[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 248 ... 447 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenVW76
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 29-04 21:55
GermanPivo schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 13:42:
[...]

Kan je de hele doorvoer niet vervangen?
De buis gaat na dit punt omhoog naar het dak toe dus het liefst zou ik alles laten zitten. Extra gat maken in de buitenmuur is helaas niet te doen vanwege de locatie van de keuken en een VVE wat dat soort dingen lastiger maakt. De afzuigkap zonder motor zat eerst op het centrale afzuigsysteem maar omdat er ook punten in de badkamer en toilet zitten heeft het nooit echt lekker gefunctioneerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Gonadan schreef op maandag 12 september 2022 @ 22:35:
Kennen jullie dat? Van die klusbrillen met anti condens laagje of zo? Dat werkt dus precies niet.
Wanneer ik lekker fanatiek sta te schuren heb ik zo'n tien minuten, daarna mag ik de rest op de tast doen. :D
Ik heb deze, en het is me nog niet gelukt deze te laten beslaan. Ook niet bij het spuiten van de benedenverdieping in 35 graden met alle hoeken en gaten en ramen afgeplakt met plastic.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japiooo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:38
Amtelode schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 20:44:

On the side, hoe ga je zo'n kozijn met glas van 160 tot 200 kilo omhoog tillen zonder een apparaat van 800 euro te huren? :P
Mijn woning heeft belachelijk veel en grote oppervlakten glas waar ik inmiddels veel van heb laten vervangen. Kozijnwerk zelf gedaan.
Glas heb ik door een lokale glasboer laten leveren en plaatsen; hij regelde zelf iemand met een kraantje op rupsbanden. Ca. 2 uur werk was 225 euro voor kraan en machinist..
Die kosten wegen niet op tegen een verrekte rug en open handen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amtelode
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 27-07-2023
Japiooo schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 15:15:
[...]

Mijn woning heeft belachelijk veel en grote oppervlakten glas waar ik inmiddels veel van heb laten vervangen. Kozijnwerk zelf gedaan.
Glas heb ik door een lokale glasboer laten leveren en plaatsen; hij regelde zelf iemand met een kraantje op rupsbanden. Ca. 2 uur werk was 225 euro voor kraan en machinist..
Ahh dat is nog vrij goedkoop. Zo'n zuignap robot kost al gauw het dubbele.
Maar idd, soms niet eigenwijs alles zelf willen doen en hulp inschakelen bespaart een hoop ellende. :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Begin en eind dag 1 schuurtje bouwenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NkL2l9mBxJc2qX31_3Vb7dMoWTA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dREJmt3TStBA1omL86bZJB2M.png?f=fotoalbum_large

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jannibal23
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 29-04 23:54
Het groene dak ben je vast op de grond aan het opbouwen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Jannibal23 schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 17:52:
Het groene dak ben je vast op de grond aan het opbouwen?
Haha, nee, de graszoden kwamen vandaag ook. Er komt een sandwichpaneel dak op, en van rand tot rand zonnepanelen.

Er ligt 4400Wp op het huis en hier komt nog eens 3300Wp op.

[ Voor 9% gewijzigd door _eLMo_ op 16-09-2022 18:25 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:26
Als je hierover al zo lang doet dar je gras perfect schiet. Maak ik me zorgen over de rest van de planning :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laquaezzi
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 27-04 16:11
Met de energiecrisis toch is goed aan het kijken naar wat 'isolatie maatregelen'. Nieuwe kozijnen zijn op dit moment geen optie (VVE), echter zie ik wel dat de huidige aluminium tochtprofielen hun beste tijd wel hebben gehad. Ze sluiten eigenlijk al jaren niet meer goed aan en laten tocht door. Hieronder wat foto's om de huidige staat aan te geven:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rkbn1RAAWCM6scpr0J7CHR7u-ng=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bxrk7psy3as2xcqYqNVkPzF5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WjVN7CI6E3F9Tu7Nn7fr7TzI8Cc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OM50Dmmnl9x23sjNmpLqgPR1.jpg?f=fotoalbum_large

Dit gaat om een raamkozijn, waar er zo'n 6 van zijn. Daarnaast ook nog 4 deuren die profielen in een misschien nog slechtere staat hebben. Bij het zoeken naar vervanging kwam ik uit op standaard aluminium tochtprofielen. Ondanks dat ik wel handig ben is het best wat werk om alles opnieuw te installeren. Na wat speur werk kwam ik ook de Solidseal renovatie profielen tegen. Er wordt aangegeven dat deze als vervanging van bestaande a4 aluminium tochtprofielen kunnen dienen. Heeft iemand hier toevallig ervaring mee en zou dit in mijn situatie een waardige vervanging kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:53
Dit lijkt me redelijk waarschijnlijk, heb exact het zelfde meegemaakt, overigens zelfs met een tube die nog niet overdatum was maar schijnbaar gewoon slecht gesealed ofzo. Ik kwam erachter toen ik op een kartonnetje een lijn ermee trok en het een soort hutenkase leek qua structuur.
A13X schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 12:16:
[...]

Pure gok, maar is je kit niet over de datum? Ooit een keukenblad afgekit, kreeg het maar niet netjes, bleef maar plakkerig. Keek ik op de (net gekochte) tube.... Jaar over de datum.

Andere tube, hoppakee zo straks als wat.

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 06:33

epic_gram

undercover moderator

Ik wil mijn bitumen dak vervangen. kan ik een elektrische onkruidbrander gebruiken om bitumen te smelten of heb ik echt zo'n gasbrander nodig?

Die elektrische dingen kunnen ook 600 graden worden volgens de specs namelijk :)

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 29-04 07:35
epic_gram schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 21:53:
Ik wil mijn bitumen dak vervangen. kan ik een elektrische onkruidbrander gebruiken om bitumen te smelten of heb ik echt zo'n gasbrander nodig?

Die elektrische dingen kunnen ook 600 graden worden volgens de specs namelijk :)
Tja. Je moet gereedschap gebruiken waar het voor gemaakt is.

Je moet bitumen echt aanbranden, om zo het teer goed plakbaar te maken.

Ik denk dat een electriche onkruid brander voornamelijk gericht verwarmt. Daar heb je dus niet veel aan.

A Soldiers manual and a pair of boots.

• 3V3RT
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-11-2024
Hebben jullie een goede tip van welk materiaal ik zelf ladefrontjes en deurtjes kan maken voor een inbouwkledingkast? Ikea valt af, want fineer, dus niet te zagen, eikenhouten platen die verlijmd zijn wordt van gezegd dat je die niet in verticale toepassingen kan gebruiken. Nu blijft er voor mij over massief eiken (duur!) of MDF, maar er moet vast meer zijn?

• Melmer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-04 07:35
3V3RT schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 07:43:
Hebben jullie een goede tip van welk materiaal ik zelf ladefrontjes en deurtjes kan maken voor een inbouwkledingkast? Ikea valt af, want fineer, dus niet te zagen, eikenhouten platen die verlijmd zijn wordt van gezegd dat je die niet in verticale toepassingen kan gebruiken. Nu blijft er voor mij over massief eiken (duur!) of MDF, maar er moet vast meer zijn?
Multiplex? In verschillende soorten te krijgen. Maar voor frontjes zou ik populieren of berken gebruiken.

Of gewoon meubelplaat en afwerken met kantenband maar je zegt zelf al dat Ikea niet te zagen is.. maar met een tafel zaag/invalzaag en een goed blad met veel tanden kom je een heel eind. Er zijn ook wel online webshop ga die het voor je zagen. Bijvoorbeeld opmaatzagen.nl

[ Voor 22% gewijzigd door Melmer op 17-09-2022 07:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:24

Jrz

––––––––––––

sloth schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 13:04:
@jichem dat is ongeveer wat ik gisteren heb gedaan. Waar het fout kan zijn gegaan: mogelijk te weinig mm overgelaten op de hoek en de kitspuit niet breed genoeg afgesneden
@A13X de kit vervalt pas 09/2023

Ik heb net op een stukje van 30cm de oude silicone en rugvulling verwijderd en opnieuw aangebracht met bovenstaande aandachtspunten. Afgestreken met mijn vinger met zwaluw finish spray. Dat ziet er al veel beter uit, maar nog niet helemaal wat ik hebben wil.

[Afbeelding]

Als eerste stap ga ik maar alvast alle oude silicone en rugvulling verwijderen, de voeg zo goed mogelijk schoon maken en nieuwe silicone kopen.
Niet alleen je vinger nat maken. Ook eerst alle kit kleddernat spuiten

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:09

Tijntje

Hello?!

PaT schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 22:26:
[...]

Heb ik ook eens nodig gehad. Dat is uiteindelijk best netjes geworden. Opspuiten en dan met een harde kwast een beetje in model tamponeren. Ging prima.

[...]

Je zoekt een grondpot: https://poortsloten.nl/_1725

Deze heb ik ook onder mijn poort zitten. Is echt heel netjes.
Ondertussen is de poort eindelijk geplaatst dus hele late reply :)

Die diameter is 54mm, hoe ga ik dat door een keramische tegel verlijmd op beton boren?
Het keramisch deel kan ik met een diamand tegel boor van rubi wel groter maken, maar hoe dan het onderste deel.
Dit is de tegel
https://www.mbituin.nl/ge...-60x60x4-manhattan-harlem

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

• rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11:41
Verbouwing van mijn appartement wordt binnenkort opgeleverd en kom nu wat punten tegen die niet in orde lijken:

Sausen wanden (foto 1), latex lijkt op sommige plekken los te komen of te zijn vergeten, zo te zien ook geen voorstrijk gebruikt op de gestucte wanden;
Blaarvorming binnenschilderwerk (foto 2), meerdere plekken.
Afwerking plinten (foto 3 en 4), lijkt mij vrij duidelijk. Op sommige plekken is een vreemde kit (transparant?) gebruikt zoals te zien op foto 3.

Dit ga ik natuurlijk bespreken maar ben daarnaast benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken, met name het saus en schilderwerk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ncv2sckXKyZTTDaD_6d7k594bXU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zXTTptW69c4LjDASwBYWFadN.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4dPyoO8AuNIgWA_lV1Xfky373b4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qyuc3skflNycWUbVcWuMjeW3.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ugVKQ4upBHufStd98qxliATFEC8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PH2gQvLd7IYr5rcZ3vJBKOxk.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zmYdRGSLarzO1Ji-g8hZGBLIkN8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WIytj4Z3Zl60H1CzVPtEEydc.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vistuig
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 29-04 12:54
Dit topic is volgens mij bedoelt als je zelf aan de slag gaat. En geen enkele verbouwing gaat perfect.

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Zou je voorstrijk voor structuurverf/sierplijster ook kunnen gebruiken als voorstrijk voor gewone muurverf? Ik zou zelf niet weten waarom niet, maar wellicht zie ik wat over het hoofd. Van de structuurverf-voorstrijk heb ik namelijk nog een bijna volle emmer staan.

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:30

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Vraagje, ik heb van de week de ijzeren balk gelegd voor de klusschuur, deze is destijds kant en klaar geschilderd bij me afgeleverd, nu heeft deze her en der schade aan de verflak en er zijn roestvlekjes zichtbaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IGq5N6zHv472ops2GF2CZRzj40s=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q3anJEd13X4DOQe9FvBUs45O.jpg?f=fotoalbum_medium

De balk zal straks niet meer aan vocht/water blootgesteld gaan worden aangezien er een bekisting omheen zal worden gebouwd. Graag advies wat te doen qua behandelen:
1. niets mee doen/zo laten
2. schuren en preventief iets als hamerite er tegenaan doen
3. schoon flexen en iets als hamerite er tegenaan doen

Vraag is of deze roest kan leiden tot meer roest en dus de integriteit vd balk op den duur zal aantasten.

BvD

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

laquaezzi schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 19:26:
Met de energiecrisis toch is goed aan het kijken naar wat 'isolatie maatregelen'. Nieuwe kozijnen zijn op dit moment geen optie (VVE), echter zie ik wel dat de huidige aluminium tochtprofielen hun beste tijd wel hebben gehad. Ze sluiten eigenlijk al jaren niet meer goed aan en laten tocht door. Hieronder wat foto's om de huidige staat aan te geven:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dit gaat om een raamkozijn, waar er zo'n 6 van zijn. Daarnaast ook nog 4 deuren die profielen in een misschien nog slechtere staat hebben. Bij het zoeken naar vervanging kwam ik uit op standaard aluminium tochtprofielen. Ondanks dat ik wel handig ben is het best wat werk om alles opnieuw te installeren. Na wat speur werk kwam ik ook de Solidseal renovatie profielen tegen. Er wordt aangegeven dat deze als vervanging van bestaande a4 aluminium tochtprofielen kunnen dienen. Heeft iemand hier toevallig ervaring mee en zou dit in mijn situatie een waardige vervanging kunnen zijn?
Ik heb deze profielen recent ook vervangen. Ik heb ze bij de Hornbach gehaald en die schroef je in je kozijn. Tuurlijk, het is even werk, maar nu ook weer niet een enorme klus. Het oude profiel wrik je vrij makkelijk los (zit vaak geniet of genageld) en het nieuwe profiel is met een ijzerzaagje zo op maat.

Volgens mij kan je het rubber van deze profielen echt niet vervangen. Het aluminium zal ongetwijfeld alle kanten op buigen, dat kan niet zoveel hebben.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geekshed
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 00:57
PaT schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 18:36:
[...]

Ik heb deze profielen recent ook vervangen. Ik heb ze bij de Hornbach gehaald en die schroef je in je kozijn. Tuurlijk, het is even werk, maar nu ook weer niet een enorme klus. Het oude profiel wrik je vrij makkelijk los (zit vaak geniet of genageld) en het nieuwe profiel is met een ijzer Aagje zo op maat.

Volgens mij kan je het rubber van deze profielen echt niet vervangen. Het aluminium zal ongetwijfeld alle kanten op buigen, dat kan niet zoveel hebben.
De solid seal renovatieprofielen zijn bedoeld om vast te nieten in het kozijn als vervanging van de huidige alu profielen. Het belangrijkste is of de aanslag gelijk is gebleven of dat het raam misschien iets krom is getrokken, zelf meegemaakt dat de vervanging door vervorming van de deur nog steeds niet correct afsloot en uitgevuld moest worden (met de solid seal profielen, maar de A4 profielen hebben dezelfde overbruggingsafstand denk ik?).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lookslikeyou
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:06
In oktober ga ik enkelsteens ruimte isoleren. Deze is door de vorige eigenaren al eerder geïsoleerd. Maar er komt uit alle hoeken en kieren tocht naar binnen, o.a. via de spotcontacten en spotjes in het plafond. Bij een snelle check achter het gips blijkt er helemaal geen folie gebruikt te zijn nadat er glaswol onder het (platte) dak is aangebracht en is er op verschillende delen in de muur geen isolatie aangebracht. Aangezien ik regelmatig thuis werk wil ik het goed aan gaan pakken. Het is een ruimte van ongeveer 3.75m x 2.80m.

De dakbalken zijn ongeveer 20cm diep. Het plan is om hier 18cm glas of steenwol aan te brengen met de juiste folie er overheen. Dit wordt afgewerkt met gips.
De muren wil ik met pir platen gaan afwerken. 3 van de 4 muren zitten aan de buiten zijde van het huis. Hier wil ik 80mm pir platen bevestigen op ventilatie laten nadat ik het plafond af heb. Alleen zit ik met de volgende vragen:
- Er komen waarschijnlijk 2 of 3 monitoren aan de muur te hangen. Ga ik direct voor PIR met fermacell erop of kies ik voor PIR met OSB en werk ik dit af met gips. Wat is jullie ervaring hiermee?
- Waar werk ik de internet/elektra kabels weg, tegen het dak aan (dus boven het glaswol) of tussen de isolatie en de gips platen?

Hier een screenshot wat het idee moet worden, met een groot breed bureau met ruimte voor 2 werkplekken. De kleuren zijn gekozen om mijn vriendin warm te maken voor het idee :) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fUBIjoE7E_FqPSXTGwGqMUjEJVg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QABOZ1SuTuuZn6T5CW2wTHtb.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:46
epic_gram schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 21:53:

Onkruidbrander heeft veel te weinig vermogen om voldoende snel de breedte van de rol te branden. Beter 1 huren of laten doen. Je bent niet de eerste die de boel in de fik heeft. Dat aanbrand/smelt is best wel kritisch om het mooi en goed vast te krijgen.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinnman
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 29-04 16:11
Hallo allemaal,

Mijn aannemer is ervandoor gegaan zonder alles af te ronden.
Veel kan ik gelukkig zelf afmaken maar met het aansluiten van kookplaten heb ik geen ervaring.
De aannemer heeft een dikke (4^2) 3 polige kabel geïnstalleerd. In de meterkast hangt hier een zekering zoals hieronder weergegeven.

Hoe kan ik deze het beste aansluiten op een ikea kookplaat zoals hieronder?
Of moet ik toch een andere kabel trekken?
Want meestal zie ik perilex met 2 fasen.

https://www.ikea.com/nl/n...-ikea-500-zwart-50467883/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zvs4Q4UbcBbh_00IsKvuxBJR0d4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4UWshJkkJqWdqNiwloRxJgpb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:03

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ja! Perfect te monteren met een tacker en sluit mooi af, heb ook alles in verstek gesneden,
Per raam 10min werk, oude uithalen is meer gedoe

diskeltische lurker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 13:04
3V3RT schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 07:43:
Wat wordt de afwerking/uiterlijk van de fronten en deurtjes?
Als het strak wordt zou ik MDF gebruiken.

Gefineerde panelen kan je ook heel netjes op maat maken door iets ruimer af te zagen en de laatste milimeters met een bovenfrees doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Tinnman schreef op zondag 18 september 2022 @ 09:58:
De aannemer heeft een dikke (4^2) 3 polige kabel geïnstalleerd. In de meterkast hangt hier een zekering zoals hieronder weergegeven.

Hoe kan ik deze het beste aansluiten op een ikea kookplaat zoals hieronder?
Of moet ik toch een andere kabel trekken?
Want meestal zie ik perilex met 2 fasen.

https://www.ikea.com/nl/n...-ikea-500-zwart-50467883/

[Afbeelding]
Op de pagina die je linkt:
Spanning: 220-240V
Aansluitvermogen: 7400 W
Stroom: 2x16A of 1x32A.
Je kan 'm dus inderdaad met 1x32A aansluiten (3polig = L, N en aarding).

[ Voor 8% gewijzigd door Slonzo op 18-09-2022 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinnman
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 29-04 16:11
Kan ik dan een gewone 2 prong stekker gebruiken? En een standaard stopcontact?
Slonzo schreef op zondag 18 september 2022 @ 13:24:
[...]

Op de pagina die je linkt:

[...]

Je kan 'm dus inderdaad met 1x32A aansluiten (3polig = L, N en aarding).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFuse
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 19-04 08:26
Beste medeklussers,

Ik ben bezig met het opnieuw plaatsen van een badkamer in mijn woning. Bij de afvoer van de douche loop ik tegen een probleem aan. Bij het aansluiten van de sifon op de afvoer ben ik een 90graden bocht nodig (50mm), maar een buitenmof (met buis ertussen) komt te hoog uit. Een binnenmof kan niet helemaal verlijmd omdat de mof niet helemaal in elkaar kan worden geschoven.

Ter illustratie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmkPUcGGL9-178nyKkU6ClgwgVU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fgre6S8OOLbSncbtHUjO3JXV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H_hZHwTJzFz6CUcBK3qpx0YSYS8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PokpYdqtStuQx03b5e8OH9ZS.jpg?f=fotoalbum_large

Heeft iemand van jullie misschien een handige oplossing voor deze uitdaging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melmer
  • Laatst online: 08-04 07:35
MrFuse schreef op zondag 18 september 2022 @ 16:18:
Beste medeklussers,

Ik ben bezig met het opnieuw plaatsen van een badkamer in mijn woning. Bij de afvoer van de douche loop ik tegen een probleem aan. Bij het aansluiten van de sifon op de afvoer ben ik een 90graden bocht nodig (50mm), maar een buitenmof (met buis ertussen) komt te hoog uit. Een binnenmof kan niet helemaal verlijmd omdat de mof niet helemaal in elkaar kan worden geschoven.

Ter illustratie:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

De sifon ligt op de plek waar ie straks moet komen?

Je 90gr bocht staat nu recht omhoog die kan je natuurlijk ook wat bij draaien.

En er zijn natuurlijk ook een 45gr bochten te koop waarmee je de ‘draai’ misschien wat makkelijker kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cverkooyen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:54
Beste medeklussers,

Ter illustratie:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

de rand van de binnenmof iets inkorten?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KOC7UUcvd6cLWOGOXR9VBTeuwog=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EaUtM5YyX7qJWG5udTAlL4vV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jKb53F46-zdvPBvfOsEm6x1RlSw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Prrqvh2HsjFSKjjJkYRcNuG8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W-OL_UzCi0MtMokfcvmPIz09A30=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dCAFfYQjPsejwMDawBLCzogb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eR9vxFLgMZs7arKORLHt8XDMyXU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V7BSreQKS8dDFAq2c1MTxlPC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VL4ZlPQLJpLvm9b-HneDtXgLZNY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lf6jhtrDiCxs1BOHvI2XwM7e.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yB45OP54eJuXi9gx-Jca61Dxjy4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IADwpdBmoYJohxQ8qfNAG3Lu.jpg?f=fotoalbum_large

Stofafzuiging voor de lintzaag :). De kleine slang zuigt onderop het blad af, de grote bovenop en kun je naast de zaagsnede leggen. Bij ruwhout zagen waarbij de stammen vaak rond zijn komt het meerendeel van het stof boven de tafel vrij en door de luchtwervels/stroom vanaf de grote wielen 'waait' dit van de tafel af. De slang moet hier hopelijk een hoop gaan weghalen.

Ook een ~10kg massief eiken contragewicht gemaakt voor de geleiderarm. Nu is hij veel makkelijker te verstellen (je hoeft hem niet meer zelf te tillen) en hij klettert niet op de tafel als je hem laat vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Tinnman schreef op zondag 18 september 2022 @ 14:18:
Kan ik dan een gewone 2 prong stekker gebruiken? En een standaard stopcontact?

[...]
Nee, uitgaande van een standaard Nederlandse meterkast kan een groep maximaal 16A leveren. Je zal hem dus via perilex over een kookgroep moeten aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFuse
cverkooyen schreef op zondag 18 september 2022 @ 16:28:
[...]

de rand van de binnenmof iets inkorten?
Die heb ik overwogen, maar zou er dan genoeg lijm oppervlak zijn? De 90 graden bocht die er zit zit al verlijmd en kan dus niet meer gedraaid.
Zou zoiets ook wat zijn?https://www.wildkamp.nl/p...ijs-50-mm-l-250-mm/241617

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik wil een vierkante zaagsnede maken in 12 of 15mm hout plaatmateriaal (mdf gok ik) om een 20x20 cm inspectiedeur te monteren.

Is een multitool hiervoor ok (meteen een goed excuus om mijn nieuwe unit te testen :9) of zouden jullie dit anders doen? Ik heb helaas (nog) geen decoupeerzaag. Wel nog een invalzaag, maar als beginner lijkt me dat voor +- 20cm best lastig om niet te ver uit te zagen?

[ Voor 6% gewijzigd door sloth op 18-09-2022 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco1994
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12:58
sloth schreef op zondag 18 september 2022 @ 17:12:
Ik wil een vierkante zaagsnede maken in 12 of 15mm hout plaatmateriaal (mdf gok ik) om een 20x20 cm inspectiedeur te monteren.

Is een multitool hiervoor ok (meteen een goed excuus om mijn nieuwe unit te testen :9) of zouden jullie dit anders doen? Ik heb helaas (nog) geen decoupeerzaag. Wel nog een invalzaag, maar als beginner lijkt me dat voor +- 20cm best lastig om niet te ver uit te zagen?
Invalzaag en handzaag een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:55

Detmer

Professioneel prutser

Ik ben aan het uitzoeken hoe ik mijn kruipruimte moet isoleren. Het is een betonnen 'bak' met houten vloer. Tussen de houten balken is geen isolatie aangebracht. De vloer is nagenoeg volledig gevuld met reststukken isolatieplaten.

We willen glaswol aanbrengen tussen de balken en dit met panlatten op zijn plek houden. Alleen twijfelen we nog over het gebruik van folie. Als ik de instructies bij Gamma bijvoorbeeld bekijk gebruiken ze geen folie tussen het glaswol en de vloer zelf. Wel leggen ze dampdichte folie op de bodem. Op andere websites lees ik weer dat ze juist wel folie tussen de planken en glaswol adviseren.

Wat zou jullie advies zijn? Wel of geen folie tussen de planken en isolatie?

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cverkooyen
MrFuse schreef op zondag 18 september 2022 @ 16:54:
[...]

Die heb ik overwogen, maar zou er dan genoeg lijm oppervlak zijn? De 90 graden bocht die er zit zit al verlijmd en kan dus niet meer gedraaid.
Zou zoiets ook wat zijn?https://www.wildkamp.nl/p...ijs-50-mm-l-250-mm/241617
ik zou in verlijmen meer vertrouwen hebben, hoeveel "rand" hou je over? Sowieso valt hij in de bestaande dus qua stromingsrichting zit het al goed, lijm hoeft alleen wat te doen als het water te langzaam weg stroomt / de buis verstopt is toch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 15:58

A13X

Dude

Beste medeklussers,

Ter illustratie:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Stukje buis en een 90gr bocht met verjongd spie aansluiting? (verjongd spie past in de buis)

Awesome

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ione
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Wat kan ik hier het beste doen? Een zelfde breedte OSB erop plaatsen of een hele plaat en dan de deuropening eruit zagen? Is dat steviger voor het geheel of maakt dat niet uit?

Aan de rechterkant moet er in de hoogte ook wat af (schuin dak)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BkiNEbUZQOdSiadQ1zH2nc_VshI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PPlWF8WrGabYkfbvVgGI24KI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door ione op 18-09-2022 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:49
ione schreef op zondag 18 september 2022 @ 18:46:
Wat kan ik hier het beste doen? Een zelfde breedte OSB erop plaatsen of een hele plaat en dan de deuropening eruit zagen? Is dat steviger voor het geheel of maakt dat niet uit?

Aan de rechterkant moet er in de hoogte ook wat af (schuin dak)

[Afbeelding]
Gaat een plaat in de breedte ook links de hoogte halen die je wilt? Zo ja, dan kun je zelf bedenken dat dat het handigst is. Zo nee, dan dus die andere optie.

Sorry, voor een DIY topic van lieden met enige ervaring begrijp ik de vraagstelling niet zo...

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ione
  • Niet online
dreamscape schreef op zondag 18 september 2022 @ 18:57:
[...]

Gaat een paalt in de breedte ook links de hoogte halen die je wilt? Zo ja, dan kun je zelf bedenken dat dat het handigst is. Zo nee, dan dus die andere optie.

Sorry, voor een DIY topic van lieden met enige ervaring begrijp ik de vraagstelling niet zo...
Wat ik wilde vragen was welke optie beter zou zijn (misschien qua stevigheid).

Op deze foto zou ik met dezelfde breedte omhoog gaan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2m2FKfcobVDvoV8Yn7XtQ-9-zhE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NENzOsEE0SAuffTTbbnanhJm.jpg?f=fotoalbum_large

En op deze foto de optie als ik met een hele plaat doorga naar de linkerkant en dus het stukje van de deuropening uit de hele plaat haal:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wXuOcdEkGlobs1Ucm5GU3NrQYYY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rlpdOOeUROhHF6B7yAawkG29.jpg?f=fotoalbum_large

En excuses als deze vraag niet zou thuishoren in deze groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
ione schreef op zondag 18 september 2022 @ 19:29:
[...]

[Afbeelding]

En op deze foto de optie als ik met een hele plaat doorga naar de linkerkant en dus het stukje van de deuropening uit de hele plaat haal:

[Afbeelding]

Aangezien het het metalstud om 60 hebt staan (gokje) zou ik zorgen dat je de mes en groef kan hanteren van de platen voor extra stevidheid.

Zelf zet ik ze eigenlijk altijd om de 30, en dan haal je met het vastschroeven ook een hoop stevigheid terug, en kun je eerder kiezen om de platen 'economisch' te monteren.

Edit: in geval van optie A zou ik wel nog iets (hout of metalstud) in het verlengde van je 'kozijn' omhoog maken. Zodat je vlees hebt om te schroeven en de plaat naad recht door omhoog kan.

[ Voor 7% gewijzigd door Koekstra op 18-09-2022 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:49
ione schreef op zondag 18 september 2022 @ 19:29:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

No problem. Ik dacht dat je een hele plaat dwars wilde zetten omdat je dan de hoogte in een keer kon afdekken. Als dat niet lukt, zou ik gewoon boven de huidige plaat omhoog werken en een nieuw stuk boven de deur maken.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Koekstra schreef op zondag 18 september 2022 @ 19:37:
[...]

Aangezien het het metalstud om 60 hebt staan (gokje) zou ik zorgen dat je de mes en groef kan hanteren van de platen voor extra stevidheid.

Zelf zet ik ze eigenlijk altijd om de 30, en dan haal je met het vastschroeven ook een hoop stevigheid terug, en kun je eerder kiezen om de platen 'economisch' te monteren.
Zet je altijd je metalstuds om de 30, of alleen bij deuropeningen oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenVW76
Ik wil bij een vriend een HR ketel op gaan hangen, hij heeft nu nog een VR ketel uit het jaar kruik van Ferroli. Een model dat eerder niet al te positief bij Radar besproken werd. De dakdoorvoer is nu 2 pijpen van 80mm, en de nieuwe ketel ( Nefit proline) Heeft een concentrische aansluiting. Nu kan ik een verloop bestellen dat 2x80 mm past op de Nefit. Ik dacht alleen eerder te lezen dat het condenseren, wat de ketel dus in hoog rendement laat lopen gebeurd in de pijp. Werkt de ketel wel in HR als je losse 80mm pijpen gebruikt?

Het mooiste zou natuurlijk zijn een concentrische rookgasafvoer te plaatsen, maar dat zou betekenen dat er een bedrijf moet komen die het dak op gaat. Helaas is daar nu geen budget voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BennieWolters
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 26-04 20:35
KoenVW76 schreef op zondag 18 september 2022 @ 20:28:
Ik wil bij een vriend een HR ketel op gaan hangen, hij heeft nu nog een VR ketel uit het jaar kruik van Ferroli. Een model dat eerder niet al te positief bij Radar besproken werd. De dakdoorvoer is nu 2 pijpen van 80mm, en de nieuwe ketel ( Nefit proline) Heeft een concentrische aansluiting. Nu kan ik een verloop bestellen dat 2x80 mm past op de Nefit. Ik dacht alleen eerder te lezen dat het condenseren, wat de ketel dus in hoog rendement laat lopen gebeurd in de pijp. Werkt de ketel wel in HR als je losse 80mm pijpen gebruikt?

Het mooiste zou natuurlijk zijn een concentrische rookgasafvoer te plaatsen, maar dat zou betekenen dat er een bedrijf moet komen die het dak op gaat. Helaas is daar nu geen budget voor.
Parralel systeem is gewoon geschikt voor HR, geen enkel probleem.
Maar laat je de huidige doorvoer staan?
Als je aangeeft dat de VR ketel al ontzettend oud is neem dan ook het leidingsysteem direct mee. Deze is jarenlang in aanraking geweest met zure rookgassen en kan op verschillende plekken lek zijn.

Tevens kan de VR doorvoer dunwandig materiaal zijn. Een HR ketel heeft zuur condens-water, waardoor de VR doorvoer ook snel weggevreten kan zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door BennieWolters op 18-09-2022 20:37 ]

Joe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenVW76
BennieWolters schreef op zondag 18 september 2022 @ 20:33:
[...]

Parralel systeem is gewoon geschikt voor HR, geen enkel probleem.
Maar laat huidige doorvoer staan?
Als je aangeeft dat de VR ketel al ontzettend oud is neem dan ook het leidingsysteem direct mee. Deze is jarenlang in aanraking geweest met zure rookgassen en kan op verschillende plekken lek zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JBqmeF2A-LC53b6Q1qedAFC-ZQA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9GLlUmZwQqKHpBMYJeylfi6z.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is hoe het nu aangesloten is. Ik zou de doorvoer dus bovenaan afzagen/loskoppelen en vanaf daar nieuwe pijp plaatsen. Ik kan zelf de gehele dakdoorvoer niet vervangen omdat ik zelf het dak niet op kan/durf en een bedrijf inschakelen te duur is. Of is mijn manier niet veilig genoeg en moet het uitgesteld worden tot er budget is om de gehele doorvoer te laten vervangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
sloth schreef op zondag 18 september 2022 @ 20:27:
[...]

Zet je altijd je metalstuds om de 30, of alleen bij deuropeningen oid?
Het is een beetje afhankelijk van de opbouw van de wand, maar eigenlijk doe ik altijd 30. De doorgewinterde metalstud plaatser zal me voor gek verklaren, maar voor die paar euro meer weet ik in ieder geval zeker dat er een solide wand staat.

Bij mij thuis heb ik een 3 tal wandjes met metalstud staan die ook de huidige vliering ondersteunen, en ooit als de nokverhoging gaat komen en er een volwaardige woonlaag bovenop komt, heb ik liever die extra body :)

Nogmaals, puur persoonlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:38
KoenVW76 schreef op zondag 18 september 2022 @ 20:39:
[...]

[Afbeelding]

Dit is hoe het nu aangesloten is. Ik zou de doorvoer dus bovenaan afzagen/loskoppelen en vanaf daar nieuwe pijp plaatsen. Ik kan zelf de gehele dakdoorvoer niet vervangen omdat ik zelf het dak niet op kan/durf en een bedrijf inschakelen te duur is. Of is mijn manier niet veilig genoeg en moet het uitgesteld worden tot er budget is om de gehele doorvoer te laten vervangen?
Van ergens anders op dit forum een stukje wijsheid:
De NPR 3378-45 zegt namelijk: Bij de vervanging van een gesloten toestel (VR of HR) door een nieuw gesloten toestel (HR), behoort ook het gehele rookgasafvoersysteem te worden vervangen. De levensduur van rookgasafvoersystemen is namelijk gelijk aan de verwachte levensduur van gastoestellen (15 jaar).

Dus wettelijk gezien moeten ze het ook doen en dat betekent inclusief dakkap. Een slimme installateur doet het ook gezien eventuele aansprakelijkheid.
Doe ermee wat je wilt.

[ Voor 40% gewijzigd door No Hands op 18-09-2022 21:27 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Detmer schreef op zondag 18 september 2022 @ 17:35:
Ik ben aan het uitzoeken hoe ik mijn kruipruimte moet isoleren. Het is een betonnen 'bak' met houten vloer. Tussen de houten balken is geen isolatie aangebracht. De vloer is nagenoeg volledig gevuld met reststukken isolatieplaten.

We willen glaswol aanbrengen tussen de balken en dit met panlatten op zijn plek houden. Alleen twijfelen we nog over het gebruik van folie. Als ik de instructies bij Gamma bijvoorbeeld bekijk gebruiken ze geen folie tussen het glaswol en de vloer zelf. Wel leggen ze dampdichte folie op de bodem. Op andere websites lees ik weer dat ze juist wel folie tussen de planken en glaswol adviseren.

Wordt het met het toenemend aantal vragen rond isoleren van de woning niet eens tijd dat we het (woon)zolder isolatie topic ombouwen tot het Grote isolatie topic?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:55

Detmer

Professioneel prutser

PaT schreef op zondag 18 september 2022 @ 21:30:
[...]

Wordt het met het toenemend aantal vragen rond isoleren van de woning niet eens tijd dat we het (woon)zolder isolatie topic ombouwen tot het Grote isolatie topic?
Ik kwam dit topic ook nog tegen nadat ik hier had gepost: Kruipruimte vloer (na-)isoleren . Achteraf had ik het daar beter kunnen posten denk ik?

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
lookslikeyou schreef op zondag 18 september 2022 @ 00:17:
In oktober ga ik enkelsteens ruimte isoleren. Deze is door de vorige eigenaren al eerder geïsoleerd. Maar er komt uit alle hoeken en kieren tocht naar binnen, o.a. via de spotcontacten en spotjes in het plafond. Bij een snelle check achter het gips blijkt er helemaal geen folie gebruikt te zijn nadat er glaswol onder het (platte) dak is aangebracht en is er op verschillende delen in de muur geen isolatie aangebracht. Aangezien ik regelmatig thuis werk wil ik het goed aan gaan pakken. Het is een ruimte van ongeveer 3.75m x 2.80m.

De dakbalken zijn ongeveer 20cm diep. Het plan is om hier 18cm glas of steenwol aan te brengen met de juiste folie er overheen. Dit wordt afgewerkt met gips.
De muren wil ik met pir platen gaan afwerken. 3 van de 4 muren zitten aan de buiten zijde van het huis. Hier wil ik 80mm pir platen bevestigen op ventilatie laten nadat ik het plafond af heb. Alleen zit ik met de volgende vragen:
- Er komen waarschijnlijk 2 of 3 monitoren aan de muur te hangen. Ga ik direct voor PIR met fermacell erop of kies ik voor PIR met OSB en werk ik dit af met gips. Wat is jullie ervaring hiermee?
- Waar werk ik de internet/elektra kabels weg, tegen het dak aan (dus boven het glaswol) of tussen de isolatie en de gips platen?

Hier een screenshot wat het idee moet worden, met een groot breed bureau met ruimte voor 2 werkplekken. De kleuren zijn gekozen om mijn vriendin warm te maken voor het idee :) [Afbeelding]
Ik zou zeggen: doe het goed of doe het niet.

Voor bestaande bouw is de streefwaarde: voor respectievelijk vloer, gevel en dak een Rc van 3,5, 6 en 8.

Er kleven risico's aan het aan de binnenzijde isoleren van een houten plat dak. Deze kun je veel beter aan de buitenkant isoleren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
[...]

[Afbeelding]

Uhm, ik had begrepen dat een VR-schoorsteen niet geschikt is voor HR-ketels. Let ook op gebruik juiste materialen van de buizen en beugelen. Recent in dit topic een en ander over gezegd: CV dubbelwandige aan/afvoer door stenen schoorsteen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lookslikeyou
nokiaan958GB schreef op zondag 18 september 2022 @ 21:46:
[...]

Voor bestaande bouw is de streefwaarde: voor respectievelijk vloer, gevel en dak een Rc van 3,5, 6 en 8.

Er kleven risico's aan het aan de binnenzijde isoleren van een houten plat dak. Deze kun je veel beter aan de buitenkant isoleren
Onder de vloer zit een kruipruimte, deze wordt ook in december geïsoleerd. De gevel ga ik dan met PIR isoleren. Ik wil niet meer dan +-10cm dikte (8cm pir + 2cm spouw + afwerking). En helaas gaat het niet om het dak aan de buitenkant te isoleren. De rc waardes zoals jij omschrijf ga ik alleen voor de vloer halen, de gevel en het dak helaas niet. Maar ver zit het er niet van af.

Maar de vraag is dan nog ga ik voor PIR met OSB en daarover gips. PIR + Fermacell of is PIR + gips stevig genoeg om een kastje en monitoren/tv aan op te hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-04 21:07
Japiooo schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 15:15:
[...]

Dat valt ook mij gigantisch mee! Fijn zeg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-04 21:07
No Hands schreef op zondag 18 september 2022 @ 21:26:
[...]

Van ergens anders op dit forum een stukje wijsheid:

[...]

Doe ermee wat je wilt.
Wij hebben twee jaar terug een nieuwe CV laten plaatsen. Ze hebben destijds met een camera de huidige afvoer buizen gecheckt én toen gezegd dat hét niet hoefde. Dit jaar kwamen ze voor onderhoud langs. Die mannen twijfelen toen wél weer of hét niét beter wel had gemoeten...

Achteraf had Ik het wel laten vervangen als Ik weer voor de keuze stond. De kosten waren iets van 350 euro? (We hebben bovenburen, dus het gaat om een meter of 12 denk Ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFuse
cverkooyen schreef op zondag 18 september 2022 @ 17:42:
[...]

ik zou in verlijmen meer vertrouwen hebben, hoeveel "rand" hou je over? Sowieso valt hij in de bestaande dus qua stromingsrichting zit het al goed, lijm hoeft alleen wat te doen als het water te langzaam weg stroomt / de buis verstopt is toch
Dat ga ik komend weekend nog eens goed bekijken! Ik verwacht ongeveer 15 mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cverkooyen
MrFuse schreef op maandag 19 september 2022 @ 08:38:
[...]

Dat ga ik komend weekend nog eens goed bekijken! Ik verwacht ongeveer 15 mm.
Persoonlijk zou ik dat wel aandurven maar misschien hebben meer mensen hier een mening over

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Detmer schreef op zondag 18 september 2022 @ 17:35:

Ik zou sowieso geen glaswol maar steenwol platen gebruiken (Rocksono base). Die zijn steviger en kun je tussen de balken klemmen. Werkt veel makkelijk en sluit beter aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
[...]

[Afbeelding]

Dat pvc is sowieso ongeschikt voor een HR ketel dus gewoon vervangen die boel. Als je handig genoeg bent om cv ketel te vervangen dan stelt zo’n dakdoorvoer ook weinig voor. Zou dan wel meteen voor concentrisch gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Laatst online: 15:28

Heb je dan wel apparatuur om CO2 en gas af te stellen? Zelf ophangen mag vanaf volgend jaar niet meer en moderne ketels moet je met apparatuur afstellen. Dit kan je niet aan de vlam zien. De fabrieksinstelling moet je niet op vertrouwen.

Bij mij is het ook vervangen. Kerel was een half uur bezig. Ik zou zeker die 200~300 euro even sparen en het direct goed doen.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SteeringWheel
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:20

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Heb ze recent gebruikt ter vervanging van A4 profielen en ik vind ze perfect, kunnen een veel grotere kier overbruggen en zelfde maat als de A4 profielen, dus 1 op 1 vervangbaar. En ook nog zeer makkelijk op maat te maken en te bevestigen.

A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannibal23
  • Laatst online: 29-04 23:54
Koekstra schreef op zondag 18 september 2022 @ 21:18:
[...]

Het is een beetje afhankelijk van de opbouw van de wand, maar eigenlijk doe ik altijd 30. De doorgewinterde metalstud plaatser zal me voor gek verklaren, maar voor die paar euro meer weet ik in ieder geval zeker dat er een solide wand staat.

Bij mij thuis heb ik een 3 tal wandjes met metalstud staan die ook de huidige vliering ondersteunen, en ooit als de nokverhoging gaat komen en er een volwaardige woonlaag bovenop komt, heb ik liever die extra body :)

Nogmaals, puur persoonlijk.
Afwijkende maat is onhandig met isolatiemateriaal. De stevigheid met OSB en gips heb je sowieso wel. Maar ook dit is persoonlijk -)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 29-04 18:31
Beste medeklussers,

Ter illustratie:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

De douche gaat het om? Als je dat gat later weer dicht gaat gooien, dan moet je sowieso lijmen. Nooit verbindingen met manchetten maken in beton.

Je kunt bij de twee 90 graden bochten de kraag iets afzagen (bij degene die al gemonteerd zit kun je dat met een dremel doen) en dan lijmen.

Je kunt ook kiezen voor een mof/spie 90 graden bocht die iets te laag zit en dan verder met een flexibel-PVC stuk wat je lijmt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
  • Registratie: Mei 2018
  • Nu online
De hoofdkraan van het gas is hier al twee maanden dicht. Ondertussen is de cv-ketel ook verwijderd en het uiteinde van de gasleiding afgedopt. Sindsdien de kraan niet meer open gehad. Nu ben ik de begane grond vloer aan het isoleren en de gasleiding zit in de weg. Wij hebben hem niet meer nodig. Deze leiding gaat van de meterkast via de keuken naar zolder.

Kan ik deze gerust verwijderen? Ik neem aan van wel, immers staat de hoofdkraan dicht, maar het voelt alsnog best eng om er iets mee te doen. De gasaansluiting wordt over een maand verwijderd maar zo lang wilde ik eigenlijk niet meer wachten.

Gewoon doorzagen/snijden dan maar? Omdat de aansluiting binnenkort wordt verwijderd wil ik hem niet meer afdoppen, maar dat hoeft natuurlijk ook niet wanneer ik de hoofdkraan dicht laat staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v231LfbwzN5FTJ0tCxIpBuhkM1M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RVubQEO5InWrneOeWTqzUFDc.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w-v5gT219p1jslpmo3RFfRkiytI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iIiPSGXSNYyrnrcbyHhojULr.jpg?f=fotoalbum_tile

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pc_freak1
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15:21
ben2513 schreef op maandag 19 september 2022 @ 13:41:
Kan ik deze gerust verwijderen? Ik neem aan van wel, immers staat de hoofdkraan dicht, maar het voelt alsnog best eng om er iets mee te doen.
[/TABLE]
zolang je de leiding kunt vullen met water is er geen gevaar.
zo niet dan zou ik met zagen e.d. oppassen, maar losschroeven van schroefverbindingen kan sowieso wel.

Als je het niet probeert, kun je het sowieso niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenVW76
Sethro schreef op maandag 19 september 2022 @ 08:53:
[...]

Dat pvc is sowieso ongeschikt voor een HR ketel dus gewoon vervangen die boel. Als je handig genoeg bent om cv ketel te vervangen dan stelt zo’n dakdoorvoer ook weinig voor. Zou dan wel meteen voor concentrisch gaan.
Thanks dan gaan we het toch uitstellen totdat er budget is voor een monteur die het dak op kan. Ik heb genoeg ervaring, maar 3 hoog een puntdak op klimmen om een rookgasafvoer te vervangen ga ik niet doen :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:36
Gewoon doorzagen/snijden dan maar? Omdat de aansluiting binnenkort wordt verwijderd wil ik hem niet meer afdoppen, maar dat hoeft natuurlijk ook niet wanneer ik de hoofdkraan dicht laat staan.
De hoeveelheid gas die achter kan blijven in een leiding is nauwelijks voldoende om gevaarlijk te zijn. Zelfs als hij nog 100% vol zou zijn zou je waarschijnlijk maar een klein poefje krijgen. Als je de leiding aan twee kanten open hebt en hij even doorgewaaid is dan gebeurt er echt niets meer mee.

Volgens de richtlijnen van het geurmiddel dat aan gas toegevoegd wordt moet het duidelijk ruikbaar zijn bij 1% concentratie, de onderste explosiegrens ligt op 5%.

Stel dat je een 20 meter gasleiding van 22mm hebt dan is dat een inhoud van ongeveer 0,55L gas. Dit wil zeggen dat met verdunning in 10100m3 lucht de onderste explosiegrens bereikt wordt. Met andere woorden; met puur de inhoud van een leiding gebeurt er niet snel iets met enigszins fatsoenlijke ventilatie. De risico's van gas zitten vooral in lekkage's die accumuleren over tijd (en niemand thuis of bewoner met covid die niets ruikt).

Desalniettemin zou ik in de kruipruimte geen enkel risico nemen. In jouw geval zou ik beginnen met afzagen en afdoppen zo kort mogelijk na de hoofdafsluiter (met de deur open). Op deze manier loop je met de rest van de leiding geen risico meer mocht de afsluiter niet goed afdichten. Daarna zorgen dat de leiding aan beide kante open is, even laten luchten/doorblazen en kruipruimte ook even luchten voor je aan de slag gaat.

[ Voor 47% gewijzigd door assje op 21-09-2022 11:53 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 14:04
De hoofdkraan van het gas is hier al twee maanden dicht. Ondertussen is de cv-ketel ook verwijderd en het uiteinde van de gasleiding afgedopt. Sindsdien de kraan niet meer open gehad. Nu ben ik de begane grond vloer aan het isoleren en de gasleiding zit in de weg. Wij hebben hem niet meer nodig. Deze leiding gaat van de meterkast via de keuken naar zolder.

Kan ik deze gerust verwijderen? Ik neem aan van wel, immers staat de hoofdkraan dicht, maar het voelt alsnog best eng om er iets mee te doen. De gasaansluiting wordt over een maand verwijderd maar zo lang wilde ik eigenlijk niet meer wachten.

[Afbeelding][Afbeelding]
Deze klus heb ik ook uitgevoerd en ik voel je stress, die was er bij mij net zo.
Wat ik uiteindelijk gedaan heb voor mijn eigen gemoedsrust is de leiding even snel doorblazen met een compressor. Hand op de leiding, blaaspistool er tussen en een aantal stoten lucht er door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ps4mm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 25-04 21:01
Iemand ervaring met gamma/karwei MDF lakdraagfolie platen 244*122 18mm? Is dat kwalitatief OK of beter ergens anders halen?
Ik haal meestal mijn timmerhout bij de bouwmaat of echte houthandel hier in de buurt, omdat dat voor 'echt hout' gewoon beter is, maar vraag me af of dat voor MDF ook zo is...
Ze hebben hier bij de gamma een goeie deal, wil er een buffetkast van maken en scheelt zo 30% in de prijs.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Wat heb ik toch de schurft aan behang van de muren pulken. Niet zozeer het pulken maar ik wil de muren nu goed kaal hebben voor ik stucpasta erop ga smeren, maar het verschilt nogal wat ik er op vind. Verschillende lagen meuk en papier, volgens mij een kilogram lijm per vierkante meter en gipsplaten op verschillende manieren waardoor je maar moet gokken tot welke kleur papier je nu door moet gaan.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthiB
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 28-02 20:28
*snip* dit heeft niks met gereedschap te maken.

[ Voor 92% gewijzigd door Señor Sjon op 19-09-2022 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
lookslikeyou schreef op maandag 19 september 2022 @ 00:09:
[...]

Onder de vloer zit een kruipruimte, deze wordt ook in december geïsoleerd. De gevel ga ik dan met PIR isoleren. Ik wil niet meer dan +-10cm dikte (8cm pir + 2cm spouw + afwerking). En helaas gaat het niet om het dak aan de buitenkant te isoleren. De rc waardes zoals jij omschrijf ga ik alleen voor de vloer halen, de gevel en het dak helaas niet. Maar ver zit het er niet van af.

Maar de vraag is dan nog ga ik voor PIR met OSB en daarover gips. PIR + Fermacell of is PIR + gips stevig genoeg om een kastje en monitoren/tv aan op te hangen?
Ik heb alleen ervaring met pirgips.
Alhoewel er goeie pluggen zijn, zou ik een TV niet aan pirgips durven ophangen. Tenzij je erg lange schroeven gebruikt die door de isolatie heen vastzitten in de onderliggende constructie.
Om bijvoorbeeld al een inbouwwandcontactdoos te monteren heb je eigenlijk een sterke bovenlaag nodig zodat je de inbouwdoos daaraan kunt bevestigen.
OSB is sterk zat, fermacel heb ik geen ervaring mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

nokiaan958GB schreef op zondag 18 september 2022 @ 21:46:
[...]

Nou kan je natuurlijk overal naar streven, maar een Rc van 8 op een bestaand dak is wel serieus hoog hoor. De nieuwbouweis is 6,3 (of 6,2, ik twijfel even aangezien ik dit uit mijn hoofd doe) voor daken (3,7 voor vloeren, 4,7 voor wanden en 6,3 voor daken).
Daarbij zit er een veel grotere winst van bijvoorbeeld een Rc van 1 naar 4, dan een Rc van 4 naar 7 verbeteren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zwartoog

[Afbeelding][Afbeelding]
Dat beetje gas dat zo'n leiding kan bevatten zou ik me niet te druk over maken. Geeft een steekvlammetje en dan is het klaar. Beste is om de einddop los te draaien en een beetje laten uitwasemen. Of de aansluiting bij je meter en dan doorblazen. Of gewoon even open laten.

Zolang je maar heel zeker weet dat dit de leiding is ná je meter, en niet voor je meter :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11:39
Bovenin onze stoppenkast zitten twee balkjes welke een soort betonnen/grind balk ondersteunen. Zouden deze balkjes een dragende functie hebben? Of is dat iets wat er simpelweg zat om een verlaagd houten plafonnetje te monteren wat er tegenaan zat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QmYWcdqFm6n4ZOAPzwPFSmnC1lM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KzQcp0Rq8hvX4vIHYXzs1phL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Pyramiden op 20-09-2022 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fx500
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15:26
Pyramiden schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 20:44:
Bovenin onze stoppenkast zitten twee balkjes welke een soort betonnen/grind balk ondersteunen. Zouden deze balkjes een dragende functie hebben? Of is dat iets wat er simpelweg zat om een verlaagd houten plafonnetje te monteren wat er tegenaan zat?

[Afbeelding]
Bij ons zat daar voorheen een hardboard plaat als plafond :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lookslikeyou
nokiaan958GB schreef op maandag 19 september 2022 @ 22:19:
[...]

Ik heb alleen ervaring met pirgips.
Alhoewel er goeie pluggen zijn, zou ik een TV niet aan pirgips durven ophangen. Tenzij je erg lange schroeven gebruikt die door de isolatie heen vastzitten in de onderliggende constructie.
Om bijvoorbeeld al een inbouwwandcontactdoos te monteren heb je eigenlijk een sterke bovenlaag nodig zodat je de inbouwdoos daaraan kunt bevestigen.
OSB is sterk zat, fermacel heb ik geen ervaring mee.
Het idee van PIR + gips leek mij ook al te zwak. OSB + Gips leek mij meer werk. Als ik lees over Fermacell platen dan lijkt mij dit het meest ideale. Er komen hooguit wat monitoren aan de muur te hangen en een hangende kast (met weinig gewicht erin. Bedankt voor het meedenken!
PaT schreef op maandag 19 september 2022 @ 22:25:
[...]

Nou kan je natuurlijk overal naar streven, maar een Rc van 8 op een bestaand dak is wel serieus hoog hoor. De nieuwbouweis is 6,3 (of 6,2, ik twijfel even aangezien ik dit uit mijn hoofd doe) voor daken (3,7 voor vloeren, 4,7 voor wanden en 6,3 voor daken).
Daarbij zit er een veel grotere winst van bijvoorbeeld een Rc van 1 naar 4, dan een Rc van 4 naar 7 verbeteren.
Aan het bouwbesluit zal ik niet komen, maar het dak kom ik rond de 4,8/5. De muur 3.65 en de vloer rond de 6. Denk inderdaad ook dat ik de grootste vooruitgang haal in dat eerste stuk. Het wordt er sowieso al beter op dan het tochtende hok waar ik nu zit met wind uit de spotjes van het plafond :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
PaT schreef op maandag 19 september 2022 @ 22:25:
[...]

Vanaf 2015 gold een EPC van 0,4 icm een Rc van respectievenlijk 3,5, 4,5 en 6. De EPC-eis is vervallen.
Sinds vorig jaar geldt BENG.

Ik hecht een grote waarde aan deze advieswaarden. Verbouwen is duur en doe je incidenteel dus waarom zou je bezuingen op de isolatie? Zeker gezien de hoge energieprijzen en de warme zomer zou iedereen daar het nut van in kunnen zien.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Waarom wordt iets simpels als voorstrijk voor een muur verven al zo onnodig complex gemaakt? Ik wil gewoon m'n stucpasta even voorstrijken voordat de muurverf (wit en blauw) er op komt. Dus ga je eens kijken wat ze hebben aan varianten: alles in 1 lijkt handig, maar droogt gewoon traag. Dus heb je sneldrogend in transparant en wit, wat voegt transparant dan nog toe? Maar je hebt dezelfde opties ook rolbaar wat makkelijker is, waarom verkoop je dan überhaupt die meuk die alleen met kwast mag nog? Oh en dan heb je ook nog voor hechting, maar dat beweren al die andere varianten ook te doen. En zo heb je al zo tien opties van alleen een simpel hobbymerk zoals Alabastine.
Mij bekruipt dan het gevoel dat het elkaar weinig ontloopt maar dat sneldrogend of rolbaar weer een paar euro duurder is en dat wil niet iedereen dus heb je ook weer een alles in 1 die takketraag droogt voor als je goedkoper wilt of zo. Of ik denk te moeilijk. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +52 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:18
Samen met mijn vriendin ben ik een huis aan het bouwen. In de afgelopen maand hebben we zelf de trap gemaakt wat me eerst nog wel wat zorgen gaf maar uiteindelijk ben ik er erg blij mee!

Het begon allemaal met het ontwerp, het trapgat was al bepaald in de Wikihouse constructie, en de vloeropbouw zowel beneden als boven was ook duidelijk dus ik had alle afmetingen. Met deze afmetingen ben ik gaan puzzelen om te kijken welke optrede en aantrede ik nodig had en of ik bijvoorbeeld 4 of 5 treden in de kwart kwijt moest. Deze tool was daar erg handig voor: http://www.zhitov.ru/nl/

Nadat dit bepaald was heb ik het ontwerp gemaakt in Fusion 360.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SoRDQF8gz23W6fZ0NL1v9Fo10AA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OMNkEQ7WC64LDRj5gjcBsTMG.jpg?f=fotoalbum_medium
Hier zie je het ontwerp van de trap gelijk met het bureau wat er naast komt. De blauwe vlakken zijn linoleum.

Nadat we al het hout gehaald hadden, wat wat zwaarder was dan ik ingeschat had, zijn we begonnen met de trapbomen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TQwCNPKfitMzy1Ny40KA65HmjH8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nP2ZE8sAq0UluuUuOiBHuePm.jpg?f=fotoalbum_medium

Ik heb de trapbomen geëxporteerd vanuit Fusion en geïmporteerd in illustrator, daar 18 A3 artboards gemaakt en op de grens tussen de artboards driehoeken geplaatst zodat we de A3tjes makkelijk konden uitlijnen. Vervolgens samen met een goede vriend alles nauwkeurig gezaagd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C-YJGfXqb8nsuP8u5eQ0b7abdH0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DTaNjahdvyTT5NJD1cfZi8Rq.jpg?f=fotoalbum_medium

Voor de treden had ik geen A3 papier geprint maar enkel de afmetingen. Dat is uiteindelijk allemaal goed gegaan maar was wel erg opletten en 3x controleren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VC4dAGJW0oaxYdzvfAp07p-cbs4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PwHPjPpkXOFDPuZFp0hdy02t.jpg?f=fotoalbum_medium

Alle treden zijn daarna voorzien van een anti-slip strip die we zelf gemaakt hebben van hetzelfde linoleum als wat er later op het bureau gaat komen. We hebben een grotere plak gelijmd op hout met contactlijm en vervolgens over de zaagtafel mooie stroken van precies 10mm gezaagd. In iedere trede hebben we een groef gefreesd van ook 10mm en zo passen ze allemaal erg mooi.
Anti-slip
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HYqLE0ZzuGFvGB_AKQzJMmD45Ms=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o153Ko9bmJ7TDEgsDc6jAeXB.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ee6f7HiArr3zRwa2rYEJVTyGnlM=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jjNjq50A9PYmsvShClN3Tbjg.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SRDOs5_9bhYibB_GKnvRvXkEsE4=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qOHuf5jlUcx9mbtNQHljHD7l.jpg?f=fotoalbum_small

Het idee van de trappaal was om gewoon een vuren balk te gebruiken maar nadat we die zagen liggen vonden we dat totaal niet passen. Vervolgens uit 3 stroken van 40mm berken multiplex een nieuwe paal gemaakt. Waar ik dan weer netjes de uitkepingen in gemaakt heb waar de tredes in vallen. Zo is het allemaal mooi in dezelfde stijl.

Trappaal
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fyTjU906UGkCWt677R6FjiHc4o8=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t5Gr4Cjc5tv2uymDfnOeUQPQ.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fkd-gMbaOdLl5t6fQmsPmJjVqOs=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ANNDiPy4C7t9uvzoRM5r88o2.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ev1fLtZ81KqlV_hbydQq_EI1z4M=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f0K7TuHgRjDFi9zkN386sAX1.jpg?f=fotoalbum_small

En nadat we alle onderdelen hadden zijn we natuurlijk gaan testen of het allemaal ook past. Dat ging verrassend goed. Desalniettemin moesten er nog wel een paar aanpassingen gemaakt worden. Vooral aan de tredes in de kwart draai. Daar komen er eigenlijk 4 richtingen op 1 punt waar ze allemaal op en in elkaar moeten passen. En omdat ik het allemaal zo naadloos als mogelijk op de wanden wou laten aansluiten zijn hier nog wel de nodige uurtjes in gegaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tqR5RTvrPLGNkVRWcvhhVttB7Ko=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/deKtkGEmhM8FCfrO1vsRbM1f.jpg?f=fotoalbum_medium

En nu is de trap dan zo goed als af, de eerste trede en het platform moeten nog komen maar dat gaan we pas plaatsen als het linoleum eromheen ligt. Een paar kleine foutjes gemaakt maar dat hoort er bij, zeker zo voor een eerste keer. En hij voelt echt heerlijk om overheen te lopen, het massieve hout merk je zeker, het voelt als een erg degelijke trap. Daarnaast is hij qua stijl nu volledig geintegreerd met het huis wat niet zo zou zijn als we er eentje besteld hadden.

Eindresultaat
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ndf200Onw0h5iNmTaQT9w_qJ-m4=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6W1blogcYNJ33ioqLTN6jbj6.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bvvqq0vjd8yoRhplR8KX_ogm3fA=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rgdRrV4yjdQp7QjoWvI9wfzh.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NLQoy1b4wm-HxMQw-kDiBqkH1bs=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ULCCmHkJQSr5pl5k6XXfzeNG.jpg?f=fotoalbum_small
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VQUtTe11Jhk4NmtxH_IQIcSSXpo=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wyb8XSzXLlIlAaLIpMnbEybv.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CCJGfEh2c8L9cVzFiW8GHT1SBvM=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jUxVVO4UXkFTgmsC4PDPRkj0.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Eb6ckZPmw1IabJhIzEp085W1rPw=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6WlpaQitITuJWseG0HAyqflb.jpg?f=fotoalbum_small
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bm7tWKnnII7o_yJrmZgn8QN64N8=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gK52bcW0npSfJ8GobWk3VFnH.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wnuUyekRo2bGNBXr0kaw-JSDuvU=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HacTjtuH2QOJRpvv3Et79iHW.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kk59rx6UFmxgku1mJgNTgH81Nr8=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P0dMiUpv5xf4Q3qINRMofto1.jpg?f=fotoalbum_small

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Laatst online: 11:42
nokiaan958GB schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 22:14:

Vanaf 2015 gold een EPC van 0,4 icm een Rc van respectievenlijk 3,5, 4,5 en 6. De EPC-eis is vervallen.
Sinds vorig jaar geldt BENG.

Ik hecht een grote waarde aan deze advieswaarden. Verbouwen is duur en doe je incidenteel dus waarom zou je bezuingen op de isolatie? Zeker gezien de hoge energieprijzen en de warme zomer zou iedereen daar het nut van in kunnen zien.
Ik zou bij een nieuw dak ook altijd gaan voor Rc 6. Maar vergeet vooral je beglazing niet. Je kunt waanzinnig veel meer besparen door je HR++ (± Rc 0.7) te upgraden naar drievoudig (± Rc 1.2), dan door een dak van Rc 6 naar Rc 8 te brengen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

@walletje-w strak gedaan hoor, mooie klus.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:44

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

walletje-w schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 23:44:
Samen met mijn vriendin ben ik een huis aan het bouwen. In de afgelopen maand hebben we zelf de trap gemaakt wat me eerst nog wel wat zorgen gaf maar uiteindelijk ben ik er erg blij mee!
Strak werk, heel erg knap _/-\o_ d:)b

die partytent is ook een slim idee :) ik klus wel eens bij een maatje en dan zetten we ook een tent op.

Is het niet tegen de regen dan is het wel voor de zon.

Wij gebruiken er zo'n paddocktent uit de racerij, keertje goedkoop tegenaan gelopen.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Amtelode
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 27-07-2023
Pyramiden schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 20:44:

[Afbeelding]
Nee dat heeft zeker geen draagfunctie.
Daar heeft afwerking tegenaan gezeten, volgens mij zie ik de nietjes nog zitten?

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-04 16:44
assje schreef op maandag 19 september 2022 @ 14:17:
[...]
Stel dat je een 20 meter gasleiding van 22mm hebt dan is dat een inhoud van ongeveer 0,5L gas. Dit wil zeggen dat met verdunning in 10m3 lucht de onderste explosiegrens bereikt wordt. Met andere woorden; met puur de inhoud van een leiding gebeurt er niet snel iets met enigszins fatsoenlijke ventilatie.
Je bedoelt neem ik aan 10dm (= 10 liter) lucht? 10m3 lucht is 10.000 liter en dan zit je met 0,5 liter gas op 0,005% :P Ik denk niet dat dat heel erg hard knalt. Ik vermoed ook eerder een steekvlammetje mocht er wat mis gaan dan een grote zware explosie (tenzij je hele kruipruimte vol gas staat door een lek, maar dat ruik je dan wel).

De wijzen komen uit het Oosten!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 14:48
verkeerde topic :o

Deze mag weg.

[ Voor 126% gewijzigd door FRANQ op 21-09-2022 11:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:36
NoepZor schreef op woensdag 21 september 2022 @ 08:49:
Je bedoelt neem ik aan 10dm (= 10 liter) lucht? 10m3 lucht is 10.000 liter en dan zit je met 0,5 liter gas op 0,005% :P Ik denk niet dat dat heel erg hard knalt. Ik vermoed ook eerder een steekvlammetje mocht er wat mis gaan dan een grote zware explosie (tenzij je hele kruipruimte vol gas staat door een lek, maar dat ruik je dan wel).
Oeps foutje, ik had de lengte in m gepakt i.p.v. dm, is dus eigenlijk 5L gas. Daar kan een gemiddelde gaspit wel een minuut op branden dus dat is wel iets meer dan een klein vlammetje.

Verandert nog altijd niet veel aan het feit dat met een open leiding en voldoende luchten het allemaal goedkomt. Blijft ook staan dat achter de meter afsluiten en dan goed luchten wenselijk is voordat je iets in de kruipruimte gaat doen.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Vraagje over damp-open folie voor de kenners, aangezien dit niet mijn expertise is...

Ik ga binnenkort de zijwanden van mijn dakkappellen (die er aan de regenzijde bijna afrotten :+) vervangen door keralit. Het keralit ga ik uiteraard op regelwerk bevestigen, maar ik wil er ook nog een damp-open folie achter plaatsen. Nu lees ik daarover op internet verschillende verhalen; op het regelwerk bevestigen en erachter, maar wat is nu de juiste manier?

Ik was van plan om de damp-open folie tegen de zijwand te nieten, daaroverheen het regelwerk bevestigen en daar bovenop het keralit te schroeven. Heb ik dan de juiste volgorde te pakken?

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Harrie_ schreef op donderdag 22 september 2022 @ 08:13:
Vraagje over damp-open folie voor de kenners, aangezien dit niet mijn expertise is...

Ik ga binnenkort de zijwanden van mijn dakkappellen (die er aan de regenzijde bijna afrotten :+) vervangen door keralit. Het keralit ga ik uiteraard op regelwerk bevestigen, maar ik wil er ook nog een damp-open folie achter plaatsen. Nu lees ik daarover op internet verschillende verhalen; op het regelwerk bevestigen en erachter, maar wat is nu de juiste manier?

Ik was van plan om de damp-open folie tegen de zijwand te nieten, daaroverheen het regelwerk bevestigen en daar bovenop het keralit te schroeven. Heb ik dan de juiste volgorde te pakken?
Yep, ik zou het inderdaad achter de latten bevestigen, volgens mij is dat de standaard manier. In principe is de opbouw van de constructie hetzelfde als een pannendak.
Dat monteert makkelijker (niet dat het uitmaakt ;)), en het geventileerde deel staat beter in verbinding met de buitenlucht.

Uiteraard de latten verticaal, maar dat is logisch met horizontale planken.

Afbeeldingslocatie: https://media-01.imu.nl/storage/hollandiadakkapellen.nl/2014/ventilatie-latten-dakkapel-tekening-3-800x508.jpg
Plaatje van https://hollandiadakkapel...grippen/ventilatielatten/

• Gautama
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 24-04 18:42
Bij ons hebben we onlangs de vloer + dekvloer verwijderd om hier vloerverwarming aan te laten leggen. Nu heb ik twee pvc buizen van 19mm langs elkaar langs langs de muren getrokken (beginnend bij een deel van de muur waar ik makkelijk door naar de meterkast kan en eindigend bij het punt waar de TV komt te hangen).

Nu bedenk ik me dat ik dat heel dom heb gedaan. Aan het begin en aan het einde heb ik een pvc bocht gebruikt die van de vloer naar boven toe wijst, langs de muur (dus niet in de muur). Dit met idee dat deze bochten dadelijk nog boven de smeervloer uitkomen. Maar als de uiteindelijke vloer wordt gelegd, kan ik daar natuurlijk helemaal niks meer mee, tenzij de tegellegger een deel van de tegels wegslijpt, maar dan zie je later alsnog een stukje draad.

Toch weet ik niet hoe ik dit beter had kunnen doen. Ik had van te voren een sleuf kunnen maken in de muur, maar hoe krijg je de pvc buis hier recht in? De pvc bochten nemen nogal wat ruimte in beslag, dus als ik een pvc bocht had gekoppeld aan het stuk op de vloer richting de muur en vervolgens een pvc bocht naar boven toe die in de muur zou vallen, dan zou er makkelijk 20cm minder vloer verwarming gelegd kunnen worden langs de muren... of had ik dan een scherpe knik moeten maken in de pvc buis?

[ Voor 3% gewijzigd door Gautama op 22-09-2022 11:34 ]

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 28-04 20:18

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Het toverwoord is een buigveer, zo kun je direct de bocht twee kanten op maken. Of flexbuis, maar daar vloek je later nog drie keer om want dat is een drama om kabels doorheen te trekken. Al valt dat mee als de flex goed vast ligt in beton en er geen gekke knikken in zitten. Je hebt ze ook met al een trekdraad erin.

Zoiets dus
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h4IJURur58Tt-ea4B9Xb968kYC4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nVK7xbQP6gP6nucmqm9fbKCZ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door deWit op 22-09-2022 11:41 ]

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Gautama schreef op donderdag 22 september 2022 @ 11:31:
Bij ons hebben we onlangs de vloer + dekvloer verwijderd om hier vloerverwarming aan te laten leggen. Nu heb ik twee pvc buizen van 19mm langs elkaar langs langs de muren getrokken (beginnend bij een deel van de muur waar ik makkelijk door naar de meterkast kan en eindigend bij het punt waar de TV komt te hangen).

Nu bedenk ik me dat ik dat heel dom heb gedaan. Aan het begin en aan het einde heb ik een pvc bocht gebruikt die van de vloer naar boven toe wijst, langs de muur (dus niet in de muur). Dit met idee dat deze bochten dadelijk nog boven de smeervloer uitkomen. Maar als de uiteindelijke vloer wordt gelegd, kan ik daar natuurlijk helemaal niks meer mee, tenzij de tegellegger een deel van de tegels wegslijpt, maar dan zie je later alsnog een stukje draad.

Toch weet ik niet hoe ik dit beter had kunnen doen. Ik had van te voren een sleuf kunnen maken in de muur, maar hoe krijg je de pvc buis hier recht in? De pvc bochten nemen nogal wat ruimte in beslag, dus als ik een pvc bocht had gekoppeld aan het stuk op de vloer richting de muur en vervolgens een pvc bocht naar boven toe die in de muur zou vallen, dan zou er makkelijk 20cm minder vloer verwarming gelegd kunnen worden langs de muren... of had ik dan een scherpe knik moeten maken in de pvc buis?
Het 'zo dicht mogelijk bij de muur blijven' is normaal geen issue omdat het gestapeld word. Jouw dekvloer wordt te dun voor elektrabuis + vloerverwarming?

Voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/rWqypIkhDRUPyjy274oTr0Gw/full.jpg
Plaatje van Herbiek616 in "Voorbereiding domotica - buizen/topologie"

• Gautama
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 24-04 18:42
@deWit @Cheesy
Klopt, onze dekvloer is te dun om te kunnen stapelen met pvc + vloerverwarming. Er zit niks anders op dan dus om met een buigveer aan de slag te moeten. Hier heb ik geen ervaring in, dus ik maak me zorgen op knikken. Is het aan te raden om de buizen dan even op een verwarming o.i.d. te leggen?

De vloerverwarming is overigens al gelegd... en de sleuven in de muur zijn nog niet gemaakt.

Als ik een houtenplaat onder me leg terwijl ik een klein sleufje maak met een boorhamer (gaten van 10mm telkens en dan delen wegtikken), is dit wachten op een ramp of kan dit prima?

De sleuf wordt dan overigens wel 20mm diep en 40mm breed (want twee pvc van 3/4). Eentje gaat in een draagmuur en de ander in een tussenmuur... kan dit geen kwaad? Is dit gebruikelijk?

[ Voor 10% gewijzigd door Gautama op 22-09-2022 11:51 ]

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Nu online
Gautama schreef op donderdag 22 september 2022 @ 11:31:

Je had de buis het laatste stukje naar/in de muur kunnen buigen en dan in de muur de bocht omhoog maken.

Een bocht met een buigveer maken is overigens veel prettiger om later draad in de trekken dan de vooraf gemaakte bochten omdat je dan aan de binnenkant met de overgang van de buis en het bochtstuk zit.
Hoe flauwer de bocht, hoe makkelijker je draad kunt trekken, dus probeer je bocht een beetje ruim te houden als dat lukt.

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 28-04 20:18

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Buis warm maken kan zeker in de winter of als ie wat kouder is wel helpen. Met een veer erin is het risico op knikken minimaal en hun je het behoorlijk gek maken.

Plaatje op de grond kan prima. Die buizen kunnen stiekem best wat hebben, maar je wil er geen stenen op laten vallen.

[ Voor 27% gewijzigd door deWit op 22-09-2022 12:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jfwiet
  • Laatst online: 14:54
Gautama schreef op donderdag 22 september 2022 @ 11:50:
@deWit @Cheesy
. Is het aan te raden om de buizen dan even op een verwarming o.i.d. te leggen?
Heb ooit van een installateur geleerd dat je de buis gewoon kan opwarmen met een doek en wrijving. Dus daar hoef je niet met een brander aan de slag ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:18
Harrie_ schreef op donderdag 22 september 2022 @ 08:13:

Klinkt goed. Wij hebben achter alle houten latten nog tengelband geplaatst om een goede seal te garanderen.
Pagina: 1 ... 248 ... 447 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/