Ik zit sinds een aantal weken ook in een Gundam fase. Ik had een poos terug (mss zelfs vorig jaar alweer) de Zeta Gundam Ver.Ka gekocht waar ik mee was begonnen met bouwen. Op een gegeven moment aan de kant gelegd vanwege het vele werk. (kits bouwen is niet mijn favoriete bezigheid).
Een paar weken terug werd ik geinspireerd door de
AMX-009 Dreissen (unicorn) omdat die op een jaren 70 disco danser lijkt en ik meteen een John Travolta visioen kreeg voor een diorama. Die heb ik gekocht en ben ik gaan modden en kitbashen met een andere gundam kit (
RX-78-02 White Gundam). Maar ook daar was ik niet tevreden over en weer aan de kant gelegd.
Dus ik heb vorige week de onafgebouwde Ver.Ka er weer bij gepakt en afgebouwd. Het resultaat:
Mijn plan was om deze te modificeren (ik vind vooral de vleugels verschrikkelijk), extra panel lines toe te voegen, te schilderen en er een base bij maken. Maar gezien mijn mod debakel met de Dreissen en omdat de Ver.ka best ingewikkeld is en ook prijzig heb ik nu besloten om hem alleen te schilderen en dan op zo'n Gundam base te prikken. Ik heb daarvoor 4 Gunze Mr.Finisher 1500 primers gekocht voor in de airbrush (wit, zwart, grijs, roze). Normaliter gebruik ik GW zwart primer uit de spuitbus maar dat leek me voor dit intricate model geen goed plan. Daarna ga ik met Tamiya hem in het originele kleurschema af-airbrushen. Kan zijn dat ik met vleugels afwijk en deze wit schilder.
Over de Zeta Gundam Ver.KA kit zelf. Dit is een Master Grade kit (MG) kit. Deze kan in theorie transformeren tot een vliegtuig maar ik kreeg het niet voor elkaar. De kit is ook wat fragiel her en der dus ik ga het ook niet meer proberen. De kit heeft veel accessoires zoals een schild, een gun, en rocket launcher pods. Je kunt op elke arm 1 van deze accessoires klikken. Bijvoorbeel een lanceer pod en het schild, de gun kan hij dan in zijn hand houden. Daarnaast heeft hij twee twee beam sabels die hij in beide handen kan vasthouden. De heften kunnen ook in elk been geplaatst worden als hij wat anders in zijn handen heeft.
Ik heb trouwens de beide beams bewerkt met UV resin waardoor ze een soort van plasma effect krijgen. Ik ga ze nog schilderen maar je kunt ze ook zo laten.
Dat het model kan transformeren vind ik zelf de hoge prijs niet waard. Ik zal niet snel meer een MG of duurdere/ingewikkeldere variant kopen. Kost ontzettend veel bouwtijd met als risico dat het niet af komt. Ik koop ze nl niet voor het in elkaar te zetten maar voor het schilderen en ev modificeren.
Gundam toekomstplannen:
- De Ver.Ka afmaken (airbrushen, weer in elkaar zetten, pinwash en decals toevoegen)
- Ik heb nog een High Grade (HG) GF13-017NJII Burning-Gundam kit liggen. Die ga ik wel extra panel lines geven en wellicht nog wat verder modificeren. En er wellicht een simpele base er voor maken.
- Ik heb nog de MS-09 Rick Dom (Gaia/Ortega Custom) op het oog om te kopen. Qua looks is die vergelijkbaar met de Dreissen kit die ik al heb maar deze ziet er nog een stuk cooler uit.
- De Dreissen kit verder modificeren en afbouwen en schilderen.
Overige plannen:
Ik heb de afgelopen maanden nog weer een aantal vette 3D prints gekocht cq laten printen.
Ik ben echt fan van CAsculpts modellen. Jullie hebben er enkele van voorbij zien komen de afgelopen jaren. Hij heeft nog veel meer mooie dingen,
zijn website staat er vol mee. Enige minpuntje is dat sommige modellen soms iets te gedetailleerd zijn wat het schilderen niet altijd makkelijk maakt.
Verder heb ik nog een heleboel onafgeronde andere projecten liggen zoals van Maschinen Krieger en busts in allerlei vormen en maten. Kortom genoeg te doen. Nu alleen nog wat meer tijd er aan besteden.
The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.