De rest van het dak (spaanplaat) doen we nu nog even niets mee. Maar wel een interessante gedachte om vanuit het spaanplaat samen te komen bij de dakkapel met gipsplaten.Teijgetje schreef op zondag 25 september 2022 @ 10:21:
@seanpaul
Wat is de bedoeling van je schuine dak?
Komt er nog een gipsplaat over het spaanplaat? Blijven de balken daar in zicht?
En zo nee, hoe ga je dan de verbinding spaanplaat gipsplaat afwerken?
Of komt er nog afwerking over de balken zodat je een glad schuin dak hebt? En de gipsplaat dus te kort is ipv te lang?
Ik snap de 12 graden ook niet helemaal. Komt dat tegen de balk?
Als je gaat afwerken met gipsplaat op het spaanplaat dan kan je simpel een balkje, op maat of samengesteld, tegen de grote balk schroeven en daar een driehoekslat onder, eea te stellen met vulplaatjes of schaven zodat de vlakken kloppen. (bij de Hornbach zijn ze groter maar goedkoper, en geschaafd, en je hebt er toch twee nodig)
Als daar gipsplaat overheen gaat zie je dat niet meer.
Als je een dunne plank/lat er over zet ter afwerking, als het spaanplaat niet afgewerkt wordt, zie je het ook niet meer.
[Afbeelding]
blauw is afwerklat of gips, grijs zijn schroeven, geel is uitvulplaatje oid, hout kan ruw zijn.
Maar het goedkoopst is denk ik even goed meten en dat dan schuin laten zagen uit een balkje bij een houthandel, Gamma e.d korten alleen af.
En dat vastschroeven met lange schroeven op de balk.
Het idee was om de naad tussen spaan en gips herhaaldelijk te smeren en schuren tot het glad is.
Die 12 graden is bedoeld om aan die 57 graden te komen want dat is de hoek van de balk (waar het blauwe stukje is geïllustreerd in mijn afbeelding). De cirkelzaag ging tot maximaal 45 graden.
Ik heb in ieder geval wel nieuwe inzichten gekregen dus erg bedankt hiervoor! Ik ga even nadenken 😊