[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 327 ... 466 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:01
fjux schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 15:05:
[...]

Bedankt!

We gaan denk ik voor de projectex, scheelt toch een hoop. (voor het zelfde geld 10 Liter ipv 5)
hopelijk nu met beter resultaat! |:(
Laat even weten hoe deze verf bevalt. Ik moet binnenkort twee slaapkamer plafonds verven en ben ook klaar met monodek van de reguliere consumenten bouwmarkt. Misschien was het ook omdat het een "oude" half volle emmer was (gekregen), maar dekte niet goed, droogde te snel wat tot een strepend resultaat heeft geleid.

Er zit hier een toolstation in de buurt, dus als die verf goed bevalt haal ik daar ook een emmer van op :).

[ Voor 13% gewijzigd door Terrz op 23-08-2023 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmeh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-09 22:13
Kort vraagje, ik zie door de isolatiematerialen het bos niet meer. Ik heb echt een heel klein isolatieklusje, namelijk de plint onder het keukenblok. Is een strook van misschien 3 meter lang en +/- 20 cm hoog. In de bouwmarkten (en ook op internet) gaat echter alles per enorme rol voor meer dan 20 m2 of krijg je meteen 6 platen piepschuim. Ik vind dat zonde van het materiaal en geld. Er komt best wat kou vanaf de plint in de winter, als dat minder wordt ben ik al blij, hoeft echt niet het beste van het beste te zijn.

Heeft iemand een tip over welk materiaal hier goed voor is waarmee ik niet teveel onnodig materiaal koop en moet wegdoen en waar ik dat kan kopen? Bijvoorbeeld iets per strekkende meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 12:38

3_s

Pimmeh schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 16:49:
Kort vraagje, ik zie door de isolatiematerialen het bos niet meer. Ik heb echt een heel klein isolatieklusje, namelijk de plint onder het keukenblok. Is een strook van misschien 3 meter lang en +/- 20 cm hoog. In de bouwmarkten (en ook op internet) gaat echter alles per enorme rol voor meer dan 20 m2 of krijg je meteen 6 platen piepschuim. Ik vind dat zonde van het materiaal en geld. Er komt best wat kou vanaf de plint in de winter, als dat minder wordt ben ik al blij, hoeft echt niet het beste van het beste te zijn.

Heeft iemand een tip over welk materiaal hier goed voor is waarmee ik niet teveel onnodig materiaal koop en moet wegdoen en waar ik dat kan kopen? Bijvoorbeeld iets per strekkende meter.
Volspuiten met PUR (als je er niet meer achter moet zijn)?
Of ergens aan een bouw stoppen en vragen of je twee platen mag kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Misschien spuit 11, maar moet de plint dan niet groter dat hij goed tegen de kastjes aankomt, of heeft jouw plint geen rubber tochtstrip. https://www.plintenfabrie...nplint-mdf-v313/18-mm-dik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:43

orf

Waarom komt daar kou vandaan? Het is beter om de buitenschil (de buitenmuur) te isoleren. Heb je achter de plint gaten naar de kruipruimte of naar buiten? Die kun je goed dichtmaken.

Let erop dat bijvoorbeeld een koelkast of oven lucht kan pakken bij de plint. De bovenkant is dan 1cm korter, zodat er geen ventilatierooster in de plint hoeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 16:14

Rzaan

Altijd zoekende

Marktplaats.
Net nog gezocht, maar mijn specifieke materiaal stond er niet tussen.
Maar zag zelfs 'gratis ophalen' ertussen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor het eerst laminaat leggen binnenkort; zijn er tips met het strak leggen van laminaat? ik heb al een speciaal vloerlegset van de gamma gehaald en montage kit voor de plinten en een handzaag. Mis ik nog wat ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 17:16:
Voor het eerst laminaat leggen binnenkort; zijn er tips met het strak leggen van laminaat? ik heb al een speciaal vloerlegset van de gamma gehaald en montage kit voor de plinten en een handzaag. Mis ik nog wat ?
Geduld en een tweede persoon. En misschien iets om het laminaat strak en recht te zagen/knippen.

De helft van je tijd zal zitten in het zagen van de randen en hoeken. Accepteer dat en dan zal je minder gefrustreerd raken dat het zo langzaam gaat.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

KabouterSuper schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 17:29:
[...]

En misschien iets om het laminaat strak en recht te zagen/knippen.
Zoiets: https://www.gamma.nl/asso...zaagbank-zb-200/p/B534708 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13:50
@Verwijderd, inderdaad wat KaboutSuper zegt.
Zorg voor genoeg zaagjes (ik neem even aan dat je bochtjes / hoekjes met een decoupeerzaag doet), een scherpe laminaatsnijder (of afkortzaag, zaagtafel is overkill), kniebescherming (kussentje oid) is ook wel aan te raden, want na een dag op je knieën zitten, weet je niet meer hoe je moet bewegen.

[ Voor 11% gewijzigd door CappieL op 23-08-2023 17:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:58

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Gebruik de pakken door elkaar en gebruik de laatste plank van de rij voor het begin van de volgende. Voorkom terugkerende patronen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CappieL
MikeyMan schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 17:37:
[...]

Gebruik de pakken door elkaar en gebruik de laatste plank van de rij voor het begin van de volgende. Voorkom terugkerende patronen.
@Verwijderd Probeer te voorkomen dat 2 dezelfde motieven naast elkaar liggen.
Check of alle pakken laminaat van dezelfde batch zijn (om grote kleurverschillen tussen pakken onderling te voorkomen)

Als je rare hoeken hebt (hoeken, deurposten, haard o.i.d.) kun je een profielmal gebruiken
Afbeeldingslocatie: https://bcdn.hbm-machines.com/images/cache/hbm-113-105.jpg-1200x600-f5464ebc88.jpg

[ Voor 18% gewijzigd door CappieL op 23-08-2023 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron36
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 14-09 22:29
fjux schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 15:05:
[...]

Bedankt!

We gaan denk ik voor de projectex, scheelt toch een hoop. (voor het zelfde geld 10 Liter ipv 5)
hopelijk nu met beter resultaat! |:(
Van de projectex heb ik in mijn huis ondertussen wel 60liter verwerkt, 50liter wit en 10liter kleur.
Echt top verf, goede roller is natuurlijk belangrijk. Met goede roller zeker streeploos te verwerken.
Verf dekt in 1 laag als je hem goed opzet. Ik deed meestal 2 lagen.
Enigste nadeel, ik vind hem niet geweldig om vlekken vanaf te poetsen. Maar dat is bij meer merken lastig.

Panasonic 9J monobloc, vaillant arostor 270 Wpb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CappieL schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 17:37:
@Verwijderd, inderdaad wat KaboutSuper zegt.
Zorg voor genoeg zaagjes (ik neem even aan dat je bochtjes / hoekjes met een decoupeerzaag doet), een scherpe laminaatsnijder (of afkortzaag, zaagtafel is overkill), kniebescherming (kussentje oid) is ook wel aan te raden, want na een dag op je knieën zitten, weet je niet meer hoe je moet bewegen.
Ik heb zelf al een afkortzaag gehaald aangezien de lokale Gamma geen laminaat snijder had op huurbasis, hopelijk werkt het hier mee :| . Gaat om dit zaagje; https://www.gamma.nl/asso...ardpoint-190-mm/p/B235843. Dankjewel voor tip m.b.t. knieeen; helemaal niet aangedacht..
CappieL schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 17:39:
[...]

@Verwijderd Probeer te voorkomen dat 2 dezelfde motieven naast elkaar liggen.
Check of alle pakken laminaat van dezelfde batch zijn (om grote kleurverschillen tussen pakken onderling te voorkomen)

Als je rare hoeken hebt (hoeken, deurposten, haard o.i.d.) kun je een profielmal gebruiken
[Afbeelding]
Bedoel je zoiets; https://www.gamma.nl/asso...profielaftaster/p/B401198 ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:22
Terrz schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 16:12:
[...]

Laat even weten hoe deze verf bevalt. Ik moet binnenkort twee slaapkamer plafonds verven en ben ook klaar met monodek van de reguliere consumenten bouwmarkt. Misschien was het ook omdat het een "oude" half volle emmer was (gekregen), maar dekte niet goed, droogde te snel wat tot een strepend resultaat heeft geleid.

Er zit hier een toolstation in de buurt, dus als die verf goed bevalt haal ik daar ook een emmer van op :).
Projecttex van Sikkens is een stuk dunner dan de duurdere varianten heb ik gemerkt. Het werkt wel, maar als je een goedkope verf zoekt voor op het plafond zou ik DGL van Sigma gebruiken ipv de projecttex van Sikkens. Prijs is ongeveer gelijk maar ik vond de DGL latex fijner om mee te werken. De projecttex dekt overigens ongeveer hetzelfde, het is zeker geen slechte latex.

Beide moet je overigens niet gebruiken op plekken waar je vaak schoonmaakt etc of waar veel 'verkeer' is, maar voor het plafond of een kinderkamer ofzo waar het niet zo heel veel uitmaakt is het prima.

Ik weet trouwens niet hoe snel je werkt, maar een plafond is vaak lastig en moet snel gedaan worden om strepen te voorkomen. Je kunt 1 liter floetrol toevoegen aan 10 liter latex op de opentijd te verhogen, voor een plafond is dat wel fijn.

[ Voor 21% gewijzigd door IceM op 23-08-2023 18:04 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

[...]

De juiste volgorde staat vaak op de verpakking vermeld. Laatste dat ik hier legde ging uit drie verpakkingen.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

KabouterSuper schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 17:29:
[...]

En misschien iets om het laminaat strak en recht te zagen/knippen.
Haaks aftekenen met een speed square en die meteen als geleider voor je decoupeerzaag gebruiken. Doe ik altijd, werkt super. Ook voor de cirkelzaag trouwens.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s

3_s

[...]

Dat zorgt net voor een patroon.
Reststuk van rij 1 gebruiken voor rij 3. Rij 2 beginnen met een zelf ingekort stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13:32
ron36 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 17:47:
[...]

Van de projectex heb ik in mijn huis ondertussen wel 60liter verwerkt, 50liter wit en 10liter kleur.
Echt top verf, goede roller is natuurlijk belangrijk. Met goede roller zeker streeploos te verwerken.
Verf dekt in 1 laag als je hem goed opzet. Ik deed meestal 2 lagen.
Enigste nadeel, ik vind hem niet geweldig om vlekken vanaf te poetsen. Maar dat is bij meer merken lastig.
top!

misschien even voor mijn goede order, wat wordt gezien als een "goede roller"?
ik heb nu een paar keer rollers van de bouwmarkt gehad, maar die pluizen en rollen net zo hard als alle andere.

Eerlijk gezegd persoonlijk haal ik nog het beste resultaat met een roller van de action die ik gewoon vervang in plaats van schoonmaak. (excuus voor de weggooi cultuur, maar ik haat rollers schoonmaken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

3_s schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 18:55:
[...]

Dat zorgt net voor een patroon.
Reststuk van rij 1 gebruiken voor rij 3. Rij 2 beginnen met een zelf ingekort stuk.
Dat ligt er nogal aan wat je overhoudt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:34

thijsco19

KTM 990 SMT

fjux schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 19:18:
[...]

top!

ik heb nu een paar keer rollers van de bouwmarkt gehad, maar die pluizen en rollen net zo hard als alle andere.

Eerlijk gezegd persoonlijk haal ik nog het beste resultaat met een roller van de action die ik gewoon vervang in plaats van schoonmaak. (excuus voor de weggooi cultuur, maar ik haat rollers schoonmaken)
Algemene tip die ik afgekeken heb van schilders.
Plak ergens een aantal stroken, ter breedte van de roller, schilders tape met de plakkant naar jouw toe.
Rol hier de roller aantal keren overheen. Meeste, zoniet alle, pluisjes haal je weg.

@fjux Ohja, goede rollers. Anza en progold zijn 2 merken die ik zo snel kan bedenken. Die heb ik namelijk hier liggen. Oh en binnen deze merken heb je natuurlijk ook diverse soorten. Lees goed de adviezen van de merken en de specificaties van de rollers.

[ Voor 14% gewijzigd door thijsco19 op 23-08-2023 19:54 ]

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
  • Laatst online: 13:32
thijsco19 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 19:46:
[...]

Algemene tip die ik afgekeken heb van schilders.
Plak ergens een aantal stroken, ter breedte van de roller, schilders tape met de plakkant naar jouw toe.
Rol hier de roller aantal keren overheen. Meeste, zoniet alle, pluisjes haal je weg.
Yes goed tip! doen we zeker (scheelt veel gevloek)

Maar ik merk dat dit even goed werkt bij de 1 euro roller van de action vs de 10 euro roller van de gamma :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 17:07
Wellicht overbodig en al rekening mee gehouden maar leg het laminaat niet strak tegen de muren.
Het moet kunnen werken en uitzetten/krimpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heaget
  • Registratie: April 2005
twain4me schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 14:57:
[...]

in basis mag je kabel instucen of instorten de vraag is alleen of dat type kabel mag, ik zou in duitsland van die instuc kabel (Stegleitung) kopen dat is er speciaal voor dan liggen de aders naast elkaar om zo plat mogelijk te zijn. daar is kabels in de muren stucen de normaalste zaak van de wereld.
Oke andere oplossing. Mag ik die kabel in een kabelgoot van pvc leggen en de kabelgoot over stuccen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmeh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-09 22:13
3_s schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 16:52:
[...]

Volspuiten met PUR (als je er niet meer achter moet zijn)?
Of ergens aan een bouw stoppen en vragen of je twee platen mag kopen.
Ik wil er nog wel bij kunnen komen, dus PUR lijkt me wat ver gaan. :)
Millie-ano schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 17:00:
[...]

Misschien spuit 11, maar moet de plint dan niet groter dat hij goed tegen de kastjes aankomt, of heeft jouw plint geen rubber tochtstrip. https://www.plintenfabrie...nplint-mdf-v313/18-mm-dik
Hij heeft wel een tochtstrip. To be fair kan ik nog wel wat context geven trouwens. Ik probeer mijn woonkamer iets meer comfy te maken in de winter qua kou. Afgelopen winter was er iemand met een warmtebeeldcamera langsgeweest om te kijken waar warmte allemaal weglekt. En daaruit bleek dat die plint één van de dingen was die erg koud was ten opzichte van de omgeving. Leek me een vrij makkelijk klusje, uiteraard in combinatie met andere zaken, vandaar de vraag. :)
orf schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 17:08:
[...]

Waarom komt daar kou vandaan? Het is beter om de buitenschil (de buitenmuur) te isoleren. Heb je achter de plint gaten naar de kruipruimte of naar buiten? Die kun je goed dichtmaken.

Let erop dat bijvoorbeeld een koelkast of oven lucht kan pakken bij de plint. De bovenkant is dan 1cm korter, zodat er geen ventilatierooster in de plint hoeft.
Daarachter is het beton van de vloer (en de binnenmuur van het huis, wel met spouwmuurisolatie), de PVC-vloer hout op een goede 30 cm voorbij de plint. Verder geen inbouwapparatuur daarachter.
Rzaan schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 17:10:
[...]

Marktplaats.
Net nog gezocht, maar mijn specifieke materiaal stond er niet tussen.
Maar zag zelfs 'gratis ophalen' ertussen staan.
Ah ja slim! Ga ik dat even in de gaten houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
LED-Maniak schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 09:56:
[...]

De koperen leidingen in de muur laten wel wat zwarte aanslag zien en in een tussenwandje tussen toilet en washok heeft er ooit een plant gegroeid. Dus het zou kunnen zijn dat daar ooit een lek is geweest. :X

Kan het verder moeilijk beoordelen, 't ziet er OK uit, maar je weet niet hoe het er achter het valse wandje is uiteraard. Boel loopt nog prima door, lekt niet, maar wel al 17 jaar oud. Lastig allemaal. :)
Sowieso vervangen als het geen courant model is, over 5 jaar heb je een reseve onderdeel nodig en dan zal je net zien dat die niet meer te krijgen is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jordeeeh
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:44
Verwijderd schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 17:56:
[...]

Ik heb zelf al een afkortzaag gehaald aangezien de lokale Gamma geen laminaat snijder had op huurbasis, hopelijk werkt het hier mee :| . Gaat om dit zaagje; https://www.gamma.nl/asso...ardpoint-190-mm/p/B235843. Dankjewel voor tip m.b.t. knieeen; helemaal niet aangedacht..

[...]

Je wilt het laminaat gaan zagen met een handzaag? :X

Ik zou dan echt even verder kijken of je niet toch ergens anders een laminaatsnijder kan huren/lenen/kopen.
Ben bang dat je er anders echt spijt van krijgen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vincm
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:35
[...]

[...]

Voor 10-15 euro heb je op marktplaats een laminaatsnijder. Scheelt jezelf een hoop gedoe, tijd, pijn in je handen/armen en troep (zaagsel). En daarna zet je 'm weer op marktplaats voor 10-15 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:13

bonzz.netninja

Niente baffi

Vincm schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 08:02:
[...]

Voor 10-15 euro heb je op marktplaats een laminaatsnijder. Scheelt jezelf een hoop gedoe, tijd, pijn in je handen/armen en troep (zaagsel). En daarna zet je 'm weer op marktplaats voor 10-15 euro.
Eens, en het scheelt je echt enorm veel tijd.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:48

Bezulba

Formerly known as Eendje

^-- with stupid.

Ik had een snijder en een decoupeerzaag met fijn blad speciaal voor laminaat en de snijder was ZO veel netter en ZO veel sneller..

blup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Bezulba schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 10:05:
^-- with stupid.

Ik had een snijder en een decoupeerzaag met fijn blad speciaal voor laminaat en de snijder was ZO veel netter en ZO veel sneller..
Ik heb de decoupeer hoofdzakelijk gebruikt voor hoekjes en voor laminaat in de lengte doorsnijden. Voor de rest inderdaad een laminaatsnijder, geen herrie, minder troep, werkt gewoon makkelijk en fijn.

Oh, en kniebeschermers zijn ook handig bij het leggen van een vloer. Hoeft niks fancy te zijn, maar als je meerdere dagen aan het leggen bent, zijn je knieen anders behoorlijk gaar.

• CappieL
Bezulba schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 10:05:
^-- with stupid.

Meestal zitten de zaagsnedes onder je plint, dus maakt de netheid niet heel veel uit.
Voor rechte snedes zou ik voor een laminaatsnijder gaan: geen / minder stof en vooral geen herrie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 20:10
jordeeeh schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 07:42:
[...]

Je wilt het laminaat gaan zagen met een handzaag? :X

Ik zou dan echt even verder kijken of je niet toch ergens anders een laminaatsnijder kan huren/lenen/kopen.
Ben bang dat je er anders echt spijt van krijgen...
T is op zich niet zo dat een handzaag niet kan, of heel raar is of zo... met een scherpe handzaag zaag je rechter en netter dan met een goedkope decoupeerzaag die ook nog krassen naast je zaagsnede maakt.
Ik heb nergens gelezen om hoe veel laminaat het gaat, maar voor een kamertje van 2 bij 3 ga ik geen laminaat knipper zoeken op marktplaats... (ik gebruik liever uberhaupt geen laminaat, maar dat is een andere discussie)

Overigens een goede tip voor de decoupeerzaag, je kunt laminaat zaagjes kopen, maar dan gaat je zaag meer 'stuiteren' veel makkelijker is om van onderaf te zagen met een normaal zaagje, dan heb je ook geen last van de krassen van een slechte zool van de zaag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:38
Ik sluit me bij @hfolkers aan: een goede handzaag wordt zwaar onderschat. Voor een klein kamertje prima te doen. Een laminaatsnijder is overigens ook superfijn, zeker bij grotere kamers.

Maar uiteindelijk ben je toch 80% van je tijd kwijt met de lange zijdes, hoekjes en neuten.

• henkie196
  • Niet online
Zwartoog schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 10:53:
Ik sluit me bij @hfolkers aan: een goede handzaag wordt zwaar onderschat. Voor een klein kamertje prima te doen. Een laminaatsnijder is overigens ook superfijn, zeker bij grotere kamers.

Maar uiteindelijk ben je toch 80% van je tijd kwijt met de lange zijdes, hoekjes en neuten.
Het is alleen wel weer jammer dat je dan even goed het zaagblad van je goede handzaag kan vervangen, want met laminaat slijt het sowieso snel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 20:10
henkie196 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 11:49:
[...]

Het is alleen wel weer jammer dat je dan even goed het zaagblad van je goede handzaag kan vervangen, want met laminaat slijt het sowieso snel.
NIet om flauw te zijn, maar een goede handzaag kun je prima slijpen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fanatic_FS
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:37

Fanatic_FS

Rated T for Troll™

[...]

[...]

man man, 17,- bij de Gammel voor een stukje plastic wat bij de Action 2,50 kost 8)7
https://www.action.com/nl-nl/p/3006078/werckmann-profielmal/

[specs]

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
hfolkers schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 12:09:
[...]

NIet om flauw te zijn, maar een goede handzaag kun je prima slijpen.
voor een zaag met geharde tanden (wat de meeste zagen die tekoop zijn zijn ) wordt dat best een kostbare hobby voor een paar plankjes laminiaat, want zelf met een vijltje gaat hem bij geharde tanden niet worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-09 20:25

Metalfreak

Hoije woh!

fjux schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 19:18:
[...]

top!

Hear hear! Ik zie zelf ook geen verschil tussen dure rollers of goedkope rollers, ook die van de de lokale verfspecialist voelde verder niet veel anders aan dan die van de Action. Verf is dan weer een ander verhaal. Nooit meer goedkope bouwmarktverf, ben nu garagedeuren aan het verven met Sigma S2 Allure en dat werkt zo makkelijk en goed, een verademing.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003

MJV

henkie196 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 10:22:
[...]

Ik heb de decoupeer hoofdzakelijk gebruikt voor hoekjes en voor laminaat in de lengte doorsnijden. Voor de rest inderdaad een laminaatsnijder, geen herrie, minder troep, werkt gewoon makkelijk en fijn.

Oh, en kniebeschermers zijn ook handig bij het leggen van een vloer. Hoeft niks fancy te zijn, maar als je meerdere dagen aan het leggen bent, zijn je knieen anders behoorlijk gaar.
Dit.

In de categorie "dingen die ik 15-20 jaar geleden had moeten aanschaffen" staat de laminaatsnijder toch echt met stip op 1. Alle vierkante meters in studentenkamers, appartementen, enz. die ik daar toch stofvrij mee had kunnen leggen. Altijd gedoe met botte cirkelzaagbladen, heel veel en vies zaagsel dat ook nog eens slecht voor je is had ik mijzelf kunnen besparen.

Kniebeschermers zouiden zo maar eens op plek 2 kunnen staan in dat lijstje. Ook pas een paar jaar geleden aangeschaft toen ik een heel huis vol met PVC moest leggen. Toen maar wel rdelijk fancy Fento 200's gekocht, alhoewel ik die €64 die ik er toen voor heb betaald best een prima prijs voor flink wat comfort.

• rainier15
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:42
MJV schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 14:27:
[...]

Dit.

In de categorie "dingen die ik 15-20 jaar geleden had moeten aanschaffen" staat de laminaatsnijder toch echt met stip op 1. Alle vierkante meters in studentenkamers, appartementen, enz. die ik daar toch stofvrij mee had kunnen leggen. Altijd gedoe met botte cirkelzaagbladen, heel veel en vies zaagsel dat ook nog eens slecht voor je is had ik mijzelf kunnen besparen.

Kniebeschermers zouiden zo maar eens op plek 2 kunnen staan in dat lijstje. Ook pas een paar jaar geleden aangeschaft toen ik een heel huis vol met PVC moest leggen. Toen maar wel rdelijk fancy Fento 200's gekocht, alhoewel ik die €64 die ik er toen voor heb betaald best een prima prijs voor flink wat comfort.
Kun je pvc click ook met de laminaat snijder snijden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
Metalfreak schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 13:56:
[...]

Hear hear! Ik zie zelf ook geen verschil tussen dure rollers of goedkope rollers, ook die van de de lokale verfspecialist voelde verder niet veel anders aan dan die van de Action. Verf is dan weer een ander verhaal. Nooit meer goedkope bouwmarktverf, ben nu garagedeuren aan het verven met Sigma S2 Allure en dat werkt zo makkelijk en goed, een verademing.
Die terpentine gedragen spullenboel droogt alleen zo langzaam. Dat vind ik echt een nadeel.. verf is top, maar als je wit schildert moet het echt 0,0 waaien. Ik had een klein zuchtje wind en allemaal zand erop.. ben er daarom niet super grote fan van, zaten ook wat vliegjes op vast.

Kortom: prima verf, maar als het te fris is of waait duurt het drogen echt heel lang. Goed om rekening mee te houden..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
rainier15 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 14:59:
Kun je pvc click ook met de laminaat snijder snijden?
Ja, dat heb ik ook gedaan. Ik kon zelfs in de lengte snedes maken met de laminaatsnijder (maar dat hangt af van het type dat je hebt). Eigenlijk is alleen de toplaag hard, het materiaal eronder is vrij zacht, dus het gaat zelfs makkelijker met een laminaatsnijder dan gewoon laminaat. Alleen dunne randjes eraf knippen gaat niet zo goed, als je er een cm of 2 af moet halen gaat dat beter met de decoupeer.

Afhankelijk van de toplaag van het PVC laminaat kun je het misschien ook met een mesje insnijden en afbreken, maar voor ons klik-PVC was de toplaag daar veel te hard voor.
MJV schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 14:27:

Ik heb die Fento 200 ook, samen met van die goedkope dingen. De goedkope dingen voldoen ook wel voor binnen de vloeren leggen, maar zijn totaal ongeschikt voor gebruik buiten. De Fento's zijn wel veel langer, je steunt met ook voor een gedeelte met je schenen erop, dat verdeelt de krachten meer en is op de langere termijn een stuk comfortabeler.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
Voor mensen die vroegen wat de bedoeling was met het hoekje in de keuken.

Ik heb wat hardglas op maat laten snijden en van achteren gelakt met glasverf die op kleur gemaakt was. De foto doet het niet echt recht want het korte stripje lijkt op de foto veel donkerder. In het echt is het netjes egaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DopGgaOo2tRTLVF6353RW03OYm4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P0UEN9L0VsxuIoWqEOQ18gsh.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g-b3S66Fc5X3th_WhXnsoiaKWsw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7u5awdWVXIYuUEAMz5pQbpRp.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q6jqWU0lUIdl8WeoDl5vMRoUjlw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/119PqCJeKVNsGv7vwm68XANc.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XdPQFLEqewPaIEn5bp-eJrd2iEc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KTfqdQrR0mJOFiJ94JOhu2P6.jpg?f=fotoalbum_tile

Adjust non olet, plerumque...

• appelflap1992
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08:02
Hallo klussers,

Ik woon in een gehorig appartement. Nu wil het geval dat ik een nieuwe bovenbuurman krijg die daar wat aan wil gaan doen. Er zit tussen ons een houten vloer met daaronder een gipsplafond. Oftewel dat is dus niks, je hoort heel veel, vooral voetstappen zijn erg vervelend.

Hij steld voor om een fermacell ondervloer te leggen. https://www.debouwmarktsh...YtqY6IduMirYaAn_xEALw_wcB

En de kosten daarvan te delen. Ik vind het prima om 50/50 te doen maar weet iemand of dit ook wat gaat helpen? Ik zou zelf ook geen andere optie hebben. Ja het hele plafond eruit en dan isoleren maar dat is te kostbaar waarschijnlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
appelflap1992 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 22:12:
Hallo klussers,

Ik woon in een gehorig appartement. Nu wil het geval dat ik een nieuwe bovenbuurman krijg die daar wat aan wil gaan doen. Er zit tussen ons een houten vloer met daaronder een gipsplafond. Oftewel dat is dus niks, je hoort heel veel, vooral voetstappen zijn erg vervelend.

Hij steld voor om een fermacell ondervloer te leggen. https://www.debouwmarktsh...YtqY6IduMirYaAn_xEALw_wcB

En de kosten daarvan te delen. Ik vind het prima om 50/50 te doen maar weet iemand of dit ook wat gaat helpen? Ik zou zelf ook geen andere optie hebben. Ja het hele plafond eruit en dan isoleren maar dat is te kostbaar waarschijnlijk.
Ik zou beginnen met het plafond te vullen met steenwol of cellulose. Dat zijn nu klankkasten die het geluid fijn versterken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:26
Hallo klussers,

Je kan gaten maken in je plafond en via die gaten isolatie erin spuiten. Dat samen met fermacell vloerplaten zou een hoop moeten schelen. Maar maak je geen ilusies, het zal nooit stil worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Hallo klussers,

dit is de grootste klap die je kan maken je ontkoppeld namelijk de bron en brengt massa aan, dus ja zeker doen. hole ruimtes vullen kan nog een bonus zijn maar ik zou mijn euro uitgeven aan een deze zwevende vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ione
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
[...]

Ik doe altijd met een hele plank beginnen en dan de volgende plank met een halve. Krijg je een verspringend patroon. Hierdoor wel meer uitval omdat ik het laatste stuk van de vorige rij niet gebruik. Beetje afhankelijk van hoeveel ik overhoud aan het eind van de rij.
Maar is dat dan eigenlijk niet correct?
Vooral bij laminaat met groef vindt ik het een rustiger patroon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matomatisch
  • Laatst online: 12-09 10:50
Hallo klussers,

Ik heb mijn verdiepingsvloer volledig geïsoleerd met deze platen. Het helpt heel wat, maar wanneer iemand stevig wandelt hoor je nog steeds voetstappen. Maar ben er wel tevreden van. Let bij plaatsing wel op dat je de correcte maat schroeven gebruikt. Gebruik je te lange schroeven die contact maken met de originele vloer dan creëer je nog steeds contactgeluid. En de fermacell lijm die je moet gebruiken is een vies goedje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

ione schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 09:11:
[...]

Ik doe altijd met een hele plank beginnen en dan de volgende plank met een halve. Krijg je een verspringend patroon. Hierdoor wel meer uitval omdat ik het laatste stuk van de vorige rij niet gebruik. Beetje afhankelijk van hoeveel ik overhoud aan het eind van de rij.
Nouja, correct. Tis net wat je zelf mooi vindt.

Ik krijg zelf de kriebels van zo'n patroon, maar als je het mooier vindt; lekker doen.

Als je dan maar wel echt consequent bent, en niet nog een paar cm verspringing :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Het is niet perse goed of slecht om het zo te doen, het is net wat je voorkeur heeft. Ik heb wel een kamer waar het toevallig zo uitkwam (ongeveer 60 overhouden bij 120cm planken). Dan krijg je het natuurlijk erin. Maar persoonlijk heb ik meer de voorkeur voor een wild patroon, wat je meestal bereikt door het laatste stukje van de ene rij te gebruiken bij de start van de volgende rij. Het hangt ook af van het laminaat wat mooier is, denk ik, hoe past het patroon erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

henkie196 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 09:27:
[...]

Het is niet perse goed of slecht om het zo te doen, het is net wat je voorkeur heeft. Ik heb wel een kamer waar het toevallig zo uitkwam (ongeveer 60 overhouden bij 120cm planken). Dan krijg je het natuurlijk erin. Maar persoonlijk heb ik meer de voorkeur voor een wild patroon, wat je meestal bereikt door het laatste stukje van de ene rij te gebruiken bij de start van de volgende rij. Het hangt ook af van het laminaat wat mooier is, denk ik, hoe past het patroon erin.
Eigenlijk moet je dan ook wel zorgen dat de naden aan beide kanten van de muur even ver van elkaar zitten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeslant
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Hallo klussers,

Heel eerlijk, ik zou eerder je eigen plafond verlagen en die ontkoppelen.

Daarbij dubbel gips voor wat massa en dat helpt veel beter tegen voetstappen.

Als het om spraakgeluid gaat, dan moet je naar cellulose tussen de balken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ione
  • Niet online
MikeyMan schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 09:21:
[...]

Nouja, correct. Tis net wat je zelf mooi vindt.

Ik krijg zelf de kriebels van zo'n patroon, maar als je het mooier vindt; lekker doen.

Als je dan maar wel echt consequent bent, en niet nog een paar cm verspringing :P
Nee verspringt niet. Ik houd de naden op dezelfde afstand zodat het steeds op de helft van de vorige plank valt.

Maar je doet dan met een hele beginnen. Wat je daar overhoudt gebruik je als start op de tweede rij. En wat je daar dan overhoudt weer op rij 3 en zo verder?
Of hele beginnen. Rest stuk op rij twee mee starten en drie weer met een hele?

En maakt het ook nog uit of het met een groef is of niet? Dacht altijd dat het dan wat chaotisch zou uitzien.

[ Voor 7% gewijzigd door ione op 25-08-2023 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@ione ik ga meestal door met wat er over is. Als het minder dan een cm of 15 is, gaat er een hele in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ione
  • Niet online
Ik wil wat leg plankjes gaan ophangen. Van Mdf 18 mm.
Ik zag bij Ikea deze plankdragers:
https://www.ikea.com/nl/n...ager-vernikkeld-30430536/

Heb een beetje rond gezocht, maar niks kunnen vinden.
Weet iemand of deze ook bestaan voor dunnere planken (18mm)? Bij voorkeur in het zwart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18:00
Voor een laminaat snijder, gooi anders de vraag in de app naar familie, vrienden, collega’s ,waarschijnlijk heb je er zo een te leen.
Ik wilde er eentje kopen en had het er op een verjaardag over dat ik laminaat moest leggen en kon er zo 3 ophalen incl bij een tante waarvan ik niet eens wist dat ze laminaat heeft liggen 😉.
Zo heeft mijn tegelsnijder al meerdere badkamers voorzien van tegels, en met de flesjes bier en wijn die ik steeds als dankjewel ervoor kreeg heeft ie mij al meer opgeleverd dan dat ie gekost heeft 🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

ione schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 10:47:

Weet iemand of deze ook bestaan voor dunnere planken (18mm)? Bij voorkeur in het zwart.
https://www.hornbach.nl/p...rvs-look-2-stuks/8865640/

dat zwart verzin je er maar bij :P of je koopt een spuitbus

[ Voor 5% gewijzigd door twain4me op 25-08-2023 11:10 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zwartoog
Hallo klussers,

Die platen zijn de meest logische stap, mits inderdaad goed gelegd. Stappen/dingen die vallen hoor je wel nog steeds, maar het is meer gedempt (scherpe kant is eraf).

Aanvullend kun je de holle vloer opvullen. Ik heb dit met steenwol gedaan omdat ik er van onderaf goed bij kon, maar volspuiten met cellulosevlokken is veel makkelijker als je al een plafond hebt. De vraag is of je buurman ook hier 50/50 aan wil bijdragen, maar je kunt ten minste vragen of je de vulling via zijn vloer mag doen als die toch "open" ligt.

Realiseer je dat je buurman zelf veel baat heeft bij die Fermacell platen, omdat dat zijn vloer egaliseert. Anders kan hij een niet-isolerende Fermacell laag leggen, maar daar ben jij niet bij gebaat. Het kan zijn dat hij goedkoper uit is bij een 50/50 afspraak voor een geïsoleerde bovenvloer.

Beide maatregelen zorgen ervoor dat het geluid veel "verder" weg en minder indringend is dan direct onder de houten planken. Het zijn in ieder geval 2 maatregelen die nu met weinig moeite genomen kunnen worden. Als het een koopappartement is, zou ik zeker op beiden inzetten.

Plafond ontkoppelen heb ik zelf geen ervaring mee, maar is iets dat je op een later moment nog zelf kunt doen als je nog een grote stap wilt maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
MikeyMan schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 10:24:
@ione ik ga meestal door met wat er over is. Als het minder dan een cm of 15 is, gaat er een hele in.
Ook dan krijg je in een rechte kamer een patroon, namelijk diagonaal verschoven.

Mooiste (vind ik ;)) is de eerste 3 rijen optisch in verstek leggen, en dan elke 3e rij doorleggen met wat er over was van de rij-3. En als het "te patronisch" wordt, gooi ik er een plankje in, maar meestal wordt dat onderbroken omdat je een te kort stukje hebt, of de kamer een sprong maakt, of scheef loopt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwartoog
ione schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 10:07:
[...]

Nee verspringt niet. Ik houd de naden op dezelfde afstand zodat het steeds op de helft van de vorige plank valt.
Metselen dus :) Ik zou er gek van worden als er door het werken van het laminaat op den duur de naden gaan verschuiven. Óf een strak patroon, óf geen patroon, maar een net-niet strak patroon kan ik me rustig heel de dag aan ergeren. Elke dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

[...]

is gewoon persoonlijke voorkeur en bij V groef heeft het zeker zijn charme.
1/2 2/2 is dus prima hoor 1/3/ 2/3 3/3 is ook prima doorleggen met een klein reststukje zou ik dan weer nooit doen. minimaal de breedte van de plank hield ik altijd aan.

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 25-08-2023 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ione
  • Niet online
Shame on me ….. 7(8)7

Had de lijst doorlopen, maar met de kleine foto’s had ik indruk dat dit van die blinde bevestigingen waren. Die in je plank verdwijnen.

Deze kunnen inderdaad wel. En dan wel even zwart spuiten.

De legplanken gaan gebruikt worden om kleding op te plaatsen. Zijn deze dragers daar geschikt voor qua gewicht?
Planken worden 70 cm breed. Gaat om mdf 18 mm. Moet ik het in het midden ook nog ondersteunen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

ione schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 11:46:
[...]

Shame on me ….. 7(8)7

Had de lijst doorlopen, maar met de kleine foto’s had ik indruk dat dit van die blinde bevestigingen waren. Die in je plank verdwijnen.

De legplanken gaan gebruikt worden om kleding op te plaatsen. Zijn deze dragers daar geschikt voor qua gewicht?
Planken worden 70 cm breed. Gaat om mdf 18 mm. Moet ik het in het midden ook nog ondersteunen?
hangt van je verwachtingen en belasting af

https://woodbin.com/calcs/sagulator/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Maeslant schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 09:56:
[...]

Heel eerlijk, ik zou eerder je eigen plafond verlagen en die ontkoppelen.

Daarbij dubbel gips voor wat massa en dat helpt veel beter tegen voetstappen.

Als het om spraakgeluid gaat, dan moet je naar cellulose tussen de balken.
zodra je de vloer kan aanpakken door er van die fermacellplaten op te leggen moet je dat gewoon doen. die kans krijg je maar 1 keer, plafond kan altijd en heb je zelf in de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
ione schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 11:46:
Shame on me ….. 7(8)7

70 cm overbrugging met MDF, dat hangt waarschijnlijk onder z'n eigen gewicht al door. Kan je wel minder maken door de ze vast te schroeven op de houders, maar extra houder in het midden voor de zekerheid kan geen kwaad, naar mijn idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Zwartoog schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 11:25:
[...]

Ook dan krijg je in een rechte kamer een patroon, namelijk diagonaal verschoven.

Mooiste (vind ik ;)) is de eerste 3 rijen optisch in verstek leggen, en dan elke 3e rij doorleggen met wat er over was van de rij-3. En als het "te patronisch" wordt, gooi ik er een plankje in, maar meestal wordt dat onderbroken omdat je een te kort stukje hebt, of de kamer een sprong maakt, of scheef loopt.
Dit is precies hoe ik het ook doe. Je wilt vermijden dat er iets van een patroon ontstaat. Als je rij voor rij werkt krijg je wel een patroon Het moet gewoon willekeurig zijn. Beetje afhankelijk van hoe de kamer is leg ik altijd 3-4 rijen tegelijk en start de volgende 3-4 rijen met de reststukken van de eerste 3-4. Kleine stukken doe ik weg en alles beetje willekeurig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Zwartoog schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 11:25:
[...]

Wat bedoel je met 3 rijen optisch in verstek?

Bedoel je soms halfverband?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ione
  • Niet online
henkie196 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 13:17:
[...]

70 cm overbrugging met MDF, dat hangt waarschijnlijk onder z'n eigen gewicht al door. Kan je wel minder maken door de ze vast te schroeven op de houders, maar extra houder in het midden voor de zekerheid kan geen kwaad, naar mijn idee.
Als ik ipv mdf meubelpanelen zou gebruiken is er dan minder last van doorbuiging?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:09
t14wo schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 22:36:
[...]
Je kan gaten maken in je plafond en via die gaten isolatie erin spuiten. Dat samen met fermacell vloerplaten zou een hoop moeten schelen. Maar maak je geen ilusies, het zal nooit stil worden.
Bij voorkeur dan inblazen via de vloer van de bovenbuurman, want die is er toch uit blijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-09 11:00

EMP

Krulloos!

Ik heb twee (bruine) billy boekenkasten waarvan de achterwand bolgetrokken is en afbladderd ivm vocht (ze stonden in een schuur opgeslagen). Voor de rest zijn de kasten nog wel goed.

Ik kan op de ikea website geen vervangende onderdelen vinden hiervoor, en 'gewoon' een hardboard plaat is een totaal andere kleur.

Iemand een idee waar ik een andere achterwand/-plaat zou kunnen vinden?

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:19
EMP schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 14:21:
Ik heb twee (bruine) billy boekenkasten waarvan de achterwand bolgetrokken is en afbladderd ivm vocht (ze stonden in een schuur opgeslagen). Voor de rest zijn de kasten nog wel goed.

Ik kan op de ikea website geen vervangende onderdelen vinden hiervoor, en 'gewoon' een hardboard plaat is een totaal andere kleur.

Als ikea het niet verkoopt ga je nooit exact dezelfde kleur vinden, of je moet geluk hebben op marktplaats. Dan zou ik juist wat contrast creëren met een witte of zwarte achterplaat, dan een net niet matchende plaat gebruiken, dat is geen gezicht.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
Wolly schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 13:49:
[...]

Wat bedoel je met 3 rijen optisch in verstek?

Bedoel je soms halfverband?
Eigenlijk bedoel ik "zo random mogelijk", dus dat er geen gelijke delen zijn, of ergens bij de eerdere rijen.

Dus:
- geen lijnen (aansluitingen) boven elkaar
- geen scheef/regelmatig herhalend patroon (als je bv 20 cm overhoudt en daarmee doorlegt, dan verschuift iedere baan 20 cm)

Geen idee hoe dat heet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Zwartoog schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 14:43:
Eigenlijk bedoel ik "zo random mogelijk", dus dat er geen gelijke delen zijn, of ergens bij de eerdere rijen.

Dus:
- geen lijnen (aansluitingen) boven elkaar
- geen scheef/regelmatig herhalend patroon (als je bv 20 cm overhoudt en daarmee doorlegt, dan verschuift iedere baan 20 cm)

Geen idee hoe dat heet :)
Wild verband heet dat, meen ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 19:27
Wild verband is inderdaad niets anders dan op de volgende rij starten met het reststuk. In veel woningen komt dit prima uit, soms niet en moet je wat creatiever zijn. Als het net niet lekker lijkt te ogen sla ik met het rest stuk altijd 1 of 2 banen over. Dus rest baan 1 voor baan 3, 2 voor 4 etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s

3_s

ione schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 10:47:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GiA7DbJ3hDw3D695rEJwgFmDR1Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IkjOUbbj8mjyc9BSPKmcTGRG.png?f=fotoalbum_large

https://www.du-pont.be/catalogen/8-bankdragers.pdf
Pagina 8.8

Ik weet niet of je daar als particulier kunt bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj1981
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20:29

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
jichem schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 14:50:
Wild verband is inderdaad niets anders dan op de volgende rij starten met het reststuk. In veel woningen komt dit prima uit, soms niet en moet je wat creatiever zijn. Als het net niet lekker lijkt te ogen sla ik met het rest stuk altijd 1 of 2 banen over. Dus rest baan 1 voor baan 3, 2 voor 4 etc.
Wildverband is inderdaad de naam, als ik de plaatjes zo zie.

Dat krijg je niet als je elke rij met het reststuk van de vorige begint. Dan groeit elke rij hetzelfde aantal cm's "scheef", en heb je dus weer een patroon. Daar is ook een wiskundige naam voor, maar kom er even niet op :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ione
  • Niet online
Dit zijn voornamelijk van die onzichtbare dragers. Daarvoor zou ik recht in de plank moeten boren. Weet niet of ik daar de juiste tools voor heb om dat precies te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appelflap1992
  • Laatst online: 08:02
Dank voor de reacties, ik ga het denk ik maar gewoon doen. En de ja isoleren is beter maar dat gaat helaas te duur worden. Hoop dat het gewoon een deel dempt dan vind ik het al heel wat.

Ik weet dat het leggen van die platen behoorlijk smerig werk is. Heb het al eens gedaan en daar werd ik niet blij van maar alles voor minder overlast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El-Vder
  • Registratie: Januari 2014
ione schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 18:39:
[...]

Dit zijn voornamelijk van die onzichtbare dragers. Daarvoor zou ik recht in de plank moeten boren. Weet niet of ik daar de juiste tools voor heb om dat precies te doen.
Dat is toch hetzelfde als waar je zelf naar linkt? Anders kan iedere andere dragen die onder de plank bevestigd wordt een 18mm plank dragen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:42

The Eagle

I wear my sunglasses at night

EMP schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 14:21:

Willekeurige hardboard plaat en daar behang op plakken van je keuze :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-09 16:59
Iemand veel ervaring met terpetinebasis verven? Bij onze badkamer laatst de kozijnen geverfd met een goede waterbasis verf (Sigma dacht ik, ). Het viel mij tegen hoe weinig vullend de verf is. Na het verven kon ik de putjes goed zien die ik tijdens het houtplamuren had gemist. Er zitten inmiddels 3 lagen op.

Nu dacht ik later waarom ik geen terpetinebasis heb gebruikt, ook omdat het bij de badkamer is en terpetinebasis volgens mij ook wat beter waterbestendig zijn. Vorig jaar heb ik een vrij gehavende schuurdeur geschilderd met een Sikkens Rubbol High Closs, en het viel mij op hoe goed dat spul vulde. Het vloeide ook heel fijn.

Kan je zeggen dat een terpetine verf beter vult en daarmee ook mooier vloeit? Het is slechts mijn enige ervaring met een terpetinebasis en ik dacht altijd dat het tegenwoordig geen verschil meer maakt met een waterbasis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ione
  • Niet online
El-Vder schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 20:27:
[...]

Dat is toch hetzelfde als waar je zelf naar linkt? Anders kan iedere andere dragen die onder de plank bevestigd wordt een 18mm plank dragen.
Je bedoelt de link naar die van Ikea? Dat zij n dragers die je aan de zijkant van de plant plaatst. Je sluit de plank als het ware op tussen de dragers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El-Vder
  • Registratie: Januari 2014
@ione sorry verkeerd gelezen, zag jouw bericht gequote en dacht dat jij het had geschreven.

Na een snelle zoektocht kwam ik bij Duraline uit. https://www.hornbach.nl/p...rvs-look-2-stuks/8865640/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
webber87 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 22:01:
Iemand veel ervaring met terpetinebasis verven? Bij onze badkamer laatst de kozijnen geverfd met een goede waterbasis verf (Sigma dacht ik, ). Het viel mij tegen hoe weinig vullend de verf is. Na het verven kon ik de putjes goed zien die ik tijdens het houtplamuren had gemist. Er zitten inmiddels 3 lagen op.

Nu dacht ik later waarom ik geen terpetinebasis heb gebruikt, ook omdat het bij de badkamer is en terpetinebasis volgens mij ook wat beter waterbestendig zijn. Vorig jaar heb ik een vrij gehavende schuurdeur geschilderd met een Sikkens Rubbol High Closs, en het viel mij op hoe goed dat spul vulde. Het vloeide ook heel fijn.

Kan je zeggen dat een terpetine verf beter vult en daarmee ook mooier vloeit? Het is slechts mijn enige ervaring met een terpetinebasis en ik dacht altijd dat het tegenwoordig geen verschil meer maakt met een waterbasis.
Voor binnen gebruik ik waterbasis. Voordeel het vergeeld amper. Voor buiten gebruik ik terpentine basis. Die verf houdt een stuk langer en overschilderen is makkelijker. Let wel op als je iets op waterbasis geverfd hebt is de kans groot dat als je er met terpentine basis overschilderd dit slechte resultaten kunnen leiden. Mijn voorkeur voor binnen I. De badkamer zou zijn terpentine basis grond en hoogglans. Zou zelf eerst de boel gronden dan plamuren dan weer gronden en dan hoogglans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Laatst online: 20:07
Na het weghalen van de CV pijp door het dak zat ik met een gat in mijn gipsplafond. Dit plafond was afgewerkt met renovlies behang en is daarna geschilderd. Ik heb over het gat een plaatje multiplex 9mm 35x25cm gemaakt. Daar wil ik opnieuw behang op plakken om het daarna op dezelfde manier te schilderen als de rest. Nadeel is dat ik geen behanglijm meer heb. En behanglijm kopen voor zo'n klein oppervlakte vind ik ook weer zo wat.

Oftewel, zou ik een klein stukje behang op multiplex ook met een beetje houtlijm kunnen plakken?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Recept

2 delen water
1 deel bloem
schepjes suiker of zout

Doe 1 deel water in een pannetje en breng het aan de kook. Meng het andere deel water met bloem en suiker (zout kan je ook gebruiken) in een apart bakje en zorg dat het goed glad wordt. Doe dit mengsel vervolgens in het kokende water en blijf goed door roeren voor ongeveer 5 minuten. Is het te dik dan kan je nog wat extra water toevoegen of als het te dun is voeg je nog wat extra bloem toe. Als het is afgekoeld naar kamertemperatuur kan je het gebruiken.
Of gewoon wat je voorhanden hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17:35

Maar je kan geen terpentine basis over waterbasis verf aan gaan brengen (of andersom). Dan hecht de verf niet lekker en krijg je allerlei rare bobbels en rimpels. Overigens, als je het verft zit je er met je neus bovenop en zie je elk putje wel zitten. Maar als je eenmaal gewoon in huis leeft dan vallen dat soort kleinigheidjes steeds minder tot niet op.
Mocht je het toch echt opnieuw willen doen, moet je eerst heel je kozijn weer afhalen

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 17:07

Goed schilderwerk staat en valt met de voorbereiding van de ondergrond. Zoals je zelf al meldt zie je slecht geplamuurde gaatjes, verf gaat dit niet oplossen/verbergen.

Gaatjes opnieuw plamuren, schuren en grondverf aanbrengen, zie je nog oneffenheden dan dit herhalen. Niet het leukste werk maar wel noodzakelijk voor een goed resultaat.

Verf op waterbasis is prima voor binnen, ook voor badkamer, toilet, keuken etcetera. Zoals hierboven genoemd moet je daar niet met terpentine basis overheen gaan.

Ik heb ruime ervaring met verf op terpentine basis, alleen voor buiten gebruik. Ook daar geldt hetzelfde voor de voorbereiding. Een niet perfect geplamuurd gaatje zal echter niemand opvallen in een kozijn op de eerste verdieping of een boeiboord op 6 meter hoog of je eerder genoemde schuurdeur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Waterbasis moet je ook wel goed vol opzetten, anders heb je ook snel kwaststrepen er in staan omdat het droogt terwijl je er naar kijkt.
En gewoon 3 lagen klakkeloos over elkaar werkt ook niet zo goed qua vullend vermogen, idealiter doe je tussentijds blokken (schuren) zodat het weer vlakker is voordat je de volgende laag aanbrengt. Al heb je dat misschien ook wel gedaan.
En dan heb je doorgaans aan 2 grondlagen en 2 laklagen genoeg.

[ Voor 9% gewijzigd door _ferry_ op 26-08-2023 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15:38
Vraag:

Iedereen kent ze wel, kozijnen met houten panelen erin.
Is ons (voormalig huur) huis hebben we ook dit soort kozijnen.

Nou wil ik graag de vensterbank vervangen en zit ik eraan te denken om de onderzijde nogmaals te isoleren met een extra wandje ervoor.

Kan ik hier zomaar een wand voorzetten of heb ik dan weer te maken met een dampremmende/open folie?

Zoals ik het nu kan meten is het kozijn aan beide zijden dichtgemaakt met houten panelen en zit er een ruimte van 7cm waar vermoedelijk isolatie in zit.

Dit wil ik dus laten voor wat het is en er iets voor maken, waarschijnlijk een houtenframe met PIR isolatie en een OSB+gipsplaat aan de voorzijde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/pf5hk3opswYBuNcB5NxaMK7m.jpg

Ik heb ook al rondgezocht op het internet maar kom eigenlijk geen antwoorden tegen, enkel de vraagstellingen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Laatst online: 20:07
CurlyMo schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 08:10:
Oftewel, zou ik een klein stukje behang op multiplex ook met een beetje houtlijm kunnen plakken?
Als antwoord op mijn eigen vraag. Werkt prima :)

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thejman1989
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18:29
FabianGTI schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 11:19:
Vraag:

Iedereen kent ze wel, kozijnen met houten panelen erin.
Is ons (voormalig huur) huis hebben we ook dit soort kozijnen.

Dit wil ik dus laten voor wat het is en er iets voor maken, waarschijnlijk een houtenframe met PIR isolatie en een OSB+gipsplaat aan de voorzijde.

[Afbeelding]

Ik heb ook al rondgezocht op het internet maar kom eigenlijk geen antwoorden tegen, enkel de vraagstellingen.
Je foto is van de buitenkant maar ik gok dat je aan de binnenkant wilt isoleren? Je kan het sowieso doen maar ik zou wel uitzoeken wat er al tussen zit, dit even invullen op ubakus met de nieuwe materialen ervoor en dan kijken welke folie je het beste kunt gebruiken. Vaak kan je die ook per meter bestellen als je even zoekt. Goed opletten dus of er aan de buitenzijde al dampdichte folie zit, dan kan dat aan de binnenkant officieel niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15:38
Thejman1989 schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 13:53:
[...]

Je foto is van de buitenkant maar ik gok dat je aan de binnenkant wilt isoleren? Je kan het sowieso doen maar ik zou wel uitzoeken wat er al tussen zit, dit even invullen op ubakus met de nieuwe materialen ervoor en dan kijken welke folie je het beste kunt gebruiken. Vaak kan je die ook per meter bestellen als je even zoekt. Goed opletten dus of er aan de buitenzijde al dampdichte folie zit, dan kan dat aan de binnenkant officieel niet.
Klopt, aan de binnenzijde, maar dat is ook helemaal dicht gemaakt met houten panelen en er zit nog een radiator voor.

Even kijken wat er tussen zit gaat niet zomaar lukken, daarvoor moet ik het kozijn slopen, en dat probeer ik te vermijden, maar als het aan beide zijde is afgewerkt met houten panelen welke gelakt zijn kan je er toch vanuit gaan dat beide zijde dampdicht gemaakt zijn?

Ubakus is toch enkel te gebruiken voor daken? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hi allemaal, goede vriend van mij heeft een oude huurwoning bemachtigd uit jaar 1975, vorig eigenaar heeft heeft er in gewoond vanaf het begin tot 3 maanden geleden. Nu zit de hele woning woning vol met 2 lage2 behang wat wegehaald gaat worden met een stoomapparaat. Gaat geverf worden, zonder te schuren want mag blijkbaar niet.

Misschien een domme vraag maar kan het zo zijn dat er asbest eventueel achter een 30 jarige behang hangt? Een deel van het behang hangt op houte muur platen vgm en een deel op beton? Onderstaande wel gevonden in zijn CV ruimte kast.. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vy_WpVZozQcMMqQ2HCatAPAvC7A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vC1bp9QJS3FAsZOmXiKFSdjg.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2023 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:11
Verwijderd schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 08:28:
Hi allemaal, goede vriend van mij heeft een oude huurwoning bemachtigd uit jaar 1975, vorig eigenaar heeft heeft er in gewoond vanaf het begin tot 3 maanden geleden. Nu zit de hele woning woning vol met 2 lage2 behang wat wegehaald gaat worden met een stoomapparaat. Gaat geverf worden, zonder te schuren want mag blijkbaar niet.

Misschien een domme vraag maar kan het zo zijn dat er asbest eventueel achter een 30 jarige behang hangt? Een deel van het behang hangt op houte muur platen vgm en een deel op beton? Onderstaande wel gevonden in zijn CV ruimte kast.. [Afbeelding]
Volgens dat papier mag je alleen asbesthoudende materialen niet schuren.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
Verwijderd schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 08:28:

Misschien een domme vraag maar kan het zo zijn dat er asbest eventueel achter een 30 jarige behang hangt? Een deel van het behang hangt op houte muur platen vgm en een deel op beton? Onderstaande wel gevonden in zijn CV ruimte kast.. [Afbeelding]
Lijkt me sterk. Asbest werd op twee plekken veel gebruikt: natte ruimtes en ruimtes waar brand kon onstaan. Dus keuken, badkamer, (vooral inpandige) garage, meterkast. En dan bij de brandwerende toepassingen vaak als plaatmateriaal voor spul dat kan branden, dus beton vaak bloot. Maar als je het zeker wilt weten haal je een stuk weg en laat je het materiaal erachter testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14-09 11:32
FabianGTI schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 16:43:
[...]

Klopt, aan de binnenzijde, maar dat is ook helemaal dicht gemaakt met houten panelen en er zit nog een radiator voor.

Even kijken wat er tussen zit gaat niet zomaar lukken, daarvoor moet ik het kozijn slopen, en dat probeer ik te vermijden, maar als het aan beide zijde is afgewerkt met houten panelen welke gelakt zijn kan je er toch vanuit gaan dat beide zijde dampdicht gemaakt zijn?

Ubakus is toch enkel te gebruiken voor daken? :+
Ubakus is voor ieder detail geschikt, je kan zelf alle materialen invullen.
Is dit goed gemaakt dan zit er dampdicht aan de binnenzijde en dampopen buiten.
Ga je hiermee aan de slag dan haal je binnen de dampdichte folie weg en zet je er een houten regelwerk tegenaan met isolatie en dan dan weer dampdicht. Gewoon dezelfde opbouw maar een stuk dikker.
Pagina: 1 ... 327 ... 466 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/