Had het niet een optie geweest om een stukje dun plexiglas of transparant acrylaat te kopen voor een paar euro?Dr. Strangelove schreef op maandag 23 februari 2026 @ 09:32:
Lekkere blunder, cockpit raampje van mijn Hasegawa 1/200 737 kwijtgeraaktHad hem gemasked maar ergens tussen de hobby desk en de spuitcabine is hij zoek geraakt... Beetje dure oplossing voor gevonden.
Moest toch wat rommel bestellen en ik kon de 737-800 kit voor een schappelijk prijsje vinden bij Superhobby. En daar zit ook een cockpit decal bij, dus iedereen happyNu hoef ik alleen nog maar met plastic card en plamuur op mijn reeds volledig geschilderde 737 los te gaan
Had ook gekund maar ik vind transparencies op die schaal toch niet al te goed overkomen.
Het hele probleem zou een stuk simpeler zijn geweest als ik inmiddels weer decals kon printen maar ook met laserprinter decal papier weigert mijn HP dat te doen. Misschien een ander merk papier proberen.
Het hele probleem zou een stuk simpeler zijn geweest als ik inmiddels weer decals kon printen maar ook met laserprinter decal papier weigert mijn HP dat te doen. Misschien een ander merk papier proberen.
These are my principles. If you don't like them, I have others.
Zijn er nog mensen die 7 of 8 maart naar Rijswijk gaan naar de Nederlandse modelspoordagen?
Ik sta daar met mijn modulevriendjes en de stress is best aanwezig. Voor mijn module een achtergrondposter besteld, maar die lijkt krap aan op tijd binnen te komen. Dat wordt dus nog een haastklus om die toegevoegd te krijgen evenals de scoutingfiguurtjes die mijn bakje moeten gaan bewonen.
Voor mij voorlopig de laatste beurs, daarna ga ik aan de slag met een nieuwe module. De voortgang daarvan zal ik ook hier proberen te delen.
Ik sta daar met mijn modulevriendjes en de stress is best aanwezig. Voor mijn module een achtergrondposter besteld, maar die lijkt krap aan op tijd binnen te komen. Dat wordt dus nog een haastklus om die toegevoegd te krijgen evenals de scoutingfiguurtjes die mijn bakje moeten gaan bewonen.
Voor mij voorlopig de laatste beurs, daarna ga ik aan de slag met een nieuwe module. De voortgang daarvan zal ik ook hier proberen te delen.
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
Er zitten hier wat erg goede miniature en figure painters tegenwoordig
Ik ga mijn eerste figuur doen maar ben op zoek naar een simpele basic tutorial en dat valt me nog tegen om te vinden. Iemand een tip? Ik ben niet op zoek naar advanced techniques maar gewoon de basics.
Is inderdaad lastig. Ik zou gewoon lekker beginnen. Maar wellicht heb je wat aan deze video van uncle Nightshift?Of anders 1 van de andere filmjes uit deze playlist van hem: https://www.youtube.com/p...dQUYN5oxRK09lc8XeL_VgXxtFDr. Strangelove schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 12:20:
Er zitten hier wat erg goede miniature en figure painters tegenwoordigIk ga mijn eerste figuur doen maar ben op zoek naar een simpele basic tutorial en dat valt me nog tegen om te vinden. Iemand een tip? Ik ben niet op zoek naar advanced techniques maar gewoon de basics.
The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.
Ik kwam laatst het kanaal van Duncan Rhodes tegen. Heeft een aantal erg goed te volgen tutorials. Schildert wel is waar veel Warhammer figuren, maar blijft een figuur en principe van schilderen blijft het zelfde.Dr. Strangelove schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 12:20:
Er zitten hier wat erg goede miniature en figure painters tegenwoordigIk ga mijn eerste figuur doen maar ben op zoek naar een simpele basic tutorial en dat valt me nog tegen om te vinden. Iemand een tip? Ik ben niet op zoek naar advanced techniques maar gewoon de basics.
Duncan Rhodes is begonnen als presentator voor how to filmpjes van games workshop. Daarna voor zichzelf begonnen omdat ie er zo goed in was. Met ijn filmpjes kun je niet mis gaan om basics te leren.
Verder kun je CW Modelling nog bekijken, die is net een stapje meer maar nog steeds basic qua figures. Night Shift is weer een stapje verder omdat je dan gaat preshaden en met glazes gaat werken.
Op YouTube zoeken naar warhammer schilderen voor beginners geeft al een bult aan film en de technieken zijn hetzelfde alleen een iets andere schaal.
Verder kun je CW Modelling nog bekijken, die is net een stapje meer maar nog steeds basic qua figures. Night Shift is weer een stapje verder omdat je dan gaat preshaden en met glazes gaat werken.
Op YouTube zoeken naar warhammer schilderen voor beginners geeft al een bult aan film en de technieken zijn hetzelfde alleen een iets andere schaal.
Vanwege een overleden familie lid heb ik deels gebouwde Tamiya Scania 770S in bezit gekregen.
Nu wil ik deze proberen te verkopen, daar dit geen hobby voor mij gaat worden. Wellicht dat jullie mij de juiste richting in kunnen helpen hoe en waar ik dit wellicht zou kunnen verkopen.
Er zitten veel extra's/upgrades bij o.a. remote control besturing
Nu wil ik deze proberen te verkopen, daar dit geen hobby voor mij gaat worden. Wellicht dat jullie mij de juiste richting in kunnen helpen hoe en waar ik dit wellicht zou kunnen verkopen.
Misschien even wat foto's etc bij doen wat er allemaal bij zit?joost1112 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 11:20:
Vanwege een overleden familie lid heb ik deels gebouwde Tamiya Scania 770S in bezit gekregen.
Panasonic 55FZ804 | Marantz Cinema 30 | nvidia shield | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 4x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |
Je kan het hier proberen in de vraag & aanbod-hoek. Verder op modelbouwforum.nl . Goede foto's maken inderdaad ja, eventueel ook van handleidingen en dergelijke.
If it doesn't fit, you'll need a bigger hammer
Weer eentje af. Opnieuw een oudje, Hasegawa LoveLiner (hun 1/200 range) 737. Een van de eerste boxings in de vrolijke Aloha Airlines livery. Die livery bestond helaas opnieuw uit slechte decals, dit keer door de leeftijd. Dus opnieuw veel correctiewerk met het penseel.
:strip_exif()/f/image/exsJlYnkWhAdNN8sWZug6o5n.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/HuDKAdJQjoYgproB83v3M4SA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/AVv9ySYs9tE1S1ODTwf34ajW.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/WXNHjEmdURdaukmLskTLMZOv.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/p7QjMxYbZyWX891gR3uZ7PwR.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn eerste airliner en hiermee kom ik eigenlijk full circle want mijn allereerste kit was ook een LoveLiner, de DC-10 die mijn vader meenam van een reis naar Japan. Was het begin van onze gezamenlijke hobby.
Om te bouwen verder een leuke kit. Ik heb inmiddels al wat meer LoveLiners liggen, die ga ik zoveel mogelijk in KLM kleuren bouwen.
:strip_exif()/f/image/exsJlYnkWhAdNN8sWZug6o5n.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/HuDKAdJQjoYgproB83v3M4SA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/AVv9ySYs9tE1S1ODTwf34ajW.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/WXNHjEmdURdaukmLskTLMZOv.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/p7QjMxYbZyWX891gR3uZ7PwR.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn eerste airliner en hiermee kom ik eigenlijk full circle want mijn allereerste kit was ook een LoveLiner, de DC-10 die mijn vader meenam van een reis naar Japan. Was het begin van onze gezamenlijke hobby.
Om te bouwen verder een leuke kit. Ik heb inmiddels al wat meer LoveLiners liggen, die ga ik zoveel mogelijk in KLM kleuren bouwen.
Ik heb wat advies nodig, ik ben eindelijk bezig om m'n Stoef af te maken, maar ik loop een beetje vast op de cockpit.

Ik krijg het niet echt lekker afgeplakt. Heeft iemand de gouden tip? Of is de gouden tip toch even janken en toch maar de Eduard spray masks te kopen (aka de duurste 4 vierkante cm tape ooit...)

Ik krijg het niet echt lekker afgeplakt. Heeft iemand de gouden tip? Of is de gouden tip toch even janken en toch maar de Eduard spray masks te kopen (aka de duurste 4 vierkante cm tape ooit...)
Helaas net mijn uitgebreide verhaal kwijtgeraakt (note to self: lange verhalen gewoon op je pc intikken) dus nu maar ff in het kort.Sjoewe schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 23:00:
Ik heb wat advies nodig, ik ben eindelijk bezig om m'n Stoef af te maken, maar ik loop een beetje vast op de cockpit.
[Afbeelding]
Ik heb geen cockpit afplakervaring maar ik gebruik voor afplakken Suncore Pro schilderstape. Het laat geen lijmresten achter en is makkelijk tijdens het aanbrengen los te halen en weer te plakken om het beter te positioneren. Dit is volgens mij vergelijkbaar materiaal als die tamiya tape rollen maar dan beter. In mijn ervaring plakt dat Tamiya spul zeer slecht zeker als er stof aan de randen zit. Suncore Pro is er in verschillende breedtes en je kunt het makkelijk snijden. Gewoon op je snijmat plakken en dan de juiste vormen er uit snijden en daarna loshalen en aanbrengen op je model. Het heeft amper tot geen last van bleeding onder de tape als je het goed hebt aangedrukt, zeker niet als je het in dunne laagjes airbrusht.
Dit heb ik bijv op die manier gedaan:
The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.
Wat is je probleem precies? Ik vermoed de afgeronde hoeken? Ik zou dit op drie manieren overwegen te tackelen.Sjoewe schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 23:00:
[Afbeelding]
- Als je een vaste hand hebt met masking fluid. Ik heb nu die van Tamiya en die is heel dun, werkt prima, vooral als er een randje is tussen de ruit en de stijl, ik kan dat niet goed zien op de foto.
- Je kan met een metalen of plastic mal of die punch als je die hebt cirkeltjes uitsnijden met de juiste radius en die in de hoeken plakken.
- Als je die spullen allemaal niet hebt, heel dunne stroken masking tape snijden en die met een cocktail prikker in de juiste curve duwen.
Bedankt voor de tips, ik heb er weinig ervaring mee. Bij 1/87 resin modellen (die ik normaal bouw) plak je het glas er altijd later in.
Waar ik tegenaanloop is dat er maar heel weinig definitie voelbaar is tussen wat straks de ruit is en wat het omliggende frame moet uitbeelden. Bij de Seabat kon ik het makkelijk volgen met de punt van van een scherp hobbymes en zo de maskers zelf uitsnijden, dat lukt nu niet. De Tamiya-tape die ik nu wil gebruiken voelt nog vrij dik voor dit doeleinde.
Waar ik tegenaanloop is dat er maar heel weinig definitie voelbaar is tussen wat straks de ruit is en wat het omliggende frame moet uitbeelden. Bij de Seabat kon ik het makkelijk volgen met de punt van van een scherp hobbymes en zo de maskers zelf uitsnijden, dat lukt nu niet. De Tamiya-tape die ik nu wil gebruiken voelt nog vrij dik voor dit doeleinde.
Ik zou dan een combi van tamiya tape oid en masking fluid gebruiken. Tamiya tape in strookjes snijden voor de rechte einden. Dan een druppel masking fluid in het midden en met een cocktail prikker vanuit het midden naar buiten toe de hoeken invullen.
En soms is die paar euro voor een mask ook well spent. De Bf-110 hierboven is ook met een mask gedaan.
En soms is die paar euro voor een mask ook well spent. De Bf-110 hierboven is ook met een mask gedaan.
[ Voor 17% gewijzigd door Dr. Strangelove op 08-03-2026 12:13 ]
Bij wat complexere raampjes koop ik ook vaak een kant en klare mask set, vindt die van new ware altijd wel goed passen, maar Eduard is ook prima zat. Voor mij geeft dat altijd een veel beter resultaat omdat mijn motoriek niet altijd even nauwkeurig is en dan is een paar euro extra uitgeven wel de moeite waard, maar dat blijft een persoonlijke keuze natuurlijk, zelfde discussie gaat op voor geprinte PE onderdelen voor je cockpit enzo.
Ik heb ook eens een pre cut mask sheet met allerhande cirkeldiameters aangeschaft (van 1 tot 5 mm ofzo) in stapjes van 0,5 mm, die kan je dan voor de hoekjes gebruiken. Vloeibare maskingtape heb ik wat een haat-liefde verhouding mee. Kan zeker goed werken, maar als je het een paar maanden niet gebruikt is het vaak al uitgedroogd.
Ik heb ook eens een pre cut mask sheet met allerhande cirkeldiameters aangeschaft (van 1 tot 5 mm ofzo) in stapjes van 0,5 mm, die kan je dan voor de hoekjes gebruiken. Vloeibare maskingtape heb ik wat een haat-liefde verhouding mee. Kan zeker goed werken, maar als je het een paar maanden niet gebruikt is het vaak al uitgedroogd.
Heb je de Tamiya variant al eens geprobeerd? Ik heb dezelfde ervaringen als jij met andere varianten maar deze verrastte me. De hoge viscositeit is even wennen maar maakt het erg makkelijk aan te brengen, zo dun zelfs dat het met een penseel kan denk ik. Ik ga het een keer proberen om als camo masking te gebruiken ipv gesneden tamiya tape. De druppelcontainer maakt ook dat het minder snel uitdroogt. Mijn potje is een jaar oud en als nieuw.
Ik ben bezig om oude modellen op te ruimen, en dacht dat het misschien wel leuk is om te laten zien wat ik in de loop der jaren al gebouwd heb, hobby of via mijn werk.
Ik heb, bij het bedrijf waar ik werkte, rond 1990-1995, meerdere treinen voor Madurodam gemaakt, waaronder de intercity's. sprinters, locomotieven en Postwagons.
Dit is de moeder matrijs van de Madurodam IRM intercity, deze is gebruikt om de polyester mallen te maken,
De intercity's kwamen compleet met interieur, pantografen en draaistellen.
Ik heb de kop ook 3D ge-scanned voor de lol.
:strip_exif()/f/image/FGFe2aXKJabF3f0st9olY1Ww.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/HM8wOgCEgMhDa9cfSw24Id3L.jpg?f=fotoalbum_large)
En compleet met Station Blaak, die we ook voor Madurodam gemaakt hebben.
Ik heb, bij het bedrijf waar ik werkte, rond 1990-1995, meerdere treinen voor Madurodam gemaakt, waaronder de intercity's. sprinters, locomotieven en Postwagons.
Dit is de moeder matrijs van de Madurodam IRM intercity, deze is gebruikt om de polyester mallen te maken,
De intercity's kwamen compleet met interieur, pantografen en draaistellen.
Ik heb de kop ook 3D ge-scanned voor de lol.
:strip_exif()/f/image/FGFe2aXKJabF3f0st9olY1Ww.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/HM8wOgCEgMhDa9cfSw24Id3L.jpg?f=fotoalbum_large)
En compleet met Station Blaak, die we ook voor Madurodam gemaakt hebben.
Masking fluid zou ik zeggen…voorzichtig aanbrengen. Misschien masking putty?
Nee, die was ik ook nog niet tegengekomen. Zal hem eens meebestellen om te proberen, thanks!Dr. Strangelove schreef op zondag 8 maart 2026 @ 15:32:
Heb je de Tamiya variant al eens geprobeerd?
Ondertussen ben ik ook weer eens wat aan het doen en nu wat aan het experimenteren hoe de workflow gaat zijn met 3d printing. Eén ding kan ik je vertellen, niet aan beginnen als je niet van schuren houdt! Kudos voor wie weet wat dit is, moet alleen nog de juiste blauwe verf nog vinden
Ik heb nu met mr hobby (wit) geprimerd met de airbrush, maar is voor dit werk mij nog niet vullend genoeg, al geeft het in de primer zetten, dan glad schuren en weer primeren al een aardig resultaat. Iemand tips voor een goede microvullende primer?
Je zou Motip Spuitplamuur (spray-putty) kunnen gebruiken.Invisible_man schreef op zondag 8 maart 2026 @ 22:36:
[...]
Nee, die was ik ook nog niet tegengekomen. Zal hem eens meebestellen om te proberen, thanks!
Ondertussen ben ik ook weer eens wat aan het doen en nu wat aan het experimenteren hoe de workflow gaat zijn met 3d printing. Eén ding kan ik je vertellen, niet aan beginnen als je niet van schuren houdt! Kudos voor wie weet wat dit is, moet alleen nog de juiste blauwe verf nog vinden![]()
Ik heb nu met mr hobby (wit) geprimerd met de airbrush, maar is voor dit werk mij nog niet vullend genoeg, al geeft het in de primer zetten, dan glad schuren en weer primeren al een aardig resultaat. Iemand tips voor een goede microvullende primer?
[Afbeelding]
@Sjoewe Ik gebruik vaak Tamiya tape om mijn cockpits af te plakken. Ik plak stukje tape op de canopy, druk deze goed aan en vervolgens pak ik een tandenstoker waarmee ik de tape goed langs de frames van de canopy druk. Daarna pak ik een nieuw/scherp mesje en snijd ik heel voorzichtig de tape in langs het canopy frame.
@Dr. Strangelove Die Eduard BF110 heb ik ook nog liggen. Ben benieuwd hoe die bevalt.
@Invisible_man Ik gebruik vaak Mr. Surfacer primer. deze is in verschillende diktes te krijgen, 500, 1000 en 1500. hoe hoger het cijfer hoe dunner het pigment. Ik weet niet of de 3D prints met Resin geprint zijn maar schuren van Resin is niet gezond. Houd hier rekening mee en gebruik masker en handschoenen. Als je daarnaast ook nog nat schuurt dan verminder je de hoeveelheid stof aanzienlijk.
@Dr. Strangelove Die Eduard BF110 heb ik ook nog liggen. Ben benieuwd hoe die bevalt.
@Invisible_man Ik gebruik vaak Mr. Surfacer primer. deze is in verschillende diktes te krijgen, 500, 1000 en 1500. hoe hoger het cijfer hoe dunner het pigment. Ik weet niet of de 3D prints met Resin geprint zijn maar schuren van Resin is niet gezond. Houd hier rekening mee en gebruik masker en handschoenen. Als je daarnaast ook nog nat schuurt dan verminder je de hoeveelheid stof aanzienlijk.
Het was meer dat ik in mijn Bf-110 build hierboven dikke ellende had met de kit decals van Airfix. Terwijl ik op zolder die exacte decals had liggen in deze Eduard doos
Die hadden ongetwijfeld tot een veel beter resultaat geleid.
Echt stomme is dat ik gechecked heb op zolder of ik geen Bf-110C had liggen van Eduard en er overheen gekeken heb. Van het weekend was ik bezig om mijn excel lijst waar ik mijn stash in bijhou te updaten en daar kwam ik er langs. Naar zolder gekropen en ja hoor...
Echt stomme is dat ik gechecked heb op zolder of ik geen Bf-110C had liggen van Eduard en er overheen gekeken heb. Van het weekend was ik bezig om mijn excel lijst waar ik mijn stash in bijhou te updaten en daar kwam ik er langs. Naar zolder gekropen en ja hoor...
Dit is met een gewone fdm printer geprint, maar gezien de hoeveelheid stof die er van af komt gebruik ik inderdaad een maskerElve1984 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 15:03:
joost1112 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 11:20:
:strip_exif()/f/image/ObU0A0Z4d4uPODZtEoigI6Rl.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2QKQOaIrNf1BCFwN22Xlpbpp.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/QsOlfXa7cmr9nePCd8rDKtHR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Ckif32lL6IfKo1wNIcubCFlL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/LTnSkikHIucyHzhcbjkFVHP0.jpg?f=fotoalbum_large)
Beetje obvious maar gewoon Marktplaats?
Ik zit niet in de RC wereld, mogelijk dat daar specifieke fora voor zijn met een V&A area. Maar in mijn ervaring zitten alle hobbyisten ook op MP.
Ik zit niet in de RC wereld, mogelijk dat daar specifieke fora voor zijn met een V&A area. Maar in mijn ervaring zitten alle hobbyisten ook op MP.
Wel gaaf zo'n RC truck, maar geen idee wat het waard is in deze staat en uiteraard of hij compleet is. Nieuw is het geen goedkope set.
Als kwastschilder ben ik toch stiekem aan het kijken naar een eenvoudige en compacte airbrush. Ik heb een aantal aankomende projecten met veel wit of geel, en dat zijn moeilijke kleuren voor de kwast.
Het gaat om 1/72 helikopters. De airbrush is alleen voor het grote werk (romp). Detailwerk doe ik gewoon nog met kwast. Optioneel zou het ook de primer kunnen vervangen. Daar gebruik ik nu Army painter spuitbussen voor. Ik verf normaal met Vajello
Omdat ik niet veel opslagruimte heb in mijn hobbyruimte, houd ik het graag compact. Ik zat zelf te kijken naar deze: https://www.fengda-europe...motive-grafisch-enzovoort
Wat zou jullie advies zijn?
Het gaat om 1/72 helikopters. De airbrush is alleen voor het grote werk (romp). Detailwerk doe ik gewoon nog met kwast. Optioneel zou het ook de primer kunnen vervangen. Daar gebruik ik nu Army painter spuitbussen voor. Ik verf normaal met Vajello
Omdat ik niet veel opslagruimte heb in mijn hobbyruimte, houd ik het graag compact. Ik zat zelf te kijken naar deze: https://www.fengda-europe...motive-grafisch-enzovoort
Wat zou jullie advies zijn?
Ik heb daar geen ervaring mee, de airbrush zelf is prima voor eerste gebruik maar de naald is een 0.2 en dat is voor jouw doel denk ik wat klein qua diameter. Zelf heb ik de Gaahleri Senenair Ambition Series GTS-06, de airbrush (gebruikte ik wel eens om vernis aan te brengen) die daarbij zit voor de 82 euro die deze nu bij Amazon kost is vergelijkbaar qua kwaliteit. Deze heeft echter een 0.38 naald die wat geschikter is voor dikkere primer en grotere oppervlakken. Ik ben heel tevreden over de compressor, deze is digitaal instelbaar, vrij stil en heerlijk compact, en de druk is vrijwel 100% gelijkmatig tijdens het spuiten. https://www.amazon.nl/Gaa...875206&psc=1&gad_source=1
[ Voor 4% gewijzigd door Ootje70 op 12-03-2026 15:18 ]
een Fengda airbrush is geen slechte keus als je zo af en toe wat wilt doen en dan ook vooral het wat grotere werk. Je wilt alleen wel gaan voor een (fluisterstille) compressor met tank. De tank zorgt voor een stabielere airflow, zorgt er voor dat je compressor niet steeds staat te draaien. En dat brengt me ook bij het volgende punt, een compressor maakt best wel wat herrie, zelfs de fluisterstille hoor je nog best goed.
Je wilt als je lekker zit te hobbyen niet constant in die herrie zitten, daar worden je oren niet blij van en uiteindelijk jij ook niet. Nu zie ik dat de fluisterstille compressors flink in prijs zijn gestegen sinds ik er eentje heb gekocht. Deze compressor is dan niet fluisterstil maar ik ken een aantal mensen die em ook gebruiken en er best tevreden mee zijn. https://www.airbrush-serv...c-membraamcompressor.html
Je wilt als je lekker zit te hobbyen niet constant in die herrie zitten, daar worden je oren niet blij van en uiteindelijk jij ook niet. Nu zie ik dat de fluisterstille compressors flink in prijs zijn gestegen sinds ik er eentje heb gekocht. Deze compressor is dan niet fluisterstil maar ik ken een aantal mensen die em ook gebruiken en er best tevreden mee zijn. https://www.airbrush-serv...c-membraamcompressor.html
Ik heb 'die' van Revell gehad en was daar niet super tevreden mee, maar dat was zeker deels onkunde.
Tijdje geleden deze tweedehands gekocht: https://www.bol.com/nl/nl...000080045020.ProductImage
Maar dan met een tank erbij, en dat is echt een top ding voor mijn niveau!
Tijdje geleden deze tweedehands gekocht: https://www.bol.com/nl/nl...000080045020.ProductImage
Maar dan met een tank erbij, en dat is echt een top ding voor mijn niveau!
Een luchttankje maakt het een stuk stiller. De eerste paar minuten staat de compressor te ratelen om de tank te vullen, maar dan heb je even rust totdat de druk onder een bepaald punt komt en de compressor weer aan slaat. Een vriend van mij heeft ooit een Revell tafelmodel compressortje gehad, die maakt voor dat kleine ding nog best veel herrie, en de plastic behuizing werd loeiheet na een wat langere spuitsessie. Als je dan toch voor zo'n klein ding gaat, koop dan niet die van Revell
Die Gaahleri van mij maakt niet meer dan 43dB geluid (vergelijkbaar met praten) maar het is wel doorlopend. Zelf heb ik daar geen last van. Belangrijk is dat deze direct maximale druk kan leveren en dit zonder enige moeite doorlopend kan leveren. Ik had dus een compressor met tank en dat is dan stiller maar ik kon dat ding gewoon niet kwijt. Een fluisterstille met 38dB is de Euro-Tec 20A https://www.airbrush-services-almere.nl/euro-tec-20a.html maar die is wel gelijk een stuk duurder. Die Createx TC 20C is zeker niet fluisterstil met 45dB en levert maximaal 4 Bar druk tegenover de EuroTec met 6 Bar. Maar je begrijpt, ik hecht minder waarde aan het geluid en vooral aan de omvang van de compressor
[ Voor 35% gewijzigd door Ootje70 op 13-03-2026 11:22 ]
On the subject of compressoren. Ik heb ff gekeken want ik overweeg 1 met twee slangen en met een groter vat. Maar eigenlijk alle betaalbare compressoren hebben maar een tankinhoud van 1,5 liter, ook de wat duurdere opties. Ik vind het eigenlijk net iets te weinig. Heeft iemand wellicht een tip die aansluit bij mijn wensen?
Een aantal jaren geleden heb ik deze compressor gekocht.
55db met een goede formaat tank.met een verdeler aangesloten, met extra drukregelaar voor de airbrush.
55db met een goede formaat tank.met een verdeler aangesloten, met extra drukregelaar voor de airbrush.
[ Voor 29% gewijzigd door absrnd op 13-03-2026 12:48 ]
Hmm das weer de andere kant van het spectrum. Daar heb ik geen plaats voor. Maar ik zie dat ik gewoon halfbakken gezocht heb. Ze zijn er wel met bijv 3 liter. Hobbyknox bijvoorbeeld. Ik zal dit weekend ff goed verder zoeken.
[ Voor 5% gewijzigd door Dwarlorf op 13-03-2026 12:56 ]
Mijn moeder was onlangs jarig en ik heb als kado de gevel van haar huis nagemaakt. De schaal is A4 papier formaat.
:strip_exif()/f/image/FipSB4WUQiRV3vBWyaGRqsUP.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/7nQK2j9UdoNWnTeb8awpgl6B.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/FipSB4WUQiRV3vBWyaGRqsUP.jpg?f=fotoalbum_medium)
Werkijze
Ik heb een uitsnede uit styreenplaat gemaakt op basis van uitgeprinte foto van de gevel. De stenen muur is van Apoxy klei. De gordijnen zijn van koperfolie. De rest is gemaakt van diverse styreenprofielen. Ben zelf vooral trots op hoe de dakrand is gelukt. (hou ik in mijn hand op de foto).:strip_exif()/f/image/7nQK2j9UdoNWnTeb8awpgl6B.jpg?f=fotoalbum_medium)
Origineel idee
Leuk
Panasonic 55FZ804 | Marantz Cinema 30 | nvidia shield | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 4x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |
Kan het bijna niet geloven... dik 30 jaar in the making. Je ziet het er in elk geval niet vanaf
Vorige week maar eens een ander merk decalpapier gekocht voor laserprinters en deze werkte perfect. Print goed op mijn HP Laserjet, carrierfilm dun en reageerde goed op setting solutions. Ooit aan begonnen asls 14-jarige...
:strip_exif()/f/image/IpRfXUSoECiLQC2dD8HKE8aT.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hHQp5Gm9wabv5jVJfLLESaFH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/UnivdDQH2nawKtXVIJtI9b2m.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/oj6JjdYCA8jhL8m2yZgZIw1C.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Vu0E6xI1DwwrrtY4PbfIQwJi.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/IpRfXUSoECiLQC2dD8HKE8aT.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hHQp5Gm9wabv5jVJfLLESaFH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/UnivdDQH2nawKtXVIJtI9b2m.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/oj6JjdYCA8jhL8m2yZgZIw1C.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Vu0E6xI1DwwrrtY4PbfIQwJi.jpg?f=fotoalbum_large)
Leuk, dit model zie je niet elke dag. Welke kit is het?
Origineel van Frog uit 1964, ik had de Novo boxing uit 1977. Nou ja, boxing, een boterhamzakje zonder decals erbij
Ik heb nog wat verder gezocht. Er zijn eigenlijk geen betaalbare compressors (zegge sub €250) die een tankinhoud hebben groter dan 3/3,5 liter, wat zo ongeveer de standaard lijkt te zijn. Er is een HBM met inhoud van 4 liter maar of die (halve) liter nou een nieuwe aanschaf waard is vraag ik me af.Dwarlorf schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 12:26:
On the subject of compressoren. Ik heb ff gekeken want ik overweeg 1 met twee slangen en met een groter vat. Maar eigenlijk alle betaalbare compressoren hebben maar een tankinhoud van 1,5 liter, ook de wat duurdere opties. Ik vind het eigenlijk net iets te weinig. Heeft iemand wellicht een tip die aansluit bij mijn wensen?
Maar ik heb mogelijk een alternatief gevonden namelijk een losse Sparmax Druktank van 5,3 liter die je kunt aansluiten op een bestaande cmpressor. Ik heb Airbrush Services Almere gemailed of dit geschikt is voor mijn Fengda AS-186(FD-186) compressor (en of ik er ook 2 airbrushes op kan aansluiten).
Ben benieuwd wat ze gaan zeggen. En dan meld ik me hier weer.
Inmiddels de laatste details aangebracht aan Punk Spider. Ben blij met het resultaat, maar pfff...deze had wel veel details..
Aangezien ik met een standaard FDM printer werk (bambulab X1C) zijn er wel wat uitdagingen vergeleken met een resin printer. Bijvoorbeeld de flessen zouden normaal gesproken met doorzichtig resin worden geprint, maar dat kan ik niet. Dus ik heb het verf technisch moeten oplossen. Uiteindelijk vind ik het reultaat nog relatief 'echt' lijken.
:strip_exif()/f/image/NIcOIUMD4xjyj7B58X3zsWAT.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XSSGQmxEN7olkBa94aRFJRNT.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2IcS4JrSbtEs2mhX29QTLHCD.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XzkV058h9ogRSgk0qy973Y64.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9FITQufl3XnpSJio8zziDZFK.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/BbnZHOeCOx4nCIBWGoUhfMn8.jpg?f=fotoalbum_large)
Aangezien ik met een standaard FDM printer werk (bambulab X1C) zijn er wel wat uitdagingen vergeleken met een resin printer. Bijvoorbeeld de flessen zouden normaal gesproken met doorzichtig resin worden geprint, maar dat kan ik niet. Dus ik heb het verf technisch moeten oplossen. Uiteindelijk vind ik het reultaat nog relatief 'echt' lijken.
:strip_exif()/f/image/NIcOIUMD4xjyj7B58X3zsWAT.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XSSGQmxEN7olkBa94aRFJRNT.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2IcS4JrSbtEs2mhX29QTLHCD.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XzkV058h9ogRSgk0qy973Y64.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9FITQufl3XnpSJio8zziDZFK.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/BbnZHOeCOx4nCIBWGoUhfMn8.jpg?f=fotoalbum_large)
Vraagje aan de experts hier. Ik spuit met een klein compessortje camo patroontjes met.behulp van stickers. Maar ik zit vaak met een randje in de verf waar de sticker heeft gezeten. Heeft iemand hier tips voor?
If you don't read a newspaper you are uninformed, if you do read a newspaper you are misinformed - Denzel Washington
Dan spuit je te dik en te nat, dan krijg je een kleine opstaande meniscus.Mad-Matt schreef op zondag 12 april 2026 @ 21:12:
Vraagje aan de experts hier. Ik spuit met een klein compessortje camo patroontjes met.behulp van stickers. Maar ik zit vaak met een randje in de verf waar de sticker heeft gezeten. Heeft iemand hier tips voor?
oplossing is dunner te spuiten en achteraf een blanke laag er overheen te spuiten.
Dank, ik had al een vermoeden dat ik iets fout deed. Je zegt ook "te nat" maar ik spuit met "airbrush ready verf". Hoe maak ik dit "droger"?absrnd schreef op zondag 12 april 2026 @ 21:30:
[...]
Dan spuit je te dik en te nat, dan krijg je een kleine opstaande meniscus.
oplossing is dunner te spuiten en achteraf een blanke laag er overheen te spuiten.
If you don't read a newspaper you are uninformed, if you do read a newspaper you are misinformed - Denzel Washington
Te nat > te veel. Gewoon minder verf spuiten in 1x. Lichte laagjes. Eventueel de druk wat verlagen.Mad-Matt schreef op zondag 12 april 2026 @ 21:49:
[...]
Dank, ik had al een vermoeden dat ik iets fout deed. Je zegt ook "te nat" maar ik spuit met "airbrush ready verf". Hoe maak ik dit "droger"?
Gewoon de hoeveelheid verf die er uit komt terug schroeven, en dunne lagen spuiten.Mad-Matt schreef op zondag 12 april 2026 @ 21:49:
[...]
Dank, ik had al een vermoeden dat ik iets fout deed. Je zegt ook "te nat" maar ik spuit met "airbrush ready verf". Hoe maak ik dit "droger"?
niet de druk verlagen, dan kan het textuur opleveren.
Gewoon even testen op een rest stukje
Thanks!
Ik was gisteren in Best bij het museum 'De Bevrijdende Vleugels", een museum met diverse militaire voertuigen zoals een Stug, een aantal 2-ton trucks maar ook een Spitfire, een Dakota en verschillende zweefvliegtuigen die in de oorlog vanaf een veld achter het museum m.b.v. de Dakota de lucht in werden getrokken. Het museum heeft 3 hangars vol met diorama's, en vertelt veel van de geschiedenis met modellen van vaak hoge kwaliteit. Leuk om eens te gaan kijken als je ook meer wilt weten van wat zich in die tijd bij Son en Breugel en Best heeft afgespeeld, ik wist het niet.
Het was Modelbouwdag en dat maakte het een bijzondere combinatie van zowel historie, presentaties van modellen (onder andere IPMS Zuid-West Nederland) en een hal met leveranciers uit de regio. Ook de nodige mensen met RC's die achter hun tank of truck aanlopen over het terrein. Niet mijn ding dat is duidelijk maar ieder zijn meug zal ik maar zeggen. In ieder geval een aanrader. Heel kleine impressie:
:strip_exif()/f/image/I73cCth8ZJXR7xI11VgExoqP.jpg?f=fotoalbum_large)
Het was Modelbouwdag en dat maakte het een bijzondere combinatie van zowel historie, presentaties van modellen (onder andere IPMS Zuid-West Nederland) en een hal met leveranciers uit de regio. Ook de nodige mensen met RC's die achter hun tank of truck aanlopen over het terrein. Niet mijn ding dat is duidelijk maar ieder zijn meug zal ik maar zeggen. In ieder geval een aanrader. Heel kleine impressie:
:strip_exif()/f/image/I73cCth8ZJXR7xI11VgExoqP.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door Ootje70 op 13-04-2026 08:41 ]
Een heel eind opgeschoten met m'n Stoef 
Eerst alles maar eens goed laen uitharden en dan besluiten of ik 'm nog iets meer wil weatheren.

Eerst alles maar eens goed laen uitharden en dan besluiten of ik 'm nog iets meer wil weatheren.

Ik begin een beetje door m'n bouwvoorraad heen te geraken. Ben wel weer toe aan iets om naar uit te kijken en referenties voor te verzamelen etc. Tegelijk vind ik het ook lastig om weer iets te vinden, waar ik echt warm voor loop. De Stoef en de Seabat vond ik een leuk project. Ik merk dat ik niet echt warmloop voor WOII-kits.
Iemand aanraders voor wat betreft 1/48 kits met ook echt een leuke bouwervaring? Dus niet teveel gestoei met dingen die slecht passen of waardeloze instructies.
Iemand aanraders voor wat betreft 1/48 kits met ook echt een leuke bouwervaring? Dus niet teveel gestoei met dingen die slecht passen of waardeloze instructies.
Waar ben je naar op zoek? Wil je iets militairs of juist civiel? En qua diorama, gaat je voorkeur uit naar bebouwing of juist natuur?
Qua periode vind ik 1955-1985 de meest interessante, vooral qua luchtvaart. Civiel of militair maakt me niet direct uit, maar ik heb wel een voorliefde voor de rare buitenbeentjes, functie boven vorm, mooi van de lelijkheid zeg maar, of erg utilitaire machines. Qua schaal heb ik de voorkeur 1/48 of 1/32. Dioramabouw in deze context vind ik niet zo belangrijk. Mijn mainquest qua modelbouw is het bouwen van een 1/87 (H0) mini modelbaan, daarmee haal ik m'n gram wel op dat vlak. Maar als ik even geen zin heb in dat minuscule gefrøbel, vind ik dus het fijn om aan een wat groter model te werken. Zo blijf ik bezig, zonder de hele tijd hetzelfde te doen 
Ik zag ergens een filmpje voorbijkomen van de Tamiya F-14, en hoe ongelooflijk slim die kit in elkaar zit. Dat trok me wel, maar de prijs daarvan is ook wel flink voor een sidequest.
Dingen die ik tot nu toe heb zitten eyeballen in 1/48:
- Eduard MiG-21 Fishbed
- Eduard F-16 Falcon
- Trumpeter F-106B Delta Dart
- Kinetic E-2C Hawkeye
- Kinetic A-6E Intruder
- Tamiya F-4B Phantom II
- Tamiya F-14A Tomcat
- TamiyaHawker Sea Harrier
Ik zag ergens een filmpje voorbijkomen van de Tamiya F-14, en hoe ongelooflijk slim die kit in elkaar zit. Dat trok me wel, maar de prijs daarvan is ook wel flink voor een sidequest.
Dingen die ik tot nu toe heb zitten eyeballen in 1/48:
- Eduard MiG-21 Fishbed
- Eduard F-16 Falcon
- Trumpeter F-106B Delta Dart
- Kinetic E-2C Hawkeye
- Kinetic A-6E Intruder
- Tamiya F-4B Phantom II
- Tamiya F-14A Tomcat
- TamiyaHawker Sea Harrier
Vaak is de prijs wel iets wat iets zegt op de kit.Sjoewe schreef op zondag 19 april 2026 @ 10:11:
De vaak wat duurdere hebben vaak betere fit, en meer onderdelen > dus meer tijd nodig, dus eind van de rit een betere keus
Nu ik voornamelijk 1/16 bouw/koop, die prijzen liggen aardig hoger dan 1/35 1/24, maar is in een zekere leukere optie. Ben nu al een tijd bezig met de Das Werk Lepoar 2A7. maar daar krijg je dus wat voor terug
Je lijstje is vooral westers materiaal, als je van vorm over functie houdt dan is Russisch materiaal ook zeker het bekijken waard. Dat is toch allemaal net wat minder high tech qua looks. Een Su-25 is in dat opzicht wel het toppunt van vorm over functie.
Ik heb vorig jaar de 1/35 Apache gemaakt, dat was ook zeker wel een leuke uitdaging omdat er net wat meer details in verwerkt kunnen worden.
Ik heb vorig jaar de 1/35 Apache gemaakt, dat was ook zeker wel een leuke uitdaging omdat er net wat meer details in verwerkt kunnen worden.
Ik vond de Kinetic F104 wel een leuke 1/48 build, niet te complex, Nederlands (al is die uitvoering zo te zien niet meer makkelijk te krijgen, maar wel andere uitvoeringen en je kan altijd een Dutch Decal setje er bij nemen als je wel Nederlands wilt) en omdat het in het echt een vrij klein toestel is, ook niet meteen al te groot:Sjoewe schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 23:29:
Ik begin een beetje door m'n bouwvoorraad heen te geraken. Ben wel weer toe aan iets om naar uit te kijken en referenties voor te verzamelen etc. Tegelijk vind ik het ook lastig om weer iets te vinden, waar ik echt warm voor loop. De Stoef en de Seabat vond ik een leuk project. Ik merk dat ik niet echt warmloop voor WOII-kits.
https://www.scalemates.co...nlaf-starfighter--1256016
:strip_exif()/f/image/dIw1OfBESqEx9VUmlqYW3uwA.jpg?f=fotoalbum_large)
Een andere 1/48 onderwerp waar ik veel plezier aan beleefd heb is een F-4 Phantom. Ik heb daar twee varianten van gebouwd, een Japanse op basis van Zoekei-Mura kit (duur maar erg gedetailleerd):
https://www.scalemates.co...tom-forever-2020--1314093
En een Amerikaanse op basis van een Acedemy kit:
https://www.scalemates.com/kits/academy-12305-f-4j--346942
Ik heb de recentere Tamiya kit ook nog liggen, maar nog niet aan toegekomen en ook vrij prijzig, maar erg goede kit:
https://www.scalemates.co...-f-4b-phantom-ii--1328414
Ja die Starfighter is wel nice. Ik heb ook nog een NF-5B gebouwd van Kinetic, maar daarvan was de pasvorm nogal medium.
Zat ook te kijken naar de Zveza Mi-25 Hind: https://www.scalemates.co...ezda-4813-mi-35m--1376096 en de Airfix Westland Sea King: https://www.scalemates.co...ng-has1-has5-hu5--1495933
Zat ook te kijken naar de Zveza Mi-25 Hind: https://www.scalemates.co...ezda-4813-mi-35m--1376096 en de Airfix Westland Sea King: https://www.scalemates.co...ng-has1-has5-hu5--1495933
Die NF5 is drama ja, maar dat is ook een vrij oude kinetic kit, die starfighter is veel beter gelukkig.Sjoewe schreef op zondag 19 april 2026 @ 19:00:
Ja die Starfighter is wel nice. Ik heb ook nog een NF-5B gebouwd van Kinetic, maar daarvan was de pasvorm nogal medium.
Die Hind is ook een goede ja, is ook een rebox van Eduard van geloof ik. Ben er ooit aan begonnen, maar nog niet afgemaakt. Is ook veel aftermarket spul voor te krijgen als je wilt.
Die Airfix seaking is ook een goede waar ik op dit moment toevallig ook mee bezig ben (ik maak hem in Belgische SAR livery), is voor wat Airfix betreft echt één van hun betere kits.
Nou, 5 uur rondklikken later....
Ik heb een 1/48 Airfix Westland Seaking besteld, samen met de Eduard Big ED set erbij, om de HU5 variant te bouwen.
En de 1/48 Eduard MiG-21F-13 bleef ook aan m'n muis plakken, en dat wordt dan de Finse variant, als ultieme odd duck.
Ik heb een 1/48 Airfix Westland Seaking besteld, samen met de Eduard Big ED set erbij, om de HU5 variant te bouwen.
En de 1/48 Eduard MiG-21F-13 bleef ook aan m'n muis plakken, en dat wordt dan de Finse variant, als ultieme odd duck.
Nog steeds op 0....streamnl schreef op donderdag 6 april 2023 @ 09:50:
[...]
Mijn teller staat nog steeds op 0![]()
Mare… gefeliciteerd!!!!
Ik zit daardoor ook steeds meer te twijfelen om alles te verkopen. De reden dat ik het (nog) niet verkocht heb, is dat ik echt tot rust kwam wanneer ik bezig was. En misschien (!!) ik toch ooit weer wil beginnen. En het ligt niet in de weg. Maar ja, misschien en ooit. Twee mooie woorden waar ik niets mee kan
Rookievraag.
Kan je vallejoverf ook met een airbrush gebruiken?
En zo ja: kan je dan verdunnen met water of heb je er wat anders voor nodig?
Ik had een poging gedaan met water, maar hele ding zit nu verstopt. Dus of niet genoeg verdund, of het "kan" gewoon niet zo?
Ik had een poging gedaan met water, maar hele ding zit nu verstopt. Dus of niet genoeg verdund, of het "kan" gewoon niet zo?
Haters everywhere but I don’t really care
Het kan wel, de gewone verf moet je echt met minstens ongeveer 50% verdunnen. Dus 5 druppels verf op 5 druppels water. Het nadeel van acryl spuiten is dat de verf snel droogt op de naald, inplaats van verdunnen met water of Vallejo airbrushbthinner gebruik ik Vallejo flow improver. Hiermee krijg ik redelijke resultaten. Compressor staat op 20 (psi, zwart) of 1.5 (rood). Mijn Fengda airbrushbheeft een 0.3mm naald. Acrylverf die ik er makkelijker doorheen krijg zijn oa AK, Green Stuff World, Ammo/Mig. Ik spuit vooral tankjes, 1/76 of vliegtuigen 1/72. Laatst ook wat autos in 1/24, maar daar mag de naald wel wat groter voor zijn.
edit: Hataka heeft ook fijne airbrush verf setjes met verschillende kleur samenstellingen, zoals bv WW2 nederlandse vliegtuigen.
edit: Hataka heeft ook fijne airbrush verf setjes met verschillende kleur samenstellingen, zoals bv WW2 nederlandse vliegtuigen.
[ Voor 14% gewijzigd door skoozie op 20-04-2026 13:55 ]
Ik ben ook nog steeds met dezelfde kit bezig als waar ik in November vorig jaar aan begonnen ben. Maar ligt er ook beetje aan dat ik steeds bedenk om nog iets extra's toe te voegen. Aantal dingen gescratch build en ook met Blender een en ander aan het tekenen geweest en vervolgens zelf printen. Aangezien mijn Blender skills nog niet zo heel erg goed zijn kost dat ook heel veel tijd.streamnl schreef op maandag 20 april 2026 @ 07:07:
[...]
Nog steeds op 0....
Ik zit daardoor ook steeds meer te twijfelen om alles te verkopen. De reden dat ik het (nog) niet verkocht heb, is dat ik echt tot rust kwam wanneer ik bezig was. En misschien (!!) ik toch ooit weer wil beginnen. En het ligt niet in de weg. Maar ja, misschien en ooit. Twee mooie woorden waar ik niets mee kan
Je zult die verf wel moeten verdunnen, water is voor verdunnen voor airbrushen niet beste medium denk ik. Beter kun je dan de merk eigen verdunner gebruiken.matthijst schreef op maandag 20 april 2026 @ 13:10:
Rookievraag.
Je kunt met Model Color prima spuiten, maar je moet het echt goed schudden en flink verdunnen. Water kan, maar de Vallejo Airbrush Thinner werkt wel veel beter. Ik doe bij Model Color er zelf ook altijd nog wat flow improver bij.
Binnenkort mijn Seaking build ook maar weer eens oppakken, ligt nu al een paar maanden half afgeplakt stof te vergarenSjoewe schreef op maandag 20 april 2026 @ 00:34:
Nou, 5 uur rondklikken later....![]()
:strip_exif()/f/image/AYR8r4Xm3DaOSqUCSGfnROp1.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb er trouwens een ressin rotorkop met rotor fold erbij gekocht van Reskit Ukrain, geeft een hoop extra detail, maar wel een beetje fragiel om in elkaar te zetten.
Ik wil deze versie bouwen waar ik een losse decal sheet voor gevonden had:
Ja die Belgische Seaking is tof. Krijg gelijk flashbacks. 
Wil zelf ook graag nog een keer de Belgische HSS-1 bouwen met een complete opdirk set erbij.
Wil zelf ook graag nog een keer de Belgische HSS-1 bouwen met een complete opdirk set erbij.
[ Voor 3% gewijzigd door Sjoewe op 20-04-2026 20:16 ]
Ik doe niet anders met de modellen die ik 3d print. Ik gebruik Vallojo flow improver (paar druppels) gecombineerd met gewoon kraanwater. Dit meng ik totdat ik de consistentie heb ik naar mijn zin is. Je wilt het ook niet te waterig maken. Dit is een kwestie van uitproberen en testen. Na verloop van tijd krijg je er vanzelf het gevoel mee.matthijst schreef op maandag 20 april 2026 @ 13:10:
Rookievraag.
Ik blijf Vallejo maar een drama vinden. Of te dun, of te dik, zelden consistent te verdunnen. Als het even kan pak ik Tamiya voor de base colors als ik airbrush. Daarna wel Vallejo maar dat is vooral vanwege de hoeveelheid aan kleuren en lokale beschikbaarheid.
Sws bij Vallejo altijd hun airbrush verdunner gebruiken. Zie wat ik ooit eerder gepost heb over Vallejo:
Sws bij Vallejo altijd hun airbrush verdunner gebruiken. Zie wat ik ooit eerder gepost heb over Vallejo:
Dwarlorf schreef op woensdag 30 april 2025 @ 11:53:
Ik was maandag in München in modelbouw winkel Traudl. Een aanrader voor als je in Müchen bent. De winkel heeft een uitgebreide verfselectie naast een variateit aan modelbouw dozen. De eigenaar is een expert in verven/lakken want voordat hij 5 jaar geleden de winkel overnam was hij verfspecialist bij BMW.
Heb een interessant gesprek met hem gehad. Ik ging er heen omdat hij oa vallejo game color in de aanbieding had (2 euro per potje). Die range ging er uit. Hij vertelde ook dat de reden dat vallejo zo snel uitdroogt vanwege de chemische samenstelling en viscositeit ervan en dat dit ook de reden is dat vallejo snel sputtert in de airbrush. De term die hij gebruike weet ik niet meer maar ik zal het zo goed mogelijk uitleggen zoals ik het begrepen heb. (Duits was niet mijn goeiste vak in school zeg maar). Het is vergelijkbaar de eigenschappen van yoghurt of muurverf. Net als met muurverf is vallejo verf vloeibaar bij het eerste contact met de te schilderen oppervlakte maar zodra je naar beneden strijkt met de kwast droogt de verf heel snel op. Zoals de meesten van jullie vast gemerkt hebben met vallejo is dat het een rubber vlies ontwikkelt als het opdroogt, dit is precies hetzelfde principe als muurverf. Dit is ook de reden dat vallejo snel sputtert bij airbrushen. Zeker op lage druk en met dunne naald bouwt zich snel een blokkade op en sputtert de verf er ineens uit als de druk voldoende is opgebouwd (komt precies overeen met mijn airbrush ervaringen). Dit is ook de reden dat je vallejo het beste verdunt met hun eigen verdunner want dat maakt de verf voeibaarder omdat het daarmee de eigenschappen veranderd die ik hierboven heb uitgelegd. Maar ideaal is dit niet volgens hem.
Omdat Vallejo marktleider is hebben ze nooit echt hun producten hoeven doorontwikkelen en zijn ze eigenlijk ingehaald door andere merken. Hij raadde Ionic en Ammo Atom als hele goede verven voor zowel schilderen als airbrushen. Dus ik heb uiteindelijk een paar vallejos gekocht ipv groot ingeslagen, en een aantal kleuren van Ionic en ammo atom gekocht (skin colors) om deze uit te proberen. Hoe die mij bevallen laat ik nog weten want ik ben nog onderweg naar huis. Hij had het er over dat het alcohol-water based verven waren dus ik vraag me af of dat dan juist vergelijkbaar is met tamiya (denk het niet aangezien met tamiya eigenlijk niet te verven valt met een kwast) of meer dat het gewoon water based verven zijn zoals we die kennen van vallejo en andere merken.
Ik heb nog best veel Vallejo liggen van tien jaar geleden ofzo toen ik daar nog mee spoot, maar sinds ik de stap naar Tamiya, AK-real colors en MRP genomen heb nooit meer naar omgekeken, altijd drama met tipdry als je met wat te veel luchtdruk spuit en als je wilt afplakken heb je ongeveer 50% kans dat je je vorige laag met de tape mee trekt
Maar goed, gebruik die Vallejo verf nu voor de random stukjes ouderwets kwastwerk, dus gaat niet verloren :-)
Maar goed, gebruik die Vallejo verf nu voor de random stukjes ouderwets kwastwerk, dus gaat niet verloren :-)
MRP verf ben ik aan het opmaken. Dat is echt te chemisch voor mijn appartementje. AK real colors nog niet geprobeerd. Kan je dat met isopropanol verdunnen?.Invisible_man schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 07:46:
Ik heb nog best veel Vallejo liggen van tien jaar geleden ofzo toen ik daar nog mee spoot, maar sinds ik de stap naar Tamiya, AK-real colors en MRP genomen heb nooit meer naar omgekeken, altijd drama met tipdry als je met wat te veel luchtdruk spuit en als je wilt afplakken heb je ongeveer 50% kans dat je je vorige laag met de tape mee trekt![]()
Wat voor tape gebruik je? Ik gebruik Suncore Pro schilderstape. Dat is tape van washi papier/water gebaseerde lijm. Dat plakt goed maar laat geen lijmresten achter of trekt verf mee. Wel prijzig maar ik gebruik niets anders meer naast MRP masking putty.
Ik gebruik zelf Tamiya tape en BlueTac icm Vallejo Model Color/Air. Dat gaat eigenlijk altijd wel goed.
Ja MRP is echt op lacquer basis en moet je ook absoluut niet spuiten zonder afzuiging en een masker, maar geeft voor mij altijd het beste resultaat.Dwarlorf schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 09:30:
[...]
MRP verf ben ik aan het opmaken. Dat is echt te chemisch voor mijn appartementje. AK real colors nog niet geprobeerd. Kan je dat met isopropanol verdunnen?.
Wat voor tape gebruik je? Ik gebruik Suncore Pro schilderstape. Dat is tape van washi papier/water gebaseerde lijm. Dat plakt goed maar laat geen lijmresten achter of trekt verf mee. Wel prijzig maar ik gebruik niets anders meer naast MRP masking putty.
Qua tape gebruik ik Tamiya tape en alleen met Vallejo heb ik daarmee problemen.
Ik blaas wel vaak even na met een oude föhn om het drogen wat te versnellen direct na het spuiten. Het is anekdotisch-bewijs, maar ik heb wel het gevoel dat ik daardoor minder veel minder last heb van paint peel.
Leuk project, is dit ook de Airfix kit? Ik heb er ook nog 1 op mijn lijstje staan maar dan 1/72 variant en wil hem dan bouwen in de US Navy Wit/Grijze kleurstelling.Invisible_man schreef op maandag 20 april 2026 @ 20:03:
[...]
Binnenkort mijn Seaking build ook maar weer eens oppakken, ligt nu al een paar maanden half afgeplakt stof te vergaren![]()
[Afbeelding]
Ik heb er trouwens een ressin rotorkop met rotor fold erbij gekocht van Reskit Ukrain, geeft een hoop extra detail, maar wel een beetje fragiel om in elkaar te zetten.
[Afbeelding]
Mooie Serie, heb ik nog ergens op DVD liggen.Sjoewe schreef op maandag 20 april 2026 @ 20:12:
Ja die Belgische Seaking is tof. Krijg gelijk flashbacks.
Dat is inderdaad de 1/48 Airfix kit die een jaar of twee geleden op de markt gekomen is.Elve1984 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 13:50:
[...]
Leuk project, is dit ook de Airfix kit? Ik heb er ook nog 1 op mijn lijstje staan maar dan 1/72 variant en wil hem dan bouwen in de US Navy Wit/Grijze kleurstelling.
Ammo ATOM eens proberen, die spuit ook wel lekker. Tamiya is ook mij to go, maar ATOM is of de gewone reeks van AMMO werkt prima. Dus als je niet te veel stinken, is dat een prima optie.
Heb ik 1 of 2 van geloof ik, sws een metallic. En van iconic ook 1 of 2. Die laatste is vrij dik, ging de eerste (en laatste) keer ook niet geweldig, dus heeft ook flinke verdunning nodig gok ik.Renegade666 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 14:38:
Ammo ATOM eens proberen, die spuit ook wel lekker. Tamiya is ook mij to go, maar ATOM is of de gewone reeks van AMMO werkt prima. Dus als je niet te veel stinken, is dat een prima optie.
Ik krijg de ATOM verf ook niet door de airbrush zonder flink te verdunnen. Vind Model Air zelf fijner wat dat betreft.
Model air vind ik ook wel prettig spuiten hoor maar sommige moeten nog steeds verdund. Vallejo metallics, zowel de air als gewone vallejo, vind ik wel matig voor de airbrush. Vallejo metal color en Vallejo liquid metal (isopropanol variant), in die grote ronde potjes, vind ik wel top. Ben vooral fan van die laatste.
Ik heb trouwens ook Molotov refil flesjes wat ook prima airbrusht maar gebruik ik te weinig. Kleuren zijn wat meer geschikt voor fantasy.
Ik heb trouwens ook Molotov refil flesjes wat ook prima airbrusht maar gebruik ik te weinig. Kleuren zijn wat meer geschikt voor fantasy.
ik zei ook niet dat je niet moet verdunnenDwarlorf schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 16:12:
[...]
Heb ik 1 of 2 van geloof ik, sws een metallic. En van iconic ook 1 of 2. Die laatste is vrij dik, ging de eerste (en laatste) keer ook niet geweldig, dus heeft ook flinke verdunning nodig gok ik.
Ik gebruik de bijhorende thinner, dan werkt het prima.
Dat wou ik niet impliceren. Was bedoeld ter kennisgeving / losstaande opmerking.Renegade666 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 18:24:
[...]
ik zei ook niet dat je niet moet verdunnen![]()
Ik gebruik de bijhorende thinner, dan werkt het prima.
Geef mij maar de gen3 AK interactive range met hun eigen thinner en wat flow improver of retarder. Dat spuit echt als een dolle, zeer tolerant voor te veel of te weinig verdunnen en de hechting is in combinatie met de no Peel primer van VMS echt goed. En dat allemaal voor verf op waterbasis. Een goede afzuiging met koolstoffilters is het enige wat je dan nodig hebt.
Ik heb ook nog Ammo of Vallejo gebruikt, maar beide gaven altijd wel problemen.
Ik heb ook nog Ammo of Vallejo gebruikt, maar beide gaven altijd wel problemen.
Waar heb je die decals gevonden? Ik ben voor een 1/72 variant nog op zoek naar de "Koksijde Rescue" liveryInvisible_man schreef op maandag 20 april 2026 @ 20:03:
[Afbeelding]
Via scalemates had ik die gevonden, ik heb deze set van xtradecal:Skyaero schreef op woensdag 22 april 2026 @ 10:37:
[...]
Waar heb je die decals gevonden? Ik ben voor een 1/72 variant nog op zoek naar de "Koksijde Rescue" livery
https://www.scalemates.co...estland-sea-king--1500166
Zo te zien is die zelfde set er ook voor 1/72:
https://www.scalemates.co...orldwide-service--1501928
De Belgische variant staat niet direct op het voorblad van die set, maar als je de manual bekijkt zie je dat die er gewoon tussen zit.
[ Voor 11% gewijzigd door Invisible_man op 22-04-2026 10:46 ]
Ik quote even mijzelfabsrnd schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 17:40:
Dit is wel wat groter dan doorsnee modelbouw
Na ong. 1 week printen heb ik 8,5Kg aan onderdelen, iemand een idee wat het gaat worden
[Afbeelding]
Ik was eigenlijk met een Y-Wing studio scale bezig, maar omdat ik moet wachten op special verf van Archive-X, heb ik deze even in de kast geschoven.
:strip_exif()/f/image/nvpEozK30025z37qvVNknzGC.jpg?f=fotoalbum_large)
Na een paar jaar in een doos te hebben gelegen, ben ik eindelijk begonnen om Slave-1 in elkaar te zetten.
Geluk bij een ongeluk, zag ik dat er resin uit een paar onderdelen was gelekt, blijkbaar was er toch wat resin opgesloten in deze onderdelen, die er nu uitlekken, Ik heb deze onderdelen maar nieuw geprint.
Ook viel het me op, dat dat div grote onderdelen behoorlijk vervormd waren, en ik de heatgun en wat brute kracht nodig had om de delen goed te laten passen.
er waren er toch wat te grote naden zichtbaar, en heb ik besloten om ook een metalen verbindingen tussen de onderdelen te zetten om het geheel meer stevigheid te geven, want het is allemaal behoorlijk zwaar, en ik vertrouw superlijm niet genoeg, als deze jaren aan de muur hangt
[ Voor 13% gewijzigd door absrnd op 26-04-2026 15:44 ]
Kan ik hier ook een airbrush-vraag droppen? Hoe bereik ik dit specifieke kwast-effect (brush strokes) op een RC body?
Ik heb een vraag over een specifieke verf- en kwasttechniek voor RC modelbouw. Ik ben namelijk op zoek naar de beste manier om een bepaald 'rauw' kwastresultaat te krijgen, maar een zoektocht op Google leverde vooral resultaten op van modelbouwers die juist van hun kwaststrepen áf willen...
Ik wil graag de zwarte strepen van de bijgevoegde RC body (zie foto's) namaken. Body is van mij overigens dus extra foto's geen probleem.
Het hoeft geen 100% kopie te zijn; ik zoek vooral naar de juiste techniek en het type kwast dat hiervoor geschikt is.
Ik heb al wat proefjes gedaan op losse polycarbonaat vellen (zie foto). Hiervoor gebruikte ik een hard, plat kwastje van net geen centimeter breed met wit/bruinige haren (varkenshaar-type, zoals in deze set.
https://www.artsandcrafts...set-12-stuks-in-koker.jpg
De kwast haalt de opgebrachte verf net zo makkelijk weer weg en dan worden het fijne losse haarlijntjes. Gebruik ik iets meer verf? Dan wordt het direct een egale zwarte streep in plaats van die grove lijn.
Let trouwens niet op de kwaliteit van de airbrush-proef; ik ben een prutsende beginner en nog volop aan het experimenteren met druk, naaldgrootte en laagopbouw.
Omdat de vellen erg statisch zijn, trekt de verf die niet direct wordt afgezogen naar het vel toe voordat de witte backing eroverheen gaat. Op de foto is echter goed te zien dat de zwarte strepen heel 'droog' ogen en dat de haren van de kwast de verf eerder wegvegen dan mooi aanbrengen.
Gebruikte materialen:
Verf: Vallejo Premium RC (Fluor Magenta, Paars, Blauw, Opaque Magenta en Azuurblauw).
Details & Backing: Zwarte strepen en witte backing (beide Vallejo Premium RC).
Airbrush: Harder & Steenbeck Evolution, 0,45mm naald op 1,8 bar.
Heeft iemand tips over de techniek of het type kwast dat ik hiervoor het beste kan gebruiken?
Ik heb een vraag over een specifieke verf- en kwasttechniek voor RC modelbouw. Ik ben namelijk op zoek naar de beste manier om een bepaald 'rauw' kwastresultaat te krijgen, maar een zoektocht op Google leverde vooral resultaten op van modelbouwers die juist van hun kwaststrepen áf willen...
Ik wil graag de zwarte strepen van de bijgevoegde RC body (zie foto's) namaken. Body is van mij overigens dus extra foto's geen probleem.
Ik heb al wat proefjes gedaan op losse polycarbonaat vellen (zie foto). Hiervoor gebruikte ik een hard, plat kwastje van net geen centimeter breed met wit/bruinige haren (varkenshaar-type, zoals in deze set.
De kwast haalt de opgebrachte verf net zo makkelijk weer weg en dan worden het fijne losse haarlijntjes. Gebruik ik iets meer verf? Dan wordt het direct een egale zwarte streep in plaats van die grove lijn.
Let trouwens niet op de kwaliteit van de airbrush-proef; ik ben een prutsende beginner en nog volop aan het experimenteren met druk, naaldgrootte en laagopbouw.
Gebruikte materialen:
Verf: Vallejo Premium RC (Fluor Magenta, Paars, Blauw, Opaque Magenta en Azuurblauw).
Heeft iemand tips over de techniek of het type kwast dat ik hiervoor het beste kan gebruiken?
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Nice, zelf ff een aantal NL pantserwagens aan het printen, alles in 1/56 schaal (28mm wargaming) voor wat bekenden.
Dit zijn de M39 Pantrado DAF, ook nog bezig met een partij M36 L181 Landsverk waarvan er nog net 1 zichtbaar is.
:strip_exif()/f/image/K3TJNROfexMhTj6xNXH9i7Uy.jpg?f=fotoalbum_large)
Oke, ook nog een USS CV2 Lexington, erg klein, maar in elkaar zetten moet nog steeds. 1/1800 in 1941 en 1942 versie.
:strip_exif()/f/image/87xoDyx7unnJOoKBXgJHFpbm.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit zijn de M39 Pantrado DAF, ook nog bezig met een partij M36 L181 Landsverk waarvan er nog net 1 zichtbaar is.
:strip_exif()/f/image/K3TJNROfexMhTj6xNXH9i7Uy.jpg?f=fotoalbum_large)
Oke, ook nog een USS CV2 Lexington, erg klein, maar in elkaar zetten moet nog steeds. 1/1800 in 1941 en 1942 versie.
:strip_exif()/f/image/87xoDyx7unnJOoKBXgJHFpbm.jpg?f=fotoalbum_large)
Lastig klusje. ZIjn hier geen stencils/maskeer setjes voor? Of wellicht zelf maskeren door het uit tape te snijden? En dan airbrushen.Ruud schreef op zondag 26 april 2026 @ 19:32:
Kan ik hier ook een airbrush-vraag droppen? Hoe bereik ik dit specifieke kwast-effect (brush strokes) op een RC body?
Ik wil graag de zwarte strepen van de bijgevoegde RC body (zie foto's) namaken. Body is van mij overigens dus extra foto's geen probleem.Het hoeft geen 100% kopie te zijn; ik zoek vooral naar de juiste techniek en het type kwast dat hiervoor geschikt is.
Let trouwens niet op de kwaliteit van de airbrush-proef; ik ben een prutsende beginner en nog volop aan het experimenteren met druk, naaldgrootte en laagopbouw.Omdat de vellen erg statisch zijn, trekt de verf die niet direct wordt afgezogen naar het vel toe voordat de witte backing eroverheen gaat. Op de foto is echter goed te zien dat de zwarte strepen heel 'droog' ogen en dat de haren van de kwast de verf eerder wegvegen dan mooi aanbrengen.
Gebruikte materialen:
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Dit is er echt met een kwast opgezet denk ik. Het is het goedkoopste verfschema dat ze hebben en kost volgens mij 25 euro extra. Dus veel tijd kan het niet kosten. Ik heb nog een andere waar wel met liquid mask gewerkt is en die is flink duurder want kost gewoon veel meer tijd. (www.bittydesign.com)Dwarlorf schreef op zondag 26 april 2026 @ 20:02:
[...]
Lastig klusje. ZIjn hier geen stencils/maskeer setjes voor? Of wellicht zelf maskeren door het uit tape te snijden? En dan airbrushen.
Heb nog wat zitten prutsen met dezelfde soort kwast, maar dan met langere haren en een maatje breder. Dat begint er al iets meer op te lijken.
Verf genoeg, kunststof vellen genoeg. Ik ga gewoon meer velletjes vol kliederen. Misschien een kwast wat bijknippen zodat niet alle haren even lang zijn. Wordt vervolgd.
![]() | ![]() | ![]() |
[ Voor 11% gewijzigd door Ruud op 26-04-2026 20:27 ]
De enige manier waarmee je met een airbrush echt scherpe overgangen krijgt, wat ik in jouw voorbeelden zo zie, is om maskers te gebruiken. Je zou met een vinylcutter een ontwerp vanuit de pc kunnen snijden, al heeft dat wel limieten met tot hoe klein je kan gaan, een studie opzich is en je maar net z'n apparaat moet hebben. Een andere optie is om met een scalpel ofzo een masker uit vinyl of een vel Tamiya tape het te snijden. In ieder geval een aardig priegelwerkjeRuud schreef op zondag 26 april 2026 @ 19:32:
Maar met een lekker grove kwast en wat uitgeprobeer (wat je al doet
Hoe ik die strepen zou aanvliegen:
- Witte primer
- met blauw de overgangen spuiten
- een stencil er overheen plakken en alles zwart maken
- met de kwast een paar spetters en extra fijne lijnen er bij maken
Dan heb je dus wel al een stencil nodig, als je dat niet hebt zou ik het zwart er met de kwast opzetten. Goed verdunnen en niet te dik alles er op willen zetten. Zwart moet dan wel in 2 laagjes kunnen lukken.
- Witte primer
- met blauw de overgangen spuiten
- een stencil er overheen plakken en alles zwart maken
- met de kwast een paar spetters en extra fijne lijnen er bij maken
Dan heb je dus wel al een stencil nodig, als je dat niet hebt zou ik het zwart er met de kwast opzetten. Goed verdunnen en niet te dik alles er op willen zetten. Zwart moet dan wel in 2 laagjes kunnen lukken.
Even ter verduidelijking, dit is een transparante polycarbonaat kap voor een rc auto, wordt aan de binnenkant gespoten zonder primer. En wordt dus in omgekeerde volgorde gespoten van donker naar licht. Een witte backing komt er dus als laatste overheen aan de binnenkant.
En ik ben er van overtuigd dat er geen sjabloon of masker gebruikt wordt. Het zijn namelijk geen strakke airbrush lijnen maar gewoon lekker rudimentaire kwaststreken.
Klinkt alsof ik het allemaal al lekker zo goed weet, dat is zeker niet zo ik ben blij met elke tip of gedachtengang. Maar er is gewoon geen sjabloon gebruikt.
En ik ben er van overtuigd dat er geen sjabloon of masker gebruikt wordt. Het zijn namelijk geen strakke airbrush lijnen maar gewoon lekker rudimentaire kwaststreken.
Klinkt alsof ik het allemaal al lekker zo goed weet, dat is zeker niet zo ik ben blij met elke tip of gedachtengang. Maar er is gewoon geen sjabloon gebruikt.
Ah oke, dat verandert het wel wat. Ik zou dan een platte kwast gebruiken, niet al te groot. Daarmee kan je wat gemakkelijker rechte lijnen maken.
Ik zou ook een zachte kwast gebruiken want anders trek je alle verf weer mee inderdaad. Na 1 dunne laag alles goed laten drogen en dan nog een keer. En natuurlijk goed ontvetten, je verf heeft al weinig om aan te hechten, dus een vettig plekje maakt het al helemaal lastig. Ontvetten kun je het beste doen met wat isopropanol. Mocht dit allemaal niet voldoende zijn, voor het schilderen aan de binnenkant wat satin varnish spuiten. Dat geeft de verf net wat meer mogelijkheden om aan vast te pakken.
Ik zou ook een zachte kwast gebruiken want anders trek je alle verf weer mee inderdaad. Na 1 dunne laag alles goed laten drogen en dan nog een keer. En natuurlijk goed ontvetten, je verf heeft al weinig om aan te hechten, dus een vettig plekje maakt het al helemaal lastig. Ontvetten kun je het beste doen met wat isopropanol. Mocht dit allemaal niet voldoende zijn, voor het schilderen aan de binnenkant wat satin varnish spuiten. Dat geeft de verf net wat meer mogelijkheden om aan vast te pakken.
Het kan zijn dat men dit in de fabriek met hydrodipping heeft gedaan - dat is thuis erg lastig na te bootsen als je een specifieke "afbeelding" wil (random olievlekken kan nog wel).
Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl
:strip_exif()/f/image/85c8xDfqJSeWmeKdrhNzWuVC.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2Ssla96fSydOVcRihTt0v4gq.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/mQ8PCJH0SsaHuJZUG7p0CNFa.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/nKerejTBCfxXAfDCd4tBf8nJ.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/UHX2T2pSPpHJptOUiHP5wkzQ.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/mY4WR1Fl8LKDhBK7zMHaEwtA.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/Gq1rymiQrIKKLESuS3a4MBGO.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/zQsvFC2KBHA4kMLiDvNiAGzw.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/CxpnK0ozpg8L0nP2huLSqSbQ.jpg?f=fotoalbum_tile)