Ik ben er zaterdag ook. Neem ook wat mee voor bij ons op de regiotafel.
@skoozie zet je deze bij de Planes of the Pacific groep?
@skoozie zet je deze bij de Planes of the Pacific groep?
Als ik het goed zie op de kaart staan de Planes of Pacific zo ongeveer tegen over jullie. Of ik kijk verkeerd en bedoel met Planes of the Pacific jullie displayskoozie schreef op donderdag 27 november 2025 @ 15:40:
@Elve1984 Deze komt bij Sprues & Glues (zaal 3 blok N)
Ik hoor al dat ik zeker even moet gaan kijken bij de Planes of the Pacific groep
These are my principles. If you don't like them, I have others.
Was er laatst ook voor de agri min beurs. Aan de 1 de kant beetje zonde van de tijd, na 1 uur heb ik het wel gezien op dit soort dingen, en dan rijd je dan 3 a 4 uur voor. dusja, ik weet nog niet.Ootje70 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 11:06:
Ik ben er zaterdag ook bij met mijn bro. Dus wie er is zal ik wellicht treffen. En @Renegade666 ook met een EV 300km totaal maar ik vind deze beurs altijd wel de moeite waard.
Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |
[ Voor 40% gewijzigd door skoozie op 27-11-2025 20:45 ]
Hij zou vandaag binnenkomen, maar omdat ik er voor heb gekozen om hem in een pakket automaat af te laten leveren komt ie een dag later. Die aut9maat staat 2 straten verderop.Renegade666 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 09:34:
[...]
Die van mij met dhl.. maar die zegt dst het nog opgehaald moet worden... dus gaat weer lkkr 😅
Morgen komen ze hier😁_Eend_ schreef op donderdag 27 november 2025 @ 22:10:
[...]
Hij zou vandaag binnenkomen, maar omdat ik er voor heb gekozen om hem in een pakket automaat af te laten leveren komt ie een dag later. Die aut9maat staat 2 straten verderop.
Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |
Mijn pakket is afgeleverd. Bij de buren, en niet zoals ik had aangegeven bij de pakketautomaat. Nouja, in ieder geval weet ik waar ie is afgeleverd.
Ik snap het wel, heb het er voor over omdat ik er wel een uur of 5 ben :-)Renegade666 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 18:55:
[...]
Was er laatst ook voor de agri min beurs. Aan de 1 de kant beetje zonde van de tijd, na 1 uur heb ik het wel gezien op dit soort dingen, en dan rijd je dan 3 a 4 uur voor. dusja, ik weet nog niet.
Zeker hier, (ben er paar jaar terug ook geweest), de helft kan je niet zien, omdat er lading mensen voor staan, en/of dan 1000den foto's maken, dan vind ik het al gauw prima
Kan dit keer nietDr. Strangelove schreef op donderdag 27 november 2025 @ 09:41:
Mijn 186 gaat al 15 jaar mee. Afschrijving tot nu toe 6 euro per jaar
Gaan er nog mensen naar Euro Scale Modelling in Houten zaterdag?
D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl
Die van mij ook😁_Eend_ schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 08:43:
[...]
Mijn pakket is afgeleverd. Bij de buren, en niet zoals ik had aangegeven bij de pakketautomaat. Nouja, in ieder geval weet ik waar ie is afgeleverd.
Haha ja, dat is het nadeel van 1/16 bouwen🙈Sjoewe schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 16:56:
Zo, flinke units
En een plaatje voor de sfeer.
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/zM4NM0rLF99XLZyUYgSE2USu.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik had gisteren de greyhound gepakt, en even neergelegd om zo de sherman te pakken, (stonden hoog ). Wou een man die greyhound graag hebben, zonder helaas, die gaat met mij mee😁_Eend_ schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 19:11:
Ik ben wel wat langer geweest. 10 uur daar, 12:30 weg. Wel met de auto gegaan, met het OV zou ik er 1,5 uur over doen.. 30 minuten met de autoIk heb me nog ingehouden, ik heb alleen een Fw-190 A3 van Eduard gekocht.
Wel had ik bijna een kubelwagen gekocht, maar toch even getwijfeld, weggelegd en toen ik weer terug was bij de stand was ie al weg
:strip_exif()/f/image/xbyLoSNKhrAWg2N0YrEqFxYH.jpg?f=fotoalbum_large)
Ben helemaal thuis daarbij, dat had ik met die Churchill. Had hem eerder gezien en heb later wel drie kwartier moeten zoeken om het model weer terug te vinden. Vond verschillende Churchills in exotische uitvoeringen, maar ik wilde de basis uitvoering._Eend_ schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 19:11:
Wel had ik bijna een kubelwagen gekocht, maar toch even getwijfeld, weggelegd en toen ik weer terug was bij de stand was ie al weg
[ Voor 23% gewijzigd door teacup op 30-11-2025 13:45 ]
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Ik heb de buste zien staan op de wedstrijdtafelMorelleth schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 13:15:
[...]
Kan dit keer niet
Had wel ingeschreven voor de wedstrijd, dus mijn vrouw die als vendor op de beurs staat neemt die mee.
De Greyhoud staat hier in de doos in de kast, eerder dit jaar gekocht. Ik ga ook wel voor de uitgebreide ophanging maar het toch wel mooier.Renegade666 schreef op zondag 30 november 2025 @ 11:54:
[...]
Ik had gisteren de greyhound gepakt, en even neergelegd om zo de sherman te pakken, (stonden hoog ). Wou een man die greyhound graag hebben, zonder helaas, die gaat met mij mee😁
Die ziet er wel mooi uit zo strak in de lak, weinig of geen weathering? Wel gaaf hoor.Renegade666 schreef op zondag 30 november 2025 @ 15:57:
Vandaag de sherman afgemaakt.
Ansich wel gelukt. Alleen jammer dat ik vandaag net niet genoeg verf had voor de tracks.
Dus maar even 2 kleuren gemixt😅
Alleen de decals zijn wel wat lastig, dik en niet helder dooszichtig, maar troebel, waardoor ze wat te duidelijk te zien zijn.
Hier en daar panellines, en beetje verweerd qua Oliver drap, maar verder niet. Ben niet zo van het weatheren met deze dure kits😅Ootje70 schreef op zondag 30 november 2025 @ 17:02:
[...]
Die ziet er wel mooi uit zo strak in de lak, weinig of geen weathering? Wel gaaf hoor.
De buste van mij? Ik stond niet model hoor😁🤣😅Ootje70 schreef op zondag 30 november 2025 @ 17:08:
Gisteren nog op de beurs geweest, de buste van @Renegade666 gezien, verder niemand getroffen. Was echt heel erg druk om 10:00, bijna geen parkeerplekje. Rond een uur of 3 werd het een stuk rustiger. Veel gekletst met bouwers over hun modellen en tips gevraagd voor het ontplooien van trapjes bij de Oorlogsschepen SIG voor mijn SMS Derflinger 1917 van Snowman Model. En lid geworden van de IPMS.
Ben wel goed geslaagd. De nieuwe Messerschmitt van Airfix in 1:24 (enige kit op de show volgens mij) en kwam er toen achter dat er ergens een 1:32 stond van Zeiko, ook voor 100 euro 🫣. Maar het is een mooie kit en geen warping in die van mij. Verder nog een Puma van Magic Factory in 1:72 en een Airfix Stuka 1:72, beiden voor een tientje. En me laten verleiden tot een Gaahleri Swallow Tail Barbados Rex uitvoering met een 0,7 naald erbij bij Airbrush Almere hehehe.
Ik kon nog achter het restaurant daarvoor parkeren, had geen stekker nodig maar als je daar stond heb ik je mogelijk gezien.Renegade666 schreef op zondag 30 november 2025 @ 17:10:
[...]
De buste van mij? Ik stond niet model hoor😁🤣😅
En ik zag net gaatje bij een laadpaal, dus kon ik mooi even stekkeren.
Stond scheef tegenover de ingang, scheef voor de lotus dealer.Ootje70 schreef op zondag 30 november 2025 @ 17:14:
[...]
Ik kon nog achter het restaurant daarvoor parkeren, had geen stekker nodig maar als je daar stond heb ik je mogelijk gezien.
Weet niet, kan zo maar knappe troll zijn🤣Ootje70 schreef op zondag 30 november 2025 @ 17:12:
Hahaha, ik bedoelde de buste @Morelleth, was het net aan het veranderen toen jij reageerde. Maar ik denk dat jij er beter uit ziet dan de trol van hem :-)
D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl
Ik heb ze wel eens lelijker gezien. Ik heb dit keer niet mee gedaan met de wedstrijd. Vind de beoordeling niet erg objectief (kreeg ik ook terug van mensen die vorige keren meededen). Doe de volgende keer mee in Putten (BE) met een nieuw diorama met de Panzer IV die nu in de primer staat.Renegade666 schreef op zondag 30 november 2025 @ 17:16:
[...]
Weet niet, kan zo maar knappe troll zijn🤣
Ah, aan die kant, toen ik aankwam was er daar geen plek meer dus ik stond een stuk verder naar rechts (als je voor de ingang stond) bij een restaurant.Renegade666 schreef op zondag 30 november 2025 @ 17:15:
[...]
Stond scheef tegenover de ingang, scheef voor de lotus dealer.
Ik hoor goede verhalen over de procon (mr hobby)Sjoewe schreef op maandag 1 december 2025 @ 17:11:
Iemand een goede tip voor een mid-level dual action airbrush?
Ik heb nu een goedkope Fengda, die het op zich prima doet, maar de trekker is een beetje lomp en de het verschil tussen veel en weinig verf daardoor lastig te controleren.
Dan zou toch ik de H&S ultra adviseren. Net iets boven je gestelde budget, maar daarmee heb je wel een instapmodel van een heel degelijk merk te pakken waar ook reserveonderdelen makkelijk voor te krijgen zijn. Ten opzichte van de duurdere infinity en evolution spuiten is deze in de basis grotendeels het zelfde (nozzle design, trigger), maar mist wat extra features zoals een needlestop, maar om eerlijk te zijn niet iets wat je nu zo heel veel gebruikt. Ook kan je hem met verschillende naalddiktes krijgen, dus te configureren voor het meer grovere werk zoals primen of het fijnere werk zoals pre/postshading.Sjoewe schreef op maandag 1 december 2025 @ 17:37:
Goede opmerking, ik zat ergens in de bandbreedte van 75-100 euro te denken.
Dan zou je naar Gaahleri kunnen kijken, die zijn volgens mij wel goed in de mid-range. Ik denk wel dat je online een H&S Ultra kunt scoren voor 109 euro en die is beter imho (https://www.airbrush-serv...qQWg-FqhuvWRoCIQoQAvD_BwE). Ik heb zelf een Evolution en een Infinity dus ben niet zonder vooroordeel.Sjoewe schreef op maandag 1 december 2025 @ 17:37:
Goede opmerking, ik zat ergens in de bandbreedte van 75-100 euro te denken.
[ Voor 35% gewijzigd door Ootje70 op 02-12-2025 08:34 ]
Ik heb een Gaahleri als 2e airbrush met een Black Friday deal gekocht.Ootje70 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 08:30:
[...]
Dan zou je naar Gaahleri kunnen kijken, die zijn volgens mij wel goed in de mid-range. Ik denk wel dat je online een H&S Ultra kunt scoren voor 109 euro en die is beter imho (https://www.airbrush-serv...qQWg-FqhuvWRoCIQoQAvD_BwE). Ik heb zelf een Evolution en een Infinity dus ben niet zonder vooroordeel.
Dat hangt er een beetje van af waar je de airbrush voor gaat gebruiken. Ik gebruik het eigenlijk altijd bij fijn gedetailleerd airbrushwerk. Bijvoorbeeld bij miniatures en busts etc, maar ook wel bij 'grotere' modelbouwpakketten.Invisible_man schreef op maandag 1 december 2025 @ 20:39:
[...]
maar mist wat extra features zoals een needlestop, maar om eerlijk te zijn niet iets wat je nu zo heel veel gebruikt.
The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.
Ik zou ook voor een airbrush gaan met een needlestop, een MAC valve zie je dan weer minder vaak en mis ik niet. Dus eens met het advies om voor een H&S Evolution Dual te gaan dan heb je gelijk 2 naalden en nozzles.Dwarlorf schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 09:34:
Wat betreft de Gahleeri. De goedkopere versies hebben maar 1 nozzle maat. Daarnaast wordt het wel heel erg gepusht in paid promotions door allerlei youtubers, vraag me af of ze echt wel zo goed zijn.
[...]
Dat hangt er een beetje van af waar je de airbrush voor gaat gebruiken. Ik gebruik het eigenlijk altijd bij fijn gedetailleerd airbrushwerk. Bijvoorbeeld bij miniatures en busts etc, maar ook wel bij 'grotere' modelbouwpakketten.
@Sjoewe Mijn advies zou zijn om je budget op te hogen en juist voor een H&S Infinity of Evolution te gaan. Op zich niets mis met de ultra maar als ik het overnieuw zou doen had ik meteen de infinity gekocht ipv eerst de ultra.
[ Voor 41% gewijzigd door Ootje70 op 03-12-2025 09:45 ]
Als ik me niet vergis (word ook een dagje ouder) kun je die ook los kopen en past die achterop. Heb ik met een Evo gedaan.Invisible_man schreef op maandag 1 december 2025 @ 20:39:
[...]
H&S ultra adviseren. [.....] maar mist wat extra features zoals een needlestop
ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device
Ja, ben erg benieuwd hoe ik hier plaats voor ga maken, zowel tijdens de bouw als uiteindelijke display plek.Ootje70 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 09:31:
Dat zijn wel megakits... alleen de dozen al, en de dozen in de doos van de Trumpeter. Ik heb de Trumpeter gebouwd zien staan, wat een apparaat. Maar dat geldt voor beiden met hun 70*23.5 cm hahaha.
Mijn vrouw vroeg al of ik zelf in kon gaan zitten...Ootje70 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 11:45:
Hahahaha.... 😂 je kunt er ook iemand in laten wonen denk ik. Heb eens op het punt gestaan hun Panzer IV Late te komen voor 119 euro, had ook geen idee gehad waar ik die had moeten laten. Maar ondertussen staan hier 4 1:24 Airfix vliegtuigen vergelijkbare ruimte in beslag te nemen. Toch mijn dochter eens het huis uit zetten zodat ik de zolder terug krijg.
Ik ben van een Chinese no-name over gegaan op de ultra two-in-one en wat mij het meeste opvielOotje70 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 09:48:
[...]
Ik zou ook voor een airbrush gaan met een needlestop, een MAC valve zie je dan weer minder vaak en mis ik niet. Dus eens met het advies om voor een H&S Evolution Dual te gaan dan heb je gelijk 2 naalden en nozzles.
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
Nee, die hobby is zeker niet dood. Aanstaande zaterdag is er weer een grote (verkoop)beurs in Houten. 10 en 11 januari in Rijswijk de Nederlandse modelspoorbanen waar mijn in clubje ook aanwezig zal zijn. Qua fora heb je twee grote clubs in Nederland, Beneluxspoor en het 3railforum. Daarnaast voor N spoor de website nspoorprojectWijnands schreef op maandag 8 december 2025 @ 10:55:
Hoe zit het met treinbanen tegenwoordig? Ik stond laatst bij het tuincentrum naar een mooie opstelling van die kerst huisjes met een spoor baantje erbij te kijken en vond het toch wel leuk.
Is die hobby helemaal dood? Ik keek even naar nieuwe starter sets en schrok toch wel van de prijs. Bovendien is het nu allemaal ingewikkeld en digitaal.
[ Voor 3% gewijzigd door PaT op 08-12-2025 12:26 ]
Groot genoeg voor 2 hoofdletters

[ Voor 4% gewijzigd door Sjoewe op 08-12-2025 17:50 ]
Rare trein anders 🙈🤣Sjoewe schreef op maandag 8 december 2025 @ 17:06:
Modelspoor dood, echt niet.![]()
Bijna klaar...
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het bouwverslag van het hele baantje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=115011.0
[quote]Vooroordelen de vuilnisbak in
[ Voor 10% gewijzigd door Ootje70 op 09-12-2025 13:13 ]
ikmoethiernietheengaanikmoethiernietheengaan... ik heb al zo weinig ruimte, maar goddamme, wat is een mooie spoorbaan een DIT WIL IK HEBBEN object.PaT schreef op maandag 8 december 2025 @ 12:26:
[...]
Nee, die hobby is zeker niet dood. Aanstaande zaterdag is er weer een grote (verkoop)beurs in Houten. 10 en 11 januari in Rijswijk de Nederlandse modelspoorbanen waar mijn in clubje ook aanwezig zal zijn. Qua fora heb je twee grote clubs in Nederland, Beneluxspoor en het 3railforum. Daarnaast voor N spoor de website nspoorproject
blup
Dat werk van die Floris is echt wel belachelijk mooi en superrealistisch. Dat van MSC (de foto's op die pagina) is dus wat ik bedoelde, dat resoneert helemaal niet bij mij. Al zitten daar ook wel mooie elementen in zoals het drooggevallen haventje.Sjoewe schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 13:30:
Wat van mijn favorieten:
Floris Dilz - Le Bassin: https://www.flickr.com/ph...albums/72157653375997370/
Rudi Nelissen - Terminus: https://forum.modelspoorm...opic,32102.msg473857.html
Alan Jockmans - Zwanzebeek: https://forum.modelspoorm...ex.php/topic,28605.0.html
MSC Het Spoor - Bouy-a-Beze: https://www.msc-hetspoor.be/modelbaan?b=23
Die diorama's van Floris... dat hoeft niet te stoppen met treinen, daar kan je alles wel fotograferen. Fantastisch werk!Sjoewe schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 13:30:
Het is een hobby met veel verschillende facetten. Je hebt mensen die zich richten op verzamelen, rijden, automatiseren etc. etc. Voor mij zit de lol in de combinatie tussen het bouwen (van een geloofwaardig diorama) en het functionele aspect van (model-)spoorwegen. De diversiteit houdt het interessant voor mij.
Ik waardeer het compliment enorm overigens, maar er zijn echt een heleboel bouwers die de meest fantastische banen neerzetten, waarbij ik nog niet eens in de schaduw kan staan
Wat van mijn favorieten:
Floris Dilz - Le Bassin: https://www.flickr.com/ph...albums/72157653375997370/
Rudi Nelissen - Terminus: https://forum.modelspoorm...opic,32102.msg473857.html
Alan Jockmans - Zwanzebeek: https://forum.modelspoorm...ex.php/topic,28605.0.html
MSC Het Spoor - Bouy-a-Beze: https://www.msc-hetspoor.be/modelbaan?b=23
:strip_exif()/f/image/hcknUJ7KWMPUzL9yDGZZpqEo.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/oPyYL1smgwOauXqTnVyy0h1y.jpg?f=fotoalbum_large)
Nou dat was mij ook niet duidelijk, ook niet welk filter op welk masker paste. Ik heb daarom laatst bij werken met merken een moldex masker gekocht waar duidelijk is aangegeven welk filter bij welk masker hoort. Ik heb voor de Moldex 8900 (890001) filter met klasse A1B1E1K1 gekozen:Renegade666 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 21:05:
Ben aan het kijken voor een 3m masker. Maar kom er niet helemaal uit qua filter.
De 1 zegt dit, andere dat... linkjes die dood zijn etc
Welke filter heb ik nodig voor laquer, alles daaronder komt dan wel goed😅
The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.
Het lijstje wat ik in het verleden al eens gepost had:Renegade666 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 21:05:
Ben aan het kijken voor een 3m masker. Maar kom er niet helemaal uit qua filter.
De 1 zegt dit, andere dat... linkjes die dood zijn etc
Welke filter heb ik nodig voor laquer, alles daaronder komt dan wel goed😅
Voor lacquers is het belangrijk dat je zowel een stoffilter als een gas/damp filter hebt. Je hebt echt beide nodig omdat je bij het airbrushen met je gezicht boven op de rondzwevende deeltjes zit. Bij die 3M 6000 serie is het stoffilter ook een heel simpel inlegfilter wat je op het gasfilter legt met een plastic kapje, maar zonder merk ik duidelijk verschil omdat ik er dan hoofdpijn van krijg.Het masker zelf:
3M Halfgelaatsmasker 6000 M
Met deze filters:
3M Stof(voor)filter 5935 FFP3
3M Gas/damp filter 6055 A2
3M filterkap voor stof(voor)filters (plastic kapje om het FFP3 filter vast te houden over het A2 filter heen)
Dus 2 filters, waarvan je de ene in de andere moet doen?Invisible_man schreef op woensdag 17 december 2025 @ 07:58:
[...]
Het lijstje wat ik in het verleden al eens gepost had:
[...]
Voor lacquers is het belangrijk dat je zowel een stoffilter als een gas/damp filter hebt. Je hebt echt beide nodig omdat je bij het airbrushen met je gezicht boven op de rondzwevende deeltjes zit. Bij die 3M 6000 serie is het stoffilter ook een heel simpel inlegfilter wat je op het gasfilter legt met een plastic kapje, maar zonder merk ik duidelijk verschil omdat ik er dan hoofdpijn van krijg.
Zowel stoffilters als gasfilter zijn er in verschillende sterktes te krijgen. Voor stoffilters P1, P2, P3 (soms ook als FFP1, FFP2, FFP3 aangemerkt) waar de hogere nummers kleinere deeltjes filteren, voor gasfilters A1, A2, A3. Voor stoffilter is P3 bij airbrushing sowieso aan te raden vanwege de kleine deeltjes die uit je ab komen, voor het gasfilter is een A2 of hoger aan te raden wanneer je lacquers spuit.
Samengevat, je hebt het stoffilter nodig voor de deeltjes die rondzweven en je hebt een gasfilter nodig voor de oplosmiddelen. Daarnaast is goede afzuiging natuurlijk niet verkeerd omdat je op een gegeven moment je masker ook weer eens af wilt doen.
Ik neem dit onderwerp overigens vrij serieus omdat ik een oom verloren heb die professioneel schilder was die leed aan de zogenaamde schildersziekte door het jarenlang werken met oplosmiddelen.
Ja, het stoffilter (witte stoffen dingen) leg je op het gasfilter en clip je met dat transparant plastic kapje vast. Dat geheel zet je op je masker en lock je met een kwart slag draaien.Renegade666 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 14:51:
[...]
Dus 2 filters, waarvan je de ene in de andere moet doen?

Je hebt ook gecombineerde filters die zowel stof als gas doen volgens mij, maar deze gebruik ik al een hele tijd en daar ruik ik helemaal niets meer mee. Maar als de filters die je nu hebt een lagere stoffilterklasse zijn, kan het goed zijn dat de kleinere verfdeeltjes daar gewoon nog doorheen komen. Wat ik online lees wil je minimaal P2 hebben.Ik heb nu 1 waar het halve alfabet op staat, maar daar ruikt ik het nog wel eens , dus of hij sluit niet goed, of komt er doorheen.
had het geheel idd nu gevonden. dus besteld, ben benieuwd.Invisible_man schreef op woensdag 17 december 2025 @ 15:00:
[...]
Ja, het stoffilter (witte stoffen dingen) leg je op het gasfilter en clip je met dat transparant plastic kapje vast. Dat geheel zet je op je masker en lock je met een kwart slag draaien.
[Afbeelding]
[...]
Je hebt ook gecombineerde filters die zowel stof als gas doen volgens mij, maar deze gebruik ik al een hele tijd en daar ruik ik helemaal niets meer mee. Maar als de filters die je nu hebt een lagere stoffilterklasse zijn, kan het goed zijn dat de kleinere verfdeeltjes daar gewoon nog doorheen komen. Wat ik online lees wil je minimaal P2 hebben.
Zo test ik het ook, en dat is dan wel goed. Dus denk toch dat het filter gewoon niet je van het is dan.Invisible_man schreef op woensdag 17 december 2025 @ 17:03:
Ik houd altijd mijn hand op het uitblaasventiel (in het midden voorop) en adem uit om te testen of het masker goed zit. Als je dan merkt dat de lucht niet goed zit en het masker zich door de luchtdruk een beetje opblaast, heb je wel een goede seal. Dat hoeft in mijn beleving helemaal niet zo strak te zitten omdat het masker door het gewicht van de filters al aardig tegen het gezicht aandrukt.
Vergeet dit weekend Modelspoorbeurs Zuthpen nietPaT schreef op maandag 8 december 2025 @ 12:26:
[...]
Nee, die hobby is zeker niet dood. Aanstaande zaterdag is er weer een grote (verkoop)beurs in Houten. 10 en 11 januari in Rijswijk de Nederlandse modelspoorbanen waar mijn in clubje ook aanwezig zal zijn. Qua fora heb je twee grote clubs in Nederland, Beneluxspoor en het 3railforum. Daarnaast voor N spoor de website nspoorproject
Dat is helaas een beetje ver vanuit de zuidelijke randstad. Zeker omdat ik volgend weekend een dag naar Heerlen mag. Een van onze leden heeft dan een open dag in zijn loods met enorme spoorbaan.Septillion schreef op donderdag 18 december 2025 @ 10:27:
[...]
Vergeet dit weekend Modelspoorbeurs Zuthpen niet
Nog andere daar? Ik ben er zaterdag.
Ik heb zelf deze besteld onlangs. Die heeft een knop voorop waarmee de je seal kan testen.Renegade666 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 17:38:
[...]
Zo test ik het ook, en dat is dan wel goed. Dus denk toch dat het filter gewoon niet je van het is dan.
Mooi model. Volgens mij heette de originele rode kleurstijl Burgundy.Renegade666 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 17:01:
Nieuw setje is binnen. dus binnenkort even testen![]()
Vandaag nog via MP een leuk kitje binnen gekregen.
1934 phantom 2 1/16 van revell. ziet er wel goed uit, alleen de vieze bruine kleur
DUs even google aangeslingert, en krijg een mooie kleur terug. maar weet iemand die deze rood heeft, of kan maken?
Tamiya iig niet..
[Afbeelding]
Stormtroopers toys: Asus Strix 16, Samsung S24 Ultra, HP Z4 G4.
Renegade666 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 17:01:
Nieuw setje is binnen. dus binnenkort even testen![]()
Vandaag nog via MP een leuk kitje binnen gekregen.
1934 phantom 2 1/16 van revell. ziet er wel goed uit, alleen de vieze bruine kleur
DUs even google aangeslingert, en krijg een mooie kleur terug. maar weet iemand die deze rood heeft, of kan maken?
Tamiya iig niet..
[Afbeelding]
Volgens deze Revell Paint Conversion Chart is dat:skoozie schreef op donderdag 18 december 2025 @ 18:18:
Volgens de handleiding van "Revell 07459" moet de kleur zijn Revel purperrood/Purple red 331 met een glanslaag.
[ Voor 76% gewijzigd door Dwarlorf op 18-12-2025 19:01 ]
[ Voor 21% gewijzigd door Renegade666 op 18-12-2025 22:19 ]
Men weet niet wat een primaire bron is.. Olé Olé
Een beetje afhankelijk van wat je wilt en hoeveel je er voor over hebt. Als je wat meer budget voor ogen hebt, is de Tamiya 1:72 F14D een erg mooie, al wellicht wat uitgebreider dan je voor ogen hebt:Yakolev schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 22:57:
Hey allen,
Ik zoek een kit, zeer geschikt voor ultieme beginners. Vroeger heb ik een aantal vliegtuigen in elkaar gezet, maar als ik er op terugblik heb ik het zeer amateuristisch gedaan. Nu er op youtube zoveel how-to's zijn (zeker wat betreft verven) wil ik het eigenlijk weer een poging geven.
Ik ben echt van straaljagers uit de Koude Oorlog of moderne tijd. Wat zou een geschikte kit zijn zonder al te veel complexiteit? (1:72)
Geen probleem!Yakolev schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 23:29:
@Invisible_man
Geheel toevallig was ik al aan het kijken naar verschillende MiG-21 modellen. Dus ik ga zeker die van Eduard wat nader bekijken. Bedankt!
Wat is je budget wat je uit wilt geven en wat vindt je leuker, het bouwen of juist het schilderen? Als je het laatste leuker vindt en je budget staat het toe kan je ook naar 3d geprinte stoelen, bewapening, motoren en cockpits kijken. Scheelt juist weer bouwen en meer onderdelen met details om te achilderen. Er zijn ook bedrijven die 3d decals maken voor alle instrumenten. Verder zou ik vooral naar de relatief nieuwere (vanaf 2015-ish) kits kijken, die bouwkwaliteit is een stuk hoger en stabieler.Yakolev schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 22:57:
Hey allen,
Ik zoek een kit, zeer geschikt voor ultieme beginners. Vroeger heb ik een aantal vliegtuigen in elkaar gezet, maar als ik er op terugblik heb ik het zeer amateuristisch gedaan. Nu er op youtube zoveel how-to's zijn (zeker wat betreft verven) wil ik het eigenlijk weer een poging geven.
Ik ben echt van straaljagers uit de Koude Oorlog of moderne tijd. Wat zou een geschikte kit zijn zonder al te veel complexiteit? (1:72)
[ Voor 14% gewijzigd door jordyc op 21-12-2025 09:37 ]
Heel eerlijk, de eerste paar sets zullen denk ik gewoon heel veel oefenen zijn van technieken die ik op youtube voorbij zie komen - Dus het liefst iets goeds voor niet al te veel.jordyc schreef op zondag 21 december 2025 @ 09:32:
[...]
Wat is je budget wat je uit wilt geven en wat vindt je leuker, het bouwen of juist het schilderen? Als je het laatste leuker vindt en je budget staat het toe kan je ook naar 3d geprinte stoelen, bewapening, motoren en cockpits kijken. Scheelt juist weer bouwen en meer onderdelen met details om te achilderen. Er zijn ook bedrijven die 3d decals maken voor alle instrumenten. Verder zou ik vooral naar de relatief nieuwere (vanaf 2015-ish) kits kijken, die bouwkwaliteit is een stuk hoger en stabieler.
En qua schilderen, de afgelopen jaren zijn er flink wat nieuwe producten op de markt gekomen die het schilderen en stuk gemakkelijker maken. Denk aan contrast paint, verweer producten op waterbasis, etc. Ik heb zelf veel verf van ak interactive 3rd gen en op het gebied van waterbasis verf steken die wat mij betreft wel boven een vallejo of mig uit.
Gisteren even het nodige gespoten, en rook inderdaad niks. Hij is ook een stuk lichter op het hoofd, dus dat scheelt ook. alleen vind ik klipje voor het onderste/achterste bandtje beetje fragiel,Invisible_man schreef op woensdag 17 december 2025 @ 07:58:
[...]
Het lijstje wat ik in het verleden al eens gepost had:
[...]
Voor lacquers is het belangrijk dat je zowel een stoffilter als een gas/damp filter hebt. Je hebt echt beide nodig omdat je bij het airbrushen met je gezicht boven op de rondzwevende deeltjes zit. Bij die 3M 6000 serie is het stoffilter ook een heel simpel inlegfilter wat je op het gasfilter legt met een plastic kapje, maar zonder merk ik duidelijk verschil omdat ik er dan hoofdpijn van krijg.
Zowel stoffilters als gasfilter zijn er in verschillende sterktes te krijgen. Voor stoffilters P1, P2, P3 (soms ook als FFP1, FFP2, FFP3 aangemerkt) waar de hogere nummers kleinere deeltjes filteren, voor gasfilters A1, A2, A3. Voor stoffilter is P3 bij airbrushing sowieso aan te raden vanwege de kleine deeltjes die uit je ab komen, voor het gasfilter is een A2 of hoger aan te raden wanneer je lacquers spuit.
Samengevat, je hebt het stoffilter nodig voor de deeltjes die rondzweven en je hebt een gasfilter nodig voor de oplosmiddelen. Daarnaast is goede afzuiging natuurlijk niet verkeerd omdat je op een gegeven moment je masker ook weer eens af wilt doen.
Ik neem dit onderwerp overigens vrij serieus omdat ik een oom verloren heb die professioneel schilder was die leed aan de zogenaamde schildersziekte door het jarenlang werken met oplosmiddelen.
Je hoeft je geen zorgen te maken. Naast de Eduard MiG-21 heb ik een aantal andere kits gekocht, waaronder 2 starterkits van Airfix. Zodra de baby het toelaat ga ik een dezer dagen beginnen aan een Red Arrows BAE Hawk.Elve1984 schreef op maandag 29 december 2025 @ 15:25:
Misschien beetje mosterd na de maaltijd, maar las je lange tijd niet gebouwd hebt en opzoek bent naar een simpele kit zou ik niet meteen met een Eduard Mig-21 of Tamiya F-14 beginnen. Begrijp me niet verkeerd, zijn inderdaad schitterende kits. Maar wel met veel onderdelen en ook PE en ander after market spul.
Ik zou kijken naar een simpele HobbyBoss kit, of Airfix/Revell starter kit. Iets met niet te veel onderdelen en belangrijker nog niet te prijzig. Zodat je lekker vlug kunt bouwen en de nodige technieken weer onder de knie kunt krijgen.
@Yakolev In welke genre/tijdsperiode ben je op zoek?
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq