[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 249 ... 447 Laatste
Acties:

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-04 09:38

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Ik wil binnenkort een kabelgoot aanleggen voor onze tv setup, https://www.praxis.nl/voo...bels-wegwerken-in-de-muur ziet er niet erg ingewikkeld uit.

Ik heb deze unit > https://www.bol.com/nl/nl...adaptor/9200000028780978/ in mijn winkelmandje en vroeg me af hoe snel gaat mijn normale stofzuiger dood als die hier op aansluit... of kan ik beter een bouwstofzuiger huren?

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 05:49
MrVegeta schreef op donderdag 22 september 2022 @ 13:51:
Ik wil binnenkort een kabelgoot aanleggen voor onze tv setup, https://www.praxis.nl/voo...bels-wegwerken-in-de-muur ziet er niet erg ingewikkeld uit.

Ik heb deze unit > https://www.bol.com/nl/nl...adaptor/9200000028780978/ in mijn winkelmandje en vroeg me af hoe snel gaat mijn normale stofzuiger dood als die hier op aansluit... of kan ik beter een bouwstofzuiger huren?
Sneller dan je de goot klaar hebt. Dat is echt geen klus voor een gewone stofzuiger.
Huur een set, of anders koop een karcher wd3 oid er bij!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Ik had dus een kabelgootje tegen de muur geplakt maar die is losgekomen, waarschijnlijk een kabel te strak door de goot waardoor er teveel druk op kwam te staan maar daar is dus de "plaklaag" losgekomen:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3iajhMt.png

Daar komt de kabelgoot dus, nu vroeg ik me qua afwerking wat ik daar het beste aan kan doen. Zoals op de afbeelding hierboven zie je dat die laag al beschadigd is, maar als ik een gleuf ga frezen zal dat er niet beter op worden.

Advies voor afwerken? Moet dan de hele muur opnieuw gedaan worden of kan ik dit wegpoetsen door het beschadigde gedeelte opnieuw te pleisteren?

Het hoeft er niet fantastisch nieuw uit te zien, er komt straks een soundbar voor te staan en de tv gaat nog wat omlaag.

[ Voor 9% gewijzigd door MrVegeta op 22-09-2022 14:14 ]

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thejman1989
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09:19
MrVegeta schreef op donderdag 22 september 2022 @ 14:06:

Advies voor afwerken? Moet dan de hele muur opnieuw gedaan worden of kan ik dit wegpoetsen door het beschadigde gedeelte opnieuw te pleisteren?

Het hoeft er niet fantastisch nieuw uit te zien, er komt straks een soundbar voor te staan en de tv gaat nog wat omlaag.
Een iets bredere kabelgoot? En dan misschien het stuk wat er nog uitsteekt een beetje proberen bij te werken met een klein beetje stuc / plamuur. Volgens mij kom je dan een heel eind. Helemaal als je het ook nog even verft.

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Thejman1989 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 14:20:
[...]

Een iets bredere kabelgoot? En dan misschien het stuk wat er nog uitsteekt een beetje proberen bij te werken met een klein beetje stuc / plamuur. Volgens mij kom je dan een heel eind. Helemaal als je het ook nog even verft.
Zou kunnen, maar heb nu mijn mind al set op het frezen haha. Is toch veel netter :) maar goed om te horen dat niet de hele muur opnieuw gedaan hoeft te worden, dat scheelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07:40
MrVegeta schreef op donderdag 22 september 2022 @ 13:51:Ik heb deze unit > https://www.bol.com/nl/nl...adaptor/9200000028780978/ in mijn winkelmandje en vroeg me af hoe snel gaat mijn normale stofzuiger dood als die hier op aansluit... of kan ik beter een bouwstofzuiger huren?
Buiten dat je eigen stofzuiger hier praktisch acuut ter ziele gaat, denk erom dat er nog heel veel (heeeeel veeeeeel) stof niet opgezogen gaat worden, en de hele ruimte opgeschoond moet worden. Ook zou ik alle apparatuur afdekken met iets van een laken en plastic daaromheen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

robkrekel schreef op donderdag 22 september 2022 @ 14:24:
[...]
Buiten dat je eigen stofzuiger hier praktisch acuut ter ziele gaat, denk erom dat er nog heel veel (heeeeel veeeeeel) stof niet opgezogen gaat worden, en de hele ruimte opgeschoond moet worden. Ook zou ik alle apparatuur afdekken met iets van een laken en plastic daaromheen.
Zeker weten, alles wordt naar de achterkant van de kamer geschoven en er gaat van dat plastic overheen :)

• jichem
En daarna kan je alsnog alles gaan afstoffen.
Wij zitten nog midden in de verbouwing, ik heb de slaapkamers al 3 keer schoongemaakt en vind nu nog steeds het stof van de sloop/freesweek terug.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
MrVegeta schreef op donderdag 22 september 2022 @ 14:23:
[...]

Zou kunnen, maar heb nu mijn mind al set op het frezen haha. Is toch veel netter :) maar goed om te horen dat niet de hele muur opnieuw gedaan hoeft te worden, dat scheelt.
Wat @robkrekel en @jichem zeggen kan ik onderschrijven.

Ik heb dit gedaan mét goede stofzuiger en het was niet best :+ :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/G5aefLaQmTrsNzYoKsf3qwU0/full.jpg
assje in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 5"

[ Voor 14% gewijzigd door assje op 22-09-2022 14:51 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
assje schreef op donderdag 22 september 2022 @ 14:47:
[...]

[Afbeelding]
Er is zoveel waar ik mij over verwonder in die foto, maar ik houd het maar bij de blote voeten :o

• Melmer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-04 07:35
@MrVegeta Ik heb zelf goede ervaring met een stofkap op een haakse slijper. Bijvoorbeeld die van Makita. Je moet wel twee keer slijpen en je kan niet heel diep.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dMS5r8MZ0ohpcWl79t-OtzctPHk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pkc7t1PoCEonjjqvcjhAtj3B.jpg?f=fotoalbum_large

Maar het geeft aanzienlijk minder stof en met een goede bouw stofzuiger is het erg weinig stof wat de kamer in komt.

En na de klus hou je een haakse slijper over ipv een machine die je misschien nooit meer gebruikt.

https://www.makita.nl/art...kap-125mm-snelwissel.html

[ Voor 39% gewijzigd door Melmer op 22-09-2022 15:38 ]

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:19
MrVegeta schreef op donderdag 22 september 2022 @ 13:51:

Als je een gasbeton muur hebt je soms ook met een schraper een sleuf maken
https://www.bouwbestel.nl...sbeton-breedte-20-mm.html

Een sleuvenfrees voor dat stukje kun je beter huren met een degelijke afzuiging.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
@assje Op blote voeten, de echte klussert.

• assje
  • Nu online
Wolly schreef op donderdag 22 september 2022 @ 15:15:
Er is zoveel waar ik mij over verwonder in die foto, maar ik houd het maar bij de blote voeten :o
Ik loop thuis eigenlijk heel veel op blote voeten, ook als ik aan het klussen ben of in de tuin bezig ben :9

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-05 19:42

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

epic_gram schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 21:53:
Ik wil mijn bitumen dak vervangen. kan ik een elektrische onkruidbrander gebruiken om bitumen te smelten of heb ik echt zo'n gasbrander nodig?

Die elektrische dingen kunnen ook 600 graden worden volgens de specs namelijk :)
Ik heb dat één keer gedaan met een onkruidbrandertje, zat vervolgens niet goed. Toen een ekte ekte brander gehuurd bij Boels, en dat ging toch 5 keer sneller én een stuk netter.
Overigens: je kunt oude bitumen er ook afplukken door met de vlakke kant van een bats het 'los' te slaan en vervolgens los te steken. Althans, zo heb ik het een dakdekker zien doen. :P

Als nieuwe toplaag zou ik EPDM overwegen, als je dat niet al in overweging nam. :)

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
Nu ik hier toch ben ook maar eens verslag doen van klusje dat ik vorige week gedaan heb. Ik wacht momenteel op installatie van warmtepomp op zolder; hiervoor heb ik elektra en afvoer reeds voorbereid. In eerste instantie wilde ik de vloer laten voor wat het is maar aangezien installatie uitgesteld werd toch maar opgepakt.

Beoogde "technische ruimte" voor wasmachine/droger & warmtepomp, hier nog met laminaat vloer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ybV3rNkpiWTWc7xWl6DN5_GnAsc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lCKrtFVNZM08QBfk6TLLn8Oa.jpg?f=fotoalbum_large

Aangezien het technische ruimte wordt keuze voor verlijmde PVC vloer zodat een keer water morsen niet direct kwaad kan. Op de rest van de zolderverdieping komt een nieuwe slaapkamer met en-suite badkamer waar mijn vrouw visgraat PVC wil. Om het eenvoudig te houden ervoor gekozen het gangetje dat technische ruimte wordt daar los van te houden. Dus even latten aangebracht op de plekken waar wanden komen om zo tot de dorpel te kunnen egaliseren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XEM0aLzlwi-CTha3wWEMwOo_GHk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o9ygrkrxccvm4K8kGOe8oaKI.jpg?f=fotoalbum_large

Bij de trap zat een aardig gat dus om die reden gekozen voor een egaliseermortel voor 3-15mm. Dat viel me nog niet helemaal mee, ik moest echt handmatig best wel aan de slag om het te krijgen zoals ik wilde en de bult die er elders zat kwam ook echt nog terug.

Uiteindelijk niet zo tevreden en een 2e laag gedaan met andere mortel voor 1-10mm. Dat was wel een eye-opener, dat liep praktisch vanzelf en ging moeiteloos. Achteraf had ik liever twee lagen van dit type aangebracht.

Maar, uiteindelijk mooi vlak:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gndHExbpMuA22ihTjla96U5C2N8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aPmebHQwOVqsA9XrTSQevZvz.jpg?f=fotoalbum_large

En een goedkope PVC tegel aangebracht. Om het netjes te doen nog linoleumroller gehuurd bij boels, 50kg twee trappen op kreeg ik het toch wel beetje warm van.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HuN_0gBKt8ZyrObYX8VDkrmOFig=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6thyV5egSXEwRKbv5wqbcoPK.jpg?f=fotoalbum_large

Was mijn eerste ervaring met egaliseren en PVC. Ging eigenlijk wel prima en denk dat ik de visgraat op de rest van de zolder toch ook wel zelf durf te gaan doen.

Over blote voeten gesproken; ook dit op blote voeten gedaan en ben om ergens bij te komen door de vloeibare egaline gelopen. De dag erna wel wat vaseline nodig gehad want dat was toch wel een aanslag op de voeten :P

[ Voor 3% gewijzigd door assje op 22-09-2022 15:47 ]

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

habbekrats schreef op donderdag 22 september 2022 @ 15:29:
[...]

Als je een gasbeton muur hebt je soms ook met een schraper een sleuf maken
https://www.bouwbestel.nl...sbeton-breedte-20-mm.html

Een sleuvenfrees voor dat stukje kun je beter huren met een degelijke afzuiging.
Ik weet niet precies wat gasbeton is, maar toen ik de gaten boorde voor de tv meubel moest ik wel met mijn boorhamer aan de slag. Dus ik verwacht niet dat dat gaat lukken.

Zo'n ding huren kost ook al 80 euro voor een dag, dan lap ik liever 50 euro extra om 'um te kopen. Ik verwacht nog wel een paar keer te verhuizen, komt vast nog wel eens van pas :)

• assje
  • Nu online
Melmer schreef op donderdag 22 september 2022 @ 15:28:
Maar het geeft aanzienlijk minder stof en met een goede bouw stofzuiger is het erg weinig stof wat de kamer in komt.
Een sleuvenfrees is precies dit maar dan met twee schijven zodat je direct de juiste breedte hebt. Waarom zou dit minder stof geven?

• jichem
MrVegeta schreef op donderdag 22 september 2022 @ 15:48:
[...]

Ik weet niet precies wat gasbeton is, maar toen ik de gaten boorde voor de tv meubel moest ik wel met mijn boorhamer aan de slag. Dus ik verwacht niet dat dat gaat lukken.

Zo'n ding huren kost ook al 80 euro voor een dag, dan lap ik liever 50 euro extra om 'um te kopen. Ik verwacht nog wel een paar keer te verhuizen, komt vast nog wel eens van pas :)
Als het beton is waar je in gaat slijpen...dan zou ik zeker gaan huren. Dat gaat dat model echt niet leuk vinden!!!

• Gautama
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 01-05 10:27
Kan er als alternatief gebruik worden gemaakt van een boorhamer waarmee je meerdere grote gaten boort en vervolgens de kleine stukjes daartussen met een beitel wegkapt? Zoals ik ook voorstelde in mijn eigen post op mijn eigen probleem :9

De stofrestjes van het gaten boren kan een normale stofzuiger prima aan.. de stukjes die je dan nog weg moet kappen met een beitel kun je met de hand opruimen.

Scheelt de aanschaf van een sleuvenmaker + bouwstofzuiger.

Edit: eventueel met deze boor erop gemonteerd... ik heb overigens hier nog geen ervaring in, ik vis ook een beetje mee voor mijn klus :*)
https://www.hornbach.nl/s...0yEA4LEAQYAiABEgJQ3fD_BwE

Kost wat meer tijd dat boren, maar scheelt volgens mij wel een hoop afplakwerk.

[ Voor 34% gewijzigd door Gautama op 22-09-2022 16:03 ]

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Gautama schreef op donderdag 22 september 2022 @ 15:56:
Kan er als alternatief gebruik worden gemaakt van een boorhamer waarmee je meerdere grote gaten boort en vervolgens de kleine stukjes daartussen met een beitel wegkapt? Zoals ik ook voorstelde in mijn eigen post op mijn eigen probleem :9

De stofrestjes van het gaten boren kan een normale stofzuiger prima aan.. de stukjes die je dan nog weg moet kappen met een beitel kun je met de hand opruimen.

Zou het kunnen? Ja vast wel, lijkt me wel een erg lange klus :p

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

jichem schreef op donderdag 22 september 2022 @ 15:52:
[...]

Als het beton is waar je in gaat slijpen...dan zou ik zeker gaan huren. Dat gaat dat model echt niet leuk vinden!!!
Heb je daar ook een goeie reden voor? Toerental, motor vermogen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

MrVegeta schreef op donderdag 22 september 2022 @ 16:00:
PowerPlus is meestal goedkope rommel voor licht werk, die kan je echt niet mishandelen zonder dat 'ie veel te vroegtijdig overlijdt :P De stofafzuiging zal daarnaast vermoedelijk ook erg pover zijn vergeleken met modellen uit een hoger segment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jichem
MrVegeta schreef op donderdag 22 september 2022 @ 16:00:
[...]

Het vermogen van die lichte machines is niet op beton berekent. Hoewel, hij zal het als je heel rustig aan doet misschien wel overleven... Dan kan je beter een slijptol met kap pakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-04 20:29
Gautama schreef op donderdag 22 september 2022 @ 15:56:

Zo heb ik het destijds wel gedaan om een PVC buis voor de kabels naar de TV in de muur te krijgen. Dit was een kalkzandsteen muur dus geen keihard materiaal. Met een dozenboor rustig een rij gaten gemaakt met overlap (rand van de dozenboor over het midden van het vorige gat). Daarna met een steen beitel (met het handje niet in de boorhamer) het verder uitgekapt. Gaf niet zo heel veel troep en was denk ik in een half uur klaar.

• Melmer
  • Laatst online: 08-04 07:35
assje schreef op donderdag 22 september 2022 @ 15:50:
[...]

Een sleuvenfrees is precies dit maar dan met twee schijven zodat je direct de juiste breedte hebt. Waarom zou dit minder stof geven?
In theorie omdat één schijf minder materiaal weghaalt dan twee.

Maar met mijn ervaring gaf dit minder stof dan een machine met twee schijven. Kan ook komen doordat die Makita kap beter stofdicht is dan de machine met twee schijven die ik destijds heb gehuurd.

• Gonadan
  • Laatst online: 23:59

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
@robkrekel @jichem waarom gaat een stofzuiger zo snel stuk dan? Is dat niet afhankelijk van type en filters die erin zitten?
Zelf ben ik nu heel veel muur aan het schuren en dat levert hele lagen wit stof op, maar dat zuig ik nu gewoon op met m'n kruimeldief*. Toegegeven, ik beschouw het overlijden van dat ding als optie en dat is dan geaccepteerd, maar vooralsnog gaat het prima. Wel op tijd legen en de filters op tijd schoon maken.

* zo'n Dyson handstofzuigertje van tig jaar oud.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• jichem
Gonadan schreef op donderdag 22 september 2022 @ 16:09:
@robkrekel @jichem waarom gaat een stofzuiger zo snel stuk dan? Is dat niet afhankelijk van type en filters die erin zitten?
Zelf ben ik nu heel veel muur aan het schuren en dat levert hele lagen wit stof op, maar dat zuig ik nu gewoon op met m'n kruimeldief*. Toegegeven, ik beschouw het overlijden van dat ding als optie en dat is dan geaccepteerd, maar vooralsnog gaat het prima. Wel op tijd legen en de filters op tijd schoon maken.

* zo'n Dyson handstofzuigertje van tig jaar oud.
Het type filter en ik vermoed ook filter oppervlakte, waarschijnlijk ook betere stofzakken en duurzamer ontwikkelt.
Mijn makita heeft een rond filter met een diameter van ongeveer 30cm en 30cm hoog.

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:21
Gonadan schreef op donderdag 22 september 2022 @ 16:09:
Omdat vrijwel alle huishoudelijke stofzuigers de lucht na het filter gewoon door de motor heen loopt (koeling). Betonstof is grootendeels zo klein dat je filter het niet allemaal tegen kan houden, en het dus in je motor gaat zitten die dan langzaamaan verstopt.

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 08:02
Vloris schreef op donderdag 22 september 2022 @ 16:14:
[...]

Omdat vrijwel alle huishoudelijke stofzuigers de lucht na het filter gewoon door de motor heen loopt (koeling). Betonstof is grootendeels zo klein dat je filter het niet allemaal tegen kan houden, en het dus in je motor gaat zitten die dan langzaamaan verstopt.
Daar ben ik achter gekomen toen ik onze 1 jaar oude Dyson aangesloten had op mijn bovenfrees om de 3punts-sluiting in te frezen in de hardhouten voordeur.

Ons huis stonk voor maanden na het stofzuigen naar brand. :D

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 09:34

Rzaan

Altijd zoekende

jichem schreef op donderdag 22 september 2022 @ 15:52:
[...]

Haakse slijper?
Ik heb wel eens 2 schijven op de as gemonteerd. Kwam precies overeen met de breedte van de buis.
Wat bleef zitten, weggetikt met steenbeitel.

• jichem
Rzaan schreef op donderdag 22 september 2022 @ 16:29:
[...]

Haakse slijper?
Ik heb wel eens 2 schijven op de as gemonteerd. Kwam precies overeen met de breedte van de buis.
Wat bleef zitten, weggetikt met steenbeitel.
Die komt er prima in, maar zonder stofkap is dat echt een hell.
En een stofkap voor bijvoorbeeld een 230mm makita kost meer dan de eerder gelinkte muurfrees.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

FRANQ schreef op donderdag 22 september 2022 @ 16:27:
[...]

Daar ben ik achter gekomen toen ik onze 1 jaar oude Dyson aangesloten had op mijn bovenfrees om de 3punts-sluiting in te frezen in de hardhouten voordeur.

Ons huis stonk voor maanden na het stofzuigen naar brand. :D
Ouwe stofzuiger met zak kopen op marktplaats of in de kringloop

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 08:02
Rzaan schreef op donderdag 22 september 2022 @ 16:33:
[...]

Ouwe stofzuiger met zak kopen op marktplaats of in de kringloop
Heb voor die Dyson al meerdere miele en bosch huis-stofzuigers versleten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/so5bvYWN6MvqK0oPX-AsIRbENIU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/M0S5vGIkzwWc7RggVzFRyxDs.jpg?f=user_large

Ondertussen al jaren in het bezit van een Makita VC2512L, echt top ding voor de DHZer.

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Nu een paar keer gehoord dat ik beter een muurfrees/slijptol kan huren, maar als ik daar naar Google kom ik steeds uit op Boels/Borent/Gamma/Praxis en ik heb niet het idee dat die apparaten veel beter zijn dan die PowerPlus die ik linkte. Regio Groningen.

[ Voor 3% gewijzigd door MrVegeta op 22-09-2022 16:52 ]

• Gonadan

Gonadan

FRANQ schreef op donderdag 22 september 2022 @ 16:44:
[...]

Heb voor die Dyson al meerdere miele en bosch huis-stofzuigers versleten.
[Afbeelding]

Ondertussen al jaren in het bezit van een Makita VC2512L, echt top ding voor de DHZer.
Let op: Deze stofzuiger en slang zijn NIET antistatisch en daarom ongeschikt in combinatie met een sleuvenzaag, haakse slijper, schaaf, bovenfrees, breekhamer en langnek schuurmachine. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
MrVegeta schreef op donderdag 22 september 2022 @ 16:49:
Nu een paar keer gehoord dat ik beter een muurfrees/slijptol kan huren, maar als ik daar naar Google kom ik steeds uit op Boels/Borent/Gamma/Praxis en ik heb niet het idee dat die apparaten veel beter zijn dan die PowerPlus die ik linkte. Regio Groningen.
Ik denk dat het voor incidenteel gebruik prima gaat voldoen. Ik denk dat deze voor €89,99 (inclusief 2 schijven) ook prima gaat doen:
Afbeeldingslocatie: https://www.lidl.nl/assets/5f7689948a20b8902402fa1e92da8421.jpeg
https://www.lidl.nl/p/par...XUbA_HWNabYEaAkXXEALw_wcB

Ik ben best wel fan van Parkside gereedschap, koop zelf bijna niets anders meer. Zelf heb ik ook de stofzuiger van parkside, dat kan totaal niet concurreren met profi spul met automatisch uitkloppend filter maar voor een enkel sleufje gaat het allemaal prima.

[ Voor 14% gewijzigd door assje op 22-09-2022 17:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

assje schreef op donderdag 22 september 2022 @ 17:10:
[...]

'
Ik denk dat het voor incidenteel gebruik prima gaat voldoen. Ik denk dat deze voor €89,99 (inclusief 2 schijven) ook prima gaat doen:
[Afbeelding]
https://www.lidl.nl/p/par...XUbA_HWNabYEaAkXXEALw_wcB
Behalve dat ie niet zo breed en diep gaat :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Vloris schreef op donderdag 22 september 2022 @ 16:14:
Zoals je zegt, een huishoudelijke stofzuiger heeft een stofzak, dan misschien een HEPA filter, en de aangezogen lucht gaat daarna over / langs de motor voor koeling. Als je een papieren zak hebt in de stofzuiger, zal die waarschijnlijk eerst vollopen, en dan is het gedaan met de zuigkracht. Een HEPA filter is geschikt voor huishoudelijk stof, maar houdt fijnstof totaal niet tegen, dat beton / steen fijnstof komt dus overal langs je motor heen, waarna je motor een keer vastloopt of oververhit omdat het stof al het koel oppervlak afdekt.

Een bouwstofzuiger heeft over het algemeen een filter dat beter het fijnstof eruit kan filteren (dat is een eis voor L- of M- klasse bouwstofzuigers). Het filter oppervlak zal normaalgesproken ook een stuk groter zijn. Daarnaast zal de motor normaalgesproken niet in de uitvoerstroom van de lucht zitten. Die van mij heeft naast de hoofdfilters ook nog een filter voor de motor.

Daarnaast is beton slijpen of frezen in een muren zo ongeveer de meest veeleisende inzet voor een (bouw)stofzuiger, ook de filters van m'n bouwstofzuiger houden gaan redelijk snel verstopt zitten als ik zonder zak die boel op ga zuigen.

Mondmasker is ook aan te bevelen bij dat soort werkzaamheden (of schuren).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

De zonnepanelen boer heeft geen plank bovenop het dakbeschot geschroefd. Daar had ik expliciet herhaaldelijk om gevraagd, ik kijk zo tegen de pannen aan.
Ben ik nou gek of is dat dom en is het echt wel nodig??

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UpvdmR8lxvkTliwd8cQUP2PO1G0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KaemaCKunm28DbMNZEb4sm8m.jpg?f=fotoalbum_large

Schuurtje schiet verder lekker op. Vandaag poortframe en slot gemonteerd, regelwerk achterwanden en eerste planken er tegen. Owh en nog 2 schoortjes

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6giYzNEVM0MW2ZAj_WY9FPNUun4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tGui6xZojTqLS5jWZXRGJNvZ.jpg?f=fotoalbum_large

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

MrScratch

I am rubber, you are glue

_eLMo_ schreef op donderdag 22 september 2022 @ 17:49:
De zonnepanelen boer heeft geen plank bovenop het dakbeschot geschroefd. Daar had ik expliciet herhaaldelijk om gevraagd, ik kijk zo tegen de pannen aan.

[Afbeelding]
Zo'n gat heb ik ook nog over van mijn CV-ketel die weggehaald is. Ik zit me ook af te vragen hoe ik dat fatsoenlijk dicht ga maken met isolatie enzovoort. Heb aan mijn zonnepanelenboer gevraagd de pijp weg te halen en ook zij hebben er niets voor teruggeplaatst. Kijk tegen de dakpannen aan. Hoe zou je dat nou het beste oplossen?

Look behind you! A three headed monkey!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:22

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

MrVegeta schreef op donderdag 22 september 2022 @ 17:12:
[...]

Behalve dat ie niet zo breed en diep gaat :)
Beide kun je instellen
Sleufbreedte in 5 standen verstelbaar van 8 mm tot 26 mm
Sleufdiepte: 0-30 mm
Als stofzuiger hebben we een Karcher WD3 https://www.kaercher.com/...p-v-17-4-20-16281710.html is wel handig die automatische functie als je aan't schuren bent.

[ Voor 28% gewijzigd door Damic op 22-09-2022 18:06 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Damic schreef op donderdag 22 september 2022 @ 18:03:
[...]

Beide kun je instellen

[...]
Ja maar die andere gaat tot 45mm breed en 44mm diep. Genoeg muggenziften, ik ga er voor.

• Damic
  • Registratie: September 2003

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

MrVegeta schreef op donderdag 22 september 2022 @ 18:06:
[...]

Ja maar die andere gaat tot 45mm breed en 44mm diep. Genoeg muggenziften, ik ga er voor.
Ha 44mm is echt wel heul diep.

Wait Praxis = Brico :o
Tussen 2006 en 2010 stoot Maxeda zijn fashionactiviteiten af en ontstaat er een Maxeda DIY-structuur. Die omvat naast de Belgische formats Brico en BricoPlanit, ook de Nederlandse formats Praxis en Formido. De bedoeling van deze structuur is de synergie-effecten binnen de groep te bevorderen en de aanwezigheid van de formats te versterken in de Benelux doe-het-zelf markt.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Damic schreef op donderdag 22 september 2022 @ 18:11:
[...]

Ha 44mm is echt wel heul diep.

Wait Praxis = Brico :o

[...]
Tja ik ga er een pvc buis van 4cm in doen. Maakt niet zoveel uit toch? De muur is gelukkig en stuk dikker.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

_eLMo_ schreef op donderdag 22 september 2022 @ 17:49:
Ik denk ook niet dat hij een stuk plaat bovenop het dakbeschot had kunnen schroeven.
Zoveel plek is daar volgens mij niet.
Denk dat je het gat van binnen dicht had moeten maken, door een stuk plaat in de juiste rondte te zagen.
Daarna voorzichtig eventuele kieren afpurren en vastzetten met grotere plaat aan de binnenzijde.
Dan had je aan de buitenzijde nog wat aan isolatie kunnen doen.
Weet niet wat er buiten zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 01-05 19:07

Vos

AFCA

Ik ga binnenkort een oude airco verwijderen en wil het gat in de buitenmuur tijdelijk dichten totdat de nieuwe airco geplaatst wordt. Het moet dus ook weer 'makkelijk' verwijdert kunnen worden. Wat is hiervoor een goede aanpak? Glaswol er in drukken? Pur?

[ Voor 13% gewijzigd door Vos op 23-09-2022 09:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:30

AMDFreak

Intel is zo..

Ik weet niet hoelang je moet wachten voor de nieuwe airco..

Maar ik heb gewoon 1 week een plasticzak erin gepropt.. van buiten uit.

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Vos schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 09:37:
Ik ga binnenkort een oude airco verwijderen en wil het gat in de buitenmuur tijdelijk dichten totdat de nieuwe airco geplaatst wordt. Het moet dus ook weer 'makkelijk' verwijdert kunnen worden. Wat is hiervoor een goede aanpak? Glaswol er in drukken? Pur?
Een voetbal o.i.d. erin stoppen en dan oppompen. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

thijsco19

KTM 990 SMT

In verband met stucen, behangen en verven van de muren zijn enkele radiatoren eraf gegaan. Uiteraard hiervoor het hele systeem leeg laten lopen.
De cv ketel hang op de 1e verdieping en vanaf daar gaan er leidingen naar boven, boven langs de zolder vloer naar slaapkamer 1 en vanaf daar door de muur naar slpk 2.

Wat ik mij dus afvraag is hoe ik het systeem nou goed kan ontluchten als het hoogste punt in het systeem de horizontale leidingen zijn die op zolder lopen?
Radiatoren ontluchten is natuurlijk makkelijk, maar er zal toch altijd lucht in die leidingen blijven staan lijkt mij.
Paar opties waar ik aan zat te denken:
Ik kan natuurlijk de leidingen door halen en een ontluchter tussen zetten. De leidingen worden dan grotendeels ontlucht. Geen garantie dat alle lucht eruit gaat ivm leiding horizontaal.
Of een luchtafscheider plaatsen bij de ketel die langzaam al het lucht eruit haalt?

Zijn er nog andere tips of tricks voor het ontluchten van een cv installatie.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jordeeeh
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:57
Bubbeltjesfolie? Bij elkaar drukken, erin stoppen. Zet daarna ook weer wat uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 01-05 19:07

Vos

AFCA

AMDFreak schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 09:41:
Ik weet niet hoelang je moet wachten voor de nieuwe airco..

Maar ik heb gewoon 1 week een plasticzak erin gepropt.. van buiten uit.
Dat zou ook kunnen inderdaad, misschien denk ik wel te moeilijk :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:50
Denk erom dat je niet zomaar de leidingen los kunt halen, dan komt het koelgas in de atmosfeer terecht wat zeer slecht is voor de ozonlaag. Een F-gassen monteur moet een zgn. 'pump down' doen, zodat het koelgas weer in de buitenunit teruggepompt wordt (die daarna naar het milieupark kan worden afgevoerd zodat hij op de juiste manier verwerkt kan worden). De leidingen/koppelingen losmaken en de boel in de atmosfeer laten spuiten is een milieudelict...

[ Voor 13% gewijzigd door ThinkPad op 23-09-2022 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

thijsco19 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 09:49:
In verband met stucen, behangen en verven van de muren zijn enkele radiatoren eraf gegaan. Uiteraard hiervoor het hele systeem leeg laten lopen.
De cv ketel hang op de 1e verdieping en vanaf daar gaan er leidingen naar boven, boven langs de zolder vloer naar slaapkamer 1 en vanaf daar door de muur naar slpk 2.

Wat ik mij dus afvraag is hoe ik het systeem nou goed kan ontluchten als het hoogste punt in het systeem de horizontale leidingen zijn die op zolder lopen?
Radiatoren ontluchten is natuurlijk makkelijk, maar er zal toch altijd lucht in die leidingen blijven staan lijkt mij.
Paar opties waar ik aan zat te denken:
Ik kan natuurlijk de leidingen door halen en een ontluchter tussen zetten. De leidingen worden dan grotendeels ontlucht. Geen garantie dat alle lucht eruit gaat ivm leiding horizontaal.
Of een luchtafscheider plaatsen bij de ketel die langzaam al het lucht eruit haalt?

Zijn er nog andere tips of tricks voor het ontluchten van een cv installatie.
De ketel ontlucht zelf toch ook? Die is vaak het hoogste punt in het systeem.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Nu online

thijsco19

KTM 990 SMT

@Gonadan Bij mij dus niet. Ketel hangt op de 1e en daarboven, op zolder, lopen de leidingen naar achteren toe.

Bedoel je overigens dat de ketel zelf actief ontlucht? (dus niet zelf een kraan open moet draaien)

[ Voor 31% gewijzigd door thijsco19 op 23-09-2022 12:13 ]

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 08:05

A13X

Dude

thijsco19 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 12:06:
@Gonadan Bij mij dus niet. Ketel hangt op de 1e en daarboven, op zolder, lopen de leidingen naar achteren toe.
De goedkope loodgieters oplossing bij knelkoppelingen is bij je ontluchtingsrondje een koppeling even iets loszetten met een bakje eronder.

Alhoewel het zou moeten zijn dat je richting een radiator (in de horizontale versleping) alleen omhoog verspringt. Dan word de lucht sowieso wel doorgeduwt tot in je radiator.

Awesome

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

A13X schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 12:18:
De goedkope loodgieters oplossing bij knelkoppelingen is bij je ontluchtingsrondje een koppeling even iets loszetten met een bakje eronder.

Alhoewel het zou moeten zijn dat je richting een radiator (in de horizontale versleping) alleen omhoog verspringt. Dan word de lucht sowieso wel doorgeduwt tot in je radiator.
Een knelkoppeling even een stukje losdraaien? Dat is wel een beunoplossing hoor. Bedoel je niet een gewone schroefkoppeling bij de radiator? :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

thijsco19 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 12:06:

Bedoel je overigens dat de ketel zelf actief ontlucht? (dus niet zelf een kraan open moet draaien)
Ja bij een beetje moderne ketel doen ze dat gewoon zelf, en anders is er wel een kraantje inderdaad. Maar ook bij jouw installatie zou ik een ontluchtingsmogelijkheid op het hoogste punt verwachten, dus op z'n minst een radiator ter hoogte van die horizontale leidingen.

Is de horizontale leiding echt het hoogste punt dan is dat wel brak aangelegd wat mij betreft. Dan kan je wellicht denken aan een t-stuk met ontluchting op het punt waar de leiding weer naar beneden gaat? Zodat de bellen met het water mee gevoerd worden het t-stuk in.

Schematisch:
code:
1
2
3
4
               stroomrichting  --->                 o (ontluchter)
___________________________________________________| |
|  ________________________________________________  |
| |                                                | |

[ Voor 31% gewijzigd door Gonadan op 23-09-2022 13:47 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 08:05

A13X

Dude

Gonadan schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 13:40:
[...]

Een knelkoppeling even een stukje losdraaien? Dat is wel een beunoplossing hoor. Bedoel je niet een gewone schroefkoppeling bij de radiator? :D
Hoezo? Knelkoppeling kun je prima los en opnieuw vast draaien. Knelring hoef je alleen te vervangen als je hem op een nieuw stuk buis wil zetten.

Schroefkoppeling moet je weer tape of Loctite omheen doen en dat gaat alleen als je hem helemaal los draait. Je euroconus kun je ook losdraaien bij de radiator, maar waarom pak je dan niet gewoon de ontluchter :P

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireFoz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-04 20:58
Ik heb vanuit mijn meterkast een 5 aderige (2.5mm) krachtstroom kabel lopen naar mijn garage. Deze zit op een aparte groep. Nou zou ik op mijn garage graag zonnepanelen willen laten plaatsen en een laadplaal voor de auto... Gaat dat lukken met die ene kabel of moet ik dan een nieuwe trekken? Ik moet in de garage ook nog krachtstroom kunnen gebruiken...

Ik hoop eigenlijk dat ik aan die kabel een stoppenkast kan maken en daar dan meerdere nieuwe groepen.

[ Voor 7% gewijzigd door FireFoz op 23-09-2022 15:09 ]

Leef lekker in het nu, er is niks anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanatic_FS

Fanatic_FS

Rated T for Troll™

assje schreef op donderdag 22 september 2022 @ 14:47:
[...]

[Afbeelding]
Op je blote voeten :/

[specs]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jichem
Haha, dat is inderdaad wel nextlevel.
Al moet ik toegeven dat ik eerder ook regelmatig op mn 'veiligheids'slippers aan de klus was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
FireFoz schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 15:09:
Ik heb vanuit mijn meterkast een 5 aderige (2.5mm) krachtstroom kabel lopen naar mijn garage. Deze zit op een aparte groep. Nou zou ik op mijn garage graag zonnepanelen willen laten plaatsen en een laadplaal voor de auto... Gaat dat lukken met die ene kabel of moet ik dan een nieuwe trekken? Ik moet in de garage ook nog krachtstroom kunnen gebruiken...

Ik hoop eigenlijk dat ik aan die kabel een stoppenkast kan maken en daar dan meerdere nieuwe groepen.
Die vraag kun je denk ik beter stellen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
FireFoz schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 15:09:

Hiervoor pas je een PV-verdeler toe. Dit is alleen toegestaan als je een direct kabel hebt zonder andere verbruikers er tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:43

_Arthur

blub

Mijn huis heeft Ellen Inbouw tochtprofielen. Deze Inbouw tochtprofiel - Ellen AIB 3N XL.

Afbeeldingslocatie: https://www.elton.nl/afbeeldingen/aib-3n-xl.00-air.17023770.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.elton.nl/afbeeldingen/aib-3n-xl-naar-binnen-draaiende-deur-scharnierzijde.17023770.jpg

Nu wil ik de rubbers vervangen. Dus niet het gehele aluminium profiel (dat is echt een enorme rot klus om te doen, heb het bij de voor- en achterdeur al wel gedaan..).

Weet iemand van de Handige Harries (tm) hier waar ik vervangrubbers zou kunnen vinden? De leverancier (Elton) heb ik gemailed, maar helaas is het al weer weekend natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
_Arthur schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 16:59:
Mijn huis heeft Ellen Inbouw tochtprofielen. Deze Inbouw tochtprofiel - Ellen AIB 3N XL.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nu wil ik de rubbers vervangen. Dus niet het gehele aluminium profiel (dat is echt een enorme rot klus om te doen, heb het bij de voor- en achterdeur al wel gedaan..).

Weet iemand van de Handige Harries (tm) hier waar ik vervangrubbers zou kunnen vinden? De leverancier (Eltpn) heb ik gemailed, maar helaas is het al weer weekend natuurlijk.
Ik heb ook eens gezocht naar vervangrubbers maar uiteindelijk bleek dat die niet verkrijgbaar zijn en ik dus nieuwe profielen moest monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Wolly schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 17:17:
Ik heb ook eens gezocht naar vervangrubbers maar uiteindelijk bleek dat die niet verkrijgbaar zijn en ik dus nieuwe profielen moest monteren.
Hier zitten de profielen in de kozijnen gemept met te lange spijkers waarvan nog eens meer dan de helft krom gemept is... zou mooi zijn als ik gehele vervanging kan voorkomen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Nu online

thijsco19

KTM 990 SMT

Gonadan schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 13:42:
[...]

Ja bij een beetje moderne ketel doen ze dat gewoon zelf, en anders is er wel een kraantje inderdaad. Maar ook bij jouw installatie zou ik een ontluchtingsmogelijkheid op het hoogste punt verwachten, dus op z'n minst een radiator ter hoogte van die horizontale leidingen.

Is de horizontale leiding echt het hoogste punt dan is dat wel brak aangelegd wat mij betreft. Dan kan je wellicht denken aan een t-stuk met ontluchting op het punt waar de leiding weer naar beneden gaat? Zodat de bellen met het water mee gevoerd worden het t-stuk in.

Schematisch:
code:
1
2
3
4
               stroomrichting  --->                 o (ontluchter)
___________________________________________________| |
|  ________________________________________________  |
| |                                                | |
Ketel is niet de modernste, komt uit 2008 als ik het goed heb.
Zal ik eens naar kijken of deze ook zelf ontlucht.

Zitten geen radiatoren op zolder dus de leidingen die daar lopen zijn echt het hoogste punt. Ik heb nog niet uitgebreid alles bekeken of er ergens toch wel een ontluchtingsmogelijkheid aanwezig is.
Zoals je zegt eigenlijk wel een raar en stom ontwerp. Een T stuk op de hoek waar de leiding weer naar beneden gaat is wel een goed idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
_Arthur schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 17:23:
[...]

Hier zitten de profielen in de kozijnen gemept met te lange spijkers waarvan nog eens meer dan de helft krom gemept is... zou mooi zijn als ik gehele vervanging kan voorkomen ;)
Heb ook een hele tijd gezocht maar kon het zelf ook niet vinden, dus de hele profielen maar vervangen.

...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
_Arthur schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 16:59:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Weet iemand van de Handige Harries (tm) hier waar ik vervangrubbers zou kunnen vinden? De leverancier (Elton) heb ik gemailed, maar helaas is het al weer weekend natuurlijk.
Gewoon dezelfde profielen incl rubbers opnieuw kopen, daar de rubbers uit trekken en die overzetten?

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wii4all
  • Niet online
Ik wil mijn garagevloer gaan aanpakken.

Na het zeil eraf gehaald te hebben hebben we deze laag over

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GFmdDMK-VfQ36wXr6O7wowA4rvg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/olozR7de4fWJypGHf1m1SsXl.jpg?f=fotoalbum_large

Kan je hier al met bijv egaline aan de gang of kan ik er een andere toplaag opdoen?

Of dient het witte er ook zoveel mogelik afgehaald te worden?

Burp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23:28
Iemand een tip voor het plaatsen van plinten in een (binnen)hoek waarbij een muur niet waterpas is? Hier nog rekening mee houden of kan ik dit wegmoffelen met bijvoorbeeld acrylaatkit? Ter verduidelijking; het gaat dus niet om de hoek tussen twee muren (die meet ik met een zwaaihaak).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lex
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2024

lex

Wii4all schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 21:49:
Ik wil mijn garagevloer gaan aanpakken.

Na het zeil eraf gehaald te hebben hebben we deze laag over

[Afbeelding]

Kan je hier al met bijv egaline aan de gang of kan ik er een andere toplaag opdoen?

Of dient het witte er ook zoveel mogelik afgehaald te worden?
Hier gaat egaline niet op hechten… daar moet het echt kale steen voor zijn, resten tegellijm etc is niet zo’n punt maar dit is volgens mij lijm met tapijt resten (moeilijk te zien)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lex
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2024

lex

rockerpoet schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 22:58:
Iemand een tip voor het plaatsen van plinten in een (binnen)hoek waarbij een muur niet waterpas is? Hier nog rekening mee houden of kan ik dit wegmoffelen met bijvoorbeeld acrylaatkit? Ter verduidelijking; het gaat dus niet om de hoek tussen twee muren (die meet ik met een zwaaihaak).
Foto? Als het niet op een plek zit waar je altijd tegenaan kijkt zou ik het idd “wegmoffelen” O-)

• Wii4all
  • Niet online
lex schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 07:22:
[...]

Hier gaat egaline niet op hechten… daar moet het echt kale steen voor zijn, resten tegellijm etc is niet zo’n punt maar dit is volgens mij lijm met tapijt resten (moeilijk te zien)
Ja klopt het is een mix van nog een beetje zeil met lijm ik ga eerst dat proberen zo goed mogelijk weg te halen

Burp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023
Wii4all schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 09:32:
[...]

Ja klopt het is een mix van nog een beetje zeil met lijm ik ga eerst dat proberen zo goed mogelijk weg te halen
Betonschuurmachine, kom er maar in! :)

https://www.boels.com/nl-...hine-280-mm-230-v/p/10962

4800wp zuid - pvoutput.org

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dinsterzz92
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 08:57
Niet echt een klus paar wel voorbereiding voor de woning. 100m2 afgevoerd.
12 containers en 1 1,5t kniklader. 11u later was de berg weg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eoVFtJzj_MdrT4lEZd4k4ygbCDQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ial4ZTPjAuKbQ7Yj6U0hm3Sr.jpg?f=fotoalbum_large

Het was leuk maar zou het niet elke dag kunnen, zo'n kraantje.

Nu kan er worden uitgezet en voorbereid voor de fundering!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Als een beetje vervolg hierop.
Wij hebben airco's besteld voor zowel zolder, slaapkamers als woonkamers.
2 buitenunits.
Maar we moeten alles nog stucen en we willen ook het huis laten schilderen als we eenmaal klaar zijn.

De airco willen we echter al aan laten sluiten voor de winter (hopelijk)

Hoe kun je dat het beste aanpakken?
Kun je alles weer makkelijk tijdelijk verwijderen?

• _Arthur

_Arthur

blub

Glenfiddich schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 21:03:
Gewoon dezelfde profielen incl rubbers opnieuw kopen, daar de rubbers uit trekken en die overzetten?
Dat is zeker een optie die ik overweeg ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:24
Rzaan schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 11:07:
[...]

2 buitenunits.
Maar we moeten alles nog stucen en we willen ook het huis laten schilderen als we eenmaal klaar zijn.

Dat is wel een uitdaging met je koelmiddelslangen. Dan zal je hem leeg moeten pompen en opnieuw in gebruik moeten laten stellen door een STEK gecertificeerd monteur. Kost je zo weer 250 euro extra.

Kan je niet om de kanalen(en airco..) heen stucen? Ligt er natuurlijk aan hoe dik de stuc moet of dat kan.

[ Voor 4% gewijzigd door LED-Maniak op 24-09-2022 11:17 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• habbekrats
Rzaan schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 11:07:
[...]

2 buitenunits.

Hiervoor moet een monteur met Fgassen toelating voor komen om het systeem terug te laten zuigen in de buitenunit. Daarna alles afkoppelen en tijdelijk opslaan.
Als je klaar bent komt hij weer om alles weer aan te sluiten, vacumeren en in bedrijf nemen.
Reken voor 2 airco's maar op minimaal 500 euro.

Ik zou er niet aan beginnen, desnoods tijdelijk met elektra kachels verwarmen.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

habbekrats schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 11:18:
[...]

Hiervoor moet een monteur met Fgassen toelating voor komen om het systeem terug te laten zuigen in de buitenunit. Daarna alles afkoppelen en tijdelijk opslaan.
Als je klaar bent komt hij weer om alles weer aan te sluiten, vacumeren en in bedrijf nemen.
Reken voor 2 airco's maar op minimaal 500 euro.

Ik zou er niet aan beginnen, desnoods tijdelijk met elektra kachels verwarmen.
We hebben 6 binnenunits en 2 buitenunits (eentje verbonden aan 2 binnenunits, en 4 binnenunits aan de andere)

Zouden jouw werkzaamheden in totaal voor € 500 ex BTW gedaan kunnen worden?

• LED-Maniak
Is het met huidige prijsplafond voor gas nog wel interessant? Hoop gedoe en kosten.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

LED-Maniak schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 11:23:
Is het met huidige prijsplafond voor gas nog wel interessant? Hoop gedoe en kosten.
Ik wil ze toch hebben, vooral voor de zomer.
Maar de installateur gaat al deze herfst aan de slag (hoop ik)

Bovendien, dat prijsplafond is waarschijnlijk een zeer tijdelijke maatregel.
De airco is bedoeld voor de komende vele jaren.

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09:35

ViezeVis

Sample Text

Vraagje. We zijn de trapleuningen aan het opschuren om te gaan lakken, maar is dit een typisch voorbeeld van doorgeschuurde grondverf? Wat is handig? Helemaal opnieuw in de grondverf zetten of gewoon de plekken bijwerken en daarna weer licht opschuren?

Het is overigens een ongeschilderde trapleuning. Dit is de 1e grondlaag.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/2NcHfvU.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/xTkdlnq.jpg

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

• habbekrats
Rzaan schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 11:21:
[...]

We hebben 6 binnenunits en 2 buitenunits (eentje verbonden aan 2 binnenunits, en 4 binnenunits aan de andere)

Zouden jouw werkzaamheden in totaal voor € 500 ex BTW gedaan kunnen worden?
Beste een bedrijfje in de buurt zoeken, scheelt vaak al een hoop voorrij kosten.
Bedenk wat jezelf kunt doen, bv demoteren van de units als de leidingen afgekoppeld zijn en later weer ophangen.

Of het voor 500 euro kan is afwachten, in de winter hebben ze het meestal minder druk dan in de zomer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G7B
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 01-05 19:30

G7B

Rzaan schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 11:30:
[...]

Ik wil ze toch hebben, vooral voor de zomer.
Maar de installateur gaat al deze herfst aan de slag (hoop ik)

Bovendien, dat prijsplafond is waarschijnlijk een zeer tijdelijke maatregel.
De airco is bedoeld voor de komende vele jaren.
Ik denk dat er bedoeld wordt of je met het prijsplafond wel zo’n haast moet hebben om de airco’s deze winter al in werking te hebben. Voor de toekomst is het logisch

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

G7B schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 12:11:
[...]

Ik denk dat er bedoeld wordt of je met het prijsplafond wel zo’n haast moet hebben om de airco’s deze winter al in werking te hebben. Voor de toekomst is het logisch
Dan nog steeds. Inflatie zal nog wel blijven stijgen.
Wat je nu kunt aanschaffen met spaargeld is meegenomen.

• thijsco19
  • Nu online

thijsco19

KTM 990 SMT

@Gonadan
Hier nog wat foto's van de situatie. (klikbaar)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/bDOXFp3m.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/tgpne0Xm.jpgAfbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/2qF4P7em.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/swZLZfFm.jpg

Zoals je ziet gaan de leidingen het plafond in en komen ze op zolder weer eruit. Ik vermoed dat ze boven de CV ketel zowel naar achteren (zoals te zien op de foto's) als naar de zijkant gaan. Er zit immers ook een radiator in een andere slaapkamer waarvan de leidingen ook vanaf boven komen maar die niet zichtbaar zijn op zolder.

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Kan iemand me adviseren welke korrel schuurpapier te gebruiken voor het met een excentrische schuurmachine blank schuren van een eiken tafel die op dit moment is van een 'Soft touch lak'?
Gezien de vele positieve ervaringen neig ik te gaan voor een stapeltje van EcoTools https://www.ecotools.nl/k...hijven-125-mm-8-stofgaten
Kan me voorstellen dat het eraf schuren van de lak een wat grover schuurpapier vereist dan het daarna glad schuren?

• LED-Maniak
Rzaan schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 12:16:
[...]

Dan nog steeds. Inflatie zal nog wel blijven stijgen.
Wat je nu kunt aanschaffen met spaargeld is meegenomen.
Nu al kopen is prima uiteraard, maar twee keer 500 euro betalen voor in werking stellen voor puur deze winter klinkt niet heel efficient. Daarnaast heb je risico dat je extra kwijt bent omdat bijv leidingen knikken. Voor 500 euro heb je ook aardig wat gas voor de paar maanden die je wellicht moet overbruggen tot er gestuct wordt. Dan liever wat later een meteen in een keer goed. Elke demontage is een risico.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online
Ik heb iets niet zo handig gedaan!

De situatie;
Ik wilde de vloerverwarming verdeler, aangesloten op een warmtepomp zonder pomp op de verdeler, ontluchten aan de afvoer kant. Dus ik aan de ontluchter draaien echter springt heel de ontluchter er af 8)7 . Ik nat en geen druk meer in cv systeem. Snel voor zekerheid de aan en afvoer van de verdeler dicht gezet, maar toen spoot het water er al niet meer uit :+

Nu heb ik de ontluchter er weer op gezet cv systeem weer terug op druk gebracht en alles ontlucht, maar nu mijn vraag;

Moet ik van de verdeler de groepen zelf nu doorspoelen/ ontluchten? Of voldoet het om komende dagen gewoon extra te ontluchten?

De flow meters geven een normale flow aan.

Alvast bedankt!

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• KoenVW76
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:16
Met advies van dit forum ben ik de buitenmuren van mijn portiekwoning uit de jaren 50 aan het isoleren met pir platen. Mijn ir thermometer geeft nu al een verschil van 1,2 graden op de delen waar het wel en niet geïsoleerd is. Ben benieuwd wat het resultaat gaat zijn, in de winter zakte de tempratuur vrij snel. Als we gingen slapen en we hadden verwarmd tot 19 graden was het binnen enkele uren weer 15 graden of kouder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/48IzMn5e96g1b7P48hyw0TPaHgI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lu7Sfy9iOJytxdfcqgSIYb3q.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ISOzbzfuDRCyz0t9R_NGQMXSp8o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZLlYeM4wPTgJXwmNMDEvNHwK.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seanpaul
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01-05 14:05
Bij oplevering van het dakkapel (met 415 cm binnenmaat) hebben ze de dakkapel iets meer doorgetrokken dan me lief was.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j5cng1Eh8iu3QbxHBI2YK-aLCcE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LWzDrUbHzlgLsCVM9GZlTOkj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gIIlVhARW1aoNi32Whul3W8rnJA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kj0i16hPybCjPp5Jt8gSHkat.jpg?f=fotoalbum_large
Zoals je ziet mist er nog een regel voor de gipsplaten om aan gevestigd te worden. Hoe zou ik dit het mooiste kunnen oplossen?

Ik heb geprobeerd om met een cirkelzaag een plank aan een kant 45 graden en de andere kant 12 graden in te snijden (cirkelzaag gaat tot max 45 graden) zodat ik een plank zoals hieronder afgebeeld kon plaatsen(blauw moet de plank voorstellen), maar ik krijg die schuine snedes maar niet goed.. met de hand zagen lukt ook niet echt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1mYxi03HIemviKL89FWsESwuP5Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4eXwLf1DcC8dVD7rgzCLilyH.jpg?f=fotoalbum_large
Ben vandaag bij de gamma geweest en zij steden voor om een regel aan de zijkant te plaatsen en dan halverwege (207,5cm) een koppelplaat gebruiken om ze vast te maken omdat ze anders doorzakken in het midden.

Wat kan ik hier het beste doen?

[ Voor 10% gewijzigd door seanpaul op 25-09-2022 00:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ERMAWG
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 30-04 15:43
JBS schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 16:55:
Kan iemand me adviseren welke korrel schuurpapier te gebruiken voor het met een excentrische schuurmachine blank schuren van een eiken tafel die op dit moment is van een 'Soft touch lak'?
Gezien de vele positieve ervaringen neig ik te gaan voor een stapeltje van EcoTools https://www.ecotools.nl/k...hijven-125-mm-8-stofgaten
Kan me voorstellen dat het eraf schuren van de lak een wat grover schuurpapier vereist dan het daarna glad schuren?
In plaats van 1 pak met 1 type schuurpapier zou ik kijken naar een combiverpakking met meerdere types. Zo kun je verschillende korrelgrootten proberen.
Ik ben zelf meestal niet erg geduldig met verflagen afschuren en begin met korrel 40 of 80 dat is denk ik te proberen.
Daarna, als het meeste lak er af is, een fijnere korrel proberen zoals 120. Want met 40 of 80 zie je duidelijke sporen en daarmee wordt het niet netjes.

Nog 1 tip: sluit een stofzuiger aan op je schuurmachine. Daarmee voorkom je een hoop stof in de lucht en bovendien blijft je schuurpapier daarmee schoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thijsco19
  • Nu online

thijsco19

KTM 990 SMT

@JBS Als toevoeging op bovenstaande. (mijn ervaring: )
Juist omdat 40 of 80 redelijk diepe sporen kan maken zou ik juist altijd beginnen bij een fijnere korrel.
Pak bijvoorbeeld eerst 120 en kijk hoe dat gaat. Als het niet snel genoeg gaat pak dan 100 of uiteindelijk 80.
Zeker met een schuurmachine moet dat echt wel goed zijn, mits aangesloten op een stofzuiger.
Een goede stofafzuiging scheelt heel veel met het vol raken van je schuurpapier en dus uiteindelijk hoe snel je de verflaag eraf schuurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 29-04 07:35
seanpaul schreef op zondag 25 september 2022 @ 00:01:
Bij oplevering van het dakkapel (met 415 cm binnenmaat) hebben ze de dakkapel iets meer doorgetrokken dan me lief was.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zoals je ziet mist er nog een regel voor de gipsplaten om aan gevestigd te worden. Hoe zou ik dit het mooiste kunnen oplossen?

Ik heb geprobeerd om met een cirkelzaag een plank aan een kant 45 graden en de andere kant 12 graden in te snijden (cirkelzaag gaat tot max 45 graden) zodat ik een plank zoals hieronder afgebeeld kon plaatsen(blauw moet de plank voorstellen), maar ik krijg die schuine snedes maar niet goed.. met de hand zagen lukt ook niet echt.
[Afbeelding]
Ben vandaag bij de gamma geweest en zij steden voor om een regel aan de zijkant te plaatsen en dan halverwege (207,5cm) een koppelplaat gebruiken om ze vast te maken omdat ze anders doorzakken in het midden.

Je zal 2 platen nodig hebben. Wat is je afwerking?? Ik zou steen verband gebruiken. Eerste een derde van de plaat af laatste stuk opvullen met een pas stuk en overgebleven deel gebruiken voor je volgende rij. Zo hou je minder snij verlies.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
seanpaul schreef op zondag 25 september 2022 @ 00:01:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Inderdaad extra regelwerk plaatsen waar het schuin gaat lopen. Daar komt neem ik aan ook een stukje gipsplaat? Zo te zien heb je daar wel ruimte voor. Eventueel wat dikkere balk dan standaard 22x44.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 07:50
@seanpaul
Wat is de bedoeling van je schuine dak?
Komt er nog een gipsplaat over het spaanplaat? Blijven de balken daar in zicht?
En zo nee, hoe ga je dan de verbinding spaanplaat gipsplaat afwerken?
Of komt er nog afwerking over de balken zodat je een glad schuin dak hebt? En de gipsplaat dus te kort is ipv te lang?

Ik snap de 12 graden ook niet helemaal. Komt dat tegen de balk?

Als je gaat afwerken met gipsplaat op het spaanplaat dan kan je simpel een balkje, op maat of samengesteld, tegen de grote balk schroeven en daar een driehoekslat onder, eea te stellen met vulplaatjes of schaven zodat de vlakken kloppen. (bij de Hornbach zijn ze groter maar goedkoper, en geschaafd, en je hebt er toch twee nodig)
Als daar gipsplaat overheen gaat zie je dat niet meer.
Als je een dunne plank/lat er over zet ter afwerking, als het spaanplaat niet afgewerkt wordt, zie je het ook niet meer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Cu_MnPhV3wP724hrEfn3WE4Bnw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z7yERrH5uFmqZ1UkT7Lh0tDW.jpg?f=fotoalbum_large
blauw is afwerklat of gips, grijs zijn schroeven, geel is uitvulplaatje oid, hout kan ruw zijn.

Maar het goedkoopst is denk ik even goed meten en dat dan schuin laten zagen uit een balkje bij een houthandel, Gamma e.d korten alleen af.
En dat vastschroeven met lange schroeven op de balk.

[ Voor 7% gewijzigd door Teijgetje op 25-09-2022 10:35 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09:35

ViezeVis

Sample Text

ViezeVis schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 11:44:
Vraagje. We zijn de trapleuningen aan het opschuren om te gaan lakken, maar is dit een typisch voorbeeld van doorgeschuurde grondverf? Wat is handig? Helemaal opnieuw in de grondverf zetten of gewoon de plekken bijwerken en daarna weer licht opschuren?

Het is overigens een ongeschilderde trapleuning. Dit is de 1e grondlaag.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Iemand die ons kan adviseren hierin? :)

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Pagina: 1 ... 249 ... 447 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/