In plaat van een vraag, heb ik dit keer daadwerkelijk een show-bijdrage.
Voor mijn warmtepomp wilde ik een grindbak. Nu worden die meestal gemaakt van betonnen banden of stoepranden. Dat vind ik echter niet lekker werken om die op hun plek te houden.
Gaat altijd scheef staan na verloop van tijd. En je moet een beetje de maten bij elkaar sprokkelen.
Dus ik heb een bak (zonder bodem) gegoten in beton.
Hiervoor als volgt een mal gemaakt:
Oude deur van geplastificeerd spaanplaat.
Wanden gemaakt ook van geplastificeerd spaanplaat (een kledingkast. Zo'n type dat je elke dag gratis op MP ziet staan)
Van onderaf - door de deur - de wanden vastgezet met schroeven. Nog wat extra blokjes her en der ter versteviging.
Dan nog een lat er overheen dat de wanden niet gaat wijken.
Beton aangemaakt.
Ik had er kleurstof bijgedaan omdat ik een zwarte of in ieder geval donkergrijze bak wilde.
De
kleurstof van Hornbach is echter waardeloos en geeft nauwelijks kleur als het eenmaal opgedroogd is.
Ik had ook wat
wapenings-vezels in de beton gemengd. En nog wat metalen bewapening erin.
De beton giet je vervolgens tussen de wanden en je klopt steeds met een hamer tegen de wanden zodat de beton naar beneden zakt en verdicht.
Je strijkt hem een beetje netjes af, maar dat hoeft niet heel nauwkeurig. Want wat laten de bovenkant wordt, is bij het maken de onderkant.
Dit is de bovenkant, had nog netter gekund (langer tikken, geen vezels in de eerste lading die je aanbrengt)
Halverwege het gieten van het beton heb ik op een gegeven moment wat houten klosjes tussen wanden laten zakken. Op zulke plaatsen waar later handvatten komen.
Na droging tik je die houten blokjes er met een beitel uit.
Je kan er ook touw doorheen doen om de bak te tillen.
De bak komt vervolgens in de een gat in de grond te staan. Gereed om later de warmtepompen in/op te plaatsen.
De bak had rustig een stuk lager gekund. Hij is nu iets van 37 cm hoog, maar 20 was ook goed geweest.
Nog wat dingen die ik niet gedaan had, maar die een beter resultaat geven zijn bijvoorbeeld de binnenwanden licht met olie in te smeren. Dan komt de mal makkelijker los.
Ook is het mooier als je de naden wat afrond met kit zoals bij tegels in de douche. Ik heb nu de scherpe randen weggeschuurd.
Ook is er speciaal beton met een hoge dichtheid. Daar kun je bijvoorbeeld de eerste paar centimeter mee doen, zodat de rand die boven de grond uitsteekt er superglad uitziet.
In deze video zie je het proces beter uitgelegd dan ik het doe.
[
Voor 22% gewijzigd door
Rzaan op 17-08-2023 21:10
]