@D.deJong als er al dampdicht zit, deze is goed aangebracht en je zet aan de andere kant van de nieuwe isolatie ook dampdicht dan is dat toch ook prima?
Anoniem: 1420638
Dit is de keuken, zijn van die houten wanden\platen. Dit zou wel geschuurd mogen zonder dat er kans is op asbest wat vrij komt? Ik heb nooit met van die houten platen gewerkt voornamelijk beton in mijn eigen woning. Hier achter zit de toilet overigensCaelorum schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 08:59:
[...]
Lijkt me sterk. Asbest werd op twee plekken veel gebruikt: natte ruimtes en ruimtes waar brand kon onstaan. Dus keuken, badkamer, (vooral inpandige) garage, meterkast. En dan bij de brandwerende toepassingen vaak als plaatmateriaal voor spul dat kan branden, dus beton vaak bloot. Maar als je het zeker wilt weten haal je een stuk weg en laat je het materiaal erachter testen.
:strip_exif()/f/image/NeFNuVaOcv2U2rkJs3nJKgre.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/sb1WTlZWj2RjdxQSnyC0LJWN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/tnIvpWjIEtflJWOgCw3NBkUb.jpg?f=fotoalbum_large)
Iemand die mijn helpen met het volgende. Ik wil de elektra van mijn jaren dertig kelder in de wand wegwerken door sleuven te frezen en daarna de wanden te stuccen.
Normaal bij gevels geen probleem, maar bestaat er bij kelders nog een extra factor door zijwaartse kracht van de omringende grond? Verzwak je de wand door de insparingen van elektrabuizen?
Iemand bekend met regelgeving hieromtrent?
Normaal bij gevels geen probleem, maar bestaat er bij kelders nog een extra factor door zijwaartse kracht van de omringende grond? Verzwak je de wand door de insparingen van elektrabuizen?
In theorie kan het zijn dat er vocht in de constructie komt tijdens of na het bouwen, of dat het hout wat je gebruikt vocht los laat, als dat nergens heen kan krijg je schimmel etc, het is een klein stukje dus je kan het er altijd op wagen natuurlijk, maar het is niet het mooiste.Caelorum schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 09:56:
@D.deJong als er al dampdicht zit, deze is goed aangebracht en je zet aan de andere kant van de nieuwe isolatie ook dampdicht dan is dat toch ook prima?
Je kan ook een vario / Klimaatfolie gebruiken en dan zit je volgens mij in alle gevallen goed.
met de sidenote dat in combinatie met de voorgestelde pir (+alu) dat weinig zin heeft. betimmering weghalen binnen en gewoon de opbouw even opnieuw doen is eigenlijk altijd het beste en meestal helemaal niet zo heel veel meer werk. en daarnaast mooi moment om e.e.a. te controleren en eventueel aan te passen (opbouw,kierdichting, houtrot etc.)Thejman1989 schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 12:44:
[...]
Je kan ook een vario / Klimaatfolie gebruiken en dan zit je volgens mij in alle gevallen goed.
Ja je verzwakt de wand, de vraa is of het erg is.checkdiz schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 12:40:
Iemand die mijn helpen met het volgende. Ik wil de elektra van mijn jaren dertig kelder in de wand wegwerken door sleuven te frezen en daarna de wanden te stuccen.
De regelgeving is simpel een constructie dient voldoende draagkrachtig te zijn. of dat het geval is kan je uitrekenen. maar eigenlijk niemand doed dat behalve als er enorme hoeveelheden gaat frezen (of zeer ongunstig voor de constructie zoals horizontale sleuven)
maar persoonlijk zou ik een jaren 30 kelder zonder vocht problemen vooral met rust laten en dus niet boren of frezen in de muur. als alternatief kan je denken aan een voorzetwanden.
Vraagje met betrekking tot wc afvoer naar het riool.
Er zit een funderingsbalk gigantisch in de weg, en daar probeer ik omheen te werken. Ik kom nu op deze oplossing, gaat dit problemen oplveren qua doorvoer?
Op deze manier vermijd ik een T-stuk op de onderste buis, maar ik introduceer er natuurlijk 1 daarboven, maar die is wel iets gekanteld natuurlijk, dus tja.
Onderste buis is 125mm, de buis vanaf de wc is 90mm
Er zit een funderingsbalk gigantisch in de weg, en daar probeer ik omheen te werken. Ik kom nu op deze oplossing, gaat dit problemen oplveren qua doorvoer?
Op deze manier vermijd ik een T-stuk op de onderste buis, maar ik introduceer er natuurlijk 1 daarboven, maar die is wel iets gekanteld natuurlijk, dus tja.
:strip_exif()/f/image/2EcPqkaILt7SV6SJ9XOYLUgi.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit doet me heel erg denken aan de jaren 70 systeemwanden in mijn woning. Als dat het is is er geen gevaar. Maar daar kunnen we hier op een foto echt niets over zeggen. Als je twijfelt dan kan je een kitje kopen en een monster opsturen.Anoniem: 1420638 schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 10:39:
[...]
Dit is de keuken, zijn van die houten wanden\platen. Dit zou wel geschuurd mogen zonder dat er kans is op asbest wat vrij komt? Ik heb nooit met van die houten platen gewerkt voornamelijk beton in mijn eigen woning. Hier achter zit de toilet overigens
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Welk aanzicht is dit exact, zijaanzicht of bovenaanzicht?stereohead schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 16:36:
[Afbeelding]
Als het gewoon af kan lopen zie ik niet zoveel problemen. Maar als het kan zou ik aan de andere kant langs de funderingsbalk gaan, dan ga je altijd in de afstroomrichting.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Wc is toch altijd 110mmstereohead schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 16:36:
[Afbeelding]
Door het kleinere spoel volume is 90mm mogelijk.
(Vulling bij 90mm is beter, maar je mag er geen andere spullen op aansluiten, dan moet je naar 110mm)
2x 45 graden ipv 1x 90 graden is niet mogelijk?stereohead schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 16:36:
Excuus, dit is een zijaanzicht.The Eagle schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 16:57:
[...]
Welk aanzicht is dit exact, zijaanzicht of bovenaanzicht?
Als het gewoon af kan lopen zie ik niet zoveel problemen. Maar als het kan zou ik aan de andere kant langs de funderingsbalk gaan, dan ga je altijd in de afstroomrichting.
Rechts van de funderingsbalk zit de buitenmuur, daar kan ik helaas niet langs.
Dat krijg ik er denk ik niet in.gerritjan schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 17:44:
[...]
2x 45 graden ipv 1x 90 graden is niet mogelijk?
Thanks. Veel zal horizontaal zijn dus ik ga daar nog is goed over nadenken en evt anders oplossen.twain4me schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 13:28:
[...]
Ja je verzwakt de wand, de vraa is of het erg is.
De regelgeving is simpel een constructie dient voldoende draagkrachtig te zijn. of dat het geval is kan je uitrekenen. maar eigenlijk niemand doed dat behalve als er enorme hoeveelheden gaat frezen (of zeer ongunstig voor de constructie zoals horizontale sleuven)
maar persoonlijk zou ik een jaren 30 kelder zonder vocht problemen vooral met rust laten en dus niet boren of frezen in de muur. als alternatief kan je denken aan een voorzetwanden.
Maar dat maakt de stroming wel makkelijker.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Volgens mij is die constructie bij dat kozijn prima te isoleren, dampdichte constructie binnen (of gelakt hout). Dan isolatie, en dan de dampopen folie, geventileerde luchtlaag, en dan je afwerking van rabatdelen of plaatmateriaal.FabianGTI schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 11:19:
Vraag:
Iedereen kent ze wel, kozijnen met houten panelen erin.
Is ons (voormalig huur) huis hebben we ook dit soort kozijnen.
Nou wil ik graag de vensterbank vervangen en zit ik eraan te denken om de onderzijde nogmaals te isoleren met een extra wandje ervoor.
Kan ik hier zomaar een wand voorzetten of heb ik dan weer te maken met een dampremmende/open folie?
Zoals ik het nu kan meten is het kozijn aan beide zijden dichtgemaakt met houten panelen en zit er een ruimte van 7cm waar vermoedelijk isolatie in zit.
Dit wil ik dus laten voor wat het is en er iets voor maken, waarschijnlijk een houtenframe met PIR isolatie en een OSB+gipsplaat aan de voorzijde.
[Afbeelding]
Ik heb ook al rondgezocht op het internet maar kom eigenlijk geen antwoorden tegen, enkel de vraagstellingen.
In je kozijn kun je rachels of balkjes schroeven op de plek van de huidige "glaslatten", waar je rabat of plaatmateriaal weer op vast kunt zetten, zodoende kun je de afwerking aan de buitenkant ook meer naar buiten plaatsen waardoor je weer meer isolatie kwijt kunt. Dan kun je het gelijk trekken met het kozijn zelf en is het een mooi vlak geheel
Wel even er op letten dat het niet te ver naar voren komt waardoor er weer vocht achter loopt natuurlijk, en aan de onderkant zorgen dat (condens)water weg kan lopen.
[ Voor 43% gewijzigd door _ferry_ op 27-08-2023 19:41 ]
Dan sluit je tussen die 2 lagen de eventuele condensvorming op. Altijd buiten dampopen, binnen dampdicht.Caelorum schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 09:56:
Inderdaad een woning uit 1975, als je er een beetje doorheen prik zit je vgm een deel van een witte plaat?Caelorum schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 16:52:
[...]
Dit doet me heel erg denken aan de jaren 70 systeemwanden in mijn woning. Als dat het is is er geen gevaar. Maar daar kunnen we hier op een foto echt niets over zeggen. Als je twijfelt dan kan je een kitje kopen en een monster opsturen.
:strip_exif()/f/image/7Os5ztUUeXb89W0ELOq50wdw.jpg?f=fotoalbum_large)
1975 is toch wel een risico, in die tijd werd er nog vollop asbest gebruikt. Zou toch echt eerst even een monster laten analyseren voor je hiermee verder gaat.
In een kelder zou ik dit niet doen. als je daarna vochtproblemen krijgt dan los ja dat niet weer even eenvoudig op. een kelder kan wel met opbouw elektra toch? of wordt het je woonkamer?checkdiz schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 12:40:
Maat van mij gaat de woningbouw vereninging bellen aangezien zij het wel moeten weten. Waar haal je zon sample?Prutsertje13 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 01:51:
1975 is toch wel een risico, in die tijd werd er nog vollop asbest gebruikt. Zou toch echt eerst even een monster laten analyseren voor je hiermee verder gaat.
Woonbouw geeft aan overigens dat er in Maart dit jaar volledige inspectie m.b.t. asbest is gedaan en niks is getroffen.
[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 1420638 op 28-08-2023 09:13 ]
Bij kelders altijd werken met opbouw, en steeds 'zo hoog mogelijk' dingen vastmaken. Bij voorkeur bij een muur die niet aan de buitenste rand is / het plafond.checkdiz schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 12:40:
Elk gat dat je te ver boort, elke muur met kleinere dikte van beton, zorgt voor grote mogelijkheid dat er grondwater binnen geraakt.
Dit los van alle fysieke kracht.
Kan je die eerste bocht niet beter gelijk naar rechts doen en dan door laten lopen naar het riool?stereohead schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 16:36:
[Afbeelding]
Een haakse bocht in het riool is natuurlijk niet bevorderlijk voor de doorstroom.
Wij laten binnenkort de bovenverdieping stucen. Nu hangt er op één van de slaapkamers een airco unit aan de wand. Deze zit vrij strak gemonteerd tegen de muur zodat er aan de zijkant eigenlijk geen ruimte is om erbij te komen. Zou het mogelijk zijn om de binnenunit tijdelijk geheel of deels (leidingen intact laten) te demonteren van de muur zodat er fatsoenlijk om de montageplaat heen gestuct kan worden? Hoop dat er tweakers zijn met ervaringen hierin.
15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°
Lukt niet.Slappyjoez schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 09:53:
Wij laten binnenkort de bovenverdieping stucen. Nu hangt er op één van de slaapkamers een airco unit aan de wand. Deze zit vrij strak gemonteerd tegen de muur zodat er aan de zijkant eigenlijk geen ruimte is om erbij te komen. Zou het mogelijk zijn om de binnenunit tijdelijk geheel of deels (leidingen intact laten) te demonteren van de muur zodat er fatsoenlijk om de montageplaat heen gestuct kan worden? Hoop dat er tweakers zijn met ervaringen hierin.
Je kan wel de 'beschermkap' eraf halen. Die is meestal een heel stuk groter als het toestel zelf, waardoor je makkelijker/meer kan afwerken.
Daarna de kap er terug over, en het is een stuk properder.
Vraagje, ik heb hier een topic gemaakt voor de opties voor wat betreft een verbouwing: miicker in "Woning uitbouwen, de opties"
Nu willen we waarschijnlijk een deel uitbouwen, een draagmuur verwijderen en een nieuwe keuken plaatsen. Na wat uitzoeken ben ik erachter dat we dit zonder vergunning kunnen doen, met uitzondering van het sloopwerk. Daar is een omgevingsvergunning voor nodig.
Nu is onze vraag vooral, waar nu te beginnen? Begin je normaal nu bij een aannemer, of bij een constructeur? Wat we nu willen is eigenlijk een prijsindicatie voor verschillende opties. En daarna moeten we denk ik de omgevingsvergunning regelen, daarvoor zullen we een constructieberekening nodig hebben.
Aangezien het de eerste keer is dat we iets gaan laten verbouwen vind ik het erg lastig waar we moeten beginnen.
Nu willen we waarschijnlijk een deel uitbouwen, een draagmuur verwijderen en een nieuwe keuken plaatsen. Na wat uitzoeken ben ik erachter dat we dit zonder vergunning kunnen doen, met uitzondering van het sloopwerk. Daar is een omgevingsvergunning voor nodig.
Nu is onze vraag vooral, waar nu te beginnen? Begin je normaal nu bij een aannemer, of bij een constructeur? Wat we nu willen is eigenlijk een prijsindicatie voor verschillende opties. En daarna moeten we denk ik de omgevingsvergunning regelen, daarvoor zullen we een constructieberekening nodig hebben.
Aangezien het de eerste keer is dat we iets gaan laten verbouwen vind ik het erg lastig waar we moeten beginnen.
I haven’t slept for three days, because that would be too long.
Hangt er vanaf hoe de leidingen naar de binnenunit toelopen. Als deze van achteren komen heb je heel weinig ruimte. Komen deze van de boven- of zijkant dan heb je al een stuk meer bewegingsruimte. Ik zou dan proberen of je hem bijv. tijdelijk aan het plafond kan hangen met een spanband/draadje en vooral de unit rondom heel goed afplakken.Slappyjoez schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 09:53:
Je wil namelijk ook achter de montageplaat laten stucen. Doe je dat namelijk niet, dan krijg je daarna de behuizing er niet meer op, omdat je niet genoeg naar achteren kan bewegen om deze vast te klikken. Bovendien wil je die binnenunit ooit weer een keer vervangen en dan zal je zien dat de nieuwe andere maten heeft.
Ik zou persoonlijk toch gewoon je aircoboer bellen en hem er even af laten halen. Dat doen die monteurs in 2x een half uurtje nadat ze een andere klus in de buurt hebben.
Je begint met een aannemer. Die regelt meestal zelf de constructeur en kan ook helpen met de vergunningsaanvraag. Als dit alleen een OV is voor het sloopwerk is dat zo geregeld. Idealiter zoek je een aannemer via-via en niet via internet. Zijn er buren met een vergelijkbare aanbouw? Dan zou ik daar eerst even rondvragen naar hun partijen en ervaringen.miicker schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 10:11:
Vraagje, ik heb hier een topic gemaakt voor de opties voor wat betreft een verbouwing: miicker in "Woning uitbouwen, de opties"
[ Voor 31% gewijzigd door RonJ op 28-08-2023 10:33 ]
All-electric.
Via-via is wel beter inderdaad. De moeilijkheid zit hem er in dat we naar een omgeving verhuizen waar we niemand kennen en ook niet echt in de buurt wonen. De buren kennen we nog niet. Zij hebben overigens wel een uitbouw, maar ik heb kunnen achterhalen dat die uitbouw al aanwezig was toen zij de woning kochten, dus ik verwacht dat zij me ook niet zullen kunnen helpen.RonJ schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 10:28:
[...]
Je begint met een aannemer. Die regelt meestal zelf de constructeur en kan ook helpen met de vergunningsaanvraag. Als dit alleen een OV is voor het sloopwerk is dat zo geregeld. Idealiter zoek je een aannemer via-via en niet via internet. Zijn er buren met een vergelijkbare aanbouw? Dan zou ik daar eerst even rondvragen naar hun partijen en ervaringen.
I haven’t slept for three days, because that would be too long.
Duurt het afpersen en vacuum zuigen niet een stuk langer dan een half uurtje?RonJ schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 10:28:
[...]
Ik zou persoonlijk toch gewoon je aircoboer bellen en hem er even af laten halen. Dat doen die monteurs in 2x een half uurtje nadat ze een andere klus in de buurt hebben.
Misschien kan het bouwloket van de betreffende gemeente daarin iets betekenen? Ik kan me ook voorstellen dat ze zich niet wagen aan het aanraden van een specifiek bedrijf. Maar (liefst telefonisch) vragen kan natuurlijk altijd.miicker schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 10:52:
[...]
Via-via is wel beter inderdaad. De moeilijkheid zit hem er in dat we naar een omgeving verhuizen waar we niemand kennen en ook niet echt in de buurt wonen. De buren kennen we nog niet. Zij hebben overigens wel een uitbouw, maar ik heb kunnen achterhalen dat die uitbouw al aanwezig was toen zij de woning kochten, dus ik verwacht dat zij me ook niet zullen kunnen helpen.
Misschien kan de (verkoop)makelaar iemand aanraden. Die zijn daar vaak wat makkelijker in en die weten goed hoe de hazen lopen in een bepaald gebied.
Anders wordt het toch via internet. Dan zou ik 2-3 middelgrote aannemers in die buurt benaderen en daar een persoonlijk gesprek mee voeren. Zorg iig dat alle details en verantwoordelijkheden zo veel mogelijk op papier staan.
Officieel wel.Wolly schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 11:20:
[...]
Duurt het afpersen en vacuum zuigen niet een stuk langer dan een half uurtje?
[ Voor 9% gewijzigd door RonJ op 28-08-2023 11:22 ]
All-electric.
Failures horen er ook bij toch? Ik kan die torenhoge schilderprijzen niet aanzien, dus ik wilde toch weer een keer zelf proberen te schilderen buiten.
Ik heb zojuist al mijn kit en aflak gereedschap en troep naar de milieustraat gebracht. Serieus, ik kan alles in huis, maar aflakken gaat aaaaltijd mis.
Van den braven siliconen vrije window seal kit.
Sikkens rubbol xd
Zo’n oldskool groene kwast.
Raam gekit, 24u gewacht.
Hele deur gereinigd met st marcs.
Hele deur geschuurd
Hele deur gereinigd met ammonia oplossing
Hele deur laten drogen en afgestofd met schone borstel.
Smeer smeer: AAAAARGH
Gelijk gestopt zodra ik dit zag gebeuren.
#KenJeGrenzen
Nooit meer.
Ik betaal wel €1500 aan een schilder voor 2 kozijnen. Alles behalve aflakken en kitten.
Ik heb zojuist al mijn kit en aflak gereedschap en troep naar de milieustraat gebracht. Serieus, ik kan alles in huis, maar aflakken gaat aaaaltijd mis.
Sikkens rubbol xd
Raam gekit, 24u gewacht.
Hele deur geschuurd
Smeer smeer: AAAAARGH
![]() | ![]() |
#KenJeGrenzen
Nooit meer.
Ik betaal wel €1500 aan een schilder voor 2 kozijnen. Alles behalve aflakken en kitten.
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Dat klopt, het kan inderdaad met opbouw, en dat gaat het waarschijnlijk ook worden. Ik ga de kelder aanpakken om de ruimte functioneler te kunnen gebruiken. Daarom dacht ik om de elektra meteen mooi weg te werken, dus zodoende.No Hands schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 07:54:
[...]
In een kelder zou ik dit niet doen. als je daarna vochtproblemen krijgt dan los ja dat niet weer even eenvoudig op. een kelder kan wel met opbouw elektra toch? of wordt het je woonkamer?
Ik was ook van plan om de keldermuren te injecteren ivm uitslag van zouten. Maar bij de werkomschrijving las ik dat je, net boven keldervloer-hoogte, 12mm gaten moet boren, elke 10 cm. Dat is 10+% wat je van je fundering weg boort. Dat lijkt me gezien de fysieke krachten op deze wanden ook teveel risico.
Tussen de laatste 2 stappen ook nog gereinigd met water neem ik aan?_eLMo_ schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 12:23:
Failures horen er ook bij toch? Ik kan die torenhoge schilderprijzen niet aanzien, dus ik wilde toch weer een keer zelf proberen te schilderen buiten.
Sikkens rubbol xd
Raam gekit, 24u gewacht.
Hele deur geschuurd
Sowieso snap ik die extra stap niet, normaliter is het toch gewoon ontvetten (en nadoen met water), schuren, stofvrij maken, schilderen?
[ Voor 7% gewijzigd door louzy82 op 28-08-2023 13:16 ]
Louzy#2475
Herkenbaar, heb precies hetzelfde gehad begin van de zomer. Dacht ook doe opnieuw een poging het moet toch gedaan worden en is een hoop geld._eLMo_ schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 12:23:
#KenJeGrenzen
Nooit meer.
Zelfde resultaat, in de 2026 komt de schilder het hele huis doen ben er nu klaar mee.
Ik ben bezig een Ikea keuken weer op te bouwen. De Maximera lades sluiten echter niet mooi, de geleider trekt de lade niet ver genoeg naar achter. Er zit dus ruimte tussen het frontje en de kast.
Is het überhaupt mogelijk dit te veranderen? Is hier iets aan te stellen? Ik zou graag de lade gewoon tegen de kast laten vallen.
Is het überhaupt mogelijk dit te veranderen? Is hier iets aan te stellen? Ik zou graag de lade gewoon tegen de kast laten vallen.
Ik heb dit euvel nou met een exceptionell (push to open) lades. Je kunt aan de stangen draaien om het front te stellen. De maximera zit nu goed De exceptionell komt net zoals bij jou echt tekort. Ben benieuwdRaling schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 13:27:
Ik ben bezig een Ikea keuken weer op te bouwen. De Maximera lades sluiten echter niet mooi, de geleider trekt de lade niet ver genoeg naar achter. Er zit dus ruimte tussen het frontje en de kast.
Met het draaien aan de stang lukt het om het frontje parallel aan de kast te laten zijn. Echter niet om die ruimte op de te vangen.significant schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 13:33:
[...]
Ik heb dit euvel nou met een exceptionell (push to open) lades. Je kunt aan de stangen draaien om het front te stellen. De maximera zit nu goed De exceptionell komt net zoals bij jou echt tekort. Ben benieuwd
Heeft push-to-open trouwens niet sws ruimte nodig? Anders zou je niet kunnen 'pushen'.
Over welke stang hebben we het? Ik heb ook frontjes die aan de bovenkant naar voren hangen. Dus niet parallel aan de korpussen.Raling schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 13:40:
[...]
Met het draaien aan de stang lukt het om het frontje parallel aan de kast te laten zijn. Echter niet om die ruimte op de te vangen.
Heeft push-to-open trouwens niet sws ruimte nodig? Anders zou je niet kunnen 'pushen'.
De hogere lade heeft een vierkante koker van frontje naar achterzijde lopen. Hier zit de stang in. Aan frontje kant is de plastic afdekking over de koker heen te schuiven, waarmee de plastic stang tevoorschijn komt. Deze is strakker en losser te draaien zodat het frontje parallel te maken is.t14wo schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 13:48:
[...]
Over welke stang hebben we het? Ik heb ook frontjes die aan de bovenkant naar voren hangen. Dus niet parallel aan de korpussen.
Echter lost dit dus niet mijn probleem op, mijn lade staat aan alle zijden los van de corpus.
Klopt het kan niet flush want je moet iets duwen .aar hrt gat is extreem.Raling schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 13:40:
[...]
Met het draaien aan de stang lukt het om het frontje parallel aan de kast te laten zijn. Echter niet om die ruimte op de te vangen.
De geleiderail kunnen niet verkeerd zitten daarvoor js de fout te klein. Het is de afstelling maar loop ook vast bij een maximale draaien van die rails. Garantie?
Zit het front wel strak tegen de onderste stalen koker? Dan zit het front idd gewoon goed. Heb je de lade wel goed in de rails vastgeklikt of is daarbij misschien iets beschadigd? Je moet m best wel hard (véél harder dan je denkt) erin beuken de eerste keer voordat ie zichzelf goed vastklikt aan de rail namelijk.Raling schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 13:57:
[...]
De hogere lade heeft een vierkante koker van frontje naar achterzijde lopen. Hier zit de stang in. Aan frontje kant is de plastic afdekking over de koker heen te schuiven, waarmee de plastic stang tevoorschijn komt. Deze is strakker en losser te draaien zodat het frontje parallel te maken is.
Echter lost dit dus niet mijn probleem op, mijn lade staat aan alle zijden los van de corpus.
All-electric.
Ah. Dat zal bij mij het probleem zijn. Mooi! Ga ik proberen.Raling schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 13:57:
[...]
De hogere lade heeft een vierkante koker van frontje naar achterzijde lopen. Hier zit de stang in. Aan frontje kant is de plastic afdekking over de koker heen te schuiven, waarmee de plastic stang tevoorschijn komt. Deze is strakker en losser te draaien zodat het frontje parallel te maken is.
Ik ben een radiator ( gewicht 50kg ) aan het ophangen met Fischer DuoPower pluggen 10x50 incl houtdraadbouten in badkamer gipsblokken "70 mm, merk PF-3 type GH Hydro" ( bouwjaar 1996)
https://www.praxis.nl/ger...10x50-schroef-4st/5599511
Dat hangt niet gelijk helemaal zoals ik wil en de beugels moeten er een paar keer af
.
Gaat de kwaliteit van de plug achteruit met, zeg 3x in- en uitdraaien?
En ...
Kan nergens vinden of dat overeen komt met het gipsblok uit belastingwaardes van 35kg.
Kan ik die waardes van 35kg aanhouden?
https://www.praxis.nl/ger...10x50-schroef-4st/5599511
Dat hangt niet gelijk helemaal zoals ik wil en de beugels moeten er een paar keer af

Gaat de kwaliteit van de plug achteruit met, zeg 3x in- en uitdraaien?
En ...
Kan nergens vinden of dat overeen komt met het gipsblok uit belastingwaardes van 35kg.
Kan ik die waardes van 35kg aanhouden?
/f/image/NOJR1m7WJWlGkkqsjgWt2ewA.png?f=fotoalbum_large)
Ik ga samen met een vriend binnenkort twee TV-meubels bouwen.
Uiteindelijk ontwerp gaat zeer sterk lijken op deze, maar dan met pootjes en 180cm lang.
Nu zit ik sterk te twijfelen welk materiaal we het beste nemen. Ik neig naar 18mm multiplex, omdat ik voorheen een kast heb gebouwd met 18mm MDF en niet zo'n fan was fan het feit dat het de neiging had te buigen en splijten. Natuurlijk wel een stukje zwaarder en duurder multiplex, maar is dat de juiste keuze? Of zijn we beter af met iets van meubelplaat? Uiteindelijk moeten er dus een paar schuine kanten aan de platen en wordt het geheel gespoten.
Uiteindelijk ontwerp gaat zeer sterk lijken op deze, maar dan met pootjes en 180cm lang.
Nu zit ik sterk te twijfelen welk materiaal we het beste nemen. Ik neig naar 18mm multiplex, omdat ik voorheen een kast heb gebouwd met 18mm MDF en niet zo'n fan was fan het feit dat het de neiging had te buigen en splijten. Natuurlijk wel een stukje zwaarder en duurder multiplex, maar is dat de juiste keuze? Of zijn we beter af met iets van meubelplaat? Uiteindelijk moeten er dus een paar schuine kanten aan de platen en wordt het geheel gespoten.
Als je het gaat lakken, zou ik toch voor MDF gaan.Zinloos1 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 16:52:
Splijten kan je oplossen door voor te boren.
en doorbuigen door goed gebruik te maken van de tussenschotten en een achterplaat.3_s schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 17:13:
[...]
Als je het gaat lakken, zou ik toch voor MDF gaan.
Ja, dat ik echt hard moet drukken had ik al door. De lade heeft daadwerkelijk geklikt. De rechterkant van de front sluit wel aan, de linkerkant zowel boven als onder niet.RonJ schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 14:10:
[...]
Zit het front wel strak tegen de onderste stalen koker? Dan zit het front idd gewoon goed. Heb je de lade wel goed in de rails vastgeklikt of is daarbij misschien iets beschadigd? Je moet m best wel hard (véél harder dan je denkt) erin beuken de eerste keer voordat ie zichzelf goed vastklikt aan de rail namelijk.
Als ik de lade en leider vanonder bekijk, dan zit het wel mooi geklikt in het voorste deel van de geleider. Maar het lijkt wel alsof de lade toch verder in de geleider kan. De lade is dus wel geklikt, maar lijkt verder te kunnen.
Ik heb geprobeerd van achteren de geleider verder in de lade te tikken, maar dat helpt nog niet. Misschien eens een lijmtang erop zetten.
Als je het gaat spuiten, dan zou ik voor MDF gaan. Want je gaat al heel veel tijd besteden aan het perfect glad maken van de ondergrond, om het niet door je lak heen te zien. Als je dan begint met multiplex heeft je ondergrond veel meer reliëf en kost het je dus nog meer tijd.Zinloos1 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 16:52:
Het doorbuigen kun je natuurlijk goed opvangen, zeker als er pootjes onder komen, maar inderdaad, het is wel meer een dingetje bij MDF dan bij multiplex.
Ik heb alles voorgeboord, was voornamelijk bij de zijschotten dat naast de deuvels een stuk begon uit te breken na het uit elkaar halen en terugzetten.3_s schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 17:13:
[...]
Als je het gaat lakken, zou ik toch voor MDF gaan.
Wat is het bezwaar met triplex? Het kan ook nog een combinatie van de twee zijn natuurlijk.
Had je de deuvels met lijm vast gezet? Dat wil soms wel eens uitzetten en daar kan MDF uiteraard niet zo goed mee omgaan.Zinloos1 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 18:24:
Ik heb alles voorgeboord, was voornamelijk bij de zijschotten dat naast de deuvels een stuk begon uit te breken na het uit elkaar halen en terugzetten.
Wat is het bezwaar met triplex? Het kan ook nog een combinatie van de twee zijn natuurlijk.
Multiplex is een stuk sterker tegen doorbuigen, maar kan ook wel krom trekken als ze bij de produktie van de plaat niet goed de interne spanningen hebben opgeheven met de verschillende lagen. Het kan ook voorkomen dat je een plaat doormidden zaagt en dat het dan krom trekt. Met de behuizing kun je dat waarschijnlijk er wel uittrekken (goede klemmen erop als je het gaat lijmen). Met deurtjes wordt dat lastiger.
MDF en meubelpaneel heeft weinig sterkte van zichzelf en zal onder z'n eigen gewicht al door gaan buigen. Ik zou zeggen dat een overhanging van 50cm zonder ondersteuning gaat nog wel, maar veel meer dan dat zou ik wel wat extra ondersteuning vanuit de constructie in zetten. Hogere kwaliteit MDF kan ook wel een beetje helpen, watervast MDF zuigt ook minder, dus is makkelijker met verfen. Anders HDF, nog een stapje hoger.
Ik heb 2 type pir-platen voor de voorzetwanden. Pirplaten zonder 2-zijdig aluminium en met 2-zijdig aluminium.
Klopt het dat ik bij de platen zonder aluminium nog wel dampdichtefolie moet gebruiken en bij de platen met aluminium ik dit niet hoeft te doen omdat ze dampdicht zijn?
Klopt het dat ik bij de platen zonder aluminium nog wel dampdichtefolie moet gebruiken en bij de platen met aluminium ik dit niet hoeft te doen omdat ze dampdicht zijn?
met alu laag wordt gezien als dampdicht ja, mits je de naden afplakt met alu tape. heel soms is de alu laag voorzien van microgaatjes, dan is ie weer wel dampopen.Pieter2 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 20:16:
Ik heb 2 type pir-platen voor de voorzetwanden. Pirplaten zonder 2-zijdig aluminium en met 2-zijdig aluminium.
Top, op een pirplaat zonder aluminium moet dus wel dampdichte folie?No Hands schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 20:21:
[...]
met als laag wordt gezien als dampdicht ja, mits je de naden afplakt met alu tape. heel soms is de alu laag voorzien van microgaatjes, dan is ie weer wel dampopen.
even voor de zekerheid, misschien heb je B keus gekocht. weet je zeker dat ze geen alu folie hebben soms lijkt het karton/papier maar is het ook aluminium.Pieter2 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 20:16:
Het was inderdaad b-keuze, we hebben even niet goed opgelet. Er zit alleen een papieren laagje op.twain4me schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 20:27:
[...]
even voor de zekerheid, misschien heb je B keus gekocht. weet je zeker dat ze geen alu folie hebben soms lijkt het karton/papier maar is het ook aluminium.
Triplex lakt moeilijker, mdf is daar veel beter voor geschikt.Zinloos1 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 18:24:
[...]
Ik heb alles voorgeboord, was voornamelijk bij de zijschotten dat naast de deuvels een stuk begon uit te breken na het uit elkaar halen en terugzetten.
Waarom had je het terug uiteen gehaald?
Moest vanwege een verhuizing weer uit elkaar. Wellicht moet ik inderdaad gewoon weer voor MDF gaan. Ik doe dan denk ik enkel de base van multiplex om het doorbuigen zo veel mogelijk te voorkomen. Die vriend van me gaat wel voor een hangend model, dus voor hem wel nog belangrijker.3_s schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 20:33:
[...]
Triplex lakt moeilijker, mdf is daar veel beter voor geschikt.
Waarom had je het terug uiteen gehaald?
Daar jouw vraag begin ik toch te twijfelen. Als ik het een beetje open trek zie ik dit.twain4me schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 20:27:
[...]
even voor de zekerheid, misschien heb je B keus gekocht. weet je zeker dat ze geen alu folie hebben soms lijkt het karton/papier maar is het ook aluminium.
Heeft het dan toch een aluminium laagje?
:strip_exif()/f/image/C16d3fRqiMXAyvOCUNE1G42i.jpg?f=fotoalbum_large)
ja, het is zeg maar sinasappelsappakken karton daar zit een (heel dun) laagje aluminium in.Pieter2 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 20:57:
[...]
Daar jouw vraag begin ik toch te twijfelen. Als ik het een beetje open trek zie ik dit.
Heeft het dan toch een aluminium laagje?
[Afbeelding]
Alle meubels hier heb ik van MDF gemaakt. Zeker voor een moderne en strakke uitstraling vind ik het ideaal. Als je ook nog schuine kanten gaat maken en spuiten zou ik helemaal niet meer twijfelen.Zinloos1 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 16:52:
Doorhangen in jouw genoemde voorbeeld ben ik niet bang voor met 60 cm max. Vergelijkbare afmetingen heb ik zowel hangen als staan.
Koop goede kwaliteit MDF met hoge persing, gewicht is hier een goede indicatie. Heb het idee dat er flink wat verschillen te koop zijn.
Alleen verlijmen met constructie lijm geeft ook heel sterke verbindingen, geen schroeven nodig gehad en eventueel paar deuveltjes voor op de juiste plaats te houden. Wel grote lijmklemmen hiervoor nodig.
Altijd leuk als je hier de bouw en het resultaat laat zien.
Normaal verlijm je mdf en kan het niet meer uit elkaar.Zinloos1 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 20:40:
[...]
Moest vanwege een verhuizing weer uit elkaar. Wellicht moet ik inderdaad gewoon weer voor MDF gaan. Ik doe dan denk ik enkel de base van multiplex om het doorbuigen zo veel mogelijk te voorkomen. Die vriend van me gaat wel voor een hangend model, dus voor hem wel nog belangrijker.
Iemand wel eens betokontakt tussen tegelvloer en egaline gedaan als hechtbrug? Is eigenlijk voor pleister maar ik had nog een hele emmer over dus wilde liever geen nieuwe primer kopen.
Stomme fout begaan of loopt het wel los?
Als ik de msds van een vloer primer erbij pak en die van betokontakt dan zijn beide gebaseerd op precies dezelfde acrylaardispersie alleen heeft betokontakt nog kwarts zand. Ik gok er op dat het wel los loopt.
Stomme fout begaan of loopt het wel los?
Als ik de msds van een vloer primer erbij pak en die van betokontakt dan zijn beide gebaseerd op precies dezelfde acrylaardispersie alleen heeft betokontakt nog kwarts zand. Ik gok er op dat het wel los loopt.
[ Voor 31% gewijzigd door LED-Maniak op 29-08-2023 00:05 ]
Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl
Domme vraag misschien, maar ik ben bezig met een voorzetwand: houten regels 50x75. Er tegenaan komt 12mm osb en 12mm gips.
Materiaal heb ik besteld en in huis, maar nu zie ik dat de osb platen 59cm effectieve breedte hebben, en gipsplaat 60cm. Dit lijnt natuurlijk niet met elkaar uit.
Nu is hier vast over nagedacht door de fabrikanten, en waarschijnlijk maak ik een denkfout.
Moet ik mijn staanders nu dan dus op 59cm hoh doen, of toch op 60cm en negeren dat de osb niet uitleind met de staanders?
Het is osb met tand-groef.
Materiaal heb ik besteld en in huis, maar nu zie ik dat de osb platen 59cm effectieve breedte hebben, en gipsplaat 60cm. Dit lijnt natuurlijk niet met elkaar uit.
Nu is hier vast over nagedacht door de fabrikanten, en waarschijnlijk maak ik een denkfout.
Moet ik mijn staanders nu dan dus op 59cm hoh doen, of toch op 60cm en negeren dat de osb niet uitleind met de staanders?
Vind het een goede vraag!stereohead schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 08:20:
Domme vraag misschien, maar ik ben bezig met een voorzetwand: houten regels 50x75. Er tegenaan komt 12mm osb en 12mm gips.
Mijn "directe" oplossing zou zijn om de OSB dwars te monteren
Sowieso voor stevigheid doen.barry86 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 08:25:
[...]
Vind het een goede vraag!
Mijn "directe" oplossing zou zijn om de OSB dwars te monteren
osb en gips zijn in nederland eigenlijk altijd anders qua maten waar de gipsplaten zijn gemaakt voor de europeese mrkt door bv knauf zijn de meeste plaatmaterialen van hout qua maat voor de amerikaanse markt. In de meeste gevallen plaats ik het frame op de maat van de osb (dwars) en schroef de gipsplaat vast in de osb ipv in het frame.stereohead schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 08:20:
je kan ook de osb afkorten of extra staanders plaatsen. bij de laatste optie dan kom je uit op een staander met je mes en groef. de laatste optie is om het frame op maat te zetten van de de gipsplaat en de osb daar dwars op te monteren en de messing en roef op de kopse kant te laten zweven. al heb ik dat laatste nooit gedaan met 12mm plaat (weet ook eigenlijk niet of er een messing en groef op de kopsekant zit)
Ik zou er sowieso niet voor zorgen dat de naden van de gipsplaten op de naden van de OSB komen te liggen. Of flink overlappen en dan moet je dus staanders op 30 hoh hebben.stereohead schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 08:20:
Of, makkelijker, de OSB horizontaal en de gipsplaten verticaal.
Thanks, ik ga het osb horizontaal doen, en het gips verticaal. Dank voor het meedenken!
Ik ga een wandplank blind ophangen en ga daarvoor Hettich Titan 2 (blinde) plankdragers gebruiken. De kern is ø12, en er staat een boordiameter bij van ø12,5. De meeste (spiraal)boren gaat van 12 naar 14. Online zijn ze wel te bestellen maar ik wil het graag van de week even ophalen. Ik zie wel boren van ø13 bij de het IJzerhuis.
Die halve mm lijkt mij geen probleem toch? De gaten worden +-12cm diep en de dragers zijn d.m.v. een slobgat ook nog verstelbaar in hoogte (+-4mm), Die halve mm kan daarmee ook nog wel gecorigeert worden lijkt me.
Die halve mm lijkt mij geen probleem toch? De gaten worden +-12cm diep en de dragers zijn d.m.v. een slobgat ook nog verstelbaar in hoogte (+-4mm), Die halve mm kan daarmee ook nog wel gecorigeert worden lijkt me.
Even mezelf quoten om de oplossing te delen:Raling schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 13:27:
:strip_exif()/f/image/ghHJ3XnrIXfUvK34QVnHvY02.jpg?f=fotoalbum_large)
Aan de linkerzijde op de foto is het V-tje van de lade te zien die in de geleider is geklikt. Deze zit in de uiterste stand en is maar 1x 'geklikt', maar kan dus nog 2 stapjes verder klikken.
Ik heb aan een lijmtang aan de voorkant van het frontje en het kammetje dat in de demper valt gezet. Daarmee lukt het om de lade verder in de geleider te klemmen.
Hier zat dus een kern van waarheid in. De lade moet gewoon verder in de geleider gedrukt worden, en zou in totaal 3x moeten klikken.RonJ schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 14:10:
[...]
Heb je de lade wel goed in de rails vastgeklikt of is daarbij misschien iets beschadigd? Je moet m best wel hard (véél harder dan je denkt) erin beuken de eerste keer voordat ie zichzelf goed vastklikt aan de rail namelijk.
Het probleem was in mijn geval dat de rubberen dopjes al op de corpus zaten, en de lade dus niet ver genoeg aangedrukt kan worden. Grote kans dat dopjes verwijderen en doordrukken net zo goed werkt als de lijmtang.
Eventueel kun je een paar rondjes tape eromheen doen, dan heb je je pen gewoon wat dikker gemaakt.webber87 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 10:54:
Ik ga een wandplank blind ophangen en ga daarvoor Hettich Titan 2 (blinde) plankdragers gebruiken. De kern is ø12, en er staat een boordiameter bij van ø12,5. De meeste (spiraal)boren gaat van 12 naar 14. Online zijn ze wel te bestellen maar ik wil het graag van de week even ophalen. Ik zie wel boren van ø13 bij de het IJzerhuis.
Oh ja natuurlijk. Wat isolatietape. Kan ik ook best voor een 14mm gaan, zijn beter verkrijgbaar. Thanks.TheGhostInc schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 11:40:
[...]
Eventueel kun je een paar rondjes tape eromheen doen, dan heb je je pen gewoon wat dikker gemaakt.
Of een beetje bewegen met uw boor, dan is het gat ook 12,5.webber87 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 12:02:
[...]
Oh ja natuurlijk. Wat isolatietape. Kan ik ook best voor een 14mm gaan, zijn beter verkrijgbaar. Thanks.
Vandaag worden bij ons de muren voorbereid en in de komende dagen gesausd. Strakke planning ivm komst vloeren en keuken.
Het stucwerk is overal droog behalve aan één wand waar vanwege de vele regenval in de afgelopen tijd wat vocht in de spouw is gekomen en is doorgedrongen tot het stucwerk. Inmiddels is het dak ook aan die kant volledig waterdicht.
De schilder gaat de muren primen zodat het resterende vocht (het is niet veel meer maar op sommige plekken is het nog licht donker) gekeerd wordt. Het vocht moet er dan aan de andere kant uit, dus via de keramische snelbouwstenen en daarachter de spouw die kan ventileren.
Zover ik weet zijn die keramische stenen vochtregulerend. En als het er aan de ene kant door kan, kan het ook terug. Althans dat lijkt mij logisch.
Ben benieuwd hoe daar hier over wordt gedacht. Gaat dat vocht er uiteindelijk uit?
Het stucwerk is overal droog behalve aan één wand waar vanwege de vele regenval in de afgelopen tijd wat vocht in de spouw is gekomen en is doorgedrongen tot het stucwerk. Inmiddels is het dak ook aan die kant volledig waterdicht.
De schilder gaat de muren primen zodat het resterende vocht (het is niet veel meer maar op sommige plekken is het nog licht donker) gekeerd wordt. Het vocht moet er dan aan de andere kant uit, dus via de keramische snelbouwstenen en daarachter de spouw die kan ventileren.
Zover ik weet zijn die keramische stenen vochtregulerend. En als het er aan de ene kant door kan, kan het ook terug. Althans dat lijkt mij logisch.
Ben benieuwd hoe daar hier over wordt gedacht. Gaat dat vocht er uiteindelijk uit?
Als er geen nieuw vocht bijkomt en er geen dampdichte laag oid opzit gaat dat vocht er vanzelf weer uit.Tommy The Cat schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 13:32:
Vandaag worden bij ons de muren voorbereid en in de komende dagen gesausd. Strakke planning ivm komst vloeren en keuken.
offtopic: foto's van gemaakte meubels? Altijd benieuwd naar hoe mensen dingen makenDasNieNix schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 22:33:
[...]
Alle meubels hier heb ik van MDF gemaakt. Zeker voor een moderne en strakke uitstraling vind ik het ideaal. Als je ook nog schuine kanten gaat maken en spuiten zou ik helemaal niet meer twijfelen.
Doorhangen in jouw genoemde voorbeeld ben ik niet bang voor met 60 cm max. Vergelijkbare afmetingen heb ik zowel hangen als staan.
Koop goede kwaliteit MDF met hoge persing, gewicht is hier een goede indicatie. Heb het idee dat er flink wat verschillen te koop zijn.
Alleen verlijmen met constructie lijm geeft ook heel sterke verbindingen, geen schroeven nodig gehad en eventueel paar deuveltjes voor op de juiste plaats te houden. Wel grote lijmklemmen hiervoor nodig.
Altijd leuk als je hier de bouw en het resultaat laat zien.
Ja dat is beiden het geval. En de zon schijnt vandaag dat helpt natuurlijk ookNo Hands schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 14:47:
[...]
Als er geen nieuw vocht bijkomt en er geen dampdichte laag oid opzit gaat dat vocht er vanzelf weer uit.
[grap]miicker schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 10:11:
Als dit je eerste keer is dat je gaat verbouwen zou je misschien ook eens moeten overwegen of je goed tegen leven in de rotzooi kan
[/grap]
Verbouwen is niet in een paar weken gedaan vaak gaat er wel een half jaar overheen voordat je ergens bent waar je blij van word. Zeker als je niet weet wat je wilt en er steeds punten bij komen. Mijn advies zou dan ook zijn zorg dat je _exact_ in kaart brengt wat je wilt voordat je uberhaupt iets sloopt
Zeg maar 'Je' hoor. Ja dat kan ook altijd nog3_s schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 12:15:
[...]
Of een beetje bewegen met uw boor, dan is het gat ook 12,5.
We zijn bijna klaar met de badkamer. Heb veel vragen hier gesteld (en goede feedback gekregen, dank daarvoor) en ik had destijds een topic geopend (waar niemand op reageerde). Toevallig reageerde iemand vandaag opeens, dus heb wat foto's gedeeld. Van voor, tijdens en het bijna resultaat. Voor wie het leuk/ interessant vindt:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2180070
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2180070
[ Voor 3% gewijzigd door webber87 op 29-08-2023 17:04 ]
Ik lees een verzoek om projecten, en opeens schiet me te binnen dat ik er een aantal heb gedaan zonder iets te posten. Hier in ieder geval een matig recente: het bed.
Ondanks dat ik vloeiend CAD tekenaar ben heb ik de voorkeur om ook de ouderwetse vaardigheden te onderhouden. Het begon dus met een schets in het boekje en wat uitproberen:
Niet helemaal wat het uiteindelijk is geworden... Maar die schetsen en de 3D CAD modellen dienen dan ook vooral voor materiaalbepaling en verhoging van de WAF.
Oja, kopen van de materialen. Een bestelling bij Hardeman bouwmaterialen, tussendoor even op Troostwijk auctions kijken. Weet je wat, ik word het toch niet, zet wel een bod... Jawel, u bent trots eigenaar van 5 plakken gedroogd plataan, 3m bij 60mm. Gelukkig mag ik de werkplaats op mijn werk gebruiken, dus pak boedelbak en rijd heen en weer.
Vervolgens met de invalzaag de boel in hapklare 'brokken' gezaagd en alles door de vlak- en vandiktebanken gehaald. En oja nog een keer, want er zat lekker veel spanning in. Daarna alles weer verlijmd tot panelen, epoxy aangebracht in de noesten en imperfecties en mooi geschuurd:
En er achter komen dat ze net te kort zijn, de kopse latten weer af moeten zagen, nieuwe kopse latten moeten zetten en alles opnieuw moeten schuren. Zucht.
Oja, onderstel. Die had ik vereenvoudigd tot directe ondersteuning van de dwars- en langspanelen. Maar nog wel 'even' met weinig laservaring in elkaar meubelen:
Grinding and paint make me the welder I ain't
Eindresultaat:
:strip_exif()/f/image/ZhwdNAWzNvujxcCZuHj19Nsg.jpg?f=fotoalbum_large)
Duurde 'maar' 8 maanden, maar hij staat wel! De nachtkastjes staan nog steeds op het verlanglijstje, maar zijn minder dringend.
Ondanks dat ik vloeiend CAD tekenaar ben heb ik de voorkeur om ook de ouderwetse vaardigheden te onderhouden. Het begon dus met een schets in het boekje en wat uitproberen:
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Niet helemaal wat het uiteindelijk is geworden... Maar die schetsen en de 3D CAD modellen dienen dan ook vooral voor materiaalbepaling en verhoging van de WAF.
Oja, kopen van de materialen. Een bestelling bij Hardeman bouwmaterialen, tussendoor even op Troostwijk auctions kijken. Weet je wat, ik word het toch niet, zet wel een bod... Jawel, u bent trots eigenaar van 5 plakken gedroogd plataan, 3m bij 60mm. Gelukkig mag ik de werkplaats op mijn werk gebruiken, dus pak boedelbak en rijd heen en weer.
![]() | ![]() |
Vervolgens met de invalzaag de boel in hapklare 'brokken' gezaagd en alles door de vlak- en vandiktebanken gehaald. En oja nog een keer, want er zat lekker veel spanning in. Daarna alles weer verlijmd tot panelen, epoxy aangebracht in de noesten en imperfecties en mooi geschuurd:
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
En er achter komen dat ze net te kort zijn, de kopse latten weer af moeten zagen, nieuwe kopse latten moeten zetten en alles opnieuw moeten schuren. Zucht.
Oja, onderstel. Die had ik vereenvoudigd tot directe ondersteuning van de dwars- en langspanelen. Maar nog wel 'even' met weinig laservaring in elkaar meubelen:
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
Grinding and paint make me the welder I ain't
Eindresultaat:
:strip_exif()/f/image/ZhwdNAWzNvujxcCZuHj19Nsg.jpg?f=fotoalbum_large)
Duurde 'maar' 8 maanden, maar hij staat wel! De nachtkastjes staan nog steeds op het verlanglijstje, maar zijn minder dringend.
Weet iemand misschien hoe ik deze lamp weer kan repareren? Is op vakantie een contactje gesneuveld. Het zwarte draad heb ik ook al los gehad. De 3 relais zorgen ervoor dat de lamp in 3 standen qua felheid kan. Als ik het vast soldeer kan de lamp alleen nog aan, dus blijkbaar soldeer ik het zwarte draad verkeerd, maar ik weet niet precies hoe en wat. On het kader van duurzaamheid wil ik het graag repareren ipv weggooien en nieuwe kopen. Of is het teveel gepriegel?
:strip_exif()/f/image/XG9oDJ6C04XBXhKDDi88w3E8.jpg?f=fotoalbum_large)
Met een plaatje en een praatje van wat er nu (nog) staat.agitri schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 15:08:
[...]
offtopic: foto's van gemaakte meubels? Altijd benieuwd naar hoe mensen dingen maken
Veel dingen eerder gemaakt zoals voor de baby-, kinder-, tiener- en grote meiden kamers, ander TV meubel, eettafel, salontafel etc. Dit was voor het digitale fototijdperk en er moeten nog wel ergens foto's in albums en/of schoenendozen zitten. Ook voor mijn tijd op Tweakers trouwens.Tafels zijn nu van aluminium en gekocht dus die tellen hier niet.
:strip_exif()/f/image/yYwd2t3FIjZ1jwIVjFc4v1c5.jpg?f=fotoalbum_large)
Gemaakt in de jaren 90 en eigenlijk nog steeds tijdloos. Gebaseerd op Banz Bord maar toen niet te betalen (voor mij). Alles van 18 mm MDF. Ik ben er nog steeds blij mee maar mevr. DasNieNix wil wel eens wat anders.
:strip_exif()/f/image/p7BtQbHXVWYDIrkhOkYDaApC.jpg?f=fotoalbum_large)
Bedombouw met achterwand en nachtkastjes; Ombouw is van 40mm MDF, rest 18 mm Led strips in de achterwand.
:strip_exif()/f/image/9VN1QeVxaLkglqbKDmLe4uvx.jpg?f=fotoalbum_large)
TV meubel van 18 mm MDF, 160 cm breed.
Bovenste deel is paneel met speakergaas waar center- en front speakers achter liggen. Onderste deel is aardig leeg sinds de spelcomputers er niet meer zijn en er een Ziggo next mini is. Ook hier ideeën voor iets nieuws (samen met TV).
:strip_exif()/f/image/dR5mWKzdPtG9Dc35TF8AHyC1.jpg?f=fotoalbum_large)
Salontafel voor mijn dochter toen ze op zichzelf ging wonen; ze had zo iets gezien maar was niet meer leverbaar dus pa lief aangekeken. Is gemaakt van 2x 18 mm MDF op elkaar van kasten van haar slaapkamer hier thuis, dat is nog eens recyclen! Enige wat ik moest kopen was het aluminium profiel in het midden.
Goede voornemen om foto's van het bouwen te maken waren er weer bij ingeschoten

Hoe kom je achter de door jou genoemde 'persing'? Ik zie het nergens als zodanig bij staan in ieder geval.DasNieNix schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 22:33:
[...]
Ik weet van veel (constructief) hout wel dat er kwaliteits kenmerken zijn met nummering en codes, maar voor MDF zie ik dat niet zo snel terug
Dan heet het ook wel HDFKoekstra schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 21:03:
[...]
Hoe kom je achter de door jou genoemde 'persing'? Ik zie het nergens als zodanig bij staan in ieder geval.
Ik weet van veel (constructief) hout wel dat er kwaliteits kenmerken zijn met nummering en codes, maar voor MDF zie ik dat niet zo snel terug
Hoe heb je die salontafel zo strak in de hoogglans lak gekregen?DasNieNix schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 20:51:
[...]
Met een plaatje en een praatje van wat er nu (nog) staat.
Veel dingen eerder gemaakt zoals voor de baby-, kinder-, tiener- en grote meiden kamers, ander TV meubel, eettafel, salontafel etc. Dit was voor het digitale fototijdperk en er moeten nog wel ergens foto's in albums en/of schoenendozen zitten. Ook voor mijn tijd op Tweakers trouwens.Tafels zijn nu van aluminium en gekocht dus die tellen hier niet.
[Afbeelding]
Gemaakt in de jaren 90 en eigenlijk nog steeds tijdloos. Gebaseerd op Banz Bord maar toen niet te betalen (voor mij). Alles van 18 mm MDF. Ik ben er nog steeds blij mee maar mevr. DasNieNix wil wel eens wat anders.
[Afbeelding]
Bedombouw met achterwand en nachtkastjes; Ombouw is van 40mm MDF, rest 18 mm Led strips in de achterwand.
[Afbeelding]
Bovenste deel is paneel met speakergaas waar center- en front speakers achter liggen. Onderste deel is aardig leeg sinds de spelcomputers er niet meer zijn en er een Ziggo next mini is. Ook hier ideeën voor iets nieuws (samen met TV).
[Afbeelding]
Salontafel voor mijn dochter toen ze op zichzelf ging wonen; ze had zo iets gezien maar was niet meer leverbaar dus pa lief aangekeken. Is gemaakt van 2x 18 mm MDF op elkaar van kasten van haar slaapkamer hier thuis, dat is nog eens recyclen! Enige wat ik moest kopen was het aluminium profiel in het midden.
Zo dat ziet er netjes uit, ziet er behoorlijk profesioneel uit. Wou dat ik het zo strak kon krijgen.DasNieNix schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 20:51:
[...]
Met een plaatje en een praatje van wat er nu (nog) staat.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Iemand nog een tip voor lijm die ik zou kunnen gebruiken voor plak pvc?
Ik moet letterlijk 2m2 plakken in het toilet, maar minimale hoeveelheid die ik kan vinden is 3 kilo. Beetje zonde van het geld.
Ik moet letterlijk 2m2 plakken in het toilet, maar minimale hoeveelheid die ik kan vinden is 3 kilo. Beetje zonde van het geld.
Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl
Contact lijm. Vaak in tubes te vinden of kleinere potjes
The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.
Ben van plan om een blank gelakt bed te gaan verven. Het gaat om bed van het merk Flexa. Voor zover ik kan zien is het blank gelakt grenenhout. Wat voor soort lak weet ik niet. Het ziet er uit als als onderstaand (internet)plaatje.
Nu lijken de meningen te verschillen of je alle lak moet verwijderen, of dat goed opschuren voldoende is. De lak lijkt er aardig dik op te zitten dus met een beetje pech wordt schuren een enorm karwei als alles er af moet. Wellicht zijn hier nog wat tips en trucs?
Nu lijken de meningen te verschillen of je alle lak moet verwijderen, of dat goed opschuren voldoende is. De lak lijkt er aardig dik op te zitten dus met een beetje pech wordt schuren een enorm karwei als alles er af moet. Wellicht zijn hier nog wat tips en trucs?

perfax universele vloerlijm is er in 1 kilo (geen ervaring mee)LED-Maniak schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 22:57:
Iemand nog een tip voor lijm die ik zou kunnen gebruiken voor plak pvc?
Zolang de laklaag nog goed is en deze niet afbladdert volstaat licht opschuren, 2x gronden en 2x aflakken.Cheesy schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 10:14:
Ben van plan om een blank gelakt bed te gaan verven. Het gaat om bed van het merk Flexa. Voor zover ik kan zien is het blank gelakt grenenhout. Wat voor soort lak weet ik niet. Het ziet er uit als als onderstaand (internet)plaatje.
[Afbeelding]
Beste klussers, ik heb een hemelwater afvoer vraag (regenton, regenwater, wadi, infitratiesysteem)
Ik heb ons schuurdak hier inmiddels voorzien van een regenton 240 liter. De afvoer die aan het dak zit, is afgesloten van hemelwater afvoer. Nu is het zo dat 240 liter na een dag goed regenen al vol zit.
Nu kan ik met veel moeite de overflow van de regenton (die nu het kunstgras in loopt) aansluiten op de hemelwaterafvoer bij de buren. Echter wordt er juist gesubsidieerd om de boel zoveel mogelijk los te koppelen van het HWA
Ik heb al wel eens gekeken naar infiltratie systemen, maar naast het werk, ben je ook nog eens een vermogen kwijt. Mijn vraag is dus of er nog andere oplossingen zijn om de boel af te sluiten van het HWA.
Wij zitten hier al na circa 80cm graven bij het grondwater. Dus zou ik de overflow gewoon in het kunstgras kunnen laten lopen, zodat het snel wegloopt, of gaat dit voor problemen zorgen?
Nu weet ik dat je de kosten nagenoeg nooit terug gaat verdienen en dat je het hoofdzakelijk doet om het HWA te ontlasten, echter heb ik ook geen zin om hier een paar honderd euro aan uit te geven. Dan sluit ik de boel toch weer liever aan op het HWA.
Ik ben benieuwd of er in mijn situatie nog andere/goedkopere opties zijn.
Ik heb ons schuurdak hier inmiddels voorzien van een regenton 240 liter. De afvoer die aan het dak zit, is afgesloten van hemelwater afvoer. Nu is het zo dat 240 liter na een dag goed regenen al vol zit.
Nu kan ik met veel moeite de overflow van de regenton (die nu het kunstgras in loopt) aansluiten op de hemelwaterafvoer bij de buren. Echter wordt er juist gesubsidieerd om de boel zoveel mogelijk los te koppelen van het HWA
Ik heb al wel eens gekeken naar infiltratie systemen, maar naast het werk, ben je ook nog eens een vermogen kwijt. Mijn vraag is dus of er nog andere oplossingen zijn om de boel af te sluiten van het HWA.
Wij zitten hier al na circa 80cm graven bij het grondwater. Dus zou ik de overflow gewoon in het kunstgras kunnen laten lopen, zodat het snel wegloopt, of gaat dit voor problemen zorgen?
Nu weet ik dat je de kosten nagenoeg nooit terug gaat verdienen en dat je het hoofdzakelijk doet om het HWA te ontlasten, echter heb ik ook geen zin om hier een paar honderd euro aan uit te geven. Dan sluit ik de boel toch weer liever aan op het HWA.
Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!
De laklaag is prima dus daar dacht ik zelf ook aan. Ik begin wel met een proefstukje.hpmkruit schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 10:22:
[...]
Zolang de laklaag nog goed is en deze niet afbladdert volstaat licht opschuren, 2x gronden en 2x aflakken.
Als het nu goed inwatert op je kunstgras, kun je dat ook blijven doen, natuurlijk. Bij ons werkte het ook goed om het gewoon ergens af te laten wateren (behoorlijk zanderige grond), maar voor de netheid heb ik een infiltratieput ingegraven, geeft bij ons meer dan voldoende infiltratie, maar dat zal ook sterk van de grond afhangen.Wachten... schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 12:00:
Beste klussers, ik heb een hemelwater afvoer vraag (regenton, regenwater, wadi, infitratiesysteem)
@Jannibal23henkie196 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 12:50:
[...]
Als het nu goed inwatert op je kunstgras, kun je dat ook blijven doen, natuurlijk. Bij ons werkte het ook goed om het gewoon ergens af te laten wateren (behoorlijk zanderige grond), maar voor de netheid heb ik een infiltratieput ingegraven, geeft bij ons meer dan voldoende infiltratie, maar dat zal ook sterk van de grond afhangen.
Dank voor jullie reacties. Zou je zo'n put ook makkelijk kunnen maken met bijvoorbeeld 110mm pvc buis van 1 meter lang waar je allemaal gaatjes in maakt ofzo en dat volgooien met grind?
We hebben nog niet echt hele grote zware buien gehad. Dus hoewel het tot nu toe goed weg loopt in het kunstgras, heb ik natuurlijk liever wat meer zekerheid bij grote buien.
Tuurlijk kan dat, maar dat gaat denk ik niet snel genoeg weg lopen, en alsnog je gras overstromen bij zware buien.Wachten... schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 13:43:
[...]
@Jannibal23 Zou je zo'n put ook makkelijk kunnen maken met bijvoorbeeld 110mm pvc buis van 1 meter lang waar je allemaal gaatjes in maakt ofzo en dat volgooien met grind?
1mm regen staat gelijk aan 1 liter per m2. Stel je krijgt een dikke bui van 10 ml in 10 minuten op je dak, dan zou er dus, uitgaande van een schuurdak van 10 m2, 10x10=100 liter water die buis in gaan. En die buis heeft zelf zonder grind maar een inhoud van 38 10.5 liter.
Maar een infiltratieput kan het sneller afvoeren dan dat het aankomt? (afhankelijk van de grond uiteraard)robkrekel schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 14:00:
[...]
Tuurlijk kan dat, maar dat gaat denk ik niet snel genoeg weg lopen, en alsnog je gras overstromen bij zware buien.
1mm regen staat gelijk aan 1 liter per m2. Stel je krijgt een dikke bui van 10 ml in 10 minuten op je dak, dan zou er dus, uitgaande van een schuurdak van 10 m2, 10x10=100 liter water die buis in gaan. En die buis heeft zelf zonder grind maar een inhoud van 38 liter.
Ik snap dat in theorie er maar een paar liter in een put kan, maar het idee is dat het snel afgevoerd kan worden de grond in natuurlijk.
Een grindput maken kan uiteraard ook. Ik ga er dan vanuit dat je een soort worteldoek in een gat plaatst, dat volgooien met grind, en dan de boel dicht maken met het doek (zodat er geen zand bij kan komen) en dat weer dicht maken?
Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5
Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5
Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/