[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 250 ... 467 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seanpaul
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07-09 11:06
Teijgetje schreef op zondag 25 september 2022 @ 10:21:
@seanpaul
Wat is de bedoeling van je schuine dak?
Komt er nog een gipsplaat over het spaanplaat? Blijven de balken daar in zicht?
En zo nee, hoe ga je dan de verbinding spaanplaat gipsplaat afwerken?
Of komt er nog afwerking over de balken zodat je een glad schuin dak hebt? En de gipsplaat dus te kort is ipv te lang?

Ik snap de 12 graden ook niet helemaal. Komt dat tegen de balk?

Als je gaat afwerken met gipsplaat op het spaanplaat dan kan je simpel een balkje, op maat of samengesteld, tegen de grote balk schroeven en daar een driehoekslat onder, eea te stellen met vulplaatjes of schaven zodat de vlakken kloppen. (bij de Hornbach zijn ze groter maar goedkoper, en geschaafd, en je hebt er toch twee nodig)
Als daar gipsplaat overheen gaat zie je dat niet meer.
Als je een dunne plank/lat er over zet ter afwerking, als het spaanplaat niet afgewerkt wordt, zie je het ook niet meer.

[Afbeelding]
blauw is afwerklat of gips, grijs zijn schroeven, geel is uitvulplaatje oid, hout kan ruw zijn.

Maar het goedkoopst is denk ik even goed meten en dat dan schuin laten zagen uit een balkje bij een houthandel, Gamma e.d korten alleen af.
En dat vastschroeven met lange schroeven op de balk.
De rest van het dak (spaanplaat) doen we nu nog even niets mee. Maar wel een interessante gedachte om vanuit het spaanplaat samen te komen bij de dakkapel met gipsplaten.

Het idee was om de naad tussen spaan en gips herhaaldelijk te smeren en schuren tot het glad is.

Die 12 graden is bedoeld om aan die 57 graden te komen want dat is de hoek van de balk (waar het blauwe stukje is geïllustreerd in mijn afbeelding). De cirkelzaag ging tot maximaal 45 graden.

Ik heb in ieder geval wel nieuwe inzichten gekregen dus erg bedankt hiervoor! Ik ga even nadenken 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:33
@ViezeVis
Neem aan dat je de leuning goed ontvet en op geschuurd hebt voor je eerste laag?
Sommige vezels van het hout komen iets omhoog na je eerste grondlaag, dit zie je nu na het schuren.
schuur deze goed glad met een fijne korrel en zet er vervolgens nog een laagje grondverf op.
Plekjes bijwerken en schuren blijf je meestal zien.
2x gronden, 2x lakken geeft beste resultaat, bescherming en langer plezier van je werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeweetje
seanpaul schreef op zondag 25 september 2022 @ 11:20:
[...]

Het idee was om de naad tussen spaan en gips herhaaldelijk te smeren en schuren tot het glad is.
Hout werkt door temperatuur verschillen, verschillende materialen hebben verschillende uitzettingscoëfficiënten. Zelfs met een goede is dit al lastig op te vangen in de afwerking van een dak constructie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:35
Mijn vrouw was de meterkast deur zat en wilde graag een deur zonder roosters en met een mooiere sluiting of knop.
Ik heb daarom een plaat 15mm MDF gehaald en gezaagd en die ben ik nu in de grondverf aan het zetten.
De “deur” hangt aan 3 van die inboorpaumelle scharnieren, wellicht was MDF niet de allerbeste keus want bij het erin draaien van de scharnieren in de deur (na netjes voorgeboord) zie je heel lichtjes waar het MDF zich "uitzet" .
De deur zelf is 75 bij 2.15m . Dit kan toch op zich wel?
Zo vaak gaat die niet open en ik heb magneet snappers gekocht om de deur te sluiten en er komt een deurgreep op.

Edit: Na de eerste laag grondverf voor MDF zie je alsnog de vezels ook een beetje zitten, ik krijg steeds meer spijt van deze standaard MDF plaat :+ . Ik ga hem nog een keer lichtjes schuren en dan nog een laag grondverf erop om te kijken of ik hem dan al wat gladder krijg.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

PS. Ik heb geen gas aansluiting in de meterkast, de onderkant is alsnog een halve centimeter open en het plafond is verlaagd in de hal dus ook bovenin de meterkast is voldoende ventilatie ruimte.
PPS. ik heb de zijwand ook opgevuld met een MDF plaat vanwege kasten die daar gaan komen maar het gaat dus om de deur :) .

[ Voor 29% gewijzigd door GeeMoney op 25-09-2022 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-09 07:36
@seanpaul
Of komt er nog afwerking over de balken zodat je een glad schuin dak hebt? En de gipsplaat dus te kort is ipv te lang?

Als je gaat afwerken met gipsplaat op het spaanplaat dan kan je simpel een balkje, op maat of samengesteld, tegen de grote balk schroeven en daar een driehoekslat onder, eea te stellen met vulplaatjes of schaven zodat de vlakken kloppen. (bij de Hornbach zijn ze groter maar goedkoper, en geschaafd, en je hebt er toch twee nodig)
Als je een dunne plank/lat er over zet ter afwerking, als het spaanplaat niet afgewerkt wordt, zie je het ook niet meer.

[Afbeelding]
blauw is afwerklat of gips, grijs zijn schroeven, geel is uitvulplaatje oid, hout kan ruw zijn.

Maar het goedkoopst is denk ik even goed meten en dat dan schuin laten zagen uit een balkje bij een houthandel, Gamma e.d korten alleen af.
De balk die je ziet is een stut balk tegen doorzakken van het dak.

Zelf heb ik mijn plafond doorgeploegd tot voorbij de stut balk en een koof gemaakt. Hierin spotjes verwerkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CxYRfsIExbO_Ft-jdT_MOGkQvGA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/By05JpGWBTwWi5IWNVKXTPRb.jpg?f=fotoalbum_large

Plafond was hier al vanuit de bouw afgewerkt. Hier heb ik stuck platen as afwerking met stuck werk.

[ Voor 3% gewijzigd door To_Tall op 25-09-2022 13:24 ]

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• To_Tall
GeeMoney schreef op zondag 25 september 2022 @ 12:59:
Mijn vrouw was de meterkast deur zat en wilde graag een deur zonder roosters en met een mooiere sluiting of knop.
Ik heb daarom een plaat 15mm MDF gehaald en gezaagd en die ben ik nu in de grondverf aan het zetten.
De deur hangt aan 3 van die inboorpaumelle scharnieren, wellicht was MDF niet de allerbeste keus want bij het erin draaien van de scharnieren in de deur (na netjes voorgeboord) zie je heel lichtjes waar het MDF zich "uitzet" .
De deur zelf is 75 bij 2.15m . Dit kan toch op zich wel?
Zo vaak gaat die niet open en ik heb magneet snappers gekocht om de deur te sluiten en er komt een deurgreep op.

Edit: Na de eerste laag grondverf voor MDF zie je alsnog de vezels ook een beetje zitten, ik krijg steeds meer spijt van deze standaard MDF plaat :+ . Ik ga hem nog een keer lichtjes schuren en dan nog een laag grondverf erop om te kijken of ik hem dan al wat gladder krijg.

***members only***

PS. Ik heb geen gas aansluiting in de meterkast, de onderkant is alsnog een halve centimeter open en het plafond is verlaagd in de hal dus ook bovenin de meterkast is voldoende ventilatie ruimte.
PPS. ik heb de zijwand ook opgevuld met een MDF plaat vanwege kasten die daar gaan komen maar het gaat dus om de deur :) .
Uhh de deur moet roosters hebben, en brandvertragend. Denk niet dat de verzekering hier blij mee is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Als je goed naar je foto kijkt zie je dat je plaat (ik zou het geen deur noemen...) in het midden netjes aansluit maar boven en onder bij het kozijn wegloopt. Een plaat MDF is niet geschikt om op deze manier als deur te dienen.

Mijn advies: met vurenhouten balkjes een frame in elkaar zetten (38mm dik werkt uitstekend) en daar een boardplaat op verlijmen. Je komt dan al meer in de buurt bij iets wat op een deur lijkt dan nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
To_Tall schreef op zondag 25 september 2022 @ 13:26:
[...]

Uhh de deur moet roosters hebben, en brandvertragend. Denk niet dat de verzekering hier blij mee is.
Die verplichting voor roosters is er alleen vanwege de gasaansluiting die ik dus niet heb.
De deur die eraf komt is volgens mij ook gewoon geperst hout?

@sypie de magneetsluiting haalt dat wel weg, ook de oude deur stond krom trouwens maar die had alleen een sleutel sluiting en kierde dus ook.

[ Voor 16% gewijzigd door GeeMoney op 25-09-2022 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
GeeMoney schreef op zondag 25 september 2022 @ 13:31:
[...]

Die verplichting voor roosters is er alleen vanwege de gasaansluiting die ik dus niet heb.
De deur die eraf komt is volgens mij ook gewoon geperst hout?
Weet je dat zeker. Ik heb een afsloot huis en ook andere nieuwbouw woningen zonder gas worden nog steeds deuren met roosters geplaatst.

Voornamelijk warmte opbouw van elektrische apparaten.

De deur hier is ook spaanplaat maar wel bewerkt met brand vertagend impregneer en folie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
To_Tall schreef op zondag 25 september 2022 @ 13:33:
[...]

Weet je dat zeker. Ik heb een afsloot huis en ook andere nieuwbouw woningen zonder gas worden nog steeds deuren met roosters geplaatst.

De deur hier is ook spaanplaat maar wel bewerkt met brand vertagend impregneer en folie.
Volgens de voorschriften die ik kan vinden zijn die roosters echt alleen ivm gas wat moet kunnen ontsnappen.
Deur is inderdaad spaanplaat en zit wel een folie overheen zie ik inderdaad.
En er is ook nog ventilatie aanwezig hoor, wel een stuk minder natuurlijk maar niet nul.

Welk materiaal zou ik dan beter kunnen gebruiken voor een deurtje als dit?
Of is er wellicht iets brandwerends wat ik dan kan gebruiken?

De vuren houten balkjes met een plaat is ook een optie denk ik.

[ Voor 3% gewijzigd door GeeMoney op 25-09-2022 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seanpaul
@seanpaul

[Afbeelding]

Dus eigenlijk kom ik nu op het volgende waarbij de gipsplaat op de spaanplaat vanuit het dak aansluit op de dakkapel. En dan kan ik voor 3cm dikte tot max 5cm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HoPHQ_rf3CC70HsZ_EFDpUZWyZ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bO2GAfz1Yyt7ldz4S1BcfAGN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jOlac6l4ZeYBDLwpBMsrjMGAKaY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zsUzBFxitPl8eCGr4qYQIMqN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seanpaul
To_Tall schreef op zondag 25 september 2022 @ 13:23:
[...]

De balk die je ziet is een stut balk tegen doorzakken van het dak.

Zelf heb ik mijn plafond doorgeploegd tot voorbij de stut balk en een koof gemaakt. Hierin spotjes verwerkt.

[Afbeelding]

Plafond was hier al vanuit de bouw afgewerkt. Hier heb ik stuck platen as afwerking met stuck werk.
Ziet er goed uit! Vraagje, waarom zijn de knieschotten onder het schuine dak verwijderd? Hier hebben ze die erin gelaten namelijk. Zie hier

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/goGzdkEunBnHQ-AidAte2gQrETg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uIoqKuUhF7COHxQHnIFed2B3.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door seanpaul op 25-09-2022 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19:22

ViezeVis

Sample Text

Jeweetje schreef op zondag 25 september 2022 @ 11:51:
@ViezeVis
Neem aan dat je de leuning goed ontvet en op geschuurd hebt voor je eerste laag?
Sommige vezels van het hout komen iets omhoog na je eerste grondlaag, dit zie je nu na het schuren.
schuur deze goed glad met een fijne korrel en zet er vervolgens nog een laagje grondverf op.
Plekjes bijwerken en schuren blijf je meestal zien.
2x gronden, 2x lakken geeft beste resultaat, bescherming en langer plezier van je werk.
Klopt. Goed ontvet. Ik heb het al opgeschuurd maar nadien komt de hout door de grondverf. Denk indd een 2e keer gronden.

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• To_Tall
seanpaul schreef op zondag 25 september 2022 @ 13:45:
[...]

Ziet er goed uit! Vraagje, waarom zijn de knieschotten onder het schuine dak verwijderd? Hier hebben ze die erin gelaten namelijk. Zie hier

[Afbeelding]
Het knieschot zat vrij hoog, hierdoor hebben we de dakkapel iets lager geplaatst. Waardoor knieschot verviel. We hebben hierom onder de slapers een balk geplaatst om te stutten.

We gaan onder de dakkapel nu een lade kast maken verrijdbaar. Waar op gezeten kan worden, mijn vrouw houd van lezen en ze ziet dat als mooi lees plekje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jEIAdfpDWYwsgrTmwWfjNiJ2iTA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jl6RKVWMwhMJDGEWjOiThIvC.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door To_Tall op 25-09-2022 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

ERMAWG schreef op zondag 25 september 2022 @ 08:45:
[...]

In plaats van 1 pak met 1 type schuurpapier zou ik kijken naar een combiverpakking met meerdere types. Zo kun je verschillende korrelgrootten proberen.
Ik ben zelf meestal niet erg geduldig met verflagen afschuren en begin met korrel 40 of 80 dat is denk ik te proberen.
Daarna, als het meeste lak er af is, een fijnere korrel proberen zoals 120. Want met 40 of 80 zie je duidelijke sporen en daarmee wordt het niet netjes.

Nog 1 tip: sluit een stofzuiger aan op je schuurmachine. Daarmee voorkom je een hoop stof in de lucht en bovendien blijft je schuurpapier daarmee schoon.
@thijsco19
Zit er nog noemenswaardig verschil tussen merken schuurpapier? Een assorti verpakking bij de Action is zo gehaald voor weinig, of doe ik er beter aan iets anders te halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:47
Edit: Beter op z'n plek in het elektratopic.

[ Voor 92% gewijzigd door Wormaap op 25-09-2022 16:32 ]

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ERMAWG
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19-09 11:26
Zit er nog noemenswaardig verschil tussen merken schuurpapier? Een assorti verpakking bij de Action is zo gehaald voor weinig, of doe ik er beter aan iets anders te halen?
Er zit zeker kwaliteitsverschil tussen goedkoop en duur maar voor een kleine klus ga je dat verschil niet heel erg merken. Pas als je bij wijze van spreken je hele houten huis gaat schuren heb je er profijt van. Ik zou gewoon de schijven van de Action even proberen. Als ze wel na 5 minuten al af zijn koop je een betere set.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18:32
seanpaul schreef op zondag 25 september 2022 @ 13:44:
[...]

Dus eigenlijk kom ik nu op het volgende waarbij de gipsplaat op de spaanplaat vanuit het dak aansluit op de dakkapel. En dan kan ik voor 3cm dikte tot max 5cm.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
2x 44mmx44mm balkje + 2x 18mmx44mm lat= 124mm, zijn de balkjes 45 dan is het 126mm
Schroeft ook makkelijk tegen de balk in gedeeltes.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Detmer

Professioneel prutser

Afgelopen woensdag hebben we een - door de vorige bewoners geplaatste douche - uit de garage verwijderd. Het waren gasbeton blokken met daarop tegeltjes. De blokken zaten ook niet tegen de muur aan, maar op een kleine afstand. Origineel was dit niet aanwezig en dit was 100% zeker geen dragende constructie. In de nacht van vrijdag op zaterdag is de volgende scheur binnen ontstaan, precies aan de andere kant van waar we de douche uit de garage gesloopt hebben.

Ik wil er sowieso iemand naar laten kijken, maar voor mijn gemoedsrust zou ik in de tussentijd graag jullie advies willen vragen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yjVgGHoSuH9w7jrbFBR4lb2QsUU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rVYVglhj7v9YysklVlLv4Any.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yHCH2GA9_sjNN4Q_14zg9grLF9A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pbTB6tlJh5NqozFi0JiWbhdA.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0X093yqNvdvmXdXfZd9W7dC0ZgY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sRrEWAsrvhoezBb9oDeQvk4j.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gp85EZdRCTa3TiWaO-Dg-aVAuwA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MiVfhJfzLxca10CBjKv2vpgD.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/edHwH1m8RG3aOoGz0sBQhnIO4sY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w5IGXQSAnVEspIX5HRDBrkif.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5SLe6oa7WAXs7absHobyT12KxlA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pKR0zWD2Q3Jv3aNjfwzZpAHU.jpg?f=fotoalbum_tile

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
@Detmer niet opeens een flinke temperatuurs wijziging aan de andere kant? En hier zie ik een radiator hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Nu online

Detmer

Professioneel prutser

GeeMoney schreef op zondag 25 september 2022 @ 20:30:
@Detmer niet opeens een flinke temperatuurs wijziging aan de andere kant? En hier zie ik een radiator hangen?
De garage zit vol met kieren en gaten en is eigenlijk gewoon met de buitenlucht verbonden. Dus ja, van warme temperaturen naar koud de afgelopen dagen. Er hangt inderdaad een radiator onderaan, maar die is niet aan geweest in de afgelopen dagen.

[ Voor 5% gewijzigd door Detmer op 25-09-2022 20:34 ]

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
Zou zomaar kunnen dat er toch iets leunde op het muurtje. Nu het muurtje weg is toch iets is gaan werken wat de scheur in je muur heeft veroorzaakt.

Lijkt me niet dat een muur zonder verschil in kracht ineens gaat scheuren na jaren. Een krimp scheur lijkt me niet.

Hoe ziet de andere kant van je muur er uit??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Nu online

Detmer

Professioneel prutser

To_Tall schreef op zondag 25 september 2022 @ 20:43:
Zou zomaar kunnen dat er toch iets leunde op het muurtje. Nu het muurtje weg is toch iets is gaan werken wat de scheur in je muur heeft veroorzaakt.

Lijkt me niet dat een muur zonder verschil in kracht ineens gaat scheuren na jaren. Een krimp scheur lijkt me niet.

Hoe ziet de andere kant van je muur er uit??
De andere kant is een kale bakstenen muur bestaande uit 2 delen. We vermoeden dat er origineel een deur tussen de kamer en de garage heeft gezeten. Links is met rode bakstenen gemetseld en rechts met gele bakstenen. Ik kan morgen wel even foto's maken

Aan deze muur zit over de hele lengte een ijzeren balk die het garagedak draagt. De blokken zaten met de onderkant tegen de ijzeren balk. De balk zit om de zoveel centimeter - meter vast met bouten aan de complete buitenmuur en rust uiteindelijk op de buitenmuur waar je links tegenaan kijkt op de foto's.

Het idee werd al geopperd dat dit door de trillingen van vallende blokken veroorzaakt kan zijn? Alleen vind ik het raar dat het van vrijdag op zaterdag pas is ontstaan en niet eerder.

Van de vorige bewoners heb ik nog een originele foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dpoD9fT14jTyVRmGzn5Mw5K4174=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7gKuUAKUoS3TuiTCpL3SEYQZ.jpg?f=fotoalbum_large

En dit is hoe de douche eruit zag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VJeWDB09IrIIV6RvwDrI_BHzHfM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WW3jFIFc3rYDdWKj0fXZlICt.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door Detmer op 25-09-2022 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lET5bs9p7Z9c_iGwUF4Y5dfp7po=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0nhfIVi8xFGZguvCiwwc1rt4.jpg?f=fotoalbum_large
Bij ons huis zijn alle v naden van de stucplaten dichtgezet door Stucadoors. Zowel met gips als gipsband. Maar na een maand komen deze haar scheuren erin precies op een aantal naden.
Is dat domme pech of is het niet goed gedaan?

Betreft jaren dertig huis, plafond is volledig nieuw uitgerageld.

Hierbij foto van een plafond wat we nog moeten schuren en verven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eKW2eZ0q710ozXWcRVO9goSEbcE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N5DfCmvaLBElLGgrW3rWFfRT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Laatst online: 20:46
Waypoint schreef op zondag 25 september 2022 @ 22:38:
[Afbeelding]
Bij ons huis zijn alle v naden van de stucplaten dichtgezet door Stucadoors. Zowel met gips als gipsband. Maar na een maand komen deze haar scheuren erin precies op een aantal naden.

[Afbeelding]
Sja, lastig.. kan altijd gebeuren. Zelfs met gaasband. Je plafond zal altijd werken(al heb ik dit met papierband nog niet meegemaakt, dat is net ff sterker). eea. is dacht ik ook afhankelijk van het vulmiddel dat gebruikt is. Zo is uniflott sterker dan een jointfiller.

Je zou de scheur met een stanleymes iets groter kunnen maken, schilderstape aan beide kanten strak langs de scheur, vervolgens acrylkit(of andere flexibele kit) er in duwen en dan de tape verwijderen. Dan zou je het niet/nauwelijks moeten zien en ook niet terugkomen.

Je banen zijn wel strak trouwens, dus lijkt mij niet gewone RK platen maar AK platen.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• To_Tall
Detmer schreef op zondag 25 september 2022 @ 20:51:
[...]

De andere kant is een kale bakstenen muur bestaande uit 2 delen. We vermoeden dat er origineel een deur tussen de kamer en de garage heeft gezeten. Links is met rode bakstenen gemetseld en rechts met gele bakstenen. Ik kan morgen wel even foto's maken

Aan deze muur zit over de hele lengte een ijzeren balk die het garagedak draagt. De blokken zaten met de onderkant tegen de ijzeren balk. De balk zit om de zoveel centimeter - meter vast met bouten aan de complete buitenmuur en rust uiteindelijk op de buitenmuur waar je links tegenaan kijkt op de foto's.

Het idee werd al geopperd dat dit door de trillingen van vallende blokken veroorzaakt kan zijn? Alleen vind ik het raar dat het van vrijdag op zaterdag pas is ontstaan en niet eerder.

Van de vorige bewoners heb ik nog een originele foto:
[Afbeelding]

En dit is hoe de douche eruit zag:
[Afbeelding]
Dat opgetrokken muurtje kan tegen het voorzet muurtje geleund hebben

Nubdat muurtje weg is moeten de krachten opnieuw verdeeld worden wat resulteerde in een scheur zo te zien op de naad tussen de bestaande en nieuwe muur.

Ik zou er even een maand niets aan doen. Dan pas repareren. Als je nu direct er wat aan gaat doen heb je kans dat je binnenkort opnieuw mag gaan repareren.

Repareren kan je het beste wat stuck werk weghalen. Gaasband plaaten opnieuw afsucken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HowsMyApple
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18:02
laquaezzi schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 19:26:
Met de energiecrisis toch is goed aan het kijken naar wat 'isolatie maatregelen'. Nieuwe kozijnen zijn op dit moment geen optie (VVE), echter zie ik wel dat de huidige aluminium tochtprofielen hun beste tijd wel hebben gehad. Ze sluiten eigenlijk al jaren niet meer goed aan en laten tocht door. Hieronder wat foto's om de huidige staat aan te geven:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dit gaat om een raamkozijn, waar er zo'n 6 van zijn. Daarnaast ook nog 4 deuren die profielen in een misschien nog slechtere staat hebben. Bij het zoeken naar vervanging kwam ik uit op standaard aluminium tochtprofielen. Ondanks dat ik wel handig ben is het best wat werk om alles opnieuw te installeren. Na wat speur werk kwam ik ook de Solidseal renovatie profielen tegen. Er wordt aangegeven dat deze als vervanging van bestaande a4 aluminium tochtprofielen kunnen dienen. Heeft iemand hier toevallig ervaring mee en zou dit in mijn situatie een waardige vervanging kunnen zijn?
Ondanks dat er hier nog geen reacties op je vraag zijn geweest wil ik toch even bij je checken of je inmiddels zelf wat wijzer bent geworden mbt dit vraagstuk? Zit hier namelijk met hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Laatst online: 19-09 22:33
JBS schreef op zondag 25 september 2022 @ 16:14:
[...]

@thijsco19
Ja! Goed schuurpapier gaat veel langer mee, bij slecht schuurpapier lopen de korrels er snel af, of snel vol, of scheurt snel door. Een keer een Euroshopper (of hoe dat merk heet?) van de bouwmarkt gehaald, en daar was niets mee te doen.

Anderzijds heb ik bij de Action wel een keer prima schuurpapier gehaald. Het schuurpapier moet degelijk aanvoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Komt me bekend voor. We hebben twee soorten plafonds:
1) Zelf doen: AK gipskartonplaten waarvan we de naden hebben dichtgesmeerd. Gaasband gebruikt. Eerst veel met Renoband gedaan (zou flexibel moeten zijn), later ook een aantal met gips en stucpasta. Elke*f*cking*naad is na een jaar doorgekomen of zichtbaar. :'( Bij verticale wanden hebben we dit probleem niet.

2) Gipskartonplaten (door aannemer) waar volledig overheen gestuct (door stucadoor). Dit zit tot nog toe behoorlijk strak, al hebben we 1 lange scheur op de plek waar ooit de en-suite-deuren gezeten moeten hebben. Dit zat er al snel in, en is een aantal keer nagesmeerd. Deze lijkt ook te "ademen" met de seizoenen. Soms is ie bijna weg, andere keren (zoals nu) kan ik m'n dikke nagel erin steken. Na een jaar is er elders een scheur te zien gekomen.

Dus ja, wat jij ziet komt me erg bekend voor. Naden dichtsmeren is minder degelijk dan heel het plafond stucen. Anderzijds leeft een huis, zeker met houten balken, dus scheuren lijjken erbij te horen helaas...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LED-Maniak
Zwartoog schreef op maandag 26 september 2022 @ 09:59:
[...]

Komt me bekend voor. We hebben twee soorten plafonds:
1) Zelf doen: AK gipskartonplaten waarvan we de naden hebben dichtgesmeerd. Gaasband gebruikt. Eerst veel met Renoband gedaan (zou flexibel moeten zijn), later ook een aantal met gips en stucpasta. Elke*f*cking*naad is na een jaar doorgekomen of zichtbaar. :'( Bij verticale wanden hebben we dit probleem niet.
Daarom gebruik ik (het in nederland niet zo populaire) papierband. Wel wat lastiger aanbrengen, maar na een jaar aan het plafond vertonen zelfs RK platen nog geen zichtbare scheurtjes.

Ik heb zelfs een overgang van gips naar hout naar gips met papierband(vastgelijmd aan het hout met secondelijm..) bij een deurkozijn gemaakt.. Geen scheur te bekennen(misschien even afkloppen :P ). Gaas had dat allang opgegeven.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

[...]

Hier hebben ze een deur met ventilatie geplaatst op het moment dat de nuts er ik kwamen. Daarna de deur vervangen voor een rooster loos exemplaar.

De folie die over je deur zit is alles behalve vlak vertragend of iets, dat is gewoon een afwerk laag.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
LED-Maniak schreef op maandag 26 september 2022 @ 10:08:
[...]

Daarom gebruik ik (het in nederland niet zo populaire) papierband. Wel wat lastiger aanbrengen, maar na een jaar aan het plafond vertonen zelfs RK platen nog geen zichtbare scheurtjes.

Ik heb zelfs een overgang van gips naar hout naar gips met papierband(vastgelijmd aan het hout met secondelijm..) bij een deurkozijn gemaakt.. Geen scheur te bekennen(misschien even afkloppen :P ). Gaas had dat allang opgegeven.
Maar heb je ook houten vloerbalken, of een verlaagd plafond aan een betonvloer?

Papierband kende ik nog niet. Nou is net alles klaar, en ik laat de scheuren lekker voor wat ze zijn :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-09 16:33
[...]

Rooster in een meterkast-deur is echt niet verplicht. Voldoende ventilatie wel, maar dat mag ook anders.
Hier nieuwbouw uit 2018, met gas, maar zonder rooster. Wel meer dan 5cm opening aan de onderkant en de bovenkant van de meterkast-deur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17:00
Dit weekend plinten geplaatst die al in kleur gespoten zijn. Redelijk gelukt, her en der komt nog wat high tack lijm door de kiertjes. Iemand een tip hoe ik dit nog wat strakker krijg? Daarnaast vraag ik mij af hoe ik potloodstrepen kan verwijderen met behoud van de verflaag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qbwIiDsSHME_QTpUT88aY01ry5E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jfMAs5SyiJflgFb8Pa2cMqND.jpg?f=user_large

Acties:
  • +51 Henk 'm!

• Thamell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-09 09:58
Na een gesprek met mijn buren, gaven ze aan onze warmtepomp soms te horen. Ik heb dit als kans gezien om dit goed aan te pakken en een schutting tussen de buren en de WP te plaatsen. Toch gaven ze aan dat dit het geluid niet verminderde. Dus ik naar de tekentafel.
In mijn zoektocht naar een sier- en geluidsdempende kast voor mijn warmtepomp, kwam ik niet verder dan hele dure geluidsdempende oplossingen die 2000 euro of meer kosten. Of sierkasten die geen geluid verminderen.(absorberen, dempen, noem het maar.)

Ik heb dus zelf een kant-en-klare sieromkasting van het met Evolar (niet geluidsdempend o.i.d.) gekocht en hier na uitzoeken, panelen van soniflex er in gezet. Beschikbaar in verschillende merken, ongeveer hetzelfde weersbestendige materiaal. Soni Resit, Merfopol e.d.
https://www.soniflex.com/...-omstandigheden/H80260038
https://www.akoestiekwinkel.nl/merfopol-absorptie-platen

Resultaat: ik heb een warmtepomp die nog steeds goed werkt, netjes is weggewerkt, en het geluid is merkbaar minder, met name het pompgeluid. Hoewel ik dit niet precies gemeten heb.

Kosten:
  • Omkasting 300 euro
  • Soni Resist platen 100 euro
  • Tijd: 4 uur
Wellicht scheelt het een zoektocht naar een passende oplossing voor sommige Tweakers.

Ter inspiratie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CnC2j8xQdwXnPaRn0LD88Q1qBOI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K7oKR0queu3eCDhA2ZRVvCkB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ltjod9QFpm671bwvh0ptG2x9sJo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PBZ7xOE6EoTsydKLdMtp5L7J.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hGxgDdBXB9dLFs5xPLy7s3Hp9O0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zuPzj8jLoKk34T3ji1odZ7qT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B_jeQLOiy8GsvloNjGyHD1rKxQ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/11nD6lDgFIO88BVWCAaFKJ8L.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BlAN95qC3JQWsV9ORlZArE1-K48=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Azazva02XtBFsbzD2Gr1Vm9T.jpg?f=fotoalbum_large

Speelt graag

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:41
rockerpoet schreef op maandag 26 september 2022 @ 10:25:
Dit weekend plinten geplaatst die al in kleur gespoten zijn. Redelijk gelukt, her en der komt nog wat high tack lijm door de kiertjes. Iemand een tip hoe ik dit nog wat strakker krijg? Daarnaast vraag ik mij af hoe ik potloodstrepen kan verwijderen met behoud van de verflaag.

[Afbeelding]
een gum.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:31
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb altijd het idee dat b.v. MP75, het spul wat het meest wordt toegepast, sneller dit soort naadscheuren laat gebeuren dan b.v. knauf uniflott, wat er speciaal voor ontwikkeld is.
En dan krijg je vaak te horen: Tsja dat kan gebeuren. Maar naar mijn idee hoeft dat met het juiste middel niet zo te zijn.

Ik heb zelfs op RK platen met houten onderwerk, zonder papier of gaas gewerkt met Uniflott en na 2 jaar nog steeds geen naadscheuren.

[ Voor 9% gewijzigd door barry86 op 26-09-2022 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-09 07:59

Griffin

Is mythical

Ik heb een vraag over het schilderen van binnendeuren (opdek deuren van kunstof uit de jaren 80). Ongeveer 8 tot 9 jaar geleden heb ik alle binnendeuren geschilderd met terpetine basis verf. Nu begint alleen de verf door de huidvetten wat lost te laten (zie foto).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mT8RP_bIqH2l58O0yxPuCzJgF6k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vK7mGYgrk9y15e23LhkDHSBc.jpg?f=fotoalbum_large

Nu heb ik bij een spuiter gevraagd wat het kost maar dat is nog redelijk prijzig (ong 200-250 Excl btw afhankelijk van de hoeveelheid deuren die je doet).
Dus ik dacht dat kan ik ook wel zelf alleen zit ik even met het proces en of ik dat goed in mijn hoofd heb.
* Goed ontvetten (met bijv. St Marc)
* Schuren
* Kunstof primer
* licht opschuren
* aflakken (water gedragen lak dit keer)
* licht opschuren
* aflakken (water gedragen lak dit keer)

Alleen waar ik dus mee zit is de eerste keer schuren... je ziet nu echt de randen waar het verf los laat maar hoe 'diep' kan ik gaan schuren ivm de kunstof laag van de deur? En wat is dan slim qua machine en aantal korrels? (machines hebben we, van Excentrische- tot vlak- tot delta -schuurmachine)

Wellicht hebben jullie tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:10
Vloris schreef op maandag 26 september 2022 @ 10:23:
Rooster in een meterkast-deur is echt niet verplicht. Voldoende ventilatie wel, maar dat mag ook anders.
Hier nieuwbouw uit 2018, met gas, maar zonder rooster. Wel meer dan 5cm opening aan de onderkant en de bovenkant van de meterkast-deur.
Dat lijkt me duidelijk. De casus die besproken werd ging echter om het vervallen van roosters vanuit esthetische overweging, ik denk niet dat een spleet van 5cm (ik heb dat ook) mooier is.

Dan wordt natuurlijk de vraag wat "voldoende" ventilatie is. Ik denk dat het ook allemaal wel los zal lopen maar desalniettemin durf ik er vanuit te gaan dat de oplossing van @GeeMoney niet voldoet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DRHkkWsCDzHWxgzc0MmlsMg9WHc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mlwKh4vepKgkLTT7AH6dgsMj.jpg?f=user_large

Persoonlijk zou ik zo'n soort rooster totaal niet storend vinden, mooi in kleur bij het kozijn ernaast:
Afbeeldingslocatie: https://www.ventilatieland.nl/resize/VR459M-650x650-44451263208503.jpg/500/500/True/deurrooster-450x92-mm-zwart-vr459m.jpg

Edit:
Volgens NEN 2768-norm:
Ventilatie van de meterruimte is belangrijk om opwarming van het drinkwater te voorkomen..
Daarom monteert u in de meterruimte zowel aan de bovenzijde (op 200 mm van de bovenkant) als
aan de onderzijde (op 200 mm van de onderkant) een niet afsluitbaar rooster met een vrije doorlaat
van tenminste 200 cm2
Zo ver ik zie geldt dit ook gewoon voor gasloos.

[ Voor 26% gewijzigd door assje op 26-09-2022 17:07 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Zwartoog schreef op maandag 26 september 2022 @ 10:12:
[...]

Maar heb je ook houten vloerbalken, of een verlaagd plafond aan een betonvloer?

Papierband kende ik nog niet. Nou is net alles klaar, en ik laat de scheuren lekker voor wat ze zijn :P
Alleen de muren zijn van baksteen bij mij. De rest is hout. Zowel rachelwerk dat op gordingen van het dak zit, maar ook een verlaagd plafond dat vast zit aan houten balken van de verdiepingsvloer. Ik verwacht dat dit redelijk wat bewegen kan.
barry86 schreef op maandag 26 september 2022 @ 15:50:
[...]

Ik heb zelfs op RK platen met houten onderwerk, zonder papier of gaas gewerkt met Uniflott en na 2 jaar nog steeds geen naadscheuren.
Dit is bij mij met uniflott en zonder papierband(staat immers op de verpakking van uniflott dat het zonder kan) dan wel weer gaan scheuren. :P

[ Voor 32% gewijzigd door LED-Maniak op 26-09-2022 17:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Laatst online: 20:51

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4KGyA3lsqUO9dHshRxWIGQnwKKY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KPQEqYmiEBeykwY71dFTRmnF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4J0K541ODFj5Up7kO4p5B4wNVVI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i0aVBuguBpO1ilFGokliKwTW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DLrmB8mvuoVMiaFDRAVjMmNQBXs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5NZehxKA9T9yvLF2HvYrnLri.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5HOb7R70vgfrVoCHkA3NFLc_BJ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/juNhzc4LMZfgoehTJUt6mp13.jpg?f=fotoalbum_large

Begonnen met de 'restauratie' van mijn gatensteekmachine uit 1915 :). Echt restaureren hoeft niet eens echt, het is vooral schoonmaken, ontroesten, verven en met een gezonde dosis vet weer in elkaar steken. Prachtige machine, geweldig in zijn simpliciteit. Er komt een mooie houten basis onder en wellicht wat katoen over het handvat, maar verder gewoon een mooi kleurtje en 'dawast'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Zo volgend projectje is de voortuin!
Daar moet een plantenbak komen met organische vormen (nee niet mijn idee :p ). Aangezien het best bij een drukke weg is lijkt het opmetselen hiervan een minder goed idee.
Plan 2 is om een bekisting te maken en dit vol te storten met beton en ijzeren vlechtwerk. Maar hoe maak ik een beton bekisting met ronde vormen? Het geheel wordt ongeveer 4 bij 2 meter, met een druk of 4 ronde vormen erin. Iemand enig idee of is dit gedoemd om te mislukken? :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:05
Atlas schreef op maandag 26 september 2022 @ 19:52:
Daar moet een plantenbak komen met organische vormen (nee niet mijn idee :p ). Aangezien het best bij een drukke weg is lijkt het opmetselen hiervan een minder goed idee.
Plan 2 is om een bekisting te maken en dit vol te storten met beton en ijzeren vlechtwerk. Maar hoe maak ik een beton bekisting met ronde vormen? Het geheel wordt ongeveer 4 bij 2 meter, met een druk of 4 ronde vormen erin. Iemand enig idee of is dit gedoemd om te mislukken? :)
Ja hebt toch van die kunstof borders op rol. Daar een flink brede variant van vinden en voldoende houtjes voor de stevigheid de grond in slaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17:36

[Afbeelding]
De grijze sponsjes bij de action doen wonderen hiervoor.

Poetst hier alles van de plinten, van potlood tot de grijze krassen/strepen van de metalen houder van de afkortzaag.

Tevens, heb ik deze plinten allemaal afgekit in de hoeken (zowel binnen als buitenhoeken) en vervolgens met een kwastje met dezelfde kleur verf erlangs om het af te werken.

[ Voor 3% gewijzigd door S-te-fan op 26-09-2022 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:31
Atlas schreef op maandag 26 september 2022 @ 19:52:
kunstof borders, of buigbare multiplex (3mm maar er zijn er ook speciale die gemaakt zijn voor extra buiging). en dan goed vastzetten buitenaf.

Vraagje, waarom niet gewoon opmetselen? Of is het extra beveiliging omdat je verwacht af en toe extra auto ornamenten in je tuin te vinden ('snachts)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-09 12:41
Ik heb wat wanden waar behang op heeft gezeten. Nu wil ik die repareren/bijwerken omdat ze niet overal glad zijn. Nu dacht ik dit te doen met betokontakt en fix en finish. Echter is dat eerste spul hell on earth, er beland meer naast dan op de muur. Is er iets wat er direct op te smeren is, zonder voorstrijk? Stucpasta?

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MG88
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-09 15:28
HTT-Thalan schreef op maandag 26 september 2022 @ 18:39:

Begonnen met de 'restauratie' van mijn gatensteekmachine uit 1915 :). Echt restaureren hoeft niet eens echt, het is vooral schoonmaken, ontroesten, verven en met een gezonde dosis vet weer in elkaar steken. Prachtige machine, geweldig in zijn simpliciteit. Er komt een mooie houten basis onder en wellicht wat katoen over het handvat, maar verder gewoon een mooi kleurtje en 'dawast'.
Gaaf! 8)

Ben benieuwd naar het eindresultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
NoepZor schreef op maandag 26 september 2022 @ 21:14:
Ik heb wat wanden waar behang op heeft gezeten. Nu wil ik die repareren/bijwerken omdat ze niet overal glad zijn. Nu dacht ik dit te doen met betokontakt en fix en finish. Echter is dat eerste spul hell on earth, er beland meer naast dan op de muur. Is er iets wat er direct op te smeren is, zonder voorstrijk? Stucpasta?
Fix en finish gewoon toch? Dat is ook geschikt voor "sterk zuigende ondergronden zonder voorstrijken". Je kan het zelfs direct op cellenbeton smeren(wel even licht vochtig maken) zonder voorstrijk.
twain4me schreef op maandag 26 september 2022 @ 21:59:
[...]

betoncontact doe je juist op weinig zuigende vaak gladde ondergronden ((prefab)beton, tegels etc) om deze ruw te maken.
Oeps inderdaad.

[ Voor 26% gewijzigd door LED-Maniak op 26-09-2022 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
LED-Maniak schreef op maandag 26 september 2022 @ 21:26:
[...]

Fix en finish gewoon toch? Dat is ook geschikt voor "sterk zuigende ondergronden zonder voorstrijken". Je kan het zelfs direct op cellenbeton smeren(wel even licht vochtig maken) zonder voorstrijk.
betoncontact doe je juist op weinig zuigende vaak gladde ondergronden ((prefab)beton, tegels etc) om deze ruw te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jfwiet
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:44
Even voor de houtbewerkers hier.

Wij hebben overal in huis opdekdeuren van de Hornbach, prima deurtjes en overal passend. Behalve voor de meterkast. Dat is origineel (bouwjaar 1970) een stuk minder breed. Dus daar ga ik een multiplex deurplaat voor kopen.

Het op maat zagen en de randen bewerken zodat het een opdek deur word gaat lukken. Maar kan ik de looks van de uitsparingen/vlakken met een frees uit de deurplaat halen? Of gaat dat splinteren als een gek en word nooit mooi?

Deur zoals we ze overal hebben:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mn_cdfWvazAg2EoOwjeycY6rY-Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ztOdAWyVf1II8xrgHhRgVVu7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:46

dragonhaertt

@_'.'

Jfwiet schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 10:03:

Wij hebben overal in huis opdekdeuren van de Hornbach, prima deurtjes en overal passend. Behalve voor de meterkast. Dat is origineel (bouwjaar 1970) een stuk minder breed. Dus daar ga ik een multiplex deurplaat voor kopen.

Het op maat zagen en de randen bewerken zodat het een opdek deur word gaat lukken. Maar kan ik de looks van de uitsparingen/vlakken met een frees uit de deurplaat halen? Of gaat dat splinteren als een gek en word nooit mooi?

[Afbeelding]
Het zou een heel stuk makkelijker zijn om een dunnere plaat te pakken, en daar latjes/strips op te lijmen dan om alles uit te frezen.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Eric H
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19-09 18:19
Sterker, deze sierlatjes zijn ook gewoon compleet te koop.
Hiermee heb ik in een vorig huis diverse gladde opdekdeuren voorzien van lijsten.

Eric, Signing off !!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

[Afbeelding]
Zat laatst wat houtbewerking filmpjes te kijken voor kastjes, maar daar kwam dit soort deurtjes ook voorbij (shaker style door in het engels). Een dunnere plaat een beetje als een raamkozijn omkasten lijkt de aanbevolen methode te zijn. Een plaat multiplex van dat formaat bewerken geeft waarschijnlijk ook goede kans op dat het krom gaat trekken. MDF is makkelijker te bewerken, maar wordt zware deur.

Peter Millard had een paar filmpjes aan gewijdt, ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jfwiet
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:44
dragonhaertt schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 10:06:
[...]

Het zou een heel stuk makkelijker zijn om een dunnere plaat te pakken, en daar latjes/strips op te lijmen dan om alles uit te frezen.
Eric H schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 10:22:
Sterker, deze sierlatjes zijn ook gewoon compleet te koop.
Hiermee heb ik in een vorig huis diverse gladde opdekdeuren voorzien van lijsten.
Met extra latten op een bestaande deur word het geheel wel heel dik en de extra info is dat er een deur naast hangt en vrouwlief het toch leuk zou vinden dat het er het zelfde uit ziet.

Maar een dunnere plaat en dan opdikken met latten is zeker een optie. Had ik nog niet aan gedacht (ervaring in metaal bewerken, dus altijd eraf en niet erbij 8)7). Dus bedankt voor de tip!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-09 23:26

Tjark

DON'T PANIC

[Afbeelding]
Luie optie: deur op maat laten maken. Ook geen gedoe met slotgat maken etc.
Maar is de minderleukeklusoptie en duur +-400e ;)

*insert signature here

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laquaezzi
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14-09 21:52
HowsMyApple schreef op maandag 26 september 2022 @ 09:09:
[...]

Ondanks dat er hier nog geen reacties op je vraag zijn geweest wil ik toch even bij je checken of je inmiddels zelf wat wijzer bent geworden mbt dit vraagstuk? Zit hier namelijk met hetzelfde.
Er waren een aantal reacties op mijn vraag gekomen. Ik heb de Solidseal eerder deze week besteld, nog niet toegekomen aan de installatie. Op andere fora waren de reacties positief over deze toepassing. Voor wat betreft het bevestigen ben ik nog aan het kijken naar een goede (hand)tacker. Wellicht in combinatie met dubbelzijdig tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-09 23:26

Tjark

DON'T PANIC

@laquaezzi ik ben benieuwd, hou ons op de hoogte (en evt pics)

*insert signature here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:45

Jrz

––––––––––––

Nr7?

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijskoman
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 21-09-2023
Iemand tips t.a.v. trekken van elektradraden vanuit centraaldoos naar wcd? Het gaat om flexbuis, in de overgang plafond/muur zit blijkbaar nogal een scherpe bocht waardoor het niet lukt de hoek te maken. Ik kreeg in eerste instantie de trekveer er al niet doorheen, gebruik nu een aardedraad als trekdraad. Vanaf de andere kant al geprobeerd, geen succes.

Na de hele dag ermee bezig te zijn geweest heb ik zelf als oplossing, 2 extra handen en eventueel de muur openmaken. Andere tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17:36
Thijskoman schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 17:07:
Iemand tips t.a.v. trekken van elektradraden vanuit centraaldoos naar wcd? Het gaat om flexbuis, in de overgang plafond/muur zit blijkbaar nogal een scherpe bocht waardoor het niet lukt de hoek te maken. Ik kreeg in eerste instantie de trekveer er al niet doorheen, gebruik nu een aardedraad als trekdraad. Vanaf de andere kant al geprobeerd, geen succes.

Na de hele dag ermee bezig te zijn geweest heb ik zelf als oplossing, 2 extra handen en eventueel de muur openmaken. Andere tips?
Sowieso die 2 extra handen om zowel te duwen/begeleiden als te trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeweetje
Belangrijk ook om de draden goed bij elkaar te binden zodat het vloeiend dikker wordt over een klemst van ca 20 cm en geen prop ineens die om de bocht moet.
Als dit niet helpt alles goed insmeren met olie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:18
Jeweetje schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 17:32:
Belangrijk ook om de draden goed bij elkaar te binden zodat het vloeiend dikker wordt over een klemst van ca 20 cm en geen prop ineens die om de bocht moet.
Als dit niet helpt alles goed insmeren met olie.
Nee niet zomaar olie of zeep pakken dat kan de isolatie aantasten.
https://www.sandervunderi...ddel-spuitbus-400-ml.html

@Thijskoman Met meer handen dus iemand duwen en de ander trekken zou het moeten lukken.
Ader de knik maar opzoeken.

[ Voor 11% gewijzigd door habbekrats op 27-09-2022 17:55 ]

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

habbekrats schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 17:49:
[...]

Nee niet zomaar olie of zeep pakken dat kan de isolatie aantasten.
https://www.sandervunderi...ddel-spuitbus-400-ml.html

@Thijskoman Met meer handen dus iemand duwen en de ander trekken zou het moeten lukken.
Ader de knik maar opzoeken.
goed punt. Geen random troep gebruiken maar kabelglijmiddel. Als je echt niet anders kan zuurvrije vaseline maar liever niet.
Dit is overigens ook de reden waarom flexpijp gelijk staat aan (toekomstig) masochisme.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jannibal23
  • Laatst online: 11:41
Of voortaan flexbuis met 5 aderig draad erin kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijskoman
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 21-09-2023
Jannibal23 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 20:18:
Of voortaan flexbuis met 5 aderig draad erin kopen.
Helaas is het een bestaande situatie anders had ik zeker geen flex gebruikt. Makkelijk bij de aanleg maar als er nog eens nieuwe draden doorheen moeten is het een stuk minder handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Ik heb nu weer wat vreemds 8)7 .

Sinds vandaag knalt/klappert de koud-en warmwaterleiding bij openen van de kraan.
Ik heb een aantal maanden terug alle leidingen in de muur verwerkt en vastgemaakt en het werkte zonder enig geluid.

Nu staat de CV-ketel twee weken aan en plots hoor ik geklapper 8)7 .

Waar het precies vandaan komt, ik heb geen idee. Zou het uit de CV ketel kunnen komen?

Je hoort het overigens alléén bij het openen van de kraan. Niet bij sluiten.

[ Voor 9% gewijzigd door LED-Maniak op 28-09-2022 00:08 ]

• habbekrats
LED-Maniak schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 23:53:

Sinds vandaag knalt/klappert de koud-en warmwaterleiding bij openen van de kraan.
Ik heb een aantal maanden terug alle leidingen in de muur verwerkt en vastgemaakt en het werkte zonder enig geluid.

Waar het precies vandaan komt, ik heb geen idee. Zou het uit de CV ketel kunnen komen?

ook als je de kraan langzaam dichtdraait ? Indien dan niet heb je last van waterslag. Apart dat dit nu pas aan het licht komt. Als fix kun je ergens een waterslagdemper monteren.

• Zwartoog

Alleen bij warm water, of warm- en koud? Is het niet een agressieve driewegklep die schakelt?

• LED-Maniak
habbekrats schreef op woensdag 28 september 2022 @ 06:27:
[...]

ook als je de kraan langzaam dichtdraait ? Indien dan niet heb je last van waterslag. Apart dat dit nu pas aan het licht komt. Als fix kun je ergens een waterslagdemper monteren.
Als ik snel open draai hoor ik een bonk. Als ik langzaam of snel dicht draai dan hoor ik niets.
Zwartoog schreef op woensdag 28 september 2022 @ 07:53:
[...]

Alleen bij warm water, of warm- en koud? Is het niet een agressieve driewegklep die schakelt?
Bij zowel warm als koud. De ketel heeft geen driewegklep.

[ Voor 25% gewijzigd door LED-Maniak op 28-09-2022 08:53 ]

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren

[Afbeelding]
Werkt een gum niet?

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• M0i
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 18-09 20:21

M0i

[Afbeelding]
Hier heb ik bij een deur een stuk in het midden er tussen uit gehaald en de deur weer verlijmd. In mijn geval was dit de snelste en goedkoopste oplossing. Wellicht ook een overweging waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bakema
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 04-06 07:42
Even een vraagje, ik heb best wel wat afgeklust hier in huis maar eigenlijk nooit zelf wat met glas gedaan. Ik heb nog 2 kleine enkelglas uitzetraampjes, beneden in de wc en boven in de badkamer. Naast dat ze spuuglelijk zijn heeft het ook een isolatiewaarde van 0 lijkt me, ik zit er aan te denken om deze te vervangen voor vaste HR++ ruiten met een ventilatierooster.

Nu is mijn vraag, kan dit? En zoja, wat is de juiste methode :o

Compriband tegen het hout, en de ruit ( paar mm van kozijnmaat aftrekken?)op glasblokjes en glaslatten er tegenaan? En hoe zit dat met een ventilatierooster?

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/52P1tDw/EF07-E287-9235-45-BF-8-D5-B-2647265-A84-B3.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/sj5CTKr/41073198-3618-46-AF-86-F2-A91-E7-C363-B10.jpg

• rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17:00
Niet echt.

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Bakema schreef op woensdag 28 september 2022 @ 18:59:
Even een vraagje, ik heb best wel wat afgeklust hier in huis maar eigenlijk nooit zelf wat met glas gedaan. Ik heb nog 2 kleine enkelglas uitzetraampjes, beneden in de wc en boven in de badkamer. Naast dat ze spuuglelijk zijn heeft het ook een isolatiewaarde van 0 lijkt me, ik zit er aan te denken om deze te vervangen voor vaste HR++ ruiten met een ventilatierooster.

Nu is mijn vraag, kan dit? En zoja, wat is de juiste methode :o

Compriband tegen het hout, en de ruit ( paar mm van kozijnmaat aftrekken?)op glasblokjes en glaslatten er tegenaan? En hoe zit dat met een ventilatierooster?

[Afbeelding]
[Afbeelding]
er bestaan ook gehard glazen raampjes van dubbelglas met scharniertjes en uitzetijzertje. :9 ik denk dat ik de sponning zou uitfrezen zodat glaslatten gewoon gaan passen. normaal trek je 8mm van de sponningsmaat af en dan heb je de glasmaat. als je bij zoon glasboer online beteld krijg je exact te zien hoe je moet meten en als je dan een rooster aanklikt trekken hun weer wat van dat glas af zodat het samen de maat is die je op hebt gegeven.

glasband is standaard 3 mm maar met 2 kom je meestal ook weg, maar dat is niet overal tekoop.

https://www.ijsselglas.nl...amen-valramen-draairamen/

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 28-09-2022 19:51 ]

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Even een checkvraag om huilen achteraf te voorkomen:
Hoeveel oneffenheden gaat muurverf laten zien? En dan heb ik het over een laagje witte voorstrijk en twee lagen gewone muurverf, geen structuur of zo.
Echte gaten of randjes moet je wegwerken uiteraard maar ik schuur het nu glad met schuurgaas (120) en schuurpapier (150). Het gaas laat wel sporen na en de muur voelt dan ruw, met het papier wordt het voor het gevoel glad maar als je dan een bouwlamp op twintig centimeter houdt dan zie je wel wat schuursporen.
Bij lakken wil je vaak wel wat opschuren met een nog veel fijnere korrel maar als er nog drie lagen muurverf overheen gaan dan lijkt mij dat je daar niets meer van gaat zien toch? Even buiten dat je dan überhaupt flink op de muur moet gaan bijlichten.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Togi
  • Laatst online: 19-09 12:19

Kijk even of je je cv installatie de juiste druk heeft en misschien moet je hem evt ontluchten .
Die heeft natuurlijk een half jaar stil gestaan en kan zijn dat daar iets in zit.
Ik zelf heb vaker rare dingen gehad met mijn water toevoer die ontstonden door een lage cv druk.

• LED-Maniak
Togi schreef op woensdag 28 september 2022 @ 22:28:
[...]

Kijk even of je je cv installatie de juiste druk heeft en misschien moet je hem evt ontluchten .
Die heeft natuurlijk een half jaar stil gestaan en kan zijn dat daar iets in zit.
Ik zelf heb vaker rare dingen gehad met mijn water toevoer die ontstonden door een lage cv druk.
Druk is 1.9 bar op 6 meter hoogte. Lijkt mij prima.
Ik snap er werkelijk niets van. Zeker omdat het alleen ontstaat bij het openen van de kraan. Wellicht nog eens ontluchten inderdaad..

En anders maar een waterslagdemper en hopen dat dit het is denk ik.

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:41

bonzz.netninja

Niente baffi

In mijn tuinkantoor heb ik erg last van koude voeten. De temp. In de ruimte is een prettige 19 graden met beperkt verbruik (400wh) maar er is veel kou vanuit de vloer.

Ik heb de ruimte vorig jaar goed geïsoleerd met flink geïsoleerde PIR muren en plafond, maar de vloer niet. De vloer bestaat nu uit zand>tegels>laagje beton>houten vloer (22mm).

Helemaal afgraven is geen optie. Ik twijfel nu over een aantal opties

1. Dunne laag (4mm) pir en daarop vloerbedekking. Ga je dat merken? Heel veel meer kan niet vanwege de hoogte.

jullie nog goede ideeen?

[ Voor 9% gewijzigd door bonzz.netninja op 29-09-2022 10:44 ]

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:44

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

bonzz.netninja schreef op donderdag 29 september 2022 @ 10:42:
In mijn tuinkantoor heb ik erg last van koude voeten. De temp. In de ruimte is een prettige 19 graden met beperkt verbruik (400wh) maar er is veel kou vanuit de vloer.

Ik heb de ruimte vorig jaar goed geïsoleerd met flink geïsoleerde PIR muren en plafond, maar de vloer niet. De vloer bestaat nu uit zand>tegels>laagje beton>houten vloer (22mm).

Helemaal afgraven is geen optie. Ik twijfel nu over een aantal opties

1. Dunne laag (4mm) pir en daarop vloerbedekking. Ga je dat merken? Heel veel meer kan niet vanwege de hoogte.

jullie nog goede ideeen?
als het echt de kou is die je in je voeten voelt trekken dan zou ik zeker eerst even proberen of met een stukje isolatie en een kleedje je al verschil voelt.

of bedoel je dat je boven de vloer over de hele oppervlakte kou voelt optrekken?

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-09 12:30

MrScratch

I am rubber, you are glue

Fraggert schreef op donderdag 29 september 2022 @ 10:49:
[...]

als het echt de kou is die je in je voeten voelt trekken dan zou ik zeker eerst even proberen of met een stukje isolatie en een kleedje je al verschil voelt.

of bedoel je dat je boven de vloer over de hele oppervlakte kou voelt optrekken?
Misschien onconventioneel, maar warme sloffen een idee? Ik krijg op mijn werkkamer ook vaak koude voeten als ik schoenen aan heb en dan doen mijn sloffen wonderen.

Look behind you! A three headed monkey!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

Fraggert schreef op donderdag 29 september 2022 @ 10:49:
[...]

Stukje kleed, warme sloffen, elektrisch bejaardenmatje. Alles heb ik al gehad maar dat is onvoldoende. Er trekt gewoon snoei veel kou omhoog.

Ik ben vooral benieuwd of een investering van 4mm pir op de vloer en vloerbedekking de ergste kou minder maakt

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Vergeet goede sokken niet. Vooral sokken die niet al te strak zitten.
Kou trekt natuurlijk niet omhoog, maar je warmte verdwijnt naar beneden. Een stuk isolatie zal dit altijd tegen werken. Als je wil uitproberen of dat voldoende is, waarom probeer je het dan niet een keer uit met een los stukje PIR plaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

dragonhaertt schreef op donderdag 29 september 2022 @ 11:03:
Vergeet goede sokken niet. Vooral sokken die niet al te strak zitten.
Kou trekt natuurlijk niet omhoog, maar je warmte verdwijnt naar beneden. Een stuk isolatie zal dit altijd tegen werken. Als je wil uitproberen of dat voldoende is, waarom probeer je het dan niet een keer uit met een los stukje PIR plaat?
Omdat ik dan in gedachten had dat de kou erlangs floept, maar dat slaat natuurlijk nergens op want kou gaat niet omhoog. Goed idee :)

Vorig jaar zat ik hier met dikke sokken, thermobroek en een infraroodmatje op de voeten en nog waren de voeten koud, terwijl de ruimte een prima 20 graden was :|

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

bonzz.netninja schreef op donderdag 29 september 2022 @ 11:07:
[...]

Omdat ik dan in gedachten had dat de kou erlangs floept, maar dat slaat natuurlijk nergens op want kou gaat niet omhoog. Goed idee :)

Vorig jaar zat ik hier met dikke sokken, thermobroek en een infraroodmatje op de voeten en nog waren de voeten koud, terwijl de ruimte een prima 20 graden was :|
Dat klinkt imho meer als een beweging/doorbloeding probleem dan een koude probleem.
Als je ruimte constant op 20 graden is kan de vloer niet extreem veel kouder zijn (heb je die wel eens gemeten?)
* dragonhaertt is prima comfortabel met dunne sokken in een 17 graden ruimte

Goede sokken en je voeten op een stuk piepschuim zou ruim voldoende moeten zijn, als je dan nog koud bent kan ik vooral aanraden elke 15/30 minuten even op te staan en te bewegen.

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:44

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

bonzz.netninja schreef op donderdag 29 september 2022 @ 10:56:
[...]

Stukje kleed, warme sloffen, elektrisch bejaardenmatje. Alles heb ik al gehad maar dat is onvoldoende. Er trekt gewoon snoei veel kou omhoog.

Ik ben vooral benieuwd of een investering van 4mm pir op de vloer en vloerbedekking de ergste kou minder maakt
precies wat @dragonhaertt uitlegt bedoel ik ook, maar mijn voeten maken geen onderscheid of warmte eruit trekt of koude omhoog :+

dan nog even de vraag of je ook niet iets van tocht bemerkt?

mijn vrouw bemerkt dit in onze woonkamer achter haar werkplek, dat leverde ook koude voeten op. Met anti-toch maatregelen nu zo goed als opgelost.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 18:39

Rzaan

Altijd zoekende

Elektrisch verwarmde sokken?

Afbeeldingslocatie: https://images.nexusapp.co/assets/58/5b/4b/390698486.jpg

Als de ruimte 20 is en jij hebt nog steeds koude voeten, dan zou ik het heel specifiek lokaal trachten op te lossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
  • Laatst online: 19-09 21:08
Rzaan schreef op donderdag 29 september 2022 @ 11:24:
Elektrisch verwarmde sokken?

[Afbeelding]

Als de ruimte 20 is en jij hebt nog steeds koude voeten, dan zou ik het heel specifiek lokaal trachten op te lossen.
Als de ruimte 20 graden is en je nog steeds koude voeten hebt zou ik vooral even langs een arts gaan om o.a. je doorbloeding te laten controleren.

PSN: Flix20-NL

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

Flix20 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 12:19:
[...]

Als de ruimte 20 graden is en je nog steeds koude voeten hebt zou ik vooral even langs een arts gaan om o.a. je doorbloeding te laten controleren.
Mjah dat is gewoon bull natuurlijk. Dit probleem heb ik alleen in de schuur waar ik gewoon geen isolatie in de vloer heb, dus last heb van de koude vloer. De rest van de ruimte heeft wel heel veel isolatie dus de warme lucht stijgt op, blijft daar lekker hangen maar is onvoldoende op de 5 cm boven de snoeikoude vloer ook warm te krijgen).
Daarnaast, vergelijk het met je stenen plavuizen vloer. Die is ook koud aan de voetjes ondanks dat het lekker warm in huis is.

[ Voor 9% gewijzigd door bonzz.netninja op 29-09-2022 12:27 ]

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

bonzz.netninja schreef op donderdag 29 september 2022 @ 12:26:
[...]

Mjah dat is gewoon bull natuurlijk. Dit probleem heb ik alleen in de schuur waar ik gewoon geen isolatie in de vloer heb, dus last heb van de koude vloer. De rest van de ruimte heeft wel heel veel isolatie dus de warme lucht stijgt op, blijft daar lekker hangen maar is onvoldoende op de 5 cm boven de snoeikoude vloer ook warm te krijgen).
Daarnaast, vergelijk het met je stenen plavuizen vloer. Die is ook koud aan de voetjes ondanks dat het lekker warm in huis is.
Bovendien, er zijn hele volksstammen die koude voeten hebben.
Is echt geen medische aandoening in 99.9 % van de gevallen.
Zelf ook last van als ik zit te werken.
Leg dan mijn voeten op een soort van salontafel en opgelost.
Maar dat is niet voor iedereen een ideale werkhouding. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:34
Rzaan schreef op donderdag 29 september 2022 @ 14:11:
[...]

Dat is dan toch precies wat @Flix20 bedoelt met je doorbloeding? :+

K to the KillaZ

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

KillaZ schreef op donderdag 29 september 2022 @ 14:13:
[...]
Dat is dan toch precies wat @Flix20 bedoelt met je doorbloeding? :+
Ja, maar daar hoef je de medische zorg toch niet mee te belasten?
Sommige mensen hebben koude handen.
Bestaat geen medische oplossing voor (bijna atijd)

• Flix20
  • Laatst online: 19-09 21:08
Rzaan schreef op donderdag 29 september 2022 @ 14:11:
[...]

Er zijn ook hele volksstammen die onder spaanplaten of in hutjes in de rimboe wonen..

Door je voeten uit een zittende houding te halen en deze te verhogen verander je letterlijk je circulatie.
Rzaan schreef op donderdag 29 september 2022 @ 14:16:
[...]

Ja, maar daar hoef je de medische zorg toch niet mee te belasten?
Sommige mensen hebben koude handen.
Bestaat geen medische oplossing voor (bijna atijd)
Ook dat heeft letterlijk met je doorbloeding te maken wat verschillende oorzaken kan hebben en zeker wel de moeite is om medisch te laten onderzoeken.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobNemoo
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 18-09 17:11
Ik heb speciaal hiervoor dikke merino wollen werksokken gekocht en een hoogpolige mat onder mijn werkplek gelegd. Sindsdien geen last meer van koude voeten, ondanks de ongeisoleerde tegelvloer eronder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jannibal23
  • Laatst online: 11:41
Wel af en toe je sokken wassen he?

Ok en nu weer door naar het klussen!

• miicker
  • Niet online
Ik wil binnenkort de zolder gaan opknappen. Er zijn een aantal dingen waar ik me aan stoor en die ik wellicht (afhankelijk van hoeveelheid tijd, maar met name de eventuele kosten) aanpassen.

Op dit moment lopen er op zolder over 1 lange muur (ongeveer 8 meter schat ik) verwarmingsbuizen. Deze lopen net iets boven de vloer langs 1 muur richting de verwarming die op zolder aanwezig is. Op dit moment zit er een behuizing omheen (gewoon 2 houten (of MDF) panelen in L vorm, dus die loopt vanaf de grond een cm of 10 omhoog en dan een cm of 5-10 richting de muur. Dit zorgt wel voor een onpraktisch gedeelte op zolder. Een bed aan die kant van de muur is bijvoorbeeld lastig, want die komt dan altijd 5-10 cm van de muur te staan.

Nu zit ik met het idee om de buizen in de muur of grond te (laten) frezen. Nu heb ik geen ervaring met cv leidingen e.d. maar ik neem aan dat we in ieder geval de verwarming en de buizen op zolder leeg moeten laten voordat we ermee aan de slag kunnen. We hebben stadsverwarming, dus geen cv ketel o.i.d., alleen een boiler. Is dit iets wat je zelf kunt doen? Ik kijk hier wel een beetje tegenop omdat ik bang ben voor lekkages e.d. Ik zit er daarom ook aan te denken om dit uit te besteden. Iemand enig idee waar ik een beetje aan moet denken v.w.b. de kosten?

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

• Eppo ©
  • Niet online
Even 3 klusvrage die niks met elkaar te maken hebben.

Ik heb mijn keuken verwijderd en teruggeplaatst, alleen nu ben ik een paar schroeven kwijt geraakt. Als ik mijn google skills mag geloven zijn het tellerkop schroeven, maar deze kon ik niet vinden bij de Hornbach/Gamma (tenminste niet in deze lengte). Heeft iemand een idee waar je ze kan halen?
Gaat om deze schroeven:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QurhfoGIjowwD38Zq36LAPU-pJ8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/sn7DGELJTalbPO5rcVw0YnHl.jpg?f=user_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-YijxZDi58Doii8YFaMyNYkDdUI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9k18o0QrjFFYDEPV59dh6C8l.jpg?f=user_large

Met het terugplaatsen van mijn keuken merkte ik dat mijn oude vloer veel schever lag dan de nieuwe. Hierdoor staat mijn zijplaat niet meer op de grond, maar zweeft hij 1,5 cm boven de grond. Nu wilde ik daar een aluminium randje omheen doen zodat het weer netjes is afgewerkt. Bestaan daar standaard randjes/u profielen voor? Of als ik het zelf moet gaan maken met een strip, zijn er tips over hoe je dit zo mooi en strak mogelijk vouwt? Of moet ik niet gaan vouwen, maar het slijpen en het tegen elkaar lijmen?

En mijn laatste vraag, voor mijn tuintafel wil ik een nieuw blad maken. Dit wil ik doen met vloertegels, maar die moeten ergens op worden gelijmd. Zelf dacht ik aan een houtenplaat, maar is dat ook de beste oplossing? En welk hout moet ik dan pakken en moet ik het eerst nog schilderen of kan ik er gelijk op lijmen? En welke lijm kan ik het beste gebruiken voor tegels op hout?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
@Eppo © https://www.schroevenxl.n...x-verzinkt-200-stuks.html maar alleen per doos 200 stuks. Als het niet in het zicht komt zou ik gewoon een spaanplaat schroef nemen met een sluitring erachter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc.r
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19-09 19:40
@Eppo © dat lijken me pockethole schroeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
habbekrats schreef op donderdag 29 september 2022 @ 21:58:
@Eppo © https://www.schroevenxl.n...x-verzinkt-200-stuks.html maar alleen per doos 200 stuks. Als het niet in het zicht komt zou ik gewoon een spaanplaat schroef nemen met een sluitring erachter.
marc.r schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 08:25:
@Eppo © dat lijken me pockethole schroeven.
Tellerkop schroeven, inderdaad, worden ook gebruikt bij pocket holes. Fijne draad, zo te zien, niet een groffe draad. Die had ik nog nodig in maatje 4x35, dus dat is een goede link @habbekrats, had ze nog niet zo gevonden.

Je kan ook cilinderkop of bolkop schroeven nemen, als het niet te zwaar belast wordt werkt dat ook prima. Eventueel met een sluitring er achter, maar het is ook weer niet zo dat een tellerkop nu zoveel breder is dan een cilinderkop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Eppo © schreef op donderdag 29 september 2022 @ 21:48:
Even 3 klusvrage die niks met elkaar te maken hebben.

Ik heb mijn keuken verwijderd en teruggeplaatst, alleen nu ben ik een paar schroeven kwijt geraakt. Als ik mijn google skills mag geloven zijn het tellerkop schroeven, maar deze kon ik niet vinden bij de Hornbach/Gamma (tenminste niet in deze lengte). Heeft iemand een idee waar je ze kan halen?
Gaat om deze schroeven:
[Afbeelding] [Afbeelding]
naast dezelfde schroeven kanje eventueel ook patent boutjes/verbindingsschroef/kastverbinders gebruiken mocht je die nog wel hebben (ik ga er vanuit dat de schroeven zijn gebruikt om kastjes te verbinden met elkaar) (ze liggen ook bij de hornbach , en soms gratis in de onderdelen bakjes van ikea :+ )

Afbeeldingslocatie: https://www.ez-catalog.nl/Asset/60663b6d274244638780bb99925ed985/ImageFullSize/3250981.jpg
Met het terugplaatsen van mijn keuken merkte ik dat mijn oude vloer veel schever lag dan de nieuwe. Hierdoor staat mijn zijplaat niet meer op de grond, maar zweeft hij 1,5 cm boven de grond. Nu wilde ik daar een aluminium randje omheen doen zodat het weer netjes is afgewerkt. Bestaan daar standaard randjes/u profielen voor? Of als ik het zelf moet gaan maken met een strip, zijn er tips over hoe je dit zo mooi en strak mogelijk vouwt? Of moet ik niet gaan vouwen, maar het slijpen en het tegen elkaar lijmen?
je hebt keukenplintprofiel, maar daar dek je geen 1,5 cm mee, je kan ook zoeken op U profiel 18mm er is best veel te verkijgen omdat dit wordt gebruikt door kastenbouwers etc.
En mijn laatste vraag, voor mijn tuintafel wil ik een nieuw blad maken. Dit wil ik doen met vloertegels, maar die moeten ergens op worden gelijmd. Zelf dacht ik aan een houtenplaat, maar is dat ook de beste oplossing? En welk hout moet ik dan pakken en moet ik het eerst nog schilderen of kan ik er gelijk op lijmen? En welke lijm kan ik het beste gebruiken voor tegels op hout?
hout en buiten is een lastige combi zeker als het recht moet blijven omdat je er tegels op wil lijmen.

ik denk dat je de beste kans hebt met multiplex voor buiten
Pagina: 1 ... 250 ... 467 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/