[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 324 ... 448 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Nu online
louzy82 schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 21:01:
Mijn filterpomp heeft een stekker met twee knoppen "Test" en "Reset"
Er staan ook instructies op geschreven (druk op Reset, lampje gaat branden, druk op test , lampje gaat uit , druk weer op Reset om de pomp te gebruiken)

Ik heb de pomp al meerdere jaren (4-5 maanden in de zomers) in gebruik en zet hem eigenlijk altijd gewoon aan

Nu zou ik deze pomp eigenlijk op een tijdschakelaar willen zetten wat zo dus niet kan.

Kan ik deze stekker er gewoon af knippen en vervangen door een gewone stekker?
[Afbeelding]
Die beveiliging zit standaard verplicht op alle apparatuur waar ook met water mee/in gewerkt wordt.
Normaal lopen alle groepen waar je hem op aansluit al over een aardlek ook.

Waarom wil je de beveiliging verwijderen? Hij past toch zo in een tijdschakelaar?
Je moet inderdaad wel eerst de stekker er in steken en daarna resetten om spanning op het apparaat te krijgen.

[ Voor 4% gewijzigd door Teijgetje op 13-08-2023 17:40 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruudstertje
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 04-05 10:12
Teijgetje schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 20:35:
[...]

Dat dus, 2 bovenaan. d:)b
Persoonlijk vind ik ze bij @thijsco19 te laag zitten.
Maar eea heeft ook met de openingshoek te maken, hoe hoger hoe verder het raam open kan.
Wil je minder ver dan kunnen ze prima lager.

Maar je kan ze zo instellen/aandraaien dat ze het raam zelf openhouden.
Met één gaat dat minder goed.
Ik ga voor de optie van 2 aan de zijkant! Iedereen bedankt voor het meedenken!
@Lieuwe15 @thijsco19 @True @Teijgetje

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:29
De Zaterdag was was productiever dan vandaag enerzijds maar het was een hele klus om dit netjes te doen. Bij de 2e hands keuken zat een hele rits Thebo modulaire onderbouw verlichting en stopcontacten maar, die hadden was liefde nodig, bergen kitresten, hier en daar wat krom tussenstukken met huisvlijt houten klosjes enz.

Veel handarbeid dus om alles netjes en passend te krijgen, ook gelijk leds erin gezet, uitvulstuk op maat moeten maken en daar een beugel voor op maat gemaakt, maar het resultaat ben ik tevreden over.

Enfin, ook 2 uur op pad geweest naar Hornbach voor van alles en nogwat.

Ook de kastjes begonnen te herstellen, met witte laminaatvuller gaat dat verrassend netjes!

Dat stuk eps plaat stond daar om het uitvulstuk vast te houden tot de Polymax droog was.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0akns5ePRgbkYNwdDBsBh7Xhyns=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/myeyqYwJrEmFvD1QehQtHQT1.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4cYRTGXeoQkOBICtCFNCilQN17g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OTo0TftmKcfEYa0Dfrk8DL5e.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wRcACzYTqaBR7Y74OGIBcT8IbwE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6AAAlaU1HiibGgXffKLvv4Ow.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nLYNPwtwAXha49wmHEcgJHK464g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m6JTxfsf5tztAerLkkuA8Yrc.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SG-6MNyYYbV_znQR4BzPAY6nGqI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K4hIKBlOBVADYCPM7BWmj5pP.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nDEbw_XYB77fWIkCgnxwQxzWVh8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T7ManWrZqMTWJrrKnrYI7ITT.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8UKsv4gn5dBQok5C9NThROYi9MQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m4msLZNDKzmXXn8L0ilvVJy0.jpg?f=fotoalbum_tile

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joukea
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-05 14:34
RevellNL schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 17:31:
Ik wil graag de dagkanten van onze kozijnen afwerken en nu ben ik voornemens om daar 9mm multiplex voor te gaan gebruiken. Aan de kopse kanten werkt ik dit dan weer af met MDF architraven.

Is dit de juiste manier, of kan ik i.p.v. de multiplex beter iets anders gebruiken?
Toevallig dit ook gedaan deze week. Heb ook 9mm multiplex gebruikt en afgewerkt met MDF koplatten. Tip: gebruik voorgegrond multiplex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RevellNL
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 27-04 13:08
Joukea schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 21:56:
[...]

Toevallig dit ook gedaan deze week. Heb ook 9mm multiplex gebruikt en afgewerkt met MDF koplatten. Tip: gebruik voorgegrond multiplex.
Thanks voor de tip! Jij hebt dit niet gedaan en het was een crime? Of je hebt het wel gedaan en het was een verademing?

"The desire to bring something into the world that didn't exist, is one of the most important human desires there is. We are inventors, and we are explorers." - Adam Savage

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04-05 11:09
1nsane schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 21:51:
De Zaterdag was was productiever dan vandaag enerzijds maar het was een hele klus om dit netjes te doen. Bij de 2e hands keuken zat een hele rits Thebo modulaire onderbouw verlichting en stopcontacten maar, die hadden was liefde nodig, bergen kitresten, hier en daar wat krom tussenstukken met huisvlijt houten klosjes enz.

Veel handarbeid dus om alles netjes en passend te krijgen, ook gelijk leds erin gezet, uitvulstuk op maat moeten maken en daar een beugel voor op maat gemaakt, maar het resultaat ben ik tevreden over.

Enfin, ook 2 uur op pad geweest naar Hornbach voor van alles en nogwat.

Ook de kastjes begonnen te herstellen, met witte laminaatvuller gaat dat verrassend netjes!

Dat stuk eps plaat stond daar om het uitvulstuk vast te houden tot de Polymax droog was.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
toon volledige bericht
Goed werk! Een vraagje;
Wordt het afwerken van al dat underlayment niet steeds lastiger Nu je de keuken steeds verder aan het afbouwen bent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-03 09:43
Ga je echt überhaupt nog afwerken @1nsane ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
Terrz schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 22:59:
[...]

Goed werk! Een vraagje;
Wordt het afwerken van al dat underlayment niet steeds lastiger Nu je de keuken steeds verder aan het afbouwen bent?
Hooguit iets bewerkelijker ja. Echter kan de stucadoor/schilder/renovliezer pas in september komen.

Boven de kastjes gaat geen probleem zijn, komt metalstud met gipsplaat tegenaan.

Voor de rest inderdaad iets lastiger maar als het niet gaat zoals het moet, dan moet het zoals het gaat :)

Daarbij moet je ook bedenken, je kunt dat underlayment wel afwerken voor het monteren van bijvoorbeeld die glazen wand maar dat plakt met Polymax natuurlijk beter rechtstreeks op dat hout.

[ Voor 14% gewijzigd door 1nsane op 13-08-2023 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Caelorum schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 23:04:
Ga je echt überhaupt nog afwerken @1nsane ?
Wat bedoel je? Dat underlayment?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
1nsane schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 23:09:
[...]
Wat bedoel je? Dat underlayment?
Ja. Je hebt al geantwoord, maar het leek er even op alsof je echt alleen zou lakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:20

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Botticelli schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 13:54:
Advies gevraagd voor het opknappen van een beschadigde tafel (lang leve dochter met nagellakremover....).
Van onze eikenhoutentafel met notenlak (matte) finish is op een aantal plaatsen de lak weg door een "ongelukje" met remover. Wat zou nou de beste manier zijn om dit op te knappen? Een perfecte oplossing is leuk, maar niet per se noodzakelijk, aan een tafel mag natuurlijk geleefd worden, maar de grootste plek (zie afbeelding) is net iets te opvallend.

[Afbeelding]

Zou ik dit het beste kunnen oplossen met een polish in notenkleur (me beseffend dat er dan waarschijnlijk nog wel wat verschil te zien zal zijn), of zeggen jullie: schuren en helemaal opnieuw in de lak (of nog een derde mogelijkheid die ik over het hoofd heb gezien)?
Koop een walnoot, maak deze open, wrijf de walnoot op dit stukje hout. Geen grap!

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Botticelli
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 27-04 11:10
loewie1984 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 00:36:
[...]

Koop een walnoot, maak deze open, wrijf de walnoot op dit stukje hout. Geen grap!
Kijk, dit is nou eens een mooie (derde) optie die ik niet had bedacht! Gaat gebeuren en ik zal het laten weten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sheane
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Yup, we zijn er voorlopig uit en gaan voor de simpelere variant van metal studs.

* Metal stud wand, geen vliering en daarmee is dit een gemakkelijkere keuze dan hout.
* Gipsplaat afwerking. Geen aparte verstevigingen. In principe komen er 2 lichte wandlampen aan degipsplaat en mogelijk een kleine splitunit airco. Dit is max 15kg, dus met de juiste bevestigingen ga ik er van uit dat het prima kan.
* Over de gipsplaat komt uiteindelijk aan 1 zijde behang, aan de andere kant voorgeschilderd glasvliesbehang na uiteraard de juiste afwerking van de gipsplaatwand
* Foamband zoals je had gelinkt en we schroeven hem toch wel aan de vloer.
* Standaard deurkozijn i.p.v. schuifdeur.
* Waarschijnlijk Rockwool steenwolplaten omdat deze voor een groot gedeelte precies pas besteld kunnen worden om tussen de metal studs te passen.
* Waarschijnlijk 6 stopcontacten (3 x 2), 2 aan de binnen zijde van de kamer, en 1 aan de zijde van ons dakraampje.

Mochten er mensen in het recente verleden een metal stud wandje hebben geplaatst en nog goede tips hebben, hoor ik ze graag!
SquareOne schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 13:39:
[...]

Heb jij al onderzocht welke afdichtingsband / schuim je gaat gebruiken tussen de wanden / plafonds / vloeren?

Ik kom met wat zoektochten vooral uit op 'zelfklevend foamband' maar staat meestal bij dat het voor metal stud is. Nergens iets van houten constructies / raggels.

Iemand nog tips?

Edit: zoiets op het oog nu.
https://isolatienoord.nl/...Ch-9KVvDcuwYaAjqlEALw_wcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:34

dragonhaertt

@_'.'

Ik ga het toch nog een keertje proberen, heeft iemand toevallig ervaring met het repareren / schuiner maken van een betonnen rand?

Ik wil binnenkort de betonrand van mijn (toekomstige) garage ophogen om hem zo mooi aan te laten sluiten op de nieuwe drempel.

Heeft iemand advies over welk product ik hiervoor het beste kan gebruiken?

Meer info:
dragonhaertt schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 09:41:
In november krijg ik een nieuwe garagedeur, waardoor de drempel wat aangepast moet worden.
De oude deur is een 'standaard' opklapdeur, welke vervangen gaat worden door een dubbel openslaande deur.

Dit betekent dat er een dorpel komt, en dat ik de betonnen helling (afgeschuind deel) wil ophogen tot aan de nieuwe dorpel.
De voorste rand van de helling is ook wat beschadigd, dus die rand wil ik meteen repareren (als dat kan).

[Afbeelding]

Nu is mijn vraag, hoe kan ik de nieuwe helling het beste ophogen en is die voorste rand te repareren? Ik zat te denken om een dergelijk product te gebruiken om de helling te verhogen: Sakrete 4in1 mortel

[Afbeelding][Afbeelding]

Daarnaast ga ik de metalen rand van de huidige drempel verwijderen. Dat zal nog wel een uitdaging worden waarbij de rand nogal gaat beschadigen.
De garagevloer zelf is geschilderd en ga ik kaal maken zodat ik de vloer opnieuw kan egaliseren. Bij het egaliseren zal deze beschadiging en de gleuf tussen de oude vloer en de nieuwe drempel opgevuld worden.
Als daar te veel hoogteverschil zit zal ik dit ook met een dikkere mortel moeten doen.

Heeft er iemand tips voor de aanpak van het verhogen van de helling en/of repareren van de voorste rand?
toon volledige bericht

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadax
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik kwam er deze week achter dat onze achterdeur die we weinig gebruiken (we gaan meestal door de keuken) "los" hangt. De schroeven van het onderste scharnier zijn afgebroken. Het leuk een simpel klusje toen ik eraan begon, ik zag geen schroeven meer, dus dacht gewoon 3 nieuwe schroeven erin te kunnen draaien. Het probleem is alleen dat in het bovenste en onderste gat nog een stuk schroef zit (op ongeveer 1 cm diepte). Hoe krijg ik deze stukken schroef eruit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M1bzANmzMd6MEzZyPd6Qsp7Uvr4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DeYWzFJGeXnjYH4chgJklt6O.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TyAGloqS5YU1Pe1kQs7LiyGLpso=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gw7M1jbLh8WL4yelGKzMueFE.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:59
shadax schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 11:53:
Ik kwam er deze week achter dat onze achterdeur die we weinig gebruiken (we gaan meestal door de keuken) "los" hangt. De schroeven van het onderste scharnier zijn afgebroken. Het leuk een simpel klusje toen ik eraan begon, ik zag geen schroeven meer, dus dacht gewoon 3 nieuwe schroeven erin te kunnen draaien. Het probleem is alleen dat in het bovenste en onderste gat nog een stuk schroef zit (op ongeveer 1 cm diepte). Hoe krijg ik deze stukken schroef eruit?

[Afbeelding][Afbeelding]
Die schroeven er uit halen gaat lastig worden denk ik. Misschien proberen een ander scharnier te vinden waar de schroefgaten op een andere plek zitten, of zelf twee nieuwe gaten erbij boren in het scharnier (als je hier het gereedschap voor hebt), of het scharnier iets verplaatsen als dat kan?

Catch a smile out there!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:29
shadax schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 11:53:

[Afbeelding][Afbeelding]
Rondom die schroef een gat boren ( ronde boor met in het midden niets ), kleine beitel het geheel weghakken. Eenmaal de schroef 'gevonden' er langzaam uittrekken, eventueel wat heet stoken met b.v. een verfbrander. Het gat opvullen met bijvoorbeeld houtrotvuller en laten drogen. Scharnier plaatsen, centerpunt gebruiken, dan een gat boren met een iets kleinere diameter dan die schroef...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Foto is onbruikbaar.

Mijn beste resultaten heb ik bereikt door de schroeven eruit te draaien met een platkopschroevendraaier al dan niet na een sluifje gemaakt te hebben met bv multitool. Met griptang pakken zodra het voldoende uitsteekt.

Met schroefuitdraai tools heb ik nog nooit succes geboekt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Teq_
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:15
vincent_1971 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 12:00:
[...]

Rondom die schroef een gat boren ( ronde boor met in het midden niets ), kleine beitel het geheel weghakken. Eenmaal de schroef 'gevonden' er langzaam uittrekken, eventueel wat heet stoken met b.v. een verfbrander. Het gat opvullen met bijvoorbeeld houtrotvuller en laten drogen. Scharnier plaatsen, centerpunt gebruiken, dan een gat boren met een iets kleinere diameter dan die schroef...
Da's gedoe natuurlijk ;)
Gewoon een nieuw schroef nét iets schuin ernaast draaien. De oude schroeven zijn ook nog eens iets verdiept afgebroken, dikke kans dat je een nieuwe schroef er dus gewoon met gemak naastdraait?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Laatst online: 23:29
_Teq_ schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 12:03:
[...]

Da's gedoe natuurlijk ;)
Gewoon een nieuw schroef nét iets schuin ernaast draaien. De oude schroeven zijn ook nog eens iets verdiept afgebroken, dikke kans dat je een nieuwe schroef er dus gewoon met gemak naastdraait?
Zou ik normaal ook zo doen maar dan heb je een 'punt' bij het scharniergat van die schroef. Als je dan de deur dicht doet gaan het niet echt lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Teq_
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:15
vincent_1971 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 12:15:
[...]

Zou ik normaal ook zo doen maar dan heb je een 'punt' bij het scharniergat van die schroef. Als je dan de deur dicht doet gaan het niet echt lekker.
True, ik denk (maar dat is een kwestie van proberen) dat je met een goede schroef de kop er wel netjes vlak in kan trekken (de schroef dus iets krom trekken). Zou altijd mijn eerste optie zijn, daarna kan je het altijd nog rigoureus aanpakken zoals je eerder omschreef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:28
dragonhaertt schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 11:51:
Ik ga het toch nog een keertje proberen, heeft iemand toevallig ervaring met het repareren / schuiner maken van een betonnen rand?

Ik wil binnenkort de betonrand van mijn (toekomstige) garage ophogen om hem zo mooi aan te laten sluiten op de nieuwe drempel.

Meer info:

[...]
Geen directe ervaring mee, maar de afschuivende krachten op het aangesmeerde deel zal stevig zijn door wrijving vd banden.
Oude deel schoonspuiten met HD reiniger, opruwen met staalborstel en eventuele losse delen verwijderen.
Oude deel insmeren met bv Flevopol of soortgelijk hechtmiddel.
Afwerken met zandcement mengsel, is verkrijgbaar in zakken waarbij alleen water toegevoegd hoeft te worden. Eventueel malletje maken om het netjes strak te krijgen.
Informeer voor je zandcement bij een bouwmarkt voor professionals zoals Bouwmaat of logus, niet alle kant en klaar mengsels zijn hiervoor geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:33

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
dragonhaertt schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 11:51:

Meer info:

[...]
ik weet niet wat de maten zijn maar je hebt in feiten keuze uit

egaline gewenste materiaal dikte zal te dik zijn en te schuin
zandcement (vraag is of de dekking genoeg is)
reparatie/ uitvlakmortel voorbeeld is b12 (ardex)
beton (vraag is of dekking genoeg is)

Het problem zit hem in het naar (bijna) 0 schuin afsmeren dat kan eigenlijk alleen egaline en reparatiemortel. ik zou kiezen om het drempeltje storten van beton en dan alles afsmeren met b12 maargoed misschien schat ik de maten niet goed in en kan je alles storten met beton.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Jeweetje schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 12:20:
[...]

Geen directe ervaring mee, maar de afschuivende krachten op het aangesmeerde deel zal stevig zijn door wrijving vd banden.
Oude deel schoonspuiten met HD reiniger, opruwen met staalborstel en eventuele losse delen verwijderen.
Oude deel insmeren met bv Flevopol of soortgelijk hechtmiddel.
Afwerken met zandcement mengsel, is verkrijgbaar in zakken waarbij alleen water toegevoegd hoeft te worden. Eventueel malletje maken om het netjes strak te krijgen.
Informeer voor je zandcement bij een bouwmarkt voor professionals zoals Bouwmaat of logus, niet alle kant en klaar mengsels zijn hiervoor geschikt.
Er zullen geen auto's de garage in gaan, dus met de krachten zal het gelukkig meevallen.
Als het nodig is kan ik wel verankering toevoegen.

De Hornbach kon me geen goed advies geven, maar de bouwmaat is nog wel een optie (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
  • Laatst online: 21:08
Voggy schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 15:09:
Ik ben op zoek naar een goede afdichtingskit voor mijn overkapping. Aan de zijkant van de overkapping zit een kunststof strip, deze zit tegen de bakstenen van de schuur aan. Hiertussen is al eens afgekit door de vorige bewoners, maar dit is inmiddels oud en zo lek als een mandje.
Siliconenkit, uv bestendig? Waar moet ik nog meer op letten? Er zijn zo veel soorten op de markt..
Als je het weer gaat kitten is tixophalt idd een goede optie, goedkoop en blijft heel lang goed. Het is wel echt troep, dus handschoentjes aan bij het aanbrengen.

In deze situatie (houten constructie direct tegen stenen muur) lijkt me een nog betere/duurzamere oplossing om een strook lood(vervanger) of een strook epdm in de voeg vast te maken en omlaaggevouwen op de overkapping te laten uitkomen, dan dirigeer je het water naar waar het heen moet en blijft het pas echt lang goed. Kit gaat uiteindelijk toch weer lekken.
RevellNL schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 17:31:
Ik wil graag de dagkanten van onze kozijnen afwerken en nu ben ik voornemens om daar 9mm multiplex voor te gaan gebruiken. Aan de kopse kanten werkt ik dit dan weer af met MDF architraven.

Is dit de juiste manier, of kan ik i.p.v. de multiplex beter iets anders gebruiken?
Op advies van de aannemer hebben we hier uniprime platen gebruikt daarvoor, niet goedkoop, maar die zijn in tegenstelling tot gewoon multiplex meteen echt helemaal glad (en al gegrond) aan de te schilderen kant en zijn ook veel beter bestand tegen vocht (vanuit evt. kleine kieren vanutit de spouw, bij het ramenlappen, onder een plant of evt. condens bij ouder glas).

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

twain4me schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 12:21:
[...]

ik weet niet wat de maten zijn maar je hebt in feiten keuze uit

egaline zal te dik zijn en te schuin
zandcement (vraag is of de dekking genoeg is)
reparatie/ uitvlakmortel voorbeeld is b12 (ardex)
beton (vraag is of dekking genoeg is)

het problem zit hem in het naar (bijna) 0 schuin afsmeren dat kan eigenlijk alleen egaline en reparatiemortel. ik zou kiezen voor persoonlijk zou ik denk ik het drempeltje storten van beton en dan alles afsmeren met b12 maargoed misschien schat ik de maten niet goed in en kan je alles storten met beton.
Het gaat over ongeveer 15 cm diep, en maximaal een paar cm ophogen (3 ofzo).
De breedte is 2 meter nogwat.

In mijn originele post had ik gevonden: Sakrete 4 in 1 mortel, maar ze verkopen ook bijvoorbeeld betonmortel en multimortel.

De combinatie van afschuinen, en tot 0 afsmeren is inderdaad de grootste uitdaging in het vinden van een geschikte oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeweetje
  • Laatst online: 21:28
dragonhaertt schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 12:28:
[...]

Het gaat over ongeveer 15 cm diep, en maximaal een paar cm ophogen (3 ofzo).
De breedte is 2 meter nogwat.

In mijn originele post had ik gevonden: Sakrete 4 in 1 mortel, maar ze verkopen ook bijvoorbeeld betonmortel en multimortel.

De combinatie van afschuinen, en tot 0 afsmeren is inderdaad de grootste uitdaging in het vinden van een geschikte oplossing.
Kijk eens bij schonox, is bij ons gebruikt voor schuine afloop naar douchegoot.
https://www.schonox.com/nl/vloertechniek/?pc=26
Hebben voor elke toepassing wel een mix, kost wel wat maar kun je het in 1x goed doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Voggy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23:04
RonJ schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 12:22:
[...]

Als je het weer gaat kitten is tixophalt idd een goede optie, goedkoop en blijft heel lang goed. Het is wel echt troep, dus handschoentjes aan bij het aanbrengen.

In deze situatie (houten constructie direct tegen stenen muur) lijkt me een nog betere/duurzamere oplossing om een strook lood(vervanger) of een strook epdm in de voeg vast te maken en omlaaggevouwen op de overkapping te laten uitkomen, dan dirigeer je het water naar waar het heen moet en blijft het pas echt lang goed. Kit gaat uiteindelijk toch weer lekken.
Thanks. We gaan op termijn de overkapping vervangen dus voor nu is wat kit prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvd1981
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 22:24
RonJ schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 12:22:
[...]

[...]

Op advies van de aannemer hebben we hier uniprime platen gebruikt daarvoor, niet goedkoop, maar die zijn in tegenstelling tot gewoon multiplex meteen echt helemaal glad (en al gegrond) aan de te schilderen kant en zijn ook veel beter bestand tegen vocht (vanuit evt. kleine kieren vanutit de spouw, bij het ramenlappen, onder een plant of evt. condens bij ouder glas).
toon volledige bericht
Uniprime is toch gewoon multiplex okoume, maar dan met een “garantie”?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daiov97
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 03-05 19:34
Ik wil graag een extra ventilatiebuis naast de buis op de tekening leggen. Mag ik een gat boren in de stenen (boven de latei die achter het stucwerk zit)? En kan ik ook zomaar twee gaten 125mm boren naast elkaar in de verdiepingsvloer van kanaalplaten? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JBDE-Jyeb8afnJm79nWhBDIlsbU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4sEWS66Ke6mNTFMv4ebyr5ub.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Laatst online: 22:27
Ik wil komend weekend mijn rookgasafvoer verwijderen van een schuin pannendak. Ik kan daar niet echt stappenplannen of video's over vinden. Zijn er specifieke dingen om rekening mee te houden of zit zo'n ding vrij plug & play bevestigd?

Als de buis eenmaal weg is dan is het volgens mij niet moeilijker dan een nieuw plankje eroverheen schroeven en een paar pannenlatten terugplaatsen zodat er weer dakpannen op kunnen.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

CurlyMo schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 23:02:
Ik wil komend weekend mijn rookgasafvoer verwijderen van een schuin pannendak. Ik kan daar niet echt stappenplannen of video's over vinden. Zijn er specifieke dingen om rekening mee te houden of zit zo'n ding vrij plug & play bevestigd?

Als de buis eenmaal weg is dan is het volgens mij niet moeilijker dan een nieuw plankje eroverheen schroeven en een paar pannenlatten terugplaatsen zodat er weer dakpannen op kunnen.
Binnen beugel los schroeven, eventueel pur los maken En je kan zowel de pijp als de doorvoer pan (of loodpan) er af pakken soms zit de pijp nog geborgd met enkele zelf borenden schroeven aan de doorvoer.

Gat dicht maken en eventueel een panlat aanhelen, dat laatste is doorgaans niet nodig. (maar als er een loodpan is gebruikt kan het wel stuk zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joukea
  • Laatst online: 02-05 14:34
RevellNL schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 22:26:
[...]

Thanks voor de tip! Jij hebt dit niet gedaan en het was een crime? Of je hebt het wel gedaan en het was een verademing?
Ik heb dit wel gedaan, scheelt een keer verven en het hout was bij mij niet veel duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Laatst online: 21:08
Mvd1981 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 20:36:
[...]

Uniprime is toch gewoon multiplex okoume, maar dan met een “garantie”?
Lijkt er wel op ja, met het verschil dat uniprime ook al gegrond is.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20:27
Zit zo'n gevelplaat nou echt helemaal door de muur vast ergens aan de binnenkant?

https://postimg.cc/nXgMGkdK

En zou ik die willen vervangen ik dan ergens binnen de muur moet gaan slopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvd1981
NeutraleTeun schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 11:59:
Zit zo'n gevelplaat nou echt helemaal door de muur vast ergens aan de binnenkant?

https://postimg.cc/nXgMGkdK

En zou ik die willen vervangen ik dan ergens binnen de muur moet gaan slopen?
Lijkt mij niet, gewoon met een paar pluggen vastgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akoster
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:30
NeutraleTeun schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 11:59:
de gevelplaat zelf niet, maar de waterleiding uiteraard wel

I can see clearly now, the brain is gone...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Nu online
@NeutraleTeun
Nee, de 22 mm buis steekt tot binnen de binnenmuur, daar zit een knieverloop naar 15 mm die er wel af moet, als je de twee schroeven buiten los hebt kun je dan het geheel naar buiten trekken.
Zie je die knie binnen niet zitten dan zit het weggebouwd en moet je waarschijnlijk slopen.

Maar meestal zijn de rubbers stukgedraaid door te vast aan te draaien. Zo`n kraan sluit binnen af en lekt dus na. Veel mensen zien dit als niet goed dicht en draaien hem extra strak dicht, wat op den duur het kraanrubber sloopt.
Er zijn rivisiesets te koop voor sommige modellen en anders moet je een nieuwe kraan kopen om het binnenwerk te vervangen, de behuizing is vrijwel nooit wat mis mee.
Maar vaak is het dus alleen het kraanleertje, als je het water afsluit en het kraandeel losdraait kan je de spil met rubbertje er uit halen en kijken wat voor rubbertje je nodig hebt, dit opmeten en los bestellen.

My bad, het is geen vorstvrije kraan, had alleen de plaat bekeken.
Zoals gezegd moet je binnen de waterleiding loskoppelen om hem naar buiten te kunnen trekken.
Maar waarom wil je hem vervangen? Of waarvoor?

Een VSH gevelplaat ziet er zo uit. Bij deze versie zit er een knelkoppeling achter. (zie datasheet)
Jouw vaste schroefbus is alleen wat langer.
Alles wat je dus nu buiten aan kranen en verloop hebt kan losgedraaid en iets anders opgezet. Hou wel je vaste bus tegen als je iets los of vastschroeft.

Is het alleen voor de mooiigheid dan kun je met een fijne staalborstel hem mooi krijgen, de schroeven horen ook rvs te zijn.
Of Brasso, polijstpasta, oid, als je het glad wil houden.
Wel even je stenen beschermen.

[ Voor 48% gewijzigd door Teijgetje op 15-08-2023 12:29 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
https://postimg.cc/cvbDQXvB

Ik krijg de plaat niet verder naar voren getrokken dan dit. En aan de achterkant zie ik nog net een koperen leiding zitten.

Deze kan ik dus niet vervangen zonder aan de binnenkant woning iets te moeten slopen (want de andere zijde is zo niet zichtbaar).

De kraan zelf heeft wat speling, en is er tijdens de winter een keer vanaf gesprongen.
En de afsluitdop aan de onderkant krijg ik ook niet lekdicht.

Dus wou ik dat hele ding vervangen voor iets anders (wellicht een vorstvrije).
Maar denk dat ik dan nu maar moet gaan zoeken naar een ander soort afdichting dan Teflon tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvd1981
RonJ schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 09:39:
[...]

Lijkt er wel op ja, met het verschil dat uniprime ook al gegrond is.
Volgens mij kan je bij iedere willekeurige bouwmarkt ook voorgegronde multiplex okoume kopen (in verschillende diktes). Ik geloof dat de garantie op de uniplex plaat maar heel beperkt is, maar je betaalt er wel voor. Kan je voor dat geld misschien beter een goede randsealer erbij kopen zodat je de zaagsnedes goed kan behandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praliwi
  • Laatst online: 04-05 10:27
Als ik een set dimbare LED spots met afstandsbediening voor een tuinhuis koop, is het dan mogelijk de stekker van de transformator in een slimme dimmer plug te steken en de set te dimmen via de Hue app? Of zou dat niet werken vanwege de ingebouwde dimmer van de set zelf?

LED spots: https://www.jumbowood.nl/...ing-dimbaar-inbouw-700ma/

Dimmer plug: https://www.123led.nl/Adu...26_0644558224589_15184526

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

praliwi schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 14:58:
Als ik een set dimbare LED spots met afstandsbediening voor een tuinhuis koop, is het dan mogelijk de stekker van de transformator in een slimme dimmer plug te steken en de set te dimmen via de Hue app? Of zou dat niet werken vanwege de ingebouwde dimmer van de set zelf?

LED spots: https://www.jumbowood.nl/...ing-dimbaar-inbouw-700ma/

Dimmer plug: https://www.123led.nl/Adu...26_0644558224589_15184526
Dat gaat niet werken.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:43
Ik ben weer wat gipswandjes aan het stuccen en iets waar ik vaak last van heb is dat ik 'strepen' trek met mijn lemmet. Dan zit er een hard/los stukje van iets op het blad en dat trekt een streep in net gesmeerde gips. Heeft er iemand de gouden tip om dat te voorkomen? Ik begin altijd met schoon en net gereedschap maar ik kan dit fenomeen nooit voorkomen. Dat los ik later dan wel weer op met nog een keer smeren en de schuurmachine, maar zou het liever in één keer doen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergdwerg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:26
Bobmeister schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 16:28:
Ik ben weer wat gipswandjes aan het stuccen en iets waar ik vaak last van heb is dat ik 'strepen' trek met mijn lemmet. Dan zit er een hard/los stukje van iets op het blad en dat trekt een streep in net gesmeerde gips. Heeft er iemand de gouden tip om dat te voorkomen? Ik begin altijd met schoon en net gereedschap maar ik kan dit fenomeen nooit voorkomen. Dat los ik later dan wel weer op met nog een keer smeren en de schuurmachine, maar zou het liever in één keer doen..
Meng je de stuc zelf? Ik heb dit wel eens gehad toen ik de stuc niet goed gemengd had waardoor er klontjes in bleven zitten.
Kan volgens mij ook gebeuren wanneer je over een gestuct gedeelte gaat dat al deels gedroogd heeft of wanneer je tussen het stuccen door restjes weer terug doet in de emmer met stuc.

Ondoenlijk is ook doenlijk, want onweer is ook weer. ~ H.F.V.M. Finkers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praliwi
Was ik al bang voor, ook al heb ik er geen verstand van. En een gewone slimme stekker? Zodat ik de spots via Hue aan en uit kan zetten? Onthoudt de transformator dan in hoeverre de spots gedimd waren of gaan ze dan telkens naar de felste stand bij het inschakelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:08
Verkeerd mengen/aanmaken. Dit verschilt per merk en soort.
Welk spul gebruik je

[ Voor 3% gewijzigd door barry86 op 15-08-2023 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nimflix
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 08-12-2024
Hallo,

onlangs hebben wij een huis gekocht alleen ik merk dat na het verven we dat we sinaasappelvel structuur krijgen op de muren, hoe kunnen we dit het beste oplossen? doormiddel van de muren schuren? en welke schuurkorrel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Naast de andere opmerkingen, heb je ook naar de houdbaarheid van je stuc gekeken? Uit de particuliere bouwmarkt wil dat nog wel eens wat tijd tussen productie en verwerking zitten.
MP75 is bijv. 8 maand houdbaar na productiedatum.

[ Voor 3% gewijzigd door True op 15-08-2023 16:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

praliwi schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 16:38:
[...]

Was ik al bang voor, ook al heb ik er geen verstand van. En een gewone slimme stekker? Zodat ik de spots via Hue aan en uit kan zetten? Onthoudt de transformator dan in hoeverre de spots gedimd waren of gaan ze dan telkens naar de felste stand bij het inschakelen?
Dat ligt aan de slimheid van de transformator/dimmer v.d. set ledverlichting. Ik zou die vraag per mail stellen aan de verkoper waar je 'm wilt halen. Als ze een bevestigend antwoord geven en het werkt blijkbaar toch niet stuur je 'm terug ;) juridisch gezien is het product dan non-conform en hoef je dus ook niet eventuele WKOA-retourkosten te betalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• valluik
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 03-05 12:38

valluik

Probeert ook maar wat

praliwi schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 16:38:
[...]

Waarom bouw je niet gewoon je normale armaturen in die je voorziet van een hue spot? Daar moet dan ng een hue afstandbediening bij, verder kan het met je telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

kun je van high tack vissenogen in je verf krijgen ?

Aan de buitengevel hecht de verf niet op een sierplint die onder de dakgoot is gemaakt bij de renovatie vorig jaar. Ik heb die ontvet , geschuurd en met een sigma primer geverf. vervolgens merken ik nu hechtingsproblemen met de sigma aflak (S2h allure ). De plint is met high tack vastgezet , voor de rest is er niks gebeurd. Ik begrijp er geen snars van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:25
Hoe groot is de kans dat een ikea lillviken sifon/bodemventiel past op een andere spoelbak?

Heb net spoelbak gemonteerd maar kastje kan niet meer dicht omdat de sifon te laag is. :/

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Nimflix schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 16:42:
Hallo,

onlangs hebben wij een huis gekocht alleen ik merk dat na het verven we dat we sinaasappelvel structuur krijgen op de muren, hoe kunnen we dit het beste oplossen? doormiddel van de muren schuren? en welke schuurkorrel?
over heel de muur? ik zou eerder denken aan
  • verkeerde roller
  • te dikke laagdikte
  • te weinig droogtijd tussen lagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:41
Waypoint schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 18:07:
kun je van high tack vissenogen in je verf krijgen ?

Aan de buitengevel hecht de verf niet op een sierplint die onder de dakgoot is gemaakt bij de renovatie vorig jaar. Ik heb die ontvet , geschuurd en met een sigma primer geverf. vervolgens merken ik nu hechtingsproblemen met de sigma aflak (S2h allure ). De plint is met high tack vastgezet , voor de rest is er niks gebeurd. Ik begrijp er geen snars van
Nee, volgens mij krijg je van high tack geen vissenogen. Sterker nog, ik zie op sommige sites dat high-tack overschilderbaar is.

Bovendien zit high tack op de achterkant van je plint, niet de voorkant.

Ik vermoed dat de plint toch niet goed is ontvet, of tussen het ontvetten en schilderen alsnog met siliconen oid is besmet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:41
LED-Maniak schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 18:31:
Hoe groot is de kans dat een ikea lillviken sifon/bodemventiel past op een andere spoelbak?

Heb net spoelbak gemonteerd maar kastje kan niet meer dicht omdat de sifon te laag is. :/
Als de diameter matched, dan past het wel (ik heb ook ooit eens een ikea sifon op niet-ikea spoelbak geplaatst)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praliwi
valluik schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 17:16:
[...]

Waarom bouw je niet gewoon je normale armaturen in die je voorziet van een hue spot? Daar moet dan ng een hue afstandbediening bij, verder kan het met je telefoon.
Omdat die een erg veel grotere (diepere) inbouwmaat nodig hebben, niet echt handig om de balk zo te verzwakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nimflix
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 08-12-2024
twain4me schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 19:01:
[...]

over heel de muur? ik zou eerder denken aan
  • verkeerde roller
  • te dikke laagdikte
  • te weinig droogtijd tussen lagen
Ja over de hele muur. We gebruiken anza rollers en sikkens verf. Het is pas de eerste laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:23
Nimflix schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 20:25:
[...]

Ja over de hele muur. We gebruiken anza rollers en sikkens verf. Het is pas de eerste laag.
Heb je de muur voorbereid voor het verven?

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlupWoofer
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21:36
Ik wil mijn vloerverwarming verdelers ombouwen naar pomploze verdelers ivm de overstap naar een warmtepomp. Ik heb de verdeler verwijderd, de pomp verwijderd en de verdeler verder geïnspecteerd. Het lijkt erop dat de balken gescheiden zijn. Ik ben opzoek naar een passende oplossing hoe ik de gaten kan dichten aan de kopse kant waar de pomp heeft gezeten. Ik kan hier op internet niets voor vinden. Heeft iemand hier een goed idee hier voor?!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ArQXsF_ZF8Tr-zdHVPycKlct0Tc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RZj36FdZQ2w1DRsTr2KDk4Zc.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EYzU1asemszaqfih1K07YUQRbms=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3Hh7uIspuKbGx8ocxKClxCO6.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:40
Goed kijken hoe je het moet aanmaken. ‘Laten drinken’ is belangrijk. Dus water erbij doen en vervolgens een minuut of 3 gewoon laten staan. Daarna pas beginnen met mixen. Na het mixen ook weer een paar minuten laten staan en daarna nogmaals een minuut doormixen.

Als laatste: houdbaarsheidsdatum checken. Fix ‘n finish is daar nogal gevoelig voor heb ik uit ervaring geleerd. Precies dezelfde problemen als jij noemt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woudtwe
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:49
NeutraleTeun schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 12:57:

Ik krijg de plaat niet verder naar voren getrokken dan dit. En aan de achterkant zie ik nog net een koperen leiding zitten.

Deze kan ik dus niet vervangen zonder aan de binnenkant woning iets te moeten slopen (want de andere zijde is zo niet zichtbaar).

De kraan zelf heeft wat speling, en is er tijdens de winter een keer vanaf gesprongen.

Maar denk dat ik dan nu maar moet gaan zoeken naar een ander soort afdichting dan Teflon tape.
Loctite 577 lijkt me een mooie oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Woudtwe schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 21:36:
[...]

Loctite 577 lijkt me een mooie oplossing
Voor €35 moet het dan wel een oplossing zijn en geen kans op alsnog niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:19

The Eagle

I wear my sunglasses at night

NeutraleTeun schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 12:57:

Ik denk dat je hier wel iets aan hebt: https://www.google.com/am...nkraan-lekt%3fhs_amp=true

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Niet online
Ik heb vorige week een nieuw speelhuisje met schommels geplaatst. Deze zijn in de grond verankerd met de bijgeleverde pinnen:

Afbeeldingslocatie: https://benveiliger.nl/wp-content/uploads/2021/08/718x1200-1-180x300.jpg

Tijdens het schommelen bewegen de poten alsnog. Is dit een kwestie van het zand beter aandrukken na het opvullen van het graafgat of is deze constructie niet stevig genoeg? Ik ga dit weekend nieuw gras leggen en wil het daarvoor opgelost hebben. Er komt nog een tuinwals overheen. Een alternatief is om wat beton te storten rondom de ankers.

[ Voor 3% gewijzigd door XeNeRgY op 16-08-2023 10:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 289532

Zou ff een zakje snelbeton doen, weet niet wat voor grond je hebt, maar dit lijkt mij ook in blauwe klei niet stevig genoeg voor schommelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praliwi
Anoniem: 289532 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 11:36:
Zou ff een zakje snelbeton doen, weet niet wat voor grond je hebt, maar dit lijkt mij ook in blauwe klei niet stevig genoeg voor schommelen.
Die dingen zijn inderdaad ook niet gemaakt voor zo in de grond, altijd snelbeton erbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SCO89
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 03-05 10:47
Die ankers moet je niet in een graafgat plaatsen, maar moet je in de grond draaien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Slonzo schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 12:01:
Beunklus van de week: wat vinden jullie van mijn ultra janky geimproviseerde zaagbok?
Kwartiertje werk, vele uren plezier van :+

[Afbeelding]
De laatste lading is er door. Hij heeft het tot het eind volgehouden, de volle 4 dagen.
Had het zelf niet verwacht :D

Ondertussen is hij zelf onderdeel van de stapel geworden.
R.I.P. zaagbok (voor 1 keer wel Rest In Pieces)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9YqNEkeAO-0d5qdZQIc4dDBATPg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1UIXZmN3K6GOcIGmfQ2Th0Sy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Los daarvan: ik heb een tijdje geleden bij een bestelling een Parkside snoeikettingzaagje bijbesteld (voor de lol) met zeer lage verwachtingen. Maar ik moet zeggen dat het ding best wel z'n mannetje staat _/-\o_ Dunnere taken (tot 10cm) zagen met de grote kettingzaag is een gedoe, de Parkside heeft me daarbij flink geholpen (eenhandig). Dus wat mij betreft wel een goede koop (y)

Nu nog even zien te vinden wat de kettingmaat is, en een slijpsetje zien te scoren :)

[ Voor 28% gewijzigd door Slonzo op 16-08-2023 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-04 21:07
Voor in onze badkamer ga ik een wastafel maken met een blad van Mahonie(hout). Ik twijfelde nog tussen Ipé en Teak, maar toen we bij de houthandel waren voor wat offertes schrok ik wel van de Teakprijzen van tegenwoordig (3 keer zoveel als mahonie) en Ipé hadden ze niet. En Mahonie heeft een mooie kleur en is geschikt voor in een badkamer.

Om het toch zo goed mogelijk te beschermen tegen de invloeden van een badkamer (vocht etc.) wil ik het gaan behandelen met een lak. Ik twijfelde eerst tussen een jachtlak en een 2K-lak. Aangezien een 2K-lak naar mijn weten toch de beste papieren heeft qua bescherming/duurzaamheid ga ik daarvoor.

Ik lees goede ervaringen over de SKYLT 2K lak, maar vaak als zijnde een lak voor de vloer. Het schijnt ook een matte uitraling te hebben. Weet iemand of het ook geschikt is voor een wastafelblad? Bij mat krijg ik het gevoel dat er water op kan blijven staan? En dat bij glans het dus gladder is, en water mogelijk beter afloopt? Het zal niet heel nat worden, we zullen vast wel eens wat water morsen. Qua luchtvochtigheid valt de badkamer ook wel mee aangezien we een goede afzuiging hebben en na het douchen de deur open laten ter ventilatie.

En dan nog een vraag: Op de website lees ik het volgende:
Voor donkere houtsoorten adviseren wij de Skylt Titanium 2K. Iroko (kambala), Afzelia en Jatoba houtsoorten dienen voorbehandeld te worden met kambala primer.
Weet iemand of Mahonie als een donkere houtsoort wordt gezien? Het is wat rood/bruin, dus ik vermoedt van wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hikhakhok
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 04-05 10:47
t14wo schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 18:05:
[...]

Heb je een link naar de houten panelen die je gebruikt hebt?
Yes gaat om deze plankjes. https://gadero.nl/gevelbe...14-cm-quatro-blokprofiel/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bergdwerg
webber87 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 14:37:
Voor in onze badkamer ga ik een wastafel maken met een blad van Mahonie(hout). Ik twijfelde nog tussen Ipé en Teak, maar toen we bij de houthandel waren voor wat offertes schrok ik wel van de Teakprijzen van tegenwoordig (3 keer zoveel als mahonie) en Ipé hadden ze niet. En Mahonie heeft een mooie kleur en is geschikt voor in een badkamer.

Om het toch zo goed mogelijk te beschermen tegen de invloeden van een badkamer (vocht etc.) wil ik het gaan behandelen met een lak. Ik twijfelde eerst tussen een jachtlak en een 2K-lak. Aangezien een 2K-lak naar mijn weten toch de beste papieren heeft qua bescherming/duurzaamheid ga ik daarvoor.

Ik lees goede ervaringen over de SKYLT 2K lak, maar vaak als zijnde een lak voor de vloer. Het schijnt ook een matte uitraling te hebben. Weet iemand of het ook geschikt is voor een wastafelblad? Bij mat krijg ik het gevoel dat er water op kan blijven staan? En dat bij glans het dus gladder is, en water mogelijk beter afloopt? Het zal niet heel nat worden, we zullen vast wel eens wat water morsen. Qua luchtvochtigheid valt de badkamer ook wel mee aangezien we een goede afzuiging hebben en na het douchen de deur open laten ter ventilatie.

En dan nog een vraag:

[...]
toon volledige bericht
Wij hebben ook SKYLT 2k lak gebruikt voor het blad in onze badkamer. Nog steeds heel tevreden over. Blad zit er nu 4+ jaar in en nog nooit kringen of vlekken gehad door waterdruppels of andere mankementen door vocht e.d. ook niet van de keren dat er per ongeluk druppels op het blad waren blijven liggen. Ik denk niet dat mat/glans uit maakt voor hoe makkelijk het water er van af loopt, lijkt mij dat je in beide gevallen het blad best scheef moet hebben liggen. Wij hebben zelf de matte lak, ik vind het een mooie uitstraling hebben, je ziet door de dikte van de laklaag wel dat het gelakt is, maar dit is alleen als je heel goed kijkt en vind ik niet hinderlijk.

Ik heb niet zo veel foto's van ons blad, maar hieronder is er wel wat van te zien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uy9TMJeYIBltPnOKSJ78zFBtJgo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wuECP6DSVO46bYetklLylSch.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 02-05 16:05
Nimflix schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 20:25:
[...]

Gaat het toevallig om een nieuwe betonnen wand? Deze moet je normaliter echt heel goed voorbehandelen met een sealer. Beton trekt namelijk direct het vocht uit je verf voordat het correct kan drogen en dan wordt het heel lelijk en hecht het slecht. Ik heb toen zelf een bus Porex gekocht. Dat is meer een sealer dan een voorstrijk. 1 laag daarvan is dik voldoende voor nieuwbouw muren. Heb er zelf een kleine verdunning van gemaakt (1:4). Werkt ook goed op gipsbeton/kalkzandsteen.

Ik heb het grootste deel eerst van een glasvlies behang voorzien, maar in trapgat was dat niet mogelijk (6 meter hoog is toch erg lastig). Het verschil zie je alleen in structuur, niet in kleur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-04 21:07
Bergdwerg schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 15:10:
[...]

Wij hebben ook SKYLT 2k lak gebruikt voor het blad in onze badkamer. Nog steeds heel tevreden over. Blad zit er nu 4+ jaar in en nog nooit kringen of vlekken gehad door waterdruppels of andere mankementen door vocht e.d. ook niet van de keren dat er per ongeluk druppels op het blad waren blijven liggen. Ik denk niet dat mat/glans uit maakt voor hoe makkelijk het water er van af loopt, lijkt mij dat je in beide gevallen het blad best scheef moet hebben liggen. Wij hebben zelf de matte lak, ik vind het een mooie uitstraling hebben, je ziet door de dikte van de laklaag wel dat het gelakt is, maar dit is alleen als je heel goed kijkt en vind ik niet hinderlijk.

Ik heb niet zo veel foto's van ons blad, maar hieronder is er wel wat van te zien.
[Afbeelding]
Dank! Ziet er mooi uit. Tof dat je die balk ook in het zicht hebt gelaten, past zo goed bij elkaar.
Ik ga ook voor de Skylt 2k lak. Jammer dat ze de normale versie (Skylt Original 5510) alleen in 0,5 liter potten hebben) en die ik blijkbaar moet hebben, de 5550 Titanium, alleen per liter.

Ik zie dat jij ook een donker blad hebt, weet jij nog met welke versie jij het hebt behandeld?

En scheef ophangen voor een afloop is inderdaad niet mijn bedoeling ;) Het zal ook wel goedkomen. Bij druppels nemen we het gewoon even af.

[ Voor 25% gewijzigd door webber87 op 16-08-2023 17:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• --Erik--
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
No Hands schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 20:31:
[...]

Heel mooi! Kun je de advertentie even naar me doorlinken als ie staat?
Moest even duren, maar heb het hout te koop aangeboden hier: [A] Partij hout (cedar?) [prijs N.O.T.K.]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bergdwerg
webber87 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 17:06:
[...]

Dank! Ziet er mooi uit. Tof dat je die balk ook in het zicht hebt gelaten, past zo goed bij elkaar.
Ik ga ook voor de Skylt 2k lak. Jammer dat ze de normale versie (Skylt Original 5510) alleen in 0,5 liter potten hebben) en die ik blijkbaar moet hebben, de 5550 Titanium, alleen per liter.

Ik zie dat jij ook een donker blad hebt, weet jij nog met welke versie jij het hebt behandeld?

En scheef ophangen voor een afloop is inderdaad niet mijn bedoeling ;) Het zal ook wel goedkomen. Bij druppels nemen we het gewoon even af.
Wij hebben eerst een laag overlakbare 2k olie gebruikt om de kleuren van het hout meer naar voren te laten komen. Daarna hebben we met de original 5510 gelakt. We hebben trouwens het blad aan alle kanten gelakt, dus ook de onderkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Laatst online: 02-05 23:04
Ik ben er nu mee bezig en heb 2 teak houten planken (waarop straks een waskom komt voor in het toilet) vorige week 2x in de skylt gezet. Spul brengt makkelijk aan en droogt mooi op.
Toen ik er net alleen naar keek (ze liggen op de grond in de huiskamer) vond ik ze er een beetje flets/grijzig uitzien. Kan de lichtval zijn (of mijn ogen 😉) want het was me nog niet eerder opgevallen of het is toch het geen waarvoor de titanium bedoelt is.
Misschien een olie laag zoals @Bergdwerg gedaan heeft het hout net wat frisser houdt.
Ervaring hou waterdicht het is en joe het houdt heb ik dus nog niet.

Acties:
  • +52 Henk 'm!

• Naliya
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 04-05 09:19
Toch wel wel een beetje trots op hoe ons badkamer is geworden. Had in eerste instantie een tegelzetter via Werkspot gevonden waar wij een goede gevoel bij hadden. Helaas twee dagen voor begin van de klus gebeld dat zij niet kon komen i.v.m. schouderproblemen... Op dat moment zag de badkamer er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3sEKUbgBu0AjV-4u4PGBURbrMg0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DVtoXcEHQnYVnHxpDmrd8BnY.jpg?f=fotoalbum_large

Dus wij maar aan de slag elke avond na werk en een paar weken later:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RKL3dyMcoCmdNRu2n3_N15U1izg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ry628DDg88yTOJad52mFzITu.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aB7Ex1QF1X9624atb_wHajWphR4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zea7wkUVl77Yf7BiKBnknQ3t.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WBbnevIiKShbYxzWLZzJptuzHxk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xULKkLeuX5tcDdgFylo0kvBk.jpg?f=fotoalbum_tile

Ben toch blij dat wij het zelf uiteindelijk zelf gedaan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:40
Naliya schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 20:57:
Toch wel wel een beetje trots op hoe ons badkamer is geworden. Had in eerste instantie een tegelzetter via Werkspot gevonden waar wij een goede gevoel bij hadden. Helaas twee dagen voor begin van de klus gebeld dat zij niet kon komen i.v.m. schouderproblemen... Op dat moment zag de badkamer er zo uit:

[Afbeelding]

Dus wij maar aan de slag elke avond na werk en een paar weken later:

Mooi hoor, daar mag je inderdaad trots op zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Naliya schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 20:57:
Netjes :) Strakkere overgangen van vloer naar muur dan wij hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 20:19

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik heb 100-110 cm max ruimte naast mijn schuurtje en daar wil ik een fietsenrek op zetten voor 4 fietsen. Krap, maar zou moeten kunnen als.ik hoog / laag doe.
Zie ze tweedehands aangeboden van gegalvaniseerd staal, maar die zijn wat breed ;)
Stel ik ga dat doorslijpen, moet ik dan nog ergens rekening mee houden qua vrijkomende schadelijke stoffen?

Andere ideeën voor een fietsenrek ook welkom btw :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergdwerg
Togi schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 20:51:
Ik ben er nu mee bezig en heb 2 teak houten planken (waarop straks een waskom komt voor in het toilet) vorige week 2x in de skylt gezet. Spul brengt makkelijk aan en droogt mooi op.
Toen ik er net alleen naar keek (ze liggen op de grond in de huiskamer) vond ik ze er een beetje flets/grijzig uitzien. Kan de lichtval zijn (of mijn ogen 😉) want het was me nog niet eerder opgevallen of het is toch het geen waarvoor de titanium bedoelt is.
Misschien een olie laag zoals @Bergdwerg gedaan heeft het hout net wat frisser houdt.
Ervaring hou waterdicht het is en joe het houdt heb ik dus nog niet.
Die olie zorgt er inderdaad voor dat het grijze/fletse er vanaf gaat. De kleur van het hout kwam echt tot leven toen we dat er op smeerde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PappleD
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23-02 08:43
Avond,

Mogelijk zijn wij binnekort eigenaar van een nieuwbouwhuis.
Ik ben me daarom vast aan het inlezen voor de tuin. Alle kabels wil ik in mantelbuizen leggen zodat ik altijd nog kan aanpassen en veranderen.

Hoe werk je dat eigenlijk netjes af? Een mantelbuis is namelijk dia 40, deze past waarschijnlijk niet in een tuinlamp?
Kan je mantelbuis 20cm onder de grond stoppen en dan enkel met de kabel omhoog komen?

Stel je hebt door je hele tuin 5 mantelbuizen liggen en deze komen uit op een centraalpunt bij een elektrakastje. Hoe hebben jullie dit afgewerkt? Ik vind die rode/zwarte kromme buizen op de grond namelijk geen gezicht.

Ben beniuwd of iemand gedachte of foto’s heefr van een oplossing!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
PappleD schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 21:39:
Avond,

Ik ben me daarom vast aan het inlezen voor de tuin. Alle kabels wil ik in mantelbuizen leggen zodat ik altijd nog kan aanpassen en veranderen.

Hoe werk je dat eigenlijk netjes af? Een mantelbuis is namelijk dia 40, deze past waarschijnlijk niet in een tuinlamp?
Kan je mantelbuis 20cm onder de grond stoppen en dan enkel met de kabel omhoog komen?

Stel je hebt door je hele tuin 5 mantelbuizen liggen en deze komen uit op een centraalpunt bij een elektrakastje. Hoe hebben jullie dit afgewerkt? Ik vind die rode/zwarte kromme buizen op de grond namelijk geen gezicht.

Mantelbuis is een prima idee als is 40mm niet heel royaal want de binnenmaat ik is kleiner. En zou zeker geen 90 graden bochten gebruiken. Tenminste als je er een paar kabel door wilt trekken.
Het belangrijkste is dat je de mantelbuis schoon en droog houdt. Het laatste stukje naar het stroompunt maakt niet zoveel uit.
Je ziet soms dat een soort omgekeerde sifon wordt gebruikt als je de buis droog wilt houden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PappleD
nokiaan958GB schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 22:16:
[...]

Mantelbuis is een prima idee als is 40mm niet heel royaal want de binnenmaat ik is kleiner. En zou zeker geen 90 graden bochten gebruiken. Tenminste als je er een paar kabel door wilt trekken.
Het belangrijkste is dat je de mantelbuis schoon en droog houdt. Het laatste stukje naar het stroompunt maakt niet zoveel uit.
Je ziet soms dat een soort omgekeerde sifon wordt gebruikt als je de buis droog wilt houden
Maar hoe houd je je mantelbuis droog als er een kabel uit moet? Er zijn geen deksels met wartels beschikbaar. De ongekeerde sifon, zit die dan in de grond? Dan kan er toch alsnog vuil en vocht in komen?
en als die boven de grond uitkomt, dan zie je hem en dat wilde ik niet.

Sorry als ik je niet goed begrijp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17:51
PappleD schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 21:39:
Avond,

Ik zou rioleringsdoppen ("PVC speciedeksel") op de mantelbuis doen. In de dop een wartel zetten (gat boren/snijden) en dan de kabel naar de oppervlakte brengen.

Ik heb zelf de 'fout' gemaakt een mantelbuis maat te kiezen waar geen enkele speciedeksel op past. Heel onhandig.

Of zoiets https://www.elektramat.nl...PblxateW_o2RoCLEQQAvD_BwE

[ Voor 9% gewijzigd door MWDKing op 16-08-2023 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

PappleD schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 23:14:
[...]

Maar hoe houd je je mantelbuis droog als er een kabel uit moet? Er zijn geen deksels met wartels beschikbaar. De ongekeerde sifon, zit die dan in de grond? Dan kan er toch alsnog vuil en vocht in komen?

Ik heb de mijne gewoon net boven het maaiveld vast gezet. Maar jij kan ze toch gewoon onder de grond laten eindigen ? En dan met de kabel vervolgens omhoog ? Ik heb tijdens de bouw er gewoon duct tape omgedaan om hem schoon te houden. Gebeurd niks mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

XeNeRgY schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 10:44:
Ik heb vorige week een nieuw speelhuisje met schommels geplaatst. Deze zijn in de grond verankerd met de bijgeleverde pinnen:

[Afbeelding]

Tijdens het schommelen bewegen de poten alsnog. Is dit een kwestie van het zand beter aandrukken na het opvullen van het graafgat of is deze constructie niet stevig genoeg? Ik ga dit weekend nieuw gras leggen en wil het daarvoor opgelost hebben. Er komt nog een tuinwals overheen. Een alternatief is om wat beton te storten rondom de ankers.
Ik heb hetzelfde, zelfs met snel beton. Ik denk dat het ook kan komen doordat het oog groter is de bout en hij daardoor ruimte heeft om te bewegen. Ik wil het beton nog eens opgraven om te checken of dat het daar aan ligt of dat het toch mijn theorie is van het te grote oog van de grondpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

louzy82 schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 21:01:
Mijn filterpomp heeft een stekker met twee knoppen "Test" en "Reset"
Er staan ook instructies op geschreven (druk op Reset, lampje gaat branden, druk op test , lampje gaat uit , druk weer op Reset om de pomp te gebruiken)

Ik heb de pomp al meerdere jaren (4-5 maanden in de zomers) in gebruik en zet hem eigenlijk altijd gewoon aan

Nu zou ik deze pomp eigenlijk op een tijdschakelaar willen zetten wat zo dus niet kan.

Kan ik deze stekker er gewoon af knippen en vervangen door een gewone stekker?
[Afbeelding]
zeer bekende uitdaging :)
Het grote zwembad topic - Deel 2 (ook zwembad automatiserings topic)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/1v0ypb6.jpg

De zwarte stekker erboven zet je die zekerings automaat erop, in de lasdoos een smart-plug (zigbee/shelly oid met stroommeting in elk geval) lasdoos 1m boven de grond ergens monteren. Die automaat moet er wel tussen zitten!!!

Waarom meting ?, je ZandFilterPomp (ZFP) presteert per stand of (zonne)verwarming anders en dat kan je teruglezen aan verbruik ;) en je kan ze in je gewenste home automation software mikken oid.

Tja vanalles

• Jarno
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:11
The Eagle schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 21:30:
Ik heb 100-110 cm max ruimte naast mijn schuurtje en daar wil ik een fietsenrek op zetten voor 4 fietsen. Krap, maar zou moeten kunnen als.ik hoog / laag doe.
Zie ze tweedehands aangeboden van gegalvaniseerd staal, maar die zijn wat breed ;)
Stel ik ga dat doorslijpen, moet ik dan nog ergens rekening mee houden qua vrijkomende schadelijke stoffen?

Andere ideeën voor een fietsenrek ook welkom btw :)
Slijpen niet zo zeer, als je gaat lassen wel eerst schoon slijpen/schuren. En natuurlijk na slijpen opnieuw in de spray tegen roesten. Overigens is een goede mondkap nooit overbodig gereedschap 😉

• XeNeRgY
  • Niet online
Waypoint schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 23:57:
[...]

Ik heb hetzelfde, zelfs met snel beton. Ik denk dat het ook kan komen doordat het oog groter is de bout en hij daardoor ruimte heeft om te bewegen. Ik wil het beton nog eens opgraven om te checken of dat het daar aan ligt of dat het toch mijn theorie is van het te grote oog van de grondpen.
Heb gisteren snelbeton gebruikt en het lijkt nu opgelost. Zal vandaag de kinderen eens de ultieme tests laten doen om er zeker van te zijn. Bij mij zag ik eerder wel duidelijk dat de paal echt omhoog uit de grond kwam en niet dat het deel bij het oog beweegt.

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
XeNeRgY schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 06:56:
Heb gisteren snelbeton gebruikt en het lijkt nu opgelost. Zal vandaag de kinderen eens de ultieme tests laten doen om er zeker van te zijn. Bij mij zag ik eerder wel duidelijk dat de paal echt omhoog uit de grond kwam en niet dat het deel bij het oog beweegt.
Mijn gedachte was hetzelfde als @Waypoint, want met het oog heb je ook een punt waar ruimte kan zitten. Maar met speeltoestellen is het geen overbodige luxe om het goed vast te zetten in de grond, heb de onze ook met (ander type) grond-ankers in snelbeton vast gezet.

Maar mooi dat het opgelost is :)

• PappleD
MWDKing schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 23:47:
[...]

Ik zou rioleringsdoppen ("PVC speciedeksel") op de mantelbuis doen. In de dop een wartel zetten (gat boren/snijden) en dan de kabel naar de oppervlakte brengen.

Ik heb zelf de 'fout' gemaakt een mantelbuis maat te kiezen waar geen enkele speciedeksel op past. Heel onhandig.

Of zoiets https://www.elektramat.nl...PblxateW_o2RoCLEQQAvD_BwE
Dit vind ik al een paar hele goede suggesties!
Ik ga rekening houden met soorten deksel qua diameter!
Hij mij schoot door jou suggestie meteen een rubber mof koppeling te binnen.
https://www.makoi.nl/nl/f...t-90-160mm-131662907.html

En vervolgens deze meteen uitvoeren in een 90 graden bocht om zo een mooie radius te hebben.
Daarna met een stuk hard pvc verder, schroefdeksel erop met een wartel.
Nog steeds het enige probleem wat ik zie is de rubber mof op de mantelbuis, zou die waterdicht zijn?
Is de standard klikmof met rubber ring eigenlijk 100% droog en schoon?

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17:51
PappleD schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 08:39:
[...]

En vervolgens deze meteen uitvoeren in een 90 graden bocht om zo een mooie radius te hebben.
Nog steeds het enige probleem wat ik zie is de rubber mof op de mantelbuis, zou die waterdicht zijn?
Schoon wel redelijk. Waterdicht denk ik niet. Sowieso krijg je condens e.d. doordat er geen ventilatie is. Maar dat is geen ramp toch? De kabel die je erin legt kan vast tegen vocht.

• choman
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23:13
PappleD schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 08:39:
[...]

waterdicht krijg je ze nooit, en water zal er altijd wel inkomen. Je doet er vooral een deksel op zodat er geen grond oid in kan komen. Die buizen gebruiken ze ook altijd bij bruggen etc, en daar liggen ze ook open, met gewoon een kabel er uit.

Als er water in staat nadat je hem hebt aangelegd en je wil er nog een kabel doorheen krijgen, kan dat gewoon door het water heen... Heeft die kabel echt geen last van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lex
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2024

lex

PappleD schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 23:14:
[...]

Mijn buurman is elektricien en heeft zijn tuin vol liggen met 50mm ribbel buis :D afdoppen gewoon met tape. Vergeet niet om altijd een trekdraad erin te laten en dus weer mee te trekken als je kabel erdoorheen haalt. Dat maakt kabels leggen veel makkelijker

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:46

hneel

denkt er het zijne van

2.10 m van de Hubo versus 2.10 m van de Praxis. Heerlijk....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fsCGZX3l42uqK1uaK6Poi7XpwGk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/iQGRnUnvnuy8QSxKqaPWac51.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bergdwerg
hneel schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 13:55:

[Afbeelding]
De overmaat van de één afzaggen en op de andere lijmen, dan zit je bijna op de 210 :+

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:25
Net nieuwe spoelbak geinstalleerd. Dus ik hem vullen met water om te zien of de overloop werkt.. niet dus.

De kraan kan meer water aanleveren dan de overloop afvoeren. :/

Naast een te dun buisje vanuit de fabrikant, kan het nog iets anders zijn?

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

hneel schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 13:55:

[Afbeelding]
er staat ook circa (CA) voor de maat normaal, volgende leveringen zullen ook bij dezelfde winkel weer anders zijn. tegenwoordig zijn die automatische afkort machines naast vreselijk snel ook wel redelijk precies maar no niet zo lang geleden had je ook behoorlijke verschillen in dezelfde bundel. te kort zie je niet heel vaak, dat is wel slordig.

[ Voor 18% gewijzigd door twain4me op 17-08-2023 14:32 ]

Pagina: 1 ... 324 ... 448 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/