Het grote modelbouw topic! Zelf bouw, Die-casts, treinen etc

Pagina: 1 ... 81 82 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Ootje70
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 28-05 15:21

Ootje70

Work hard, model harder

Renegade666 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 14:44:
@Ootje70

Heb ik wel intresse in! ik lig niet wakker als er geen PE bij zit XD
Dat is dan mooi, lijkt me een deal dan :-)

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 23:01

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Ik kwam op YouTube een toffe post tegen van een interessante 'paint scheme' als inspiratie voor de airplane enthousiasts hier in dit topic.

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

• Ootje70

Ootje70

Work hard, model harder

-knip- V&A is alleen in VAO toegestaan

[ Voor 114% gewijzigd door ZieMaar! op 27-05-2026 14:02 ]

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:37
Ik ben bezig met een grote opruim actie, om oude en kapotte modellen, die al 20 jaar in dozen staan, op te ruimen.

Deze kwam ik ook tegen, gebouwd ergens in 1991 of 1992 !

Dit is de originele 1/12 Halcyon Power-loader en vinyl Alien Queen.

De Power-Loader heb ik meerdere scharnierpunten losgemaakt om de benen armen en klauwen kon verstellen.

Ik heb de nek van de Queen aangepast door een mal van te maken en in een polyurethaan rubber te gieten zodat ik deze kon verbuigen.

Ik moet nog wel schoonmaken en wat lakschade hier en daar bijwerken.

..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2-UbZmlGj0NrMaY67fBU1acvzDE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/07rTfXq3oipARgvJg3uz2G7t.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F_o2Mq73xJVeRo5lqoLFn8u_Jog=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AVnsS7pTzWjBeojNiTnXVpVF.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 0% gewijzigd door ZieMaar! op 27-05-2026 14:03 . Reden: Geen V&A in dit topic ]

• Shaggy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20-06 19:13

Shaggy

Misantroop pur sang

M'n eerste postje in dit topic.

Voor het eerst in lange tijd maar eens een bouwdoosje gehaald. Helaas is dit soort zelfbouw in Nederland maar heel beperkt meer te verkrijgen omdat alles rtf/artf is tegenwoordig. Mij gaat het vooral om het bouwen, vliegen vooralsnog niet.

Guillows B-17G Flying fortress, 1:28, 114cm wingspan.

Deze modellen zijn te bouwen als statisch model maar ook als rc model. Oorspronkelijke set stamt uit 1985 maar is dus nog steeds verkrijgbaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f8kfqIZfJXJWy7Bi5AyPcTzUdac=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V54ybae7ZdlzeAF2SdxOvX6e.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xbQwZaBEMwGJafFSu3HC0si9Pek=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k4qVAxc8inl4YO5IHQOoJQPc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tg6alFc5GkKVqsu7CY4kkEmg3Es=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p9cj6SyHxNiLMBmHxJ5JQILh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LcG_QU7eoq-dJPgYODT7krTa9OE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/al9nAsIdcTMTrhDe4UzUXfZO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QoGKjbckxZWV84_HDtCBYyF-uIc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AruZmkFmTihUvExhMnXrfuTB.jpg?f=fotoalbum_large

Lekker op het gemakje bouwen waneer ik tijd en zin heb. Heerlijk ontspannend.

Making an ass of myself since the 70's

• Ootje70

Ootje70

Work hard, model harder

Shaggy schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 12:28:
M'n eerste postje in dit topic.

Voor het eerst in lange tijd maar eens een bouwdoosje gehaald. Helaas is dit soort zelfbouw in Nederland maar heel beperkt meer te verkrijgen omdat alles rtf/artf is tegenwoordig. Mij gaat het vooral om het bouwen, vliegen vooralsnog niet.

Guillows B-17G Flying fortress, 1:28, 114cm wingspan.
Bouwdoosje >:) . Ik heb er in mijn jeugd ook eens een gehad en gebouwd... memories.

• jordyc
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 10:20
Oef dat brengt herinneringen terug. Ik heb ooit een B-52 gemaakt met ook zo'n grote wingspan. Zit je dan als 12 jarig jochie met een vliegtuig wat onderhand groter is dan jezelf.

• Elve1984
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-06 16:31
Leuk Project @Shaggy Grote vraag is nu ga je deze statisch of als RC model bouwen?

• Dwarlorf

Dwarlorf

Ik heb deze Aliens Bug Stomper APC als tussendoortje gemaakt voor een vriend van me. Ik denk dat ik hem ook nog een keer voor mezelf ga maken maar dan in resin. Zit ook een heel interieur in wat ik bij deze ten dele heb gebruikt omdat het dak vastgeplakt is, maar de zijdeur wel open is. Als ik hem zelf maak dan ga ik het dak magnetiseren. Vanwege tijdgebrek heb ik een acryllic wash gebruikt. De volgende keer gaat dat een olie pinwash worden.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EuYMYawRNRuNnaLhfqfvfQWnzag=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9l438dWX1xlZgY6uulvEhqmP.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Dwarlorf op 29-05-2026 07:24 ]

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

• Shaggy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20-06 19:13

Shaggy

Misantroop pur sang

Elve1984 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 14:18:
Leuk Project @Shaggy Grote vraag is nu ga je deze statisch of als RC model bouwen?
Ga hem bouwen voor rc gebruik, maar ga er waarschijnlijk nooit mee vliegen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OSoeHPeHJ4s6YmDTaff0ED1pyx4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YN2rfstnbVYtWD8GQtcwuzEt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/71xTl4Rn4lC-5nr2SGJeVUw4j7I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UbQVrhwY0j2ov8AXUP1hV7eP.jpg?f=fotoalbum_large

Making an ass of myself since the 70's

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07:15
Vandaag de Leopard grotendeels af. Nu in de wachtrij voor wat voor verf.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/6cnRtgfQ/20260530-133055.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/F4kPVcyY/20260530-133059.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/1ftgKJ2z/20260530-133109.jpg

LG 77C69H | Marantz Cinema 30 | nvidia shield | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 4x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:02
Pfff, ik heb toch zoiets stoms, dat ik het ff van me af moet schrijven... 8)7

Ik ben bezig met m'n 1/48 Westland Seaking HU.5 (deze). Tussen alle lagen verf echt letterlijk weken gewacht. Wil ik er vandaag panel liner op zetten, komt een deel van de verf er gewoon letterlijk als vieze gummiblummer afvallen als ik de overtollige panel liner wil wegvegen... Ding is rijp voor de kliko. Ik snap er echt niks van. :-(

Heb alles eerst met Vallejo Dark Grey primer gespoten, toen na een week de kop en de staart wit gespoten met Vallejo Model Air als basis voor het rood, ook Vallejo Model Air. Daarna nog wat extra Vallejo Wit als pre-shading voor het grijs. Toen het grijs gespoten met MiG ATOM en weer een week laten uitharden. Daarna wat details gekwast met Vallejo Model Color, weer een week gewacht en toen alles gesealed met een flinke laag Vallejo High Gloss vernis. Ga ik vandaag met de panel liner aan de gang, veegt het grijs er gewoon helemaal af bij het poetsen inclusief de primer, terwijl het rood gewoon nog steeds keihard en krasvast blijft... Hoe dan. :X

Snap er de ballen van. Heb dit procedé al een paar keer zonder issues gedaan, alleen de verfcombo is anders. Ik vraag me echt af waardoor het nu komt. De combi van Vallejo primer en MiG ATOM? De combi Vallejo High Gloss en MiG ATOM? Tamiya Panel Liner als een soort katalysator? Ik zou toch denken dat de vernislaag alles uit elkaar zou houden. Kuthobby :+

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-06 16:26
Ja, dat is het risico van Vallejo helaas, is ook de reden waarom ik het niet meer spuit. Er zijn meerdere dingen die mee kunnen spelen, vettigheid op het plastic kan voor een slechte hechting zorgen (om het plastic uit de spuitgietmal te krijgen wordt vaak een dun laagje release agent in de mal gespoten), maar ook een te dik gespoten laag wat slecht uitdroogt en uithard waardoor de verf/primer als een latex-achtig vel om je model zit in plaats van goed aan het plastic te hechten.

• Sjoewe
Ja, zoiets is het inderdaad, alleen heeft de Vallejo dus wel goed gehecht (op Vallejo primer) en de MiG ATOM in dit geval dus niet icm de Vallejo primer. Heb het wel heel dun gespoten, icm de preshading, dus het was geen dikke blubberlaag.

[ Voor 21% gewijzigd door Sjoewe op 01-06-2026 17:24 ]

• Invisible_man
modelbouwverf.nl stopt er blijkbaar mee:
Hallo beste modelbouwer,

Je ontvangt voor een laatste keer een e-mail van ons.

We stoppen er namelijk per eind juni 2026 helemaal mee; de winkel zal dan ook offline gaan. Op dit moment verkopen wij onze restvoorraad uit met een korting van 50%.

De juiste prijzen (dus inclusief de korting) staan inmiddels in onze webshop. Dekorte verzendkosten blijven - zoals meestal - van kracht.

Uiteraard hopen we dat je nog iets interessants in onze winkel vindt.

We bedanken je voor het feit dat je in het (recente) verleden klant bij ons was, en wensen je nog veel modelbouwplezier toe.

Met vriendelijke modelbouwgroet

• Dwarlorf

Dwarlorf

Invisible_man schreef op maandag 1 juni 2026 @ 21:23:
modelbouwverf.nl stopt er blijkbaar mee:

[...]
Ja had er eerder al wat gekocht. Ik had zelf het idee om zoiets te beginnen maar dan met veel meer merken. Liep er zelf nogal tegenaan dat ik niet bij 1 shop alles kon kopen aan verf dat ik zou willen gebruiken. Maar nu vraag ik me ten zeerste af of dat wel zo'n goed idee is.

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Sjoewe schreef op maandag 1 juni 2026 @ 17:23:
Ja, zoiets is het inderdaad, alleen heeft de Vallejo dus wel goed gehecht (op Vallejo primer) en de MiG ATOM in dit geval dus niet icm de Vallejo primer. Heb het wel heel dun gespoten, icm de preshading, dus het was geen dikke blubberlaag.
Het mixen van verschillende merken verf is altijd een risico.

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Dwarlorf schreef op maandag 1 juni 2026 @ 21:33:
[...]

Ja had er eerder al wat gekocht. Ik had zelf het idee om zoiets te beginnen maar dan met veel meer merken. Liep er zelf nogal tegenaan dat ik niet bij 1 shop alles kon kopen aan verf dat ik zou willen gebruiken. Maar nu vraag ik me ten zeerste af of dat wel zo'n goed idee is.
Veel concurrentie, kleine marges.

• Morelleth
  • Registratie: November 2008
  • Nu online
Marge op verf is inderdaad maar minimaal en eerder bij verkoop dan iets anders voor ons.
En dan eigenlijk nog alleen maar op beurzen.

En er zijn heel veel merken met hele uitgebreide verfranges. Dus als je ze allemaal wil moet je veel investeren (als in per merk al snel een 4k to 6k). Niet iets wat je zomaar even kan doen als je wil beginnen.

Bovendien is er dan sceneryworkshop als grootste concurrent op verf en benodigdheden die in de afgelopen jaren heeft opgebouwd naar een enorme variatie aan merken en voorraad.

D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG3D.com

• JipJapGoedje
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
Modelbouwenzo.nl is ook 1 met een groot verf aanbod. Ik bestel bijna alles via daar, helemaal sinds Krikke er in Groningen met de winkel is gestopt.

Modelbouwenzo zit in Hoorn ook met een fysieke winkel. Ben daar nog nooit geweest, maar wil daar wel eens shoppen ook.

• Invisible_man
JipJapGoedje schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 09:41:
Modelbouwenzo.nl is ook 1 met een groot verf aanbod. Ik bestel bijna alles via daar, helemaal sinds Krikke er in Groningen met de winkel is gestopt.

Modelbouwenzo zit in Hoorn ook met een fysieke winkel. Ben daar nog nooit geweest, maar wil daar wel eens shoppen ook.
Modelbouwenzo is ook zeker mijn favoriet :) Goed aanbod, fatsoenlijk voorraadbeheer, duidelijke (en zeer vriendelijke!) communicatie en snelle respons. Krikke vond ik altijd vervelend om mee te dealen, meerdere keren gehad dat een complete bestelling al weken zat te wachten op missende artikelen en wanneer je er achteraan mailt is het er in één keer in een dag.... oftewel ze waren vergeten dat er nog een bestelling lag te wachten waar het missende artikel ondertussen alweer eventjes binnen was.

• JipJapGoedje
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
Invisible_man schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 10:22:
[...]

Modelbouwenzo is ook zeker mijn favoriet :) Goed aanbod, fatsoenlijk voorraadbeheer, duidelijke (en zeer vriendelijke!) communicatie en snelle respons. Krikke vond ik altijd vervelend om mee te dealen, meerdere keren gehad dat een complete bestelling al weken zat te wachten op missende artikelen en wanneer je er achteraan mailt is het er in één keer in een dag.... oftewel ze waren vergeten dat er nog een bestelling lag te wachten waar het missende artikel ondertussen alweer eventjes binnen was.
Zelfde ervaring hier. Maar de winkel was voor mij op 20min reizen dus vond ik altijd wel makkelijk om even rond te lopen. Helaas was dat financieel niet meer haalbaar heb ik begrepen om een winkel er naast te houden.

Modelbouwenzo is iig mijn eerste keuze en als ze het echt niet hebben dan ga ik verder kijken.

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:09
Airbrush Service Almere heeft ook een goede selectie. Herken de issues met Krikke wel, bestellingen was nooit hun sterke kant maar als je in het noorden woont was het wel de enige echte optie om fysiek te winkelen.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• Renegade666
Dr. Strangelove schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 10:41:
Airbrush Service Almere heeft ook een goede selectie. Herken de issues met Krikke wel, bestellingen was nooit hun sterke kant maar als je in het noorden woont was het wel de enige echte optie om fysiek te winkelen.
Valt mee. Ik heb nog in winkel in oudega (boven drachten) (nils ester) en leeuwarden heeft ook nog 1.

LG 77C69H | Marantz Cinema 30 | nvidia shield | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 4x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

• Dwarlorf

Dwarlorf

Ik mis wel een beetje dat ik niet meer bij Krikke kan binnenlopen. Heb nog wel eens dat ik weer eens een ideetje heb en materialen en verf nodig heb. Als je moet bestellen is het momentum toch wel een beetje weg en is het risico dat je wat vergeet of de verkeerde maat koopt en nog een keer moet bestellen toch groter.

Nu ik alleen online terecht kan is de specifieke noodzaak om bij Krikke te kopen ook weg. Maar sws koop ik online overal wel want het hangt er heel erg af van wat ik zoek (en de prijs). Ben nu met een gunpla projectje bezig bijvoorbeeld. Kan me voorstellen dat wanneer je milititair spul bouwt dat je wel bij 1 voorkeurswinkel met goede prijzen terecht kan.

Wat me trouwens opvalt bij de meeste modelbouwwinkels is dat ze niet zo snel zijn met leveren. Vandaag besteld, morgen in huis komt zelden voor. Al was het maar omdat ze toch vaak DPD gebruiken.

Over militair spul gesproken. Ik heb voor een toekomstig project dit setje German Bomber Pilots for He111, Ground Status 1/35 gekocht. De twee linker figuren (in de verte kijkende piloot en de wijzende piloot) op de afbeelding hou ik zelf maar de drie andere ga ik niet gebruiken en kunnen eventueel weg voor 10 p/s.

• Elve1984
Dr. Strangelove schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 10:41:
Die hebben inderdaad wel prima service en goed assortiment (althans de verf merken die ik veel gebruik). Vind alleen de verzendkosten vrij hoog daar. Heb idee dat ze daar toch enkele euro's boven de normale verzend tarieven zitten.

• Sjoewe
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/pmKJsm4.jpeg

:9

• Invisible_man

• Sjoewe
Zeker, moet bijna overnieuw beginnen qua techniek aanleren, omdat je zoveel meer controle hebt over hoe de verf eruit komt :')

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:34

Bob Popcorn

Plop!

Dwarlorf schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 15:07:
Ik kwam op YouTube een toffe post tegen van een interessante 'paint scheme' als inspiratie voor de airplane enthousiasts hier in dit topic.
Dit gebruiken ze in Formule 1 ook tijdens testdagen, heet daar Flow-Vis.

Kan niet stoppen met ontploffen!

• Elve1984
Mooie aanwinst, ga je veel plezier aan beleven!

• Renegade666
Gisteren heb ik nog even de PZH2000 (1:35 Meng) afgemaakt. kan nu ook in de verf wachtrij.

En vandaag, heb ik weer even gespoten.
Ben maar eens begonnen om de airbrush uit elkaar te halen en in de ultrasoon te drukken met IPA.
Daarna voor 90% weer schoon. De laatste 10 was even wat handwerk. Was echt wel vies...
Maar nu niet meer :)

Daarna weer eens bezig met de phantom, alles even geschuurd en opniewu gespoten. Al een stuk beter iig. Nog niet helemaal naar wens, maar deels wordt nog andere kleur gespoten. Dus denk dat het wel goed komt. Komende 3 weken nog vakantie, en word kneiterheet deze week.. Dus even kijken als ik het koel kan houden met de airco's en dan evt iin de ochtend even spuiten.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Z6kTxrvG/20260620-131410.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/23RfGrt4/20260620-131402.jpg

Pagina: 1 ... 81 82 Laatste