Bobmeister schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 23:00:
@
copykat :
Is het één kozijn of een serie kozijnen naast elkaar? Indien het maar 1 kozijn is: houd het makkelijk en pak de deurhoogte + 5mm + dikte kozijn. Meet dan op of dat past en waterpas staat (en gebruik een laser). Voordeel is dat je dan niet aan de deur hoeft te gaan zagen. Leveranciers van deuren zetten in de handleiding hoeveel mm speling zij aan alle zijden adviseren. In mijn geval (
skantrae) was dat hang 2 mm, sluit 3 mm, boven 2mm en onder 3 mm. In de hoogte heb ik dus 5 mm gerekend en in de breedte 6 mm. Daarbinnen heb je dan nog wel een mm speling die je niet gaat zien door de slaglat in het kozijn.

Weet je niet zeker hoeveel ruimte je gaat hebben; vraag dan een iets langer kozijn. Het is gemakkelijker om er wat hout af te halen dan om er hout bij te zetten. Bij mijn laatste deur kwam ik 2 mm in de hoogte tekort, dat heb ik opgelost met een afstandsplaatje (zie hieronder) en bij het verfen los ik dat op met een kitrand of opvulmiddel.
Naast de door jou genoemde gereedschappen gebruik ik nog een bus (2k montage) pur.
Goede afstandsplaatjes die ik laatst gehaald heb en mij uitstekend bevallen zijn van TOX:
smalle en
brede. De komende 15 jaar hoef ik ook geen afstandsplaatjes meer te halen.

Het gaat om 1 kozijn 235cm breed en 215 hoog.
Twee garage deuren. Evenredig. Dus stand en loopdeur.
Dat is al geheel afgehangen van uit de fabriek heb ik begrepen inclusief 3puntsluiting.
Dus als ik de buitenmaten goed heb gemeten is het. Bestellen,ophalen en dan.
1 deuren er uit.
2 kozijn tussen de kolommen plaatsen. Richten en stellen. 1 slagschroefboren.
(losjes vast zetten)
3 deuren er weer in hangen.
4 controleren of alles netjes sluit en de deuren niet gaan kruipen, (waterpas staan)
5 indien ja slagplug er in slaan en overige punten boren en slaan.
(goed ondersteunen met die plaatjes.)
6 laatste controle voor sluiten enzo.
7 houtdeuvels er in slaan en afzagen.
8 afwerken klaar.
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....