[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 309 ... 467 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 20:41
D_Jeff schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 12:42:
Omdat de waterkraan buiten begint te lekken bij de (vermoedelijk gesoldeerde) knel muurplaat, vraag ik mij af of het mogelijk is dat deze weghaal en vervang door een knel met schroefdraad?

Om de grootste ellende te besparen heb ik deze buitenkraan maar even afgesloten (voor ik een mini sinkhole heb met grotere ellende)
Weet je zeker dat het niet de kraan in de muurplaat is die lekt? normaal is een soldeerverbinding blijvender lekdicht dan een knelkoppeling (vandaar geen knel op onbereikbare plekken gebruiken). Als de kraan al 'jaren' lek dicht is zou ik eerst proberen te achterhalen waar het lek echt zit, misschien hoef je alleen maar teflon / hennep te vervangen en ben je klaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:52
hfolkers schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 13:35:
[...]

Weet je zeker dat het niet de kraan in de muurplaat is die lekt? normaal is een soldeerverbinding blijvender lekdicht dan een knelkoppeling (vandaar geen knel op onbereikbare plekken gebruiken). Als de kraan al 'jaren' lek dicht is zou ik eerst proberen te achterhalen waar het lek echt zit, misschien hoef je alleen maar teflon / hennep te vervangen en ben je klaar...
Precies onder de knel muurplaat zit een metaal druiper* en zie ik ook een klein straaltje ("spuiten" )uit de knel komen. De teflon zelf is droog.

* foto kan gemaakt worden, indien gewenst

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19-09 16:46

Sharky

Skamn Dippy!

Pixeltje schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 09:43:
Een collega van mij heeft een oud kastje met sentimentele waarde staan waarvan de scharnieren slecht zijn. Wie weet hoe het onderstaande voorbeeld heet, en eventueel waar die nog te koop zijn?
[Afbeelding]

De deur valt gedeeltelijk ‘in’ de kast (geen opdek dus) en het schanier is aan de deurzijde voorzien van een hoek om opening mogelijk te maken.
Wat jij of je collega zoekt is een meubelpaumelle.

edit: Bijvoorbeeld.

[ Voor 8% gewijzigd door Sharky op 13-06-2023 13:47 ]

This too shall pass

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
darklord007 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 17:23:
Ik heb een vraagje over isoleren. Hier is natuurlijk al veel over geschreven, maar ik zoek specifieke bevestiging in mijn geval.

Wij hebben een huis uit 2022. Goed geisoleerd, behalve de garage.
Dak bestaat uit balkenlaag, 12mm groene osb platen met daarop dakleer.

Ik heb 80mm PIR welke ik tussen de balken zou willen plaatsen.
Hiermee wil ik toch nog wat ruimte overhouden aangezien de hoogte al beperkt is.

Nu zat ik te denken de PIR tussen de balken te klemmen helemaal boventegen en alles zgm af te tapen om vocht te voorkomen.

Alleen kreeg ik in mijn omgeving de reactie om die niet te doen en te ventileren erboven.
Nu snap ik dat wanneer je met glas/steenwol werkt, maar voor PIR zou dat maar mijn mening niet nodig hoeven zijn.

Tevens is onze dakkapel recent ook geplaatst met PIR aan de binnenkant.

Kan iemand mij hier zijn professionele mening over geven?
Indien meer info gewenst is hoor ik dat natuurlijk graag.
Ik heb recent mijn dakkapel laten renoveren (door een professional) en daarbij is gekozen voor een warm dak (https://www.dakisolatie-advies.nl/warm-dak). De PIR platen zijn hierbij aan de buitenkant geplaatst.

De oplossing die jij noemt heet koud dak en wordt vaak afgeraden vanwege vocht dat zich kan ophopen. En ja, dit kan ook bij PIR platen gebeuren. PIR platen zijn (in tegenstelling tot steen- en glaswol) weliswaar vochtbestendig, maar dat wil niet zeggen dat er geen vocht kan ophopen.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Pixeltje schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 13:30:
[...]

Dank. Met hoek erin kan ik ze niet vinden, zou die ooit door de maker zelf gezet zijn?
Zou best kunnen dat die hem even een knikje gegeven heeft.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thejman1989
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09:25
darklord007 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 17:23:
Ik heb een vraagje over isoleren. Hier is natuurlijk al veel over geschreven, maar ik zoek specifieke bevestiging in mijn geval.

Wij hebben een huis uit 2022. Goed geisoleerd, behalve de garage.
Dak bestaat uit balkenlaag, 12mm groene osb platen met daarop dakleer.
Ik had eenzelfde soort situatie, dampremmende laag aan de buitenkant en dan vanaf binnenuit isoleren. Ik heb na overleg met meerdere partijen gekozen om ademende isolatie te gebruiken met isover vario folie. Hierdoor kan het dak nog ademen en zou je geen risico meer lopen op vocht. Het ging dan wel om een schuin dak. Je kan dit ook in ubakus invullen om te vergelijken. Succes!

[ Voor 6% gewijzigd door Thejman1989 op 13-06-2023 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Boudewijn schreef op maandag 12 juni 2023 @ 17:23:
Achter het hamertje ligt een kruisstaal, maar ik denk niet dat hij die zelf maakt ;)
Leuk hamertje, waar ga je hem voor gebruiken? De kop is voor mijn gevoel wel vrij diep voor de lengte van de steel.
Was een grapje hoor, ik ging er al van uit dat het om de hamer ging :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfolkers
D_Jeff schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 13:45:
[...]

Precies onder de knel muurplaat zit een metaal druiper* en zie ik ook een klein straaltje ("spuiten" )uit de knel komen. De teflon zelf is droog.

* foto kan gemaakt worden, indien gewenst
Had ik in je eerste post overheen gelezen, maar er lijkt dus een knelkoppeling gesoldeerd te zijn?!? dat is inderdaad wel een recept voor lekkage ja.
je kan de buis afzagen onder de 'metaal druiper' leiding netjes maken en een knel (of soldeer) muurplaat er aan zetten. alleen zit je kraan dan wel lager. wil je dat niet, dan zul je een sok en een stukje extra buis moeten gebruiken.

Of los solderen een soldeer muurplaat kopen. het uiteinde van de buis heel mooi glad schuren (vrijwel alle oude tin er af) en in de nieuwe muurplaat solderen. Alleen als de buis al oud en met beschadigingen is is dit niet altijd makkelijk lekdicht te krijgen. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:57
Seroo schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 13:16:
[...]

Dan maak je een compact dak. Is een tijd gedaan, maar heeft heel, heel, heel veel problemen veroorzaakt. Platte daken alleen van buiten (warm of koud, bij voorkeur warm) isoleren.
Van binnen kan! ( liefst buitenkant) Met dampopen materialen en klimaatfolie met een militaire precisie vastgemaakt dus nooit ‘laten’ doen maar zelf.

Of zoals dakkapelleveranciers doen, die dan ruiterlijk toegeven dat het fout is maar gewoon hopen dat na de garantietermijn van 15 jaar je dakkapel doorgerot is zodat ze weer een klus hebben!

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
hfolkers schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 15:11:
[...]

Had ik in je eerste post overheen gelezen, maar er lijkt dus een knelkoppeling gesoldeerd te zijn?!? dat is inderdaad wel een recept voor lekkage ja.
je kan de buis afzagen onder de 'metaal druiper' leiding netjes maken en een knel (of soldeer) muurplaat er aan zetten. alleen zit je kraan dan wel lager. wil je dat niet, dan zul je een sok en een stukje extra buis moeten gebruiken.

Of los solderen een soldeer muurplaat kopen. het uiteinde van de buis heel mooi glad schuren (vrijwel alle oude tin er af) en in de nieuwe muurplaat solderen. Alleen als de buis al oud en met beschadigingen is is dit niet altijd makkelijk lekdicht te krijgen. :(
Dat die kraan een cm of 5 a 10 lager komt te zitten is geen issue.

Dit wil ik kan als vervangen gebruiken, gaat dat goed?
Afbeeldingslocatie: https://www.hubo.nl/sites/default/files/styles/product_hoofd_foto/public/images/productafbeeldingen/inriver/s/8718848252728.jpg?itok=uQb7-dmc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hfolkers
D_Jeff schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 15:25:
[...]

Dat die kraan een cm of 5 a 10 lager komt te zitten is geen issue.

Dit wil ik kan als vervangen gebruiken, gaat dat goed?
[Afbeelding]
Helemaal prima, let op dat je messing ringetje om een mooi, schoon, rond stuk buis komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
hfolkers schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 15:27:
[...]

Helemaal prima, let op dat je messing ringetje om een mooi, schoon, rond stuk buis komt.
Top, dank 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:09
technopeuter schreef op maandag 12 juni 2023 @ 15:44:
[Afbeelding]

Schrootjesplafond: Meestal loop ik een jaar voor… het komt weer in!

Wat zie je verder: muren overschilderd met tegelverf en nog glimse van de dampdichte folie (sd1200)
Denk dat jeje vergist met een Lattenwand :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:48
_ferry_ schreef op maandag 12 juni 2023 @ 20:24:
[...]

Kijk ook even in het zolder isoleren topic, maar je situatie kun je precies nabootsen in ubakus. En dan zul je zien dat eventueel vocht niet door de bitumen weg kan, en je dus risico loopt op condensatie/schimmel.
thxs voor je reactie, daar had ik idd al mee gespeeld, maar ben natuurlijk niet helemaal thuis in the termologie ed.
Maar als er geen/nauwelijks lucht tussen zit / er niet gestookt wordt zal de kant op vochtschade wel meevallen
toch?
Zeker ook omdat de dakkapel eigelijk ook zo opgebouwd is.

Ik zal ook eens in het zolder isolatie topic kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
Thejman1989 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 14:27:
[...]

Ik had eenzelfde soort situatie, dampremmende laag aan de buitenkant en dan vanaf binnenuit isoleren. Ik heb na overleg met meerdere partijen gekozen om ademende isolatie te gebruiken met isover vario folie. Hierdoor kan het dak nog ademen en zou je geen risico meer lopen op vocht. Het ging dan wel om een schuin dak. Je kan dit ook in ubakus invullen om te vergelijken. Succes!
Ik moet er wel bij zeggen dat het een onverwarmde ruimte betreft. Er zal zich aan de binnenkant dus geen enorm warme (vochtige) lucht bevinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dzine schreef op maandag 12 juni 2023 @ 14:07:
Dit is mogelijk te niche voor hier dus voel je vrij om me door te sturen naar een ander NL forum of tweakers topic;

Ik heb de smaak te pakken mbt het spuiten van kleine projectjes. Speelgoed voor de kids en soms wat houtje-touwtje meubels.

Nu wil ik wat elektronica gaan voorzien van een eigen kleurenschema / personal touch. (Nog) een behoefte aan een volledige airbrush installatie, teveel gepriegel, eerst met spuitbussen en veel geduld / masking tape. Denk aan game controllers, headsets en misschien kleiner spul. Dingen die dus gemaakt zijn voor dagelijks gebruik en fabrieksfinish hebben die eraf moet cq goed ge-primed.

Nu weet ik dat 'not all plastic is created equal' dus ik YT tutorials met 'How to paint a plastic bottle' zijn niet echt nodig, waarmee kan ik het beste beginnen? Het idee is sowieso om een naar de betere hobby/art winkels te gaan ipv bouwmarkt spul.
Voor alles is er een topic op GoT, dat weet je toch? ;)
In dit geval zou ik het even in Het grote modelbouw topic! Zelf bouw, Die-casts, treinen etc vragen. Daar zitten de mannen die nog net niet dagelijks airbrush doen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technopeuter
  • Laatst online: 20:57
alki schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 15:45:
[...]

Denk dat jeje vergist met een Lattenwand :P
Ja dat is NU in, ik heb het over een jaar!. Het valt me op Funda op dat er meer mensen zijn met nieuwe schrootjesplafonds dus helemaal voorlopen is het ook niet🤪

diskeltische lurker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

darklord007 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 16:08:
[...]

thxs voor je reactie, daar had ik idd al mee gespeeld, maar ben natuurlijk niet helemaal thuis in the termologie ed.
Maar als er geen/nauwelijks lucht tussen zit / er niet gestookt wordt zal de kant op vochtschade wel meevallen
toch?
Zeker ook omdat de dakkapel eigelijk ook zo opgebouwd is.

Ik zal ook eens in het zolder isolatie topic kijken
Geen verwarming kan best schelen ja.
Wel zorgen dat je een lekvrij dak hebt, als het lekt kan het vocht niet weg en zie je het ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:39
Hoi klussers. Ik ga een extra kamer realiseren en daar moet natuurlijk verwarming in komen. Ik inventariseer even de mogelijkheden:

- reguliere radiator (waarvoor dus leidingen nodig zijn.
- airco spil unit (ik heb geen plek voor deze buitenunit)
- monoblock airco? Ik vind alleen units die kunnen koelen. Kent iemand deze met verwarmingsfunctie?
- infrarood paneel aan het plafond
-???

Ik ben meest gecharmeerd van monoblock airco, maar zoals genoemd zie ik dus geen modellen met verwarming.

Het betreft een kleine 2,10 bij 4m kamer die dienst zal gaan doen als logeerkamertje en babykamer. Grenst ook alleen aan de korte zijde aan een buitenmuur, die op het zuiden ligt.

De vraag is dus of de makkelijkste manier (infraroodpaneel) niet al afdoende is. Ook al is dat COP 1.

Wat is jullie mening?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:45

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
t14wo schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 20:23:
Hoi klussers. Ik ga een extra kamer realiseren en daar moet natuurlijk verwarming in komen. Ik inventariseer even de mogelijkheden:

- monoblock airco? Ik vind alleen units die kunnen koelen. Kent iemand deze met verwarmingsfunctie?
-???

Ik ben meest gecharmeerd van monoblock airco, maar zoals genoemd zie ik dus geen modellen met verwarming.

Het betreft een kleine 2,10 bij 4m kamer die dienst zal gaan doen als logeerkamertje en babykamer. Grenst ook alleen aan de korte zijde aan een buitenmuur, die op het zuiden ligt.

De vraag is dus of de makkelijkste manier (infraroodpaneel) niet al afdoende is. Ook al is dat COP 1.

Wat is jullie mening?
is een leiding leggen echt teveel werk? lijkt mij eigenlijk een nobrainer als daarmee cop 1 kan worden voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online

-???

Wat is jullie mening?
Ik zou zeggen radiator.
Ik weet niet hoe je zit met huidig leidingwerk.
Maar een paar t-stukjes en een paar meter pijp plus een radiator kost de wereld niet.
En is prima zelf te doen.

Stil goedkoop en eenvoudig.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmstr
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16-09 17:41
Wij willen in de tuin een pergola plaatsen, nu zou het leuk zijn als hier ook een schommel aan kan.
Nu snap ik dat als je enkel twee staanders en één ligger gebruikt dat je deze goed (diep) in de grond moet zetten.
Maar als je 6 staanders gebruikt (rechthoek) en deze onderling met elkaar verbind, zou dit nog steeds nodig zijn? Of kun je dan uit met minder diep in de grond zetten?

Of als je bij zoiets in het midden nog een dwarsbalk zet? Zou daar dan een schommel aan kunnen zonder hem een meter in te graven?
https://gadero.nl/houten-...3JoVqSMH3hvBoCesoQAvD_BwE

[ Voor 30% gewijzigd door dmstr op 13-06-2023 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
dmstr schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 21:10:
Wij willen in de tuin een pergola plaatsen, nu zou het leuk zijn als hier ook een schommel aan kan.
Nu snap ik dat als je enkel twee staanders en één ligger gebruikt dat je deze goed (diep) in de grond moet zetten.
Maar als je 6 staanders gebruikt (rechthoek) en deze onderling met elkaar verbind, zou dit nog steeds nodig zijn? Of kun je dan uit met minder diep in de grond zetten?

Of als je bij zoiets in het midden nog een dwarsbalk zet? Zou daar dan een schommel aan kunnen zonder hem een meter in te graven?
Op zich hoef je geen meter diep te graven, je kan paalpunthouders in de grond slaan en daarop de pergola monteren.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Op YouTube staan legio voorbeelden van tafelzagen die in werkbanken zijn ingebouwd (met uitleg tafel/ outfeed table ). Wat ik niet snap is waarom ik nergens invoer tafels zie ?

heb zelf een dewalt tafelzaag maar kan daar nu geen grote (244x122) platen op zagen. Als je wel een uitvoer maar geen invoertafel hebt loop je toch tegen hetzelfde probleem aan dat je die platen niet veilig kan zagen ? Of mis ik iets 🙃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

dmstr schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 21:10:

als je niet gaat ingraven (eigenlijk een soort momentvaste verbinding ) zal je bij voorkeur met driehoeken het geheel onvervormbaar moeten maken. anders zal het nogal bewegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Waypoint schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 21:47:
Op YouTube staan legio voorbeelden van tafelzagen die in werkbanken zijn ingebouwd (met uitleg tafel/ outfeed table ). Wat ik niet snap is waarom ik nergens invoer tafels zie ?

heb zelf een dewalt tafelzaag maar kan daar nu geen grote (244x122) platen op zagen. Als je wel een uitvoer maar geen invoertafel hebt loop je toch tegen hetzelfde probleem aan dat je die platen niet veilig kan zagen ? Of mis ik iets 🙃
Noob alert. Maar je moet de plaat toch door de zaag heen duwen? Als je dan een (flinke) tafel ervoor zet kom je niet meer bij de zaag? En plaatmateriaal (volledige platen) kun je dan weer wellicht beter met een cirkelzaag(/invalzaag) doen (al dan niet eerst grof) en daarna eventueel nog op de zaagtafel? En als je alleen maar met plaatmateriaal werkt dan is een grotere zaag wellicht een betere optie? Als in: een paneelzaag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Waypoint schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 21:47:

als je de plaat vast hebt kan je toch gewoon veilig zagen? probleem is dat je niet tegelijk aan de voorkant en de achterkant van de zaag kan zijn en iets moet voorkomen dat de gezaagde platen gaan wringen of op de grond kleteren.
persoonlijk heb ik gewoon wat rolbokjes. en kan je zagen wat je wil. grootste probleem zit hem bij een smalle strook van een grote plaat zagen dan hangt een groot deel van de plaat nast de zaag en het gewicht van de plaat kan de zaag doen kantelen. mits die niet goed vast staat of bv wat smal is.

het laatse wat ik zou willen is aan de voorkant geblokeerd worden door een "handig" tafeltje.

[ Voor 5% gewijzigd door twain4me op 13-06-2023 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:27

dragonhaertt

@_'.'

Tafelzagen zijn ook niet echt het meest geschikte gereedschap voor groot plaatmateriaal.

Je kan beter een invalzaag gebruiken om het op groffe maat te zagen.
Als je echt serieus bezig wil kan je ook een tafelzaag met roltafel (formaat zaag) overwegen.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
@twain4me & @Ronald.42,
Een radiator zou ook min. Voorkeur hebben, maar er zit geen leiding dichtbij. Twee kamers worden opgedeeld in 3 kamers. De radiatoren zitten aan de buitenzijden. De vloer kan ik niet openhalen om een leiding te leggen. Dat kost me veel te veel werk. En een leiding langs twee muren laten lopen wil ik zeker niet. Alles moet weggewerkt zijn.

Ik neig toch maar infraroodpaneel. Het is zo’n klein hokje die waarschijnlijk zelden echt verwarming nodig zal hebben. Als slaapkamer sowieso zelden (heb geen enkele radiator daar aan gehad afgelopen 2 winters). En als kantoortje mogelijk wel, maar op de CV is dat sowieso lastig icm een thermostaat in de woonkamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

t14wo schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 22:49:
@twain4me & @Ronald.42,
Een radiator zou ook min. Voorkeur hebben, maar er zit geen leiding dichtbij. Twee kamers worden opgedeeld in 3 kamers. De radiatoren zitten aan de buitenzijden. De vloer kan ik niet openhalen om een leiding te leggen. Dat kost me veel te veel werk. En een leiding langs twee muren laten lopen wil ik zeker niet. Alles moet weggewerkt zijn.

Ik neig toch maar infraroodpaneel. Het is zo’n klein hokje die waarschijnlijk zelden echt verwarming nodig zal hebben. Als slaapkamer sowieso zelden (heb geen enkele radiator daar aan gehad afgelopen 2 winters). En als kantoortje mogelijk wel, maar op de CV is dat sowieso lastig icm een thermostaat in de woonkamer.
ik ben van mening dat je eigenlijk altijd bij een verbouwing zo Polyvalent mogelijk bezig moet zijn met je ontwerp. ookal kost het meer moeite/geld. maar hey, tis jouw huis :) Met cop 1 zou ik denk ik nieteens voor infrarood gaan maar voor een kacheltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:37
[...]
I
Ze bestaan wel, bijv. merk Etherma, maar ze zijn niet super efficiënt en zullen al snel een elektrische warmteelement bijschakelen. Maar als je al infrarood overweegt dan zal dan niet direct een issue moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
Caelorum schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 23:05:
[...]

Ze bestaan wel, bijv. merk Etherma, maar ze zijn niet super efficiënt en zullen al snel een elektrische warmteelement bijschakelen. Maar als je al infrarood overweegt dan zal dan niet direct een issue moeten zijn.
Nee, toch niet helaas:
Een Qlima WDH 229 mono block kan een ruimte goed verwarmen wanneer er een buitentemperatuur van +10 graden of hoger is. Onder de +10 graden buitentemperatuur zal de unit niet verwarmen!

Vond zo’n ding namelijk een mooie oplossing: geen cop1 en direct koelcapaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
twain4me schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 22:56:
[...]

ik ben van mening dat je eigenlijk altijd bij een verbouwing zo Polyvalent mogelijk bezig moet zijn met je ontwerp. ookal kost het meer moeite/geld. maar hey, tis jouw huis :) Met cop 1 zou ik denk ik nieteens voor infrarood gaan maar voor een kacheltje.
Het geld is het probleem niet. Een monoblock airco kost veel meer dan 6 meter leiding en een radiatortje. Het is puur het gedoe.

Kan ik een leiding in de dekvloer van een kanaalplaatvloer frezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

t14wo schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 23:23:
[...]

Het geld is het probleem niet. Een monoblock airco kost veel meer dan 6 meter leiding en een radiatortje. Het is puur het gedoe.

Kan ik een leiding in de dekvloer van een kanaalplaatvloer frezen?
ja ervan uitgaande dat er gewoon zandcement ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
t14wo schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 22:49:
@twain4me & @Ronald.42,

Als je richting Infraroodpaneel gaat hou er dan wel rekening mee dat je voldoende vermogen hebt om die ruimte ook te verwarmen, als de kamer koud is heeft zo'n paneel echt wel wat moeite om naast de aanwezigen ook de ruimte een beetje op temperatuur te krijgen. Voor een ruimte van 3x3 is 750 watt dan eigenlijk te weinig heb ik gemerkt als de temperatuur in de kamer onder de 15 graden is voor je het ding aanzet. (En let ook op dat je er een koopt die niet meer energie opneemt dan afgeeft daar zit nog wel eens wat verschil in)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
t14wo schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 23:22:
[...]

Nee, toch niet helaas:
Een Qlima WDH 229 mono block kan een ruimte goed verwarmen wanneer er een buitentemperatuur van +10 graden of hoger is. Onder de +10 graden buitentemperatuur zal de unit niet verwarmen!

Vond zo’n ding namelijk een mooie oplossing: geen cop1 en direct koelcapaciteit.
Van de Etherma geven ze aan dat deze 1.6kW aan energie kan leveren bij - 7 en met heating element aan 3.4. Dat laatste zal zeker voldoende zijn voor die ruimte, maar praktisch cop1. Het eerste is de vraag of dat voldoende is en is ook maar cop 1.6. Overigens is die bij koelen ook maar cop3.3, dus dat schiet nog steeds nekt echt op.
Om nog maar niet over de prijs van 2800E te hebben.

Maar het punt is dat ze er wel zijn, maar die monoblocks bij echt koud weer ook echt terug moeten en op het bijschakelen van een cop1 verwarmingselement en dat schiet ook niet echt op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:32
pman63 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 23:51:
(En let ook op dat je er een koopt die niet meer energie opneemt dan afgeeft daar zit nog wel eens wat verschil in)
Dat lijkt me toch erg stug. Iets met wet van behoud van energie. Elk infraroodpaneel (of ventilatorkacheltje) heeft een rendement van precies 100%. Dat kan fysiek gewoon niet anders.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12:41
Dit weekend ga ik het 'droge' deel in onze badkamer stucen. Deels steensmuur en een deels (plafond) gipsvezelplaat / Fermacell. Nu gebruik ik bijna altijd MP75 voor niet te dik stuckwerk (6mm tot 1 cm in dit geval). Ik twijfelde of ik dit keer MP75 Diamant wil ga gebruiken i.p.v. de reguliere versie van vanwege de naar verluidt veel sterkere eigenschappen. Ik meen dat het dan wel aangeraden wordt om dan een dikte te smeren vanaf 1cm en het beste op een steensmuur te zetten.

Om te checken of ik de Diamant ook kan gebruiken op de gipsvezelplaten heb ik even contact opgenomen met Knauf en ik krijg onderstaand antwoord terug. Weet iemand of dit een antwoord is vanuit een 'garantietechnische hoek' of kan het inderdaad niet? De naden heb ik trouwens al gevuld met wapeningsband + Uniflot.

Ik zal de platen voor het stucen nog even voorstrijken. Ik ga hier denk ik Flevopol voor gebruiken, die ik nog heb staan.

Ik heb vaker MP75 gebruikt op gipsgebonden (stucplaten), dus waarom zou het dan niet kunnen op een gipsvezelplaat? (wat ook bestaat uit gips met dan nog (papier)vezels.)
Goedemorgen,

De gipsvezelplaat kan met geen van de Knauf gipsgebondenpleisters. Een optie is Fill & Finish Light, meer hierover in de bijlage. Let op dat de ondergrond wel eerst conform de applicatie is opgebouwd.

Mocht u aansluitend nog vragen hebben dan hoor ik deze graag.

[ Voor 4% gewijzigd door webber87 op 14-06-2023 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
Andrehj schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 08:39:
[...]

Dat lijkt me toch erg stug. Iets met wet van behoud van energie. Elk infraroodpaneel (of ventilatorkacheltje) heeft een rendement van precies 100%. Dat kan fysiek gewoon niet anders.
Helaas wordt dus niet in alle gevallen alle energie in warmte omgezet. De goede scoren 93% of beter.
Misschien had ik dat iets beter kunnen verwoorden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
pman63 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 09:58:
Helaas wordt dus niet in alle gevallen alle energie in warmte omgezet. De goede scoren 93% of beter.
Geen idee hoe je bij die 93% komt, maar dat kan natuurkundig helemaal niet. Alle energie van zo'n kachel wordt altijd voor 100% in warmte omgezet. Zelfs het (minieme) deel wat een straalkachel aan geluid maakt. Want dat geluid wordt uiteindelijk ook door de dempende objecten in de kamer opgevangen en daar alsnog in warmte omgezet.

Hooguit zou voor een infraroodpaneel kunnen gelden dat niet alle energie uitgestraald wordt naar beneden. Maar de rest wordt dan intern in het paneel alsnog in warmte omgezet.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
_ferry_ schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 20:00:
[...]

Geen verwarming kan best schelen ja.
Wel zorgen dat je een lekvrij dak hebt, als het lekt kan het vocht niet weg en zie je het ook niet.
Klopt, maar als ik het 'officieel' zou doen met bijv glaswol en dan dampremmende folie --> gips zou het ook heel lang duren voordat ik eventueel een lek zou zien.

Het gaan me vooral erom dat de kou/warmte wat gebroken wordt.
Op dit moment is het na 1 koude nacht al meteen behoorlijk koud in de garage.
Als ik dit voor goed 150euro flink gedempt krijg is me dat wel waard.

Ik zou zelf zeggen dat het dan het beste is de platen helemaal boventegen te doen ipv een spouw. In die luchtlaag zit namelijk sowieso vocht wat in de winter kan condenseren (of tijdens koude nachten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Andrehj schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 10:53:
[...]

Geen idee hoe je bij die 93% komt, maar dat kan natuurkundig helemaal niet. [...] Hooguit zou voor een infraroodpaneel kunnen gelden dat niet alle energie uitgestraald wordt naar beneden. Maar de rest wordt dan intern in het paneel alsnog in warmte omgezet.
Dan ga je ervan uit dat die energie de kamer niet verlaat. Geluidsgolven kunnen ramen laten trillen, die de lucht buiten weer laat trillen en dan is de energie ook weg. Idem voor licht. En er zijn best wat straalkachels en infraroodpanelen die zichtbaar licht uitstralen.
Dus de efficiëntie is leuk uit natuurkundig principe, maar het gaat hier om efficiëntie qua bruikbare warmte en dan mag je IMO eigenlijk alleen maar meten met de direct in warmte omgezette energie in de nabijheid van de bron, want er is nul garantie over waar de andere energie heen gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Caelorum schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 12:28:
[...]

Dan ga je ervan uit dat die energie de kamer niet verlaat. Geluidsgolven kunnen ramen laten trillen, die de lucht buiten weer laat trillen en dan is de energie ook weg. Idem voor licht. En er zijn best wat straalkachels en infraroodpanelen die zichtbaar licht uitstralen.
Dus de efficiëntie is leuk uit natuurkundig principe, maar het gaat hier om efficiëntie qua bruikbare warmte en dan mag je IMO eigenlijk alleen maar meten met de direct in warmte omgezette energie in de nabijheid van de bron, want er is nul garantie over waar de andere energie heen gaat.
Zelfs een gloeilamp zet 95% van de energie om in warmte, en maar 5% in zichtbaar licht.
Ik mag toch hopen dat een product specifiek ontworpen voor warmte het iets beter kan dan een product dat origineel ontworpen is om zo veel mogelijk zichtbaar licht te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
dragonhaertt schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 12:43:
[...]
Zelfs een gloeilamp zet 95% van de energie om in warmte, en maar 5% in zichtbaar licht.
Ik mag toch hopen dat een product specifiek ontworpen voor warmte het iets beter kan dan een product dat origineel ontworpen is om zo veel mogelijk zichtbaar licht te maken.
Ik verwacht dat de meeste wel een 99.9%+ efficiëntie hebben inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Caelorum schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 12:28:
Yeah right. Het ging over een straalkachel of infraroodpaneel, weet je nog? Hoeveel milliwatt aan geluid of licht zouden die produceren en welk minuscuul deel daarvan zou de kamer verlaten? Dat is praktisch gezien helemaal niets, en zeker niet meetbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

ik zoek advies voor echt hout meubels die (gratis) af te halen zijn in regio rotjeknor (tafels) en zelfs plintschaven (denk dat ze zo heten)

omdat hier veel houtbewerkers zitten die wellicht in andere fora ook aanwezig zijn, zonde om bij grofvuil te zetten in ieder geval.

bij mijn weten is hier niet echt een ander topic, en in V&A zetten lijkt me zinloos van de tijd liever op een daarvoor bestemd forum wat actief bezocht word , je mag me ook even DM'en

edit:
en omdat het een 1 dags vlieg dingus word .. (de 21ste ligt het bij grof vuil zeg maar) wil ik ook niet heel internet spammen .. Marktplaats heb je veel no-show's en ik ga niet in een leeg huis bivakeren..iemand die er raad mee weet en er gelukkig mee is lijkt mij beter dan geld vragen.

[ Voor 24% gewijzigd door vso op 14-06-2023 16:19 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Geneuzel
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:05
vso schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 16:16:
ik zoek advies voor echt hout meubels die (gratis) af te halen zijn in regio rotjeknor (tafels) en zelfs plintschaven (denk dat ze zo heten)

omdat hier veel houtbewerkers zitten die wellicht in andere fora ook aanwezig zijn, zonde om bij grofvuil te zetten in ieder geval.

bij mijn weten is hier niet echt een ander topic, en in V&A zetten lijkt me zinloos van de tijd liever op een daarvoor bestemd forum wat actief bezocht word , je mag me ook even DM'en

edit:
en omdat het een 1 dags vlieg dingus word .. (de 21ste ligt het bij grof vuil zeg maar) wil ik ook niet heel internet spammen .. Marktplaats heb je veel no-show's en ik ga niet in een leeg huis bivakeren..iemand die er raad mee weet en er gelukkig mee is lijkt mij beter dan geld vragen.
Hier zitten de houtverslaafden...

https://www.woodworking.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Dit is inderdaad de beste locatie.
'V&A' van woodworking is hier te vinden: https://www.woodworking.n...p-gevraagd-aangeboden.36/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

dank, @dragonhaertt & @Geneuzel ik heb me geregisteerd en zal daar dan plaatsen

done

[ Voor 73% gewijzigd door vso op 14-06-2023 17:15 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Perseus
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:27
Perseus schreef op woensdag 21 december 2022 @ 10:02:
Hey all, vraagje;

Voor onze nieuwbouwwoning hebben wij een keuken uitgezocht met een kastenwand. De keukenleverancier heeft hier een ombouw om getekend, maar gaf aan dat zij alleen de keuken plaatsen en wij zelf de ombouw moeten (laten) realiseren. Onze aannemer, die ook het stucwerk doet, zegt de ombouw graag te willen plaatsen voordat de keuken er is, zodat ze dit strak kunnen afwerken i.v.m stucwerk en de kastenwand daar dan in kunnen plaatsen. Toen ik om exacte afmetingen vroeg aan de keukenleverancier gaven zij echter aan dat de ombouw altijd ná het plaatsen van de meubelen te doen omdat er altijd sprake is van kleine marges, haaksheid etc.

Ik weet niet goed wat de beste methode en gebruikelijk is voordat ik terug ga naar mijn aannemer. Wat zouden jullie doen?
Om ook eens wat toe te voegen in dit topic: Enige tijd terug vroeg ik jullie advies m.b.t. een ombouw voor de keuken, maak je die vooraf of achteraf? Uiteindelijk na alle adviezen ervoor gekozen om het zelf vooraf te maken en hiervoor ook een kruislijnlaser aangeschaft. Na alles 100x doormeten en pas maken is het aardig goed gelukt al zeg ik het zelf. De stucadoor heeft het vervolgens netjes afgesmeerd en de door mij aangegeven marges aangehouden. Keuken komt volgende week, hopen dat het past :+ .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DkVMkdPBY1jhFFzckPlo055H0AQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rZSeffYlzjBAey3LrBwhtOyH.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TD4ld9r-MqWkBZqjJa2-JS_QseQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WmCDBhb6Aj6X7dGFeyeiwC8j.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4jilNRDIpPKFlScUgIavpnOH-LA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hP3AtyKmtfgZWOx8n3cOGwDm.jpg?f=user_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:23
Soms zijn het de kleine klusjes die het langst duren om te sjeffen.

Vooral dat soort kortere stukjes Henco netjes op maat maken en kalibreren.. ook lekker met deze warmte liggend op de vloer gasfitten in de ruimte onder de vloer :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U66iTIsrbKQY15qU2uAVYA1yETk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JBwboWGpycuYz5zyrBVjTHCN.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jRL8mHh9c2OA_c7BgFBYCVZhVWg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AZrmbj7C2qC3ZsMJKFhZZo0Z.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RM-y_9yGSiKB8wQLrzvnU2buxg8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yyskvhutYLqf5qXJOSSXWaYb.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5e4akwRSlwerzkaAcXNa5S4fqpI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XFqmYjMBx8AHDTw7JxjMjGC6.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UNQtrZpPT2trqYwr2u8sMG3HDPo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JIVehO5OLMXYee4G6cqo0HY5.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eln_W6LcVJN5CbY5P2YzOw0q_J0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5iHm5KBlynbgoVKApAhaP4pG.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YZNTBPjuyr8kaST85JHR53ligaE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5zGadLxv0qmsnMzZQmWfapeK.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 44% gewijzigd door 1nsane op 14-06-2023 21:17 ]

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Andrehj schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 14:58:
[...]
Yeah right. Het ging over een straalkachel of infraroodpaneel, weet je nog? Hoeveel milliwatt aan geluid of licht zouden die produceren en welk minuscuul deel daarvan zou de kamer verlaten? Dat is praktisch gezien helemaal niets, en zeker niet meetbaar.
Ik heb een terrasheater die rood gloeit als die aanstaat. Ook genoeg elektrische kacheltjes gezien die dat doen. De goedkopere infraroodpaneel idem en als je die dan half op het raam zet verwarm je mooi de tegeltjes buiten ook even mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
Caelorum schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 17:29:
[...]

Ik heb een terrasheater die rood gloeit als die aanstaat. Ook genoeg elektrische kacheltjes gezien die dat doen. De goedkopere infraroodpaneel idem en als je die dan half op het raam zet verwarm je mooi de tegeltjes buiten ook even mee.
Het is weer extreem tweakers-achtig betweterig doen op een uit de context getrokken reactie. Je moet niet altijd alles letterlijk nemen hier. ;) mensen gaan op een forum niet een paper schrijven om alle mitsen en maren te benoemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17:22
Perseus schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 16:56:
[...]

Om ook eens wat toe te voegen in dit topic: Enige tijd terug vroeg ik jullie advies m.b.t. een ombouw voor de keuken, maak je die vooraf of achteraf? Uiteindelijk na alle adviezen ervoor gekozen om het zelf vooraf te maken en hiervoor ook een kruislijnlaser aangeschaft. Na alles 100x doormeten en pas maken is het aardig goed gelukt al zeg ik het zelf. De stucadoor heeft het vervolgens netjes afgesmeerd en de door mij aangegeven marges aangehouden. Keuken komt volgende week, hopen dat het past :+ .

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als check: Komt er toevallig een koelkast in die wand? Indien ja, heb je gedacht aan luchtcirculatie? Meestal vergt een inbouwkoelkast een plintrooster en een bovenrooster zodat de warmte achter de koelkast weg kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
B-lex schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 20:30:
[...]

Als check: Komt er toevallig een koelkast in die wand? Indien ja, heb je gedacht aan luchtcirculatie? Meestal vergt een inbouwkoelkast een plintrooster en een bovenrooster zodat de warmte achter de koelkast weg kan.
Goed punt. Ik zie dat erachter de gang zit? Je zou evt ook daar een rooster kunnen maken. Dan breek je niet met het design in de keuken.

Let wel dat bij defect je garantie vervalt. Dit was mij ook duidelijk medegedeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierw
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19-09 11:18
Ik ben van plan om de router te verplaatsen naar het midden van ons huis. Het komt dan op een kamer te hangen waar het wat meer in het zicht is. Op pinterest zag ik een soort van ombouw kastje voor een router.

Heeft iemand zoiets al thuis hangen? Zo ja hoe gaat dat met de warmte van de apparaten?
In mijn geval gaat het om een TP-Link Archer C7 en een raspberry pi 4.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZoAS1ZxyUZ6Mzt5Y91fc7Ea6RZs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xCdDwXLcEDGU1ymBb4KPyRgO.png?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Zeker met die antenneuitsparingen zou ik voorzichtig zijn, koop je een andere router... Dan mag je ook een nieuw kastje maken.

Persoonlijk zou ik er dan eerder een willekeurig ubiquiti ap in zetten ;)

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:07
Boudewijn schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 08:25:
Zeker met die antenneuitsparingen zou ik voorzichtig zijn, koop je een andere router... Dan mag je ook een nieuw kastje maken.

Eens. Ik heb een Unifi Inwall HD in een kastje onder de tv hangen (zonder deurtje weliswaar) maar die werk prima zo. En als je het niet weet zou je niet weten dat het er hangt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pierw
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19-09 11:18
Boudewijn schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 08:25:

Mwah, dat valt wel mee denk ik. Ik zou dan een sleuf bovenin maken zoals bij een brievenbus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-09 16:12
1nsane schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 17:07:
Soms zijn het de kleine klusjes die het langst duren om te sjeffen.

Vooral dat soort kortere stukjes Henco netjes op maat maken en kalibreren.. ook lekker met deze warmte liggend op de vloer gasfitten in de ruimte onder de vloer :+

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Weet niet of je er bekend mee bent en of het op je locatie van toepassing is maar gangbaar is het om met mantelbuizen te werken om gasleidingen:

Voorbeeld met verwijzen naar de voorwaarden die er voor gelden:
https://www.kiwa.com/nl/n...leidingen-en-installatie/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
webber87 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 09:30:
Dit weekend ga ik het 'droge' deel in onze badkamer stucen. Deels steensmuur en een deels (plafond) gipsvezelplaat / Fermacell. Nu gebruik ik bijna altijd MP75 voor niet te dik stuckwerk (6mm tot 1 cm in dit geval). Ik twijfelde of ik dit keer MP75 Diamant wil ga gebruiken i.p.v. de reguliere versie van vanwege de naar verluidt veel sterkere eigenschappen. Ik meen dat het dan wel aangeraden wordt om dan een dikte te smeren vanaf 1cm en het beste op een steensmuur te zetten.

Om te checken of ik de Diamant ook kan gebruiken op de gipsvezelplaten heb ik even contact opgenomen met Knauf en ik krijg onderstaand antwoord terug. Weet iemand of dit een antwoord is vanuit een 'garantietechnische hoek' of kan het inderdaad niet? De naden heb ik trouwens al gevuld met wapeningsband + Uniflot.

Ik zal de platen voor het stucen nog even voorstrijken. Ik ga hier denk ik Flevopol voor gebruiken, die ik nog heb staan.

Ik heb vaker MP75 gebruikt op gipsgebonden (stucplaten), dus waarom zou het dan niet kunnen op een gipsvezelplaat? (wat ook bestaat uit gips met dan nog (papier)vezels.)

[...]
Mijn vraag raakte ondergesneeuwd in een discussie over energie en infraroodpanelen. Daarom een onbeschaamd kickje O+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TGEN
  • Laatst online: 10-09 21:36

TGEN

Hmmmx_

webber87 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 13:02:
[...]

Mijn vraag raakte ondergesneeuwd in een discussie over energie en infraroodpanelen. Daarom een onbeschaamd kickje O+
Ik heb zelf niet op gipsvezelplaat gestuct, maar ik kan me voorstellen dat het oppervlak te 'glad' is. In dat geval zou ik een voorstrijk gebruiken met van die (zand?) korrels erin, vaak in roze kleur (stuc grund etc). Voor fermacell zegt men wel dat dit zuigend is, en dat je daar dus gele voorstrijk moet gebruiken (zoals Knauf Stuc-Primer).

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zaphara
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Vanuit Fermacell zelf:

"Met stucen wordt bedoelt dat een oppervlakte (wand of plafond) schilderklaar gemaakt wordt. De gipsvezelplaten van Fermacell zijn erg goed schilderklaar te maken. Doordat de gipsvezelplaten in de fabriek ultra vlak geschuurd zijn, is vaak al voldoende om met weinig materiaal de wanden schilderklaar te maken. Deze handeling wordt filmen genoemd. Het filmen van wanden houdt in dat de gipsvezelplaten van Fermacell voorzien worden van een hele dunne pleisterlaag (0,5-1mm). Fermacell heeft hiervoor een geschikt product: fermacell Kant-en-klaar finish. Het bedrijf Vistapaint B.V. uit Nootdorp heeft tevens producten die met Airless spuitsystemen aan te brengen zijn.
Indien de wens is om ander pleistersysteem toe te passen, kan eventueel een dunpleister systeem toegepast worden. Hiermee mag een maximale laagdikte van 3-4 mm worden aangebracht direct op fermacell Gipsvezelplaten.
Dikkere stucsystemen zijn niet mogelijk. Dat komt door de natuurlijke eigenschap van gips, dat vocht aantrekt. Zodra gips in aanraking komt met vocht, gaat gips uitzetten. Bij een te hoog vochtaanbod heeft gips een te hoge uitzetting waardoor de stuclaag (bij terugdroging en -krimping) gaat scheuren."

Zou Knauf Stuc-primer gebruiken (geel), wellicht een beetje verdunnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
TGEN schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 13:09:
[...]

Ik heb zelf niet op gipsvezelplaat gestuct, maar ik kan me voorstellen dat het oppervlak te 'glad' is. In dat geval zou ik een voorstrijk gebruiken met van die (zand?) korrels erin, vaak in roze kleur (stuc grund etc). Voor fermacell zegt men wel dat dit zuigend is, en dat je daar dus gele voorstrijk moet gebruiken (zoals Knauf Stuc-Primer).
Dank! Het is wel vrij glad, maar voor volgens mij net zo glad als een stucplaat. Ik ga de platen sowieso nog insmeren met Flevopol (voor de zuiging). Ik zou voor de zekerheid er ook wat zand doorheen kunnen doen zodat je volgens mij in feite Betonkontakt krijgt. Ik lees online dat je daarvoor 'grof zand' kunt gebruiken. Weet iemand misschien welk soort grofzand? Brekerzand? Voegzand?

Zou de platen ook even met een staalborstel kunnen borstelen voor wat meer hechting. Of zou ik gewoon een betonkontakt halen. Maar aangezien de platen ook wel wat zuigen door het gips, maar ook enigzins glad zijn, moet ik volgens mij een combinatie hebben van zuiging + hecting. En Betonkontakt is meen ik alleen voor hechting, en niet voor zuiging.l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
Zaphara schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 13:28:
Vanuit Fermacell zelf:

"Met stucen wordt bedoelt dat een oppervlakte (wand of plafond) schilderklaar gemaakt wordt. De gipsvezelplaten van Fermacell zijn erg goed schilderklaar te maken. Doordat de gipsvezelplaten in de fabriek ultra vlak geschuurd zijn, is vaak al voldoende om met weinig materiaal de wanden schilderklaar te maken. Deze handeling wordt filmen genoemd. Het filmen van wanden houdt in dat de gipsvezelplaten van Fermacell voorzien worden van een hele dunne pleisterlaag (0,5-1mm). Fermacell heeft hiervoor een geschikt product: fermacell Kant-en-klaar finish. Het bedrijf Vistapaint B.V. uit Nootdorp heeft tevens producten die met Airless spuitsystemen aan te brengen zijn.
Indien de wens is om ander pleistersysteem toe te passen, kan eventueel een dunpleister systeem toegepast worden. Hiermee mag een maximale laagdikte van 3-4 mm worden aangebracht direct op fermacell Gipsvezelplaten.
Dikkere stucsystemen zijn niet mogelijk. Dat komt door de natuurlijke eigenschap van gips, dat vocht aantrekt. Zodra gips in aanraking komt met vocht, gaat gips uitzetten. Bij een te hoog vochtaanbod heeft gips een te hoge uitzetting waardoor de stuclaag (bij terugdroging en -krimping) gaat scheuren."

Zou Knauf Stuc-primer gebruiken (geel), wellicht een beetje verdunnen
Dank! Ik had ook even bij Fermacell kunnen kijken. Het valt mij wel op dat iedere fabrikant zijn eigen producten voorschrijft. Wat ook wel logisch is misschien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinC
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 22:41
Ik ben me aan het oriënteren op het bouwen van een werkplaats m.b.v. sandwichpanelen.
Nu ben ik in het kader van kosten en mileu ook aan het kijken naar de aanschaf van een gebruikte staalconstructie. Nu zie ik ook vaak constructies voorbij komen van de tuinderskassen.

En ik vraag me dus af of die sterk genoeg zijn voor de sandwichpanelen, en dan ook icm 10 - 15 zonnepanelen op 1 dakvlak.

Afmetingen van de loods zal ongeveer 8x12 worden met een goothoogte van 3,5 - 4 meter, afhankelijk van de beschikbaarheid van gebruikte constructies.

Concrete vraag is dus, is een tuinderskas constructie (Traliespant) sterk genoeg voor de plannen die ik in gedachten heb?

48x 315WP (oost-west orientatie), 9kw Pana Bi-bloc, All-electric

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kromme_plank
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 19-09 05:58
EdwinC schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 15:21:
Ik ben me aan het oriënteren op het bouwen van een werkplaats m.b.v. sandwichpanelen.
Nu ben ik in het kader van kosten en mileu ook aan het kijken naar de aanschaf van een gebruikte staalconstructie. Nu zie ik ook vaak constructies voorbij komen van de tuinderskassen.

En ik vraag me dus af of die sterk genoeg zijn voor de sandwichpanelen, en dan ook icm 10 - 15 zonnepanelen op 1 dakvlak.

Afmetingen van de loods zal ongeveer 8x12 worden met een goothoogte van 3,5 - 4 meter, afhankelijk van de beschikbaarheid van gebruikte constructies.

Concrete vraag is dus, is een tuinderskas constructie (Traliespant) sterk genoeg voor de plannen die ik in gedachten heb?
Toevallig ben ik werkzaam als ingenieur in de glastuinbouw sector en gespecialiseerd in kasconstructies en klimaatbehandelingssystemen.

Een kasconstructie wordt uitgerekend op diverse factoren, enkele voorbeelden:
* Normering (Europese kassenbouwnorm / EN 13031-1)
* Gebouwhoogte
* Windsnelheid
* Sneeuwlast
* Soort kasomhulling (glas/sandwich)
* Temperatuur onder dek
* Afsmeltfactor
* Installatielast

Zeker bij het gebruik van (geïsoleerde) sandwichplaten is het nodig om de constructie, net zoals de goten, zwaarder uit te voeren vanwege het feit dat sneeuw wat op het dek ligt niet of nauwelijks wordt afgesmolten.

Ook zonnepanelen zullen als extra installatielast in de berekeningen moeten worden opgenomen.

Een tweedehands kasconstructie kopen zonder deze door te rekenen op de gewenste situatie is dus een enorme gok. Tevens zal je bij een vergunningsaanvraag voor de bouw van je schuur de constructieberekeningen moeten overhandigen aan de gemeente. Ontbreekt deze dan wordt het een moeilijk verhaal.

Maar het kan dus zeker! Mits je constructie hiervoor berekend is :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OUEaqsbAuh5kH2Xa1OxKw5z3dWs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0B8SaRDs0apntNR2DvgExBhB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinC
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 22:41
Thanks, hier kan ik iets mee, niet zomaar doen dus.....

Een constructie van IPE160 lijkt mij in deze veiliger.
Kromme_plank schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 15:51:
[...]

Toevallig ben ik werkzaam als ingenieur in de glastuinbouw sector en gespecialiseerd in kasconstructies en klimaatbehandelingssystemen.

Een kasconstructie wordt uitgerekend op diverse factoren, enkele voorbeelden:
* Normering (Europese kassenbouwnorm / EN 13031-1)
* Gebouwhoogte
* Windsnelheid
* Sneeuwlast
* Soort kasomhulling (glas/sandwich)
* Temperatuur onder dek
* Afsmeltfactor
* Installatielast

Zeker bij het gebruik van (geïsoleerde) sandwichplaten is het nodig om de constructie, net zoals de goten, zwaarder uit te voeren vanwege het feit dat sneeuw wat op het dek ligt niet of nauwelijks wordt afgesmolten.

Ook zonnepanelen zullen als extra installatielast in de berekeningen moeten worden opgenomen.

Een tweedehands kasconstructie kopen zonder deze door te rekenen op de gewenste situatie is dus een enorme gok. Tevens zal je bij een vergunningsaanvraag voor de bouw van je schuur de constructieberekeningen moeten overhandigen aan de gemeente. Ontbreekt deze dan wordt het een moeilijk verhaal.

Maar het kan dus zeker! Mits je constructie hiervoor berekend is :)
[Afbeelding]

48x 315WP (oost-west orientatie), 9kw Pana Bi-bloc, All-electric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thejoker80
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

kort vraagje: ik wil een bedrade nest protect ophangen naast een lamp. Er zit nog geen electra maar voordat ik een gat boor of uberhaupt aan de slag ga. Kan ik de draden die bij een lamp uitkomen makkelijk splitsen ten behoeve van de Nest protect? Of zit deze dan op de hotelschakeling van die lamp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaphara
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
webber87 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 14:48:
[...]

Dank! Ik had ook even bij Fermacell kunnen kijken. Het valt mij wel op dat iedere fabrikant zijn eigen producten voorschrijft. Wat ook wel logisch is misschien.
Ik heb zelf bij het renoveren van ons huis gipsvezelplafonds geplaatst, die heb ik afgewerkt met een flinterdun laagje kant en klare stucpasta, met een fijne korrel nageschuurd. Ging prima, plafonds zijn jaren na dato nog steeds superstrak zonder naden, scheurtjes of golven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14-09 21:34
Ronald.42 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 18:11:
[...]
De onderkant zal na verloop van jaren vast een ander aanblik krijgen.
Je kunt het wel behandelen met van alle hande goedjes maar dan moet je dat bijhouden.
Ik heb er nu voor gekozen om er niks aan te doen.
En dan zien we wel wat het wordt.
Ik heb dat hout 4 jaar geleden ook gebruikt om een poort met 2 deuren te maken van 3 meter breed, om de airco goot achter de poort "tijdelijk" te beschermen tegen een opengaande deur had ik van wat rest stukjes even snel een stootblok gemaakt wat ik niet behandeld heb en zo op de tegels gezet.
Het werkt te goed, dus nog niet voor iets permanenters vervangen, maar het hout vergrijst vrij snel en ziet er na 4 jaar onbehandeld buiten zijn dus uit als hieronder.

Ik heb de poort gemaakt met 2 stalen frames voor poort deuren van 1.40 meter breed als basis, en op 1 heb ik een stalen hoeklijn met slotgat uitsparingen gepopnageld. Ik heb de planken van te voren op mijn gemakje binnen aan beide kanten geschilderd voordat ik ze op de frames heb gemonteerd.

Alleen de cilinder van het slot verraad aan de buitenkant dat er iets open kan en het geen vaste houten wand is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_pQ7yyh7RVj9O3gmqj9va4XC7QM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7Etj519UxWqRinP0BhSODfJx.jpg?f=user_large

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• einz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:22
Voorzetwand heb ik bijna gereed. Gedeelte zit om een kozijn dus die moet ik aftimmeren. Welk materiaal adviseren jullie? Zat zelf te denken aan hardhout multiplex maar ik zag net de prijzen en schrik wel ff XD zou mdf bv daar ook voor volstaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geneuzel
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:05
einz schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 18:11:
Voorzetwand heb ik bijna gereed. Gedeelte zit om een kozijn dus die moet ik aftimmeren. Welk materiaal adviseren jullie? Zat zelf te denken aan hardhout multiplex maar ik zag net de prijzen en schrik wel ff XD zou mdf bv daar ook voor volstaan?
MDF v313, nog steeds niet goedkoop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Birkin
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:23
thejoker80 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 16:21:
kort vraagje: ik wil een bedrade nest protect ophangen naast een lamp. Er zit nog geen electra maar voordat ik een gat boor of uberhaupt aan de slag ga. Kan ik de draden die bij een lamp uitkomen makkelijk splitsen ten behoeve van de Nest protect? Of zit deze dan op de hotelschakeling van die lamp?
Dat ligt er aan. Meestal zit bij een lamp alleen de (zwarte) schakeldraad, maar als je ook een (bruine) draad met constante stroom bij de lamp hebt zitten (vaak zit die alleen bij het schakelpunt) dan kun je die gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18-09 21:04
Birkin schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 07:39:
[...]

Dat ligt er aan. Meestal zit bij een lamp alleen de (zwarte) schakeldraad, maar als je ook een (bruine) draad met constante stroom bij de lamp hebt zitten (vaak zit die alleen bij het schakelpunt) dan kun je die gebruiken.
Is dat in Nederland overal zo?
Want ik heb geen zwarte draad gebruikt hier in Duitsland. Gewoon 3 kabels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
theduke1989 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 08:23:
Conventie is volgens mij om de schakeldraad zwart te maken, ook buiten NL. En als je het licht met een schakelaar bedient, zal het draadje bij de lamp effectief een schakeldraad zijn, niet de normale fase draad.

@thejoker80 Voor die nest protect zul je dan dus vanuit de schakelaar knop de fase draad mee moeten trekken, je gebruikt dan de fase draad voor het nest protect ding en de schakeldraad voor de lamp. Tenzij je de nest protect samen met het licht wilt schakelen, natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Perseus
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:27
t14wo schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 21:24:
[...]

Goed punt. Ik zie dat erachter de gang zit? Je zou evt ook daar een rooster kunnen maken. Dan breek je niet met het design in de keuken.

Let wel dat bij defect je garantie vervalt. Dit was mij ook duidelijk medegedeeld.
B-lex schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 20:30:
[...]

Er komt een koelkast en vriezer in en ja hier heb ik over nagedacht en ook bij meerdere zaken nagevraagd. Naast een kleine marge aan de zijkanten heb ik aan bovenkant over de gehele lengte ongeveer 20mm speling tussen de kasten en ombouw voor ventilatie. Eventueel kan ik later nog een doorvoerrooster bovenin plaatsen als ik merk dat het toch te warm wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
theduke1989 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 08:23:
[...]

Dat is inderdaad hoe je een lichtpunt bedraadt. De zwarte (schakeldraad) draad wordt gebruikt tussen schakelaar en lamp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
Perseus schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 08:38:
[...]

[...]

Er komt een koelkast en vriezer in en ja hier heb ik over nagedacht en ook bij meerdere zaken nagevraagd. Naast een kleine marge aan de zijkanten heb ik aan bovenkant over de gehele lengte ongeveer 20mm speling tussen de kasten en ombouw voor ventilatie. Eventueel kan ik later nog een doorvoerrooster bovenin plaatsen als ik merk dat het toch te warm wordt.
Hoe ga je er ooit achter komen na installatie dat de boel eigenlijk te warm wordt? ;)
Maar on a positive note: ik heb precies deselfde opstelling. Ik heb rondom ong 1cm ruimte tussen kast en ombouw. Ik merk niet dat koelkast en vriezer onnodig vaak aanslaan. Ook geen ijsafzetting bijvoorbeeld. Ook niet als combi en oven beiden volle bak op pizzastand staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:49
t14wo schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 08:41:
[...]

Hoe ga je er ooit achter komen na installatie dat de boel eigenlijk te warm wordt? ;)
Als je nog een spleet ergens hebt kun je met een IR-thermometer de temperatuur achterin meten.

Overigens vermoed ik dat het nog wel eens mee kan vallen met hoeveel warmte afgevoerd moet worden. Hedendaagse koelkasten zijn immers veel zuiniger dan voorheen en het energieverbruik relateert aan de warmteontwikkeling. De ventilatienormen van 30 jaar geleden kunnen dus wel eens wat marge bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• om-air
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 30-06-2023
Beste lezers. In verband met ruimtegebrek tussen mijn bank en de trappenkast ben ik op zoek naar een soort van effen rolgordijn/roldeur/hordeur die dan horizontaal als deur voor de trappenkast zou moeten dienen. Heeft iemand enig idee waar/hoe ik iets dergelijks zou kunnen vinden? Bij voorbaat dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
Hoe lang gebruiken jullie een geopende zak gips gebonden stuc nog? Ik heb nog driekwart zak MP75 in de schuur liggen. Deze heb ik wel weer netjes dichtgemaakt met een stukje Duck tape, in de schuur, welke wel is geïsoleerd maar niet verwarmd. De zak is ongeveer een jaar oud en is gekocht bij de Hornbach destijds.

Knauff schrijft een houdbaarheid voor van 8 maanden (of ze zeggen dat het 8 maanden gegarandeerd).

Kortom, zouden jullie de zak nog gebruiken of voor de zekerheid toch maar een nieuwe halen? Het is ook maar een tientje, maar weggooien is ook zo'n zonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thejoker80
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

henkie196 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 08:34:
[...]

Conventie is volgens mij om de schakeldraad zwart te maken, ook buiten NL. En als je het licht met een schakelaar bedient, zal het draadje bij de lamp effectief een schakeldraad zijn, niet de normale fase draad.

@thejoker80 Voor die nest protect zul je dan dus vanuit de schakelaar knop de fase draad mee moeten trekken, je gebruikt dan de fase draad voor het nest protect ding en de schakeldraad voor de lamp. Tenzij je de nest protect samen met het licht wilt schakelen, natuurlijk.
dit klinkt logisch inderdaad, dank! extra vraagje. Overal hier in huis is van die geribbelde buis gebruikt, ik denk voorbedraad. Om er een 4e draad door te trekken moeten ze er alledrie eerste uit denk ik toch? Ik heb wel al een trekveer.

[ Voor 13% gewijzigd door thejoker80 op 16-06-2023 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
thejoker80 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 09:51:
[...]

dit klinkt logisch inderdaad, dank! extra vraagje. Overal hier in huis is van die geribbelde buis gebruikt, ik denk voorbedraad. Om er een 4e draad door te trekken moeten ze er alledrie eerste uit denk ik toch? Ik heb wel al een trekveer.
Je moet misschien even checken hoeveel draden je in een buis mag 'stoppen'. Ik weet dat daar regels voor zijn, maar die weet ik even niet uit mijn hoofd. Verschilt per diameter geloof ik en misschien ook wel per soort (pvc vs flex).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:23
djluc schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 12:01:
[...]

Weet niet of je er bekend mee bent en of het op je locatie van toepassing is maar gangbaar is het om met mantelbuizen te werken om gasleidingen:

Voorbeeld met verwijzen naar de voorwaarden die er voor gelden:
https://www.kiwa.com/nl/n...leidingen-en-installatie/
Klopt maar vooral waar de leiding echt vrij hangt, in de koof naar de meter bijvoorbeeld, zit er wel mantel omheen. Voor de rest zit het netjes in afstandsbeugels.

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Staat me bij dat @webber87 inderdaad gelijk heeft, maar weet de regels ook niet precies. Kan ook zijn dat die regels zijn om iets als XMvK kabels naast elkaar in dezelfde buis te leggen. Wellicht zou je de vraag in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2 nog eens kunnen stellen, daar hebben ze meer verstand van dit soort zaken.

Buiten dat, draden trekken door een flex buis (zo'n geribbelde buis, dus) valt over het algemeen niet mee, het advies is meestal om een gewone PVC buis te gebruiken als je er later nog iets bij zou willen trekken. Je kan in ieder geval proberen of er beweging in de huidige draden zit, dat zou je een idee moeten geven over of je ze er uberhaupt uit krijgt, en hoe moeilijk het gaat zijn om er iets doorheen te trekken. Hoe korter de buis hoe makkelijker het zal gaan, uiteraard, dus ik hoop dat je lichtknop een beetje in de buurt zit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thejoker80
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

henkie196 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 10:39:
[...]

Staat me bij dat @webber87 inderdaad gelijk heeft, maar weet de regels ook niet precies. Kan ook zijn dat die regels zijn om iets als XMvK kabels naast elkaar in dezelfde buis te leggen. Wellicht zou je de vraag in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2 nog eens kunnen stellen, daar hebben ze meer verstand van dit soort zaken.

Buiten dat, draden trekken door een flex buis (zo'n geribbelde buis, dus) valt over het algemeen niet mee, het advies is meestal om een gewone PVC buis te gebruiken als je er later nog iets bij zou willen trekken. Je kan in ieder geval proberen of er beweging in de huidige draden zit, dat zou je een idee moeten geven over of je ze er uberhaupt uit krijgt, en hoe moeilijk het gaat zijn om er iets doorheen te trekken. Hoe korter de buis hoe makkelijker het zal gaan, uiteraard, dus ik hoop dat je lichtknop een beetje in de buurt zit ;)
Ik heb onlangs 3 draden door een flexbuis getrokken (Zat coax in) dat ging erg makkelijk. Lichtpunt zit vlakbij dus geeft hoop :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

om-air schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 09:19:
Beste lezers. In verband met ruimtegebrek tussen mijn bank en de trappenkast ben ik op zoek naar een soort van effen rolgordijn/roldeur/hordeur die dan horizontaal als deur voor de trappenkast zou moeten dienen. Heeft iemand enig idee waar/hoe ik iets dergelijks zou kunnen vinden? Bij voorbaat dank!
Dan kom je denk ik uit op een vouwdeur.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:49
[...]

Alles eruit is op zich het netst. Maar in de situatie dat het misgaat ben je ook goed in de aap gelogeerd. Ik trek daarom bij kritische situaties liever een draad bij: soms met trekveer soms door 2 nieuwe aan 1 oude.

In nieuwe situaties met flexbuis trek ik soms meteen maar 4 draden voor als ik ooit nog iets anders wil.

De ene flexbuis is de andere ook niet in de praktijk. 19mm van 16mm, klassiek van low friction, losliggend vs netjes gebeugeld, recht vs scherpe bochten.

[ Voor 10% gewijzigd door Rukapul op 16-06-2023 11:27 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

webber87 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 09:32:
Hoe lang gebruiken jullie een geopende zak gips gebonden stuc nog? Ik heb nog driekwart zak MP75 in de schuur liggen. Deze heb ik wel weer netjes dichtgemaakt met een stukje Duck tape, in de schuur, welke wel is geïsoleerd maar niet verwarmd. De zak is ongeveer een jaar oud en is gekocht bij de Hornbach destijds.

Knauff schrijft een houdbaarheid voor van 8 maanden (of ze zeggen dat het 8 maanden gegarandeerd).

Kortom, zouden jullie de zak nog gebruiken of voor de zekerheid toch maar een nieuwe halen? Het is ook maar een tientje, maar weggooien is ook zo'n zonde.
Proberen. Als het goed mengt kun je het nog prima gebruiken. Als het niet goed opgeslagen is geweest heb je in mijn ervaring altijd problemen met mengen, dan blijft het korrelig.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter2
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 06-09 17:39
Ik heb deze tyleenslang voor ogen om de buitenkraan aan te sluiten. De slang loopt via de kruipruimte naar de buitengevel. Is deze hiervoor geschikt? Het betreft geen drinkwater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HowsMyApple
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:23
Aangezien de temperaturen nog wel even boven de 25graden blijven heb ik het verven van m'n buiten kozijnen nog even uitgesteld. Daarnaast ben ik komende week van huis.
Nu vroeg ik me af of ik al wel vast kan gaan ontvetten en schuren? Zou dus betekenen dat de 'kale' kozijnen een week lang het overgrote deel van de dag flink wat zon pakken. Kan dat kwaad of kan ik beter wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:56
Rukapul schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 08:52:
[...]
Overigens vermoed ik dat het nog wel eens mee kan vallen met hoeveel warmte afgevoerd moet worden. Hedendaagse koelkasten zijn immers veel zuiniger dan voorheen en het energieverbruik relateert aan de warmteontwikkeling. De ventilatienormen van 30 jaar geleden kunnen dus wel eens wat marge bieden.
Dat vind ik een bijzondere stelling.
De hoeveelheid warmte die moet worden afgevoerd zal ongeveer gelijk zijn aan die van 30 jaar geleden. Ok, misschien heeft de betere isolatie van een moderne koelkast wel wat invloed en wordt de compressor wat minder warm omdat ie minder energie gebruikt.
Maar tegenwoordig moet een koelkast vaak koelen tot 4 graden, terwijl vroeger 6-7 graden de norm was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:18
HowsMyApple schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 12:45:
Aangezien de temperaturen nog wel even boven de 25graden blijven heb ik het verven van m'n buiten kozijnen nog even uitgesteld. Daarnaast ben ik komende week van huis.
Nu vroeg ik me af of ik al wel vast kan gaan ontvetten en schuren? Zou dus betekenen dat de 'kale' kozijnen een week lang het overgrote deel van de dag flink wat zon pakken. Kan dat kwaad of kan ik beter wachten?
Parasol neerzetten? Ik ben ook met het schilderwerk bezig, ideaal juist dat het nu een paar dagen warm en droog is. Ik zorg wel dat ik niet in de volle zon aan het verven ben. Of gaat het om een bovenverdieping, dan is het een ander verhaal natuurlijk.

Kale kozijnen lijkt mij geen issue, als het maar niet gaat regenen ;)

[ Voor 9% gewijzigd door ThinkPad op 16-06-2023 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
gerritjan schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 13:13:
[...]

Dat vind ik een bijzondere stelling.
De hoeveelheid warmte die moet worden afgevoerd zal ongeveer gelijk zijn aan die van 30 jaar geleden. Ok, misschien heeft de betere isolatie van een moderne koelkast wel wat invloed en wordt de compressor wat minder warm omdat ie minder energie gebruikt.
Maar tegenwoordig moet een koelkast vaak koelen tot 4 graden, terwijl vroeger 6-7 graden de norm was.
Je kiest de temperatuur natuurlijk zelf. En van een koelkast wordt niet voor niets gezegd dat je na 10 jaar dat ding moet vervangen omdat het meerverbruik de aanschaf compenseert. Dus het energieverbruik zal zeker lager liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
t14wo schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 13:39:
[...]
Je kiest de temperatuur natuurlijk zelf. En van een koelkast wordt niet voor niets gezegd dat je na 10 jaar dat ding moet vervangen omdat het meerverbruik de aanschaf compenseert. Dus het energieverbruik zal zeker lager liggen.
Dat klopt, maar het ging niet over energieverbruik maar over af te voeren warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
gerritjan schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 14:03:
Dat klopt, maar het ging niet over energieverbruik maar over af te voeren warmte.
Ja, om een volume / massa af te koelen zal je nog steeds dezelfde hoeveelheid energie nodig hebben (buiten efficientie van de motor). Maar door betere isolatie zul je minder warmteverliezen hebben, dus hoeft de motor minder vaak aan. En dat maakt in de praktijk veel verschil, in mijn ervaring.

Isolatie in huizen is ook veel verbeterd in de laatste 30 jaar, waarom denk je dat soortgelijke energiebesparingen niet ook met een koelkast gerealiseerd kunnen worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
henkie196 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 15:06:
[...]

Ja, om een volume / massa af te koelen zal je nog steeds dezelfde hoeveelheid energie nodig hebben (buiten efficientie van de motor). Maar door betere isolatie zul je minder warmteverliezen hebben, dus hoeft de motor minder vaak aan. En dat maakt in de praktijk veel verschil, in mijn ervaring.

Isolatie in huizen is ook veel verbeterd in de laatste 30 jaar, waarom denk je dat soortgelijke energiebesparingen niet ook met een koelkast gerealiseerd kunnen worden?
Nogmaals, het ging niet over energieverbruik, maar over af te voeren warmte.
Lees anders het bericht waar ik op reageerde nog eens door.
Een koelkast van 30 jaar oud zal net zoveel warmte af te voeren hebben als een nieuwe bij gelijk volume.
Dat warmte afvoeren bij een nieuwe kast veel minder energie kost staat buiten kijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
FirePuma142 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 11:26:
[...]

Proberen. Als het goed mengt kun je het nog prima gebruiken. Als het niet goed opgeslagen is geweest heb je in mijn ervaring altijd problemen met mengen, dan blijft het korrelig.
Ah hier heb ik wat aan. Dank! Ik was bang dat je het mogelijk niet zou zien aan het mengsel, maar dat de hechting o.i.d. minder. Ik ga het proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
gerritjan schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 15:11:
[...]
Een koelkast van 30 jaar oud zal net zoveel warmte af te voeren hebben als een nieuwe bij gelijk volume.
Dat warmte afvoeren bij een nieuwe kast veel minder energie kost staat buiten kijf.
Als isolatie van de koelkast beter is zal er minder energie de koelkast in komen en is er dus ook minder af te voeren (even ervan uitgaande dat de koelkastdeur niet open wordt gedaan). Nog los van dat de motor/pomp minder vaak hoeft aan te slaan en dus ook minder energie verbruikt. Energie die óók achter de koelkast blijft hangen en moet ontsnappen naar de ruimte toe.

[ Voor 5% gewijzigd door Caelorum op 16-06-2023 15:48 ]

Pagina: 1 ... 309 ... 467 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/