[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 386 ... 466 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:51
jsiegmund schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 20:53:
[...]

Ja dat is inderdaad ook mooi. Ik heb nog een stukje resthout liggen waar ik op zich de pennen van zou kunnen maken. Wel een tijdrovend(er) klusje en tijd is nu juist een van die dingen waar ik altijd te weinig van heb liggen :+
Je kan toch ook een schaaflat kopen in de juiste maat? Dan hoef je alleen maar aan beide kanten gaten te maken(boormachine paar keer prikken en dan met een beitel afmaken).

Of wellicht aan de onderkant van de planken een sleuf frezen waar een schaaflat in past en die er dan in lijmen?

Ronde stok van hardhout is overal wel te vinden. Maar dat is net zoals goede deuvels van beuken gemaakt. Je zou zeggen dat dit lang moet meegaan.

[ Voor 10% gewijzigd door LED-Maniak op 02-06-2024 18:08 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23:19
Barada schreef op zondag 2 juni 2024 @ 17:45:

Ben redelijk handig maar heb dit nog nooit gedaan. Zijn er nog dingen waar ik rekening mee moet houden of goed op moet letten?

Ik heb een camerainspectie laten doen na verstopping, en er zit een verzakking/breuk meteen na de gevel aan de buitenkant + wortels op 2 plekken door de leiding. De verzakking wordt het interessants. Hopelijk kan ik het met een steek- of schuifmof oplossen, evt door die binnenshuis al te plaatsen, of wellicht moet ik met een reparatiemof aan de gang.
Verzakkingen gebeuren meestal, eigenlijk altijd, buiten omdat de grond inklinkt en het huis, dat onderheid is, blijft staan.
Los het dus buiten op.
Daar zijn diverse oplossingen voor, van zettingsmoffen tot flexibele buizen.
De Warmteservice kan je daar verder bij helpen.

Let op dat je voor buitenriolering liever een sterkere klasse neemt dan binnenriolering, SN8 heeft een dikkere wanddikte dan SN4.
Vaak is SN4 ook voldoende maar SN8 kan twee keer zoveel gronddruk aan voordat het vervormt.
En persoonlijk, omdat het ingegraven wordt, zou ik geen gerecyclede buis/hulpstukken nemen maar van "vers" PVC.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 20:24
In mijn woning heb ik een aantal draai/kiepramen met hangsluitwerk wat niet helemaal meer naar beneden wilt bijv om af te sluiten, zie onderstaande foto.
Iemand een idee hoe ik dit het beste kan oplossen zonder nieuwe draai/kiepramen of kozijnen te moeten aanschaffen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GTIw-uPravY6Twi8C5tT3_gUL3I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/X4UVLRhkIyBfBEjjaaQCLHV9.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joove
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:27
BaBoK schreef op zondag 2 juni 2024 @ 20:35:
In mijn woning heb ik een aantal draai/kiepramen met hangsluitwerk wat niet helemaal meer naar beneden wilt bijv om af te sluiten, zie onderstaande foto.
Iemand een idee hoe ik dit het beste kan oplossen zonder nieuwe draai/kiepramen of kozijnen te moeten aanschaffen?
Lees de handleiding van het raambeslag. Weet je weke je hebt? Anders op de kopse kant van het draaikiepraam kijken.

Ik heb bij mijn Winkhaus ActivPilot Select beslag rondom palletjes zitten die asymmetrisch zijn en waarmee ik het knellen kan aanpassen door ze om hun as te draaien. Dan kan ik het klemmen met en zonder horren aanpassen en de hendel altijd naar beneden krijgen. Anders heeft het beslag nog meer instel mogelijkheden die in de handleiding staan, maar die heb ik nog niet nodig gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
Joove schreef op zondag 2 juni 2024 @ 20:49:
[...]

Lees de handleiding van het raambeslag. Weet je weke je hebt? Anders op de kopse kant van het draaikiepraam kijken.

Ik heb bij mijn Winkhaus ActivPilot Select beslag rondom palletjes zitten die asymmetrisch zijn en waarmee ik het knellen kan aanpassen door ze om hun as te draaien. Dan kan ik het klemmen met en zonder horren aanpassen en de hendel altijd naar beneden krijgen. Anders heeft het beslag nog meer instel mogelijkheden die in de handleiding staan, maar die heb ik nog niet nodig gehad.
Kozijnen zijn uit 1993 en we zijn niet de eerste bewoners van het pand dus geen handleiding etc meer helaas.
Ik ga eens kijken of ik iets aan de binnenkant van de ramen kan vinden verder..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Det
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:23

Det

jsiegmund schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 20:53:
[...]

Ja dat is inderdaad ook mooi. Ik heb nog een stukje resthout liggen waar ik op zich de pennen van zou kunnen maken. Wel een tijdrovend(er) klusje en tijd is nu juist een van die dingen waar ik altijd te weinig van heb liggen :+
Je kunt ook pennen van b.v. eiken nemen. Deze zaak heeft zo te zien rondhout in allerlei maten en houtsoorten.

Ik heb een tijd terug een soortgelijke oplossing gebruikt. Ik heb door en door geboord met een slangenboor (dan krijgt je echt rechte gaten in tegenstelling tot een speedboor!), gaten en pennen dun gesmeerd met houtlijm en de pennen er in geklopt. Na het drogen de uitstekende stukken pen afzagen en de zaak glad afwerken. Mijn werkstuk werd geschilderd dus dan zag je er niets meer van, ik vermoed dat jij blank af wil werken dus zul je wel wat houtkleur verschil zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BaBoK
Meer als dit kan ik ook niet herleiden vanaf de verschillende draai-kiep ramen.
Help:)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W3WpuTGzEihb3m68d0bj_1u3U-s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZzHEbUC5ATJplgMqO42PbykG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BipKRL6lG182IEX2kVVne7lJ-lo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f5cOGdEaruSFWkfMOyXfbWJS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sp8qfa5ieJ_QsP0cbe8mHiy1bI0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fGGldT6XjtOmPHko9pwuXHuB.jpg?f=fotoalbum_large

Bovenkant raam met scharnier
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gF_DBjDDO_SdzPDj3PFncwmoqP8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QBcbgYLkhl0fP1YziqfGsC23.jpg?f=fotoalbum_large

Onderkant raam met scharnier
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_d4OX3CJCrTap1DZkXoEMlIlY7k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EXkMQc4DdOb2i4EnobcXq1nI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door BaBoK op 02-06-2024 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sumpie
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-05 06:46
sweetdude schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 11:47:
[...]

Om je wat gemoedsrust te geven, aangezien je nogal angstig bent voor asbest. Dat is onterecht, in vloerbedekking is dat volgens mij nooit gebruikt. Wel vroeger in vinyl.
https://www.milieu-contro...bedekking-milieu-control/

Wat jij hebt is goedkope vloerbedekking met de rubberen achterkant die vergaan is (bij je eerste vraag)
en jutte rug in je tweede vraag. ;)
En asbest kan in principe weinig kwaad zolang je het heel laat. ga je het breken (minder erg) of zagen (grotere kans) gaat er stof vrijkomen met vezels.
Je ziet het wel vaker terug komen in daken waarbij ze grijze platen hebben gebruikt met cement en asbest erin. Maar ook hierin is de verhouding asbest/ cement relatief laag en ongevaarlijk zolang het heel blijft.
De meeste gemeentes nemen het ook gewoon in bij de mileuperrons als het goed is ingepakt in plastic die je ook weer gratis krijgt bij de gemeentes.
Vloerbekleding niet nee maar mogelijk wel in lijm om het tapijt vast te maken. Dat zijn zeg maar die vierkante tegels aan de rand. Maar ik vermoedt dat het inderdaad niks is.
Ga me wel nog zo’n testkit aanschaffen just in case en voor toekomst doeleinden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jsiegmund
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-09 16:44
Det schreef op zondag 2 juni 2024 @ 21:25:
[...]

Je kunt ook pennen van b.v. eiken nemen. Deze zaak heeft zo te zien rondhout in allerlei maten en houtsoorten.

Ik heb een tijd terug een soortgelijke oplossing gebruikt. Ik heb door en door geboord met een slangenboor (dan krijgt je echt rechte gaten in tegenstelling tot een speedboor!), gaten en pennen dun gesmeerd met houtlijm en de pennen er in geklopt. Na het drogen de uitstekende stukken pen afzagen en de zaak glad afwerken. Mijn werkstuk werd geschilderd dus dan zag je er niets meer van, ik vermoed dat jij blank af wil werken dus zul je wel wat houtkleur verschil zien.
Uiteindelijk toch voor het aluminium buisje gegaan. Pen/gat doe ik de volgende keer maar dat kost echt veel meer tijd. En om iets te gaan bestellen kostte me ook te lang, wilde vandaag aan de slag :)

Kon nu met slangenboor een gat 20mm boren, buisje erin met wat lijm en een beetje kloppen, klaar. Trouwens niet door-en-door geboord dus buisje zie je sowieso niks meer van straks. Moet de boel nog even beitsen en dan post ik nog wel een foto van het eindresultaat!

[ Voor 3% gewijzigd door jsiegmund op 02-06-2024 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
...... Zijn er nog dingen waar ik rekening mee moet houden of goed op moet letten?
Uitkijken dat je bij het graven niets raakt.

En als je toch aan het graven bent eventuele nieuwe kabels of kabelgoot voor laadpaal e.d. meteen leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

BaBoK schreef op zondag 2 juni 2024 @ 20:35:

[Afbeelding]
Yes, herkenbaar, heb ik hier ook.

Kwam er bij mij op neer dat de sloten (de schuivende delen bedoel ik zoals op je eerste foto) niet lekker in hun sluitkom gleden en je de klink dus niet ver genoeg krijgt. Ik heb die sluitkom zo goed als het ging bijgesteld (schroefjes los, beetje ruimte maken in het kozijn enz) om ze weer netjes te laten sluiten. Bij mijn kozijnen zitten aan beide zijkanten en aan de bovenkant zo'n sluiting (draaikiep ramen) en die moeten dus allemaal op de juiste plek zitten.

Draai de schroeven in de kommen in het kozijn (dus niet in je raam zelf) maar eens een beetje los en kijk of dat je probleem oplost.

Aan het sluitwerk op het raam zelf kan je bijna niets stellen.

[ Voor 4% gewijzigd door PaT op 02-06-2024 22:09 ]

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Det
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:23

Det

jsiegmund schreef op zondag 2 juni 2024 @ 21:56:
[...]
Trouwens niet door-en-door geboord dus buisje zie je sowieso niks meer van straks.
Even voor mijn nieuwsgierigheid/onbenulligheid, hoe heb je dan de gaten exact op de juiste plaats geboord? Ik snap dat een truukje kan doen (b.v. een spijker zonder kop tussen beide balken en dan aandrukken en op de plaats van de markering boren) maar hoe doe je dat heel exact zodat het alu buisje netjes past en de eindbalk toch precies gelijk oplijnt met de rest van de balken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-09 16:46
Na een offerte van 4800,- om de riolering in onze voortuin te vervangen (ong. 5 meter) heb ik besloten om het zelf te doen. Heb er 2 dagen voor ingepland.
Ik wil de eerste dag gebruiken om zoveel mogelijk af te graven zodat ik kan kijken wat er precies mis is en uitzoeken hoe dit op te lossen. Dan de 2e dag alles verder goed afgraven, en met nieuw materiaal van de warmteservice alles vervangen.
Ben redelijk handig maar heb dit nog nooit gedaan. Zijn er nog dingen waar ik rekening mee moet houden of goed op moet letten?

Ik heb een camerainspectie laten doen na verstopping, en er zit een verzakking/breuk meteen na de gevel aan de buitenkant + wortels op 2 plekken door de leiding. De verzakking wordt het interessants. Hopelijk kan ik het met een steek- of schuifmof oplossen, evt door die binnenshuis al te plaatsen, of wellicht moet ik met een reparatiemof aan de gang. Via de kruipruimte zie ik een groot betonblok onder het halletje waar de leiding doorheen gaat. Hopelijk is die niet meegestort en kan ik die vervangen.
4800 hoe verzinnen ze het :o

Is prima zelf te doen. Afhankelijk van het bouwjaar van je woning, moet je wel rekening houden met asbestbuizen. Gresbuizen (niet gevaarlijk) kunnen ook, ik weet alleen niet of je daar een standaardmaat op kunt aansluiten (maar anders weet de Warmteservice e.d. vast wel raad).

En inderdaad opletten met kabels. Je kunt eventueel een Klic-verzoek doen, krijg je voor een tientje oid te zien waar de kabels zouden moeten lopen. (Melden hoeft pas als je machinaal gaat graven)

Oh ja, en smeer de rubbers van de steek/schuifmoffen een beetje in met vaseline: dan glijden de buizen er zo in, zonder kans dat je het rubber eruit drukt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Laatst online: 00:51
Zwartoog schreef op zondag 2 juni 2024 @ 23:32:
[...]

Nou, laatst werd er hier in de straat een verstopte/gebroken rioolbuis gerepareerd. Ik snap die prijs wel.
In de woonwijk, rustige straat.

1 verkeersregelaar
1 graafmachine met operator
1 opzichter
1 man met de schop
1 extra man met de schop

Ze zijn van 8 tot 4 bezig geweest om een gat van 0.5x0.5 meter te graven, minder dan een meter diep, een mof te plaatsen en het gat weer te dichten. Das dus 40 manuren _O- De mannen hadden het prima naar hun zin in het zonnetje. Riool was dag er voor al leeg gezogen en klaar gemaakt, dus dat kon het niet zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door LED-Maniak op 03-06-2024 00:10 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Waar heb je deze planken vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-09 16:46
LED-Maniak schreef op maandag 3 juni 2024 @ 00:09:
[...]

Nou, laatst werd er hier in de straat een verstopte/gebroken rioolbuis gerepareerd. Ik snap die prijs wel.
In de woonwijk, rustige straat.

1 verkeersregelaar
1 graafmachine met operator
1 opzichter
1 man met de schop
1 extra man met de schop

Ze zijn van 8 tot 4 bezig geweest om een gat van 0.5x0.5 meter te graven, minder dan een meter diep, een mof te plaatsen en het gat weer te dichten. Das dus 40 manuren _O- De mannen hadden het prima naar hun zin in het zonnetje. Riool was dag er voor al leeg gezogen en klaar gemaakt, dus dat kon het niet zijn.
Mja, dat is dan de straat, niet in iemands tuin. Maar idd, 5 meter zullen ze machinaal willen doen (geef ze geen ongelijk), en dan heb je 2 man nodig. Maar dan nog erg veel geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 21:36

TGEN

Hmmmx_

Goofyduck384 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 13:42:
[...]

Heb deze ook aangeschaft en vandaag opgehangen. Prima te doen!
Valt me wel op dat deze kleiner is dan de Buva Vital Air System. Mag wel aannemen dat de ventilatie capaciteit wel gelijk (of beter) is? Wel heerlijk om een stille box te hebben.
De zenders waren ook niet lastig te koppelen. Wel jammer dat ik nu niet kan zien in welke stand hij staat. De Buva had twee zenders met een schermpje, zodat duidelijk was waar hij op draaide. Aangezien de box zo stil is hoor ik beneden niet of hij aanslaat.

En hoe werkt die vochtsensor eigenlijk? Gaat dat pas werken als er bijv vochtige lucht uit de badkamer via de afzuigbuizen bij de unit komt? Hoe goed kan ik daar op vertrouwen?
Mooi! De CVE-S Eco kan je geloof ik in 325 m³/u en 415 m³/u varianten krijgen. De vochtsensor zit in de unit, dus zodra deze vochtige lucht detecteert gaat hij harder zuigen. Bij ons is dit vrijwel direct nadat we de douche openzetten, maar daar zit maar ~4 meter kanaal tussen :).

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03:46
Ferra schreef op maandag 3 juni 2024 @ 07:04:
[...]

Waar heb je deze planken vandaan?
Het was een oud eiken tafelblad wat ik uit een container getrokken heb: loewie1984 in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6"

Maar in principe kun je iedere massieve eiken salontafel voor een habbekrats van marktplaats aftrekken.
De oli is Rubbio Monocoat Charcoal

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 06:11
Dag allen, korte vraag:
Wij hebben in de woonkamer afwasbare verf op de muur (half/half)
Het is een strak gestucte muur bovenkant wit onderkant dus groen.
(afbeelding ter illustratie)
Afbeeldingslocatie: https://www.welke.nl/cache/crop/680/auto/photo/90/78/3/Leuk-effect-een-half-geschilderde-muur.1381426281-van-suuuzann_Bc3EtZ5.jpeg

Nu willen wij iets anders. De vraag is of we over deze afwasbare groen verf kunnen latexen of gaat dit niet werken? Zo niet, wat is dan de beste aanpak om deze muur weer wit te krijgen?

Zelf ben ik bang dat je het verschil blijft zien op de muur namelijk. Zeker ook omdat de horizontale overgang (tussen groen en wit) voelbaar is (randje waar je met je nagel tegenaan kan tikken zeg maar)

Verneem heel graag wat tips en trics van de experts ;)

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:38

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

hk12nl schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 19:37:
Bij mijn ouders in de keuken laat het fineer(?) wat om de frontjes van de keuken los bij de koelkast. Het is 1 geheel en is dun maar stevig. Ik dacht dit voor nu weer vast te zetten met montage kit. Of moet ik houtlijm gebruiken? Iemand ervaring mee?

Ik kan het materiaal niet echt plaatsen maar het is redelijk dik dus ik twijfel waarmee ik het het beste vast kan zetten. Het laat echt los als 1 geheel. Als je het niet weet dan zie je niet eens dat het los zit..
Frencken laklijm is je vriend.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barada
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17-09 11:09
Zwartoog schreef op zondag 2 juni 2024 @ 23:32:
[...]

Is prima zelf te doen. Afhankelijk van het bouwjaar van je woning, moet je wel rekening houden met asbestbuizen. Gresbuizen (niet gevaarlijk) kunnen ook, ik weet alleen niet of je daar een standaardmaat op kunt aansluiten (maar anders weet de Warmteservice e.d. vast wel raad).

En inderdaad opletten met kabels. Je kunt eventueel een Klic-verzoek doen, krijg je voor een tientje oid te zien waar de kabels zouden moeten lopen. (Melden hoeft pas als je machinaal gaat graven)

Oh ja, en smeer de rubbers van de steek/schuifmoffen een beetje in met vaseline: dan glijden de buizen er zo in, zonder kans dat je het rubber eruit drukt.
Offerte was voor 2 dagen. Ik vermoed dat ze met z’n tweeen komen en met een graafmachine. Wie weet zelfs met mobiel toilet.
Klik-melding heb ik al gedaan, om een overzicht van andere kabels en leidingen te hebben. Leek me wel slim.
Goeie tip van de vaseline!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 20:57
Ik wil nog een paar stukjes opnieuw stuccen op de muur, voornamelijk op de plekken waar radiators hangen.
Nou twijfel ik een beetje aan welke stucprimer ik moet nemen:

https://www.hornbach.nl/p/knauf-stucprimer-1-kg/5004473/
https://www.hornbach.nl/p/knauf-betokontakt-1-kg/5004475/

Ik gok dat het kalkzandsteen is wat erachter zit, dan zou ik de gele moeten hebben, maar er zitten ook nog restanten van oud schilderwerk, dan moet ik de groene weer pakken.
Komt dit echt allemaal zo nauw, of kan ik gewoon de gele pakken? :?

Ik heb bij de Hornbach de stucpasta gehaald, dat is voor zover ik kan zien geen succes, wat een dun spul is dat, in het verleden had ik de KNAUF Fill en Finish van de Bouwmaat, deze was veel steviger, maar helaas geen Bouwmaat meer in de buurt en de Hornbach heeft deze ook niet op voorraad.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17-09 12:40
Met dank aan de adviezen hier hebben wij na een weekend buffelen onze schutting vervangen voor een nieuwe. Moeten nog een paar kleine dingen afronden, maar het gros is klaar.
Toch fijn om af en toe wat input te krijgen van mensen met meer ervaring _/-\o_
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FVR8yeL8a2pPAYVrlOU4bBlIhf0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UsbGJpNSsGRaF9NRO2Zr6LCP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kindapaas
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:11
Ik wilde hier geen apart topic voor openen aangezien het een kleine vraag is - maar wat zouden jullie aanraden in mijn geval?

Afgelopen herfst hebben wij nieuwe kozijnen/deuren gekregen die in grondverf zijn afgeleverd. Is het handig om deze nogmaals in de grondverf te zetten en daarna af te lakken? Of maak ik het daarmee mijzelf te moeilijk en zeggen jullie licht opschuren en gelijk aflakken? Win ik er iets mee om nogmaals in de grondverf te zetten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EIFd4V_XuZrR_JM0b4xOtRhLZt0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zuh3b3ZzxrABI9ZyKt1vOjMG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• einz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:03
Het lijkt mij dat dat niet nodig is. Ik zou het overigens wel ontvetten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-09 21:52
TGEN schreef op maandag 3 juni 2024 @ 08:13:
Mooi! De CVE-S Eco kan je geloof ik in 325 m³/u en 415 m³/u varianten krijgen. De vochtsensor zit in de unit, dus zodra deze vochtige lucht detecteert gaat hij harder zuigen. Bij ons is dit vrijwel direct nadat we de douche openzetten, maar daar zit maar ~4 meter kanaal tussen :).
Ik heb de variant van 325 m3/u. Maar het is gewoon lastig in te schatten of hij goed werkt, je hoort hem zo goed als niet (in vergelijking met de oude Buva die ik had. En een harder geluid voelt dan als harder ventileren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
Ik ben van plan om nieuwe deurklinken te kopen voor de deuren in mijn huis. Tegelijkertijd wil ik ook nieuwe binnendeuren installeren. Een belangrijk punt voor mij is dat de deurklinken stevig moeten zitten, zonder speling. Maakt het in dit geval uit of ik kies voor honingraatdeuren of massieve deuren om dit probleem te voorkomen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jannibal23
  • Laatst online: 06:36
Nee dat maakt niet uit.

Maar qua gevoel of je een deur in handen hebt die stevig is, die body heeft, maakt het dan wel weer uit mijn inziens. Dan voelt een massieve deur een stuk degelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Laatst online: 11-09 20:25

Metalfreak

Hoije woh!

Ik heb een nieuwe keuken besteld. Nu ben ik op zoek naar een vakman om o.a. het stucwerk en wat electra verplaatsen te doen. Ik dacht dan kan die meteen ook een muurtje opnieuw opbouwen. Maar toen kreeg ik een offerte (na drie keer aandringen) die ik echt qua prijs een beetje absurd vind en waarbij niet eens gespecificeerd staat wat ik er nu precies voor krijg of hoe lang ze denken nodig te hebben. Andere bedrijven reageren niet eens... Dus ik denk dan ga ik het maar zelf doen en laat ik een stucadoor wel los komen, dat lijkt me nog wel enigszins haalbaar/vindbaar.

Maar nu had ik een vraag over het opnieuw opbouwen van een kolom achter een hoek van de keuken. Deze is nu gemaakt van spaanplaat waarop gewoon gestuct is, maar aan de achterkant van de keuken is die gewoon open. Aangezien de nieuwe keuken wat minder hoog is, lijkt het me het beste om die spaanplaten eruit te breken en die kolom opnieuw op te bouwen. Is dat te doen met cellenbetonblokken? De kolom is dan wel kleiner dan een normale cellenbetonblok lang is. Qua maatvooering van de keuken is deze kolom wel nodig.

Het gaat dus om de onderstaande kolom:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4xKO_TIWMpjI70vt5P7Amee-f7U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/08xTMFTGkvTHt0ZYKq8eo0sr.jpg?f=fotoalbum_large

De rode lijn is waar wel al een muurtje staat en de muren met de blauwe lijnen zijn dus gewoon spaanplaten tegen rechtopstaande balken geschroefd. De ruimte daarachter is hol. Hoe zouden de ervaren klussers dat hier aanpakken?

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:46

Osxy

Holy crap on a cracker

Metalfreak schreef op maandag 3 juni 2024 @ 22:00:
Ik heb een nieuwe keuken besteld. Nu ben ik op zoek naar een vakman om o.a. het stucwerk en wat electra verplaatsen te doen. Ik dacht dan kan die meteen ook een muurtje opnieuw opbouwen. Maar toen kreeg ik een offerte (na drie keer aandringen) die ik echt qua prijs een beetje absurd vind en waarbij niet eens gespecificeerd staat wat ik er nu precies voor krijg of hoe lang ze denken nodig te hebben. Andere bedrijven reageren niet eens... Dus ik denk dan ga ik het maar zelf doen en laat ik een stucadoor wel los komen, dat lijkt me nog wel enigszins haalbaar/vindbaar.

Maar nu had ik een vraag over het opnieuw opbouwen van een kolom achter een hoek van de keuken. Deze is nu gemaakt van spaanplaat waarop gewoon gestuct is, maar aan de achterkant van de keuken is die gewoon open. Aangezien de nieuwe keuken wat minder hoog is, lijkt het me het beste om die spaanplaten eruit te breken en die kolom opnieuw op te bouwen. Is dat te doen met cellenbetonblokken? De kolom is dan wel kleiner dan een normale cellenbetonblok lang is. Qua maatvooering van de keuken is deze kolom wel nodig.

Het gaat dus om de onderstaande kolom:
[Afbeelding]

De rode lijn is waar wel al een muurtje staat en de muren met de blauwe lijnen zijn dus gewoon spaanplaten tegen rechtopstaande balken geschroefd. De ruimte daarachter is hol. Hoe zouden de ervaren klussers dat hier aanpakken?
Zou persoonlijk gewoon een houtskelet muurtje met gipsplaten opbouwen.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

Osxy schreef op maandag 3 juni 2024 @ 22:25:
[...]

Zou persoonlijk gewoon een houtskelet muurtje met gipsplaten opbouwen.
Daarom kom ik dus even om advies vragen, daar zat ik eerst ook al over te denken, maar dat wordt dan niet te zwak?

(bij de huidige constructie heb ik dat idee overigens nooit gehad)

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Kindapaas schreef op maandag 3 juni 2024 @ 14:10:
Ik wilde hier geen apart topic voor openen aangezien het een kleine vraag is - maar wat zouden jullie aanraden in mijn geval?

Afgelopen herfst hebben wij nieuwe kozijnen/deuren gekregen die in grondverf zijn afgeleverd. Is het handig om deze nogmaals in de grondverf te zetten en daarna af te lakken? Of maak ik het daarmee mijzelf te moeilijk en zeggen jullie licht opschuren en gelijk aflakken? Win ik er iets mee om nogmaals in de grondverf te zetten?

[Afbeelding]
Meningen zijn verschillend. Ik doe het wel omdat ik slechte ervaring heb met de hechting vanuit de fabriek grondverf. Meeste verfwinkels geven dit advies ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:29
FabianGTI schreef op maandag 3 juni 2024 @ 11:25:
Ik wil nog een paar stukjes opnieuw stuccen op de muur, voornamelijk op de plekken waar radiators hangen.
Nou twijfel ik een beetje aan welke stucprimer ik moet nemen:

https://www.hornbach.nl/p/knauf-stucprimer-1-kg/5004473/
https://www.hornbach.nl/p/knauf-betokontakt-1-kg/5004475/

Ik gok dat het kalkzandsteen is wat erachter zit, dan zou ik de gele moeten hebben, maar er zitten ook nog restanten van oud schilderwerk, dan moet ik de groene weer pakken.
Komt dit echt allemaal zo nauw, of kan ik gewoon de gele pakken? :?

Ik heb bij de Hornbach de stucpasta gehaald, dat is voor zover ik kan zien geen succes, wat een dun spul is dat, in het verleden had ik de KNAUF Fill en Finish van de Bouwmaat, deze was veel steviger, maar helaas geen Bouwmaat meer in de buurt en de Hornbach heeft deze ook niet op voorraad.
Ik haal dat spul bij de afbouwmaterialen winkel (tip van stucadoor).

Vaak zit er in de regio wel zo'n zaak, zijn ze dealer van Knauf, en verkopen ze ook aan particulieren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jannibal23
  • Laatst online: 06:36
Metalfreak schreef op maandag 3 juni 2024 @ 22:36:
[...]

Daarom kom ik dus even om advies vragen, daar zat ik eerst ook al over te denken, maar dat wordt dan niet te zwak?

Dubbele laag gipsplaten, extra staander en eventueel osb plaat erachter. Er is van alles te bedenken om het extra stevigheid te geven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:46

Osxy

Holy crap on a cracker

Metalfreak schreef op maandag 3 juni 2024 @ 22:36:
[...]

Als je extra stevigheid wilt en makkelijk dingen wilt kunnen ophangen kan je eenvoudig een laag OSB doen en daarop je gipsplaten.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 21:36

TGEN

Hmmmx_

Goofyduck384 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 16:27:
[...]

Ik heb de variant van 325 m3/u. Maar het is gewoon lastig in te schatten of hij goed werkt, je hoort hem zo goed als niet (in vergelijking met de oude Buva die ik had. En een harder geluid voelt dan als harder ventileren..
Denk dat je dan gewoon naar een CO2-meter moet kijken of hij werkt :).

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

Osxy schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 07:14:
[...]

Als je extra stevigheid wilt en makkelijk dingen wilt kunnen ophangen kan je eenvoudig een laag OSB doen en daarop je gipsplaten.
Kijk, dat ga ik dan ook maar doen. Klinkt inderdaad ook wel makkelijker dan geklooi met cellenbetonblokken. Thanks! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 17-09 18:52

Rzaan

Altijd zoekende

Metalfreak schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 09:34:
[...]

Kijk, dat ga ik dan ook maar doen. Klinkt inderdaad ook wel makkelijker dan geklooi met cellenbetonblokken. Thanks! :)
Wij hebben ook muurtjes van houten staanders, OSB en dan gips. Loeisterk.
Vorige week nog een zware TV aan opgehangen. Geen pluggen of niks nodig gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Rzaan schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 09:45:
[...]

Wij hebben ook muurtjes van houten staanders, OSB en dan gips. Loeisterk.
Vorige week nog een zware TV aan opgehangen. Geen pluggen of niks nodig gehad.
Ik heb een muur van metalstud en gips, hangt een 55'' tv aan die ook nog eens naar buiten kan draaien.

Het had fijn geweest (voor mijn gevoel) als er OSB achter zou zitten maar dit werkt dus ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08-09 10:01
Metalfreak schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 09:34:
[...]

Waarom zou je niet dit gewoon laten staan en alleen het 'gat' dat de nieuwe keuken creëert opvullen? Scheelt je werk, tijd en geld.

PS: Vergeet niet wat elektra te leggen, mocht je op de zijkant van de muur nog een lamp willen ophangen. Je hebt de kans nu als je de boel toch opentrekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

Flans schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 09:53:
[...]

Waarom zou je niet dit gewoon laten staan en alleen het 'gat' dat de nieuwe keuken creëert opvullen? Scheelt je werk, tijd en geld.

PS: Vergeet niet wat elektra te leggen, mocht je op de zijkant van de muur nog een lamp willen ophangen. Je hebt de kans nu als je de boel toch opentrekt.
Omdat ik dan een wandje toch iets smaller moet maken (omdat ik anders niet fatsoenlijk een achterkant aan de kant van de keuken erin krijg) en er een groot gat in zit dat de vorige eigenaar ooit gemaakt heeft voor kabels. Er twee verschillende soorten sierpleister op zit enz. leek het me makkelijker om het gewoon even opnieuw te doen.

Ik moet aan de kant van de keuken inderdaad onderin een extra groep met WCD maken, als dat open is, kan ik ook makkelijker naar de kruipruimte boren om de kabels te trekken, maar dat kan in principe ook wel eenvoudig als de oude keuken weggehaald is omdat dat toch open is.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• venneke
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17-09 17:42
Afgelopen week bezig geweest met het maken van twee vuren schuifdeuren om te gebruiken voor onze compacte inloopkast. Voor het eerst wat van hout gemaakt wat als zichtwerk moest dienen (op een kozijntje e.d. na dan). Was erg leuk om te maken, en ben blij met het resultaat.

Kosten:
Hout: vuren planken, totaal € 120,-.
Noten beits: € 20,-
Komgrepen: € 20,-
Dubbele schuifdeursysteem met softclose: € 170,- (besteld op schuifdeur-totaal.nl)

Nu nog een koof en verlichting binnenin met een bewegingsmelder maken en dan is het klaar :-).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ce-fVXEBdr2_35enLwj6IKgs8uI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1jmrhNvbRKOJeAgJowNDMaCd.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EqGtTeQ05iOSh1EQGQQlIVucecw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7CgczvmwSrNs9yd3q1AVFxuG.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F3BAMoSka0XKAbZKaQZx83c-Rvo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q54deRQUBrEFUK6P4EyaO9xY.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K8Ei6k9Cb9_Z1yWkl5TRLIvqlJc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MpdyvC9NmrIKr5qAVgMZmeVn.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2nkCkJTIvP_jXV7OeflNPeR6m6E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xjWrSuK3pJJnGr5ggKnzn3MA.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gq2iOBnArnZFQFcfA85RJ6MVJYM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EphfjR6CqpqXXLzO2qNkXTrH.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mB2COz9FYxqkxaEh4K2x1ayOaw8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/roy4hY80kZgCnvj055PzVenK.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jsiegmund
Det schreef op zondag 2 juni 2024 @ 22:40:
[...]

Even voor mijn nieuwsgierigheid/onbenulligheid, hoe heb je dan de gaten exact op de juiste plaats geboord? Ik snap dat een truukje kan doen (b.v. een spijker zonder kop tussen beide balken en dan aandrukken en op de plaats van de markering boren) maar hoe doe je dat heel exact zodat het alu buisje netjes past en de eindbalk toch precies gelijk oplijnt met de rest van de balken?
Meten is weten :) Om te beginnen heb ik eerst de gaten op de kopkanten geboord, want daar zorgt de structuur van het hout er voor dat je niet heel nauwkeurig kunt (voor)boren en krijg je dus de grootste (onbedoelde) afwijking. Ik heb gepoogd om alle gaten op dezelfde afstand van de bovenkanten van iedere balk te houden aangezien het het belangrijkste is dat de bovenkanten uiteindelijk op gelijke hoogte uitkomen. Daarna gemeten waar het gat zich bevond, de breedte overgenomen door de balk er tegenaan de houden en een streepje te trekken en de hoogte dus op basis van de meting.

Gaat dit 100% nauwkeurig zijn? Nee. Sowieso zijn de gaten uit de losse pols geboord dus ook niet helemaal superrecht / waterpas. Het voordeel is dat alle balken nog los van elkaar liggen, dus een millimetertje verschil in de breedte is geen punt en een millimetertje omhoog of omlaag gaat op balken van dit soort afmetingen ook niet zichtbaar zijn. Kortom: ik maak gebruik van de robuuste look van de tafel om wat oneffenheden weg te werken en als er echt onoverkomelijke verschillen in zitten kan ik altijd nog een gat wat ruimer maken en opvullen met een spietje of zo, zit toch uit het zicht straks.

Ik ga proberen om het geheel morgen verder in elkaar te zetten dus dan zal ik laten weten hoe erg ik wel of niet gefaald heb :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jsiegmund
DonJunior schreef op maandag 3 juni 2024 @ 10:05:
Dag allen, korte vraag:
Wij hebben in de woonkamer afwasbare verf op de muur (half/half)
Het is een strak gestucte muur bovenkant wit onderkant dus groen.
(afbeelding ter illustratie)
[Afbeelding]

Nu willen wij iets anders. De vraag is of we over deze afwasbare groen verf kunnen latexen of gaat dit niet werken? Zo niet, wat is dan de beste aanpak om deze muur weer wit te krijgen?

Zelf ben ik bang dat je het verschil blijft zien op de muur namelijk. Zeker ook omdat de horizontale overgang (tussen groen en wit) voelbaar is (randje waar je met je nagel tegenaan kan tikken zeg maar)

Verneem heel graag wat tips en trics van de experts ;)
Ook geen echte expert hier, maar mijn ervaring is dat je iedere oneffenheid gaat blijven zien na het latexen. Hebben hier renovlies behang op de muur en op de plaatsen waar dat net niet strak zit zie je dat nog, ook na 2-3x verven.

Ik zou dus sowieso even met de schuurmachine langs die rand lopen om dat verschil weg te werken en mocht blijken dat je die verf er dan redelijk makkelijk af kunt schuren, dan maar meteen het hele vlak meenemen zodat je zeker weer dat de volgende verflaag goed hecht. Beter iets meer werk er in steken dan er later spijt van krijgen in dit soort gevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:32
Ik heb wat verwarmingsadvies nodig...

Recent hebben we de zolderverdieping opgesplitst in twee kamers. Beide kamers hebben een radiator die aangesloten is op de CV installatie. Echter in een van de twee kamers zit de radiator uiteindelijk om diverse redenen eigenlijk niet op zo'n handige plek, dus dat wil ik graag aanpassen. Wat ook meeweegt is dat door de manier waarop de CV-leiding nu is aangelegd, er best veel bergruimte in het knieschot verloren gaat. Ook is het op de beoogde nieuwe plek weer lastigom goed uit te komen met de CV-leidingen, maar het zou eventueel met flexibele leidingen en een hoop gefrunnik achter het knieschot wel kunnen lukken om de boel om te leggen.

Toch twijfel ik een beetje over de beste oplossing. De kamer waar het over gaat is een hobbykamer, met ongeveer 30m3 aan inhoud. Het gebruik van de kamer is (voorlopig) beperkt tot een paar uur per week.

We stoken sowieso maar weinig in het hele huis, de huidige radiator in deze kamer staat praktisch permanent dicht. Alleen op de hele koude dagen wordt er minimaal gestookt. Zodoende neig ik er nu naar om de conventionele radiator in de hobbykamer helemaal weg te halen en deze te vervangen door een elektrische radiator, of door een infraroodpaneel. Dat scheelt een hoop gepruts/kosten met leidingen en levert me direct meer nuttige bergruimte op, maar de verwamingskosten zijn natuurlijk wel potentieel een stuk hoger(?)

Wat is nou wijsheid in deze situatie, iemand een eigen ervaring/inzicht op te delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:04
Sjoewe schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 16:12:
Ik heb wat verwarmingsadvies nodig...

Recent hebben we de zolderverdieping opgesplitst in twee kamers. Beide kamers hebben een radiator die aangesloten is op de CV installatie. Echter in een van de twee kamers zit de radiator uiteindelijk om diverse redenen eigenlijk niet op zo'n handige plek, dus dat wil ik graag aanpassen. Wat ook meeweegt is dat door de manier waarop de CV-leiding nu is aangelegd, er best veel bergruimte in het knieschot verloren gaat. Ook is het op de beoogde nieuwe plek weer lastigom goed uit te komen met de CV-leidingen, maar het zou eventueel met flexibele leidingen en een hoop gefrunnik achter het knieschot wel kunnen lukken om de boel om te leggen.

Toch twijfel ik een beetje over de beste oplossing. De kamer waar het over gaat is een hobbykamer, met ongeveer 30m3 aan inhoud. Het gebruik van de kamer is (voorlopig) beperkt tot een paar uur per week.

We stoken sowieso maar weinig in het hele huis, de huidige radiator in deze kamer staat praktisch permanent dicht. Alleen op de hele koude dagen wordt er minimaal gestookt. Zodoende neig ik er nu naar om de conventionele radiator in de hobbykamer helemaal weg te halen en deze te vervangen door een elektrische radiator, of door een infraroodpaneel. Dat scheelt een hoop gepruts/kosten met leidingen en levert me direct meer nuttige bergruimte op, maar de verwamingskosten zijn natuurlijk wel potentieel een stuk hoger(?)

Wat is nou wijsheid in deze situatie, iemand een eigen ervaring/inzicht op te delen?
Alles hangt af van het aantal dagen dat je die kamer gebruikt...
Je zou ook nog een airco kunnen hangen, dat is iets duurder, maar bij veel gebruik toch een pak goedkoper in de winter.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 23:44
Poort achterom was verrot, vervangen door poort van hardhouten latten + frame.
Hang- en sluitwerk kon nog mee van de oude poort.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-_FZGGMflKsGgLEpQzcwzIEUbgA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b8WYt7sdUPQbVNwpM8IosHXU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N2FKH1pSxbHRr-qnI44g-Q0DrfE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qER6a6J15NXBvMapKXizANu9.jpg?f=fotoalbum_large

De schutting ernaast zal nog even moeten wachten. Volgende project: houthok

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Hoe kan je het beste paar gaten van 6mm opvullen zonder dat ik de muur opnieuw moet schilderen?
Ik wil er iets in doen en dan naderhand aanstippen met verf, maar wat kan ik erin doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

NicoHF schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 23:57:
Hoe kan je het beste paar gaten van 6mm opvullen zonder dat ik de muur opnieuw moet schilderen?
Ik wil er iets in doen en dan naderhand aanstippen met verf, maar wat kan ik erin doen?
spoiler:

[ Voor 12% gewijzigd door True op 05-06-2024 00:12 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Had ik al overwogen maar dat geeft allemaal troep op de muur of heb je een speciale tactiek dat je het alleen in het gaatje krijgt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 00:25

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Muurvuller uit een tube met vulpunt er in, opvullen, en dan met fatsoenlijk plamuurmes strak afdichten.
Maar zelfs als je met verf aanstipt krijg je hoe dan ook kleurverschillen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
  • Laatst online: 04:45
NicoHF schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 00:50:
[...]

Had ik al overwogen maar dat geeft allemaal troep op de muur of heb je een speciale tactiek dat je het alleen in het gaatje krijgt?
Gewoon even met schilderstape rondom afplakken, gaatje vullen, tape weer weghalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knappel
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 19:24
Zit er structuur op de muur? Dan niet plamuurmes maar je vinger gebruiker en even “stippen”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Valorian schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 06:47:
[...]

Gewoon even met schilderstape rondom afplakken, gaatje vullen, tape weer weghalen.
Dat is wel een goed idee, thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Knappel schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 06:50:
Zit er structuur op de muur? Dan niet plamuurmes maar je vinger gebruiker en even “stippen”
Geen structuur het is een superstrakke muur die gespoten was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• venneke
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17-09 17:42
Met een nat doekje kun je ook wat geknoei makkelijk weghalen met muurvuller hoor, dat is verder geen probleem. Let er wel op dat je het er wat dikker op legt en dan weg schuurt, muurvuller krimpt vaak een beetje na drogen namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 17-09 18:52

Rzaan

Altijd zoekende

Ik moet een strook van ± 15 x 80 cm PVC op de vloer lijmen.
Het is 'plak-PVC'
Ik heb alleen niet zo'n zin om 5 kilo lijm te gaan kopen.

Kleinere hoeveelheden kan ik zo snel niet vinden, of ik twijfel of dit wel de geschikte lijm is.
Bijvoorbeeld deze van Perfax
Of deze van Bison

EDIT: Ik zie bij Bison ook staan dat deze voor PVC is, en als je hun lijmwijzer volgt, dan staat er ook voor PVC. Maar vroeg me alleen af of ze dezelfde soort PVC bedoelen.

Iemand nog andere tips?
Ik heb nog voldoende High Tack kit bijvoorbeeld.

[ Voor 13% gewijzigd door Rzaan op 05-06-2024 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 23:44
[...]

Wat voor muur hebben we het over? Binnen, buiten, glad, structuur, hout, steen, ….

Edit: laat maar, al beantwoord

[ Voor 5% gewijzigd door breew op 05-06-2024 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
breew schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 09:37:
[...]

Wat voor muur hebben we het over? Binnen, buiten, glad, structuur, hout, steen, ….

Edit: laat maar, al beantwoord
Het is een binnenmuur van beton met een stuclaag eroverheen die gespoten is in een kleur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-09 16:06
[...]

rondom afplakken met schilderstape, dan opvullen met muurvuller?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06:34
[...]

Ik weet niet hoe groot de gaatjes in de muur zijn, zijn het schroefgaten? Probeer een zo klein mogelijke spatel te gebruiken met een minimale hoeveelheid muurvuller. Ik heb hier wel eens de achterkant van een theelepel voor gebruikt en daarna de boel aangestipt met een penseel. Dan is het zo klein dat het niet opvalt.

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Saint2Saint schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 11:45:
[...]

Ik weet niet hoe groot de gaatjes in de muur zijn, zijn het schroefgaten? Probeer een zo klein mogelijke spatel te gebruiken met een minimale hoeveelheid muurvuller. Ik heb hier wel eens de achterkant van een theelepel voor gebruikt en daarna de boel aangestipt met een penseel. Dan is het zo klein dat het niet opvalt.
De gaatjes zijn 6mm en circa 8cm diep.
Gelukkig is de muur nog supergaaf, wat er hing heeft geen verdere beschadigen aangebracht ook geen kleurverschil, daarom wil ik alleen echt alleen de gaatjes wegwerken en niet allemaal van die smeeratrepen hebben want dan kan ik de hele muur weer opnieuw laten spuiten en dat is echt geen optie.

Kan ik er niet een druppel kit ofzo in spuiten of iets anders wat het gat dicht maakt en dan kan aanstippen met verf?
Het moet dus wel iets zijn dat hecht.
Dat het gat verder hol blijft dat maakt mij niks uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjier
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 19:39
NicoHF schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 11:57:
[...]

De gaatjes zijn 6mm en circa 8cm diep.
Gelukkig is de muur nog supergaaf, wat er hing heeft geen verdere beschadigen aangebracht ook geen kleurverschil, daarom wil ik alleen echt alleen de gaatjes wegwerken en niet allemaal van die smeeratrepen hebben want dan kan ik de hele muur weer opnieuw laten spuiten en dat is echt geen optie.

Kan ik er niet een druppel kit ofzo in spuiten of iets anders wat het gat dicht maakt en dan kan aanstippen met verf?
Het moet dus wel iets zijn dat hecht.
Dat het gat verder hol blijft dat maakt mij niks uit
Wanneer je het opvult met gatenvuller of wat voor smeerseltje: Een beetje laten uitharden, en met een punt van een vochtig doekje de muur schoonmaken. Dan heb je geen vegen op de muur.

aroTHERM plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l- Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarsMuziek
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06-07 22:50
Ik heb al even zitten zoeken, maar het is mij nog niet helemaal duidelijk, vandaar de vraag hier.

Ik wil binnenkort mijn voordeur en het kozijn opnieuw schilderen.

Gedachte is qua verf Binnen watergedragen en buiten terpetinegedragen.

Voor zo ver is het helder. Echter heb je bij een deur en het kozijn delen waarvan ik mij afvraag of ze tot de binnenkant of de buitenkant behoren (dus water of terpetine verf gebruiken?)

Ik bedoel dan met name de zijkant, onderkant en bovenkant van de deur en idem de delen van het kozijn waar deze invallen. Zouden jullie deze delen met water of terpetine gedragen verf doen?

Voordeel om deze delen met watergedragen verf te doen is natuurlijk dat deze verf sneller droogt en na het schilderen de deur daardoor sneller dicht kan. Maar mogelijk zie ik nog iets over het hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
MarsMuziek schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 15:01:
Ik heb al even zitten zoeken, maar het is mij nog niet helemaal duidelijk, vandaar de vraag hier.

Ik wil binnenkort mijn voordeur en het kozijn opnieuw schilderen.

Gedachte is qua verf Binnen watergedragen en buiten terpetinegedragen.

Voor zo ver is het helder. Echter heb je bij een deur en het kozijn delen waarvan ik mij afvraag of ze tot de binnenkant of de buitenkant behoren (dus water of terpetine verf gebruiken?)

Ik bedoel dan met name de zijkant, onderkant en bovenkant van de deur en idem de delen van het kozijn waar deze invallen. Zouden jullie deze delen met water of terpetine gedragen verf doen?

Voordeel om deze delen met watergedragen verf te doen is natuurlijk dat deze verf sneller droogt en na het schilderen de deur daardoor sneller dicht kan. Maar mogelijk zie ik nog iets over het hoofd.
Zou de deur afbranden dan goed schuren, vervolgens met terpatinedragende verf gebruiken. Waarom? Dan weet je zeker dat je niet de ene verfsoort over de andere schildert..met alle ellende van dien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Running-Genius
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21:34
Hallo allemaal, klein vraagje voor de kenners onder ons.

Wij hebben 2 jaar gelden onze kozijnen op nieuw gekit en geschilderd en nou treffen wij de kit op sommige plekken beschadigd aan?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mpm_y9fBkZ8_p41vgV9w7pjvF_Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kCZtmvsnVd6gG7LclUKWjDGG.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qy8c614UJm1cwa87ptV7A8wP8ro=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9wt3TaFIx2ZVBTCFZyEdSYYc.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M_eY3a6PlhUGGdl3MMuEq9Y0YMc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bgnMq2LYaqZhVmDjDCVNwLDp.jpg?f=fotoalbum_tile

Wat kan hier de reden voor zijn?
De kit die wij hebben gebruikt is Zwaluw Hybriseal 2PS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Running-Genius schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 18:17:
Vogels?
Het lijkt 'mechanisch' stuk te zijn gegaan. Kit die slecht hecht of verpulverd zal over de hele lijn slecht eruit zien. Het kan ook een combinatie van factoren geweest zijn, eerst iets dat de toplaag heeft gesloopt en daarna de elementen die het verder hebben beschadigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:06

copykat

Good copy isn't bad

Even een vraagje wat is tegenwoordig het uurloon van een timmerman?
Ik heb wat offerte verzoeken open staan om een dubbeldeur van 235x215 dagmaat ergens in te zetten.
En ik weet wat het kozijn met deuren afgehangen en wel kost.
De eerste die ik terug kreeg was bijna 2x de kozijnprijs. (dus eh 2500 euro aan arbeidsloon en zo. :X
Met 3 man en 8 uur is dat over de 100euro/uur..............

Op zich is het vermoedelijk met deuren en al op slot op zn plek zetten, stellen met van die skeggen
Zodat er geen skew en twist ontstaat, vast boren.
Afwerken met voegband.
En als dat te zwaar is lege kozijn neerzetten losjes vast zetten en dan de deuren er in en nastellen.

Met 50euro/uur en 3man 1 dag van 8 uur is 1200 euro. En je hebt niet continu 3 man nodig.

* copykat schrok zich de terung van het bedrag.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Pizzalucht
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:05

Pizzalucht

Snotneus.

Running-Genius schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 18:17:
Hallo allemaal, klein vraagje voor de kenners onder ons.

Wij hebben 2 jaar gelden onze kozijnen op nieuw gekit en geschilderd en nou treffen wij de kit op sommige plekken beschadigd aan?
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Slakken ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Slakken die kit eten?

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:29
copykat schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 19:00:
Eind 2023 betaalde ik voor een timmerman 45 of 50 euro/uur ex BTW, oftewel ca 60 EUR/uur incl. BTW.

All-in offertes vallen meestal (veel) duurder uit. Ik durf het uurloon van de glaszetter niet terug te rekenen :X

[ Voor 17% gewijzigd door Rukapul op 05-06-2024 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
Weet iemand hoe deze scharnieren heten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HwZYvxQeoIWJMUI8ZHGimTjsxHo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cBGNuBJf9y7gI3KluqIJQUjl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Rukapul schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 19:31:
[...]

Eind 2023 betaalde ik voor een timmerman 45 of 50 euro/uur ex BTW, oftewel ca 60 EUR/uur incl. BTW.

All-in offertes vallen meestal (veel) duurder uit. Ik durf het uurloon van de glaszetter niet terug te rekenen :X
Dan ben ik benieuwd wat dan die overige 50x3 per uur voor zijn....

(mn glaszetter ken ik gelukkig al jaren en die geeft nette prijzen.)
Zo'n zelfde gast zoek ik als timmerman, die met klusjes waar ik teweinig ervaring/vertrouwen op goede uitkomst kan raadplegen en inhuren indien nodig. Maar dit soort bedragen schrikken me behoorlijk af.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frenkie567917
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:03
Yep, hier ook... :-(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 00:25

The Eagle

I wear my sunglasses at night

copykat schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 19:00:
Ik heb wat offerte verzoeken open staan om een dubbeldeur van 235x215 dagmaat ergens in te zetten.
En ik weet wat het kozijn met deuren afgehangen en wel kost.
De eerste die ik terug kreeg was bijna 2x de kozijnprijs. (dus eh 2500 euro aan arbeidsloon en zo. :X
Met 3 man en 8 uur is dat over de 100euro/uur..............

Op zich is het vermoedelijk met deuren en al op slot op zn plek zetten, stellen met van die skeggen
Zodat er geen skew en twist ontstaat, vast boren.
Afwerken met voegband.
En als dat te zwaar is lege kozijn neerzetten losjes vast zetten en dan de deuren er in en nastellen.

Met 50euro/uur en 3man 1 dag van 8 uur is 1200 euro. En je hebt niet continu 3 man nodig.

* copykat schrok zich de terung van het bedrag.
Oftewel klein los klusje dat ze normaal zouden gebruiken als opvulwerk, maar met werkaanbod zat alleen maar irritant is. Zie het als een: we willen dit werk niet eens, tenzij je ons meer betaalt dan onze vaste contracten.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

The Eagle schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 20:44:
[...]

Oftewel klein los klusje dat ze normaal zouden gebruiken als opvulwerk, maar met werkaanbod zat alleen maar irritant is. Zie het als een: we willen dit werk niet eens, tenzij je ons meer betaalt dan onze vaste contracten.
Zo komt het wel over inderdaad.
En het mocht opvul werk zijn want de verwachte plaatsing was ná bouwvak en op eigen datum invullen als t maar voor de winters kou/vocht gedaan was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Hier ook slakken die kit eten, blijkbaar een feestmaal voor die beesten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Birkin
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:49
In onze kelder hebben we last van vocht. Hopelijk helpt het nieuwe raam met ventilatierooster hier enigszins bij, maar hoe kan ik nu het beste de vloer en muren behandelen om vocht/schimmel te voorkomen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f6H0FK9a7oINIETtCYZA6k6rXak=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/270xNuYkDi9CK0J6N19ossB4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/foFjMvU-08oM4nsO8ppOHwzk4HA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o6nlepd2YnEYBLSXiyKwKNdu.jpg?f=fotoalbum_large

De foto's tonen de muur die achter een kast tevoorschijn kwam en de beschimmelde vloer die onder het oude zeil vandaan kwam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Birkin schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 21:27:
In onze kelder hebben we last van vocht. Hopelijk helpt het nieuwe raam met ventilatierooster hier enigszins bij, maar hoe kan ik nu het beste de vloer en muren behandelen om vocht/schimmel te voorkomen?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De foto's tonen de muur die achter een kast tevoorschijn kwam en de beschimmelde vloer die onder het oude zeil vandaan kwam.
Van watvoor materiaal is die muur? Ik heb zelf een kelder van kalkzandsteen en daarvoor heb ik een damp-open verf gebruikt (Keim Biosil) omdat het moet kunnen 'ademen'. Anders zuigt het vocht zich vast in de kalkzandsteen zonder dat het ergens heen kan. Op den duur krijg je dan geklooi met afbrokkelende stenen etc.

Verder heb ik een vochtvreter die elke nacht draait. Daarmee voorkom ik de grootste hoeveelheid schimmel. Kost me wel ongeveer €120 per jaar aan elektra, maar goed. Het is of dat of de kelder niet kunnen gebruiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Nu online
Bobmeister schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 07:55:
[...]

De rust zit er alweer op.
Inmiddels ook twee nieuwe kozijnen plus deuren gezet. Dat is toch ook maar ellendig werk in een huis dat niet recht is en waarvan de houten vloer ook verzakt is op sommige plekken. Eigenlijk had ik dat allemaal moeten egaliseren en een nieuwe vloer moeten leggen, máár we hadden de oude houten vloer net zo mooi opgeschuurd en in de lak gezet.
Ter indicatie: op de 83 cm die de deur breed is, zit bij één deur zo'n 1 cm verval en bij de andere deur 2,2 cm.. :'( :D

@Birkin : voor een kelder kwam ik laatst toevallig deze handleiding tegen van Sika.

[ Voor 14% gewijzigd door Bobmeister op 05-06-2024 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Stel dat ik mn kozijn zelf ga inmeten en bestellen waar moet ik rekening mee houden?
wat ik zelf op kom is:
- op meerdere punten meten/(elke meter) en de kleinste waarde gebruiken in hoogte en breedte.
- x mm vrije ruimte kiezen voor stellen ( hoeveel?) lengte -1cm?
- waterpas vloer en latei ( graden afwijking) controleren of er scheefstand is/verzakking. lange waterpas of laser check of er extra cm af moet.

dan plaatsen stelplaatsetje voor uitvullen en stellen
zijkanten raamband/diezwartevoegband
boven zijde is droog overkapt dus vast geen extra spul er tussen.
onderzijde natte beton en daar op komt DTS dorpel dus composiet wat er onder om het water werend te maken?

verder 4 slagpluggen per zijde en latei midden vast schroeven zelfde met de dorpel vooral midden vast schroeven daar komen de krachten op te staan.

meer kan ik niet verzinnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Nu online
@copykat :

Is het één kozijn of een serie kozijnen naast elkaar? Indien het maar 1 kozijn is: houd het makkelijk en pak de deurhoogte + 5mm + dikte kozijn. Meet dan op of dat past en waterpas staat (en gebruik een laser). Voordeel is dat je dan niet aan de deur hoeft te gaan zagen. Leveranciers van deuren zetten in de handleiding hoeveel mm speling zij aan alle zijden adviseren. In mijn geval (skantrae) was dat hang 2 mm, sluit 3 mm, boven 2mm en onder 3 mm. In de hoogte heb ik dus 5 mm gerekend en in de breedte 6 mm. Daarbinnen heb je dan nog wel een mm speling die je niet gaat zien door de slaglat in het kozijn. :) Weet je niet zeker hoeveel ruimte je gaat hebben; vraag dan een iets langer kozijn. Het is gemakkelijker om er wat hout af te halen dan om er hout bij te zetten. Bij mijn laatste deur kwam ik 2 mm in de hoogte tekort, dat heb ik opgelost met een afstandsplaatje (zie hieronder) en bij het verfen los ik dat op met een kitrand of opvulmiddel. O-)

Naast de door jou genoemde gereedschappen gebruik ik nog een bus (2k montage) pur.

Goede afstandsplaatjes die ik laatst gehaald heb en mij uitstekend bevallen zijn van TOX: smalle en brede. De komende 15 jaar hoef ik ook geen afstandsplaatjes meer te halen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16-09 18:39
Beste Tweakers,

Weet iemand uit ervaring welke video deurbel goed is?

Het gaat om twee wooneenheden.
We hebben cat7 kabel en telefoonkabel getrokken. Dus 5 draad minimaal hebben we.

En moet met elektrische deurbel werken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k0z_xJxrTqOWKqbC_FEYmqPQIJ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DTuX9IJWVjYHWqWFjluiG9lO.jpg?f=fotoalbum_large
Muur wordt nog uitgesloopt waar het raam nu is. En dan komt daar de hoofdingang deur.

[ Voor 50% gewijzigd door theduke1989 op 05-06-2024 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Bobmeister schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 23:00:
@copykat :

Is het één kozijn of een serie kozijnen naast elkaar? Indien het maar 1 kozijn is: houd het makkelijk en pak de deurhoogte + 5mm + dikte kozijn. Meet dan op of dat past en waterpas staat (en gebruik een laser). Voordeel is dat je dan niet aan de deur hoeft te gaan zagen. Leveranciers van deuren zetten in de handleiding hoeveel mm speling zij aan alle zijden adviseren. In mijn geval (skantrae) was dat hang 2 mm, sluit 3 mm, boven 2mm en onder 3 mm. In de hoogte heb ik dus 5 mm gerekend en in de breedte 6 mm. Daarbinnen heb je dan nog wel een mm speling die je niet gaat zien door de slaglat in het kozijn. :) Weet je niet zeker hoeveel ruimte je gaat hebben; vraag dan een iets langer kozijn. Het is gemakkelijker om er wat hout af te halen dan om er hout bij te zetten. Bij mijn laatste deur kwam ik 2 mm in de hoogte tekort, dat heb ik opgelost met een afstandsplaatje (zie hieronder) en bij het verfen los ik dat op met een kitrand of opvulmiddel. O-)

Naast de door jou genoemde gereedschappen gebruik ik nog een bus (2k montage) pur.

Goede afstandsplaatjes die ik laatst gehaald heb en mij uitstekend bevallen zijn van TOX: smalle en brede. De komende 15 jaar hoef ik ook geen afstandsplaatjes meer te halen. :P
Het gaat om 1 kozijn 235cm breed en 215 hoog.
Twee garage deuren. Evenredig. Dus stand en loopdeur.
Dat is al geheel afgehangen van uit de fabriek heb ik begrepen inclusief 3puntsluiting.
Dus als ik de buitenmaten goed heb gemeten is het. Bestellen,ophalen en dan.
1 deuren er uit.
2 kozijn tussen de kolommen plaatsen. Richten en stellen. 1 slagschroefboren.
(losjes vast zetten)
3 deuren er weer in hangen.
4 controleren of alles netjes sluit en de deuren niet gaan kruipen, (waterpas staan)
5 indien ja slagplug er in slaan en overige punten boren en slaan.
(goed ondersteunen met die plaatjes.)
6 laatste controle voor sluiten enzo.
7 houtdeuvels er in slaan en afzagen.
8 afwerken klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
copykat schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 22:29:
- op meerdere punten meten/(elke meter) en de kleinste waarde gebruiken in hoogte en breedte.
Mijn kozijnenman had een verstelbare lat die hij gebruikte om te kijken of de maat die hij bepaalde ook echt overal wel paste. Als toevallig links en rechts een steen een paar mm uitsteken ben je anders het bokje.

Aan slagpluggen heb ik een hekel* en bij mij gebruikten ze kozijnschroeven om te stellen, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee. Kies vooral iets waar je goed mee overweg kunt, het kozijn er even uit halen om te boren en pluggen te plaatsen kan ook altijd.

*Bij een verbouwing dacht iemand even snel de binnenkozijnen vast te zetten met slagpluggen, maar omdat ze niet diep genoeg waren verzonken moest alles er weer uit. Dat 'snel' eindigde in een dag vloeken en beschadigde kozijnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@TheGhostInc ok check
Kozijn schoeven it is.
Net bij wovar gekeken.
Beetje jammer dat het 100stuks meteen zijn. 😏
Uitvulplaatjes. Check
DPC folie check, dat is voor de onderzijde neem ik aan.
Compressieband heb ik al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:37

MJV

Binnenkort moet ik een cementdekvloer gaan verwijderen, hierop liggen nu granieten plavuizen. De dekvloer is voorzien van vloerverwarmingsbuizen en een kleine diameter wapening. Wat zou de beste manier zijn deze vloer te verwijderen? Ik kreeg een tip om met een betonzaagmachine de vloer in te slijpen in brokken/plakken; maar dan moet ik ook door het graniet heen, en dat lijkt me nogal hard?

Mijn huidige verwachting is dus maar ploeteren met een breekhamer, en af en toe met een haakse slijper wat buizen/wapening doorslijpen als we die tegen komen. Onder de dekvloer ligt isolatie en beton, het beton moet blijven zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:10
copykat schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 22:29:
Stel dat ik mn kozijn zelf ga inmeten en bestellen waar moet ik rekening mee houden?
wat ik zelf op kom is:
- x mm vrije ruimte kiezen voor stellen ( hoeveel?) lengte -1cm?
- waterpas vloer en latei ( graden afwijking) controleren of er scheefstand is/verzakking. lange waterpas of laser check of er extra cm af moet.

dan plaatsen stelplaatsetje voor uitvullen en stellen
zijkanten raamband/diezwartevoegband
boven zijde is droog overkapt dus vast geen extra spul er tussen.
onderzijde natte beton en daar op komt DTS dorpel dus composiet wat er onder om het water werend te maken?

verder 4 slagpluggen per zijde en latei midden vast schroeven zelfde met de dorpel vooral midden vast schroeven daar komen de krachten op te staan.

meer kan ik niet verzinnen.
- Kozijnschroeven gebruiken

- Je kozijn is een rechthoek. Je kan dus niet alleen de maat meten op verschillende punten. Zet een lat tegen je bakstenen links, ze die waterpas. En dan kan je vanaf de lat meten naar rechts. Anders zie je de verspringingen niet, bijvoorbeeld een bol gemetselde muur gaat je vervelen anders bij plaatsing.

- Voor het plaatsen heb je verschillende manieren, kan met stelkozijnen of gewoon tegen de spouwlat. Dit detail moet je goed uitzoeken en de juiste kozijnen daarbij bestellen.

- Voor de afdichting zijn er diverse systemen, van "gewoon wat pur" tot complete luchtdichte oplossingen: https://www.illbruck.com/...rken%20van%20de%20purvoeg.

- Voor de overmaten zijn voorschriften i.d.d. het is ook een stukje zelf inschatten hoeveel ruimte je nodig hebt.

- Onderzijde: Als je daar foto's van hebt is dat te bekijken wat de juiste oplossing is.

- Bij het plaatsen goed opletten dat je kozijn een rechthoek blijft. Daarom kozijnschroeven en niet met slagpluggen, daarmee kan je niet de kracht goed sturen waardoor je het kozijn krom kan slaan of juist niet genoeg vast zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waarten
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 06:23
Heeft iemand een idee hoe ik het beste een eindstop kan plaatsen op de rode CV buizen naar beneden? Het dunne deel meet 26,5mm en het dikke 33mm. In beide maten kan ik geen knel eindstop vinden.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jN60RIAdtaZZuoz4fSMjJHJ3BpY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dzLwL8mCWysYMHQ0VSEEesYe.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:42
Waarten schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 10:00:
Heeft iemand een idee hoe ik het beste een eindstop kan plaatsen op de rode CV buizen naar beneden? Het dunne deel meet 26,5mm en het dikke 33mm. In beide maten kan ik geen knel eindstop vinden.[Afbeelding]
Had hetzelfde probleem, maar zijn gewoon te krijgen in de bouwmarkt. Had wel een stukje buis meegenomen om zeker te zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17-09 16:03
Heeft iemand een idee hoe ik het beste een eindstop kan plaatsen op de rode CV buizen naar beneden? Het dunne deel meet 26,5mm en het dikke 33mm. In beide maten kan ik geen knel eindstop vinden.[Afbeelding]
Met 26mm zit je op 1 duims

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

djluc schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 09:19:
[...]

- Kozijnschroeven gebruiken

- Je kozijn is een rechthoek. Je kan dus niet alleen de maat meten op verschillende punten. Zet een lat tegen je bakstenen links, ze die waterpas. En dan kan je vanaf de lat meten naar rechts. Anders zie je de verspringingen niet, bijvoorbeeld een bol gemetselde muur gaat je vervelen anders bij plaatsing.

- Voor het plaatsen heb je verschillende manieren, kan met stelkozijnen of gewoon tegen de spouwlat. Dit detail moet je goed uitzoeken en de juiste kozijnen daarbij bestellen.

- Voor de afdichting zijn er diverse systemen, van "gewoon wat pur" tot complete luchtdichte oplossingen: https://www.illbruck.com/...rken%20van%20de%20purvoeg.

- Voor de overmaten zijn voorschriften i.d.d. het is ook een stukje zelf inschatten hoeveel ruimte je nodig hebt.

- Onderzijde: Als je daar foto's van hebt is dat te bekijken wat de juiste oplossing is.

- Bij het plaatsen goed opletten dat je kozijn een rechthoek blijft. Daarom kozijnschroeven en niet met slagpluggen, daarmee kan je niet de kracht goed sturen waardoor je het kozijn krom kan slaan of juist niet genoeg vast zet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yo53qu-G2zUMkkmbEDITJUb92lg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/au91Z7z1uEwSxscuyxSlYqls.jpg?f=fotoalbum_large
Inplaats van deze kanteldeur moet t komen.
Ik dacht na vast zetten compressieband aan de buiten zijde er tussen proppen en via binnen purren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sealy
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-09 09:06

sealy

bastards...

MJV schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 09:17:
Mijn huidige verwachting is dus maar ploeteren met een breekhamer, en af en toe met een haakse slijper wat buizen/wapening doorslijpen als we die tegen komen .
Beide kan, maar uit eigen ervaring kan ik je zeggen dat die wapening (en buizen) je eindeloos veel gevloek gaan bezorgen. Je kan bij het hakken namelijk niet lekker doorwerken omdat alles aan elkaar blijft hangen.

Een zaag huren is niet gratis, maar gaat je veel ellende besparen. Zeker als je daarna nog veel meer moet klussen zou dit iets zijn waar ik voor efficiëntie kies :-) Die zaag zou overigens moeiteloos door het graniet heen moeten kunnen!

nothing special

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:10
MJV schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 09:17:
Binnenkort moet ik een cementdekvloer gaan verwijderen, hierop liggen nu granieten plavuizen. De dekvloer is voorzien van vloerverwarmingsbuizen en een kleine diameter wapening. Wat zou de beste manier zijn deze vloer te verwijderen? Ik kreeg een tip om met een betonzaagmachine de vloer in te slijpen in brokken/plakken; maar dan moet ik ook door het graniet heen, en dat lijkt me nogal hard?

Mijn huidige verwachting is dus maar ploeteren met een breekhamer, en af en toe met een haakse slijper wat buizen/wapening doorslijpen als we die tegen komen. Onder de dekvloer ligt isolatie en beton, het beton moet blijven zitten.
Als die plavuizen goed los getikt worden zou ik die gewoon eerst verwijderen. Dat wil zeggen: Als er goede delen uit komen, flinke stukken. Je kan toch niet onbeperkt tillen qua gewicht.

De dekvloer kan je soms goed lostikken en soms inderdaad doorslijpen. Als de dekvloer goed loslaat wil een simpele betonschaar ook wel werken. Let met slijpen op met vonken, met name op glas. Dat geeft puntjes in je glas qua beschadigingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

@BaBoK Ik ben wel benieuwd of je wat met mijn tip kon voor je draai-kiep ramen.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Running-Genius
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21:34
Wolly schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 21:09:
Hier ook slakken die kit eten, blijkbaar een feestmaal voor die beesten.
Nooit geweten dat slakken dit eten.. wat vervelend zeg kan ik weer opnieuw beginnen🙁
Is hier ook nog wat tegen te doen? Of gewoon dagelijks controleren en die beesten weg halen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BaBoK
PaT schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 14:55:
@BaBoK Ik ben wel benieuwd of je wat met mijn tip kon voor je draai-kiep ramen.
Absoluut heel erg gelukt! Dankjewel! Wel tot de conclusie gekomen dat de scharnieren wss geen 5 jaar meer meegaan dus nu mogelijkheden onderzoeken voor nieuw kozijn. De scharnieren zijn 31 jaar geleden ingezet dus vermoedelijk niet meer leverbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regenbui
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21-08 23:04
Evening,

Ik wil de deurkozijn (binnen) gaan verven. Het gaat om een woning uit de jaren 80 en heeft van die standaard kozijnen die je in de meeste nieuwbouwwoningen terugvind.

Heeft iemand hier ervaring mee? Zijn de kozijnen nou aluminium of metaal?

Welke aanpak hebben jullie gebruikt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• moatiej
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:48
Oké na drie uur draaien en een gefrustreerde Moatiej dan eindelijk de hulpvraag.
IKEA Pax Komplement deurscharnieren. Wat een ellende.
Kast staat overigens waterpas. Check.
Ik wil de volgende situatie oplossen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4l6G0iBQUSAZte1YbZBiU_O6L-g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IGNvwPiOyLmn1kcvZCjrdccF.jpg?f=fotoalbum_large
Dit is het scharnier:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dQhj9olOqmL3vxK79-kfYFbb1ts=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rMmGECbPbLQNjvPEZxibx1Iz.jpg?f=fotoalbum_large
Hoe moet ik dit nu fatsoenlijk krijgen. Iemand de gouden tip?

Ik had zelf bedacht boven indraaien en beneden uitdraaien. Maar hier reageert de scheefstand niet op..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Of even naar de dichtstbijzijnde vestiging van WS. Die helpen je persoonlijk en hebben vast deze doppen op voorraad.
Pagina: 1 ... 386 ... 466 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/