[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 310 ... 467 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:39
gerritjan schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 15:11:
[...]

Nogmaals, het ging niet over energieverbruik, maar over af te voeren warmte.
Lees anders het bericht waar ik op reageerde nog eens door.
Een koelkast van 30 jaar oud zal net zoveel warmte af te voeren hebben als een nieuwe bij gelijk volume.
Dat warmte afvoeren bij een nieuwe kast veel minder energie kost staat buiten kijf.
Hebben we weer een typische-ik-lees-alles-veel-te-letterlijk tweaker?
Het gaat hier niet om wie er het meest letterlijk alles leest en vervolg betweterig op antwoord. Het gaat om praktische antwoorden en adviezen waar we iets mee kunnen. |:(

Nogmaals: een koelkast produceert warme omdat er een compressor aanstaat. Daarnaast moet deze compressor warmte kwijt die hij uit de koelkast haalt. Dus je hebt (grofweg) 4 variabelen:

1. efficiency van de compressor
2. temperatuur in de koelkast
3. temperatuur buiten de koelkast
4. Isolatie van de koelkast

Ten opzichte van vroeger zijn 1 en 2 gewijzigd. 1 is veel beter geworden. en de benodigde temperatuur is lager geworden. Maar door 4, de isolatie, is dat weer geminimaliseerd verwacht ik.

Oftewel, een koelkast verbruikt minder energie. Dat is ook gewoon aantoonbaar zo. Minder energie = minder warmte = geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09:11
t14wo schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 16:05:
[...]

Hebben we weer een typische-ik-lees-alles-veel-te-letterlijk tweaker?
Het gaat hier niet om wie er het meest letterlijk alles leest en vervolg betweterig op antwoord. Het gaat om praktische antwoorden en adviezen waar we iets mee kunnen. |:(

Nogmaals: een koelkast produceert warme omdat er een compressor aanstaat. Daarnaast moet deze compressor warmte kwijt die hij uit de koelkast haalt. Dus je hebt (grofweg) 4 variabelen:

1. efficiency van de compressor
2. temperatuur in de koelkast
3. temperatuur buiten de koelkast
4. Isolatie van de koelkast

Ten opzichte van vroeger zijn 1 en 2 gewijzigd. 1 is veel beter geworden. en de benodigde temperatuur is lager geworden. Maar door 4, de isolatie, is dat weer geminimaliseerd verwacht ik.

Oftewel, een koelkast verbruikt minder energie. Dat is ook gewoon aantoonbaar zo. Minder energie = minder warmte = geen probleem.
Waarom is de temperatuur in de koelkast lager geworden? Wie heeft dat geïnitieerd?Blijft melk niet meer goed op 7 graden tegenwoordig?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:14

Wuursj

want worst is al bezet

Pieter2 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 11:56:
Ik heb deze tyleenslang voor ogen om de buitenkraan aan te sluiten. De slang loopt via de kruipruimte naar de buitengevel. Is deze hiervoor geschikt? Het betreft geen drinkwater.
Welke tyleen slang?

Tyleen heb je zelfs met KIWA keur (met blauwe streep) voor weinig, die kan zelfs drinkwater aan.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07:06
No Hands schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 16:16:
[...]
Waarom is de temperatuur in de koelkast lager geworden? Wie heeft dat geïnitieerd?Blijft melk niet meer goed op 7 graden tegenwoordig?
Het blijft langer goed op 4 graden. Je moet de energieverlies dus afzetten tegen verlies door voedselbederf. Het is goed mogelijk dat het elkaar opheft in veel gevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaakmeGek
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20-09 20:23

MaakmeGek

XBL: XtrordinarY

Hoe kan je het beste het bovenste gedeelte van een muurtje van 4 stenen hoog gemetseld baksteen/waaltjes verwijderen?

Het zit namelijk zo we hebben een tuin dat uit 3 plateau's bestaat omdat het vrij schuin naar beneden afloopt. Nu willen we de tuin aanpakken en wat modernere keramische tegels mixen met de bestaande waaltjes die er nu liggen.

Het eerste plateau eindigt met waaltjes die verticaal staan maar we willen de tegels insluiten met waaltjes die horizontaal staan. Maar na het graven (ik heb infiltratiekratten ingegraven) blijkt dat de rand van het eerste plateau gemetseld is op een in totaal 4 steens ingegraven gemetselde muur.

Nu wil ik dus de eerste 2 lagen van het muurtje slopen zodat we dat kunnen ophogen met zand en de waaltjes horizontaal kunnen leggen en van beide kanten opsluiten tussen keramische tegels en een opsluitband. Maar hoe sloop je nou het makkelijkst de helft (bovenste gedeelte) van een ingegraven muurtje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:14
MaakmeGek schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 16:55:
Hoe kan je het beste het bovenste gedeelte van een muurtje van 4 stenen hoog gemetseld baksteen/waaltjes verwijderen?

Het zit namelijk zo we hebben een tuin dat uit 3 plateau's bestaat omdat het vrij schuin naar beneden afloopt. Nu willen we de tuin aanpakken en wat modernere keramische tegels mixen met de bestaande waaltjes die er nu liggen.

Het eerste plateau eindigt met waaltjes die verticaal staan maar we willen de tegels insluiten met waaltjes die horizontaal staan. Maar na het graven (ik heb infiltratiekratten ingegraven) blijkt dat de rand van het eerste plateau gemetseld is op een in totaal 4 steens ingegraven gemetselde muur.

Nu wil ik dus de eerste 2 lagen van het muurtje slopen zodat we dat kunnen ophogen met zand en de waaltjes horizontaal kunnen leggen en van beide kanten opsluiten tussen keramische tegels en een opsluitband. Maar hoe sloop je nou het makkelijkst de helft (bovenste gedeelte) van een ingegraven muurtje?
Ik zou een drilboor of drilhamer of zoiets nemen..vooraf een lijn trekken en dan daarmee net boven die lijn eraf drillen.vervolgens een haakse slijper nemen met schuurschijf erin of iets dergelijks en gladslijpen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
We zijn er bijna met de leidingen. Ik weet het, het is nog niet strak afgebeugeld. Er komt tegen de achterwand nog isolatie en houten platen (want isolatie en makkelijker om keukenkastjes aan te monteren) dus daarna worden de leiding met beugeltjes recht bevestigd, ook nog even her en der wat afgedopt, ook de warmwaterleiding naar de ketel gebracht maar geen foto van.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/76kbPpnRG5m4o3mIcS4cVsXWBlw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l9n2dMOF4kDs88lvBcSmwh5N.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xhP09Bgn9So3uhh0JvXcW7Tj12A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lLxpXXbAhkpXfySjHsDYDYS5.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HJDLdcQSommzBNJ33DU7Y_d69b4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m1hu7sexeWmovmFIXVtjcYjT.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sei4VjElFy-qLw079sJzdHCtOC0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hG18WG6EHttXhT6yEpblDSJa.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rPvbyWL3mJ9xVUZZSftsNiLKG-4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pPgznOykA4I0oUJJsdDMiBIg.jpg?f=fotoalbum_tile

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:41
@MaakmeGek Als het netjes moet kun je ook een 280/350 mm flex met diamant schijf (huren).

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-09 22:33
1nsane schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 23:32:
We zijn er bijna met de leidingen. Ik weet het, het is nog niet strak afgebeugeld. Er komt tegen de achterwand nog isolatie en houten platen (want isolatie en makkelijker om keukenkastjes aan te monteren) dus daarna worden de leiding met beugeltjes recht bevestigd, ook nog even her en der wat afgedopt, ook de warmwaterleiding naar de ketel gebracht maar geen foto van.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Je kunt in ieder geval niet teveel beugelen. Op die 3e foto is het net alsof warm en koud parallel tegen elkaar aan liggen. Denk eraan dat je ze straks op afstand van elkaar beugelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
  • Nu online
Zwartoog schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 08:37:
[...]

Je kunt in ieder geval niet teveel beugelen. Op die 3e foto is het net alsof warm en koud parallel tegen elkaar aan liggen. Denk eraan dat je ze straks op afstand van elkaar beugelt.
Precies dat. Maar omdat het dus nog los ligt, ligt het boven op elkaar. Er komt om de warmwaterleiding trouwens nog isolatie ook :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:53

Exigence

dnkroz

1nsane schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 10:02:
[...]

Precies dat. Maar omdat het dus nog los ligt, ligt het boven op elkaar. Er komt om de warmwaterleiding trouwens nog isolatie ook :-)
Warmwaterleiding moet zo snel mogelijk afkoelen ivm. legionella, dus niet isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003

[Afbeelding][Afbeelding]
Je gaat de waterleidingen door de vloer leggen? Maar daar ligt al vloerverwarming zo te zien?

AFAIK mag dat helemaal niet. De warmwaterleiding moet zo snel als het kan afkoelen en dus ongeisoleerd in de muur liggen. Hij mag alleen haaks kruizen met andere leidingen en moet op een redelijke afstand als ze parallel lopen.

https://aedes.nl/media/do...draagt%20minimaal%20300mm.
De minimale toegestane temperatuur van de warmwaterinstallatie bedraagt 60oC (bij tappunt). De onderlinge afstand tussen de vloerleidingen in de vloeren en wanden dient minimaal 300mm te bedragen, de afstand tussen koudwaterleidingen en warmwaterleidingen en/of CV-leidingen bedraagt minimaal 300mm.

[ Voor 10% gewijzigd door LED-Maniak op 17-06-2023 11:42 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

[Afbeelding][Afbeelding]
Had je al gelezen dat je vaak een mantelbuis moet gebruiken voor gasleidingen?

Het zou zonde zijn als dit later een verborgen gebrek is bij een verkoop en het je erg veel geld gaat kosten.

Zie djluc in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perseus
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09:12
Vraag: Kan je kleine stukjes van de vloer egaliseren bij raamkozijnen waar de dekvloer een beetje afloopt?

Toelichting: Onze nieuwbouwwoning laten wij over 2 weken visgraat click-PVC (met ondervloer) leggen. De vloerenzaak geeft aan dat de ondervloer vlak moet zijn (<3mm/2m). In principe is de cementdekvloer vrij vlak en vind hier met een lange rei nergens kieren groter dan 1-2mm. Op de 1e verdieping en zolder hebben wij hier zelf met een dunne ondervloer (2 mm) laminaat gelegd en veer/golft nergens. Op de begane grond lopen de raamkozijnen tot op de grond door en bij meerdere kozijnen loopt de dekvloer 2-3-4mm af (op een oppervlakte van ca. 50 x 100cm). Het risico op een verende vloer en beschadigde klikverbinding vind ik wat groot en dacht dit met een klein beetje egalisatiemorten/egaline uit te vlakken. Kan ik dit dun uitsmeren en dan de overgang van de bestaande dekvloer en geegaliseerd stuk vlakschuren? Vind het namelijk zonde om voor de 5 stukjes waar dit geldt meteen 80m2 te egaliseren terwijl de dekvloer voorderest gewoon strak is. Of kan ik dit met tegellijm oid doen?

[ Voor 4% gewijzigd door Perseus op 17-06-2023 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 20-09 15:36
Pieter2 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 11:56:
Ik heb deze tyleenslang voor ogen om de buitenkraan aan te sluiten. De slang loopt via de kruipruimte naar de buitengevel. Is deze hiervoor geschikt? Het betreft geen drinkwater.
Hier al 30 jaar een tyleen slang door de kruipruimte liggen naar een buitenkraan.
Geen idee welke/wat voor tyleenslang het is maar kwam gewoon van de bouwmarkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
Perseus schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 12:46:
Vraag: Kan je kleine stukjes van de vloer egaliseren bij raamkozijnen waar de dekvloer een beetje afloopt?
Ja. Wel even primer er op.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perseus
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09:12
LED-Maniak schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 13:08:
[...]

Ja. Wel even primer er op.
Dank. Ging net even kijken op de praxis hier in de buurt het ook heeft, en kwam een vloer reparatiemortel tegen: https://www.praxis.nl/bou...oer-reparatie-2kg/5329237. Zou dit ook werken danwel makkelijker zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Nu online
Exigence schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 10:05:
[...]

Warmwaterleiding moet zo snel mogelijk afkoelen ivm. legionella, dus niet isoleren.
Ah goed, doe ik dat niet dus :-) het is ook relatief kort bij de ketel eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Nu online
Wolly schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 12:07:
[...]

Het zou zonde zijn als dit later een verborgen gebrek is bij een verkoop en het je erg veel geld gaat kosten.

Die vraag was idd al eerder gesteld, op bepaalde plekken waar het niet strak ingebeugeld is, zit er inderdaad mantel omheen, o.a. In de koof van beneden naar boven en bij het muuranker.

Er zijn meerdere plekken waar kans op schuren is waar ik mantel eromheen gedaan heb.

Sowieso was de oude gasleiding lek als een mandje dus dit zal een hele verbetering zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UfVv3O2LNkbPuH8n8pQZ4ct0ukM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PTukTYJzQBJ6FmruSXHNfCM0.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4JmAdERJ0lJk-40dNED92CuCwfo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cXNiUQu1Explv1Gw6d5Gah1E.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 5% gewijzigd door 1nsane op 17-06-2023 15:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 23:04

A13X

Dude

1nsane schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 15:07:
[...]

Die vraag was idd al eerder gesteld, op bepaalde plekken waar het niet strak ingebeugeld is, zit er inderdaad mantel omheen, o.a. In de koof van beneden naar boven en bij het muuranker.

Er zijn meerdere plekken waar kans op schuren is waar ik mantel eromheen gedaan heb.

Sowieso was de oude gasleiding lek als een mandje dus dit zal een hele verbetering zijn.

[Afbeelding][Afbeelding]
Een mantelbuis om het gas is niet (alleen) voor het schuren maar om bij een lekkage geen gasopbouw in afgesloten/slecht geventileerde ruimte te krijgen.

Als hij wordt weggewerkt in een koof, kruipruimte, plafond, vloer etc. dient er een mantelbuis die van het begin tot eind één geheel en dicht is worden voorzien. Kan het op de foto's niet duidelijk zien maar volgens mij heb je nogal wat plekken waar dat het geval is. De uiteinden moeten op geventileerde plekken uit komen.

Awesome

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 1nsane
  • Nu online
Morgen komt de kennis langs die loodgieter is. Die gaat alle koppelingen persen en daarna druktesten. Ik ben benieuwd. Overigens heb ik de warmwater leiding op de foto nog gebeugeld en netter gemaakt na de foto.

Uiteraard liggen de leidingen in de keuken nog los maar daar komt nog underlayment hout tegen de wand met isolatie ertussen en daar zal ik uiteindelijk de leidingen op vastbeugelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rPvbyWL3mJ9xVUZZSftsNiLKG-4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pPgznOykA4I0oUJJsdDMiBIg.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UfVv3O2LNkbPuH8n8pQZ4ct0ukM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PTukTYJzQBJ6FmruSXHNfCM0.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sMOBoYvCNJrJ-YuL66Yl_8_MEi0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jIOvHEeAiKU99LnyBAMHZ4kx.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q3AOhwjMe7QBWkwt_xWMV1ZEaVo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LwAZqgxSU42b1ry4iMO4yu9k.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iia-TAxsIN07IOuZ8AxuMFzPd8Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eLnTzvAKka8FJ5xcPIIrKx1Y.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4afbGc7NXS7WCcWeVxm0zj_LT58=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fbiLxrPkPgZEthZgAGg6ugcV.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wNheRGaBFV72RHg5zde2V-qQHBY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/An6SC1xxcGMMTunQ7XMbuJwe.jpg?f=fotoalbum_tile

Kraantje in de schuur ook maar aangelegd. Er lag al koper vanuit het huis heen maar het was nooit aangesloten, zonde mijn inziens.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g6PR-yGy2p-7bOHCdAPxxnKA4fI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p6litkSRk27KBpacP0Iczzp1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door 1nsane op 17-06-2023 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Ok, mij Google-fu laat me in de steek :p
Hoe heet een slotbout zonder vierkant onder de kop?

Ik zoek een manier om mijn schuur deur scharnieren op te hangen aan de deur. Op dit moment gebruik ik daar m8 slotbouten voor, maar de bolle kop zit aan de binnenkant van de deur, want het scharnier heeft geen vierkante uitsparing. De moet zit nu aan de buitenkant wat niet heel erg veilig is :p
Iemand een goed idee? :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Atlas schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 18:55:

Ik zoek een manier om mijn schuur deur scharnieren op te hangen aan de deur. Op dit moment gebruik ik daar m8 slotbouten voor, maar de bolle kop zit aan de binnenkant van de deur, want het scharnier heeft geen vierkante uitsparing. De moet zit nu aan de buitenkant wat niet heel erg veilig is :p
Ik moest drie keer lezen voordat ik je begreep (denk ik). Maar volgens mij zoek je gewoon een scharnierpen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Nu online
Wolly schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 12:07:
[...]

Ik snap wat je zegt maar dan moet ik flink meer hout uit de steunbalken gaan zagen, geen goed idee.

Overigens, wat ik wel weer curieus vind, ik poste hier laatst over verborgen gebreken dat er overduidelijk loden leidingen “verstopt” waren en dat de bestaande gasleiding lek was als een mandje, toen ik enkel de vraag hier stelde of ik daar wat mee moet, werd ik neergesabeld…

Ter info, de oude gasleidingen, lekten 4x zo veel als toegestaan dus een verbetering is dit sowieso.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DasNieNix

Dat vierkant onder de ronde kop van een slotbout is om te voorkomen dat de bout mee gaat draaien als je de moer aandraait.
Meestal wordt dit in het hout getrokken en ik denk dat je nu de gaten in de scharnieren vierkant moet uitvijlen.

Andere mogelijkheid is gewone bouten gebruiken en aan de binnenkant twee moeren op elkaar zodat de bouten van buiten niet kunnen worden losgedraaid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A13X

A13X

Dude

1nsane schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 19:16:
[...]

Ik snap wat je zegt maar dan moet ik flink meer hout uit de steunbalken gaan zagen, geen goed idee.

Overigens, wat ik wel weer curieus vind, ik poste hier laatst over verborgen gebreken dat er overduidelijk loden leidingen “verstopt” waren en dat de bestaande gasleiding lek was als een mandje, toen ik enkel de vraag hier stelde of ik daar wat mee moet, werd ik neergesabeld…

Ter info, de oude gasleidingen, lekten 4x zo veel als toegestaan dus een verbetering is dit sowieso.
Zodra er een ouderdomsclausule in je koop contract staat kun je het vergeten. Daarbij zal het pand dermate oud zijn dat het te verwachten is dat het er in zat. Kon je het lood zien bij de gasmeter, onderzoeksplicht. Etc.

Dan is het de vraag of je het hard kan maken dat de oud bewoner het wist. Hing er een nieuwe ketel? Dan zou je kunnen proberen op te voeren dat ze daarvoor een druktest hebben moeten doen.

Kun je dat? Dan kan het alsnog een lang traject worden, waarbij je de oud eigenaar eerst de kans moet geven om het op te lossen. Meerdere keren in gebreke stellen etc. Nu is het de gasleiding dus je kunt gevaarzetting opvoeren als reden dat je het al hebt vervangen. Als je gedocumenteerd hebt dat het lek was kun je dus alsnog proberen er een zaak van te maken.

Wij zitten in zo'n traject, groot deel van de dakisolatie van de, door de oud eigenaar geplaatste, uitbouw ontbreekt. Begin dit jaar opgestart met aansprakelijk stellen en de verwachting is dat als het een zaak word we dit jaar niet meer voorkomen.

Waarom krijg je nu wel op je kop? Het is geen 1950 meer, het ligt open, mantelbuis kost geen drol. Dus ja dan zal je op een forum er op aangesproken worden.

Awesome

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• theduke1989
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18-09 21:04
Zo vandaag weer wat in het huis binnen gewerkt. We willen tenminste in Juli verhuizen. Dus moeten nog enkele dingen binnen doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QaKV4Tvel51lhZkplmWb1bRK4ZA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SwcsNw5wQNoA8smXUP6Jpjw7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IjgTsEmv8ev9VVfqPA1V5YDK5NQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xmJDpbHSfAcO2D73QcNyktJS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Svq1Zop-qV437147RResTuBMVE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rcIgS9SeuKL7QdggdOUElJeQ.jpg?f=fotoalbum_large

Nog 11 te gaan .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 01:37
Een slotbout zonder slotvierkant heet een bout......... >:)

Maar wellicht zoek je een sierbout?
Of een laagbolkopbout?
Of een veiligheidsschroef? Als je daar in de "kantlijn" kijkt zie je ca 21 soorten veiligheidsschroeven.
Naast torx+pin is er één-toer, dubbel pin en inbus met plug.
Pluggen zijn ook los te koop.
Ik denk dat een inbus met plug het dichtst bij jouw slotbout zonder vierkant onder de kop in de buurt komt.

Een slotbout zonder vierkant onder de kop is dus een "laagbolkop veiligheidsschroef met binnenzeskant aandrijving en inslagplug"

Of je vijlt de gaten even vierkant van de scharnieren, zoals @DasNieNix ook al zegt.

[ Voor 42% gewijzigd door Teijgetje op 18-06-2023 00:13 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 1nsane
  • Nu online
Geen foto’s dit keer maar vanochtend kwam m’n kennis langs die docent is voor installateurs. In de weekenden klust hij zelf nog om zichzelf ook scherp en up to date te houden.

Ik had, zoals sommigen hier weten, de waterleiding en het gas zelf aangelegd. Hij kwam enkel langs om met een RAMS pers alle koppelingen te persen en druktest te doen.

Hij had me een soort DIY pakket geleverd met Henco buizen en koppelingen en zei: jij gaat dit doen, als je vragen hebt, app maar, ik kom enkel langs om de koppelingen te persen en eventueel wat rectificeren, maar jij gaat het doen.

Hij was erg tevreden met wat ik gedaan had, heeft alle koppelingen geperst. En toen natuurlijk kijken of alles goed is en… het gas was geheel dicht. Hij heeft het een drukstoot gegeven en daarna op 125mBar drukgetest en alles was dicht :)

Water was ook in orde alleen de koperleiding van het huis naar het tuinhuis bleek lek (ws blowout door bevriezing).

Dat ga ik later nog wel aanpakken en een stuk Henco erheen brengen met een afsluiter in een put bij de gevel zodat ik het in de winter leeg kan laten lopen.

Al met al wel tevreden :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 1nsane
  • Nu online
Oke toch wat foto’s:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eXMtGmi5RTGkAf2orx_4u5IAu4Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IVLmnsDawNLasvSXzs32z0Rr.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4JO-pZHz3hd6rrKrQmx-0Vlfyuk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VzkD7YSpd8lVGYK17ugBsq9V.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hDS9F84uw3L1Z2-ZLl0us_O3cYI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TJPPPbVmxURwc4Wk3CFyv0lq.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oQ4Gb-uFznFzp_knznGpqBbOCpw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yefktgy9E7u077cIjOs8WiIH.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xr5sNmTfiWZitndJdq0a1dYIrJk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RUVgcPpQRzb72NcnitL468ba.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o6vdEe4YfgogyKO4AZjPdBFoxyM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pZZIJpfLc0qRDnzk6O7yYMyv.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-09 17:11

Bezulba

Formerly known as Eendje

compleet random vraag maar heeft iemand toevallig een stukje messing liggen van zo'n 10mm bij 10mm. Iets groter is ook prima, dan zaag ik het wel bij.

Ik heb een mooi checkerboard pattern kopshout plankje gemaakt maar er zit een beschadiging in. Nu kan ik dat wegwerken maar mooier, vind ik, is het accentueren. En aangezien ik meerdere messing elementen heb in het bouwwerk wil ik het zo doen. Nu kan ik messing kopen, maar dan moet ik een balkje kopen die veel te lang is voor mijn doel (en dus veel te duur...)

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:03

dragonhaertt

@_'.'

Bezulba schreef op maandag 19 juni 2023 @ 08:43:
compleet random vraag maar heeft iemand toevallig een stukje messing liggen van zo'n 10mm bij 10mm. Iets groter is ook prima, dan zaag ik het wel bij.

Ik heb een mooi checkerboard pattern kopshout plankje gemaakt maar er zit een beschadiging in. Nu kan ik dat wegwerken maar mooier, vind ik, is het accentueren. En aangezien ik meerdere messing elementen heb in het bouwwerk wil ik het zo doen. Nu kan ik messing kopen, maar dan moet ik een balkje kopen die veel te lang is voor mijn doel (en dus veel te duur...)
Een blokje of een plaatje? Plaatmateriaal heb ik nog wel stukjes over.
Blokje kan ik van werk misschien nog wel meenemen, dan moet ik even kijken wat er ligt.

Woon je toevallig in Oost Nederland?

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-09 22:33
Bezulba schreef op maandag 19 juni 2023 @ 08:43:

Locatie + reisradius is wel handig om dan te vermelden :) In de bouwmarkt hebben ze messing pianoscharnieren voor 6-7 euro, kun je vast wel een stukje van 10x10 mm² afhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-09 17:11

Bezulba

Formerly known as Eendje

dragonhaertt schreef op maandag 19 juni 2023 @ 08:57:
[...]

Een blokje of een plaatje? Plaatmateriaal heb ik nog wel stukjes over.
Blokje kan ik van werk misschien nog wel meenemen, dan moet ik even kijken wat er ligt.

Woon je toevallig in Oost Nederland?
blokje aangezien het 10 mm bij 10 mm bij 10 mm moet zijn :)

Ik woon in Utrecht.

blup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:03

dragonhaertt

@_'.'

Bezulba schreef op maandag 19 juni 2023 @ 16:13:
[...]

blokje aangezien het 10 mm bij 10 mm bij 10 mm moet zijn :)

Ik woon in Utrecht.
Ik dacht plaatje, aangezien je 10 bij 10mm schreef >:)

In ieder geval woon ik niet bij Utrecht in de buurt! Misschien kan iemand anders je helpen. (y)

[ Voor 7% gewijzigd door dragonhaertt op 19-06-2023 16:25 ]

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fixation26
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 05-09 12:59
@theduke1989

Kan je mij misschien vertellen welke kozijnen dat zijn? het lijkt op de foto of de wanden dikker zijn dan de standaard 70 of 100mm en laat ik dat nu net nodig hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theduke1989
fixation26 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 16:57:
@theduke1989

Kan je mij misschien vertellen welke kozijnen dat zijn? het lijkt op de foto of de wanden dikker zijn dan de standaard 70 of 100mm en laat ik dat nu net nodig hebben.
Ik woon in Duitsland, misschien dat het daarom andere maten heeft
Onze maten als volgt (standaard) zonder extra te hoeven betalen
198*86 en dan uiteraard hoe dik je muur is wij hebben aan 1 kant alles 29 en aan de andere kant 24 maat
https://www.globus-baumar...-cm-din-links-0781356447/

Bij ons waren ze ook origineel 73 breed. Maar heb dat vergroot naar 86cm.

[ Voor 5% gewijzigd door theduke1989 op 19-06-2023 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Ligt het aan mij of is die parkside wandschuurmachine een drama? :P

Ik krijg echt constant krassen in de stuclaag en de machine is niet echt lekker hanteerbaar.
Voor de vloer prima, maar muur is wel echt drama zeg..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik ben met mijn badkamer bezig en ga daar ook nieuwe tegels plaatsen uiteraard. Ik wil dit tegel over tegel gaan doen, echter zat er eerst een hoge douchebak in waardoor de onderste 25 cm van de muur niet betegeld is.

Hoe zou ik dat nu het beste kunnen uitvlakken zodat het gelijk loopt met de tegels erboven? Normaliter zou ik hier roodband voor gebruiken maar in de badkamer gebruik je dan iets op cementbasis, maar wat precies?

Het gaat om ongeveer 8 mm laagdikte.

Zou bijv cementgebonden stucmortel https://www.praxis.nl/bou...n-stucmortel-20kg/5186086 geschikt zijn?

Er zit nu betonemaille en granito onder, ik wil daar betokontakt op smeren als primer (ook op de tegels).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cAnyDjHjLxvTQvWHzsmS8v94qX0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vSnryyQ6BktO6cLOCm08WJbf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-09 19:55

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

@JER00N ziet eruit als de simpele bouwmarkt tegeltjes, pakje daarvan halen en die erop plakken daarna de definitieve tegels?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Geneuzel
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 09:06
[quote]JER00N schreef op maandag 19 juni 2023 @ 21:33:
Ik ben met mijn badkamer bezig en ga daar ook nieuwe tegels plaatsen uiteraard. Ik wil dit tegel over tegel gaan doen, echter zat er eerst een hoge douchebak in waardoor de onderste 25 cm van de muur niet betegeld is.

Hoe zou ik dat nu het beste kunnen uitvlakken zodat het gelijk loopt met de tegels erboven? Normaliter zou ik hier roodband voor gebruiken maar in de badkamer gebruik je dan iets op cementbasis, maar wat precies?

Zou bijv cementgebonden stucmortel https://www.praxis.nl/bou...n-stucmortel-20kg/5186086 geschikt zijn?

Er zit nu betonemaille en granito onder, ik wil daar betokontakt op smeren als primer (ook op de tegels).

Wat dacht je van gewoon tegellijm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DasNieNix
theduke1989 schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 23:12:
Zo vandaag weer wat in het huis binnen gewerkt. We willen tenminste in Juli verhuizen. Dus moeten nog enkele dingen binnen doen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nog 11 te gaan .
Ziet er mooi uit die nieuwe kozijnen en deuren, hoe lang ben je er per stuk mee bezig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
DasNieNix schreef op maandag 19 juni 2023 @ 23:17:
[...]

Ziet er mooi uit die nieuwe kozijnen en deuren, hoe lang ben je er per stuk mee bezig?
Met de eerste een uurtje. Moest eerst kijken hoe en wat. Bij de andere 2 half uurtje per kozijn, ging super snel, inclusief nog wachten totdat de schuim uitgedroogd is.

De muur is helaas niet recht. Dus moet dat opvullen met schuim en acryl.

Had helaas geen 2K schuim,.dus met normale sodal schuim gedaan. Wacht nu op de 2K schuim.
24 Stücks 70€ op zich prima prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-09 09:36
Goedemorgen. A.s dinsdag wordt er bij mij een schuimbetonvloer gegoten. Nu wil ik voor die tijd electrakabels leggen, 3x2.5 en 5x2.5 xmvk. Moeten deze nog in een mantelbuis? Ze komen niet in het beton, maar onder het zeil waar het beton in komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
robkrekel schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 07:53:
Goedemorgen. A.s dinsdag wordt er bij mij een schuimbetonvloer gegoten. Nu wil ik voor die tijd electrakabels leggen, 3x2.5 en 5x2.5 xmvk. Moeten deze nog in een mantelbuis? Ze komen niet in het beton, maar onder het zeil waar het beton in komt.
Ik denk dat het vrij standaard is om in dat soort situaties de kabel in een PVC buis te leggen. Bij ons is bij de bouw alles in van die flexbuizen onder de isolatie (en dekvloer) terecht gekomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Xmvk is een grondkabel, en mag dus gewoon zonder buis.
Wellicht wil je ooit nog is wat vervangen oid, dan is een buis wel fijn.

Sowizo even kijken of je tactisch wat loze buizen aan kan leggen voordat je gaat blubberen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Koekstra schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 08:17:
Xmvk is een grondkabel, en mag dus gewoon zonder buis.
Wellicht wil je ooit nog is wat vervangen oid, dan is een buis wel fijn.

Sowizo even kijken of je tactisch wat loze buizen aan kan leggen voordat je gaat blubberen ;)
XMvK-As is een grondkabel, normale XMvK (of beter YMvK) zou je altijd in een mantelbuis in de grond moeten leggen.

Leesvoer
Het verschil tussen de YMVK en XMVK kabels ligt op het gebied van drie aspecten: isolatiedikte, kwaliteit en toepassing.

De isolatiedikte van de XMVK kabel is altijd 0,6mm en die van een YMVK kabel minstens 0,7mm. Een YMVK kabel is dus dikker, wat betekent dat deze kabel beter is geïsoleerd. Bovendien is de YMVK-kabel ook moeilijk brandbaar (mb). YMVK kabels worden daarom ook wel YMVKmb kabels genoemd. YMVK kabels zijn geschikt voor laagspanningsvoedingen en stuurstroom tot 1kV.

XMVK kabels worden voornamelijk gebruikt voor lichte voedingen tot 450/750V. Ze zijn dunner en minder goed geïsoleerd, maar zijn daardoor ook makkelijker verwerkbaar. XMVK kabels zijn bovendien niet geschikt voor het bundelen.
En
Er bestaan twee soorten: XMVK en XMVK-as.

Beide soorten kabels zijn geschikt voor enkelvoudige verbindingen in de woningbouw, utiliteitsbouw, bedrijfsruimtes en dergelijke, bijvoorbeeld voor aansluiting van verlichting en stopcontacten. Deze kabels zijn licht, hebben een kleine buitendiameter en een kleine buigstraal. De grijze mantel van beide XMVK-kabels bestaat uit PVC, de isolatie uit XLPE (gevulcaniseerde polyetheen), de aders zijn samengeslagen.

Het verschil tussen de twee soorten is de plek van plaatsing. De XMVK-as grondkabel kan namelijk ook direct in de grond gelegd worden. Dat komt omdat de XMVK-as grondkabel een omvlechting heeft die bestaat uit gegalvaniseerde staaldraden met daarbij een aardlitze. Deze draad wordt gebruikt als aardleiding. De omvlechting en aardlitze worden ook wel aardscherm genoemd. De XMVK installatiekabel is alleen geschikt voor verbindingen boven de grond.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LED-Maniak
Beter on alles in 19mm buis te leggen. Voor je het weet wil je een kabel vervangen en dan moet je vloer er uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20-09 10:27
henkie196 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 08:22:
[...]

XMvK-As is een grondkabel, normale XMvK (of beter YMvK) zou je altijd in een mantelbuis in de grond moeten leggen.

Leesvoer

[...]

En

[...]
Dit wordt in de vloer gestoken.
Dus totaal geen -As nodig. Of een mantelbuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 20-09 17:00
Ik wil een binnenmuur van mijn kleine niet geisoleerde berging bekleden met osb. Dit met het doel om het e.e.a. aan op te hangen. Idee is een aantal verticale regels te plaatsen middels slagpluggen en daar het osb tegen aan te schroeven. Nog zaken om rekening mee te houden? Kan mij voorstellen dat ventilatie wel belangrijk is gezien de ruimte niet geisoleerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
bottom line schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 08:26:
[...]

Dit wordt in de vloer gestoken.
Dus totaal geen -As nodig. Of een mantelbuis.
Het -As gedeelte is in principe toch alleen ter voorkoming van beschadiging? Dat zal onder een betonvloer niet gebeuren, daar kom ik nooit meer bij 8)

Verder ook hier (had al ff snel gezocht op het www) tegenstrijdige berichten.
Zit ik dus nog steeds te twijfelen :')

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Caelorum
@robkrekel doe je toekomstige zelf (of iemand anders) een plezier en geef die paar euro's extra uit het in een buis te leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
robkrekel schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 08:58:
[...]
Het -As gedeelte is in principe toch alleen ter voorkoming van beschadiging? Dat zal onder een betonvloer niet gebeuren, daar kom ik nooit meer bij 8)
-As is het aardscherm, i.p.v. een aardedraad. De fase + nul draden zitten daarbij "verpakt" in een koperen mantel die je vervolgens kunt aansluiten in de meterkast / ... als zijnde aarde. Als je een -as kabel in de grond legt en je met de schep er in zit raak je dus ten alle tijden eerst het aardscherp en zou de aardlek dus meteen uit moeten gaan.
Verder ook hier (had al ff snel gezocht op het www) tegenstrijdige berichten.
Zit ik dus nog steeds te twijfelen :')
Ik lees niet perse tegenstrijdige berichten? Alleen verschillende reacties. "Ja, het kan direct zo onder de vloer" vs "doe jezelf een plezier en leg een PVC buis zodat je later de kabel kunt vervangen zonder de hele vloer uit te breken" (vs "leg meteen ook loze leidingen). Er is dus niemand die zegt dat het niet direct in de vloer kan / een PVC buis vereist is. Het wordt alleen door meerdere personen aangeraden om het wel in een buis te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

@robkrekel als je buizen gaat leggen en je gaat voor 19mm (doen!) gebruik dan 45 graden bochtjes en geen 90 graden bochten, dit maakt trekken van kabels een stuk gemakkelijker.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robkrekel
Nou, dan ben ik er uit. Ik ga de kabel los leggen, gaat er nooit mee uit, en er komen voldoende groepen verdeeld over de woonkamer en keuken (7 in totaal, 4 keuken). Ik heb altijd nog de optie om iets via het plafond te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20-09 10:27
RobertMe schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 09:29:
[...]

-As is het aardscherm, i.p.v. een aardedraad. De fase + nul draden zitten daarbij "verpakt" in een koperen mantel die je vervolgens kunt aansluiten in de meterkast / ... als zijnde aarde. Als je een -as kabel in de grond legt en je met de schep er in zit raak je dus ten alle tijden eerst het aardscherp en zou de aardlek dus meteen uit moeten gaan.
Dus, waarom moet er dan een -As in een schuimbeton vloer? Ik wist niet dat je er met een schep dan nog door kan gaan..
Een aardedraad is meer als genoeg.

En als het ter verduidelijking was, ik (en de vraagsteller) wisten heus wel wat het verschil is tussen een mantel en draad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deismyna
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Zijn er hier toevallig ook klussers die ervaring hebben met zo'n binnenafwerking setje van Velux? Dat leek mij wel makkelijk namelijk. Gaat om dit product: https://informatie.velux....rmatie/interieurafwerking

Van dakraam t/m gipsplaat is bij mij 32cm, dus ik heb het setje (LSB) voor een dakdikte van max. 330 mm besteld. Nu blijken de panelen zelf maar 30cm breed te zijn. Dat gaat dan toch nooit werken? Of zie ik iets over het hoofd? Ben dus benieuwd of iemand deze zelf ook wel eens geplaatst heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincm
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:23
Zwartoog schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 13:35:
[...]

Nee, hier kun je niets mee. Je hebt echt een redelijk recht/rond stuk nodig. Knelkoppelingen zijn sowieso te groot, maar ook voor een soldeermof moet het voldoende rond zijn (de tin moet erin gezogen worden, het is geen vulmiddel).

Wat je misschien nog zou kunnen doen, is er eerst een steunhulsje in tikken. Dan wordt ie in ieder geval diep genoeg rond, en zou je weer kunnen knellen/solderen. Koper een beetje warm branden misschien, steunhulsjes worden normaal alleen gebruikt bij zacht (uitgegloeid) koper om te kunnen knellen.
BMW_Gizzmo schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 13:38:
[...]

Als ze recht van beneden komen.. en het goedkoop moet… rijtje tegels van boven naar beneden eruit halen, leidingen oplengen en weer kraan rozetten e.d. monteren. Daarna met wat tegels (afwijkende) van de gamma het geheel weer tegelen. Kost niet veel, wel wat werk. Even aangenomen dat het een standaard tegelmaat is.
Bedankt voor jullie reactie! Inmiddels heb ik niet alleen een paar tegels weggetikt, maar eigenlijk het hele tegelwandje :*). Inclusief keukenblad. Was toch al oud, beschadigd en aan vervanging toe. Leuk om te leren bovendien.

Zo kon ik ook uitpluizen hoe de rest van het leidingwerk is, want mijn detector had er moeite mee. Nu zie ik dat beide verticale (aanvoer)leidingen überhaupt niet meer nodig zijn. Vroeger heeft er een geisertje gehangen voor warm water, maar dat wil ik met een doorstroomverwarmer (onder een nieuw keukenblad) gaan oplossen. De water-aanvoer linksboven wil ik dan -achter pleisterwerk - naar onder het keukenblad laten gaan en daar vertakken voor koud-water aanvoer naar de douche (pijl naar links), toilet (peil naar rechts), wasbakje, en doorstroomverwarmer (die dan ook weer naar wasbakje en douche gaat).

Achteraf gezien had ik alleen het bovenste deel van die linker verticale leiding hoeven vrij te maken tot onder het keukenblad en dan had ik nét genoeg ruimte om daar een nieuwe aansluiting aan te zetten, maar ja, hindsight 20/20. Door een uitschieter met de boorhamer heb ik daar zo'n deuk ingetikt dat die toch echt een heel stuk vervangen moet worden :+

Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/6491817264e51/6491817254632-IMG_7426_2.thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20-09 12:41
Geneuzel schreef op maandag 19 juni 2023 @ 22:28:
[quote]JER00N schreef op maandag 19 juni 2023 @ 21:33:

Wat dacht je van gewoon tegellijm...
Die cementgebonden Stuc heb ik onlangs gebruikt.
Is prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pussolini
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 19-09 23:20
Ola, vraag.

Ik ben de HWA van een klushuis opnieuw aan het aanleggen, na een overstroming tijdens de laatste moesson. Dit is in en buitenruimte dus allemaal pvc 100mm buizen, maar die wil ik aansluiten op dit zinken kreng.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8YnnKlp033vZILfuw6Xa5OrKh6U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n6WVV4OFOX5bRCMQIXHiEKIL.jpg?f=fotoalbum_large

Je zou zeggen verloopmof erop en gaan, maar hij heeft een buitendiameter van 95mm, waardoor niks past. Heeft iemand een oplossing? Ik kan natuurlijk dat ding eraf schroeven en er een van 100mm op plaatsen, maar dan moet ik het dak van een kas op, dus als er een oplossing van binnenuit is, hoor ik het heel graag. Zal vast idioot simpel zijn, maar ik kom er niet op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-09 14:07
Pussolini schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 14:26:
Ola, vraag.

Ik ben de HWA van een klushuis opnieuw aan het aanleggen, na een overstroming tijdens de laatste moesson. Dit is in en buitenruimte dus allemaal pvc 100mm buizen, maar die wil ik aansluiten op dit zinken kreng.

[Afbeelding]

Je zou zeggen verloopmof erop en gaan, maar hij heeft een buitendiameter van 95mm, waardoor niks past. Heeft iemand een oplossing? Ik kan natuurlijk dat ding eraf schroeven en er een van 100mm op plaatsen, maar dan moet ik het dak van een kas op, dus als er een oplossing van binnenuit is, hoor ik het heel graag. Zal vast idioot simpel zijn, maar ik kom er niet op.
PVC 100 mm heeft een binnendiameter van 96.4mm. Dat kan toch gewoon op de dakgoot aangesloten? Die 1.4mm ga je niet merken als je de buis er helemaal opschuift. Desnoods doe je wat rubber er tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Als het recht naar beneden valt dan kan je toch gewoon de PVC eroverheen schuiven? eventueel met wat rubberseal nog dichten, maar dat lijkt me meer overkill dan iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pussolini
Caelorum schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 14:34:
Als het recht naar beneden valt dan kan je toch gewoon de PVC eroverheen schuiven? eventueel met wat rubberseal nog dichten, maar dat lijkt me meer overkill dan iets anders.
Hij maakt vrij snel onder de verbinding een hoek van 90 graden, waardoor ik bang was voor backflow, maar ik kan daar natuurlijk gewoon twee hoeken van 45 pakken en het iets minder scherp maken. Ik dacht dat die buizen echt waterdicht vastgemaakt moesten worden, maar dat valt dus heel erg mee. Live and learn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
@Pussolini een snelle google sessie leert me dat 100mm buis max 210 liter per minuut aan water kan afvoeren. Dan zit de buis uiteraard wel helemaal vol, dus stel dat je 100l per minuut als maximum neemt. Een echt zware hoosbui doet zo'n 10l per vierkante meter. Dus met 5 minuten hoosbui zou dat 2l per minuut per m2 zijn. Dat mag je dus 50m2 dak op die goot zetten voordat je risico hebt dat het overstroomt.

Mag je zelf bepalen in hoeverre het ernstig is dat er een mm of 2-3 speling zit. Zolang de buis verderop maar niet dichtslibt met andere zooi komt het wel goed.

*edit* Ik zie ze op YouTube in het buitenland ook wel eens gewoon vierkante afvoeren op ronde PVC buizen stampen en dan laten ze wel een groter gat over aan de bovenkant. Gaat daar ook niet fout, zo lang die buis maar niet verstopt raakt.

[ Voor 17% gewijzigd door Caelorum op 20-06-2023 14:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 20-09 20:41
Caelorum schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 14:43:
@Pussolini een snelle google sessie leert me dat 100mm buis max 210 liter per minuut aan water kan afvoeren. Dan zit de buis uiteraard wel helemaal vol, dus stel dat je 100l per minuut als maximum neemt. Een echt zware hoosbui doet zo'n 10l per vierkante meter. Dus met 5 minuten hoosbui zou dat 2l per minuut per m2 zijn. Dat mag je dus 50m2 dak op die goot zetten voordat je risico hebt dat het overstroomt.

Mag je zelf bepalen in hoeverre het ernstig is dat er een mm of 2-3 speling zit. Zolang de buis verderop maar niet dichtslibt met andere zooi komt het wel goed.
Bochten leggen natuurlijk wel hun beperkingen in de flow, maar idd moet dit geen probleem zijn. HWA zit eigenlijk altijd gewoon los in elkaar gestoken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-09 14:07
Pussolini schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 14:37:
[...]

Hij maakt vrij snel onder de verbinding een hoek van 90 graden, waardoor ik bang was voor backflow, maar ik kan daar natuurlijk gewoon twee hoeken van 45 pakken en het iets minder scherp maken. Ik dacht dat die buizen echt waterdicht vastgemaakt moesten worden, maar dat valt dus heel erg mee. Live and learn.
2x 45 graden is niet altijd beter dan 90 graden. Dit heb ik laatst ergens gezien; ging wel over binnenriolering. Kan geen kwaad om even terug te zoeken wat voor jou het handigst is.
https://www.dyka.nl/media...ische-documentatie-nl.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:56

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ben momenteel bezig met de uitbreiding van mn garage. Wil daar gelijk voorbereidingen treffen voor een laad aansluiting. Dacht misschien handig om dan gelijk de bekabeling ook ruim overbemeten te maken. Idee was 5x6mm te leggen, zodat ik in ieder geval overal klaar voor ben. Heb dan wel pvc pijp van minimaal 25mm nodig. Klopt mijn gedachte? Of gewoon 5x4 of kleiner leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pussolini
Thanks allemaal, ik steek hem er in en kijk wat de aankomende hoosbuien gaan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jfwiet
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-09 11:44
Pussolini schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 14:26:
Ola, vraag.

[Afbeelding]

https://www.bouwmaat.nl/b...3GrYu-GyZSuoaArLmEALw_wcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20-09 12:41
theduke1989 schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 23:12:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nog 11 te gaan .
Ziet er goed uit. Wat voor klemmen gebruik je daar? Ik zoek nog zoiets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theduke1989
webber87 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 15:58:
[...]

Ziet er goed uit. Wat voor klemmen gebruik je daar? Ik zoek nog zoiets.
Het merk Wolfcraft heeft dit: https://www.wolfcraft.com...0%9EPRO%E2%80%9C/p/P_3676

Ik weet niet of je dit ook in Nederland hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:01
MikeyMan schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 14:48:
Ben momenteel bezig met de uitbreiding van mn garage. Wil daar gelijk voorbereidingen treffen voor een laad aansluiting. Dacht misschien handig om dan gelijk de bekabeling ook ruim overbemeten te maken. Idee was 5x6mm te leggen, zodat ik in ieder geval overal klaar voor ben. Heb dan wel pvc pijp van minimaal 25mm nodig. Klopt mijn gedachte? Of gewoon 5x4 of kleiner leggen?
Gewoon 5x2,5. Meer is niet nodig en verspilling van geld / grondstoffen.
Daarmee kun je 11kW laden en zit je EV altijd weer vol na een nachtje slapen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22:03

Rzaan

Altijd zoekende

Onno ! schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 17:32:
[...]

Ik had dezelfde vraag gesteld in het Eigen Laadpaal topic en daar werd mij ook door iedereen daar 5 x 6 mm² geadviseerd.
Wellicht met het oog op de toekomst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Rzaan schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 17:38:
[...]

Ik had dezelfde vraag gesteld in het Eigen Laadpaal topic en daar werd mij ook door iedereen daar 5 x 6 mm² geadviseerd.
Nouja dat. Ik ga nu een nieuwe dekvloer storten. Dus kan nu redelijk uit de voeten. Dat wordt later lastiger.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LED-Maniak
MikeyMan schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 17:43:
[...]

Nouja dat. Ik ga nu een nieuwe dekvloer storten. Dus kan nu redelijk uit de voeten. Dat wordt later lastiger.
Dan leg je er toch een buis in zodat je altijd de draad nog kan vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X

A13X

Dude

[...]

In de grond en <15mtr kon ik er volgens de electricien zijn programma zelfs nog 22kW door 5x2,5 trekken. Voorlopig alleen nog een 16A loze groep.

Awesome

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
[...]

Dat het werkt is een ding. Maar het kan wel (flinke) verliezen opleveren als de kabel te dun is. Dus zelfs economisch kan die duurdere kabel op termijn voordeliger zijn. Als het over een stukje van 1 of 2 meter gaat (categorie: meterkast is tegen de buitenmuur, even doorboren en klaar) zal het wel los lopen. Maar met 10+ meter zou ik toch echt naar een dikkere kabel kijken. Hoeft wellicht nog niet perse 6mm2 te zijn (4mm2 zit er nog tussen). Maar 2,5mm2 is wat je uberhaupt in een gewone huisinstallatie gebruikt en is dan uberhaupt gevoelsmatig al dun (stopcontact laad je normaliter geen auto aan op). Laat staan met de spanningsval in acht nemende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

LED-Maniak schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 17:46:
[...]

Dan leg je er toch een buis in zodat je altijd de draad nog kan vervangen?
Ff 5x6 trekken is niet zomaar gedaan. Zeker niet als de buis te dun is. Dus als dat nuttig is, liever gelijk doen.

@RobertMe 5x4 zit er idd nog tussen. Lijkt me idd minimaal.

[ Voor 9% gewijzigd door MikeyMan op 20-06-2023 18:14 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Onno !
Rzaan schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 17:38:
[...]

dat is dan een toekomst die ik niet voorzie. En ik werk bij de netbeheerder. Komende 50 jaar blijft het gewoon bij een 3x25A aansluiting.
En voor die verliezen is het ook kul. Bij mij thuis komt er overigens maar 3x4mm2 binnen. Waarom zou je dan thuis intern met 6mm2 verder gaan borduren? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Onno ! schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 18:19:
[...]

dat is dan een toekomst die ik niet voorzie. En ik werk bij de netbeheerder. Komende 50 jaar blijft het gewoon bij een 3x25A aansluiting.
En voor die verliezen is het ook kul. Bij mij thuis komt er overigens maar 3x4mm2 binnen. Waarom zou je dan thuis intern met 6mm2 verder gaan borduren? :?
Sommige zaken gaan mij boven de pet.
Het scheelt nogal een slok op een borrel als je dunnere kabel gaat kopen.

Zou het nog uitmaken als je je auto in de toekomst als accu gaat gebruiken om thuis 's avonds TV te kijken?

Dit zag ik ergens online

Afbeeldingslocatie: https://www.evservice.eu/Content/Images/uploaded/kabelvoorschriften%20-%20Copy%201.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door Rzaan op 20-06-2023 18:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
Bij mijn huidige laadpaal heb ik 7000kwh verstookt en met 15m 6mm² aamgesloten.
Dit geeft bij 25A (1 fase auto) een verlies van 0,96%. Resulteert in totaal 67kwh verlies.
Gaan we naar 4mm², geeft dat 1,44% verlies wat resulteert in 100kwh verlies.
33kwh verschil * €0,35= €11 over 2 jaar tot nu toe.
Zou ik die 15m in 2,5mm² uitgevoerd hebben had het mij €35 euro winst opgeleverd in 2 jaar.
Heb je de meerprijs er al uit..

Thuis verder met 6mm² scheelt verlies achter de meter wat je zelf betaald. En de netbeheerder heeft aardig langere lengtes, dus ook grotere meerprijs.

[ Voor 15% gewijzigd door Lieuwe15 op 20-06-2023 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Lieuwe15 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 19:07:

Zou ik die 15m in 2,5mm² uitgevoerd hebben had het mij €35 euro winst opgeleverd in 2 jaar.
Klopt deze zin?
zo ja, dan begrijp ik het verhaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Onno ! schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 18:19:
[...]

Ik zou bijna zeggen "zie hier waarom er best wel wat problemen met het net zijn" :X

En dat er nu bij jou 3x4mm2 binnen komt is wellicht ook niet heel relevant? Relevanter lijkt mij wat er nu wordt aangelegd. Want als je in een jaren 50 woning zit waar nooit meer onderhoud aan het net is geweest zegt die 3x4mm2 dus eigenlijk helemaal niks, zeker niet als er nu (hypothetisch) 3x10mm2 gebruikt wordt. Wat die 3x4mm2 zegt is dat het wellicht voor jou dan niet relevant is om dikkere aders in de huisaansluiting te gebruiken.

Daarnaast zit je natuurlijk ook met de spanningsval, zoals @Lieuwe15 ook aanhaalt. Ikzelf zit dus met de situatie van een oude woning (jaren 60 minimaal, als niet ouder) waarbij de omvormer als de zon een beetje door komt begint te klapperen. Is maar een 3kW model, maar op een beetje zonnige dag zit de netspanning de hele dag op 250V+, ook gemeten in de meterkast. Nu ligt er ~20m 3x4mm2 naar de omvormer (op zolder) en zou de spanningsval ergens rond de 1,5V zijn. Zou ik er een 10mm2 kabel van maken dan zou ik de spanningsval kunnen halveren en dus ook de omvormer langer in werking kunnen houden. Had er 3x2,5mm2 gelegen (wat je "andersom" adviseerde om een laadpaal mee aan te sluiten) dan zou voor mij het probleem m.b.t. uitvallende omvormer alleen maar groter zijn. En ditzelfde probleem speelt dus net zo goed aan de andere kant van de meter (jou werkgever dus), waarbij het net (op zeer veel plekken) niet voorzien is op de huidige energiebehoeften (zonnepanelen, elektrische auto's, en warmtepompen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno !
Dit geeft bij 25A (1 fase auto) een verlies van 0,96%. Resulteert in totaal 67kwh verlies.

Thuis verder met 6mm² scheelt verlies achter de meter wat je zelf betaald. En de netbeheerder heeft aardig langere lengtes, dus ook grotere meerprijs.
Ja zo kun je alles recht rekenen. Netverlies wordt kwadratisch groter bij hogere stroom. Dus bij 25A is deze 25 maal zo groot als bij 5A (zelf laad ik de auto op met 3x5à6 A, gelijk aan de stroom die de 3fase 4kW omvormer tijdens zonuren m'n woning in duwt).
En 25²/16² scheelt ook nog een krappe factor 2,5 in de verliezen. Jouw 35 euro in twee jaar voorbeeld is dan nog maar 7 euro per jaar (bij 3500kWh per jaar op 16A opladen).

Maar kies gerust een 4 of 6mm². En als je het uitrekent valt of staat het met de stroomsterkte en kWh prijs waarmee je rekent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Nu online
MikeyMan schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 14:48:
Theoretisch heb je ook aan 5x4 mm² genoeg om 3x32A (22 kW) te laden. Veel meer zul je thuis wel niet gaan laden. En als je die gewoon flexibel koopt (bijvoorbeeld Lapp Oeflex Classic 100), dan is die maar 13.7mm. Past gewoon in 19mm (zonder haakse bochten uiteraard).
Ik zou niet vergeten om wat loze buizen voor communicatieleidingen te trekken.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Nu online

Jij hebt nu weliswaar 67 kWh verloren, maar vergeet niet dat bij gebruik van 3 fasen de verliezen (bij gelijke belasting) een factor 6 lager liggen!
De winst van 3-fasen is dus veel groter dan die van een grotere draaddiameter.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Andrehj schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 20:02:
[...]

Theoretisch heb je ook aan 5x4 mm² genoeg om 3x32A (22 kW) te laden. Veel meer zul je thuis wel niet gaan laden. En als je die gewoon flexibel koopt (bijvoorbeeld Lapp Oeflex Classic 100), dan is die maar 13.7mm. Past gewoon in 19mm (zonder haakse bochten uiteraard).
Ik zou niet vergeten om wat loze buizen voor communicatieleidingen te trekken.
Netwerk wordt inderdaad in voorzien :Y
Al bedenk ik me nu dat ik iets te voortvarend aan de gang ben geweest met het aftimmeren :X

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20-09 20:55
(jarig!)
Tadaa! Mijn schutting staat!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sBvk3S_2fnHLZ1VY8PJa0yRFQgc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EFKtouIxlG35vM7lQD4a4CN8.jpg?f=fotoalbum_large

Planken hebben een tussenruimte van 2cm, daardoor kom ik rechts net niet goed uit. Dat was een trade-off, moest kiezen tussen de balk helemaal rechts of een staander halverwege in het zicht hebben.
De staanders heb ik laten staan van de vorige schutting want die waren nog goed en stevig.

Hoe zouden jullie het oplossen? De te plaatsen plank moet sowieso in de lengte doorgezaagd worden.
Ik kan opnieuw 2 cm tussenruimte aanhouden maar dan zie je 1 cm van de balk erachter. Of ik houd 1cm tussenruimte en dan valt de balk erachter weg.
Nog meer creatieve ideeen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bolleh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-09 19:39
Plank in de lengte zagen en dan bevestigen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenVW76
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18-09 21:25
Ik ga binnenkort een muur herstellen, deels afbreken en opnieuw opmetselen. De buurman heeft alleen aan zijn kant op 5-10 cm afstand een houten schuur staan. Ik kan dus niet aan die kant uitkrabben en voegen. Is het een probleem om dat met de metselmortel glad te strijken? Misschien dat het wat minder netjes wordt maar het is niet in het zicht, vanwege de schuur.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20-09 17:22
badkuip schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 20:53:
[Afbeelding]

Planken hebben een tussenruimte van 2cm, daardoor kom ik rechts net niet goed uit. Dat was een trade-off, moest kiezen tussen de balk helemaal rechts of een staander halverwege in het zicht hebben.
De staanders heb ik laten staan van de vorige schutting want die waren nog goed en stevig.

Hoe zouden jullie het oplossen? De te plaatsen plank moet sowieso in de lengte doorgezaagd worden.
Ik kan opnieuw 2 cm tussenruimte aanhouden maar dan zie je 1 cm van de balk erachter. Of ik houd 1cm tussenruimte en dan valt de balk erachter weg.
Dat hoekje linksonder is na 2 jaar wel verrot, zo tegen de bestrating aan. Hou dat even in de gaten. Wellicht nog afzagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:38
van alle planken een 5 mm afschaven/zagen had je 14 cm opgeleverd dus mogelijk zelfs een hele plank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 04:00
Gebruikt er iemand een inzethor voor een kunststof kozijnen draai kantel kiepraam?
Ik ben even benieuwd naar de ervaringen (met name als het raam volledig open is)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• valluik
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19-09 17:00

valluik

Probeert ook maar wat

D_Jeff schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 22:06:
Gebruikt er iemand een inzethor voor een kunststof kozijnen draai kantel kiepraam?
Ik ben even benieuwd naar de ervaringen (met name als het raam volledig open is)
Ja, hier meerdere in gebruik. Als het raam helemaal open staat blijft hij keurig zitten en sluit hij nog steeds rondom af. En makkelijk te verwijderen, bijvoorbeeld om hem onder de douche schoon te spoelen. Bij een lokale horren-prijsstunter gekocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-09 16:33
Hier ook voor alle ramen die regelmatig open blijven staan. Heb deze: HAMSTRA Inzethor Ultra voor ramen 85x115 cm https://www.hornbach.nl/p...-ramen-85x115-cm/5747892/ en dat gaat prima, ook als het raam helemaal open staat…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:38
Je klemt ze er min of meer in, zeker als je ze op maat laat maken en blijven prima zitten Als je het raam dicht doet klem je ze nog meer op hun plek zonder dat ze losraken als je het raam opendoet.. En hier gaan ze na de herfst ook even onder douche.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-09 23:26

Tjark

DON'T PANIC

@D_Jeff hier ook naar tevredenheid in gebruik (op maat, horren.com ). Heb wel pollengaas zitten, dat wat fijner is. Schijnt wel weer net wat minder door te luchten dan standaard gaas. Maar ramen gaan in alle standen open en dicht als normaal.

*insert signature here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
[...]

Ik ga zelf voor 5x6mm2 kabel voor 22kW laden te hebben. Helpt ook direct met als ik bijvoorbeeld 2 autos voor de deur heb staan is 22kW iets goeds, wij moeten 35m kabel hebben dus valt gelukkig nog binnen de norm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
badkuip schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 20:53:
[Afbeelding]

ziet goed uit, hoe heb je ze in de grond bevestigd? in beton of dat niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
We hebben een stuk of 8 inzethorren, bijven allemaal goed zitten, ongeacht hoe je het raam open doet. Ze zijn wel op maat gemaakt voor onze ramen, met een afdichtstrip erbij die het mogelijk maakt om een goede afsluiting te krijgen aan alle kanten, nodig bij kozijnen waar een gedeelte draai-kiep is, en de andere kant normaal dicht zit. Ze klemmen in het kozijn met vaste metaalplaatjes aan de onderkant, en metaalplaatjes met veertjes aan de bovenkant, die je naar beneden kunt duwen om de hor uit te nemen.
Pagina: 1 ... 310 ... 467 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/