als je toch opnieuw dingen gaat doen ik zou leidingen nooit laten aflopen richting de wp zo komt regenwater de wp makkelijker in. hoeft maar een klein knikje te zijn en dan hoef je niet voor 100% te vertrouwen op wartels e.d. veder heel veel kudo's voor de grindbak etc.Rzaan schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 14:02:
Paar posts geleden plaatste ik iets over de betonnen bak die ik gemaakt had voor de WarmtePomp.
Hier staat de WP.
In de bak liggen wat betonnen tegels en uiteindelijk 2 Big Foots.
De Big Foots staan mooi strak tussen de randen.
[Afbeelding] [Afbeelding]
[Afbeelding]
Linksonder is geen scheur maar een stukje plastic van het worteldoek.
De leiding naar de warmtepomp moet opnieuw. Zit een hoge bocht in en daar kan lucht in blijven staan.
Weer 2 perskoppelingen![]()
Maar vooral weer een stuk rijden om een perstang te huren met persbek 32.
Die vindt je niet bij Praxis.
In mijn nieuw aangelegde badkamer gaat er iets niet goed. Het gaat om een klein badkamertje, van circa 1 bij 2,5 meter. Het gaat niet goed met het kozijn van de deur, door de nattigheid.
:strip_exif()/f/image/1kb7vuXujpZdclfaW8lVkDlh.jpg?f=fotoalbum_large)
Doordat het een klein badkamertje is, sproeit de douche op / in de buurt van het deurkozijn. Nu is de verf daar gaan bladderen, en onderin is het hout ook zacht/rot aan het worden.
:strip_exif()/f/image/acyTB9hGmEk2J9QYkzeooIpe.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mG3LQKXHJ4oH99QwGtFuw3Bo.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/zk8w7PhDh5bRixeOUMK9TCKE.jpg?f=fotoalbum_large)
Het kitten is professioneel gedaan en zelf hebben we vlak daarvoor geverfd met een vrij matte watergedragen verf van A-kwaliteit (Sikkens ofzo). De verf houdt blijkbaar niet goed. En ondanks de kit trekt er toch water onderin het kozijnhout.
Ik zit een beetje met de handen in het haar hierover, wat is een goede oplossing? Andere verf op terpetinebasis, helpt dat? En moet het complete kozijnhout vervangen worden, of zou een stuk te vervangen zijn? Met hardhout dan, of steen? Of kan dat met regulier hout, mits goed beschermd? Andere ideeën? Alvast bedankt!
:strip_exif()/f/image/1kb7vuXujpZdclfaW8lVkDlh.jpg?f=fotoalbum_large)
Doordat het een klein badkamertje is, sproeit de douche op / in de buurt van het deurkozijn. Nu is de verf daar gaan bladderen, en onderin is het hout ook zacht/rot aan het worden.
:strip_exif()/f/image/acyTB9hGmEk2J9QYkzeooIpe.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mG3LQKXHJ4oH99QwGtFuw3Bo.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/zk8w7PhDh5bRixeOUMK9TCKE.jpg?f=fotoalbum_large)
Het kitten is professioneel gedaan en zelf hebben we vlak daarvoor geverfd met een vrij matte watergedragen verf van A-kwaliteit (Sikkens ofzo). De verf houdt blijkbaar niet goed. En ondanks de kit trekt er toch water onderin het kozijnhout.
Ik zit een beetje met de handen in het haar hierover, wat is een goede oplossing? Andere verf op terpetinebasis, helpt dat? En moet het complete kozijnhout vervangen worden, of zou een stuk te vervangen zijn? Met hardhout dan, of steen? Of kan dat met regulier hout, mits goed beschermd? Andere ideeën? Alvast bedankt!
Ik ben nu op het dak bezig wat loze pijpen weg te halen. Wat is wijsheid wat de betreft de gaten in het dakbeschot? Dichtmaken met hout, stuk zeil tussen doen voor nood afschot als dakpannen lekken of zo laten?
@twain4me
@twain4me
:strip_exif()/f/image/FjarqThCMfXNPj4TWBCjrSgo.jpg?f=fotoalbum_large)
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
The plot thickens
. We willen een muurtje in de badkamer als afscheiding van de doucheruimte. Een Gyproc AquaBloc systeem zou de oplossing kunnen zijn. Eventueel een Ytong muurtje. De hele bende gaat daarna gestuct worden.
Ik realiseerde mij niet dat de WTW afzuiging 120mm precies loodrecht boven de gewenste muur zit (zit blijkbaar op een andere plek dan dat de bouwtekening aangeeft en helemaal niet op gelet verder). De muur kan niet naar links en niet naar rechts (zie tekening).
Ik kan ervoor kiezen de muur niet-plafondhoog maken, maar dat vinden we eigenlijk niet zo heel mooi (voordeel is wel dat licht van het raam aan de kant vd douche verder reikt). Een stuk glas helemaal boven zou ook kunnen, maar ook dat heeft niet de voorkeur ivm schoonmaken etc.
Rondom het muurtje komt een verlaagd plafond van zo'n 3/4cm, maar daar zie ik ook zo gauw niet een oplossing uit ontstaan (eerst de muur solide tegen het pafond, dan verlaagd plafond lijkt me). Dan kan ik ter hoogte van de WTW afzuiging nog een gat openlaten in de muur. De afzuiging zit vrijwel tegen de zijmuur, dus dat gat zou dan vanaf de wand lopen en max zo'n 20cm breed zijn (hoogte om het even). Lijkt me ook lelijk, maar wel een redelijk simpele oplossing bouwtechnisch gezien.
Kan ik eventueel nog een soort 'adapter' toepassen? Dus dat ik een verlengstuk op dat 120mm WTW gat zet dat een 90 graden bocht maakt? Dan kan ik bv een roostertje verticaal in de muur plaatsen, bij voorkeur aan de kant van de douche?
De aangepaste afbeelding voor de beeldvorming (handdoekradiator gaat weg want die gebruiken we nooit):
Ik realiseerde mij niet dat de WTW afzuiging 120mm precies loodrecht boven de gewenste muur zit (zit blijkbaar op een andere plek dan dat de bouwtekening aangeeft en helemaal niet op gelet verder). De muur kan niet naar links en niet naar rechts (zie tekening).
Ik kan ervoor kiezen de muur niet-plafondhoog maken, maar dat vinden we eigenlijk niet zo heel mooi (voordeel is wel dat licht van het raam aan de kant vd douche verder reikt). Een stuk glas helemaal boven zou ook kunnen, maar ook dat heeft niet de voorkeur ivm schoonmaken etc.
Rondom het muurtje komt een verlaagd plafond van zo'n 3/4cm, maar daar zie ik ook zo gauw niet een oplossing uit ontstaan (eerst de muur solide tegen het pafond, dan verlaagd plafond lijkt me). Dan kan ik ter hoogte van de WTW afzuiging nog een gat openlaten in de muur. De afzuiging zit vrijwel tegen de zijmuur, dus dat gat zou dan vanaf de wand lopen en max zo'n 20cm breed zijn (hoogte om het even). Lijkt me ook lelijk, maar wel een redelijk simpele oplossing bouwtechnisch gezien.
Kan ik eventueel nog een soort 'adapter' toepassen? Dus dat ik een verlengstuk op dat 120mm WTW gat zet dat een 90 graden bocht maakt? Dan kan ik bv een roostertje verticaal in de muur plaatsen, bij voorkeur aan de kant van de douche?
De aangepaste afbeelding voor de beeldvorming (handdoekradiator gaat weg want die gebruiken we nooit):
:strip_exif()/f/image/OTFo6wykpLK7AT9mEZE1hrjx.jpg?f=fotoalbum_large)
dicht maken dat kan meteen stukje hout maar ook met een stukje spinvlies(tape) , maar dat zal je niet heben liggen dus mijn eerste reactie is purCurlyMo schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 11:44:
Ik ben nu op het dak bezig wat loze pijpen weg te halen. Wat is wijsheid wat de betreft de gaten in het dakbeschot? Dichtmaken met hout, stuk zeil tussen doen voor nood afschot als dakpannen lekken of zo laten?
@twain4me
[Afbeelding]
als alternatief zou je de planken ook nog aan de pirplaat kunnen kitten dat zal waarschijnlijk ook waterdicht genoeg zijn.
[ Voor 14% gewijzigd door twain4me op 20-08-2023 12:49 ]
Welk hout stel je voor. Ik las op het klusforum een stukje multiplex voor buiten, maar ik zat zelf eerder te denken aan een plankje geïmpregneerd vuren. Als dat te smal is dan kan ik eventueel ook een stuk rabathout pakken en dan twee boven elkaar.
Je hebt natuurlijk ook multiplex voor buiten. Was ik even vergeten
Eerst dus even voldoende PUR spuiten, daarna plank erop schroeven en de PUR laten uitzetten.
[ Voor 19% gewijzigd door CurlyMo op 20-08-2023 13:11 ]
ja, dat werkt prima. tegenwoordig is het meeste multiplex wbp je kan bv ook een stukje underlayment pakken.CurlyMo schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 12:58:
[...]
Je hebt natuurlijk ook multiplex voor buiten.
Randjes dan nog afkitten?twain4me schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 13:40:
[...]
ja, dat werkt prima. tegenwoordig is het meeste multiplex wbp je kan bv ook een stukje underlayment pakken.
Mijn hele achtergevel heeft slecht voegwerk. Ik wil dit zelf gaan vervangen. Eerder in dit topic tipte @Kalevandaal de Arbortech. Heeft iemand hier ervaring mee? Lijkt me nog wat makkelijker dan een voeghamer, minder kans op schade aan bakstenen?
De arbotech is een fantastisch apparaat maar of ik een hele gevel er mee zou willen doen denk ik niet, hij is vrij zwaar en sterk dus je hebt een vaste sterke hand nodig.brambond schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 15:30:
Mijn hele achtergevel heeft slecht voegwerk. Ik wil dit zelf gaan vervangen. Eerder in dit topic tipte @Kalevandaal de Arbortech. Heeft iemand hier ervaring mee? Lijkt me nog wat makkelijker dan een voeghamer, minder kans op schade aan bakstenen?
Maar dan komt hij wel heel hoog te staan.Zwartoog schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 09:56:
[...]
De goedkope optie is natuurlijk een paar betonblokken gebruiken om je pomp op te hogen
Maar het is inderdaad een optie.
Zit geen bodem in de bak.Wolly schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 11:02:
[...]
Ik vraag mij sowieso af of die bak wel voldoende afwatert. Zit er een rioolpijp onder?
Hoe voorkom je dat die bak volloopt met ijs? Normaliter zet men hem op een diepe kuil vol grind en kan het altijd nog aan de zijkant eruitlopen.
Zolang 't gat strak is, je dikte hebt (bv richting houten regenton) en 't niet mooi hoeft, heb ik goede ervaringen met siliconenkit.Wachten... schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 10:17:
Weet iemand hier een goede DIY of "hack" om een overflow/overloop te maken bij een regenton?
Ik zoek voornamelijk de aansluiting (wartel of hoe het ook heet) die bij deze overloop set zit (gamma link).
Ik vind 24 euro alleen belachelijk duur voor een stukje simpele slang (die ik overigens al genoeg heb) met wartel.
Ik heb allerlei zoektermen eruit gegooid, maar ik kan nergens een goede oplossing/DIY/hack vinden.
Iemand "goedkope" ideeën hierover. Ik moet namelijk 4 overflows maken van opslag naar opslag, en uiteindelijk een tuin in. Er zijn overigens ook wel mensen die zelf wat knutselen met vast PVC pijp, maar bij echt goed waterdicht krijg je dat niet. En ook al mocht je dat afdichten/kitten. Zodra je er tegenaan stoot o.i.d. dan lekt het weer. Liever dus wel een soort wartel oplossing met flexibele slangen.
Voor jouw overloop - systeem misschien minder bruikbaar.
Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)
CurlyMo schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 11:44:
@twain4me
[Afbeelding]
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LNJKiSwkSTIe8oGqYlptBFLY.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/M8urexnuN7IHzq94IT4JWoVr.jpg?f=user_large)
Klaar en ik leef nog
Dak heeft nu twee pijpen minder en het belangrijkste, de herinnering aan een cv ketel is zo goed als verdwenen.
[ Voor 66% gewijzigd door CurlyMo op 20-08-2023 18:01 ]
Het water loopt gewoon in de grond weg. Het is echt niet zo dat het direct bevriest.Wolly schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 19:19:
[...]
Geen bodem maar ook geen afvoer?
Hoe voorkom je dan dat het niet een dikke ijsplaat wordt?
De onderkant van de rand zit op 30 cm diepte.
Water komt uit het apparaat, stroomt tussen de kiezels naar beneden en verdwijnt daar in de grond.
Wellicht begrijp ik je niet, maar bij een gat met daarin kiezels gebeurt toch precies hetzelfde?
Alleen dat het iets eerder zijwaarts kan. Maar bij flinke kou is de bovenste laag grond ook minder doordringbaar voor water.
Bij een gat met kiezels kan het inderdaad zijwaarts gaan en is er vaak voorzien in een aansluiting op het riool of drainage.Rzaan schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 19:33:
[...]
Het water loopt gewoon in de grond weg. Het is echt niet zo dat het direct bevriest.
De onderkant van de rand zit op 30 cm diepte.
Water komt uit het apparaat, stroomt tussen de kiezels naar beneden en verdwijnt daar in de grond.
Wellicht begrijp ik je niet, maar bij een gat met daarin kiezels gebeurt toch precies hetzelfde?
Alleen dat het iets eerder zijwaarts kan. Maar bij flinke kou is de bovenste laag grond ook minder doordringbaar voor water.
Ik vind het een mooie bak die je hebt gemaakt, ik hoop dat je er geen problemen mee krijgt als je wp elk uur gaat defrosten en er onvermijdelijk ijsopbouw gaat plaatsvinden.
@GustavSan Ja, die bedoel ik. Staat bij ons heel stevig. Als enkel het frame staat, wiebelt het nog heel hard en begin je te twijfelen. Nadat het bekleed is, is het precies massief.
Bij ons is het met mat glas bekleed (op de gyproc), daarna tot boven helder glas.
Zo hebben we voldoende licht en een schapje om alle producten op te zetten.
Wel er op letten dat het schapje niet waterpas is, want dan blijft er water op liggen… Dan werk je eens nauwkeurig, weer niet goed
.
Bij ons is het met mat glas bekleed (op de gyproc), daarna tot boven helder glas.
Zo hebben we voldoende licht en een schapje om alle producten op te zetten.
Wel er op letten dat het schapje niet waterpas is, want dan blijft er water op liggen… Dan werk je eens nauwkeurig, weer niet goed

Als het hout al zacht is zul je dat (deel) moeten vervangen. Maar dit ziet er allemaal niet best uit. Het is ook behoorlijk beschadigd allemaal, niet alleen van water lijkt het. Een watergedragen verf is niet geschikt om continu vochtig te worden zoals hier.Burgerman schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 11:07:
In mijn nieuw aangelegde badkamer gaat er iets niet goed. Het gaat om een klein badkamertje, van circa 1 bij 2,5 meter. Het gaat niet goed met het kozijn van de deur, door de nattigheid.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Naast repareren, opnieuw goed gronden (2 tot 3 keer) en aflakken (ik zou het hier dan toch maar met een alkyd verf doen ipv watergedragen) moet je ook zorgen dat het niet zo ontzettend nat wordt elke keer. Kun je geen douchedeur plaatsen?
Voordat je gaat gronden/aflakken moet de siliconenkit verwijderd worden en alle siliconenresten moeten van het hout af anders hecht de lak niet.
...
Ik dacht dat je serieus een foto liet zien hoe je een nieuwe lamp had geplaatst.1nsane schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 14:32:
[...]
Die lamp gaat uiteraard vervangen worden maar om te testen.

@Burgerman douchegordijn een optie?
Hoe zit het met het luchten van de ruimte? Nat tijdens het douchen ok, maar als het daarna kan luchten, blijft het niet vochtig. En dus minder kans op rotten van het hout.
Ik zou kijken of je hetzelfde kozijnprofiel kan vinden voor die hele zijkant, of zelfs een heel nieuw kozijn (tientje of 6-7) als je de deur ook vervangt. Anders gewoon de hele lengte lat vervangen. Als je dit allemaal moet gaan afschuren, siliconenvrij moet maken, repareren in kleine stukjes, etc. ga je dusdanig veel tijd kwijt zijn dat je het imho beter meteen helemaal kan vervangen.Burgerman schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 11:07:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Verf op terpentinebasis was beter geweest, maar had uiteindelijk bij een kleine beschadiging ook problemen gegeven en dat heeft weer als nadeel dat het nogal snel geel verkleurt bij gebruik binnen.
Ik zou daarna een zo smal mogelijk glazen zijwandje zoeken, ik kon zo heel snel geen smallere vinden dan deze van 25cm, liever heb je nog net iets korter hier, maar dan hou je het water daar ook echt weg. Zo te zien is je deur ook al aardig aan het rotten onderop namelijk. De ventilatie wat opvoeren zou ook helpen.
Die bak levert toch juist al drainage? In het ergste geval loopt er een paar dagen wat ijs/water over de rand. So what?Wolly schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 19:41:
[...]
Bij een gat met kiezels kan het inderdaad zijwaarts gaan en is er vaak voorzien in een aansluiting op het riool of drainage.
Ik vind het een mooie bak die je hebt gemaakt, ik hoop dat je er geen problemen mee krijgt als je wp elk uur gaat defrosten en er onvermijdelijk ijsopbouw gaat plaatsvinden.
Gewoon een korte haakse bocht in de wand verwerken. Daar kan je dan weer een 125mm afzuigventiel in plaatsen. Mooier dan een rooster en belangrijker in de badkamer, hij kan er makkelijk weer uit om schoon te maken.GustavSan schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 12:02:
The plot thickens. We willen een muurtje in de badkamer als afscheiding van de doucheruimte. Een Gyproc AquaBloc systeem zou de oplossing kunnen zijn. Eventueel een Ytong muurtje. De hele bende gaat daarna gestuct worden.
[Afbeelding]
Eea zal dan waarschijnlijk wel net wat dikker worden dan het muurtje, dus je krijgt dan een klein doosje/koofje. Wil je dat niet dan kan je ook naar 100mm, maar dan ben je weer erg beperkt in de keuze voor ventielen.
[ Voor 34% gewijzigd door RonJ op 21-08-2023 10:15 ]
All-electric.
Douchegordijn voor de muur/deur. Dan komt er iig minder water tegenaan. Dan hout/kozijn repareren/vervangen en schilderen met iets wat blijvend waterbestendig is.Burgerman schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 11:07:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Dit was de instructie bij mijn Panasonic monobloc:RonJ schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 10:03:
[...]
Die bak levert toch juist al drainage? In het ergste geval loopt er een paar dagen wat ijs/water over de rand. So what?

Je ziet, er is een afvoerpijp en bij verstopping van de pijp of drainage kan het ijs ook zijwaarts kruipen.
Het lijkt alsof de bovenkant van de Bigfoots bijna gelijk komt met de bovenkant van de bak, in plaats van 10 cm ruimte heb je daar dus nog maar een paar cm.
Hier een voorbeeld wat je dan krijgt.

Ik zeg niet dat het een probleem is, ik wijs er alleen op dat het niet conform de instructies is.
Ook nog een leuk plaatje uit dat topic om maar aan te geven om hoeveel ijs het kan gaan.
:strip_exif()/f/image/baWa8SaxkgQ3NpcUMRjDdguR.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 11% gewijzigd door Wolly op 21-08-2023 10:26 ]
Ach, ik vind het wel leuk om zijn progressie te zien. Ik denk wel dat met de frequentie van de posts en de grootte van zijn project een eigen topic beter had gepast.Jolke schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 10:03:
[...]
Ik dacht dat je serieus een foto liet zien hoe je een nieuwe lamp had geplaatst.
Een 40cm diepe en grote open bak met grind zal heel wat beter werken dan dat stukje regenpijp van 80cm in de grond. Z'n unit staat ook nog eens op bigfoots én dwarsbalken. Ik ben er totaal niet bang voor in dit geval.Wolly schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 10:24:
[...]
Dit was de instructie bij mijn Panasonic monobloc:
[Afbeelding]
Je ziet, er is een afvoerpijp en bij verstopping van de pijp of drainage kan het ijs ook zijwaarts kruipen.
Het lijkt alsof de bovenkant van de Bigfoots bijna gelijk komt met de bovenkant van de bak, in plaats van 10 cm ruimte heb je daar dus nog maar een paar cm.
Hier een voorbeeld wat je dan krijgt.
[Afbeelding]
Ik zeg niet dat het een probleem is, ik wijs er alleen op dat het niet conform de instructies is.
Ook nog een leuk plaatje uit dat topic om maar aan te geven om hoeveel ijs het kan gaan.
[Afbeelding]
Daikin heeft het in de handleiding alleen over "proper drainage", er zijn namelijk veel meer wegen naar rome dan alleen een pijp eronder. Sterker nog, in dat voorbeeld van panasonic met zo'n dun flexibel pijpje krijg je juist problemen in mijn ervaring. Dat pijpje vriest meteen dicht als het hard waait en dan krijg je een heel blok ijs onderin je unit en mag je in de vrieskou met je verfbrander en emmers heet water in de weer om de unit weer aan de gang te krijgen. In dit geval zou ik dus juist bewust niet de instructie volgen.
En tja, als je helemaal geen drainage regelt krijg je zo'n toertocht-sized ijsbaan in de tuin, maar dat is hier bepaald niet het geval met die hele constructie eronder.
All-electric.
hier heb ik mijn pana in tijdelijke opstelling staan er zit 10 cm grind onder en met de 2 weken vorst een paar jaar geleden had ik een klein beetje ijs. omdat het naast de voordeur was een klein beetje zout gestrooit en het probleem was weg de voorbeeld foto's zijn van een dak dat wordt debiel koud snachts door nachtelijke uitstraling daar vriest alles direct aan vast. er zit nog heel veel tussen helemaal geen drainage en perfecte drainage (incl verwarminslint) ik denk dat de oplossing van @Rzaan in 99% van de gevallen prima gaat werken.
[ Voor 7% gewijzigd door twain4me op 21-08-2023 11:04 ]
Waarom zou daar nog grind in moeten? Buiten volume innemen (dat anders door dooiwater ingenomen kan worden) doet dat helemaal niks toch?RonJ schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 10:37:
Een 40cm diepe en grote open bak met grind
Een glad pijpje recht naar beneden maakt op zich weinig verschil, het afvoergat vriest eerder dicht dan de pijp. De druppels in de lekbak en aan het afvoergat onderin de WP vriezen vast, en je krijgt dan sowieso een mooie ijspegel na een aantal defrosts, tot het afvoergat compleet dichtgevroren is & het ijs in de buitenunit zelf begint op te stapelen. Ik heb ook geen afvoerpijpje op mijn buitenunits, maar afgelopen winter helaas toch aan de slag mogen gaan met het warmtepistool omdat de afvoergaten compleet dichtgevroren waren.RonJ schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 10:37:
Sterker nog, in dat voorbeeld van panasonic met zo'n dun flexibel pijpje krijg je juist problemen in mijn ervaring. Dat pijpje vriest meteen dicht als het hard waait en dan krijg je een heel blok ijs onderin je unit en mag je in de vrieskou met je verfbrander en emmers heet water in de weer om de unit weer aan de gang te krijgen.
Nu ik dit zo lees he.. Mijn plan was komend jaar een buitenunit 3 hoog op een dak te zetten, omdat het eigenlijk de enige fatsoenlijke plek is. Maar op die hoogte ga ik zelf het dak niet meer op, zeker niet in de winter. Dat gaat dus problemen geven?
Of moet ik er gewoon een infrarood element bij in laten bouwen en die aanzetten op afstand?
Of moet ik er gewoon een infrarood element bij in laten bouwen en die aanzetten op afstand?
[ Voor 16% gewijzigd door Caelorum op 21-08-2023 11:10 ]
Hmm lastig, denk dat hout niet geschikt is voor die plek. Kun je er niet een stuk kozijn uithalen met een multitool en er een kunststof neut in zetten? Of beide kanten een neut zodat het voor het oog gelijk is.Burgerman schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 11:07:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Om troep en ongedierte uit die bak te houden. En om het water zijwaarts te verplaatsen zodat het wat beter de grond inloopt, anders drupt het een gat in de grond recht onder het drainage gat en doe je niks met de omvang van de bak.Slonzo schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 11:06:
[...]
Waarom zou daar nog grind in moeten? Buiten volume innemen (dat anders door dooiwater ingenomen kan worden) doet dat helemaal niks toch?
[...]
Een glad pijpje recht naar beneden maakt op zich weinig verschil, het afvoergat vriest eerder dicht dan de pijp. De druppels in de lekbak en aan het afvoergat onderin de WP vriezen vast, en je krijgt dan sowieso een mooie ijspegel na een aantal defrosts, tot het afvoergat compleet dichtgevroren is & het ijs in de buitenunit zelf begint op te stapelen. Ik heb ook geen afvoerpijpje op mijn buitenunits, maar afgelopen winter helaas toch aan de slag mogen gaan met het warmtepistool omdat de afvoergaten compleet dichtgevroren waren.
Ik heb eerder een stel buitenunits met zo'n pijpje-zonder-verwarming eraan gehad. De koude wind blaast daar dan langs, waardoor het echt veel sneller dichtvriest dan een open gat waar het meeste wegloopt, hoewel je daar ook een pegeltje krijgt idd. Ik had daarna zelf geen last meer van helemaal dichtvriezen iig.
All-electric.
Dat gladde pijpje gaat tot onder de vorstgrens, ik denk dat dat het hele idee is.Slonzo schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 11:06:
[...]
Waarom zou daar nog grind in moeten? Buiten volume innemen (dat anders door dooiwater ingenomen kan worden) doet dat helemaal niks toch?
[...]
Een glad pijpje recht naar beneden maakt op zich weinig verschil, het afvoergat vriest eerder dicht dan de pijp. De druppels in de lekbak en aan het afvoergat onderin de WP vriezen vast, en je krijgt dan sowieso een mooie ijspegel na een aantal defrosts, tot het afvoergat compleet dichtgevroren is & het ijs in de buitenunit zelf begint op te stapelen. Ik heb ook geen afvoerpijpje op mijn buitenunits, maar afgelopen winter helaas toch aan de slag mogen gaan met het warmtepistool omdat de afvoergaten compleet dichtgevroren waren.
Droog je het af na het douchen? Maw: hoe vochtig blijft de ruimte?Burgerman schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 11:07:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik denk dat je vochtdoorslag hebt, het hoeft natuurlijk niet direct nat te worden om vochtig te worden. Ook vocht trekt op/in (zoals je zelf al zegt) en hout + vocht is geen goede combinatie.
Persoonlijk, als ik dit zie, vind ik de doucheplaatsing erg onhandig. Ik begrijp dat het erg klein is, en daar kan je dus ook weinig mee. Ik denk dat je moet gaan denken aan een dorpel onder je kozijn, of je kan voor een aluminium kozijn gaan (wat niet echt kan roesten, maar ook aandacht zal blijven vereisen). Altijd zal de plek gevoelig blijven gezien de plaatsing, dus ik weet niet of je dit structureel kan oplossen.
Ik zou proberen een dorpel te plaatsen (zoals op dit plaatje b.v., maar dan uiteraard niet brandwerend: https://www.renovatietota...ur-en-kozijn-constructies) en als dat niet gaat dan b.v. een aluminium kozijn overwegen. Hoe dan ook, je moet het altijd goed nadrogen en water zo veel mogelijk weghalen, want eigenlijk zit je plaatsing te dicht op je kozijn, en daar is het nooit voor gemaakt natuurlijk..
Het gaat juist om het stukje pijp net onder de unit wat vrij hangt en waar de koude wind langs blaast, daar vriest het al dicht.Wolly schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 11:17:
[...]
Dat gladde pijpje gaat tot onder de vorstgrens, ik denk dat dat het hele idee is.
Op een platdak gaat het wel goed, maar helemaal bovenop het dak vol in de wind sluit ik niet uit dat je toch een keer problemen gaat krijgen. Ik zou voor de zekerheid overwegen om er een verwarmingselementje in te plaatsen. Af fabriek zijn er ook oplossingen voor met een verwarmde drain-pan, maar dat is wel wat prijziger. Er is een apart draadje voor warmtepompen en vorstproblemen in de winter, met de nodige voorbeelden.Caelorum schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 11:09:
Nu ik dit zo lees he.. Mijn plan was komend jaar een buitenunit 3 hoog op een dak te zetten, omdat het eigenlijk de enige fatsoenlijke plek is. Maar op die hoogte ga ik zelf het dak niet meer op, zeker niet in de winter. Dat gaat dus problemen geven?
[ Voor 58% gewijzigd door RonJ op 21-08-2023 11:41 ]
All-electric.
We willen in huis een potentiele draagmuur gaan verwijderen.
Het lastige is, de originele draagmuur en constructie is al eens door de vorige bewoners aangepast bij het plaatsen v/d aanbouw.
Misschien is het een beetje vloeken in de kerk hier in een DYI topic, maar ik loop een beetje vast met met hoe dit aan te pakken en wie hiervoor te benaderen. (No worries, de rest ga ik wel zelf doen
)
Ik denk dat ik dit langs een constructeur moet laten gaan, wat ik online kan vinden is dat die vooral vertellen of iets kan, maar niet hoe.
Betreft onderstaande situatie; We willen de L muur in de keuken gaan verwijderen om deze open te maken
Het lastige is, de originele draagmuur en constructie is al eens door de vorige bewoners aangepast bij het plaatsen v/d aanbouw.
Misschien is het een beetje vloeken in de kerk hier in een DYI topic, maar ik loop een beetje vast met met hoe dit aan te pakken en wie hiervoor te benaderen. (No worries, de rest ga ik wel zelf doen
Ik denk dat ik dit langs een constructeur moet laten gaan, wat ik online kan vinden is dat die vooral vertellen of iets kan, maar niet hoe.
Betreft onderstaande situatie; We willen de L muur in de keuken gaan verwijderen om deze open te maken
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
PSN: Flix20-NL
Dit is inderdaad wat voor een constructeur. Die zal dan de bouwtekeningen nodig hebben echter als je vermoed dat de situatie niet meer conform de tekening is zal de constructeur dit ter plekke komen inspecteren en dan doorrekenen.Flix20 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 12:15:
Misschien is het een beetje vloeken in de kerk hier in een DYI topic, maar ik loop een beetje vast met met hoe dit aan te pakken en wie hiervoor te benaderen. (No worries, de rest ga ik wel zelf doen)
***members only***
Met betrekking tot de aanpassingen van de vorige bewoners. Ik dacht wel als er aanpassingen gedaan worden aan een draagmuur, dat dit vergunningsplichtig is en dus ook doorgerekend dient te worden door de constructeur met correcte tekeningen. Wellicht dat je die nog kan achterhalen bij de gemeente.
Hieruit maak ik op dat de soort afvoer en drainage niet zo veel uitmaakt (als er maar iets is) en dat je beter kunt zorgen voor een verwarminglint in de bodem van de WP?Slonzo schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 11:06:
Begrijp me niet verkeerd, ik vind het ook leuk om progressie te zien bij andermans verbouwingen. Ik begreep alleen de plaatjes van de lamp niet. Even dacht ik dus dat hij een nieuwe lamp had geplaatst, maar gezien de lage kwalteit van installeren moest ik 2x kijken wat de bedoeling was.Caelorum schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 10:28:
[...]
Ach, ik vind het wel leuk om zijn progressie te zien. Ik denk wel dat met de frequentie van de posts en de grootte van zijn project een eigen topic beter had gepast.
Dit is de bouwtekening van de toenmalige verbouwing tbv de vergunning bij de gemeente.Onno_Devine schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 13:10:
[...]
Dit is inderdaad wat voor een constructeur. Die zal dan de bouwtekeningen nodig hebben echter als je vermoed dat de situatie niet meer conform de tekening is zal de constructeur dit ter plekke komen inspecteren en dan doorrekenen.
Met betrekking tot de aanpassingen van de vorige bewoners. Ik dacht wel als er aanpassingen gedaan worden aan een draagmuur, dat dit vergunningsplichtig is en dus ook doorgerekend dient te worden door de constructeur met correcte tekeningen. Wellicht dat je die nog kan achterhalen bij de gemeente.
Haha, zo’n beun ben ik ook weer niet tochJolke schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 10:03:
[...]
Ik dacht dat je serieus een foto liet zien hoe je een nieuwe lamp had geplaatst.
Die lamp zat trouwens met een lange elektrakabel langs de muur helemaal naar de hoek van het kozijn van de openslaande deuren, daardoorheen naar binnen en met een stekker in het stopcontact binnen
De kabel was uiteraard keurig mee geverfd met de 3 verschillende tinten groene muur.
Adjust non olet, plerumque...
Ik wil een veiligheidsrozet plaatsen op mijn voordeur en daarvoor moet ik 4 gaten boren. Hoe krijg ik deze het best precies haaks geboord? Ik gebruik een accu schroefmachine.
Hiermee.rockerpoet schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 14:24:
Ik wil een veiligheidsrozet plaatsen op mijn voordeur en daarvoor moet ik 4 gaten boren. Hoe krijg ik deze het best precies haaks geboord? Ik gebruik een accu schroefmachine.
Maar voor die boutjes tussen de rozetten kan je best 1-2mm marge aanhouden, dat komt niet zo nauw.
All-electric.
Iemand langs de zijkant laten kijken of je je schroefmachine recht houdt.rockerpoet schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 14:24:
ff laten doorrekenen door een constructuur...Flix20 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 12:15:
Misschien is het een beetje vloeken in de kerk hier in een DYI topic, maar ik loop een beetje vast met met hoe dit aan te pakken en wie hiervoor te benaderen. (No worries, de rest ga ik wel zelf doen)
***members only***
Ik denk dat je die 2x balk kan opvangen met een stalen kolom op een slof/fundering waar nu het muurtje zit. Als je dat niet wilt, moet je alles stempelen en die 2 stukken balk er uit trekken en 1 nieuwe voor in de plaats leggen over de volledige lengte.
Ik ben niet snel bang voor een klus, maar ik zou dit hele stukje gewoon bij een lokale aannemer neerleggen, die kennen de juiste constructeurs en doen dit in een dagje. Dan kunnen ze achteraf ook niet naar elkaar gaan wijzen. Dit zijn geen dingen waar je beginnersfouten mee wil maken met alle herstelkosten van dien.choman schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 16:11:
[...]
ff laten doorrekenen door een constructuur...
Ik denk dat je die 2x balk kan opvangen met een stalen kolom op een slof/fundering waar nu het muurtje zit. Als je dat niet wilt, moet je alles stempelen en die 2 stukken balk er uit trekken en 1 nieuwe voor in de plaats leggen over de volledige lengte.
All-electric.
De haaksheid komt van de rozet voor+achterkant, die worden door de bouten naar elkaar getrokken. Dat komt niet zou nauw.rockerpoet schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 14:24:
Wat wel nauw komt, is dat het slot in de deur recht moet zitten. Zit die scheef, dan blokkeert de cilinder (die door de rozet dan "scheef" wordt getrokken).
Heeft mij vele dagen over 2 jaar gekost voor ik door had dat dit mijn probleem was. Antieke deur, zit er nog wel eens wat scheef.
Zie hier niet echt reacties op.Burgerman schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 11:07:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het was mooier/beter geweest voor het kozijn als de houten lijst (architraaf) eraf gehaald was, en er verder door getegeld was op het kozijn zelf.
Heb niet 123 een voorbeeldje, maar zal dat nog proberen op te zoeken.
:strip_exif()/f/image/2mcqaVEBnuKUKEjmXkGTptgm.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu zou een oplossing kunnen zijn een strook glas van 15-20cm naast het kozijn haaks op de muur te plaatsen, en hier een douchegordijn achter op te hangen. zodat er geen direct water tegen de deur en het kozijn komt.
Daarnaast is de drempel (veel) te laag, als je dit zo laat ga je 100% zeker waterschade in de hal krijgen aan de (laminaat)vloer.
De onderzijde van de deur lijkt ook al wat schade te hebben (??)
Ik zou dus een stukje onder het kozijn uit zagen, en de drempel verwijderen.
Bij de hornbach of tegelboer, een nieuwe natuurstenen drempel halen die dikker is, en minimaal 1 maar liever 1,5 of 2cm boven de vloer uit komt plaatsen.
Hierdoor hou je het water in de badkamer.
Verder rekening houden met ventilatie.
Kier onder de deur, en een afzuig ventilator in het plafond.
Of een rooster in de deur met een afzuig ventilator in het plafond.
Vocht is namelijk je grootste probleem, het droogt niet of niet snel genoeg.
[ Voor 5% gewijzigd door FRANQ op 21-08-2023 20:48 ]
constructeur idd, die ipe20 lijkt op dat muurtje te steunen, wat niet zo gek is met die andere balk als puntlast. Verreweg het makkelijkste en goedkoopste zal een kolom plaatsen zijn. wordt kostbaar/veel moeite als je je het echt helemaal open wil hebben. want daar moet echt een knetter van een balk in dan. (met name door die puntlast van die ander balk)Flix20 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 12:15:
***members only***
[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 21-08-2023 18:57 ]
Ik heb dus twee linkerhanden. Schilderen lukt nog wel, een gaatje boren ook wel enigszins maar schroeven kost me erg veel moeite en zagen kan ik gewoon echt niet. Maar toch heb ik nadat onze verbouwing compleet was dus een zelf ontworpen kast voor onze dvd's in elkaar geschroefd. Ik ben eerlijk gezegd best wel trots 
De basis bestaat uit 38mm dikke mdf planken (200mm diep) die ik op maat gezaagd heb laten bezorgen. Daartussen heb ik Ikea Eket kastjes opgehangen. De plankjes waar de dvd's op staan zijn stalen plaatjes die ik ook op maat heb besteld.
Eerst heb ik al het mdf gelakt (zat al lakdraagfolie op) daarna de Eket kastjes opgehangen en die vervolgens gebruikt als steun voor de verticale planken.
:strip_exif()/f/image/Z08HA6DAuuxWpXVztrcT1dxO.jpg?f=fotoalbum_medium)
Tijdens het in elkaar zetten heb ik het ontwerp wat aangepast dus had ik plots twee Eket kastjes over. Daar heb ik een kastje voor de platenspeler van gemaakt dat nu mooi naast ons ook vernieuwde audiomeubel past. Om de Eket kastjes heb ik zwart mdf gelijmd en geschroefd en het geheel compleet gemaakt met hairpin poten.
:strip_exif()/f/image/htlxrx7SRkAp1JrsZ6wDBvsK.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/2Muy1dQJfyEncAkuWb57uHep.jpg?f=fotoalbum_medium)
Nu nog een mooi kunstwerk zoeken voor boven de platenspeler
De basis bestaat uit 38mm dikke mdf planken (200mm diep) die ik op maat gezaagd heb laten bezorgen. Daartussen heb ik Ikea Eket kastjes opgehangen. De plankjes waar de dvd's op staan zijn stalen plaatjes die ik ook op maat heb besteld.
Eerst heb ik al het mdf gelakt (zat al lakdraagfolie op) daarna de Eket kastjes opgehangen en die vervolgens gebruikt als steun voor de verticale planken.
:strip_exif()/f/image/Z08HA6DAuuxWpXVztrcT1dxO.jpg?f=fotoalbum_medium)
Tijdens het in elkaar zetten heb ik het ontwerp wat aangepast dus had ik plots twee Eket kastjes over. Daar heb ik een kastje voor de platenspeler van gemaakt dat nu mooi naast ons ook vernieuwde audiomeubel past. Om de Eket kastjes heb ik zwart mdf gelijmd en geschroefd en het geheel compleet gemaakt met hairpin poten.
:strip_exif()/f/image/htlxrx7SRkAp1JrsZ6wDBvsK.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/2Muy1dQJfyEncAkuWb57uHep.jpg?f=fotoalbum_medium)
Behalve de tips die je al gehad hebt: een mini waterpas op je boormachine vasttapen en dat als hulp gebruiken.rockerpoet schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 14:24:
Ik heb ideeen nodig voor een Grohe thermostatische douchekraan die ik nog niet lekvrij gemonteerd krijg.
De S-koppelingen staan iets scheef uit de muuraansluiting. Dat zorgt voor lekkage. Een De Beer Flexringset zou dit op moeten kunnen lossen maar de dikte van de witte ring, de zwarte ring en het Grohe vuilzeefje van de kraan is zodanig dat de moer geen grip krijgt op het schroefdraad van de S-koppeling.
Laat ik het vuilzeefje weg dan grijpt het wel aan maar lekt het alsnog.
Hoe los ik dit op? Zijn er dunnere vuilzeefjes? Andere S-koppeling? Andere moer voor Grohe kraan? Andere montage?
Ik heb een flauw vermoeden waarom de oude kraan als enige in huis 1/2" S-koppeling en kraanaansluiting had
Twee andere kranen uit dezelfde serie vormden geen centje pijn
De S-koppelingen staan iets scheef uit de muuraansluiting. Dat zorgt voor lekkage. Een De Beer Flexringset zou dit op moeten kunnen lossen maar de dikte van de witte ring, de zwarte ring en het Grohe vuilzeefje van de kraan is zodanig dat de moer geen grip krijgt op het schroefdraad van de S-koppeling.
Laat ik het vuilzeefje weg dan grijpt het wel aan maar lekt het alsnog.
Hoe los ik dit op? Zijn er dunnere vuilzeefjes? Andere S-koppeling? Andere moer voor Grohe kraan? Andere montage?
Ik heb een flauw vermoeden waarom de oude kraan als enige in huis 1/2" S-koppeling en kraanaansluiting had
Dan moet je wel zien dat de bovenkant van uw machine evenwijdig loopt met de boorJannibal23 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 21:12:
[...]
Behalve de tips die je al gehad hebt: een mini waterpas op je boormachine vasttapen en dat als hulp gebruiken.
Dank voor alle input! Even een reactie op de vragen en suggesties van @IceM, @Jolke, @Nohands, @ID-College, @RonJ en @FRANQ.IceM schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 21:27:
Als het hout al zacht is zul je dat (deel) moeten vervangen. Maar dit ziet er allemaal niet best uit. Het is ook behoorlijk beschadigd allemaal, niet alleen van water lijkt het. Een watergedragen verf is niet geschikt om continu vochtig te worden zoals hier.
Naast repareren, opnieuw goed gronden (2 tot 3 keer) en aflakken (ik zou het hier dan toch maar met een alkyd verf doen ipv watergedragen) moet je ook zorgen dat het niet zo ontzettend nat wordt elke keer. Kun je geen douchedeur plaatsen?
Voordat je gaat gronden/aflakken moet de siliconenkit verwijderd worden en alle siliconenresten moeten van het hout af anders hecht de lak niet.
Het hout dat rot is, zal ik inderdaad moeten vervangen. Ik denk dat de schade door vocht veroorzaakt is, maar niet vanwege gebrek aan ventilatie. De ruimte wordt goed geventileerd (is ook snel droog, op wellicht wat druppels aan de voet van het kozijn na). We zijn met een gezin van vier, dus er wordt toch al snel één of twee keer per dag gedoucht...dat houdt dan toch impact (blijkbaar).
Ik was niet gewend om het kozijn na het douchen af te drogen...wellicht wordt dat dan toch noodzakelijk.
Dank voor de tips rond watergedragen verf (niet in vochtige ruimtes) en terpentineverf (blijft mogelijk ook kwetsbaar?).
De suggesties voor een douchegordijn, douchedeur of glazen zijwandje (om het af te schermen) snap ik, maar dat gaat daar helaas niet werken. Vooral omdat de badkamer dermate klein is, dat dat enorm in de weg zit bij het douchen of bij het tandenpoetsen aan de wasbak.
(Terzijde: de deur is onderaan inderdaad ook rot, maar dat heb ik bewust laten gebeuren...is een deur van 50 jaar oud, die moest sowieso vervangen worden. Heb ik daarom geen energie meer in gestopt. Komt verder wel goed, denk ik, als ik de volgende deur goed schilder met verf op terpentinebasis.)
Wel goed om nog even te noemen dat er geen probleem is met water dat naar buiten stroomt vanaf de drempel. Die drempel is flink schuin geplaatst en het water loopt daardoor naar binnen. Het achtergelegen laminaat is daardoor in de praktijk nooit nat.
Als oplossing zit ik nog na te denken over de suggestie van een kunstof neut. Maar nadeel daarvan lijkt me dat het water daar alsnog op kan blijven liggen en dan vanaf die hoogte in het hout van het kozijn erboven trekt.
Ik denk nu richting twee mogelijke oplossingen:
- Het onderste stuk kozijn tot op 10 of 40 cm hoogte vervangen door kunststof of steen...maar dat wordt wel een hoop maatwerk en ik ken geen bedrijven die dat op maat zouden kunnen maken. Ideeën daarvoor? En ik moet voorkomen dat er dan alsnog water op kan blijven liggen...het steen/kunststof moet dan naadloos aansluiten op het hout...dat wordt een uitdaging.
- Het kozijn verwijderen, nieuw kozijn plaatsen en dan goed gronden en schilderen, maar dan met verf op terpentinebasis. En dan afdrogen na elke douchebeurt, wat meer aandacht aan geven. Wellicht dan in hardhout uitvoeren op onderdelen, zou dat helpen?
Nieuw stalen kozijn met opdekdeur, gepoedercoat in de juiste kleur. Nooit meer omkijken naar
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Het zijn dan ook platen van twee personen. Deeltje van mij, deeltje van mijn vriendin en deeltje van ons samen
Een vouwpendeldeur moet toch wel willen?Burgerman schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 01:12:
[...]
De suggesties voor een douchegordijn, douchedeur of glazen zijwandje (om het af te schermen) snap ik, maar dat gaat daar helaas niet werken. Vooral omdat de badkamer dermate klein is, dat dat enorm in de weg zit bij het douchen of bij het tandenpoetsen aan de wasbak.
Dat doe je dan met montage aan een kant. Worst case alleen het deel voor de vouw als een soort van smalle deur ( wegklapbaar scherm.
Laat helemaal opengooien nou net de bedoeling zijn.twain4me schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 18:55:
[...]
constructeur idd, die ipe20 lijkt op dat muurtje te steunen, wat niet zo gek is met die andere balk als puntlast. Verreweg het makkelijkste en goedkoopste zal een kolom plaatsen zijn. wordt kostbaar/veel moeite als je je het echt helemaal open wil hebben. want daar moet echt een knetter van een balk in dan. (met name door die puntlast van die ander balk)
En juist dat is waar ik tegenaan loop; hoe kom ik bij zo'n bedrijf terecht.RonJ schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 16:31:
[...]
Ik ben niet snel bang voor een klus, maar ik zou dit hele stukje gewoon bij een lokale aannemer neerleggen, die kennen de juiste constructeurs en doen dit in een dagje. Dan kunnen ze achteraf ook niet naar elkaar gaan wijzen. Dit zijn geen dingen waar je beginnersfouten mee wil maken met alle herstelkosten van dien.
Via google kom ik vooral op constructieshop.nl etc terecht. Maar dat lijkt toch vooral gericht op de berekeningen en niet zozeer op de uitvoering.
Heb vooral het gevoel dat ik een hoog beun gehalte online tegen kom.
dit is gewoon een klus voor een algemeen aannemer met ervaring.Flix20 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 08:23:
[...]
Laat helemaal opengooien nou net de bedoeling zijn.
[...]
En juist dat is waar ik tegenaan loop; hoe kom ik bij zo'n bedrijf terecht.
Via google kom ik vooral op constructieshop.nl etc terecht. Maar dat lijkt toch vooral gericht op de berekeningen en niet zozeer op de uitvoering.
Staal wordt op aangeven van constructeur op maat gemaakt door een constructiebedrijfen daarna door een aannemer geplaatst. er zijn ook wel constructiebedrijven die zelf plaatsen maar meestal moet je dan denken aan hallenbouw enzo. of echt alleen de constructie plaatsen , dus zonder sloopwerk aanhelenmetselwerk etc. de bouw zit nog steeds maar beperkt online. rondbellen,en eenafspraak maken en langs gaan is meestal de betere optie. de iets grotere jongens heebn doorgaans ook een constructeur in huis.
[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 22-08-2023 08:35 ]
Ik zie echt niet in waarom een douchegordijn in de weg zou zitten.Burgerman schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 01:12:
Ik heb in kleidere badkamers douchegordijnen gezien.
Na het douchen schuif je hem richting raam, en hang e het gordijn over de douchekop, of thermostaatkraan.
En hij hangt uit de weg.
Douchegordijnen zijn niet hip, maar wel erg praktisch.
@Flix20twain4me schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 18:55:
[...]
want daar moet echt een knetter van een balk in dan. (met name door die puntlast van die ander balk)
En wellicht/waarschijnlijk ook nog een balk in je begane grondvloer, afhankelijk van je fundering.
Je onderschat jezelf wel een beetje; ondanks je twee linkerhanden heb je dit toch maar mooi voor elkaar gekregen en je mag er terecht trots op zijn.D-e-n schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 20:29:
Ik heb dus twee linkerhanden. Schilderen lukt nog wel, een gaatje boren ook wel enigszins maar schroeven kost me erg veel moeite en zagen kan ik gewoon echt niet. Maar toch heb ik nadat onze verbouwing compleet was dus een zelf ontworpen kast voor onze dvd's in elkaar geschroefd. Ik ben eerlijk gezegd best wel trots
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Laten zagen is een prima oplossing in dit geval.
Een goede aannemer vindt je vooral lokaal en dus via-via. Bouwvakkers online vinden heb ik ook niet al te beste ervaringen mee. De goede hebben dat namelijk niet nodig, die komen van mond tot mond reclame al om in het werk zonder online marketing. Even rondvragen in je omgeving of bij flink verbouwde huizen in de buurt dus.Flix20 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 08:23:
[...]
Laat helemaal opengooien nou net de bedoeling zijn.
[...]
En juist dat is waar ik tegenaan loop; hoe kom ik bij zo'n bedrijf terecht.
All-electric.
Het afronden van mn garage is aanstaande. Tegels zijn vandaag gevoegd. Nog even kitten, plafond erin en de voorkant aftimmeren.
Om de vloer af te ronden moet ik nog een dorpel/oprit tegen de dekvloer aansmeren. Om en nabij de 8,5 cm hoog en 29 cm lang over de hele breedte. Moet de exacte maten even opnemen.
Zat te denken om ruime wapening vast te maken aan dekvloer en draagvloer, en het aan te smeren met vloer reparatie mortel. Bijvoorbeeld deze:
https://www.bouwmaat.nl/w...-20-kg/product/0000578136
of
https://www.praxis.nl/bou...UfLTMXjYUXZgaAlJ5EALw_wcB
Eventueel vezelversterkt.
Iemand hier toevallig ervaring mee?
plaatje bij het praatje:
/f/image/HI7OijcKbB8CorFVIqYV7zQx.png?f=fotoalbum_large)
Mijn grootste vraag is eigenlijk; waar kom ik mee weg qua minimale dikte? Cm of twee a drie?
Om de vloer af te ronden moet ik nog een dorpel/oprit tegen de dekvloer aansmeren. Om en nabij de 8,5 cm hoog en 29 cm lang over de hele breedte. Moet de exacte maten even opnemen.
Zat te denken om ruime wapening vast te maken aan dekvloer en draagvloer, en het aan te smeren met vloer reparatie mortel. Bijvoorbeeld deze:
of
plaatje bij het praatje:
/f/image/HI7OijcKbB8CorFVIqYV7zQx.png?f=fotoalbum_large)
Mijn grootste vraag is eigenlijk; waar kom ik mee weg qua minimale dikte? Cm of twee a drie?
[ Voor 20% gewijzigd door MikeyMan op 22-08-2023 16:11 ]
Begonnen met Metalstud profielen voor de koof boven de keuken. Daarnaast zat ik nog met een hoek naast het fornuis wat uitgepast moest worden en het mooiste is natuurlijk natuursteen van de zelfde soort. Ben toen bij een natuursteenwinkel geweest met een stuk wat ik afgesneden had in de hoop dat ze iets hadden, zegt die man: oh dat heb ik liggen hoor, heb nog wel een reststuk wat ik goedkoop op maat kan maken. De structuur is iets fijner maar dat mag de pret voor de prijs niet drukken, daarnaast gehard glas gehaald om het hoekje bij het raam in te vullen, dat moet nog gelakt worden van achteren maar de lak daarvoor heb ik al liggen.
Daarnaast 2 stopcontacten in de badkamer voor wm en droger, afstand tot de natte zone is 3 meter want grote badkamer dus dat komt wel goed.
Daarnaast 2 stopcontacten in de badkamer voor wm en droger, afstand tot de natte zone is 3 meter want grote badkamer dus dat komt wel goed.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
Voor natuursteen kun je ook prima de lokale grafzerkenmaker vragen, die doen vaak meer dan alleen dat.
Ik ga binnenkort de raamdorpels opnieuw voegen. Dat voegen komt wel goed, maar kom er niet helemaal uit of ik de oude voeg zo goed als volledig moet verwijderen of dat uitschrapen tot het slechte voegwerk weg is (+ wat extra voor voldoende diepte) genoeg is. Dat laatste scheelt een hoop werk namelijk...
Weet iemand dit?
Weet iemand dit?
9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
Ik weet niet hoe veel je hele gevel is, maar 1 m2 is beter te doen dan 10m2 denk ik.brambond schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 15:30:
Er zijn gespecialiseerde bedrijven voor hele gevels, die doen dan ook niet met de arbotech
Euh en wat is dan het voordeel ten opzichte van dit?pman63 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 20:01:
Voor natuursteen kun je ook prima de lokale grafzerkenmaker vragen, die doen vaak meer dan alleen dat.
opzich is 1,5 - 2,5 cm cm diep voldoende om te voegen maar die raamdorpel stenen zijn meestal maar 3 cm dikGermanPivo schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 20:19:
Ik ga binnenkort de raamdorpels opnieuw voegen. Dat voegen komt wel goed, maar kom er niet helemaal uit of ik de oude voeg zo goed als volledig moet verwijderen of dat uitschrapen tot het slechte voegwerk weg is (+ wat extra voor voldoende diepte) genoeg is. Dat laatste scheelt een hoop werk namelijk...
Weet iemand dit?
let wel op hoe dunner/smaller de voeg hoe belangrijker de voor en nabehandeling
dus iets nat maken voor beginnen en nat houden nadat de eerste droging is geweest. (plantenspuit) en afschermen van directe zon ze verbranden direct met het huidige weer, zeker naast die zwarte geglazuurde raamdorpelstenen(bij verbranden, drogen de voegen te snel uit en heeft het cement niet meer genoeg vocht om netjes uit te harden en worden de voegen bros en hebben ze een slechte hechting.)
Mogelijk de prijs, en anders de beschikbaarheid van de een of de ander in jouw buurt. Voor je volgende keuken, want nu ben je al geholpen.1nsane schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 20:39:
[...]
Euh en wat is dan het voordeel ten opzichte van dit?
Een douchegordijn moet wel ergens in een rand vallen, gewoon zo boven de vloer spettert het alsnog eronder door.FRANQ schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 08:35:
Ik zie echt niet in waarom een douchegordijn in de weg zou zitten.
Ik heb in kleidere badkamers douchegordijnen gezien.
Na het douchen schuif je hem richting raam, en hang e het gordijn over de douchekop, of thermostaatkraan.
En hij hangt uit de weg.
Douchegordijnen zijn niet hip, maar wel erg praktisch.
Ik ben net begonnen met het slopen van het toilet(tegels eruit, komt pvc op de muren).
De pot gaat ook vervangen worden.
Alleen nu zit ik in dubio.. is het handig ook het inbouwreservoir te vervangen? Deze is uit 2006 van geberit, maar op zich werkt hij nog prima. Geen idee hoe lang zoiets mee moet gaan normaliter.
Alleen nu zit ik in dubio.. is het handig ook het inbouwreservoir te vervangen? Deze is uit 2006 van geberit, maar op zich werkt hij nog prima. Geen idee hoe lang zoiets mee moet gaan normaliter.
Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl
als je het geld kunt missen zou ik denk ik gewoon een nieuwe plaatsen.LED-Maniak schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 09:15:
Ik ben net begonnen met het slopen van het toilet(tegels eruit, komt pvc op de muren).
Al is het alleen maar dat de Wet van Murphy zegt dat zodra jij de laatste nieuwe tegel geplaatst hebt, het ding er de brui aan geeft.
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
Hoe ziet die eruit? Kalkaanslag? Roest? Vochtplekken? Past de nieuwe pot erop?LED-Maniak schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 09:15:
Fotootje ipv antwoorden helpt natuurlijk ook.
Vervangen. Ding is nu dus al 17 jaar oud. Kost je 200 euro. Veel geld, maar niets vergeleken bij de frustratie als je je nieuwe tegels mag slopen.LED-Maniak schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 09:15:
De koperen leidingen in de muur laten wel wat zwarte aanslag zien en in een tussenwandje tussen toilet en washok heeft er ooit een plant gegroeid. Dus het zou kunnen zijn dat daar ooit een lek is geweest.Jolke schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 09:37:
[...]
Hoe ziet die eruit? Kalkaanslag? Roest? Vochtplekken? Past de nieuwe pot erop?
Fotootje ipv antwoorden helpt natuurlijk ook.

Kan het verder moeilijk beoordelen, 't ziet er OK uit, maar je weet niet hoe het er achter het valse wandje is uiteraard. Boel loopt nog prima door, lekt niet, maar wel al 17 jaar oud. Lastig allemaal.
Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl
Dat wat @t14wo zegt, als je er tijd/geld/zin in hebt, zou ik het zeker vervangen.
En als je vlak bij Duitsland woont, kun je hem daar voor rond de € 160 vinden.t14wo schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 09:55:
[...]
Vervangen. Ding is nu dus al 17 jaar oud. Kost je 200 euro. Veel geld, maar niets vergeleken bij de frustratie als je je nieuwe tegels mag slopen.
Ik wilde deze plaatsen:
https://www.hornbach.nl/p...n-wand-wc-lecico/6206154/
Exact dezelfde zit er nu namelijk ook in
Mag je een huishoudkabel ( 2-aders) direct in het stucwerk verwerken? Ik wil de hanglamp boven mijn bureau op deze manier wegwerken, maar ik twijfel of dat zo mag.. Ik zag in andere topics wel dat het volgens de nieuwe NEN1010 regels wel mag, maar er leek nog wel wat twijfel over te bestaan. Dus bij deze.
Dan zou ik helemaal niet twijfelen voor 160 euro incl pot.LED-Maniak schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 10:16:
Ik wilde deze plaatsen:
Ho, met pot weet ik niet.t14wo schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 10:18:
[...]
Dan zou ik helemaal niet twijfelen voor 160 euro incl pot.
Maar ik zou voor 200 met pot ook al niet heel erg lang twijfelen.
Als je die pot mooi vindt, is dat een goede deal.
Ik wil binnenkort een internetkabel en twee speakerkabels langs de muur leggen en verbergen in een plint. Nu moet ik daar nog een goede plint voor uitzoeken, maar ik zit met een klein probleem bij de ramen.
Hoe krijg ik daar mooi een plint geplaatst? De muur is namelijk niet recht, maar verspringt door een stukje hout. De oude plinten moeten uiteindelijk weg en dan wil ik ook een plint plaatsen, waar nu nog niets zit. Dan kan ik de kabels namelijk netjes door laten lopen.
(iemand ook een goede tip voor goede plinten?)
Hoe krijg ik daar mooi een plint geplaatst? De muur is namelijk niet recht, maar verspringt door een stukje hout. De oude plinten moeten uiteindelijk weg en dan wil ik ook een plint plaatsen, waar nu nog niets zit. Dan kan ik de kabels namelijk netjes door laten lopen.
(iemand ook een goede tip voor goede plinten?)
:strip_exif()/f/image/ESyKxtK0lT10TdNyLLISMvvn.jpg?f=fotoalbum_large)
Als je toch nog aan de gang moet met stucwerk, kun je dan niet iets ruimer uithakken/frezen en gewoon netjes met een buisje werken?Heaget schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 10:17:
Mag je een huishoudkabel ( 2-aders) direct in het stucwerk verwerken? Ik wil de hanglamp boven mijn bureau op deze manier wegwerken, maar ik twijfel of dat zo mag.. Ik zag in andere topics wel dat het volgens de nieuwe NEN1010 regels wel mag, maar er leek nog wel wat twijfel over te bestaan. Dus bij deze.
Ik heb geen NEN1010 bij de hand, maar het lijkt me raar dat het zomaar mag. En het zou me niet verbazen dat een aansluitpunt in het plafond tegenwoordig standaard ook een aarddraad moet hebben.
Sowieso is het een verschrikkelijke beunoplossing, maar dat is mijn bescheiden mening.
Punctuality is the politeness of kings
Nee, mag niet. Moet een wandkabel (xmvk) zijn, ofwel dubbel geïsoleerd. Aders in een buis is ook een dubbele isolatie.Heaget schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 10:17:
Wat wel mogen, zijn 12V kabels, zoals deurbel of thermostaat.
Maar, en volgens mij was dat de hele onduidelijkheid in die discussie, een huishoud snoer is dubbel geïsoleerd. Er zit om de aders een aparte isolatie.Zwartoog schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 10:40:
[...]
Nee, mag niet. Moet een wandkabel (xmvk) zijn, ofwel dubbel geïsoleerd. Aders in een buis is ook een dubbele isolatie.
Wat wel mogen, zijn 12V kabels, zoals deurbel of thermostaat.
Als je toch gaat hakken, kun je beter iets verder hakken inderdaad en het goed doen.dreamscape schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 10:36:
[...]
Als je toch nog aan de gang moet met stucwerk, kun je dan niet iets ruimer uithakken/frezen en gewoon netjes met een buisje werken?
...
Probleem is wel met kanaalplaatplafonds (en mogelijk andere) - daar moet je geen diepe sleuf in frezen (al weet ik niet hoe diep acceptabel is).
Je hebt ook heel dunne plakkabelgootjes voor dat dunne huishoudsnoer. Stoort niemand zich aan als het eenmaal zit
Mja, dat is voor mij meer voor de vorm dan dat het werkelijk iets doet. Ik zou het hier vragen:jichem schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 10:46:
[...]
Maar, en volgens mij was dat de hele onduidelijkheid in die discussie, een huishoud snoer is dubbel geïsoleerd. Er zit om de aders een aparte isolatie.
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2
Als je deur zoals het hoort voor de tegels zakt zou ik een cm lager pakken dan de tegels anders komt de deur te laag uit ivm de afsluiting aan de bovenkant.MikeyMan schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 16:05:
Het afronden van mn garage is aanstaande. Tegels zijn vandaag gevoegd. Nog even kitten, plafond erin en de voorkant aftimmeren.
of
plaatje bij het praatje:
[Afbeelding]
Zijn die tegels nu tegen de houtenbalk aan gelegd kan niet zien of er een dorpel hoeklijn is gebruikt ?
Deze is wel nodig om de tegels te beschermen.
Mvg Martin
Het is voornamelijk dat het om het schuine plafond onder het dak gaat. Ik weet niet of ik zomaar uit die groene plafond platen een sleuf mag zagen voor een kabel...
De houten balken waren tijdelijke ophoging. De deur valt hier precies op. Dat wil zeggen half op de tegels, half op de aflopende 'oprit', zoals geadviseerd door de leverancier.JMb91 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 10:52:
[...]
Als je deur zoals het hoort voor de tegels zakt zou ik een cm lager pakken dan de tegels anders komt de deur te laag uit ivm de afsluiting aan de bovenkant.
Zijn die tegels nu tegen de houtenbalk aan gelegd kan niet zien of er een dorpel hoeklijn is gebruikt ?
Deze is wel nodig om de tegels te beschermen.
Mvg Martin
Hoeklijn is niet nodig als ik de 'oprit' tegen de tegels aan smeer. Vraag is meer, waar kan ik het beste mee smeren en hoe veel kan het aflopen. Zit er nu aan te denken om 5 cm verval aan te houden, zodat er 3 cm dikte op het laagste deel overblijft. Genoeg vlees voor wapening.
Wij zijn er nu ook toch echt wel achter gekomen dat Flexa powerdek niet echt lekker is.
Eigenlijk wisten we het al, maar toch voor het prijsverschil weer geprobeerd, echter na heel veel vloeken de eerste laag er op gekregen, en de volgende dag er achter komen dat het er heel lelijk op zit (veel structuur op sommige plekken) zijn we er helemaal klaar mee.
Met er op smeren trek je met de roller de verf gewoon los die er met de kwast (Randjes) op is gesmeerd. (echt na enkele minuten al), het lijkt er op dat nat op nat bij de powerdek binnen 2 minuten is....
We hebben nu de plekken op de muur waar structuur te zien was weer gladgeschuurd en zijn nu aan het kijken naar Sikkens Alpha Projecttex of Sikkens Alphacryl Pure Mat SF (kan lastig vinden wat nu echt het verschil is behalve de prijs)
Kunnen we nu gewoon de verflaag aan brengen, of is het toch beter om opnieuw eerst voorstrijk te doen? (voorstrijk is wel gedaan voor de flexalaag)
Eigenlijk wisten we het al, maar toch voor het prijsverschil weer geprobeerd, echter na heel veel vloeken de eerste laag er op gekregen, en de volgende dag er achter komen dat het er heel lelijk op zit (veel structuur op sommige plekken) zijn we er helemaal klaar mee.
Met er op smeren trek je met de roller de verf gewoon los die er met de kwast (Randjes) op is gesmeerd. (echt na enkele minuten al), het lijkt er op dat nat op nat bij de powerdek binnen 2 minuten is....
We hebben nu de plekken op de muur waar structuur te zien was weer gladgeschuurd en zijn nu aan het kijken naar Sikkens Alpha Projecttex of Sikkens Alphacryl Pure Mat SF (kan lastig vinden wat nu echt het verschil is behalve de prijs)
Kunnen we nu gewoon de verflaag aan brengen, of is het toch beter om opnieuw eerst voorstrijk te doen? (voorstrijk is wel gedaan voor de flexalaag)
Een constructeur kan juist vertellen hoe.choman schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 16:11:
[...]
ff laten doorrekenen door een constructuur...
Jij gaat aan wat je graag wil en hij gaat daar mee aan de slag.
Voorstrijk is om de zuigende werking uit de ondergrond te halen. Als je al voorgestreken hebt, en er zit nu ook nog een extra laag (slechte) verf op, dan is die zuigende werking er niet meer en is nog een keer voorstrijken niet nodig.fjux schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 12:28:
[ Voor 6% gewijzigd door lizard87 op 23-08-2023 13:08 ]
Als de verf echt loslaat, zou ik er sowieso even met een verfschraper langsrijgen. Ook superverf heeft een vaste ondergrond nodig. Je hebt ook fixeer (alablastine of zo?) dat je voor zo'n muur kunt gebruiken, al betwijfel ik of dat de beste oplossing is.fjux schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 12:28:
Wij zijn er nu ook toch echt wel achter gekomen dat Flexa powerdek niet echt lekker is.
Voorstrijk is tegen zuigende werking, ik weet niet hoeveel je daarvan hebt afgeschuurd weer?
Anders zoek je naar grondverf.
Ik vraag me nu trouwens af wat voor muur je had? Als je een ouderwetse kalkgeverfde muur hebt, dan hecht daar sowieso geen verf op. Dan moet je eerst grondig de kalk eraf wassen, grondverf, en dan pas de definitieve laag.
Verf laat niet zo zeer los, het lijkt er meer op de dat powedek van flexa gewoon extreem snel droogt, en zodra het half droog is plakt het weer vast aan de roller en trek je zo weer een stuk er af... was alleen ene issue tijdens het verven zelf. Dag later zit het er allemaal gewoon op, alleen stukken lelijk doordat het tijdens het verven op sommige plekken er dus afkwam en weer wat op komt etc.Zwartoog schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 13:39:
[...]
Als de verf echt loslaat, zou ik er sowieso even met een verfschraper langsrijgen. Ook superverf heeft een vaste ondergrond nodig. Je hebt ook fixeer (alablastine of zo?) dat je voor zo'n muur kunt gebruiken, al betwijfel ik of dat de beste oplossing is.
Voorstrijk is tegen zuigende werking, ik weet niet hoeveel je daarvan hebt afgeschuurd weer?
Anders zoek je naar grondverf.
Ik vraag me nu trouwens af wat voor muur je had? Als je een ouderwetse kalkgeverfde muur hebt, dan hecht daar sowieso geen verf op. Dan moet je eerst grondig de kalk eraf wassen, grondverf, en dan pas de definitieve laag.
Overigens waren de muren eerst voorzien van behang, dat is er afgehaald. daarna met fix en finish glad gemaakt, en daar weer wijzonol witte voorstrijk op.
Maar grondverf op de muur? ik dacht dat dat alleen voor hout was?
Als ik het zo lees dus gewoon hier overheen verven dan moet het wel goed komen, of kan ik voor de zekerheid toch beter nog een keer voorstrijken?
ps. iemand nog tips voor keuze tussen de 2 sikkens verf soorten?
Ik vind dit een moeilijke: verf die snel droogt kan ook zijn dat de muur nog erg zuigt? Je voorbehandeling lijkt me prima verder.fjux schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 13:56:
[...]
Als ik het zo lees dus gewoon hier overheen verven dan moet het wel goed komen, of kan ik voor de zekerheid toch beter nog een keer voorstrijken?
Zelf zou ik een stukje met de nieuwe verf doen, en kijken of dat goed gaat. Zo ja, dan de rest.
Helaas kan ik je niet helpen met de verschillen tussen biede verven. Aan de winkel vragen?
in basis mag je kabel instucen of instorten de vraag is alleen of dat type kabel mag, ik zou in duitsland van die instuc kabel (Stegleitung) kopen dat is er speciaal voor dan liggen de aders naast elkaar om zo plat mogelijk te zijn. daar is kabels in de muren stucen de normaalste zaak van de wereld.Heaget schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 10:17:
[ Voor 5% gewijzigd door twain4me op 23-08-2023 14:58 ]
Bedankt!Zwartoog schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 14:28:
[...]
Ik vind dit een moeilijke: verf die snel droogt kan ook zijn dat de muur nog erg zuigt? Je voorbehandeling lijkt me prima verder.
Zelf zou ik een stukje met de nieuwe verf doen, en kijken of dat goed gaat. Zo ja, dan de rest.
Helaas kan ik je niet helpen met de verschillen tussen biede verven. Aan de winkel vragen?
We gaan denk ik voor de projectex, scheelt toch een hoop. (voor het zelfde geld 10 Liter ipv 5)
hopelijk nu met beter resultaat!

Goede verf betaalt zich dubbel terug. Je bent in 1, hooguit 2 lagen goed dekkend, slijtvaster, en scheelt een berg frustratie, waar we maatschappelijk allemaal baat bij hebben aangezien de instroom op de hartbewaking flink terugloopt.fjux schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 15:05:
[...]
Bedankt!
We gaan denk ik voor de projectex, scheelt toch een hoop. (voor het zelfde geld 10 Liter ipv 5)
Ik zou toch eerder denken dat je een hechtingsprobleem hebt dan dat de verf te snel droogt. Daar helpt andere verf niet bij.fjux schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 15:05:
[...]
Bedankt!
Good taste is for people who can’t afford sapphires
Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5
Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5
Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/