[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 251 ... 450 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Eppo © schreef op donderdag 29 september 2022 @ 21:48:
Even 3 klusvrage die niks met elkaar te maken hebben.

Ik heb mijn keuken verwijderd en teruggeplaatst, alleen nu ben ik een paar schroeven kwijt geraakt. Als ik mijn google skills mag geloven zijn het tellerkop schroeven, maar deze kon ik niet vinden bij de Hornbach/Gamma (tenminste niet in deze lengte). Heeft iemand een idee waar je ze kan halen?
Gaat om deze schroeven:
[Afbeelding] [Afbeelding]
en over welke lengte spreken we dan precies? :+

https://www.toolstation.nl/search?q=tellerkop

6x40 https://www.toolstation.n...chroeven-tellerkop/p62858

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
twain4me schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 10:09:
hout en buiten is een lastige combi zeker als het recht moet blijven omdat je er tegels op wil lijmen.

ik denk dat je de beste kans hebt met multiplex voor buiten
Als er ook gevoegd moet worden tussen de tegels lijkt het me ook beter om een andere ondergrond te gebruiken. Hout werkt, en dus gaan je voegen waarschijnlijk scheuren naar verloop van tijd. Daarnaast wegen die tegels ook behoorlijk wat, dus zeker genoeg ondersteuning geven aan het blad, want anders gaat het gauw doorzakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:55
Renovatie van je eerste huis is voor je vijand, tweede voor je vriend en derde voor jezelf toch?

Ik ben van boven naar beneden gaan werken zonder heel strak plan van aanpak. Nu achteraf alles bijna klaar is had de CV/warmtepomp aanvoerleiding naar de vloerverwarming van 26x3mm een 8 meter korter gekund(is nu in totaal 24 meter)..

Ik weet niet of het een probleem is, volgens loopcad heeft mijn huis maar zo'n 2,8kW nodig om warm te houden(een bescheiden ~216m3).

Maar zonde is het wel. Leermomentje voor volgende keer. :P

Gisteren overigens 1.9 kuub gas gebruikt om de boel op 21 graden te houden. Geen idee of het veel is maar voordat ik ging isoleren was dit een stuk hoger.

[ Voor 13% gewijzigd door LED-Maniak op 30-09-2022 12:34 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-05 09:39

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Even 3 klusvrage die niks met elkaar te maken hebben.

Ik heb mijn keuken verwijderd en teruggeplaatst, alleen nu ben ik een paar schroeven kwijt geraakt. Als ik mijn google skills mag geloven zijn het tellerkop schroeven, maar deze kon ik niet vinden bij de Hornbach/Gamma (tenminste niet in deze lengte). Heeft iemand een idee waar je ze kan halen?
Ik bestel specifieke schroefjes (meestal voor fiets) al paar jaar bij RVS Paleis, hebben echt enorm veel, alles in meerdere lengtes en ook losse verkoop. Volgende dag in een envelopje in de bus, helemaal prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik zoek iets van afstandhouders om een naambordje te monteren, ze moesten 10€ kosten (voor 4 stuks) bij de verkoper dat vond ik een beetje zonde. Maar hoe heet zoiets wat ik zoek? Er zitten al vier voorgeboorde gaatjes in. Ik boor vier gaatjes in de buitenmuur, druk daar vier plugjes in en dan wil ik omdat de buitenmuur gemetseld is het naambordje ook verticaal waterpas maken. Wat kan ik hiervoor het gemakkelijkste gebruiken?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:45
True schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 12:05:
Ik zoek iets van afstandhouders om een naambordje te monteren, ze moesten 10€ kosten (voor 4 stuks) bij de verkoper dat vond ik een beetje zonde. Maar hoe heet zoiets wat ik zoek? Er zitten al vier voorgeboorde gaatjes in. Ik boor vier gaatjes in de buitenmuur, druk daar vier plugjes in en dan wil ik omdat de buitenmuur gemetseld is het naambordje ook verticaal waterpas maken. Wat kan ik hiervoor het gemakkelijkste gebruiken?
Je wil het bordje vlak op de muur? Volgens mij zoek je dan afstandbussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17:20
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/grVRsType7mN0w2c1NTgCcswJWc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OP767h71zg3kZEZH4eEKkbB1.jpg?f=fotoalbum_large

Onder de oude keuken een klein stukje zeil tegen. Ik ben er 95% zeker van dat dit "breekbaar, dun zeil met een doffe, zwarte of wijnrode onderkant" is, en daarom zeker geen asbest bevat. Moet ik dit toch laten testen? Of kan ik dit gewoon weghalen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Nu online
Pyramiden schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 17:05:
[Afbeelding]

Onder de oude keuken een klein stukje zeil tegen. Ik ben er 95% zeker van dat dit "breekbaar, dun zeil met een doffe, zwarte of wijnrode onderkant" is, en daarom zeker geen asbest bevat. Moet ik dit toch laten testen? Of kan ik dit gewoon weghalen.
Nat maken, verwijderen in vuilniszak en goed dichtknopen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:42

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Terrz schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 12:14:
[...]

Je wil het bordje vlak op de muur? Volgens mij zoek je dan afstandbussen?
Dat inderdaad, of revetten op elkaar zodat je de afstand wat exacter individueel kunt bepalen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 18:41

Rzaan

Altijd zoekende

Pyramiden schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 17:05:
[Afbeelding]

Is dit het enige stuk?

Zo ja, Zonder breken in een zak doen, nog een zak, nog een zak en dan naar de plaatselijke vuilnisstortplaats brengen.
Vertellen dat dit een los stuk was waarvan je denkt dat het wellicht asbesthoudend is.
Niet laten testen, want dat kost bakken met geld en je zit dan in het systeem,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-05 23:47
Rzaan schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 19:40:
[...]
Dat valt allemaal wel mee. Je kan gewoon een testkit kopen: https://testasbest.nl/product/asbest-doe-het-zelf-test/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17:20
[...]

Is dit het enige stuk?

Zo ja, Zonder breken in een zak doen, nog een zak, nog een zak en dan naar de plaatselijke vuilnisstortplaats brengen.
Vertellen dat dit een los stuk was waarvan je denkt dat het wellicht asbesthoudend is.
Dit was het enige stuk. Ik kon het er zo af pakken na de grindvloer stuk geslagen te hebben op ruime afstand van het rode materiaal. Er blijft wel wat achter wat nog het meest op harige lijmresten lijkt. Moet ik me daar nog zorgen om maken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5aD08FO3ijX01Ed5U_MxHLqgd2g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tqwfzkEDFkzDazQjcfRj1dXj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

[...]

Is dit het enige stuk?

Je hebt kans, maar dat verschilt heel erg per gemeente, dat ze bij de stort zeggen dat je eerst een melding moet doen. Dat kan via www.omgevingsloket.nl en dan mag je het 5 dagen later naar de stort brengen.

Testen is nergens voor nodig. Als jij aangeeft dat het vermoedelijk asbesthoudend zeil is, dan is dat voldoende. Testen moet alleen als je het door een bedrijf laat afvoeren. (Ter bescherming van degene die het verwijdert).

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Pyramiden schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 20:14:
[...]

Dit was het enige stuk. Ik kon het er zo af pakken na de grindvloer stuk geslagen te hebben op ruime afstand van het rode materiaal. Er blijft wel wat achter wat nog het meest op harige lijmresten lijkt. Moet ik me daar nog zorgen om maken?
In lijm kan het ook zitten.
Dat is dan meestal maar 0.01% of zoiets vertelden de saneerders me.
Goed natspuiten en opscheppen.

Eerst even informeren hoe je gemeente er mee omgaat als je het brengt.
anders kijken of er een gemeente in de buurt is die minder moeilijk doet.
Zou een landelijke aanpak moeten zijn, maar de praktijk leert dat dit niet zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
PaT schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 20:16:
[...]

Je hebt kans, maar dat verschilt heel erg per gemeente, dat ze bij de stort zeggen dat je eerst een melding moet doen. Dat kan via www.omgevingsloket.nl en dan mag je het 5 dagen later naar de stort brengen.

Testen is nergens voor nodig. Als jij aangeeft dat het vermoedelijk asbesthoudend zeil is, dan is dat voldoende. Testen moet alleen als je het door een bedrijf laat afvoeren. (Ter bescherming van degene die het verwijdert).
Je moet wel veel geluk hebben als de stort het aanneemt, ik ken alleen maar gemeenten waarbij je toch echt de sloopmelding moet laten zien bij de stort.

En als het asbest uit een gebouw van voor 1994 komt moet je ook een asbestinventarisatiebedrijfrapport inleveren bij de melding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Nu online
Wolly schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 22:21:
[...]

Je moet wel veel geluk hebben als de stort het aanneemt, ik ken alleen maar gemeenten waarbij je toch echt de sloopmelding moet laten zien bij de stort.

En als het asbest uit een gebouw van voor 1994 komt moet je ook een asbestinventarisatiebedrijf inleveren bij de melding.
In onze gemeete hoefde ik nieteens mn stortpas of legitimatie te laten zien. Ik mocht t zo in de container gooien.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

[...]

En als het asbest uit een gebouw van voor 1994 komt moet je ook een asbestinventarisatiebedrijf inleveren bij de melding.
Dat laatste is niet waar als je aan de criteria voldoet waaronder een particulier zelf het asbest mag verwijderen (golfplaten, bepaalde soorten zeil en tegels o.a.)

Dat asbestinventarisatierapport is alleen nodig als een bedrijf het gaat verwijderen. (Artikel 1.26, lid 4 onder b)
die sloopwerkzaamheden bestaan uit het anders dan in de uitoefening van een beroep of bedrijf in zijn geheel verwijderen van geschroefde, asbesthoudende platen waarin de asbestvezels hechtgebonden zijn, niet zijnde dakleien, of van asbesthoudende vloertegels of niet-gelijmde, asbesthoudende vloerbedekking, uit een woonfunctie of nevenfunctie daarvan, voor zover die woonfunctie of die nevenfunctie niet bedoeld zijn voor de uitoefening van een beroep of bedrijf en de oppervlakte van de te verwijderen asbesthoudende platen, vloerbedekking of vloertegels maximaal vijfendertig vierkante meter per kadastraal perceel bedraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
PaT schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 10:25:
[...]

Dat laatste is niet waar als je aan de criteria voldoet waaronder een particulier zelf het asbest mag verwijderen (golfplaten, bepaalde soorten zeil en tegels o.a.)

Dat asbestinventarisatierapport is alleen nodig als een bedrijf het gaat verwijderen. (Artikel 1.26, lid 4 onder b)

[...]
Dan zou deze informatie (die op gemeente sites staat, niet alleen deze gemeente) niet kloppen?
Asbestinventarisatierapport
In deze gevallen stuurt u ook een asbestinventarisatierapport mee:

- U verwijdert meer dan 35 m2 asbesthoudend materiaal.
- U verwijdert asbest uit een gebouw dat gebouwd is vóór 1994.

Het rapport moet worden opgesteld door een gecertificeerd asbestinventarisatiebedrijf.
https://www.voorschoten.nl/asbest-verwijderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Wolly schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 10:28:
[...]

Dan zou deze informatie (die op gemeente sites staat, niet alleen deze gemeente) niet kloppen?

[...]

Die informatie klopt inderdaad niet helemaal. Lid 6 onder h van dat artikel zegt namelijk:
indien op grond van het Asbestverwijderingsbesluit 2005 een asbestinventarisatierapport is vereist, het rapport als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onder b, van dat besluit 2005 dan wel een eindbeoordeling als bedoeld in artikel 9, eerste en tweede lid, van dat besluit,
En laat dat asbestverwijderingsbesluit nou net niet van toepassing zijn op particulieren (heeft een link met de arbowetgeving, die enkel voor bedrijven geldt)

Overigens is die 35m2 ook een grens voor particuliere verwijdering. Ga je meer verwijderen, dan moet dat door een bedrijf gedaan worden. En dan heb je dus wel dat rapport nodig.De website van de gemeente Voorschoten lijkt dus wat dingetjes door elkaar te halen op dit vlak.

[ Voor 14% gewijzigd door PaT op 01-10-2022 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 03:49
Ik heb van buiten tegen een buis aan geslagen waardoor aan de binnenzijde stucwerk is losgekomen. Kan iemand me uitleggen hoe ik dit zelf kan repareren? Heb er helaas totaal geen verstand van.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pigibi8WcQlkiu4NEH-e8_TXrjA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ED6Q6TaqWhJg7unGy8Cnmn5M.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
praliwi schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 12:51:
Ik heb van buiten tegen een buis aan geslagen waardoor aan de binnenzijde stucwerk is losgekomen. Kan iemand me uitleggen hoe ik dit zelf kan repareren? Heb er helaas totaal geen verstand van.

[Afbeelding]
Ik zou er stucpasta overheen smeren, dat schuur je daarna zo vlak en gelijk met de rest van de muur. Eventueel eerst renoband erin als het erg diep is.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

PaT schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 10:40:
De website van de gemeente Voorschoten lijkt dus wat dingetjes door elkaar te halen op dit vlak.
Dat gemeenten de wetgeving niet volgen, komt wel vaker voor.
Het is echter altijd de wet die leidend is.
De gemeente mag daar niet zomaar van afwijken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Dat heeft alleen waarde in de rechtszaal, als je met je zak er bij de stort niet in komt heb je niets aan die theorie. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Gonadan schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 14:20:
Dat heeft alleen waarde in de rechtszaal, als je met je zak er bij de stort niet in komt heb je niets aan die theorie. ;)
Dan zet je die zak voor de poort.
Zoeken ze het maar uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Een milieudelict plegen lijkt mij niet de oplossing. Ik zou het gewoon proberen en kunt het niet dan neem je contact op met de gemeente.

On-topic:
Ben nu aan het voorstrijken na het glad maken van de muren, irritant hoeveel kleine oneffenheden je dan stiekem toch nog tegen komt omdat je er met je neus en bouwlamp op staat.
Vooral een plek met wat belletjes zit mij dwars, waarschijnlijk zaten die vol stof en zijn ze zichtbaar geworden door het stofzuigen. Ze zitten op een plek waar altijd wel iets voor zal staan, maar toch erger ik mij nu al. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Laatst online: 19-05 13:19
Gonadan schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 18:20:
Een milieudelict plegen lijkt mij niet de oplossing. Ik zou het gewoon proberen en kunt het niet dan neem je contact op met de gemeente.

On-topic:
Ben nu aan het voorstrijken na het glad maken van de muren, irritant hoeveel kleine oneffenheden je dan stiekem toch nog tegen komt omdat je er met je neus en bouwlamp op staat.
Vooral een plek met wat belletjes zit mij dwars, waarschijnlijk zaten die vol stof en zijn ze zichtbaar geworden door het stofzuigen. Ze zitten op een plek waar altijd wel iets voor zal staan, maar toch erger ik mij nu al. :P
Schuren, schuren en schuren. En ook steeds bijwerken/schuren met verschillend licht.

Het is maar hoe strak je het als leek wilt hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitzer
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 26-04 23:18
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c9V9moqJb6J97Pi7smoR1xAykOk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rVxPOcikvkcNqQYYlwQ0lLuo.jpg?f=fotoalbum_large

De muur van deze bergruimte wil ik schilderen. Ik begrijp dat de gipsblokken eerst behandeld moeten worden met voorstrijk. Is dat voldoende om er daarna overheen te kunnen schilderen?

[ Voor 3% gewijzigd door Bitzer op 02-10-2022 08:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:55
Misschien dat je het eerst wil skimcoaten? Anders ga je de structuur zien.
Als het niet voor de looks is dan inderdaad voorstrijken en schilderen maar.

[ Voor 34% gewijzigd door LED-Maniak op 02-10-2022 09:00 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Nu online

Bij ons moet tzt ook eea vervangen.
Is er een voorschrift qua aantal medewerkers dat je in moet leveren? Of mag dat ook een eenmanszaak zijn?

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:51
Bitzer schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 08:56:
[Afbeelding]

De muur van deze bergruimte wil ik schilderen. Ik begrijp dat de gipsblokken eerst behandeld moeten worden met voorstrijk. Is dat voldoende om er daarna overheen te kunnen schilderen?
Ja, tenzij je verwacht die structuur niet meer te zien ;)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Sebje
  • Laatst online: 12:21

Sebje

Makelaartje

Wij zijn vorige maand begonnen met het renoveren van de begane grond vloer. Er lag een oude travertinvloer in die matig was gelegd, met daaronder de welbekende tyleenslang als (bij)vloerverwarming. Gezien het budget besloten dit project grotendeels zelf aan te pakken. Bij het slopen bleek de oude vloerverwarming grotendeels te zijn verwerkt in de betonvloer. We hebben toen besloten de nieuwe vloer en vloerverwarming er overheen te leggen. De totale vloer is daardoor ongeveer 1cm hoger, maar bij alle deuren is het geen probleem qua hoogte. Alleen bij de schuifpui gaan we een profiel plaatsen van hardsteen als opvulling in de “dag”. We hebben besloten de vloer af te werken met gedeeltelijk een tegelvloer en gedeeltelijk een verlijmde multiplank visgraatvloer. Ivm de droogtijd zit deze vloer er nog niet in, dat staat op de planning voor november. We hebben daarom in de kamer nu een afgewerkte zandcementvloer, met 1,8cm hoogteverschil vanwege de dikte van de multiplankvloer icm lijmlaag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y7H917KxiCPd6UTAnP0XcYWDvpA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YqPZp4VHeutT5QtoHos3hmZw.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mz5Lg-YBLs6hFt8iRiYbvU_95t8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8xXfxg1YqgH5HYpG6cvfubIG.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vML4yxABwRAGvfkzNLR4_xy9tXU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cLLTaFnh0ZKcr2t3hPSzQCHQ.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3hMizVbkykIHk3hXFvG_oYzM9Ho=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o1yUFwCO4JBOaOkyhpUvBr4A.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SPt6deHvwszQSfIb6B5t7tNIiys=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Px7OTeu2WczzwPNUBIowH577.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a3t03jC6ayMQMWHfoBpV-1PYuBo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H8UFAhlhwlyk9M2ngsFzGFNg.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_mRMV945-funV3wZJgqc6yrf4kM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1VvcVVbZ4STNQulILvKL2bkL.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F2Qx97eH0_vlcrMIes9U9pbdaRg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Arx2qmyfBRM0C1JKPhO4paF1.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UNxJlcclBvhgEB50vCVjhs66G-4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OUBfyDzJukByu0jPGQLtmVbR.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/23OTfWcw3SWlJaD4uxdfZd9rcmo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bxYrGkjTaH6dpKCjImtbbfIO.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yhPvglrlQHWLa1pHBUFjJwnUGZs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Se9FckCqJbaWMA8RQ37aCnvt.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cm7WPoR5-81AdMfXgaZskj6pfrY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/baiAZM5hYm78TyFDKR5eOICn.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/unmEw9zkmYaGuycBRZytM-oOi5s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xvBiwzlrf0XqNhiJ9pZ1Tjod.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GnUdtD-Kf807xwOQg0WOJZqgilA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GNnjZem20agUzZ4GZNaBrnUn.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rJWayICOXIeR6g043cF6IAwg6Io=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sNfFrBtnL6BoENb2rQ7BqdtH.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1RZerYOkbSP7Mve1fn05miAUKKo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7nr8z5CPLjMDGSTxWDzGBeO5.jpg?f=fotoalbum_tile
Het vloerverwarmingssysteem hebben we zelf geplaatst met behulp van instructievideos en informatie van Youtube. Het is een systeem met 7 groepen en een kunststof verdeler, met de mogelijkheid voor uitbreiding met zoneregeling en voorbereid voor koeling. Het systeem is gelegd als hoofdverwarming met een hartafstand van 10cm. Het koppelen met de cv installatie moet nog gebeuren, dat gaan we over 3 weken doen en dan gaan we langzaam starten met het opstookprotocol. In het werk hebben we ook nog besloten het toilet te vervangen. We hadden een oude duoblok wc en daarom moest ook nog de rioolafvoer naar achteren verplaatst worden. Gelukkig konden we er via de kruipruimte goed bij. Veel van het werk hebben we nog nooit gedaan, ik vond het soms echt wel spannend maar ook zeer leerzaam en leuk. Ik zal straks echt wel trots zijn als alles is gelukt.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dmdFot_N8b5PLtDslL4JNradLbc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xl0b4FKuqwofkYZ4Ty6UD8P4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Sebje op 02-10-2022 10:15 . Reden: Fotowissel ivm naam zichtbaar ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:36
@Sebje niet gedacht aan een inloop mat bij binnenkomst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebje

Sebje

Makelaartje

GeeMoney schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 09:42:
@Sebje niet gedacht aan een inloop mat bij binnenkomst?
Er is nog ongeveer 8mm speling onder de deur, de droogloopmat is 0,5cm dik. 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
Sebje schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 09:44:
[...]

Er is nog ongeveer 8mm speling onder de deur, de droogloopmat is 0,5cm dik. 😅
Ik doelde meer op 1 of tegels eruit en daar dus een droogloopmat die dan vervolgens dus ook blijft liggen als je je voeten veegt ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebje

Sebje

Makelaartje

GeeMoney schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 09:48:
[...]

Ik doelde meer op 1 of tegels eruit en daar dus een droogloopmat die dan vervolgens dus ook blijft liggen als je je voeten veegt ;).
Ah zo, ja daar hebben we aan gedacht, maar vonden we uiteindelijk toch niet zo mooi. We komen meestal achterom binnen er daar is wel een ingelegde mat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7NEP6kypjkqFzV-7eezCrilIS5c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nRckKwuhrWixdJvAXEndqbzq.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o8cmg8rzqFUAeoOjRJDJ7Co5MpQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eYaDwBpYNzSGxRqWdrK0V7gS.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ione
  • Niet online
Ik ben nu aan het kijken voor isolatie van de scheidingswand. Deze bestaat uit metalstud profielen van 75 mm en aan beide kanten komt er osb (12 mm) en gipsplaat.
Maar het blijkt best wel een doolhof te zijn qua keuzes van isolatie en heb er geen ervaring mee. Ook qua prijzen gaat het alle kanten op.

Is het aan te raden de isolatie even dik als het profiel te doen. Of kan het ook minder dik?

Qua isolatie hoeft het allemaal niet zo extreem. Het is een tussenmuur op zolder met aan één kant een slaapkamer.

Zou deze al voldoende zijn:

https://www.hornbach.nl/s...-mm/10484207/artikel.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:59

Asteroid9

General Failure

Wolly schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 10:28:
[...]

[...]

Ha plaatsgenoot! Uit eigen ervaring weet ik dat de lokale milieustraat helemaal niet om de vergunning gevraagd heeft bij het wegbrengen. (Ik had hem wel netjes bij me....)
Gonadan schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 14:20:
Gelukkig is dat bij deze stort dus geen probleem ;)

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Zwartoog schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 08:15:
[...]

Schuren, schuren en schuren. En ook steeds bijwerken/schuren met verschillend licht.

Het is maar hoe strak je het als leek wilt hebben :)
De oplossing weet ik wel, heb al meerdere zakken schuurstof afgevoerd. Het punt is inderdaad meer hoe glad ik het wil hebben, ik wil ook wel weer een keer een opgeruimd huis.
Het is soms een beetje afwegen tussen mogelijke ergernis aan imperfectie en de kans dat John Williams je ineens op kantoor op komt zoeken. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lizard87
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 12:39
GeeMoney schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 09:48:
[...]

Ik snap deze nooit zo heel goed. Hoe doe je dat met schoonmaken van de mat? Wij hebben 'm zelf op maat gesneden en op de PVC vloer liggen. Daar komt regelmatig een hele bak zand onder vandaan, en aangezien de mat zelf z'n werk goed doet ook een hele lading vuil met stofzuigen van de mat. Of haal je 'm alsnog uit die uitsparing?

Het ziet er vast beter uit als het netjes aansluit, maar ik ben toch zeker voorstander van de mat gewoon op de vloer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GeeMoney
lizard87 schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 10:47:
[...]

Ik snap deze nooit zo heel goed. Hoe doe je dat met schoonmaken van de mat? Wij hebben 'm zelf op maat gesneden en op de PVC vloer liggen. Daar komt regelmatig een hele bak zand onder vandaan, en aangezien de mat zelf z'n werk goed doet ook een hele lading vuil met stofzuigen van de mat. Of haal je 'm alsnog uit die uitsparing?

Het ziet er vast beter uit als het netjes aansluit, maar ik ben toch zeker voorstander van de mat gewoon op de vloer.
De mat ligt dan toch gewoon alleen verzonken, hij schuift gewoon niet maar eens in de zoveel tijd haal ik hem er gewoon uit en klop hem helemaal uit buiten.
Verder nemen we hem ook gewoon mee met het stofzuigen natuurlijk.
Hij ligt als het ware op een rubber ondervloer hier en eventueel krassen eronder maakt dus niet uit itt jouw mat op je tegels/pvc met zand die schuift bij het voeten vegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laquaezzi
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16-05 08:32
Tjark schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:41:
@laquaezzi ik ben benieuwd, hou ons op de hoogte (en evt pics)
Vandaag de gehele achterkant van het huis gedaan, ging vrij rap moet ik zeggen. Aluminiumprofielen er met beleid afhalen, even goed de ondergrond schoonmaken en dan de Solidseal erop. Ik heb ze met een tacker vast gezet waar dit kon, sommige hoeken waren niet bereikbaar met de tacker en heb ik met spijkertjes een spijkerautomaat en hamer gedaan.

De tacker die ik heb gebruikt is een Stanley handtacker, was iets van €12,00 bij de bouwmarkt. Al met al erg blij! De kieren zijn overal zo goed al dicht nu, dat was met de aluminiumprofielen wel even anders.

@HowsMyApple : ik tag jou ook even in dit bericht.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nuxXB_AqjcX-ArjfctkrvL0k_RA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FsjrcFimuFXegYPqmxuiYiub.jpg?f=fotoalbum_large

6 dagen werk verder. Alle wanden op perceelgrenzen zitten erin. De tussenwand en voorwand van het schuurtje nog niet, die doe ik nadat het dak erop zit.
Die komt over een week ofzo (sandwichpaneel).

Dan afbouwen, elektra en 10 zonnepanelen erop a 370Wp (Rand tot rand).

Binnenwanden bekleden doe ik vooralsnog niet. Kost €800 meer ofzo, en het word een fietsenafdak met schuurtje. Tussen het pad en de middelste staander komt hoog groen zodat je niet tegen de fietsen aan kijkt. En tussen pad en linker staander komt een hoge regenton.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Ik kom net tot de conclusie dat de vloer van mijn meterkast waarschijnlijk gewoon een houten plaat is. Isoleert voor geen meter, dus dat kan beter :)
Wat kan ik daar het beste voor gebruiken?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Een nieuwe houten plaat met de uitsparingen redelijk strak op maat gemaakt. En dan meteen EPS er tegenaan plakken en de restanten dicht purren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik zit even te kijken naar wat ik met mijn nieuwbouwwoning ga doen qua verlaagde plafonds. Ik wil eigenlijk een 56mm verlagen (2x 22 rachel, 1x 12mm stucplaat en een laagje stuc)... maar zit met de diepte van eventuele Hue spotjes.

Die hebben een inbouwdiepte van 65 of 75mm. Het hele plafond verder verlagen is tricky ivm een ventilatierooster dat in het raamkozijn zit (thanks bam!) . Ik overweeg om met een dozenboor gewoon een gat van 2cm diep in mijn plafond (gewoon betonplaat) te boren waar de spotjes komen.
Daarna met een breekhamer die 2cm eruit halen. Niet ideaal maar die ventilatieroosters omkatten is dat ook niet echt.

Is dit doable of zeggen jullie: Doe maar niet, kerel.

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:42
Boudewijn schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 19:47:
Ik zit even te kijken naar wat ik met mijn nieuwbouwwoning ga doen qua verlaagde plafonds. Ik wil eigenlijk een 56mm verlagen (2x 22 rachel, 1x 12mm stucplaat en een laagje stuc)... maar zit met de diepte van eventuele Hue spotjes.

Die hebben een inbouwdiepte van 65 of 75mm. Het hele plafond verder verlagen is tricky ivm een ventilatierooster dat in het raamkozijn zit (thanks bam!) . Ik overweeg om met een dozenboor gewoon een gat van 2cm diep in mijn plafond (gewoon betonplaat) te boren waar de spotjes komen.
Daarna met een breekhamer die 2cm eruit halen. Niet ideaal maar die ventilatieroosters omkatten is dat ook niet echt.

Waarom neem je niet gewoon spotjes met kleinere inbouwdiepte? Scheelt een hoop werk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GeeMoney
hpmkruit schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 20:21:
[...]

Waarom neem je niet gewoon spotjes met kleinere inbouwdiepte? Scheelt een hoop werk.
Dan heeft hij geen Hue ;).

@Boudewijn een buurman hier heeft een verlaagd plafond gemaakt maar is ruim voor het kozijn “gestopt” en heeft dus voor zijn kozijn de originele hoogte en heeft daar zijn gordijnrails gemaakt zodat dat dus verborgen is. Toch de diepte voor de inbouwspots en geen last met de roosters bij je ramen.
Moet je wel gordijnen nemen denk ik anders ziet het wellicht gek?

[ Voor 44% gewijzigd door GeeMoney op 02-10-2022 20:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney

[ Voor 55% gewijzigd door GeeMoney op 02-10-2022 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

sypie schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 18:55:
Een nieuwe houten plaat met de uitsparingen redelijk strak op maat gemaakt. En dan meteen EPS er tegenaan plakken en de restanten dicht purren.
Das het gekke: het spul is gewoon dicht. En dan bedoel ik ook luchtdicht, alle openingen zijn met pur of foam dichtgemaakt en strak afgewerkt. Maar die plaat is wel duidelijk hout, en koud. Dus was kan daar bovenop, gewoon een plaat EPS dan denk ik? :)

Verder heb ik het idee dat er achter de aftimmering mogelijk wel iets open is naar de kruipruimte, daar zit namelijk een standleiding oid achter, dat kan ik nog net zien. Alleen zit op die aftimmering wel de (gelukkig niet gebruikte) glasvezel aansluiting geschroefd, dus dat wordt even een uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@The Eagle EPS doe je aan de onderkant, daar wil je de kou immers tegenhouden?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• lizard87
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 12:39
Boudewijn schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 19:47:

Je kunt Hue ook anders aanpakken: ondiepe normale spots pakken, en er een Hue-compatible apparaatje tussenzetten. Dat heb ik op zolder ook gedaan ivm beperkte inbouwdiepte en werkt perfect!

Ik heb deze in het plafond gestopt tussen de stroomdraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-05 16:58
Voor in de babykamer wil ik een kast bouwen. Ik was bijna voor de IKEA gegaan. Hier wilden we 4 ivar kasten op/naast elkaar stapelen, en een leuk kleurtje geven. Helaas vond ik het in de winkel toch erg grof. Daarnaast ben je voor de 4 kasten 600 euro kwijt, best pittig.

Gezien ik enigszins handig ben, en zaken als een invalzaag/kantenfrees voor handen heb zit ik nu te denken het toch zelf te maken.

Ik zag dat de Berken multiplex af en toe in de aanbieding is bij de Gamma de laatste tijd. Voor een halve plaat van 122x61 betaal je dan 27 euro. Uiteindelijk zou ik alsnog meer dan 400 euro kwijt zijn aan hout, maar dan heb ik wel iets zelf gemaakt.

Iemand nog een tip voor een andere winkel of zelfs ander materiaal?

[ Voor 6% gewijzigd door peligro2k op 02-10-2022 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melmer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-05 11:27
peligro2k schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 21:44:
Voor in de babykamer wil ik een kast bouwen. Ik was bijna voor de IKEA gegaan. Hier wilden we 4 ivar kasten op/naast elkaar stapelen, en een leuk kleurtje geven. Helaas vond ik het in de winkel toch erg grof. Daarnaast ben je voor de 4 kasten 600 euro kwijt, best pittig.

Gezien ik enigszins handig ben, en zaken als een invalzaag/kantenfrees voor handen heb zit ik nu te denken het toch zelf te maken.

Ik zag dat de Berken multiplex af en toe in de aanbieding is bij de Gamma de laatste tijd. Voor een halve plaat van 122x61 betaal je dan 27 euro. Uiteindelijk zou ik alsnog meer dan 400 euro kwijt zijn aan hout, maar dan heb ik wel iets zelf gemaakt.

Misschien een lokale houthandel? (Die van mij komt soms verrassend voordelig uit de hoek) met ook nog eens mooier materiaal dan een bouwmarkt. En gewoon direct strak op maat gezaagd etc. ze leggen het nog niet in de auto.. 8)

Qua materiaal kan je ook nog even kijken naar populieren multiplex (het is wel wat zachter).
Maarja wel wat voordeliger en ik vind het qua kleur erg mooi licht. In de bouwmarkt noemen ze dit volgens mij ook wel multiplex meubelplaat of vederplex.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:13
Wat @Melmer hierboven al aangeeft is Vederplex ook een prima alternatief. Heb daarvan alle kasten/lades gemaakt voor mijn werkbank in de garage, welke hierdoor als ik mijn vader quote "veel te mooi is voor een garage werkbank". Qua kwaliteit is dat BB/BB Vederplex, uit mijn ervaring, heel erg goed bij de Hornbach. Heb het destijds bij een Hornbach vestiging in de buurt besteld (ze hebben t standaard niet in de winkel), zie hier voor de prijzen.
Ongeacht of je het bij een Hornbach of Gamma haalt, het loont zich over het algemeen altijd veel meer om de grote 244x122 (of in dit geval 250x122) platen te kopen en deze ter plekke te laten verzagen. Bij een Gamma kan je met jouw Gamma-pas alles gratis laten zagen, bij Hornbach doen ze meen ik de eerste 5 of 10 zaagsnedes gratis. Ik weet niet welke dikte je wilt, maar uit een 244/250x122 plaat haal je evenveel als uit 4 122x61 platen, kijkend naar 15mm dikte bij Hornbach is dat 76.95 euro per 250x122, oftewel 19.24 euro per 122x61. Zolang je van tevoren wat bouwtekeningen hebt en weet wat je nodig hebt is in de winkel laten zagen handig. Al laat je die grote platen al maar 1 keer doormidden zagen om het makkelijker te kunnen vervoeren (bij gebrek aan aanhangwagen).

En ja een lokale houthandel kan ook een goed of zelfs beter alternatief zijn. Voor al het hout wat ik buiten gebruik (waarvan ik o.a. een grote loungebank, houtopslag, renovatie overkapping en het frame van de werkbank in de garage heb gemaakt) haal ik mijn hout bij een lokale houthandel/zagerij. Zij kopen het direct van de importeur, dezelfde importeur die Hornbach gebruikt, alleen zit er bij de Hornbach nog een handelaar/distributeur als partij tussen. Vandaar dat ik daar 50x75x4000mm balken krijg voor MINDER dan de 44x69x3600mm balken bij Hornbach. Zelfs een Hornbach kan dus simpelweg niet goedkoper zijn dan die zagerij en bij zo'n zagerij kan je ook meer dingen op grotere maten krijgen en je kunt dingen meer op maat laten maken.

Ryzen 7 5800X ~~ 32GB GSkill TridentZ 3600Mhz ~~ ASRock B550 Steel Legend ~~ XFX Radeon RX5700XT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japiooo
  • Laatst online: 19-05 16:31
bonzz.netninja schreef op donderdag 29 september 2022 @ 10:42:
In mijn tuinkantoor heb ik erg last van koude voeten. De temp. In de ruimte is een prettige 19 graden met beperkt verbruik (400wh) maar er is veel kou vanuit de vloer.

Ik heb de ruimte vorig jaar goed geïsoleerd met flink geïsoleerde PIR muren en plafond, maar de vloer niet. De vloer bestaat nu uit zand>tegels>laagje beton>houten vloer (22mm).

Helemaal afgraven is geen optie. Ik twijfel nu over een aantal opties

1. Dunne laag (4mm) pir en daarop vloerbedekking. Ga je dat merken? Heel veel meer kan niet vanwege de hoogte.

jullie nog goede ideeen?
Beter laat dan nooit: De vloer van mijn kantoor heeft geen kruipruimte. De oude plavuizen liggen direct op betond, dat weer op het zand ligt. Onvoldoende hoogte om een fatsoenlijke isolerende laag te maken.
Ik heb daarom van die groene 7 mm platen onder het laminaat gelegd, isoboard geloof ik, dat werkt erg goed.
Zeker in vergelijking met die 2 mm isolerende laag ide standaard word geadviseerd bij laminaatboeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickskeg99
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 15:04
Wie heeft de gouden tip. Ik heb nieuwe schakelaars geïnstalleerd maar ik krijg de wippen niet mooi uitgelijnd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9g6GmwVgYkhW4yFfAswCFVZHQyU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G6R5mtTe4O4obi7ma4WyiflZ.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MkJXHo_ZDlXYus9BoK5qwgjg2zM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aNatKHbXtER64iyXFJ2fPjKe.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door rickskeg99 op 03-10-2022 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
rickskeg99 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 12:03:
Wie heeft de gouden tip. Ik heb nieuwe schakelaars geïnstalleerd maar ik krijg de wippen niet mooi uitgelijnd

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ja, da's klooien :D

Waterpas op de knoppen leggen, en net zo lang schuiven en draaien tot het recht zit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 19:48

A13X

Dude

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Is je muur wel vlak op dat punt? Het lijkt wel alsof het frame iets bol geduwd word door de muur.

Awesome

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:30

dragonhaertt

@_'.'

Welke regio woon je?
Zoals hierboven gezegd kan ik ook beamen, probeer het eens bij een (fijn)houthandel.
Multiplex is daar vaak goedkoper en/of beter kwaliteit dan van de Gamma.

Een beetje afhankelijk van hoe het ontwerp wordt kan je ook meubelpanelen of MDF/HDF gebruiken.
Als je écht goedkoop wil kan het nog wel lonen om bij de ikea in de koopjeshoek te kijken. Ik heb daar laatst een hele collectie meubelpanelen gekocht voor 2.50 per paneel!

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001

bonzz.netninja

Niente baffi

Japiooo schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 11:36:
[...]

Beter laat dan nooit: De vloer van mijn kantoor heeft geen kruipruimte. De oude plavuizen liggen direct op betond, dat weer op het zand ligt. Onvoldoende hoogte om een fatsoenlijke isolerende laag te maken.
Ik heb daarom van die groene 7 mm platen onder het laminaat gelegd, isoboard geloof ik, dat werkt erg goed.
Zeker in vergelijking met die 2 mm isolerende laag ide standaard word geadviseerd bij laminaatboeren.
Thx! Dat beetje isolatie merk je dus direct in dat vloertje. Dan ga ik denk ik toch de vloer eruit trekken, 3cm pir erin fietsen en daarop weer een vloertje maken

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-05 16:58
dragonhaertt schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 15:02:
[...]

Welke regio woon je?
Zoals hierboven gezegd kan ik ook beamen, probeer het eens bij een (fijn)houthandel.
Multiplex is daar vaak goedkoper en/of beter kwaliteit dan van de Gamma.

Een beetje afhankelijk van hoe het ontwerp wordt kan je ook meubelpanelen of MDF/HDF gebruiken.
Als je écht goedkoop wil kan het nog wel lonen om bij de ikea in de koopjeshoek te kijken. Ik heb daar laatst een hele collectie meubelpanelen gekocht voor 2.50 per paneel!
Ik woon in Amsterdam. Heb toevallig gekeken bij Pontmeyer en Jongeneel, maar daar leek het op eerste gezicht een stukje duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

peligro2k schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 20:19:
[...]

Ik woon in Amsterdam. Heb toevallig gekeken bij Pontmeyer en Jongeneel, maar daar leek het op eerste gezicht een stukje duurder.
Ik heb zelf geen ervaring met deze winkel, maar ik haal mijn hout wel in vergelijkbare winkels:
https://www.fijnhout.nl/p...iaal-multiplex-hechthout/

De fijnhoutwinkel in amsterdam. Mijn ervaring is dat je vaak voor hetzelfde geld betere kwaliteit krijgt bij een echte houthandel. Zelfs ten opzichte van een bouwmaterialen-winkel zoals Jongeneel.
Misschien hebben ze ook wel wat mindere kwaliteit platen voor minder geld, maar ze hebben hun prijslijst niet online staan dus die zal je even op moeten vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:24

En mijn laatste vraag, voor mijn tuintafel wil ik een nieuw blad maken. Dit wil ik doen met vloertegels, maar die moeten ergens op worden gelijmd. Zelf dacht ik aan een houtenplaat, maar is dat ook de beste oplossing? En welk hout moet ik dan pakken en moet ik het eerst nog schilderen of kan ik er gelijk op lijmen? En welke lijm kan ik het beste gebruiken voor tegels op hout?
Wediplaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:25
peligro2k schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 20:19:
[...]
Pontmeyer is echt belachelijk duur als je daar geen korting krijgt. Zelf bestel ik regelmatig bij Goedkoop bouwmaterialen. Daar heb ik een account waar ik ook 5% korting krijg op de bestellingen en voor bepaalde zaken zijn die het goedkoopste. https://ggoedkoop.nl/
Maar 40mm multiplex heb ik gehaald bij houthandelonline voor de beste prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 15:49
praliwi schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 12:51:

[Afbeelding]
Als je van buiten tegen de buis slaat en binnen heb je zo'n perfect rond gat in je stucwerk, dan denk ik dat er een stuk spirobuis in zit?

Je hebt zo een mooie koudebrug zitten, zeker als de buis leeg is.
Ik zou de buis eruit halen.
Een stukje pir isolatie uitsteken voorzien van wat kit op de voorkant en door het gat geen duwen en tegen het gaasband plakken.

Dan nog een pir schijf in het gat in de buitenmuur zetten, roostertje er weer overheen, en dan is in ieder geval de koude weg.

Aan de binnenkant afsmeren met gyproc stuc pasta (5kg is zat)
Niet in een keer vlak willen hebben, eerst een beetje hol vullen.
Dan bij een 2e laag vlak vullen met de rest van de muur.
als het droog is (weekje wachten) even vlak schuren, en dan weer wat verf erover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb deze schakelaars en frontjes ook, De frontjes zijn door het strakke design niet vergevingsgezind.

Je hebt de inkepingen al recht tegenover elkaar staan zie ik, meestal zit het dan wel goed.

Bij jou lijken de knoppen in het midden meer uit te steken dan de buitenkanten, wat doet vermoeden dat de muur bol is.
Je kan kijken of je dit ter plaatse vlak kunt schuren.
Anders zou je nog kunnen proberen om een randje plastic (bijvoorbeeld van die stofkapjes die erop zaten) aan de buitenkanten onder het knop-frame te stoppen waardoor de frames van de knoppen vlak liggen met het 2voudige afdekdrame.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickskeg99
FRANQ schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 10:57:
[...]

Ik heb deze schakelaars en frontjes ook, De frontjes zijn door het strakke design niet vergevingsgezind.

Je hebt de inkepingen al recht tegenover elkaar staan zie ik, meestal zit het dan wel goed.

Bij jou lijken de knoppen in het midden meer uit te steken dan de buitenkanten, wat doet vermoeden dat de muur bol is.
Je kan kijken of je dit ter plaatse vlak kunt schuren.
Anders zou je nog kunnen proberen om een randje plastic (bijvoorbeeld van die stofkapjes die erop zaten) aan de buitenkanten onder het knop-frame te stoppen waardoor de frames van de knoppen vlak liggen met het 2voudige afdekdrame.
Ik denk dat de vrouw wild heb als ik de net gestucte en gesausde muur ga schuren..

Ik zat even te denken om met een moertje achter de plaat te doen om zo proberen te stellen door wat losser op de doos te schroeven en dan klemmen tussen de schroeven en moer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
rickskeg99 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 14:17:
[...]

Ik denk dat de vrouw wild heb als ik de net gestucte en gesausde muur ga schuren..
:P

Ja ik bedoelde ook meer plaatselijk schuren, dus achter het frame. (rondom goed afplakken)
Dat zie je dus niet na montage.
Ik zat even te denken om met een moertje achter de plaat te doen om zo proberen te stellen door wat losser op de doos te schroeven en dan klemmen tussen de schroeven en moer
Je hebt van die vulringen voor inbouwdozen.
https://www.hornbach.nl/s...tuks/8908884/artikel.html
misschien als je die op beide inbouwdozen zet dat de metalen frames dan net ff een haar losliggen van de muur waardoor ze vlak zitten.

Die vulringen kun je overigens ook platter of schuin schuren.

[ Voor 3% gewijzigd door FRANQ op 04-10-2022 15:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het is maar een fractie. Ik zou me meer zorgen maken om de net gesausde muur, is dat door een professional gedaan?

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

De vraag is in 2021 ook al gesteld, maar er leek niet echt een eenduidig antwoord te zijn: zit er veel verschil in voorstrijk/diepgrond van verschillende merken? We hebben de afgelopen jaren af en toe Weber gebruikt, wat prima is, maar moeten nu voor een grote klus 3x5L hebben. Weber is €30, en bij de action kun je voorstrijk kopen van €5. Ik weet dat de Latex van de Action niet goed bekend staat (en we hebben Projectlatex van Wijzonol besteld), maar maakt het merk voorstrijk nog veel uit?

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

marcieking schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 10:27:
De vraag is in 2021 ook al gesteld, maar er leek niet echt een eenduidig antwoord te zijn: zit er veel verschil in voorstrijk/diepgrond van verschillende merken? We hebben de afgelopen jaren af en toe Weber gebruikt, wat prima is, maar moeten nu voor een grote klus 3x5L hebben. Weber is €30, en bij de action kun je voorstrijk kopen van €5. Ik weet dat de Latex van de Action niet goed bekend staat (en we hebben Projectlatex van Wijzonol besteld), maar maakt het merk voorstrijk nog veel uit?
Ik ben van mening dat je als je iets doet het in balans moet zijn. Als je voor een A-merk verf wilt gaan zou ik ook een A-merk voorstrijk pakken. Behalve als je zeker weet dat het goed spul is en prima werkt zou ik voor zeker gaan.
Ik heb recent ervaring met Sikkens Alphacryl Pure Mat SF verf i.c.m. Sikkens Alpha Aquafix voorstrijk, dat werkte lekker en het resultaat is mooi.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Behalve als je zeker weet dat het goed spul is en prima werkt zou ik voor zeker gaan.
Niet om vervelend te zijn, maar dat is dus precies mijn vraag. Als je van alles het duurste product koopt dan is dat ongetwijfeld prima, maar ik ben juist benieuwd naar of iemand wel eens een paar verschillende soorten primers heeft gebruikt en kan aangeven of Weber vs Bouwmaat/Gamma huismerk vs Action nou echt uitmaakt. Ik denk niet dat het statement dat "alles in balans moet zijn" klopt, er zijn nou eenmaak bij veel merken/winkels uitschieters naar boven en naar beneden in kwaliteit, dus die moet je zien te vinden.

Ik denk dat we dat bij latex ondertussen wel door hebben: Action-latex is niets, maar de Consumentenbond is weer heel positief over Perfection (huismerk van Praxis, gaat helaas niet in de verfspuit). Afplaktapes kun je prima bij de Action halen, bij kit heeft het misschien weer zin om DenBraven Zwaluw Anti-crack te halen.

Geld uitgeven is makkelijk, maar Tweakers is Tweakers niet als we niet een beetje wilden optimaliseren. En in dit geval is "een beetje" een besparing van 85%, dus wel zinvol.

[ Voor 11% gewijzigd door marcieking op 05-10-2022 10:49 ]

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:22
marcieking schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 10:44:
[...]

Niet om vervelend te zijn, maar dat is dus precies mijn vraag. Als je van alles het duurste product koopt dan is dat ongetwijfeld prima, maar ik ben juist benieuwd naar of iemand wel eens een paar verschillende soorten primers heeft gebruikt en kan aangeven of Weber vs Bouwmaat/Gamma huismerk vs Action nou echt uitmaakt. Ik denk niet dat het statement dat alles "in balans" moet zijn klopt, er zijn nou eenmaak bij veel merken/winkels uitschieters naar boven en naar beneden in kwaliteit, dus die moet je zien te vinden.

Ik denk dat we dat bij latex ondertussen wel door hebben: Action-latex is niets, maar de Consumentenbond is weer heel positief over Perfection (huismerk van Praxis, gaat helaas niet in de verfspuit). Afplaktapes kun je prima bij de Action halen, bij kit heeft het misschien weer zin om DenBraven Zwaluw Anti-crack te halen.

Geld uitgeven is makkelijk, maar Tweakers is Tweakers niet als we niet een beetje wilden optimaliseren. En in dit geval is "een beetje" een besparing van 85%, dus wel zinvol.
ik snap je helemaal, je wilt geen dief zijn van je eigen portomonee. Daarom is het vaak wel trail en error om te kijken wat wel werkt. Voorstrijk is een lastige aangezien het melkige substantie is die vooral zorgt voor hechting op de wand. Je ziet pas of het goed is als je dure latex er zelf op zit.

Ik heb zelf nog eens zitten kijken, wij hebben sigmafix gebruikt, deze moet je verdunnen. Je gebruikt 200ml op 800ml water, je kan jerrycans van 2,5 liter kopen van 44 euro, dan zit je op 12,5 liter voorstrijk.

allicht goedkoper van 3x 30 euro voor de weber.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

[...]

Niet om vervelend te zijn, maar dat is dus precies mijn vraag. Als je van alles het duurste product koopt dan is dat ongetwijfeld prima, maar ik ben juist benieuwd naar of iemand wel eens een paar verschillende soorten primers heeft gebruikt en kan aangeven of Weber vs Bouwmaat/Gamma huismerk vs Action nou echt uitmaakt. Ik denk niet dat het statement dat "alles in balans moet zijn" klopt, er zijn nou eenmaak bij veel merken/winkels uitschieters naar boven en naar beneden in kwaliteit, dus die moet je zien te vinden.

Tja dat is dus het hele punt van goed spul kopen, als je dat niet doet weet je niet wat je krijgt. Overweeg je goedkoop spul dan zou ik het zelf eerst gewoon even proberen op een plek waar het eindresultaat minder boeit.
Het punt is namelijk dat wanneer het om prijs/kwaliteit gaat je nooit een objectieve mening zal krijgen. Iemand die gewoon niet te veel wil betalen zal altijd zeggen dat verf van de action prima is, iemand die altijd het zekere voor het onzekere wilt zal altijd zeggen dat je daar niet mee weg komt en profi spul moet kopen.

Voorstrijk is een belangrijke stap in de hechting en dekking van je verf. In die zin eist slechte voorstrijk dat je verf erg goed moet zijn en maakt goede voorstrijk een matige verf prima bruikbaar.
Spul wat 85% goedkoper is kan nooit van dezelfde kwaliteit zijn, onmogelijk. Het kan wel zijn dat het voor jouw gebruik goed genoeg is, maar dat moet je dan proberen. Zelf zou ik zoiets niet snel aandurven want als het mis gaat op de voorstrijkstap dan mag je voorstrijk én schilderwerk opnieuw doen, ik zou daar nooit zo op bezuinigen.

Overigens: consumentenbond is erg te spreken over perfection, maar ik heb het zelf niet aangedurfd vanwege de reviews die ik bij consumentenbond en andere sites vond. Ik vraag mij dan toch af hoe dat getest is en hoe de gebruikers met slechte ervaringen het gedaan hebben.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Gonadan schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 11:13:
Voorstrijk is een belangrijke stap in de hechting en dekking van je verf. In die zin eist slechte voorstrijk dat je verf erg goed moet zijn en maakt goede voorstrijk een matige verf prima bruikbaar.
Spul wat 85% goedkoper is kan nooit van dezelfde kwaliteit zijn, onmogelijk. Het kan wel zijn dat het voor jouw gebruik goed genoeg is, maar dat moet je dan proberen. Zelf zou ik zoiets niet snel aandurven want als het mis gaat op de voorstrijkstap dan mag je voorstrijk én schilderwerk opnieuw doen, ik zou daar nooit zo op bezuinigen.
Maar als je dan een deel v.d. muur gerepareerd hebt met muurreparatie of een deel nieuw stucwerk, ga je met matige voorstrijk en goede verf echt wel verschil zien tussen de delen die meer of minder zuigen. Met goede (en voldoende(!)) voorstrijk ga je dat niet of bijna niet meer zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

True schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 12:23:
Maar als je dan een deel v.d. muur gerepareerd hebt met muurreparatie of een deel nieuw stucwerk, ga je met matige voorstrijk en goede verf echt wel verschil zien tussen de delen die meer of minder zuigen. Met goede (en voldoende(!)) voorstrijk ga je dat niet of bijna niet meer zien.
Met één of twee extra lagen verf los je dat ook op, maar ik ben inderdaad ook voorstander van goed voorstrijken want hoe egaler de ondergrond qua structuur en zuigend vermogen des te makkelijker een goed eindresultaat.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Gonadan schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 12:25:
[...]

Met één of twee extra lagen verf los je dat ook op, maar ik ben inderdaad ook voorstander van goed voorstrijken want hoe egaler de ondergrond qua structuur en zuigend vermogen des te makkelijker een goed eindresultaat.
Bedoel je dan 3 of 4 lagen totaal? Want dat gaat ook in de papieren lopen, los van het feit dat voorstrijk meestal goedkoper is, meer rendement heeft (bij ons wel) en ook nog veel makkelijker en sneller verft dan de echte verf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

[...]

Ik heb een keer voor een flinke klus een paar kannen voorstrijk van het Gamma-huismerk 'OK' gebruikt; die moet je dus in ieder geval niet hebben. Wat een rotzooi :/

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

True schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 12:27:
Bedoel je dan 3 of 4 lagen totaal? Want dat gaat ook in de papieren lopen, los van het feit dat voorstrijk meestal goedkoper is, meer rendement heeft (bij ons wel) en ook nog veel makkelijker en sneller verft dan de echte verf.
Ja uiteraard loopt dat in de papieren, maar dat doet opnieuw beginnen omdat het resultaat slecht is ook. Volgens mij zijn we het allemaal wel eens dat de meeste problemen bij schilderwerk komen door slechte voorbereiding (reinigen, ruwen, egaliseren, voorstrijken) en/of bezuinigen op materialen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireFoz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-05 22:14
Ik heb een lekkage in m'n dak en vermoed dat het in de nokvorsten zit op een stukje van zo'n 2 meter. Ik wil het dak over 2 jaar laten isoleren, dus er nu eigenlijk maar zo min mogelijk aan uit geven.

Offerte opgevraagd voor die paar nokvorsten om ze opnieuw vast te zetten , 600 euro!

Zit er nu maar over te denken om zelf wat flexim te halen en het te doen.... Zo moeilijk kan dat niet zijn toch? Of weet iemand hier een nog makkelijkere (tijdelijke) oplossing?

Leef lekker in het nu, er is niks anders

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Mijn grote angst zou zijn dat ik van het dak af zou sodemieteren.
Als je die angst niet hebt, dan denk ik dat je met dat Flexim wel goed zit.

Of je isoleert dit jaar al in plaats van over 2 jaar.
Bespaart je met deze gasprijzen een hoop geld.
Je weet natuurlijk niet hoe hoog de prijzen over 2 jaar staan, maar dan zal de oorlog wel weer voorbij zijn en kopen we weer voor een prikke van Ome Poetin's opvolger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:25
FireFoz schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 15:38:
Ik heb een lekkage in m'n dak en vermoed dat het in de nokvorsten zit op een stukje van zo'n 2 meter. Ik wil het dak over 2 jaar laten isoleren, dus er nu eigenlijk maar zo min mogelijk aan uit geven.

Offerte opgevraagd voor die paar nokvorsten om ze opnieuw vast te zetten , 600 euro!

Zit er nu maar over te denken om zelf wat flexim te halen en het te doen.... Zo moeilijk kan dat niet zijn toch? Of weet iemand hier een nog makkelijkere (tijdelijke) oplossing?
Ik heb 12 jaar geleden zonnepanelen gelegd waarvoor ik mijn nokvorsten los moest halen (meeste cement lag al los). Afsmeren met Flexim was een triviaal klusje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:25
Ik heb net de waterleiding open gedraaid voor het eerst en de leidingen vullen zich nu met water. Nu zijn er bij 1 1/2 duims aansluiting naar de mengkraan een paar druppels. Ligt 1 theelepel aan water op de vloer. En het lijkt nu te stoppen met druppen. Maar ik zit me af te vragen of dit dan een goede verbinding is voordat ik de wand dicht maak. Verbinding is met 7-8 slagen loctite 55 gedaan. Rest van de kranen geen druppels.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Er komen hier wel eens beweringen voorbij van klussende Tweakers die je met een korreltje zout moet nemen. Welnu, daar heb ik iets voor gemaakt: een zoutkistje. Bedoeld voor mijn keuken, maar dankzij de 'french cleat' achterop kan ik hem meenemen naar de PC als hier weer kom lurken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VYHzdsdL7UBWHrUq1_IE-NXMh_0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZdIw3h6H8zHbdyAsbquqCNnE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/83WZ6osTetgUnZIyRyJHg5HA7Mw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NtxC9gfVWZIt0IPa3ij6cmC7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NU8vNT8LsRAVGOzFVR0F7JHlHFs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tu7dPlra5T2zzwfGXbG2GNhr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0bzL-QXliBlJ4W3bTwi_H81cvR8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bd6lr3Vs792cdCtQ9HL5vQns.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:08
delete

[ Voor 97% gewijzigd door mv_ak op 05-10-2022 19:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:08
PD2JK schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 21:53:
Bosch vaatwasser, 5 jaar oud, foutcode E15. Nou, oké, even Googlen; afdichting bij zeef kan verrot zijn. (pomppotafdichting)

Verrek, het is inderdaad nat: (+ gratis meuk van de vaatwastabletten)
[Afbeelding]

Wat mij betreft een tekortkoming van de machine, en even 30 euro ophoesten voor een stukje silicoon... Boeven... :/
Hier hetzelfde probleem. Dit setje was voor mij iets van 11,- via andere aanbieder, zoek op "E15 Bosch".
Gelukkig hoeft de afwasmachine niet uit elkaar, je kunt er zo bij van binnenuit zie de filmpjes.

Het is een productiefout van Siemens/Bosch.

Als je de afdichting repareert moet je daarna wel eerst de machine 45graden kantelen om het water uit de bodemplaat te laten stromen als de klacht aanhoudt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:10

Jrz

––––––––––––

HTT-Thalan schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 18:03:
... maar dankzij de 'french cleat' achterop ...
haaklat ;)

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireFoz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-05 22:14
walletje-w schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 17:07:
Ik heb net de waterleiding open gedraaid voor het eerst en de leidingen vullen zich nu met water. Nu zijn er bij 1 1/2 duims aansluiting naar de mengkraan een paar druppels. Ligt 1 theelepel aan water op de vloer. En het lijkt nu te stoppen met druppen. Maar ik zit me af te vragen of dit dan een goede verbinding is voordat ik de wand dicht maak. Verbinding is met 7-8 slagen loctite 55 gedaan. Rest van de kranen geen druppels.
Als je er erna niet meer bij kan zou ik er nog even mee wachten... In principe kan het niet even druppen en dan stoppen lijkt mij.

Leef lekker in het nu, er is niks anders

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
walletje-w schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 17:07:
Uiteindeliljk kan het dicht gaan via oxidatie en kalkafzetting, maar ik zou er niet vanuit gaan. Een lepeltje is serieus veel eigenlijk.

Heb je het schroefdraad wel opgeruwd, bv door met een ijzerzaagje haaks over het schroefdaad te gaan? Dit voorkomt dat het afdichtingsdraad opdraaid met het aanrdaaien.

Acties:
  • +27 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

* HTT-Thalan gaat een ontwerp tekenen voor een azijnhouder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik heb zelf teflontape gebruikt bij het aandraaien van kranen e.d. dat gaat eigenlijk altijd wel prima. Waterdruk erop zetten en je ziet of het lekt of niet, als het droog blijft als je die aansluiten even laat lopen blijft het altijd wel droog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickskeg99
FirePuma142 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 15:25:
[...]

Het is maar een fractie. Ik zou me meer zorgen maken om de net gesausde muur, is dat door een professional gedaan?
Ja is door een schilder gedaan ja.. hoezo? Die vlekjes zijn mijn eigen schuld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

rickskeg99 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 11:33:
[...]

Ja is door een schilder gedaan ja.. hoezo? Die vlekjes zijn mijn eigen schuld
Ik bedoel niet de vlekjes maar de structuur. Ik zie rechts bijvoorbeeld een dikke aanzet van een roller. Maar er zit überhaupt heel veel rollerstructuur in. Dat hoort echt niet, dat moet door een professional echt glad gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

FirePuma142 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 11:49:
[...]

Ik bedoel niet de vlekjes maar de structuur. Ik zie rechts bijvoorbeeld een dikke aanzet van een roller. Maar er zit überhaupt heel veel rollerstructuur in. Dat hoort echt niet, dat moet door een professional echt glad gebeuren.
Die aanzet is inderdaad niet heel netjes, maar ik kan me wel voorstellen dat de structuur juist de bedoeling/gewenst is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

dragonhaertt schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 12:12:
[...]

Die aanzet is inderdaad niet heel netjes, maar ik kan me wel voorstellen dat de structuur juist de bedoeling/gewenst is?
Volgens mij is het geen structuurverf.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:25
Toen mijn vrouw water in de douche weg liet lopen had ik in de slaapkamer een fontein in de slaapkamer :P

Blijkbaar was de plint in de PVC afvoerbuis genageld wat 30 jaar goed is gegaan tot ik de plint lostrok.

Vraag is nu hoe je een klein gaatje het beste dicht kunt maken. De buis zit in de muur maar zit bij de plint aan het oppervlak. Zou een beetje PVC lijm voldoende zijn?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• twain4me
  • Laatst online: 19:44

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Rukapul schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 19:10:
Toen mijn vrouw water in de douche weg liet lopen had ik in de slaapkamer een fontein in de slaapkamer :P

Blijkbaar was de plint in de PVC afvoerbuis genageld wat 30 jaar goed is gegaan tot ik de plint het lostrok.

Vraag is nu hoe je een klein gaatje het beste dicht kunt maken. De buis zit in de muur maar zit bij de plint aan het oppervlak. Zou een beetje PVC lijm voldoende zijn?
_O-

je kan er een stukje mof van de juiste maat op plakken als je de buis een beetje vrij kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Laatst online: 19:54

timovd

Voorsprong door techniek

Binnenkort wil ik een muur slopen en twee muurtjes voor terugzetten. Omdat ik het zelf wilde doen, wil ik (AK) gipsplaten gebruiken i.p.v. gipsblokken, zodat je niet hoeft te stucen.
Nu wordt één kamer in ieder geval een kinderkamer, dus wil ik iets stevigs neerzetten. Is het dan handig om gipsvezelplaten te gebruiken?

Qua frame wil ik metalstud gebruiken, omdat het vrij gemakkelijk te installeren is en eenvoudig op maat te maken. Ik wil er 50mm steenwol tussenstoppen voor akoestische isolatie. Nu hoorde ik van een timmerman dat je beter een houten frame kunt maken omdat metal stud alsnog gehorig kan zijn. De filmpjes die ik heb gezien zagen er vrij goed uit en er is ook gedacht aan ontkoppeling. Hoe is de ervaring met metal stud bij onze DIY Tweakers?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me
  • Laatst online: 19:44

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
timovd schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 20:48:
Binnenkort wil ik een muur slopen en twee muurtjes voor terugzetten. Omdat ik het zelf wilde doen, wil ik (AK) gipsplaten gebruiken i.p.v. gipsblokken, zodat je niet hoeft te stucen.
Nu wordt één kamer in ieder geval een kinderkamer, dus wil ik iets stevigs neerzetten. Is het dan handig om gipsvezelplaten te gebruiken?

Qua frame wil ik metalstud gebruiken, omdat het vrij gemakkelijk te installeren is en eenvoudig op maat te maken. Ik wil er 50mm steenwol tussenstoppen voor akoestische isolatie. Nu hoorde ik van een timmerman dat je beter een houten frame kunt maken omdat metal stud alsnog gehorig kan zijn. De filmpjes die ik heb gezien zagen er vrij goed uit en er is ook gedacht aan ontkoppeling. Hoe is de ervaring met metal stud bij onze DIY Tweakers?
metalstud is prima. vooral letten op de connectie met wanden muren en plafond. en electra niet tegenover elkaar maken

let op dat je mogelijk met 45mm beter uitkomt 2x12,5 + 45 = 70mm wand dikte (een standaard maat voor kozijnen) wil je dubbel gipsen (dus 4x 12,5 ) kom je uit op 100 met 50 mm metalstud (wat weer uitkomt op een andere standaard maat )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Laatst online: 19:54

timovd

Voorsprong door techniek

twain4me schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 21:13:
[...]

metalstud is prima. vooral letten op de connectie met wanden muren en plafond. en electra niet tegenover elkaar maken
Met die plakstrips moet dat goedkomen om te ontkoppelen, neem ik aan?
let op dat je mogelijk met 45mm beter uitkomt 2x12,5 + 45 = 70mm wand dikte (een standaard maat voor kozijnen) wil je dubbel gipsen (dus 4x 12,5 ) kom je uit op 100 met 50 mm metalstud (wat weer uitkomt op een andere standaard maat )
Goeie! Niet aan gedacht. We willen de deurposten hergebruiken. Bij Hornbach is 45mm te verkrijgen. Past daar 50mm Rockwool solid in?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Pagina: 1 ... 251 ... 450 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/