appelflap1992 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 22:12:
Hallo klussers,
Ik woon in een gehorig appartement. Nu wil het geval dat ik een nieuwe bovenbuurman krijg die daar wat aan wil gaan doen. Er zit tussen ons een houten vloer met daaronder een gipsplafond. Oftewel dat is dus niks, je hoort heel veel, vooral voetstappen zijn erg vervelend.
Hij steld voor om een fermacell ondervloer te leggen.
https://www.debouwmarktsh...YtqY6IduMirYaAn_xEALw_wcB
En de kosten daarvan te delen. Ik vind het prima om 50/50 te doen maar weet iemand of dit ook wat gaat helpen? Ik zou zelf ook geen andere optie hebben. Ja het hele plafond eruit en dan isoleren maar dat is te kostbaar waarschijnlijk.
Die platen zijn de meest logische stap, mits inderdaad goed gelegd. Stappen/dingen die vallen hoor je wel nog steeds, maar het is meer gedempt (scherpe kant is eraf).
Aanvullend kun je de holle vloer opvullen. Ik heb dit met steenwol gedaan omdat ik er van onderaf goed bij kon, maar volspuiten met cellulosevlokken is veel makkelijker als je al een plafond hebt. De vraag is of je buurman ook hier 50/50 aan wil bijdragen, maar je kunt ten minste vragen of je de vulling via zijn vloer mag doen als die toch "open" ligt.
Realiseer je dat je buurman zelf veel baat heeft bij die Fermacell platen, omdat dat zijn vloer egaliseert. Anders kan hij een niet-isolerende Fermacell laag leggen, maar daar ben jij niet bij gebaat. Het kan zijn dat hij goedkoper uit is bij een 50/50 afspraak voor een geïsoleerde bovenvloer.
Beide maatregelen zorgen ervoor dat het geluid veel "verder" weg en minder indringend is dan direct onder de houten planken. Het zijn in ieder geval 2 maatregelen die nu met weinig moeite genomen kunnen worden. Als het een koopappartement is, zou ik zeker op beiden inzetten.
Plafond ontkoppelen heb ik zelf geen ervaring mee, maar is iets dat je op een later moment nog zelf kunt doen als je nog een grote stap wilt maken.