[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 325 ... 449 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frankflash007
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 30-09-2024
hneel schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 13:55:
2.10 m van de Hubo versus 2.10 m van de Praxis. Heerlijk....

[Afbeelding]
haha, tip: altijd nameten in de de winkel. Heb dit ook wel tig keer gehad :+ . Ook dat je balken uit een schap pakt van 2,10 meter maar dat er net een grapjas voor je is geweest die 1,90 meter in het verkeerde schap teruglegt.

Zeker bij de goedkopere bouwmarkten is de kwaliteit hout vaak om te huilen.

• Pieter2
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 11-05 12:18
Wij gaan starten met het maken van een voorzetwand tegen de buitenmuur met spouw. Ik denk aan ventilatielatten met daarop PIR-OSB-platen.

Hoe kan ik vervolgens het beste de inbouwdozen plaatsen? Leidingwerk infrezen in de muur en enkel voor de inbouwdoos een gat maken in pir/osb-plaat?

En kan je vervolgens gewoon keukenkastjes ophangen aan de PIR-plaat aangezien de schroef dan wel de PIR-plaat indringt?

• APClll
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:04

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

LED-Maniak schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 14:22:
Net nieuwe spoelbak geinstalleerd. Dus ik hem vullen met water om te zien of de overloop werkt.. niet dus.

De kraan kan meer water aanleveren dan de overloop afvoeren. :/

Naast een te dun buisje vanuit de fabrikant, kan het nog iets anders zijn?
Ik zit als mogelijke oorzaak nog te denken aan (een gebrek aan) ontluchting in de afvoer :)

Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Een van de houten wanden in de overkapping (onder het dak) heeft een groot licht vierkant waar bij de vorige bewoners een schilderij hing. Het hout eromheen is erg vuil, de andere wand is een stuk schoner. Hoe zouden we dit schoon kunnen krijgen? Het liefst verdwijnt het vierkant daarbij helemaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qy_Q4Lz6dHl3aVeyDT2QuxB9z0k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v76vD8MnfjgboZShaSYTOFyc.jpg?f=fotoalbum_large

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 11-05 20:44

Rzaan

Altijd zoekende

In plaat van een vraag, heb ik dit keer daadwerkelijk een show-bijdrage.

Voor mijn warmtepomp wilde ik een grindbak. Nu worden die meestal gemaakt van betonnen banden of stoepranden. Dat vind ik echter niet lekker werken om die op hun plek te houden.
Gaat altijd scheef staan na verloop van tijd. En je moet een beetje de maten bij elkaar sprokkelen.
Dus ik heb een bak (zonder bodem) gegoten in beton.

Hiervoor als volgt een mal gemaakt:
Oude deur van geplastificeerd spaanplaat.
Wanden gemaakt ook van geplastificeerd spaanplaat (een kledingkast. Zo'n type dat je elke dag gratis op MP ziet staan)
Van onderaf - door de deur - de wanden vastgezet met schroeven. Nog wat extra blokjes her en der ter versteviging.
Dan nog een lat er overheen dat de wanden niet gaat wijken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oFiPJm1t_rsMdkLfzzUsCl58JNw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hN39oY5Cy0dDAyTU334hrcuU.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-WzRDq7kDIBLHSHlX0Otib7w6-Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CUuIUhS6iRWdrwMgENKf7Xs7.jpg?f=user_large

Beton aangemaakt.
Ik had er kleurstof bijgedaan omdat ik een zwarte of in ieder geval donkergrijze bak wilde.
De kleurstof van Hornbach is echter waardeloos en geeft nauwelijks kleur als het eenmaal opgedroogd is.
Ik had ook wat wapenings-vezels in de beton gemengd. En nog wat metalen bewapening erin.
De beton giet je vervolgens tussen de wanden en je klopt steeds met een hamer tegen de wanden zodat de beton naar beneden zakt en verdicht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l9BCrRpj8D-5Dw_Y6SqO4GIJvz8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OEc4KPcg43hPBB7IgN0mVNKX.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_V4UyhGvP7e3_wlePmm9Z0LJijw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AAkvIprYBKnhdBhHlURWSXCM.jpg?f=user_large

Je strijkt hem een beetje netjes af, maar dat hoeft niet heel nauwkeurig. Want wat laten de bovenkant wordt, is bij het maken de onderkant.
Dit is de bovenkant, had nog netter gekund (langer tikken, geen vezels in de eerste lading die je aanbrengt)

Halverwege het gieten van het beton heb ik op een gegeven moment wat houten klosjes tussen wanden laten zakken. Op zulke plaatsen waar later handvatten komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ozLgfXapBXcwdBx4jrGzTUDVGIc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/h1uqiGlKY094k03HoT5lyjLE.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qqUTJ6ltZQoGz8BnGlnWMSnuPo8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/URe0Nl2g3CRD5PNs4Ei7UGec.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ZAIxrUP9xrrKPhgfokBxav5taU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/atPgp2br7nIRwBtAxdRbwjXq.jpg?f=user_large

Na droging tik je die houten blokjes er met een beitel uit.
Je kan er ook touw doorheen doen om de bak te tillen.

De bak komt vervolgens in de een gat in de grond te staan. Gereed om later de warmtepompen in/op te plaatsen.
De bak had rustig een stuk lager gekund. Hij is nu iets van 37 cm hoog, maar 20 was ook goed geweest.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q6S16vlTCPygdgb0lWhhqi_dnTU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/t0xL5C0xymIAvDkWjy4T8npZ.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eD6QE11Ddr-OoJm-N76KzTbT3Kg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6JTiQrbFWVdMA9LlDxb90NjL.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vxLj6eUM78jzJKoPRmP2Duca3Ks=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zAzRH467ZnipPnHNDvQncpE1.jpg?f=user_large

Nog wat dingen die ik niet gedaan had, maar die een beter resultaat geven zijn bijvoorbeeld de binnenwanden licht met olie in te smeren. Dan komt de mal makkelijker los.
Ook is het mooier als je de naden wat afrond met kit zoals bij tegels in de douche. Ik heb nu de scherpe randen weggeschuurd.
Ook is er speciaal beton met een hoge dichtheid. Daar kun je bijvoorbeeld de eerste paar centimeter mee doen, zodat de rand die boven de grond uitsteekt er superglad uitziet.

In deze video zie je het proces beter uitgelegd dan ik het doe.

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Betonnen plantenbak maken - zo doe je dat zelf | Praxis

[ Voor 22% gewijzigd door Rzaan op 17-08-2023 21:10 ]

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
APClll schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 19:02:
[...]

Ik zit als mogelijke oorzaak nog te denken aan (een gebrek aan) ontluchting in de afvoer :)
En dan teveel tegendruk bedoel je? Zou dat dan na de zwanenhals fout gaan? Ik had al geprobeerd met de vaatwasmachine slang open waardoor er lucht voor de zwanenhals bij kan.

Als ik de stop uit een volle spoelbak trek dan loopt het wel snel door.

Een ontluchter in de keukenkast lijkt mij niet handig.

[ Voor 13% gewijzigd door LED-Maniak op 17-08-2023 21:20 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:33
Frankflash007 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 14:32:
[...]
Zeker bij de goedkopere bouwmarkten is de kwaliteit hout vaak om te huilen.
Ik heb een nuancerende theorie: bouwmarkt hout is zo slecht nog niet, maar balken en latten lijken slechter omdat voorkomende losse overduidelijk slechte exemplaren vaak teruggelegd worden.

Ik heb bij mijn verbouwing voornamelijk hout gehaald bij de Hornbach. Daarbij viel op dat de losse balken en latten in de winkel met enige regelmaat krom etc waren. Het merendeel kocht ik echter in een bundel van de pallet en volgens mij was uiteindelijk slechts een lat niet geschikt voor zijn doel.

Uiteindelijk is het een massaproduct waarbij afwijkingen horen waarbij het merendeel nog binnen de specificaties zal vallen.

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:16
Heeft iemand een tip hoe de rand tussen een gipsplaat en een latje netjes kan afwerken?

Ik ben begonnen met acrylaatkit, maar niet naar tevredenheid. Rondom is 4,2m kit, maar daana gaat het afmessen (met nagel of met speciale siliconenspateltjes) niet lekker. Om het netjes te krijgen heb ik water nodig op de spatel en gebruik ik een sponsje om het glad te trekken. Zo doe ik het altijd op hout, maar dan gaat de papierlaag van de gipsplaat rullen.

Misschien is de kleine kier (<1mm) gewoon op te vullen met de plafondverf?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gFddDYZ4qIdNh7Vm8yYuz6DHpAQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JiIFCu5z5VKH0WmAlgrjgjSx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
MWDKing schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 21:44:
Heeft iemand een tip hoe de rand tussen een gipsplaat en een latje netjes kan afwerken?

Ik ben begonnen met acrylaatkit, maar niet naar tevredenheid. Rondom is 4,2m kit, maar daana gaat het afmessen (met nagel of met speciale siliconenspateltjes) niet lekker. Om het netjes te krijgen heb ik water nodig op de spatel en gebruik ik een sponsje om het glad te trekken. Zo doe ik het altijd op hout, maar dan gaat de papierlaag van de gipsplaat rullen.

Misschien is de kleine kier (<1mm) gewoon op te vullen met de plafondverf?
[Afbeelding]
Gips zeker niet voorgestreken? Ga je het gips verven? Dan zou ik eerst even voorstrijk aanbrengen en dan pas kitten.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:16
LED-Maniak schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 21:47:
[...]

Gips zeker niet voorgestreken? Ga je het gips verven? Dan zou ik eerst even voorstrijk aanbrengen en dan pas kitten.
Het kan zo simpel zijn... dank je!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Rzaan schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 20:54:

Voor mijn warmtepomp wilde ik een grindbak. Nu worden die meestal gemaakt van betonnen banden of stoepranden. Dat vind ik echter niet lekker werken om die op hun plek te houden.
Gaat altijd scheef staan na verloop van tijd. En je moet een beetje de maten bij elkaar sprokkelen.
Dus ik heb een bak (zonder bodem) gegoten in beton.

Hiervoor als volgt een mal gemaakt:
Oude deur van geplastificeerd spaanplaat.
Wanden gemaakt ook van geplastificeerd spaanplaat (een kledingkast. Zo'n type dat je elke dag gratis op MP ziet staan)
Van onderaf - door de deur - de wanden vastgezet met schroeven. Nog wat extra blokjes her en der ter versteviging.
Dan nog een lat er overheen dat de wanden niet gaat wijken.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Beton aangemaakt.
Ik had er kleurstof bijgedaan omdat ik een zwarte of in ieder geval donkergrijze bak wilde.
De kleurstof van Hornbach is echter waardeloos en geeft nauwelijks kleur als het eenmaal opgedroogd is.
Ik had ook wat wapenings-vezels in de beton gemengd. En nog wat metalen bewapening erin.
De beton giet je vervolgens tussen de wanden en je klopt steeds met een hamer tegen de wanden zodat de beton naar beneden zakt en verdicht.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Je strijkt hem een beetje netjes af, maar dat hoeft niet heel nauwkeurig. Want wat laten de bovenkant wordt, is bij het maken de onderkant.
Dit is de bovenkant, had nog netter gekund (langer tikken, geen vezels in de eerste lading die je aanbrengt)

Halverwege het gieten van het beton heb ik op een gegeven moment wat houten klosjes tussen wanden laten zakken. Op zulke plaatsen waar later handvatten komen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Na droging tik je die houten blokjes er met een beitel uit.
Je kan er ook touw doorheen doen om de bak te tillen.

De bak komt vervolgens in de een gat in de grond te staan. Gereed om later de warmtepompen in/op te plaatsen.
De bak had rustig een stuk lager gekund. Hij is nu iets van 37 cm hoog, maar 20 was ook goed geweest.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nog wat dingen die ik niet gedaan had, maar die een beter resultaat geven zijn bijvoorbeeld de binnenwanden licht met olie in te smeren. Dan komt de mal makkelijker los.
Ook is het mooier als je de naden wat afrond met kit zoals bij tegels in de douche. Ik heb nu de scherpe randen weggeschuurd.
Ook is er speciaal beton met een hoge dichtheid. Daar kun je bijvoorbeeld de eerste paar centimeter mee doen, zodat de rand die boven de grond uitsteekt er superglad uitziet.

In deze video zie je het proces beter uitgelegd dan ik het doe.

[YouTube: Betonnen plantenbak maken - zo doe je dat zelf | Praxis]
toon volledige bericht
Jeetje wat een werk !

Maar veel goedkoper dan een dak naar de efteling :+

Is trouwens keurig geworden ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

@Rzaan wat is het nut van een grindbak bij een warmtepomp?

* The Eagle kent die dingen voornamelijk van de formule 1 :+

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

The Eagle schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 22:22:
@Rzaan wat is het nut van een grindbak bij een warmtepomp?
Daar kan het condenswater in wegvloeien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Rzaan schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 22:35:
[...]

Daar kan het condenswater in wegvloeien.
Pssst defrost water ;)

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Het werk valt op zich wel mee.
Als je alle spulletjes een beetje bij elkaar hebt, heb je het in een uurtje of 2 of 3 helemaal af.
Zeker als je hem niet zo groot maakt als de mijne :)

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Ik ken alle termen niet goed genoeg en gebruik alles door elkaar.

• Ronald.42
  • Niet online
Rzaan schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 22:39:
[...]

Ik ken alle termen niet goed genoeg en gebruik alles door elkaar.
Dat is ook helemaal niet erg.
Volgens mij heb jij momenteel wel een hele hoop dingen waar je mee bezig bent dus dan mag je ook wel eens wat door elkaar husselen ;)

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:37
Ook het antwoord van @Rzaan is goed. Want het komt ook vaak voor dat de verdamper niet koud genoeg is om aan te vriezen, maar wel zodanig koud dat er vocht uit de lucht op condenseert. Dat water vloeit netjes via de grindbak weg.
Bovendien is defrostwater net zo goed ook condenswater, alleen is dat dan bevroren en stroomt het tijdens de defrostcyclus allemaal tegelijk de grindbak in.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:22
Andrehj schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 22:48:
[...]

Ook het antwoord van @Rzaan is goed. Want het komt ook vaak voor dat de verdamper niet koud genoeg is om aan te vriezen, maar wel zodanig koud dat er vocht uit de lucht op condenseert. Dat water vloeit netjes via de grindbak weg.
Bovendien is defrostwater net zo goed ook condenswater, alleen is dat dan bevroren en stroomt het tijdens de defrostcyclus allemaal tegelijk de grindbak in.
Bijdehand zijn en mierenneuken blijft de meest begeerlijke activiteit van een Tweakers. Want de opmerking voegt werkelijk NIETS toe aan wat @Rzaan meldt. :)

• Ronald.42
  • Niet online
Andrehj schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 22:48:
[...]

I stand corrected.
Maar dat druppelen merk ik hier nooit veel van en dat wordt meestal ook geen ijsbaan.

Alleen die plons water bij de defrost is veul.
En dat vind ik niet echt condens water maar wel materiaal voor een ijsbaan.
Jajaaa onder de 5 graden vriest het nog niet maar heb je wel al kans op defrosts..

Maar hoe dan ook is het een leuke bak geworden.

• APClll
  • Laatst online: 07:04

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

LED-Maniak schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 21:07:
[...]

En dan teveel tegendruk bedoel je? Zou dat dan na de zwanenhals fout gaan? Ik had al geprobeerd met de vaatwasmachine slang open waardoor er lucht voor de zwanenhals bij kan.

Als ik de stop uit een volle spoelbak trek dan loopt het wel snel door.

Een ontluchter in de keukenkast lijkt mij niet handig.
Hmm, inderdaad, nee, met een vaatwasmachineslang los als extra beluchting zou het riool-zijdig in orde moeten zijn.

Hoe loopt de spoelbak door als je de overloop dicht houdt, en dan de stop uit een volle bak trekt? (dus de overloop niet als interne ontluchting gebruiken)

Als dat wél goed gaat, dan zal toch de doorlaat van dat overloopgaatje te klein zijn... -O-

Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:26
Niet per se geklust maar vooral die plankenpuist aan de muur leeg gemaakt, stucadoor komt over een paar weken en op zich een mijlpaal dat hij weg kan want heeft dienstgedaan als gereedschapsrek met verbruiksmateriaal en als zaagtafel. Meerdere mensen hier vonden het maar spannend maar het werkte prima.

Ook gips tegen de isolatie in de erker en ja, zitten flinke spleten tussen maar dat wordt opgevuld, juist omdat de eps platen in die hoeken niet zitten ivm metalstudprofielen die er zitten. Komt uiteindelijk goed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/doDxU0e55Vb6B_F4DhzWkKlWLLY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TIRK48o8QWfQPbIWBauvkDLA.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9qBSGskTFlO400GDgfvTD9yRMVE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/No2dES93a06PPuq4nSfe3m4g.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vH2mS71Ues9w_3oMX176Ph6lavU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/57nhLfKr62njY6Kofny3TYoW.jpg?f=fotoalbum_tile

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12:43
Weet iemand hier een goede DIY of "hack" om een overflow/overloop te maken bij een regenton?

Ik zoek voornamelijk de aansluiting (wartel of hoe het ook heet) die bij deze overloop set zit (gamma link).
Ik vind 24 euro alleen belachelijk duur voor een stukje simpele slang (die ik overigens al genoeg heb) met wartel.

Ik heb allerlei zoektermen eruit gegooid, maar ik kan nergens een goede oplossing/DIY/hack vinden.

Iemand "goedkope" ideeën hierover. Ik moet namelijk 4 overflows maken van opslag naar opslag, en uiteindelijk een tuin in. Er zijn overigens ook wel mensen die zelf wat knutselen met vast PVC pijp, maar bij echt goed waterdicht krijg je dat niet. En ook al mocht je dat afdichten/kitten. Zodra je er tegenaan stoot o.i.d. dan lekt het weer. Liever dus wel een soort wartel oplossing met flexibele slangen.

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Wachten... schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 10:17:
Weet iemand hier een goede DIY of "hack" om een overflow/overloop te maken bij een regenton?

Ik zoek voornamelijk de aansluiting (wartel of hoe het ook heet) die bij deze overloop set zit (gamma link).
Ik vind 24 euro alleen belachelijk duur voor een stukje simpele slang (die ik overigens al genoeg heb) met wartel.

Ik heb allerlei zoektermen eruit gegooid, maar ik kan nergens een goede oplossing/DIY/hack vinden.

Iemand "goedkope" ideeën hierover. Ik moet namelijk 4 overflows maken van opslag naar opslag, en uiteindelijk een tuin in. Er zijn overigens ook wel mensen die zelf wat knutselen met vast PVC pijp, maar bij echt goed waterdicht krijg je dat niet. En ook al mocht je dat afdichten/kitten. Zodra je er tegenaan stoot o.i.d. dan lekt het weer. Liever dus wel een soort wartel oplossing met flexibele slangen.
Ik zie hier al oplossingen voor 10 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:08

Een flens voor (druk)pcv pijp een idee? In mijn ervaring gaat die flexibele meuk doorhangen (=stank) en na een paar jaar kapot als de weekmakers eruit zijn.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Nu online

Waarom moet het waterdicht zijn? Als het regent, is sowieso alles nat buiten. En hout werkt.

Misschien kun je een standaard rubber verloopring gebruiken 32/40 mm? Kost 1,25 :) :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2SHvTnmh95bpy_wIkoUtu-l7wRM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2GQsTcJKc6ksl8ueiTQjQEKE.png?f=user_large
Geen idee hoe goed die afdicht op een ronde houten ton, maar geeft in ieder geval wat speling. Misschien geen 40 mm maar 38 mm gat boren?

Het is alleen geen slang oplossing...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
@Wolly
Het liefst zoek ik de wartels zelf los. Dus dan is gewoon flexibel ben ik wat ik kan doen en waar en hoe ik dingen kan plaatsen. Maar dank voor je link.

@RonJ Ik was zoiets wel al eens tegen gekomen, maar wist niet zo goed hoe dat toe te passen.
Ik zocht er even op. En is dit dan toevallig ook wat? Hoge druk PVC lijmfitting

@Zwartoog Het gaat gewoon om plastic vaten die ik door wil voeren van de één naar de ander.
En de reden dat ik het dicht wil hebben is ook meer vanwege de muggen en/of algen. Hoe dichter de vaten zijn hoe beter. Plus dat de overflow ook gewoon beter werkt als het dicht is. Ik ben dus niet bang dat inderdaad mijn vat nat wordt aan de buitenkant ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
RonJ schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 10:25:
Een flens voor (druk)pcv pijp een idee? In mijn ervaring gaat die flexibele meuk doorhangen (=stank) en na een paar jaar kapot als de weekmakers eruit zijn.
Een tyleen slang kan ook een oplossing zijn. Bij onze regenton op het tuinhuisje ging eerst de PVC aansluiting kapot, omdat de invoer hoog op de ton zit (1.70m hoogte, ongeveer), en de ton de neiging heeft wat uit te dijen / in te kakken als die vol zit met water. De vaste verbinding met PVC vond dat hoogteverschil van 3-4 cm niet leuk.

Een tyleen leiding geeft dan net wat meer flexibiliteit. En genoeg aansluitingen te vinden voor tyleen, ook met wartels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
henkie196 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 10:32:
[...]

Een tyleen slang kan ook een oplossing zijn. Bij onze regenton op het tuinhuisje ging eerst de PVC aansluiting kapot, omdat de invoer hoog op de ton zit (1.70m hoogte, ongeveer), en de ton de neiging heeft wat uit te dijen / in te kakken als die vol zit met water. De vaste verbinding met PVC vond dat hoogteverschil van 3-4 cm niet leuk.

Een tyleen leiding geeft dan net wat meer flexibiliteit. En genoeg aansluitingen te vinden voor tyleen, ook met wartels.
Tyleen zelf is alleen niet goedkoop, maar wel iets om even naar te kijken. Ik vraag me alleen af of er echt van die wartels bestaan die je op een regenton zou kunnen bevestigen. Ik ben ze nog nooit tegen gekomen.

Even zoeken hier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Nu online
Wachten... schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 10:32:
@Wolly
Het liefst zoek ik de wartels zelf los. Dus dan is gewoon flexibel ben ik wat ik kan doen en waar en hoe ik dingen kan plaatsen. Maar dank voor je link.

@RonJ Ik was zoiets wel al eens tegen gekomen, maar wist niet zo goed hoe dat toe te passen.

@Zwartoog Het gaat gewoon om plastic vaten die ik door wil voeren van de één naar de ander.
En de reden dat ik het dicht wil hebben is ook meer vanwege de muggen en/of algen. Hoe dichter de vaten zijn hoe beter. Plus dat de overflow ook gewoon beter werkt als het dicht is. Ik ben dus niet bang dat inderdaad mijn vat nat wordt aan de buitenkant ;)
Oh, dan is het een dunne wand. Is dit wat? Druk PVC met wartel en rubber?
https://www.gdkoi.nl/a-37...aAruIEALw_wcB#description

Kun je vanaf daar weer naar een slangthule:
https://www.warmteservice...6rcFxS1CRiBsaArimEALw_wcB

Of gewoon met PVC verder. Als je manchetten (of snel overgaat naar PP - niet lijmbaar maar alle stukken zijn manchettes) blijft er ruimte voor enige beweging of herindeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Wachten... schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 10:36:
Tyleen zelf is alleen niet goedkoop, maar wel iets om even naar te kijken. Ik vraag me alleen af of er echt van die wartels bestaan die je op een regenton zou kunnen bevestigen. Ik ben ze nog nooit tegen gekomen.

Even zoeken hier :)
Ik dacht dat ze wel te vinden zouden moeten zijn, alhoewel ik ze nu zo gauw ook even niet gevonden krijg. Alhoewel je met een koppeling met buitendraad ook een aardig eind moet kunnen komen, alleen heb je dan nog wat rubbers en (kunstof) moeren nodig.

Ik heb de mijne overigens in zo'n 40-32mm rubber in de regenton zitten, mits je het gat op de juiste maat boort blijft dat ook wel behoorlijk waterdicht. En met zo'n kogelkraan erop om de regentoevoer af te kunnen sluiten voor als het hard mocht gaan vriezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Wachten... schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 10:32:

Daarmee kan je van (de binnenkant van-) een stukje vaste buis (door de wand van de ton) naar een wartel/flexibel. Dan heb je nog 2 van die flensen nodig om de vaste buis waterdicht aan de wand te krijgen.

Tyleen zoals @henkie196 voorstelt kan ook een mooie optie zijn. Hiermee kan je dan mooi van een pvc buisje en 2 flensen naar tyleen.

Heb je ook kant-en-klaar, maar dat lijkt me wat te duur.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
APClll schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 23:33:
[...]

Hmm, inderdaad, nee, met een vaatwasmachineslang los als extra beluchting zou het riool-zijdig in orde moeten zijn.

Hoe loopt de spoelbak door als je de overloop dicht houdt, en dan de stop uit een volle bak trekt? (dus de overloop niet als interne ontluchting gebruiken)

Als dat wél goed gaat, dan zal toch de doorlaat van dat overloopgaatje te klein zijn... -O-
Overloop er uit getrokken en emmer er onder en hij heeft nog steeds te weinig capaciteit om water af te voeren. Overloop is waarschijnlijk nooit getest in de fabriek dan :p

Ben benieuwd of ik elders een overloop kan vinden die je er achter kan schroeven. Die van de ikea is te klein.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wachten...
Dank voor alle reacties tot nu toe.

@RonJ @henkie196
Jammer dat er niet gewoon simpele slangpilaren zijn met een flens erop en wartel. zodat je niet allerlei verlopen e.d. hebt. Dit leek mij de makkelijkste oplossing, maar dat blijkt er niet echt te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
@henkie196
Wat voor maat tyleen slang heb je, en wat zou je aanraden?
Is een 16mm al genoeg voor overflow, of is dat veel te klein?

Dit soort koppelingen met een wartel zou al goed zijn natuurlijk. Het enige probleem is wellicht de buis te klein is en dat die de aanvraag niet aan kan.

Hoe groot zouden jullie de buis minimaal nemen voor een overflow? Of kan een tuinslag ook al voldoende zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

@Wachten... Wat jij zoekt is typisch spul dat ze bij (koi) vijvers gebruiken. Zou dus even bij een vijverboer te raden gaan.
Mijn vaste adresje is a2koi.nl voor dit soort dingen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Wachten... schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 11:12:
@henkie196
Wat voor maat tyleen slang heb je, en wat zou je aanraden?
Is een 16mm al genoeg voor overflow, of is dat veel te klein?

Dit soort koppelingen met een wartel zou al goed zijn natuurlijk. Het enige probleem is wellicht de buis te klein is en dat die de aanvraag niet aan kan.

Hoe groot zouden jullie de buis minimaal nemen voor een overflow? Of kan een tuinslag ook al voldoende zijn?
Ik heb een 40mm tyleen buis aangesloten, maar dat is vooral omdat de uitgang van de aanvoer van de regenpijp 40mm is (zo'n vulautomaat). Maar dit is op het tuinhuisje aangesloten, die 12 m2 dak zal niet snel meer regenwater aanbieden dan zo'n 40mm tyleenbuis door kan laten.

Hoe groot voldoende groot is, lijkt me afhankelijker van het dakoppervlak waar de aanvoer vandaan komt, en hoeveel l/s dat af kan voeren. Als je een 100 m2 dak via een 100mm pijp op de regenton aan wil sluiten, lijkt het me wel aan te bevelen om een flinke aansluiting te hebben voor de overflow, anders gaat het waarschijnlijk ergens anders overstromen bij een flinke stortbui. Mijn tyleenbuizen zijn trouwens behoorlijk dikwandig, binnendiameter is een stuk kleiner dan buitendiameter.

Een tuinslang lijkt me ook wel te moeten kunnen, op die link naar amazon zag ik ook een GECA aansluiting met wartel staan, dat bestaat ook wel voor een Gardena aansluiting. Zou wel wat meer dan de standaard 12 of 15mm slangen nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:26
Rzaan schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 20:54:

[YouTube: Betonnen plantenbak maken - zo doe je dat zelf | Praxis]
Leuk om te zien!
En ik zou zelf weer beton plex kopen en niet denken aan gelamineerd kasten hout, wat dus ook prima werkt.
Op deze manier houd je het heel low budget (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
The Eagle schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 11:28:
@Wachten... Wat jij zoekt is typisch spul dat ze bij (koi) vijvers gebruiken. Zou dus even bij een vijverboer te raden gaan.
Mijn vaste adresje is a2koi.nl voor dit soort dingen.
Ze hebben het wel, maar kost 17 euro per wartel.
Beetje aan de prijs :)

Misschien een domme vraag, maar kunnen m20 wartels van een centraaldoos op een 3/4"draad?
anders haal ik denk ik gewoon maar deze koppelingen. Dat soort wartels heb ik namelijk nog genoeg liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:02

waarom moet het echt goed waterdicht? staat het binnen in huis? Ik heb ook gewoon met en gatenzaag een rond gat geboord en daar een stuk 40mm buis in gedrukt. Ja het is wat vochtig rondom de aansluiting maar ik zie daar geen probleem in.

edit, het gaat je dus niet om de natte ton lees ik net. ik heb er zelfs geen deksels op, niks geen muggen te vinden. Misschien heb ik mazzel :)

[ Voor 5% gewijzigd door No Hands op 18-08-2023 12:45 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
No Hands schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 12:43:
[...]

waarom moet het echt goed waterdicht? staat het binnen in huis? Ik heb ook gewoon met en gatenzaag een rond gat geboord en dar een stuk 40mm buis in gedrukt. Ja het is wat vochtig rondom de aansluiting maar ik zie daar geen probleem in.
Het moet niet, maar ik maak dingen graag goed en netjes (ook voor het zicht). ;)

Al is het maar om er van te leren, voor als ik wel een projectje heb waarbij het wel echt waterdicht moet zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door Wachten... op 18-08-2023 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Wachten... schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 12:45:
Het moet niet, maar ik maak dingen graag goed en netjes (ook voor het zicht). ;)

Al is het maar om er van te leren, voor als ik wel een projectje heb waarbij het wel echt waterdicht moet zijn.
Zijn je regentonnen trouwens rond of meer vierkant? Een wartel sluit misschien niet vanzelf goed af als je dat op een rond / cilindervormig vlak vast maakt, daar heb je wellicht dikkere rubbers voor nodig.

Zo'n rubber verloop dat @Zwartoog ook al liet zien is waarschijnlijk wel een van de makkelijkste manieren om een PVC of tyleen buis waterdicht aan te sluiten. Zo heb ik mijn afvoer ook op de regenton aangesloten.

Is wel beter om het gat wat kleiner te maken dan de buitendiameter van de mof, 51mm gat sluit niet goed af voor een 50mm rubberen mof, kan ik je vertellen. Als de buis / slang niet volledig vlak loopt, trekt dat de mof wel ook een beetje scheef, dus wellicht niet de allernetste oplossing.

Anders kun je ook op regenton kranen zoeken, die zijn wel te vinden voor gardena of GECA slang aansluitingen. Ook niet heel goedkoop (zijn wel goedkoop te vinden, maar ziet er navenant uit), maar ziet er wel netjes uit, naar mijn idee. Wil je wel met zo groot mogelijke diameter hebben, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
henkie196 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 13:23:
[...]

Zijn je regentonnen trouwens rond of meer vierkant? Een wartel sluit misschien niet vanzelf goed af als je dat op een rond / cilindervormig vlak vast maakt, daar heb je wellicht dikkere rubbers voor nodig.

Zo'n rubber verloop dat @Zwartoog ook al liet zien is waarschijnlijk wel een van de makkelijkste manieren om een PVC of tyleen buis waterdicht aan te sluiten. Zo heb ik mijn afvoer ook op de regenton aangesloten.

Is wel beter om het gat wat kleiner te maken dan de buitendiameter van de mof, 51mm gat sluit niet goed af voor een 50mm rubberen mof, kan ik je vertellen. Als de buis / slang niet volledig vlak loopt, trekt dat de mof wel ook een beetje scheef, dus wellicht niet de allernetste oplossing.

Anders kun je ook op regenton kranen zoeken, die zijn wel te vinden voor gardena of GECA slang aansluitingen. Ook niet heel goedkoop (zijn wel goedkoop te vinden, maar ziet er navenant uit), maar ziet er wel netjes uit, naar mijn idee. Wil je wel met zo groot mogelijke diameter hebben, denk ik.
Ja daar zat ik ook nog aan te denken.
De tanks zijn rond inderdaad. Als ik zo'n rond 50x40mm overgangsstuk haal. Dan zou je dus een gat rond 50 boren als ik het goed begrijp? En dan gaat er een rond 40pvc door deze rubberen ring overgang ?

Snijdt overigens de scherpe rand van het geboorde gat niet zo door het rubber heen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Wachten... schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 13:31:
Ja daar zat ik ook nog aan te denken.
De tanks zijn rond inderdaad. Als ik zo'n rond 50x40mm overgangsstuk haal. Dan zou je dus een gat rond 50 boren als ik het goed begrijp? En dan gaat er een rond 40pvc door deze rubberen ring overgang ?

Snijdt overigens de scherpe rand van het geboorde gat niet zo door het rubber heen?
Rubber is vrij dik, is bij mij wel heel gebleven. Maar even gat afbramen met een vijl kan nooit kwaad, natuurlijk. Ik zou het gat wel iets kleiner maken dan 50mm,

En daar past inderdaad een 40mm PVC buis of 40mm tyleen buis in. Zou in dit geval voor tyleen gaan, dan kun je wat makkelijker wat afschot in de buis zetten door het gat in de andere ton net wat lager uit te laten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Laatst online: 13:35
barry86 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 16:40:
[...]

Verkeerd mengen/aanmaken. Dit verschilt per merk en soort.
Welk spul gebruik je
Knauf fill & finish light.
t14wo schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 21:28:
[...]

Goed kijken hoe je het moet aanmaken. ‘Laten drinken’ is belangrijk. Dus water erbij doen en vervolgens een minuut of 3 gewoon laten staan. Daarna pas beginnen met mixen. Na het mixen ook weer een paar minuten laten staan en daarna nogmaals een minuut doormixen.

Als laatste: houdbaarsheidsdatum checken. Fix ‘n finish is daar nogal gevoelig voor heb ik uit ervaring geleerd. Precies dezelfde problemen als jij noemt.
Kant en klaar spul dus. Ik heb het iets verdund/vochtig gemaakt en daarmee haal ik al een veel beter resultaat. Denk dat dit een wat oudere pot is dan de vorige die ik had, dat ging er gelijk goed op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:26
ik best wel wat potten weggesmeerd daarvan en altijd smeuig/glad. Misschien idd "oud" spul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 30-04 14:39
Ik overweeg de badkamer te renoveren. Ik wil graag spotjes plaatsen met 10cm inbouwdiepte. Dat betekend een rachelwerkje om het plafond wat te verlagen.

Nu heb ik een plafondhoge deur in de badkamer. Deze deur staat in een stalen kozijn. Dat kozijn heeft 9cm marge aan de bovenkant. Het badkamerraam komt ook tot het plafond, maar zit in een verdiepte ombouw (dikke muren). Op zich kan ik bij het raam het rachelwerk iets eerder laten stoppen en de boel daar netjes met stucen en een strip afwerken. Bij de deur is dat minder goed mogelijk want eerder stoppen creert een soort bak boven de deur...

Hoe lost men dit normaal gesproken op bij het creeren van een verlaagd plafond?

[ Voor 4% gewijzigd door GustavSan op 18-08-2023 15:46 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RonJ
GustavSan schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 15:45:
Ik overweeg de badkamer te renoveren. Ik wil graag spotjes plaatsen met 10cm inbouwdiepte. Dat betekend een rachelwerkje om het plafond wat te verlagen.

Nu heb ik een plafondhoge deur in de badkamer. Deze deur staat in een stalen kozijn. Dat kozijn heeft 9cm marge aan de bovenkant. Het badkamerraam komt ook tot het plafond, maar zit in een verdiepte ombouw (dikke muren). Op zich kan ik bij het raam het rachelwerk iets eerder laten stoppen en de boel daar netjes met stucen en een strip afwerken. Bij de deur is dat minder goed mogelijk want eerder stoppen creert een soort bak boven de deur...

Plattere spotjes kopen ;)

De deur is dus anders hoger dan het afgewerkte plafond? Dan zou ik idd geen vierkante bak voor de deur maken, maar als het toch moet de deur wat verlagen of deze simpelweg omdraaien (incl. kozijn). Maar nogmaals, zou je dan niet beter gewoon andere spotjes nemen ipv het hele plafond te verlagen en je veel meer werk op de hals halen voor een suboptimaal resultaat? Er zijn echt prima dimbare ledspots met losse trafo die maar een cm of 3 diep zijn.

[ Voor 21% gewijzigd door RonJ op 18-08-2023 16:33 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
RonJ schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 16:20:
[...]

Plattere spotjes kopen ;)

De deur is dus anders hoger dan het afgewerkte plafond? Dan zou ik idd geen vierkante bak voor de deur maken, maar als het toch moet de deur wat verlagen of deze simpelweg omdraaien (incl. kozijn). Maar nogmaals, zou je dan niet beter gewoon andere spotjes nemen ipv het hele plafond te verlagen en je veel meer werk op de hals halen? Er zijn echt prima dimbare ledspots met losse trafo die maar een cm of 3 diep zijn.
Op zich een goed punt. Ik heb in het hele huis Hue en vind dat altijd erg prettig werken. Op zich is de badkamer wel een geisoleerde ruimte met eigen (vaste) lichtplan. Hue zou niet essentieel zijn in dat opzicht. 3cm inbouwdiepte klinkt veel beter idd. Zijn er gedegen merken waar ik naar zou moeten kijken? Vind die discountsites altijd moeilijk te beoordelen op kwaliteit (prijs is er wel weer naar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-05 14:41
Ik heb via online bestelling Gyproc joint finisher ontvangen welke ruim 18 maanden oud is. Loop ik risico dat dit een drama wordt vanwege de houdbaarheid van 12 maanden die op de zak staat aangegeven?

Spotjes in laten frezen/boren? Gaten in het beton en de elektra infrezen in de dekvloer op de etage erboven? Lijkt me geen gezicht om het plafond te verlagen als je deur en raam hebt dat hoger zit dan de nieuwe plafond hoogte.

[ Voor 72% gewijzigd door Onno ! op 18-08-2023 16:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
GustavSan schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 16:34:
[...]

Op zich een goed punt. Ik heb in het hele huis Hue en vind dat altijd erg prettig werken. Op zich is de badkamer wel een geisoleerde ruimte met eigen (vaste) lichtplan. Hue zou niet essentieel zijn in dat opzicht. 3cm inbouwdiepte klinkt veel beter idd. Zijn er gedegen merken waar ik naar zou moeten kijken? Vind die discountsites altijd moeilijk te beoordelen op kwaliteit (prijs is er wel weer naar).
Als het niet persé Hue moet zijn heb je véél meer opties. Wij hebben dacht ik de platte c.q. niet-kantelbare IP65 spots van Nordlux, deze passen in brushed nickel mooi bij het rvs van de kranen e.d., zijn van goede kwaliteit en bevallen uitstekend.

Ik heb er 3 op een rij die aangesloten zitten op een fibaro z-wave dimmer, in jouw geval pak je dan een losse zigbee dimmer, al dan niet van hue (robbshop huismerk is bijv. ook goed), dan heb je gewoon dezelfde bediening vanuit je hue app/schakelaars als de rest van het huis.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-05 19:39
Bergdwerg schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 21:33:
[...]

Die olie zorgt er inderdaad voor dat het grijze/fletse er vanaf gaat. De kleur van het hout kwam echt tot leven toen we dat er op smeerde.
Zou dat met mahonie ook nodig zijn? Of zou het Misschien te donker worden? Mocht je het toevallig weten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik heb vrij lage inbouwspotjes bij Sander Vunderink gekocht en die passen echt prima netjes in een vrij laag verlaagd plafond. In het armatuurtje moet je geen 40W halogeenspot plaatsen, maar een paar Hue lampjes die relatief weinig vermogen (en dus warmte) verbruiken gaan natuurlijk prima.

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Ik heb voor de ervaren klusser vast een eenvoudige vraag, maar ik kon het antwoord niet vinden. Ik ga binnenkort een tussenwandje plaatsen om een slaapkamer te splitsen. Niks spannends, vurenhoutenbalken, steenwol en gipsplaten.

De ruimte tussen de gipsplaten zal 69mm zijn, maar de steenwol is vekrijgbaar in 50 en 75mm dikte. Nu vermoed ik dat de 75mm prima gaat passen, omdat je het isolatiemateriaal met de gipsplaten induwt, maar voordat ik straks met 'bolle' platen te maken heb wilde ik het hier toch even checken.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
RobbieB schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 22:52:
Ik heb voor de ervaren klusser vast een eenvoudige vraag, maar ik kon het antwoord niet vinden. Ik ga binnenkort een tussenwandje plaatsen om een slaapkamer te splitsen. Niks spannends, vurenhoutenbalken, steenwol en gipsplaten.

De ruimte tussen de gipsplaten zal 69mm zijn, maar de steenwol is vekrijgbaar in 50 en 75mm dikte. Nu vermoed ik dat de 75mm prima gaat passen, omdat je het isolatiemateriaal met de gipsplaten induwt, maar voordat ik straks met 'bolle' platen te maken heb wilde ik het hier toch even checken.
Niet het antwoord op je vraag maar ik zou de iets degelijkere cls/sls balkjes va 38x88 mm gebruiken, Dan past de 75mm isolatie perfect ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Wachten... schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 12:45:
[...]

Zoiets?

Of deze?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

barry86 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 11:48:
[...]

Leuk om te zien!
En ik zou zelf weer beton plex kopen en niet denken aan gelamineerd kasten hout, wat dus ook prima werkt.
Op deze manier houd je het heel low budget (y)
Als je op marktplaats kijkt, worden er veel van die kasten die je bij Leen Bakker en Jysk kan kopen voor niks of een prikkie van de hand gedaan.
Toets maar eens 'kledingkast wit' in en selecteer 'laagste prijs eerst'.
Meteen 10 hits met gratis op te halen.
Die kasten zijn daar buitengewoon geschikt voor.
Je stort geen bekisting voor je fundering :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Laatst online: 13:17

Nog een antwoord dat geen antwoord is in navolging van @nokiaan958GB :P Maar glas/steenwol moet je niet (te ver) induwen. Immers komt de isolatie uit de lucht tussen de vezels, druk je de wol in elkaar zit er ook minder lucht tussen en veriest het de isolerende eigenschappen. En consistent de wol ~6cm induwen lijkt mij nogal fors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
RobertMe schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 00:02:
[...]

Nog een antwoord dat geen antwoord is in navolging van @nokiaan958GB :P Maar glas/steenwol moet je niet (te ver) induwen. Immers komt de isolatie uit de lucht tussen de vezels, druk je de wol in elkaar zit er ook minder lucht tussen en veriest het de isolerende eigenschappen. En consistent de wol ~6cm induwen lijkt mij nogal fors.
6mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Nu online
RobertMe schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 00:02:
[...]

Het is 6mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:13

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit

andere winkel kiezen en 70 mm steenwol kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Ik had op dat tijdstip inderdaad niet goed gelezen. Ik dacht dat de rol te breed was, maar te dik dus. Over de gehele dikte 6mm induwen lijkt mij daarbij ook "veel". Zeker als het niet perse moet (gezien ook de andere reacties).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wachten...

Als ik je nog wat tips mag geven:

Stap 1
Gebruik minimaal 90mm balken en vul dit op met niet zomaar isolatiemateriaal, maar met90mm geluidsisolatie van bijvoorbeeld Knauf.

Stap 2
Doe vervolgens OSB platen aan de buitenkanten voordat je er gips op doet. Dan kun je ook altijd wat aan de muur hangen, en het verbeterd de geluidsisolatie.

Stap 3
Zorg dat je de OSB platen anders plaatst t.o.v. de gipsplaten. Dus plaatst je de OSB horizontaal, dan doe je de gipsplaten verticaal (of andersom).

Hier ga je echt veel gelukkiger van worden dan een 75 mm wandje wat slecht isoleert (qua geluid) en waar je niks aan kunt hangen.

Als je het overigens echt goed wilt doen qua geluid dan plaats je fermacell platen aan de buitenkant, echter is dat een stuk duurder, zwaarder en lastiger te bewerken. Wil je het nog beter doen (qua geluid), dan kun je ook eens zoeken op ontkoppelen. Je kunt namelijk heel het frame ontkoppelen, maar dat is wel weer flink wat stappen erbij. Het is wel leuk om te zien en te lezen hoe dat werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lankman
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Eigenlijk wel benieuwd hoe zon wand met die Knauf en osb zich verhoudt tot een standaard gips muurtje qua geluid. Enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Je kan beter metal stud nemen dan steeds dikkere balken balken zijn een slechte veer en juist dat (ontkoppeling) is wat de de beste geluids isolatie geeft. bij een enkele wand
Meer isolatie heeft ook helemaal geen zin je kan die ruimte beter inzetten voor extra gipsplaten. (meer massa) 25 mm meer gips doet veel meer dan 25 mm extra isolatie materiaal. Steenwol is trouwens een prima isolatie om in wanden te stoppen.

[ Voor 18% gewijzigd door twain4me op 19-08-2023 11:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
En vervolgens heb je een ultiem isolerende muur en hoor je het geluid onder de deuren door :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

RobertMe schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 11:06:
En vervolgens heb je een ultiem isolerende muur en hoor je het geluid onder de deuren door :+
Het is bij bouwkundige opleidingen een bekende opdracht, dan mag je uitrekenen wat het effect van een sleutelgat is. en dan kan je eigenlijk net zo goed geen geluids isolerende deur plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
RobertMe schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 11:06:
Wat jij zegt houdt in dat geluidsschermen bij snelwegen ook niet werken.
Of dat een geluidsbekisting boven een aggregaat ook niet werkt.

Deze discussie is al echt zo vaak besproken. Hetzelfde geldt voor warmte isolatie waarbij veel mensen aangeven dat als je geen goed isolerende muren hebt, dat dubbelglas geen enkel zin heeft.

Ik heb dit vaker uitgelegd aan de hand van een metafoor/voorbeeld. ;)

Alle vormen van isolatie helpen, ook al heb je een lek bij je deur.
Werkt het nog beter als je de deur ook helemaal dicht maakt? Uiteraard. Is dit realistisch? Nee absoluut niet.

@twain4me Dit geldt voor een ruimte waar niks in staat en het geluid oneindig door kan kaatsen via alle muren. Wederom niet een normale situatie. Geluid slaat "dood" en wordt "opgebroken" door objecten die in de kamer staan zoals; een kast, gordijnen, een bed, knuffels, schilderijen etc. Dus hoe meer jij van het geluid in de kamer kan houden en het daar "dood" kan laten slaan, hoe minder het hoorbaar is in andere kamers.

[ Voor 19% gewijzigd door Wachten... op 19-08-2023 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Wachten... schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 11:22:
[...]

Wat jij zegt houdt in dat geluidsschermen bij snelwegen ook niet werken.
Of dat een geluidsbekisting boven een aggregaat ook niet werkt.

Deze discussie is al echt zo vaak besproken. Hetzelfde geldt voor warmte isolatie waarbij veel mensen aangeven dat als je geen goed isolerende muren hebt, dat dubbelglas geen enkel zin heeft.

Ik heb dit vaker uitgelegd aan de hand van een metafoor/voorbeeld. ;)

Alle vormen van isolatie helpen, ook al heb je een lek bij je deur.
Werkt het nog beter als je de deur ook helemaal dicht maakt? Uiteraard. Is dit realistisch? Nee absoluut niet.

@twain4me Dit geldt voor een ruimte waar niks in staat en het geluid oneindig door kan kaatsen via alle muren. Wederom niet een normale situatie. Geluid slaat "dood" en wordt "opgebroken" door objecten die in de kamer staan zoals; een kast, gordijnen, een bed, knuffels, schilderijen etc. Dus hoe meer jij van het geluid in de kamer kan houden en het daar "dood" kan laten slaan, hoe minder het hoorbaar is in andere kamers.
toon volledige bericht
ik heb het over een extra gat ;) dat geeft juist de kracht van wel isoleren (het gat niet hebben) weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Nu online
Wachten... schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 10:27:
[...]

Als ik je nog wat tips mag geven:

Stap 1
Gebruik minimaal 90mm balken en vul dit op met niet zomaar isolatiemateriaal, maar met90mm geluidsisolatie van bijvoorbeeld Knauf.

Stap 2
Doe vervolgens OSB platen aan de buitenkanten voordat je er gips op doet. Dan kun je ook altijd wat aan de muur hangen, en het verbeterd de geluidsisolatie.

Stap 3
Zorg dat je de OSB platen anders plaatst t.o.v. de gipsplaten. Dus plaatst je de OSB horizontaal, dan doe je de gipsplaten verticaal (of andersom).

Hier ga je echt veel gelukkiger van worden dan een 75 mm wandje wat slecht isoleert (qua geluid) en waar je niks aan kunt hangen.
toon volledige bericht
Ja, klinkt goed, probleem is alleen dat ik niet al te veel ruimte heb voor een dikke muur. Hieronder de situatie:
- op de rode lijn moet de tussenwand komen
- de blauwe lijn is een deur (deuren/kozijnen is ook echt een wereld van veel te veel keuze en opties...)

De vraag is vooral even hoe dik de muur is die er nu in zit, mijn vermoeden is 100cm, waardoor dit prima zou moeten passen. De kamer was voorheen ook gesplitst... We krijgen in oktober de sleutel, maar ga binnenkort nog even langs om wat dingen op te meten, dus deze ga ik dan ook even meenemen.

Het is een splitsingswand voor 2 kinderslaapkamers die in ieder geval een jaar of 20 mee moet gaan haha. Er zal niet veel 'zwaars' aan komen te hangen, daar zijn genoeg andere muren voor, dus daar kunnen we gewoon rekening mee houden. Maar qua geluidsisolatie is het natuurlijk wel prettig om goed op orde te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wachten...
twain4me schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 11:33:
[...]

ik heb het over een extra gat ;) dat geeft juist de kracht van wel isoleren (het gat niet hebben) weer.
Excuses, ik had het woordje "deur" over het hoofd gezien. Ik las dus dat je dan "en dan kan je eigenlijk net zo goed geen geluidsisolatie plaatsen"

Ik zat even met mij hoofd in een ander project, maar precies dat! Isolatie heeft altijd zin ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

RobbieB schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 11:37:
[...]

Ja, klinkt goed, probleem is alleen dat ik niet al te veel ruimte heb voor een dikke muur. Hieronder de situatie:
- de blauwe lijn is een deur (deuren/kozijnen is ook echt een wereld van veel te veel keuze en opties...)

De vraag is vooral even hoe dik de muur is die er nu in zit, mijn vermoeden is 100cm, waardoor dit prima zou moeten passen. De kamer was voorheen ook gesplitst... We krijgen in oktober de sleutel, maar ga binnenkort nog even langs om wat dingen op te meten, dus deze ga ik dan ook even meenemen.

Het is een splitsingswand voor 2 kinderslaapkamers die in ieder geval een jaar of 20 mee moet gaan haha. Er zal niet veel 'zwaars' aan komen te hangen, daar zijn genoeg andere muren voor, dus daar kunnen we gewoon rekening mee houden. Maar qua geluidsisolatie is het natuurlijk wel prettig om goed op orde te hebben.
als je nu 100 mm hebt zou ik persoonlijk voor 50mm metalstud gaan en 50mm zwaar plaat materiaal (gips, osb, fermacell)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
[...]

Je hebt die geluidsisolatie van Knauf ook dunner hoor, maar wat ik hoofdzakelijk wilde zeggen, ga voor geluidsisolatie, en niet voor warmte isolatie.

De OSB platen hebben niet alleen een functie voor het ophangen, maar ook voor geluidsisolatie (massa).
Dus hoe dus of dik je de muur ook maakt, ik zou die 2 dingen wel toepassen als het even kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Wachten... schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 11:38:
[...]

Excuses, ik had het woordje "deur" over het hoofd gezien. Ik las dus dat je dan "en dan kan je eigenlijk net zo goed geen geluidsisolatie plaatsen"

Ik zat even met mij hoofd in een ander project nog. Maar precies dat! Isolatie heeft altijd zin ;)
wij hadden een glazen wand in een vergader ruimte met een glazen deur die niet heel goedpaste en erg ruim was rondom. volgens berekeningen was de geluidsisilatie nagenoeg niet bestaand, door het gebruikte materiaal maar ook door de spleten. Maar toch kon je gesprekken meestal niet volgen behalve op zeer specifike plekken waar dus een vrij directe verbinding was door de speten heen.. beetje hoe een geluidscherm langs de snelweg werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
twain4me schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 11:04:
Je kan beter metal stud nemen dan steeds dikkere balken balken zijn een slechte veer en juist dat (ontkoppeling) is wat de de beste geluids isolatie geeft. bij een enkele wand
Meer isolatie heeft ook helemaal geen zin je kan die ruimte beter inzetten voor extra gipsplaten. (meer massa) 25 mm meer gips doet veel meer dan 25 mm extra isolatie materiaal. Steenwol is trouwens een prima isolatie om in wanden te stoppen.
Nog wel een kleine note: Het is de (zo ver mijn bouwkundige achtergrond nog klopt) de combinatie van massa op verende isolatie. Het is dus te kort door de bocht om te zeggen dat bijvoorbeeld 7cm gipswand beter werkt dan gipsplaten met verende isolatie. Het is juist de combinatie die de isolatie versterkt.

Maar mocht jij nog linkjes hebben waarin anders wordt vermeld, dan houd ik me aanbevolen. Het is even geleden deze materie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henkNL
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
henkNL schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 22:08:
Bedankt allen :) dan ga ik m gewoon zo monteren, en zonder die aftapper.
@MikeyMan @twain4me @1nsane bedankt voor de tips m b.t. het afkoppelen van een radiator.

Vandaag de radiator losgekoppeld, de buizen met een calibrator netjes rond en afgeschuind gemaakt. Ik heb deze.
Alles in 1x waterdicht (trots :))

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZSAKEVHm5U08K3KQPm1U9sDzg0g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mpIPSinnkjRSSwqTM2OyEd6q.jpg?f=fotoalbum_large

Alleen die oorspronkelijke dopjes die in de (16x2) buis zaten waren erg lastig te verwijderen. Hoe doen jullie dat? Of gewoon een stuk afknippen?

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: HW - 2,7kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

henkNL schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 12:32:
[...]

@MikeyMan @twain4me @1nsane bedankt voor de tips m b.t. het afkoppelen van een radiator.

Vandaag de radiator losgekoppeld, de buizen met een calibrator netjes rond en afgeschuind gemaakt. Ik heb deze.

[Afbeelding]

Alleen die oorspronkelijke dopjes die in de (16x2) buis zaten waren erg lastig te verwijderen. Hoe doen jullie dat? Of gewoon een stuk afknippen?
laten zitten en hergebruiken , afknippen en afbramen/calibreren. eruithalen is hier de laatste optie..

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Paar posts geleden plaatste ik iets over de betonnen bak die ik gemaakt had voor de WarmtePomp.
Hier staat de WP.

In de bak liggen wat betonnen tegels en uiteindelijk 2 Big Foots.
De Big Foots staan mooi strak tussen de randen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XG2UpzMvRpCKx-3PdqAXWse7OmE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WAosY9thEQABpjsPFQJiTXvi.jpg?f=user_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DtpicxyO9mKCrVcn1p4NPgfFPwE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QVZ2yrFaVTcLXFCZKEWrICuy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AnW7nwEHbwiE7_lwcgxcNYuzy6c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cyhp5IlfOi1WLZDcJHeAya5a.jpg?f=fotoalbum_large

Linksonder is geen scheur maar een stukje plastic van het worteldoek.

De leiding naar de warmtepomp moet opnieuw. Zit een hoge bocht in en daar kan lucht in blijven staan.
Weer 2 perskoppelingen 8)7
Maar vooral weer een stuk rijden om een perstang te huren met persbek 32.
Die vindt je niet bij Praxis.

[ Voor 8% gewijzigd door Rzaan op 19-08-2023 18:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
henkNL schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 12:32:
[...]

[Afbeelding]

Yep afknippen, heb je speciale kniptangen voor, kosten weinig. Ook om te voorkomen dat je de buis vervormt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
Zo, puist van de muur, heeft mooi dienst gedaan als werkgebeuren en krijgt nu een 2e leven in de schuur :)

Er zaten al F rails maar die waren zo waterpas als de toren van Pisa en allemaal met platkopschroeven, zit niet in de weg dus laat ik lekker zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9qBSGskTFlO400GDgfvTD9yRMVE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/No2dES93a06PPuq4nSfe3m4g.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SuaiqCcnLnBgV7nYIhOhcWK8xuU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pbg8RdVH82h8K0qzHGFTRWVz.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l44crZwIMC2UAV9te6TQYn62QZI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HBrQE0BzcT2lkpIcbikNGzan.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ygNW4YLFezeoRh7Fd1Gv075jVbM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TVDrX6QwKlsaTB505t3iwcIk.jpg?f=fotoalbum_tile

Daarnaast besloten om de muur tussen de openslaande deuren en het raam boven de gootsteen leeg te laten. De bedoeling was om daar bovenkastjes te hangen met verlichting eronder maar bij nader inzien en deels op last van vrouw laten we die muur leeg. Er zat al een kabel met 4 aders voor stroom en schakeldraad voor de buitenverlichting. Dus die naar buiten getrokken en een buitenstopcontact gemaakt en buitenverlichting wordt nu geschakeld met een schakelaar aan een van de onderkasten (die subtiel een gat afwerkt op die manier :p )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sjBR46m2GBui3D4XlD1iZgOmAAQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ezKRdVgOIkKQ3R2tLstJe2gZ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SG-6MNyYYbV_znQR4BzPAY6nGqI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K4hIKBlOBVADYCPM7BWmj5pP.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RcQF5HaqnsJjgXHSP-U5oI92XZk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W33iXWGlr5HXLS9wjwNJWmCx.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8x56RQX7-ik1Tkyy3NEY7bsUKmI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qbdvdEqdEGaFK1aWUjpUt0ay.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZMZauGdlus4RRIRVTKSHuD4deK8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aPzKff8QTnUts8ekRCFLRW8V.jpg?f=fotoalbum_tile

Die lamp gaat uiteraard vervangen worden maar om te testen.

[ Voor 46% gewijzigd door 1nsane op 19-08-2023 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
Wat betreft Beton Cire in de badkamer. Momenteel is de badkamer bekleed met gladde wandtegels. Ik wil hierover heen beton cire laten aanbrengen. De badkamer is 4 jaar oud, maar destijds bij het nieuwbouwtraject gekozen voor een tijdelijke/makkelijke basisbadkamer die we dan later een keer gaan aanpakken. Nu wil ik wel bij de renovatie ook meteen de layout van de badkamer aanpassen. In elk geval 2 muurtjes voor de doucheruimte en een opbouwnis als kast (40x30x260). In die nis wil ik het liefst deurtjes en onderin 2 schuiflades met soft close (dus allemaal greeploos) plaatsen. Die 2 muurtjes en de nis moeten uiteindelijk meegenomen worden in Beton Cire.

Ik las dat je die nis prima met watervast MDF kan maken. Als je hier uiteindelijk direct overheen Beton Cire aanbrengt, wordt het dan strak/netjes of loop ik het risico op een halfbakken geheel? Als alternatief kan ik ook de muur in de maat van de nis wegbreken want de ruimte erachter is loos vanwege een zwevend toilet verderop aan die muur. Ik vind dat echter een risico want ik weet niet wat ik daarachter aantref. Daarbij moet ik dan door de 60x30 tegels snijden wat ik als risico zie mbt afwerking (maar wellicht stelt dit niet veel voor omdat er Beton Cire overheen gaat).

Het stucen besteden we uit aan een vakman, maar we zitten nog niet in de fase van offertes + ik wil al het voorbereidende werk zelf doen en door een bevriende aannemer laten doen. Vandaar hier eerst even inventariseren.

Dan de muurtjes. Ik wil een stevige muur en ik heb een voorkeur voor 7cm Ytong blokken. We hebben geen vloerverwarming en ook geen leidingen door de vloer. Ik neem aan dat ik de blokken dan direct op de vloer kan verankeren? Ik heb mooie vloertegels liggen die ik graag wil houden. Verder kan ik de blokken ook bovenin vastzetten want ik werk het geheel erna pas af met een verlaagd plafond. Nadat de Beton Cire erop zit kan ik de onderkant en bovenkant netjes afkitten en zit het er verder prima uit ondanks dat de muurtjes op de vloertegels rusten.

Zijn mijn aannames correct?

Ik heb een simpele afbeelding bijgevoegd (v1). Wat betreft posities leidingen/afvoeren is er geen ruimte om zaken te verplaatsen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_66cSka8lTJ3Xyj3mwF-PL_gcrM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tPngZP1Vc6nKtW4rUlLO31KP.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door GustavSan op 19-08-2023 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Niet online
Ik ben van plan om in onze garage een nieuwe vinyl vloer te leggen. Bij het verwijderen van de oude vloer (ook vinyl) bleek dat er veel vocht tussen het beton en het vinyl set. De groene kartonnen ondervloer was vochtig en beschimmeld.

Nu wil ik in principe dezelfde ondervloer plaatsen met ook vinyl. Een andere vloer is vrijwel niet mogelijk doordat de vloer zo scheef als wat is.

We hebben onlangs onze complete benedenverdieping verbouwd en daarmee vanaf het zand opnieuw opgebouwd. Alleen de garage hebben we intact gelaten. Daar baal ik nu van want mogelijk was het probleem daarmee ook opgelost. Ik denk dat het komt van regenwater vanuit de oprit die direct aan de garage grenst. Of het vinyl is juist de veroorzaker omdat deze ook damp dicht is en wellicht zorgt voor condensatie?

Wat is nu een verstandige manier om de vloer op te bouwen? Ik zat zelf te denken aan een damp dichte folie maar daarmee sluit ik het vocht bij het beton op. Ik weet niet of dat verstandig is? Accepteren dat er op termijn weer schimmel op de ondervloer komt vind ik ook geen duurzame oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 13:31

3_s

GustavSan schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 15:02:
Wat betreft Beton Cire in de badkamer. Momenteel is de badkamer bekleed met gladde wandtegels. Ik wil hierover heen beton cire laten aanbrengen. De badkamer is 4 jaar oud, maar destijds bij het nieuwbouwtraject gekozen voor een tijdelijke/makkelijke basisbadkamer die we dan later een keer gaan aanpakken. Nu wil ik wel bij de renovatie ook meteen de layout van de badkamer aanpassen. In elk geval 2 muurtjes voor de doucheruimte en een opbouwnis als kast (40x30x260). In die nis wil ik het liefst deurtjes en onderin 2 schuiflades met soft close (dus allemaal greeploos) plaatsen. Die 2 muurtjes en de nis moeten uiteindelijk meegenomen worden in Beton Cire.

Ik las dat je die nis prima met watervast MDF kan maken. Als je hier uiteindelijk direct overheen Beton Cire aanbrengt, wordt het dan strak/netjes of loop ik het risico op een halfbakken geheel? Als alternatief kan ik ook de muur in de maat van de nis wegbreken want de ruimte erachter is loos vanwege een zwevend toilet verderop aan die muur. Ik vind dat echter een risico want ik weet niet wat ik daarachter aantref. Daarbij moet ik dan door de 60x30 tegels snijden wat ik als risico zie mbt afwerking (maar wellicht stelt dit niet veel voor omdat er Beton Cire overheen gaat).

Het stucen besteden we uit aan een vakman, maar we zitten nog niet in de fase van offertes + ik wil al het voorbereidende werk zelf doen en door een bevriende aannemer laten doen. Vandaar hier eerst even inventariseren.

Dan de muurtjes. Ik wil een stevige muur en ik heb een voorkeur voor 7cm Ytong blokken. We hebben geen vloerverwarming en ook geen leidingen door de vloer. Ik neem aan dat ik de blokken dan direct op de vloer kan verankeren? Ik heb mooie vloertegels liggen die ik graag wil houden. Verder kan ik de blokken ook bovenin vastzetten want ik werk het geheel erna pas af met een verlaagd plafond. Nadat de Beton Cire erop zit kan ik de onderkant en bovenkant netjes afkitten en zit het er verder prima uit ondanks dat de muurtjes op de vloertegels rusten.

Zijn mijn aannames correct?

Ik heb een simpele afbeelding bijgevoegd (v1). Wat betreft posities leidingen/afvoeren is er geen ruimte om zaken te verplaatsen.

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Ik heb thuis zo’n muurtje gewoon in Gyproc gezet, met metalstuds. Profiel vastgelijmd op de vloer (want vloerverwarming) en geboord in de muur,
Muurtje is +- 90cm hoog en 2 meter lang, daarop glas tot plafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-05 14:41
Onno ! schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 16:35:
Ik heb via online bestelling Gyproc joint finisher ontvangen welke ruim 18 maanden oud is. Loop ik risico dat dit een drama wordt vanwege de houdbaarheid van 12 maanden die op de zak staat aangegeven?
Iemand die antwoord op deze vraag kan geven? :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lankman
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Nvm

[ Voor 100% gewijzigd door Lankman op 19-08-2023 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:03
Iemand een tip voor dit probleem?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oGlfhjb0JkNuSYTCqX7FhdQe_Z4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SKBgSD4BEnkssayxOP3N8ojj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FnOqSFMdV4my3CEMo7uMeoH1Dkk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fu5Po2LVJc3bpfAUvz5mErh3.jpg?f=fotoalbum_large

Dit was een lichtblauwe muur. Het is een gipswand. Daar is Flexa Powerdeck 9010 overheen gegaan. Het is gaan bladderen. Ik zie op internet suggesties over reageren met bepaald soort verf. Vooraf is er wel flevopol uni 1:5 overheen gegaan. Zou dat stukje net zijn overgeslagen?

Iemand een advies hoe verder? Uiteindelijk is het de bedoeling dat hij een nieuwe kleur krijgt (zo'n flexa mengkleur).

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:02
Rzaan schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 14:02:
Paar posts geleden plaatste ik iets over de betonnen bak die ik gemaakt had voor de WarmtePomp.
Hier staat de WP.

[Afbeelding] [Afbeelding]

[Afbeelding]

De leiding naar de warmtepomp moet opnieuw. Zit een hoge bocht in en daar kan lucht in blijven staan.
toon volledige bericht
Mooi, maar is dat gele pvc buis? is dat uv bestendig?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

ik wil wat dingen afplakken om vervuiling met bouwstof e.d. te voorkomen het zal er iets van 6 -12 maanden zitten (ondergrond is plastic/metaal)
Wie weet welk tape er dan nog fatsoenlijk te verwijderen is. ik heb redelijke ervaringen met die blauwe schilderstape voor buiten, maar dat was een stuk minder lang dan een jaar. met de normale schilderstape heb ik wat minder goede ervaringen na enkele weken al. Een klein beetje lijm is niet heel erg, maar ik heb geen zin om veel te moeten poetsen en/of te pulken bij het verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

No Hands schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 18:50:
[...]

Mooi, maar is dat gele pvc buis? is dat uv bestendig?
Geen idee, maar ik wilde daar sowieso al zwarte tape overheen plakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arosa
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:06
twain4me schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 19:14:
ik wil wat dingen afplakken om vervuiling met bouwstof e.d. te voorkomen het zal er iets van 6 -12 maanden zitten (ondergrond is plastic/metaal)
Wie weet welk tape er dan nog fatsoenlijk te verwijderen is. ik heb redelijke ervaringen met die blauwe schilderstape voor buiten, maar dat was een stuk minder lang dan een jaar. met de normale schilderstape heb ik wat minder goede ervaringen na enkele weken al. Een klein beetje lijm is niet heel erg, maar ik heb geen zin om veel te moeten poetsen en/of te pulken bij het verwijderen.
Op mijn werk (aannemerij hoofdzakelijk renovaties) gebruiken we dan 'removable tape', ook wel stuclopertape genoemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Arosa schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 21:09:
[...]

Op mijn werk (aannemerij hoofdzakelijk renovaties) gebruiken we dan 'removable tape', ook wel stuclopertape genoemd.
dat is wat ik nodig heb ja... _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Laatst online: 12:22
[...]

Even een andere optie, mits deze niet op een houten verdiepingsvloer komt:

Gewoon cellebetonblokken lijmen? Isoleert beter dan metalstud met gips. Is veel makkelijker te bouwen. Geen moeilijke stappen, klooien met gipsplaat. Gewoon lijmen, purren en even een laagje fix en finish erover.

Qua bouwtijd korter dan klooien met metalstud. Zeker met 60*40 blokken.

Daarnaast veel sterker en je kan overal dingen ophangen. Zelfs zware voorwerpen. En niet te onderschatten: gipswandjes voelen altijd nogal houtje touwtje. Cellenbeton als een écht tussenwand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
3_s schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 16:56:
[...]

Ik heb thuis zo’n muurtje gewoon in Gyproc gezet, met metalstuds. Profiel vastgelijmd op de vloer (want vloerverwarming) en geboord in de muur,
Muurtje is +- 90cm hoog en 2 meter lang, daarop glas tot plafond.
Hebben we het hier over? https://www.gyproc.nl/systemen/gf-100-ar1751#verwerking

Dus niet rommelen met Ytong oid, maar zo'n wand...en hoe voelt dat uiteindelijk in de praktijk? Ik ben nooit zo'n fan geweest van gipswandjes omdat het geluid zo hol klinkt. Een Ytong muur (met stuc) klinkt als een echte muur wat ik op een of andere manier altijd prettig vind. Maargoed, als het eindresultaat hetzelfde is dan is dit wel veel makkelijker. Het enige wat ik interessant vind is dat ik het nergens te koop zie....is dit een profi oplossing die alleen mijn aannemer weet te regelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
Hier staat de WP.

[Afbeelding]

toon volledige bericht
Yep, ik heb een kennis die me doorgaans z’n Rams tang leent maar laatst was hij op vakantie en moest ik ook huren. Uiteraard hier overal in de buurt uitverhuurd behalve bij Mani Tools en die zijn opzich oke maar alles Milwaukee en voor over een weekend 150,- kwijt (toegegeven wel hele rits spul afgeperst) maar dan begin ik toch te twijfelen om zo’n apparaat te kopen, desnoods 2e hands.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Hier staat de WP.

[Afbeelding]

toon volledige bericht
Die lucht krijg je er wel uit met het ontluchtingsprogramma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Wolly schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 23:59:
[...]

Die lucht krijg je er wel uit met het ontluchtingsprogramma.
Wellicht, maar ik ga het toch gewoon opnieuw aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 289532

Ik heb een massief eiken tafelblad met Rubio Monocoat 2C erop, hoevaak zouden jullie dit schuren en opnieuw doen? Het is nu 2 jaar geleden, maar zie nog niet echt dingen behalve wat waar de kleine zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zinloos1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11-05 10:27
Recentelijk is bij ons een nieuwe meterkast geïnstalleerd, volledig voorbereid voor de aansluiting van meerdere nieuwe groepen. Nu wil ik op de installatieautomaat een getrokken kabel aansluiten voor onze oven in de keuken, maar ik kan nergens het aandraaimoment terugvinden van de installatieautomaat (EATON PLN6-B16/1N). Hoef je deze niet op een bepaald moment aan te draaien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Nu online
De goedkope optie is natuurlijk een paar betonblokken gebruiken om je pomp op te hogen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Zwartoog schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 09:56:
[...]

De goedkope optie is natuurlijk een paar betonblokken gebruiken om je pomp op te hogen :P
Ik vraag mij sowieso af of die bak wel voldoende afwatert. Zit er een rioolpijp onder?
Hoe voorkom je dat die bak volloopt met ijs? Normaliter zet men hem op een diepe kuil vol grind en kan het altijd nog aan de zijkant eruitlopen.
Pagina: 1 ... 325 ... 449 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/