heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

sOid schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 09:03:
[...]

@Piet91 Vergeet niet om ook langere montageboutjes te kopen. Als je een paar van die ringen tegelijk moet gebruiken, zijn de standaardboutjes te kort.
Zo'n kabelschoen tang en boutjes knipper is ook goud.
Veel schonere kniplijn dan je zijknipper of ijzerzaagje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
copykat schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 11:09:
[...]

Zo'n kabelschoen tang en boutjes knipper is ook goud.
Veel schonere kniplijn dan je zijknipper of ijzerzaagje.
Omg kun je daar boutjes mee knippen?! Haha. Dit had ik 4 jaar eerder moeten weten |:(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

sOid schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 11:10:
[...]

Omg kun je daar boutjes mee knippen?! Haha. Dit had ik 4 jaar eerder moeten weten |:(
_O-

Ja daar zijn die 5 gaten om het scharnierpunt voor.
1 kant heeft een spoed waar je je boutje in draait en de andere kant knipt.
Mooie vlakke schone afkortknip.

d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
copykat schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 11:14:
[...]

_O-

Ja daar zijn die 5 gaten om het scharnierpunt voor.
1 kant heeft een spoed waar je je boutje in draait en de andere kant knipt.
Mooie vlakke schone afkortknip.

d:)b
En ik maar kutten met een platbektang in de ene hand en een dremel in de andere hand :+

Maar goed, weer een 'trucje' voor in de mentale gereedschapskist. Dank ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweetdude
  • Laatst online: 15:42
[Afbeelding]

Om je wat gemoedsrust te geven, aangezien je nogal angstig bent voor asbest. Dat is onterecht, in vloerbedekking is dat volgens mij nooit gebruikt. Wel vroeger in vinyl.
https://www.milieu-contro...bedekking-milieu-control/

Wat jij hebt is goedkope vloerbedekking met de rubberen achterkant die vergaan is (bij je eerste vraag)
en jutte rug in je tweede vraag. ;)
En asbest kan in principe weinig kwaad zolang je het heel laat. ga je het breken (minder erg) of zagen (grotere kans) gaat er stof vrijkomen met vezels.
Je ziet het wel vaker terug komen in daken waarbij ze grijze platen hebben gebruikt met cement en asbest erin. Maar ook hierin is de verhouding asbest/ cement relatief laag en ongevaarlijk zolang het heel blijft.
De meeste gemeentes nemen het ook gewoon in bij de mileuperrons als het goed is ingepakt in plastic die je ook weer gratis krijgt bij de gemeentes.

[ Voor 4% gewijzigd door sweetdude op 01-06-2024 11:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sweetdude
sOid schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 20:27:
[...]

Dank voor de tips!

[Afbeelding]
Deze "betonnen" buis is wel eentje om op een toekomstig aan te pakken kluslijst te zetten. Dit is zo te zien eentje waar ze nog asbest in verwerkt hebben.
https://www.asbestlatenverwijderen.net/asbest-rioleringen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
TGEN schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 08:35:
Heb deze ook aangeschaft en vandaag opgehangen. Prima te doen!
Valt me wel op dat deze kleiner is dan de Buva Vital Air System. Mag wel aannemen dat de ventilatie capaciteit wel gelijk (of beter) is? Wel heerlijk om een stille box te hebben.
De zenders waren ook niet lastig te koppelen. Wel jammer dat ik nu niet kan zien in welke stand hij staat. De Buva had twee zenders met een schermpje, zodat duidelijk was waar hij op draaide. Aangezien de box zo stil is hoor ik beneden niet of hij aanslaat.

En hoe werkt die vochtsensor eigenlijk? Gaat dat pas werken als er bijv vochtige lucht uit de badkamer via de afzuigbuizen bij de unit komt? Hoe goed kan ik daar op vertrouwen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aurum
  • Laatst online: 14:02
Tommy The Cat schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 10:24:

Vloer bijkeuken

Vensterbanken

Welke kit?
Is siliconenkit een goede optie voor de bijkeuken? Schilderen is geen optie daar, dus dan zou ik kunnen gaan voor bijvoorbeeld een transparante of antraciet kit.

In de woonkamer zou ik voor acrylaat kunnen gaan en de kit na afplakken kunnen schilderen met de gele muursaus en RAL9010 verf. Maar ik betwijfel of ik dat mooi strak krijg. Siliconenkit kun je dan weer niet schilderen.
Ik zou ook een acrylaatkit op kleur kunnen kiezen, maar dan vraag ik mij af of die onbeschermde laag na verloop van tijd vies wordt of gaat verkleuren.

Wat is wijsheid?
Siliconen kit kan je gebruiken tussen dorpel en tegel, daar ga je niet schilderen dus geen probleem. Ik zou adviseren om geen sopwater te gebruiken omdat je wel de kans loopt op slechtere hechting op je tegels. Ik weet dat half de wereld het zo doet maar ik ben er altijd wat huiverig voor. Gewoon genoeg kit en zo'n schraper in de juiste hoek en dan in 1 keer netjes rechttrekken doet het net zo goed zonder sop.

Verder heb ik van ottoseal ral9010 acrylaat kit gekocht, ja het trekt wat meer stof aan maar tot op heden nogsteeds netjes (1,5 jaar geleden gekit) en scheelt weer met schilderen. Ik had bedacht dat als ik de muren na x aantal jaar weer een nieuw kleurtje geef dat ik dan de kit wel weer meeschilder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommy The Cat
Inderdaad, enkel een natte kitspatel werkt voor mij ook prima. Om dezelfde reden gebruik ik geen afwasmiddel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsiegmund
  • Laatst online: 16:44
Ik zoek een goed idee om wat hout te verbinden. Het gaat om een tafelblad van (ik geef toe, nogal forse) balken van 6.5x19mm. In de lengte verbind ik de boel met latten van onderen, maar op de kopse kanten wil ik er nog een balk overdwars tegenaan zetten.

Wat ik zelf heb overwogen:
  • Ik heb gekeken om een plank eronder te schroeven, maar dan kun je er aan de bovenkant niet op hangen zonder dat het eng wordt.
  • Ik zou twee dikkere balken kunnen schroeven onder de hoeken, dat zou qua stevigheid denk ik wel voldoende zijn maar dan heb je weer dikkere stukken onder het blad die mogelijk ook nog in het zicht komen en dat laatst wil ik zeker niet.
  • Ik heb mijn pocket hole jig geprobeerd om er langs onderen schroeven in te zetten (op een proefstuk...), maar ook dan kun je er aan de bovenkant niet op hangen zonder dat de boel open gaat staan en er uiteindelijk dingen stuk gaan vermoed ik.
Mijn huidige plan is om een aluminium buis te halen van 20mm en dan op 3 plekken met de speedboor aan beide kanten een gat te boren waar die buis in verdwijnt. Dan heb ik voldoende aan een simpel stripje aan de onderkant om ervoor te zorgen dat de balk niet meer van z'n plek kan en wordt de stevigheid door die buis verzorgd.

Mis ik nog een betere optie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KUdtMaVkN6K3U9jfUO2VC6fb-XE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tx7LkhsW18JZ5l8flCQ7ZycU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sweetdude
jsiegmund schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 16:46:
Ik zoek een goed idee om wat hout te verbinden. Het gaat om een tafelblad van (ik geef toe, nogal forse) balken van 6.5x19mm. In de lengte verbind ik de boel met latten van onderen, maar op de kopse kanten wil ik er nog een balk overdwars tegenaan zetten.

• Ik heb gekeken om een plank eronder te schroeven, maar dan kun je er aan de bovenkant niet op hangen zonder dat het eng wordt.
  • Ik zou twee dikkere balken kunnen schroeven onder de hoeken, dat zou qua stevigheid denk ik wel voldoende zijn maar dan heb je weer dikkere stukken onder het blad die mogelijk ook nog in het zicht komen en dat laatst wil ik zeker niet.
  • Ik heb mijn pocket hole jig geprobeerd om er langs onderen schroeven in te zetten (op een proefstuk...), maar ook dan kun je er aan de bovenkant niet op hangen zonder dat de boel open gaat staan en er uiteindelijk dingen stuk gaan vermoed ik.
Mijn huidige plan is om een aluminium buis te halen van 20mm en dan op 3 plekken met de speedboor aan beide kanten een gat te boren waar die buis in verdwijnt. Dan heb ik voldoende aan een simpel stripje aan de onderkant om ervoor te zorgen dat de balk niet meer van z'n plek kan en wordt de stevigheid door die buis verzorgd.

[Afbeelding]
De meest nette oplossing voor zo'n mooi werkstuk is een pen-gat verbinding.
https://www.houtbewerking...ingen/pen-gat-verbinding/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco1994
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 19:16
jsiegmund schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 16:46:

[Afbeelding]
Ik zou hier kiezen voor dikke lange deuvels en goed verlijmen met adequate klemmen. Als je echt voor overkill gaat zou je er nog metalen strips onder kunnen schroeven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsiegmund
  • Laatst online: 16:44
Marco1994 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 19:22:
[...]

Ik zou hier kiezen voor dikke lange deuvels en goed verlijmen met adequate klemmen. Als je echt voor overkill gaat zou je er nog metalen strips onder kunnen schroeven
Ik heb deuvels overwogen, maar heb slechte ervaringen met standaard deuvels voor gebruik buiten. Die rotten snel weg. Dus dan zou ik ergens betere deuvels vandaan moeten kunnen halen die het wel uithouden. Op die manier kwam ik bij het idee van een aluminium buisje.
sweetdude schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 19:18:
[...]

De meest nette oplossing voor zo'n mooi werkstuk is een pen-gat verbinding.
https://www.houtbewerking...ingen/pen-gat-verbinding/
Ja dat is inderdaad ook mooi. Ik heb nog een stukje resthout liggen waar ik op zich de pennen van zou kunnen maken. Wel een tijdrovend(er) klusje en tijd is nu juist een van die dingen waar ik altijd te weinig van heb liggen :+

[ Voor 31% gewijzigd door jsiegmund op 01-06-2024 20:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Beekforel schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 08:41:
Volgens mij is de kant die je ziet op de foto de achterkant, dus kant van de inbouwdoos. Een paar milimeter terugval is prima, meer ook wel maar je komt op een punt dat je je inbouwmateriaal niet meer fijn vast kunt zetten.
sOid schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 09:03:

Thanks.
Hielp familie bij aansluiten van de wandcontactdozen in hun nieuwbouwwoning.
Alle benodigde spullen waren er wel, geleverd door de elektricien (inclusief langere boutjes; waarom zijn die nog niet torx o.i.d.! }:|
Kom je er achter hoeveel wandcontactdozen een moderne woning heeft...
Later nog een keer monteren (vastschroeven); dat wordt proppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barada
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17-09 11:09
Na een offerte van 4800,- om de riolering in onze voortuin te vervangen (ong. 5 meter) heb ik besloten om het zelf te doen. Heb er 2 dagen voor ingepland.
Ik wil de eerste dag gebruiken om zoveel mogelijk af te graven zodat ik kan kijken wat er precies mis is en uitzoeken hoe dit op te lossen. Dan de 2e dag alles verder goed afgraven, en met nieuw materiaal van de warmteservice alles vervangen.
Ben redelijk handig maar heb dit nog nooit gedaan. Zijn er nog dingen waar ik rekening mee moet houden of goed op moet letten?

Ik heb een camerainspectie laten doen na verstopping, en er zit een verzakking/breuk meteen na de gevel aan de buitenkant + wortels op 2 plekken door de leiding. De verzakking wordt het interessants. Hopelijk kan ik het met een steek- of schuifmof oplossen, evt door die binnenshuis al te plaatsen, of wellicht moet ik met een reparatiemof aan de gang. Via de kruipruimte zie ik een groot betonblok onder het halletje waar de leiding doorheen gaat. Hopelijk is die niet meegestort en kan ik die vervangen.
Pagina: 1 ... 385 ... 466 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/